V Transit Het Loodswezen - een dienst in dienst van een veilige vaart .EN: Sarto - D.V.G. Nieuwe Datsuns ...gezelligste meubel- keuzecentrum van Volgend jaar passagiers- dienst Zeebrugge-Hull Nieuwe service van Autotron Aktiviteiten Duvelhok Bobby Zetter en Me! Turner terug bij Femina van ons leefmilieu Terug naar de fiets ten behoeve Woensdag: Kinderzegeldag! ’Terra Nova’ brengt weer omvangrijk seizoenprogram ’t Zuiden stijlen van klassiek tot supt gepresenteerd ziet. Waar U en Bouman Best. '4 Herman van de Werf '°3 exposeert in Hilvarenbeek Diaserie Heemkundekring ’Tilborch’ DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 20 september 1973 - pagina 5 ar 1973 - pagina 4 MIMISET 1 49, VRIJ TOEGANG j tot 6 uur E. KOMPETITIEVOLLEYBAL Half isterbanken A. KURSUSSEN JAZZDANSEN huub van den hout D. VOLKSDANSEN B. KONVERSATIE- 89 Historie alhuis 013-431795 Ldt u bij Iburg .kaarten ikoper iak i - oranje waar U in sfeervolle showrooms èlle meubel- ’"permodern overzichtelijk en iedereen altijd slaagt >r te komen flitser thuis Zetter iet was ENGELSE KRINGEN 1 oktober a.s. twee kursussen beide >sten 2 snde ireel C. KURSUSSEN ENGELS VOOR BE GINNERS i zullen avond or 3ort nstraat 105 in of om tbreiding vaak meer 5 ge- i ook iroept, geven beeld t geho vond (t/m mei). Er eginnersvan 19.30-2 srden Popkandelaar voor 3 kaarsen 6,95 organiseert dit 'els voor beginner ijeen komen. I zijn 6 —it een m leden. Er is in beide nog wel i. Inlich- Massleve wijnrekken en/of aanvulling van de al bestaande maatregelen en voorschriften voor een veiliger vaart. grote (sein- g 300 enzo- Oud Hollandse verlichting can worden gezien als de succesvolle jaar november lull en v.v. werd Het betonningsvaartuig ’Breeveertien’ voor IJmuiden. Rek met 6 kop en schotels NU 24,95 Voor verder informaties kan men zich in verbindi- het Duvelhok St. Joseph: Tilburg, ministratie 1 In het komt meer de vc nismakings emailler handvaa textiele schilderen, vormgeving, theater, etc. tgegrc die onde lige begeleidit schepen. -n doe en «n. De loods geen ander, irdelijk blijft _t de loods als n grote verantwoording, want het is op zijn aanwijzingen door de drukke vaarwateren navigeert en dat is geen De gezagvoerder is verplicht een loods aan boord te staat geen strafsanktie op, wèl moet altijd loodsgeld Het Lips Autotron te Drunen heeft een nieuw onderdeel aan zijn service pakket toegevoegd. Het is nu mogelijk voor bezoekers die niet in het bezit zjjn van een camera, gedurende het bezoek aan de expositie Instamatic camera in krijgen. Filmpjes en flits- in het Autotron te koop, nog al eens voor f de camera of de Bouman’s meubelfabrieken b.v. Wij weten alles van kwaliteits meubelen. Wij maken ze zèltl ENGELSE WIJNTAFEL met lederen blad NU 79,— TIVOLI BOETIEK Tlvollstraat 51 (voorheen Bosscheweg en tegenover garage Lepelaers) TILBURG agavond van 19.00 tot ?Sm50,^3mOndSelaan 1751 Vrijdagavond kijkavond van 19.00 tot 22.00 zijn krachtig in de isities waarvan de rijn aan de natuur, lorgedreven ct aan doen Over enkele weken starten de volger aktiviteiten van het sociaal cultur centrum ’TERRA NOVA’. Voor deze aktiviteiten kan men zich opgeven bij Terra Nova, Nieuwlandstraat 44, tel. 426269. Verkoop en Service te snel! Bekijk irdeelprijzen van s en koelkasten in iiepvrieshuis, »en voor de 1. Overi- wg altijd rt van staande voertuig autowegen aan t van het fiets vogelvrije fie bescherm ir0 meente bekend handen gesel direl gebrt vordt Onder leiding Norton worder igen gehouden, ieelnemers, geleerd, via het een Kodak bruikleen te blokjes zijn Het bleek n< dat men of u liet liggen. De direktie van het Autotron hoopt door het beschikbaar stellen van deze camera’s in deze leemte te hebben voor- zien. Zijn schilderwerken z verf gezette compos: gegevens ontleend zij maar