NATUURLIJK 6%S LLS w g De Simca 1000 is nu al tien jaar lang zeer populair LEENAARTS’ KLEDING KI CDK 159, 98, 59, 5/s ?m*zdxp7?.a 6!/2/o J A. Jansen Ook voor uw spaargeld po/ I 2 DE POSTELSE HOEVE WINTERKLEDING JACKS WINTERJASSEN WINTERJASSEN u van renata htin ^VORSELAARS T doe het zelfshop 04 1 llllllllllllll^ Het SERVIEZENHUIS TAHAMO 'V( LOPEN tZAO/ 7|/n0/> Donderdag 30 september 1971 - pagina 15 DE TILBURGSE KOERIER ber 1971 - pagina 14 I Steunzolen naar maat SL-Annaplein 14 Telefoon 23692 idem en klassiek DE REMMEN HET INTERIEUR DE WEGLIGGING test auto DE VERSNELLINGSBAK DE CAROSSERIE EINDOORDEEL DE MOTOR VERWARMING EN VENTILATIE met V Voor alles wat besproken Of gevierd moet worden naar Raamkozijnen DR DEELENLAAN 10 - TILBURG - TEL. 71977 van vlotte En... u spaart bij uw verzekeringsadvi seur, tevens spaaragent van de CDK. Dat betekent diskrete en persoonlijke service! direct opvraagbaar minimum saldo 10,- Alleen NIEUWLANDSTRAAT 62 hoek Heuvelstraat Laat nu uw GASHAARD of C.V. KETEL NATUURLIJK lige auto Juliana van Stolbergstraat 14-16 - Tilburg - Tel. 20476 rg 12.30 uur AT jeling Von Suppéstraat 35 (Heikant) Tel.: 20866 GASVERWARMINGSSERVICE Speciaal in steun- en gemakschoenen Maat- en orthopedische schoenmakerij Pedicure JA n Ook de prijzen kunnen u alleen maar meevallen hebben wij een uitgebreide collectie Deze worden door ons gefabriceerd in alle maten en uitvoeringen die U wenst. met bontvoering tot klassieke KINDERVOETJES MOE TEN EEN LEVENLANG MEE. VOETGEBREKEN VOORKOMEN IS BETER DAN ZE GENEZEN. 152,75 120,90 47,40 176,40 94,95 229,15 :ontro- t door- JEUGDSCHOEISEL IN 4 WIJDTE MATEN een tuur- Radio T.V. Tel.31489 ie lotoriseerd >se ver- c heeft waardoor rustige loop J. SIMONS-v.d. BRINK ZUIVER MAKEN Ja Nieuwlandstraat 60 - Telefoon 20705-21614 Ook voor a//e onderdelen van C.V. gashaarden en geisers rege. zijn kout aan dt en de ■ok de uitge- gelijk- t dus GAAT SOMS SNELLER DAN RIJDEN KOMT U EENS BIJ ONS KIJKEN ortstuurwiel ■d van zwart ■en met ron- ïklede naaf echte id ge- In onze zaak worden klndervoeten deskundig opgemeten met de RENATA-pasvormlndikator. voor heren en voor jongens 6 maanden opzegging minimum saldo 1.000,- Een aantrekkelijke rente voor uw spaar geld krijgt u bij de CDK. Kijkt u maar en vergelijkt u maar! De Simca 1000, zonder wieldopj door onze fotograaf in het najaar i 1961 gefotografeerd. Wij bieden u een grote sortering in 12-pers. KOFFIE-, THEE-, ONTBIJT- en EETSERVIES vanaf KOOKSET Roestvrijstaal 5-delig v.a. DRINKSERVIEZEN glas 30-delig v.a. DfilNKSERVIEZEN kristal 30-delig v.a. CASSETTES GERO ZILMETA v.a. CASSETTES GERO ZILDURO v.a. TOMADO BRABANTIA LUXE EN HUISHOUDELIJKE ARTIKELEN Oude Gracht 158, Utrecht UTRECHT e^deïoiXAND/ênfvanpïe^son^HeldrinthSRerson. En als U dan prettig wilt lopen, neem dan deze sportieve wandel schoen. Daar wordt U niet moe op. ‘t Is dan ook De sportieve schoen met VOETBED ring. De eerstgenoemde typè.., GL zijn zeer behoorlijk gemc en kunnen vlot in het hedendaags keer meekomen. Het motorblok een vijfmaal gelagerde krukas, de motorstabiliteit en de rus De 1000 versies van de Simca zijn uitgerust met een 944 cc. -uim_44 din pk. geeft. Allee HOTEL CAFE I REST. maar ook van 3 maanden opzegging 24 maanden1°pze39^9 /fc/Q Assurantiekantoor Tilburg, telefoon 04250 - 3 41 54, Vazalstraat 15 Kantooruren voor spaarzaken: vrijdagavond van 18.00 - 20.00 uur. De lange weg djg, het koelwater van de achterin geplaatste motor me èW'TÓm Ket :>rwarmings-r; voorin te bereiken, belet niét dat de kStlïél al Vrij snel op temperatuur komt. De mogelijkheden om de lucht te regelen naar de voorruit en/of interieur 1 uitgebreid. Voor het omstellen van id op warm en omgekeerd zorgt een ie linkerkant van de kachel-unit geplaatste handle. Rechts daarvan zit de handle waarmede de voorruit