Jk= GRATIS Automobilisten zien nog altijd niet het gevaar van te weinig beweging Vakantie-actie van WN gericht op grotere verkeersveiligheid fl 51a II X 5(, K Wij vervetten tot stervens toe Geslaagden Tilburgs Avondcollege ROYAL ALBERT ZWEM BROEKEN |L..kc van belk°m Voetbaltoernooi Boerenleenbanken 1972 hamers van hooll 1' lp LH De hoeveelste is het vandaag? INDUS “day date Speciaal paspoort voor V.W.-rijders Donderdag 8 juni 1972 - pagina 13 DETILBURGSE KOERIER 8 juni 1972 - pagina 12 VOORAANSTAANDE SPORTFIGUREN CONCLUDEREN 1 belading 4 inhalen 2 invoegen lijk de as- ROB SLOTEMAKER: 3 IN 1971: 869 DODEN EN 20.245 GEWONDEN IN 3 MAANDEN tO] >nn X CONCLUSIE vjjk HA1 LUXEMBURG 99 Als u gaat eten bij ZWITSERLAND jolitie Grotestraat 208 - HOTEL VERWIEL - WAALWIJK - Tel. 04160-32330 BELGIE DUITSLAND OOSTENRIJK eigent GUUS HAAK FEIJENOORD: sportafdelingI Heuvelstr. 50 (Hoek WillemUstr.) uit de foto. 'T'‘* voelt u zich thuis - en u bent uit èn dat is goed voor u Snelheidsregels in het buitenland 5 onnodig links rijden ïn ;n afstand houden 6 2 uur rijden 1/4 uur rust COR VAN DER HART - TRAINER BIJ AZ ’67: de hoek lousine I daarna 1 in de jschrift. Een o een schrikbeek DE PRACHTIGE TOPFORM- CATALOGUS LIGTVOOR U KLAAR... van ens- deels ervaren, doorsnee va- alle andere wej ongevalskanser met steeds hogere vooral openbaart bij EENECHTE KOPEN SCHOTEL VANAF FL.7.50 Niet niet van de Coö[ Ook in dit t doch icatie die sen- COMPLETE WONINGINRICHTING VAN nog slaaf hovi esten, rtigen, romen «PIUSPLEIN 26-33 TILBURG TEL 33080 (5 LUNEN) instructieve folder samen te stellen, in een oplage van enige honderdduize den exemplaren onder de bevolking rond de E 8 zal worden verspreid. 'n «Eindeloze» kollektie imale conditie sla ook ik wel -k regel- oeginnen !k daarna gingen en Om te »t af door ;en behoorlijk zee te zwem- Ceelen, J Heidens, Ostayer Sulsters Willegen. iiospots completeren de thuis-actie van WN. Hoe bitter noodzakelijk deze actie is, blijkt uit het feit dat in de vakantie- Brouwet (Heeswi (Berl Roosen, kers, Lee kus, Aa, Voorkom kftttlngbolslngsn door voWoecd# af»t«nd te houden tot d« •vlo WW Vuistregel: de heftt ven uw enelhetd In kilometer» ie de veltfge I G~7 Komt U eens kijken? I jj U bent altijd welkom bij: Veldhovenring 140, Tel. 24738 iSpeclall telten-c]èe6taurant gouden eeuiD» der Borght, iris, Jan Halman Ketelaars, eigen veilig ggebruikers. sis en dank zjj r heb ik zelf geen c. Als ik een advies prachtig mooi maar vind ik persoor Sport moe bedrijven, t iditietrainir T w of ItmMd «ndw» v rw«« nèt Mtn hM 10MI«0 U, onmoo.ll)». >m» Theo van Anton Jan van TRIMMEN is. TRIMMEN is t Federatie, ’Een heer in het redactieleden van Autovisie. de linker rijrook, recht», Deftnker wltweten vw rijstrook moet in dat gevat tot een mlnimom worttan En weet je woon in ee ment dat ik hijgt sta weet ik dat r teruggelopen. Laa op de trap. v w vekerdlodt Leg de «weerat» mate rial üeeeet mogo^k onderin de auto en wg voor «en goede banden' •penning en een correcte afstelling treo da tooiempen <by mm beleden Het is in deze tijd van managersziekten, overspanning, tranquilizers, slaapmid- In België geldt binnen de bebouwde kom een maximum snelheid van 60 km. per uur. Op autosnelwegen is de mini- mumsnelheid 70 km per uur. In Zwitserland wordt door