r Denemarken opende in Amsterdam een verkeersbureau woog ó’/z kg. De eerste zending luchtpostbrieven Geluidsplaag neemt epidemische vormen aan neerlandia 11 juli van Geslaagden tot 25 juli a.s. Jongerenkursus VAKANTIE Tilburg Dames Jurken VOOR ff I I Fanclub van Willemien F 1 voor Jongeren ictie Deze maand ff Fleurop brengt internationale bloemenchèque twee miljoen bromfietsers Nieuwe Instamatic camera’s met flitsblokjes zonder batterij I J I BEL HAARHUIS CAPELLI I hamers van hooi I CAPELLI Tentoonstelling Missienaaikring Geslaagden Vormingscentrum veelheic grootsti De n’- hamers van hooi I HAARHUIS CAPELLI Donderdag 2 juli 1970 - pagina 7 DETILBURGSE KOERIER 2 juli 1970 - pagina 6 50 JAAR LUCHTPOST 5 juli 1920 U kunt ons weer bereiken NA 25 juli. Nieuwe service in een in een Taxi post Luchtpost onmisbaar gege dan Autolakkencentrale ibriek DONA-KNIKNIE WIJ VERGIFTIGEN ONSZELF MET LAWAAI in luchttechnlsch* TUINSTR. 65 EFTT! Centrum: Tuinstraat 65 LfrUlffïrt Zand: Dr. Ahausstr 2_ ordlger t« zijn Technicum-examens ureau van dit blad igan. OVEN chter B.N.A. BIKINI’S chter V.T.S. tekenaar maar V.T.S. Bikini’so.a. f 10,- Badpakken o a. f 11,50 5IKKEN5 BEGRAFENISSEN DAG EN NACHT BEREIKBAAR Mocht u ook met vakantie gaan, dan wensen wij u hetzelfde: veel zon, veel genoegen en een behouden thuiskomst. Tot en met 8 juli goederen gebracht of opgehaald zijn nog vóór de vakantie klaar. Even uitblazen en de zorgen vergeten. Al onze medewerkers ge nieten van een welverdiende rust. jn op zullen elang- ijf een j voor Wij maken voor u een spuitbus in de juiste kleur Behang - Verf - Lak 'ondheid de mens .ie neer, nu Louis Hijs de Laat, Frar tegen ^ZOMERPRIJZEN die van 3-11 wordt gehou- Maas- Liesbeth ie Vegers; het De toe: een van de TILBURG'S OUDSTE KATH. BEGRAFENISONDERNEMING - I ST. DIONYSIUS Iv/h ROOMS LEVEN BADPAKKEN EN de man van 't vak Noordhoekring 79 Tel. 24556 SPORTAFDELING I SPORTAFDELING tegen ^ZOMERPRIJZEN Heeft U pech en wij zijn reeds onderweg CHEM.REINIGEN Korvalsaweg 174 Tel 04250-21697 rdam, die lociale or een Voor u op vakantie gaat, nog even naar rdt op aanvraag de administrateur i 27, Eindhoven. hij i :e in zijn zending kon afgeve gebeurd was, de post /al door de lucht vervoerd en leverd. nterne len i over een goede jontactuele elgen- >n en zich verder ilbranche. geen dan het ko I geldige jn hart’, crag van in een c postzak half 11 tenslotte i Londen, ren. Wat was in vogues n.v. NICKY is niet alleen een van onze leukste pruikjes van echt haar 1 voor —RE schoenen TEL. iU70 Sylvania y heeft root moge- flits- :leid een 1 precies te streden van programma t Willemien ring B.N.A. van de nieuwe xamene: geluidstrilling vertegenwoordigt een zekere hoeveelheid energie. wordt uitgedrukt in decibels. Een decibel is het tiende gedeelte geluid van een bel, zogenoemd naar dr. Alexander Graham logaritmisch en niet rekenkundig lecibel betekent een verdubbeling SALON HORVERS Bernarduspl. 