DE
dflNSSENS
spnRiDnns-Loos
centrum voor beter wonen
Duizend werkloze jongeren
moeten behoorlijke
informatie krijgen
BBA-stadsdienst legt gemeente
’achtvormig lijnenplan’ voor
EN
NEEFS
Aan 2 kanten
van de straat
opstappen
JSTUUM
8
I8.-
I8
Climax
Tilburgs publiek laat het
bij Brabants Orkest afweten
Ivo de Wijs nogmaals
in Tilburg
Nieuwe ’vlieg’
funktie
bij KLM
H. de Zeeuw
184,
ileet
WEEKBLAD VOOR HET HART VAN
OTSW
IRIL
PENS
CRM betaalt eindelijk
voorlichtingsproject
Bij avant-garde
wel
belangstelling
tober 1973-'pagina 20
Oplage 60.420
Verschijnt in geheel Tilburg-Goirle-Loon op Zand-Udenhout-Berkel Enschot-Oisterwijk-Moergestel en Hilvarenbeek
VERONTRUSTENDE STRUCTUURFOUTEN
Activiteiten
>ntracten met
Karadja 120 x 60 115,-
Karadja 150 x 50 140,-
it
Foto van Aarle.
i deze
anbledlng
SNELLERE VERBINDING BUITENWIJKEN
Administratief
VOOR SEX OP NIVEAU
Sneldiensten
Verknoping
en
VEEL MINDER TOEHOORDERS DAN ELDERS
Informatie
Buitenlandelijke smaak
TEL. 421513-433860
MEELSTRAAT 31 33 35
SEXPALEIS
DEN BOSCH, Triniteitstraat 17 (bij het Casino op de Parade)
■EN
/ER
MSBROEK
FEL
vanmidd:
lijkheden worden bel
TUI-, nt-rr Vlo ie
Donderdag 11 oktober 1973
17e jaargang - no. 835
i, aie
Teve
;n worden in de
ematiek en
j. Het gaat dus vooral om de
Iden.
wendir;
die niel
DE PERZENSPECIAALZAAK
BIJ UITSTEK
Smldapad 36 - Telefoon 431736
TILBURG
UITGAVE: DE TILBURGSE KOERIER B.V.
DIR.J. H.G. DE BEER
REDAKTIE EN ADMINISTRATIE: N.S. PLEIN 14 - TILBURG
TELEFOON 013-430783 - POSTGIRO 1126745
eeft aanleic
ichtigheid
ïrsfreqv
2 kleuren
>en in het
angeren ir
53, zal
een
Het Tilburgs j
veel minder ds
onder meer een overzicht
van acht abonnementsconc
272, 565,405, 224,641 en 23'
Jtometristen-H
liging If
PROTESTANTSE
BEGRAFENISONDERNEMING
Tijdelijk:
Tel. 425525 b.g.g. 433370
dat aan
gedaan,
grootste belang, dat
jelijkheden voor om-
ste worden
Als uit deze cijfers
afgeleid, dan valt m
dat onze stad met betrekkinj
avantgardekunst wql bij is, dat
altijd
zerken
iding
I; immers
equentie
het
De nota zal zonder twijfel diepgaand
bestudeerd worden en het publiek zal
wel met smart uitkijken naar de ver-
beteringen.
sprek
lezinj
niet op
presentei
Vanwege onze te omvangrijke voorraad en onze cor
Perzlë gaan wij met de meeste spoed ruimte maken.
Onze gehele voorraad PERZISCHE TAPIJTEN
wordt verkocht tegen prijzen die beslist 10 tvt
30% lager zijn dan elders.
Bij de KLM zal met ingan
vember een nieuwe funktie
Eerste Stewardess’ off
ingesteld. Reeds g
de DC-9 vliegtui
vrouwe"
vlucht
de leidir
De c
aan de slag,
ongeschoold
Het meest speet
tot het ontwerf
noemt ’achtvor
wordt uitgegaan van
dat er een gro
woondichtheid bestas
binnenstad en de nieuwe woonwijken
aan de buitenrand.
