I
Tflobylette
04.
PIET VAN IERSEL 3
GRATIS
Kruyssen Verwarming breidt
aktiviteiten uit
Wat is een goede
huisvrouw waard
Gemeente moet werk aan wegkruising
Schubertlaan voor herplanning staken
PEUGEOT
Geslaagden Hogere Technische
F
Geslaagden
ons uw geld toe
STOP
huubvan denhout
Veel belangstelling voor
rij-op-rij-af schepen
in de Middellandse Zee
Oversteekplaats
voor kinderen
niet gewaarborgd
Leuke Sticker
Staatsbosbeheer
’Gaat u op reis? Verzuim
dan niet te bewegenzegt
Dick van Rijn
School Tilburg
Aloysius Mavo
ig 6 juli 1972 - pagina 12
Donderdag 6 juli 1972
DE TILBURGSE KOERIER
Vanaf heden de vier volautomatische grote merken
PUCH-MAXI
DREIGENDE GELUIDSOVERLAST VOOR OMWONENDEN
Onder de bewoners van de
tO]
form
TlïXa]
Kleurenboetiek
BEHANG - VERF - LAK
PIUSPLEIN 26-33 - TILBURG
TEL 43 30 80 (5 LIJNEN)
Alweer nieuwe kleuren
OPENING SHOWROOMS
WERKTUIGBOUWKUNDE:
na
AANNEMERSOPLEIDING:
Kinderoversteek
BOUWKUNDE (diff. Architectuur):
BETONIN-
BOUWKUNDE (diff. Constrructie):
Het is sinds ruim 100 jaar
in vertrouwde handen
TILBURG
OPGERICHT 1871
Kunststof
Noordstraat 125
DONDERDAG
VRIJDAG
/an
DICK van RIJN.
X
OFFICIEEL DEALER
Bromfietsspecialist
DE TILBURGSCHE SPAARBANK
NOORDSTRAAT125
Nimrodstraat 30
(Gebouw Tilburgse Bouwvereniging)
Noordstraat 125 en
Leo XII l-straat (Leo-school)
INTERESSANT RAPPORT
VAN GEZINSRAAD
?meente is vooi
>tributief karat
:n dat behalve de
en rijden. Er zijn
W. Holwerda, Waalwijk; P. Wildervanck,
Tilburg.
G. Brands, Tilburg; E. Meyer, Oister-
wijk.
Noorhoekring 79
Telefoon 424556
DE PRACHTIGE
TOPFORM-
CATALOGUS
LIGT VOOR U
KLAAR...
WEG- EN WATERBOUWKUNDE (diff.
Uitvoering)
DONA-KNIKNIE
de man van 't vak
PRODUKTKUNDE (diff. Chem. Tex
tieltechniek):
COMPLETE WONINGINRICHTING
VAN
PR<
Tec
i van
voor
de
ixa-
ns,
N.
>erio-
.,.1 de
’"’gen,
geen
jen. Zij
i en van
ppen
sn te
Adri 1
Godef
Hal; 1
Rob
i weg
gelijk-
>nden,
Lpplic
GE TI
A. Akkei
Drunen;
made,
Eind-
Ever-
ten, Til-
J. Goes-
ien Hoogen,
IODUKTKUNDE (diff.
:chnologie):
hovei
aers,
burg;
ten,
Haps.
WEG- EN WATERBOUWKUNDE (diff.
V erkeerstechnieek):
Applicatiecursus
STRUCTEUR:
gemeentebe-
eluiden, maar
len ontvan-
richt in
Welzijn
wijzi-
stand
die haar das
dj in eerste a
functie-analyse.
4,8%
5,4%
6
6
6
ZITTINGSUREN 19.00 - 20.00 uur
DINSDAG
Gewone spaarrekening
6-maands termijnrekening
12-maands termijnrekening
Ambtenaren-spaarrekening
Jeugdspaarrekening (Zilvervloot)
(plus 10% premie over inleg en rente)
Stortingen ook mogelijk via onze postgirorekening
nr. 1083209.
ct uit een rapport, dat,
)or de Sectie Gezinsecono-
tukken van de Nederland-
heden door deze Raad
de route Genua-Malaga, in de afgelopen maand
met 167 auto’s en 8 caravans.
ing van een woordvoerder van
>r Nederland van DFDS, het
naar meer persoonlijke vrijheid en vakantiecreati-
ooren, Tilburg;
J. Pijnenburg,
slmond.
