neerlandia
1
E
Vauxhall brengt Viva model
met veel verbeteringen
De Peugeot 204, een wagen om
jarenlang mee te rijden
Sinds driejaar begint de fiets
weer in te raken op de wegen
de tilburgse koerier
1
rei
EEN VERGETEN 70-JARIG JUBILEUM
AIR FRANCE
met Kerstmis
naar Parijs
F
hnsli
Korvelsewegl74 Tel 04250-21697
SSALAMANDER
rEisburo\
Prijsindexcijfer
steeg tot
134.6
<ii*iMbuk
CHEM.REINIGEN
The Blue Note
s-bost©
C AST ELi J a1mach1NEHandel]
-Tel. 22034-Tilburg
Fa. De Kort-van Geloven, een
bedrijf dat altijd bij-bleef
Pand 150 jaar
in de familie
970 - pagina 12
Donderdag 5 november 1970 pagina 13
BKisjnEiawi
Besterdring 101
11,50
TUINSTR. 65
rVOERING
Een heerlijk ruim interieur.
JRTING
De motor
Zeven modellen
i vijf-cijf
vormt
iT-HENGELSPORT
De remmen
Eindoordeel
De veiligheid
Fiets komt weer in
5 dagen volpension
Goed hotel;
incl. excursies,
incl. transfer
Vertrek 24-12-1970
eilburg tel.O4aS5O 75258
BERNI
BEGRAFENISSEN
hi^gekiinkvan de~
Sp ap USA ^uii^ ap hq ua
Verwarming
en ventilatie
ZONDAGS
GEOPEND
14,25
11,50
13,50
Het plaatwerk van de carrosserie is zo
danig geconstrueerd, dat bij een fron-
Technische gegevens
Het vermogen van de 1159cc 4-cilinder-
RING 36-38
- TILBURG
g naar keuze
’SL’-modellen.
TILBURG'S OUDSTE KATH.
BEGRAFENISONDERNEMING
ST.DIONYSIUS
|v/h ROOMS LEVEN
r voor
Ift aan
42,50
13,50
29,—
57,50
i. 32,50
i. 23,50
125,—
a. 2,50
8,95
j 566
meer
XIRLI5T
IN
LU5IEVE
OOIEN
Tilburg Jul. v. Stolbergstr. 19
iets over
:t publiek
verge
sen in
;n en
8,95
3,95
17,50
75,—
25,—
19,95
10,—
20,—
22,50
9,95
17,50
kaar i
identic
schillen
lijk waan
op door
juuste
LJEUHESSE1
tjonge mode vonj
IiMuTJ Centrum: Tuinstraat 65
Zand: Dr. Ahausstr 2_
Voor een oude boerenschuur komt haar
sierlijkheid goed tot uiting.
e gezinscon-
ijks door het
e Statistiek
SCHOUDERTASSEN
in:
CRUSLAK
SUÈDE
CROKO
SLANG
Alle moderne kleuren
G. DE MAN-MELIS
Molenstraat 128
;rijk jubileum dat eigenlijk bij toeval werd geconsta-
de Kort jr., die geleidelijk-aan de zaak van zijn vader
ings op de Kamer van Koophandel, waar hem ter-
rraagd: 'Hebt u enig idee, hoelang het bedrijf al staat
De heer Kort dacht van zo een jaar of vijfenveertig. Het
be
door
voor-
;eluid-
,d van
ie is sa-
de portie-
teneinde
logelijk te
brillenmaker
t $r twee slaaj
len gever
ijke steui
vlak,
jldoer
I TEL. 23542-25783-33387
bgg.nin.chti; UI. 33286
MODERNE AUTO'S
ZEER VERZORGDE
UITVOERING
t erg be-
zij is er
goed
tevre-
eigenlijk
strekt z:
Voor 1971 brengt Vauxhall Motors een nieuwe Viva-serie. die zeven
model-uitvoeringen omvat. De nieuwe Viva wordt uiterlijk gekenmerkt
tudige ziet
“rondcon-
uvt voort-
hetzelfde.
langstellend in zulke jubilea;
meer in geïnteresseerd om een
lopènde zaak te hebben met een
den cliëntèle. Wek
traditie,
eigenlijk
hele
bedenkei
derdvijft.
daar de s
denis heeft mee
lijk ooit achterc
s bij
de inlaatklepr
ruik werd
ruitstul
)r werd
inging werden geperfectioneerd. Bij
rie is de veiligheid de leidende ge-
/orpen voor de 2- of 4-deurs
n. bieden aanzienlijk meer
DAG EN
SEREH
.uxe,
’on, 2- en 4-deurs
/agon ’SL’.
in deze model-
groter dan
Ibasis is 2.5
eerd, en
idsriem dragen, een goe-
biedt.
