s
FLORYN
S
een borrel
van f loryn!
I.
i
Ha fijn...,
iJ iUi
i
I
I
i
i
I
i
i
i
i
i
i
s
I
i
i
i
i
w\
Citroën introduceert een
Break afgeleid van de G.S.
Europa krijgt ’eigen’ luchtschip
als goodwill ambassadeur
Gijzen Optiek
Van Gend en Loos actief
op de Transsiberische route
Schaakver.
Schavo
Tussenstanden
S.V. De Wolstad
Handboogsport
in Goirle
’Geloven in
de toekomst
Dr. A. Lange
houdt gastkollege
1
A O
Autoveerboot brengt heel
Europa binnen bereik van
automobilisten
ari 1972 - pagina 6
DETILBURGSE KOERIER
Donderdag 19 februari 1972 - pagina 7
FLINKE GARDEROBE
k, ligt
leek i
LUCHTBEELD IN KLEUR
ONBRANDBAAR HELIUMGAS
N.V. DISTILLEERDERIJ M. DIRKZWAGERzSCHIEDAM
ORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN - FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-S
GOODWILL AMBASSADEURS
De Breaks
EUROPESE ZUSTER
De H-1600 serie
isserij
c. De Break 21.
reding
De Mehari
jer
szien woi
Nightclub Cabaret Dancing
afg.
0-1
Dames-
ig
7.90
h wil
Sengersprijs
itie
nt
2.98
DEZE WEEK
ijFTok/
|{IFLORY
>llege
de T
Il-straat
(50
TV-i
luc
Kleuter-
hansopje
men heeft van dit overland-
lan ook grote verwachtingen.
1/2-1/2
1-0
0-1
1-0
ZONDAGS
GESLOTEN
>n
arachif'llg.
Goossens
v.d. Velden
Baeten
v.d. Wiel
Ook de G.S. break m
den. Hier in de service-
The Blue Note
Veemarktstraat 36-38 - Tilburg
SENGERS
TEXTIELSUPERMARKT
HEUVELSTRAAT 97
0-1
1-0
0-1
1-0
gie, i
dam
1971
proefsc
’FT
transsioensche route steeds aantrek
kelijker te worden voor steeds meer
goederen;
vervoer di
In de cate“<
vert Citroen
het karakter van
ledig gehandhaafd
ïbruikt voor
chappen ter onder-
tatieve acties, natio-
enz. Voor al deze activi-
de ’Europa’ gratis ter
1-0
0-1
1/2-1/2
0-1
1/2-1/2
a. De AMI 8 Break.
Door de naar voren te kantelen achter
bank en de grote achterdeur biedt
deze echte personenauto de laadmoge
lijkheden van een lichte bestelwagen.
Dit model is dan ook in de AMI 8
serie uitermate populair geworden, b.
De GS Break.
Ook hier de GS zonder concessies ter
aanzien van comfort en rijkwaliteiter
maar met extra ruimte (omklapbare
achterbank en grote achterdeur).
gevend zou
sre ontwik-
gebied van ambulances,
gebruikelijke methode
i gewondenvervoer wordt
ruimte en comfort een
iere orde van grootte ge
zante r
het gel
treedt)
minals
Antwe*1
stad.
1/2-1/2
1-0
0-1
1/2-1/2
1-0
1-0
'nachthem
Merk: 'Koala'
(Jansen Tilanus)
1035 punten
899 punten
751 punten
750 punten
710 punten
667 punten
plus afg. partij
660 punten
636 punten
587 punten
579 punten
m van 375
ie twee-cyL
pk on'
;s Se
stond was het v
de Zeppelin drui
J nhuro’ nn A m
Voor de 22e ronae van de onderlinge
clubcompetitie werden de volgende par
tijen gespeeld:
Ranglijst wordt aangevoerd door:
Bruggers
Vergeer
Dalderop
Sibbing
Schoofs
B. v. Kuyk
i. Zij
ortu-
hoe-
reis gaat. Voor
hip betekent dit
ick voor de lan-
rast, een bus als radiocommuni-
rum, een
gen’, een
ie onder-
16 mensen voor rpna-
>ud en een functional
i van de public re-
ligen staan met el-
hip in radiocontact.
FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN-FLORYN- F
5
Het beste geeft een interessant beeld
van de onvoorstelbare ontwikkeling
3 km/u) bijzonder geschikt voor
'V-opnamen. Hiervoor beschikt het
ichtschip over de nodige faciliteiten.
Je kunt de weg kwijtraken in die
vele vakantiemogelijkheden. We
zetten U graag op het goede
spoor. Met een onafhankelijk, des
kundig advies.
Ons adres:
SHOP CENTER
(links vooraan in de zaak)
Tel. 04250-32174
ingen, waar een ontspannende zeereis van enkele dagen of zelfs
ikele uren aan verbonden is.
tegorie combmatiewagens le
ien drie series Breaks waarbij
von de personenauto vol-
-J*-- fd blijft.
spooi
sche
Gend
Intercontainer (die
inlijke spoorweg
gebied van coi
en
in
twerpen,
1. Van
>eck, Tra-
rijn maan-
vr tussen
-havens
Gemoltoneerd
Bedrukt met leuke figuurtjes
Maat 80-86-92
REISBURO ESTO
Voor een
grandioze vakantie
In Euroj
schip, 2
weer dt
nieuwe zusje
ling over te zien varen. Zij
het ogenblik gebouwd op dt
- j
Er zgjn er thans drie, in 1968 en ’69
gebouwd door de Goodyear Tire
Rubber Company, ’s werelds grootste
banden- en rubbermaatschappij. Good
year beschikt over een ruime ervaring
in het construeren van deze ’lichter-
dan lucht’-schepen. Die ervaring da
teert van 1917. Sindsdien maakte
Goodyear er meer dan 300, in hoofd
zaak voor het leger en de marine.
Daarnaast bouwde de maatschappij er
nog eens 55 voor eigen - meest com
merciële - doeleinden. Hierbij werd
grote ervaring opgedaan in de research
gericht op de ontwikkeling van lichte,
sterke materialen.
die het ’rij-op-rij-at systeem de laatste
;n heeft doorgemaakt. In 1947 wer-
i er 30.000 auto’s over Het Kanaal
>erd, een cijfer dat tien j
c te zijn gestegen tot 14(
iken 900.000
zal de vraag naar koelwagens zeer
sterk toenemen en deze Citroen zal
daarbij een belangrijke rol kunnen
spelen.
Begin vorig jaar is Van Gend en Loos gestart met het vervoer per
spoor van containers tussen West-Europa en Japan via de Transsi
berische spoorweg. Het is echter niet voor het eerst dat Van Gend
Loos van deze spoorweg gebruik maakt voor het vervoer van en naar
Japan. Zij doet dit namelijk al voor het stukgoederenvervoer sinds
’67, een vorm van vervoer die zich de laatste tijd gunstig heeft ont
wikkeld.
Een van de redenen dat Van Gend Loos zich richtte op de Trans
siberische route was de sluiting van het Suezkanaal. Aanvankelijk liep
het allemaal niet zo best, de reistijd was veel te lang - soms zelfs 100
dagen - zodat de concurrentie met de zeevaart nog niet veel te be
tekenen had. Maar dit werd gaandeweg beter. De overslagtechniek
van Russen en Japanners werd verbeterd en op dit ogenblik varen er
Japanse full-containerschepen. Hierdoor bedraagt de reistijd nu niet
meer dan 30 a 35 dagen.
Van Gend en Loos heeft de vertegen
woordiging voor de Benelux van het
geregelde vervoer van Japan. Het
spoorwegvervoer vanaf de Pools-Russi-
grens vindt sinds kort voor Van
l Loos plaats onder regie van
-x-iVOQr ge_
zegmaatschappijen op
containervervoer op
loopt veelal naar de ter-
Rotterdam, Amsterdam,
Brussel en Luxemburg-
in de terminals worden de
containers per auto naar de klant gere
den.
