s FLORYN S een borrel van f loryn! I. i Ha fijn..., iJ iUi i I I i i I i i i i i i s I i i i i w\ Citroën introduceert een Break afgeleid van de G.S. Europa krijgt ’eigen’ luchtschip als goodwill ambassadeur Gijzen Optiek Van Gend en Loos actief op de Transsiberische route Schaakver. Schavo Tussenstanden S.V. De Wolstad Handboogsport in Goirle ’Geloven in de toekomst Dr. A. Lange houdt gastkollege 1 A O Autoveerboot brengt heel Europa binnen bereik van automobilisten ari 1972 - pagina 6 DETILBURGSE KOERIER Donderdag 19 februari 1972 - pagina 7 FLINKE GARDEROBE k, ligt leek i LUCHTBEELD IN KLEUR ONBRANDBAAR HELIUMGAS N.V. DISTILLEERDERIJ M. DIRKZWAGERzSCHIEDAM ORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN - FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-S GOODWILL AMBASSADEURS De Breaks EUROPESE ZUSTER De H-1600 serie isserij c. De Break 21. reding De Mehari jer szien woi Nightclub Cabaret Dancing afg. 0-1 Dames- ig 7.90 h wil Sengersprijs itie nt 2.98 DEZE WEEK ijFTok/ |{IFLORY >llege de T Il-straat (50 TV-i luc Kleuter- hansopje men heeft van dit overland- lan ook grote verwachtingen. 1/2-1/2 1-0 0-1 1-0 ZONDAGS GESLOTEN >n arachif'llg. Goossens v.d. Velden Baeten v.d. Wiel Ook de G.S. break m den. Hier in de service- The Blue Note Veemarktstraat 36-38 - Tilburg SENGERS TEXTIELSUPERMARKT HEUVELSTRAAT 97 0-1 1-0 0-1 1-0 gie, i dam 1971 proefsc ’FT transsioensche route steeds aantrek kelijker te worden voor steeds meer goederen; vervoer di In de cate“< vert Citroen het karakter van ledig gehandhaafd ïbruikt voor chappen ter onder- tatieve acties, natio- enz. Voor al deze activi- de ’Europa’ gratis ter 1-0 0-1 1/2-1/2 0-1 1/2-1/2 a. De AMI 8 Break. Door de naar voren te kantelen achter bank en de grote achterdeur biedt deze echte personenauto de laadmoge lijkheden van een lichte bestelwagen. Dit model is dan ook in de AMI 8 serie uitermate populair geworden, b. De GS Break. Ook hier de GS zonder concessies ter aanzien van comfort en rijkwaliteiter maar met extra ruimte (omklapbare achterbank en grote achterdeur). gevend zou sre ontwik- gebied van ambulances, gebruikelijke methode i gewondenvervoer wordt ruimte en comfort een iere orde van grootte ge zante r het gel treedt) minals Antwe*1 stad. 1/2-1/2 1-0 0-1 1/2-1/2 1-0 1-0 'nachthem Merk: 'Koala' (Jansen Tilanus) 1035 punten 899 punten 751 punten 750 punten 710 punten 667 punten plus afg. partij 660 punten 636 punten 587 punten 579 punten m van 375 ie twee-cyL pk on' ;s Se stond was het v de Zeppelin drui J nhuro’ nn A m Voor de 22e ronae van de onderlinge clubcompetitie werden de volgende par tijen gespeeld: Ranglijst wordt aangevoerd door: Bruggers Vergeer Dalderop Sibbing Schoofs B. v. Kuyk i. Zij ortu- hoe- reis gaat. Voor hip betekent dit ick voor de lan- rast, een bus als radiocommuni- rum, een gen’, een ie onder- 16 mensen voor rpna- >ud en een functional i van de public re- ligen staan met el- hip in radiocontact. FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN- F 5 Het beste geeft een interessant beeld van de onvoorstelbare ontwikkeling 3 km/u) bijzonder geschikt voor 'V-opnamen. Hiervoor beschikt het ichtschip over de nodige faciliteiten. Je kunt de weg kwijtraken in die vele vakantiemogelijkheden. We zetten U graag op het goede spoor. Met een onafhankelijk, des