Ter gelegenheid van de
bezoekerscentrum ’L
Nunspeet heeft
nieuwe sticker uitgegeven.
dat de opzet, die
toen er nog geen
-,r<jeel
TECHNISCH COMMERCIËLE BE
DRIJFSKUNDE (diff. Werktuigbouw):
T. Dunnewjjk, Goirle.
MIDDELBARE OPLEIDING VOOR
DE TEXTIELDETAILHANDEL:
A. Beekers, Dorst; C. Boogers, Tilburg;
A. Brant, Roosendaal; A. vin Loon,
Tilburg; E. Smulders, Tilburg.
te brengen. Het voorstel is zoals gezegd:
handhaven van de middenbermbreedte
van vijftien meter en een verkeerskrui-
sing in de stijl van de kruising Heikant-
laan-Stokhasseltlaan. Deze oplossing zal
minder kosten, meer grond sparen voor
speelterrein voor de jeugd en de geluids
overlast voor de omwonenden vermin
deren.
Het comité hoopt, dat in de gemeente
raadszitting van 3 juli aandacht aan
deze kwestie zal worden geschonken,
maar het is, nu de werkzaamheden in
gang zijn van primair belang, dat zij
gestaakt worden totdat een meer aan
vaardbare oplossing is gevonden.
au de opening van het
i ’Zandenbos’ te
Staatsbosbeheer een
Geertruidenberg; W. Coo-
>ven; E. Dinslage, Tilburg; C.
;da; G. van Kempen, Breda.
Dit alles blijkt
voorbereid dooi
mische Vraagsti
se Gezinsraad,
werd uitgebracht en aan de Minister van
Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk
Werk werd aangeboden. De sectie stond
onder leiding van Mevr. Prof. C. W.
Visser, hoogleraar te Wageningen.
Het onderzoek naar de economische
waarde van het voeren van een gezins
huishouding bleek een verre van een
voudige taak te zijn. Noch in de binnen-
noch in de buitenlandse literatuur ble
ken veel aanknopingspunten voor een
dergeljjk onderzoek te vinden te zjjn.
De sectie moest 'dus haar eigen
zoeken. Uit de verschillende moge
heden, die haar daarbij open ston
koos zij in eerste aanleg voor de weg
van de
eren; Htm.
ink Thomas;
>ten; Ad Tuer-
eo Verhooren;
ot); Mari
Ad Ver-
i Wouters;
icatiecursus STEDEBOUWKUNDI-
PECHNIEK
ers, Eindhoven; G. de Bonth,
J. v.d. Dries, Tilburg; J. van
De belani
Deense rederij
Middellandse Ze
maal zo groot geworden.
Boekten er in maart 1971 ongeveer 119 Nederlandse passagiers met 36
auto’s en 5 caravans op
waren dit 477 passagiers
Deze aanzienlijke stijging is naar de menir
Airtour Nespanda, de generaal-agent vooi
gevolg van de drang i
viteit bij de Nederlandse toerist.
Volgens hem wil de vakantie
hotels, appartementen en
der Giessen,
Eindhoven;
van de Ka’
Kriele, Hoe
sichem; 1
Meulen,
Vakenswaard;
Vermejj, Kaat
gen; H. Wolrich,
ries, Rijswijk.
Het is duidelijk, dat als iemand het
recht heeft mee te bepalen hoe een
verkeersbaan zal komen te lopen, dit
wel de omwonende is. Het zou dan ook
vreemd zijn, als de gemeente en de raad
niet in alle ernst aandacht schonken aan
de wel zeer redelijk lijkende bezwaren
van dit comité.
Dit te meer omdat onderzoekingen
hebben uitgewezen, dat de echowerking
tegen de aan de overzijde staande flats
met zestien woonlagen bijzonder inten
sief is, waardoor het geluid drie, vier
keer wordt herkaatst. Het handhaven
van de middenberm op de breedte van
vijftien meter zou aan dit bezwaar op
belangrijke manier tegemoet komen.
