Jk=
GRATIS
Automobilisten zien nog altijd niet
het gevaar van te weinig beweging
Vakantie-actie van WN gericht
op grotere verkeersveiligheid
fl
51a
II
X
5(,
K
Wij vervetten tot
stervens toe
Geslaagden
Tilburgs
Avondcollege
ROYAL ALBERT
ZWEM
BROEKEN
|L..kc van belk°m
Voetbaltoernooi
Boerenleenbanken 1972
hamers van hooll
1' lp
LH
De
hoeveelste
is het
vandaag?
INDUS
“day date
Speciaal
paspoort voor
V.W.-rijders
Donderdag 8 juni 1972 - pagina 13
DETILBURGSE KOERIER
8 juni 1972 - pagina 12
VOORAANSTAANDE SPORTFIGUREN CONCLUDEREN
1 belading
4 inhalen
2 invoegen
lijk de as-
ROB SLOTEMAKER:
3
IN 1971: 869 DODEN EN 20.245 GEWONDEN IN 3 MAANDEN
tO]
>nn
X
CONCLUSIE
vjjk
HA1
LUXEMBURG
99
Als u gaat eten bij
ZWITSERLAND
jolitie
Grotestraat 208 - HOTEL VERWIEL - WAALWIJK - Tel. 04160-32330
BELGIE
DUITSLAND
OOSTENRIJK
eigent
GUUS HAAK FEIJENOORD:
sportafdelingI
Heuvelstr. 50 (Hoek WillemUstr.)
uit de foto.
'T'‘*
voelt u zich thuis - en u bent uit
èn dat is goed voor u
Snelheidsregels
in het
buitenland
5 onnodig links
rijden
ïn
;n
afstand
houden
6 2 uur rijden
1/4 uur rust
COR VAN DER HART - TRAINER
BIJ AZ ’67:
de hoek
lousine I
daarna
1 in de
jschrift. Een o
een schrikbeek
DE PRACHTIGE
TOPFORM-
CATALOGUS
LIGTVOOR U
KLAAR...
van
ens-
deels ervaren,
doorsnee va-
alle andere wej
ongevalskanser
met steeds hogere
vooral openbaart bij
EENECHTE
KOPEN SCHOTEL
VANAF FL.7.50
Niet
niet
van de Coö[
Ook in dit t
doch
icatie
die
sen-
COMPLETE WONINGINRICHTING
VAN
nog
slaaf
hovi
esten,
rtigen,
romen
«PIUSPLEIN 26-33 TILBURG
TEL 33080 (5 LUNEN)
instructieve folder samen te stellen,
in een oplage van enige honderdduize
den exemplaren onder de bevolking
rond de E 8 zal worden verspreid.
'n «Eindeloze»
kollektie
imale conditie
sla ook ik wel
-k regel-
oeginnen
!k daarna
gingen en
Om te
»t af door
;en behoorlijk
zee te zwem-
Ceelen, J
Heidens,
Ostayer
Sulsters
Willegen.
iiospots completeren de
thuis-actie van WN.
Hoe bitter noodzakelijk deze actie is,
blijkt uit het feit dat in de vakantie-
Brouwet
(Heeswi
(Berl
Roosen,
kers, Lee
kus,
Aa,
Voorkom kftttlngbolslngsn door
voWoecd# af»t«nd te houden tot d«
•vlo WW Vuistregel: de heftt ven
uw enelhetd In kilometer» ie de veltfge
I G~7 Komt U eens kijken?
I jj U bent altijd welkom bij:
Veldhovenring 140, Tel. 24738
iSpeclall telten-c]èe6taurant
gouden eeuiD»
der Borght,
iris, Jan Halman
Ketelaars,
eigen veilig
ggebruikers.
sis en dank zjj r
heb ik zelf geen
c. Als ik een advies
prachtig mooi maar
vind ik persoor
Sport moe
bedrijven, t
iditietrainir
T w of ItmMd «ndw» v rw«« nèt
Mtn hM 10MI«0 U,
onmoo.ll)». >m»
Theo
van
Anton
Jan van
TRIMMEN is. TRIMMEN is
t Federatie, ’Een heer in het
redactieleden van Autovisie.
