neerlandia 1 E Vauxhall brengt Viva model met veel verbeteringen De Peugeot 204, een wagen om jarenlang mee te rijden Sinds driejaar begint de fiets weer in te raken op de wegen de tilburgse koerier 1 rei EEN VERGETEN 70-JARIG JUBILEUM AIR FRANCE met Kerstmis naar Parijs F hnsli Korvelsewegl74 Tel 04250-21697 SSALAMANDER rEisburo\ Prijsindexcijfer steeg tot 134.6 <ii*iMbuk CHEM.REINIGEN The Blue Note s-bost© C AST ELi J a1mach1NEHandel] -Tel. 22034-Tilburg Fa. De Kort-van Geloven, een bedrijf dat altijd bij-bleef Pand 150 jaar in de familie 970 - pagina 12 Donderdag 5 november 1970 pagina 13 BKisjnEiawi Besterdring 101 11,50 TUINSTR. 65 rVOERING Een heerlijk ruim interieur. JRTING De motor Zeven modellen i vijf-cijf vormt iT-HENGELSPORT De remmen Eindoordeel De veiligheid Fiets komt weer in 5 dagen volpension Goed hotel; incl. excursies, incl. transfer Vertrek 24-12-1970 eilburg tel.O4aS5O 75258 BERNI BEGRAFENISSEN hi^gekiinkvan de~ Sp ap USA ^uii^ ap hq ua Verwarming en ventilatie ZONDAGS GEOPEND 14,25 11,50 13,50 Het plaatwerk van de carrosserie is zo danig geconstrueerd, dat bij een fron- Technische gegevens Het vermogen van de 1159cc 4-cilinder- RING 36-38 - TILBURG g naar keuze ’SL’-modellen. TILBURG'S OUDSTE KATH. BEGRAFENISONDERNEMING ST.DIONYSIUS |v/h ROOMS LEVEN r voor Ift aan 42,50 13,50 29,— 57,50 i. 32,50 i. 23,50 125,— a. 2,50 8,95 j 566 meer XIRLI5T IN LU5IEVE OOIEN Tilburg Jul. v. Stolbergstr. 19 iets over :t publiek verge sen in ;n en 8,95 3,95 17,50 75,— 25,— 19,95 10,— 20,— 22,50 9,95 17,50 kaar i identic schillen lijk waan op door juuste LJEUHESSE1 tjonge mode vonj IiMuTJ Centrum: Tuinstraat 65 Zand: Dr. Ahausstr 2_ Voor een oude boerenschuur komt haar sierlijkheid goed tot uiting. e gezinscon- ijks door het e Statistiek SCHOUDERTASSEN in: CRUSLAK SUÈDE CROKO SLANG Alle moderne kleuren G. DE MAN-MELIS Molenstraat 128 ;rijk jubileum dat eigenlijk bij toeval werd geconsta- de Kort jr., die geleidelijk-aan de zaak van zijn vader ings op de Kamer van Koophandel, waar hem ter- rraagd: 'Hebt u enig idee, hoelang het bedrijf al staat De heer Kort dacht van zo een jaar of vijfenveertig. Het be door voor- ;eluid- ,d van ie is sa- de portie- teneinde logelijk te brillenmaker t $r twee slaaj len gever ijke steui vlak, jldoer I TEL. 23542-25783-33387 bgg.nin.chti; UI. 33286 MODERNE AUTO'S ZEER VERZORGDE UITVOERING t erg be- zij is er goed tevre- eigenlijk strekt z: Voor 1971 brengt Vauxhall Motors een nieuwe Viva-serie. die zeven model-uitvoeringen omvat. De nieuwe Viva wordt uiterlijk gekenmerkt tudige ziet “rondcon- uvt voort- hetzelfde. langstellend in zulke jubilea; meer in geïnteresseerd om een lopènde zaak te hebben met een den cliëntèle. Wek traditie, eigenlijk hele bedenkei derdvijft. daar de s denis heeft mee lijk ooit achterc s bij de inlaatklepr ruik werd ruitstul )r werd inging werden geperfectioneerd. Bij rie is de veiligheid de leidende ge- /orpen voor de 2- of 4-deurs n. bieden aanzienlijk meer DAG EN SEREH .uxe, ’on, 2- en 4-deurs /agon ’SL’. in deze model- groter dan Ibasis is 2.5 eerd, en idsriem dragen, een goe- biedt. .leid van de portieren en anelen van de carrosserie jscherming tegen een even- se botsing. Alle interieur- 'ngen kunnen inieuw bestu- iermeer in een 4 NACHT IKBAAR aandrijfkanten twee - brengen de ver binding tussen differentieel en wielen tot stand. Er zijn geen reacties in het stuurwiel merkbaar. De auto was uitge rust met Michelin-X banden, die. een bijzonder lange levensduur hebben. tsing zoveel ■mogelijk energie sabsorbeerd, en de inzittenden zedigheid erming b rotere stijfhe