N
JANSSENS
JANSSENS
JANSSENS
tappetijtelijke
opruimingsprijzen
i
uwe
KS
II
PE1HSCHE TIPUTEI
t-hoff
197
Met de Concorde begint de
burgerluchtvaart aan
het supersone tijdperk
I
Si
-Ui
vcw
RKTVV-
voor Moeders’
OMAAT
BS
-ZAAK
<4
I
Waarom altijd
Willem II
Goed jaar
voor ’Moeders
HAMERS
UgNHOCff]
SKI’S
JHWIERSL
WH©@FF]
Twee nieuwe Ferryschepen
op de Noordzee
MbI
neerlandia
De
hoeveelste
is liet
vandaag?
INDUS
“day date”
Besterdring - Hoek Veldhovenring 2 - Tilburg
Voor tel. afspraak 013-431532
- -
7 januari 1973 - pagina 20
Woensdag 17 januari 1973 - pagina 21
DETILBURGSE KOERIER
IN 1974
0-31.34.34.
dustrie b.v.
Nieuwe terminal
stuk voor
voor ons hoofdkan-
>nze
uele eigenschappen.
leiding
Waarom eigenlijk?
>nze
Ireiniging
korvelseweg 174, tilburg
off
en
j0 pc
kan
En het milieu dan
8888888888888888
88888888888888888888888888888888888888
8888888888^^
c verplaatsbaar
ramma’s
HAMADAN
210x135 395,—
175x105 545,—
ZARAND
ZENDJAN 210x130 575,—
475,
KASKAY 170x115 375,—
HAMADAN
220 x 130
SAROUCK 205 x 300 1850,—
HERIZ 310 x 230 1450,—
648.-
T1JDENS DE OPRUIMING
KLEINERE MATEN
KORTINGEN VAN 20-50%
NU 1850,—
345,— uitzoeken
149.—
189,—
125,-
jieterswerk
I ^888888888888888888888888^888^888888888888888^888^8888
(yBBFB)|
SCHAATSEN
HEUVELSTRAAT 50
-ouwd
is!
wasgoed
del
Dit is alleen mogelijk door eigen
import Teheran Irak en dankzij zeer
grote omzet en zeer lage
calculaties. Overtuig U.
50x30
55x30
65x65
65x40
85x50
80x50
SHIRAZ
SHIRAZ
KASKAY
SHIRAZ
r van 1975 het
JOAC in dienst
Lucien Broeken
Anton van Rijenplein.
sen span-
arden.
SHIRAZ 105x50
149,— uitzoeken
49.—
98.-
nu
nu
289,— nu
nu
nu
nu
nu
nu
nu
nu
nu
nu
nu
nu
nu
nu
nu
nu
nu
R.K.T.V.V. aan
Wagenbergse
e uit
bleef
SAROUCK MESJECH
zeer fijn geknoopt 2250,—
200 x 300
uitzoeken
nu
nu
nu
85,— nu
55 nu
bel ons nummer
013-421697
GROTE TAPIJTEN
HERIZ
KASKAY
345;—
r^aat^
ijziger
snelheid
kwente
klap i
’eluid. De ontwer
i er echter altr
an een typediploma,
de voorkeur.
an onze afdeling Per-
e Rijen, t.a.v. de heer
ze kwaliteiten
jruik maken
;ns en facili-
ïrspatronen
bestaande
■elijkse Rotterdar
11 afvaarten verzorger
zullen dan worden ing
langs geopende dienst 1
van de rederij.
