V
Transit
Het Loodswezen - een dienst
in dienst van een veilige vaart
.EN:
Sarto -
D.V.G.
Nieuwe Datsuns
...gezelligste meubel-
keuzecentrum van
Volgend jaar passagiers-
dienst Zeebrugge-Hull
Nieuwe
service van
Autotron
Aktiviteiten
Duvelhok
Bobby Zetter en
Me! Turner terug
bij Femina
van ons
leefmilieu
Terug naar de
fiets ten behoeve
Woensdag:
Kinderzegeldag!
’Terra Nova’ brengt weer
omvangrijk seizoenprogram
’t Zuiden
stijlen van klassiek tot supt
gepresenteerd ziet. Waar U en
Bouman Best.
'4
Herman van de Werf
'°3 exposeert in Hilvarenbeek
Diaserie
Heemkundekring
’Tilborch’
DE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 20 september 1973 - pagina 5
ar 1973 - pagina 4
MIMISET
1
49,
VRIJ TOEGANG
j tot 6 uur
E. KOMPETITIEVOLLEYBAL
Half
isterbanken
A. KURSUSSEN JAZZDANSEN
huub van den hout
D. VOLKSDANSEN
B.
KONVERSATIE-
89
Historie
alhuis
013-431795
Ldt u bij
Iburg
.kaarten
ikoper
iak
i - oranje
waar U in sfeervolle
showrooms èlle meubel-
’"permodern overzichtelijk
en iedereen altijd slaagt
>r te komen
flitser thuis
Zetter
iet was
ENGELSE
KRINGEN
1 oktober a.s.
twee kursussen
beide
>sten 2
snde
ireel
C. KURSUSSEN ENGELS VOOR BE
GINNERS
i zullen
avond or
3ort
nstraat 105
in of om
tbreiding
vaak
meer
5 ge-
i ook
iroept,
geven
beeld
t geho
vond (t/m mei). Er
eginnersvan 19.30-2
srden
Popkandelaar
voor 3 kaarsen
6,95
organiseert dit
'els voor beginner
ijeen komen. I
zijn 6
—it een
m leden. Er is in beide
nog wel
i. Inlich-
Massleve
wijnrekken
en/of aanvulling van de al bestaande
maatregelen en voorschriften voor een
veiliger vaart.
grote
(sein-
g 300
enzo-
Oud
Hollandse
verlichting
can worden gezien als
de succesvolle
jaar november
lull en v.v. werd
Het betonningsvaartuig ’Breeveertien’
voor IJmuiden.
Rek met 6 kop
en schotels
NU 24,95
Voor verder informaties
kan men zich in verbindi-
het Duvelhok St. Joseph:
Tilburg,
ministratie 1
In het komt
meer de vc
nismakings
emailler
handvaa
textiele
schilderen,
vormgeving, theater,
etc.
tgegrc
die onde
lige begeleidit
schepen.
-n doe
en
«n. De loods
geen ander,
irdelijk blijft
_t de loods als
n grote verantwoording, want het is op zijn aanwijzingen
door de drukke vaarwateren navigeert en dat is geen
De gezagvoerder is verplicht een loods aan boord te
staat geen strafsanktie op, wèl moet altijd loodsgeld
Het Lips Autotron te Drunen heeft een
nieuw onderdeel aan zijn service pakket
toegevoegd.
Het is nu mogelijk voor bezoekers die
niet in het bezit zjjn van een camera,
gedurende het bezoek aan de expositie
Instamatic camera in
krijgen. Filmpjes en flits-
in het Autotron te koop,
nog al eens voor
f de camera of de
Bouman’s meubelfabrieken b.v.
Wij weten
alles van
kwaliteits
meubelen.
Wij maken
ze zèltl
ENGELSE
WIJNTAFEL
met lederen
blad
NU 79,—
TIVOLI
BOETIEK
Tlvollstraat 51
(voorheen Bosscheweg
en tegenover garage
Lepelaers)
TILBURG
agavond van 19.00 tot
?Sm50,^3mOndSelaan 1751
Vrijdagavond kijkavond van 19.00 tot 22.00
zijn krachtig in de
isities waarvan de
rijn aan de natuur,
lorgedreven
ct aan doen
Over enkele weken starten de volger
aktiviteiten van het sociaal cultur
centrum ’TERRA NOVA’. Voor deze
aktiviteiten kan men zich opgeven bij
Terra Nova, Nieuwlandstraat 44, tel.
