'l Interview met Leo N. de Brabander duidelijk Toneel Globe komt het omende seizoen met boeiend repertoire D’r komt meer pop in de Schouwburg W' Wat komt er allemaal iteert 1 Opnieuw Tsjechow Othello Eerste première volgende week in Tilburg Toneel is net als sex De twee wezen Maandagenda september 1970 Vier in één ■it 1 A Donderdag 3 september 1970 - pao. 7 ptember 1970- pag.6 aOE TILBURGSE KOERIER dinsdag 29 september 20.15 uur: „Porgy and Bess” Brabantse muzikale tiendaagse TONEELGROEP ’CENTRUM’ vrijdag 18 september 23.30 uur: Nacht-Popkoncert „De Première” Koncert Hedendaagse Muziek dinsdag 15 september 20.15 uur: „Schouw”burgerdag NIEUW ROTTERDAMS TONEEL Dekany-Kwartet „De Speurhond” TOURNEE- zondag 6 september 14.00 uur: maandag 21 september 20.15 uur: „Golden Girl” VARA Drive-In Diskotheek ZUIDELIJK TONEEL ’GLOBE’ TONEEL: voorstellingen van brengt de landelijke première van f. 42,00 „Kortsluiting” van Peter Shaffer - Regie: Paul Melton MUZIEK: „Een Liedje en een Praatje” zondag 27 september 20.15 uur: „Brasiliana” Jrengt de mini-musikal mphonie Espagnole her- is seizoen >71 r j,De Auditie” fan Sean Vincent aantal t te wens harmonisch Orkest i, m.m.v. Jacques zaterdag 5 september van 11.00 tot 17.00 uur vrijdag 11 tot en met zondag 13 sep tember 20.15 uur: ijver van raar van zaterdag 19 september 20.15 uur: Gert en Hermien Timmerman-Show Met medewerking Internationale c. Accordeon-d Sottee (bas), en conferencier Tor Toegangsprijs f. STUDIO vrijdag 25 september 20.15 uur: glasheldere stukken van deze arts schrijver zijn. speelt een spel der verbeelding, getiteld „Drie Maanden Heen” van Donald Howarth - Regie: Walter Kous vol voe □beert daar sn onderuit >en voor de moge- 4. Wat zou u zelf het liefst gerealiseerd zien in de Tilburgse Stadsschouwburg? -zellig met artiest Qgram- Maar ke Ot ’TH lege i aan wer- met MODE-EXPLOSIE en ’POCO AND THE FORMATION’ Toegang gratis HET BRABANTS ORKEST onder leiding van Hein Jordans brengt CORRY cabaretier STUDIO dinsdag 22 september 20.15 uur: DAS DEUTSCHE THEATER presenteert de muzikale komedie (Groot succes van de dag) Stads- gs-positie schouw- CABARET: Fons Jansen, Paul van Vliet, zeggei bedrij zo vres ma) 1-groepen \R BAND’ >71 ert i Frager is solist in ert van Bartók. ramma wordt weer in Jordans. werken uit Polen, land, Frankrijk en Nieuw drama a Tafereelen, “-ven en d< isrecht aar y en itiën, ijs, I ng irting ting □rting ting □rting ting orting ting van: Harry Curby, Schiffer en Györgu i Hongaarse dansen seld, voorafgegaan :ht van Schonberg’. besloten met ’An i Donau’ van Joh. miaux behalve als anist in het derde iet Brabants Orkest’. arg een ound en muziek e show 'Brasiliana’ ramma-onderdelen luzikale Tiendaag- al worden van 18 tnd, waar ij hebben voor en een die al' brengt een ingenieuze thriller en tevens geestige parodie, getiteld lobe, Toneel, iek Iannis Xenakis der leiding van Jo r anderen: Georgette Hage- lido de Moor en Guus Ver- avonden van isen! ’gebeuren’ zeer >t met een haast Met medewerking i Peter Aslay, Ervin S Schiffer Toegangsprijs f. 4,- 2. De Stadsschouwl komende seizoen tien ja: aan nog nadere aandacht op girorekening’ Stadsschouwburg- Rooymans, Henk Molenberg, i lenkamp, Nucas Wensing, Har Henk üterwijk en Jacques Forti DE KERSENTUIN wordt geregisseerd door Ton Lutz. De vertaling is