ie zijpar een bes zijdelingse Nightclub Cabaret Dancing Veemarktstraat 36-38 - Tilburg de stroom van "de koop van door de ifgeleverde fietsen, turn, die de heer De )fd had. en vooral auto’s en een laatste zich men? meer ueisen, om ge enen, omdat het verkeer- i eigenlijk eenvoudiger is tsen hu eenmaal een de achteras, de remmen en de wielophar het ontwerpen van deze nieuwe seri dachte geweest. Twee volkomen nieuwe carrosserieën, ontwc personenwagen en voor de station-wagon. ruimte. De constructeur heeft veel aandacht besteed aan de geluidsisolatie, teneinde hinderlijke geluiden in het interieur tot een minimum te be perken. Nederlanders voortbewegen uitraakt. Moes rijwielfabrieken markt terugliep, nu stijgt zo sterk, dat er levertijder moeten worden wil men de del tevreden kunnen stellen. De heer De Kort vertelde nog een. ’Het is juist alsof het en van teruggang heeft ove hebben de prijze jaar geleder dat die in deze te het prijsverloop zouden ze inzien, rijwielhandel 1 de algemene maar eerder daarbij achter Dezer dagen heropende de rijwielhandel, de fa. De Kort van Geloven, a„ de hernieuwde winkel met een receptie, die bij- 5 bezocht. Alle bezoekers bewonderden de sterk vergro- ruimte, de praktische indeling, de fraaie voorgevel en niet te spectaculaire collectie rijwielen, die er blijk van gaf, dat de l voor de fiets, na een jaar of tien te hebben getaand, weer groeiende is. Deze heropening is een soort bekroning van belangrijk jubileum dat eigenlijk bij toeval werd gec< A. de Kort jr.. die geleidelijk-aan de zaak van zijn overneemt, was onlangs op de Kamer van Koophandel, waar loops werd gevi ingeschreven? 1 bleek ruim zeventig jaar te zijn. aan de Korvelset zonder druk was te verkoop» vergeten de belangstelling t opmerkelijk g- een niet onbel teerd- De heer dien hebben een pakjes- istrumentenbord, en een strumenten- oekig kilo- koel- De heer A. de Kort jr. vertelt, dat de fiets toch veel minder aan mode onder hevig is dan oppervlakkig wel zou lij ken. De leek meent, dat er met hoog stuur of laag stuur, met kleine wielen of grote wielen, toch wel heel wat veran dert, telkens, maar de deskundij dit als bijkomstigheden; de gro, structie, waarom het gaat, het bewegingsmechanisme blijft de nieuwe Viva groter, epen werden ver- i gemaakt van een jk. Het vermogen op 59 SAE-PK ’90’-uitvoering iexcij- 133,6, --pet. -‘gestelde voor- erging een lichte litief bepaald op wijzigingen zijn een gevolg dat de enquête betreffende loging per 1 juli thans geheel afgerond. Het huurindex- dat voor juni 136,0 bedroeg, zowel voor juli als augustus vast- Het interieur Bij het instappen valt onmiddellijk de keurige groepering van de instrumenten op. Drie ronde klokken in een aparte console goed in het gezichtsveld van de bestuurder geplaatst. De snelheidsmeter en kilometerteller hebben ook een dag- teller, die gemakkelijk op nul gedraaid kan worden. Een electrisch klokje zit aan de andere kant van het paneel. In het midden is èen combi-instrument ge plaatst met drie metertjes en drie con- trolelampjes. De metertjes zijn resp. voor de benzinevoorraad, de laad- stroom en de koelwatertemperatuur. De lichtschakelaar zit aan de linkerkant van de stuurkolom en heeft zes stan den. Bij indrukken werkt de claxon, er zijn vier standen voor de lichtschakeling en één voor het grootlichtsignaal. Rechts van de stuurkolom een handle voor de knipperlichten. De'contact- en startschakelaar zit links aan de stuur- kolom ter hoogte van het instrumen- motor is doordat c llivuvi Liim/ci ml. illiuni I<1 «UIUI UIICIIIJIK gC!