426269.
Verkoop en Service
te snel! Bekijk
irdeelprijzen van
s en koelkasten in
iiepvrieshuis,
»en voor de
1. Overi-
wg altijd
rt van
staande voertuig
autowegen aan t
van het fiets
vogelvrije fie
bescherm ir0
meente
bekend
handen
gesel
direl
gebrt
vordt
Onder leiding
Norton worder
igen gehouden,
ieelnemers,
geleerd,
via het
een Kodak
bruikleen te
blokjes zijn
Het bleek n<
dat men of u
liet liggen.
De direktie van het Autotron hoopt
door het beschikbaar stellen van deze
camera’s in deze leemte te hebben voor-
zien.
Zijn schilderwerken z
verf gezette compos:
gegevens ontleend zij
maar door een zeer ver doe
vereenvoudiging bijna abstract
en toch figuratief blijven.
Hij laat de verf leven op zijn doeken.
Tot en met 30 september 1973 in
Galerie Raadhuis, Hilvarenbeek.
SCHILDERIJEN EN TEKENINGEN
VAN HERMAN VAN DER WERF.
is in
ue jaarl-
deren, die
de totaal-
>elkast, 140 liter,
voor 205,—.
ijepvrieshuis,
o. vu □vitippers en
het navigeren als
-f een riviermond
slige’
an tie
was
■geling van
ïring van
sn werden
’en die hun
>den zonder
te be-
De Dienst beschikt ook over 20
vuurtorens en z.g. semafores
torens), terwijl er daarnaast nog
kleinere lichten, stormseinmasten e
voort zijns,
eiken met
gedraalde
poten
BUIKKASTEN
25 modellen
In eiken en
noten
kunstenaarsloopbaan heeft gewerkt.
Herman van der Werf exposeert voor
namelijk schilderijen aangevuld met wat
tekeningen. Hij heeft een geheel eigen
stijl ontwikkeld; een modern expres
sionisme, met een herinnering aan
Smet, zonder er een
De beelden geeft hij
weer, hij penseelt ze
waarin alle details
ftig coloriet dat
landen opr
impressie i
an het in
>bruikte banden
-CANIA
aan Noord 11
pend van 8-12 uur
norme sortering,
nen vanaf 4,95.
Melis, Molenstraat
rid te vergrot
i samenwerki
Nederlandse I
de periode van 27
t/m 2 juni 1974 in het
Hoek van Holland een
instellen. Dit onderzoek
uitgevoerd door in vier periodes
rie weken, verdeeld over de vier
nen, een enquête te houden op
bloodste in- en uitgaande schepen,
1 daarnaast een verkeersonderzoek
jehulp van radar zal worden ge
houden. De gegevens die op deze
manier worden verkregen kunnen dan
weer aanleiding zijn voor verandering
Alleen al op de Noordzee en de toe
gangswegen naar de havens heeft de
Dienst van het Loodswezen 500 licht
boeien en 9000 andere betonnings-
voorwerpen aangebracht. Om die
’bakens tijdig te verzetten’, ze te kon-
troleren, repareren en vervangen, zijn
bijna 1800 mensen dagelijks in de weer.
De beide schepen zullen volgens een
vast schema iedere avond om 18.00 uur
uit een van de beide havens vertrekken
en de volgende dag om 09.00
’s morgens in de havens van
bestemming arriveren. Boekingen voor
deze nieuwe dienst kunnen vanaf heden
worden geaccepteerd, waarvoor kon-
takt kan worden opgenomen met
reisbureaus en autmobielclubs.
TINNEN ASBAK
op poot 10,95
Fruitschaal 25,95
tellen 15 lessen en worden gehouden op
dinsdagavond van 20.45-21.45 uur
woensdagmiddag van 14.00-15.00 uur
en vrijdagavond van 19.30-20.30 uur.