21 ('t Zand) Tel. 70827 Voor kappers 's maandags geopend van 9-12 en van 2 tot 5.30 uur. (Meet- en E. W. M. 3, Tilburg kant-en-klare metsel specie. In elke goede nobbyzaak.Voor alle k kleine karweitjes J thuis. de Eastman Kodak Cor zullen in Europa ceerd op de Photc oktober 1! den. - HULP - 20820 .igrijke routes, a._ naar het Verre Oosten, ontplooiing zouden zijn OP- van g 96, Tilburg irpsstraat 50, ïn en et zand en Er is nu zaterdagen 11 en 15.00 tot 17.00 uur Markt te Elnd- gens afspraak aan si. 15562), en van i In het schoolga- Een j Deze van het geluid van een I Bell. Decibels nemen 1< verhoging met drie de geluidssterkte. De hindergrens van de mens voor niet continu geluid ligt tussen de 85 decibel, terwijl de pijndrempel bij 120 decibel ligt. Een lawaaierige sportauto of een vrachtwagen brengt geluid van 90 dB voort, een pneumatische drilboor 94 dB en een opstijgend straalvliegtuig 150 dB. Mensen die in de omgeving van luchthavens wonen, weten aan welke lawaaigolven zij vrijwel doorlopend bloot staan. De voortdurende toename van rumoer vormt een enorme bedreiging voor de gezc van de mens. Een overzicht van de lawaaierige wereld, waarin zijn bestaan vrijwel onmogelijk aan het maken is, staat in het maandblad Het Beste en die wereld is ronduit griezelig te noemen. nu 9.75 15.- en 19.75 luiden is in feite a-sociaal. De mens moet zijn lawaaibronnen tot zwijgen brengen voordat hij gedwongen wordt helemaal stokdoof door het leven te stappen. Door zijn eigen schuld. Maar nog niet het einde van Hinchliffe’s latijn. Hij parkeerde het vliegtuig schuur en vervolgde zelf met p< zijn weg - in een taxi. Om h< diezelfde avond bereikte l het West Central Postoffice waar hij er ook ieder geval veilig afgele loon snoeren, nans Vv. de Beer, Johan Bessel;~' Beurden, Gerrit Frieswijk, stel, Peter v. Helvoort, Fi Jan Kools, Marie v. Mark de Witt, Arends, André Beui Kuypers, Hans v. 1 ders, Hans Toon van 1 Brandt, Sjef Wim Lapier Oers, Jol van Roe Vervaart, Herman Hennie Danklof, Sande, Tomala. naards, Floor v. Kees Ligiu Mourik, Be den, Joha impany in de VS, worden geintrodu- de Photokina, 1970 in Keulen itle onder aantrek- lien gewenst een en. zal er weer op het missie- Bredaseweg 204 een ten- “houden worden van de gewaden, die in het afge- door de missienaaikring zijn Op voorstel van Fleurop door de internationale Fl satie uitbreiding gege' rachèques, dooo het i florachèc Hiermee Overigens consumeert Denemarken slechts een bescheiden portie van de ;~arlijkse toeristenkoek uit Nederland, t gegevens van het CBS blijkt, dat l procent van de Nederlanders jaar met vakantie naar het gingen, Scandinavië als reis- i. Denemarken gaat daarbij Nooit meer F zelf mengei knoeien met z cement. F Aankomsttijd niet zeker Luchtpost werd op het Centraal Station verzameld en van daar naar Schiphol vervoerd. Wanneer men er voor zorgde dat post vóór 12.30 uur bij een van de daartoe aangewezen PTT kantoren was aangeleverd, ging alles nog diezelfde dag mee. Men wees het publiek er evenwel op, dat ’omtrent aankomst niets met zekerheid kon worden meegedeeld’. Niet ten onrechte, zoals op die 5e juli duidelijk werd. Vlieger Hinchliffe werd het bepaald niet gemakkelijk gemaakt. Reeds ter hoogte van Vlissingen werd hij gedwongen de eerste verandering in zijn vliegplan te maken, toen hij om een fikse regenbui te ontlopen moest om vliegen. Vanaf dat moment was het al les boos weer en slecht zicht wat de klok sloeg. Tussen vijftien en dertig meter hoogte koerste hij langs de kust lijn naar Nieuwpoort, vanwaar hij al even laagvliegend het Kanaal overstak, met geen ander navigatiehulpmiddel