MUSKENS
Pinkstershow met een
geweldige toonkamer-
modellen verkoop
EEN UNIEKE KANS OM KLASSE MEUBELEN TE
KOPEN MET HONDERDEN GULDENS VOORDEEL!!!
1
Het Rode Kruis is er
voor iedereen
IE
fancLi fashion
'fyebers
In juni worden tienduizenden
brommers cadeau gedaan aan
gediplomeerde zoons en dochters
Bekende Nederlanders als gast-
reporters bij de Tour de France
JONGE
MODE
VOOR
JONGE
VROUWEN,
’Goed
OM
MODIEUS
MOOI
TE ZIJN.
Pinkstershow
van 7 juni t/m 9 juni
en van 12 juni t/m 16 juni
elke dag geopend van
9.00 uur t/m 18.00 uur
bovendien koopavond in
Kaatsheuvel op vrijdag
tot 21.00 uur
MUSKENS
INDUS*
„DAY-DATE”
In één oogopslag weet u:
TIJD-DAG-DATUM
Diverse uitvoeringen,
prijzen vanaf f 106.-
Brommen’
Mia
973 - pagina 20
Donderdag 7 juni 1973 - pagina 21
DE TILBURGSE KOERIER
JUNI: BROMMERMAAND
TON VAN DUINHOVEN EN WILLY ALBERTI
Accessoires en
Mannenkeuze
ngen.
jssing
Voor cadeaugevers een nuttig gegeven!
'W
De prijs
korvelseweg 174, tilburg
Wij houden
2de Pinksterdag zijn wij gesloten.
Muskens Is groter dan u dankt
Daar wij onze afdelingen Tapijten en Gordijnen nog
beter, nog grootser willen gaan brengen, hebben wij
in onze beide zaken hiervoor meer ruimte nodig. Deze
ruimte moeten wij zoeken in inkrimping van onze
dubbele meubelcollectie in Kaatsheuvel en Breda.
Door specialisatie zien wij zelfs kans op iets minder
ruimte een nog grotere collectie meubelen te gaan
brengen. U zult dan praktisch geen doublures meer
aantreffen. Om dit alles te realiseren zullen wij enkele
vanuit
een
:mid-
nive<
kan
nog 17 inzen-
comen voor een
BREDA
GROTE MARKT 50 TEL. 01600-3 47 00
CATHARINASTRAAT 4 TEL. 01600-3 47 33
EUROPA
MEUBEL
i Radio-
ienst tot
n acces-
1de be
is: de meest
te scheppen
k
Westermarkt 16 Tilburg
bel ons nummer
013-421697
kompletewonin^richting 1
I KAATSHEUVEL-BREDA 1
Juwelier - Horloger
SCHOUWBURGRING 27
i bij
jst in
KAATSHEUVEL
GASTHUISSTR. 174-176
TEL. 04167-29 39
soms levensreddende j
geven is leven igêVt
Rode Kruiswerk.
I
uv 466 plaa
Nederlandse
zoor. En t"
begins
irtijdi-’
een ronde voor amateur
en met 22 juli nagenoe_
volgt als de Tour de France.
r zijn brom-
Mi. Daartus-
mzepatroon
in de brom-
jatroon dat voor
heel verschil-
Opvallend was namelijk, dat geen
soire aan één algemeen gevoeld
hoefte bleek te voldoen. Alleen de
de gele-
te stand
bviutnd, Politie,
jort TNO en de
e RAI mee te
een stille weg.
verantwoordelijkheidsbesef
Grijp nu uw kans om echte klassemeubelen tegen
ongekend lage prijzen in uw bezit te krijgen. En u weet
het: als Muskens Woninginrichting iets aanbiedt dan
is het echt een koopje. Loop vrijblijvend binnen. U
kunt bij ons rustig rondneuzen. Is er echter niets voor
u bij bedenk dan wel, dat wat u zoekt mogelijk wel in
t_ Kaatsheuvel of Breda kan staan.