van Charles B. Timmer en het toneelbeeld van Jan Beutener. Medewerkenden: Ank van der Moer, Petra Laseur, Ann Hasekamp, Kitty Janssen, Ineke Cohen, Ton Lutz, André van den Heuvel, Huib vrijdag 25 september 20.15 uur: Onno Mo ms Kemna, tuné. van Tom Stoppard Regie: Paul Steenbergen - Vertaling: Bert Voeten Met onder doom, Gul straetes met de Engelse top-underground-1 ’THE THIRD EAI en ’KEVIN AYERS AND THE WHOLE WORLD’ Toegangsprijs f. 7,50 inmiddels doux, Cor van den Bri Mies de Heer, imire en Elsje genezen. Zij Arnold wel p Arnold heefu met pi oefeninger Niemand i dan. rtje en Groes- ;p ’Pro- panto- theater Bijl, folk- onder lei swijn, Rotter- dré van Duyn, 1. Gelooft u dat de Tilburgse schouwburg een uitzonderings-j inneemt t.a.v. de Nederlandse sJ burgen? met muziek van Andrew Lewson- Johnston en de ingenieuze parodie Informele liederenrecital door Caroline van Hemert met medewerking van pianist Rudolf Jansen Toegangsprijs f. 4,- op de totaal Normale prijs voor 6 voorst, f. 60,00 f. 52,00 /burg bestaat het :n jaar. Wordt hier- t besteed? BALLET: Het Nationale Ballet, Het Nederlands Danstheater, Het Nationale Danstheater van Senegal. 5 uit de ’poel sn, zijn op- Campert. 3EN in jas is voor Ton Lutz en ontworpen door Nico- Première: 5 maart 1971 De tijd is voorbij, geloof ik, om uitge breid feest te gaan vieren. Dat is zoiets als jezelf een schouderklopje geven, dat het zo goed gegaan is. Ik zie veel meer in een aantal extra voorstellingen in de loop van het jubileumjaar, die aantrek kelijk zijn voor het Tilburgse theater publiek. Veel verwacht ik van de jubi- leumvoorstelling van ’De twee Wezen’ door ’Globe’. Mijn gedachten gaan uit naar een twaalftal opvoeringen in 1972 van dit stuk. Verder is het zeker, dat de Hamburgse Staatsopera naar Tilburg komt en verder... ja, laat dat nog een verrassing blijven! n van Beethoven, ert van Brahms, an Barber, Suite uit; van Strawinsky. •zen, dat te bren- Met medewerking van: HET PHILIPS PHILHARMONISCH KOOR Een wervelend en meeslepend schouw spel van zang ren, onstuimig temperament. Amerikaanse s nu toe op dit gel in de schaduw ste Toegangsprijs f. en dans, van bonte kleu rige levenslust en bruisend t. Een exotische Zuid- show, die alles wat er tot t gebied te zien is geweest, telt. 7,50 Open dag met o.a.: Swiebert Bromsnor, jeugddrumband ’De eindse Jagers’, toneelwerkgroep loog’, operagezelschap ’Forum’, mine-theater, ’Caroussel’, ’Klank en Beeld’, Martine 1 groep ’Heating’, improvisatie ding van Berend Boudew::- dams Dans Centrum, Andiv 'enz. Toegang gratis zullen dan een eenmalige Tilburg geven. Boven- reeds oederhandelingen ing van: clownerie ’De Kamé’s’ -duo ’De Fratinelli’s’ Tony s), Frans de Groot (drums) Tony Leerink f. 7,50 vrijdag 4 september 20.15 uur: klENTS GRATEMA presenteert „Knollentuin” Naast het bestaande restaurant met zijn unieke keuken, zou ik graag ergens in of bij het gebouw een soort Bistro ge realiseerd zien, waar de jeugdige bezoe kers voor of na afloop van de voorstel ling kunnen napraten. Ons restaurant, dat in een bestaande behoefte voorziet, biedt daartoe niet de gelegenheid. Het is m.i. noodzakelijk, dat er een gelegen heid komt, gezellig en sfeervol inge richt, waar je met artiesten na afloop van hun optreden kunt praten, iets kunt drinken of een klein gerecht nutti gen. Het