meer of minder sterk verwarmd kan worden. Twee kleppen op de kachel, onafhanke lijk van elkaar werkend, regelen luchttöevoér in het interieur. Ooi koude lucht wordt op deze wijze v voerd. Er zijn geen afvoermoge heden bij de achterruit. Dit dient door het iets opendraaien van één der zijruitjes van de achterportieren te ge beuren. Een trappenloos regelbare ven tilator stuwt .de luchtstroom meer of minder krachtig langs de ruit en door het interieur. De bedieningsknop zit vrij onhandig en moeilijk bereikbaar voor de bestuurder om deze onder het rijden te kunnen bedienen. Vier versnellingen vooruit, bizonder goed gesynchroniseerd en eveneens uit stekend gespatieerd, vertolken wat over dit gedeelte van de aandrijving gezegd kan worden. Simca gebruikt voor de synchronisering het Porsche systeem, hetgeen een waarborg is voor een uit muntende werking. De vierde versnel ling is vrij hoog van overbrenging, waar door bij een snelheid van ca. 125 km het motortoerental niet te hoog ligt. Het schakelen gaat licht en precies, ondanks de vrij lange overbrenging van het pookje naar de achterin geplaatste versnellingsbak. Het karakter helt over naar een over stuurde besturing, hetgeen in het kort wil zeggen, dat de auto zich gemakke lijk en licht laat besturen. Bij het ingaan van een bocht zal met toenemende snelheid gereden, de achterkant uit wil len breken. Voordat het zover komt, waarschuwt de auto de geroutineerde bestuurder, zodat deze er rekening mee kan houden. Risico’s bergt deze karak teristiek niet in zich. Men dient bewus ter te rijden, hetgeen ook voor de aan dacht op de weg en voor het verkeer in z’n totaliteit van groot belang is. De besturing werkt direct en plezierig nauwkeurig, zodat de stuurcorrecties snel en gemakkelijk uit te voeren zijn. Een kleine aanwijzing, die veelal ook wel door garages gegeven wordt, is om de kofferruimte op z’n laagste punt geheel vooraan bij de reserveband wat te verzwaren met bijv, zakjes zand. Reeds bij eemgewicht van enkele kilo grammen >s de besturing en de weglig- rui... v.; ging al. merkbaar positiever m de rich- ^Special en ftallye hebben een ting van een neutrale karakteristiek. blok die gelijk is aan de 1100 Zijwinagevoeligheid is vrij sterk merk- ring. De eerstgenoemde typen, dt baar. Ook hieraan went men zeer snel en tot ruim 100 km snelheid is de Simca 1000 ook voor de minder erva ren automobilist gemakkelijk corrigeer baar. Daarboven moet men wel met De Simca 1000 is rondom uitgerust met trommelremmen. De werking is zonder meer goed te noemen. De pedaaldruk is niet hoog en de remmen grijpen soepel en gelijkmatig aan. De handrem werkt op de achterwielen d.m.v. een handle tussen de beide voorstoeltjes. De wer king is zodanig, dat in noodgevallen met een forse ruk aan de handle de beide achterwielen behoorlijk afrem men. meer aandacht rijden om niet voor ver rassingen te komen staan. Technisch bekeken heeft de achterwielophanging draagarmen, met schroefveren die zo danig geplaatst zijn, dat deze onder een hoek van 40 gr. ten opzichte van de lengteas van de wagen staan. Voor ge bruikt men als verend element een dwarse bladveer met aan de bovenzijde voor de wielgeleiding driehoeksdraag- armen. Telescopische sthokbrekers rondom verzorgen de demping. Een blik in een prijscourant en de vergelijking met andere merken leert dat de Simca 1000 qua prijs en gebo- dene erg gunstig ligt. Voor f. 5695,00 uiteraard zonder afleveringskosten, le vert Simca een attractieve automobiel. Vergeleken met 6 jaar geleden, toen een duizendje ook hetzelfde aan investering vroeg, is de gehele conceptie er alleen maar aantrekkelijker op geworden. Door recente prijsstijgingen is de prijs op dit bedrag gekomen. Het grote plus punt van de 1000 en dat blijkt ook wel «au u® 9®ze test< is de 4-deurs carrosserie, roet