de pc streng gecontroleerd op snelheids-over- tredingen. Houd u aan de duidelijk aangegeven snelheden. jaren die sinds 1969 aan dit evenement slechts 8 en 1971 respectievelijk 40 en 50 elftallen van de lag j.l. liefst 60 elftallen hetgeen betekent dat niet dezelfde dag werden gespeeld. De Coöp. Centrale werd vertegenwoordigd door twee elftallen de Boerenleenbank van Tilburg die uitkwam onder L. en kwam op tegen en ’Het Zuiden’ uit En bovenal in auto’s. Blikken beesten, die onze verkeersagenten vergiftigen, onze wegenbouwers tot koortsdromen brengen en de minister van verkeer en zijn ambtenaren ook, zij het op een andere manier. Maar vooral wordt die welvaart uitgedrukt door het symbool, dat wij onszelf door al onze technische tovenaarsleerlingen aandoen: de auto buik het bos te gaar Vervetten tot stervens toe ook niet. Niet verstar JJ_ ging brengt sn in het gel Opst Ante Ad Rijne Ton Verl van Vlerken, Afgewezen 5 delen eigenlijk vechten tegen de bier kaai. De advertenties van de home trainers en huissauna’s springen ons te gemoet. Flauwekul, denken we dan, met daarbij nog de aangeboren schaam te van de gemiddelde Nederlander die op de achtergrond van een sportschool of een home-trainer onmiddellijk dc sociatie Body-Builder heeft. Buiken, buiken, autobuiken We leven in een deel van de wereld, waar welvaart heerst. Dat die welvaart enigszins betrekkelijk is, van land tot land verschillen kan en onze persoonlij ke welvaart voor een groot deel weer via een in gehate blauwe enveloppe ge voerde, eenzijdige briefwisseling met de belastinggaarder verdwijnt, doet van dat feit niets af. Ook belasting betalen is een vorm van welvaart, hoe onsmakelijk dat ook klinkt. Die welvaart wordt uit gedrukt in allerlei symbolen. In borden wasmachines, kleurentelevisies en bont jassen, die, zoals de advertenties ons leren geen luxe meer zijn. geeft tijd, dag.èn datum aan! Vanaf 106.- gewoon een horloge van klasse! Muk w»«>.M <W d» Invowtraok. 4ow«g XX^wSTl»4eftw «rtr&ofc erg kort eo l» er geen vlucht- strook, «top dan aan het begin van Binnen de bebouwde kom, waarvan in Oostenrijk het begin wordt aangeduid door het plaatsnaambord en het einde door het bord ’Ortsende’ mag niet sneller dan 50 km. per uur worden gereden. Buiten de bebouwde kom is de snelheid afhankelijk van de verkeers situatie. Voor auto’s met een aanhangwagen boven 750 kg. is buiten de bebouwde kom de maximum snelheid 60 km. per uur. Op autowegen geldt een minimutnsnel- heid van 40 km. per uur. Hel vwmoelentiste deel vae de vakafttfc is de rel». Zorg erroof d«t h»t begin e» hef stat wt w vsfcsnite net ro prettig vertogen al. de overige tHd. N*em voldoende ru«t In echt en pvs minlmeel de volgende regel ive-; 2 ww rijden - w rust, Het belangrijkste is dat je in goede con ditie achter het stuur zit, ook en vooral voor je eigen veiligheid en die van de medeweggebruikers. Ik maak zelf veel kilometers en dank zjj mijn voetbal training heb ik zelf geen last van de Autobuik. Als ik een advies zou moeten geven aan Autovisie-lezers zou ik - waarschijnlijk als de meesten - willen zeggen: zorg dat ook uw lichaam vol doende aandacht krijgt door regelmatig gymnastiek en oefeniningen, een forse wandeling, een fietstocht, alle kleine beetjes helpen. Een veldloop, sauna