AG JANSSENS FLORYN ‘A Ha fijn... een borrel van floryn! i s i I i i I i I I i caarls optiek n i i S o J J i l I Hovercraft: een schip met vliegtuigeigenschappen i De prijs. PERZISCHE TAPIJTEN 4 BIETJE elf PERZISCHE TAPIJTEN MOEDERDAG- IKELEN ELING Tioet te. Sarto-Dongen JANSSENS I Voetbalver. Ons Vios neemt nieuw clubhuis in gebruik Velocitas ’31 hield clubkampioenschap Willem II- Cambuur Oriëntatierit A.M.S.C. Aurora g o 3 CD 2 2 s s I I AANBIEDINGEN Woensdag 10 mei 1972 pagina 3 DETILBURGSE KOERIER 10 mei 1972 - pagina 2 DE ZWEVENDE VEERBOOT cties Zo denkt caarls er over. 225, BELOUDJ TAFELLOPERS EN TAFELKLEDEN 850, ;nde proe onbe .-lilk Jiegti DOKTERS WEEKENDDIENST Rubber rokken HEMELVAARTSDAG GOIRLE TANDARTSEN Fraai uitgerust APOTHEKERS Molenbochtstraat 21, tel. HILVARENBEEK ZATERDAG 13 mei ZONDAG 14 mei GOIRLE Tilburgseweg 21tel. TANDARTSEN APOTHEKERS Broekhovenseweg 27, tel. DIERENARTSEN Nwe. Bosscheweg N V DISTILLEERDERIJ M. DIRKZWAGER-SCHIEDAM ropend UW GESPECIALISEERDE SPECIAALZAAK UW GESPECIALISEERDE SPECIAALZAAK I JONGE GENEVER ft KyiEUxi iFLORYil NA BRAND WEER OPGEBOUWD >ren leze lacht aan sn Neder- TABRITZ KARADJA DAYASIN HAMADAN SHIRAS KASKAY HAMADAN GULIAR HERIZ 4850 185CT NU NU NU NU NU NU NU NU 395, 498, 395, 498, >eelt 1 te- J.l. zone voor al me zijr de klei 880 54^ 875 Schouwburgring 142 - Tel. 20196 TEGENOVER AUT0RAMA van ïtitie. <.e rit CL O I .7' hoe bl VS 3 m x s c 3 X cn co G o CD O o -s o OT m O I m m x s CD E? 7= Tegensl Herta, SC k. maande een Ti JTJ o 35,— 45,— 35,— 65,— pen. ïbber kan een sfeervol :omplex aan de Q UJ UI CD CD UI O O CD O gc cg z CD 5 S m CD Q cc a.s. een D xn /olgens 1972. Alle De rit is ca. gericht. Hier voertuig luchtkusi van een brilmontuur loet even passend ijn als het model. ulpdienst buiten de werkuren 1113. Dr. Schrader, 04247-1250. Grote Uit Witte, Bredaseweg Spreekuurtijden: 12.00-12.30 en 17.30-1 HOS’ beschikt thans omfortabel clubhuis, royale hal met een i ruime cantine met J. W. v. Nunen, Ringbaan West 273, tel. 72076. Heydens, 26244. its als vaartuigen te zien, zij voornamelijk over jbruikt. Kanaal waarbij beide zijde tocht duur rote Hover- gebruikt het Besterdring-hoek Molenstr. Veldhovenring 2 - Tilburg Tel. 04250-31532 KLEINERE MATEN 60x40 80x50 60x40 80x50 NU NU 1350,— NU 1550,— NU 1150,— NU 1500,— BELOUDJ oude kleuren 95 x 50 Uitzoeken NU 59,— 200x120 220x140 210x 130 220x135 GROTE TAPIJTEN 200 x 300 220x310 210x320 260x 170 200 x 300 FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN- F 5 I -n 5 o i o i tel. 72573. rdag en zondag I8.00 uur. ’ericht als nu’s en 250 heeft vier en die elk spellers met aandrijven. ïr brede Bjj spoedeisende gevallen, gedurende het weekend wende men zich tot zijn EIGEN huisarts. 300, tel. 22604. zaterdag en zondag -18.00 uur. Inschrijving vanaf 13.00 tot 15.00 uur bjj Café-Restaurant Aurora, Kerkstraat 43 te Dongen. Eerste start om 13.30 uur. Een keurig verzorgde prijzentafel van 1 4 is hiervoor beschikbaar gesteld. HULP NODIG? Belt 0011 voor Brandweer, G.G.D. en Politie. Autohul Tel. 321 14 mei a.s. organiseert C. ’Aurora’ een oriëntatie-rit ito’s, motoren en scooters. geldt voor de leden v ’Aurora’ voor de competil belangrijkheid van deze getwijfeld een zeer groot aantal smers aan de start verschijnen. srs - de heren H. Tromr c.d. V Ueme .