3
w
a
F
i
BROER DE LAAT
KWALI-
TEITS
MEU
BELEN
DUIZENDEN KOSTUUMS
129.
49
29
1000 PANTALONS
FABRIEKSPRIJZEN
Nederlands pluimveebedrijf
moet naar zeer grote
afmetingen toe
De Continenten
zijn op drift
FLORYN
K.L.M.-Passagekantoor op
Leidseplein bestaat 50 jaar
KOLBERTS vanaf- ja, u leest het goed
I --/
De nieuwe haring is in ’t land.
U weet het.
r
kijk eerst bij
voor u naar een ander gaat!
Dit kan alleen de man met de minste kosten
dat is goed voor de concurrenten,
want die zijn een flauwte nabij
HET IS WEER RAAK BIJ BROER DE LAAT
alles nog lager van prijs als elders
OERLESESTRAAT 20 TEL. 31810
Victor Boeren
ff
DE VAKANTIETIJD BEGINT!
jort
Hebt u al aan gemakkelijke
schoenen gedacht?
EN
sn
:LT”
ai
van
Bedevaart
naar Wittem
Bokswedstrijden
in Pas Buiten
Voorlichtings-
expositie in
Utrecht
BADPAKKEN
BIKINI’S
The Blue Note
hamers van hooll
lEESSC
Ha fijn... een borrel
van floryn!
’n Grote
verscheidenheid
in klokken
ELS
Donderdag 27 mei 1971 - pagina 17
1971 - pagina 16
DE TILBURGSE KOERIER
van superieure kwaliteit van
TOT
aan
graag
jbels.
en
jcht op.
Schakeringen
Toekomst
an Tilburg)
zullen
Sportafdeling
en
eiT
Nightclub
Cabaret
Dancing
;e
Verwen uzelf met ’n paar prettig zittende schoenen van
Steunzolen naar maat
Sï.-Annaplein 14
Telefoon 23692
Kom geheel vrijblijvend
bij ons binnen
Speciaal in steun- en gemakschoenen
Maat- en orthopedische schoenmakerij
Pedicure
VERRIJK UZELF
KIES KWALITEIT I
Een der groten op het
gebied van meubelen
ZONDAGS
GESLOTEN
'n ’Eindeloze’
nieuwe kollektie
ize
en en
a kt.
m waar
liggen.
De boksver. D.S.Z. hoo]
gramma, het Tilburgse b
avond te geven die er mag wezen.
BISSCHOP ZWIJSSENSTRAAT 72
TELEFOON 21666 - TILBURG
BEGRAFENISSEN
F ST.DIONYSIUS i
Fv/h ROOMS LEVEN j
MODERNE AUTO S
ZEER VERZORGDE UITVOERING
TILBURG'S OUDSTE KATHOLIEKE
BEGRAFENIS ONDERNEMING
kun-
inische
hun vak betreft
de ORNITHOPHIL1A-
vakbeurs voor verede-
die van 22 tot en met
in de Irene- en Bernhard-
het
ïlfde
i en
1/2
Veemarktstraat 36-38 - Tilburg
DAG EN NACHT
BEREIKBAAR
i drijven
r dieren moeten
i dan bedrijven
enkele tien-
bij
jen niets
blauwe
i ’Maison de
hoek van de
de KLM haar
jorgoed te ont-
allerlei verbou-
Deze revolutionaire theorie,
’globe-techniek’
traditionele opvattinger
leet, en heeft de v<
punten aan het
jehulp vai
srs, alsr
•opt met dit pro-
bokspubliek een
borg i.i
bedrir
teleurst
op, dat
tienc
hennen
Ju welier-Horloger
lachers
Schouwburgring 27
logen dan hun zwaartepunt van samenkomst naar de Dam
?gd. maar hun voorloper, de provo, ontstond uit de
ndergrondse. Meer bovengronds heeft een heel ander facet
inleving, nl. de Nederlandse burgerluchtvaart, zich ont-
“ssagekantoor al vijftig jaar lang
:paald.
bekend als
druist in
“"’en om-
/olgen-
t licht
van tal van
„.smede een
maandblad Het
;n. Kleinere eenheden zullen
aags agrarisch jargon wordt
een’.
usten evenals de
tten en vormden
ongeveer 200
;on dit super-
Eindhoven,
mgen, Den
De mensen die moeten trachten zich in
deze ontwikkeling te handhaven,
nen zich binnenkort wat de techn
hulpmiddelen van
oriënteren op
VARUVA, de
lingslandbouw,
25 september ii
hal van de Koninklijke Nederlandse
Jaarbeurs aan de Croeselaan te Utrecht
wordt gehouden.
