NATUURLIJK
6%S
LLS
w
g
De Simca 1000 is nu al
tien jaar lang zeer populair
LEENAARTS’ KLEDING
KI CDK
159,
98,
59,
5/s
?m*zdxp7?.a 6!/2/o J
A. Jansen
Ook voor uw spaargeld
po/ I
2
DE POSTELSE HOEVE
WINTERKLEDING
JACKS
WINTERJASSEN
WINTERJASSEN
u
van
renata
htin
^VORSELAARS
T doe het zelfshop
04 1
llllllllllllll^
Het SERVIEZENHUIS
TAHAMO
'V( LOPEN
tZAO/ 7|/n0/>
Donderdag 30 september 1971 - pagina 15
DE TILBURGSE KOERIER
ber 1971 - pagina 14
I
Steunzolen naar maat
SL-Annaplein 14
Telefoon 23692
idem en klassiek
DE REMMEN
HET INTERIEUR
DE WEGLIGGING
test
auto
DE VERSNELLINGSBAK
DE CAROSSERIE
EINDOORDEEL
DE MOTOR
VERWARMING EN VENTILATIE
met
V
Voor alles wat besproken
Of
gevierd moet worden
naar
Raamkozijnen
DR DEELENLAAN 10 - TILBURG - TEL. 71977
van vlotte
En... u spaart bij uw verzekeringsadvi
seur, tevens spaaragent van de CDK. Dat
betekent diskrete en persoonlijke service!
direct opvraagbaar
minimum saldo 10,-
Alleen NIEUWLANDSTRAAT 62 hoek Heuvelstraat
Laat nu uw GASHAARD of
C.V. KETEL
NATUURLIJK
lige auto
Juliana van Stolbergstraat 14-16 - Tilburg - Tel. 20476
rg
12.30 uur
AT
jeling
Von Suppéstraat 35 (Heikant) Tel.: 20866
GASVERWARMINGSSERVICE
Speciaal in steun- en gemakschoenen
Maat- en orthopedische schoenmakerij
Pedicure
JA
n
Ook de prijzen
kunnen u alleen maar
meevallen
hebben wij
een uitgebreide
collectie
Deze worden door ons
gefabriceerd in alle maten
en uitvoeringen die U
wenst.
met bontvoering
tot klassieke
KINDERVOETJES MOE
TEN EEN LEVENLANG
MEE. VOETGEBREKEN
VOORKOMEN IS BETER
DAN ZE GENEZEN.
152,75
120,90
47,40
176,40
94,95
229,15
:ontro-
t door-
JEUGDSCHOEISEL
IN 4 WIJDTE MATEN
een
tuur-
Radio T.V.
Tel.31489
ie
lotoriseerd
>se ver-
c heeft
waardoor
rustige loop
J. SIMONS-v.d. BRINK
ZUIVER MAKEN
Ja
Nieuwlandstraat 60 - Telefoon 20705-21614
Ook voor a//e onderdelen van C.V. gashaarden en geisers
rege.
zijn
kout
aan dt
en de
■ok de
uitge-
gelijk-
t dus
GAAT SOMS SNELLER
DAN RIJDEN
KOMT U EENS BIJ ONS KIJKEN
ortstuurwiel
■d van zwart
■en met ron-
ïklede naaf
echte
id ge-
In onze zaak worden
klndervoeten deskundig
opgemeten met de
RENATA-pasvormlndikator.
voor heren en
voor jongens
6 maanden opzegging
minimum saldo 1.000,-
Een aantrekkelijke rente voor uw spaar
geld krijgt u bij de CDK. Kijkt u maar en
vergelijkt u maar!
De Simca 1000, zonder wieldopj
door onze fotograaf in het najaar i
1961 gefotografeerd.
Wij bieden u een grote sortering in
12-pers. KOFFIE-, THEE-, ONTBIJT-
en EETSERVIES vanaf
KOOKSET Roestvrijstaal 5-delig v.a.
DRINKSERVIEZEN glas 30-delig v.a.
DfilNKSERVIEZEN kristal 30-delig v.a.
CASSETTES GERO ZILMETA v.a.
CASSETTES GERO ZILDURO v.a.
TOMADO
BRABANTIA
LUXE EN HUISHOUDELIJKE ARTIKELEN
Oude Gracht 158, Utrecht
UTRECHT e^deïoiXAND/ênfvanpïe^son^HeldrinthSRerson.
En als U dan
prettig wilt
lopen, neem dan
deze sportieve wandel
schoen. Daar wordt U niet
moe op. ‘t Is dan ook
De sportieve schoen
met VOETBED
ring. De eerstgenoemde typè..,
GL zijn zeer behoorlijk gemc
en kunnen vlot in het hedendaags
keer meekomen. Het motorblok
een vijfmaal gelagerde krukas,
de motorstabiliteit en de rus
De 1000 versies van de Simca zijn
uitgerust met een 944 cc.
