MUSKENS Pinkstershow met een geweldige toonkamer- modellen verkoop EEN UNIEKE KANS OM KLASSE MEUBELEN TE KOPEN MET HONDERDEN GULDENS VOORDEEL!!! 1 Het Rode Kruis is er voor iedereen IE fancLi fashion 'fyebers In juni worden tienduizenden brommers cadeau gedaan aan gediplomeerde zoons en dochters Bekende Nederlanders als gast- reporters bij de Tour de France JONGE MODE VOOR JONGE VROUWEN, ’Goed OM MODIEUS MOOI TE ZIJN. Pinkstershow van 7 juni t/m 9 juni en van 12 juni t/m 16 juni elke dag geopend van 9.00 uur t/m 18.00 uur bovendien koopavond in Kaatsheuvel op vrijdag tot 21.00 uur MUSKENS INDUS* „DAY-DATE” In één oogopslag weet u: TIJD-DAG-DATUM Diverse uitvoeringen, prijzen vanaf f 106.- Brommen’ Mia 973 - pagina 20 Donderdag 7 juni 1973 - pagina 21 DE TILBURGSE KOERIER JUNI: BROMMERMAAND TON VAN DUINHOVEN EN WILLY ALBERTI Accessoires en Mannenkeuze ngen. jssing Voor cadeaugevers een nuttig gegeven! 'W De prijs korvelseweg 174, tilburg Wij houden 2de Pinksterdag zijn wij gesloten. Muskens Is groter dan u dankt Daar wij onze afdelingen Tapijten en Gordijnen nog beter, nog grootser willen gaan brengen, hebben wij in onze beide zaken hiervoor meer ruimte nodig. Deze ruimte moeten wij zoeken in inkrimping van onze dubbele meubelcollectie in Kaatsheuvel en Breda. Door specialisatie zien wij zelfs kans op iets minder ruimte een nog grotere collectie meubelen te gaan brengen. U zult dan praktisch geen doublures meer aantreffen. Om dit alles te realiseren zullen wij enkele vanuit een :mid- nive< kan nog 17 inzen- comen voor een BREDA GROTE MARKT 50 TEL. 01600-3 47 00 CATHARINASTRAAT 4 TEL. 01600-3 47 33 EUROPA MEUBEL i Radio- ienst tot n acces- 1de be is: de meest te scheppen k Westermarkt 16 Tilburg bel ons nummer 013-421697 kompletewonin^richting 1 I KAATSHEUVEL-BREDA 1 Juwelier - Horloger SCHOUWBURGRING 27 i bij jst in KAATSHEUVEL GASTHUISSTR. 174-176 TEL. 04167-29 39 soms levensreddende j geven is leven igêVt Rode Kruiswerk. I uv 466 plaa Nederlandse zoor. En t" begins irtijdi-’ een ronde voor amateur en met 22 juli nagenoe_ volgt als de Tour de France. r zijn brom- Mi. Daartus- mzepatroon in de brom- jatroon dat voor heel verschil- Opvallend was namelijk, dat geen soire aan één algemeen gevoeld hoefte bleek te voldoen. Alleen de de gele- te stand bviutnd, Politie, jort TNO en de e RAI mee te een stille weg. verantwoordelijkheidsbesef Grijp nu uw kans om echte klassemeubelen tegen ongekend lage prijzen in uw bezit te krijgen. En u weet het: als Muskens Woninginrichting iets aanbiedt dan is het echt een koopje. Loop vrijblijvend binnen. U kunt bij ons rustig rondneuzen. Is er echter niets voor u bij bedenk dan wel, dat wat u zoekt mogelijk wel in t_ Kaatsheuvel of Breda kan staan. ^^^♦**»*<***»***»^^*%%<**»***V»*******************************************************************************************************’ Komplete Woninginrichting ürs, die van 10 tot ?eg dezelfde route |v| neerland ia pioniers in textielremiging heeft u wel eens haast? op ons adres korvelseweg 174 helpen wij u zelfs binnen één uur wij halen en bezorgen gratis als het wat langer -mag duren i wij de meeste jorden van het plakplezier tegendeel! Zij zijn het jij de hoger geschool den en dat betekent - gezien de leef tijdsgroep 16 tot 21 jaar - scholieren! Café-Bar Beerenhof’ Langestraat 42 Tel. 013-421083. Voor Uw geheel verzorgde BRUILOFTEN PERSONEELS