Uitzoeken
Hamadan 160x105 250,-
Hamadan 190 x 95 298,-
Hamadan 200x 135/ 398,-
des te langer r
die ’de verkee
stelt voor
haltes, die
komen rode borc
’Voor het centrum, S
ook aan de overzijde
eerstkomende bus be
t optreden vorige
belangstelling te
rerd
18 oktober is het
■tschy en Ivo de
rs iets kan worden
misschien te stellen,
ing tot de
lat het ver-
RESTAURANT-HERBERG
ALBERTVILLE
gelegen in landelijke omgeving
Unieke gelegenheid voor
gezelschappen en familiefeesten
specialiteit TAM KONIJN
bereid op grootmoeders wijze
ALPHENSEBAAN 14 - CHAAM
(14 km van Tilburg) Tel. 01619-586
~ing van 1 no-
ktie, nl. die van
fficieel worden
geruime tijd doet op
:uigen vrijwel alleen
relijk personeel dienst, waarbij per
t de meest ervaren stewardess met
iding wordt belast.
daaruit verkregen gunstige er
varingen hebben tot de officiële instel
ling van deze nieuwe funktie doen
besluiten.
7,50 voor
rij Arno de
5,- van
verleden
25 x 10 10,—
30 x 35 14,—
80 x 50 45,—
80 x 30 49,—
160x110 295,—
200 x 75 295,—
160x100 195,—
160x110 275,—
160x110 249,—
120x 60 175,—
210x130 398,—
220 x 135 475,—
210x140 545,—
240x170 1150,—
300 x 200 695,—
300 x 220 1450,—
310x210 1675,—
300 x 200 1975,—
310x210 2450,—
360 x 250 3650,—
SCHOENEN
JOURNAAL
DONGEN. - Mannenschoen voor de vrije-
tijd en het werk, gemaakt uit juchtleder,
ziet er sportief uit, door zijn gemakkelijke
brede leest en zware rubberzool. De mo
dellen als inschieter, vetermolière boot en
laars zijn zeer eenvoudig.
De nieuwe collectie is er.
De fabrieksprijs is vanaf 20,—.
PIET KERKHOF
Dongen (bij de molen).
Het project, dat zal verlopen in het ge
bouw van de Werkende Jongeren in de
Telefoonstraat, tel. 421563, zal moge
lijkheden bieden tot een aantal
vormende of recreatieve activiteiten. De
deelnemers zullen zelf kunnen
uitmaken, wat zij verlangen. Een paar
voorbeelden: films, excursies, ge-
Ultzoeken Shiraz 30 x 30 12,—
Shlraz 70 x 65 69,-
Shlraz 150x50 130,-
Beloudsistan 90 x 48 85
Hamadan 80 x 60 65,—
Karadja 70 x 50 44,-
Lopers in alle voorkomende maten
Kom vrijblijvend Perzen kijken dan raakt u ook onder de Indruk
van onze ongeloofwaardige collectie.
I Ook In grotere maten voor eetkamer en salon een unieke collectie
voor prijzen ver beneden elke concurrentie.
ALLE TAPIJTEN MET CERTIFICAAT VAN ECHTHEID.
Tilburg - Nleuwstraat 172
(hoek Trouwlaan)
zijstraat achter Schouwburgrlng
Tel. 013-424754 - 671590
Bij 'n overlijden in uw familie,
zowel 's nachts als overdag,
belt u eerst ons, wij nemen al
de zorgen, betreffende de be
grafenis of eventueel crematie
van u over.