de linker rijrook,
recht», Deftnker
wltweten vw rijstrook moet in dat
gevat tot een mlnimom worttan
En weet je
woon in ee
ment dat ik hijgt
sta weet ik dat r
teruggelopen. Laa
op de trap.
v w vekerdlodt Leg de «weerat» mate
rial üeeeet mogo^k onderin de auto
en wg voor «en goede banden'
•penning en een correcte afstelling
treo da tooiempen <by mm beleden
Het is in deze tijd van managersziekten,
overspanning, tranquilizers, slaapmid-
In België geldt binnen de bebouwde
kom een maximum snelheid van 60 km.
per uur. Op autosnelwegen is de mini-
mumsnelheid 70 km per uur.
In Zwitserland wordt door de pc
streng gecontroleerd op snelheids-over-
tredingen. Houd u aan de duidelijk
aangegeven snelheden.
jaren die sinds 1969 aan dit evenement slechts 8
en 1971 respectievelijk 40 en 50 elftallen van de
lag j.l. liefst 60 elftallen hetgeen betekent dat niet
dezelfde dag werden gespeeld. De Coöp. Centrale
werd vertegenwoordigd door twee elftallen de
Boerenleenbank van Tilburg die uitkwam onder
L. en kwam op tegen
en ’Het Zuiden’ uit
En bovenal in auto’s. Blikken beesten,
die onze verkeersagenten vergiftigen,
onze wegenbouwers tot koortsdromen
brengen en de minister van verkeer en
zijn ambtenaren ook, zij het op een
andere manier. Maar vooral wordt die
welvaart uitgedrukt door het symbool,
dat wij onszelf door al onze technische
tovenaarsleerlingen aandoen: de auto
buik
het bos te gaar
Vervetten tot stervens toe ook niet. Niet
verstar JJ_
ging brengt
sn in het gel
Opst
Ante
Ad Rijne
Ton Verl
van Vlerken,
Afgewezen 5
delen eigenlijk vechten tegen de bier
kaai. De advertenties van de home
trainers en huissauna’s springen ons te
gemoet. Flauwekul, denken we dan,
met daarbij nog de aangeboren schaam
te van de gemiddelde Nederlander die
op de achtergrond van een sportschool
of een home-trainer onmiddellijk dc
sociatie Body-Builder heeft.
Buiken, buiken,
autobuiken
We leven in een deel van de wereld,
waar welvaart heerst. Dat die welvaart
enigszins betrekkelijk is, van land tot
land verschillen kan en onze persoonlij
ke welvaart voor een groot deel weer
via een in gehate blauwe enveloppe ge
voerde, eenzijdige briefwisseling met de
belastinggaarder verdwijnt, doet van dat
feit niets af. Ook belasting betalen is
een vorm van welvaart, hoe onsmakelijk
dat ook klinkt. Die welvaart wordt uit
gedrukt in allerlei symbolen. In borden
wasmachines, kleurentelevisies en bont
jassen, die, zoals de advertenties ons
leren geen luxe meer zijn.
geeft tijd,
dag.èn
datum aan!
Vanaf 106.-
gewoon een
horloge van
klasse!
Muk w»«>.M <W d» Invowtraok.
4ow«g XX^wSTl»4eftw
«rtr&ofc erg kort eo l» er geen vlucht-
strook, «top dan aan het begin van
Binnen de bebouwde kom, waarvan in
Oostenrijk het begin wordt aangeduid
door het plaatsnaambord en het einde
door het bord ’Ortsende’ mag niet
sneller dan 50 km. per uur worden
gereden. Buiten de bebouwde kom is de
snelheid afhankelijk van de verkeers
situatie.
Voor auto’s met een aanhangwagen
boven 750 kg. is buiten de bebouwde
kom de maximum snelheid 60 km. per
uur.
Op autowegen geldt een minimutnsnel-
heid van 40 km. per uur.