Appels, Tilburg; B. Moor
Mulders, Oud Gastel;
Locbem; A. Schrama, Hel
overmand, t
lat peppiller
loeidheid,
maar
lik uw
W. de Bruijn,
len, Veldhove
Govers, Brec
Vorig jaar werden door DFDS voor het
eerst twee rjj-op-rij-af schepen ingezet
op verschillende routes over de Middel
landse Zee. Men vertrok toen van
Genua naar Tunis, Malaga, Palma en
Allicante. Na een jaar is gebleken dat de
routes naar Tunis en Malaga zpwel in
voor- en naseizoen interessante perspec
tieven boden.
Overigens geldt nog steeds dat tot 15
1000 vooraanstaande Nederlanders heb
ben deze sticker toegezonden gekregen.
Bomen en struiken kunnen veel goed
maken van de bezwaren die groei va
bevolking en produktie meebrengen.
Daarom: ’Houd ons land groen’.
W. Audenaert, Terneuzen; J. Berkers,
Best; A. Demeyer, Tilburg; L. Hector,
Bergen op Zoom; M. de Jonge, Tilburg;
J. Joosten, Tilburg; S. Maas, Knegsel; J.
Neve, Kloosterzande; P. Pingen, Meerlo;
J. de Schrijver, Lamsweerde; H. Westen
burgen, Tilburg; R. van Wylick, Gel-
drop.
Het tweede bezwaar is, dat wanneer het
huidige plan wordt doorgezet, er dage
lijks een kleine duizend kinderen de
oversteek bij het kruispunt zullen moe
ten passeren of anders een heel eind
dubbel moeten afleggen. De grote
breedte van de twee rijbanen plus het
middenterrein maakt de aanleg van een
Naar de mehthode van de functie-analy
se werd de arbeid van de vrouw in de
huishouding opgesplitst in niet minder
dan twaalf verschillende taken. Enkele
daarvan: de planning van het huishou
den, het doen van inkopen, de verzor
ging van de voeding, het. onderhoud van
André van Amelsfort; Peter Appejjan
(Loon op Zand); Jan de Bakker; Dick
van Berkel; Ferd van den Bersselaar;
Berrie Beukman; Wilfred de Bont; Willy
Boom (Udenhout) Thieu Brouwers; Jan
de Bruijn; Jan Coolen; Peter Damen; Gé
van Dooremalen; Antoon van Doom;
Toine van den Dries; Win van den Dries;
Embrechts; Waccy Eras; Francois
sfrojj; Bram Groothuis; Wim van
Herman Ham; Wil van Hattum;
van Hoof; Joop van der Horst;
Bert van Hujjgevoort (Udenhout); Hans
van lersel; André van Kollenburg; Kees
Konings; Johan Lelieveld; Pieter Lejj-
wnX* ten; Ha™ de Loos; Berrie Maes;
Gerard van der Meijs; Leon Mommers;
Fred van Mook; Paul Naaijkens (Berkel-
Enschot); Ton Netten; Rob Nieuwen
huize; Peter Nouwens (Udenhout) Ad
Oerlemans; Paul Panday; Frans Pelgrim;
Ad van Poppel; Jp van de Put; Chris
Remmers; Ferry van Rhienen; Hans van
Rooij; Jo van Rooij; Leo van Rooij;
Peter van de Sanden; Martin Schelle;
Peter Schellekens; Jan-Wim Schoenma-
Marcel Smulders; Tonny Spa-
Paul van Summeren; Henri
Ad Theunis; Frai
>org; Jan Toot*'
Verbeek; Theo
(Berkel-Enschot
Verschueren;
schuuren; Jan van de Wiel; Jos
Pierre Wouters; Kees van de Wouw;
jde (Oisterwjjk).
Kruyssen Verwarming BV opent op vrijdag 23 juni een keukenstudio
aan de Heuvel 44 te Tilburg. De firma legt zich toe op de aanleg van
centrale verwarmings - airconditioning- en sanitaire installaties. Zij
werd opgericht op 1 januari 1891 en is thans gevestigd Spoordijk 82 te
Tilburg. In verband met het feit dat men tegenwoordig graag een
breder pakket diensten wil aanbieden, is de wens naar voren gekomen
een aparte BV op te richten, die speciaal deze keukentak behartigt.