Volgens Van Gend Loos blijkt de
Uitslagen ’Schaakver. ’Schavo’ Wed
strijden gespeeld op 11-2-1972
groep 1.
v. Slooten - Mutsaers
Hobert - C. de Kok
Belterman - Meyers
Graafmans - v. Mechelen
Groep 2
Eekelaar - Keyner
Bertens - v. Spaandonk
Verhoeven - Becx
Roelands - Mej. Franken
Groep 3
Schouwenaar - v, Soelen
J. Jansen - v. Kempen
Wielens - Nunnink
Mevr. Kokke - v. Pelt
v. Kempen - Verhoeven
uw brillen’maker
-g wordt in de nieuwe schut-
van St. Sebastiaan in Goirle de
verschoten District 4 -
17. In beide ploegen zijn zeer
opgesteld. In District
mtters van het Natio-
in District 4 verschillende
ien van Nederland.
sting in de prachtige
dé Volharding in
de mannen van
'inten.
tdstrijd: 16.00 uur.
trict 4 is samenge-
*ide schutters: J.
duw, R. v. Hasselt,
lings Sr. van Moed
Er komt heel wat bij kijken om zo’n
luchtschip operationeel te houden.
valt te vergelijken met een gefour
neerde dame die met een flinke hoe
veelheid garderobe op reis gaa
het Goodyear luchtschip betel
5 voertuigen. Een truc
dingsma
catie- en administratief centrui
stationcar als ’commandowage
trekker met aanhanger voor de
houds- en televisie-apparatuur en een
busje voor het vervoer van het lucht-
schippersoneel. Dit gezelschap bestaat
uit vijf piloten, 16 mensen voor repa
ratie en onderhoud en een functionaris
voor het behartigen
lations. Alle voertuig
kaar én het luchtschi
Maar, we zeiden het al, de belangstel
ling voor het luchtschip is weer groei
ende. Het onbrandbare heliumgas,
betere materialen en constructie-
berekeningen per computer, maken
het luchtschip thans tot een voorbeeld
van veiligheid. Zijn luchtschepen in
ons Europese luchtruim een uiterst
zeldzaam verschijnsel, in de Verenigde
Staten worden deze nog immer sigaar
vormige kolossen veelvuldig waarge
nomen.
De grote Citroën bestelwagen is door
de jaren heen een bekende verschijning
in het verkeer. De grote voordelen zijn
het gunstige laadvolume (7, 3 m3), de
lage laadvloer (35 cm boven de grond)
en de sta-hoogte (181 cm).
Door zijn speciale constructie leent
deze wagen zich bijzonder voor allerlei
verbouwingen, waarbij ook de lengte
en hoogte aanzienlijk kunnen worden
vergroot. Op de tentoonstelling vindt
men behalve de standaarduitvoeringen
twee bijzondere voertuigen op H-1600
chassis, namelijk een ambulance en
een koeh
De ambulance is gebouwd door de car-
rosseriefabriek Currus in Frankrijk. De
normale torsie-staaf-vering is aan de
achterzijde vervangen door een hydro-
pneumatisch veersysteem zoals de DS
dat heeft. Daarmede is een resultaat
bereikt dat wel eens maatge
kunnen zijn voor de verder
keling op het
Tegenover de
van zieken- en
namelijk qua
volkomen andc
boden.
De koelwagen op H-1600 chassis is ge
bouwd door de carrosseriefabriek van
Sligtenhorst, terwijl de koelinstallatie
is verzorgd door de N.V. Grenco. Het
geheel is in polyester uitgevoerd. Deze
wagen is qua prjjs, doeltreffende ruim
te en technische kwaliteit een unieke
aanbieding voor vervoerders van ge
koelde lading. Door de wettelijke
voorschriften die thans op stapel staan
Zondag 20 februari om half elf v.m. is
er weer een oekumenische dienst in
gebouw Emmanuel, Gasstraat 30 (bij
Besterdplein).
Er komen zowel jongeren als ouderen,
katholieken, protestanten als mensen
die in de bestaande kerken niet meer
zoveel zien.
Wij proberen met elkaar te zoeken
naar dingen die belangrijk zijn, zowel
aan de hand van aktuele onderwerpen
als door bezinning op wat wij zijn als
mens, als christen misschien.
Deze dienst staat rond het thema ’ge
loven in de toekomst’ waarbij pater
Tesser aanwezig zal zijn.
Iedereen is van harte welkom.