door een zeer ver doe vereenvoudiging bijna abstract en toch figuratief blijven. Hij laat de verf leven op zijn doeken. Tot en met 30 september 1973 in Galerie Raadhuis, Hilvarenbeek. SCHILDERIJEN EN TEKENINGEN VAN HERMAN VAN DER WERF. is in ue jaarl- deren, die de totaal- >elkast, 140 liter, voor 205,—. ijepvrieshuis, o. vu □vitippers en het navigeren als -f een riviermond slige’ an tie was ■geling van ïring van sn werden ’en die hun >den zonder te be- De Dienst beschikt ook over 20 vuurtorens en z.g. semafores torens), terwijl er daarnaast nog kleinere lichten, stormseinmasten e voort zijns, eiken met gedraalde poten BUIKKASTEN 25 modellen In eiken en noten kunstenaarsloopbaan heeft gewerkt. Herman van der Werf exposeert voor namelijk schilderijen aangevuld met wat tekeningen. Hij heeft een geheel eigen stijl ontwikkeld; een modern expres sionisme, met een herinnering aan Smet, zonder er een De beelden geeft hij weer, hij penseelt ze waarin alle details ftig coloriet dat landen opr impressie i an het in >bruikte banden -CANIA aan Noord 11 pend van 8-12 uur norme sortering, nen vanaf 4,95. Melis, Molenstraat rid te vergrot i samenwerki Nederlandse I de periode van 27 t/m 2 juni 1974 in het Hoek van Holland een instellen. Dit onderzoek uitgevoerd door in vier periodes rie weken, verdeeld over de vier nen, een enquête te houden op bloodste in- en uitgaande schepen, 1 daarnaast een verkeersonderzoek jehulp van radar zal worden ge houden. De gegevens die op deze manier worden verkregen kunnen dan weer aanleiding zijn voor verandering Alleen al op de Noordzee en de toe gangswegen naar de havens heeft de Dienst van het Loodswezen 500 licht boeien en 9000 andere betonnings- voorwerpen aangebracht. Om die ’bakens tijdig te verzetten’, ze te kon- troleren, repareren en vervangen, zijn bijna 1800 mensen dagelijks in de weer. De beide schepen zullen volgens een vast schema iedere avond om 18.00 uur uit een van de beide havens vertrekken en de volgende dag om 09.00 ’s morgens in de havens van bestemming arriveren. Boekingen voor deze nieuwe dienst kunnen vanaf heden worden geaccepteerd, waarvoor kon- takt kan worden opgenomen met reisbureaus en autmobielclubs. TINNEN ASBAK op poot 10,95 Fruitschaal 25,95 tellen 15 lessen en worden gehouden op dinsdagavond van 20.45-21.45 uur woensdagmiddag van 14.00-15.00 uur en vrijdagavond van 19.30-20.30 uur. De start is op 2, 3 en 5 oktober. De prijs is f 52,50 per kursus. september gaan de kompetitie- teams van de volleyklub aktief worden. Alle trainingsgroepen zijn goed bezet, alleen de maandaggroep heren (21.00-22.30 uur) heeft nog wat leden nodig. De rekreatievolleyballers en -sters september van start gegaan met goede aanloop var groepen op donderdagavond r wat ruimte voor nieuwe leden, ringen bij Terra Nova. van wevenit risse kleuren, daten: 74-92. Ronde 'oordeelprijs 12.- Komende zondag speelt Sarto op het Sportpark Westend een zéér belangrijke wedstrijd tegen medekoploper D.V.G. uit Liempde. Beide teams zijn nog zonder verliespunten, zodat we ’n strijd op het scherpst van de snede voorge schoteld zullen krijgen, temeer daar beide teams het afgelopen seizoen het kampioenschap op het laatste moment aan hun neus voorbij zagen gaan. Het zal daarom voor beide teams zaak zijn, zich nu in de kopgroep te handhaven. Dit alles is ’n gang naar het Sarto-terrein zeker waard. Dienst het apparaat dat óók onder vaak moeilijke (weers)omstandigheden waakt over de veiligheid van het scheep vaartverkeer. Die taak strekt zich niet langer alleen uit tot de Nederlandse kustwateren, maar reikt tot ver in de Noordzee, want de aktiviteiten van de Dienst hebben ook betrekking op aller lei facetten van de veiligheid op het Ne derlandse gedeelte van het z.g. Con tinentale Plat met zijn vele