125,—
1ggg’Z
en zich te
?egin van de
geleden 1-0
beijvert de aktie Moeders
zich, urine in te zamelen
vrouwen in de eerste
ïrschap.
r Organon in
ligd, dat kan
bij de behandeling en
bepaalde vormen van
HEUVELSTRAAT 50
s) B.V.
in ver
ing van het
tussen het
k en het vasteland
igeland’s toetreding
AFGHAN
TABRITZ
DARJAZIN
KARATJA
tijdens het
wijzigd
te verkr
Hij w<
Olymp'
paarsge
aangebi
radikaal
worpen
rendabel
echter
deskundiger
danks zijn 2
De introduktie van het geheel nieuw ontworpe
Concorde is in geen enkel opzicht geheel geruis
produkt van Frans Engelse samenwerking ontketende
voordat het eerste prototype vloog een storm van
Opmerkelijk daarbij was voor de leel
van de Concorde in het geding 1
konsekwenties van zijn komst, de
later stadium overigens - de milieu
ongetwijfc1'1 ""u-
de lucht,
schijnlijk
aanzienlij
De procu
rook on‘
3“:-
275,—
st
845,—
HAMADAN
KASKAY
MAHAL
DARJAZIN
HAMADAN
KASKAY
HAMADAN
ZENDJAN
HAMADAN
SAROUCK
la
Janssens prijzen waren tóch altijd al zeer redelijk. Maar tijdens de opruiming zijn ze nog eens extra tappetijtelijk, zoals u hieronder ziet. Dit is
overigens slechts een deel van Janssens enorme collectie die, zoals u weet, uitsluitend mooie tapijten bevat. Waaronder veel grote, heel mooie oude,
TABRITZ
SHIRAZ
SHIRAZ
DARJAZIN
HAMADAN
KARATJA
t slagen
de punte
kostbaar,
itie met de week
',W. behaalde ui
pioniers
in textielr
van de laatste
ten in de 2e klasse B
en wordt de com-
160x110
170x110
170x120
160x110
heeft u wel eens haast
op ons adres
korvelseweg 174
helpen wij u zelfs
binnen één uur
wij halen en bezorgen
gratis
als het wat langer
-mag duren
opstijgen en landen ge-
orden om een beter zicht
A.s. zondag ontvangt R
de Dongenseweg het
V.C.W.
Gezien de uits
weken zijn
bijzonder ko^u
petitie met de week spannender.
V.C.W. behaalde uit de laatste 4 wed
strijden 6 punten, vooral de 3-1 over
winning die werd behaald op N.O.A.D.
getuigt de kracht van de ploeg uit
Wagenbei
De R.I
1
KARATJA
HAMADAN
SHIRAZ
De Concorde vliegt r
heid van Mach 2 oj
tussen de vijftien en
half duizend n,clx..
dat zijn kruissnelheid
tegenwoordig
k te onderscheiden
rijsbewuste vakantie-
akenman voor wie
en fre-
H AM ADANS 160x105
NU 239,
TAFELLOPERS EN KLEDEN
295T~
geeft tijd,
dag,èn
datum aan!
Vanaf 106.-
gewoon een
horloge van
klasse!
1
kz hj
Veerdiensten (North Sea Ferries)
wordt vooral van belang geacht i
band met de verwachte stijgir
passagiers- en vrachtverkeer t
Verenigd Koninkrijk
van Europa na Eng<
tot de E.E.G.
exclusieve exemplaren. Stuk voor stuk op de Oosterse tapijtmarkten uitgezocht. Waardoor u echt wel van een uitgezóchte gelegenheid mag spreken.
luchtreizigers zijn die de kromming van
de aarde zien; de eersten die tegen de
zon zullen racen wanneer ze naar het
westen vliegen en de eersten die zich
tweemaal sneller dan het geluid voort
bewegen.