R.-K. BEGRAFENISONDERNEMING
DENISSEN
Tel. 425525 b.g.g. 433370
LET OP HET JUISTE ADRES
WILHELMINAPARK 127
Onze salon
FRANSE STIJL-MEUBELEN
is dagelijks geopend van 10-18 uur;
vrijdags van 10-21 uur;
's maandags gesloten. Tel. 04100-43526
moet men in de bus zitten,
ïerde kant’ inrijdt. De nota
om b(j de verschillende
daarvoor in aanmerking
rdjes te hangen met:
m, Station NS, kunt u
e opstappen. Met de
)ent u er het snelst.’
sctaculair is het voorstel
rpen van wat de nota
>rmige lijnen’. Daarbij
de constatering,
groot verschil in
aat tussen de oude
WAAROM
ruilen steeds meer mensen
hun oude gaskachel in bij 1
Harrie Broeken
Hasseltstraat 232-243,
pmdafde nieuwste Faber gaskachel
I met dubbelbrander, kooltjesvuur,
vloerwarmte en de mooie
i vormgeving er is.
I Toonzaal
I HARRIE BROCKEN
Hasseltstraat 232-234,
tel. 426384, Tilburg. J
^Luw kopje koffie staat al klaar^^
week werd afge
lopen zondag gemaakt tijdens de
Braderie op het Smidspad. De
omcirkelde figuur kan aan ons bureau
de volgende prijzen komen halen:
f. 10,— van de Koerier, een waardebon
van f. 10,— van Kapsalon Henri de
Beer, een waardebon van f. 7
vlees en vleeswaren van Slagerij
Kort en een waardebon van f.
Gijzen Optiek. De winnaar van
week was John Walkers uit de Tartini-
strpat. Hij heeft zijn prijzen reeds
ontvangen.
Dit systeem is al in gebruik in Den
Bosch, Helmond en Breda, en daar
schijnt het erg goed te voldoen. In feite
komt het erop neer, dat men, als men
in de buitenwijk zit, veel minder lang
op de bus hoeft te wachten dan nu het
geval is.
Er zijn op het ogenblik in Tilburg ongeveer 725 geregistreerde werk
loze jongeren tussen 15 en 22 jaar en dat is een verontrustend groot
aantal. Dit aantal maakt namelijk 28 pet. uit van het totaal van de
werklozen in onze stad. Tellen we daar de ongeregistreerde werkloze
jongeren nog bij, zij, die doorgaans via een uitzendbureau werken,
maar op zekere dag in hun branche ineens geen werk meer kunnen
vinden, dan komen we naar voorzichtige schatting aan ruim duizend
werkloze jongeren. Volgens de projectleider van het dezer dagen in
gebruik komende informatiecentrum voor werkloze jongeren loopt het
aantal gestaag en verontrustend op. ’Dit is’, zo zegt Maarten van
Bodegraven, ’geen incidenteel verschijnsel, maar structureel. Het is te
vrezen, dat het vooralsnog als permanent moet worden behandeld. Er
is dus alle reden om eindelijk eens iets voor deze ongelukkige groep
arbeidskrachten te doen. De Katholieke Werkende Jongeren, het JAC
en het VJV hebben een samenwerkingsplan op touw gezet, dat zich
met die problematiek zal gaan bezighouden.
In elk geval is het hoog tijd,
deze vergeten groep iets wordt
En het is van het
met name de moge
scholing ten uiterste worden uitgebuit.
Al dan niet met behulp van het ant
woordnummer in Den Haag, dat zo
goedgunstig op de televisie verschijnt.
trekken, sport, handenarbeid,
z.ingen, etc. Het project is er echter
gericht vrijetijdsbesteding te
s ren.
Ook verleden jaar signaleerden wij in
’De Koerier’ dat gevreesd moest
worden, dat het getal werkloze
jongeren in Tilburg tot verontrustende
hoogte zou gaan stijgen. Dit werd toen
in sommige kringen uitgekreten voor
’paniekzaaierij’. En het heeft tot mei
moeten duren voordat het CRM-
ministerie inzag - ondanks de vaak
geladen betogen - dat er dan toch iets
moest gebeuren. Nu is er dan subsidie
afgekomen voor één full time-project-
leider, Maarten van Bodegraven,
Delphinus 2, Loon op Zand en voor
twee vaste vrijwilligers, Harri Aerts,
Voltstraat 57, Tilburg, tel. 320455, en
Jeske Denissen, Antoniusstraat 24. Nu
kan er dus gewerkt worden.
