69 89 98 99 89 99 59 ot 99 39 69 19 339 39 89 59 59 49 69 98 98 59 98 69 I19 59 7 398 359 ï- 100 498 948 438 289 69 149 169 549 498 159 299 129 89 129 69 HIERONDERDRIEEXTRA IJZERSTERKE TROEVEN VOOR A.S. MAANDAG 398 398 49 |55 ]98 Hl SPERCIEBONEN ASPERGE PUREE IMPORT PILS HAGELSLAG ZOUTE PINDA’S TOILETZEEP HALSKOTELETTEN per kilo 848 HAMLAPPEN RIBKOTELETTEN GEHAKT VARKENSPOTEN ROOMSCHNITZELS SALADES SUCADELAPPEN KIPPEBORSTEN FUNK SOEPPAKKET BIEFWORST GEKOOKTE HAM ROOMSCHNITZELS 149 4 500 gr. TARTAAR AFWAS- MIDDEL WITTE REUS FRITE- SAUS 1 kg. SPEKLAPPEN JOZO ZOUT WASVERZACHTER OUD BELEGEN KAAS ANCO TOAST KOFFIE HAARLAK sterke fixatie KOM OOK VOORDELIG WINKELEN, JARENLANG REEDS DE LAAGSTE PRIJZEN, VERDIEN TIENTALLEN GULDENS PER WEEK! DE SLAGER WAAR HET VLEES BETAALBAAR IS DOOR MASSALE INKOOP EN RATIONELE VERWERKING GEKOPPELD AAN MODERNE VERKOOP METHODES DOPERWTJES LUCIFERS TOMATEN-SAP LUNCHWORST LUXE MELANGE SNICKERS CHAMPIGNONS AUGURKJES KOEKJES INSTANT PUDDING of IJSPOEDER CHAMPIGNONS MAGERE RIBLAPPEN GEBRADEN GEHAKT OF BOTERHAMWORST MAGERE SPEKLAPPEN Opmerkelijk toneel in de Tilburgse Stadsschouwburg HANDPEREN „CONFERENCE” per kg. JJD WITTE DRUIVEN bij ons stuntprijs! TIVOLISTRAAT (naast Brabants Conservatorium) ingangLancierstraat SUSY TOILETPAPIER 69 -r r 1973 - pagina 20 DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 27 september 1973 - pagina 21 Liter blik 4 blikjes 1/4 liter SLAGROOM 12 halve liter flessen Hele kilo SUIKER 3 kilo per klant ovenverse Ti per hele krat 3 doosjes SMARTIES Baal van 400 gram melk of puur 3 rollen AUTO-DROP Baal van 400 gram ?r GROENTEN AFDELING 4 rollen Rosé OLD LAVENDEL 250 gr. CK per 1/2 kilo per kilo per kilo per kilo 3 voor 3 voor per 1/2 kilo per 1/2 kilo 150 gr. 150 gr. TROEF 1 TROEF 2 TROEF 3 SLAGERIJ Liter flacon citroen Groot vat Grote emmer RILJANT 100 gr. SAUCISSE nu Grote pot WITTE BONEN Drie jampotten in TOMATENSAUS TUINBONEN Bierpul MOSTERD Heel kilo Liter flacon 500 gram Groot pak 250 gram klaverblad vacuum Grote spraybus Draagkarton FAKT TOTAAL WASMIDDEL 500 gram GOLDEN ATLAS KOFFIE 3 luxe stukken Drie halve liter blikken fijne WIJ ZIJN ONZE TIJD VER VOORUIT 3 pakken 5 flesjes A.Z. 60 stuks PAPIEREN ZAKDOEKJES 250 gram, per stuk 250 gram Trio pack 2 blikjes 3 jampotten 200 gram NOBO 4 pakjes Hagelwitte per 1/2 kilo 150 gram per kilo inlichtingen over lesje bren} die /oor voordeel is. Zoals Tiatische irzig-zag st o.a. 11 patroon- voor- en n kan hij verken of jpsgaten 1 knopen tnzetten. ÏOpVE ging het op eigen- Nee, het stuk loefte hada^r iningsdrama. overeenkomsten ’De dat satire 1 vol me opdrac blijspe LOOK MODEBRILLEN HEUVELSTR, 3 b TILBURG nop voor snel eruitnaaien. *b?faf hechten. Extra Honingzoete per kg. IfcO CASH CARRY TILBURG Op zaterdag, 29 september a.s. aanvang 20.15 uur brengt het Zuidelijk Toneel Globe, wegens enorm sukses nogmaals het blijspel ’De ingebeelde zieke’ van Molière voor het voetlicht. Hans Bos winkel, regissseur van ’de ingebeelde zieke’ zegt over zijn regieopvatting: ’In mijn regie wil ik geen poging doen, het stuk te moderniseren of het op eigen tijdse wijze te brengen. F speelt in de zeventiende eeuw en dat moet je zo laten. Voor mij betekent het een grote uitdaging te regisseren zoals Molière het bedoelde: gewoon lachen, gieren, brullen over situaties die heel gewone kleinburgers in dit stuk overkomen.’ toen hij kontakt met Hitler pra te krijgen, het feit dat hij toen wilde vluchten, geen benzinebonnen meer had, enz. enz. verkiezingen - (Dr. A. Ade Jonge Socialisme in Nederlat geven bij Kruseman, L Mussert van Venema is dan ook geen afgang ‘e vaderlandse geschiedenis. Het beerde ingt de ’doorsnee-burger’ in beeld, Mussert in feite was. Hij levert de stof voor een operette-figuur die met vuur speelde en door zijn zelfoverschat ting zich een kleine heldenrol heeft laten opdringen. Mussert is dan ook geen ’dokumentair-theater’. In variété vorm zal een zwarte bladzijde uit onze geschiedenis de revue passeren. Manuel van Loggem vroeg aan Venema wat een schrijver van nu, die de oorlog alleen uit verhalen en boeken kent, drijft tot het dramatiseren van het leven van deze ’lichtgewicht-verrader’. 