AG
JANSSENS
FLORYN
‘A
Ha fijn...
een borrel
van floryn!
i
s
i
I
i
i
I
i
I
I
i
caarls
optiek
n
i
i
S
o J
J i
l
I Hovercraft: een schip met
vliegtuigeigenschappen
i
De prijs.
PERZISCHE TAPIJTEN
4
BIETJE
elf
PERZISCHE TAPIJTEN
MOEDERDAG-
IKELEN
ELING
Tioet
te.
Sarto-Dongen
JANSSENS
I
Voetbalver. Ons Vios neemt
nieuw clubhuis in gebruik
Velocitas ’31
hield
clubkampioenschap
Willem II-
Cambuur
Oriëntatierit
A.M.S.C. Aurora
g
o
3
CD
2
2
s
s
I
I
AANBIEDINGEN
Woensdag 10 mei 1972 pagina 3
DETILBURGSE KOERIER
10 mei 1972 - pagina 2
DE ZWEVENDE VEERBOOT
cties
Zo denkt caarls er over.
225,
BELOUDJ
TAFELLOPERS EN TAFELKLEDEN
850,
;nde
proe
onbe
.-lilk
Jiegti
DOKTERS
WEEKENDDIENST
Rubber rokken
HEMELVAARTSDAG
GOIRLE
TANDARTSEN
Fraai uitgerust
APOTHEKERS
Molenbochtstraat 21, tel.
HILVARENBEEK
ZATERDAG 13 mei
ZONDAG 14 mei
GOIRLE
Tilburgseweg 21tel.
TANDARTSEN
APOTHEKERS
Broekhovenseweg 27, tel.
DIERENARTSEN
Nwe. Bosscheweg
N V DISTILLEERDERIJ M. DIRKZWAGER-SCHIEDAM
ropend
UW GESPECIALISEERDE SPECIAALZAAK
UW GESPECIALISEERDE SPECIAALZAAK
I JONGE
GENEVER
ft
KyiEUxi
iFLORYil
NA BRAND WEER OPGEBOUWD
>ren
leze
lacht aan
sn Neder-
TABRITZ
KARADJA
DAYASIN
HAMADAN
SHIRAS
KASKAY
HAMADAN
GULIAR
HERIZ
4850
185CT
NU
NU
NU
NU
NU
NU
NU
NU
395,
498,
395,
498,
>eelt
1 te-
J.l. zone
voor al
me
zijr
de
klei
880
54^
875
Schouwburgring 142 - Tel. 20196
TEGENOVER AUT0RAMA
van
ïtitie.
<.e rit
CL
O
I
.7'
hoe
bl
VS
3
m
x
s
c
3
X
cn
co
G
o
CD
O
o
-s
o
OT
m
O
I
m
m
x
s
CD
E?
7=
Tegensl
Herta,
SC k.
maande
een Ti
JTJ
o
35,—
45,—
35,—
65,—
pen.
ïbber kan
een sfeervol
:omplex aan de
Q
UJ
UI
CD
CD
UI
O
O
CD
O
gc
cg
z
CD
5
S
m
CD
Q
cc
a.s.
een
D
xn /olgens
1972. Alle
De rit is ca.
gericht. Hier
voertuig
luchtkusi
van een brilmontuur
loet even passend
ijn als het model.
ulpdienst buiten de werkuren
1113.
Dr. Schrader,
04247-1250.
Grote
Uit
Witte, Bredaseweg
Spreekuurtijden:
12.00-12.30 en 17.30-1
HOS’ beschikt thans
omfortabel clubhuis,
royale hal met een
i ruime cantine met
J. W. v. Nunen, Ringbaan West 273, tel.
72076.
Heydens,
26244.
its als vaartuigen te zien,
zij voornamelijk over
jbruikt.
Kanaal waarbij
beide zijde
tocht duur
rote Hover-
gebruikt
het
Besterdring-hoek Molenstr.