Hel vwmoelentiste deel vae de
vakafttfc is de rel». Zorg erroof d«t
h»t begin e» hef stat wt w vsfcsnite
net ro prettig vertogen al. de overige
tHd. N*em voldoende ru«t In echt en
pvs minlmeel de volgende regel ive-;
2 ww rijden - w rust,
Het belangrijkste is dat je in goede con
ditie achter het stuur zit, ook en vooral
voor je eigen veiligheid en die van de
medeweggebruikers. Ik maak zelf veel
kilometers en dank zjj mijn voetbal
training heb ik zelf geen last van de
Autobuik. Als ik een advies zou moeten
geven aan Autovisie-lezers zou ik -
waarschijnlijk als de meesten - willen
zeggen: zorg dat ook uw lichaam vol
doende aandacht krijgt door regelmatig
gymnastiek en oefeniningen, een forse
wandeling, een fietstocht, alle kleine
beetjes helpen. Een veldloop, sauna
baden, home-trainers, het zijn vormen
van tijdbesteding die voor iedereen
haalbaar zijn, laten we eerlijk zijn,
teveel eten en drinken en vooral
vet. Mijn eigen menu bestaat uit veel
Zomaar een opschrift. Een opschrift
dat ineens tot een schrikbeeld wordt
wanneer men de deur naar de berstens
volle wachtkamer opent. Want daar zit
ten rij aan rij - juristen en doktoren,
ambtenaren, wethouders en ingenieurs,
journalisten, chauffeurs en zakenlui, al
len vogels van verschillend pluimage
metf één gemeenschappelijke noemer:
AUTOMOBILIST.
e wat de beste indicatie is? Ik
:en flat vierhoog. Op het mo-
gend voor de voordeur
mijn conditie teveel is
aat de lift en test jezelf
Enige adviezen uit deze folder:
rijd bij de nadering van afritten
vooral de eerste tijd niet te snel
zodat u tijdig richting kunt kiezen.
mocht u verkeerd gereden zijn, stop
dan nooit maar rijd door tot de
eerstvolgende afslag om terug te
rijden en het daarna rustig nog eens
te proberen.
rem niet af op de rijbaan, maar
gebruik daarvoor de uitwijkstroken
zodat u met aangepaste snelheid
kunt uitvoegen.
Televisie- en radios
veilig-uit, veilig-thu
maanden juni, juli en augustus van vorig
jaar 869 doden en 20.245 gewonden
vielen in het verkeer. Dat betekent een
voetbalstadion vol verkeersslachtoffers.
Met automobilisten. Maar ook met
kinderen, die in een onbedacht moment
plotseling overstaken. Met bejaarden,
die wel eens aarzelen in het verkeer.
Met fietsers en bromfietsers. Het zijn
deze slechtst beschermde verkeersdeel
nemers waarvoor WN extra aandacht
vraagt.
In de dorpen en op de provinciale
wegen rond de E 8, in de recreatie
gebieden van het gehele land.
Bekijk die fijne Indus collectie eens bij:
Horloger
9 g Juwelier
SCHOUW BURGRING2Z
zijn.
oraal toegediend
ipjes, maar vooral
r de blijk
dijke neiging lekke
ti: Bewegingarmc
nog, meneer?
ir kantoor ging,
>ekspijp en
water druipend over de rug t
der de gordel? Slechte he
Als u tijdens uw vakantie door Luxem
burg reist, dient u er rekening mee te
houden dat binnen de bebouwde kom
een maximum snelheid geldt van 60
km. per uur. Buiten de bebouwde kom
is een maximum snelheid van 110 km.
per uur toegestaan (op 3-strookswegen)
en 90 km. per uur op wegen met
minder dan 3 rijstroken. Voor autobus
sen geldt buiten de bebouwde kom een
maximum snelheid van 75 km. per uur.
Volgens CBS-cijfers is 29 pct. van de
automobilisten, die in 1969 bij een
dodelijk verkeersongeluk betrokken
werden, jonger dan 25 jaar; als één van
de hoofdoorzaken wordt het rijden met
te hoge snelheid genoemd.
Als op 1 juli de eerste grote vakantie-
uittocht begint, dreigen drie catego
rieën automobilisten elkaar letterlijk en
figuurlijk in de wielen te rijden:
1. de snelle onervaren rijders (veelal
overmoedige jongeren);
Herexamen ^én kandidaat. Afgewezen
2 kandidaten. (Waar geen woonplaats
staat vermeld is de woonplaats Tilburg).