\.CTI IIIIC1 K l door een geheel nieuwe carrosserie, terwijl de motor, de transmissie, de dubbel uMaaVspru Aa ..,.„1 e 4. 1 T>- £je basjSmotO[ gebracht en dat van de op 72 SAE-PK. Vauxhall’s 1599 cc motor met boven liggende nokkenas is in zijn verbeterde uitvoering naar keuze verkrijgbaar op alle Viva ’SL’-modellen. De door General Motors in Straatsburg gefabriceerde automatische transmissie is eveneens op de Viva leverbaar. gemonteerd uit ehte onderdelen, I ging. De vesti- geschreven in de en daarvandaan dat zeventigjarig jubileum. firmant is van begin af bij de idel betrokken geweest en Bij het ventilatiesysteem kan men aan de buitenzijde van de auto al gauw zien of het volgens de modernste opvattin gen uitgevoerd is. Jammer genoeg moe ten we ten aanzien van de 204 opmer ken, dat deze geen afvoer van de gecirculeerde lucht bij de achterruit heeft. Een pluspunt is dat Peugeot als enigste in standaarduitvoering de auto mobielen van een schuifdak voorziet, waardoor ventileren toch in ruime mate gewaarborgd is. Met de huidige stand der vooruitschrijdende techniek geloven we echter, dat schuifdaken in totaliteit veel minder gevraagd worden. Zeker als men van te voren weet dat dit een in vestering vraagt van vijf a zeshonderd gulden, tenminste wanneer een ge specialiseerd bedrijf het uitvoeren I moet. De verwarming werkt goed. Twee goed doseerbare handles sfuwen warme, koude of gemengde lucht naar binnen. Goed regelbaar is ook de stroom lucht naar de voorruit en in het interieur. De ventilator die een trappenloze bedie- ning heeft levert een vrij krachtige luchtstroom. de prijze de jarer slagen. De mensen hun hoofd van tien denken onwillekeurig, tijd nog kennen. Als ze hadden bijgehouden zouden dat de prijsstijging in de i bepaald niet uitgaat boven prijsstijging, blijft. Het remsysteem bestaat uit schijf remmen voor en trommelremmen ach ter. Bij het remmen wordt hulp ver leend door een bekrachtiging, die uit stekend doseert. Bij licht intrappen van het rempedaal assisteert de bekrachti ging weinig, bij voluit remmen is de hulp veel effectiever. De bestuurder blijft voelen wat hij doet. In het rem systeem naar de achterwielen zit een begrenzer, die vroegtijdig blokkeren van deze wielen tegengaat. De handrem is bevestigd tussen de beide voorstoeltjes. Op deze wijze kan de handrem b bij uitvallen van het hydraulische systeem als noodrem fungeren. Een geheel nieuwe Viva, die zowel in- als uitwendig een ingrijpende gedaante wisseling onderging, wordt door Gene ral Motors’ Vauxhall-afdeling in zeven model-uitvoefingen op de markt ge bracht. Het nieuwe model is thans lan ger en breder geworden, terwijl ook de wielbasis en de spoorbreedte werden vergroot. liefhebbers hun wenkbrauwen woordelijke wegvastheid van de zovelen doorgedrongen dat deze v hutst gevoel teweeg bracht. De bet een uitdrukking die gebezigd wordt voor iets dat heeft - werd bij Peugeot in de loop der jc- testverslagen, genoemd. De wegligging va de 404 ook, evenals de 504 was en is ui maakt dit het overbodig nieuwe wegen ving toe te passen. Gaat men het echter in navolging van de tendenzen in de automobielontwikkelinj de voorwielaandrijving in samenhang meer en meer veld wint - is het logisch dat ook Peuge< Bij deze 204, waarin de constructeurs vele ideeëi gebruikt worden, naar eigen inzicht verbeterd of gewijzigt toegepast, is het resultaat zo, dat ook dit Peugeot product et der wegvaste en plezierige automobiel is. Het merkembleem van Peugeot geeft een op z’n achterpoten staande leeuw weer. Geen gevaarlijke, maar wel één die de sterkte van het product symboliseert. Peugeots hebben in de loop der jaren bewezen