Op 9 mei 1971 bestond het KLM-passagekantoor op het Leidseplein in
Amsterdam vijftig jaar.
Het Leidseplein in Amsterdam is in vele opzichten een centrum te
neomen. Niet alleen topografisch binnen de grenzen van de hoofdstad,
maar het is tevens een kruispunt in het zakelijke, artistieke en
uitgaansleven. Hotels, kantoren, restaurants, de Stadsschouwburg, bars,
boetieks, dancings en terrassen staan daar borg voor.
De hippies mogen dan hun zwaartepi
hebben verlegd, maar hun voorlop
Leidsepleinondergrondse. Meer bovi
van onze samenleving,
plooid en door middel
het gezicht van het Leidseplein mede
ENHUIS
lijk niet erg veel
omst. Daarom ver-
indigen dat er niet
ongeveer vijftienhonderd leg-
zullen overblijven in Neder-
.oper, de
/engronds
nl. de Nederlands
van het KLM-pass
bept
"ens in volle zee koerst op het c
hip, dat bezig is aan een van de
ids de tocht-
lappelijk gesc
idem van de
continent te schuiven, totdat er tenslot
te de zeven continenten en diverse gro
te eilanden ontstonden.
Het blad geeft talloze voorbeelden van
hoe dit proci -
trokken. Het
botsen van h
dat van
golf ops
zeefossielen gevoi
tot nu toe nimme
Ook de Pyreneeën zouden
gelijke wijze zyn ontstaan,
genoemde blad, dat dieper
materie ingaat, heeft op
conclusies van wetenschaj
toekomstbeeld kunnen geven dat aan
grijpend is.
Wat de uitbreidingsmogèlijkheden be
treft is de slachtkuikensektor, die al de
jtste export ter wereld heeft, heel
imistischer gestemd. Men meent
consumptie in Nederland nog
kan toenemen, gelet op de
kippevlees die in andere
hoofd van de bevolking
tigd.
imveehouderij
jehoeft zich di
kens, de allerkleinsten meegerekend.
Maar de kleintjes tellen steeds minder mee. In de
hoogspringwestrijd van de economie wordt het
touw hoger en hoger gespannen. Tot voor kort kon
de man die vijftienhonderd leghennen hield nog
aardig meekomen. De afgelopen vijf jaar is het
aantal bedrijven met duizend tot tweeduizend leg
hennen echter opvallend afgenomen en thans kan
gesteld worden dat alleen bedrijven met minstens
vijfduizend dieren nog aansluiting hebben bij de
moderne ontwikkelingen
- zoals het in hedendat
genoemd - moeten ’wijkt
jrstperiode eerst bevroor
lek raakte, leed de ver-
archiefstukken behoorlijk
ie. Enfin, ook daar werd wat
en, want men legde de pa-
raudig op het dak om weer
TUINSTR 65 - TEL 23542 25783 33387 I
BG.G EN 'SNACHT5: TELEFOON 33286 I
ROUWKAMERS Centrum. Tuinstraat’65 - t Zand: Pr. Ahausstraat 2
groot
wat optii
dat de c
behoorlijk
hoeveelheii
landen per 1
wordt genutti
De slachtpluimveehouderij is betrekke
lijk jong en behoeft zich dus niet los te
worstelen uit verouderde strukturen.
Het aantal kuikenmesters is dan ook al
jaren vrij konstant gebleven, al valt er
wel een lichte daling te konstateren.