afleg- Verder heeft het aanbod in dit type ---veel mogelijkheden" waarbtj-^de- 1000 Rallye voor 500 gulden meer investe ring de sportieve automobilist een gr&- tere dosis rijgenot verschaft. Een geluk kige gedachte om op de basis van een succes-model varianten aan te brengen die een nog groter en sportiever auto- publiek aanspreken. Over de wegligging van een automobiel kan heel lang gediscussieerd worden. Er zijn automobielen met een geweldig goede wegligging en met een zeer be hoorlijke wegligging. De 1000 moeten we rangschikken onder de laatste cate gorie. hetgeen helemaal niet wil zeggen dat we veel aanmerkingen hebben. Automobielen die de motor achterin hebben geplaatst, kunnen nu eenmaal niet de voordelen hebben van modellen waar de krachtbron voorin geplaatst is en die of de achterwielen of de voor wielen aandrijven. Technische ingrepen kunnen vaak zoveel invloed hierop heb ben. dat daardoor én de besturing en de wegligging acceptabel zijn geworden. De gewichtsverdeling is voor een weg- liggings-beoordeling van bizonder grote invloed. Ieder weet dat wanneer het gewicht vo.or het grootste gedeelte naar achteren gèpl'aatst wordt, dë auto voor-' aan veel Mctiter is erf’bij toenemende snelheid en vooral bij te,; veel zijwind in de besturing onrustig Wtordt. "WeAtéi- den het al. dat technische ingrepen veel kunnen veranderen, waardoor het stuur- en wegliggingskarakter op een redelijk tot goed niveau komt. Simca heeft dit niveau. (1 liter :g bleek 14 km worden, zelfs tegen de 130 km. op de snelheidsmeter. Dat het verbruik in de stad minder gunstig was is te wijten aan het steeds drukker wordende verkeer. Dagelijks komen er nieuwe automobielen bij, ook dagelijks worden de wachttijden bij kruispunten en bij filevorming langer. Dit gaat ten koste van het verbruik. De 1000 Rallye met het motorblok van de 1100 geeft meer pk’s. Dit resulteert in een wat fellere acceleratie en een vijftien kilo meter hogere topsnelheid. Opvoersets voor deze laatste uitvoering kunnen, wanneer men het geld er voor over heeft, het prestatie-niveau nog aan merkelijk hoger maken. De naam Simca, een afkorting van Sociéte Industrielle de Mecanique et Carosserie Automobile, is omgedoopt in Chrysler France. Dit vanwege het grote financiële belang, dat het Amerikaanse Chrysler-concern in Frankrijks jongste automobielfabriek heeft. Simca’s eerste schreden op het pad van de automobiel-fabricage begon in 1934 met het assemble ren van Fiat-automobielen. In 1951 werden de contacten met het Italiaanse moederbedrijf beëindigd en vanaf dat moment was Simca een volledig zelfstandige fabriek. Het model waarmede men op de Europese markt ongekend succes had was de Aronde, die vele jaren gebouwd werd. In '54 werd de Franse Ford-fabriek overgenomen en beschikte Simca over de noodzakelijke uitbreidingscapaciteit en wer den ook automobielen in de duurdere klasse gebouwd. Na deze min of meer drastische ingrepen consolideerde de fabriek haar positie en ging de 60-er jaren in met weer nieuwe en voor het autorijdende publiek zëer aantrekkelijke automobielen. We hoeven alleen maar aan te tippen de 1300 en 1500, resp. de 1301 en 1501 en uiteraard de nu geteste 1000, die in 1961 het levenslicht aanschouwde. Dat dit model nog steeds geweldig gewild is, bewijzen de verkoopcijfers die in ons land aantonen, dat alleen al gedurende de laatste maanden ver over de 10.000 exemplaren verkocht werden. W 0 Jeugdsparen „De Zilvervloot" plus 10% Rijkspremie. Het model van de 1000, dat nu aan het 10e jaar bezig is, is in wezen heel weinig veranderd. De belangrijkste uiterlijke wijzigingen zijn aan de voorzijde uitge voerd met de grotere en meer licht gevende koplampen en de retouche aan het sierfront. De achterkant kreeg twee jaar geleden een ander gestyleerde ach- terverlichting. Van ronde armaturen ging men over naar rechthoekige, waar door het achteraanzicht naar ons oor deel markanter werd. Tegenwoordig herkent men alle Simca typen aan een naamplaatje links op het voorfront. De vier portieren, een belangrijk punt bij een kleinere automobiel, gaan ver open en maken het instappen gemakkelijk. Verrassend is het te merken hoe ruim het interieur is. De negen jaar oude „carQssajeliin doq^eslisJ ni^^v^ou.