baden, home-trainers, het zijn vormen van tijdbesteding die voor iedereen haalbaar zijn, laten we eerlijk zijn, teveel eten en drinken en vooral vet. Mijn eigen menu bestaat uit veel Zomaar een opschrift. Een opschrift dat ineens tot een schrikbeeld wordt wanneer men de deur naar de berstens volle wachtkamer opent. Want daar zit ten rij aan rij - juristen en doktoren, ambtenaren, wethouders en ingenieurs, journalisten, chauffeurs en zakenlui, al len vogels van verschillend pluimage metf één gemeenschappelijke noemer: AUTOMOBILIST. e wat de beste indicatie is? Ik :en flat vierhoog. Op het mo- gend voor de voordeur mijn conditie teveel is aat de lift en test jezelf Enige adviezen uit deze folder: rijd bij de nadering van afritten vooral de eerste tijd niet te snel zodat u tijdig richting kunt kiezen. mocht u verkeerd gereden zijn, stop dan nooit maar rijd door tot de eerstvolgende afslag om terug te rijden en het daarna rustig nog eens te proberen. rem niet af op de rijbaan, maar gebruik daarvoor de uitwijkstroken zodat u met aangepaste snelheid kunt uitvoegen. Televisie- en radios veilig-uit, veilig-thu maanden juni, juli en augustus van vorig jaar 869 doden en 20.245 gewonden vielen in het verkeer. Dat betekent een voetbalstadion vol verkeersslachtoffers. Met automobilisten. Maar ook met kinderen, die in een onbedacht moment plotseling overstaken. Met bejaarden, die wel eens aarzelen in het verkeer. Met fietsers en bromfietsers. Het zijn deze slechtst beschermde verkeersdeel nemers waarvoor WN extra aandacht vraagt. In de dorpen en op de provinciale wegen rond de E 8, in de recreatie gebieden van het gehele land. Bekijk die fijne Indus collectie eens bij: Horloger 9 g Juwelier SCHOUW BURGRING2Z zijn. oraal toegediend ipjes, maar vooral r de blijk dijke neiging lekke ti: Bewegingarmc nog, meneer? ir kantoor ging, >ekspijp en water druipend over de rug t der de gordel? Slechte he Als u tijdens uw vakantie door Luxem burg reist, dient u er rekening mee te houden dat binnen de bebouwde kom een maximum snelheid geldt van 60 km. per uur. Buiten de bebouwde kom is een maximum snelheid van 110 km. per uur toegestaan (op 3-strookswegen) en 90 km. per uur op wegen met minder dan 3 rijstroken. Voor autobus sen geldt buiten de bebouwde kom een maximum snelheid van 75 km. per uur. Volgens CBS-cijfers is 29 pct. van de automobilisten, die in 1969 bij een dodelijk verkeersongeluk betrokken werden, jonger dan 25 jaar; als één van de hoofdoorzaken wordt het rijden met te hoge snelheid genoemd. Als op 1 juli de eerste grote vakantie- uittocht begint, dreigen drie catego rieën automobilisten elkaar letterlijk en figuurlijk in de wielen te rijden: 1. de snelle onervaren rijders (veelal overmoedige jongeren); Herexamen ^én kandidaat. Afgewezen 2 kandidaten. (Waar geen woonplaats staat vermeld is de woonplaats Tilburg). Dit zijn de eerste atheneumdiploma’s in het stadsgewest Tilburg uitgereikt. Het bordje op de deur in de statige dokterswijk zegt het met piepkleine let tertjes: HART- EN VAATZIEKTEN. Een begrip voor buitennissig gepropor tioneerde lieden, glimmend van het vet en gewoonlijk door de lieve echtgenote betiteld als ’vies’. In veel gevallen zeer ten onrechte. We zeiden het al in de aanhef van dit artikel: we hebben niet de bedoeling