■I f Don-Quishocking Openbaar Kunstbezit ontwierp voor 1973 nieuwe opzet voor ruimere propaganda Afscheidsvoorstelling van Hans Tiemeijer Vier series De Mounties Kerstkoffie- concert En nu naar bed ons uw geld toe Opera-concert met vier Brabantse Koren over uiteenlopende onderwerpen Programma F.A.K. Lumen Goirle 9 HAMERS !^INH©@FFj TIVOLI BOETIEK TILBURG PULLOVERS en VESTEN iber 1972 - pagina 12 Donderdag 14 december 1972 pagina 13 DE TILBURGSE KOERIER ’WAT VOOR MENSEN WAREN ZIJ?’ DE SPECIAAL ZAAK MET DÊ GROOTSTE SORTERING KOPER Hans Tiemeijer jeboren: de huidige V Kunst als critiek VAN Jeroen Bosch Anton Koene Bernard Kruysen Jan Jansen r alle zoger dj zier Het is sinds ruim 100 jaar in vertrouwde handen Bovendien de hoogste rente. TILBURG OPGERICHT 1871 Noordstraat 125 DONDERDAG VRIJDAG korvelseweg 174, tilburg HEUVELSTRAAT 50 Maria Christova DE TILBURGSCHE SPAARBANK NOORDSTRAAT 125 Nimrodstraat 30 (Gebouw Tilburgse Bouwvereniging) Noordstraat 125 en Leo XII l-straat (Leo-school) verlenen. Het zerken van da Marais, sns kerst*- tgevoerd zal veel belai een Midc I een voorst .00 uur. I van Tilbur waarmee I ONVOORSTELBARE KEUZE IN KLASSIEKE KLEINMEUBELEN Theater in s Russiche an Lus UNIEKE KOLLEKTIE KANDELAARS ing Bossche Opera, zenhout. Gewone spaarrekening 6-maands termijnrekening 12-maands termijnrekening Ambtenaren-spaarrekening Jeugdspaarrekening (Zilvervloot) (plus 10% premie over inleg en rente) Stortingen ook mogelijk via onze postgirorekening nr. 1083209. Gils. Jjjns. ij in ft, is szien Saai- prei méé tien allema zeventiende eeui bel ons nummer 013*421697 Zaterdag 16 december a.s. aanvang 20.15 Vooren, i show in plezier’. 5-arm* KLASSIEKE KANDELAAR uniek voordelig 14,95 Grote sortering KAMEELZADELS met en zonder kop ZEER FIJNE QUEEN ANNE MIMISET 3-djellg 119,— WIJNREKKEN IN MASSIEF EIKEN VELE FRAAIE UITVOERINGEN Kom ook eens vrijblijvend een idee opdoen voor een passend kerstkado. Bij ons 1001 geschenken TIVOLISTRAAT 51 (voorh. Bosscheweg) tegenover GARAGE LEPELAERS TELEFOON 013-42 34 76 zullen Piet Bambergen lank in Nederland zijn ge een jokte in jer’, var. zan diepe dan .berts, Hein Heer, sse, Hans Hudson en nog EEN UITSTEKEND DAT HAAR GLANS KRIJGT EEN UITSTEKENDE BEZET- 20 december P. y. G dag 21 december L. Ui, 22 december A. Jansen. 4,8% 5,4% 6 6 6 ZITTINGSUREN 19.00 - 20.00 uur DINSDAG uur, zullen Piet Bambergen en Rebné van die als ’de Mounties’ een bekende klank in Nederland zijn geworden i de Stadsschouwburg van Tilburg brengen, die getiteld is ’W 7-dellge MAATBEKERSETS 65,— 79,— 89,— weleens beste Ne jaar. Wie mocht denken, dat Mt huys alleen maa ’zware-toneel’ 2 heeft u wel eens haast op ons adres korvelseweg 174 helpen wij u zelfs binnen één uur wij halen en bezorgen gratis als het wat langer -mag duren irg Tilburg p: dinsdag 1! 21, vrijdag iber a.s. aanvang 20.15 TIN eikelkannen - litermaten - fruitschalen - va< kandelaars - kannen lepelrekken- asbakken Scherpe het in e huisjes, van dit koetslampen - kannen helmkitten -vijzels kanrioiaars - spiegels nnen - bellen jten - ketels De meest suksesvolle musical sinds jaren. Nieuwe unieke onovertroffen topper in het Nederlandse amusement. Gave topper van internationale klasse. Uitstekend vakwerk van de allerboven ste plank. Eigentijds en van een onver gelijkbaar nivo. Deze musical steekt met kop en schouders uit boven alle na-oorlogse musicals. VITRINEKASTJES 22 modellen v.a. 119,— DEKENKISTEN 18 modellen v.a. 98, steeds heb sping bij de seerden we sren, arte klant re