Het supersonische
tijdperk
Wanneer in het voorjaar
eerste toestel bij de BC
wordt genomen, zal daarmede de bur
gerluchtvaart het supersone tijdperk
binnentreden. De Concorde heeft
slanke delta-vleugels, een lange romp en
een scherpe neus, waarvan de hoek
NU 115,— I
110 x 60 149.— nu 115,—
85x50 85.— nu 69,—
55 x 39 nu 39,—
Dit is een kleine greep uit onze overweldigende collectie exclusieve Perzische tapijten. Overtuig U, kom gerust vrijblijvend binnen kijken.
gun uw kleding
de beste
behandeling
die er is
textielverzorging van neerlandia
is een weldaad
voor al uw kleding!
perfekt gereinigd,
stuk behandeld, gecontroleerd
en verzorgd
Grootse opruiming
Deskundige voorlichting
Vertrouwde service
Garantie-certificaat
Kleden op zicht bij U aan huis
80 x50 179,— nu
90 x 50 149— nu
150 x 50 279,— nu
150 x 50 189,— nu
In de afgelopen jaren is er bezorgdheid
gerezen over de gevolgen van het
supersoon verkeer voor het milieu.
Deze bezorgdheid betreft voornamelijk
vier gebieden: de Sonische klap, geluids
hinder op luchthavens, luchtvervuiling
en gevolgen voor de stratosfeer.
De sonische klap is een schrikaanjagend
geluid. De ontwerpers van de Concorde
zijn er echter altijd vanuit gegaan dat er
een internationaal verbod zou komen
voor het supersoon vliegen over be
volkte gebieden. Vandaag de dag gaat
73 pct. van de intercontinentale
vluchten over onbevolkte gebieden en
Bekijk die fijne Indus collectie eens bij:
-W Horloger
S g Juwelier
tyebws
SCHOUWBURGRING 27-
De uitbreiding van de bestaande dienst,
aldus de heer I. M. Churcher, Director
en General Manager van Noordzee
uxv wviu uviiaald op
de kracht van de
iberg.
.K.T.V.V.-ers hebben de laatste
weken onnodig punten verlies geleden,
en zullen dan ook alles in het werk
stellen om voor eigen publiek tot een
goede prestatie te komen,
revancheren voor de in het bt
competitie in Wagenberg gek,
nederlaag.
Alles bijeen kan a.s. zondag ee
nende ontmoeting verwacht woi
>en vliegtuigtype de
.isloos verlopen. Dit
reeds lang
loog een storm van diskussies.
:k vooral dat nimmer de veiligheid
was, maar vooral de ekonomische
ie politieke aspekten en - in een veel
ïu-hygiënische aspekten. De Concorde
zal straks ongetwijfeld in gebruik worden genomen. Een nieuwe
gedaante in de lucht, die miljoenen aan research vergde en die toch een
nieuw tijdperk in de burgerluchtvaart zal inluiden.*
SALONTAPIJTEN
220 x 130
220x130
190x125
210x130
170x110
220x125 575.—
185x120 545,—
160x105 345;—
200x120 -785r—
210x135 345.— nu
220x140 950,—
met kleine wijzigingwn zou' dit zelfs
kunnen worden opgevoerd tot 80 pet.
Van de start af legt de Concorde
ongeveer 160 km af voor hij supersone
snelheid bereikt. De afstanden bij de
vermindering van de vaart en de daling
zijn nog groter, zodat wanneer de
Concorde van grote luchthavens ope
reert het land ver achter zich zal
hebben gelaten voor er een klap wordt
veroorzaakt. Voor wat de geluidshinder
op de luchthavens betreft zijn de
ontwerpers er zeker van dat dit zeker
niet meer zal bedragen dan dat van de
subsone types en het is zelfs waar-
“k dat de geluidshinder nog
dijk kan worden gereduceerd,
oduktie Concordes zullen geen
mtwikkelen en ook geen over
tollige brandstof uit afvoertanks laten
lopen. Overigens is het zo, dat vliegen
zeker de schoonste vorm van vervoer is.
Op basis van vervuilende stoffen (kg)
per 1000 zitplaatsen komt <le onge
controleerde auto als verreweg de
slechtste uit de bus met 15 kg. De
Concorde bij de huidige stand van
zaken met 1,4 kg.
