N JANSSENS JANSSENS JANSSENS tappetijtelijke opruimingsprijzen i uwe KS II PE1HSCHE TIPUTEI t-hoff 197 Met de Concorde begint de burgerluchtvaart aan het supersone tijdperk I Si -Ui vcw RKTVV- voor Moeders’ OMAAT BS -ZAAK <4 I Waarom altijd Willem II Goed jaar voor ’Moeders HAMERS UgNHOCff] SKI’S JHWIERSL WH©@FF] Twee nieuwe Ferryschepen op de Noordzee MbI neerlandia De hoeveelste is liet vandaag? INDUS “day date” Besterdring - Hoek Veldhovenring 2 - Tilburg Voor tel. afspraak 013-431532 - - 7 januari 1973 - pagina 20 Woensdag 17 januari 1973 - pagina 21 DETILBURGSE KOERIER IN 1974 0-31.34.34. dustrie b.v. Nieuwe terminal stuk voor voor ons hoofdkan- >nze uele eigenschappen. leiding Waarom eigenlijk? >nze Ireiniging korvelseweg 174, tilburg off en j0 pc kan En het milieu dan 8888888888888888 88888888888888888888888888888888888888 8888888888^^ c verplaatsbaar ramma’s HAMADAN 210x135 395,— 175x105 545,— ZARAND ZENDJAN 210x130 575,— 475, KASKAY 170x115 375,— HAMADAN 220 x 130 SAROUCK 205 x 300 1850,— HERIZ 310 x 230 1450,— 648.- T1JDENS DE OPRUIMING KLEINERE MATEN KORTINGEN VAN 20-50% NU 1850,— 345,— uitzoeken 149.— 189,— 125,- jieterswerk I ^888888888888888888888888^888^888888888888888^888^8888 (yBBFB)| SCHAATSEN HEUVELSTRAAT 50 -ouwd is! wasgoed del Dit is alleen mogelijk door eigen import Teheran Irak en dankzij zeer grote omzet en zeer lage calculaties. Overtuig U. 50x30 55x30 65x65 65x40 85x50 80x50 SHIRAZ SHIRAZ KASKAY SHIRAZ r van 1975 het JOAC in dienst Lucien Broeken Anton van Rijenplein. sen span- arden. SHIRAZ 105x50 149,— uitzoeken 49.— 98.- nu nu 289,— nu nu nu nu nu nu nu nu nu nu nu nu nu nu nu nu nu R.K.T.V.V. aan Wagenbergse e uit bleef SAROUCK MESJECH zeer fijn geknoopt 2250,— 200 x 300 uitzoeken nu nu nu 85,— nu 55 nu bel ons nummer 013-421697 GROTE TAPIJTEN HERIZ KASKAY 345;— r^aat^ ijziger snelheid kwente klap i ’eluid. De ontwer i er echter altr an een typediploma, de voorkeur. an onze afdeling Per- e Rijen, t.a.v. de heer ze kwaliteiten jruik maken ;ns en facili- ïrspatronen bestaande ■elijkse Rotterdar 11 afvaarten verzorger zullen dan worden ing langs geopende dienst 1 van de rederij. 125,— 1ggg’Z en zich te ?egin van de geleden 1-0 beijvert de aktie Moeders zich, urine in te zamelen vrouwen in de eerste ïrschap. r Organon in ligd, dat kan bij de behandeling en bepaalde vormen van HEUVELSTRAAT 50 s) B.V. in ver ing van het tussen het k en het vasteland igeland’s toetreding AFGHAN TABRITZ DARJAZIN KARATJA tijdens het wijzigd te verkr Hij w< Olymp' paarsge aangebi radikaal worpen rendabel echter deskundiger danks zijn 2 De introduktie van het geheel nieuw ontworpe Concorde is in geen enkel opzicht geheel geruis produkt van Frans Engelse samenwerking ontketende voordat het eerste prototype vloog een storm van Opmerkelijk daarbij was voor de leel van de Concorde in het geding 1 konsekwenties van zijn komst, de later stadium overigens - de milieu ongetwijfc1'1 ""u- de lucht, schijnlijk aanzienlij De procu rook on‘ 3“:- 275,— st 845,— HAMADAN KASKAY MAHAL DARJAZIN HAMADAN KASKAY HAMADAN ZENDJAN HAMADAN SAROUCK la Janssens prijzen waren tóch altijd al zeer redelijk. Maar tijdens de opruiming zijn ze nog eens extra tappetijtelijk, zoals u hieronder ziet. Dit is overigens slechts een deel van Janssens enorme collectie die, zoals u weet, uitsluitend mooie tapijten bevat. Waaronder veel grote, heel mooie oude, TABRITZ SHIRAZ SHIRAZ DARJAZIN HAMADAN KARATJA t slagen de punte kostbaar, itie met de week ',W. behaalde ui pioniers in textielr van de laatste ten in de 2e klasse B en wordt de com- 160x110 170x110 170x120 160x110 heeft u wel eens haast op ons adres korvelseweg 174 helpen wij u zelfs binnen één uur wij