.leid van de portieren en
anelen van de carrosserie
jscherming tegen een even-
se botsing. Alle interieur-
'ngen kunnen
inieuw bestu-
iermeer in een
4 NACHT
IKBAAR
aandrijfkanten twee - brengen de ver
binding tussen differentieel en wielen
tot stand. Er zijn geen reacties in het
stuurwiel merkbaar. De auto was uitge
rust met Michelin-X banden, die. een
bijzonder lange levensduur hebben.
tsing zoveel ■mogelijk energie
sabsorbeerd, en de inzittenden
zedigheid
erming b
rotere stijfhe
ie zijpar
een bes
zijdelingse
Nightclub Cabaret Dancing
Veemarktstraat 36-38 - Tilburg
de stroom van "de
koop van door de
ifgeleverde fietsen,
turn, die de heer De
)fd had.
en vooral auto’s
en een
laatste
zich
men?
meer ueisen, om ge
enen, omdat het verkeer-
i eigenlijk eenvoudiger is
tsen hu eenmaal een de
achteras, de remmen en de wielophar
het ontwerpen van deze nieuwe seri
dachte geweest.
Twee volkomen nieuwe carrosserieën, ontwc
personenwagen en voor de station-wagon.
ruimte.
De constructeur heeft veel aandacht besteed aan de geluidsisolatie,
teneinde hinderlijke geluiden in het interieur tot een minimum te be
perken.
Nederlanders
voortbewegen
uitraakt. Moes
rijwielfabrieken
markt terugliep, nu stijgt
zo sterk, dat er levertijder
moeten worden wil men de
del tevreden kunnen stellen.
De heer De Kort vertelde nog
een. ’Het is juist alsof het
en van teruggang heeft ove
hebben de prijze
jaar geleder
dat die in deze
te het prijsverloop
zouden ze inzien,
rijwielhandel
1 de algemene
maar eerder daarbij achter
Dezer dagen heropende de rijwielhandel, de fa. De Kort van Geloven,
a„ de hernieuwde winkel met een receptie, die bij-
5 bezocht. Alle bezoekers bewonderden de sterk vergro-
ruimte, de praktische indeling, de fraaie voorgevel en niet te
spectaculaire collectie rijwielen, die er blijk van gaf, dat de
l voor de fiets, na een jaar of tien te hebben getaand, weer
groeiende is. Deze heropening is een soort bekroning van
belangrijk jubileum dat eigenlijk bij toeval werd gec<
A. de Kort jr.. die geleidelijk-aan de zaak van zijn
overneemt, was onlangs op de Kamer van Koophandel, waar
loops werd gevi
ingeschreven? 1
bleek ruim zeventig jaar te zijn.
aan de Korvelset
zonder druk was
te verkoop»
vergeten de
belangstelling t
opmerkelijk g-
een niet onbel
teerd- De heer
dien hebben een pakjes-
istrumentenbord, en een
strumenten-
oekig
kilo-
koel-
De heer A. de Kort jr. vertelt, dat de
fiets toch veel minder aan mode onder
hevig is dan oppervlakkig wel zou lij
ken. De leek meent, dat er met hoog
stuur of laag stuur, met kleine wielen of
grote wielen, toch wel heel wat veran
dert, telkens, maar de deskundij
dit als bijkomstigheden; de gro,
structie, waarom het gaat, het
bewegingsmechanisme blijft
de nieuwe Viva groter,
epen werden ver-
i gemaakt van een
jk. Het vermogen
op 59 SAE-PK
’90’-uitvoering
iexcij-
133,6,
--pet.
-‘gestelde voor-
erging een lichte
litief bepaald op
wijzigingen zijn een gevolg
dat de enquête betreffende
loging per 1 juli thans geheel
afgerond. Het huurindex-
dat voor juni 136,0 bedroeg,
zowel voor juli als augustus vast-
Het interieur
Bij het instappen valt onmiddellijk de
keurige groepering van de instrumenten
op. Drie ronde klokken in een aparte
console goed in het gezichtsveld van de
bestuurder geplaatst. De snelheidsmeter
en kilometerteller hebben ook een dag-
teller, die gemakkelijk op nul gedraaid
kan worden. Een electrisch klokje zit
aan de andere kant van het paneel. In
het midden is èen combi-instrument ge
plaatst met drie metertjes en drie con-
trolelampjes. De metertjes zijn resp.
voor de benzinevoorraad, de laad-
stroom en de koelwatertemperatuur.