het bei zerken. kandelaars beddepanr strijk boutt dekenkisten wijntafels lectuurbakken t.v. kastjes j kameelzadels pouffes r kapstokken t.v. tafels bartonnen voetbankjes neerlandia pioniers in textielreiniging w Op maandag, 18 december a.s. aanvang de stadsschouwburg van Tilburg ’Het V schrijver Ostrowski, waarmee Hans Tiemeijt toneel. Hans Tiemeijer heeft onlangs gebeurt, is vaak echter dan 80 pet. va waar maken met zijn afscheidsrol Ostrowski. >"g 20.15 uur, brengt Toneelgroep T e. Woud’, een trage-komedie van de f:c~djer afscheid neemt van het Nederlandse i in een interview gezegd: ’Wat op het toneel zan het dagelijkse leven’. Dit zal hij zelf gaar in het stuk ’Het Woud’ van de 19e eeuwse Rui te programma van cabaret-groep ’Don Quishocking’ al te zien in het kader van het Festival voor >urgse Stadsschouwburg, werd georganiseerd. 16 december a.s. nóg een voorstelling worden louwburg: aanvang 20.f" SEN WIJ EEN LAN MOMENTEN ONTROERING. Een grot in Frankrijk, met tekeningen, in de wanden gekrast door vóórhistorische mensen. Een kalkheuvel in Engeland, met diepe sleuven, in een onbekend verleden gegraven; ze vormen een gigantische mannenfiguur - zo groot dat je die uit een vliegtuig pas helemaal goed kunt herkennen. Een eiland in de Stille Zuidzee, met mens-beelden, tientallen meters hoog. Kunst. Tegelijk zou je willen weten wat voor mensen daar bezig zijn geweest, waarom ze het deden. Die behoefte hebben we ook bij kunstwerken uit later tijd: niet alleen maar kijken hoe mooi, knap, aangrijpend, schokkend het is, maar vragen naar de mensen erachter. Een schilderij of een beeld zien als een signaal van een manier van leven en van een samenleving. een jonge st, die een heen leven nog een zijn aasgieren, zoals itair, en de suikerzoete jrofiteur. Verder twee bedienden, pro- i van slaafsheid. Ook is er een dat nooit zelf heeft leren den- npen ontdekte ik mijn medegevan- velijks interes- lden van ’hun maar wel voor een verbeelding lun spanningen, onze gezamenlijke loet als toneelspeler de gevoeLens van je dan ook altijd tijd ontstonden ook die ik na de oorlog een verbreding en publiek. Zo reed ik 5iug naar Neder- ste Duitsland en je nou met een volk, en te staan van haar zonder cultuur kunnen g en kritisch den- land was er een erg i had- I voor band Donderdag 14 december Doka-instruc- tie P. Timmermans. Vrijdag 15 december P. van Gils. Maandag 18 december N. de Beer. Dinsdag 19 december voor gevorder den. Woensdag Donderdag Vrijdag 2. nu sterk in prijs verlaagd. BIJ ZIJN TONEELAFSCHEID WEN- ~’J HANS TIEMEIJER NOG lNG leven toe vol met GELUKKIGE e teksten, bijtend sarcasme en elkaar gooien van al te heilige vormen de hoofdbestanddelen programma. Dat ’Don Quis- wanneer baar Ku gereduceerde prijs naar binnen mag, heb je al gauw een aantal guldens uitgespaard. Openbaar Kunstbezit werkt zonder winstdoel. Alles wat u betaalt voor een abonnement, komt in de vorm van kwaliteits-reproducties of service weer bij u terug. Bijna nergens ter wereld bestaat een dergelijke instel ling die voor zó weinig geld de beste kunst-informatie bij u thuis bezorgt. Profiteer ervan! Want ook de toegangsprijzen daarvoor zijn hier en daar fors opgelopen, en :r je dan als abonnee van Open- lunstbezit gratis of voor een mag, ildens In de televisie- en radio-uitzendingen daarbij komen dan alle mogelijke aspec ten van die ’gouden eeuw’ aan de orde: waar kwam die welvaart vandaan en wie profiteerden ervan; wat betekende het koopman, boer, ambachtsman te zijn; wat werd er