69
89
98
99
89
99
59
ot
99
39
69
19
339
39
89
59
59
49
69
98
98
59
98
69
I19
59
7
398
359
ï-
100
498
948
438
289
69
149
169
549
498
159
299
129
89
129
69
HIERONDERDRIEEXTRA IJZERSTERKE TROEVEN VOOR A.S. MAANDAG
398
398
49
|55
]98
Hl
SPERCIEBONEN
ASPERGE PUREE
IMPORT PILS
HAGELSLAG
ZOUTE PINDA’S
TOILETZEEP
HALSKOTELETTEN per kilo 848
HAMLAPPEN
RIBKOTELETTEN
GEHAKT
VARKENSPOTEN
ROOMSCHNITZELS
SALADES
SUCADELAPPEN
KIPPEBORSTEN
FUNK SOEPPAKKET
BIEFWORST
GEKOOKTE HAM
ROOMSCHNITZELS 149
4
500 gr. TARTAAR
AFWAS- MIDDEL
WITTE REUS
FRITE- SAUS
1 kg. SPEKLAPPEN
JOZO ZOUT
WASVERZACHTER
OUD BELEGEN KAAS
ANCO TOAST
KOFFIE
HAARLAK sterke fixatie
KOM OOK VOORDELIG WINKELEN, JARENLANG REEDS DE LAAGSTE
PRIJZEN, VERDIEN TIENTALLEN GULDENS PER WEEK!
DE SLAGER WAAR HET VLEES BETAALBAAR IS DOOR MASSALE INKOOP EN
RATIONELE VERWERKING GEKOPPELD AAN MODERNE VERKOOP METHODES
DOPERWTJES
LUCIFERS
TOMATEN-SAP
LUNCHWORST
LUXE MELANGE
SNICKERS
CHAMPIGNONS
AUGURKJES
KOEKJES
INSTANT PUDDING
of IJSPOEDER
CHAMPIGNONS
MAGERE RIBLAPPEN
GEBRADEN GEHAKT OF
BOTERHAMWORST
MAGERE SPEKLAPPEN
Opmerkelijk toneel in de
Tilburgse Stadsschouwburg
HANDPEREN
„CONFERENCE”
per kg. JJD
WITTE DRUIVEN
bij ons stuntprijs!
TIVOLISTRAAT (naast Brabants Conservatorium) ingangLancierstraat
SUSY TOILETPAPIER 69
-r
r 1973 - pagina 20
DE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 27 september 1973 - pagina 21
Liter blik
4 blikjes
1/4 liter SLAGROOM
12 halve liter flessen
Hele kilo SUIKER
3 kilo per klant
ovenverse
Ti
per hele krat
3 doosjes SMARTIES
Baal van 400 gram
melk of puur
3 rollen AUTO-DROP
Baal van 400 gram
?r
GROENTEN AFDELING
4 rollen Rosé
OLD LAVENDEL
250 gr.
CK
per 1/2 kilo
per kilo
per kilo
per kilo
3 voor
3 voor
per 1/2 kilo
per 1/2 kilo
150 gr.
150 gr.
TROEF 1
TROEF 2
TROEF 3
SLAGERIJ
Liter flacon citroen
Groot vat
Grote emmer
RILJANT
100 gr. SAUCISSE
nu
Grote pot WITTE BONEN
Drie jampotten
in TOMATENSAUS
TUINBONEN
Bierpul MOSTERD
Heel kilo
Liter flacon
500 gram
Groot pak
250 gram klaverblad
vacuum
Grote spraybus
Draagkarton FAKT
TOTAAL WASMIDDEL
500 gram
GOLDEN ATLAS KOFFIE
3 luxe
stukken
Drie halve liter blikken fijne
WIJ ZIJN ONZE TIJD
VER VOORUIT
3 pakken
5 flesjes A.Z.
60 stuks PAPIEREN
ZAKDOEKJES
250 gram, per stuk
250 gram
Trio pack
2 blikjes
3 jampotten
200 gram NOBO
4 pakjes
Hagelwitte
per 1/2 kilo
150 gram
per kilo
inlichtingen over
lesje
bren}
die
/oor
voordeel
is. Zoals
Tiatische
irzig-zag
st o.a. 11
patroon-
voor- en
n kan hij
verken of
jpsgaten
1 knopen
tnzetten.
ÏOpVE
ging
het op eigen-
Nee, het stuk
loefte hada^r
iningsdrama.
overeenkomsten
’De
dat
satire 1
vol me
opdrac
blijspe
LOOK MODEBRILLEN
HEUVELSTR, 3 b TILBURG
nop voor snel
eruitnaaien.
*b?faf hechten.
Extra
Honingzoete
per kg. IfcO
CASH CARRY TILBURG
Op zaterdag, 29 september a.s. aanvang
20.15 uur brengt het Zuidelijk Toneel
Globe, wegens enorm sukses nogmaals
het blijspel ’De ingebeelde zieke’ van
Molière voor het voetlicht. Hans Bos
winkel, regissseur van ’de ingebeelde
zieke’ zegt over zijn regieopvatting: ’In
mijn regie wil ik geen poging doen, het
stuk te moderniseren of het op eigen
tijdse wijze te brengen. F
speelt in de zeventiende eeuw en dat
moet je zo laten. Voor mij betekent het
een grote uitdaging te regisseren zoals
Molière het bedoelde: gewoon lachen,
gieren, brullen over situaties die heel
gewone kleinburgers in dit stuk
overkomen.’
toen hij kontakt met Hitler pra
te krijgen, het feit dat hij toen
wilde vluchten, geen benzinebonnen
meer had, enz. enz.
verkiezingen -
(Dr. A. Ade Jonge
Socialisme in Nederlat
geven bij Kruseman, L
Mussert van Venema is dan ook geen afgang
‘e vaderlandse geschiedenis. Het beerde
ingt de ’doorsnee-burger’ in beeld,
Mussert in feite was. Hij levert de
stof voor een operette-figuur die met
vuur speelde en door zijn zelfoverschat
ting zich een kleine heldenrol heeft
laten opdringen. Mussert is dan ook
geen ’dokumentair-theater’. In variété
vorm zal een zwarte bladzijde uit onze
geschiedenis de revue passeren.
