I Tflobylette 04. PIET VAN IERSEL 3 GRATIS Kruyssen Verwarming breidt aktiviteiten uit Wat is een goede huisvrouw waard Gemeente moet werk aan wegkruising Schubertlaan voor herplanning staken PEUGEOT Geslaagden Hogere Technische F Geslaagden ons uw geld toe STOP huubvan denhout Veel belangstelling voor rij-op-rij-af schepen in de Middellandse Zee Oversteekplaats voor kinderen niet gewaarborgd Leuke Sticker Staatsbosbeheer ’Gaat u op reis? Verzuim dan niet te bewegenzegt Dick van Rijn School Tilburg Aloysius Mavo ig 6 juli 1972 - pagina 12 Donderdag 6 juli 1972 DE TILBURGSE KOERIER Vanaf heden de vier volautomatische grote merken PUCH-MAXI DREIGENDE GELUIDSOVERLAST VOOR OMWONENDEN Onder de bewoners van de tO] form TlïXa] Kleurenboetiek BEHANG - VERF - LAK PIUSPLEIN 26-33 - TILBURG TEL 43 30 80 (5 LIJNEN) Alweer nieuwe kleuren OPENING SHOWROOMS WERKTUIGBOUWKUNDE: na AANNEMERSOPLEIDING: Kinderoversteek BOUWKUNDE (diff. Architectuur): BETONIN- BOUWKUNDE (diff. Constrructie): Het is sinds ruim 100 jaar in vertrouwde handen TILBURG OPGERICHT 1871 Kunststof Noordstraat 125 DONDERDAG VRIJDAG /an DICK van RIJN. X OFFICIEEL DEALER Bromfietsspecialist DE TILBURGSCHE SPAARBANK NOORDSTRAAT125 Nimrodstraat 30 (Gebouw Tilburgse Bouwvereniging) Noordstraat 125 en Leo XII l-straat (Leo-school) INTERESSANT RAPPORT VAN GEZINSRAAD ?meente is vooi >tributief karat :n dat behalve de en rijden. Er zijn W. Holwerda, Waalwijk; P. Wildervanck, Tilburg. G. Brands, Tilburg; E. Meyer, Oister- wijk. Noorhoekring 79 Telefoon 424556 DE PRACHTIGE TOPFORM- CATALOGUS LIGT VOOR U KLAAR... WEG- EN WATERBOUWKUNDE (diff. Uitvoering) DONA-KNIKNIE de man van 't vak PRODUKTKUNDE (diff. Chem. Tex tieltechniek): COMPLETE WONINGINRICHTING VAN PR< Tec i van voor de ixa- ns, N. >erio- .,.1 de ’"’gen, geen jen. Zij i en van ppen sn te Adri 1 Godef Hal; 1 Rob i weg gelijk- >nden, Lpplic GE TI A. Akkei Drunen; made, Eind- Ever- ten, Til- J. Goes- ien Hoogen, IODUKTKUNDE (diff. :chnologie): hovei aers, burg; ten, Haps. WEG- EN WATERBOUWKUNDE (diff. V erkeerstechnieek): Applicatiecursus STRUCTEUR: gemeentebe- eluiden, maar len ontvan- richt in Welzijn wijzi- stand die haar das dj in eerste a functie-analyse. 4,8% 5,4% 6 6 6 ZITTINGSUREN 19.00 - 20.00 uur DINSDAG Gewone spaarrekening 6-maands termijnrekening 12-maands termijnrekening Ambtenaren-spaarrekening Jeugdspaarrekening (Zilvervloot) (plus 10% premie over inleg en rente) Stortingen ook mogelijk via onze postgirorekening nr. 1083209. ct uit een rapport, dat, )or de Sectie Gezinsecono- tukken van de Nederland- heden door deze Raad de route Genua-Malaga, in de afgelopen maand met 167 auto’s en 8 caravans. ing van een woordvoerder van >r Nederland van DFDS, het naar meer persoonlijke vrijheid en vakantiecreati- ooren, Tilburg; J. Pijnenburg, slmond. Ter gelegenheid van de bezoekerscentrum ’L Nunspeet heeft nieuwe sticker uitgegeven. dat de opzet, die toen er nog geen -,r<jeel TECHNISCH COMMERCIËLE BE DRIJFSKUNDE (diff. Werktuigbouw): T. Dunnewjjk, Goirle. MIDDELBARE OPLEIDING VOOR DE TEXTIELDETAILHANDEL: A. Beekers, Dorst; C. Boogers, Tilburg; A. Brant, Roosendaal; A. vin Loon, Tilburg; E. Smulders, Tilburg. te brengen. Het voorstel is zoals gezegd: handhaven van de middenbermbreedte van vijftien meter en een verkeerskrui- sing in de stijl van de kruising