gedaan voor zieken, wezen, ouden van dagen, werklozen; hoe zagen de huizen eruit en de steden; hoe ging het toe bjj bestuur en rechtspraak. Veel daarover is af te lezen uit schilderijen, en omgekeerd kunnen we, als we over al die dingen wat meer weten, beter kjjken naar de kunst van toen. Kunst uit Nederland en ook uit Vlaanderen; de zeventiende-eeuwse kunst uit Vlaan deren is anders dan die bij ons. Omdat de maatschappij er heel anders was. Tien televisie-uitzendingen van vijf mi nuten geven evenzoveel keren een mo mentopname van de zeventiende eeuw aan de hand van schilderijen, prenten, tekeningen, voorwerpen. Tien radio- uitzendingen leveren, voor een deel in de vorm van korte klankbeelden, de informatie die we het beste al luiste rend kunnen verwe Mary Dressel- aar een actrice voor het zou zijn, vergist zich ’Tot slot’, zegt Tiemeijer, ’wat mij het toneel altijd zo geboeid heeft, wat ik er als toeschouwer van gez heb. Het was de ontroering. Een Ss born die met een paar koffers het toneel op sjokte in ’de dood van een handelsreiziger’, van Miller. Het waren momenten van diepe ontroering die je nergens anders dan in het theater ondergaat. Behalve natuurlijk in je eigen persoonlijke leven. En dat is dan ook die ontroering die ik met mijn toneelspel steeds heb proberen op te roepen.’ Een andere serie, ook weer van tien grote kleurenproducties, tien tv- en tien radio-uitzendingen, gaat over Jeroen Bosch en de fantastische schilderkunst. Die fantastische kunst spreekt ons erg aan; bij duizenden zijn we nog niet zo lang geleden gaan kijken naar Salvador Dali, en ook andere kunstenaars in dit genre kunnen rekenen op veel belang stelling. Geen wonder dat een Middel eeuwer als Jeroen Bosch erg ’in’ is op behoorlijk. Connie Stuart, de ras-caba- retière, waar u geen tweede van tegen komt, maakt het allemaal als de boze fee, die ’alleen maar even zó hoeft te doen’ (de titel van een chanson, waarin ze met een toverstafje zwaait) en er ontstaan dolle situaties met verkeers lichten. Voor Frans Halsema was het even de gok: de hoofdrol in een grote produktie. Maar het is, alsof de rol van Frans op zijn lijf is geschreven. Verder werken mee: Sylvia Alberts, John Koch, Joekie Broedelet, Boele, Cisca Beaudoux, Mies de Patrick Teuniss vele anderen. SCRIPT, DOOR E TING. EEN AVONDJE-UIT, DAT U EIGEN LIJK NIET MAG MISSEN. Op zondag 17 december a.s. aanvang 12,30 uur zal in de pauze-foyer van de Stadsschouwburg door het Ensemble Boismortier een Kerst-koffie-concert worden gegeven. Het Ensemble bestaat uit: Lucius Voorhorst-flauto traverso, Gerard Dekker-clavecimble en Hans Bol-viola da Gamba. De bas Lieuwe Visser zal medewerking programma vermeldt wc Viadana, Monteverdi, Rosetti, Abel, Handel en Telemann, wier cantate Thr Völker hort’ uitg worden. De toegang is gratis en er is een kindercrèche aanwezig. toelichtende teksten, een groot aantal zwartwitte reproducties, televisie- en radio-uitzendingen. De prijs voor de complete jaargang: f. 18,90 per jaar. Daarbij is een fraaie opbergband van lichtblauw linnen inbegrepen. Wie zich abonneert, profiteert ook nog van de bijkomende voordelen, zoals een pas poort voor meer dan honderd musea in België en Nederland; een waardevol document voor ieder die graag eens een museum binnengaat. gun uw kleding de beste behandeling die er is textielverzorging van neerlandia is een weldaad voor al uw kleding! perfekt gereinigd, stuk voor stuk behandeld, gecontroleerd en verzorgd Voor 1973 heeft Openbaar kunstbezit een nieuwe