OPRUIMING bij
HOVERS
woninginrichting
875
298
2695
129.
Bankstel
ö&O0*'
NU 95,-
NU 150,-100,- 80,- 60,- REDUCTIE
BANKSTELLEN-EETHOEKEN-SLAAPKAMERS-WANDMEUBELS-VLOERBEDEKKING-ENZ.
Slaapbankstel
Karpetten
van f 1098,- voor
Bankstel
Eethoeken
NU
van f J12507- NU
tegen spotprijzen
Wandmeubels
Tapijt
Hoogglans Kasten
f
I
DAROhoofdpijnpoeder
Nederlander wil best meer betalen
voor goed openbaar vervoer
Herenkleding van goeden huize
OPRUIMING
n.v.
Vrouwelijke moeilijkheden vinden nu
zorgvuldige en bruikbare opvang
NU 100 GULDEN KORTING
Hoefstraat 236 t.o. kerk
bus lijn 3 stopt
voor de deur
i 1971 - pagina 18
Woensdag 14 juli 1971 - pagina 19
DE TILBURGSE KOERIER
NIEUWE HYGIËNISCHE BEGINSELEN
UIT ONDERZOEK BLIJKT:
Ziet onze speciale etalage!!
morele bezwaren zijn reeds lang
DIOLEN KOSTUUMS van 215,— NU 135,-
SPORT KOLBERTS van 135,—
9lS
Veel enkele stuks IMPORTKOSTUUMS
Oude culturen
De tampon wordt modern genoemd,
Partij prachtige
>na.
Zeer degelijke constructie.
Origineel Lodewijk XV stijl.
Bekleed met frotté weefstof.
Bekleed met 1e klas mohair velours.
in diverse maten
Kleur Fraise.
Geheel met de hand gestoffeerd.
Een grote serie
in Skai
Iets exclusiefs.
In eiken, teak, noten en wenge.
Eiken, teak, palissander, wenge,
Queen Anne, enz.
Met prachtig bloemdessin.
Nog enkele
Nu slechts
p.m. (390 cm breed)
r DAC EN NACHT 1
F BEREIKBAAR j
Wij kunnen niet alles opsommen. Ziet onze 9 etalages
met opruimingsartikelen en vergeet onze toonzaal boven de winkel niet.
feit doet zich
:ulturen hiervan
MODERNE AUTO'S
ZEER VERZORGDE UITVOERING
herenkleding
Spoorlaan 398 (t.o. station N.S.)
Tilburg tel. 21947
Is Ingerichte
een.
TILBURG'S OUDSTE KATHOLIEKE
BEGRAFENIS ONDERNEMING
EXTRA STERK
va. 26 p.m2
v.a. f 13 p.m2
33 p.m2
f 17 p.m2
ille gewenste
1 on-
ïlling
TROPICANE-BAR
'De bar met sfeer'
ek Besterdring-Leon v. Veghel.tr
naast Cafétaria Joop Eikhout.
O
f
In de kleuren beige, goud en groen.
meer betekenis
pct. van
bezittend
Op de vraaj
van al die du
zeggen de™
vervoer gebi
die rekening
bezitters mc
»te in omva
past de
in de vag
vragen luidde ook hoe men
lossing voor de toekomstige
ulemen ziet. Opvallend is
>ct. een oplossing ziet in zowel
penbaar vervoer als in
meer en betere wegen. Voor alleen
beter openbaar vervoer spreekt 21 pet.
zich uit en voorstanders van vooral
betere wegen vormen tezamen 26 pet.
UO4V Uuzjhl"
Het pre
noemd
bij nog
worden
sociale prol
keersprobler r
elk ongeveer 37 pet.
Het verkeer springt er zeer duidelijk uit
als eerste probleem in antwoord op de
vraag ’Wilt u van elk van de problemen
vertellen of u denkt dat dat probleem
in de komende jaren groter of kleiper
zal worden?