Garanties
Daar van de zijde van het g»
stuur wel geruststellende gelu
geen zinnige garanties werdi
gen is dit actie comité opgeri
samenwerking met de Wijkraad 1
Heikant met het doel een aantal
gingen in het verkeersproject tot
komen. Maar
gin dit jaar is
op dit
ïlling heeft
onmiddellijk
ja, Tanger en
ieganger nu het vliegen en de verzorging in
bungalows voor praktisch iedere beurs
betaalbaar is, ook wel iets meer betalen voor een reis waarbij de
individuele mogelijkheden groter zijn. Het beschikken over de eigen
auto ter plaatse biedt het voordeel dat men vanuit verschillende
bestemmingen met het gezin korte tripjes kan maken.
juli a.s. bij wjjze van introduktie
Dit jaar is de route naar Malaga voor
het eerst doorgetrokken naar Tanger.
Toen uit marktonderzoeken bleek dat
Griekenland weer in de belangstelling
zou komen, besloot men ook vanuit
Genua naar Patras, op 220 km van
Athene te varen. Vergelijkingsmateriaal
over deze nieuwe bestemmingen is
moeilijk te geven, aldus de Airtour
Nespanda woordvoerder, omdat de rei
zigers uit heel Europa k 'r
sinds de introduktie’ begi
gebleken dat men in Nederland
moment de meeste belangstel"
voor de route naar Patras, c
gevolgd door Tunis, Malaga
Palma.
De DFDS schepen hebben een maxi
male capaciteit van 150 auto’s en 650
bedden. Bij een gemiddelde bezetting
van drie personen per auto zullen er
ongeveer 150 bedden onbezet blijven.
De rederij overweegt daarom op alle
routes bussen gratis mee te nemen,
indien bezet met betalende passagiers.
Overigens geldt nog steeds dat tot 15
julie a.s. bij wijze van introduktie auto’s
met tenminste twee betalende volwas
senen gratis - voor wat de auto betreft -
naar Patras worden vervoerd. Indien er
bovendien tenminste twee kinderen
mee op reis gaan, kan ook nog een
caravan zonder e>
meegenomen.
H. Adriaans, Oostelbeers; E. Alkemade
Rozenburg (Z.H.): M. Beurskens,
sn; H. Bullens, Oirschot; S.
Kaatsheuvel; A. Gerritzt
i; W. Gerritzen, Nijmegen; J
Kerkdriel; E. van de- 1
Zo komt zij uiteindeljjk tot het opstel
len van een tabel, volgens welke de
arbeid van de vrouw in het huishouden
moet worden gewaardeerd op een be
drag van 8000,- tot bijna 11000,-
gulden voor een gezin zonder kinderen,
van 14.500, tot bijna 20.000,- voor een
gezin met twee kinderen en van
17.000,- tot bjjna 23.000,- voor een
gezin met meer kinderen.
De samenstellers van het rapport zijn er
zich van bewust, dat deze berekening
niet meer is dan een voorlopige benade
ring. De Raad acht het zeer wel
mogeljjk, dat men langs andere wegen
tot andere resultaten zou zijn gekomen.
Dit rapport beoogt dan ook voorshands
niet meer dan het probleem ter discus
sie te stellen. De Raad acht een
dergelijke discussie van groot belang
niet alleen omdat daarin een andere en
hogere maatschappelijke waardering
van de arbeid der huisvrouw kan wor
den verkregen maar ook omdat een
enigermate betrouwbaar beeld van de
economische waarde, die aan deze
arbeid moet worden toegekend, een
belangrijke rol kan spelen in de fiscale
en sociale voorzieningen voor de ge
huwde vrouw.
nvopt, dat in de
van 3 juli
tie zal wordei
Papendrecht; W. Heymans
J. Hubers, Sliedrecht;
<amp, ’s-Hertogenbosch;
oogerheide; G. Kwint, Beu-
de Leijer, Oosterhout; S. v.d.
Culemborg; P. Paridaans,
i; W. Verhoof, Goirle; Q.
itsheuvel; T. Wendt, Nijme-
Papendrecht; W. Wo-
Het programma omvat de levering
aanbouwkeukens speciaal bestemd v
de luxere bouw. Zij worden op
markt gebracht onder de naam Lui
mat en vervaardigd van de dikste
hard-kunststofplaat (1,5 mm) die tot
op heden in aanbouwkeukens werd
toepast. Het programma omvat een
veelvoud van breedte-maten om een zo
rationeel mogelijke indeling te verkrij
gen.
