Hosbelasting’ komt neer op het
uitmelken van traditioneel feest
PERZISCHE TAPIJTEN
Devotionaliën komen vaak op
de vreemdste plaatsen terecht
8
H. de Zeeuw
fel
I
c
NB14/
/MSN
SPREKEN
VOOR DE CARNAVAL OF VOOR DE STAD?
9
I
|caiQinada|
ten onrechte ’dansen’ genoemd
ALLES MOET WEG
Maatregelen nodig voor
passende vernietiging
zelfbouw
pakketten
centrale
verwarming
C.V.Z.-Tilburg
EEN GOED BERICHT VOOR U
9
9
ïl
v.
De consument
betaalt het toch
VERROUWINGS
UITVERKOOP
|Ï^WEEKBLAD VOOR HET HART VAN BRABAN
Specifieke stemmingsuiting
U
”De Centrale Markthal”
CL RIOSAHANDEL IN ’KERKELIJKE KUNST’
I
I
ber 1970 pagina 16
Oplage 52.830
Jl
IMPORT - EXPORT
Waarom in eigen zak?
verg, k. v. k. f
Verkeerd voorbeeld
DROP-VITAMINE
De Tilburgse caféhouders hebben ter-
HAZENBOUT
Eet nu
JAGERS WIJZE
bereid op
„ALBERTVILLE”
Lekeninspraak
Vanzelfsprekend
Foto van Aarle
zijn collega’s
een prettige
Voor
Gregoriaans
van
dat het katholie-
naar
ALS U MET SPOED
)F
230
TILBURG - SPOORLAAN 360
TELEFOON 32783-31783
zou wel verantwoord zijn, maar waar moet het geld
vandaan komen? Dit is echter hier niet het geval:
de f. 2000,- die de gemeente zich voorstelt te spen
deren aan de carnavalsstichting komen er meer dan
driedubbel uit via de zogenaamde ’hosbelasting’.
Er is al enige jaren een beweging op gang, speciaal
op het gebied van de handel in antiek, of in wat dan
antiek beet, die tal van mensen bijzonder verdrietig
voorkomt. Kerkelijke voorwerpen, die voorheen
deel uitmaakten van de eredienst, en daarbij een
zekere verering genoten als stoffelijke symbolen van
een geloof in bovennatuurlijke waarden, worden nu
op de openbare markt verhandeld en komen terecht
in gezinnen van verzamelaars, die vaak helemaal niet
weten, wat ze eigenlijk in huis hebben.
Op veel plaatsen komt men godslampen of bewerk
te wierookvaten tegen die worden gebruikt als gang-
Donderdag 22 oktober 1970
14e jaargang - no. 686
een
lelas-
In:
Herberg
zich met
Verder is
wat
>bel-
Vrijblijvende voorlichting
en berekening:
J. v. Campenstraat 25.
Tel. 24654.
aan vast
of
velk ele-
zin van
dat
rs is
riting
voor
htbaar,
sn dan
c geval
verwij-
DROGIST^
Modehuis
v. Gorp - v. Helvert
Koestraat 89
TALEN WILT LEREN
UITGAVE J. DE BEER - LID VAN DE N.H.H.P.
REDACTIE EN ADMINISTRATIE: N.S.-PLEIN 14 - TILBURG
TELEFOON 04250 - 30783 POSTGIRO 1126745
Verschijnt in geheel Tilburg-Goirle-dongen Loon op Zand-Berkel-Enschot Moergestel en Hilvarenbeek
Nieuwstr. 172 (hoek Trouwlaan) Tilburg - Tel. 04250-24754-31553
Uit Frankrijk brengen wij als enige
in Tilburg een geheel complete
collectie van
dat de c
i niet lei
zijn
jer waarde
iechten.
gericht tot
in dan mis-
PIUSPLEIN t>
VhOK IMM*S»«A*ry
lang heeft
dan vaak
lugendstil.
Bij 'n overlijden in
zowel 's nachts als c
U eerst ons, wij nemen
gen, betreffende de I
van U over
R.-K. BEGRAFENISONDERNEMING
DENISSEN
Tel. 25525 b.g.g. 33370
LET OP HET JUISTE ADRES
WILHELMINAPARK 127
5 dansen op
>m dan die be
L. Krljnen
Alphensebaan 14 - CHAAM.