Dit zijn de eerste atheneumdiploma’s in
het stadsgewest Tilburg uitgereikt.
Het bordje op de deur in de statige
dokterswijk zegt het met piepkleine let
tertjes: HART- EN VAATZIEKTEN.
Een begrip voor buitennissig gepropor
tioneerde lieden, glimmend van het vet
en gewoonlijk door de lieve echtgenote
betiteld als ’vies’. In veel gevallen zeer
ten onrechte. We zeiden het al in de
aanhef van dit artikel: we hebben niet
de bedoeling noch de pretentie een
overzicht te geven van wat u nu precies
zou kunnen doen. Want dat weet u zelf
wel. Maar het was wellicht nuttig om
het eens van een paar bekende mensen
te horen hoe nodig het is.
dag 3 juni j.l. organiseerde de Coöp. Centrale Boerenleenbank te
Eindhoven - traditiegetrouw - opnieuw een ’voetbaltoernooi boerenleenbanken vi
heel Nederland’ die gespeeld werd op het gemeentelijke sportpark te Valker
waard.
In tegenstelling met de vorige j
elftallen meededen en in 1970 en 1971 respectievelijk
partij waren, speelden op zaterdag j.l. liefst 60 elftallen
minder dan 106 wedstrijden op dezelfde dag werden gesptv..
Boerenleenbank te Eindhoven zelf, werd vertegenwoordigd d
CCB-I en CCB-II. De club van de Boerenleenbank van Tilbur
de naam ’Tilburg Trappers’ werd ongedeeld in poule L.
FC.B.K.U. uit Uden, De Douwtrappers uit Zoetermeer t
Nieuwenhagen.
Hoewel in dit toernooi de sportprestatie zelf en de sfeer waarin het toernooi wordt
gespeeld van groter betekenis is dan de ’knikkers’ die de teams verzamelen, d
dat neemt niet weg dat men toch het aantal goals kan beschouwen als een indic
over de levendigheid en spanning van het gebeuren, aldus de algemene direkteui
jp. Centrale Boerenleenbank de heer Mr. Ph. van Campen.
toernooi kwamen spannende momenten voor zoals bleek i
2. de snelle ervaren rijders (risico-
bewuste automobilisten met hoge
jaarkilometrages);
3. de rustig-aan-rijders,
deels onervaren (de
kantieganger)
De ervaring heeft geleerd dat de tweede
categorie, die van de snelle ervaren
rijders, de krachtproef op onze wegen
met minimale schade zal doorstaan. Zij
zitten ’gebakken’ in hun auto, verstaan
de kunst om hun voertuig in allerlei
omstandigheden te beheersen en weten
snel en afdoende te reageren op kritieke
en onverwachte situaties. De harde
klappen vallen bij de onervarenen, die
de feeling missen om afstand te hou
den, die beoordelingsfouten maken bij
het inhalen, die bij een plotselinge
stortbui in een slip terechtkomen, die
bij het invoegen een misrekening ma
ken. De combinatie snelheid en onerva
renheid leidt op autosnelwegen tot
fatale ongelukken met bijna altijd meer
dere doden en meerdere gewonden. Dat
enige bezorgdheid over onveilig gedrag
op onze autosnelwegen niet misplaatst
is, blijkt uit recente ongevallencijfers op
de Duitse Autobahnen: het aantal onge
lukken nam in 1971 toe met 7,8 pet.,
terwijl het aantal doden zelfs met 10
pet. steeg (1.040 doden, 28.000 gewon
den).
Het zijn cijfers die een waarschuwing
inhouden om van autosnelwegen geen
auto-racewegen te maken. Het zijn
cijfers die ons op het hart binden met
aangepaste snelheden te rijden, al naar
gelang de intensiteit van het verkeer.