Ook zijn in het programma opgenomen
de zogenaamde blokkeukens. Deze wor
den voornamelijk toegepast in de serie
woningbouw. Zij bestaan uit aanrecht-
blokken van diverse maatvoeringen en
zjjn bekleed met een sterke witte
kunststof, die gemakkelijk te onderhou
den is en nooit een kwastje verf vraagt.
Gelijktijdig is opgenomen het Jaka
hang- en legkasten programma. Deze
worden als bouwpakket geleverd.
De twaalfde Kela-tapijt toonkamer
wordt geopend in het pand Heuvel 45.
De fabrikant van Kela-tapijt, de heer P.
van Heugten uit Soest, heeft een inte
ressante brug geslagen tussen fabriek en
konsument door direkt via zijn eigen
toonkamers te verkopen. Dit unieke
verkoopsysteem in de tapijtbranche
heeft het voordeel dat de prijzen erg
gunstig liggen en zorgt voor een goede
presentatie en perfekte begeleiding van
voorlichting, toepassing en gebruik.
Naast de effen tapijttegels zijn er de
gedessineerde tapijttegels. Deze zjjn
samengesteld uit drie produkten name-
Ijjjk uit Kela-felt (met varkenshaar),
Kela-lux (met geitehaar) en Kela-flor
(met kunstvezels). Voorts kan men de
zuivere wollen tapijttegels betrekken.
Naast het interessante voordeel 'dat het
patroon nooit kan ’weglopen’ hebben
deze tapijttegels nog andere funkties.
Op het vlak van de praktische vormge
ving, verhoging van het woongenot
alsmede de bestrijding van lawaai heb-
ngstelling uit Nederland voor de rij-op-rij-af schepen van de
rederij DFDS Seaways op verschillende routes over de
'ee is in vergelijking met het vorige jaar maart bijna vier
omgeving van de Heikantlaan, de
Schubertlaan en de Querijnstoklaan, in Tilburg Noord, is een
hand tekenactie gaande om te voorkomen, dat de gemeente het
verkeersbanensysteem zal uitvoeren in de tot dusver geplande vorm.
Een comité heeft 544 woningen, in de flats van die wijk, bezocht, op
441 plaatsen de mensen thuis getroffen, gesproken met 673 volwassen
personen, bij 8 personen negatieve reacties gekregen, terwijl 665
personen spontaan hun handtekening plaatsten onder het verzoek aan
de gemeenteraad om de genoemde werkzaamheden te doen staken en
pas te hetvatten, als er een nieuw plan is gemaakt, dat garandeert, dat
de omwonenden minder overlast van het verkeer zullen hebben dan zij
thans vrezen.
Door de gemeente is voorgesteld, dat de Schubertstraat niet meer dan
een wijkdistributief karakter zal hebben, wat wil zeggen
bewoners alleen de leveranciers van die buurt daar zullei
echter gemeenteambtenaren geweest, aldus de woordvoerders van het
comité, die hebben verklaard, dat deze straat de hoofdverbinding zal
gaan vormen tussen de industrieterreinen Oost en Noord, wat
betekent, dat er gedurig zwaar vrachtvervoer over zal rijden. Dit houdt
twee hoofdbezwaren in, die de omwonenden in schrille kleuren voor
de geest staan.
J. van den Bogaard, Tilburg; H. Jansen,
Kaatsheuvel; A. Kerkhof, Tilburg; J.
Klujjtmans, Hilvarenbeek; A. Muskens,
Tilburg; W. Nooyens, Breda; P. van
Opst.al, Hulst (Zld); G. Ras, Tilburg; W.
Swinkels, Best; A. Vriens, Tilburg; F.
de Vroomen, Tilburg; J. Weber, Eind
hoven.
De bedoelde straat zal bestaan uit twee
rijbanen, die in het midden van de
lengte van de straat vijftien meter uit
elkaar liggen, maar die naarmate de
straat het kruispunt Sweelincklaan en
Querijnstoklaan nadert, steeds verder
uit elkaar wijken, tot op het kruispunt
een stuk van vijftig meter tussen de
twee rijbanen inligt. De rechtse baan,
van het kruispunt uit gezien, ligt op
deze manier nauwelijks tien meter
afstand van de flatgebouwen met zes
woonlagen, waardoor te vrezen is, dat
de geluidshinder op drukke dagen oor
verdovend zal zijn.
ben de tegels zich een vooraanstaande
plaats verworven. De Kela-produkten
kunnen namelijk ook tegen het plafond
worden bevestigd, hetgeen niet alleen
akoestisch ingrijpende gevolgen heeft,
maar tevens uitermate docoratief staat.