-.. JUtej-ieurm^en npg.wel een aanMjtire». LS en meekunnen. De kofferruimte is voorin ondergebracht en laat een behooolijke hoeveelheid bagage toe. Het reservewiel staat rechtop vlak achter het voorfront en neemt daardoor weinig ruimte in _beslag. Ook de 12 volts accu, keurig gewaarborgd zijn. Simca was destijds één der eerste merken die van een driemaal gelagerde krukas overgingen naar de 5-maal gelagerde. Uiteraard lie pen motoren met de drie hoofdlagers ook goed en hadden qua levensduur geen probleem, maar de met 5 hoofd lagers uitgeruste krukassen zijn beter bestand tegen hoge toerentallen en dus ook tegen snellere slijtage. Het benzine verbruik hebben we bij twee geheel verschillende omstandigheden gecc leerd. In de stad kwamen we in snee niet boven de 11 km. per liter benzine. Ook nog wel eens eronder. Tien liter was wel het maximum op de 10 km). Op de grote weg herhaaldelijk dat er ongeveer L met een liter gereden kon al was de maximum snelheid 1 op de snelheidsmeter, in de stad minder wijten aan het ste snde verkeer. verpakt in een bak van kunststof, heeft voorin een plaatsje gevonden. Bij de andere 1000 uitvoeringen, die luxer uit gemonsterd zijn, worden meer chroom- versieringen gebruikt.De opmerkelijke uitspringer qua uiterlijk is dé Rallye, die geleverd wordt in een oranje kleur met zwarte strepen op de achterspat- borden en het kofferdeksel. Verder twee jodium schijnwerpers en sport- velgen zonder sierdoppen. Binnenkort is de Rallye ook in witte uitvoering leverbaar. zijn gemakkelijk bereikbaar. Een opbergruimte in het dashbord, die niet afsluitbaar is en waar ook geen dekseltje voor zit, kan wat kleine attri buten herbergen. De ruitenwisser be strijkt een vrij groot oppervlak van de voorruit. Bij de 1000 Rallye is het instrumentarium veel vollediger en be staat uit vier ronde klokken waaronder een toerenteller. Het sport kenmerkt zich door een rand kunstleer, drie metalen spaker de uitsparingen en een bekl dop. De bestuurdersstoel is een e kuipzitting, anatomisch uitstekenc vormd. Een van de grote successen waaraan Simca met z’n duizendje de opmerke lijke verkopen te danken heeft, is de inwendige ruimte en de vier portieren. De aankleding van het interieur is naar gelang de uitvoeringen verschillend. Ook de goedkoopste LS, door ons be reden, heeft een smaakvolle aankleding. De stoeltjes zitten vrij goed en ook de zit op de achterbank is zonder veel kritiek. Zelfs de beenruimte voor de beide achterinzittenden is ruimschoots voldoende, zodat deze Simca als gezins auto goed voldoet. Het instrumenta rium is erg eenvoudig uitgevoerd. Een snelheidsmeter met totaalteller, benzinemeter en een temperati indicatie van het koelwater zijn de be langrijkste instrumenten. Verder enkele controlelampjes voor groot-licht, olie druk, knipperlichten en laadstroom. De plaatsing van de pedalen is goed. Alleen het ’kwijtraken’ van het linkerbeen, wanneer dit niet voor het ontkoppelen g^ruikt wórdt, stuit 'bij lange ritten mrten-en ™^n^PTrobfemen. - ,nt*i jarPn Doordat de wielkast van het linkérvoor- wiel wat in tie weg Zit; dient men het been wat gebogen neer te zetten. De zit achter het stuurwiel is voor de gemid delde bestuurder uitstekend. Men kan met vrij gestrekte armen de auto bestu ren en de meeste knopjes en handles ■.-ÏT o

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1971 | | pagina 15