Het gebruik is vooral de laatste jaren
sterk toegenomen. Op het ogenblik is
de Zweedse vrouw de belangrijkste tam-
pongebruikster, gevolgd door de Ameri
kaanse en de Engelse, de Duitse en de
Nederlandse. Verwacht wordt dat in
1980 de tampon door bijna de helft van
de Nederlandse vrouwen zal worden
gebruikt.
het t‘
vormt
moet wel aan strenge
Het moet sterk absorber
voorkeur in de breedte in plaats var
de lengte in omvang toenemen. Op die
manier past de tampon zich aan de
vorm van de vagina aan en bestaat
risiko tot ’doorlekken’. Tampons
goed zijn aangebracht (en dat is
kwestie van oefening) kunnen geen
leiding geven tot pijn of prikkeling,
bovenste, tweederde gedeelte (ongeveer
vijf centimeter) van de vagina, waar de
tampon in ligt, is vrijwel ongevoelig.
ZOMERKOSTUUMS van 255,—, 275,—
Voor meer inlichtingen kunt u zich
wenden tot Frans J.M. v.d. Vliet, Möln-
lycke (Nederland) N.V., Spaklerweg 53,
Amsterdam, tel.: 020 - 944725.
In de Geneeskundige Gids van januari
1971 zijn thans de resultaten van een
onderzoek naar tampongebruik gepubli
ceerd. De vrouwenarts L. Jaszmann, de
bacterioloog A.M. Kayser en de arts
R.M. Rijks-van Beek weerleggen hierin
alle, voornamelijk theoretische bezwa
ren. Hier volgen de belangrijkste con
clusies uit het onderzoek.
maar het merkwaardige
voor, dat in de oudste ci
reeds sprake is. Vijftien eeuwen voor
onze jaartelling zijn een soort tampons
gebruikt, die werden gemaakt van stevig
opgerold linnen. Men kon het eventueel
rond een houten stok gewikkeld in de
schede brengen.
De Assyriërs, Egyptenaren en Babylo-
niërs gebruikten rollen zacht papyrus
en textiel. De welgestelde vrouwen uit
de Byzantijnse tijd gebruikten fijne wol
die uit de Kaukasus werd geïmporteerd.
Ook in de Middeleeuwen en tijdens de
Renaissance werden tampons door ver
schillende vooraanstaande artsen aanbe
volen. In de achttiende eeuw prees men
de werkzaamheid van tampons aan, om
dat: ’dit middel eenvoudig is, niet veel
tijd vereist en evenzeer in de hutten der
armen als in de paleizen der groten
gevonden wordt’. Men had toen als
materialen linnen, hennep of vlas, dat
na een bad in zuivere wijnazijn in de
schede kon worden aangebracht.
Nederlandse vrouw
In ons land gebruikten de vrouwen
vroeger voornamelijk uitwendig ver
band dat moest worden gewassen. Al
leen toneelspeelsters en bijvoorbeeld
pasdames gebruikten in de vorige eeuw
een soort tampon. In de dertiger jaren
kwam de ’moderne’ tampon in Amerika
in de belangstelling waar het vanaf
1936 voor de verkoop werd gefabri
ceerd. De medici volgden de ontwik
keling met kritische belangstelling en er
zijn talloze onderzoekingen gedaan naar
de veiligheid van de tampon. De strijd
tussen voor- en tegenstanders in de
Verenigde Staten is sinds de tweede
wereldoorlog geluwd en sindsdien zijn
hierover geen negatieve geluiden meer
gehoord. Zweedse, Engelse en Duitse
vrouwen gingen de tampon ook gebrui
ken en de Nederlandse volgde enkele
jaren later.
regelmatig verwisselen van verband
nt geen probleem. Maar een tampon
eisen voldoen.