De start is op 2, 3 en 5 oktober. De
prijs is f 52,50 per kursus.
september gaan de kompetitie-
teams van de volleyklub aktief worden.
Alle trainingsgroepen zijn goed bezet,
alleen de maandaggroep heren
(21.00-22.30 uur) heeft nog wat leden
nodig.
De rekreatievolleyballers en -sters
september van start gegaan met
goede aanloop var
groepen op donderdagavond r
wat ruimte voor nieuwe leden,
ringen bij Terra Nova.
van wevenit
risse kleuren,
daten: 74-92.
Ronde
'oordeelprijs
12.-
Komende zondag speelt Sarto op het
Sportpark Westend een zéér belangrijke
wedstrijd tegen medekoploper D.V.G.
uit Liempde. Beide teams zijn nog
zonder verliespunten, zodat we ’n strijd
op het scherpst van de snede voorge
schoteld zullen krijgen, temeer daar
beide teams het afgelopen seizoen het
kampioenschap op het laatste moment
aan hun neus voorbij zagen gaan. Het
zal daarom voor beide teams zaak zijn,
zich nu in de kopgroep te handhaven.
Dit alles is ’n gang naar het
Sarto-terrein zeker waard.
Dienst het apparaat dat óók onder vaak
moeilijke (weers)omstandigheden
waakt over de veiligheid van het scheep
vaartverkeer. Die taak strekt zich niet
langer alleen uit tot de Nederlandse
kustwateren, maar reikt tot ver in de
Noordzee, want de aktiviteiten van de
Dienst hebben ook betrekking op aller
lei facetten van de veiligheid op het Ne
derlandse gedeelte van het z.g. Con
tinentale Plat met zijn vele
booreilanden. Ten behoeve van de
Nederlandse en buitenlandse
scheepvaart worden daar vaarroutes uit
gezet en wordt zorggedrage
bebakening en de verlichting,
gens, zeescheepvaart betekent no„
de veiligste manier van transport
mensen en goederen.
de route Zeebnif
sn inge;
capaciteit van 235 p
een combinatie van 70
en 45 trailers van 12 nu
voeren. De passagiersaccommodatie is
onderverdeeld in luxe hutten met twee
of drie bedden, douche en toilet, en
standaardhutten met twee tot vier
bedden, alsmede slaapstoelen in de
lounge. In het tarief voor de overtocht
is begrepen een diner met vijf gangen,
thee in de hut, een Engels of continen
tal ontbijt en vers fruit in alle Kutten.
AUTOMOBIELM A ATSCH APPIJ B.V. Vbrd
Spoorlaan 175 - Tilburg - Tel. 013-424100
Terra Nova organiseert dit jaar twee
groepen ’Engels voor beginners’, die elk
vijftien keer bijeen komen. Bij Engels
voor beginners wordt de nadruk vooral
gelegd op het bevorderen van de spreek
vaardigheid van de deelnemers. De
kursussen kosten f52,50 en worden
geleid door mevr, van Wessel-Norton.
De dinsdaggroep start op 2 oktober van
19.30-20.30 uur. De vrijdaggroep op 5
oktober, 20.45-21.45 uur.
Koetslamp
grote qQ
maat '5y>"
jewone man.
ders, 2 x 12 sporten,
x 14 sporten,
iobbyrama,
•6.
Met ingang van maandag
worden op de middag t\
jazzdansen gegeven: een voor beginners
en een voor gevorderden. De kursussen
duren van oktober t/m mei. Tijdens de
kursussen wordt gedanst op moderne
muziek blues, beat, jazz, enz. Op het
programma staan houdingsoefeningen,
het leren van grondpassen en 'kombi-
naties. Verder worden op bekende
muzieknummers dansen gemaakt, zoals
b.v. in t.v.-shows te zien zijn. De leiding
heeft Liesbeth van Horen, dans-
pedagoge. De beginnerskursus is van
13.30-14.45 uur en de gevorderden-
kursus van 15.00-16.15 uur, beide op
de maandagmiddag. De kosten zijn
f 70,- per jaar.
van mevrouw van Wessel-
sn drie Engelse konversa-
tiekringen gehouden. De bedoeling is,
dat deelnemers, die vroeger Engels
hebben geleerd, dit ophalen en uit
breiden via het spreken van het Engels
onder deskundige leiding. De kursussen
de fiets zullen
jpt met dit plan
automobilisten
gebruiken of aan
jarkeren als ze naar
..roeten zuinig zijn
onze energiebronnen;
toe de fiets benutten.
