'l
Interview
met
Leo N. de
Brabander
duidelijk Toneel Globe komt het
omende seizoen met boeiend repertoire
D’r komt meer pop
in de Schouwburg
W'
Wat komt er allemaal
iteert
1
Opnieuw Tsjechow
Othello
Eerste première
volgende week
in Tilburg
Toneel is net
als sex
De twee wezen
Maandagenda september 1970
Vier in één
■it
1 A
Donderdag 3 september 1970 - pao. 7
ptember 1970- pag.6
aOE TILBURGSE KOERIER
dinsdag 29 september 20.15 uur:
„Porgy and Bess”
Brabantse muzikale tiendaagse
TONEELGROEP ’CENTRUM’
vrijdag 18 september 23.30 uur:
Nacht-Popkoncert
„De Première”
Koncert Hedendaagse Muziek
dinsdag 15 september 20.15 uur:
„Schouw”burgerdag
NIEUW ROTTERDAMS TONEEL
Dekany-Kwartet
„De Speurhond”
TOURNEE-
zondag 6 september 14.00 uur:
maandag 21 september 20.15 uur:
„Golden Girl”
VARA Drive-In Diskotheek
ZUIDELIJK TONEEL ’GLOBE’
TONEEL: voorstellingen van
brengt de landelijke première van
f. 42,00
„Kortsluiting”
van Peter Shaffer - Regie: Paul Melton
MUZIEK:
„Een Liedje en een Praatje”
zondag 27 september 20.15 uur:
„Brasiliana”
Jrengt de mini-musikal
mphonie Espagnole
her-
is
seizoen
>71
r
j,De Auditie”
fan Sean Vincent
aantal t
te wens
harmonisch Orkest
i, m.m.v. Jacques
zaterdag 5 september van 11.00 tot
17.00 uur
vrijdag 11 tot en met zondag 13 sep
tember 20.15 uur:
ijver van
raar van
zaterdag 19 september 20.15 uur:
Gert en Hermien
Timmerman-Show
Met medewerking
Internationale c.
Accordeon-d
Sottee (bas),
en conferencier Tor
Toegangsprijs f.
STUDIO vrijdag 25 september 20.15
uur:
glasheldere stukken van deze arts
schrijver zijn.
speelt een spel der verbeelding, getiteld
„Drie Maanden Heen”
van Donald Howarth - Regie: Walter
Kous
vol
voe
□beert daar
sn onderuit
>en voor
de moge-
4. Wat zou u zelf het liefst gerealiseerd
zien in de Tilburgse Stadsschouwburg?
-zellig
met artiest
Qgram-
Maar
ke
Ot
’TH
lege
i aan
wer-
met MODE-EXPLOSIE en
’POCO AND THE FORMATION’
Toegang gratis
HET BRABANTS ORKEST
onder leiding van Hein Jordans brengt
CORRY
cabaretier
STUDIO dinsdag 22 september 20.15
uur:
DAS DEUTSCHE
THEATER
presenteert de muzikale komedie
(Groot succes van de dag)
Stads-
gs-positie
schouw-
CABARET:
Fons Jansen,
Paul van Vliet,
zeggei
bedrij
zo
vres
ma)
1-groepen
\R BAND’
>71
ert
i Frager is solist in
ert van Bartók.
ramma wordt weer
in Jordans.
werken uit Polen,
land, Frankrijk en
Nieuw drama a
Tafereelen,
“-ven en d<
isrecht aar
y en
itiën,
ijs, I
ng
irting
ting
□rting
ting
□rting
ting
orting
ting
van: Harry Curby,
Schiffer en Györgu
i Hongaarse dansen
seld, voorafgegaan
:ht van Schonberg’.
besloten met ’An
i Donau’ van Joh.
miaux behalve als
anist in het derde
iet Brabants Orkest’.
arg een
ound en
muziek
e show 'Brasiliana’
ramma-onderdelen
luzikale Tiendaag-
al worden van 18
tnd, waar
ij hebben
voor en
een
die al'
brengt een ingenieuze thriller en tevens
geestige parodie, getiteld
lobe,
Toneel,
iek Iannis Xenakis
der leiding van Jo
r anderen: Georgette Hage-
lido de Moor en Guus Ver-
avonden van
isen!