^^^♦**»*<***»***»^^*%%<**»***V»*******************************************************************************************************’
Komplete Woninginrichting
ürs, die van 10 tot
?eg dezelfde route
|v| neerland ia
pioniers
in textielremiging
heeft u wel eens haast?
op ons adres
korvelseweg 174
helpen wij u zelfs
binnen één uur
wij halen en bezorgen
gratis
als het wat langer
-mag duren
i wij de meeste
jorden van het
plakplezier
tegendeel! Zij zijn het
jij de hoger geschool
den en dat betekent - gezien de leef
tijdsgroep 16 tot 21 jaar - scholieren!
Café-Bar
Beerenhof’
Langestraat 42
Tel. 013-421083.
Voor Uw
geheel verzorgde
BRUILOFTEN
PERSONEELS
FEESTEN
RECEPTIES
VERENIGINGS-
AVONDEN
Zaal beschikbaar
voor vergaderingen
kV»4V**V»*V4»**»***»******V*»»**»V»***»*»*»»***»***»*»*************»
weken rigoureus te werk moeten gaan en diverse
meubelen tegen ongekend lage prijzen aanbieden.
En derde j
- bestas
lameman en een
wees de heer
inep aan als
zijn simpe-
logan: ’Laat
i een ander
Evenals vorig jaar zal de NOS-radio de
Tour de France ook dit keer weer
begeleiden met een serie klankbeelden,
waarin onder de titel ’Sur la route du
Tour de France 1973’ nader zal worden
- -p de toeristische,
irele en culinaire
waardoor d<
serie bestaat ui
i en wel op d
juli en 14 jul
tr via Ei
zullen
1 WOiuci
junten uit
A
Op de Tweewieler-RAI bestond i
genheid om in de gezamenlijke
van Veilig Verkeer Nederland,
Instituut voor Wegtranspo
bromfietsafdeling van de
economi-
aspekten
le Tour de
at uit drie
r>' de zaterdagen
Juli,
Hilve
illen, e
forden
g ’Goed Brommen’
loor samenbundeling
3 bij te dragen, dat
tt rol in het maat-
appelijk verkeer zo goed moge-
kan vervullen.
1 betekent eensdeel aandacht
voor zijn plaats in het verkeer en
zijn voertuigkenmerken, maar an
derdeels vooral ook voor het ver
antwoordelijkheidsgevoel en de
juiste instelling van de bromfietsge
bruiker, zowel wat betreft de goe
de staat van diens bromfiets, als
zijn verkeersgedrag.
ingegaan op
sche, culture
van de gebieden,
France trekt. De
uitzendingen
30 juni, 7 juli en 14 juli, steeds van
14.45 tot 15.20 uur via Hilversum 1. In
deze programma’s zullen, evenals Vorig
jaar, weer recepten worden gegeven van
culinaire hoogtepunten uit de diverse
streken in Frankrijk, waarbij ook infor
matie wordt verstrekt over de wijnen.
De recepten zijn aan te vragen bij de
NOS-radio, Postbus 10 in Hilversum.
toebehoren
Er zijn kale brommers en er
mers met alles derop en derai
sen ligt het behoefte- en keu;
van alle hebbedingen, die aan
fiets toebehoren. Een patr
verschillende mensen ook
lend kan liggen, zoals uit onderzoek
door de Nederlandse Stichting voor
Statistiek is gebleken.
doen aan een prijsvraag.
De stand was er op gericht de bromfiet
sers onder de bezoekers verkeersver-
antwoordelijk en milieubewust te ma
ken. De prijsvraag accentueerde dat
door de doelstellingen van de Stichting
’Goed Brommen’ in oprichting extra
onder de aandacht te brengen.
Prijs voor een goede oplossing en beste
slogan of rijmpje was f 1.000,-. Tweede
prijs was f 500,-. En derde prijs f 200,-.
Een deskundige jury - bestaande uit een
journalist, een reklameman en
public relations-man
R. J. Jansen uit Nieuw Vem
hoofdprijswinnaar vanwege
le, maar alleszeggende sic
goed brommen niet aan
over’.
Tweede prijs won de heer P. L. J. du
Chattel uit Amersfoort en de derde was
voor de heer H. Konijnenberg uit Zet
ten.
Daarnaast vond de jury
dingen in aanmerking k<
eervolle vermelding.
Alle prijswinnaars werden uitgenodigd,
Bij de radioverslaggeving van de Tour
wordt samengewerkt met Radio
Luxemburg (RTL) en de Franse om
roep ORTF. De produktie en de regie
van de uitzendingen berusten bij Geor
ge Tor.