opzet uitgedacht, waarin zulke vragen beter tot hun recht kun nen komen. Vier onderwerpen komen dat jaar aan de orde; onderwerpen die alles te maken hebben met kunst. Maar als we kijken naar die schilderijen, "■•enten of wat ook maar, komt er veel méér los dan ’kunst’ alleen. De eerste grote kleurenreproducties geven taal schilderijen en prenten uit de -uw te zien. Zangers’, Verenigir Gemengd Koor Ulve Na de pauze zullen deze koren, met de solisten en het orkest, onder leiding van de dirigent Jan Jansen een selectie uitvoeren uit Verdi’s Opera ’Ernani’. VOOR DE LIEFHEBBERS EEN APART-AVONDJE-OPERA-GENOT. hocking’ overkomt is wel gebleken tijdens voomoemd Festival. De zaal reageerde zo enthousiast, dat drie toe giften niet voldoende bleken te zijn. Natuurlijk was het onmogelijk, het gehele programma nóg eens te brengen, zodat de heer de Brabander direkteur van de Stadsschouwburg aan al het ’bis-geroep’ en gestamp en geklap wel een eind moest maken, door het doek te laten zakken. Na het programma ’Waar het valt, daar legt het’, heeft Don Quishocking met dit nieuwe programma bewezen in de cabaret-wereld een geheel eigen gezicht te hebben. De groep is ontstaan uit een Amsterdams Studenten-Cabaret in 1967. Een van de laatste opmerkelijke wapenfeiten was de artistieke verzor ging van het Boekenbal. Karakteristiek voor de groep is het geweldige taalge bruik, zonder verdere hulpmiddelen nodig te hebben. EEN GOED AVONDJE-UIT. De 65-jarige Tiemeijer speelt in deze tragi-komedie een zwervende toneel speler, die zijn gevoelens vooral uit via citaten uit bekende klassieke stukken. Zijn verontwaardiging, blijdschap en mededogen met zijn medemensen is volstrekt eerlijk. Met een andere zwer vende toneelspeler komt hij terecht in een landhuis, midden in een woud, waar geen plaats is voor menselijke gevoelens. Hier woont een vrouw, die een reputatie van deugdzaamheid fee- niet, maar die in feite door een sluw berekend huwelijk in het bezit van het woud is gekomen. Henny Orri zal deze op-geld- beluste-weduwe spelen. De vrouw richt haar hartstocht op een jonge man, een gesjeesde gymnasiast, die een lui leven tje zoekt. Óm hem aantal mensen. Het de bokkige milita1- profiteu totypes meisje, i ken en dan ook een makkelijke prooi is voor alle partijen. In dit versteende woud ontmoeten de twee toneelspelers elkaar. De ene is de tragicus (Hans Tiemeijer) de ander de komiek (Arthur Boni) ’Met hun op recht mertselijke gevoelens schrapen zij als het ware met hun blote handen de kalk van deze ogenschijnlijk zo deugd zame, zogenaamd keurige wereld af en laten zij zien, wat deze wereld werkelijk is’, aldus Elise Homans, die de regie heeft gedaan. Parallellen met de wereld Op dezelfde manier komt er een serie over ’Kunst als critiek’. Kunstwerken die critiek inhouden op oorlog, ver drukking of het voortbestaan van ar moede, zijn ouder dan vandaag. Bij Breugel vinden we dat al. Tenslotte zal een vierde serie gaan over onze eigen woon-omgeving: wat maakt dat we ons in een kamer, een cafeetje, een straat ’lekker’ voelen? Zo zal de jaargang 1973 van Openbaar Kunstbezit weer 40 prachtige grote kleurenreproducties tellen; kunstwer ken waarnaar het fijn is om te kijken. Tegelijk ruime informatie eromheen; in regio-gezelschap gebc“~: Toneelgroep Theater. Ik wilde ook culturele verdiej jeugd. In Amsterdam organise na de oorlog manifestaties in het Amsterdamse Bos. Pas hier in Arnhem kreeg ik echt voet aan de grond met de jeugdfestivals in het Openluchttheater in Velp. Ruimt tien