Bij de kursussen volksdansen in Terra
Nova worden diverse dansen uit zeer
verschillende landen geleerd, b.v. uit
Joegoslavië, Israël, Griekenland,
Amerika, Engeland, Rusland, Turkije,
enzovoort.
Het volksdansen wordt gehouden op
woensdagavond (t/m mei). Er zijn twee
groepen: beginners van 19.30-21.00 uur
en gevorderden van 21.00-22.30 uur.
De leiding is in handen van Alma
Verhagen, lerares volksdansen. De
kursussen, die beide f 80,- kosten,
starten op woensdag 3 oktober a.s.
igen. ...j
ntwikkcl;
sioinsme, met een
Permeke en De Smet
copie van te zijn,
niet fotografisch
met een vorm,
vervagen, met een hefti
zuiderse stranden en la
maar die een volledige i:
aan de toeschouwer var
gebrachte landschap.
De Heemkundekring ’Ti
vereniging die zich bezij
karakteristieke eiger
streek en volk. Zij doet
onderzoek
aangenar
verenigei
eenkomsten gehouden,
het genot van een kop
nog geestrijkere drank allerlei aspe
van de heemkunde aan de orde kor
Vijf keer per jaar verschijnt
kringperiodiek ’Actum Tilliburgis’,
vele historische bijdragen. Ook beste
men aandacht aan milieukwesties
vereniging is aangesloten bij
Brabantse milieufederatie’).
Zo is er onlangs door drie leden van de
Heemkundekring een geluid-diaserie
vervaardigd onder de naam ’Getuigen
van het verleden’, waarin een breed
scala van heemkundige aspekten wordt
behandeld. Eigenlijk een uitstekende
inleiding voor hen die zich op het
gebied van de heemkunde willen oriën
teren. Men vindt er opnamen van het
prachtige Middenbrabantse landschap,
van de daarin gelegen kapellen en boer
derijen, van sfeervolle museumpjes met
hun tentoongestelde voorwerpen, van
grafheuvels en zelfs een onheilspellend
pest-kerkhof!
Als u deze serie hebt gezien, zult u er
zeker naar verlangen op ontdekkings
tocht te gaan door ons mooie Brabant.
De première van deze serie wordt
gehouden in de Postelse Hoeve op
donderdag 4 oktober a.s., aanvang acht
uur. De toegang is vrij. Iedereen is van
harte welkom.
bij het navigeren
i op druk bevaren routes en
lopen van havens doet men
en al heel lang.
’Deze uitbreiding kar ~:z
een logisch vervolg op
vrachtdienst die vorig j
vanuit Zeebrugge naar Ht
gestart’, aldus de heer Churcher.
De schepen NORWAVE en NORWIND,
die dan op de route Zeebrugge-Hull
zullen worden ingezet, hebben elk een
passagiers en kunnen
personenauto’s
leter lengte mee-
’Tilborch’ is een
ezighoudt met de
mschappen van
5t daarvoor allerlei
en weet daarbij het
ame met het nuttige te
?en. Zo worden er geregeld bij-
waarbij onde r
koffie en zelfs
>ekten
omen.
de
met
teedt
i (de<
’De
Wakend oog
Het Loodswezen, hoezeer ook bij ’licht’
betrokken, zet over het algemeen - waar
het de publiciteit betreft - zjjn licht
nogal eens onder de korenmaat. Het
werk wordt gedaan, maar van de der
tien miljoen Nederlanders zijn er niet
zoveel die beseffen dat de Dienst van
het Loodswezen een belangrijke in
stelling is, die er voor zorgt, dat alle
soorten lading, bestemd voor Neder
landse havens, voor in-, uit- of door
voer, veilig die bestemming bereiken.