De omzetstatistiek van de bromfietsverkopen laat door de jaren heen
hetzelfde patroon zien: van maart t/m juli boven het gemiddelde met
een duidelijke piek in de maand juni.
Eén van de belangrijkste oorzaken blijkt te vinden te zijn bij de
200.000 eindexamenkandidaten. Elk jaar weer worden namelijk
tienduizenden bromfietsen door trotse ouders cadeau gedaan aan hun
zojuist gediplomeerde zoons en dochters. Om nog maar niet te spreken
van de velen die hem al eerder - bij hun overgang naar een hogere klas -
krijgen.
Als goede tips voor goede gevers - in het bijzonder als het om de eerste
bromfiets gaat - vermelden wij:
- Zorg het allereerst voor een goede verzekering.
Geeft er een helm bij. Dat bent u nog aan uw eigen verantwoorde
lijkheid verplicht en straks ook aan de wet. Een helm bespaart veel
kopzorg en in ernstige gevallen een mens.
een goed slot. Dat voorkomt de zoveel voorkomende
Zes bekende Nederlanders zullen elk één of meer dagen optreden als
gast-reporter van de NOS-redio tijdens de zestigste Tour de France, die
zaterdag 30 juni met een tijdrit op de boulevard in Scheveningen
begint en drie weken later, zondag 22 juli, in Parijs eindigt. Deze
gast-reporters zijn de televisiepresentatoren Willem Duys en Koos
Postema, de disc-jockey Joost de Draaier, de akteurs Ton van
Duinhoven en Henk Molenberg en de zanger Willy Alberti, leder zal
een aantal etappes voor zijn rekening nemen en op zijn eigen manier
van zijn belevenissen voor de NOS-microfoon vertellen.
De eigenlijke Tour-reportages worden voor de NOS-radio verzorgd
door Theo Koomen, Mart Smeets en Frits Suèr. Evenals vorig jaar
heeft het team van de NOS-radio, dat de Tour zal verslaan, ook thans
weer de beschikking over een motor met zend- en ontvanginstallatie
(bestuurder is de ervaren Belgische motorrijder Raymond Nackarts),
over twee auto’s met zender en ontvanger en over het ’zendvliegtuig’
van de Franse omroep ORTF. Het is de bedoeling dat de gast-reporters
niet alleen vanuit de zendwagen hun indrukken aan het Nederlandse
publiek zullen weergeven, maar dat af en toe ook zullen doen als
duopassagier op de motor.
De NOS-radioreportages van de Tour de
France zullen alle worden uitgezonden
via Hilversum III als onderbreking in de
bestaande programma’s. In afwijking
van voorgaande jaren zal dit jaar ook
dagelijks een reportage worden gegeven
van de start van elk van de 20 etappes.
Deze reportage is doorgaans omstreeks
11.00 uur te verwachten. In deze repor
tage zal ook een korte routebeschrijving
van de etappe van de dag worden
gegeven. De meeste reportages van de
finish vallen tussen 17.00 en 18.00 uur.
In de radioverslaggeving zal ook de
Tour de l’Avenir worden betrokken,
de jonge vrouw van vandaag
weet wat ze wil als het om
mode gaat.
FANCY FASHION voelt dat
aan en creëerde speciaal voor
U een geheel eigentijdse
zomerkollektie! U hoeft alleen
maar even bij ons binnen
te lopen om veel te zien en
vrij te kiezen.
wij vooral
het kinderzitje (27 pet.). Voor
brommer gewoon—een hanc'
waar je met de dagelijkse jas of mantel
aan je' boodschappen op doet of 'je
kinderen naar school brengt.