Heikant- laan-Stokhasseltlaan. Deze oplossing zal minder kosten, meer grond sparen voor speelterrein voor de jeugd en de geluids overlast voor de omwonenden vermin deren. Het comité hoopt, dat in de gemeente raadszitting van 3 juli aandacht aan deze kwestie zal worden geschonken, maar het is, nu de werkzaamheden in gang zijn van primair belang, dat zij gestaakt worden totdat een meer aan vaardbare oplossing is gevonden. au de opening van het i ’Zandenbos’ te Staatsbosbeheer een Geertruidenberg; W. Coo- >ven; E. Dinslage, Tilburg; C. ;da; G. van Kempen, Breda. Dit alles blijkt voorbereid dooi mische Vraagsti se Gezinsraad, werd uitgebracht en aan de Minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk werd aangeboden. De sectie stond onder leiding van Mevr. Prof. C. W. Visser, hoogleraar te Wageningen. Het onderzoek naar de economische waarde van het voeren van een gezins huishouding bleek een verre van een voudige taak te zijn. Noch in de binnen- noch in de buitenlandse literatuur ble ken veel aanknopingspunten voor een dergeljjk onderzoek te vinden te zjjn. De sectie moest 'dus haar eigen zoeken. Uit de verschillende moge heden, die haar daarbij open ston koos zij in eerste aanleg voor de weg van de eren; Htm. ink Thomas; >ten; Ad Tuer- eo Verhooren; ot); Mari Ad Ver- i Wouters; icatiecursus STEDEBOUWKUNDI- PECHNIEK ers, Eindhoven; G. de Bonth, J. v.d. Dries, Tilburg; J. van De belani Deense rederij Middellandse Ze maal zo groot geworden. Boekten er in maart 1971 ongeveer 119 Nederlandse passagiers met 36 auto’s en 5 caravans op waren dit 477 passagiers Deze aanzienlijke stijging is naar de menir Airtour Nespanda, de generaal-agent vooi gevolg van de drang i viteit bij de Nederlandse toerist. Volgens hem wil de vakantie hotels, appartementen en der Giessen, Eindhoven; van de Ka’ Kriele, Hoe sichem; 1 Meulen, Vakenswaard; Vermejj, Kaat gen; H. Wolrich, ries, Rijswijk. Het is duidelijk, dat als iemand het recht heeft mee te bepalen hoe een verkeersbaan zal komen te lopen, dit wel de omwonende is. Het zou dan ook vreemd zijn, als de gemeente en de raad niet in alle ernst aandacht schonken aan de wel zeer redelijk lijkende bezwaren van dit comité. Dit te meer omdat onderzoekingen hebben uitgewezen, dat de echowerking tegen de aan de overzijde staande flats met zestien woonlagen bijzonder inten sief is, waardoor het geluid drie, vier keer wordt herkaatst. Het handhaven van de middenberm op de breedte van vijftien meter zou aan dit bezwaar op belangrijke manier tegemoet komen. Appels, Tilburg; B. Moor Mulders, Oud Gastel; Locbem; A. Schrama, Hel overmand, t lat peppiller loeidheid, maar lik uw W. de Bruijn, len, Veldhove Govers, Brec Vorig jaar werden door DFDS voor het eerst twee rjj-op-rij-af schepen ingezet op verschillende routes over de Middel landse Zee. Men vertrok toen van Genua naar Tunis, Malaga, Palma en Allicante. Na een jaar is gebleken dat de routes naar Tunis en Malaga zpwel in voor- en naseizoen interessante perspec tieven boden. Overigens geldt nog steeds dat tot 15 1000 vooraanstaande Nederlanders heb ben deze sticker toegezonden gekregen. Bomen en struiken kunnen veel goed maken van de bezwaren die groei va bevolking en produktie meebrengen. Daarom: ’Houd ons land groen’. W. Audenaert, Terneuzen; J. Berkers, Best; A. Demeyer, Tilburg; L. Hector, Bergen op