B. v. xuyk - Goossens
J. v. Gorp - B. Strik
Bruggers - T. v. Opstal
Schoofs - v.d. Velden
Baeten - A. v. Opstal
M. Strik - J. v. Gorp
F. v. Daelen - Claesen
Coomans - Hornman
Ceelen - Adank
Kapitany - H. v. Kuyk
Krugers - v. Bragt
Chau - H. v. Gorp
Bruin - B. Strik
Antonius - Hanegraaf
Brekelmans - de Leyer
Kruitwagen - Vermeer
Smulders - Luysterburg
Vos-B. v. Kuyk
het eerste gezicht
AZU maar in feite
“r en 12 cm hoger. De
jmstig uit de Dyane 6 en
Het nuttig laadvermogen
iK is 400
>ek, van De Romei-
iroek, C. Floris, P.
St. Sebastiaan. J.
ams, A. Wolfers, van
iap. K. Pessers, L. v.
.A.O. Reserve J. Raay-
en J v.d. Klundert van
luchtmachtbasis Cardington in het
graafschap Bedfordshire en ontving
heel toepasselijk de naam ’Europa’.
Dit luchtschip krijgt hetzelfde uiterlijk
en dezelfde afmetingen als de ’Ameri
ca’, de grootste van de Goodyear-
vloot; 57 meter lang, 17,5 meter breed
en 16 meter hoog... Evenals haar zus
ters in de V.S. zal de ’Europa’ in
Engeland en op het continent diverse
belangrijke evenementen opluisteren.
Ook in Nederland. Overigens is met de
constructie nog wel enige tijd ge
moeid, zodat het Nederlandse publiek
haar waarschijnlijk pas tegen het einde
van dit jaar of begin volgend jaar te
zien zal krijgen. De cabine van het
luchtschip kan slechts 6 passagiers be
vatten. Dit staat dus niet in verhou
ding tot he t enorme gevaarte zelf. De
voortstuwing ontleent de ’Europa’ aan
twee 6-cylinder motoren die samen
420 PK leveren.
De ’Europa’ is door haar lage snelheid
MET DE AUTO OVER ZEE
Overal in ons land buigen gezinnen zich over landkaarten en vakan-
tiereisgidsen, brochures en lijvige vakantie-uitgaven van talloze reis
bureaus. De keuze is vaak moelijk maar een ding staat vast: wie geld
heeft, en dat hoeft echt niet zo heel veel te zijn kan een plezierige
vakantie in het buitenland beleven deze zomer. Er zijn vele honder
den bestemmingen zowel op het vasteland van Europa als voverzee.
Wie graag met zijn auto op stap gaat stond vroeger voor een pro
bleem, want vaak bleken landen zoals Finland, Noorwegen en Zwe
den om slechts enkele te noemen met de auto onbereikbare oorden,
terwijl juist deze landen ongekend genot bieden voor wat het auto
mobilisme betreft. Dat mocht dan een jaar of tien geleden een moei
lijk punt zijn, tegenwoordig is er een ware hausse in vakantiebestem-
enl
ropa, de bakermat van het lucht
zal men binnen afzienbare tijd
le halzen kunnen rekken om het
van de Amerikaanse drie-
zien varen. Zij wordt op
le Engelse
De in de V.S. opererende luchtschepen
zijn de ’Columbia’, ’Mayflower’ en
’America’. Goodyear gebruikt ze als
goodwill ambassadeurs bij tal van
evenementen, zoals autoraces, football
matches, zeilwedstrijden, enz. Ook
worden de luchtschepen ingezet ter
ondersteuning van charitatieve acties.
Ze verschijnen ook wel boven Canada
en Mexico. Per jaar leggen deze lucht
schepen zo’n 250.000 km af.
Het luchtschip is een van de oudste transportmiddelen in de geschie
denis van de luchtvaart. De aandacht voor het luchtschip leeft de
laatste jaren weer op, vooral omdat vervoersdeskundigen er weer
mogelijkheden in schijnen te zien voor goedkoop vrachtvervoer over
lange afstanden. Het luchtschip, aldus deze deskundigen, zal wellicht
in de toekomst het ’gat’ tussen schip en vliegtuig op kunnen vullen.