De lichtschakelaar zit aan de linkerkant
van de stuurkolom en heeft zes stan
den. Bij indrukken werkt de claxon, er
zijn vier standen voor de lichtschakeling
en één voor het grootlichtsignaal.
Rechts van de stuurkolom een handle
voor de knipperlichten. De'contact- en
startschakelaar zit links aan de stuur-
kolom ter hoogte van het instrumen-
motor is
doordat c
llivuvi Liim/ci ml. illiuni I<1 «UIUI UIICIIIJIK gC!\.CTI IIIIC1 K l
door een geheel nieuwe carrosserie, terwijl de motor, de transmissie, de dubbel uMaaVspru
Aa ..,.„1 e 4. 1 T>- £je basjSmotO[
gebracht en dat van de
op 72 SAE-PK.
Vauxhall’s 1599 cc motor met boven
liggende nokkenas is in zijn verbeterde
uitvoering naar keuze verkrijgbaar op
alle Viva ’SL’-modellen.
De door General Motors in Straatsburg
gefabriceerde automatische transmissie
is eveneens op de Viva leverbaar.
gemonteerd uit
ehte onderdelen,
I ging. De vesti-
geschreven in de
en daarvandaan
dat zeventigjarig jubileum.
firmant is van begin af bij de
idel betrokken geweest en
Bij het ventilatiesysteem kan men aan
de buitenzijde van de auto al gauw zien
of het volgens de modernste opvattin
gen uitgevoerd is. Jammer genoeg moe
ten we ten aanzien van de 204 opmer
ken, dat deze geen afvoer van de
gecirculeerde lucht bij de achterruit
heeft. Een pluspunt is dat Peugeot als
enigste in standaarduitvoering de auto
mobielen van een schuifdak voorziet,
waardoor ventileren toch in ruime mate
gewaarborgd is. Met de huidige stand
der vooruitschrijdende techniek geloven
we echter, dat schuifdaken in totaliteit
veel minder gevraagd worden. Zeker als
men van te voren weet dat dit een in
vestering vraagt van vijf a zeshonderd
gulden, tenminste wanneer een ge
specialiseerd bedrijf het uitvoeren
I moet. De verwarming werkt goed. Twee
goed doseerbare handles sfuwen warme,
koude of gemengde lucht naar binnen.
Goed regelbaar is ook de stroom lucht
naar de voorruit en in het interieur. De
ventilator die een trappenloze bedie-
ning heeft levert een vrij krachtige
luchtstroom.
de prijze
de jarer
slagen. De mensen
hun hoofd van tien
denken onwillekeurig,
tijd nog kennen. Als ze
hadden bijgehouden zouden
dat de prijsstijging in de i
bepaald niet uitgaat boven
prijsstijging,
blijft.
Het remsysteem bestaat uit schijf
remmen voor en trommelremmen ach
ter. Bij het remmen wordt hulp ver
leend door een bekrachtiging, die uit
stekend doseert. Bij licht intrappen van
het rempedaal assisteert de bekrachti
ging weinig, bij voluit remmen is de
hulp veel effectiever. De bestuurder
blijft voelen wat hij doet. In het rem
systeem naar de achterwielen zit een
begrenzer, die vroegtijdig blokkeren van
deze wielen tegengaat. De handrem is
bevestigd tussen de beide voorstoeltjes.
Op deze wijze kan de handrem b bij
uitvallen van het hydraulische systeem
als noodrem fungeren.
Een geheel nieuwe Viva, die zowel in-
als uitwendig een ingrijpende gedaante
wisseling onderging, wordt door Gene
ral Motors’ Vauxhall-afdeling in zeven
model-uitvoefingen op de markt ge
bracht. Het nieuwe model is thans lan
ger en breder geworden, terwijl ook de
wielbasis en de spoorbreedte werden
vergroot.
liefhebbers hun wenkbrauwen
woordelijke wegvastheid van de
zovelen doorgedrongen dat deze v
hutst gevoel teweeg bracht. De bet
een uitdrukking die gebezigd wordt voor iets dat
heeft - werd bij Peugeot in de loop der jc-
testverslagen, genoemd. De wegligging va
de 404 ook, evenals de 504 was en is ui
maakt dit het overbodig nieuwe wegen
ving toe te passen. Gaat men het echter
in navolging van de tendenzen in de automobielontwikkelinj
de voorwielaandrijving in samenhang
meer en meer veld wint - is het logisch dat ook Peuge<
Bij deze 204, waarin de constructeurs vele ideeëi
gebruikt worden, naar eigen inzicht verbeterd of gewijzigt
toegepast, is het resultaat zo, dat ook dit Peugeot product et
der wegvaste en plezierige automobiel is.