noch de pretentie een overzicht te geven van wat u nu precies zou kunnen doen. Want dat weet u zelf wel. Maar het was wellicht nuttig om het eens van een paar bekende mensen te horen hoe nodig het is. dag 3 juni j.l. organiseerde de Coöp. Centrale Boerenleenbank te Eindhoven - traditiegetrouw - opnieuw een ’voetbaltoernooi boerenleenbanken vi heel Nederland’ die gespeeld werd op het gemeentelijke sportpark te Valker waard. In tegenstelling met de vorige j elftallen meededen en in 1970 en 1971 respectievelijk partij waren, speelden op zaterdag j.l. liefst 60 elftallen minder dan 106 wedstrijden op dezelfde dag werden gesptv.. Boerenleenbank te Eindhoven zelf, werd vertegenwoordigd d CCB-I en CCB-II. De club van de Boerenleenbank van Tilbur de naam ’Tilburg Trappers’ werd ongedeeld in poule L. FC.B.K.U. uit Uden, De Douwtrappers uit Zoetermeer t Nieuwenhagen. Hoewel in dit toernooi de sportprestatie zelf en de sfeer waarin het toernooi wordt gespeeld van groter betekenis is dan de ’knikkers’ die de teams verzamelen, d dat neemt niet weg dat men toch het aantal goals kan beschouwen als een indic over de levendigheid en spanning van het gebeuren, aldus de algemene direkteui jp. Centrale Boerenleenbank de heer Mr. Ph. van Campen. toernooi kwamen spannende momenten voor zoals bleek i 2. de snelle ervaren rijders (risico- bewuste automobilisten met hoge jaarkilometrages); 3. de rustig-aan-rijders, deels onervaren (de kantieganger) De ervaring heeft geleerd dat de tweede categorie, die van de snelle ervaren rijders, de krachtproef op onze wegen met minimale schade zal doorstaan. Zij zitten ’gebakken’ in hun auto, verstaan de kunst om hun voertuig in allerlei omstandigheden te beheersen en weten snel en afdoende te reageren op kritieke en onverwachte situaties. De harde klappen vallen bij de onervarenen, die de feeling missen om afstand te hou den, die beoordelingsfouten maken bij het inhalen, die bij een plotselinge stortbui in een slip terechtkomen, die bij het invoegen een misrekening ma ken. De combinatie snelheid en onerva renheid leidt op autosnelwegen tot fatale ongelukken met bijna altijd meer dere doden en meerdere gewonden. Dat enige bezorgdheid over onveilig gedrag op onze autosnelwegen niet misplaatst is, blijkt uit recente ongevallencijfers op de Duitse Autobahnen: het aantal onge lukken nam in 1971 toe met 7,8 pet., terwijl het aantal doden zelfs met 10 pet. steeg (1.040 doden, 28.000 gewon den). Het zijn cijfers die een waarschuwing inhouden om van autosnelwegen geen auto-racewegen te maken. Het zijn cijfers die ons op het hart binden met aangepaste snelheden te rijden, al naar gelang de intensiteit van het verkeer. Een tweede aspect dat na de ’Zwarte- Zes’-actie van enige jaren geleden op nieuw de aandacht vraagt is het invoe gen, een techniek waarbij naar de mening van de Algemene Verkeers dienst van de Rijkspolitie in toenemen de mate gevaarlijke fouten worden -•«’’“-u** Advies van de WN: maak zodanig snelheid op de invoegstrook, dat u zich op gelijke snelheid en in vloeiende lijn tussen het andere verkeer kunt mengen; is invoegen aan het einde van die strook niet mogelijk, rij dan door op de vluchtstrook en verlaat die zodra er ruimte is op de rechter rijstrook van de snelweg. De start van de