compas. i T£L 23542-25783-333S7 b.g.g. «i '.nacht*: tal. 332B6 MODERNE AUTO'S ZEER VERZORGDE UITVOERING machine weer omlaag om de weg te vragen. Ook deze manoeuvre zou de arme Hinchliffe niet op Croydon bren gen, maar nu was het benzinegebrek dat hem de grond weer voortijdig deed op zoeken. Om half acht die avond landde hij op het noodlandingsterrein Pens- hurst, viereneenhalf uur na het vertrek van Schiphol. Einde van de zo feestelijk begonnen eerste postvlucht. eweg 204. De ingang is le over de speelplaats. zal helaas wegens omstan- ■EN doorgang kunden vin- rijden van deze ten- erdag 4 juli van 7 5 juli van 3 tot 10 Jeanny van Ier van Zon; Cor Smulders; Breugel-v. d. nie Janssen; Houtepen; Lies van Pelt; Diny Drolinga;- Biggelaar; Helma v. d. Hout; José I hart; Annelies Jansen; Toos Li Conny J; nie Lips; Anita M» Het blad bescl gegevens afkon onderzoekers, en bussen die nen, teweegbrengen, dieper op de effecter in, dan hier mogelijk effecten zijn: verwijd len, wegtrekken van king van been-, versnelde hartslag Wie denkt dat ’moderne’ lawaai zal wennen ver zich. Proeven hebben aangetoc het lichaam tijdens de slaap pn reageert als overdag. Wie dus nacht in een rumoerige omgeving toeft komt dus eigenlijk nooit tot i Hierdoor zijn al tal ontstaan. Er zijn resultaten. De inde vraag, of het lawaai niet verminderd het weinig o woord, dat dit kostenverhc Welnu, de industriestad werd tot voor enkele door een plaag van laws meester Helmut Hillman r van deskundigen in, die, na van een ’lawaai-kaart’, be*"' ergste wijken ’stil’ te directeuren die we: lawaai van hun mach, grond van de kosten, kwamen roepelijk voor het gerecht. Hier maakten de rechters gebruik van 1 wetsartikel: ’De volksgezondheid g boven elke economische overwegi. Dortmund is thans stil en er is geen golf van faillissementen uit voortgei Het veroorzaken van hinderlij De Ambassadeur van Denemarken in Nederland, de heer Sigurd Christensen, heeft maandagmiddag in Amsterdam het Deens Verkeers bureau (Keizersgracht 518) officieel geopend. Het Deens Verkeers bureau. de officiële vertegenwoordiging van Danmarks Turistrad in ons land, was 33 jaar in Hilversum gevestigd en werd op 1 januari j.l. overgeplaatst naar Amsterdam. Met uitzondering van Canada en Spanje zijn nu alle (21) buitenlandse verkeersbureaus in Amsterdam gevestigd. «drijf zal In aamen- erlingenstelsel en :orgd worden. Tilburg (Industrle- adere Inlichtingen, ia in onze fabriek i hiervoor een af maken. ichrijft aan de hand van imstig van internationale wat auto’s, vrachtwagens door onze straten dreu- Het blad gaat veel sn van geluidshinder is. Enkele van die ring van de pupil- kleur, samentrek- :- en borstspieren, De Eastman Kodak Company heeft in de VS nieuwe Instamatic-X camera’s geïntroduceerd, speciaal ontworpen voor flitsblokjes die zon der batterijen werken, Magicubes genaamd. In 1963 introduceerde Kodak een geheel nieuw type camera, dat onder de naam Instamatic wereldbekend is geworden. Deze camera’s waren toen uitgerust met ingebouwde flitser voor de traditionele flitslampjes. Reeds in 1965 zag een nieuwe Kodak Instamatic camera het licht, nu uitgerust voor het nog steeds op batterijen werkende flitsblokje. ■«•«p Nederland is v Fleurop organi- even aan de Flo- ues, dooo het instellen van een