Niettemin zijn er beroepen, die zwaar
der in de markt liggen dan andere. Het
aantal werkloze administratieve
krachten bedraagt 237, waaronder 95
meisjes. Voor hen een andere branche
vinden is lang niet gemakkelijk, zodat
in deze sector de werkloosheid veelal
van langdurige aard is. Daar staat
tegenover, dat in Tilburg een arbeids-
vraag is naar 1.200 werkkrachten,"maar
dat betreft over het algemeen ge
schoolden; wie met een diploma in zijn
zak rondloopt kan doorgaans vlug weer
VLOERTAPIJTEN
HAMADAN
MAHAT
BAGTIAV
KASKAY
SHIRAZ
HERIZ
KASKAY
TABRITZ
SAROUCK
HERIZ
Overtuig u voor een beter perzisch-tapijt in alle prijsklassen bij
Janssens.
TILBURG, VELDHOVENRING 2 (hoek Besterdrlng). TEL. 013-431532.
Douane entrepot Veldhovenrlng 22, tel. 013-422882.
Perzische-tapijten
Kom óók gezellig en vertrouwd perzen kiezen bij Janssens. U kiest dan
uit de grootste voorraad, óók grote tapijten. Keuze uit duizenden stuks.
Gespecialiseerd in oude kleurstellingen.
TAFELKLEDEN
TABRITZ
SHIRAZ
KARATJA
SHIRAZ
KASKAY
HAMADAN
SHIRAZ
SHIRAZ
HAMADAN
BOCHARA
Rode bordjes
Hoe dichter men bij het eindpunt staat,
des te voordeliger wordt dit systeem
uiteraard. Hoe dichter bij het centrum
Deze concerten werden gegeven in de
grote zaal van de stadsschouwburg, die
een capaciteit heeft van 907 zit
plaatsen. In Eindhoven lagen de bezet-
tingscijfers gemiddeld zeker eens zo
hoog als in Tilburg, terwijl de cijfers in
Den Bosch en Breda die van Eindhoven
dicht benaderen. Tilburg is dus
kennelijk een uitzonderingsgeval.
De vraag waar dat aan ligt is een
voorwerp van zorg voor de programma-
leiding en propaganda-afdeling van het
Brabants Orkest, maar kan toch ook
Tilburgse instanties wel interesseren.
Makkelijk op te lossen is zij niet. Er zijn
wel enkele aanwijzingen. Zo waren de
twee operaconcerten in onze stad
nagenoeg uitverkocht, terwijl zij in de
drie andere steden nagenoeg voor de
helft onbezet ware
de drie andere stee
stad het ave
volle zaal
concert, c
ponisten -
steden
haalde,
bepaald
schijnen wtu
bij het r
Tenslotte v
familieconcer
ongeveer uitv
publiek bezoekt de concerten van het Brabants Orkest
lan dat van andere steden. In het jaarverslag 1972 wordt
-gegeven van de bezetting door het publiek
icerten, die resp. bezocht werden door 260,
14 bezoekers.
Maar het kan ook best zijn, dat deze
interpretatie van dit geringe aantal
cijfers er naast is, en dat naar heel
andere oorzaken gezocht moet worden.
Een of andere instantie zou dat tot haar
taak kunnen rekenen.
aren. Overeenkomstig
ïderi werd ook in onze
zantgardeconcert met een
1 gehonoreerd. Terwijl het
dat aan Brabantse com-
;n gewjjd was, in alle vier de
een zo lage bezettingsgraad
dat dit voor deze componisten
geen compliment was; zij
weinig vertrouwen te genieten
muziekminnend publiek,
was er dan nog een
ert, dat in alle vier de steden
tverkocht was.