Brabants Orkest, Het Wiener Operette Theater, De Hoofdstad Operette, Compagnia d’Opera Italiana, en Brasiliana, Het Don Kozakkenkoor, Operagezelschap Forum, Jasperina de Jong, Corry Brokken, Gert en Hermien, Zarah Leander, Marcel Marceau, Vico Toriani, Snip en Snap, en nog veel meer! Vier Amerikaanse een-akters geregis seerd door Henk Rigters, in een speciaal ’kleine zaal’-programma. TOUR, NEXT en BOTTICELLI werden geschreven door de succesvolle jonge auteur Terrence McNally. In TOUR laten twee touristen zich in een taxi door Italië rijden. In vliegende vaart gaat het langs allerlei bezienswaar digheden en de armoede die zij op hun vakantie tegenkomen steekt schril af bij In dit stuk ontwikkelt zich de verhou ding van een puber, die zich door zijn moeder teleurges teld voelt en een niet meer zo heel erg jonge, alleenstaande vrouw, die al drie maanden zwanger is van haar jonge bewonderaar. Met onder anderen: Jaap Stobbe, Elisabeth Hoytink en Els van Rooden 3. Verschilt de programma-opzet van het komende seizoen van die van het vorige seizoen en zo ja, waarin? van Hans Gmür en Karl Suter Muziek: Hans Moeckel Regie: PaulH. Schüssler De dochter van een schoonmaakster op een reklamebureau wordt plotseling het meest begeerde fotomodel van Duits land en de gevolgen zijn nauwelijks te overzien. Met onder anderen: Nina Westen, Klaus Wunderlich, Rolf Wanka en The Rag man Beat Band Toegangsprijs f. 7,50 Naar mijn mening gaat het met ’Globe’ de goede kant uit. Het afgelopen seizoen is bewezer het mogelijk is een repertoire t* gen, dat artistiek gezien een voltreffer is, en daarnaast in staat om vele theater- vrienden naar de schouwburg te trek ken. Van het nieuwe seizoen-pro& ma van ’Globe’ verwacht ik veel. wat wilt u ook, ’Kortsluiting’, ’De Kersentuin’, ’Othello’ en ’De Twee Wezen zijn toch stukken waar je veel kan verwachten. Vooral als een man als Ton Lutz erachter staat. en de negersolisten: Klesie Kelly,John Swift, Debria Brown, William du Pré en William Shores Toegangsprijs f. 7,50 Het Zuidelijk Toneel Gk Het Nieuw Rotterdams 1 De Haagse Comedie, Toneelgroep Centrum, De Nederlandse Comedie, Toneelgroep Theater, Toneel werkgroep Proloog, Toneelgroep Wim Zomer, Vrije produkties als: Tn de holte van je arm’, ’Nee schat, nu niet’, ’Vlinders zijn vrij’. Weinig toneelgezelschappen hebben zo’n succesvol jaar achter de rug als het Zuidelijk Toneel Globe. Produktie’s als ’Oom Wanja’, ’De Gijzelaar’ en ’De Spaanse Hoer’ brachten het afgelopen seizoen vele duizenden bezoekers naar de Schouwburg. Van ’De Spaanse Hoer’ werden alleen al liefst tien voorstellingen gegeven in de Tilburgse Stadsschouwburg, met in totaal ruim 7800 bezoekers. Ook voor het komende seizoen heeft Globe grote plannen. Van de zeven produktie’s die er in het theaterseizoen 1970/1971 gebracht gaan worden, zijn er nu zes bekend. Zes totaal verschillende, maar door Globe’s dramaturg Wim van Houten zeer goed gekozen stukken. Het zijn ’Black Comedy’ van Peter Shaffer, ’De Kersentuin’ van Tsjechow, ’Live like pigs’ van John Arden, een programma van vier één-akters van Terrence McNally en Jules Feiffer, ’Othello’ van William Shakespeare en last but zeker niet least ’De Twee Wezen’ van d’Ennery en Cormon. Wim Sonneveld, Toon Hermans, Seth Gaaikema, Herman van Veen. Een programma met de komedie ’Black