Hosbelasting’ komt neer op het uitmelken van traditioneel feest PERZISCHE TAPIJTEN Devotionaliën komen vaak op de vreemdste plaatsen terecht 8 H. de Zeeuw fel I c NB14/ /MSN SPREKEN VOOR DE CARNAVAL OF VOOR DE STAD? 9 I |caiQinada| ten onrechte ’dansen’ genoemd ALLES MOET WEG Maatregelen nodig voor passende vernietiging zelfbouw pakketten centrale verwarming C.V.Z.-Tilburg EEN GOED BERICHT VOOR U 9 9 ïl v. De consument betaalt het toch VERROUWINGS UITVERKOOP |Ï^WEEKBLAD VOOR HET HART VAN BRABAN Specifieke stemmingsuiting U ”De Centrale Markthal” CL RIOSAHANDEL IN ’KERKELIJKE KUNST’ I I ber 1970 pagina 16 Oplage 52.830 Jl IMPORT - EXPORT Waarom in eigen zak? verg, k. v. k. f Verkeerd voorbeeld DROP-VITAMINE De Tilburgse caféhouders hebben ter- HAZENBOUT Eet nu JAGERS WIJZE bereid op „ALBERTVILLE” Lekeninspraak Vanzelfsprekend Foto van Aarle zijn collega’s een prettige Voor Gregoriaans van dat het katholie- naar ALS U MET SPOED )F 230 TILBURG - SPOORLAAN 360 TELEFOON 32783-31783 zou wel verantwoord zijn, maar waar moet het geld vandaan komen? Dit is echter hier niet het geval: de f. 2000,- die de gemeente zich voorstelt te spen deren aan de carnavalsstichting komen er meer dan driedubbel uit via de zogenaamde ’hosbelasting’. Er is al enige jaren een beweging op gang, speciaal op het gebied van de handel in antiek, of in wat dan antiek beet, die tal van mensen bijzonder verdrietig voorkomt. Kerkelijke voorwerpen, die voorheen deel uitmaakten van de eredienst, en daarbij een zekere verering genoten als stoffelijke symbolen van een geloof in bovennatuurlijke waarden, worden nu op de openbare markt verhandeld en komen terecht in gezinnen van verzamelaars, die vaak helemaal niet weten, wat ze eigenlijk in huis hebben. Op veel plaatsen komt men godslampen of bewerk te wierookvaten tegen die worden gebruikt als gang- Donderdag 22 oktober 1970 14e jaargang - no. 686 een lelas- In: Herberg zich met Verder is wat >bel- Vrijblijvende voorlichting en berekening: J. v. Campenstraat 25. Tel. 24654. aan vast of velk ele- zin van dat rs is riting voor htbaar, sn dan c geval verwij- DROGIST^ Modehuis v. Gorp - v. Helvert Koestraat 89 TALEN WILT LEREN UITGAVE J. DE BEER - LID VAN DE N.H.H.P. REDACTIE EN ADMINISTRATIE: N.S.-PLEIN 14 - TILBURG TELEFOON 04250 - 30783 POSTGIRO 1126745 Verschijnt in geheel Tilburg-Goirle-dongen Loon op Zand-Berkel-Enschot Moergestel en Hilvarenbeek Nieuwstr. 172 (hoek Trouwlaan) Tilburg - Tel. 04250-24754-31553 Uit Frankrijk brengen wij als enige in Tilburg een geheel complete collectie van dat de c i niet lei zijn jer waarde iechten. gericht tot in dan mis- PIUSPLEIN t> VhOK IMM*S»«A*ry lang heeft dan vaak lugendstil. Bij 'n overlijden in zowel 's nachts als c U eerst ons, wij nemen gen, betreffende de I van U over R.-K. BEGRAFENISONDERNEMING DENISSEN Tel. 25525 b.g.g. 33370 LET OP HET JUISTE ADRES WILHELMINAPARK 127 5 dansen op >m dan die be L. Krljnen Alphensebaan 14 - CHAAM. Tel. 01619-586. verlichting, kazuifels, die dienen als tafelkleed en ook wel als kledij voor hippe feestvierders, kelken en cibories, waaruit suikerklontjes worden gepresen teerd, biechtstoelen, die als huisbar worden inge richt, monstransen als ornament van een voordeur en, naar onlangs in een Frans tijdschrift te zien was, een tabernakel als luxe-hondehok. Dit is een ver drietelijke gang van zaken. Het is een