-regler berijdt Dr. Hooft, Tilburgseweg 116c, Goirle, tel. 04247-1765. Twee dagen na de brand van het clubhuis van RKTW werd op maandag 10 mei het ’home’ van de RKSV Ons Vios eveneens totaal in de as gelegd. Hoewel de brand van het in 1963 gebouwde clubhuis voor de in de 4e klasse van de KNVB spelende voetbalvereniging een enorme tegenslag betekende, bleef het niet bij de pakken neerzitten. Specialiteit exclu Overtuig U. Bij spoedeisende gevallen, gedurende het weekend wende men zich tot zijn EIGEN huisarts. Op zondag 14 mei om half drie spe Ons Vios een gelegenheidswedstrijd gen stadgenoot RKTW. Om 13.45 spelen de B-pupillen van Ons Vios en RKTW een voorwedstrijd. Beide elftallen zijn de kampioenen van de districten Tilburg Noord en Zuid. Samen met het eveneens gedupeerde RKTW voerde Ons Vios met mede werking van de pers de Aktie Brand- piket. Maar ook in eigen kring werden diverse akties ontketend om de nood zakelijke gelden bijeen te krijgen voor de herbouw van het door brand ver woeste clubhuis. Daarbij mocht Ons Vios ook rekenen op de volle medewer- C. Meyer, Vrijthof 27, Hilvarenbeek, tel. 04255-1335. SALONTAPIJTEN ca. 130 x 220 HAMADAN SERABENT HAMADAN MAHAL cclusieve collectie oude kleuren. I. Doe nu uw voordeel bij 5 ORYN - FLORYN - FLORYN - FLORYN - FLORYN - FLORYN - FLORYN - FLORYN - FLORYN - FLORYN - FLORYN - FLORYN - FLORYN - FLORYN - S Het Cl-elftal van de Sportclub Tilburg- Willem II, dat j.l. zaterdag kampioen werd in haar afdeling, zal tijdens de Pinksterdagen deelnemen aan een drie- örige daags internationaal jeugd toernooi bij aruik 4e FV Preussen. van de i door Zondag A.M.S.C. voor aut_ Deze rit A.M.S.C. Gezien de zal onge deelnem De uitzetters - de heren H. Trommelen, V. van Vorstenbosch en M. v.d. Veeken inderen u een zeer reglementaire -’-ïns het K.N.M.V.-reglement wegen zijn goed berijdbaar. i. 50 km en wordt verreden met een gemiddelde snelheid van 30 km per uur. Steures, Bredaseweg 384, Spreekuurtijden: zaterda 12.00-12.30 en 17.30-18 Door eigen import alsmede groothandel in exclusieve Perzische Tapijten, zijn deze prijzen tot 30% voordeliger dan overal elders. Elk tapijt met origineel garantie-certificaat. Koop daarvoor NU vertrouwd en prijsbewust. Ongelooflijk laag in prijs. Haast U e SHIRAZ tafellopers 125x80 47< 105, itzoeken 160x 105 198,— jrdje aan de heetgloei- atroleurs die niet heb- dat onze klacht de totale Deze is niet nieuw want -rgeelde rapporten bij het ur, dat deze meermalen leeft aan de directie van en aan de betrokken sekproeven hebben dui- dat tot op de dag van id aar dat, De Hovercrafts zijn op het ogenblik nog slechts in opkomst en vooral econo misch nog niet volmaakt. De Kanaal- diensten leveren dan ook voorlopig nog geen winst op. Maar de ondernemers zijn vol vertrouwen dat er binnen afzienbare tijd een type Hovercraft kan worden ontwikkeld dat wel economisch te exploiteren is, want pas dan, zo zeggen zij, zal dit soort voertuigen volledig tot hun recht en waarde kun nen komen. v. Gorp, 22302. - v. Gorp-Simonis, Veldhovenring 96, tel. 26234. Een Hovercraft - in het Nederlands spreekt men dikwijls van een luchtkus- v senvoertuig of een Zweefvoertuig - berust hierop dat er lucht wordt aange- I zogen die aan de onderkant van het voertuig langs de omtrek met kracht naar buiten wordt gedreven, en wel in twee stralen die een binnen- en buiten ring vormen. De straal van de binnen ring is daarbij schuin naar binnen - Hierbij ontstaat er onder het g een luchtverdichting - het z.g. issen - dat zo’n krachtige op- Een dergeljjke eenvoudige accommo datie, hoverport genoemd, is er Ramsgate en Calais al aanwezig en ook moeten komen bij andere plaatsen die door een Hovercraft-dienst worden aangedaan. Maar dat vraagt gelukkig geen al te grote investering. Rasenberg, Bosscheweg 110, Enschot, tel. 04251-1648. H. Timmermans, 105, tel. 35568. Dierenkliniek Van den Brink, tel. 32867. Maar het systeem zoals wij het hierbo ven hebben beschreven heeft één na deel: de speling tussen de Hovercraft en grond of het water kan maar heel sin zijn en hoger dan vijftig centi meter boven het grond- of wateropper vlak kunnen ze dan ook nauwelijks De Engelse firma British Hovercraf Ltd., een dochteronderneming van Westland Aricraft die in 1960 Sau- nders-Roe heeft overgenomen, heeft met name grote mogelijkheden