De toepassingsmogelijkheden zjjn legio.
Zjj zjjn echter niet alleen binnen te
gebruiken. Langdurige proefnemingen
hebben aangetoond, dat zij zich in de
buitenlucht evenzeer geweldig houden.
Een hele buitenwand van 100 m2 heeft
reeds tijdens veel regen, sneeuw e.d. de
proef glansrijk doorstaan.
TECHNISCH COMMERCIËLE BE
DRIJFSKUNDE (diff. Textieltech
niek):
huis en kleding, de was, de zorg voor de
kinderen, de ziekenverzorging. Vervol
gens werd een schatting gemaakt van de
eisen, die elk van deze taken stelt aan
degene, die ze uitoefent. Hoeveel theo
retische, hoeveel praktische kennis,
hoeveel verantwoordelijkheid eisen zij;
hoe zwaar vallen zij en onder welke
omstandigheden moeten zjj worden
volbracht? Voorts werd nagegaan hoe
veel tijd de vrouw in het huishouden
aan elk van deze verschillende taken
afzonderlijk besteedt. En tenslotte wer
den de uitkomsten van dit alles vergele
ken met de salarisschalen voor vrou
wen, die beroepshalve soortgelijke ta
ken verrichten.
Deze functie-analyse vormt de basis van
de berekeningen der Sectie; de resulta
ten echter van deze berekeningen meen
de zjj te moeten corrigeren aan de hand
van een andere maatstaf: het inkomen,
dat de vrouw genoot in een vroeger
beroep en dat zjj dus na haar huwelijk
prijs gaf voor het voeren van een
gezinshuishouding. Dat inkomen loopt
uiteraard uiteen naar gelang de oplei
ding, die de vrouw heeft genoten. De
verschillen in inkomen tussen het laag
ste en het hoogste niveau van opleiding
werden in indexcijfers vastgelegd en aan
de hand van deze indexcijfers werden
de resultaten van de functie-analyse
gecorrigeerd. Niet in die zin, dat zjj
volledig in de resultaten van de functie-
analyse werden doorberekend; dat zou
naar het oordeel van de sectie niet
redelijk zijn. Zjj laat de indexcijfers
slechts voor een kwart in de resultaten
van de functie-analyse doorwerken.
Wat ’verdient’ de Nederlandse gehuwde vrouw, die zich geheel aan haar
huishouden wijdt? Officieel niets. Zij besteedt het inkomen van haar
man; zij voegt daar in baar geld niets aan toe en in een samenleving, die
mensen waardeert naar wat zij verdienen, staat zij dienovereenkomstig
laag in aanzien. Ten onrechte, meent de Nederlandse Gezinsraad. De
vrouw, die zich aan haar huishouden wijdt, draagt door haar arbeid
terdege bij aan de economische positie van haar gezin. De vraag is
echter of die bijdrage zich ook in geld laat uitdrukken. Kan men de
waarde berekenen van de arbeid, die de vrouw in haar huishouden
verricht? De Nederlandse Gezinsraad meent deze vraag bevestigend te
moeten beantwoorden en komt aan de hand van een verkennende
studie tot een voorlopige raming, die varieert van f. 8000,- tot bijna
f. 23000,- naar gelang de grootte van het gezin en het niveau, waarop
het leeft.
oversteekbi
kunnen, a
werd aang’
liging voor
volgens het huidige p
ook al komen er, zc
stoplichten.
Het comité meent,
stamt uit 1968, t
bewoners waren, aan wie hun oordeel
gevraagd kon worden, gewijzigd had
moeten worden, bjj het veranderen van
de richting waarin de 16-hoge flats
zouden worden gebouwd. De oorspron
kelijke opstelling aan de Bachlaan was
zodanig, dat er geen lastige echower
king kon ontstaan en dus geluidshinder
niet te vrezen was.
;brug onmogelijk; dit zou wel
als de gemiddelde breedte
igehouden.Een passende bevei-
or de overstekende kinderen is
plan niet mogelijk,
zoals is toegezegd,
Th. de Beer, Goirle; M. de Bouter,
Tilburg; C. v.d. Corput, Riel; W. Jans
sens, Óisterwijk; F. v.d. Kerkhof,
Weert; G. Muller, St. Oedenrode; P.