lèque van 10 fleurins. ;de wordt gevolg gegeven aan een bij het publiek levende wens om naast de internationale cheque van 20 fleurins over een goedkopere cadeau bon te kunnen beschikken. Nu is de consument namelijk in staat om reeds voor een laag bedrag een Floracheque naar vrienden of kennissen op het vaste land van Europa te zenden (Engeland valt buiten deze Fleurop-regeling). Deze bloemenchèques zijn de enige cadeaubonnen ter wereld met inter nationale geldigheid! De ontvanger kan Florachèques in 20 Europes? landen bij 2000 bloemisten tegen bloemen of planten ’verzilveren’. Met ingang van 1 juli a.s. is deze nieuwe 10 fleurins - Florachèque, die het mogelijk maakt om relaties in het verre buitenland met een kleine, niet kostbare, attentie te verrassen, bij de Fleurop-bloemist ver krijgbaar. De uitsluitend in Nederland bloemenchèque ’Kijk in mijn blijft met het minimumbedra f. 5, gehandhaafd. Deze missienaaikring bestaat al vanaf het begin gaat dit we Al deze paramenten,- ke gewaden ook wel plee vinden en vonden hun afgelopen jaren naar rimt meer deftige parochiekerken den van de Philippijnen, in vele g den van het grote eilandenrijke dj donesië heet en naar Brazilië. De tentoonstelling geeft een indruk wekkend overzicht van alles wat er weer is klaargenomen door veel toewij ding, deskundigheid en opoffering van vele vrije uren. Dit alles is te bezichti gen in de kleine aula van het missiehuis op de Bredaseweg 204. De ingang is aan de rechterzijde De fancy-fair digheden GEEN door* den. De openingstijd^ toonstelling zijn zater tot 10 uur en zondag 5 uur. We hopen dat vele Tilburgers de moeite zullen nemen om een bezoekje aan deze tentoonstelling te brengen en daardoor blijk te geven van hun waardering voor het vele werk dat geheel belangeloos tot stand is gebracht. Berekeningen van de R.A.I. hebben uit gewezen, dat deze maand de twee miljoenste bromfiets in Nederland op de weg zal komen. Dit cijfer is geba seerd op parkgegevens van het C.B.S. en van de eigen marktonderzoeken, die de bromfietsafdeling van de R.A.I. heeft laten houden. De laatste enquête gaf een park van 1.825.000 bromfietsen in juli 1968 aan. Op basis van de sindsdien verkochte aantallen bromfietsen - en re keninghoudend met versleten exempla ren, die aan het park worden onttrok ken - komt de R.A.I. tot de conclusie, dat de twee miljoen deze maand zal worden volgemaakt. Na de introductie van de bromfiets in 1948 heeft het aantal bromfietsen in gebruik een snelle toeneming te zien ge geven. De voornaamste parkcijfers zijn: januari 1951: 100.000 augustus 1955: 500.000 november 1959: 1.000.000 mei 1965: 1.500.000 juni 197Q: 2.000.000 Kees de Beer, Huub Daemen, Wim van Gorp, Louis Hijstek, Henk de Jong, Johan de Laat, Frank de Leeuw, Frank de Leeuw, Ad van Loon, Henk Marinus- sen, Nico v.d. Schans, Bert Schuuring, Toon Snoeren, Hans Verschuren, Jan „elink, Harrie v. 