Veldhovenring 2 - Tilburg
Tel. 04250-31532
KLEINERE MATEN
60x40
80x50
60x40
80x50
NU
NU 1350,—
NU 1550,—
NU 1150,—
NU 1500,—
BELOUDJ oude kleuren
95 x 50 Uitzoeken NU 59,—
200x120
220x140
210x 130
220x135
GROTE TAPIJTEN
200 x 300
220x310
210x320
260x 170
200 x 300
FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN- F
5
I
-n
5
o
i
o
i
tel. 72573.
rdag en zondag
I8.00 uur.
’ericht als
nu’s en 250
heeft vier
en die elk
spellers met
aandrijven.
ïr brede
Bjj spoedeisende gevallen, gedurende
het weekend wende men zich tot zijn
EIGEN huisarts.
300, tel. 22604.
zaterdag en zondag
-18.00 uur.
Inschrijving vanaf 13.00 tot 15.00 uur
bjj Café-Restaurant Aurora, Kerkstraat
43 te Dongen.
Eerste start om 13.30 uur.
Een keurig verzorgde prijzentafel van
1 4 is hiervoor beschikbaar gesteld.
HULP NODIG?
Belt 0011 voor Brandweer, G.G.D. en
Politie.
Autohul
Tel. 321
14 mei a.s. organiseert
C. ’Aurora’ een oriëntatie-rit
ito’s, motoren en scooters.
geldt voor de leden v
’Aurora’ voor de competil
belangrijkheid van deze
getwijfeld een zeer groot aantal
smers aan de start verschijnen.
srs - de heren H. Tromr
c.d. V
Ueme
.-regler
berijdt
Dr. Hooft, Tilburgseweg 116c, Goirle,
tel. 04247-1765.
Twee dagen na de brand van het clubhuis van RKTW werd op
maandag 10 mei het ’home’ van de RKSV Ons Vios eveneens totaal in
de as gelegd. Hoewel de brand van het in 1963 gebouwde clubhuis voor
de in de 4e klasse van de KNVB spelende voetbalvereniging een enorme
tegenslag betekende, bleef het niet bij de pakken neerzitten.
Specialiteit exclu
Overtuig U.
Bij spoedeisende gevallen, gedurende
het weekend wende men zich tot zijn
EIGEN huisarts.
Op zondag 14 mei om half drie spe
Ons Vios een gelegenheidswedstrijd
gen stadgenoot RKTW.
Om 13.45 spelen de B-pupillen van Ons
Vios en RKTW een voorwedstrijd.
Beide elftallen zijn de kampioenen van
de districten Tilburg Noord en Zuid.
Samen met het eveneens gedupeerde
RKTW voerde Ons Vios met mede
werking van de pers de Aktie Brand-
piket. Maar ook in eigen kring werden
diverse akties ontketend om de nood
zakelijke gelden bijeen te krijgen voor
de herbouw van het door brand ver
woeste clubhuis. Daarbij mocht Ons
Vios ook rekenen op de volle medewer-
C. Meyer, Vrijthof 27, Hilvarenbeek,
tel. 04255-1335.
SALONTAPIJTEN ca. 130 x 220
HAMADAN
SERABENT
HAMADAN
MAHAL
cclusieve collectie oude kleuren.
I. Doe nu uw voordeel bij
5 ORYN - FLORYN - FLORYN - FLORYN - FLORYN - FLORYN - FLORYN - FLORYN - FLORYN - FLORYN - FLORYN - FLORYN - FLORYN - FLORYN - S
Het Cl-elftal van de Sportclub Tilburg-
Willem II, dat j.l. zaterdag kampioen
werd in haar afdeling, zal tijdens de
Pinksterdagen deelnemen aan een drie-
örige daags internationaal jeugd toernooi bij
aruik 4e FV Preussen.
van de
i door
Zondag
A.M.S.C.
voor aut_
Deze rit
A.M.S.C.
Gezien de
zal onge
deelnem
De uitzetters - de heren H. Trommelen,
V. van Vorstenbosch en M. v.d. Veeken
inderen u een zeer reglementaire
-’-ïns het K.N.M.V.-reglement
wegen zijn goed berijdbaar.
i. 50 km en wordt verreden
met een gemiddelde snelheid van 30 km
per uur.