-uim_44 din pk. geeft. Allee
HOTEL
CAFE
I REST.
maar ook van
3 maanden opzegging 24 maanden1°pze39^9 /fc/Q
Assurantiekantoor
Tilburg, telefoon 04250 - 3 41 54, Vazalstraat 15
Kantooruren voor spaarzaken:
vrijdagavond van 18.00 - 20.00 uur.
De lange weg djg, het koelwater van de
achterin geplaatste motor me
èW'TÓm Ket :>rwarmings-r;
voorin te bereiken, belet niét dat de
kStlïél al Vrij snel op temperatuur
komt. De mogelijkheden om de lucht te
regelen naar de voorruit en/of interieur
1 uitgebreid. Voor het omstellen van
id op warm en omgekeerd zorgt een
ie linkerkant van de kachel-unit
geplaatste handle. Rechts daarvan zit de
handle waarmede de voorruit meer of
minder sterk verwarmd kan worden.
Twee kleppen op de kachel, onafhanke
lijk van elkaar werkend, regelen
luchttöevoér in het interieur. Ooi
koude lucht wordt op deze wijze v
voerd. Er zijn geen afvoermoge
heden bij de achterruit. Dit dient
door het iets opendraaien van één der
zijruitjes van de achterportieren te ge
beuren. Een trappenloos regelbare ven
tilator stuwt .de luchtstroom meer of
minder krachtig langs de ruit en door
het interieur. De bedieningsknop zit vrij
onhandig en moeilijk bereikbaar voor
de bestuurder om deze onder het rijden
te kunnen bedienen.
Vier versnellingen vooruit, bizonder
goed gesynchroniseerd en eveneens uit
stekend gespatieerd, vertolken wat over
dit gedeelte van de aandrijving gezegd
kan worden. Simca gebruikt voor de
synchronisering het Porsche systeem,
hetgeen een waarborg is voor een uit
muntende werking. De vierde versnel
ling is vrij hoog van overbrenging, waar
door bij een snelheid van ca. 125 km
het motortoerental niet te hoog ligt.
Het schakelen gaat licht en precies,
ondanks de vrij lange overbrenging van
het pookje naar de achterin geplaatste
versnellingsbak.
Het karakter helt over naar een over
stuurde besturing, hetgeen in het kort
wil zeggen, dat de auto zich gemakke
lijk en licht laat besturen. Bij het ingaan
van een bocht zal met toenemende
snelheid gereden, de achterkant uit wil
len breken. Voordat het zover komt,
waarschuwt de auto de geroutineerde
bestuurder, zodat deze er rekening mee
kan houden. Risico’s bergt deze karak
teristiek niet in zich. Men dient bewus
ter te rijden, hetgeen ook voor de aan
dacht op de weg en voor het verkeer in
z’n totaliteit van groot belang is. De
besturing werkt direct en plezierig
nauwkeurig, zodat de stuurcorrecties
snel en gemakkelijk uit te voeren zijn.
Een kleine aanwijzing, die veelal ook
wel door garages gegeven wordt, is om
de kofferruimte op z’n laagste punt
geheel vooraan bij de reserveband wat
te verzwaren met bijv, zakjes zand.
Reeds bij eemgewicht van enkele kilo
grammen >s de besturing en de weglig- rui... v.;
ging al. merkbaar positiever m de rich- ^Special en ftallye hebben een
ting van een neutrale karakteristiek. blok die gelijk is aan de 1100
Zijwinagevoeligheid is vrij sterk merk- ring. De eerstgenoemde typen, dt
baar. Ook hieraan went men zeer snel
en tot ruim 100 km snelheid is de
Simca 1000 ook voor de minder erva
ren automobilist gemakkelijk corrigeer
baar. Daarboven moet men wel met
De Simca 1000 is rondom uitgerust met
trommelremmen. De werking is zonder
meer goed te noemen. De pedaaldruk is
niet hoog en de remmen grijpen soepel
en gelijkmatig aan. De handrem werkt
op de achterwielen d.m.v. een handle
tussen de beide voorstoeltjes. De wer
king is zodanig, dat in noodgevallen
met een forse ruk aan de handle de
beide achterwielen behoorlijk afrem
men.
meer aandacht rijden om niet voor ver
rassingen te komen staan. Technisch
bekeken heeft de achterwielophanging
draagarmen, met schroefveren die zo
danig geplaatst zijn, dat deze onder een
hoek van 40 gr. ten opzichte van de
lengteas van de wagen staan. Voor ge
bruikt men als verend element een
dwarse bladveer met aan de bovenzijde
voor de wielgeleiding driehoeksdraag-
armen. Telescopische sthokbrekers
rondom verzorgen de demping.