Een tweede aspect dat na de ’Zwarte-
Zes’-actie van enige jaren geleden op
nieuw de aandacht vraagt is het invoe
gen, een techniek waarbij naar de
mening van de Algemene Verkeers
dienst van de Rijkspolitie in toenemen
de mate gevaarlijke fouten worden
-•«’’“-u** Advies van de WN: maak zodanig
snelheid op de invoegstrook, dat u zich
op gelijke snelheid en in vloeiende lijn
tussen het andere verkeer kunt mengen;
is invoegen aan het einde van die strook
niet mogelijk, rij dan door op de
vluchtstrook en verlaat die zodra er
ruimte is op de rechter rijstrook van de
snelweg.
De start van de vakantie-verkeers-actie
van WN valt samen met de openstel
ling van de E 8, een snelweg, die voert
door één van de mooiste natuurgebie
den van ons land.
Motto voor het weggedrag op de E 8
zou kunnen zijn: ’Rij bedacht op de
E 8’ of ’Houd uw aandacht op het stuur
en niet bij de natuur’, omdat het
landschapsschoon op en langs deze
nieuwe weg sterk afleidend kan werken.
De preventieve taak die WN in het
verkeer heeft is aanleiding geweest een
.'J'3
Alle Volkswagenrijders in Nederland
kunnen gratis een speciaal paspoort
krijgen. Het is een autopaspoort dat
nuttige diensten kan bewijzen bij verre
reizen. Dit zogenaamde VW-paspoort is
zo groot als het normale grensdoku-
ment. In praktisch alle talen wordt
daarin een aanbeveling voor snelle hulp
gegeven in geval van pech. Het moeilij
ke gedoe met gebarentaal hoort tot het
verleden. Het is nu gewoon een kwestie
van het paspoort afgeven en de VW-
dealer in den vreemde leest in zijn eigen
taal de aanbeveling die de thuis-dealer
meegeeft. We dachten dat dit een
bijzonder praktische hulp kan zijn in
geval van pech.
Persoonlijk doe ik nogal wat aan condi
tietraining, simpelweg omdat een goede
conditie voor mij ongelofelijk belang
rijk is. Ik ben me er van bewust dat je
in de racerij in een optinu’
moet zijn en meestal - al sla
eens een keertje over - pleeg ik
matig een serie oefeningen. Te beg
met het opstaan. Onmiddellijk v
maak ik veertig diepe kniebuigir°
druk ik me veertig maal op.
beginnen, ’s Zomers rond ik dat
naar het strand te gaan, ee
stuk te rennen, daarna in
men en vervolgens koud te douchen. En
het spreekt vanzelf dat roken en drin
ken in mijn vak überhaupt niet moge
lijk zijn. Óf ik adviezen voor ’normale
mensen’ heb? Jazeker. Om te beginnen
vind ik dat iedereen moest beginnen
zijn eigen automobiel te wassen. Het is
een leuk karweitje, je wagen knapt er
zichtbaar van op en je krijgt tegelijker
tijd een behoorlijke portie beweging.
Voorts zou ik de door mijzelf uitge
voerde kniebuigingen en ’push-up’s’ wil
len propageren, gevolgd door een koude
douche. Ook dat laatste is belangrijk,
want het scheelt je behoorlijk met het
al dan niet verkouden worden. Daar
naast vind ik dat iedereen eigenlijk een
keer per week een veldloop zou moeten
houden, terwijl het roken en drinken
ook wel aan banden gelegd kan worden.
Lekker eten vind ik nooit een punt,
zoals je weet ben ik er een groot lief
hebber van. Ik zal nooit iets laten staan
wat ik lekker vind, maar daar staat
tegenover dat ik wel zorg dat ik vol
doende beweging heb. Ik geloof dat dit
voor iedereen een goede regel zou zijn.
Geslaagd voor diploma atheneum-B.
de dames: Johanna van Bavel, Alida van
Beek (Sprang-Capelle).
de heren: Ad van der Borght, Warner
1 Jan Geeris, Jan Halmans,
..j, Ton Ketelaars, Adri
;n, Gerard van Poppel,
rs, André Teurlings, Ji
De Nederlandse automobilist die zich dagelijks in het drukke verkeer
begeeft zal over een goede lichamelijke conditie moeten beschikken.
