OPRUIMING bij HOVERS woninginrichting 875 298 2695 129. Bankstel ö&O0*' NU 95,- NU 150,-100,- 80,- 60,- REDUCTIE BANKSTELLEN-EETHOEKEN-SLAAPKAMERS-WANDMEUBELS-VLOERBEDEKKING-ENZ. Slaapbankstel Karpetten van f 1098,- voor Bankstel Eethoeken NU van f J12507- NU tegen spotprijzen Wandmeubels Tapijt Hoogglans Kasten f I DAROhoofdpijnpoeder Nederlander wil best meer betalen voor goed openbaar vervoer Herenkleding van goeden huize OPRUIMING n.v. Vrouwelijke moeilijkheden vinden nu zorgvuldige en bruikbare opvang NU 100 GULDEN KORTING Hoefstraat 236 t.o. kerk bus lijn 3 stopt voor de deur i 1971 - pagina 18 Woensdag 14 juli 1971 - pagina 19 DE TILBURGSE KOERIER NIEUWE HYGIËNISCHE BEGINSELEN UIT ONDERZOEK BLIJKT: Ziet onze speciale etalage!! morele bezwaren zijn reeds lang DIOLEN KOSTUUMS van 215,— NU 135,- SPORT KOLBERTS van 135,— 9lS Veel enkele stuks IMPORTKOSTUUMS Oude culturen De tampon wordt modern genoemd, Partij prachtige >na. Zeer degelijke constructie. Origineel Lodewijk XV stijl. Bekleed met frotté weefstof. Bekleed met 1e klas mohair velours. in diverse maten Kleur Fraise. Geheel met de hand gestoffeerd. Een grote serie in Skai Iets exclusiefs. In eiken, teak, noten en wenge. Eiken, teak, palissander, wenge, Queen Anne, enz. Met prachtig bloemdessin. Nog enkele Nu slechts p.m. (390 cm breed) r DAC EN NACHT 1 F BEREIKBAAR j Wij kunnen niet alles opsommen. Ziet onze 9 etalages met opruimingsartikelen en vergeet onze toonzaal boven de winkel niet. feit doet zich :ulturen hiervan MODERNE AUTO'S ZEER VERZORGDE UITVOERING herenkleding Spoorlaan 398 (t.o. station N.S.) Tilburg tel. 21947 Is Ingerichte een. TILBURG'S OUDSTE KATHOLIEKE BEGRAFENIS ONDERNEMING EXTRA STERK va. 26 p.m2 v.a. f 13 p.m2 33 p.m2 f 17 p.m2 ille gewenste 1 on- ïlling TROPICANE-BAR 'De bar met sfeer' ek Besterdring-Leon v. Veghel.tr naast Cafétaria Joop Eikhout. O f In de kleuren beige, goud en groen. meer betekenis pct. van bezittend Op de vraaj van al die du zeggen de™ vervoer gebi die rekening bezitters mc »te in omva past de in de vag vragen luidde ook hoe men lossing voor de toekomstige ulemen ziet. Opvallend is >ct. een oplossing ziet in zowel penbaar vervoer als in meer en betere wegen. Voor alleen beter openbaar vervoer spreekt 21 pet. zich uit en voorstanders van vooral betere wegen vormen tezamen 26 pet. UO4V Uuzjhl" Het pre noemd bij nog worden sociale prol keersprobler r elk ongeveer 37 pet. Het verkeer springt er zeer duidelijk uit als eerste probleem in antwoord op de vraag ’Wilt u van elk van de problemen vertellen of u denkt dat dat probleem in de komende jaren groter of kleiper zal worden? Het gebruik is vooral de laatste jaren sterk toegenomen. Op het ogenblik is de Zweedse vrouw de belangrijkste tam- pongebruikster, gevolgd door de Ameri kaanse en de Engelse, de Duitse en de Nederlandse. Verwacht wordt dat in 1980 de tampon door bijna de helft van de Nederlandse vrouwen zal worden gebruikt. het t‘ vormt moet wel aan strenge Het moet sterk absorber voorkeur in de breedte in plaats var de lengte in omvang toenemen. Op die manier past de tampon zich aan de vorm van de vagina aan en bestaat risiko tot ’doorlekken’. Tampons goed zijn aangebracht (en dat is kwestie van oefening) kunnen geen leiding geven tot pijn of prikkeling, bovenste, tweederde gedeelte (ongeveer vijf centimeter) van de vagina, waar de tampon in ligt, is vrijwel ongevoelig. ZOMERKOSTUUMS van 255,—, 275,— Voor meer inlichtingen kunt u zich wenden tot Frans J.M. v.d. Vliet, Möln- lycke (Nederland) N.V., Spaklerweg 53, Amsterdam, tel.: 020 - 944725. In de Geneeskundige Gids van januari 1971 zijn thans de resultaten van een onderzoek naar tampongebruik gepubli ceerd. De vrouwenarts L. Jaszmann, de bacterioloog A.M. Kayser en de arts R.M. Rijks-van Beek weerleggen hierin alle, voornamelijk theoretische bezwa ren. Hier volgen de belangrijkste con clusies uit het onderzoek. maar het merkwaardige voor, dat in de oudste ci reeds sprake is. Vijftien eeuwen voor onze jaartelling zijn een soort tampons gebruikt, die werden gemaakt van stevig opgerold linnen. Men kon het eventueel rond een houten stok gewikkeld in de schede