Maar óók een ’wakend oog’ voor
vissers, sportvissers en zeezeilers.
Dat wakend oog bestaat uit niet minder
dan 53 schepen, waaronder drie licht
schepen, en een modem platform dat in
zee is gebouwd ter vervangir
lichtschip. Dat platform
met de nieuwste appara
ligheid van de scheep
borgen. Het platform is
wordt van de kust af gekontroleerd.
In november 1974 zal ook het zuster
schip de NORWIND vanuit Zeebrugge
gaan varen, zodat dan een dagelijkse
dienst in beide richtingen kan worden
geboden. Zoals bekend, zal de dienst
Rotterdam/Europoort - Hull met in
gang van volgend jaar worden uitge
voerd met de nieuwe, grotere schepen
die North Sea Ferries thans in bestelling
heeft. De in Rotterdam gevestigde
maatschappij, die in 1965 met een
geregelde vracht- en passagiersdienst
tussen Nederland en Engeland begon,
beschikt voor de dienst Zeebrugge-Hull
over een terrein van 5 hectare in het
Prins Filipsdok in de Belgische Haven- sc*1<
stad. In Zeebrugge is een passagiers
terminal in aanbouw. Manager voor de
Belgische vestiging van North Sea
Ferries is de heer Gordon Windle. Bij de
uitbreiding van de diensten tussen het
vasteland van Europa en het Verenigd
Koninkrijk is de keuze op Zeebrugge
gevallen vanwege de uitstekende rail- en
wegverbindingen die deze havenstad
met het Belgische achterland, het
Ruhrgebied en de industriecentra in
Frankrijk, Spanje, Zwitserland en Italië
bezit. De keuze van Huil werd van het
gunstige
izichte van
t Noorden
iging van een
is uitgerust
’ratuur om de vei-
epvaart te waar-
is niet bemand en
begin af bepaald door de
ligging van deze haven ten opz
de Engelse Midlands en het
van het land met inbegrip van Schot
land. Bovendien biedt Huil een
uitstekend aanknopingspunt met de
transportverbindingen tussen Engeland
en Ierland.
HUUB VAN DEN HOUT
10 markten in Tilburg en omgeving,
kaaspartyshop in Oosterhout en Til
burg, team van 18 medewerkers,
zoekt:
EEN VERKOOPASSISTENTE
VOOR DE MARKT.
Wij denken aan een jongedame van
18 jaar, die mede zorg draagt voor
het verkoopklaarmaken van de kaas
wagens en die né de inwerkperiode
kan bijspringen om onze groeiende
klantenkring ook in de nabije toe
komst uitstekend te kunnen blijven
(be)dienen.
Wij bieden haar
een prettige werkkring
vijfdaagse werkweek en
een goed salaris.
Sollicitaties:
Huub van den Hout b.v.
Von Suppéstraat 26, Tilburg.
Afspraken eventueel te maken aan
één van onze kaaswagens.
De heer I. M. Churcher, direkteur en
general manager van Noordzee Veer
diensten (North Sea Ferries) B.V., heeft
bekend gemaakt in mei 1974 te zullen
beginnen met een gecombineerde
vracht- en passagiersdienst op de route
Zeebrugge-Hull v.v. Dit gebeurt aan
vankelijk om de andere dag met het
roll-on/roll-off schip NORWAVE van
de maatschappij, dat thans nog op de
route Rotterdam/Europoort - Huil met
ingang van volgend jaar
Het Duvelhok in de St. Josephstraat
gaat zijn vijfde seizoen in met een
aantal drukke aktiviteiten. Bij de op
richting werd gesteld dat het Duvelhok
een werkcentrum wilde zijn voor beel
dende expressie en in de praktijk is er
dat voor een goed stuk uitgekomen. Dit
jaar verlenen dertien kunstenaars plus
een aantal gast-docenten hun mede
werking, zodat de kwaliteit van de ver
schillende aktiviteiten in voldoende
mate wordt gewaarborgd.
Vanaf vrijdag 14 september exposeert
Herman van der Werf in ’Galerie Raad
huis’ te Hilvarenbeek.