Tel. 01619-586.
verlichting, kazuifels, die dienen als tafelkleed en
ook wel als kledij voor hippe feestvierders, kelken
en cibories, waaruit suikerklontjes worden gepresen
teerd, biechtstoelen, die als huisbar worden inge
richt, monstransen als ornament van een voordeur
en, naar onlangs in een Frans tijdschrift te zien was,
een tabernakel als luxe-hondehok. Dit is een ver
drietelijke gang van zaken. Het is een feit, dat deze
voorwerpen uit de tijd zijn geraakt, maar dat is nog
geen reden om mensen, die vroeger deze voorwer
pen bezaten als stoffelijke symbolen van hun devo
tie, voor het hoofd te stoten.
er dan ook maar
deze rage snel zal
niet de houd
piëteit voor he
zijn er veel dingen, waarop iemand,
het verleden met piëteit beziet,
En in elk geval
erop toe moeten
ling van devotio-
profanaties,
mensen, die i
geen manier lijkt op
dansvloer. Dus waaroi
ting?
Zo
die het verleden met
vruchtbaar kan letten,
zou iedere kerkganger
zien, dat de opruimi
naliën niet leid tot profanaties, die
stuitend zijn voor mensen, die daar
vroeger waarde aan gehecht hebben, of
nog hf
Van de groothandel in aardappelen, groenten, fruit, zuidvruchten en bananen.
Lange Nieuwstraat 172-174, t/o gasfabriek.
Is geopend:
iedere werkdag ’s morgens van 7 tot 9 uur, tevens op maandagmiddag
van 1 tot 3 uur.
i Uw familie,
overdag, belt
begrafenis
MEUBELTOONZALEN
Koestraat 113 Tilburg
Tel. 04250-33484
Vrij toegang
De Carnavalsstichting Tilburg zal dit jaar meer sub
sidie krijgen, als de gemeenteraad het daartoe strek
kende voorstel van B en W aanneemt: verleden jaar
werd f. 1500,- toegekend en dit zal nu worden
verhoogd tot f. 2000,-. Dit voorstel zal aanstaande
maandag in de raad worden besproken, en het is te
hopen, dat enkele raadsleden daarin aanleiding zul
len zien er iets over te zeggen.
In tal van gevallen rijst bij subsidie-aanvragen het
probleem: Zeker, subsidie voor het betreffende doel
Deze kwestie is maandag 1.1. ter sprake gebracht
tijdens de vergadering van de Carnavalsstichting, en
daarbij vielen smadende woorden over de inhalig
heid van de gemeente. Dat was niet ten onrechte.
Z)
PROTESTANTSE
BEGRAFENISONDERNEMING
tijdelijk
fel. 25525 b.g.g. 33370
valstraditie, waaraan Tilburg
vrucht zou kunnen spiegelen,
er, naar wij menen, in Brabant geen
enkele gemeente waar men zulke rare
belastingen oplegt.
Nu kan men zeggen:
maakt nu tijdens die
tje uit op een pilsje?
gemeente dari' ook wel
toen zij, tegelijl
f. 1500,- subsi
stichting, di
loven ook r
er erg veel
ken, als de hele oj
ting naar de sticht
deze gelegenheid
nog wat maar alh
bestaat er bezwaar, al
wordt, zo maar in he
gemeentebegroting
drinken de mensen
Dit misbruik moet niet zozeer geweten
worden aan de mensen, die zulke din
gen in antiekzaken kopen, want zij zijn
vaak niet katholiek van komaf en ken
nen niet eens de betekenis van wat ze in
huis hebben. Voor hen is de zuiver o-
rnamentale functie in hun huis
beslissend misschien vermengd met een
DE KAMER VAN KOOPHANDEL gaf toestemming
onze verbouwingsopruiming met 2 WEKEN te verlengen
Dit betekent dat wij doorgaan met het geven van
KORTINGEN van 10 tot 40%
Natuurlijk is de huidige gang van zaken
min of meer vanzelfsprekend als er geen
speciale maatregelen worden genomen.