kundig advies. Ons adres: SHOP CENTER (links vooraan in de zaak) Tel. 04250-32174 ingen, waar een ontspannende zeereis van enkele dagen of zelfs ikele uren aan verbonden is. tegorie combmatiewagens le ien drie series Breaks waarbij von de personenauto vol- -J*-- fd blijft. spooi sche Gend Intercontainer (die inlijke spoorweg gebied van coi en in twerpen, 1. Van >eck, Tra- rijn maan- vr tussen -havens Gemoltoneerd Bedrukt met leuke figuurtjes Maat 80-86-92 REISBURO ESTO Voor een grandioze vakantie In Euroj schip, 2 weer dt nieuwe zusje ling over te zien varen. Zij het ogenblik gebouwd op dt - j Er zgjn er thans drie, in 1968 en ’69 gebouwd door de Goodyear Tire Rubber Company, ’s werelds grootste banden- en rubbermaatschappij. Good year beschikt over een ruime ervaring in het construeren van deze ’lichter- dan lucht’-schepen. Die ervaring da teert van 1917. Sindsdien maakte Goodyear er meer dan 300, in hoofd zaak voor het leger en de marine. Daarnaast bouwde de maatschappij er nog eens 55 voor eigen - meest com merciële - doeleinden. Hierbij werd grote ervaring opgedaan in de research gericht op de ontwikkeling van lichte, sterke materialen. die het ’rij-op-rij-at systeem de laatste ;n heeft doorgemaakt. In 1947 wer- i er 30.000 auto’s over Het Kanaal >erd, een cijfer dat tien j c te zijn gestegen tot 14( iken 900.000 zal de vraag naar koelwagens zeer sterk toenemen en deze Citroen zal daarbij een belangrijke rol kunnen spelen. Begin vorig jaar is Van Gend en Loos gestart met het vervoer per spoor van containers tussen West-Europa en Japan via de Transsi berische spoorweg. Het is echter niet voor het eerst dat Van Gend Loos van deze spoorweg gebruik maakt voor het vervoer van en naar Japan. Zij doet dit namelijk al voor het stukgoederenvervoer sinds ’67, een vorm van vervoer die zich de laatste tijd gunstig heeft ont wikkeld. Een van de redenen dat Van Gend Loos zich richtte op de Trans siberische route was de sluiting van het Suezkanaal. Aanvankelijk liep het allemaal niet zo best, de reistijd was veel te lang - soms zelfs 100 dagen - zodat de concurrentie met de zeevaart nog niet veel te be tekenen had. Maar dit werd gaandeweg beter. De overslagtechniek van Russen en Japanners werd verbeterd en op dit ogenblik varen er Japanse full-containerschepen. Hierdoor bedraagt de reistijd nu niet meer dan 30 a 35 dagen. Van Gend en Loos heeft de vertegen woordiging voor de Benelux van het geregelde vervoer van Japan. Het spoorwegvervoer vanaf de Pools-Russi- grens vindt sinds kort voor Van l Loos plaats onder regie van -x-iVOQr ge_ zegmaatschappijen op containervervoer op loopt veelal naar de ter- Rotterdam, Amsterdam, Brussel en Luxemburg- in de terminals worden de containers per auto naar de klant gere den. Volgens Van Gend Loos blijkt de Uitslagen ’Schaakver. ’Schavo’ Wed strijden gespeeld op 11-2-1972 groep 1. v. Slooten - Mutsaers Hobert - C. de Kok Belterman - Meyers Graafmans - v. Mechelen Groep 2 Eekelaar - Keyner Bertens - v. Spaandonk Verhoeven - Becx Roelands - Mej. Franken Groep 3 Schouwenaar - v, Soelen J. Jansen - v. Kempen Wielens - Nunnink Mevr. Kokke - v. Pelt v. Kempen - Verhoeven uw brillen’maker -g wordt in de nieuwe schut- van St. Sebastiaan in Goirle de verschoten District 4 - 17. In beide ploegen zijn zeer opgesteld. In