FEESTEN RECEPTIES VERENIGINGS- AVONDEN Zaal beschikbaar voor vergaderingen kV»4V**V»*V4»**»***»******V*»»**»V»***»*»*»»***»***»*»*************» weken rigoureus te werk moeten gaan en diverse meubelen tegen ongekend lage prijzen aanbieden. En derde j - bestas lameman en een wees de heer inep aan als zijn simpe- logan: ’Laat i een ander Evenals vorig jaar zal de NOS-radio de Tour de France ook dit keer weer begeleiden met een serie klankbeelden, waarin onder de titel ’Sur la route du Tour de France 1973’ nader zal worden - -p de toeristische, irele en culinaire waardoor d< serie bestaat ui i en wel op d juli en 14 jul tr via Ei zullen 1 WOiuci junten uit A Op de Tweewieler-RAI bestond i genheid om in de gezamenlijke van Veilig Verkeer Nederland, Instituut voor Wegtranspo bromfietsafdeling van de economi- aspekten le Tour de at uit drie r>' de zaterdagen Juli, Hilve illen, e forden g ’Goed Brommen’ loor samenbundeling 3 bij te dragen, dat tt rol in het maat- appelijk verkeer zo goed moge- kan vervullen. 1 betekent eensdeel aandacht voor zijn plaats in het verkeer en zijn voertuigkenmerken, maar an derdeels vooral ook voor het ver antwoordelijkheidsgevoel en de juiste instelling van de bromfietsge bruiker, zowel wat betreft de goe de staat van diens bromfiets, als zijn verkeersgedrag. ingegaan op sche, culture van de gebieden, France trekt. De uitzendingen 30 juni, 7 juli en 14 juli, steeds van 14.45 tot 15.20 uur via Hilversum 1. In deze programma’s zullen, evenals Vorig jaar, weer recepten worden gegeven van culinaire hoogtepunten uit de diverse streken in Frankrijk, waarbij ook infor matie wordt verstrekt over de wijnen. De recepten zijn aan te vragen bij de NOS-radio, Postbus 10 in Hilversum. toebehoren Er zijn kale brommers en er mers met alles derop en derai sen ligt het behoefte- en keu; van alle hebbedingen, die aan fiets toebehoren. Een patr verschillende mensen ook lend kan liggen, zoals uit onderzoek door de Nederlandse Stichting voor Statistiek is gebleken. doen aan een prijsvraag. De stand was er op gericht de bromfiet sers onder de bezoekers verkeersver- antwoordelijk en milieubewust te ma ken. De prijsvraag accentueerde dat door de doelstellingen van de Stichting ’Goed Brommen’ in oprichting extra onder de aandacht te brengen. Prijs voor een goede oplossing en beste slogan of rijmpje was f 1.000,-. Tweede prijs was f 500,-. En derde prijs f 200,-. Een deskundige jury - bestaande uit een journalist, een reklameman en public relations-man R. J. Jansen uit Nieuw Vem hoofdprijswinnaar vanwege le, maar alleszeggende sic goed brommen niet aan over’. Tweede prijs won de heer P. L. J. du Chattel uit Amersfoort en de derde was voor de heer H. Konijnenberg uit Zet ten. Daarnaast vond de jury dingen in aanmerking k< eervolle vermelding. Alle prijswinnaars werden uitgenodigd, Bij de radioverslaggeving van de Tour wordt samengewerkt met Radio Luxemburg (RTL) en de Franse om roep ORTF. De produktie en de regie van de uitzendingen berusten bij Geor ge Tor. De omzetstatistiek van de bromfietsverkopen laat door de jaren heen hetzelfde patroon zien: van maart t/m juli boven het gemiddelde met een duidelijke piek in de maand juni. Eén van de belangrijkste oorzaken blijkt te vinden te zijn bij de 200.000 eindexamenkandidaten. Elk jaar weer worden namelijk tienduizenden bromfietsen door trotse ouders cadeau gedaan aan hun zojuist