Het merkembleem van Peugeot geeft een op z’n achterpoten staande
leeuw weer. Geen gevaarlijke, maar wel één die de sterkte van het product
symboliseert. Peugeots hebben in de loop der jaren bewezen oersterke
automobielen te zijn. De grootste bekendheid kregen de in Sochaux
gevestigde fabrieken na de oorlog, met de typen 203 en 403. Alle
Peugeot modellen worden met een cijfercodering aangeduid, hetgeen
het uit elkaar houden vergemakkelijkt. Toen Peugeot in 1965 uitkwam
met het nu door ons geteste type 204, zullen vele fervente Peugeot
gefronst hebben. Immers de spreek-
achterwiel aangedreven typen was tot
grote ommezwaai bij velen een ont
etiteling 'het schaap met vijf poten' -
t alles in zich verenigd
;ot in de loop der jaren meerdere keren, vooral in
U. De wegligging van de 203 en 403 en uiteraard
uitstekend te noemen. In feite
i in te slaan en voorwielaandrij-
van de andere kant bekijken en
met de compacte bouwwijze
lat ook Peugeot meedoet.
<«wën die reeds jaren
"-!gd hebben
luct een bijzon-
Door bromfietsen
heeft de fiets een tiental jaren
teruggang ondervonden, maar de k
drie jaren beweegt de ontwikkeling
weer in omgekeerde richting. De r
sen gaan weer meer fietsen,
zondsheidsreder
technisch toch
en omdat fiets
In het kort een samenvatting van een
product geven is niet altijd even gemak
kelijk. Vooral niet als men kort na el-
1automobielen met een nagenoeg
ieke constructiewijze berijdt. Ver-
i zijn dan niet snel en gemakke-
irneembaar. De Peugeot 204 valt
op door de tot in details uitgevoerde
robuuste bouwwijze. De voorwielop-
hanging, de aandrijving, de constructie
van de motor en vele andere niet direct
in het oog springende details zijn zo
geconstrueerd, dat deze auto gebouwd
is om jaren mee te gaan. Dat dan enkele
andere punten, die specifiek op het
sportieve betrekking hebben, iets naar
de achtergrond verschoven zijn, kan
niemand kwalijk genomen worden. Het
is altijd nog zo, dat de belangstelling
van de automobilist voor de grote ver
scheidenheid aan merken en typen zeer
uiteenlopend is en dat is maar goed
ook!
tarium. Deze dient tevens als stuurslot.
Zowel links als rechts zijn ruimtes voor
het opbergen van kleine attributen. De
rechter is aanmerkelijk groter dan de
linker. Over de volle breedte is zowel
aan de boven- als aan de onderkant van
het dashboard een vervormbare bekle
ding aangebracht, die voorkomt dat
men zich aan scherpe metalen randen
kan bezeren. De aparte voorstoelen zijn
bij de Grand Luxe uitvoering zo verstel
baar dat qr twee slaapplaatsen ontstaan.
De stoelen geven een prettige zit en een
behoorlijke steun zowel in de rug als op
het zitvlak. De beenruimte voorin is
ruim voldoende, terwijl de achterin zif
tenden ook over een behoorlijke ruimte
beschikken. Aansluitpunten voor veilig
heidsgordels zijn van fabriekswege aan
gebracht. De kofferruimte kan in liters
uitgedrukt er 370 bevatten. De benzine
tank heeft een inhoud van 42 liter. De
achterportieren hebben een beveiliging
om het openen van het portier door
kinderen te voorkomen. Een waardevol
en interessant detail is de mogelijkheid
om de massa aansluiting van de accu bij
de poolklem los te draaien.
Het prijsindexcijfer van de
sumptie, zoals dit maandelijl
Centraal Bureau voor de
wordt samengesteld op basis 1964 is
100, liep in september op tot 134,6
T.o.v. augustus, waarvoor het inde
fer definitief werd vastgesteld op
houdt dit een stijging in van 0,7 p
Ook het voor juli vastge 1
lopige indexcijfer ondergir
wijziging en werd definii.lt
132,3. Deze
van het feit,
de huurverhc
kon worden
cijfer,
werd
gesteld op 145,1.