halen en bezorgen gratis als het wat langer -mag duren opstijgen en landen ge- orden om een beter zicht A.s. zondag ontvangt R de Dongenseweg het V.C.W. Gezien de uits weken zijn bijzonder ko^u petitie met de week spannender. V.C.W. behaalde uit de laatste 4 wed strijden 6 punten, vooral de 3-1 over winning die werd behaald op N.O.A.D. getuigt de kracht van de ploeg uit Wagenbei De R.I 1 KARATJA HAMADAN SHIRAZ De Concorde vliegt r heid van Mach 2 oj tussen de vijftien en half duizend n,clx.. dat zijn kruissnelheid tegenwoordig k te onderscheiden rijsbewuste vakantie- akenman voor wie en fre- H AM ADANS 160x105 NU 239, TAFELLOPERS EN KLEDEN 295T~ geeft tijd, dag,èn datum aan! Vanaf 106.- gewoon een horloge van klasse! 1 kz hj Veerdiensten (North Sea Ferries) wordt vooral van belang geacht i band met de verwachte stijgir passagiers- en vrachtverkeer t Verenigd Koninkrijk van Europa na Eng< tot de E.E.G. exclusieve exemplaren. Stuk voor stuk op de Oosterse tapijtmarkten uitgezocht. Waardoor u echt wel van een uitgezóchte gelegenheid mag spreken. luchtreizigers zijn die de kromming van de aarde zien; de eersten die tegen de zon zullen racen wanneer ze naar het westen vliegen en de eersten die zich tweemaal sneller dan het geluid voort bewegen. Het supersonische tijdperk Wanneer in het voorjaar eerste toestel bij de BC wordt genomen, zal daarmede de bur gerluchtvaart het supersone tijdperk binnentreden. De Concorde heeft slanke delta-vleugels, een lange romp en een scherpe neus, waarvan de hoek NU 115,— I 110 x 60 149.— nu 115,— 85x50 85.— nu 69,— 55 x 39 nu 39,— Dit is een kleine greep uit onze overweldigende collectie exclusieve Perzische tapijten. Overtuig U, kom gerust vrijblijvend binnen kijken. gun uw kleding de beste behandeling die er is textielverzorging van neerlandia is een weldaad voor al uw kleding! perfekt gereinigd, stuk behandeld, gecontroleerd en verzorgd Grootse opruiming Deskundige voorlichting Vertrouwde service Garantie-certificaat Kleden op zicht bij U aan huis 80 x50 179,— nu 90 x 50 149— nu 150 x 50 279,— nu 150 x 50 189,— nu In de afgelopen jaren is er bezorgdheid gerezen over de gevolgen van het supersoon verkeer voor het milieu. Deze bezorgdheid betreft voornamelijk vier gebieden: de Sonische klap, geluids hinder op luchthavens, luchtvervuiling en gevolgen voor de stratosfeer. De sonische klap is een schrikaanjagend geluid. De ontwerpers van de Concorde zijn er echter altijd vanuit gegaan dat er een internationaal verbod zou komen voor het supersoon vliegen over be volkte gebieden. Vandaag de dag gaat 73 pct. van de intercontinentale vluchten over onbevolkte gebieden en Bekijk die fijne Indus collectie eens bij: -W Horloger S g Juwelier tyebws SCHOUWBURGRING 27- De uitbreiding van de bestaande dienst, aldus de heer I. M. Churcher, Director en General Manager van Noordzee uxv wviu uviiaald op de kracht van de iberg. .K.T.V.V.-ers hebben de laatste weken onnodig punten verlies geleden, en zullen dan ook alles in het werk stellen om voor eigen publiek tot een goede prestatie te komen, revancheren voor de in het bt competitie in Wagenberg gek, nederlaag. Alles bijeen kan a.s. zondag ee nende ontmoeting verwacht woi >en vliegtuigtype de .isloos verlopen. Dit reeds lang loog een storm van diskussies. :k vooral dat nimmer de veiligheid was, maar vooral de ekonomische ie politieke aspekten en - in een veel ïu-hygiënische aspekten. De Concorde zal straks ongetwijfeld in gebruik worden genomen. Een nieuwe gedaante in de lucht, die miljoenen aan research vergde en die toch een nieuw tijdperk in de burgerluchtvaart zal inluiden.* SALONTAPIJTEN 220 x 130 220x130 190x125 210x130 170x110 220x125 575.