Herman van de Werf is geboren te
Tilburg op 6 juni 1944 en is thans
woonachtig in België, even over de
grens in het plaatsje Retie. Zijn
opleiding volgde hij aan de Academie
voor beeldende kunsten te Tilburg van
1961-1965, daarna maakte hij van
1966-1973 studiereizen naar Italië,
Frankrijk, Zwitserland, Luxemburg,
Spanje en Griekenland. Sinds 1968 is
hij docent aan de Academie voor
Beeldende kunsten te Mol in België.
Ondanks zijn brede studie-oriëntatie is
van der Werf zuinig met zijn exposi-
tities. Hij exposeerde eerder in
Oisterwijk (1969), Turnhout (1970) en
Lausanne (1970). Verder groepsten
toonstellingen te Tilburg, Oisterwijk en
Mol en werk in openbare en particuliere
collecties in binnen- en buitenland.
Enige tijd geleden zat Bobby 1
met zijn orkest ook in Femina, ht
toen bijna elke avond uitverkocht huis.
Bobby Zetters repertoire is veel om
vattend, hij brengt o.a. Country en
Western-nummers en wereldhits van
Gilbert Becaud, James Reeves en Fats
Domino. Ook verlenen hun mede
werking aan het september-programma
de Amerikaanse zanger Mei Turner en
de zangeres Dea Doll.
Het uit België afkomstige dans- en show-
orkest van Bobby Zetter and Company
zal tot eind september wederom elke
avond in Femina in de Vrijstraat te
Eindhoven optreden.
Het aantal mannen dat direkte loods-
diensten verricht bedraagt ruim 600.
Vrouwen zijn daar (nog) niet bij. Maar
nu het Loodswezen op de brug van
Nederlandse schepen ook wel eens een
’stuurvrouw’ in plaats van een stuurman
aantreft, is de mogelijkheid niet uitge
sloten dat het wakend oog van het
Nederlandse Loodswezen in de
toekomst ook nog wel eens een vrouwe
lijk oog zou kunnen zijn.
en opgaven
iding stellen met
ephstraat 133 te
tel. 422473 en bij de Ad-
Spoorlaan 370 tel. 434732.
lende seizoen zullen er onder
zolgende aktiviteiten zijn: ken-
jsserie metaalbewerking en
sren, keramiek, grafiek, kreatieve
aardigheid, tekenen en schilderen,
werkvormen, modeltekenen,
meubelmaken, algemene
video-workshop
Kennis, ervaring
en inzicht
Stelt u zich een uiterst drukke vaarweg
voor zoals bij Hoek van Holland, waar
per dag gemiddeld ongeveer 100
schepen passeren. Niet alleen moet er
gelet worden op getijden, diepgang, ge
drag van het schip, maar ook op het
scheepvaartverkeer. Dan hangt er heel
wat af van de kennis, de ervaring en het
inzicht van de loods!
Om dat inzicht en daarmee de veilig
heid en doelmatigheid te vergroten, zal
’Het Loodswezen’ in samenwerking met
de Koninklijke Nederlandse Reders-
vereniging in de periode van
augustus 1973
redegebied van
onderzoek
wordt i
van dri
seizoenc
alle bel
terwijl
Datsun introduceert twee nieuwe mo
dellen, die beide - aldus de importeur -
iets weg hebben van een play boy.
Mooie, nogal luxueuze automobielen
met alles erop en eraan en verrassend
fraai gelijnd. Het zijn de 140 J en de
160 J SSS. De eerste is thans ook in
Tilburg te zien en wel bij garage
Denissen aan de Burg. Janssenstraat.
Het is een sportieve fast back met aan-
sprekelijke rij-eigenschappen, die tussen
de tien en de elf mille kost. Geen
bedrag om iedere dag uit te geven, maar
men krijgt er veel auto voor. In deze
prijsklasse kan de 140 J de konkur-
rentie ongetwijfeld met een sterk hart
aan.
Nederland ligt aan één van de drukst bevaren zeevaartroutes ter wereld.
