3 w a F i BROER DE LAAT KWALI- TEITS MEU BELEN DUIZENDEN KOSTUUMS 129. 49 29 1000 PANTALONS FABRIEKSPRIJZEN Nederlands pluimveebedrijf moet naar zeer grote afmetingen toe De Continenten zijn op drift FLORYN K.L.M.-Passagekantoor op Leidseplein bestaat 50 jaar KOLBERTS vanaf- ja, u leest het goed I --/ De nieuwe haring is in ’t land. U weet het. r kijk eerst bij voor u naar een ander gaat! Dit kan alleen de man met de minste kosten dat is goed voor de concurrenten, want die zijn een flauwte nabij HET IS WEER RAAK BIJ BROER DE LAAT alles nog lager van prijs als elders OERLESESTRAAT 20 TEL. 31810 Victor Boeren ff DE VAKANTIETIJD BEGINT! jort Hebt u al aan gemakkelijke schoenen gedacht? EN sn :LT” ai van Bedevaart naar Wittem Bokswedstrijden in Pas Buiten Voorlichtings- expositie in Utrecht BADPAKKEN BIKINI’S The Blue Note hamers van hooll lEESSC Ha fijn... een borrel van floryn! ’n Grote verscheidenheid in klokken ELS Donderdag 27 mei 1971 - pagina 17 1971 - pagina 16 DE TILBURGSE KOERIER van superieure kwaliteit van TOT aan graag jbels. en jcht op. Schakeringen Toekomst an Tilburg) zullen Sportafdeling en eiT Nightclub Cabaret Dancing ;e Verwen uzelf met ’n paar prettig zittende schoenen van Steunzolen naar maat Sï.-Annaplein 14 Telefoon 23692 Kom geheel vrijblijvend bij ons binnen Speciaal in steun- en gemakschoenen Maat- en orthopedische schoenmakerij Pedicure VERRIJK UZELF KIES KWALITEIT I Een der groten op het gebied van meubelen ZONDAGS GESLOTEN 'n ’Eindeloze’ nieuwe kollektie ize en en a kt. m waar liggen. De boksver. D.S.Z. hoo] gramma, het Tilburgse b avond te geven die er mag wezen. BISSCHOP ZWIJSSENSTRAAT 72 TELEFOON 21666 - TILBURG BEGRAFENISSEN F ST.DIONYSIUS i Fv/h ROOMS LEVEN j MODERNE AUTO S ZEER VERZORGDE UITVOERING TILBURG'S OUDSTE KATHOLIEKE BEGRAFENIS ONDERNEMING kun- inische hun vak betreft de ORNITHOPHIL1A- vakbeurs voor verede- die van 22 tot en met in de Irene- en Bernhard- het ïlfde i en 1/2 Veemarktstraat 36-38 - Tilburg DAG EN NACHT BEREIKBAAR i drijven r dieren moeten i dan bedrijven enkele tien- bij jen niets blauwe i ’Maison de hoek van de de KLM haar jorgoed te ont- allerlei verbou- Deze revolutionaire theorie, ’globe-techniek’ traditionele opvattinger leet, en heeft de v< punten aan het jehulp vai srs, alsr •opt met dit pro- bokspubliek een borg i.i bedrir teleurst op, dat tienc hennen Ju welier-Horloger lachers Schouwburgring 27 logen dan hun zwaartepunt van samenkomst naar de Dam ?gd. maar hun voorloper, de provo, ontstond uit de ndergrondse. Meer bovengronds heeft een heel ander facet inleving, nl. de Nederlandse burgerluchtvaart, zich ont- “ssagekantoor al vijftig jaar lang :paald. bekend als druist in “"’en om- /olgen- t licht van tal van „.smede een maandblad Het ;n. Kleinere eenheden zullen aags agrarisch jargon wordt een’. usten evenals de tten en vormden ongeveer 200 ;on dit super- Eindhoven, mgen, Den De mensen die moeten trachten zich in deze ontwikkeling te handhaven, nen zich binnenkort wat de techn hulpmiddelen van oriënteren op VARUVA, de lingslandbouw, 25 september ii hal van de Koninklijke Nederlandse Jaarbeurs aan de Croeselaan te Utrecht wordt gehouden. Op 9 mei 1971 bestond het KLM-passagekantoor op het Leidseplein in Amsterdam vijftig jaar. Het Leidseplein in Amsterdam is in vele opzichten een centrum te neomen. Niet alleen topografisch binnen de grenzen van de hoofdstad, maar het is tevens een kruispunt in het zakelijke, artistieke en uitgaansleven. Hotels, kantoren, restaurants, de Stadsschouwburg, bars, boetieks, dancings en terrassen staan daar borg voor. De hippies mogen dan hun zwaartepi hebben verlegd, maar hun voorlop Leidsepleinondergrondse. Meer bovi van onze samenleving, plooid en door middel het gezicht van het Leidseplein mede ENHUIS lijk niet erg veel omst. Daarom ver- indigen dat er niet ongeveer vijftienhonderd leg- zullen overblijven in Neder- .oper, de /engronds nl. de Nederlands van het KLM-pass bept "ens in volle zee koerst op het c hip, dat bezig is aan een van de ids de