'ijk, Frans v. Ge- t, Frank Josephs, Meel, Jos Mols, Rik Adriaansen, Henny :un, Jack Jussen, Kees ■LaerhovL Spiegels, Harnv Aarle, Peter Baes sf de Haas, Frans Lapien, Rinus Mols, Föhn Peijen, Henk Pis oessel, Bert v.d. Sandt Tinus Aarts, T Ansems, Kees de Beer, Jan Beere f, Sjack de Jong, 1 Peter Smeulders, Hum) ala, Louis Verhoeven, Henk is, Cor de Bree, r Groeninge, Fr ~ius, Henk Ligt' 3ert Pankow, Ti lan Wolfs. In nauwe samenwerking met S Electric Products Campany Kodak gezocht naar een zo gre lijke zekerheid bij het maken van opnamen. Dit speurwerk heeft gel tot een Instamatic-X camera met geheel nieuw door Sylvania ontworpen flitssysteem, waarbij batterijen over bodig zijn. De wntroductie van deze Kodak Instamatic-X camera’s voor de Magicube (magisch flitsblokje) be dan ook een nieuwe stap op het van de vereenvoudigir grafie. Elk van de vier lampjes in deze Magicu be wordt mechanisch geactiveerd door een pen die uit de camera schiet op het moment van d opname. Deze pen ont spant in de Magicube een veer waardoor de lamp ontbrandt. Dezelfde pen be paalt of de lamp in opnamepositie ge bruikt of niet gebruikt is. In het eerste geval verschijnt er een rood waar- schuwingssignaal in de zoeker. Het grote voordeel van deze nieuwe Kodak Instamatic-X camera’s is, dat zij zijn uitgerust met het betrouwbaarste flitssysteem dat tot nu toe werd ont wikkeld, waardoor men verzekerd is van een accurate synchronisatie van 1-en sluiter en van de optimale hoe- rid licht op het moment van de grootste sluiteropening. De nieuwe Kodak Instamatic-X came ra’s en de Magicube, die ontwikkeld werd door Sylvania Electric Products Company in nauwe samenwerking met Sedert enkele maanden - om 1 zijn sedert het succesvolle opt: Willemien in het camevalpi van Sjakie Schram - beschikt1 (geboren in Tilburg en wonend in Hof van Holland in Dongen) over een eigen fanclub. De belangstelling daarvoor is zeer groot. Op het ogenblik zijn er reeds ongeveer 250 leden en er komen er nog dagelijks bij. Het doel van de fanclub is Willemien als zangeres zo; goed mogelijk te propageren. Bij het! uitbrengen van verschillende platen heeft de club zijn diensten al ruim schoots bewezen en als Willemien over ongeveer vier weken haar nieuwe plaat ’Ik kan jou niet meer vergeten’ presen teert zal de fanclub ervoor zorgen dat daar zoveel mogelijk ruchtbaarheid aan gegeven wordt. Gelijktijdig verschijnt dan de lang verwachte eerste LP van Willemien, vol met populaire liedjes die bij het publiek wel zullen doen, fanclubleden komen uit alle lager van de bevolking. Er zijn ook veel jonge beatenthousiasten bij, die Willemien zo goed mogelijk steunen, want het een kan best samengaan met het ander. Aan het Technicum te Tilburg slaagden de volgende kandidaten: ADSPIRANT BOUWKUNDIG ZICHTER-TEKENAAR: A. J. J. Roessel, Nwe. Goirleseweg 4400; J. H. M. Backx, Dor] Goirle 4447. BOUWCALCULATOR: H. G. A. Broeksteeg, G. v.d. Veenstraat 7, Oss 4201. ADSPIRANT BOUWKUNDIG TEKE NAAR: A. C. M. Kouwehberg, Kreiten- molenstraat 110, Udenhout 4433; W. P. Krol, Le Bourgetstraat 6, Tilburg 4408. WATERBOUWKUNDIG OPZICHTER- TEKENAAR: H. G. Planten, Verdiplein 58, Tilburg 4405. WEGBOUWKUNDIGE: B. Sonke, Benedictusstraat 23, Tilburg 4408. HOGER LANDMEETKUNDIGE: F. L. MC. M. Oomen, Prof. Grimbrere- laan 169, Tilburg 4408. ASSISTENT BEDRIJFSTECHN1CUS: J. H. L. Mannaerts, Predikherenlaan 46, Tilburg 4408. WERKPLAATSTECHNIEK: A. H. C. Huijbregts, Lange Wagenstraat 43, Gilze 4341. HOGER ELEKTRONICUS regeltechniek) (deel I): Conijn, Boerhaavestraat 33, 4408. TECHNISCH CHEMICUS (organische chemie): R. J. de Brouwer, Perosistraat 187, Tilburg 4405. CHEMISCH VAKMAN A: L. J. Ver- schure, Strausslaan 9, Tilburg 4405; A. M^lis, Corellistraat 3, Tilburg 4405. 