’gebeuren’ zeer
>t met een haast
Met medewerking i
Peter Aslay, Ervin S
Schiffer
Toegangsprijs f. 4,-
2. De Stadsschouwl
komende seizoen tien ja:
aan nog nadere aandacht
op girorekening’
Stadsschouwburg-
Rooymans, Henk Molenberg, i
lenkamp, Nucas Wensing, Har
Henk üterwijk en Jacques Forti
DE KERSENTUIN wordt geregisseerd
door Ton Lutz. De vertaling is van
Charles B. Timmer en het toneelbeeld
van Jan Beutener. Medewerkenden:
Ank van der Moer, Petra Laseur, Ann
Hasekamp, Kitty Janssen, Ineke Cohen,
Ton Lutz, André van den Heuvel, Huib
vrijdag 25 september 20.15 uur:
Onno Mo
ms Kemna,
tuné.
van Tom Stoppard
Regie: Paul Steenbergen - Vertaling:
Bert Voeten
Met onder
doom, Gul
straetes
met de Engelse
top-underground-1
’THE THIRD EAI
en
’KEVIN AYERS AND THE WHOLE
WORLD’
Toegangsprijs f. 7,50
inmiddels
doux, Cor van den Bri
Mies de Heer,
imire en Elsje
genezen. Zij
Arnold wel p
Arnold heefu
met pi
oefeninger
Niemand i
dan.
rtje en
Groes-
;p ’Pro-
panto-
theater
Bijl, folk-
onder lei
swijn, Rotter-
dré van Duyn,
1. Gelooft u dat de Tilburgse
schouwburg een uitzonderings-j
inneemt t.a.v. de Nederlandse sJ
burgen?
met muziek van Andrew Lewson-
Johnston en de ingenieuze parodie
Informele liederenrecital door Caroline
van Hemert met medewerking van
pianist Rudolf Jansen
Toegangsprijs f. 4,-
op de
totaal
Normale prijs
voor 6 voorst,
f. 60,00
f. 52,00
/burg bestaat het
:n jaar. Wordt hier-
t besteed?
BALLET:
Het Nationale Ballet,
Het Nederlands Danstheater,
Het Nationale Danstheater van Senegal.
5 uit de ’poel
sn, zijn op-
Campert.
3EN in
jas is voor Ton Lutz en
ontworpen door Nico-
Première: 5 maart 1971
De tijd is voorbij, geloof ik, om uitge
breid feest te gaan vieren. Dat is zoiets
als jezelf een schouderklopje geven, dat
het zo goed gegaan is. Ik zie veel meer
in een aantal extra voorstellingen in de
loop van het jubileumjaar, die aantrek
kelijk zijn voor het Tilburgse theater
publiek. Veel verwacht ik van de jubi-
leumvoorstelling van ’De twee Wezen’
door ’Globe’. Mijn gedachten gaan uit
naar een twaalftal opvoeringen in 1972
van dit stuk. Verder is het zeker, dat de
Hamburgse Staatsopera naar Tilburg
komt en verder... ja, laat dat nog een
verrassing blijven!
n van Beethoven,
ert van Brahms,
an Barber, Suite uit;
van Strawinsky.
•zen, dat
te bren-
Met medewerking van:
HET PHILIPS PHILHARMONISCH
KOOR
Een wervelend en meeslepend schouw
spel van zang
ren, onstuimig
temperament.
Amerikaanse s
nu toe op dit gel
in de schaduw ste
Toegangsprijs f.
en dans, van bonte kleu
rige levenslust en bruisend
t. Een exotische Zuid-
show, die alles wat er tot
t gebied te zien is geweest,
telt.
7,50
Open dag met o.a.: Swiebert
Bromsnor, jeugddrumband ’De
eindse Jagers’, toneelwerkgroep
loog’, operagezelschap ’Forum’,
mine-theater, ’Caroussel’,
’Klank en Beeld’, Martine 1
groep ’Heating’, improvisatie
ding van Berend Boudew::-
dams Dans Centrum, Andiv
'enz.