— 185x120 545,— 160x105 345;— 200x120 -785r— 210x135 345.— nu 220x140 950,— met kleine wijzigingwn zou' dit zelfs kunnen worden opgevoerd tot 80 pet. Van de start af legt de Concorde ongeveer 160 km af voor hij supersone snelheid bereikt. De afstanden bij de vermindering van de vaart en de daling zijn nog groter, zodat wanneer de Concorde van grote luchthavens ope reert het land ver achter zich zal hebben gelaten voor er een klap wordt veroorzaakt. Voor wat de geluidshinder op de luchthavens betreft zijn de ontwerpers er zeker van dat dit zeker niet meer zal bedragen dan dat van de subsone types en het is zelfs waar- “k dat de geluidshinder nog dijk kan worden gereduceerd, oduktie Concordes zullen geen mtwikkelen en ook geen over tollige brandstof uit afvoertanks laten lopen. Overigens is het zo, dat vliegen zeker de schoonste vorm van vervoer is. Op basis van vervuilende stoffen (kg) per 1000 zitplaatsen komt <le onge controleerde auto als verreweg de slechtste uit de bus met 15 kg. De Concorde bij de huidige stand van zaken met 1,4 kg. Hoewel in 1972 geen belangrijke bréidingen werden gerealiseerd, t het aantal deelneemsters aan de aktie ’Moeders voor Moeders’ gelijk aan dat van 1971, n.l. bijna 44.000. Dat dit resultaat kon worden bereikt in weerwil van een sterk dalend geboortecijfer, wijst op een toegenomen bereidheid tot deelname. Voor 1973 zijn - teineinde een verdere geboortendaling op tè vangen - uitbrei dingen van het aktie-gebied gepland in o.a. het Gooi, het Westland en de Bol lenstreek. Zoals bekend l voor Moeders i van zwangere maanden van haar zwangersc Uit deze urine wordt door Oss een preparaat vervaardigd, worden gebruikt bij de behanc voorkoming van t onvruchtbaarheid. GROTE TAPIJTEN 220 x 310 HERIZ 310 x 220 1850,— MAHAL 300x225 1350,— HERIZ 280 x 240 1975.— KASKAY 310 x 220 1830,— HERIZ 290 x 225 SHIRAZ 290 x 200 SAROUCK 300x205 HAMADAN 310x220 HERIZ 320x230 Of 1 kan woi rijgen. vordt aangedreven door vier ipus turbo-straalmotoren, die gewijze onder de vleugels zijn bracht. Op het oog is de Concorde nieuw, maar hij werd ont- als een veilig, commercieel iel vervoermiddel. Over dit laatste lopen de meningen van de “■ligen ook nu nog uiteen. On zijn zeer progressieve kan de Concorde toch gebi van de bestaande luchthavei teiten, in bestaande verkeei passen en voldoen aan de verkeersregels. De Britse Maatschappij BOAC tekende verleden jaar juni in Londen een kon- trakt voor de levering van vijf Con cordes. Air France bestelde er op die dag in Parijs vier. Het is te verwachten dat deze toestellen in 1974 of 1975 in dienst zullen komen. Ook de Chinese regering heeft er inmiddels een drietal besteld en dertien andere luchtvaart maatschappijen hebben opties lopen. Of dat de Concordes ook in com merciële zin een sukses zullen worden, zal de toekomst moeten leren. Vlieg technisch is de Concorde zeker geen probleemkind meer. Noordzee Veerdiensten (North Sea Ferries) B.V. heeft de opdracht bekend gemaakt tot de bouw van twee tweede- generatie rij-op/rij-af schepen van elk 12.500 brt, die tot de grootste in de wereld mogen worden gerekend. De beide schepen, die in 1974 in dienst zullen worden gesteld op de bestaande NSF route Rotterdam/Europoort - Huil, bieden elk plaats aan 1200 passa giers en 252 personenauto’s, terwijl zij tevens een laadcapaciteit hebben van 90 tot 135 vracht-eenheden van gemiddeld 12 meter lengte. Ze zullen de 4.000 brt. metende NORWAVE en NORWIND gaan vervangen, de schepen die nu de dagelijkse Rotterdam/Europoort naar Huil afvaarten verzorgen. Beide schepen igezet op de on- Zeebrugge - Huil Het moet iedere Tilburger toch onder hand wel gaan vervelen, altijd dat gezeur over Willem II: het gaat alleen maar om