vakantie-verkeers-actie van WN valt samen met de openstel ling van de E 8, een snelweg, die voert door één van de mooiste natuurgebie den van ons land. Motto voor het weggedrag op de E 8 zou kunnen zijn: ’Rij bedacht op de E 8’ of ’Houd uw aandacht op het stuur en niet bij de natuur’, omdat het landschapsschoon op en langs deze nieuwe weg sterk afleidend kan werken. De preventieve taak die WN in het verkeer heeft is aanleiding geweest een .'J'3 Alle Volkswagenrijders in Nederland kunnen gratis een speciaal paspoort krijgen. Het is een autopaspoort dat nuttige diensten kan bewijzen bij verre reizen. Dit zogenaamde VW-paspoort is zo groot als het normale grensdoku- ment. In praktisch alle talen wordt daarin een aanbeveling voor snelle hulp gegeven in geval van pech. Het moeilij ke gedoe met gebarentaal hoort tot het verleden. Het is nu gewoon een kwestie van het paspoort afgeven en de VW- dealer in den vreemde leest in zijn eigen taal de aanbeveling die de thuis-dealer meegeeft. We dachten dat dit een bijzonder praktische hulp kan zijn in geval van pech. Persoonlijk doe ik nogal wat aan condi tietraining, simpelweg omdat een goede conditie voor mij ongelofelijk belang rijk is. Ik ben me er van bewust dat je in de racerij in een optinu’ moet zijn en meestal - al sla eens een keertje over - pleeg ik matig een serie oefeningen. Te beg met het opstaan. Onmiddellijk v maak ik veertig diepe kniebuigir° druk ik me veertig maal op. beginnen, ’s Zomers rond ik dat naar het strand te gaan, ee stuk te rennen, daarna in men en vervolgens koud te douchen. En het spreekt vanzelf dat roken en drin ken in mijn vak überhaupt niet moge lijk zijn. Óf ik adviezen voor ’normale mensen’ heb? Jazeker. Om te beginnen vind ik dat iedereen moest beginnen zijn eigen automobiel te wassen. Het is een leuk karweitje, je wagen knapt er zichtbaar van op en je krijgt tegelijker tijd een behoorlijke portie beweging. Voorts zou ik de door mijzelf uitge voerde kniebuigingen en ’push-up’s’ wil len propageren, gevolgd door een koude douche. Ook dat laatste is belangrijk, want het scheelt je behoorlijk met het al dan niet verkouden worden. Daar naast vind ik dat iedereen eigenlijk een keer per week een veldloop zou moeten houden, terwijl het roken en drinken ook wel aan banden gelegd kan worden. Lekker eten vind ik nooit een punt, zoals je weet ben ik er een groot lief hebber van. Ik zal nooit iets laten staan wat ik lekker vind, maar daar staat tegenover dat ik wel zorg dat ik vol doende beweging heb. Ik geloof dat dit voor iedereen een goede regel zou zijn. Geslaagd voor diploma atheneum-B. de dames: Johanna van Bavel, Alida van Beek (Sprang-Capelle). de heren: Ad van der Borght, Warner 1 Jan Geeris, Jan Halmans, ..j, Ton Ketelaars, Adri ;n, Gerard van Poppel, rs, André Teurlings, Ji De Nederlandse automobilist die zich dagelijks in het drukke verkeer begeeft zal over een goede lichamelijke conditie moeten beschikken. Niet alleen is het gevolg van autorijden, dat men over het algemeen te weinig loopt, de factoren, zoals tijdnood, moeilijkheden onderweg, de steeds wisselende situaties, spitsuren, filevorming, gladde wegen, licht en duiternis, wind, regen, mist en de vaak hartkloppingen opleverende ’narrow escapes’ beïnvloeden de toch al niet geconditioneerd