Toegang gratis
zullen dan een eenmalige
Tilburg geven. Boven-
reeds oederhandelingen
ing van:
clownerie ’De Kamé’s’
-duo ’De Fratinelli’s’ Tony
s), Frans de Groot (drums)
Tony Leerink
f. 7,50
vrijdag 4 september 20.15 uur:
klENTS GRATEMA presenteert
„Knollentuin”
Naast het bestaande restaurant met zijn
unieke keuken, zou ik graag ergens in
of bij het gebouw een soort Bistro ge
realiseerd zien, waar de jeugdige bezoe
kers voor of na afloop van de voorstel
ling kunnen napraten. Ons restaurant,
dat in een bestaande behoefte voorziet,
biedt daartoe niet de gelegenheid. Het
is m.i. noodzakelijk, dat er een gelegen
heid komt, gezellig en sfeervol inge
richt, waar je met artiesten na afloop
van hun optreden kunt praten, iets
kunt drinken of een klein gerecht nutti
gen.
Het Brabants Orkest,
Het Wiener Operette Theater,
De Hoofdstad Operette,
Compagnia d’Opera Italiana,
en
Brasiliana,
Het Don Kozakkenkoor,
Operagezelschap Forum,
Jasperina de Jong,
Corry Brokken,
Gert en Hermien,
Zarah Leander,
Marcel Marceau,
Vico Toriani,
Snip en Snap,
en nog veel meer!
Vier Amerikaanse een-akters geregis
seerd door Henk Rigters, in een speciaal
’kleine zaal’-programma.
TOUR, NEXT en BOTTICELLI werden
geschreven door de succesvolle jonge
auteur Terrence McNally.
In TOUR laten twee touristen zich in
een taxi door Italië rijden. In vliegende
vaart gaat het langs allerlei bezienswaar
digheden en de armoede die zij op hun
vakantie tegenkomen steekt schril af bij
In dit stuk ontwikkelt zich de verhou
ding van een puber, die zich door zijn
moeder teleurges teld voelt en een niet
meer zo heel erg jonge, alleenstaande
vrouw, die al drie maanden zwanger is
van haar jonge bewonderaar.
Met onder anderen: Jaap Stobbe,
Elisabeth Hoytink en Els van Rooden
3. Verschilt de programma-opzet van
het komende seizoen van die van het
vorige seizoen en zo ja, waarin?
van Hans Gmür en Karl Suter
Muziek: Hans Moeckel
Regie: PaulH. Schüssler
De dochter van een schoonmaakster op
een reklamebureau wordt plotseling het
meest begeerde fotomodel van Duits
land en de gevolgen zijn nauwelijks te
overzien.
Met onder anderen: Nina Westen, Klaus
Wunderlich, Rolf Wanka en The Rag
man Beat Band
Toegangsprijs f. 7,50
Naar mijn mening gaat het met ’Globe’
de goede kant uit.
Het afgelopen seizoen is bewezer
het mogelijk is een repertoire t*
gen, dat artistiek gezien een voltreffer
is, en daarnaast in staat om vele theater-
vrienden naar de schouwburg te trek
ken. Van het nieuwe seizoen-pro&
ma van ’Globe’ verwacht ik veel.
wat wilt u ook, ’Kortsluiting’, ’De
Kersentuin’, ’Othello’ en ’De Twee
Wezen zijn toch stukken waar je veel
kan verwachten. Vooral als een man als
Ton Lutz erachter staat.
en de negersolisten: Klesie Kelly,John
Swift, Debria Brown, William du Pré en
William Shores
Toegangsprijs f. 7,50
Het Zuidelijk Toneel Gk
Het Nieuw Rotterdams 1
De Haagse Comedie,
Toneelgroep Centrum,
De Nederlandse Comedie,
Toneelgroep Theater,
Toneel werkgroep Proloog,
Toneelgroep Wim Zomer,
Vrije produkties als:
Tn de holte van je arm’,
’Nee schat, nu niet’,
’Vlinders zijn vrij’.
Weinig toneelgezelschappen hebben zo’n succesvol jaar achter de rug
als het Zuidelijk Toneel Globe. Produktie’s als ’Oom Wanja’, ’De
Gijzelaar’ en ’De Spaanse Hoer’ brachten het afgelopen seizoen vele
duizenden bezoekers naar de Schouwburg. Van ’De Spaanse Hoer’
werden alleen al liefst tien voorstellingen gegeven in de Tilburgse
Stadsschouwburg, met in totaal ruim 7800 bezoekers. Ook voor het
komende seizoen heeft Globe grote plannen. Van de zeven produktie’s
die er in het theaterseizoen 1970/1971 gebracht gaan worden, zijn er
nu zes bekend. Zes totaal verschillende, maar door Globe’s dramaturg
Wim van Houten zeer goed gekozen stukken. Het zijn ’Black Comedy’
van Peter Shaffer, ’De Kersentuin’ van Tsjechow, ’Live like pigs’ van
John Arden, een programma van vier één-akters van Terrence McNally
en Jules Feiffer, ’Othello’ van William Shakespeare en last but zeker
niet least ’De Twee Wezen’ van d’Ennery en Cormon.