tocht- lappelijk gesc idem van de continent te schuiven, totdat er tenslot te de zeven continenten en diverse gro te eilanden ontstonden. Het blad geeft talloze voorbeelden van hoe dit proci - trokken. Het botsen van h dat van golf ops zeefossielen gevoi tot nu toe nimme Ook de Pyreneeën zouden gelijke wijze zyn ontstaan, genoemde blad, dat dieper materie ingaat, heeft op conclusies van wetenschaj toekomstbeeld kunnen geven dat aan grijpend is. Wat de uitbreidingsmogèlijkheden be treft is de slachtkuikensektor, die al de jtste export ter wereld heeft, heel imistischer gestemd. Men meent consumptie in Nederland nog kan toenemen, gelet op de kippevlees die in andere hoofd van de bevolking tigd. imveehouderij jehoeft zich di kens, de allerkleinsten meegerekend. Maar de kleintjes tellen steeds minder mee. In de hoogspringwestrijd van de economie wordt het touw hoger en hoger gespannen. Tot voor kort kon de man die vijftienhonderd leghennen hield nog aardig meekomen. De afgelopen vijf jaar is het aantal bedrijven met duizend tot tweeduizend leg hennen echter opvallend afgenomen en thans kan gesteld worden dat alleen bedrijven met minstens vijfduizend dieren nog aansluiting hebben bij de moderne ontwikkelingen - zoals het in hedendat genoemd - moeten ’wijkt jrstperiode eerst bevroor lek raakte, leed de ver- archiefstukken behoorlijk ie. Enfin, ook daar werd wat en, want men legde de pa- raudig op het dak om weer TUINSTR 65 - TEL 23542 25783 33387 I BG.G EN 'SNACHT5: TELEFOON 33286 I ROUWKAMERS Centrum. Tuinstraat’65 - t Zand: Pr. Ahausstraat 2 groot wat optii dat de c behoorlijk hoeveelheii landen per 1 wordt genutti De slachtpluimveehouderij is betrekke lijk jong en behoeft zich dus niet los te worstelen uit verouderde strukturen. Het aantal kuikenmesters is dan ook al jaren vrij konstant gebleven, al valt er wel een lichte daling te konstateren. Ook hier is sprake van een groeiend aantal dieren per bedrijf en de verwach ting is, dat er in de toekomst sprake zal zijn van een gemiddeld twintigduizend tot dertigduizend kuikens per opzet. Voor de verzorging van veertigduizend kuikens is tegenwoordig één arbeids kracht voldoende. De gemiddelde opzet is thans tienduizend kuikens. Het ziet ernaar uit, dat de groei naar mammoetbedrijven in de slachtkuiken sektor wat moeilijker zal gaan dan bij de legpluimveehouderij. Een van de be lemmeringen wordt gevormd door de hoge arbeidstoppen. Na elke mestperio- de moet immers het gehele gezelschap van duizenden slachtrijpe kuikens op auto’s geladen en verzonden worden. Vervolgens worden de hokken grondig gereinigd en ontsmet. Dat vergt heel wat arbeid, waar betrekkelijk geringe aktiviteiten in de tussenliggende perio den tegenover staan. Men zoekt dan ook naar mechanisering van het inladen van de dieren, dat minstens even snel» moet gaan als met de hand en ook niet duurder mag zijn. Bovendien mag gemechaniseerd inladen de kippe overkomen. Zelfs het geringste plekje moet vermeden worden. Er is de laatste jarer pluimveemesterij t koenmesterij. Men verwal roces zich moet hebben vol- >et geeft weer, hoe door het i het Indische gebied tegen i Azië de Himalaya als een boeg- istuwde. Er zijn daar trouwens inden, waarvoor men rer een verklaring had. op een der- Het boven- cr op deze basis van de ipsmensen een Hieruit volgt gonnen uittocht van de pluimveehou derij uit het traditionele gemengde landbouwbedrijf zich krachtig zal voortzetten. De ontwikkeling gaat in de richting van bedrijven met óf uitslui tend pluimvee, dan wel een combinatie van pluimvee met een andere agrarische produktietak, maar dan toch in een combinatie die niets wegheeft van het gemengde bedrijf van weleer. Hoever de veranderingen al gevorderd zijn, blijkt uit het feit dat op minder da duizend bedrijven de helft van de Ne derlandse pluimveestapel wordt gehou- passage- it Albert m op 9 mei 1921 opende en dat ehuisvest was in een klein houten ...je op de scheiding van Leidse- en Kleine Gartmanplantsoen, tegenover de Stadsschouwburg, officiële opening zei Albert Ples- den, namelijk per bedrijf gemiddeld 8.700 leghennen. Dit aantal bedrijven Zal nog aanzienlijk geringer worden, terwijl het aantal leghennen per bedrijf verder zal toenemen. vermeerderings- >ederijen. ngeveer 350 pels- uiS ongeveer vier- i worden gefokt. Het was het eerste luchtvaart-, en vrachtkantoor ter wereld, dat Plesman op 9 mei 1921 opende toen gehuisvest was in een kle gebouwtje plein recht Bij de man: ’Dit gebouw is door het gemeente bestuur toegestaan voor de duur van tien jaar. Ik hoop, dat het voor die tijd te klein zal zijn.’ En dat was het, zoals alles in de lucht vaart sneller te klein blijkt te zijn dan men verwacht. Maar vóór het te klein werd, gebeurde er zo wel het een en ander, want bij gebeurtenissen van his torische betekenis voor de burgerlucht vaart, heeft dit kleine kantoor dikwijls een rol gespeeld. Zo dromden daar tal loze belangstellenden samen op die gure avond van de 30e december 1933, om via de opgestelde luidspreker de vorde ringen te horen van de ’Pelikaan’, op weg naar Schiphol na de roemruchte Kerstvlucht naar Batavia. En tijdens de Melbourne-race gaf Kleine Gartmanplantsoen al hetzel beeld, mensen die luisterden naar de KLM-er, die zich met een megafoon op het platte dak van het passagekantoor had opgesteld om het publiek het laat ste nieuws door te geven van de ’Uiver’, de machine die de handicap-sectie van deze race zou winnen. Men leefde mee met de KLM, met de gehele burger- liggend doen. Misschien wel een aardige oplossing voor het ruimtegebrek, maar het had toch ook zijn schaduwzijden. Want toen de hoofdkraan van de water leiding, die zich daar eveneens bevond, tijdens een vor en vervolgens 1 zameling waterschade op gevonder pieren eenvc te drogen. Toen het modemagazijn Vries’ het pand op de 1 Leidsestraat verliet, zag kans schoon om zich voo doen van een ondanks al wingen toch steeds nijpender wordend ruimtegebrek. In 1939 verhuisde men naar dit pand dat in 1961 en 1966 een ’face lifting’ kreeg. Niet in de eerste plaats omdat het ’gezicht’ van het Leid seplein zo veranderde, maar vooral om op een vooraanstaande plaats mee te blijven draaien in de enerverende lucht- vaartontwikkeling. Wie echter denkt dat een pluimvee stapel van vijfduizend stuks een waar borg is voor de voortzetting van het ■rijf, moet rekenen op een ernstige ‘urstelling. Alles wijst er namelijk _at een eenmansbedrijf tussen de iduizend en vijftienduizend leg- zal moeten hebben om de strijd om het bestaan met goed resultaat te kunnen volhouden. Twee- en driemansbec uiteraard over nog meer beschikken. Dat zullen moeten worden met duizenden leghennen. Ergens in volle zee koerst op het ogenblik de ’Glomar Challenger’, een schip, dat bezig is aan een van de belangrijkste ontdekkingsreizen die sinds de tocht.van Columbus in 1492 ooit zijn ondernomen. De wetenschappelijk geschoolde leden van de bemanning voeren boringen in. de bodem van de oceanen uit de onderzoeken slibafzettingen gesteenten die miljoenen jaren oud zijn. Elke keer dat zij de 5 kilometer lange hoorbuis ophalen, leveren zij een nieuw bewijs voor de juistheid van een van de verrassendste wetenschappelijke ontdekkingen van onze tijd; de vastelandmassa’s van de wereld zijn op drift op de weke mantel die de aardkern omgeeft. De boksver. D.S.Z. gaat a.s. zaterdag 29 mei bokswedstrijden organiseren. Bij deze wedstrijden komen alle Tilburgse boksers in de ring, o.a. V.d. Waarden, Bergmans, Prinse, Schoenmakers, Beerens, Van Hees en Asp de Beer. Zij gaan de handschoenen opnemen tegen boksers uit Rotterdam, Dord recht, Breda, Eindhoven, Swalmen, Gemert, Dongen, Den Bosch Roosendaal. luchtvaart. Vandaar dat men op hoog- tij-dagen zoals deze, optrok naar dat contactpunt tussen luchtvaart en publiek, naar dat bescheiden kantoor, waarop met grote letters ’Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Neder land en Koloniën’ te lezen stond. Die burgerluchtvaart was in alle opzich ten, zeker in onze ogen van thans, een wonderlijk wereldje. Niet alleen door deze grootse