Comedy’, die zich afspeelt in het don ker, terwijl het licht op het toneel wel aan is, voorafgegaan door de éénakter ’Private Ear’, waarip een onhandige jongeman onstuimige pogingen doet een meisje voor zich te winnen. Wet onder anderen: Femke Boersma, Pleuni Touw en Jeroen Krabbé maandag 14 september 20.15 uur: DE HAAGSE COMEDIE voor haar zomerseizoen 65 verkocht huis had maar geen spelen. Tijdens de koorts en chaotische repetitietijd werd ,ste gedeelte nog eens totaal Goed nieuws voor de pop-liefhebbers uit Tilburg en omstrèken. Het komende seizoen gaat de Stadsschouwbur eldorado van folk, pop, undergrot alle andere vormen van lichte n worden. En het begint deze maand direkt al goed. Want a.s. zondag, 6 sep tember, komt de Vara Drive-In Disco theek in het Studio-theater. Tijdens deze middag bovendien nog een tiener- mode-explosie en een optreden van Tilburgs top-groep Poco and the For mation. Iedereen is welkom en boven dien: iedereen heeft gratis toegang. En dat is nog lang niet alles. Reeds nu zijn er voor het komende seizoen al zes pop-concerten gepland. De eerste daar van vindt plaats als nachtvoorstelling op vrijdag 18 september. Twee van de bes te Engelse underground-groepen, The Zo wilde Tsjechow ook dat DE KER SENTUIN in de eerste plaats een amu sante komedie zou zijn. In brieven die hij in de tijd dat hij aan DE KERSEN TUIN werkte aan Olga Knipper schreef, komt dat regelmatig naar voren: ’Mijn volgend stuk moet absoluut amusant, zeer amusant zijn, tenminste in zijn conceptie’. -’Stanislawski zal een komische rol hebben en jij ook...’ - ’Het laatste bedrijf zal vrolijk zijn; trouwens heel het stuk zal licht zijn’. Zoals in zjjn andere stukken is ook in Het is pas ideaal als het onverwacht gebeurt. En als het gebeurt moet het het allerbelangrijkste zijn wat men in tijden heeft meegemaakt. Dat zegt de Engelse schrijver John Arden. Van hem speelt GLOBE dit seizoen LIVE LIKE PIGS in het Nederlands eerder gespeeld onder de titel ’Leven en laten leven’ en ’Parels voor de zwijnen’. Het stuk gaat over een die door wordt zich te vestig mansstraat met keu ontstaat natuur worden de ma de zigei terisch uit de str Arden, JOK brac hét Third Ear Band en Kevin Ayers and the Whole World, zv" voorstelling in dien zijn er nu reeds ondc gaande met The Free. Daarnaast kunnen de Tilburgse pop-lief hebbers ervan verzekerd zijn-dat ’Hair’ terugkomt, en wel van' 16 t/m 19 november. En dat is dan nog niet eens de enige rock-musical die naar Tilburg komt. Ook Nederlands nieuwste pop- musical, ’Salvation’, die over enkele maanden in Amsterdam in première zal gaan, komt volgend jaar naar Tilburg. De cast van de pop-musical ’Salvation’ is inmiddels vastgesteld: Cisca Beaudoux, Cor van den Brink, Bill van Dijk, Mies de Heer, Leo IJs, Rob de Nijs, Sumire en Elsje de Wijn. grand Spectacle in 8 naar het Franse onuitge geven en door de Directie als eigen domsrecht aangekochte handschrift van Dennery en Cormon; met nieuwe Decoratiën, Costumes enz., welk stuk te Parijs, Londen en Brussel eenige honderde malen achter elkander met de grootste geestdrift aan de orde van de dag was en door dit gezelschap zelfs te Amsterdam zestig malen achtereen- >lgend met algemene bijval is opge- >erd. Zo werd een kleine honderd jaar geleden - in 1875 - een voorstelling van DE TWEE WEZEN