Ook hier is sprake van een groeiend
aantal dieren per bedrijf en de verwach
ting is, dat er in de toekomst sprake zal
zijn van een gemiddeld twintigduizend
tot dertigduizend kuikens per opzet.
Voor de verzorging van veertigduizend
kuikens is tegenwoordig één arbeids
kracht voldoende. De gemiddelde opzet
is thans tienduizend kuikens.
Het ziet ernaar uit, dat de groei naar
mammoetbedrijven in de slachtkuiken
sektor wat moeilijker zal gaan dan bij
de legpluimveehouderij. Een van de be
lemmeringen wordt gevormd door de
hoge arbeidstoppen. Na elke mestperio-
de moet immers het gehele gezelschap
van duizenden slachtrijpe kuikens op
auto’s geladen en verzonden worden.
Vervolgens worden de hokken grondig
gereinigd en ontsmet. Dat vergt heel
wat arbeid, waar betrekkelijk geringe
aktiviteiten in de tussenliggende perio
den tegenover staan. Men zoekt dan
ook naar mechanisering van het inladen
van de dieren, dat minstens even snel»
moet gaan als met de hand en ook niet
duurder mag zijn. Bovendien mag
gemechaniseerd inladen de kippe
overkomen. Zelfs het geringste
plekje moet vermeden worden.
Er is de laatste jarer
pluimveemesterij t
koenmesterij. Men verwal
roces zich moet hebben vol-
>et geeft weer, hoe door het
i het Indische gebied tegen
i Azië de Himalaya als een boeg-
istuwde. Er zijn daar trouwens
inden, waarvoor men
rer een verklaring had.
op een der-
Het boven-
cr op deze
basis van de
ipsmensen een
Hieruit volgt
gonnen uittocht van de pluimveehou
derij uit het traditionele gemengde
landbouwbedrijf zich krachtig zal
voortzetten. De ontwikkeling gaat in de
richting van bedrijven met óf uitslui
tend pluimvee, dan wel een combinatie
van pluimvee met een andere agrarische
produktietak, maar dan toch in een
combinatie die niets wegheeft van het
gemengde bedrijf van weleer.
Hoever de veranderingen al gevorderd
zijn, blijkt uit het feit dat op minder da
duizend bedrijven de helft van de Ne
derlandse pluimveestapel wordt gehou-
passage-
it Albert
m op 9 mei 1921 opende en dat
ehuisvest was in een klein houten
...je op de scheiding van Leidse-
en Kleine Gartmanplantsoen,
tegenover de Stadsschouwburg,
officiële opening zei Albert Ples-
den, namelijk per bedrijf gemiddeld
8.700 leghennen. Dit aantal bedrijven
Zal nog aanzienlijk geringer worden,
terwijl het aantal leghennen per bedrijf
verder zal toenemen.
vermeerderings-
>ederijen.
ngeveer 350 pels-
uiS ongeveer vier-
i worden gefokt.
Het was het eerste luchtvaart-,
en vrachtkantoor ter wereld, dat
Plesman op 9 mei 1921 opende
toen gehuisvest was in een kle
gebouwtje
plein
recht
Bij de
man:
’Dit gebouw is door het gemeente
bestuur toegestaan voor de duur van
tien jaar. Ik hoop, dat het voor die tijd
te klein zal zijn.’
En dat was het, zoals alles in de lucht
vaart sneller te klein blijkt te zijn dan
men verwacht. Maar vóór het te klein
werd, gebeurde er zo wel het een en
ander, want bij gebeurtenissen van his
torische betekenis voor de burgerlucht
vaart, heeft dit kleine kantoor dikwijls
een rol gespeeld. Zo dromden daar tal
loze belangstellenden samen op die gure
avond van de 30e december 1933, om
via de opgestelde luidspreker de vorde
ringen te horen van de ’Pelikaan’, op
weg naar Schiphol na de roemruchte
Kerstvlucht naar Batavia.