Wim Sonneveld,
Toon Hermans,
Seth Gaaikema,
Herman van Veen.
Een programma met de komedie ’Black
Comedy’, die zich afspeelt in het don
ker, terwijl het licht op het toneel wel
aan is, voorafgegaan door de éénakter
’Private Ear’, waarip een onhandige
jongeman onstuimige pogingen doet
een meisje voor zich te winnen.
Wet onder anderen: Femke Boersma,
Pleuni Touw en Jeroen Krabbé
maandag 14 september 20.15 uur:
DE HAAGSE COMEDIE
voor haar zomerseizoen 65
verkocht huis had maar geen
spelen. Tijdens de koorts
en chaotische repetitietijd werd
,ste gedeelte nog eens totaal
Goed nieuws voor de pop-liefhebbers
uit Tilburg en omstrèken. Het komende
seizoen gaat de Stadsschouwbur
eldorado van folk, pop, undergrot
alle andere vormen van lichte n
worden. En het begint deze maand
direkt al goed. Want a.s. zondag, 6 sep
tember, komt de Vara Drive-In Disco
theek in het Studio-theater. Tijdens
deze middag bovendien nog een tiener-
mode-explosie en een optreden van
Tilburgs top-groep Poco and the For
mation. Iedereen is welkom en boven
dien: iedereen heeft gratis toegang.
En dat is nog lang niet alles. Reeds nu
zijn er voor het komende seizoen al zes
pop-concerten gepland. De eerste daar
van vindt plaats als nachtvoorstelling op
vrijdag 18 september. Twee van de bes
te Engelse underground-groepen, The
Zo wilde Tsjechow ook dat DE KER
SENTUIN in de eerste plaats een amu
sante komedie zou zijn. In brieven die
hij in de tijd dat hij aan DE KERSEN
TUIN werkte aan Olga Knipper schreef,
komt dat regelmatig naar voren: ’Mijn
volgend stuk moet absoluut amusant,
zeer amusant zijn, tenminste in zijn
conceptie’. -’Stanislawski zal een
komische rol hebben en jij ook...’ - ’Het
laatste bedrijf zal vrolijk zijn; trouwens
heel het stuk zal licht zijn’.
Zoals in zjjn andere stukken is ook in
Het is pas ideaal als het onverwacht
gebeurt. En als het gebeurt moet het
het allerbelangrijkste zijn wat men in
tijden heeft meegemaakt. Dat zegt de
Engelse schrijver John Arden. Van hem
speelt GLOBE dit seizoen LIVE LIKE
PIGS in het Nederlands eerder gespeeld
onder de titel ’Leven en laten leven’ en
’Parels voor de zwijnen’.
Het stuk gaat over een
die door
wordt zich te vestig
mansstraat met keu
ontstaat natuur
worden de ma
de zigei
terisch
uit de str
Arden,
JOK
brac
hét
Third Ear Band en Kevin Ayers and the
Whole World, zv"
voorstelling in
dien zijn er nu reeds ondc
gaande met The Free.
Daarnaast kunnen de Tilburgse pop-lief
hebbers ervan verzekerd zijn-dat ’Hair’
terugkomt, en wel van' 16 t/m 19
november. En dat is dan nog niet eens
de enige rock-musical die naar Tilburg
komt. Ook Nederlands nieuwste pop-
musical, ’Salvation’, die over enkele
maanden in Amsterdam in première zal
gaan, komt volgend jaar naar Tilburg.