Het zijn dan ook voornamelijk de lichte
brommers, waar je bood schappenmand
jes, jasbeschermers en kinderzitjes op
aantreft. Bedachtzaam en vooral beza
digd bereden door vrouwen met een
middelbare of hogere opleiding; wat
overigens eerder een zaak van financieel
sau, dan van ontwikkelingsniveau
zijn.
kilometerteller kwam iets boven de
helft: 54 pct. van de bromfietsen. De
rest bleef er ver onder. Hoogste score
haalden budddy-seat, jasbeschermer en
kofferrek: 30 pct. van de bromfietsen.
de orgar
hun eigen
pen richtin;
tingsaktivi
Doel j
De taken in eigen land werden bij dat 350.000 directe transfusies werden vos
alles bepaald niet vergeten. Daar zorg- rig jaar tijdens 355 plasmacampagne-
den de 466 plaatselijke afdelingen, die avonden ruim 92.000 flessen bloed af
hel Nederlandse Rode Kruis thans telt, genomen ten behoeve v-aru.de ber&uXin»,
wef voor. En bij al die afdelingen staan
de zeven beginselen van menslievend
heid, onpartijdigheid, neutraliteit, onaf
hankelijkheid, vrijwilligheid, eenheid en
algemeenheid voorop. Want alleen van
daaruit is het mogelijk de gehandicapte
medemens de hulp te bieden die hem
toekomt.
Het aantal leden van het Rode Kruis
Korps steeg vorig jaar tot 12.500, allen
gespecialiseerd in het verlenen van eer
ste hulp, het vervoer en verzorgen van
zieken en gewonden. Daarnaast verle
nen zij dikwijls medewerking aan aller
lei medisch-sociaal werk van het Rode
Kruis. De negen snelwegambulance-
posten (thans zijn het er tien) hielpen
in de weekenden van 1972 162 licht- en
25 zwaargewonden.
Het werk van de bloedtranfusiedienst
nam opnieuw in omvang toe. Naast
Vrouwen keuze
Typisch vrouwelijk zijn het boodschap-
penmandje, de jasbeschermer en het
kinderzitje. Van de meisjes tot 21 jaar
heeft 68 pet. een boodschappenmandje;
van de ouderen 51 pet.
Bij de vrouwen boven de 21 jaar vinden
Bekijken wij verschillende groepen ech
ter afzonderlijk, dan wordt het beeld
nog gevarieerder.
Dat mannen, en vooral jonge mannen,
aanzienlijk meer kilometertellerminded
zijn dan vrouwen was te verwachten.
De jongens tot 21 jaar scoren 74 pet.;
de ouderen 65 pet.
Het hoeft ook niet te verbazen dat
83 pct. van zware brommers een kilo
meterteller heeft. Het bevreemdt echter
dat 17 pet. het niét heeft.
Opvallender echter is, dat ook bij de
gewone middenklasse nog 80 pet.
kilometerteller bezit t.o.v, het gei
delde van 54 pet.
Typisch mannelijk is ook de buddy-seat
en het kofferrek: ongeveer 45 pet.
de mannenbrommers. Voorts is
oudere mannen de fietstas het mees
trek (25 pet.) en bij jongeren stickers
en een hip stuur (25 pct.).
Het hippe stuur vinden wij voorname
lijk op de middenklasse brommer.
75 pct. Van de jongens van 16 tot 21
jaar rijdt dan ook op een brommer met
2 of 3 versnellingen.
Naar verhouding vinden
hippe sturen in het noc
land. Stickers zijn niet het
van de massa. Intej
meest populair bij
kopzorg
Let op
diefstal.
Vermijd ver uitstekende spiegels. Dat voorkomt haken, vallen en
verongelukken.
Toets de kennis van de nieuwe bromfietsrijder aan de verkeersregels.
Zij lijken veel op die van de fiets, maar er zijn een paar belangrijke
verschillen:
- niet met z’n tweeën naast elkaar;
- geen medepassagier in amazonezit;
niet voorttrekken of -duwen met anderen;
niet twee kinderen tegelijk vervoeren
- geen aangelijnd dier meevoeren.
Laat proefrijden in een stille straat of op
En lest best: geef hem of haar veel
mee!
van
Bloèfli
typisch
Niet alle Rode Kruistaken (van
Medische Dienst en trombosedie
en met de vakantieweken voor chro
nisch zieken en gehandicapten en het
welfarewerk voor tienduizenden patiën
ten en bejaarden) kunnen hier worden
opgesomd. Wel kan worden gezegd dat
daarvoor uw steun onmisbaar is. F”*
Rode Kruis is er i iuu
Rode Kruis hoopt en verwacht dan ook
dat iedereen in de komende collecte tot
en met 9 juni zijn steentje zal bijdragen
om het vele hulpverlenende werk, dat
ook het komende jaar weer zal moeten
worden verricht, mogelijk te maken.