En tijdens de Melbourne-race gaf
Kleine Gartmanplantsoen al hetzel
beeld, mensen die luisterden naar de
KLM-er, die zich met een megafoon op
het platte dak van het passagekantoor
had opgesteld om het publiek het laat
ste nieuws door te geven van de ’Uiver’,
de machine die de handicap-sectie van
deze race zou winnen. Men leefde mee
met de KLM, met de gehele burger-
liggend doen. Misschien wel een aardige
oplossing voor het ruimtegebrek, maar
het had toch ook zijn schaduwzijden.
Want toen de hoofdkraan van de water
leiding, die zich daar eveneens bevond,
tijdens een vor
en vervolgens 1
zameling
waterschade
op gevonder
pieren eenvc
te drogen.
Toen het modemagazijn
Vries’ het pand op de 1
Leidsestraat verliet, zag
kans schoon om zich voo
doen van een ondanks al
wingen toch steeds nijpender wordend
ruimtegebrek. In 1939 verhuisde men
naar dit pand dat in 1961 en 1966 een
’face lifting’ kreeg. Niet in de eerste
plaats omdat het ’gezicht’ van het Leid
seplein zo veranderde, maar vooral om
op een vooraanstaande plaats mee te
blijven draaien in de enerverende lucht-
vaartontwikkeling.
Wie echter denkt dat een pluimvee
stapel van vijfduizend stuks een waar
borg is voor de voortzetting van het
■rijf, moet rekenen op een ernstige
‘urstelling. Alles wijst er namelijk
_at een eenmansbedrijf tussen de
iduizend en vijftienduizend leg-
zal moeten hebben om de strijd
om het bestaan met goed resultaat te
kunnen volhouden.
Twee- en driemansbec
uiteraard over nog meer
beschikken. Dat zullen
moeten worden met
duizenden leghennen.
Ergens in volle zee koerst op het ogenblik de ’Glomar Challenger’, een
schip, dat bezig is aan een van de belangrijkste ontdekkingsreizen die
sinds de tocht.van Columbus in 1492 ooit zijn ondernomen. De
wetenschappelijk geschoolde leden van de bemanning voeren boringen
in. de bodem van de oceanen uit de onderzoeken slibafzettingen
gesteenten die miljoenen jaren oud zijn. Elke keer dat zij de 5
kilometer lange hoorbuis ophalen, leveren zij een nieuw bewijs voor de
juistheid van een van de verrassendste wetenschappelijke ontdekkingen
van onze tijd; de vastelandmassa’s van de wereld zijn op drift op de
weke mantel die de aardkern omgeeft.
De boksver. D.S.Z. gaat a.s. zaterdag 29
mei bokswedstrijden organiseren. Bij
deze wedstrijden komen alle Tilburgse
boksers in de ring, o.a. V.d. Waarden,
Bergmans, Prinse, Schoenmakers,
Beerens, Van Hees en Asp de Beer.
Zij gaan de handschoenen opnemen
tegen boksers uit Rotterdam, Dord
recht, Breda, Eindhoven, Swalmen,
Gemert, Dongen, Den Bosch
Roosendaal.
luchtvaart. Vandaar dat men op hoog-
tij-dagen zoals deze, optrok naar dat
contactpunt tussen luchtvaart en
publiek, naar dat bescheiden kantoor,
waarop met grote letters ’Koninklijke
Luchtvaart Maatschappij voor Neder
land en Koloniën’ te lezen stond.
Die burgerluchtvaart was in alle opzich
ten, zeker in onze ogen van thans, een
wonderlijk wereldje. Niet alleen door
deze grootse evenementen, maar ook in
vele kleine opzichten.
Een belangrijke bron van inkomsten in
die dagen was bijvoorbeeld de verkoop
van prentbriefkaarten met afbeeldingen
van de gezagvoerders - piloten zei men
toen nog. En de passage-employee die
naast een ticket voor Londen niet ook
zo’n kaart voor een dubbeltje verkocht,
stond er toen bij de chef niet best op.
Er gebeurde in die dagen wel meer wat
nu ondenkbaar zou zijn. Voor het
archief van het passagekantoor had men
een plaats toegedacht tussen de vloer en
de grond. Wilde men iets opbergen of
hebben, dan kon men dat uitsluitend
de nieuwe
tegen alle ti
trent onze plane
de interessante punt
gebracht, die met be
andere feiten en cijfer
viertal kaarten, in het
Beste als volgt worden omschreven.