Het indexcijfer voor kleding steeg van
126,0 tot 131,7, hetgeen een stijging
van het totaalindexcijfer met 0,4 pet.
veroorzaakte. Bij vergelijking van dtz.t
indexcijfers dient er rekening mede te
worden gehouden dat in het prijsindex
cijfer van augustus de invloe'd van het
zomerpakket ten volle tot uitdrukking
komt, terwijl in het septemberindex-
cijfer het zomer- en winterpakket beide
voor de helft zijn opgenomen.
De stijging van het indexcijfer
kleding is voor ongeveer de helf
deze pakketwijziging toe te schrijven.
Voorts werden o.m. prijsstijgingen ge
registreerd voor schoeisel, vaste brand
stoffen en ziekenhuisverpleging.
Hiertegenover stond een daling van de
indexcijfers voor aardappelen en groen
ten.
De wegligging
Het sfuurkarakter is licht onderstuurd,
echter in die mate, dat een bocht vrij
eeg van gemakkelijk in te sturen is. Gaat het in
stijging een bocht snel, in die zin dat er correc-
pct. ties in aangebracht moet worden, zodat
deze de onderstuurkarakteristiek zich sterker
gaat uiten, dan dient het gaspedaal los
gelaten te worden. Hierdoor gaat de
auto over in een goedmoedig en makke
lijk onder controle te houden over
stuur. Al met al een goed voorspelbaar
stuurkarakter. De besturing is precies
en behoorlijk direct, daardoor licht te
bedienen en draagt tevens bij tot een
overtuigend gevoel van zekerheid. Zij-
windgevoeligheid is niet merkbaar en is
één van de belangrijkste voordelen van
voorwielaandrijving.
Zowel voor als achter een torsie-
stabilisator om teveel overhellen van de
carrosserie tegen te gaan. Zware homo-
kinetische kruiskoppelingen - aan beide
tale bots!
wordt geai
die een veJ
de bescher
De gro
van de
vormt
tuele zi.
gedeelten die verwonding
veroorzaken, werden opr
deerd. Dit resulteerde onde
nieuw stuurwiel, dat het risico van let
sel bij een botsing beperkt. Een speciale
plaat boven de voorruit, beperkt ver
wondingen aan het hoofd.
tot een j
grotere 1
rentieel.
De goede bestuurbaarheid en het com
fortabele rijden worden niet alleerr be
reikt door een grotere spoorbreedte en
wielbasis, maar ook door de calibrering
van de schokbrekers en uit het per
fectioneren van de rubber elementen
van de voorwielophanging.
De nieuwe Viva heeft rechthoekige
koplampen en grote richting-aanwijzers,
terwijl de achterlichthuizen de richting
aanwijzers bevatten, die zowel van ach
teren als van opzij zichtbaar zijn.
Een aantal onderhoudswerkzaamheden
zijn bij het nieuwe model vereen
voudigd. Zo zijn de lampjes van het
instrumentenbord en de controle-
lampjes, en dergelijke onderdelen ver
vangbaar zonder dat men andere ele
menten moet demonteren.
Ten besluite een modesnufje: de gezins-
fiets maakt op het ogenblik grote op
gang, een fiets dus, waarop zowel da
mes als heren rijden, wat zelfs met de
uiterste maxi-mode geen bezwaren
schijnt op te leveren.
De nieuwe Vauxhall Viva zal in de vol
gende uitvoeringen leverbaar zijn: 2-
deurs Standaard, 2- en 4-deurs deLuxe,
3-deurs Station-wagc
’SL’ en 3-deurs Station-ws
De buitenafmetingen var
uitvoeringen zijn thans iets
bij hun voorgangers; de wielt
cm langer, de spoorbreedte vermeerder
de met 3.8 cm en de lengte en breedte
van de wagen namen met respectievelijk
2.5 em 3.8 cm toe.
De inhoud van de koffer werd op
liter gebracht; dit is 25 procent n
dan voorheen.
De nieuwe, grondig tegen corrosie
handelde carrosserieën, zorgen vc
eenbelangrijk deel voor de grote vn
uitgang die op het gebied van de gelu
demping werd geboekt. De stijfheid
de panelen, waaruit de carrosserie
mengesteld, en vooral die van de
1 ren, werd speciaal bestudeerd, Ur
hinderlijke geluiden Zoveel megï
weren.