Hoewel in 1972 geen belangrijke
bréidingen werden gerealiseerd, t
het aantal deelneemsters aan de aktie
’Moeders voor Moeders’ gelijk aan dat
van 1971, n.l. bijna 44.000. Dat dit
resultaat kon worden bereikt in weerwil
van een sterk dalend geboortecijfer,
wijst op een toegenomen bereidheid tot
deelname.
Voor 1973 zijn - teineinde een verdere
geboortendaling op tè vangen - uitbrei
dingen van het aktie-gebied gepland in
o.a. het Gooi, het Westland en de Bol
lenstreek.
Zoals bekend l
voor Moeders i
van zwangere
maanden van haar zwangersc
Uit deze urine wordt door
Oss een preparaat vervaardigd,
worden gebruikt bij de behanc
voorkoming van t
onvruchtbaarheid.
GROTE TAPIJTEN
220 x 310
HERIZ 310 x 220 1850,—
MAHAL 300x225 1350,—
HERIZ 280 x 240 1975.—
KASKAY 310 x 220 1830,—
HERIZ 290 x 225
SHIRAZ 290 x 200
SAROUCK 300x205
HAMADAN 310x220
HERIZ 320x230
Of
1 kan woi
rijgen.
vordt aangedreven door vier
ipus turbo-straalmotoren, die
gewijze onder de vleugels zijn
bracht. Op het oog is de Concorde
nieuw, maar hij werd ont-
als een veilig, commercieel
iel vervoermiddel. Over dit laatste
lopen de meningen van de
“■ligen ook nu nog uiteen. On
zijn zeer progressieve
kan de Concorde toch gebi
van de bestaande luchthavei
teiten, in bestaande verkeei
passen en voldoen aan de
verkeersregels.
De Britse Maatschappij BOAC tekende
verleden jaar juni in Londen een kon-
trakt voor de levering van vijf Con
cordes. Air France bestelde er op die
dag in Parijs vier. Het is te verwachten
dat deze toestellen in 1974 of 1975 in
dienst zullen komen. Ook de Chinese
regering heeft er inmiddels een drietal
besteld en dertien andere luchtvaart
maatschappijen hebben opties lopen.
Of dat de Concordes ook in com
merciële zin een sukses zullen worden,
zal de toekomst moeten leren. Vlieg
technisch is de Concorde zeker geen
probleemkind meer.
Noordzee Veerdiensten (North Sea
Ferries) B.V. heeft de opdracht bekend
gemaakt tot de bouw van twee tweede-
generatie rij-op/rij-af schepen van elk
12.500 brt, die tot de grootste in de
wereld mogen worden gerekend.
De beide schepen, die in 1974 in dienst
zullen worden gesteld op de bestaande
NSF route Rotterdam/Europoort -
Huil, bieden elk plaats aan 1200 passa
giers en 252 personenauto’s, terwijl zij
tevens een laadcapaciteit hebben van 90
tot 135 vracht-eenheden van gemiddeld
12 meter lengte. Ze zullen de 4.000 brt.
metende NORWAVE en NORWIND
gaan vervangen, de schepen die nu de
dagelijkse Rotterdam/Europoort naar
Huil afvaarten verzorgen. Beide schepen
igezet op de on-
Zeebrugge - Huil
Het moet iedere Tilburger toch onder
hand wel gaan vervelen, altijd dat
gezeur over Willem II: het gaat alleen
maar om geld, geld en nog eens geld!
Het is toch altijd een rijke club geweest
en waar is dat geld dan gebleven? De
club kon haar eigen boontjes wel
doppen, en toen zette zij, samen met
F.B.O. en K.N.V.B. NOAD, dat een
gezonde club was een hak. Denk maar
niet, dat Tilburg dat vergeet! Waarom
moest NOAD worden weggesaneerd,
terwijl wat we nu aan betaald voetbal
over hebben er te treurig uitziet om van
te praten? Alles wat er nu verkeerd
gaat met Willem II kan alleen maar
geweten worden aan eigen schuld. La
ten de stadsbestuurders er geen geld
meer tegenaan gooien, want het is toch,
weggegooid.