ïrend zijn en bij Het overgrote deel van de Nederlandse bevolking vindt dat de overheid
in voor een goed wegennet moet zorgen, maar men vindt tegelijkertijd dat
P d® diezelfde overheid een zodanig beleid moet voeren dat er in gelijke
t geen mate ruimte is voor verbetering van het openbaar vervoer. De meerder-
is die heid blijkt geen bezwaar te hebben tegen hogere lasten van de gemeen-
is een schap, hogere belastingen dus, om die beide doelen te bereiken.
i aan- Deze conclusies kunnen worden getrokken uit een opinieonderzoek
Het dat werd uitgevoerd door het adviesbureau Van den Broecke in op
dracht van NS en KNVTO, de Koninklijke Nederlandse Vereniging van
Transport Ondernemingen. Die opdracht was allereerst na te gaan hoe
de gemiddelde Nederlander denkt over de funktie die het openbaar
vervoer in de toekomst moet vervullen. De eerste vraag luidde wat in
de ogen van de geënqueteerden de belangrijkste problemen zijn waar
ons land in de komende jaren mee te maken zal krijgen.
Bepaald dus een welwillende uitkomst,
zo concludeert het rapport, die voor
geen van beide technieken een ver
oordeling inhoudt en die voor het
openbaar vervoer nog
krijgt als men bedenkt dat 60 j
de ondervraagden uit een autobc
gezin komt.
Door de Streek VW worden in combinatie met de BBA
dodr het Brabantse landschap, deze ritten ondervinden
uit bovenstaande foto’s wel blijkt. Om aan een derge
kan men zich in verbinding stellen met het kantoo
Spoorlaan.
jport dat
s gepubli-
opluchting betekenen. Zij
at zij niet meer bang behoe-
voor tampons. Modegevoelig
srne, werkende vrouwen nu
rijn, zullen zij met een gerust
tampon durven kiezen. De
i legio: niemand zal kun-
liken (er komt geen bloed
met de buitenlucht) dat er
kan gezwommen worden
gedaan zonder dat men
ivid voelt door die ’verve-
’esteldheid’. De tampons zijn
i kleine afmetingen gemakke-
nemen.
irritatie van de
van de boven-
uitwendig ver-
jeval is. Het ge-
lOeft noch door
lebbenden lan-
een concessie
resterend gedeelte van de
reteerden (52 pet.) kiest voor de
opiossing van het verkeersvraagstuk met
zich uit te spreken voor zowel meer en
beter openbaar vervoer als meer en
betere wegen. In totaal dus slechts
geringe verschillen in voorkeur.
Een van de v
zelf een oplos
Verkeersprobk
dat 52 pet. ee r
meer en beter ope
De meningen over wat de overheid op
dit moment doet voor betere wégen en
beter openbaar vervoer, lopen duidelijk
parallel. De meerderheid is van mening
dat de overheid op dit ogenblik te
weinig aan beide problemen doet. Men
verlangt dan ook in de toekomst meer
overheidszorg voor vervoer en verkeer.
leteerden de belai
jaren mee te mal
robleem dat het meest werd ge-
I is milieubederf (53 pet.), waar
de geluidshinder (5 pet.) moet
opgeteld. Economische en
«roblemen delen met de ver-
;men de tweede plaats met
Bovendien kan geen
huid aan de binnenzijde
benen ontstaan zoals bij t
band nogal eens het gev
bruik van tampons behoe
artsen noch door belanghe
ger gezien te worden als i
aan de wensen van vrouwen, die men
slechts oogluikend toestaat. Tampons
zullen voor een groot aantal vrouwen
de meest ideale methode van menstrua
tie hygiëne gaan betekenen.
aag hoe men de financiering
dure wensen geregeld wi zien,
legenen die van het openbaar
gebruik plegen te maken, dat
miig maar aan de heren auto-
moet worden gepresenteerd.
Omgekeerd meent de automobilist dat
de gebruiker van het openbaar vervoer
zelf maar een hogere prijs moet betalen,
als hij vindt dat datzelfde openbaar ver
voer moet worden uitgebreid en ver
beterd. Men is er overigens op tegen om
te bezuinigen op de aanleg van auto
wegen en men accepteert vrij unaniem
hogere belastingen ter verdeling over
beide ’probleemgebieden’.