feit, dat deze voorwerpen uit de tijd zijn geraakt, maar dat is nog geen reden om mensen, die vroeger deze voorwer pen bezaten als stoffelijke symbolen van hun devo tie, voor het hoofd te stoten. er dan ook maar deze rage snel zal niet de houd piëteit voor he zijn er veel dingen, waarop iemand, het verleden met piëteit beziet, En in elk geval erop toe moeten ling van devotio- profanaties, mensen, die i geen manier lijkt op dansvloer. Dus waaroi ting? Zo die het verleden met vruchtbaar kan letten, zou iedere kerkganger zien, dat de opruimi naliën niet leid tot profanaties, die stuitend zijn voor mensen, die daar vroeger waarde aan gehecht hebben, of nog hf Van de groothandel in aardappelen, groenten, fruit, zuidvruchten en bananen. Lange Nieuwstraat 172-174, t/o gasfabriek. Is geopend: iedere werkdag ’s morgens van 7 tot 9 uur, tevens op maandagmiddag van 1 tot 3 uur. i Uw familie, overdag, belt begrafenis MEUBELTOONZALEN Koestraat 113 Tilburg Tel. 04250-33484 Vrij toegang De Carnavalsstichting Tilburg zal dit jaar meer sub sidie krijgen, als de gemeenteraad het daartoe strek kende voorstel van B en W aanneemt: verleden jaar werd f. 1500,- toegekend en dit zal nu worden verhoogd tot f. 2000,-. Dit voorstel zal aanstaande maandag in de raad worden besproken, en het is te hopen, dat enkele raadsleden daarin aanleiding zul len zien er iets over te zeggen. In tal van gevallen rijst bij subsidie-aanvragen het probleem: Zeker, subsidie voor het betreffende doel Deze kwestie is maandag 1.1. ter sprake gebracht tijdens de vergadering van de Carnavalsstichting, en daarbij vielen smadende woorden over de inhalig heid van de gemeente. Dat was niet ten onrechte. Z) PROTESTANTSE BEGRAFENISONDERNEMING tijdelijk fel. 25525 b.g.g. 33370 valstraditie, waaraan Tilburg vrucht zou kunnen spiegelen, er, naar wij menen, in Brabant geen enkele gemeente waar men zulke rare belastingen oplegt. Nu kan men zeggen: maakt nu tijdens die tje uit op een pilsje? gemeente dari' ook wel toen zij, tegelijl f. 1500,- subsi stichting, di loven ook r er erg veel ken, als de hele oj ting naar de sticht deze gelegenheid nog wat maar alh bestaat er bezwaar, al wordt, zo maar in he gemeentebegroting drinken de mensen Dit misbruik moet niet zozeer geweten worden aan de mensen, die zulke din gen in antiekzaken kopen, want zij zijn vaak niet katholiek van komaf en ken nen niet eens de betekenis van wat ze in huis hebben. Voor hen is de zuiver o- rnamentale functie in hun huis beslissend misschien vermengd met een DE KAMER VAN KOOPHANDEL gaf toestemming onze verbouwingsopruiming met 2 WEKEN te verlengen Dit betekent dat wij doorgaan met het geven van KORTINGEN van 10 tot 40% Natuurlijk is de huidige gang van zaken min of meer vanzelfsprekend als er geen speciale maatregelen worden genomen. Hossen is geen dansen Deze redenering is onjuist. Wanneer men onder dansen verstaat het maken van rythmische bewegingen op de maat van muziek dan is hossen natuurlijk dansen; evengoed als het marcheren van soldaten dan dansen genoemd kan wor den. Maar elk zinnig mens ziet in, het hossen met carnaval iets anders dan dansen, het is een stemmingsui van feestvierenden, die typisch is de carnavalssfeer en zonder welke car naval ondenkbaar is. Culiuurstudenten zullen daar hele overwegingen kunnen knopen over de pronkende, kwasi-pronkende, bewegingen, die e element vormen