10-jarig jubileum ’The Buffoons’ Vrijdagavond a.s. bestaat het muziek- ensemble ’The Buffoons’ tien jaar, en dit jubileum wordt met enige plechtig heid gevierd met een 9-2 uur-avond- show, waarbij het hele repertoire van het gezelschap zal worden doorgeno men. Ongetwijfeld zullen aanhangers van het ensemble hun fans willen huldi gen. Daarvoor bestaat dan dus gelegen- vrije of vrijge heid vrijdagavond in het ’Praathuis’ bij dit werk, Molenstraat 100, alwaar ’The Buffoons’ reeds vaker zijn opgetreden. De zangeres krijgt nog drukke weken. Zij is uitgenodigd voor een optreden - samen met andere artiesten - in de Rotterdamse Doelen en in Den Haag treedt zij binnenkort op in het Concert gebouw. De foto die de fanclub heeft uitgegeven gaat grif van de hand en de leden hebben het plan Willemien bij haar reizen in zo groot mogelijke’ ge tale te vergezellen. i van deze eeuw en nog steeds zerk onverminderd door. «aramenten, zoals men dergelij- :egt te noemen, hij bij weg in al die waardo iboekerkjes en in de lan- gebie- lat In- letekent stap op het gebied ging van de foto zaak waar geregeld voorlichtingsbijeen komsten zullen worden gehouden. Het ligt in de-bedoeling deze ruimte te zijn er tijd ook te bestemmen als Deens cultureel centrum. Iedereen kan daar dan terecht om boeken en tijdschriften over Denemarken te lezen, informaties in te winnen e.d. En dat allemaal gratis, want het Deens Verkeersbureau werkt op niet-ommerciële basis. Weg kwijt-even vragen De krijtrotsen van Engeland gingen ge deeltelijk schuil in de mist, zodat Hinchliffe geen andere mogelijkheid bleef dan laag langszij te vliegen, totdat *-" ’’ij Folkestone een opening vond waai door hij veilig Engeland kon bin nenkomen. Maar ook daar bleef pech hem achtervolgen. In Lymphne seinde men hem met de lamp, dat hij in ver band met het slechte weer beter kon landen - maar daar wilde de piloot niets van horen: de post moest door. Laaghangende bewolking en ten het hem onmogelijk om de spoor lijn naar Croydon te blijven volgen en het gevolg bleef dan ook niet uit: hij verdwaalde. De DH-9 werd op een ei land neergezet en twee behulpza boeren vertelden toen wel even hoe verder moest vliegen. Aanwijzingen, i blijkbaar niet al te duidelijk w»*' want na verloop van tiff2- Een zak met 300 brieven, bij elkaar zo’n 6 1/2 kg, was op de eerste post, die de Nederlandse PTT door de lucht liet vervoeren. Een belangrijk feit, dat een aantal postale hoogwaardigheidsbekleders naar Schiphol bracht om aanwezig te zijn hij het vertrek van de De Havilland DH-9 G-EAPU, waarmee deze bijzondere zending naar Lon den zou worden gevlogen. Het was de Brit W. G. R. Hinchliffe - één van de zestien vliegers die toen voor de nog geen jaar oude KLM werkten - die om drie uur in de middag de machine van de grasmat trok. De uitwuivers waren de heren J. A. van der Velde, hoofdinspec teur der Posterijen, F. P. du Rieu, inspecteur der Posterijen, J. W. Groeneijk, adjunct-inspecteur Spoorweg Postkantoor Utrecht, A. P. de Vey Mesdagh, directeur Postkantoor no. 1 te Amsterdam. C. Schreu der, directeur Postkantoor Amsterdam, terwijl namens de KLM o.m. aanwezig waren Jonkheer I. L. van den Berch van Heemstede, lid van de Raad