Elke vrouw zal gedurende haar leven gemiddeld vierhonderd maal
menstrueren. Bij elkaar opgeteld is ze zes jaar ongesteld, niet erg
lekker. Ze heeft ’bloemetjes’ of ’feest’, het is haar ’periode’ of haar ’je
weet wel’. Alle eufemistische uitdrukkingen, die in de loop der tijd zijn
bedacht om die maandelijkse bloedingen aan te duiden, zijn vooral een
bewijs van het onbehagen dat een vrouw voelt. Onbehagen over het
ongemak, de pijntjes en de prikkelbaarheid, die deze dagen kunnen
meebrengen. Maar het is vooral het praktische ongemak voor vrouwen
die buitenshuis werken of winkelen in een land waar een chronisch
tekort is aan openbare damestoiletten. Voor hen vormt de hygiëne
tijdens de menstruatie het grootste probleem, omdat zij buiten hun
huis of kantoor nauwelijks aan een summiere verzorging kunnen
toekomen. Sedert de tweede wereldoorlog heeft de vrouw weliswaar de
beschikking over de tampon, die veel van de ongemakken opheft, maar
op het gebruik daarvan heeft tot voor kort een duidelijke taboe gerust
van medische zijde.
a) Het gebruik van interne tampons
tijdens de menstruatie heeft geen
gunstige invloed op de samenstel
van de vaginale flora.
b) In de medische literatuur zijn geen
gegevens bekend, waaruit een grotere
frequentie van opstijgende infektie van
de interne geslachtsdelen blijkt bij vrou
wen, die regelmatig tampons gebruiken.
c) De tampon ligt niet (onmiddellijk)
tegen de baarmoeder-ingang aan en
mechanische beschadigingen zijn hier
door onmogelijk.
d) Door tampongebruik ontstaat geen
ophoping van menstruatievocht. Een
goede tampon absorbeert het bloed vol
ledig.
e) De
achterhaald.
TUINSTR. 65 TEL. 23542 25783 - 333*7 I
BG.G EN SNACHTS: TELEFOON 33286 I
ROUWKAMERS Centrum; Tumstraaf 65 - tZand: Dr. Ahausstraat 2|
Bijna 90 pct. van de ondervraagden ziet
het verkeersprobleem groter worden,
terwijl respectievelijk 80 en 70 pet. de
verontreiniging en de geluidshinder zien
toenemen. Als reden van het groter
worden van het verkeersprobleem
wordt in de eerste plaats het teveel aan
auto’s genoemd, daarna het tekort aan
wegen.
bejaardenritten gehouden
grote belangstelling zoals
gelijke rit te kunnen deelnemen
>or van de Streek VW aan de
Strenge eisen
Voor veel vrouwen zal het rapj
door de Geneeskundige Gids is l
ceerd een opluchting betekenen,
weten nu dat zij niet meer bang
ven te zijn voor tampons. Modegi
als moden
eenmaal rij
hart voor de tamj
voordelen zijn
nen zien of rui
in aanraking i
’feest’ is. Er
en aan sport ge
zich belemmerd
lende ongc
door hun
lijk in een handtas mee te
W.C.’.s kunnen niet verstopt raken en
Vrije keuze
Genoemde artsen achten het juist om
de keuze van het type maandverband
aan de vrouw zelf over te laten. Daar
naast pleiten zij voor goede voorlichting
van zowel artsen als de vrouwen op het
gebied van de hygiëne tijdens de men
struatie. De keuze van de vrouw wordt
bepaald door twee soorten verband: a)
uitwendig (wegwerp)maandverband van
\celstof, b) tampons, die in de vagina
worden aangebracht.
'BEGRAFENISSEN
F ST.DION YSIUS l
F v/h ROOMS LEVEN j