Hossen is geen dansen
Deze redenering is onjuist. Wanneer
men onder dansen verstaat het maken
van rythmische bewegingen op de maat
van muziek dan is hossen natuurlijk
dansen; evengoed als het marcheren van
soldaten dan dansen genoemd kan wor
den. Maar elk zinnig mens ziet in,
het hossen met carnaval iets anders
dan dansen, het is een stemmingsui
van feestvierenden, die typisch is
de carnavalssfeer en zonder welke car
naval ondenkbaar is. Culiuurstudenten
zullen daar hele overwegingen
kunnen knopen over de pronkende,
kwasi-pronkende, bewegingen, die e
element vormen van hossen, wel’
ment bij gewoon dansen, in de zi
de politieverordening, niet voorkomt,
maar ook een mens met gewoon gezond
verstand ziet in, dat in een lange rij
stampend door een café klossen op
Het is onaanvechtbaar,
ke ritueel vernieuwd moet worden,
maar evenzeer is het onaanvechtbaar,
dat de te vervangen voorwerpen dan
moeten worden vernield, in elk geval
afdoende uit het gezichtsveld verwij
derd moeten worden. Als pastoors of
kloosteroversten hun zolders gaan op
ruimen en hun kasten leeghalen, is het
hun taak de afval op dezelfde piëteits
volle manier te verwijderen als vroeger
gebeurde. Daarbij is bovendien vaak de
vraag of dit opruimen oordeelkundig
gebeurt.
Bestaande uit: broeken in diverse
nieuwe modellen en stoffen zoals
Suèdine - Velours - Flanel
Cord - Imprimé - Rlbcord
Hemden in geweldig fijne
modieuse tinten.
Nieuwe boord z.g. Col-Lapin
Ook voor peuters vanaf 2 jaar
hippe mode uit Frankrijk
Broeken - Hemden - Jackets
Riemen - Truitjes
Enorme collectie truien welke
iedere week aangevuld wordt
Kom nog deze week kijken bij:
CANADIAN STOCKS
O
’Kom, kom, i
dagen een dubl
S? en dat zal de
vl gedacht hebben,
ijk met het verlenen van
ouösidie aan de Carnavals-
iie belasting invoerde. Wij ge
niet, dat de carnavalsvierders
:1 bezwaar tegen zouden ma-
ipbrengst van die belas-
ichting ging, waardoor
als dat geld gebruikt
net algemeen, om de
aan te vullen. Daar
geen bier voor.
zake een verzoekschrijven gericht aan
de gemeenteraad; verwacht mag wor
den, dat dit verzoek met zorg en begrip
zal worden behandeld.
Volgens het gebruik is het carnavals
feest een feest van vrijheid van over
heidsinmenging; de wereld staat een
beetje op zijn kop en de gezagsdragers
doen een oogje dicht. Als daar dan,
langs dit nare achterommetje, weer
voor betaald moet worden, krijgt het
bier een onaangename bijsmaak. Het is
beter die smaak er maar uit te houden.
Twee mogelijkheden
Als deze kwestie in de raad ter sprake
komt is het te hopen, dat sprekers zül-
lén trachten B en W te overtui;
twee mogelijkheden. Of afschaf
die belasting,
zijn, of, als
moet blijven,
jaar ten goede
navalsstichtii
nen, dat de 1.
heid is, en tegenover de
projecten, waarmee de raad
behoort te houden, g<
dient. Maar zulke klei
veel kwaad bloed zetten. Als de burgers
gaan denken, dat, als zij eens, volkomen
traditiegetrouw, plezier hebben, de ge
meente daaraan, kruimelgewijs, dan
weer iets wil verdienen valt dat bij de
mensen soms erg ongemakkelijk.
Wat is de ’hosbelasting’? De ’hosbelas
ting’ is een parallel van de belasting, die
door het jaar de caféhouders betalen als
zij in hun zaak een dansvloer willen
hebben om de clientèle de gelegenheid
te geven tot dansen. Dat moet gebeuren
volgens de politieverordening, en daar
komt dus óók belasting aan te pas.
Deze belasting is de reden, waarom veel
caféhouders er geen dansvloer op na
houden.