booreilanden. Ten behoeve van de Nederlandse en buitenlandse scheepvaart worden daar vaarroutes uit gezet en wordt zorggedrage bebakening en de verlichting, gens, zeescheepvaart betekent no„ de veiligste manier van transport mensen en goederen. de route Zeebnif sn inge; capaciteit van 235 p een combinatie van 70 en 45 trailers van 12 nu voeren. De passagiersaccommodatie is onderverdeeld in luxe hutten met twee of drie bedden, douche en toilet, en standaardhutten met twee tot vier bedden, alsmede slaapstoelen in de lounge. In het tarief voor de overtocht is begrepen een diner met vijf gangen, thee in de hut, een Engels of continen tal ontbijt en vers fruit in alle Kutten. AUTOMOBIELM A ATSCH APPIJ B.V. Vbrd Spoorlaan 175 - Tilburg - Tel. 013-424100 Terra Nova organiseert dit jaar twee groepen ’Engels voor beginners’, die elk vijftien keer bijeen komen. Bij Engels voor beginners wordt de nadruk vooral gelegd op het bevorderen van de spreek vaardigheid van de deelnemers. De kursussen kosten f52,50 en worden geleid door mevr, van Wessel-Norton. De dinsdaggroep start op 2 oktober van 19.30-20.30 uur. De vrijdaggroep op 5 oktober, 20.45-21.45 uur. Koetslamp grote qQ maat '5y>" jewone man. ders, 2 x 12 sporten, x 14 sporten, iobbyrama, •6. Met ingang van maandag worden op de middag t\ jazzdansen gegeven: een voor beginners en een voor gevorderden. De kursussen duren van oktober t/m mei. Tijdens de kursussen wordt gedanst op moderne muziek blues, beat, jazz, enz. Op het programma staan houdingsoefeningen, het leren van grondpassen en 'kombi- naties. Verder worden op bekende muzieknummers dansen gemaakt, zoals b.v. in t.v.-shows te zien zijn. De leiding heeft Liesbeth van Horen, dans- pedagoge. De beginnerskursus is van 13.30-14.45 uur en de gevorderden- kursus van 15.00-16.15 uur, beide op de maandagmiddag. De kosten zijn f 70,- per jaar. van mevrouw van Wessel- sn drie Engelse konversa- tiekringen gehouden. De bedoeling is, dat deelnemers, die vroeger Engels hebben geleerd, dit ophalen en uit breiden via het spreken van het Engels onder deskundige leiding. De kursussen de fiets zullen jpt met dit plan automobilisten gebruiken of aan jarkeren als ze naar ..roeten zuinig zijn onze energiebronnen; toe de fiets benutten. Bij de kursussen volksdansen in Terra Nova worden diverse dansen uit zeer verschillende landen geleerd, b.v. uit Joegoslavië, Israël, Griekenland, Amerika, Engeland, Rusland, Turkije, enzovoort. Het volksdansen wordt gehouden op woensdagavond (t/m mei). Er zijn twee groepen: beginners van 19.30-21.00 uur en gevorderden van 21.00-22.30 uur. De leiding is in handen van Alma Verhagen, lerares volksdansen. De kursussen, die beide f 80,- kosten, starten op woensdag 3 oktober a.s. igen. ...j ntwikkcl; sioinsme, met een Permeke en De Smet copie van te zijn, niet fotografisch met een vorm, vervagen, met een hefti zuiderse stranden en la maar die een volledige i: aan de toeschouwer var gebrachte landschap. De Heemkundekring ’Ti vereniging die zich bezij karakteristieke eiger streek en volk. Zij doet onderzoek aangenar verenigei eenkomsten gehouden, het genot van een kop nog geestrijkere drank allerlei aspe van de heemkunde aan de orde kor Vijf keer per jaar verschijnt kringperiodiek ’Actum Tilliburgis’, vele historische bijdragen. Ook beste men aandacht aan milieukwesties vereniging is aangesloten bij Brabantse milieufederatie’). Zo is er onlangs door drie leden van de Heemkundekring een geluid-diaserie vervaardigd onder de naam ’Getuigen van het verleden’, waarin een breed scala van heemkundige aspekten wordt behandeld. Eigenlijk een uitstekende inleiding voor hen die zich op het gebied van de heemkunde willen oriën teren. Men vindt er opnamen van het prachtige Middenbrabantse landschap, van de daarin