oersterke automobielen te zijn. De grootste bekendheid kregen de in Sochaux gevestigde fabrieken na de oorlog, met de typen 203 en 403. Alle Peugeot modellen worden met een cijfercodering aangeduid, hetgeen het uit elkaar houden vergemakkelijkt. Toen Peugeot in 1965 uitkwam met het nu door ons geteste type 204, zullen vele fervente Peugeot gefronst hebben. Immers de spreek- achterwiel aangedreven typen was tot grote ommezwaai bij velen een ont etiteling 'het schaap met vijf poten' - t alles in zich verenigd ;ot in de loop der jaren meerdere keren, vooral in U. De wegligging van de 203 en 403 en uiteraard uitstekend te noemen. In feite i in te slaan en voorwielaandrij- van de andere kant bekijken en met de compacte bouwwijze lat ook Peugeot meedoet. <«wën die reeds jaren "-!gd hebben luct een bijzon- Door bromfietsen heeft de fiets een tiental jaren teruggang ondervonden, maar de k drie jaren beweegt de ontwikkeling weer in omgekeerde richting. De r sen gaan weer meer fietsen, zondsheidsreder technisch toch en omdat fiets In het kort een samenvatting van een product geven is niet altijd even gemak kelijk. Vooral niet als men kort na el- 1automobielen met een nagenoeg ieke constructiewijze berijdt. Ver- i zijn dan niet snel en gemakke- irneembaar. De Peugeot 204 valt op door de tot in details uitgevoerde robuuste bouwwijze. De voorwielop- hanging, de aandrijving, de constructie van de motor en vele andere niet direct in het oog springende details zijn zo geconstrueerd, dat deze auto gebouwd is om jaren mee te gaan. Dat dan enkele andere punten, die specifiek op het sportieve betrekking hebben, iets naar de achtergrond verschoven zijn, kan niemand kwalijk genomen worden. Het is altijd nog zo, dat de belangstelling van de automobilist voor de grote ver scheidenheid aan merken en typen zeer uiteenlopend is en dat is maar goed ook! tarium. Deze dient tevens als stuurslot. Zowel links als rechts zijn ruimtes voor het opbergen van kleine attributen. De rechter is aanmerkelijk groter dan de linker. Over de volle breedte is zowel aan de boven- als aan de onderkant van het dashboard een vervormbare bekle ding aangebracht, die voorkomt dat men zich aan scherpe metalen randen kan bezeren. De aparte voorstoelen zijn bij de Grand Luxe uitvoering zo verstel baar dat qr twee slaapplaatsen ontstaan. De stoelen geven een prettige zit en een behoorlijke steun zowel in de rug als op het zitvlak. De beenruimte voorin is ruim voldoende, terwijl de achterin zif tenden ook over een behoorlijke ruimte beschikken. Aansluitpunten voor veilig heidsgordels zijn van fabriekswege aan gebracht. De kofferruimte kan in liters uitgedrukt er 370 bevatten. De benzine tank heeft een inhoud van 42 liter. De achterportieren hebben een beveiliging om het openen van het portier door kinderen te voorkomen. Een waardevol en interessant detail is de mogelijkheid om de massa aansluiting van de accu bij de poolklem los te draaien. Het prijsindexcijfer van de sumptie, zoals dit maandelijl Centraal Bureau voor de wordt samengesteld op basis 1964 is 100, liep in september op tot 134,6 T.o.v. augustus, waarvoor het inde fer definitief werd vastgesteld op houdt dit een stijging in van 0,7 p Ook het voor juli vastge 1 lopige indexcijfer ondergir wijziging en werd definii.lt 132,3. Deze van het feit, de huurverhc kon worden cijfer, werd gesteld op 145,1. Het indexcijfer voor kleding steeg van 126,0 tot 131,7, hetgeen een stijging van het totaalindexcijfer met 0,4 pet. veroorzaakte. Bij vergelijking van dtz.t indexcijfers dient er rekening mede te worden gehouden dat in