brengen. De Assyriërs, Egyptenaren en Babylo- niërs gebruikten rollen zacht papyrus en textiel. De welgestelde vrouwen uit de Byzantijnse tijd gebruikten fijne wol die uit de Kaukasus werd geïmporteerd. Ook in de Middeleeuwen en tijdens de Renaissance werden tampons door ver schillende vooraanstaande artsen aanbe volen. In de achttiende eeuw prees men de werkzaamheid van tampons aan, om dat: ’dit middel eenvoudig is, niet veel tijd vereist en evenzeer in de hutten der armen als in de paleizen der groten gevonden wordt’. Men had toen als materialen linnen, hennep of vlas, dat na een bad in zuivere wijnazijn in de schede kon worden aangebracht. Nederlandse vrouw In ons land gebruikten de vrouwen vroeger voornamelijk uitwendig ver band dat moest worden gewassen. Al leen toneelspeelsters en bijvoorbeeld pasdames gebruikten in de vorige eeuw een soort tampon. In de dertiger jaren kwam de ’moderne’ tampon in Amerika in de belangstelling waar het vanaf 1936 voor de verkoop werd gefabri ceerd. De medici volgden de ontwik keling met kritische belangstelling en er zijn talloze onderzoekingen gedaan naar de veiligheid van de tampon. De strijd tussen voor- en tegenstanders in de Verenigde Staten is sinds de tweede wereldoorlog geluwd en sindsdien zijn hierover geen negatieve geluiden meer gehoord. Zweedse, Engelse en Duitse vrouwen gingen de tampon ook gebrui ken en de Nederlandse volgde enkele jaren later. regelmatig verwisselen van verband nt geen probleem. Maar een tampon eisen voldoen. ïrend zijn en bij Het overgrote deel van de Nederlandse bevolking vindt dat de overheid in voor een goed wegennet moet zorgen, maar men vindt tegelijkertijd dat P d® diezelfde overheid een zodanig beleid moet voeren dat er in gelijke t geen mate ruimte is voor verbetering van het openbaar vervoer. De meerder- is die heid blijkt geen bezwaar te hebben tegen hogere lasten van de gemeen- is een schap, hogere belastingen dus, om die beide doelen te bereiken. i aan- Deze conclusies kunnen worden getrokken uit een opinieonderzoek Het dat werd uitgevoerd door het adviesbureau Van den Broecke in op dracht van NS en KNVTO, de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Transport Ondernemingen. Die opdracht was allereerst na te gaan hoe de gemiddelde Nederlander denkt over de funktie die het openbaar vervoer in de toekomst moet vervullen. De eerste vraag luidde wat in de ogen van de geënqueteerden de belangrijkste problemen zijn waar ons land in de komende jaren mee te maken zal krijgen. Bepaald dus een welwillende uitkomst, zo concludeert het rapport, die voor geen van beide technieken een ver oordeling inhoudt en die voor het openbaar vervoer nog krijgt als men bedenkt dat 60 j de ondervraagden uit een autobc gezin komt. Door de Streek VW worden in combinatie met de BBA dodr het Brabantse landschap, deze ritten ondervinden uit bovenstaande foto’s wel blijkt. Om aan een derge kan men zich in verbinding stellen met het kantoo Spoorlaan. jport dat s gepubli- opluchting betekenen. Zij at zij niet meer bang behoe- voor tampons. Modegevoelig srne, werkende vrouwen nu rijn, zullen zij met een gerust tampon durven kiezen. De i legio: niemand zal kun- liken (er komt geen bloed met de buitenlucht) dat er kan gezwommen worden gedaan zonder dat men ivid voelt door die ’verve- ’esteldheid’. De tampons zijn i kleine afmetingen gemakke- nemen. irritatie van de van de boven- uitwendig ver- jeval is. Het ge- lOeft noch door lebbenden lan- een concessie resterend gedeelte van de reteerden (52 pet.) kiest voor de opiossing van het verkeersvraagstuk met zich uit te spreken voor zowel meer en beter openbaar vervoer als meer en betere wegen. In totaal dus slechts geringe verschillen in voorkeur. Een van de v zelf een oplos Verkeersprobk dat 52 pet. ee r meer en beter ope De meningen over wat de overheid op dit moment doet voor betere wégen en beter openbaar vervoer, lopen duidelijk parallel. De meerderheid is van mening dat de overheid op dit ogenblik te weinig aan beide problemen doet. Men verlangt dan ook in de toekomst meer overheidszorg voor vervoer en verkeer. leteerden de belai jaren mee te mal robleem dat het