gelegen kapellen en boer derijen, van sfeervolle museumpjes met hun tentoongestelde voorwerpen, van grafheuvels en zelfs een onheilspellend pest-kerkhof! Als u deze serie hebt gezien, zult u er zeker naar verlangen op ontdekkings tocht te gaan door ons mooie Brabant. De première van deze serie wordt gehouden in de Postelse Hoeve op donderdag 4 oktober a.s., aanvang acht uur. De toegang is vrij. Iedereen is van harte welkom. bij het navigeren i op druk bevaren routes en lopen van havens doet men en al heel lang. ’Deze uitbreiding kar ~:z een logisch vervolg op vrachtdienst die vorig j vanuit Zeebrugge naar Ht gestart’, aldus de heer Churcher. De schepen NORWAVE en NORWIND, die dan op de route Zeebrugge-Hull zullen worden ingezet, hebben elk een passagiers en kunnen personenauto’s leter lengte mee- ’Tilborch’ is een ezighoudt met de mschappen van 5t daarvoor allerlei en weet daarbij het ame met het nuttige te ?en. Zo worden er geregeld bij- waarbij onde r koffie en zelfs >ekten omen. de met teedt i (de< ’De Wakend oog Het Loodswezen, hoezeer ook bij ’licht’ betrokken, zet over het algemeen - waar het de publiciteit betreft - zjjn licht nogal eens onder de korenmaat. Het werk wordt gedaan, maar van de der tien miljoen Nederlanders zijn er niet zoveel die beseffen dat de Dienst van het Loodswezen een belangrijke in stelling is, die er voor zorgt, dat alle soorten lading, bestemd voor Neder landse havens, voor in-, uit- of door voer, veilig die bestemming bereiken. Maar óók een ’wakend oog’ voor vissers, sportvissers en zeezeilers. Dat wakend oog bestaat uit niet minder dan 53 schepen, waaronder drie licht schepen, en een modem platform dat in zee is gebouwd ter vervangir lichtschip. Dat platform met de nieuwste appara ligheid van de scheep borgen. Het platform is wordt van de kust af gekontroleerd. In november 1974 zal ook het zuster schip de NORWIND vanuit Zeebrugge gaan varen, zodat dan een dagelijkse dienst in beide richtingen kan worden geboden. Zoals bekend, zal de dienst Rotterdam/Europoort - Hull met in gang van volgend jaar worden uitge voerd met de nieuwe, grotere schepen die North Sea Ferries thans in bestelling heeft. De in Rotterdam gevestigde maatschappij, die in 1965 met een geregelde vracht- en passagiersdienst tussen Nederland en Engeland begon, beschikt voor de dienst Zeebrugge-Hull over een terrein van 5 hectare in het Prins Filipsdok in de Belgische Haven- sc*1< stad. In Zeebrugge is een passagiers terminal in aanbouw. Manager voor de Belgische vestiging van North Sea Ferries is de heer Gordon Windle. Bij de uitbreiding van de diensten tussen het vasteland van Europa en het Verenigd Koninkrijk is de keuze op Zeebrugge gevallen vanwege de uitstekende rail- en wegverbindingen die deze havenstad met het Belgische achterland, het Ruhrgebied en de industriecentra in Frankrijk, Spanje, Zwitserland en Italië bezit. De keuze van Huil werd van het gunstige izichte van t Noorden iging van een is uitgerust ’ratuur om de vei- epvaart te waar- is niet bemand en begin af bepaald door de ligging van deze haven ten opz de Engelse Midlands en het van het land met inbegrip van Schot land. Bovendien biedt Huil een uitstekend aanknopingspunt met de transportverbindingen tussen Engeland en Ierland. HUUB VAN DEN HOUT 10 markten in Tilburg en omgeving, kaaspartyshop in Oosterhout en Til burg, team van 18 medewerkers, zoekt: EEN VERKOOPASSISTENTE VOOR DE MARKT. Wij denken aan een jongedame van 18 jaar, die mede zorg draagt voor het verkoopklaarmaken van de kaas wagens en die né de inwerkperiode kan bijspringen om onze groeiende klantenkring ook in de nabije toe komst uitstekend te kunnen blijven (be)dienen. Wij bieden haar een prettige werkkring vijfdaagse werkweek en een goed salaris. Sollicitaties: Huub van den Hout b.v. Von Suppéstraat 26, Tilburg. Afspraken eventueel te maken aan één van onze kaaswagens. De heer I. M. Churcher, direkteur en general manager van Noordzee Veer diensten (North Sea Ferries) B.V., heeft bekend gemaakt in mei 1974 te zullen beginnen met een gecombineerde vracht- en passagiersdienst op de route Zeebrugge-Hull v.v. Dit gebeurt aan vankelijk om de andere dag met het roll-on/roll-off schip NORWAVE van de maatschappij, dat thans nog op de route Rotterdam/Europoort - Huil met ingang van volgend jaar Het Duvelhok in de St. Josephstraat gaat zijn vijfde seizoen in met een aantal drukke aktiviteiten. Bij de op richting werd gesteld dat het Duvelhok een werkcentrum wilde zijn voor beel dende expressie en in de praktijk is er dat voor een goed stuk uitgekomen. Dit jaar verlenen dertien kunstenaars plus een aantal gast-docenten hun mede werking, zodat de kwaliteit van de ver schillende aktiviteiten in voldoende mate wordt gewaarborgd. Vanaf vrijdag 14 september exposeert Herman van der Werf in ’Galerie Raad huis’ te Hilvarenbeek. Herman van de Werf is geboren te Tilburg op 6 juni 1944 en is thans woonachtig in België, even over de grens in het plaatsje Retie. Zijn opleiding volgde hij aan de Academie voor beeldende kunsten te Tilburg van 1961-1965, daarna maakte hij van 1966-1973 studiereizen naar Italië, Frankrijk, Zwitserland, Luxemburg, Spanje en Griekenland. Sinds 1968 is hij docent aan de Academie voor Beeldende kunsten te Mol in België. Ondanks zijn brede studie-oriëntatie is van der Werf zuinig met zijn exposi- tities. Hij exposeerde eerder in Oisterwijk (1969), Turnhout (1970) en Lausanne (1970). Verder groepsten toonstellingen te Tilburg, Oisterwijk en Mol en werk in openbare en particuliere collecties in binnen- en buitenland. Enige tijd geleden zat Bobby 1 met zijn orkest ook in Femina, ht toen bijna elke avond uitverkocht huis. Bobby Zetters repertoire is veel om vattend, hij brengt o.a. Country en Western-nummers en wereldhits van Gilbert Becaud, James Reeves en Fats Domino. Ook verlenen hun mede werking aan het september-programma de Amerikaanse zanger Mei Turner en de zangeres Dea Doll. Het uit België afkomstige dans- en show- orkest van Bobby Zetter and Company zal tot eind september wederom elke avond in Femina in de Vrijstraat te Eindhoven optreden. Het aantal mannen dat direkte loods- diensten verricht bedraagt ruim 600. Vrouwen zijn daar (nog) niet bij. Maar nu het Loodswezen op de brug van Nederlandse schepen ook wel eens een ’stuurvrouw’ in plaats van een stuurman aantreft, is de mogelijkheid niet uitge sloten dat het wakend oog van het Nederlandse Loodswezen in de toekomst ook nog wel eens een vrouwe lijk oog zou kunnen zijn. en opgaven iding stellen met ephstraat 133 te tel. 422473 en bij de Ad- Spoorlaan 370 tel. 434732. lende seizoen zullen er onder zolgende aktiviteiten zijn: ken- jsserie metaalbewerking en sren, keramiek, grafiek, kreatieve aardigheid, tekenen en schilderen, werkvormen, modeltekenen, meubelmaken, algemene video-workshop Kennis, ervaring en inzicht Stelt u zich een uiterst drukke vaarweg voor zoals bij Hoek van Holland, waar per dag gemiddeld ongeveer 100 schepen passeren. Niet alleen moet er gelet worden op getijden, diepgang, ge drag van het schip, maar ook op het scheepvaartverkeer. Dan hangt er heel wat af van de kennis, de ervaring en het inzicht van de loods! Om dat inzicht en daarmee de veilig heid en doelmatigheid te vergroten, zal ’Het Loodswezen’ in samenwerking met de Koninklijke Nederlandse Reders- vereniging in de periode van augustus 1973 redegebied van onderzoek wordt i van dri seizoenc alle bel terwijl Datsun introduceert twee nieuwe mo dellen, die beide - aldus de importeur - iets weg hebben van een play boy. Mooie, nogal