Zoom; M. de Jonge, Tilburg; J. Joosten, Tilburg; S. Maas, Knegsel; J. Neve, Kloosterzande; P. Pingen, Meerlo; J. de Schrijver, Lamsweerde; H. Westen burgen, Tilburg; R. van Wylick, Gel- drop. Het tweede bezwaar is, dat wanneer het huidige plan wordt doorgezet, er dage lijks een kleine duizend kinderen de oversteek bij het kruispunt zullen moe ten passeren of anders een heel eind dubbel moeten afleggen. De grote breedte van de twee rijbanen plus het middenterrein maakt de aanleg van een Naar de mehthode van de functie-analy se werd de arbeid van de vrouw in de huishouding opgesplitst in niet minder dan twaalf verschillende taken. Enkele daarvan: de planning van het huishou den, het doen van inkopen, de verzor ging van de voeding, het. onderhoud van André van Amelsfort; Peter Appejjan (Loon op Zand); Jan de Bakker; Dick van Berkel; Ferd van den Bersselaar; Berrie Beukman; Wilfred de Bont; Willy Boom (Udenhout) Thieu Brouwers; Jan de Bruijn; Jan Coolen; Peter Damen; Gé van Dooremalen; Antoon van Doom; Toine van den Dries; Win van den Dries; Embrechts; Waccy Eras; Francois sfrojj; Bram Groothuis; Wim van Herman Ham; Wil van Hattum; van Hoof; Joop van der Horst; Bert van Hujjgevoort (Udenhout); Hans van lersel; André van Kollenburg; Kees Konings; Johan Lelieveld; Pieter Lejj- wnX* ten; Ha™ de Loos; Berrie Maes; Gerard van der Meijs; Leon Mommers; Fred van Mook; Paul Naaijkens (Berkel- Enschot); Ton Netten; Rob Nieuwen huize; Peter Nouwens (Udenhout) Ad Oerlemans; Paul Panday; Frans Pelgrim; Ad van Poppel; Jp van de Put; Chris Remmers; Ferry van Rhienen; Hans van Rooij; Jo van Rooij; Leo van Rooij; Peter van de Sanden; Martin Schelle; Peter Schellekens; Jan-Wim Schoenma- Marcel Smulders; Tonny Spa- Paul van Summeren; Henri Ad Theunis; Frai >org; Jan Toot*' Verbeek; Theo (Berkel-Enschot Verschueren; schuuren; Jan van de Wiel; Jos Pierre Wouters; Kees van de Wouw; jde (Oisterwjjk). Kruyssen Verwarming BV opent op vrijdag 23 juni een keukenstudio aan de Heuvel 44 te Tilburg. De firma legt zich toe op de aanleg van centrale verwarmings - airconditioning- en sanitaire installaties. Zij werd opgericht op 1 januari 1891 en is thans gevestigd Spoordijk 82 te Tilburg. In verband met het feit dat men tegenwoordig graag een breder pakket diensten wil aanbieden, is de wens naar voren gekomen een aparte BV op te richten, die speciaal deze keukentak behartigt. Garanties Daar van de zijde van het g» stuur wel geruststellende gelu geen zinnige garanties werdi gen is dit actie comité opgeri samenwerking met de Wijkraad 1 Heikant met het doel een aantal gingen in het verkeersproject tot komen. Maar gin dit jaar is op dit ïlling heeft onmiddellijk ja, Tanger en ieganger nu het vliegen en de verzorging in bungalows voor praktisch iedere beurs betaalbaar is, ook wel iets meer betalen voor een reis waarbij de individuele mogelijkheden groter zijn. Het beschikken over de eigen auto ter plaatse biedt het voordeel dat men vanuit verschillende bestemmingen met het gezin korte tripjes kan maken. juli a.s. bij wjjze van introduktie Dit jaar is de route naar Malaga voor het eerst doorgetrokken naar Tanger. Toen uit marktonderzoeken bleek dat Griekenland weer in de belangstelling zou komen, besloot men ook vanuit Genua naar Patras, op 220 km van Athene te varen. Vergelijkingsmateriaal over deze nieuwe