geannonceerd. Louis Bouwmeester, ook direkteur van het theater speelde in dit beroemde melodrama van Ennery Cormon de rol van Jacques, de wellustige en branie- schoppende zoon van het ’canaille’ La Frochard, waar ook het blinde meisje Louise en de arme wees Henriëtte in huis zijn. De bittere lotgevallen van deze twee meisjes die na veel verwikke lingen uiteindelijk toch nog i des verderfs’ gered worder nieuw vertaald door Remco De regie van DE TWEE WEZ1 nieuwe GLOBE-j: het dekor wordt laas Wijnberg. in Tilburg. van Anthony Shaffer Regie: Pim Dikkers - Vertaling: Ernst van Altena Hierin spelen een bekende schriji detektiveverhalen en de minna: zijn vrouw een spel om de hoogste in zet. Met onder anderen: Bas ten Batenburg en Eric van Ingen Zondag 20 september 20.15 uur: ,,’n Avondje uit met Corry” De nieuwe theatershow van ’The first lady of song’ BROKKEN met als gast de MARNIX KAPPERS Toegangsprijs f. 7,50 STUDIO donderdag 24 september 20.15 uur: Het vorig seizoen is begonnen met het programma wat te populariseren. Dat heeft een goed effekt gehad op de pu blieke belangstelling. Het is logisch, dat deze lijn wordt doorgezet. Doch ook aan de artistieke zijde van het program ma wordt aandacht besteed. Verder is een kontakt gelegd met Mickery in Loenersloot, hetgeen resulteert in 6 produkties, die in de kleine zaal worden gespeeld. Verder zal dit seizoen voor het eerst aandacht worden geschonken aan de pop- en underground-muziek, meestal tijdens nachtconcerten vrijdag- of zaterdagavond. In denk ik aan circa 6 concerten. Verder wordt in samenwerking met Het Brabants Barok Ensemble gewerkt aan 6 koffie-concerten op de zondagmiddag in de pauze-foyer. doen alsof het donker was. U komt de woonkamer binnen, zoekt tastend een weg naar een stoel en gaat daar dan, bang om iets om te stoten, voorzichtig op zitten. U roept om uw vrouw: ’Waar zi^je toch? terwijl zij rustig tegenover u aan tafel zit te lezen. Uw huisgenoten zullen dan toch wel vreemd opkijken, denkt u niet? Nu, als u naar ’Black Comedy’ gaat, zult u dat zelf ook. Want dat is, in principe dan, het uitgangspunt van deze eerste Globe-produktie van het nieuwe seizoen: op het toneel is het volop licht, en er wordt gespeeld alsof het donker is. Zo simpel als bij u thuis, gaat het in ’Black Comedy’ natuurlijk niet toe. Daar groeien de gekke en spitse erover: Dit is een schreven onder farciale omstan- Vorig seizoen speelde GLOBE van Anton Tsjechow OOM WANJA. Ruim honderd voorstellingen werden hiervan gebracht en regisseur Ton Lutz liet er mee zien hoe modem en aktueel de -eopend met Fonta-< espighi en besloten- Strawinsky. ri 1971 ert directie van de Til-; 'burg is dit concert’ terdagavond. onau, speelt Johnl concert van Bartók, gegaan door Die Bij Globe is er tijdens de repetities hard gewerkt aan het programma Kortslui ting. v.l.n.r. Femke Boersma, Wiesje Bouwmeester, Siem Vroom en Jeroen Krabbé. edendaagse muziek il aandacht worden miemuziek, kamer- ansons, populaire Zuid-Amerikaanse s bekende artiesten >or het programma r de maandagenda. Ja, dat ben ik van mening. En dat niet alleen omdat de Tilburgse Stadsschouw burg nog steeds wat het bezettingsper centage betreft aan de top gaat, maar vooral omdat getracht wordt door aller lei aktiviteiten het begrip ’schouwburg’ uit te dragen. Ik denk hierbij aan de