Niet alleen is het gevolg van autorijden, dat men over het algemeen te
weinig loopt, de factoren, zoals tijdnood, moeilijkheden onderweg, de
steeds wisselende situaties, spitsuren, filevorming, gladde wegen, licht
en duiternis, wind, regen, mist en de vaak hartkloppingen opleverende
’narrow escapes’ beïnvloeden de toch al niet geconditioneerd zijnde
automobilist nadelig.
De redactieleden van Autovisie, officieel orgaan van de Koninklijke
Nederlandse Automobiel Club, mensen die zo sterk op autorijden zijn
ingesteld hesen zich op de fiets en vonden het doodgewoon fijn.
Zonder nu te stellen, dat wanneer u wat meer beweegt er minder
autoongelukken zouden zijn, menen wij dat onderstaande tips van een
aantal bekende sportmensen het overdenken waard zijn. Het is wellicht
nuttig van hen te horen hoe nodig u 'tdiuuvw
bewegen’, zegt de Nederlandse Sport
verkeer heeft geen autobuik’, zeggen de i
groente en fruit, vetloos dieet voor zo
ver mogelijk mager vlees. Bovendien is
dat iets waar iedere huisdokter richt
lijnen voor kan geven. Het is gewoon
een kwestie van willen en ik heb de
indruk dat er - naast de beroepssport
mensen - maar al te weinig mensen echt
willen. Terwijl je pas de kwalijke gevol
gen gaat merken als het te laat is.
Verhoudingsgewijs komen op autosnelwegen minder ongelukken voor
dan op alle andere wegen.
Technische maatregelen zoals ongelijkvloerse kruisingen, gescheiden
rijbanen en middenbermbeveiligingen hebben er ongetwijfeld toe
bijgedragen dat het aantal ongevallen op autosnelwegen een derde tot
de helft bedraagt van het aantal ongelukken op alle andere wegen. Dat
er desondanks sprake is van sterk toenemende ongevalskansen, is een
gevolg van het feit, dat op de autosnelwegen
snelheden wordt gereden, een verschijnsel dat zich
de jonge onervaren rijders.
Ruwweg 85.000 van deze jongeren in de leeftijd van 18 en 19 jaar
slagen jaarlijks voor hun rij-examen; het is deze ongevalsvatbare groep,
die met weinig rij-ervaring en gering verkeersinzicht in de verleiding
komt excessief hard te rijden op wegen, die daartoe door hun aanleg
als het ware uitnodigen.
Nightclub Cabaret Dancing
The Blue Note
Veemarktstraat 36-38 - Tilburg
A ZONDAGS
GESLOTEN
Daar het tegenwoordig mode schijnt te
zijn om letterlijk alles per automobiel
te doen is het onvermijdelijk dat ook de
gezetheid - zeg wat mij betreft gerust
vetzucht - van de automobilist toe
neemt. De tip die ik de autovisielezers
zou willen geven kan eigenlijk nauwe
lijks een tip genoemd worden en be
staat stomweg uit de raad om meer
beweging te nemen. Dat kan bijvoor
beeld een fikse wandeling betekenen en
bovenal buikspieroefeningen, en dan
nog na het opstaan en ’s avonds. Tien
minuten buikspieroefeningen is gega
randeerd voldoende voor een beginnen
de autobuik. Die oefeningen maken we
zelf met onze spelers dagelijks. Wat het
eten betreft moet men vooral te veel en
vet eten verijden, terwijl ook bier fu
nest kan zijn. Maar persoonlijk zie ik
meer in goede oefeningen dan in weinig
eten.
Een hometrainer is
het grote nadeel is vind ik persoonlijk
dat je altijd binnen zit. Sport moet je
zoveel mogelijk buiten bedrijven, vind
ik. Voor oefeningen en conditietraining
zoek ik met de jongens zoveel mogelijk
de buitenlucht op. Sauna is erg goed,
het is een middel waar je ontzaglijk van
gaat transpireren, maar werkelijk afval
len in de zin van het vet laten verdwij
nen is er niet bjjMaar nogmaals - het
allerbelangrijkste vind ik de buikspier
oefeningen. Door het vele autorijden
immers worden deze spieren te slap en
dat is op te vangen door deze oefenin
gen.