Een blik in een prijscourant en de
vergelijking met andere merken leert
dat de Simca 1000 qua prijs en gebo-
dene erg gunstig ligt. Voor f. 5695,00
uiteraard zonder afleveringskosten, le
vert Simca een attractieve automobiel.
Vergeleken met 6 jaar geleden, toen een
duizendje ook hetzelfde aan investering
vroeg, is de gehele conceptie er alleen
maar aantrekkelijker op geworden.
Door recente prijsstijgingen is de prijs
op dit bedrag gekomen. Het grote plus
punt van de 1000 en dat blijkt ook wel
«au u® 9®ze test< is de 4-deurs carrosserie,
roet afleg- Verder heeft het aanbod in dit type
---veel mogelijkheden" waarbtj-^de- 1000
Rallye voor 500 gulden meer investe
ring de sportieve automobilist een gr&-
tere dosis rijgenot verschaft. Een geluk
kige gedachte om op de basis van een
succes-model varianten aan te brengen
die een nog groter en sportiever auto-
publiek aanspreken.
Over de wegligging van een automobiel
kan heel lang gediscussieerd worden. Er
zijn automobielen met een geweldig
goede wegligging en met een zeer be
hoorlijke wegligging. De 1000 moeten
we rangschikken onder de laatste cate
gorie. hetgeen helemaal niet wil zeggen
dat we veel aanmerkingen hebben.
Automobielen die de motor achterin
hebben geplaatst, kunnen nu eenmaal
niet de voordelen hebben van modellen
waar de krachtbron voorin geplaatst is
en die of de achterwielen of de voor
wielen aandrijven. Technische ingrepen
kunnen vaak zoveel invloed hierop heb
ben. dat daardoor én de besturing en de
wegligging acceptabel zijn geworden.
De gewichtsverdeling is voor een weg-
liggings-beoordeling van bizonder grote
invloed. Ieder weet dat wanneer het
gewicht vo.or het grootste gedeelte naar
achteren gèpl'aatst wordt, dë auto voor-'
aan veel Mctiter is erf’bij toenemende
snelheid en vooral bij te,; veel zijwind in
de besturing onrustig Wtordt. "WeAtéi-
den het al. dat technische ingrepen veel
kunnen veranderen, waardoor het
stuur- en wegliggingskarakter op een
redelijk tot goed niveau komt. Simca
heeft dit niveau.
(1 liter
:g bleek
14 km
worden, zelfs
tegen de
130 km. op de snelheidsmeter. Dat het
verbruik in de stad minder gunstig was
is te wijten aan het steeds drukker
wordende verkeer. Dagelijks komen er
nieuwe automobielen bij, ook dagelijks
worden de wachttijden bij kruispunten
en bij filevorming langer. Dit gaat ten
koste van het verbruik. De 1000 Rallye
met het motorblok van de 1100 geeft
meer pk’s. Dit resulteert in een wat
fellere acceleratie en een vijftien kilo
meter hogere topsnelheid. Opvoersets
voor deze laatste uitvoering kunnen,
wanneer men het geld er voor over
heeft, het prestatie-niveau nog aan
merkelijk hoger maken.
De naam Simca, een afkorting van Sociéte Industrielle de Mecanique et
Carosserie Automobile, is omgedoopt in Chrysler France. Dit vanwege
het grote financiële belang, dat het Amerikaanse Chrysler-concern in
Frankrijks jongste automobielfabriek heeft. Simca’s eerste schreden op
het pad van de automobiel-fabricage begon in 1934 met het assemble
ren van Fiat-automobielen. In 1951 werden de contacten met het
Italiaanse moederbedrijf beëindigd en vanaf dat moment was Simca
een volledig zelfstandige fabriek. Het model waarmede men op de
Europese markt ongekend succes had was de Aronde, die vele jaren
gebouwd werd. In '54 werd de Franse Ford-fabriek overgenomen en
beschikte Simca over de noodzakelijke uitbreidingscapaciteit en wer
den ook automobielen in de duurdere klasse gebouwd. Na deze min of
meer drastische ingrepen consolideerde de fabriek haar positie en ging
de 60-er jaren in met weer nieuwe en voor het autorijdende publiek
zëer aantrekkelijke automobielen. We hoeven alleen maar aan te tippen
de 1300 en 1500, resp. de 1301 en 1501 en uiteraard de nu geteste
1000, die in 1961 het levenslicht aanschouwde. Dat dit model nog
steeds geweldig gewild is, bewijzen de verkoopcijfers die in ons land
aantonen, dat alleen al gedurende de laatste maanden ver over de
10.000 exemplaren verkocht werden.
W 0 Jeugdsparen „De Zilvervloot"
plus 10% Rijkspremie.