van hossen, wel’ ment bij gewoon dansen, in de zi de politieverordening, niet voorkomt, maar ook een mens met gewoon gezond verstand ziet in, dat in een lange rij stampend door een café klossen op Het is onaanvechtbaar, ke ritueel vernieuwd moet worden, maar evenzeer is het onaanvechtbaar, dat de te vervangen voorwerpen dan moeten worden vernield, in elk geval afdoende uit het gezichtsveld verwij derd moeten worden. Als pastoors of kloosteroversten hun zolders gaan op ruimen en hun kasten leeghalen, is het hun taak de afval op dezelfde piëteits volle manier te verwijderen als vroeger gebeurde. Daarbij is bovendien vaak de vraag of dit opruimen oordeelkundig gebeurt. Bestaande uit: broeken in diverse nieuwe modellen en stoffen zoals Suèdine - Velours - Flanel Cord - Imprimé - Rlbcord Hemden in geweldig fijne modieuse tinten. Nieuwe boord z.g. Col-Lapin Ook voor peuters vanaf 2 jaar hippe mode uit Frankrijk Broeken - Hemden - Jackets Riemen - Truitjes Enorme collectie truien welke iedere week aangevuld wordt Kom nog deze week kijken bij: CANADIAN STOCKS O ’Kom, kom, i dagen een dubl S? en dat zal de vl gedacht hebben, ijk met het verlenen van ouösidie aan de Carnavals- iie belasting invoerde. Wij ge niet, dat de carnavalsvierders :1 bezwaar tegen zouden ma- ipbrengst van die belas- ichting ging, waardoor als dat geld gebruikt net algemeen, om de aan te vullen. Daar geen bier voor. zake een verzoekschrijven gericht aan de gemeenteraad; verwacht mag wor den, dat dit verzoek met zorg en begrip zal worden behandeld. Volgens het gebruik is het carnavals feest een feest van vrijheid van over heidsinmenging; de wereld staat een beetje op zijn kop en de gezagsdragers doen een oogje dicht. Als daar dan, langs dit nare achterommetje, weer voor betaald moet worden, krijgt het bier een onaangename bijsmaak. Het is beter die smaak er maar uit te houden. Twee mogelijkheden Als deze kwestie in de raad ter sprake komt is het te hopen, dat sprekers zül- lén trachten B en W te overtui; twee mogelijkheden. Of afschaf die belasting, zijn, of, als moet blijven, jaar ten goede navalsstichtii nen, dat de 1. heid is, en tegenover de projecten, waarmee de raad behoort te houden, g< dient. Maar zulke klei veel kwaad bloed zetten. Als de burgers gaan denken, dat, als zij eens, volkomen traditiegetrouw, plezier hebben, de ge meente daaraan, kruimelgewijs, dan weer iets wil verdienen valt dat bij de mensen soms erg ongemakkelijk. Wat is de ’hosbelasting’? De ’hosbelas ting’ is een parallel van de belasting, die door het jaar de caféhouders betalen als zij in hun zaak een dansvloer willen hebben om de clientèle de gelegenheid te geven tot dansen. Dat moet gebeuren volgens de politieverordening, en daar komt dus óók belasting aan te pas. Deze belasting is de reden, waarom veel caféhouders er geen dansvloer op na houden. -Vandaag viert de heer Kees van Beur- dèn zijn 25-jarig dienstjubileum bij de Betonfabriek ’P. Zoontjens’. Op 17- jarige leeftijd bij het bedrijf gekomen, Blaakte hij de hele groei van de fabriek mee, van een ambachtbedrijf tot de huidige vorm van ongeveer dertig man personeel. In deze groei had hij een te' waarderen aandeel. Van deze waarde ring gaven de directie en z!:-’- hedenavond blijk tijdens een prettige huldiging, waarbij de jubilaris een fraaie filmcamera werd aangeboden. Vermoedelijk heeft de gemeente