De cast van de pop-musical ’Salvation’
is inmiddels vastgesteld: Cisca
Beaudoux, Cor van den Brink, Bill van
Dijk, Mies de Heer, Leo IJs, Rob de
Nijs, Sumire en Elsje de Wijn.
grand Spectacle in 8
naar het Franse onuitge
geven en door de Directie als eigen
domsrecht aangekochte handschrift van
Dennery en Cormon; met nieuwe
Decoratiën, Costumes enz., welk stuk
te Parijs, Londen en Brussel eenige
honderde malen achter elkander met de
grootste geestdrift aan de orde van de
dag was en door dit gezelschap zelfs te
Amsterdam zestig malen achtereen-
>lgend met algemene bijval is opge-
>erd.
Zo werd een kleine honderd jaar
geleden - in 1875 - een voorstelling van
DE TWEE WEZEN geannonceerd.
Louis Bouwmeester, ook direkteur van
het theater speelde in dit beroemde
melodrama van Ennery Cormon de
rol van Jacques, de wellustige en branie-
schoppende zoon van het ’canaille’ La
Frochard, waar ook het blinde meisje
Louise en de arme wees Henriëtte in
huis zijn. De bittere lotgevallen van
deze twee meisjes die na veel verwikke
lingen uiteindelijk toch nog i
des verderfs’ gered worder
nieuw vertaald door Remco
De regie van DE TWEE WEZ1
nieuwe GLOBE-j:
het dekor wordt
laas Wijnberg.
in Tilburg.
van Anthony Shaffer
Regie: Pim Dikkers - Vertaling: Ernst
van Altena
Hierin spelen een bekende schriji
detektiveverhalen en de minna:
zijn vrouw een spel om de hoogste in
zet.
Met onder anderen: Bas ten Batenburg
en Eric van Ingen
Zondag 20 september 20.15 uur:
,,’n Avondje uit met Corry”
De nieuwe theatershow van
’The first lady of song’
BROKKEN met als gast de
MARNIX KAPPERS
Toegangsprijs f. 7,50
STUDIO donderdag 24 september
20.15 uur:
Het vorig seizoen is begonnen met het
programma wat te populariseren. Dat
heeft een goed effekt gehad op de pu
blieke belangstelling. Het is logisch, dat
deze lijn wordt doorgezet. Doch ook
aan de artistieke zijde van het program
ma wordt aandacht besteed. Verder is
een kontakt gelegd met Mickery in
Loenersloot, hetgeen resulteert in 6
produkties, die in de kleine zaal worden
gespeeld. Verder zal dit seizoen voor
het eerst aandacht worden geschonken
aan de pop- en underground-muziek,
meestal tijdens nachtconcerten
vrijdag- of zaterdagavond. In
denk ik aan circa 6 concerten.
Verder wordt in samenwerking met Het
Brabants Barok Ensemble gewerkt aan
6 koffie-concerten op de zondagmiddag
in de pauze-foyer.
doen alsof het donker was. U komt de
woonkamer binnen, zoekt tastend een
weg naar een stoel en gaat daar dan,
bang om iets om te stoten, voorzichtig
op zitten. U roept om uw vrouw: ’Waar
zi^je toch? terwijl zij rustig tegenover
u aan tafel zit te lezen. Uw huisgenoten
zullen dan toch wel vreemd opkijken,
denkt u niet?
Nu, als u naar ’Black Comedy’ gaat,
zult u dat zelf ook. Want dat is, in
principe dan, het uitgangspunt van deze
eerste Globe-produktie van het nieuwe
seizoen: op het toneel is het volop
licht, en er wordt gespeeld alsof het
donker is. Zo simpel als bij u thuis, gaat
het in ’Black Comedy’ natuurlijk niet
toe. Daar groeien de gekke en spitse
erover: Dit is een
schreven onder farciale omstan-
Vorig seizoen speelde GLOBE van
Anton Tsjechow OOM WANJA. Ruim
honderd voorstellingen werden hiervan
gebracht en regisseur Ton Lutz liet er
mee zien hoe modem en aktueel de
-eopend met Fonta-<
espighi en besloten-
Strawinsky.
ri 1971
ert
directie van de Til-;
'burg is dit concert’
terdagavond.
onau, speelt Johnl
concert van Bartók,
gegaan door Die
Bij Globe is er tijdens de repetities hard
gewerkt aan het programma Kortslui
ting. v.l.n.r. Femke Boersma, Wiesje
Bouwmeester, Siem Vroom en Jeroen
Krabbé.
edendaagse muziek
il aandacht worden
miemuziek, kamer-
ansons, populaire
Zuid-Amerikaanse
s bekende artiesten
>or het programma
r de maandagenda.