Die hernieuwde belangstelling voor het luchtschip is mede gebaseerd
op het voordeel dat voor het landen en stijgen geen luchthaven nodig
is en dus ook geen start- en landingsbanen. Bovendien maakt een
luchtschip bijzonder weinig lawaai en verspreidt geen stank. Een an-
.dere gunstige factor is de veel grotere veiligheid van het moderne
luchtschip vergeleken met die van de schepping van Graf von Zeppe
lin, die leefde van 1838 tot 1917. In de tijd tussen de beide wereld
oorlogen was de kennis van materialen en sterkteberekeningen nog te
gering om van een veilig vervoermiddel te kunnen spreken. Ook wa
ren de motoren niet krachtig genoeg. Maar wat de veiligheid het
meest in de weg stond was het gebruik van het uiterst brandbare
waterstofgas dat de Zeppelin druivende moest houden. Het explo
deren van de ’Hindenburg’ op 6 mei 1937, tijdens de landing op een
luchthaven bij New York, ligt nog bij velen in het geheugen. Deze
wereldschokkende ramp leek tevens de afsluiting te betekenen van
het luchtschip tijdperk.
Goodwill ambassadeur... dat zal de
taak van de ’Europa’ zijn. En die taak
strekt zich ook uit tot de avonduren.
Goodyear ontwierp namelijk de zgn.
’Super Skytacular’, een vernuftig sys
teem bestaande uit 7560 gekleurde
lampjes die aan beide flanken van het
luchtschip zijn aangebracht over een
oppervlakte van 8 bij 35 meter. Meer
dan 100 km kabel verbindt de lampjes
met een in de cabine ondergebrachte
computer die zorgt voor het aan- en
uitflitsen van de lampjes in alle moge
lijke woord- en beeldcombinaties. Een
soort lichtkrant dus met tekenfilm-
effecten, goed waarneembaar op een
afstand van meer dan duizend meter.
De ’Super Skytacular’ zal hoofdza
kelijk worden gebruikt voor het uit
stralen van boodscl
steuning van charita
nale collectes,
teiten staat
beschikking.
De lichte bestelwagens
In de lichtste klasse heeft Citroën een
sterke marktpositie verkregen.
De 250 AZU heeft een nuttig laadver
mogen van 250 kg. De motor is de
luchtgekoelde tweecylinder van de
2CV-4 die 21 pk ontwikkelt. De wa
gen dankt zijn populariteit aan zijn
lage exploitatiekosten en de voortref
felijke vering waardoor ook breekbare
lading zonder veel voorzorgen kan
worden vervoerd.
De AK 400 is op
gelijk aap de 250 j
20 cm langer
motor is afkomstig uit de Dj
levert 33 pk. Het nuttig laad
van de 400 AK is 400 kg.
De AMI 8 Break en de nieuwe GS
Break zijn uitgangspunt geweest voor
bijzonder fraaie bestelwagens, die
uiterlijk nauw verwant zijn aan de per
sonenauto’s, namelijk de AMI 8 Ser
vice en de GS Service.
De AMI 8 Service heeft een nuttig
Luxuenze ’stationwagen’ afgeleid van
de DS 21 met 115 pk motor. In de
ruimte achter de achterbank bevinder
zich twee klapbankjes die geheel in di
vloer kunnen verdwijnen. De achter
bank zelf kan naar voren worden ge
kanteld, waardoor een enorme laad
ruimte ontstaat.
Op woensdag 23 februari a.s. zal dr.
A. Lange op uitnodiging van de Theo
logische Fakulteit te Tilburg een gast
kollege geven getiteld ’De relatie tus
sen autoritair dogmatisch konservatief
denken enerzijds en religieuze partici
patie anderzijds’. Het kollege vindt
plaats in het gebouw van de Theolo
gische Fakulteit, Willem
47-49, Tilburg, aanvang 20.00 uur.
Dr. A. Lange werd geboren in 1941 te
Den Haag. Hij studeerde sociale weten
schappen, rrichting sociale psycholo-
aan de Universiteit van Amster-
van 1959 tot 1966. In oktober
promoveerde hij aldaar op een
schrift getiteld ’De autoritaire
persoonlijkheid en zijn godsdienstige
wereld’. Dr. Lange is momenteel werk
zaam als wetenschappelijk medewerker
aan de Universiteit van Amsterdam.
jarer
den
vervoerd, een cijfer dat tien jaar later
bleek te zijn gestegen tot 140.000. In
1965 staken 900.000 motorvoertuigen
Het Kanaal over en het afgelopen jaar
1 1/2 miljoen. Het aantal passagiers
had toen de 7 miljoen reeds overschre
den.