-Vandaag viert de heer Kees van Beur-
dèn zijn 25-jarig dienstjubileum bij de
Betonfabriek ’P. Zoontjens’. Op 17-
jarige leeftijd bij het bedrijf gekomen,
Blaakte hij de hele groei van de fabriek
mee, van een ambachtbedrijf tot de
huidige vorm van ongeveer dertig man
personeel. In deze groei had hij een te'
waarderen aandeel. Van deze waarde
ring gaven de directie en z!:-’-
hedenavond blijk tijdens een prettige
huldiging, waarbij de jubilaris een fraaie
filmcamera werd aangeboden.
Vermoedelijk heeft de gemeente dit
idee overgenomen van Eindhoven, waar
dit gebruik al jaren schijnt te bestaan,
óók tot groot ongenoegen van degenen,
die betalen moeten, maar Eindhoven is
nu niet direct een voorbeeld van carna-
Het is vermoedelijk onvoorstelbaar, wat
er aan devotionalia rondzwerft op zol
ders van kloosters en oude kerken, aan
liturgische gewaden, vaatwerk, beelden
vooral, en veruit het meeste zal zeker
vallen buiten de kwalificatie ’kunst
zinnig’. Als ’curiosa’ vertegenwoordigen
zij een bepaalde geldswaarde en perso
nen, die bij opruiming er de hand op
weten te leggen, proberen die gelds
waarde er dan ook uit te krijgen. Ge
zien de ontiegelijke hoeveelheid is het
voorstelbaar, dat deze handel zichzelf
overvoert en de markt verzadigt. Het
kan zijn, dat kerkelijke gezagsdragers,
i.c. degenen, die te beslissen hebben,
wat er met de rommel van de kerkzol-
ders gebeuren moet, dit verwachten en
op vertrouwen, dat
verlopen. Maar dat is
iding, die mensen met
het verleden verwachten;
Waar bij het beleid van parochiekerken
in onze tijd veel meer inspraak mogelijk
is van de leken, zouden deze leken het
tot hun taak kunnen rekenen eens aan
de pastoor te vragen wat er met de
oude, op te ruimen rituele voorwerpen
gebeurt en er op te staan, dat zij op een
passende manier worden vernietigd.
Intussen gaat er misschien toch veel
waardevols verloren. In de neo-gothieke
tijd hebben veel kerken alles gedaan
wat maar mogelijk was om af te komen
van hun barokke beelden tot grote woe
de naderhand van kunstkenners, die
hun haren uittrokken over de verwoes
tingen, die de Lourdes en H. Hartde-
votie in de oude kerkelijke kunst heeft
aangericht. Het gevaar is nu groot, dat
de huidige vernieuwing dezelfde dwaas
heid begaat ten opzicht van de neo-
gothiek, een kunststijl, waarover het
laatste woord nog lang niet is gespro
ken. Wij zijn allemaal grootgebracht in
het oordeel, dat de kerkelijke kunst van
dë vorige eeuw niets van belar
voortgebracht, welk oordeel
nog werd uitgebreid tot de Ji
Maar degenen, die ervoor aansprakelijk
zijn, dat ze op de markt komen, kennen
die betekenis wel en zij zouden ervoor
moeten zorgen dat, als er dan toch op
geruimd moet worden, met wat meer
zorg wordt opgeruimd. Men gooit oude
familiepapieren hoe achterhaald ook
niet zo maar op straat, men leurt niet
met de liefdesbrieven van zijn ouders en
evenmin behoort men devotionalia prijs
te geven aan het onbegrip van op zich
uitstekende mensen. Men moet devotio
nalia verbranden of anderszins afdoen
de vernietigen.
Zaterdagavond werden in het overdekte
zwembad aan de Ringbaan West zwem
diploma’s uitgereikt. Bij deze gelegen
heid knipte onze fotograaf onderstaand
plaatje, waarbij de omcirkelde persoon
geluk heeft. Hij kan namelijk aan ons
bureau komen afhalen: f. 10,- van ’De
Koerier’, een waardebon van f. 10,- van
Broer de Laat, een kruidenrekje van de
Fa. Van der Kuip, een waardebon van
f. 5,- voor een schaaltje vleeswaren van
Slagerij Arno de Kort en een waarde
bon van f. 360,- van het Talenprakti-
cum ’Intersales’ voor een gratis cursus
Frans, Duits, Engels, Spaans, Zweeds of
Italiaans.