Steures, Bredaseweg 384,
Spreekuurtijden: zaterda
12.00-12.30 en 17.30-18
Door eigen import alsmede groothandel in exclusieve Perzische
Tapijten, zijn deze prijzen tot 30% voordeliger dan overal elders. Elk
tapijt met origineel garantie-certificaat. Koop daarvoor NU vertrouwd
en prijsbewust.
Ongelooflijk laag in prijs. Haast U
e SHIRAZ tafellopers 125x80 47< 105,
itzoeken 160x 105 198,—
jrdje aan de heetgloei-
atroleurs die niet heb-
dat onze klacht de totale
Deze is niet nieuw want
-rgeelde rapporten bij het
ur, dat deze meermalen
leeft aan de directie van
en aan de betrokken
sekproeven hebben dui-
dat tot op de dag van
id aar
dat,
De Hovercrafts zijn op het ogenblik nog
slechts in opkomst en vooral econo
misch nog niet volmaakt. De Kanaal-
diensten leveren dan ook voorlopig nog
geen winst op. Maar de ondernemers
zijn vol vertrouwen dat er binnen
afzienbare tijd een type Hovercraft kan
worden ontwikkeld dat wel economisch
te exploiteren is, want pas dan, zo
zeggen zij, zal dit soort voertuigen
volledig tot hun recht en waarde kun
nen komen.
v. Gorp,
22302.
- v. Gorp-Simonis, Veldhovenring 96, tel.
26234.
Een Hovercraft - in het Nederlands
spreekt men dikwijls van een luchtkus-
v senvoertuig of een Zweefvoertuig -
berust hierop dat er lucht wordt aange-
I zogen die aan de onderkant van het
voertuig langs de omtrek met kracht
naar buiten wordt gedreven, en wel in
twee stralen die een binnen- en buiten
ring vormen. De straal van de binnen
ring is daarbij schuin naar binnen
- Hierbij ontstaat er onder het
g een luchtverdichting - het z.g.
issen - dat zo’n krachtige op-
Een dergeljjke eenvoudige accommo
datie, hoverport genoemd, is er
Ramsgate en Calais al aanwezig en
ook moeten komen bij andere plaatsen
die door een Hovercraft-dienst worden
aangedaan. Maar dat vraagt gelukkig
geen al te grote investering.
Rasenberg, Bosscheweg 110, Enschot,
tel. 04251-1648.
H. Timmermans,
105, tel. 35568.
Dierenkliniek Van den Brink, tel.
32867.
Maar het systeem zoals wij het hierbo
ven hebben beschreven heeft één na
deel: de speling tussen de Hovercraft en
grond of het water kan maar heel
sin zijn en hoger dan vijftig centi
meter boven het grond- of wateropper
vlak kunnen ze dan ook nauwelijks
De Engelse firma British Hovercraf
Ltd., een dochteronderneming van
Westland Aricraft die in 1960 Sau-
nders-Roe heeft overgenomen, heeft
met name grote mogelijkheden gezien
in de Hovercraft als veerboot. Na de
SR-N1 kwam zij met de SR-N2 die 66
passagiers kon meenemen en 27 ton
woog en waarmee onder meer in 1964
in een onbevaarbaar gebied vol stroom
versnellingen bij Montreal in Canada
overtuigende demonstraties werden ge
geven. Hierna volgde de in hoofdzaak
voor militair gebruik bestemde SR-N3
van 38 ton die in burgeruitvoering 150
passagiers kan meenemn. De zeventons
SR-N5 is even-zwaar als de SR^Nl maar
kan een tienmaal zo grote lading mee
nemen en een snelheid halen van
120km/u; hij heeft plaats voor 20
passagiers.