gezien in de Hovercraft als veerboot. Na de SR-N1 kwam zij met de SR-N2 die 66 passagiers kon meenemen en 27 ton woog en waarmee onder meer in 1964 in een onbevaarbaar gebied vol stroom versnellingen bij Montreal in Canada overtuigende demonstraties werden ge geven. Hierna volgde de in hoofdzaak voor militair gebruik bestemde SR-N3 van 38 ton die in burgeruitvoering 150 passagiers kan meenemn. De zeventons SR-N5 is even-zwaar als de SR^Nl maar kan een tienmaal zo grote lading mee nemen en een snelheid halen van 120km/u; hij heeft plaats voor 20 passagiers. Schip of vliegtuig De moeilijkheid waar men in het begin in Engeland mee zat was of men de Hovercrafts nu als vaar-, voer- of vlieg tuig moest beschouwen. De Hovercrafts werden nameljjk gebouwd door een firma die in de eerste plaats een vüegtuigenfabriek was en zij werden aanvankelijk als een produkt van de Britse vliegtuigindustrie gelanceerd en kregen van de Engelse luchtvaartautori teiten een Bewijs van Luchtwaardigheid en een vliegtuigregistratie. Maar al gauw gingen er stemmen op die zeiden dat een apparaat dat nauwelijks van de grond kwam moeilijk als een vliegtuig kon worden beschouwd en dat stand punt schijnt in Engeland snel veld te hebben gewonnen. In ieder geval helt nu iedereen er toch wel toe over om ze in de eerste plaat temeer omdat water worden gel Verreweg de grootste Hovercraft is echter de SR-N4 die niet minder dan 173 ton weegt en geheel is inge een veerboot. Hjj kan 30 auto’s passagiers meenemen. Hij 1 Rolls-Royce scheepsmotorer 3.400 pk leveren en vier prof een diameter van zes meter a Het 40 meter lange en 24 meter voertuig bereikt een kruissnelheid van 120 km/u. Twee van deze grot crafts worden op het ogenblik voor een autoveerdienst over het Ka naal tussen Ramsgate en Calais. Deze dienst wordt onderhouden door de Britse firma Hoverlloyd, in 1965 opge richt met Zweeds en Engels kapitaal. Zij bestelde in 1965 bij haar oprichting meteen twee van deze grote Hovercrafts en na eerst een seire proefvaarten te hebben gehouden met een paar geleen de kleinere Hovercrafts werd op 2 april van dit jaar begonnen met een geregelde dienst tussen de beide genoemde plaat sen. In de afgelopen zomer voeren de twee Hovercrafts af en aan over het ij precies op ieder uur aan len werd vertrokken. De over- irt in totaal 40 minuten. 1 eerst ontvangen Ihuis van de Stad ;ullen gevuld wor- sn Jeugdrevue rachenfels. dit toernooi zijn FC jerg, SV Post Bonn en de poule. Pinkster- g van de finales. Zit er ss in? ue r v rreussen. Het Tilburgs elftal zal worden op het Raadh Bonn. De avonden zul den met het bezoek aan eer en een Rijnreisje naar de Dra mstanders op d' ta, FC Godesbei Mühlleip, in c idag is de dag Tlburgs succes Bij spoedeisende gevallen, gedurende het weekend wende men zich tot zijn EIGEN huisarts. vlak over het wateroppervlak heenscheert, ziedaar wellicht de beste definitie van een zogenaamde Hovercraft. Zij bestaan nog niet erg lang, de Hovercrafts, en zij winnen gestadig aan pupulariteit, want zij hebben enkele speciale eigenschappen die andere vervoermiddelen niet hebben. Ook in Nederland hebben we in de afgelopen zomermaanden een Hovercraft- proefdienst gehad met diensten vanuit Harlingen en Den Helder naar Terschelling en ook elders zijn er al geregelde diensten met dit soort voertuigen. VVij zullen er dus waarschijnlijk in de toekomst nog heel wat van horen. Hoewel de Hovercrafts pas ongeveer tein jaar bestaan zijn er al veel eerder pogingen gedaan om voertuigen te ontwikkelen die zich enerzijds zonder de hulp van wielen over land zouden kunnen verplaatsen en anderzijds sneller door of over het water zouden kunnen gaan dan de gewone scheppen. Maar voor de verwezenlijking ervan heeft men moeten wachten tot de luchtvaart techniek de helpende hand kon bieden met lichte, krachtige