En laten we maar liever niet meer
praten over ontspanning. Vijfentwintig
jaar geleden, toen hadden we ontspan
ning op het voetbalveld, maar nu is het
allemaal commercieel geworden. Ik
hoop, dat Tilburg zich door Willem II
niet bij de neus zal laten nemen.
Met dank voor de plaatsruimte
Vliegen met de Concorde
met een kruissnel-
op een hoogte van
sn de zestien en een
meter. Mach 2 betekent
royaal 2000 kilo
meter per uur haalt. En dat maakt de
wereld een stuk kleiner. Hij vervoert
een nuttige last van maximaal 11.340
kilo, 108 tot 128 passagiers in een
vliegtijd van drie en een half uur van
Londen naar New York. Rekening
houdende met de tijdsverschillen be
tekent dat in feite, dat een reiziger in
de loop van de ochtend uit Londen kan
vertrekken en dan toch nog op tijd kan
zijn voor zijn ontbijt in New York. De
zitplaatsen zijn over de gehele lengte
twee aan twee gerangschikt. Er is dus
geen derde fauteuil en iedere rij zit
plaatsen heeft minstens één raam.
Behalve het comfort zal ook de hal
vering van de vliegtijd minder verveling
en vermoeidheid veroorzaken. Passa
giers van de Concorde zullen $le eerste
Het luchtverkeer kent
twee zeer duidelijk
markten: de zeer prij
reiziger en de zak
rid, betrouwbaarheid
te diensten vóór alles belangrijk
De zakenmarkt heeft volgens vele
undigen, vijf jaar lang gestagneerd,
lield in 1966 op met groeien toen
subsonische snelheidsplateau werd
bereikt. Sedertdien hebben de lucht
vaartmaatschappijen geprobeerd hun
vroegere groeipercentages te handhaven
en te konkurreren door lagere verv.oers-
tarieven aan te bieden.
Toch.is de situatie nu zo, dat drie van
elke vier passagiers die de Atlantische
Oceaan oversteken een prijs betalen die
de kosten van het vervoer niet volledig
dekt. Op de hoofdroutes levert 30 pet.
van de passagiers - voornamelijk zaken
mensen - 60 pct. van de inkomsten. De
Concorde kan voldoen aan de hoge
eisen dié de zakenmarkt stelt, zodat
andere vliegtuigtypes kunnen worden
vrijgemaakt bijvoorbeeld voor de vakan-
tiemarkt.
De nieuwe Terminal in Huil wordt ge
bouwd naast het Victoria Doek waar
een groot stuk grond beschikbaar is
voor de uitgebreide kadefaciliteiten.
Iedere speciale en standaardhut is
uitgerust met eigen toilet en wastafel en
het aantal speciale hutten met douche
is aanmerkelijk uitgebreid vergeleken
bij de eerste-generatie ro-ro-schepen.
Verder zijn er speciale hutten (Cou
chettes) ontworpen voor hen die wat
meer privacy wensen en bereid zijn met
een wat mindere accommodatie ge
noegen te nemen.
Naar verwacht zal het laden en lossen
van deze nieuwe schepen in Huil en
Rotterdam iets meer dan 5 uur in be
slag gaan nemen. In die tijd zullen dan
2000 passagiers, 400 auto’s en meer
dan 200 trailers kunnen worden be
handeld.
Met het in de vaart komen van de
nieuwe schepen in 1974 zal North Sea
Ferries een dagelijkse dienst, gaan
onderhouden tussen Rotterdam/Euro
poort en Huil. Hierdoor zullen in 1974
de twee eerste-generatieschepen
NORWIND EN NORWAVE vrijge
maakt kunnen worden voor de diensten
tussen Zeebrugge en Huil.