Schip of vliegtuig
De moeilijkheid waar men in het begin
in Engeland mee zat was of men de
Hovercrafts nu als vaar-, voer- of vlieg
tuig moest beschouwen. De Hovercrafts
werden nameljjk gebouwd door een
firma die in de eerste plaats een
vüegtuigenfabriek was en zij werden
aanvankelijk als een produkt van de
Britse vliegtuigindustrie gelanceerd en
kregen van de Engelse luchtvaartautori
teiten een Bewijs van Luchtwaardigheid
en een vliegtuigregistratie. Maar al gauw
gingen er stemmen op die zeiden dat
een apparaat dat nauwelijks van de
grond kwam moeilijk als een vliegtuig
kon worden beschouwd en dat stand
punt schijnt in Engeland snel veld te
hebben gewonnen. In ieder geval helt
nu iedereen er toch wel toe over om ze
in de eerste plaat
temeer omdat
water worden gel
Verreweg de grootste Hovercraft is
echter de SR-N4 die niet minder dan
173 ton weegt en geheel is inge
een veerboot. Hjj kan 30 auto’s
passagiers meenemen. Hij 1
Rolls-Royce scheepsmotorer
3.400 pk leveren en vier prof
een diameter van zes meter a
Het 40 meter lange en 24 meter
voertuig bereikt een kruissnelheid van
120 km/u. Twee van deze grot
crafts worden op het ogenblik
voor een autoveerdienst over het Ka
naal tussen Ramsgate en Calais. Deze
dienst wordt onderhouden door de
Britse firma Hoverlloyd, in 1965 opge
richt met Zweeds en Engels kapitaal.
Zij bestelde in 1965 bij haar oprichting
meteen twee van deze grote Hovercrafts
en na eerst een seire proefvaarten te
hebben gehouden met een paar geleen
de kleinere Hovercrafts werd op 2 april
van dit jaar begonnen met een geregelde
dienst tussen de beide genoemde plaat
sen. In de afgelopen zomer voeren de
twee Hovercrafts af en aan over het
ij precies op ieder uur aan
len werd vertrokken. De over-
irt in totaal 40 minuten.
1 eerst ontvangen
Ihuis van de Stad
;ullen gevuld wor-
sn Jeugdrevue
rachenfels.
dit toernooi zijn FC
jerg, SV Post Bonn en
de poule. Pinkster-
g van de finales. Zit er
ss in?
ue r v rreussen.
Het Tilburgs elftal zal
worden op het Raadh
Bonn. De avonden zul
den met het bezoek aan eer
en een Rijnreisje naar de Dra
mstanders op d'
ta, FC Godesbei
Mühlleip, in c
idag is de dag
Tlburgs succes
Bij spoedeisende gevallen, gedurende
het weekend wende men zich tot zijn
EIGEN huisarts.
vlak over het
wateroppervlak heenscheert, ziedaar wellicht de beste definitie van een
zogenaamde Hovercraft. Zij bestaan nog niet erg lang, de Hovercrafts,
en zij winnen gestadig aan pupulariteit, want zij hebben enkele speciale
eigenschappen die andere vervoermiddelen niet hebben. Ook in
Nederland hebben we in de afgelopen zomermaanden een Hovercraft-
proefdienst gehad met diensten vanuit Harlingen en Den Helder naar
Terschelling en ook elders zijn er al geregelde diensten met dit soort
voertuigen. VVij zullen er dus waarschijnlijk in de toekomst nog heel
wat van horen.
Hoewel de Hovercrafts pas ongeveer tein jaar bestaan zijn er al veel
eerder pogingen gedaan om voertuigen te ontwikkelen die zich
enerzijds zonder de hulp van wielen over land zouden kunnen
verplaatsen en anderzijds sneller door of over het water zouden kunnen
gaan dan de gewone scheppen. Maar voor de verwezenlijking ervan
heeft men moeten wachten tot de luchtvaart techniek de helpende
hand kon bieden met lichte, krachtige motoren en stevige maar niet al
te zware constructies. Het was de Engelsman Cockerell die als eerste
een Hovercraft ontwierp, die daarna gebouwd werd door de firma
I Saunders-Roe die zowel in de lucht- als in de scheepvaart haar spoi
verdiend had. De eerste spectaculaire prestatie die men met dc
allereerste Hovercraft verrichtte was dat men in juli 1959, precies
vijftig jaar na de Kanaalvlucht van Blleriot, er het Kanaal mee overstak.
Hoewel er sindsdien ook in andere landen Hovercrafts zijn ontwikkeld
zijn de Britten hierbij nog altijd de onbetwiste leiders geblewen.