motoren en stevige maar niet al te zware constructies. Het was de Engelsman Cockerell die als eerste een Hovercraft ontwierp, die daarna gebouwd werd door de firma I Saunders-Roe die zowel in de lucht- als in de scheepvaart haar spoi verdiend had. De eerste spectaculaire prestatie die men met dc allereerste Hovercraft verrichtte was dat men in juli 1959, precies vijftig jaar na de Kanaalvlucht van Blleriot, er het Kanaal mee overstak. Hoewel er sindsdien ook in andere landen Hovercrafts zijn ontwikkeld zijn de Britten hierbij nog altijd de onbetwiste leiders geblewen. Hoewel het een vrijwel geheel nieuw experiment was is de dienst een succes en werden ervan 1 april 1970 tot 1 mei van dit jaar 1.600.000 passagiers ver voerd en ruim 200.000 automobielen, met een dienstregelmaat van meer dan 95 pet. Er wordt ook niet alleen tijdens het winterseizoen doorgevaren, er is ook een derde Hovercraft besteld en er worden plannen gemaakt voor verdere diensten waarbij o.a. wordt ged< een dienst tussen Engeland en land. Hovercrafts vragen geen uitgebreide grondfaciliteiten. Desnoods varen zjj zo het strand op en af. Maar voor een geregelde dienst moet er toch wat accommodatie zijn, zoals een klein platform, een stationsgebouw en even tueel wat ruimte voor onderhoudswerk. Die rubber rokken bleken het Ei van Columbus te zijn. De allereerste Hover craft uit 1959, de SR-N1, haalde zonder rokken - dus in zijn aanvanke lijke uitvoering - geen grotere hoogte dan 25 centimeter van de grond. Later werd ditzelfde voertuig uitgerust met rokken van 1.20 meter lang. De presta ties gingen er met sprongen door omhoog; de SR-N1 kon met een snel heid van 55 km/u. gemakkelijk over een muurtje van een meter hoog wippen en sloten en kuilen van 2.40 meter diep en 3.60 meter breed bleken geen enkele hindernis meer te vormen. Eenmaal heeft men het zelfs klaargespeeld om over een aarden wal van 1.80 meter loog heen te zweven. Ook boven water rieken de prestaties nu veel beter want de SR-N1 kon nu worden gebruikt bj]' een zeegang die voor de oorspronkelijke uitvoering te hoog zou zijn geweest. De constructie bleek bovendien bijzonder degelijk te zijn want na ruim 400 uur proefvaren waren de rokken nog geheel onbeschadigd. A.s. zondag speelt Sarto aan de Gilzer- baan tegen de kampioen uit de derde klasse Dongen, haar laatste wedstrijd in het kader van het nederlaagtoemooi. Een toernooi dat voor de Westendbe- woners wel zeer succesvol is verlopen, daar nog geen enkele nederlaag is geïncasseerd en waarin het Goirlese VOAB met een gelijkspel van 2-2 en met een beter benutten van strafschop- - garar pen dan Gilze aan de leiding staat. Het rit vc spreekt vanzelf dat Sarto a.s. zondag alles in het werk zal stellen om dit ongeslagen record te handhaven, maar zij zullen hierbij op geweldige tegen stand kunnen rekenen, daar de nieuwe 2e klasser Dongen alles zal doen om de eerste prijs in de wacht te slepe De Tilburgse voetballiefheb daarom ook rekenen op duel, een gang naar het co: Gilzerbaan zeker waard. De RKSV ’ONS VI over een riant en coi bestaande uit een toilettengroep, een bar, een bestuurskamer, een keuken en een berging met kelder. Het clubhuis is bovendien voorzien van een centrale verwarming, telefoonaansluiting en een moderne alarminstallatie. Hoewel Ons Vios door de bouw van dit prachtige clubhuis voor zware finan ciële lasten is komen te staan, wil hét toch alle bevriende sportvrienden, leden en donateurs in de gelegenheid stellen de trots van deze vereniging te bezichti gen. De opening zal wel op een passen de dus zeer sobere wijze geschieden. Op zaterdag 13 mei om 16.00 uur zal dhr. J. Knippels, Hfd. afd. Plantsoenen van de Dienst Publieke Werken Tilburg namens Weth. E. M. de Grood het clubhuis officieel in gebruik stellen. Van 16.00 tot 18.00 uur zal het