In 1972 voeren niet minder dan 37.350 schepen de Nieuwe Waterweg
op en gingen er zo'n 37.622 schepen via die weg weer terug naar zee.
Daarvan werden 31.346 inkomende en 31.268 uitgaande schepen be-
loodst. Jaarlijks komen er steeds méér, steeds grotere en snellere
schepen. Een veilige vaart voor dit drukke scheepvaartverkeer is één
van de belangrijkste taken van de 'Dienst van het Loodswezen, de
Betonning, Bebakening en Verlichting’.
De loods, die al plm. 4,5 mijl uit de kust aan boord komt en bij het
uitvaren van een schip ook weer ca. 7,5 mijl buiten het Noorderhoofd
van Hoek van Holland in volle zee wordt afgezet op de 'afhaalboot' van
de loodsdienst, is een ervaren man - een expert. Stromingen, zand
banken, diepten, ondiepten en wrakken staan op de zeekaarten aan
gegeven, maar de omstandigheden kunnen dagelijks veranderen. Aan
onze kust bijvoorbeeld verplaatsen veel zandbanken zich.
Het Loodswezen heeft zijn werkterrein verdeeld in zes districten: 1
2 Harlingen, 3 Amsterdam, 4 en 5 Rotterdam en 6 Vlissingen.
kent de vaarwateren van het district waarin hij werkt als ge
Hoewel de kapitein onder alle omstandigheden verantwoord
voor alles wat er op en met zijn schip gebeurt, draagt
dat het schip
geringe zaak,
nemen, maar er st
worden betaald.
Het wordt zo langzamerhand wel duide
lijk. Wij moeten terug naar de fiets.
Niet alleen omdat fietsen ontspannend
en gezond is, niet alleen omdat de fiets
voor de rekreatie het uitgezóchte ver
voermiddel is, maar ook omdat terug
keer naar de fiets noodzakelijk is voor
het leefbaar houden van het milieu en
voor een zo soepel mogelijk verloop van
het verkeer. Allerwege wordt er voor
gepleit om meer gebruik te maken van
de fiets en wordt gewezen op de nood
zaak dat de overheid voorzieningen gaat
treffen om het fietsverkeer te sti
muleren en goed mogelijk te maken. In
het zojuist verschenen rapport van de
Werkgroep Toekomst, waarin weten
schapsmensen en captains of industry
samenwerken, wordt dan ook on
omwonden gezegd dat de best moge
lijke voorwaarden voor een groter fiets
verkeer moeten worden geschapen. Het
nieuwe verkeersplan voor de Haagse
binnenstad laat een soortgelijk geluid
horen: om het fietsverkeer veiliger te
laten verlopen zullen aparte fietsroutes
moeten worden vrijgemaakt. Niet alleen
in de grote steden aandacht voor de
fiets. Het Bloemendaalse raadslid J. J.
de Korte pleitte nog onlangs voor het
handhaven van fietspaden (die te vaak
worden opgeofferd om ruimte voor stil-
igen te scheppen
te leggen) en uitl
tspadennet. De nu nog
ïetser heeft recht op i
riing. Terecht heeft de
Arnhem dezer dagen dan
gemaakt dat zij een plan onder
heeft om in en rond de stad
gescheiden fietspaden aan te leggen;
direkte fietsroutes die het doelbewust
gebruiken van de fiets zullen be
vorderen. Men hoopt met dit plan ook
te bereiken dat automobilisten hun
auto wat selektiever
de rand van de stad par
hun werk gaan. Wij m<
op ons milieu, op i
wij moeten daartc
Dat hij nu met plezier in Hilvarenbeek
exposeert is niet zo verwonderlijk, om
dat Hilvarenbeek op vele kunstenaars
een magische aantrekkingskracht heeft
en ook vele malen katalyserend in een
Kinderen, die zich door de schooldeur
naar buiten wringen en naar alle kanten
wegrennen: U kent het beeld en het bij
passende geluid waarschijnlijk wel. De
school gaat uit, de ene dag onrustiger
dan de andere. Dat ligt aan het weer,
volgens velen. Of aan de meester,
volgens anderen.