bestemmingen is moeilijk te geven, aldus de Airtour Nespanda woordvoerder, omdat de rei zigers uit heel Europa k 'r sinds de introduktie’ begi gebleken dat men in Nederland moment de meeste belangstel" voor de route naar Patras, c gevolgd door Tunis, Malaga Palma. De DFDS schepen hebben een maxi male capaciteit van 150 auto’s en 650 bedden. Bij een gemiddelde bezetting van drie personen per auto zullen er ongeveer 150 bedden onbezet blijven. De rederij overweegt daarom op alle routes bussen gratis mee te nemen, indien bezet met betalende passagiers. Overigens geldt nog steeds dat tot 15 julie a.s. bij wijze van introduktie auto’s met tenminste twee betalende volwas senen gratis - voor wat de auto betreft - naar Patras worden vervoerd. Indien er bovendien tenminste twee kinderen mee op reis gaan, kan ook nog een caravan zonder e> meegenomen. H. Adriaans, Oostelbeers; E. Alkemade Rozenburg (Z.H.): M. Beurskens, sn; H. Bullens, Oirschot; S. Kaatsheuvel; A. Gerritzt i; W. Gerritzen, Nijmegen; J Kerkdriel; E. van de- 1 Zo komt zij uiteindeljjk tot het opstel len van een tabel, volgens welke de arbeid van de vrouw in het huishouden moet worden gewaardeerd op een be drag van 8000,- tot bijna 11000,- gulden voor een gezin zonder kinderen, van 14.500, tot bijna 20.000,- voor een gezin met twee kinderen en van 17.000,- tot bjjna 23.000,- voor een gezin met meer kinderen. De samenstellers van het rapport zijn er zich van bewust, dat deze berekening niet meer is dan een voorlopige benade ring. De Raad acht het zeer wel mogeljjk, dat men langs andere wegen tot andere resultaten zou zijn gekomen. Dit rapport beoogt dan ook voorshands niet meer dan het probleem ter discus sie te stellen. De Raad acht een dergelijke discussie van groot belang niet alleen omdat daarin een andere en hogere maatschappelijke waardering van de arbeid der huisvrouw kan wor den verkregen maar ook omdat een enigermate betrouwbaar beeld van de economische waarde, die aan deze arbeid moet worden toegekend, een belangrijke rol kan spelen in de fiscale en sociale voorzieningen voor de ge huwde vrouw. nvopt, dat in de van 3 juli tie zal wordei Papendrecht; W. Heymans J. Hubers, Sliedrecht; <amp, ’s-Hertogenbosch; oogerheide; G. Kwint, Beu- de Leijer, Oosterhout; S. v.d. Culemborg; P. Paridaans, i; W. Verhoof, Goirle; Q. itsheuvel; T. Wendt, Nijme- Papendrecht; W. Wo- Het programma omvat de levering aanbouwkeukens speciaal bestemd v de luxere bouw. Zij worden op markt gebracht onder de naam Lui mat en vervaardigd van de dikste hard-kunststofplaat (1,5 mm) die tot op heden in aanbouwkeukens werd toepast. Het programma omvat een veelvoud van breedte-maten om een zo rationeel mogelijke indeling te verkrij gen. Ook zijn in het programma opgenomen de zogenaamde blokkeukens. Deze wor den voornamelijk toegepast in de serie woningbouw. Zij bestaan uit aanrecht- blokken van diverse maatvoeringen en zjjn bekleed met een sterke witte kunststof, die gemakkelijk te onderhou den is en nooit een kwastje verf vraagt. Gelijktijdig is opgenomen het Jaka hang- en legkasten programma. Deze worden als bouwpakket geleverd. De twaalfde Kela-tapijt toonkamer wordt geopend in het pand Heuvel 45. De fabrikant van Kela-tapijt, de heer P. van Heugten uit Soest, heeft een inte ressante brug geslagen tussen fabriek en konsument door direkt