ouderde publiek, waar het een
programma krijgt voorgezet met
traditionele en bekende werken, in
groten getale komt opdagen, maar dat
Tilburg in het gemiddelde referentie
kader eigenlijk nog niet mee-komt. Dit
blijkt ook bij toneel en film, aldus
deskundigen: traditionele en bekende
werken doen het in onze stad
uitzonderlijk goed, avantgardewc
trekken evenveel belangstelling als
elders, het gemiddelde programma, dat
landelijk doorgaans aanslaat vindt in
onze stad te weinig respons. Daar is
vanuit de optredende instellingen
weinig aan te doen. Zij kunnen nu
eenmaal geen speciaal repertoire voor
Tilburg instuderen naast een ander voor
elders. Er zal dus weinig anders
opzitten dan de Tilburgse jongeren
opvoeden - misschien via schoolvoor
stellingen - tot zij althans in aantal
dezelfde respons tonen, als elders.
individuele problemen, die volgen uit
het werkloos zijn. Tevens zal de
jongeren inzicht gegever
werkgelegenheidsprobleinauvR
duidelijk te maken, dat de oorzaak van
de werkloosheid over het algemeen niet
bij henzelf ligt, maar voortkomt uit de
huidige situatie op de arbeidsmarkt. Die
werkloosheid is vandaag de dag een
algemeen probleem en komt in elk
beroep voor.
Dit geeft aanleiding tot een grote on
evenwichtigheid; immers, wanneer men
de vervoersfrequentie afstemt op de
behoefte van het middengebied krijgt
men een ondercapaciteit in de buiten- R
wijken, wat voor de mensen lastig is.
Stemt men daarentegen de frequentie de
af op de behoefte in de buitenwijken, dan‘
- moet
Op de TV worden wel spots vertoond,
waarin de werkloze jongere wordt in
gehaald door een heel team van
geïnteresseerde deskundigen, die zich
onder het genot van een kopje koffie
over zijn speciale probleem buigen,
maar dat is op de televisie makkelijk
genoeg, daar komt er maar één in het
beeld en die vertelt dan nog niets
specifieks. In die spot wordt vermeld,
dat men ook kan schrijven naar een ant
woordnummer in Den Haag. Doet men
dit, dan krijgt men ook eerlijk een
folder thuis. Maar wat moet je
daarmee?
Bij het optreden vorige maand in het Kultureel Sentrum bleek er zo’n overweldi
gende belangstelling te bestaan voor het Kabaret Ivo de Wijs, dat nog dezelfde
avond besloten werd in oktober nogmaals een voorstelling te programmeren.
Donderdag 18 oktober is het dan weer zover. Aggie Terlingen, Pieter Nieuwint,
Richard Fritschy en Ivo de Wijs met een try-out van hun nieuwste programma
’Beschaafd Amusement’. Gelukkig maar, want dat is er al zo weinig in Nederland.
Gezien de ervaringen van vorige maand lijkt het aan te bevelen vooraf plaatsen te
reserveren voor deze voorstelling in het Kultureel Sentrum.
Dat kan vanaf twee dagen voor de voorstelling aan de kassa van de schouwburg,
dagelijks van 11.00 tot 20.00 uur.
Waar deze sneldiensten acht uur per
werkdag zouden kunnen worden aan
gehouden, is het duidelijk, dat hierbij
van een erg belangrijke verbetering
sprake zou zjjn.
De sterkte zal geleidelijk worden op
gevoerd tot de ruim 100, die de KLM
voor de zomerperiode van het volgend
jaar denkt nodig te hebben.
De bedoeling van het project is in
formatie te geven over allerlei zaken
met betrekking tot de werkloosheid.
Hierbij wordt gedacht aan inlichtingen
en adviezen over uitkeringen, rechten,
plichten, opleidingen, vakbonden,
sociale dienst, GAB, etc. Ook wordt
geprobeerd met de betrokkenen een
oplossing te zoeken voor mogelijke
De grote moeilijkheid is het vinden van
adressen van de gegadigden voor het
project. Na ampele discussies is de
projectleiding erin geslaagd van het
arbeidsbureau de namen en adressen te
krijgen van de werkloze jongeren, die
daar staan geregistreerd. Maar de
anderen moeten zichzelf melden. Dezer
dagen is met de eerste groep gestart en
gehoopt wordt, dat er een soort
sneeuwbaleffect ontstaat, waardoor de
ene werkloze jongere de andere bij het
project introduceert.