gediplomeerde zoons en dochters. Om nog maar niet te spreken van de velen die hem al eerder - bij hun overgang naar een hogere klas - krijgen. Als goede tips voor goede gevers - in het bijzonder als het om de eerste bromfiets gaat - vermelden wij: - Zorg het allereerst voor een goede verzekering. Geeft er een helm bij. Dat bent u nog aan uw eigen verantwoorde lijkheid verplicht en straks ook aan de wet. Een helm bespaart veel kopzorg en in ernstige gevallen een mens. een goed slot. Dat voorkomt de zoveel voorkomende Zes bekende Nederlanders zullen elk één of meer dagen optreden als gast-reporter van de NOS-redio tijdens de zestigste Tour de France, die zaterdag 30 juni met een tijdrit op de boulevard in Scheveningen begint en drie weken later, zondag 22 juli, in Parijs eindigt. Deze gast-reporters zijn de televisiepresentatoren Willem Duys en Koos Postema, de disc-jockey Joost de Draaier, de akteurs Ton van Duinhoven en Henk Molenberg en de zanger Willy Alberti, leder zal een aantal etappes voor zijn rekening nemen en op zijn eigen manier van zijn belevenissen voor de NOS-microfoon vertellen. De eigenlijke Tour-reportages worden voor de NOS-radio verzorgd door Theo Koomen, Mart Smeets en Frits Suèr. Evenals vorig jaar heeft het team van de NOS-radio, dat de Tour zal verslaan, ook thans weer de beschikking over een motor met zend- en ontvanginstallatie (bestuurder is de ervaren Belgische motorrijder Raymond Nackarts), over twee auto’s met zender en ontvanger en over het ’zendvliegtuig’ van de Franse omroep ORTF. Het is de bedoeling dat de gast-reporters niet alleen vanuit de zendwagen hun indrukken aan het Nederlandse publiek zullen weergeven, maar dat af en toe ook zullen doen als duopassagier op de motor. De NOS-radioreportages van de Tour de France zullen alle worden uitgezonden via Hilversum III als onderbreking in de bestaande programma’s. In afwijking van voorgaande jaren zal dit jaar ook dagelijks een reportage worden gegeven van de start van elk van de 20 etappes. Deze reportage is doorgaans omstreeks 11.00 uur te verwachten. In deze repor tage zal ook een korte routebeschrijving van de etappe van de dag worden gegeven. De meeste reportages van de finish vallen tussen 17.00 en 18.00 uur. In de radioverslaggeving zal ook de Tour de l’Avenir worden betrokken, de jonge vrouw van vandaag weet wat ze wil als het om mode gaat. FANCY FASHION voelt dat aan en creëerde speciaal voor U een geheel eigentijdse zomerkollektie! U hoeft alleen maar even bij ons binnen te lopen om veel te zien en vrij te kiezen. wij vooral het kinderzitje (27 pet.). Voor brommer gewoon—een hanc' waar je met de dagelijkse jas of mantel aan je' boodschappen op doet of 'je kinderen naar school brengt. Het zijn dan ook voornamelijk de lichte brommers, waar je bood schappenmand jes, jasbeschermers en kinderzitjes op aantreft. Bedachtzaam en vooral beza digd bereden door vrouwen met een middelbare of hogere opleiding; wat overigens eerder een zaak van financieel sau, dan van ontwikkelingsniveau zijn. kilometerteller kwam iets boven de helft: 54 pct. van de bromfietsen. De rest bleef er ver onder. Hoogste score haalden budddy-seat, jasbeschermer en kofferrek: 30 pct. van de bromfietsen. de orgar hun eigen pen richtin; tingsaktivi Doel j De taken in eigen land werden bij dat 350.000 directe transfusies werden vos alles bepaald niet vergeten. Daar zorg- rig jaar