jaar hebben we die georganiseerd. Ze hadden een geweldig sukses. Maar de jeugd veranderde. Zij wilde niet zozeer meer kunst ’consu meren’, maar zelf bedrijven. ’Zo heeft Hans Tiemeijer zijn rol gespeeld bij de totstandkoming van de toneelspreiding, de publieksorgamisaties en jeugdmani- festaties. Deze kreten uit recenties typeren het beste de voorstellingen van de musical ’En nu naar bed’ van Annie M. G. Schmidt en Harry Bannink, die u in de Stadsschouwburg Tilburg kunt gaan zien en wel op: dinsdag 19, woensdag 20, donderdag 21, vrijdag 22 en zater dag 23 deceml uur. Alleen al de naam Annie M. G. Schmidt •roept bij het publiek bepaalde verwach tingen op. Het is werkelijk ongelofelijk, wat er aan liedjes, kinderboeken, t.v. series, en theater-produkties uit haar pen is gevloeid. Met haar grote talent bereikt zij practisch het gehele Neder landse publiek. Dit is heel duidelijk bewezen tijdens de eerste voorstellingen van ’en nu naar bed’. In Carré heeft deze musical drie maanden onafgebro ken ’gedraaid’. Het verhaal, waarop de musical geschre ven is, is uiterst simpel. Het gaat over een doodgewone jongen, Frans ge naamd (gespeeld door Frans Halsema) die beurteling bestookt wordt door een goede en een kwade fee (gespeeld door Mary Dresselhuys en Connie Stuart). De jongeman krijgt grote problemen met zijn meisje. In zijn onevenwichtig heid is hij de dankbare prooi van de goede en de kwade machten. Bij de finale ontpopt hij zich toch tot de ware sprookjesprins, die met zijn aanstaande bruid ’een zij leefden nog lang en gelukkige toekomst’ in gaat. Prachtig zijn de liedjes in deze musical, die s gekarakteriseerd worden als de Jederlandstalige chansons van het Tn de concentratiekamp'*” tijdens het spelen voor r..„. genen dat ze zich nauwe seerden voor het uitbeeld geval’, van hu spanningen. Je me vertolker zijn van de publiek. Dat heb ik willen doen. In die de andere idealen, wilde realiseren: i verdieping van het pubL vlak na de bevrijding ter land door het verwoeste dacht: ’Dat krijg dat los is komer cultuur. Mensen niet meer zelfstandig ken’. Terug in Nederla beperkt publiek. Andere mensen den in de oorlog al de basis gelegd een cultuur-politiek, een bewuste 1 tussen overheid en kunst. Ook liep ik met ideeën rond van regionale gezelschappen, die dus niet eventjes een voorstelling ergens kwa men geven, maar die hun basis hadden in de regio. In 1949 hield ik hierover een inleiding op de Volkshogeschool in Bergen. Ik pleitte voor een Noordelijk, Oostelijk en Zuidelijk Gezelschap. Er was één toneelspeler onder mijn ge hoor: Rob de Vries, de man die later Theater zou leiden. Het Noorden en Zuiden toonden geen belangstelling: Arnhem wel. En zo werd het eerste 'Zand in je badpak’ het nieuwste was in de maand november lc Plattelandsjongeren, dat in de Tilbur Wegens enorm sukses zal er zaterdag, gegeven in de Studio van de Stadsschc Een van de bekendste toneelpersoon lijkheden van ons land neemt afscheid van de planken. Ruim 45 jaar heeft Hans Tiemeijer het toneel gediend. Het is ondoenlijk om in het kort zijn betekenis voor het Nederlands Toneel weer te geven. Hans Tiemeijer werd opgeleid voor zeeman, maar werd later afgekeurd wegens nooit opgehelderde ’gezondheidsredenen’, H_eimwee naar de zee heeft hij echér altijd gehouden. Toen wilde hij bij het toneel. Na twee jaar bij Jan Musch en Adriaan van der Horst werd hij 'bij gebrek aan talent’ ontslagen. Tóch bleef hij aanhouden. Zijn talent bleek in de jaren dertig ondubbelzinnig in de mooie