De positie van ’Eerste Stewardess’ staat
open voor hen, die reeds tenminste 2
jaar als KLM-stewardess hebben ge
vlogen en over leidinggevende capa
citeiten en improvisatietalent
beschikken.
De ’Eerste Stewardess’ zal ook op inter
continentale routes worden ingedeeld
als direkte assistente van de purser.
Zij zal herkenbaar zijn aan een insigne
op het uniform, waarop haar funktie
staat vermeld.
De verantwoordelijkheid van de nieuwe
funktie komt tevens tot uitdrukking in
een hogere honorering dan die van de
overige stewardessen. Na een aanvul
lende cursus gaat de KLM de komende
winterdienst met circa 60 ’Eerste Ste
wardessen’ beginnen.
Door de BBA is ter attentie van het Gemeentebestuur een nota samen
gesteld, die vanmiddag ter discussie kwam en waarin een aantal moge
lijkheden worden behandeld tot funktieversterking van de Stadsdienst
Tilburg. De nota is een stuk met veel moeilijke woorden en zins
wendingen, kennelijk bedoeld voor geleerde mensen, maar ook de leek,
die niet zoveel verstand heeft van vervoersproblematiek, kan er toch
wel een en ander aan ontlenen, waaruit blijkt, dat het met de stads
dienst heel anders zou kunnen, dan het op het ogenblik gaat. Maar de
stijging van de kosten zal die zonder twijfel betere regeling toch wel
maken tot een punt van uitvoerige discussies en meningsverschillen;
immers deze meer-kosten zullen door de gemeente moeten worden
opgebracht, terwijl ook de passagier dan voortaan zestig cent per rit te
betalen zal krijgen. En kinderen half geld.
dan is er sprake van kapitaalverspilling
in de binnenstad, waar dan gedurig lege
of bijna lege bussen moeten rijden.
Dit is niet eenvoudig. Werkloze jonge
ren hebben weinig vertrouwen in ’hulp’,
want meestal bestaat die hulp uit goede
woorden of uit een massabehandeling
op het arbeidsbureau. Dit ligt niet aan
het arbeidsbureau, maar aan de re
gering: er is veel te weinig personeel om
de grote stroom naar behoren te ver
werken.
Er zijn nog andere vernieuwingen, die
de nota behandelt, die omwille van de
ingewikkelde weergave hier niet
beschreven kunnen worden, maar die
als een en ander wordt ingevoerd aan de
hand van kaarten kunnen worden
duidelijk gemaakt. Er is echter één
voorstel dat nog vermelding verdient.
Naast de ’achtvormige lijnen’ kunnen
tijdens spitsuren ook nog ’sneldiensten’
worden ingelegd. Zo’n ’sneldienst’ zou
dan de haltes van de betreffende
buitenwijk aandoen, maar vandaar langs
de kortste weg, wat dus over het
algemeen niet de normale busroute zou
zijn, naar het centrum rijden. De
tussenliggende wijken zouden dan op
de ’achtenlijn’ moeten wachten.
Een systeem van lijnenverknoping in,
bijvoorbeeld, Tilburg Noord kan aan dit
bezwaar tegemoet komen. Hierbij
wordt in een buitenwijk een tweetal
lijnen zodanig.gecombineerd, dat ze een
gemeenschappelijk eindpunt krijgen,
waar de bussen echter niet keren, maar
waar ze hun route over de aansluitende
lijn vervolgen, en in feite dus gewoon
doorrijden op de lijn van hun tegen
ligger. Op deze manier ontstaan tussen
de buitenwijk en het centrum - wat
verreweg de belangrijkste vervoers-
relatie uitmaakt - twee lijnen in plaats
van één. Hierdoor wordt de gemiddelde
wachttijd aan de haltes gehalveerd. Men
kan. dus de eerste bus nemen die komt,
geacht of die van de ene dan wel van
uv andere kant komt, waarvoor men
bijgeval natuurlijk wel de straat zal
3ten oversteken.