luxueuze automobielen met alles erop en eraan en verrassend fraai gelijnd. Het zijn de 140 J en de 160 J SSS. De eerste is thans ook in Tilburg te zien en wel bij garage Denissen aan de Burg. Janssenstraat. Het is een sportieve fast back met aan- sprekelijke rij-eigenschappen, die tussen de tien en de elf mille kost. Geen bedrag om iedere dag uit te geven, maar men krijgt er veel auto voor. In deze prijsklasse kan de 140 J de konkur- rentie ongetwijfeld met een sterk hart aan. Nederland ligt aan één van de drukst bevaren zeevaartroutes ter wereld. In 1972 voeren niet minder dan 37.350 schepen de Nieuwe Waterweg op en gingen er zo'n 37.622 schepen via die weg weer terug naar zee. Daarvan werden 31.346 inkomende en 31.268 uitgaande schepen be- loodst. Jaarlijks komen er steeds méér, steeds grotere en snellere schepen. Een veilige vaart voor dit drukke scheepvaartverkeer is één van de belangrijkste taken van de 'Dienst van het Loodswezen, de Betonning, Bebakening en Verlichting’. De loods, die al plm. 4,5 mijl uit de kust aan boord komt en bij het uitvaren van een schip ook weer ca. 7,5 mijl buiten het Noorderhoofd van Hoek van Holland in volle zee wordt afgezet op de 'afhaalboot' van de loodsdienst, is een ervaren man - een expert. Stromingen, zand banken, diepten, ondiepten en wrakken staan op de zeekaarten aan gegeven, maar de omstandigheden kunnen dagelijks veranderen. Aan onze kust bijvoorbeeld verplaatsen veel zandbanken zich. Het Loodswezen heeft zijn werkterrein verdeeld in zes districten: 1 2 Harlingen, 3 Amsterdam, 4 en 5 Rotterdam en 6 Vlissingen. kent de vaarwateren van het district waarin hij werkt als ge Hoewel de kapitein onder alle omstandigheden verantwoord voor alles wat er op en met zijn schip gebeurt, draagt dat het schip geringe zaak, nemen, maar er st worden betaald. Het wordt zo langzamerhand wel duide lijk. Wij moeten terug naar de fiets. Niet alleen omdat fietsen ontspannend en gezond is, niet alleen omdat de fiets voor de rekreatie het uitgezóchte ver voermiddel is, maar ook omdat terug keer naar de fiets noodzakelijk is voor het leefbaar houden van het milieu en voor een zo soepel mogelijk verloop van het verkeer. Allerwege wordt er voor gepleit om meer gebruik te maken van de fiets en wordt gewezen op de nood zaak dat de overheid voorzieningen gaat treffen om het fietsverkeer te sti muleren en goed mogelijk te maken. In het zojuist verschenen rapport van de Werkgroep Toekomst, waarin weten schapsmensen en captains of industry samenwerken, wordt dan ook on omwonden gezegd dat de best moge lijke voorwaarden voor een groter fiets verkeer moeten worden geschapen. Het nieuwe verkeersplan voor de Haagse binnenstad laat een soortgelijk geluid horen: om het fietsverkeer veiliger te laten verlopen zullen aparte fietsroutes moeten worden vrijgemaakt. Niet alleen in de grote steden aandacht voor de fiets. Het Bloemendaalse raadslid J. J. de Korte pleitte nog onlangs voor het handhaven van fietspaden (die te vaak worden opgeofferd om ruimte voor stil- igen te scheppen te leggen) en uitl tspadennet. De nu nog ïetser heeft recht op i riing. Terecht heeft de Arnhem dezer dagen dan gemaakt dat zij een plan onder heeft om in en rond de stad gescheiden fietspaden aan te leggen; direkte fietsroutes die het doelbewust gebruiken van de fiets zullen be vorderen. Men hoopt met dit plan ook te bereiken dat automobilisten hun auto wat selektiever de rand van de stad par hun werk gaan. Wij m< op ons milieu, op i wij moeten daartc Dat hij nu met plezier in Hilvarenbeek exposeert is niet zo verwonderlijk, om dat Hilvarenbeek op vele kunstenaars een magische aantrekkingskracht heeft en ook vele malen katalyserend in een Kinderen, die zich door de schooldeur naar buiten wringen en naar alle kanten