1. De aardkorst bestaat niet uit een
vaste, solide schaal maar uit verschillen
de platten, die op een hete, taai-
vloeibare mantel van de aardkern drij
ven.
2. De landmassa’s rus*““
oceanen op deze platten
vroeger één geheel, maar o
miljoen jaar geleden begoi
Nu leert de ervaring dat geen enkele uit
het leven gegrepén situatie uitsluitend
in zwart en wit kan worden getekend.
Er zijn altijd schakeringen, zo ook hier.
Er zullen ongetwijfeld bedrijven blijven
die kans zien óm - bijvoorbeeld door
direkte afzet van de eieren - een redelijk
inkomen te verwerven met enkele dui
zenden legkippen. Ook zullen er onge
twijfeld op een vrij groot aantal agrari
sche bedrijven eenheden van enkele
honderden leghennen gehouden worden
voor eigen gebruik en huisverkoop.
Maar deze twee groepen zullen toch het
beeld van de legpluimveehouderij niet
langer bepalen.
De Nederlandse agrarische produktie
richt zich in hoge mate op de export, i
Het blijkt evenwel dat over de grenzen
nog maar betrekkelijk weinig mogelijk
heden aanwezig zijn die de Nederlandse
legpluimveehouderij de kans geven zich
uit te breiden. Ook de consumptie van
eieren zal vermoedelr'
toenemen in de toekoi
wachten de deskui
meer dan
bedrijven
land.
en een nieuwe tak van
bijgekomen, de kal-
jcht niet dat
Minder bedrijven, maar van groter omvang. Daar gaat
de Nederlandse pluimveehouderij naar toe. De pluim
veehouder die zich wil handhaven moet ervoor
zorgen, dat zijn bedrijf groeit. Bovendien zal hij
zich moeten specialiseren in een van de takken
waarin de pluimveehouderij weer onderverdeeld kan
worden en waarvan de eierproduktie en de slacht-
vleesproduktie de voornaamste zijn. Deskundigen
voorspellen dat er binnen enkele jaren in totaal nog
maar ruim vijfduizend bedrijven in Nederland zullen
zijn waar de pluimveehouderij in de een of andere
gespecialiseerde vorm wordt beoefend. Ter vergelij
king: in 1970 waren er in Nederland ongeveer
vijftigduizend bedrijven met leghennen en mestkui-
Voor de 22e maal wordt op 6 juni een
bedevaart georganiseerd naar het Ge
nadeoord van de St. Gerardus in
Wittem. Belangstellenden worden ge
wezen op de advertentie die elders in
dit nummer is opgenomen en waarin
men nadere bijzonderheden kan vinden.
deze een even grote vlucht zal nemen
als de slachtkippensector, maar er zal
toch wel rekening gehouden moeten
worden met zo’n vijfhonderd gespeciali
seerde kalkoenenbedrijven.
De basis van de pluimveehouderij be
staat uit de bedrijven die hennen fok
ken en vermeerderen voor de produk-
tiebedrijven. Ook hier de ontwikkeling
die in de hele bedrijfstak te zien is: het
aantal ondernemingen wordt geringer
en het aantal dieren per onderneming
wordt groter.
De deskur
bestudere"
nabije to®»
veehouderij
1.500 legbedrijven i
duizend leghennen)
2.500 slachtkuikenbedrijven
500 kalkoenenbedrijven
500 opfokbedrijven
500 fokbedrijven,
bedrijven en kuikenbroe
Bovendien zullen er onge»
dierbedrijven zijn (thans c
honderd) waar nertsen w<
tevens, dat de reeds be-
)cht van de pluir
ïle g
krac
ontwikkel
indigen die de ontwikkeling
;ren, zijn van oordeel dat in de
toekomst de Nederlandse pluim-
derij er als volgt zal uitzien:
'“•’bedrijven (met meer dan vijf
duizend legher
2.500 slachtkt