'Ik vind’, aldus Venema, 'dat we in Neder land behoefte hadden gekregen aan een geweest’, eigen koningsdrama. Voor mij zijn er t, dat het duidelijke overeenkomsten tussen Mussert en iemand als Richard III, hoofdpersoon van één van de aan grijpende drama’s van Shakespeare. ’We zijn er ons van bewust aldus regisseur Peter Oosthoek, geen zin had het d la Brecht aan te pakken en bijvoorbeeld af te sluiten met een protestsong met opgeheven vingertje. Vandaar dat we tot de volgende vorm kwamen: geen politiek pamflet en net zomin een naturalistisch drama over een kleine Nederlandse burgerman die in verkeerd vaarwater zat. Het zal uiteenvallen in drie duidelijk verschillende delen, revue en clownsnummers inbegrepen. Daarin is Mussert inderdaad een clown - want het facet dat ons steeds meer begon te boeien is de volstrekte lachwekkend heid van deze man. Het huwelijk met zijn tante, de manier waarop hij tijdens de oorlogsjaren ondergedoken heef gezeten, in een hooiberg, zijn volstrekt I I I dat die samenleving eigenlijk niet wezenlijk is veranderd. En om dit wat te motiveren voegt hij er aan toe. 'Neem nu bijvoorbeeld de Turkenrellen in Rotterdam van een half jaar geleden. In dergelijke gevallen zou er ook nu weer een Mussert kunnen opstaan. Het kon toén, maar ook nu weer ge beuren. Dat is de tendens van het stuk. ’Mussert en de N.S.B. konden in de ‘—en 30 groeien, omdat het politieke n,u,naat van dien aard was, dat veel mensen de indruk kregen dat het parle mentaire leven - met inbegrip van de - een nutteloos gedoe was’ re in Het Nationaal land, in 1968 uitge- Den Haag). Richard biedt aan het eind een koninkrijk voor een paard, terwijl Mussert in de laatste oorlogsjaren enorm zeurde om een gestolen fiets die hij terug wilde hebben. Mijn stuk is het drama van een kleine burgerman, die door het systeem waarin hij leeft en zijn eigen karakter ontzettend hoog rijst en ontzettend diep valt. Hij is de man die terwille van het behoud van de macht tot het misdadige toe com- leeft promissen sluit. ■egte Binnenkort in uw theater. Mussert is nu niet bepaald een naam, die zo gezellig overkomt. Zeker de ge neratie, die de tweede oorlog heeft meegemaakt, zal liever niet herinnerd worden aan de oprichter van de N.S.B. Tóch schreef de auteur Adriaan Vene ma een stuk over dit fenomeen. Enkele weken geleden ging het in Haarlem in première. De reacties en kritieken waren zeer wisselend en uiteenlopend. Men heeft zich afgevraagd, waarom er, jaren juist over zo’n onbelangrijke man als klimt Mussert was, een toneelstuk geschreven moest worden. ’Het was een middel matig man, die door invloeden van buiten af zo geworden is’, zegt de auteur Adriaan Venema, 'een produkt van de samenleving. Het enge is ook, de Veertiende. Deze had behoefte aan een opvrolijkertje na zijn uiterst ver moeiende veldtochten tegen de Neder landen. In het stuk speelde Molière zelf de rol van Argan, de ingebeelde zieke, de man, die door duizend-en-een-kwaal of kwaaltje wordt gekweld. Hij wordt liefderijk uitgezogen door uiterst modieus geklede ’Charlatans’. Molière zelf had bepaald geen ingebeelde ziekte. Tijdens de derde voorstelling van zijn stuk kreeg hij een bloedspuwing, waar aan hij korte tijd later, zonder medische bijstand, overleed. Tijd om de toneel- costuums uit te trekken heeft hij niet meer gehad. Deze eerste produktie van ’Globe’ in het huidige seizoen is geweldig goed ontvangen. ’Argan’ wordt gespeeld door Ton Lutz, die er werkelijk een onver gefelijke creatie van maakt. Naast hem schitteren Pieter Lutz, Annet Nieuwen- huyzen en Cor van den Brink. i ingebeelde zieke’ is het laatste stuk Molière schreef. Het is een bijtende op de toenmalige medische stand iet potjes-latijn en dikdoenerij. De icht tot het schrijven van dit blijspel ontving Molière van Lodewijk

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1973 | | pagina 21