meest werd ge- I is milieubederf (53 pet.), waar de geluidshinder (5 pet.) moet opgeteld. Economische en «roblemen delen met de ver- ;men de tweede plaats met Bovendien kan geen huid aan de binnenzijde benen ontstaan zoals bij t band nogal eens het gev bruik van tampons behoe artsen noch door belanghe ger gezien te worden als i aan de wensen van vrouwen, die men slechts oogluikend toestaat. Tampons zullen voor een groot aantal vrouwen de meest ideale methode van menstrua tie hygiëne gaan betekenen. aag hoe men de financiering dure wensen geregeld wi zien, legenen die van het openbaar gebruik plegen te maken, dat miig maar aan de heren auto- moet worden gepresenteerd. Omgekeerd meent de automobilist dat de gebruiker van het openbaar vervoer zelf maar een hogere prijs moet betalen, als hij vindt dat datzelfde openbaar ver voer moet worden uitgebreid en ver beterd. Men is er overigens op tegen om te bezuinigen op de aanleg van auto wegen en men accepteert vrij unaniem hogere belastingen ter verdeling over beide ’probleemgebieden’. Elke vrouw zal gedurende haar leven gemiddeld vierhonderd maal menstrueren. Bij elkaar opgeteld is ze zes jaar ongesteld, niet erg lekker. Ze heeft ’bloemetjes’ of ’feest’, het is haar ’periode’ of haar ’je weet wel’. Alle eufemistische uitdrukkingen, die in de loop der tijd zijn bedacht om die maandelijkse bloedingen aan te duiden, zijn vooral een bewijs van het onbehagen dat een vrouw voelt. Onbehagen over het ongemak, de pijntjes en de prikkelbaarheid, die deze dagen kunnen meebrengen. Maar het is vooral het praktische ongemak voor vrouwen die buitenshuis werken of winkelen in een land waar een chronisch tekort is aan openbare damestoiletten. Voor hen vormt de hygiëne tijdens de menstruatie het grootste probleem, omdat zij buiten hun huis of kantoor nauwelijks aan een summiere verzorging kunnen toekomen. Sedert de tweede wereldoorlog heeft de vrouw weliswaar de beschikking over de tampon, die veel van de ongemakken opheft, maar op het gebruik daarvan heeft tot voor kort een duidelijke taboe gerust van medische zijde. a) Het gebruik van interne tampons tijdens de menstruatie heeft geen gunstige invloed op de samenstel van de vaginale flora. b) In de medische literatuur zijn geen gegevens bekend, waaruit een grotere frequentie van opstijgende infektie van de interne geslachtsdelen blijkt bij vrou wen, die regelmatig tampons gebruiken. c) De tampon ligt niet (onmiddellijk) tegen de baarmoeder-ingang aan en mechanische beschadigingen zijn hier door onmogelijk. d) Door tampongebruik ontstaat geen ophoping van menstruatievocht. Een goede tampon absorbeert het bloed vol ledig. e) De achterhaald. TUINSTR. 65 TEL. 23542 25783 - 333*7 I BG.G EN SNACHTS: TELEFOON 33286 I ROUWKAMERS Centrum; Tumstraaf 65 - tZand: Dr. Ahausstraat 2| Bijna 90 pct. van de ondervraagden ziet het verkeersprobleem groter worden, terwijl respectievelijk 80 en 70 pet. de verontreiniging en de geluidshinder zien toenemen. Als reden van het groter worden van het verkeersprobleem wordt in de eerste plaats het teveel aan auto’s genoemd, daarna het tekort aan wegen. bejaardenritten gehouden grote belangstelling zoals gelijke rit te kunnen deelnemen >or van de Streek VW aan de Strenge eisen Voor veel vrouwen zal het rapj door de Geneeskundige Gids is l ceerd een opluchting betekenen, weten nu dat zij niet meer bang ven te zijn voor tampons. Modegi als moden eenmaal rij hart voor de tamj voordelen zijn nen zien of rui in aanraking i ’feest’ is. Er en aan sport ge zich belemmerd lende ongc door hun lijk in een handtas mee te W.C.’.s kunnen niet verstopt raken en Vrije keuze Genoemde artsen achten het juist om de keuze van het type maandverband aan de vrouw zelf over te laten. Daar naast pleiten zij voor goede voorlichting van zowel artsen als de vrouwen op het gebied van de hygiëne tijdens de men struatie. De keuze van de vrouw wordt bepaald door twee soorten verband: a) uitwendig (wegwerp)maandverband van \celstof, b) tampons, die in de vagina worden aangebracht. 'BEGRAFENISSEN F ST.DION YSIUS l F v/h ROOMS LEVEN j

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1971 | | pagina 19