bestuur van Ons Vios recipiëren. De competitie is thans zover gevorderd dat het duidelijk is dat zowel de Tilburgers als de mannen uit Leeuwar den een zekere plaats in het midden van de ranglijst blijvend gaan bezetten. Daarom kan de wedstrijd van zondag a.s. perspectieven inhouden van goed en rustig voetbal zonder fanatiek gedoe. Een blik op dezelfde lijst zegt ons dat de krachtsverschillen gering zullen zijn, zodat een puntenverdeling niet onmo gelijk is. Nog even een woor ende sportparkcont ben begrepen C controle gold, er liggen al verge Willem II-bestuui doorgezonden he^ het Sportpark en aan de beti wethouder. Steekproeven hebbe delijk gemaakt dat tot op de dag vandaag er weinig is veranderd. Vanc onze opmerking in de verwachting dat, als gebruikelijk, degenen die de schoen past hem Wei zouden aantrekken. Dui delijker willen wij niet zijn. idag hield V.V. Velocitas ’31 haar leden boven de 16 jaar weer haar jaarlijkse sportdag. Op 9 zeer zware nummers werd er hard gestreden om de clubtitel, met als inzet de prachtige wisselbokaal. In een mooie wedstrijd, waar ook voor de toeschou wers veel te genieten viel, was het tenslotte Karel Monsieurs die na een nek aan nek race met Peter Backx de titel in de wacht sleepte. Het was zeer verheugend, dat ook de jonge spelers zoals S. Dankers en P. v. Corven zich in de voorste regionen wisten te klasseren. Al met al, voor deelnemers en publiek, een zeer geslaagde sportmiddag. komen, met het nadeel dat het voertuig wel erg vlak boven de oppervlakte ligt. Alleen met veel krachtiger motoren zou het voertuig hoger kunnen gaan zwe ven. Maar toen ontdekte men dat er nog een andere manier was, en wel een vrij simpele, om zonder extra motorver mogen toch een grotere zweefhoogte te krijgen. Men kon de spleet langs de rand van het voertuig, waaruit de twee ringvormige luchtstralen omlaag wor den geblazen, naar beneden verlengen. De lucht zou dan toch valk bij de grond worden uitgeblazen terwijl het voertuig zelf zich op grotere hoogte bevond. De enige voorwaarde was dat de verleng stukken flexibel moesten zijn om ge makkelijk allerlei hindernissen en on effenheden in het terrein te kunnen nemen. Om dat te bereiken maakte men gebruik van een aantal afzonder lijke met elkaar verbonden stukken canvas, geïmpregneerd met rubber of van flexibele kunststof platen. Omdat die platen dubbel moeten worden aan gebracht, n.l. aan de binnen- en buiten kant van de luchtstralen, en men in de praktijk toch al gauw van rokken ging spreken werden ze weldra aangeduid als de boven- en de onderrok. waartse druk gaat uitoefènen dat het het voertuig van de grond tilt. Dat betekent weliswaar dat er aan de onderkant lucht van het kussen kan ontsnappen maar door de voortdurende toevoer van nieuwe samengeperste lucht aan de bovenkant blijft het kussen intact zodat het voertuig zwe vende blijft. Door nu op het voertuig motoren met propellers te plaatsen wordt het mogelijk om het voertuig voorwaartse snelheid te geven terwijl roetvlakken - vergelijkbaar met het richtingsroer van een vliegtuig - het beschrijven van bochten mogelijk ma ken. Het resultaat is een voertuig dat niet alleen zweeft maar ook in alle richtingen bestuurbaar is en zich ver plaatsen kan. king van het Gemeentebestuur, de Willem II-jeugd Woningtoezicht en van de KNVB en de naar Duitsland NSF, welke Ons Vios op een subsidie van f. 10.500,00 verraste. En dank zij de enorme inspanningen van het Bouw bedrijf Pellikaan werd het clubhuis in nog geen 4 werkbare weken gebouwd en kon het in november van het voi jaar, zij het provisorisch, in gebluf worden genomen. Gedeelten i bouwwerkzaamheden werden eigen leden in hun vrije tijd verricht. I uitzoeken 150x80 395 -365 HERIZ 140x90 225,— water vaart maar

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1972 | | pagina 3