zijnde automobilist nadelig. De redactieleden van Autovisie, officieel orgaan van de Koninklijke Nederlandse Automobiel Club, mensen die zo sterk op autorijden zijn ingesteld hesen zich op de fiets en vonden het doodgewoon fijn. Zonder nu te stellen, dat wanneer u wat meer beweegt er minder autoongelukken zouden zijn, menen wij dat onderstaande tips van een aantal bekende sportmensen het overdenken waard zijn. Het is wellicht nuttig van hen te horen hoe nodig u 'tdiuuvw bewegen’, zegt de Nederlandse Sport verkeer heeft geen autobuik’, zeggen de i groente en fruit, vetloos dieet voor zo ver mogelijk mager vlees. Bovendien is dat iets waar iedere huisdokter richt lijnen voor kan geven. Het is gewoon een kwestie van willen en ik heb de indruk dat er - naast de beroepssport mensen - maar al te weinig mensen echt willen. Terwijl je pas de kwalijke gevol gen gaat merken als het te laat is. Verhoudingsgewijs komen op autosnelwegen minder ongelukken voor dan op alle andere wegen. Technische maatregelen zoals ongelijkvloerse kruisingen, gescheiden rijbanen en middenbermbeveiligingen hebben er ongetwijfeld toe bijgedragen dat het aantal ongevallen op autosnelwegen een derde tot de helft bedraagt van het aantal ongelukken op alle andere wegen. Dat er desondanks sprake is van sterk toenemende ongevalskansen, is een gevolg van het feit, dat op de autosnelwegen snelheden wordt gereden, een verschijnsel dat zich de jonge onervaren rijders. Ruwweg 85.000 van deze jongeren in de leeftijd van 18 en 19 jaar slagen jaarlijks voor hun rij-examen; het is deze ongevalsvatbare groep, die met weinig rij-ervaring en gering verkeersinzicht in de verleiding komt excessief hard te rijden op wegen, die daartoe door hun aanleg als het ware uitnodigen. Nightclub Cabaret Dancing The Blue Note Veemarktstraat 36-38 - Tilburg A ZONDAGS GESLOTEN Daar het tegenwoordig mode schijnt te zijn om letterlijk alles per automobiel te doen is het onvermijdelijk dat ook de gezetheid - zeg wat mij betreft gerust vetzucht - van de automobilist toe neemt. De tip die ik de autovisielezers zou willen geven kan eigenlijk nauwe lijks een tip genoemd worden en be staat stomweg uit de raad om meer beweging te nemen. Dat kan bijvoor beeld een fikse wandeling betekenen en bovenal buikspieroefeningen, en dan nog na het opstaan en ’s avonds. Tien minuten buikspieroefeningen is gega randeerd voldoende voor een beginnen de autobuik. Die oefeningen maken we zelf met onze spelers dagelijks. Wat het eten betreft moet men vooral te veel en vet eten verijden, terwijl ook bier fu nest kan zijn. Maar persoonlijk zie ik meer in goede oefeningen dan in weinig eten. Een hometrainer is het grote nadeel is vind ik persoonlijk dat je altijd binnen zit. Sport moet je zoveel mogelijk buiten bedrijven, vind ik. Voor oefeningen en conditietraining zoek ik met de jongens zoveel mogelijk de buitenlucht op. Sauna is erg goed, het is een middel waar je ontzaglijk van gaat transpireren, maar werkelijk afval len in de zin van het vet laten verdwij nen is er niet bjjMaar nogmaals - het allerbelangrijkste vind ik de buikspier oefeningen. Door het vele autorijden immers worden deze spieren te slap en dat is op te vangen door deze oefenin gen. Wij vervetten. Wij vervetten in ver schrikkelijke mate. Wij