wegrennen: U kent het beeld en het bij passende geluid waarschijnlijk wel. De school gaat uit, de ene dag onrustiger dan de andere. Dat ligt aan het weer, volgens velen. Of aan de meester, volgens anderen. Wanneer op woensdag 26 september dé kinderen in ons gehele land na looltijd (dus om een uur of twaalf) haar alle kanten wegrenrien, dan ligt dat niet aan het weer. Wel aan de meester, een beetje, omdat die zijn medewerking gegeven heeft aan de eigenlijke oor zaak: de 26e kinderpostzegelaktie. Vooral huisvrouwen weten wat je daarbij te doen staat: bij de eerste die aanbelt bestellen en een deurzegel op plakken, anders blijf je naar de bel lopen. En je weet bij voorbaat dat je ook nog zult bezwijken voor je zoontje, zijn vriendje, je buurmeisje en je nicht. Wat hindert het ook? Zo stelt immers een verstandige huisvrouw jaarlijks de voorraad kaarten en postzegels samen, die vanuit haar gezin in de loop van een jaar weer weggestuurd worden. Is het soms niet makkelijk een passende kaart met postzegel bij de hand te hebben, als je zondag op de verjaardagskalender ziet dat Fien maandag jarig is? En brengen we als Nederlanders niet jaar lijks, bijna ongemerkt, een fantastisch bedrag bij elkaar voor onze kinderen? Vorig jaar ruim 6 miljoen gulden! Daarmee krijgt allerlei werk dat gericht is op het helpen van die kinderen jonge en oudere, unieke kansen. Om dingen te verwezenlijken, die voor hen wezen lijk belangrijk zjjn, maar die niet vanuit de normale inkomsten bekostigd kunnen worden. Of het nu om een kinderboerderij in een woongemeen schap voor gehandicapte kinderen gaat, om een dagtehuis of om een advies bureau voor ouders en jongeren (voorzieningen van waaruit ouders en kinderen, die problemen ondervinden, geholpen kunnen worden), of om een kleurig kindercircus in een sombere woonwijk. Kinderpostzegelgeld is de startmotor van veel voorzieningen, waardoor ons land leefbaar blijft voor kinderen. Trouwens, ook buiten Nederland wordt kinderpostzegelgeld besteed. Bijvoor beeld voor een kampeerterrein van een jeugdcentrum op de Antillen, voor een weeshuis in Tukuyu (Tanzania), voor een spraakkliniek in Djakarta. Dat het allemaal mogelijk werd, belangrijke mate te danken aan de ijkse aktie van de schoolkinderer tot op heden zo’n 60 pct. van dv opbrengst scoorden. Dus als ze woensdag bellenbe stellen! Assistentie verlenen van schepen bij het aanlo in vele lander In de Middeleeuwen waren schij vissers behulpzaam bij h een schip een haven of wilde bihnenvaren. Een ’rommel: toestand was dat wel en een garar voor de kundigheid van de ’loods’ i er niet. De oudste bekende regeling het loodswezen is een proclamatie 1563 toen onder de reger Koning Filips II zware straffer aangekondigd voor diegener diensten als loods aanbodi over de nodige kwaliteiten schikken. Er kwam wat verbetering in de toestand toen in de Gouden Eeuw de Staten van Holland (in 1615) en van West Fries land (in 1617) voor hun eigen gebieden loodsverordeningen uitvaardigden. Steden en Admiraliteiten stelden ’ge- komitteerden’ aan, belast met het toe zicht op de loodsdiensten ter plaatse, maar een centraal geleide organisatie werd het nog steeds niet. Dat punt in de historie van de veiligheid op zee werd pas in 1813 bereikt. Het lo~J* wezen werd toen blijvend onder Ministerie van Marine gesteld en daar onder ressorteert het nog altijd. Het is Uitgegroeid tot een efficiënte dienst, die onder meer zorg draagt voor een veilige begeleiding van de in en uit gaande schepen. Maar de Dienst van het Loodswezen doet méér, zoals het zorg dragen voor de betonning, de bebake ning en de verlichting. Voor wat betreft de veiligheid ter zee in de wateren die onder Nederlands beheer staan, is de

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1973 | | pagina 5