tijdens 355 plasmacampagne- den de 466 plaatselijke afdelingen, die avonden ruim 92.000 flessen bloed af hel Nederlandse Rode Kruis thans telt, genomen ten behoeve v-aru.de ber&uXin», wef voor. En bij al die afdelingen staan de zeven beginselen van menslievend heid, onpartijdigheid, neutraliteit, onaf hankelijkheid, vrijwilligheid, eenheid en algemeenheid voorop. Want alleen van daaruit is het mogelijk de gehandicapte medemens de hulp te bieden die hem toekomt. Het aantal leden van het Rode Kruis Korps steeg vorig jaar tot 12.500, allen gespecialiseerd in het verlenen van eer ste hulp, het vervoer en verzorgen van zieken en gewonden. Daarnaast verle nen zij dikwijls medewerking aan aller lei medisch-sociaal werk van het Rode Kruis. De negen snelwegambulance- posten (thans zijn het er tien) hielpen in de weekenden van 1972 162 licht- en 25 zwaargewonden. Het werk van de bloedtranfusiedienst nam opnieuw in omvang toe. Naast Vrouwen keuze Typisch vrouwelijk zijn het boodschap- penmandje, de jasbeschermer en het kinderzitje. Van de meisjes tot 21 jaar heeft 68 pet. een boodschappenmandje; van de ouderen 51 pet. Bij de vrouwen boven de 21 jaar vinden Bekijken wij verschillende groepen ech ter afzonderlijk, dan wordt het beeld nog gevarieerder. Dat mannen, en vooral jonge mannen, aanzienlijk meer kilometertellerminded zijn dan vrouwen was te verwachten. De jongens tot 21 jaar scoren 74 pet.; de ouderen 65 pet. Het hoeft ook niet te verbazen dat 83 pct. van zware brommers een kilo meterteller heeft. Het bevreemdt echter dat 17 pet. het niét heeft. Opvallender echter is, dat ook bij de gewone middenklasse nog 80 pet. kilometerteller bezit t.o.v, het gei delde van 54 pet. Typisch mannelijk is ook de buddy-seat en het kofferrek: ongeveer 45 pet. de mannenbrommers. Voorts is oudere mannen de fietstas het mees trek (25 pet.) en bij jongeren stickers en een hip stuur (25 pct.). Het hippe stuur vinden wij voorname lijk op de middenklasse brommer. 75 pct. Van de jongens van 16 tot 21 jaar rijdt dan ook op een brommer met 2 of 3 versnellingen. Naar verhouding vinden hippe sturen in het noc land. Stickers zijn niet het van de massa. Intej meest populair bij kopzorg Let op diefstal. Vermijd ver uitstekende spiegels. Dat voorkomt haken, vallen en verongelukken. Toets de kennis van de nieuwe bromfietsrijder aan de verkeersregels. Zij lijken veel op die van de fiets, maar er zijn een paar belangrijke verschillen: - niet met z’n tweeën naast elkaar; - geen medepassagier in amazonezit; niet voorttrekken of -duwen met anderen; niet twee kinderen tegelijk vervoeren - geen aangelijnd dier meevoeren. Laat proefrijden in een stille straat of op En lest best: geef hem of haar veel mee! van Bloèfli typisch Niet alle Rode Kruistaken (van Medische Dienst en trombosedie en met de vakantieweken voor chro nisch zieken en gehandicapten en het welfarewerk voor tienduizenden patiën ten en bejaarden) kunnen hier worden opgesomd. Wel kan worden gezegd dat daarvoor uw steun onmisbaar is. F”* Rode Kruis is er i iuu Rode Kruis hoopt en verwacht dan ook dat iedereen in de komende collecte tot en met 9 juni zijn steentje zal bijdragen om het vele hulpverlenende werk, dat ook het komende jaar weer zal moeten worden verricht, mogelijk te maken. Of, om nog een keer een vertrouwde slagzin te herhalen: Help het Rode Kruis helpen. gun uw kleding de beste behandeling die er is