District mtters van het Natio- in District 4 verschillende ien van Nederland. sting in de prachtige dé Volharding in de mannen van 'inten. tdstrijd: 16.00 uur. trict 4 is samenge- *ide schutters: J. duw, R. v. Hasselt, lings Sr. van Moed Er komt heel wat bij kijken om zo’n luchtschip operationeel te houden. valt te vergelijken met een gefour neerde dame die met een flinke hoe veelheid garderobe op reis gaa het Goodyear luchtschip betel 5 voertuigen. Een truc dingsma catie- en administratief centrui stationcar als ’commandowage trekker met aanhanger voor de houds- en televisie-apparatuur en een busje voor het vervoer van het lucht- schippersoneel. Dit gezelschap bestaat uit vijf piloten, 16 mensen voor repa ratie en onderhoud en een functionaris voor het behartigen lations. Alle voertuig kaar én het luchtschi Maar, we zeiden het al, de belangstel ling voor het luchtschip is weer groei ende. Het onbrandbare heliumgas, betere materialen en constructie- berekeningen per computer, maken het luchtschip thans tot een voorbeeld van veiligheid. Zijn luchtschepen in ons Europese luchtruim een uiterst zeldzaam verschijnsel, in de Verenigde Staten worden deze nog immer sigaar vormige kolossen veelvuldig waarge nomen. De grote Citroën bestelwagen is door de jaren heen een bekende verschijning in het verkeer. De grote voordelen zijn het gunstige laadvolume (7, 3 m3), de lage laadvloer (35 cm boven de grond) en de sta-hoogte (181 cm). Door zijn speciale constructie leent deze wagen zich bijzonder voor allerlei verbouwingen, waarbij ook de lengte en hoogte aanzienlijk kunnen worden vergroot. Op de tentoonstelling vindt men behalve de standaarduitvoeringen twee bijzondere voertuigen op H-1600 chassis, namelijk een ambulance en een koeh De ambulance is gebouwd door de car- rosseriefabriek Currus in Frankrijk. De normale torsie-staaf-vering is aan de achterzijde vervangen door een hydro- pneumatisch veersysteem zoals de DS dat heeft. Daarmede is een resultaat bereikt dat wel eens maatge kunnen zijn voor de verder keling op het Tegenover de van zieken- en namelijk qua volkomen andc boden. De koelwagen op H-1600 chassis is ge bouwd door de carrosseriefabriek van Sligtenhorst, terwijl de koelinstallatie is verzorgd door de N.V. Grenco. Het geheel is in polyester uitgevoerd. Deze wagen is qua prjjs, doeltreffende ruim te en technische kwaliteit een unieke aanbieding voor vervoerders van ge koelde lading. Door de wettelijke voorschriften die thans op stapel staan Zondag 20 februari om half elf v.m. is er weer een oekumenische dienst in gebouw Emmanuel, Gasstraat 30 (bij Besterdplein). Er komen zowel jongeren als ouderen, katholieken, protestanten als mensen die in de bestaande kerken niet meer zoveel zien. Wij proberen met elkaar te zoeken naar dingen die belangrijk zijn, zowel aan de hand van aktuele onderwerpen als door bezinning op wat wij zijn als mens, als christen misschien. Deze dienst staat rond het thema ’ge loven in de toekomst’ waarbij pater Tesser aanwezig zal zijn. Iedereen is van harte welkom. B. v. xuyk - Goossens J. v. Gorp - B. Strik Bruggers - T. v. Opstal Schoofs - v.d. Velden Baeten - A. v. Opstal M. Strik - J. v. Gorp F. v. Daelen - Claesen Coomans - Hornman Ceelen - Adank Kapitany - H. v. Kuyk Krugers - v. Bragt Chau - H. v. Gorp Bruin - B. Strik Antonius - Hanegraaf Brekelmans - de Leyer Kruitwagen - Vermeer Smulders - Luysterburg Vos-B. v. Kuyk het eerste gezicht AZU maar in feite “r en 12 cm hoger. De jmstig uit de Dyane 6 en Het nuttig laadvermogen iK is 400 >ek, van De Romei- iroek, C. Floris, P. St. Sebastiaan. J. ams, A. Wolfers, van iap. K. Pessers, L. v. .A.O. Reserve J. Raay- en J v.d. Klundert van luchtmachtbasis Cardington in het graafschap Bedfordshire en ontving heel toepasselijk de naam ’Europa’. Dit luchtschip krijgt hetzelfde uiterlijk en dezelfde afmetingen als de ’Ameri ca’, de grootste van de Goodyear- vloot; 57 meter lang, 17,5 meter breed en 16 meter hoog... Evenals haar zus ters in de V.S. zal de ’Europa’ in Engeland en op het continent diverse belangrijke evenementen opluisteren. Ook in Nederland. Overigens is met de constructie nog wel enige tijd ge moeid, zodat het Nederlandse publiek haar waarschijnlijk pas tegen het einde van dit jaar of begin volgend jaar te zien zal krijgen. De cabine van het luchtschip kan slechts 6 passagiers be vatten. Dit staat dus niet in verhou ding tot he t enorme gevaarte zelf. De voortstuwing ontleent de ’Europa’ aan twee 6-cylinder motoren die samen 420 PK leveren. De ’Europa’ is door haar lage snelheid MET DE AUTO OVER ZEE Overal in ons land buigen gezinnen zich over landkaarten en vakan- tiereisgidsen, brochures en lijvige vakantie-uitgaven van talloze reis bureaus. De keuze is vaak moelijk maar een ding staat vast: wie geld heeft, en dat hoeft echt niet zo heel veel te zijn kan een plezierige vakantie in het buitenland beleven deze zomer. Er zijn vele honder den bestemmingen zowel op het vasteland van Europa als voverzee. Wie graag met zijn auto op stap gaat stond vroeger voor een pro bleem, want vaak bleken landen zoals Finland, Noorwegen en Zwe den om slechts enkele te noemen met de auto onbereikbare oorden, terwijl juist deze landen ongekend genot bieden voor wat het auto mobilisme betreft. Dat mocht dan een jaar of tien geleden een moei lijk punt zijn, tegenwoordig is er een ware hausse in vakantiebestem- enl ropa, de bakermat van het lucht zal men binnen afzienbare tijd le halzen kunnen rekken om het van de Amerikaanse drie- zien varen. Zij wordt op le Engelse De in de V.S. opererende luchtschepen zijn de ’Columbia’, ’Mayflower’ en ’America’. Goodyear gebruikt ze als goodwill ambassadeurs bij tal van evenementen, zoals autoraces, football matches, zeilwedstrijden, enz. Ook worden de luchtschepen ingezet ter ondersteuning van charitatieve acties. Ze verschijnen ook wel boven Canada en Mexico. Per jaar leggen deze lucht schepen zo’n 250.000 km af. Het luchtschip is een van de oudste transportmiddelen in de geschie denis van de luchtvaart. De aandacht voor het luchtschip leeft de laatste jaren weer op, vooral omdat vervoersdeskundigen er weer mogelijkheden in schijnen te zien voor goedkoop vrachtvervoer over lange afstanden. Het luchtschip, aldus deze deskundigen, zal wellicht in de toekomst het ’gat’ tussen schip en vliegtuig op kunnen vullen. Die hernieuwde belangstelling voor het luchtschip is mede gebaseerd op het voordeel dat voor het landen en stijgen geen luchthaven nodig is en dus ook geen start- en landingsbanen. Bovendien maakt een luchtschip bijzonder weinig lawaai en verspreidt geen stank. Een an- .dere