het prijsindex cijfer van augustus de invloe'd van het zomerpakket ten volle tot uitdrukking komt, terwijl in het septemberindex- cijfer het zomer- en winterpakket beide voor de helft zijn opgenomen. De stijging van het indexcijfer kleding is voor ongeveer de helf deze pakketwijziging toe te schrijven. Voorts werden o.m. prijsstijgingen ge registreerd voor schoeisel, vaste brand stoffen en ziekenhuisverpleging. Hiertegenover stond een daling van de indexcijfers voor aardappelen en groen ten. De wegligging Het sfuurkarakter is licht onderstuurd, echter in die mate, dat een bocht vrij eeg van gemakkelijk in te sturen is. Gaat het in stijging een bocht snel, in die zin dat er correc- pct. ties in aangebracht moet worden, zodat deze de onderstuurkarakteristiek zich sterker gaat uiten, dan dient het gaspedaal los gelaten te worden. Hierdoor gaat de auto over in een goedmoedig en makke lijk onder controle te houden over stuur. Al met al een goed voorspelbaar stuurkarakter. De besturing is precies en behoorlijk direct, daardoor licht te bedienen en draagt tevens bij tot een overtuigend gevoel van zekerheid. Zij- windgevoeligheid is niet merkbaar en is één van de belangrijkste voordelen van voorwielaandrijving. Zowel voor als achter een torsie- stabilisator om teveel overhellen van de carrosserie tegen te gaan. Zware homo- kinetische kruiskoppelingen - aan beide tale bots! wordt geai die een veJ de bescher De gro van de vormt tuele zi. gedeelten die verwonding veroorzaken, werden opr deerd. Dit resulteerde onde nieuw stuurwiel, dat het risico van let sel bij een botsing beperkt. Een speciale plaat boven de voorruit, beperkt ver wondingen aan het hoofd. tot een j grotere 1 rentieel. De goede bestuurbaarheid en het com fortabele rijden worden niet alleerr be reikt door een grotere spoorbreedte en wielbasis, maar ook door de calibrering van de schokbrekers en uit het per fectioneren van de rubber elementen van de voorwielophanging. De nieuwe Viva heeft rechthoekige koplampen en grote richting-aanwijzers, terwijl de achterlichthuizen de richting aanwijzers bevatten, die zowel van ach teren als van opzij zichtbaar zijn. Een aantal onderhoudswerkzaamheden zijn bij het nieuwe model vereen voudigd. Zo zijn de lampjes van het instrumentenbord en de controle- lampjes, en dergelijke onderdelen ver vangbaar zonder dat men andere ele menten moet demonteren. Ten besluite een modesnufje: de gezins- fiets maakt op het ogenblik grote op gang, een fiets dus, waarop zowel da mes als heren rijden, wat zelfs met de uiterste maxi-mode geen bezwaren schijnt op te leveren. De nieuwe Vauxhall Viva zal in de vol gende uitvoeringen leverbaar zijn: 2- deurs Standaard, 2- en 4-deurs deLuxe, 3-deurs Station-wagc ’SL’ en 3-deurs Station-ws De buitenafmetingen var uitvoeringen zijn thans iets bij hun voorgangers; de wielt cm langer, de spoorbreedte vermeerder de met 3.8 cm en de lengte en breedte van de wagen namen met respectievelijk 2.5 em 3.8 cm toe. De inhoud van de koffer werd op liter gebracht; dit is 25 procent n dan voorheen. De nieuwe, grondig tegen corrosie handelde carrosserieën, zorgen vc eenbelangrijk deel voor de grote vn uitgang die op het gebied van de gelu demping werd geboekt. De stijfheid de panelen, waaruit de carrosserie mengesteld, en vooral die van de 1 ren, werd speciaal bestudeerd, Ur hinderlijke geluiden Zoveel megï weren. De portiersloten werden dusdanig ge construeerd dat zij ook bij een hevige botsing niet openspringen. Een nieuw type deur-afdichting vermindert het windgeruis. De stoelen zijn eveneens geheel nieuw en anatomisch juist