jeugdfestivals (2 per jaar), die praktisch alleen in Tilburg worden gehouden. Ik denk hierbij aan aktiviteiten als het ’Paradijs der Fantasie’, aan Kuituur en Jeugd, aan de Kinderboekenweek, aan het Brabants Boekenbal. Noem mij maar één schouwburg in het lar dit allemaal kan gebeuren. Wij er gelukkig de accommodatie i bovendien (en dat is belangrijk! aantal enthousiaste medewerkers, deze zaken gestalte kunnen geven. gaat over een zigeunerfamilie Volkshuisvesting gedwongen vestigen in een burger- keurige bewoners. Er arlijk ruzie en uiteindelijk matschappelijke outcasts, sunerfamilie, door de bijna hys- geworden burgermansmenigte traat verdreven. rden, van wie GLOBE in ’68 de 1NGSTE DAG (HAPPY HAVEN) icht, stelt met dit stuk de vraag of t in de moderne samenleving nog wel mogelijk is om te Leven en te Laten Leven. Voor alles ^chreef hij echter met dit stuk een komedie, theater dat wil amuseren. De eventuele boodschap moet ieder er voor zichzelf maar uit halen. Of niet. 5. Hoe gaat het met het Zuidelijk Toneel ’Globe’? De Moor van Venetië. Dat is de onder titel van deze tragedie, die Shakespeare met twee andere grote tragedies KING LEAR en MACBETH binnen twee jaar schreef. Dat was in 1604/5. OTHELLO is evenals KING LEAR en MACBET" de tragedie van een man onder de le hemel. Aan het slot wordt lago folteringen overgeleverd. Maar in lelijkheid van het tweede bedrijf af, is Dthello de gemartelde. Evenals Lear, Macbeth, Gloucester glijdt hij van de helling af. Als Lear, als Gloucester, als Macbeth, raakt hij in een toestand zon der uitweg. Tot aan de droesem put hij de menselijke ervaringen uit. OTHELLO, evenals KING LEAR en MACBETH is het neerlaten van een dieplood in de afgrond, is het peilen van de duisternis. De grondvragen die de zin of onzin van de wereld raken, kunnen pas worden beantwoord aan het einde van de reis. Daar beneden, juist op de bodem van de afgrond. (Jan Kott: Shakespeare Tijdgenoot). Regie: Lo van Hensbergen Dekor: Nicolaas Wijnberg. Op 11 september, volgende week vrij dag, brengt Globe haar eerste première in de Tilburgse Stadsschouwburg. De landelijke pers èn het Tilburgse publiek zullen dan hun oordeel kunnen vormen over het programma ’Kortsluiting’, wat ook gespeeld zal worden op zaterdag 12 en zondag 13 september. ’Wat is ’Kort sluiting’? zult u vragen. Welnu, als u thuis op klaarlichte dag nu eens ging DE KERSENTUIN het eenvoudig. Alles verloopt onthutsende banaliteit. De verkoop van een landgoed en het omhakken van een oude kersenboom gaard is voor de oudere generatie een ineenstorten van hun wereld, maar voor de jongeren betekent het eindelijk een uitzicht op een nieuw en beter leven. Met medewerking van: Rien de Reede (fluit), Theo Bles (piano), Willy Gouds waard (slagwerk) Toegangsprijs f. 4,- de luxe en welvaart waarin zij zelf le ven. NEXT is het verhaal van een dienst- keuring. Een man, opgeroepe Vietnam, probeert daar op alle lijke manieren onderuit te komen en verzint voor de keuringsarts allerlei uit vluchten. De arts, een vrouw, tergt hem dusdanig dat hij uiteindelijk voor de bijl gaat. In een lange tirade getuigt hij tegen zijn wil van zijn zéér nationale gevoelens en op grond daarvan wordt hij goedgekeurd. In BOTTICELLI zien we twee Ameri kaanse soldaten op het slachtveld in Vietnam. Zij doden de tijd door allerlei