Wij vervetten. Wij vervetten in ver
schrikkelijke mate. Wij vervetten tot
stervens toe. Er is geen arts in ons land,
die niet de vermanende vinger heft, en
spreekt over de enorme schade, die we
Sinds vorig jaar is in Duitsland de
minimumsnelheid op Autobahnen voor
alle toegestane verkeer verhoogd van 40
km. per uur tot 60 km. per uur.
Aangegeven richtsnelheden (op vierhoe
kige blauwe borden) dienen strikt aan
gehouden te worden.
Geslaagd voor diploma atheneum A:
de dames: Diny de Brouwer Diny de
er, Mevr. G. Cohen-Kessels
rijk), Luitgard van der Linden
rkel-Enschot), Ine ter Meulen, Kitty
Fieke Sanberg, Bernadette Sik-
ïonora Tabbers, Lidwien Wijne-
i, Lidwien Wijnekus. Peter van der
Aa, Jacques Boonman, Gerard van den
Broek (Dongen), Peter Coolen, Martin
Dekkers, Joost van Eykeren, Jacques
Fanchamps, Toon van gestel (Goirle),
Toon van Gestel (Goirle), Paul van der
Hei, Ad. Hendriks, Ben Jacobs, Peter
Jansen, Frans Kamshoff (Berkel-
Enschot), Frans Kampshoff (Berkel-
Enschot), Hein Kramer, Wim Mannien,
Jef Matthijssen, Theo Mooren, Ton van
stal, Frans van Pruissen, Wil van Ree,
ton Retel Helmrich, René de Roy,
nen (Oisterwijk), Emile Verbunt,
;rhoeven (Loon op Zand), Frans
Frans van de Wier,
candidaten.
onszelf collectief aan het aandoen
Een soort zelfmoord,
via onze lekkere hap.
teweeggebracht door de blijkbaar ty
pisch menselijke neiging lekker lui en
vadsig te zijn: Bewegingarmoede.
Weet u het nog, meneer? Toen u met
de fiets naar kantoor ging, stalen veer
aan de rechterbroekspijp en het regen-
lipend over de rug tot ver on-
gordel? Slechte herinnering,
nietwaar? Maar u was toen wèl mooi,
slank, weet u dét óók nog? En kijk nou
eens! Geen druppels meer langs de rug-
gegraat. Maar wèl een interne reserve
band om het middel. Omdat u zelfs de
sigaren of sigaretten op de hoek nog
met de vierdeurslimousine halen
gaat
Weet u, we moeten er echt iets aan gaan
doen. Want niet alleen - kijkt u eens in
die grote spiegel, zonder dat er iemand
bij is - dat het eigenlijk verschrikkelijk
foeilelijk is, die deinende vetmassa op
de plaats, waar vroeger een padvinders-
riem paste, maar het is ook levensge
vaarlijk. En wat u niet geloven zult, er
is veel aan te doen, dat gewoon leuk is.
Natuurlijk hebt u geen zin om na een
vermoeiende werkdag als een gek door
in hollen, zegt u. Hoeft
als een gek. Maar een
beetje verstandig gedoseerde lichaams
beweging brengt uw sinds lang vergeten
't spieren in het geheugen, maakt u fitter
1, (dikke mensen staan vaak uitgesproken
vervelend op ’s morgens) en geeft u
doorgewoon meer energie. Energie, die
u nu gebruikt om die tien kilo te veel
rond te sjouwen. Onderschat dat niet.
Of ga anders een hele dag op stap met
een tien kilo zware tas bij u
Een beetje lichaamsbeweging is zo lek
ker. Maar dan niet na afloop van dat
heilzaam bewegen de vermoeidheid weg
eten met een groot bord aardappels met
jus. Want dan kon u beter niet bewogei
hebben. We verzamelen wat meningei
van lieden die het weten kunnen. Wat
bezorgde artsen, wat ernstige sportdo-
centen, wat blije sportcoryfeeën. Kort
om mensen die weten waar ze over
praten. Overdenkt u eens, wat die lie
den te vertellen hebben. En ga d
l eens naar die grote spiegel
ipkamer. Om te bedenken hoe slank,
viriel, hoe mooi u vroeger was....