via zijn eigen toonkamers te verkopen. Dit unieke verkoopsysteem in de tapijtbranche heeft het voordeel dat de prijzen erg gunstig liggen en zorgt voor een goede presentatie en perfekte begeleiding van voorlichting, toepassing en gebruik. Naast de effen tapijttegels zijn er de gedessineerde tapijttegels. Deze zjjn samengesteld uit drie produkten name- Ijjjk uit Kela-felt (met varkenshaar), Kela-lux (met geitehaar) en Kela-flor (met kunstvezels). Voorts kan men de zuivere wollen tapijttegels betrekken. Naast het interessante voordeel 'dat het patroon nooit kan ’weglopen’ hebben deze tapijttegels nog andere funkties. Op het vlak van de praktische vormge ving, verhoging van het woongenot alsmede de bestrijding van lawaai heb- ngstelling uit Nederland voor de rij-op-rij-af schepen van de rederij DFDS Seaways op verschillende routes over de 'ee is in vergelijking met het vorige jaar maart bijna vier omgeving van de Heikantlaan, de Schubertlaan en de Querijnstoklaan, in Tilburg Noord, is een hand tekenactie gaande om te voorkomen, dat de gemeente het verkeersbanensysteem zal uitvoeren in de tot dusver geplande vorm. Een comité heeft 544 woningen, in de flats van die wijk, bezocht, op 441 plaatsen de mensen thuis getroffen, gesproken met 673 volwassen personen, bij 8 personen negatieve reacties gekregen, terwijl 665 personen spontaan hun handtekening plaatsten onder het verzoek aan de gemeenteraad om de genoemde werkzaamheden te doen staken en pas te hetvatten, als er een nieuw plan is gemaakt, dat garandeert, dat de omwonenden minder overlast van het verkeer zullen hebben dan zij thans vrezen. Door de gemeente is voorgesteld, dat de Schubertstraat niet meer dan een wijkdistributief karakter zal hebben, wat wil zeggen bewoners alleen de leveranciers van die buurt daar zullei echter gemeenteambtenaren geweest, aldus de woordvoerders van het comité, die hebben verklaard, dat deze straat de hoofdverbinding zal gaan vormen tussen de industrieterreinen Oost en Noord, wat betekent, dat er gedurig zwaar vrachtvervoer over zal rijden. Dit houdt twee hoofdbezwaren in, die de omwonenden in schrille kleuren voor de geest staan. J. van den Bogaard, Tilburg; H. Jansen, Kaatsheuvel; A. Kerkhof, Tilburg; J. Klujjtmans, Hilvarenbeek; A. Muskens, Tilburg; W. Nooyens, Breda; P. van Opst.al, Hulst (Zld); G. Ras, Tilburg; W. Swinkels, Best; A. Vriens, Tilburg; F. de Vroomen, Tilburg; J. Weber, Eind hoven. De bedoelde straat zal bestaan uit twee rijbanen, die in het midden van de lengte van de straat vijftien meter uit elkaar liggen, maar die naarmate de straat het kruispunt Sweelincklaan en Querijnstoklaan nadert, steeds verder uit elkaar wijken, tot op het kruispunt een stuk van vijftig meter tussen de twee rijbanen inligt. De rechtse baan, van het kruispunt uit gezien, ligt op deze manier nauwelijks tien meter afstand van de flatgebouwen met zes woonlagen, waardoor te vrezen is, dat de geluidshinder op drukke dagen oor verdovend zal zijn. ben de tegels zich een vooraanstaande plaats verworven. De Kela-produkten kunnen namelijk ook tegen het plafond worden bevestigd, hetgeen niet alleen akoestisch ingrijpende gevolgen heeft, maar tevens uitermate docoratief staat. De toepassingsmogelijkheden zjjn legio. Zjj zjjn echter niet alleen binnen te gebruiken. Langdurige proefnemingen hebben