De winnares van verleden week, Mej. A.
van der Sande, uit de St.-Jorisstraat,
heeft haar prijzen inmiddels reeds afge
haald.
Speciale donderdagavond-markt van 19.00-21.00 uur.
Deze markten zijn uitsluitend toegankelijk voor winkeliers.
Dagelijks verse aanvoer, uitgebreide sortering.
Bond van grossiers,
streven naar verbetering.
expositie zal niet zozeer worden gelet
op de onvergankelijke kunstwaarde van
de voorwerpen als op de historische
betekenis ervan. Er zal een gang door
de kerkgeschiedenis worden uitgebeeld,
waarbij, aan de hand van de rituele
symbolen, de verschuiving wordt
geïllustreerd van de geloofsbeleving in
bepaalde perioden. Maar zulk een mu
seum bevat uiteraard alleen enkele spe
cimina, die nog geen fractie vertegen
woordigen van de hoeveelheid, die bij
een rigoureuze opruiming vrijkomt.
Een ander punt is de uitverkoop, of
liever de uitdeling, die gehouden wordt
'van graduates, rituales, missaais, psal-
moteria etc., en die ertoe kan leiden,
dat over een tiental jaren het grego
riaans als muziekvorm weer opnieuw
zal moeten worden ontdekt. Met name
muziekstudenten zouden zich daarvoor
moeten interesseren.
hun Voorouders, en vaak ook zijzelf
hebben bijgedragen in de kosten, toen
deze dingen werden aangeschaft, bijge
dragen, die niet gegeven zouden zijn, als
het huidige profane gebruik te voorzien
was geweest. Het is heel stoer, als men
het een lolletje vindt om een grote
rozenkrans in gebruik te zien als WC-
ketting, maar dat is een misplaatste
stoerheid, die een wrange bijsmaak
heeft.
Er is een Nederlands katholiek museum
op komst, dat in 1975 in Utrecht in het
plan Katherijnensingel zal worden inge
richt en waarin een permanente ten
toonstelling zal worden opgesteld van
oude kerkelijke voorwerpen. De bis-
dommmen Utrecht, Den Bosch en
Breda zullen daaraan bijdragen. Bij de
ligen van
iffen van
wat maar het beste zou
deze toch gehandhaafd
het totale bedrag volgend
ie doen komen aan de Car
ing. Sommigen mogen me-
hele zaak maar een kleinig-
miljoenen-
zich bezig
geen aandacht ver-
leinigheden kunnen
Tijdens de carnaval, als vrijwel elk café
levende muziek in de zaak heeft, is er
geen beginnen aan te controleren of in
een bepaald café al dan niet gedanst
Wordt. Het is voor een caféhouder óók
niet te doen om, als op een bepaald
moment de muziek ernaar is, de aan
wezigen ervan af te houden te gaan
hossen; al zou hij zich nog zo te weer
stellen, de mensen zouden zich er niets
van aantrekken. ’Goed’, zegt de ge
meente, ’als het dan zo is, dat er met
Carnaval, dansvloer of géén dansvloer,
politieverordening of géén politiever
ordening, in elk café gedanst wordt,
dan moeten de café’s over die dagen
ook maar dansbelasting betalen, of an
jers de zaak sluiten.’
Maar, zo kan men verder redeneren, als
dan de gemeente misschien hoopt door
die ’hosbelasting’ het ’dansen’ in café’s
op één of andere manier in de hand te
houden, en bij dit bezorgd bedrijf zo’n
f. 6 7000,— incasseert, waarom van
dit geld ruim de helft in eigen zak te
houden en waarom dan niet het hele
bedrag? Dat is er niet bij! Het blijkt
duidelijk, dat de gemeente in het hos
sen, dat al eeuwen lang traditie is, in
eens een bron van inkomsten ziet en
van die inkomsten dan goedgunstig een
deel af wil staan aan de Carnavals
stichting. De caféhouders hebben de
keus tussen sluiten van hun zaak of
betalen van de ’hosbelasting’. En de
cafébezoekers hebben gelemaal géén
keus: zij betalen gewoon een dubbeltje
meer voor hun pilsje en daarmee komt
dan de zaak weer effen.
tikje rancuneus leedvermaak
het ’oude bijgeloof’, wat hui
schien mag worden gegund.
-4 1