De schepen die tussen Lübe~'
vemünde en Helsinki varen zijn
denlang volgeboekt, terwijl er
Turku in Finland en drie ferryhavens
van Stockholm prachtige schepen,
voorzien van het modernste comfort,
vaak met tussenpozen van 11/242
uur in beide richtingen vertrekken. De
Finse veerdiensten vervoerden in 1971
vier miljoen passagiers, 500.000 auto’s,
10.000 autobussen en 110.000 vracht
wagens. Ook zakenmensen beginnen
het genot van zo’n gemakkelijke over
tocht in te zien. Wie bijvoorbeeld de
Hoek van Holland - Harwich dienst
neemt, is in ongeveer 6 uur ’over’,
heeft frisse zeelucht ingeademd en be
geeft zich met zijn auto verkwikt op
weg naar een zakenbespreking. Er va
ren thans 350 autoveerboten op 250
belangrijke Europese zeeroutes. Zij
verbinden tal van internationale auto
wegen met elkaar, die vroeger vrijwel
onbereikbaar bleven.
Men verwacht dat deze enorme ferry-
vloot dit jaar 20 miljoen personen en
10 miljoen motorvoertuigen zal ver
voeren.
Zaterdag
tershal va;
wedstrijd
District 1’
goede schutters
‘17 o.a. drie schi
naai team; i
oud-teamlede
De eerste ontmoet
schietbanen bij
Lierop verloren
District 4 met 87 pun
Aanvang van de weds
Het team van District
steld uit de volgende
Sweens, M. v.d. Wouw, is. v. nassen,
J. Kuylen, C. Konings Sr. van Moed
en Strijd. H. Geboers en A. v. Hest
van Kapel Doelen. C. v. Dorst, C. v.
Engelen, C. v. Hoe'-
nen. J. v. Pijenbroe
Hendriks, van
Wayets, Fr. Adai
De Vriendschap
Berkel van Nj
makers N.A.O.
Kapel Doelen.
De containerschepen tussen Japan en
Rusland varen in een vast schema van
Yokohama zes maal per maand en van
Kobe en Osaka drie maal per maand
naar het Russische Nachodka, waar de
aansluiting op de Transsiberische trei
nen plaatsvindt. Het accent van de
goederenstroom ligt op de relatie
Japan-Europa.
In Nachodka worden de containers
overgeslagen op Russische wagens en
wordt de trein naar Moskou gefor
meerd. Aan de Pools-Russische grens
vindt in verband met de verschillende
spoorbreedte de overslag plaats.
De Méhari blijft nog steeds een aut
voor sportieve jonge mensen. Maar dl
veelzijdig vervoermiddel biedt moge
lijkheden van allerlei aard en deze
trekken dan ook voortdurend meer be
langstelling. Het nuttig laadvermoger
is 400 kg en de carrosserie is gehee
uit plastic vervaardigd, waardoor e
zelfs geen roestproblemen ontstaal
wanneer men vochtige of zoute ladin;
vervoert of de wagen dagelijks me
water schoon spuit.
laadvermogen van 375 kg en heeft een
luchtgekoelde twee-cylinder motor van
602 cm3 die 35 pk ontwikkelt.
In de nieuwe GS Service vindt men de
GS motor (4 cylinder luchtgekoeld)
van 1015 Cm3 die 61 pk levert. Men
kan kiezen uit twee uitvoeringen, na
melijk tolé en vitré, d.w.z. met de zij
panelen in Staalplaat of in glas. Het
nuttig laadvermogen van de tolé is 480
kg en van de vitré 435 kg.
grote voordelen zijn
olume (7, 3 m3), de
(35 c
Ste (II
specioiv
zich t"
pen, waa
aanzienl
Op de L
lalve de standaarduitvoer
j zondert voertuigen op I
namelijk een ambulai
Iwagen.
1-0
1-0
1-0
0-1
0-1