Wanneer op woensdag 26 september
dé kinderen in ons gehele land na
looltijd (dus om een uur of twaalf)
haar alle kanten wegrenrien, dan ligt dat
niet aan het weer. Wel aan de meester,
een beetje, omdat die zijn medewerking
gegeven heeft aan de eigenlijke oor
zaak: de 26e kinderpostzegelaktie.
Vooral huisvrouwen weten wat je
daarbij te doen staat: bij de eerste die
aanbelt bestellen en een deurzegel op
plakken, anders blijf je naar de bel
lopen. En je weet bij voorbaat dat je
ook nog zult bezwijken voor je zoontje,
zijn vriendje, je buurmeisje en je nicht.
Wat hindert het ook? Zo stelt immers
een verstandige huisvrouw jaarlijks de
voorraad kaarten en postzegels samen,
die vanuit haar gezin in de loop van een
jaar weer weggestuurd worden. Is het
soms niet makkelijk een passende kaart
met postzegel bij de hand te hebben, als
je zondag op de verjaardagskalender
ziet dat Fien maandag jarig is? En
brengen we als Nederlanders niet jaar
lijks, bijna ongemerkt, een fantastisch
bedrag bij elkaar voor onze kinderen?
Vorig jaar ruim 6 miljoen gulden!
Daarmee krijgt allerlei werk dat gericht
is op het helpen van die kinderen jonge
en oudere, unieke kansen. Om dingen
te verwezenlijken, die voor hen wezen
lijk belangrijk zjjn, maar die niet vanuit
de normale inkomsten bekostigd
kunnen worden. Of het nu om een
kinderboerderij in een woongemeen
schap voor gehandicapte kinderen gaat,
om een dagtehuis of om een advies
bureau voor ouders en jongeren
(voorzieningen van waaruit ouders en
kinderen, die problemen ondervinden,
geholpen kunnen worden), of om een
kleurig kindercircus in een sombere
woonwijk. Kinderpostzegelgeld is de
startmotor van veel voorzieningen,
waardoor ons land leefbaar blijft voor
kinderen.
Trouwens, ook buiten Nederland wordt
kinderpostzegelgeld besteed. Bijvoor
beeld voor een kampeerterrein van een
jeugdcentrum op de Antillen, voor een
weeshuis in Tukuyu (Tanzania), voor
een spraakkliniek in Djakarta.
Dat het allemaal mogelijk werd,
belangrijke mate te danken aan de
ijkse aktie van de schoolkinderer
tot op heden zo’n 60 pct. van dv
opbrengst scoorden.
Dus als ze woensdag bellenbe
stellen!
Assistentie verlenen
van schepen
bij het aanlo
in vele lander
In de Middeleeuwen waren schij
vissers behulpzaam bij h
een schip een haven of
wilde bihnenvaren. Een ’rommel:
toestand was dat wel en een garar
voor de kundigheid van de ’loods’ i
er niet. De oudste bekende regeling
het loodswezen is een proclamatie
1563 toen onder de reger
Koning Filips II zware straffer
aangekondigd voor diegener
diensten als loods aanbodi
over de nodige kwaliteiten
schikken.
Er kwam wat verbetering in de toestand
toen in de Gouden Eeuw de Staten van
Holland (in 1615) en van West Fries
land (in 1617) voor hun eigen gebieden
loodsverordeningen uitvaardigden.
Steden en Admiraliteiten stelden ’ge-
komitteerden’ aan, belast met het toe
zicht op de loodsdiensten ter plaatse,
maar een centraal geleide organisatie
werd het nog steeds niet. Dat punt in
de historie van de veiligheid op zee
werd pas in 1813 bereikt. Het lo~J*
wezen werd toen blijvend onder
Ministerie van Marine gesteld en daar
onder ressorteert het nog altijd.
Het is Uitgegroeid tot een efficiënte
dienst, die onder meer zorg draagt voor
een veilige begeleiding van de in en uit
gaande schepen. Maar de Dienst van het
Loodswezen doet méér, zoals het zorg
dragen voor de betonning, de bebake
ning en de verlichting. Voor wat betreft
de veiligheid ter zee in de wateren die
onder Nederlands beheer staan, is de