De portiersloten werden dusdanig ge
construeerd dat zij ook bij een hevige
botsing niet openspringen. Een nieuw
type deur-afdichting vermindert het
windgeruis.
De stoelen zijn eveneens geheel nieuw
en anatomisch juist gevormd. Bij het
ontwerpen ervan werd gebruik gemaakt
van Oscar, de driedimensionale testpop,
om tot de meest gunstige rypositie voor
de doorsnee-automobilist te komen. De
verstellingsmogelijkheid van de voor
stoelen werd vergroot en de vergrende
ling ervan tegen vooroverklappen werd
verbeterd. Bij het 2-deurs model werd
de instap naar achteren vergemakke
lijkt.
Alle Viva-model
rek onder het ins
handschoenenkastje. Het inst
I bord bestaat uit een groot rechthoe
paneel, waarop de snelheidsmeter,
meterteller, de brandstofmeter, de 1
watertemperatuurmeter en de controle-
lampjes gemonteerd zijn. De tempera
tuur- en brandstofmeters zijn thans van
het bimetaal-type, waardoor een grote
i precisie wordt verkregen. Het verwar-
mings- en doorstroomventilatiesysteem
1 is eveneens volkomen nieuw.
Enigszins verklaarbaar is die onwetend
heid wel, want de ontwikkeling is erg
geleidelijk gegaan. Om het heel in het
kort te vertellen: vijf generaties terug
was het pand eigendom van de heer
Van Geloven, die er een grossierderij in
koloniale waren dreef. Tijdens zijn le
ven werd de zaak omgezet in een hand-
weverij.
Zijn dochter trouwde met de heer A. de
Kort de vader van de huidige firmant,
de heer J. C. de Kort, die thans al 83
jaar is. Het echtpaar begon een rijwiel
en naaimachinehandel, waarin Kaiser-
naaimachines verkocht werden en waar
bij rijwielen werden
links en rechts gekocl
zoals dat toen meestal
ging van deze zaak is inge
Kamer van Koophandel e
komt dan dat zeventigjr
De huidige
rijwielhandel betrokken
weet er dus alles vanaf.
In de twintigerjaren schakelde de firms
ook min of meer op d<
tijd, om op de verkor
fabrieken pasklaar afo.
en het is deze datum
Kort jr. in zijn hoofu u>
ingeboren manier van
n is, die er zo maar niet
;sten tot dusver een aantal
fuseren omdat de
5t de vraag weer
sn bedongen
ie detailhan-
Peugeot motoren hebben de naam heel
lang mee te gaan. Alle vijf-cijfers van de
kilometerteller rond vormt een getal
waarvan deze motor zich weinig aan
trekt. Modern geconcipieerd zijn de
motoren vanaf de 203 geweest. Schuin
staande kleppen met een gunstige
bougieplaatsing geven de verbrandings
ruimte een zeer goede vorm. Korte in-
laatpoorten tussen de carburateur en de
verbrandingsruimte laten de benzine,
vermengd met de lucht gemakkelijk
voor verbranding aanvoeren. Een
typisch Peugeot constructie-detail zijn
de losse cilinderbussen. Bij defect raken
van een zuiger of wanneer deze de
cilinderwand beschadigd heeft, kan dit
bijzonder snel verholpen worden. Geen
reviseren van het cilinderblok, maar ge
makkelijk verwisselen van een zuiger
met cilinderbus. De 204 motor, die
nieuw ontwikkeld werd voor dit type,
heeft een bovenliggende nokkenas.
Hoge toerentallen, geen enkel probleem
meer voor de huidige stand van de
motortechniekjaat deze motor gewillig
toe. Wil men van een pittige acceleratie
gebruik maken, dan zal ook vrij ver in
de verschillende versnellingen doorge
trokken moeten worden.
De 1159 cc-motoren zijn uitgerust met
een nieuwe diafragma-koppeling met
een diameter van 165 mm. De nieuwe
achterasconstructie, die een aandrijfas
met grotere diameter heeft, draagt bij
geruislozere werking en tot een
betrouwbaarheid van het diffe-
Nu is de familie De Kort niet
Ike ju
seerd
te hebben met.
-Velnu, dat is eigenlijk wel
de klantenkring strekt zich,
traditiegetrouw uit over de
stad. Maar het is toch wel aardig te
mken, dat dezelde familie al hon-
-ijftig jaar in hetzelfde pand zit en
‘e schommelingen van de geschie-
leegemaakt zonder eigen-
rop te raken.