textielverzorging van neerlandia is een weldaad voor al uw kleding! perfekt gereinigd, stuk voor stuk behandeld, gecontroleerd en verzorgd ’Het Rode Kruis maakt geen onderscheid voor wat betreft nationa liteit, ras, godsdienstige overtuiging, stand of politieke mening. Het tracht slechts lijden te verlichten, voorrang gevend aan noodgevallen’. Dat is één van de zeven grondbeginselen waarop het Rode Kruis internationaal zowel als nationaal is gebouwd. Om het in meer heden daagse taal te zeggen: Het Rode Kruis wil, of het nu Vietnam of Nicaragua betreft, noord of zuid, links of rechts, alle slachtoffers van een calamiteit helpen en daarbij alleen letten op de ernst van het leed. Dat laatste heeft het Nederlandse Rode Kruis ook in 1972 weer gedaan toen het na rampen in het buitenland in 41 gevallen voedsel, genees middelen, dekens, een medisch team, transportmiddelen of financiële bijstand voor een totale waarde van liefst f. 2,5 miljoen verzond. Men zal zich herinneren dat direct na de beëindiging van het conflict tussen India en Pakistan een Nederlands chirurgisch team twee maanden lang in Bangla Desj opereerde en dat nog veel meer hulp ten behoeve van de slachtoffers in dit jonge land werd geboden. Andere spectaculaire hulpzendingen vonden plaats naar de hongerende bevolking van Afghanistan (per schip naar Leningrad en vandaar per trein door Rusland heen naar Kaboel), naar vluchtelingen uit Boeroendi waar zich ernstige stammenonlusten hadden voorgedaan, naar slachtoffers van overstromingen op de Philippijnen, Haiti, Indonesië en Algerije, naar vluchtelingen in India en Pakistan, voor massa-vaccinatie tegen pokken in Joegoslavië en voor de talloze daklozen na de ernstige aardbevingen in Nicaragua en Iran. il de jasbeschermer (48 pet.) en srzitje (27 pet.). Voor hen is de ■gewoon—een handlge-hulp. '-met desge vertoog met de dagelijkse jas of mantel de, voor het bijwonen van de gjote boodschappen op'dóet of 'je feestavond ’Artiesten in de RAT - 'efeh' direkte TROS televisieuitzending - ter gelegenheid van de Nationale Brom fietsdag op 1 juni 1973. In nauwe samenwerking tussen een aantal organisaties en instanties is de Stichting ’Goed Brommen’ ont staan. In het bestuur van deze stichting zijn o.m. vertegenwoordigd: ANWB, Veilig Verkeer Nederland, Nederlandse Stichting Geluidhin der, de RAI, de organisaties van de bromfietskleinhandel, Instituut voor Wegtransportmiddelen TNO en de Centrale Politie Verkeers Commissie. Als zelfstandig w< inisaties zullen zij elk i •n doelstellingen meehel- ing te geven aan de stich- riteiten. van de stichting gunstige voorwaard en voor een verantwoord bromfietsge- bruik. Er zijn in Nederland 2 miljoen bromfietsen, die - vast of beurte lings - door 3 miljoen mensen worden bereden. Van de bromfiet sers gebruikt 70 pet. de bromfiets dagelijks; meer dan 90 pet. ge bruikt hem minstens enkele malen per week. Voor een miljoen mensen is de bromfiets het dagelijkse vervoer middel van huis naar werk. Honderdduizenden doen er hun boodschappen mee; gaan ermee week-enden en op vakantie. De bromfiets is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Hij is door zijn handzaamheid, geringe omvang en manoeuvreerbaarheid een nuttig vervoermiddel. De stichting hoopt er, dc van krachten, toe de bromfiets zijn schappelijk verkee lijk I Dat

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1973 | | pagina 21