aangetoond, dat zij zich in de buitenlucht evenzeer geweldig houden. Een hele buitenwand van 100 m2 heeft reeds tijdens veel regen, sneeuw e.d. de proef glansrijk doorstaan. TECHNISCH COMMERCIËLE BE DRIJFSKUNDE (diff. Textieltech niek): huis en kleding, de was, de zorg voor de kinderen, de ziekenverzorging. Vervol gens werd een schatting gemaakt van de eisen, die elk van deze taken stelt aan degene, die ze uitoefent. Hoeveel theo retische, hoeveel praktische kennis, hoeveel verantwoordelijkheid eisen zij; hoe zwaar vallen zij en onder welke omstandigheden moeten zjj worden volbracht? Voorts werd nagegaan hoe veel tijd de vrouw in het huishouden aan elk van deze verschillende taken afzonderlijk besteedt. En tenslotte wer den de uitkomsten van dit alles vergele ken met de salarisschalen voor vrou wen, die beroepshalve soortgelijke ta ken verrichten. Deze functie-analyse vormt de basis van de berekeningen der Sectie; de resulta ten echter van deze berekeningen meen de zjj te moeten corrigeren aan de hand van een andere maatstaf: het inkomen, dat de vrouw genoot in een vroeger beroep en dat zjj dus na haar huwelijk prijs gaf voor het voeren van een gezinshuishouding. Dat inkomen loopt uiteraard uiteen naar gelang de oplei ding, die de vrouw heeft genoten. De verschillen in inkomen tussen het laag ste en het hoogste niveau van opleiding werden in indexcijfers vastgelegd en aan de hand van deze indexcijfers werden de resultaten van de functie-analyse gecorrigeerd. Niet in die zin, dat zjj volledig in de resultaten van de functie- analyse werden doorberekend; dat zou naar het oordeel van de sectie niet redelijk zijn. Zjj laat de indexcijfers slechts voor een kwart in de resultaten van de functie-analyse doorwerken. Wat ’verdient’ de Nederlandse gehuwde vrouw, die zich geheel aan haar huishouden wijdt? Officieel niets. Zij besteedt het inkomen van haar man; zij voegt daar in baar geld niets aan toe en in een samenleving, die mensen waardeert naar wat zij verdienen, staat zij dienovereenkomstig laag in aanzien. Ten onrechte, meent de Nederlandse Gezinsraad. De vrouw, die zich aan haar huishouden wijdt, draagt door haar arbeid terdege bij aan de economische positie van haar gezin. De vraag is echter of die bijdrage zich ook in geld laat uitdrukken. Kan men de waarde berekenen van de arbeid, die de vrouw in haar huishouden verricht? De Nederlandse Gezinsraad meent deze vraag bevestigend te moeten beantwoorden en komt aan de hand van een verkennende studie tot een voorlopige raming, die varieert van f. 8000,- tot bijna f. 23000,- naar gelang de grootte van het gezin en het niveau, waarop het leeft. oversteekbi kunnen, a werd aang’ liging voor volgens het huidige p ook al komen er, zc stoplichten. Het comité meent, stamt uit 1968, t bewoners waren, aan wie hun oordeel gevraagd kon worden, gewijzigd had moeten worden, bjj het veranderen van de richting waarin de 16-hoge flats zouden worden gebouwd. De oorspron kelijke opstelling aan de Bachlaan was zodanig, dat er geen lastige echower king kon ontstaan en dus geluidshinder niet te vrezen was. ;brug onmogelijk; dit zou wel als de gemiddelde breedte igehouden.Een passende bevei- or de overstekende kinderen is plan niet mogelijk, zoals is toegezegd, Th. de Beer, Goirle; M. de Bouter, Tilburg; C. v.d. Corput, Riel; W. Jans