Ja, dat ben ik van mening. En dat niet
alleen omdat de Tilburgse Stadsschouw
burg nog steeds wat het bezettingsper
centage betreft aan de top gaat, maar
vooral omdat getracht wordt door aller
lei aktiviteiten het begrip ’schouwburg’
uit te dragen. Ik denk hierbij aan de
jeugdfestivals (2 per jaar), die praktisch
alleen in Tilburg worden gehouden. Ik
denk hierbij aan aktiviteiten als het
’Paradijs der Fantasie’, aan Kuituur en
Jeugd, aan de Kinderboekenweek, aan
het Brabants Boekenbal. Noem mij
maar één schouwburg in het lar
dit allemaal kan gebeuren. Wij
er gelukkig de accommodatie i
bovendien (en dat is belangrijk!
aantal enthousiaste medewerkers,
deze zaken gestalte kunnen geven.
gaat over een zigeunerfamilie
Volkshuisvesting gedwongen
vestigen in een burger-
keurige bewoners. Er
arlijk ruzie en uiteindelijk
matschappelijke outcasts,
sunerfamilie, door de bijna hys-
geworden burgermansmenigte
traat verdreven.
rden, van wie GLOBE in ’68 de
1NGSTE DAG (HAPPY HAVEN)
icht, stelt met dit stuk de vraag of
t in de moderne samenleving nog wel
mogelijk is om te Leven en te Laten
Leven. Voor alles ^chreef hij echter met
dit stuk een komedie, theater dat wil
amuseren. De eventuele boodschap
moet ieder er voor zichzelf maar uit
halen. Of niet.
5. Hoe gaat het met het Zuidelijk
Toneel ’Globe’?
De Moor van Venetië. Dat is de onder
titel van deze tragedie, die Shakespeare
met twee andere grote tragedies KING
LEAR en MACBETH binnen twee jaar
schreef. Dat was in 1604/5. OTHELLO
is evenals KING LEAR en MACBET"
de tragedie van een man onder de le
hemel. Aan het slot wordt lago
folteringen overgeleverd. Maar in
lelijkheid van het tweede bedrijf af, is
Dthello de gemartelde. Evenals Lear,
Macbeth, Gloucester glijdt hij van de
helling af. Als Lear, als Gloucester, als
Macbeth, raakt hij in een toestand zon
der uitweg. Tot aan de droesem put hij
de menselijke ervaringen uit.
OTHELLO, evenals KING LEAR en
MACBETH is het neerlaten van een
dieplood in de afgrond, is het peilen
van de duisternis. De grondvragen die
de zin of onzin van de wereld raken,
kunnen pas worden beantwoord aan
het einde van de reis. Daar beneden,
juist op de bodem van de afgrond. (Jan
Kott: Shakespeare Tijdgenoot).
Regie: Lo van Hensbergen
Dekor: Nicolaas Wijnberg.
Op 11 september, volgende week vrij
dag, brengt Globe haar eerste première
in de Tilburgse Stadsschouwburg. De
landelijke pers èn het Tilburgse publiek
zullen dan hun oordeel kunnen vormen
over het programma ’Kortsluiting’, wat
ook gespeeld zal worden op zaterdag 12
en zondag 13 september. ’Wat is ’Kort
sluiting’? zult u vragen. Welnu, als u
thuis op klaarlichte dag nu eens ging
DE KERSENTUIN het
eenvoudig. Alles verloopt
onthutsende banaliteit.
De verkoop van een landgoed en het
omhakken van een oude kersenboom
gaard is voor de oudere generatie een
ineenstorten van hun wereld, maar voor
de jongeren betekent het eindelijk een
uitzicht op een nieuw en beter leven.
Met medewerking van: Rien de Reede
(fluit), Theo Bles (piano), Willy Gouds
waard (slagwerk)
Toegangsprijs f. 4,-
de luxe en welvaart waarin zij zelf le
ven.
NEXT is het verhaal van een dienst-
keuring. Een man, opgeroepe
Vietnam, probeert daar op alle
lijke manieren onderuit te komen en
verzint voor de keuringsarts allerlei uit
vluchten. De arts, een vrouw, tergt hem
dusdanig dat hij uiteindelijk voor de bijl
gaat. In een lange tirade getuigt hij
tegen zijn wil van zijn zéér nationale
gevoelens en op grond daarvan wordt
hij goedgekeurd.