woordspelletjes te bedenken en daarbij blijkt hun grondige kennis van muziek, literatuur en beeldende kunst. Hun intellektueel spel wordt verstoord door een naderbij sluipende Vietnamees. De Amerikanen weten wat hen te doen staat en schieten hem neer. Daarna vervolgen zij hun spelletje. CRAWLING ARNOLD is een een-akter van Jules Feiffer, de wereldberoemde cartoonist. In Amerika worden veel bomvrije schuilkelders gebouwd. Arnold, de 35-jarige zoon van een kleine Ameri kaanse burgerfamilie protesteert tegen de wereld door te blijven kruipen; Tijdens een van de alarmoefeningen profiteert hij van de gelegenheid om nadere kontakten te leggen met miss Sympathy, een sociaal werkster die op verzoek van de ouders bij de familie inwoont, om Arnold van zijn ’kwaal’ te ’’ij vindt dat kontakt met 1 prettig en het kruipen van -ft dan weinig meer te maken j rot est, temeer daar de alarm en steeds frekwenter worden, weet waarom, behalve Arnold situaties uit tot een geweldig komische belevenis. BLACK COMEDY werd door Peter Shaffer in 1965 binnen vier maanden geschreven voor het Engelse National Theatre dat wel een uitvt stuk om te achtige ei het laatst schreven. Laurence Olivier zei farce geschreven end: digheden. Aan BLACK COMEDY gaat voorat de een-akter PRIVATE EAR ook van Peter Shaffer. Hierin doet een introver te jongeman onhandige pogingen om een meisje voor zich te winnen. Haar voorkeur gaat echter duidelijk uit naar zijn ’gewonere’ vriend Ted. De Amerikaan Paul Melton regisseert deze beide stukken en er wordt in ge speeld door Femke Boersma, Wiesje Bouwmeester, Pleuni Touw, Jeroen Krabbé, Henk Rigters, Siem Vroom, Dick Scheffer en Louis Bongers. Dekor: Keith Norman. Na zijn succesvolle show ’Vingertjes in de Pap’ brengt deze jonge Friese caba retier in Tilburg de landelijke première van zijn nieuwe programma. Hij wordt hierjn bijgestaan door de cabaretière Mady Misset en een combo onder lei ding van Joop Verbeke. Dit seizoen staat DE KERSENTUIN op het repertoire. Het is het laatste stuk dat Tsjechow schreef. In 1903 een klein jaar voor zijn dood - zijn gezondheids toestand is dan al heel slecht - voltooit hij het. 17 Januari 1904, op zijn 44e verjaar dag, is de première te Moskou. Tsjechow zelf is over de opvoering niet zo tevreden. Hij schreef erover aan zijn vrouw de actrice Olga Knipper: ’Ze ““en dat Stanislawski in het vierde drijf weerzinwekkend speelt, dat hij rekt dat het een kwelling is. Wat jselijk is dat! Terwijl het bedrijf iximaal 12 minuten moet duren, duurt het bij jullie 40 minuten. Ik kan maar één ding zeggen: Stanislawski heeft mijn stuk verprutst. Enfin, hij moet het zelf weten’. Stanislawski had in 1898 het Moskouse Kunstenaars Theater opgericht dat met o.a. stukken van Tsjechow vernieuwing bracht in het Russische theater. (Peter Sjarof die hier in de jaren 50 en 60 vele Tsjechow-regies gedaan heeft, was een leerling van Stanislawski). Voor de optimistische, komische en soms farciale kant van het werk van Tsjechow had Stanislawski echter wei nig oog. Dit vaak tot ongenoegen van de schrijver die verder een grote bewon dering voor de toneelleider koesterde. 971 rt jgramma wordt ge- s de Preist. Suite uit s van Fauré, Piano- nn, Claude Frank is,. no. 7 van Dvorak. -

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1970 | | pagina 7