Pessers, Tilburg; A. Pouw, Medemblik;
P. v.d. Schoot, Oss; A. van der Wel.
Woerden.
F. Cloïn, Aalst-Waalre; G. van Hees-
wjjk, Roosendaal; J. van Kuijk, Terhey-
den; P. Nujjten, Tilburg; R. Verdiesen,
Breda; H. Verschuren, Oudenbosch.
ENSCHOTSESTRAAT 164 TILBURG - TEL. 420922
A. van der Aa, Tilburg; C. Böhm,
Roosendaal; W. van Groenendaal, Til
burg; H. Kersemaekers, Tilburg; P.
Muijtjens, Simpelveld; G. Nieuwkamp,
Nijmegen; J. Nuyens, Oirschot; H.
Steenbakkers, Tilburg; C. Stolwijk, Til
burg.
WEG- EN WATERBOUWKUNDE (diff.
Constructie): J. Beljaars, Terheyden; A.
Brink, Tilburg; J. Clemens, Boxtel; A.
de Kanter, Breda; A. v. Laarhoven,
Tilburg; R. van Leeuwen, Berkel-
Enschot; A. Schults, Tilburg; P. Spoor,
Vught; P. de Theije, Terhole; H. Tim
mermans, Riel.
Vakantie! Voor een klein percentage begint die rust- en ontspanningspex
de op het moment, dat de deur achter hen dichtvalt. Dat zijn
verstandigen, die iedere vrije minuut beleven als een periode zonder zorgt
dat zjjn de mensen, die hoe dicht bij of hoe ver af hun reisdoel ook ligt, ge
haast hebben. Tot die verstandigen behoef ik eigenlijk niets te zegge
stappen uit zichzelf wel tijdig uit de wagen om zich even te vertreden
een mooi uitzicht te genieten, maar als dat mooie uitzicht er niet is, stapp
ze e óók uit om door die lichaamsbeweging de bloedstroom weer even
activeren door lichte spierarbeid.
Nee, ik richt me juist tot die - mijns inziens - onverstandigen, die na een paar
uur (of helemaal geen) slaap nog voor het ochtendgloren in de wagen
stappen om slechts onderbroken voor benzinetoevoer of sanitaire stop in één
dwaze ruk naar het zuiden of elders te razen. Ze bljjven doorrjjden met het
slaaprood op de wangen, met door een gebrek aan normale bloedstroom
tintelende handen en voeten, met in het allerergste geval een ingeëngd (ik
kan beter zeggen een ingedommeld) bewustzijn. Het zijn die lieden, die door
slaap overmand, de noodlottigste ongelukken veroorzaken. En denkt u nu
niet, dat peppillen u daarbij kunnen helpen. Die verdrijven slechts het gevoel
van vermoeidheid, maar niet de vermoeidheid zelf.
Er is maar één goed pepmiddel voor iedere automobilist. BEWEEG!
Gebruik uw spieren en stimuleer daardoor de bloedsomloop.
Wie dit beheerst, kan dit doen door spiercontracties zonder verplaatsing. Dat
vereist echter een gestage training. Hierover mogelijk later, want deze
training vraagt meer tijd dan nu waarschijnlijk nog voor uw vakantie
beschikbaar is.
De verstandige automobilist verlaagt zijn gemiddelde reissnelheid door na
iedere 55 minuten zijn wagen aan de kant te zetten en zich dan in gezwinde
pas 2 minuten daarvan te verwijderen. Bent u in gezelschap, doe het dan in
de looppas. Onmiddellijk gekeerd bent u in vier minuten terug om met het
verlies van de uit- en instapsekonden aan het volgende rjj-uur te beginnen
met een gezond kloppend hart, met een bloedsomloop waar weer vaart in zit
en met - het kan niet anders - een frisse, goed reagerende hersenmassa. Ik
wens uu véél plezier op uw vakantie en vooral een behouden terugkeer!
kers; l
ninks;
Theeuwes;
Ad van Tilbor»
lings; Ruud
Henk Vermeer
'Vermeer; Wil
en; Ja..
Wouters;
Paul van der Zijd
2 kandidaten herexamen
2 kandidaten afgewezen.