Manuel van Loggem vroeg aan Venema
wat een schrijver van nu, die de oorlog
alleen uit verhalen en boeken kent,
drijft tot het dramatiseren van het leven
van deze ’lichtgewicht-verrader’. 'Ik
vind’, aldus Venema, 'dat we in Neder
land behoefte hadden gekregen aan een
geweest’, eigen koningsdrama. Voor mij zijn er
t, dat het duidelijke overeenkomsten tussen
Mussert en iemand als Richard III,
hoofdpersoon van één van de aan
grijpende drama’s van Shakespeare.
’We zijn er ons van bewust
aldus regisseur Peter Oosthoek,
geen zin had het d la Brecht aan te
pakken en bijvoorbeeld af te sluiten
met een protestsong met opgeheven
vingertje. Vandaar dat we tot de
volgende vorm kwamen: geen politiek
pamflet en net zomin een naturalistisch
drama over een kleine Nederlandse
burgerman die in verkeerd vaarwater
zat. Het zal uiteenvallen in drie
duidelijk verschillende delen, revue en
clownsnummers inbegrepen. Daarin is
Mussert inderdaad een clown - want het
facet dat ons steeds meer begon te
boeien is de volstrekte lachwekkend
heid van deze man. Het huwelijk met
zijn tante, de manier waarop hij tijdens
de oorlogsjaren ondergedoken heef
gezeten, in een hooiberg, zijn volstrekt
I
I
I
dat die samenleving eigenlijk niet
wezenlijk is veranderd. En om dit wat
te motiveren voegt hij er aan toe.
'Neem nu bijvoorbeeld de Turkenrellen
in Rotterdam van een half jaar geleden.
In dergelijke gevallen zou er ook nu
weer een Mussert kunnen opstaan.
Het kon toén, maar ook nu weer ge
beuren. Dat is de tendens van het stuk.
’Mussert en de N.S.B. konden in de
‘—en 30 groeien, omdat het politieke
n,u,naat van dien aard was, dat veel
mensen de indruk kregen dat het parle
mentaire leven - met inbegrip van de
- een nutteloos gedoe was’
re in Het Nationaal
land, in 1968 uitge-
Den Haag).
Richard biedt aan het eind een
koninkrijk voor een paard, terwijl
Mussert in de laatste oorlogsjaren
enorm zeurde om een gestolen fiets die
hij terug wilde hebben. Mijn stuk is het
drama van een kleine burgerman, die
door het systeem waarin hij leeft en
zijn eigen karakter ontzettend hoog
rijst en ontzettend diep valt. Hij is de
man die terwille van het behoud van de
macht tot het misdadige toe com-
leeft promissen sluit.
■egte Binnenkort in uw theater.
Mussert is nu niet bepaald een naam,
die zo gezellig overkomt. Zeker de ge
neratie, die de tweede oorlog heeft
meegemaakt, zal liever niet herinnerd
worden aan de oprichter van de N.S.B.
Tóch schreef de auteur Adriaan Vene
ma een stuk over dit fenomeen. Enkele
weken geleden ging het in Haarlem in
première. De reacties en kritieken
waren zeer wisselend en uiteenlopend.
Men heeft zich afgevraagd, waarom er, jaren
juist over zo’n onbelangrijke man als klimt
Mussert was, een toneelstuk geschreven
moest worden. ’Het was een middel
matig man, die door invloeden van
buiten af zo geworden is’, zegt de
auteur Adriaan Venema, 'een produkt
van de samenleving. Het enge is ook,
de Veertiende. Deze had behoefte aan
een opvrolijkertje na zijn uiterst ver
moeiende veldtochten tegen de Neder
landen.
In het stuk speelde Molière zelf de rol
van Argan, de ingebeelde zieke, de man,
die door duizend-en-een-kwaal of
kwaaltje wordt gekweld. Hij wordt
liefderijk uitgezogen door uiterst
modieus geklede ’Charlatans’. Molière
zelf had bepaald geen ingebeelde ziekte.
Tijdens de derde voorstelling van zijn
stuk kreeg hij een bloedspuwing, waar
aan hij korte tijd later, zonder medische
bijstand, overleed. Tijd om de toneel-
costuums uit te trekken heeft hij niet
meer gehad.
Deze eerste produktie van ’Globe’ in
het huidige seizoen is geweldig goed
ontvangen. ’Argan’ wordt gespeeld door
Ton Lutz, die er werkelijk een onver
gefelijke creatie van maakt. Naast hem
schitteren Pieter Lutz, Annet Nieuwen-
huyzen en Cor van den Brink. i
ingebeelde zieke’ is het laatste stuk
Molière schreef. Het is een bijtende
op de toenmalige medische stand
iet potjes-latijn en dikdoenerij. De
icht tot het schrijven van dit
blijspel ontving Molière van Lodewijk