gevormd. Bij het ontwerpen ervan werd gebruik gemaakt van Oscar, de driedimensionale testpop, om tot de meest gunstige rypositie voor de doorsnee-automobilist te komen. De verstellingsmogelijkheid van de voor stoelen werd vergroot en de vergrende ling ervan tegen vooroverklappen werd verbeterd. Bij het 2-deurs model werd de instap naar achteren vergemakke lijkt. Alle Viva-model rek onder het ins handschoenenkastje. Het inst I bord bestaat uit een groot rechthoe paneel, waarop de snelheidsmeter, meterteller, de brandstofmeter, de 1 watertemperatuurmeter en de controle- lampjes gemonteerd zijn. De tempera tuur- en brandstofmeters zijn thans van het bimetaal-type, waardoor een grote i precisie wordt verkregen. Het verwar- mings- en doorstroomventilatiesysteem 1 is eveneens volkomen nieuw. Enigszins verklaarbaar is die onwetend heid wel, want de ontwikkeling is erg geleidelijk gegaan. Om het heel in het kort te vertellen: vijf generaties terug was het pand eigendom van de heer Van Geloven, die er een grossierderij in koloniale waren dreef. Tijdens zijn le ven werd de zaak omgezet in een hand- weverij. Zijn dochter trouwde met de heer A. de Kort de vader van de huidige firmant, de heer J. C. de Kort, die thans al 83 jaar is. Het echtpaar begon een rijwiel en naaimachinehandel, waarin Kaiser- naaimachines verkocht werden en waar bij rijwielen werden links en rechts gekocl zoals dat toen meestal ging van deze zaak is inge Kamer van Koophandel e komt dan dat zeventigjr De huidige rijwielhandel betrokken weet er dus alles vanaf. In de twintigerjaren schakelde de firms ook min of meer op d< tijd, om op de verkor fabrieken pasklaar afo. en het is deze datum Kort jr. in zijn hoofu u> ingeboren manier van n is, die er zo maar niet ;sten tot dusver een aantal fuseren omdat de 5t de vraag weer sn bedongen ie detailhan- Peugeot motoren hebben de naam heel lang mee te gaan. Alle vijf-cijfers van de kilometerteller rond vormt een getal waarvan deze motor zich weinig aan trekt. Modern geconcipieerd zijn de motoren vanaf de 203 geweest. Schuin staande kleppen met een gunstige bougieplaatsing geven de verbrandings ruimte een zeer goede vorm. Korte in- laatpoorten tussen de carburateur en de verbrandingsruimte laten de benzine, vermengd met de lucht gemakkelijk voor verbranding aanvoeren. Een typisch Peugeot constructie-detail zijn de losse cilinderbussen. Bij defect raken van een zuiger of wanneer deze de cilinderwand beschadigd heeft, kan dit bijzonder snel verholpen worden. Geen reviseren van het cilinderblok, maar ge makkelijk verwisselen van een zuiger met cilinderbus. De 204 motor, die nieuw ontwikkeld werd voor dit type, heeft een bovenliggende nokkenas. Hoge toerentallen, geen enkel probleem meer voor de huidige stand van de motortechniekjaat deze motor gewillig toe. Wil men van een pittige acceleratie gebruik maken, dan zal ook vrij ver in de verschillende versnellingen doorge trokken moeten worden. De 1159 cc-motoren zijn uitgerust met een nieuwe diafragma-koppeling met een diameter van 165 mm. De nieuwe achterasconstructie, die een aandrijfas met grotere diameter heeft, draagt bij geruislozere werking en tot een betrouwbaarheid van het diffe- Nu is de familie De Kort niet Ike ju seerd te hebben met. -Velnu, dat is eigenlijk wel de klantenkring strekt zich, traditiegetrouw uit over de stad. Maar het is toch wel aardig te mken, dat dezelde familie al hon- -ijftig jaar in hetzelfde pand zit en ‘e schommelingen van de geschie- leegemaakt zonder eigen- rop te raken.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1970 | | pagina 13