evenementen, maar ook in vele kleine opzichten. Een belangrijke bron van inkomsten in die dagen was bijvoorbeeld de verkoop van prentbriefkaarten met afbeeldingen van de gezagvoerders - piloten zei men toen nog. En de passage-employee die naast een ticket voor Londen niet ook zo’n kaart voor een dubbeltje verkocht, stond er toen bij de chef niet best op. Er gebeurde in die dagen wel meer wat nu ondenkbaar zou zijn. Voor het archief van het passagekantoor had men een plaats toegedacht tussen de vloer en de grond. Wilde men iets opbergen of hebben, dan kon men dat uitsluitend de nieuwe tegen alle ti trent onze plane de interessante punt gebracht, die met be andere feiten en cijfer viertal kaarten, in het Beste als volgt worden omschreven. 1. De aardkorst bestaat niet uit een vaste, solide schaal maar uit verschillen de platten, die op een hete, taai- vloeibare mantel van de aardkern drij ven. 2. De landmassa’s rus*““ oceanen op deze platten vroeger één geheel, maar o miljoen jaar geleden begoi Nu leert de ervaring dat geen enkele uit het leven gegrepén situatie uitsluitend in zwart en wit kan worden getekend. Er zijn altijd schakeringen, zo ook hier. Er zullen ongetwijfeld bedrijven blijven die kans zien óm - bijvoorbeeld door direkte afzet van de eieren - een redelijk inkomen te verwerven met enkele dui zenden legkippen. Ook zullen er onge twijfeld op een vrij groot aantal agrari sche bedrijven eenheden van enkele honderden leghennen gehouden worden voor eigen gebruik en huisverkoop. Maar deze twee groepen zullen toch het beeld van de legpluimveehouderij niet langer bepalen. De Nederlandse agrarische produktie richt zich in hoge mate op de export, i Het blijkt evenwel dat over de grenzen nog maar betrekkelijk weinig mogelijk heden aanwezig zijn die de Nederlandse legpluimveehouderij de kans geven zich uit te breiden. Ook de consumptie van eieren zal vermoedelr' toenemen in de toekoi wachten de deskui meer dan bedrijven land. en een nieuwe tak van bijgekomen, de kal- jcht niet dat Minder bedrijven, maar van groter omvang. Daar gaat de Nederlandse pluimveehouderij naar toe. De pluim veehouder die zich wil handhaven moet ervoor zorgen, dat zijn bedrijf groeit. Bovendien zal hij zich moeten specialiseren in een van de takken waarin de pluimveehouderij weer onderverdeeld kan worden en waarvan de eierproduktie en de slacht- vleesproduktie de voornaamste zijn. Deskundigen voorspellen dat er binnen enkele jaren in totaal nog maar ruim vijfduizend bedrijven in Nederland zullen zijn waar de pluimveehouderij in de een of andere gespecialiseerde vorm wordt beoefend. Ter vergelij king: in 1970 waren er in Nederland ongeveer vijftigduizend bedrijven met leghennen en mestkui- Voor de 22e maal wordt op 6 juni een bedevaart georganiseerd naar het Ge nadeoord van de St. Gerardus in Wittem. Belangstellenden worden ge wezen op de advertentie die elders in dit nummer is opgenomen en waarin men nadere bijzonderheden kan vinden. deze een even grote vlucht zal nemen als de slachtkippensector, maar er zal toch wel rekening gehouden moeten worden met zo’n vijfhonderd gespeciali seerde kalkoenenbedrijven. De basis van de pluimveehouderij be staat uit de bedrijven die hennen fok ken en vermeerderen voor de produk- tiebedrijven. Ook hier de ontwikkeling die in de hele bedrijfstak te zien is: het aantal ondernemingen wordt geringer en het aantal dieren per onderneming wordt groter. De deskur bestudere" nabije to®» veehouderij 1.500 legbedrijven i duizend leghennen) 2.500 slachtkuikenbedrijven 500 kalkoenenbedrijven 500 opfokbedrijven 500 fokbedrijven, bedrijven en kuikenbroe Bovendien zullen er onge» dierbedrijven zijn (thans c honderd) waar nertsen w< tevens, dat de reeds be- )cht van de pluir ïle g krac ontwikkel indigen die de ontwikkeling ;ren, zijn van oordeel dat in de toekomst de Nederlandse pluim- derij er als volgt zal uitzien: '“•’bedrijven (met meer dan vijf duizend legher 2.500 slachtkt

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1971 | | pagina 17