dit idee overgenomen van Eindhoven, waar dit gebruik al jaren schijnt te bestaan, óók tot groot ongenoegen van degenen, die betalen moeten, maar Eindhoven is nu niet direct een voorbeeld van carna- Het is vermoedelijk onvoorstelbaar, wat er aan devotionalia rondzwerft op zol ders van kloosters en oude kerken, aan liturgische gewaden, vaatwerk, beelden vooral, en veruit het meeste zal zeker vallen buiten de kwalificatie ’kunst zinnig’. Als ’curiosa’ vertegenwoordigen zij een bepaalde geldswaarde en perso nen, die bij opruiming er de hand op weten te leggen, proberen die gelds waarde er dan ook uit te krijgen. Ge zien de ontiegelijke hoeveelheid is het voorstelbaar, dat deze handel zichzelf overvoert en de markt verzadigt. Het kan zijn, dat kerkelijke gezagsdragers, i.c. degenen, die te beslissen hebben, wat er met de rommel van de kerkzol- ders gebeuren moet, dit verwachten en op vertrouwen, dat verlopen. Maar dat is iding, die mensen met het verleden verwachten; Waar bij het beleid van parochiekerken in onze tijd veel meer inspraak mogelijk is van de leken, zouden deze leken het tot hun taak kunnen rekenen eens aan de pastoor te vragen wat er met de oude, op te ruimen rituele voorwerpen gebeurt en er op te staan, dat zij op een passende manier worden vernietigd. Intussen gaat er misschien toch veel waardevols verloren. In de neo-gothieke tijd hebben veel kerken alles gedaan wat maar mogelijk was om af te komen van hun barokke beelden tot grote woe de naderhand van kunstkenners, die hun haren uittrokken over de verwoes tingen, die de Lourdes en H. Hartde- votie in de oude kerkelijke kunst heeft aangericht. Het gevaar is nu groot, dat de huidige vernieuwing dezelfde dwaas heid begaat ten opzicht van de neo- gothiek, een kunststijl, waarover het laatste woord nog lang niet is gespro ken. Wij zijn allemaal grootgebracht in het oordeel, dat de kerkelijke kunst van dë vorige eeuw niets van belar voortgebracht, welk oordeel nog werd uitgebreid tot de Ji Maar degenen, die ervoor aansprakelijk zijn, dat ze op de markt komen, kennen die betekenis wel en zij zouden ervoor moeten zorgen dat, als er dan toch op geruimd moet worden, met wat meer zorg wordt opgeruimd. Men gooit oude familiepapieren hoe achterhaald ook niet zo maar op straat, men leurt niet met de liefdesbrieven van zijn ouders en evenmin behoort men devotionalia prijs te geven aan het onbegrip van op zich uitstekende mensen. Men moet devotio nalia verbranden of anderszins afdoen de vernietigen. Zaterdagavond werden in het overdekte zwembad aan de Ringbaan West zwem diploma’s uitgereikt. Bij deze gelegen heid knipte onze fotograaf onderstaand plaatje, waarbij de omcirkelde persoon geluk heeft. Hij kan namelijk aan ons bureau komen afhalen: f. 10,- van ’De Koerier’, een waardebon van f. 10,- van Broer de Laat, een kruidenrekje van de Fa. Van der Kuip, een waardebon van f. 5,- voor een schaaltje vleeswaren van Slagerij Arno de Kort en een waarde bon van f. 360,- van het Talenprakti- cum ’Intersales’ voor een gratis cursus Frans, Duits, Engels, Spaans, Zweeds of Italiaans. De winnares van verleden week, Mej. A. van der Sande, uit de St.