gunstige factor is de veel grotere veiligheid van het moderne luchtschip vergeleken met die van de schepping van Graf von Zeppe lin, die leefde van 1838 tot 1917. In de tijd tussen de beide wereld oorlogen was de kennis van materialen en sterkteberekeningen nog te gering om van een veilig vervoermiddel te kunnen spreken. Ook wa ren de motoren niet krachtig genoeg. Maar wat de veiligheid het meest in de weg stond was het gebruik van het uiterst brandbare waterstofgas dat de Zeppelin druivende moest houden. Het explo deren van de ’Hindenburg’ op 6 mei 1937, tijdens de landing op een luchthaven bij New York, ligt nog bij velen in het geheugen. Deze wereldschokkende ramp leek tevens de afsluiting te betekenen van het luchtschip tijdperk. Goodwill ambassadeur... dat zal de taak van de ’Europa’ zijn. En die taak strekt zich ook uit tot de avonduren. Goodyear ontwierp namelijk de zgn. ’Super Skytacular’, een vernuftig sys teem bestaande uit 7560 gekleurde lampjes die aan beide flanken van het luchtschip zijn aangebracht over een oppervlakte van 8 bij 35 meter. Meer dan 100 km kabel verbindt de lampjes met een in de cabine ondergebrachte computer die zorgt voor het aan- en uitflitsen van de lampjes in alle moge lijke woord- en beeldcombinaties. Een soort lichtkrant dus met tekenfilm- effecten, goed waarneembaar op een afstand van meer dan duizend meter. De ’Super Skytacular’ zal hoofdza kelijk worden gebruikt voor het uit stralen van boodscl steuning van charita nale collectes, teiten staat beschikking. De lichte bestelwagens In de lichtste klasse heeft Citroën een sterke marktpositie verkregen. De 250 AZU heeft een nuttig laadver mogen van 250 kg. De motor is de luchtgekoelde tweecylinder van de 2CV-4 die 21 pk ontwikkelt. De wa gen dankt zijn populariteit aan zijn lage exploitatiekosten en de voortref felijke vering waardoor ook breekbare lading zonder veel voorzorgen kan worden vervoerd. De AK 400 is op gelijk aap de 250 j 20 cm langer motor is afkomstig uit de Dj levert 33 pk. Het nuttig laad van de 400 AK is 400 kg. De AMI 8 Break en de nieuwe GS Break zijn uitgangspunt geweest voor bijzonder fraaie bestelwagens, die uiterlijk nauw verwant zijn aan de per sonenauto’s, namelijk de AMI 8 Ser vice en de GS Service. De AMI 8 Service heeft een nuttig Luxuenze ’stationwagen’ afgeleid van de DS 21 met 115 pk motor. In de ruimte achter de achterbank bevinder zich twee klapbankjes die geheel in di vloer kunnen verdwijnen. De achter bank zelf kan naar voren worden ge kanteld, waardoor een enorme laad ruimte ontstaat. Op woensdag 23 februari a.s. zal dr. A. Lange op uitnodiging van de Theo logische Fakulteit te Tilburg een gast kollege geven getiteld ’De relatie tus sen autoritair dogmatisch konservatief denken enerzijds en religieuze partici patie anderzijds’. Het kollege vindt plaats in het gebouw van de Theolo gische Fakulteit, Willem 47-49, Tilburg, aanvang 20.00 uur. Dr. A. Lange werd geboren in 1941 te Den Haag. Hij studeerde sociale weten schappen, rrichting sociale psycholo- aan de Universiteit van Amster- van 1959 tot 1966. In oktober promoveerde hij aldaar op een schrift getiteld ’De autoritaire persoonlijkheid en zijn godsdienstige wereld’. Dr. Lange is momenteel werk zaam als wetenschappelijk medewerker aan de Universiteit van Amsterdam. jarer