rol van Roger in ’De twee wezen’. Tijdens de oorlogsjaren was hij zeer actief in de illegaliteit, zoals zovele acteurs en actri ces. In 1943 werd hij gearresteerd. Hij ging via Vught naar Dachau en verschil lende andere concentratie-kampen. De ervaringen hier hebben hun stempel onuitwisbaar gedrukt op zijn persoon lijkheid en gedachtenwereld. Nu, bij zijn toneelafscheid, zegt hij: Op vrijdag, 15 december a.s. aanvang 20.15 uur zal het Brabants Orkest, samen met een viertal grote koren een opera-concert verzorgen in de grote zaal van de Stadsschouwburg Tilburg. Het uitvoeren van opera-fragmenten in con- cert-vorm is bij het muziekminnend publiek zeer poopulair. De directie van het Brabants Orkest meende dit ge geven als uitgangspunt te moeten ne men bij de programmering van haar vijfde abonnemtensconcert. Er zullen orkestwerken, aria’s, duetten en koor- gedeelten ten gehore worden gebracht van Bizet, Gounod, Leoncavallo en Verdi. De muzikale leiding is in handen van de heren Anton Koene en Jan Jansen. Verder verlenen een aantal excellente solisten hun medewerking: de Bulgaarse sopraan Maria Christova, de Italiaan Tonio Carlino en de Neder landers Bernard Kruysen en Laurens van der Werff. De koren idie aan dit opera-concert zullen meewerken, zijn: Koninklijke Liedertafel ’Souvenir des Montagnards’, R.-K. Gemengd Koor ’De Verenigde en het dagelijks leven van nu, zijn er te over. Het Woud krijgt door de komi sche en dramatische scenes zijn aparte kracht. Het zal een groot publiek kunnen aanspreken. Daarom past dit stuk zo bij het afscheid van Hans Tiemeijer. het ogenblik. In zijn schilderijen her kennen we ons eigen zwak voor het fantastische. Tenminste... menen we te herkennen. Want het zou wel eens kunnen zijn, dat de ongerijmde wezens die hij schilderde, gewoon maar huisdie ren waren van de middeleeuwse denk wereld. Alweer: daarvoor moet je het een en ander wéten van het leven van toen. En je zou over je eigen tijd wat na moeten denken om er achter te komen waarom wij ineens zo’n radar-gevoelig- heid hebben voor fantastische kunst. Vragen genoeg voor een hele serie, tien weken lang, over Jeroen Bosch en de fantastische kunst. Het is een paar uur durend gezellig familie-programma, waarin het publiek het populaire duo in tal van komische situaties aan het werk kan zien. Zij hebben zich daarbij verzekerd van een klein, maar fijn gezelschap. In de eerste plaats noemen we u Ben Cramer, die zijn naam als populair zanger alle eer aan doet. Zijn naam staat niet alleen in ons land veelvuldig op de Hit-Parade, maar ook in vele andere Europese landen zijn nummers als ’de Clown’ en ’Vrede’ een groot sukses. Na de Tom Jones-image is hij hard op weg naar een geheel eigen sound en presentatie. Een charmante verschijning is Patricia Paay, die in de show haar veelzijdigheid bewijst, niet alleen als zangeres, maar ook als tegenspeelster in sketches met de Mounties. Een voortreffelijk variété- nummer zorgt voor de noodzakelijke afwisseling: Benjamin en Sonja brengen moderne acrobatiek en balanskunst en een optreden als Mr. Walther en zijn komische rijwielact. De muziek heeft natuurlijk een belang rijk aandeel in dit programma en is dan ook in handen van drie zeer bekwame musici: Het Trio Kops. Na alle t.v. shows vinden de Mounties het bijnzon- der prettig, te werken in de sfeer van het theater, waar het publiek ’Live’ aanwezig is. EEN AVOND VOL ONBEKOMMERD PLEZIER EN BREED-UIT LACHEN.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1972 | | pagina 13