Of, om nog een keer een vertrouwde
slagzin te herhalen: Help het Rode
Kruis helpen.
gun uw kleding
de beste
behandeling
die er is
textielverzorging van neerlandia
is een weldaad
voor al uw kleding!
perfekt gereinigd,
stuk voor stuk behandeld, gecontroleerd
en verzorgd
’Het Rode Kruis maakt geen onderscheid voor wat betreft nationa
liteit, ras, godsdienstige overtuiging, stand of politieke mening. Het
tracht slechts lijden te verlichten, voorrang gevend aan noodgevallen’.
Dat is één van de zeven grondbeginselen waarop het Rode Kruis
internationaal zowel als nationaal is gebouwd. Om het in meer heden
daagse taal te zeggen: Het Rode Kruis wil, of het nu Vietnam of
Nicaragua betreft, noord of zuid, links of rechts, alle slachtoffers van
een calamiteit helpen en daarbij alleen letten op de ernst van het leed.
Dat laatste heeft het Nederlandse Rode Kruis ook in 1972 weer gedaan
toen het na rampen in het buitenland in 41 gevallen voedsel, genees
middelen, dekens, een medisch team, transportmiddelen of financiële
bijstand voor een totale waarde van liefst f. 2,5 miljoen verzond. Men
zal zich herinneren dat direct na de beëindiging van het conflict tussen
India en Pakistan een Nederlands chirurgisch team twee maanden lang
in Bangla Desj opereerde en dat nog veel meer hulp ten behoeve van de
slachtoffers in dit jonge land werd geboden. Andere spectaculaire
hulpzendingen vonden plaats naar de hongerende bevolking van
Afghanistan (per schip naar Leningrad en vandaar per trein door
Rusland heen naar Kaboel), naar vluchtelingen uit Boeroendi waar zich
ernstige stammenonlusten hadden voorgedaan, naar slachtoffers van
overstromingen op de Philippijnen, Haiti, Indonesië en Algerije, naar
vluchtelingen in India en Pakistan, voor massa-vaccinatie tegen pokken
in Joegoslavië en voor de talloze daklozen na de ernstige aardbevingen
in Nicaragua en Iran.
il de jasbeschermer (48 pet.) en
srzitje (27 pet.). Voor hen is de
■gewoon—een handlge-hulp. '-met desge vertoog
met de dagelijkse jas of mantel de, voor het bijwonen van de gjote
boodschappen op'dóet of 'je feestavond ’Artiesten in de RAT - 'efeh'
direkte TROS televisieuitzending - ter
gelegenheid van de Nationale Brom
fietsdag op 1 juni 1973.
In nauwe samenwerking tussen een
aantal organisaties en instanties is
de Stichting ’Goed Brommen’ ont
staan.
In het bestuur van deze stichting
zijn o.m. vertegenwoordigd:
ANWB, Veilig Verkeer Nederland,
Nederlandse Stichting Geluidhin
der, de RAI, de organisaties van de
bromfietskleinhandel, Instituut
voor Wegtransportmiddelen TNO
en de Centrale Politie Verkeers
Commissie. Als zelfstandig w<
inisaties zullen zij elk i
•n doelstellingen meehel-
ing te geven aan de stich-
riteiten.
van de stichting
gunstige voorwaard en
voor een verantwoord bromfietsge-
bruik.
Er zijn in Nederland 2 miljoen
bromfietsen, die - vast of beurte
lings - door 3 miljoen mensen
worden bereden. Van de bromfiet
sers gebruikt 70 pet. de bromfiets
dagelijks; meer dan 90 pet. ge
bruikt hem minstens enkele malen
per week.
Voor een miljoen mensen is de
bromfiets het dagelijkse vervoer
middel van huis naar werk.
Honderdduizenden doen er hun
boodschappen mee; gaan ermee
week-enden en op vakantie.
De bromfiets is niet meer weg te
denken uit onze samenleving. Hij is
door zijn handzaamheid, geringe
omvang en manoeuvreerbaarheid
een nuttig vervoermiddel.
De stichting
hoopt er, dc
van krachten, toe
de bromfiets zijn
schappelijk verkee
lijk I
Dat