den vervoerd, een cijfer dat tien jaar later bleek te zijn gestegen tot 140.000. In 1965 staken 900.000 motorvoertuigen Het Kanaal over en het afgelopen jaar 1 1/2 miljoen. Het aantal passagiers had toen de 7 miljoen reeds overschre den. De schepen die tussen Lübe~' vemünde en Helsinki varen zijn denlang volgeboekt, terwijl er Turku in Finland en drie ferryhavens van Stockholm prachtige schepen, voorzien van het modernste comfort, vaak met tussenpozen van 11/242 uur in beide richtingen vertrekken. De Finse veerdiensten vervoerden in 1971 vier miljoen passagiers, 500.000 auto’s, 10.000 autobussen en 110.000 vracht wagens. Ook zakenmensen beginnen het genot van zo’n gemakkelijke over tocht in te zien. Wie bijvoorbeeld de Hoek van Holland - Harwich dienst neemt, is in ongeveer 6 uur ’over’, heeft frisse zeelucht ingeademd en be geeft zich met zijn auto verkwikt op weg naar een zakenbespreking. Er va ren thans 350 autoveerboten op 250 belangrijke Europese zeeroutes. Zij verbinden tal van internationale auto wegen met elkaar, die vroeger vrijwel onbereikbaar bleven. Men verwacht dat deze enorme ferry- vloot dit jaar 20 miljoen personen en 10 miljoen motorvoertuigen zal ver voeren. Zaterdag tershal va; wedstrijd District 1’ goede schutters ‘17 o.a. drie schi naai team; i oud-teamlede De eerste ontmoet schietbanen bij Lierop verloren District 4 met 87 pun Aanvang van de weds Het team van District steld uit de volgende Sweens, M. v.d. Wouw, is. v. nassen, J. Kuylen, C. Konings Sr. van Moed en Strijd. H. Geboers en A. v. Hest van Kapel Doelen. C. v. Dorst, C. v. Engelen, C. v. Hoe'- nen. J. v. Pijenbroe Hendriks, van Wayets, Fr. Adai De Vriendschap Berkel van Nj makers N.A.O. Kapel Doelen. De containerschepen tussen Japan en Rusland varen in een vast schema van Yokohama zes maal per maand en van Kobe en Osaka drie maal per maand naar het Russische Nachodka, waar de aansluiting op de Transsiberische trei nen plaatsvindt. Het accent van de goederenstroom ligt op de relatie Japan-Europa. In Nachodka worden de containers overgeslagen op Russische wagens en wordt de trein naar Moskou gefor meerd. Aan de Pools-Russische grens vindt in verband met de verschillende spoorbreedte de overslag plaats. De Méhari blijft nog steeds een aut voor sportieve jonge mensen. Maar dl veelzijdig vervoermiddel biedt moge lijkheden van allerlei aard en deze trekken dan ook voortdurend meer be langstelling. Het nuttig laadvermoger is 400 kg en de carrosserie is gehee uit plastic vervaardigd, waardoor e zelfs geen roestproblemen ontstaal wanneer men vochtige of zoute ladin; vervoert of de wagen dagelijks me water schoon spuit. laadvermogen van 375 kg en heeft een luchtgekoelde twee-cylinder motor van 602 cm3 die 35 pk ontwikkelt. In de nieuwe GS Service vindt men de GS motor (4 cylinder luchtgekoeld) van 1015 Cm3 die 61 pk levert. Men kan kiezen uit twee uitvoeringen, na melijk tolé en vitré, d.w.z. met de zij panelen in Staalplaat of in glas. Het nuttig laadvermogen van de tolé is 480 kg en van de vitré 435 kg. grote voordelen zijn olume (7, 3 m3), de (35 c Ste (II specioiv zich t" pen, waa aanzienl Op de L lalve de standaarduitvoer j zondert voertuigen op I namelijk een ambulai Iwagen. 1-0 1-0 1-0 0-1 0-1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1972 | | pagina 7