van Bestuur en A. Plesman, administrateur. NICKY is een enorm succes! Honderden dames dragen reeds een Nicky pruikje en waarom? Nicky is van echt haar. Nicky kan gewatergolfd worden in ieder gewenst model. Nicky is er in meer dan 20 verschillende kleuren, ook gemêleerd. Nicky kleuren zijn natuurlijke tinten. Nicky kost maar 79 gulden. Bezoekt u vrijblijvend onze haarwerk- boetiek. Alle modellen en kleuren uit voorraad leverbaar. Tot ziens bij Met de overplaatsing van het Deens Verkeersbureau naar Amsterdam valt samen een toenemende belangstelling van Nederlandse vakantiegangers voor het Deense eilandenrijk. Mevrouw G. Noordewier-Everts, die het Deens Verkeersbureau leidt, verwacht dit jaar een stijging van het toerisme naar Denemarken van 25 tot 40 pet. Dat betekent dat rond 150.000 tot 175.000 Nederlanders Denemarken zul len bezoeken. In 1964 waren het er 75.000. In 1966 gingen voor het eerst meer dan 100.000 Nederlanders naar Denemarken, sns consumeert een bescheiden ersel; Carina Janssen; Lia jrrie van laarhoven; Els Jet Hopmans; Mia v.d. i. Aa; Jeanny Mommers; An- Francien van Gestel; Agnes Anselma Meys-Houtepen; Diny Drolinga; Trudy v.d. Ima v. d. Hout; José Gijsel- Linders; Janssen; Louise Diependaal; An- ps; Els van Kempen; Guus Heefer; Moonen; Wolma van Schilt; Mary Janssen; Martha van Kollenburg-Middel- beers; Hanny Lommers-Udenhout; Nel- leke Looymeyer; Toos Smits-Middel- beers; Jean Willems-Westelbeers; Jacqueline v.d. Wouw; José de Leeuw; Joke Janssen; Henriette v. Amelsfoort; Riky van Baast; Marian Franken; Meg- gie van Ierland; Wilma Smits; Coby Pul lens; Ans Engel; Anita Danklof; Ans van Boxtel; Wilma van Doorn; Toos Ha mers; Marian Klijssen; Doortje van Riel- Diessen; Diny van Esch; Jeanny v. d. Hout; Ria van Gestel-Diessen; Thea Groenen-Hilvarenbeek; Toos Hendriks- Esbeek; Jeanet Kant; Carolien Kikke; Ans Maas-Dongen; Francis Dongen; Andrea van Roessel; van Trier-Hilvarenbeek; Corrie José v. d. Zande. Een illuster gezelschap, dat overigens alle reden had om na vertrek van het vliegtuig elkaar tevreden toe te drinken, want door deze nieuwe samenwerking tussen KLM en PTT konden de posterij en het publiek een belangrijke nieuwe service bieden: sneller postverkeer. Wie gebruik wenste te maken van deze nieuwe service - die zich in 1920 alleen beperkte tot het verkeer tussen Neder land—Engeland en Nederland— Duitsland - moest zijn poststukken voorzien van een strookje, met de aan wijzing ’KLM per luchtpost’. Boven de normale frankering moest nog eens vijf tien cent aan extra zegels worden bijge plakt voor iedere twintig gram. Voor zichtigheidshalve luidden de voorschrif ten echter, dat *brieven en doosjes met aangegeven waarde niet per luchtschip kunnen worden vervoerd.’ jaarLj Uit gegeve: slechts 3,1 die vorig j buitenland doel kozen, voorop. ’Vooral de rustzoekers en dan met na me de kampeerders tonen veel belang stelling voor Denemarken’, aldus het Deens Verkeersbureau. Als trekpleisters gelden dit jaar vooral boederijen, onbe woonde eilanden en de omgeving van visrijke wateren. Voorts zijn er streken op Jutland en Funen waar de voor ver huur beschikbare zomerhuisjes en bungalows een Nederlandse bezettings graad van meer dan 70 pet. noteren. Boerderijvakanties zijn dit jaar in Dene marken bijzonder ’in’. De Engelsen spannen de kroon, gevolgd door de Duitsers en Nederlanders. Voor weinig geld kunnen families op een boerderii logeren, met de boerenfamilies samei eten en leven. De kinderen mogen het kleinvee verzorgen en de boer op >et land helpen. De gastvrije Deense boeren beschouwen deze vorm van toerisme als een welko me inkomstenbron, omdat zij (nog) niet profiteren van de EEG- landbouwafspraken. Het Deens Verkeersbureau is onderge bracht in een uit 1670 daterend grach tenhuis, dat eens ’De Katoenbaal’ heet te en voor het laatst werd verbouwd in het begin van deze eeuw. Het nieuwe interieur is uiteraard van Deens fabrikaat (uitgevoerd op advie zen van het Amsterdamse architecten bureau Benno Premsela Jan Vonk). In het achtergedeelte van het Deens Verkeersbureau bevindt zich een film- jussen, Kees oven, Wil Snij- irrie Swinkels, esjou, Piet is Huiskes, Nico van istorius, Jan >nde, Rinus Toon Adams, ;s Bazelmans, rens, Jo Michel v.d. iphry di, neme Ber- Peter v. Cleef, Frans Hobbelen, tvoet, Nando v. 'inus v.d. San- Ook dit jaar huis aan de toonstelling geh< vele kerkelijke ge lopen jaar gemaakt. Deze kring bestaat uit een groep van een tiental dames, die elke week een avond bijeenkomen en dan vlijtig en deskundig bezig zijn met het hanteren van naald en draad. Het blijft echter niet beperkt tot deze ene avond in de week. Ook thuis wordt er nog ontzag lijk veel tijd aan besteed en bij sommi gen gaat er geen dag voorbij, of het werk wordt weer ter hand genomen. Daarnaast wordt deze kring geholpen door een dertigtal dames die thuis in gemaakte uren hen helpen of het nu borduren is of een ander soort werk. De pech, die Hinchliffe tijdens de eerste officiële luchtportreis vijftig geleden zo hardnekkig achtervolgd had, verhinder de echter niet dat de luchtpost letterlijk een steeds grotere vlucht nam. Eind 1920 had de KLM 3000 kg post ver voerd over een gemiddelde afstand van 333 km; negentien jaar later gaf het verslag over 1939 een totaal van 728.000 kg vervoerd over gemiddeld 2.400 km hetgeen neerkomt op 1,7 mln tonkilometers. In het boekjaar ;1969/’7O was het KLM postvervoer iruim 74 miljoen tonkilometers. Gedurende de halve eeuw, die sedert de‘ vlucht van de DH-9 G-EAPU is verstre ken, is het vervoer van post door de lucht uitgegroeid tot een even onmis baar als vanzelfsprekend facet van de moderne communicatie. PTT noch KLM hebben ooit spijt gehad, dat zij elkaar op die 5e juli 1920 de hand hebben gereikt. Zoals het postverkeer gebaat was met snelle verzending, zo ondervond de KLM grote steun van de posterijen, zonder wie vóór de oorlog belangrijke routes, als bijvoorbeeld die Verre Oosten, nooit tot volle gekomen. n mist maak- >m de spot ti volgen liet uit: 1 een zame uwe hij -en, die e duidelijk waren, tijd moest de KLM en. Aam rijding an kle buik- er ig e.di de mens wel aan het srgist >ond, dat irecies zo s dag en ving ver- rust. 1 van moordpartijen ook hoopgevende lustrie geeft op de kan worden originele ant- hogend werkt, id Dortmund jaren geteisterd /aai. Loco-burge- riep de hulp a het tekenen begonnen om de maken. Fabrieks- weigerden om het riiines te dempen op onher- ïrbij het gaat ging. geen gekomen, dijke ge- URG 3196

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1970 | | pagina 7