In BOTTICELLI zien we twee Ameri
kaanse soldaten op het slachtveld in
Vietnam. Zij doden de tijd door allerlei
woordspelletjes te bedenken en daarbij
blijkt hun grondige kennis van muziek,
literatuur en beeldende kunst. Hun
intellektueel spel wordt verstoord door
een naderbij sluipende Vietnamees. De
Amerikanen weten wat hen te doen
staat en schieten hem neer. Daarna
vervolgen zij hun spelletje.
CRAWLING ARNOLD is een een-akter
van Jules Feiffer, de wereldberoemde
cartoonist.
In Amerika worden veel bomvrije
schuilkelders gebouwd. Arnold, de
35-jarige zoon van een kleine Ameri
kaanse burgerfamilie protesteert tegen
de wereld door te blijven kruipen;
Tijdens een van de alarmoefeningen
profiteert hij van de gelegenheid om
nadere kontakten te leggen met miss
Sympathy, een sociaal werkster die op
verzoek van de ouders bij de familie
inwoont, om Arnold van zijn ’kwaal’ te
’’ij vindt dat kontakt met
1 prettig en het kruipen van
-ft dan weinig meer te maken
j rot est, temeer daar de alarm
en steeds frekwenter worden,
weet waarom, behalve Arnold
situaties uit tot een geweldig komische
belevenis.
BLACK COMEDY werd door Peter
Shaffer in 1965 binnen vier maanden
geschreven voor het Engelse National
Theatre dat
wel een uitvt
stuk om te
achtige ei
het laatst
schreven.
Laurence Olivier zei
farce geschreven end:
digheden.
Aan BLACK COMEDY gaat voorat de
een-akter PRIVATE EAR ook van
Peter Shaffer. Hierin doet een introver
te jongeman onhandige pogingen om
een meisje voor zich te winnen. Haar
voorkeur gaat echter duidelijk uit naar
zijn ’gewonere’ vriend Ted.
De Amerikaan Paul Melton regisseert
deze beide stukken en er wordt in ge
speeld door Femke Boersma, Wiesje
Bouwmeester, Pleuni Touw, Jeroen
Krabbé, Henk Rigters, Siem Vroom,
Dick Scheffer en Louis Bongers.
Dekor: Keith Norman.
Na zijn succesvolle show ’Vingertjes in
de Pap’ brengt deze jonge Friese caba
retier in Tilburg de landelijke première
van zijn nieuwe programma. Hij wordt
hierjn bijgestaan door de cabaretière
Mady Misset en een combo onder lei
ding van Joop Verbeke.
Dit seizoen staat DE KERSENTUIN op
het repertoire. Het is het laatste stuk
dat Tsjechow schreef. In 1903 een klein
jaar voor zijn dood - zijn gezondheids
toestand is dan al heel slecht - voltooit
hij het.
17 Januari 1904, op zijn 44e verjaar
dag, is de première te Moskou.
Tsjechow zelf is over de opvoering niet
zo tevreden. Hij schreef erover aan zijn
vrouw de actrice Olga Knipper: ’Ze
““en dat Stanislawski in het vierde
drijf weerzinwekkend speelt, dat hij
rekt dat het een kwelling is. Wat
jselijk is dat! Terwijl het bedrijf
iximaal 12 minuten moet duren,
duurt het bij jullie 40 minuten. Ik kan
maar één ding zeggen: Stanislawski
heeft mijn stuk verprutst. Enfin, hij
moet het zelf weten’.
Stanislawski had in 1898 het Moskouse
Kunstenaars Theater opgericht dat met
o.a. stukken van Tsjechow vernieuwing
bracht in het Russische theater. (Peter
Sjarof die hier in de jaren 50 en 60 vele
Tsjechow-regies gedaan heeft, was een
leerling van Stanislawski).
Voor de optimistische, komische en
soms farciale kant van het werk van
Tsjechow had Stanislawski echter wei
nig oog. Dit vaak tot ongenoegen van
de schrijver die verder een grote bewon
dering voor de toneelleider koesterde.
971
rt
jgramma wordt ge-
s de Preist. Suite uit
s van Fauré, Piano-
nn, Claude Frank is,.
no. 7 van Dvorak.
-