-Jorisstraat, heeft haar prijzen inmiddels reeds afge haald. Speciale donderdagavond-markt van 19.00-21.00 uur. Deze markten zijn uitsluitend toegankelijk voor winkeliers. Dagelijks verse aanvoer, uitgebreide sortering. Bond van grossiers, streven naar verbetering. expositie zal niet zozeer worden gelet op de onvergankelijke kunstwaarde van de voorwerpen als op de historische betekenis ervan. Er zal een gang door de kerkgeschiedenis worden uitgebeeld, waarbij, aan de hand van de rituele symbolen, de verschuiving wordt geïllustreerd van de geloofsbeleving in bepaalde perioden. Maar zulk een mu seum bevat uiteraard alleen enkele spe cimina, die nog geen fractie vertegen woordigen van de hoeveelheid, die bij een rigoureuze opruiming vrijkomt. Een ander punt is de uitverkoop, of liever de uitdeling, die gehouden wordt 'van graduates, rituales, missaais, psal- moteria etc., en die ertoe kan leiden, dat over een tiental jaren het grego riaans als muziekvorm weer opnieuw zal moeten worden ontdekt. Met name muziekstudenten zouden zich daarvoor moeten interesseren. hun Voorouders, en vaak ook zijzelf hebben bijgedragen in de kosten, toen deze dingen werden aangeschaft, bijge dragen, die niet gegeven zouden zijn, als het huidige profane gebruik te voorzien was geweest. Het is heel stoer, als men het een lolletje vindt om een grote rozenkrans in gebruik te zien als WC- ketting, maar dat is een misplaatste stoerheid, die een wrange bijsmaak heeft. Er is een Nederlands katholiek museum op komst, dat in 1975 in Utrecht in het plan Katherijnensingel zal worden inge richt en waarin een permanente ten toonstelling zal worden opgesteld van oude kerkelijke voorwerpen. De bis- dommmen Utrecht, Den Bosch en Breda zullen daaraan bijdragen. Bij de ligen van iffen van wat maar het beste zou deze toch gehandhaafd het totale bedrag volgend ie doen komen aan de Car ing. Sommigen mogen me- hele zaak maar een kleinig- miljoenen- zich bezig geen aandacht ver- leinigheden kunnen Tijdens de carnaval, als vrijwel elk café levende muziek in de zaak heeft, is er geen beginnen aan te controleren of in een bepaald café al dan niet gedanst Wordt. Het is voor een caféhouder óók niet te doen om, als op een bepaald moment de muziek ernaar is, de aan wezigen ervan af te houden te gaan hossen; al zou hij zich nog zo te weer stellen, de mensen zouden zich er niets van aantrekken. ’Goed’, zegt de ge meente, ’als het dan zo is, dat er met Carnaval, dansvloer of géén dansvloer, politieverordening of géén politiever ordening, in elk café gedanst wordt, dan moeten de café’s over die dagen ook maar dansbelasting betalen, of an jers de zaak sluiten.’ Maar, zo kan men verder redeneren, als dan de gemeente misschien hoopt door die ’hosbelasting’ het ’dansen’ in café’s op één of andere manier in de hand te houden, en bij dit bezorgd bedrijf zo’n f. 6 7000,— incasseert, waarom van dit geld ruim de helft in eigen zak te houden en waarom dan niet het hele bedrag? Dat is er niet bij! Het blijkt duidelijk, dat de gemeente in het hos sen, dat al eeuwen lang traditie is, in eens een bron van inkomsten ziet en van die inkomsten dan goedgunstig een deel af wil staan aan de Carnavals stichting. De caféhouders hebben de keus tussen sluiten van hun zaak of betalen van de ’hosbelasting’. En de cafébezoekers hebben gelemaal géén keus: zij betalen gewoon een dubbeltje meer voor hun pilsje en daarmee komt dan de zaak weer effen. tikje rancuneus leedvermaak het ’oude bijgeloof’, wat hui schien mag worden gegund. -4 1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1970 | | pagina 1