Hoewel het een vrijwel geheel nieuw
experiment was is de dienst een succes
en werden ervan 1 april 1970 tot 1 mei
van dit jaar 1.600.000 passagiers ver
voerd en ruim 200.000 automobielen,
met een dienstregelmaat van meer dan
95 pet. Er wordt ook niet alleen tijdens
het winterseizoen doorgevaren, er is
ook een derde Hovercraft besteld en er
worden plannen gemaakt voor verdere
diensten waarbij o.a. wordt ged<
een dienst tussen Engeland en
land.
Hovercrafts vragen geen uitgebreide
grondfaciliteiten. Desnoods varen zjj zo
het strand op en af. Maar voor een
geregelde dienst moet er toch wat
accommodatie zijn, zoals een klein
platform, een stationsgebouw en even
tueel wat ruimte voor onderhoudswerk.
Die rubber rokken bleken het Ei van
Columbus te zijn. De allereerste Hover
craft uit 1959, de SR-N1, haalde
zonder rokken - dus in zijn aanvanke
lijke uitvoering - geen grotere hoogte
dan 25 centimeter van de grond. Later
werd ditzelfde voertuig uitgerust met
rokken van 1.20 meter lang. De presta
ties gingen er met sprongen door
omhoog; de SR-N1 kon met een snel
heid van 55 km/u. gemakkelijk over een
muurtje van een meter hoog wippen en
sloten en kuilen van 2.40 meter diep en
3.60 meter breed bleken geen enkele
hindernis meer te vormen. Eenmaal
heeft men het zelfs klaargespeeld om
over een aarden wal van 1.80 meter
loog heen te zweven. Ook boven water
rieken de prestaties nu veel beter want
de SR-N1 kon nu worden gebruikt bj]'
een zeegang die voor de oorspronkelijke
uitvoering te hoog zou zijn geweest. De
constructie bleek bovendien bijzonder
degelijk te zijn want na ruim 400 uur
proefvaren waren de rokken nog geheel
onbeschadigd.
A.s. zondag speelt Sarto aan de Gilzer-
baan tegen de kampioen uit de derde
klasse Dongen, haar laatste wedstrijd in
het kader van het nederlaagtoemooi.
Een toernooi dat voor de Westendbe-
woners wel zeer succesvol is verlopen,
daar nog geen enkele nederlaag is
geïncasseerd en waarin het Goirlese
VOAB met een gelijkspel van 2-2 en
met een beter benutten van strafschop- - garar
pen dan Gilze aan de leiding staat. Het rit vc
spreekt vanzelf dat Sarto a.s. zondag
alles in het werk zal stellen om dit
ongeslagen record te handhaven, maar
zij zullen hierbij op geweldige tegen
stand kunnen rekenen, daar de nieuwe
2e klasser Dongen alles zal doen om de
eerste prijs in de wacht te slepe
De Tilburgse voetballiefheb
daarom ook rekenen op
duel, een gang naar het co:
Gilzerbaan zeker waard.
De RKSV ’ONS VI
over een riant en coi
bestaande uit een
toilettengroep, een
bar, een bestuurskamer, een keuken en
een berging met kelder. Het clubhuis is
bovendien voorzien van een centrale
verwarming, telefoonaansluiting en een
moderne alarminstallatie.
Hoewel Ons Vios door de bouw van dit
prachtige clubhuis voor zware finan
ciële lasten is komen te staan, wil hét
toch alle bevriende sportvrienden, leden
en donateurs in de gelegenheid stellen
de trots van deze vereniging te bezichti
gen. De opening zal wel op een passen
de dus zeer sobere wijze geschieden.
Op zaterdag 13 mei om 16.00 uur zal
dhr. J. Knippels, Hfd. afd. Plantsoenen
van de Dienst Publieke Werken Tilburg
namens Weth. E. M. de Grood het
clubhuis officieel in gebruik stellen.
Van 16.00 tot 18.00 uur zal het
bestuur van Ons Vios recipiëren.
De competitie is thans zover gevorderd
dat het duidelijk is dat zowel de
Tilburgers als de mannen uit Leeuwar
den een zekere plaats in het midden van
de ranglijst blijvend gaan bezetten.