Het model van de 1000, dat nu aan het
10e jaar bezig is, is in wezen heel weinig
veranderd. De belangrijkste uiterlijke
wijzigingen zijn aan de voorzijde uitge
voerd met de grotere en meer licht
gevende koplampen en de retouche aan
het sierfront. De achterkant kreeg twee
jaar geleden een ander gestyleerde ach-
terverlichting. Van ronde armaturen
ging men over naar rechthoekige, waar
door het achteraanzicht naar ons oor
deel markanter werd. Tegenwoordig
herkent men alle Simca typen aan een
naamplaatje links op het voorfront. De
vier portieren, een belangrijk punt bij
een kleinere automobiel, gaan ver open
en maken het instappen gemakkelijk.
Verrassend is het te merken hoe ruim
het interieur is. De negen jaar oude
„carQssajeliin doq^eslisJ ni^^v^ou.-..
JUtej-ieurm^en npg.wel een aanMjtire».
LS en meekunnen. De kofferruimte is voorin
ondergebracht en laat een behooolijke
hoeveelheid bagage toe. Het reservewiel
staat rechtop vlak achter het voorfront
en neemt daardoor weinig ruimte in
_beslag. Ook de 12 volts accu, keurig
gewaarborgd zijn. Simca was destijds
één der eerste merken die van een
driemaal gelagerde krukas overgingen
naar de 5-maal gelagerde. Uiteraard lie
pen motoren met de drie hoofdlagers
ook goed en hadden qua levensduur
geen probleem, maar de met 5 hoofd
lagers uitgeruste krukassen zijn beter
bestand tegen hoge toerentallen en dus
ook tegen snellere slijtage. Het benzine
verbruik hebben we bij twee geheel
verschillende omstandigheden gecc
leerd. In de stad kwamen we in
snee niet boven de 11 km. per liter
benzine. Ook nog wel eens eronder.
Tien liter was wel het maximum
op de 10 km). Op de grote weg
herhaaldelijk dat er ongeveer L
met een liter gereden kon
al was de maximum snelheid 1
op de snelheidsmeter,
in de stad minder
wijten aan het ste
snde verkeer.
verpakt in een bak van kunststof, heeft
voorin een plaatsje gevonden. Bij de
andere 1000 uitvoeringen, die luxer uit
gemonsterd zijn, worden meer chroom-
versieringen gebruikt.De opmerkelijke
uitspringer qua uiterlijk is dé Rallye,
die geleverd wordt in een oranje kleur
met zwarte strepen op de achterspat-
borden en het kofferdeksel. Verder
twee jodium schijnwerpers en sport-
velgen zonder sierdoppen. Binnenkort
is de Rallye ook in witte uitvoering
leverbaar.
zijn gemakkelijk bereikbaar.
Een opbergruimte in het dashbord, die
niet afsluitbaar is en waar ook geen
dekseltje voor zit, kan wat kleine attri
buten herbergen. De ruitenwisser be
strijkt een vrij groot oppervlak van de
voorruit. Bij de 1000 Rallye is het
instrumentarium veel vollediger en be
staat uit vier ronde klokken waaronder
een toerenteller. Het sport
kenmerkt zich door een rand
kunstleer, drie metalen spaker
de uitsparingen en een bekl
dop. De bestuurdersstoel is een e
kuipzitting, anatomisch uitstekenc
vormd.
Een van de grote successen waaraan
Simca met z’n duizendje de opmerke
lijke verkopen te danken heeft, is de
inwendige ruimte en de vier portieren.
De aankleding van het interieur is naar
gelang de uitvoeringen verschillend.
Ook de goedkoopste LS, door ons be
reden, heeft een smaakvolle aankleding.
De stoeltjes zitten vrij goed en ook de
zit op de achterbank is zonder veel
kritiek. Zelfs de beenruimte voor de
beide achterinzittenden is ruimschoots
voldoende, zodat deze Simca als gezins
auto goed voldoet. Het instrumenta
rium is erg eenvoudig uitgevoerd. Een
snelheidsmeter met totaalteller,
benzinemeter en een temperati
indicatie van het koelwater zijn de be
langrijkste instrumenten. Verder enkele
controlelampjes voor groot-licht, olie
druk, knipperlichten en laadstroom. De
plaatsing van de pedalen is goed. Alleen
het ’kwijtraken’ van het linkerbeen,
wanneer dit niet voor het ontkoppelen
g^ruikt wórdt, stuit 'bij lange ritten
mrten-en ™^n^PTrobfemen. -
,nt*i jarPn Doordat de wielkast van het linkérvoor-
wiel wat in tie weg Zit; dient men het
been wat gebogen neer te zetten. De zit
achter het stuurwiel is voor de gemid
delde bestuurder uitstekend. Men kan
met vrij gestrekte armen de auto bestu
ren en de meeste knopjes en handles
■.-ÏT o