vervetten tot stervens toe. Er is geen arts in ons land, die niet de vermanende vinger heft, en spreekt over de enorme schade, die we Sinds vorig jaar is in Duitsland de minimumsnelheid op Autobahnen voor alle toegestane verkeer verhoogd van 40 km. per uur tot 60 km. per uur. Aangegeven richtsnelheden (op vierhoe kige blauwe borden) dienen strikt aan gehouden te worden. Geslaagd voor diploma atheneum A: de dames: Diny de Brouwer Diny de er, Mevr. G. Cohen-Kessels rijk), Luitgard van der Linden rkel-Enschot), Ine ter Meulen, Kitty Fieke Sanberg, Bernadette Sik- ïonora Tabbers, Lidwien Wijne- i, Lidwien Wijnekus. Peter van der Aa, Jacques Boonman, Gerard van den Broek (Dongen), Peter Coolen, Martin Dekkers, Joost van Eykeren, Jacques Fanchamps, Toon van gestel (Goirle), Toon van Gestel (Goirle), Paul van der Hei, Ad. Hendriks, Ben Jacobs, Peter Jansen, Frans Kamshoff (Berkel- Enschot), Frans Kampshoff (Berkel- Enschot), Hein Kramer, Wim Mannien, Jef Matthijssen, Theo Mooren, Ton van stal, Frans van Pruissen, Wil van Ree, ton Retel Helmrich, René de Roy, nen (Oisterwijk), Emile Verbunt, ;rhoeven (Loon op Zand), Frans Frans van de Wier, candidaten. onszelf collectief aan het aandoen Een soort zelfmoord, via onze lekkere hap. teweeggebracht door de blijkbaar ty pisch menselijke neiging lekker lui en vadsig te zijn: Bewegingarmoede. Weet u het nog, meneer? Toen u met de fiets naar kantoor ging, stalen veer aan de rechterbroekspijp en het regen- lipend over de rug tot ver on- gordel? Slechte herinnering, nietwaar? Maar u was toen wèl mooi, slank, weet u dét óók nog? En kijk nou eens! Geen druppels meer langs de rug- gegraat. Maar wèl een interne reserve band om het middel. Omdat u zelfs de sigaren of sigaretten op de hoek nog met de vierdeurslimousine halen gaat Weet u, we moeten er echt iets aan gaan doen. Want niet alleen - kijkt u eens in die grote spiegel, zonder dat er iemand bij is - dat het eigenlijk verschrikkelijk foeilelijk is, die deinende vetmassa op de plaats, waar vroeger een padvinders- riem paste, maar het is ook levensge vaarlijk. En wat u niet geloven zult, er is veel aan te doen, dat gewoon leuk is. Natuurlijk hebt u geen zin om na een vermoeiende werkdag als een gek door in hollen, zegt u. Hoeft als een gek. Maar een beetje verstandig gedoseerde lichaams beweging brengt uw sinds lang vergeten 't spieren in het geheugen, maakt u fitter 1, (dikke mensen staan vaak uitgesproken vervelend op ’s morgens) en geeft u doorgewoon meer energie. Energie, die u nu gebruikt om die tien kilo te veel rond te sjouwen. Onderschat dat niet. Of ga anders een hele dag op stap met een tien kilo zware tas bij u Een beetje lichaamsbeweging is zo lek ker. Maar dan niet na afloop van dat heilzaam bewegen de vermoeidheid weg eten met een groot bord aardappels met jus. Want dan kon u beter niet bewogei hebben. We verzamelen wat meningei van lieden die het weten kunnen. Wat bezorgde artsen, wat ernstige sportdo- centen, wat blije sportcoryfeeën. Kort om mensen die weten waar ze over praten. Overdenkt u eens, wat die lie den te vertellen hebben. En ga d l eens naar die grote spiegel ipkamer. Om te bedenken hoe slank, viriel, hoe mooi u vroeger was....

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1972 | | pagina 13