Daarom kan de wedstrijd van zondag
a.s. perspectieven inhouden van goed en
rustig voetbal zonder fanatiek gedoe.
Een blik op dezelfde lijst zegt ons dat
de krachtsverschillen gering zullen zijn,
zodat een puntenverdeling niet onmo
gelijk is.
Nog even een woor
ende sportparkcont
ben begrepen C
controle gold,
er liggen al verge
Willem II-bestuui
doorgezonden he^
het Sportpark en aan de beti
wethouder. Steekproeven hebbe
delijk gemaakt dat tot op de dag
vandaag er weinig is veranderd. Vanc
onze opmerking in de verwachting dat,
als gebruikelijk, degenen die de schoen
past hem Wei zouden aantrekken. Dui
delijker willen wij niet zijn.
idag hield V.V. Velocitas ’31
haar leden boven de 16 jaar
weer haar jaarlijkse sportdag. Op 9 zeer
zware nummers werd er hard gestreden
om de clubtitel, met als inzet de
prachtige wisselbokaal. In een mooie
wedstrijd, waar ook voor de toeschou
wers veel te genieten viel, was het
tenslotte Karel Monsieurs die na een
nek aan nek race met Peter Backx de
titel in de wacht sleepte. Het was zeer
verheugend, dat ook de jonge spelers
zoals S. Dankers en P. v. Corven zich in
de voorste regionen wisten te klasseren.
Al met al, voor deelnemers en publiek,
een zeer geslaagde sportmiddag.
komen, met het nadeel dat het voertuig
wel erg vlak boven de oppervlakte ligt.
Alleen met veel krachtiger motoren zou
het voertuig hoger kunnen gaan zwe
ven.
Maar toen ontdekte men dat er nog een
andere manier was, en wel een vrij
simpele, om zonder extra motorver
mogen toch een grotere zweefhoogte te
krijgen. Men kon de spleet langs de
rand van het voertuig, waaruit de twee
ringvormige luchtstralen omlaag wor
den geblazen, naar beneden verlengen.
De lucht zou dan toch valk bij de grond
worden uitgeblazen terwijl het voertuig
zelf zich op grotere hoogte bevond. De
enige voorwaarde was dat de verleng
stukken flexibel moesten zijn om ge
makkelijk allerlei hindernissen en on
effenheden in het terrein te kunnen
nemen. Om dat te bereiken maakte
men gebruik van een aantal afzonder
lijke met elkaar verbonden stukken
canvas, geïmpregneerd met rubber of
van flexibele kunststof platen. Omdat
die platen dubbel moeten worden aan
gebracht, n.l. aan de binnen- en buiten
kant van de luchtstralen, en men in de
praktijk toch al gauw van rokken ging
spreken werden ze weldra aangeduid als
de boven- en de onderrok.
waartse druk gaat uitoefènen dat het
het voertuig van de grond tilt. Dat
betekent weliswaar dat er aan de
onderkant lucht van het kussen kan
ontsnappen maar door de voortdurende
toevoer van nieuwe samengeperste
lucht aan de bovenkant blijft het
kussen intact zodat het voertuig zwe
vende blijft. Door nu op het voertuig
motoren met propellers te plaatsen
wordt het mogelijk om het voertuig
voorwaartse snelheid te geven terwijl
roetvlakken - vergelijkbaar met het
richtingsroer van een vliegtuig - het
beschrijven van bochten mogelijk ma
ken. Het resultaat is een voertuig dat
niet alleen zweeft maar ook in alle
richtingen bestuurbaar is en zich ver
plaatsen kan.
king van het Gemeentebestuur, de Willem II-jeugd
Woningtoezicht en van de KNVB en de naar Duitsland
NSF, welke Ons Vios op een subsidie
van f. 10.500,00 verraste. En dank zij
de enorme inspanningen van het Bouw
bedrijf Pellikaan werd het clubhuis in
nog geen 4 werkbare weken gebouwd
en kon het in november van het voi
jaar, zij het provisorisch, in gebluf
worden genomen. Gedeelten i
bouwwerkzaamheden werden
eigen leden in hun vrije tijd verricht.
I uitzoeken 150x80 395 -365
HERIZ 140x90 225,—
water vaart maar