sens, Óisterwijk; F. v.d. Kerkhof, Weert; G. Muller, St. Oedenrode; P. Pessers, Tilburg; A. Pouw, Medemblik; P. v.d. Schoot, Oss; A. van der Wel. Woerden. F. Cloïn, Aalst-Waalre; G. van Hees- wjjk, Roosendaal; J. van Kuijk, Terhey- den; P. Nujjten, Tilburg; R. Verdiesen, Breda; H. Verschuren, Oudenbosch. ENSCHOTSESTRAAT 164 TILBURG - TEL. 420922 A. van der Aa, Tilburg; C. Böhm, Roosendaal; W. van Groenendaal, Til burg; H. Kersemaekers, Tilburg; P. Muijtjens, Simpelveld; G. Nieuwkamp, Nijmegen; J. Nuyens, Oirschot; H. Steenbakkers, Tilburg; C. Stolwijk, Til burg. WEG- EN WATERBOUWKUNDE (diff. Constructie): J. Beljaars, Terheyden; A. Brink, Tilburg; J. Clemens, Boxtel; A. de Kanter, Breda; A. v. Laarhoven, Tilburg; R. van Leeuwen, Berkel- Enschot; A. Schults, Tilburg; P. Spoor, Vught; P. de Theije, Terhole; H. Tim mermans, Riel. Vakantie! Voor een klein percentage begint die rust- en ontspanningspex de op het moment, dat de deur achter hen dichtvalt. Dat zijn verstandigen, die iedere vrije minuut beleven als een periode zonder zorgt dat zjjn de mensen, die hoe dicht bij of hoe ver af hun reisdoel ook ligt, ge haast hebben. Tot die verstandigen behoef ik eigenlijk niets te zegge stappen uit zichzelf wel tijdig uit de wagen om zich even te vertreden een mooi uitzicht te genieten, maar als dat mooie uitzicht er niet is, stapp ze e óók uit om door die lichaamsbeweging de bloedstroom weer even activeren door lichte spierarbeid. Nee, ik richt me juist tot die - mijns inziens - onverstandigen, die na een paar uur (of helemaal geen) slaap nog voor het ochtendgloren in de wagen stappen om slechts onderbroken voor benzinetoevoer of sanitaire stop in één dwaze ruk naar het zuiden of elders te razen. Ze bljjven doorrjjden met het slaaprood op de wangen, met door een gebrek aan normale bloedstroom tintelende handen en voeten, met in het allerergste geval een ingeëngd (ik kan beter zeggen een ingedommeld) bewustzijn. Het zijn die lieden, die door slaap overmand, de noodlottigste ongelukken veroorzaken. En denkt u nu niet, dat peppillen u daarbij kunnen helpen. Die verdrijven slechts het gevoel van vermoeidheid, maar niet de vermoeidheid zelf. Er is maar één goed pepmiddel voor iedere automobilist. BEWEEG! Gebruik uw spieren en stimuleer daardoor de bloedsomloop. Wie dit beheerst, kan dit doen door spiercontracties zonder verplaatsing. Dat vereist echter een gestage training. Hierover mogelijk later, want deze training vraagt meer tijd dan nu waarschijnlijk nog voor uw vakantie beschikbaar is. De verstandige automobilist verlaagt zijn gemiddelde reissnelheid door na iedere 55 minuten zijn wagen aan de kant te zetten en zich dan in gezwinde pas 2 minuten daarvan te verwijderen. Bent u in gezelschap, doe het dan in de looppas. Onmiddellijk gekeerd bent u in vier minuten terug om met het verlies van de uit- en instapsekonden aan het volgende rjj-uur te beginnen met een gezond kloppend hart, met een bloedsomloop waar weer vaart in zit en met - het kan niet anders - een frisse, goed reagerende hersenmassa. Ik wens uu véél plezier op uw vakantie en vooral een behouden terugkeer! kers; l ninks; Theeuwes; Ad van Tilbor» lings; Ruud Henk Vermeer 'Vermeer; Wil en; Ja.. Wouters; Paul van der Zijd 2 kandidaten herexamen 2 kandidaten afgewezen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1972 | | pagina 13