geld, geld en nog eens geld! Het is toch altijd een rijke club geweest en waar is dat geld dan gebleven? De club kon haar eigen boontjes wel doppen, en toen zette zij, samen met F.B.O. en K.N.V.B. NOAD, dat een gezonde club was een hak. Denk maar niet, dat Tilburg dat vergeet! Waarom moest NOAD worden weggesaneerd, terwijl wat we nu aan betaald voetbal over hebben er te treurig uitziet om van te praten? Alles wat er nu verkeerd gaat met Willem II kan alleen maar geweten worden aan eigen schuld. La ten de stadsbestuurders er geen geld meer tegenaan gooien, want het is toch, weggegooid. En laten we maar liever niet meer praten over ontspanning. Vijfentwintig jaar geleden, toen hadden we ontspan ning op het voetbalveld, maar nu is het allemaal commercieel geworden. Ik hoop, dat Tilburg zich door Willem II niet bij de neus zal laten nemen. Met dank voor de plaatsruimte Vliegen met de Concorde met een kruissnel- op een hoogte van sn de zestien en een meter. Mach 2 betekent royaal 2000 kilo meter per uur haalt. En dat maakt de wereld een stuk kleiner. Hij vervoert een nuttige last van maximaal 11.340 kilo, 108 tot 128 passagiers in een vliegtijd van drie en een half uur van Londen naar New York. Rekening houdende met de tijdsverschillen be tekent dat in feite, dat een reiziger in de loop van de ochtend uit Londen kan vertrekken en dan toch nog op tijd kan zijn voor zijn ontbijt in New York. De zitplaatsen zijn over de gehele lengte twee aan twee gerangschikt. Er is dus geen derde fauteuil en iedere rij zit plaatsen heeft minstens één raam. Behalve het comfort zal ook de hal vering van de vliegtijd minder verveling en vermoeidheid veroorzaken. Passa giers van de Concorde zullen $le eerste Het luchtverkeer kent twee zeer duidelijk markten: de zeer prij reiziger en de zak rid, betrouwbaarheid te diensten vóór alles belangrijk De zakenmarkt heeft volgens vele undigen, vijf jaar lang gestagneerd, lield in 1966 op met groeien toen subsonische snelheidsplateau werd bereikt. Sedertdien hebben de lucht vaartmaatschappijen geprobeerd hun vroegere groeipercentages te handhaven en te konkurreren door lagere verv.oers- tarieven aan te bieden. Toch.is de situatie nu zo, dat drie van elke vier passagiers die de Atlantische Oceaan oversteken een prijs betalen die de kosten van het vervoer niet volledig dekt. Op de hoofdroutes levert 30 pet. van de passagiers - voornamelijk zaken mensen - 60 pct. van de inkomsten. De Concorde kan voldoen aan de hoge eisen dié de zakenmarkt stelt, zodat andere vliegtuigtypes kunnen worden vrijgemaakt bijvoorbeeld voor de vakan- tiemarkt. De nieuwe Terminal in Huil wordt ge bouwd naast het Victoria Doek waar een groot stuk grond beschikbaar is voor de uitgebreide kadefaciliteiten. Iedere speciale en standaardhut is uitgerust met eigen toilet en wastafel en het aantal speciale hutten met douche is aanmerkelijk uitgebreid vergeleken bij de eerste-generatie ro-ro-schepen. Verder zijn er speciale hutten (Cou chettes) ontworpen voor hen die wat meer privacy wensen en bereid zijn met een wat mindere accommodatie ge noegen te nemen. Naar verwacht zal het laden en lossen van deze nieuwe schepen in Huil en Rotterdam iets meer dan 5 uur in be slag gaan nemen. In die tijd zullen dan 2000 passagiers, 400 auto’s en meer dan 200 trailers kunnen worden be handeld. Met het in de vaart komen van de nieuwe schepen in 1974 zal North Sea Ferries een dagelijkse dienst, gaan onderhouden tussen Rotterdam/Euro poort en Huil. Hierdoor zullen in 1974 de twee eerste-generatieschepen NORWIND EN NORWAVE vrijge maakt kunnen worden voor de diensten tussen Zeebrugge en Huil.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1973 | | pagina 21