r
Denemarken opende in Amsterdam
een verkeersbureau
woog ó’/z kg.
De eerste zending
luchtpostbrieven
Geluidsplaag neemt
epidemische vormen aan
neerlandia
11 juli
van
Geslaagden
tot 25 juli a.s.
Jongerenkursus
VAKANTIE
Tilburg
Dames Jurken
VOOR
ff I
I Fanclub van Willemien
F
1
voor Jongeren
ictie
Deze maand
ff
Fleurop brengt
internationale
bloemenchèque
twee miljoen
bromfietsers
Nieuwe Instamatic camera’s
met flitsblokjes zonder batterij
I J
I
BEL
HAARHUIS CAPELLI
I hamers van hooi I
CAPELLI
Tentoonstelling
Missienaaikring
Geslaagden
Vormingscentrum veelheic
grootsti
De n’-
hamers van hooi I
HAARHUIS CAPELLI
Donderdag 2 juli 1970 - pagina 7
DETILBURGSE KOERIER
2 juli 1970 - pagina 6
50 JAAR LUCHTPOST
5 juli 1920
U kunt ons weer bereiken NA 25 juli.
Nieuwe service
in een
in een
Taxi post
Luchtpost onmisbaar
gege
dan
Autolakkencentrale
ibriek
DONA-KNIKNIE
WIJ VERGIFTIGEN ONSZELF MET LAWAAI
in luchttechnlsch*
TUINSTR. 65
EFTT! Centrum: Tuinstraat 65
LfrUlffïrt Zand: Dr. Ahausstr 2_
ordlger t« zijn
Technicum-examens
ureau van dit blad
igan.
OVEN
chter B.N.A.
BIKINI’S
chter V.T.S.
tekenaar
maar V.T.S.
Bikini’so.a. f 10,-
Badpakken o a. f 11,50
5IKKEN5
BEGRAFENISSEN
DAG EN NACHT
BEREIKBAAR
Mocht u ook met vakantie gaan, dan wensen wij u hetzelfde: veel
zon, veel genoegen en een behouden thuiskomst.
Tot en met 8 juli goederen gebracht of opgehaald
zijn nog vóór de vakantie klaar.
Even uitblazen en de zorgen vergeten. Al onze medewerkers ge
nieten van een welverdiende rust.
jn op
zullen
elang-
ijf een
j voor
Wij maken voor u een spuitbus
in de juiste kleur
Behang - Verf - Lak
'ondheid
de mens
.ie neer, nu
Louis Hijs
de Laat, Frar
tegen
^ZOMERPRIJZEN
die van 3-11
wordt gehou-
Maas-
Liesbeth
ie Vegers;
het
De
toe: een
van de
TILBURG'S OUDSTE KATH.
BEGRAFENISONDERNEMING -
I ST. DIONYSIUS
Iv/h ROOMS LEVEN
BADPAKKEN
EN
de man van 't vak
Noordhoekring 79
Tel. 24556
SPORTAFDELING
I
SPORTAFDELING
tegen
^ZOMERPRIJZEN
Heeft U pech
en wij zijn reeds
onderweg
CHEM.REINIGEN
Korvalsaweg 174 Tel 04250-21697
rdam, die
lociale
or een
Voor u op vakantie gaat, nog even naar
rdt op aanvraag
de administrateur
i 27, Eindhoven.
hij i
:e in
zijn zending kon afgeve
gebeurd was, de post
/al door de lucht vervoerd en
leverd.
nterne
len
i over een goede
jontactuele elgen-
>n en zich verder
ilbranche.
geen
dan het ko
I geldige
jn hart’,
crag van
in een
c postzak
half 11
tenslotte
i Londen,
ren. Wat
was in
vogues n.v.
NICKY
is niet alleen een van onze leukste pruikjes van
echt haar 1
voor —RE schoenen
TEL. iU70
Sylvania
y heeft
root moge-
flits-
:leid
een
1 precies te
streden van
programma
t Willemien
ring B.N.A.
van de nieuwe
xamene:
geluidstrilling vertegenwoordigt een zekere hoeveelheid energie.
wordt uitgedrukt in decibels. Een decibel is het tiende gedeelte
geluid van een bel, zogenoemd naar dr. Alexander Graham
logaritmisch en niet rekenkundig
lecibel betekent een verdubbeling
SALON HORVERS
Bernarduspl. 21 ('t Zand) Tel. 70827
Voor kappers 's maandags geopend van 9-12 en van
2 tot 5.30 uur.
(Meet- en
E. W. M.
3, Tilburg
kant-en-klare metsel
specie. In elke goede
nobbyzaak.Voor alle
k kleine karweitjes J
thuis.
de Eastman Kodak Cor
zullen in Europa
ceerd op de Photc
oktober 1!
den.
- HULP -
20820
.igrijke routes, a._
naar het Verre Oosten,
ontplooiing zouden zijn
OP-
van
g 96, Tilburg
irpsstraat 50,
ïn en
et zand en
Er is nu
zaterdagen 11 en
15.00 tot 17.00 uur
Markt te Elnd-
gens afspraak aan
si. 15562), en van
i In het schoolga-
Een j
Deze
van het geluid van een I
Bell. Decibels nemen 1<
verhoging met drie de
geluidssterkte.
De hindergrens van de mens voor niet continu geluid ligt tussen de 85
decibel, terwijl de pijndrempel bij 120 decibel ligt. Een lawaaierige
sportauto of een vrachtwagen brengt geluid van 90 dB voort, een
pneumatische drilboor 94 dB en een opstijgend straalvliegtuig 150 dB.
Mensen die in de omgeving van luchthavens wonen, weten aan welke
lawaaigolven zij vrijwel doorlopend bloot staan. De voortdurende
toename van rumoer vormt een enorme bedreiging voor de gezc
van de mens. Een overzicht van de lawaaierige wereld, waarin
zijn bestaan vrijwel onmogelijk aan het maken is, staat in het
maandblad Het Beste en die wereld is ronduit griezelig te noemen.
nu 9.75
15.- en 19.75
luiden is in feite a-sociaal. De mens
moet zijn lawaaibronnen tot zwijgen
brengen voordat hij gedwongen wordt
helemaal stokdoof door het leven te
stappen. Door zijn eigen schuld.
Maar nog niet het einde van Hinchliffe’s
latijn. Hij parkeerde het vliegtuig
schuur en vervolgde zelf met p<
zijn weg - in een taxi. Om h<
diezelfde avond bereikte l
het West Central Postoffice
waar hij
er ook
ieder geval
veilig afgele
loon snoeren, nans Vv.
de Beer, Johan Bessel;~'
Beurden, Gerrit Frieswijk,
stel, Peter v. Helvoort, Fi
Jan Kools, Marie v.
Mark de Witt,
Arends, André Beui
Kuypers, Hans v. 1
ders, Hans
Toon van 1
Brandt, Sjef
Wim Lapier
Oers, Jol
van Roe
Vervaart,
Herman
Hennie
Danklof,
Sande,
Tomala.
naards,
Floor v.
Kees Ligiu
Mourik, Be
den, Joha
impany in de VS,
worden geintrodu-
de Photokina,
1970 in Keulen
itle onder aantrek-
lien gewenst een
en.
zal er weer op het missie-
Bredaseweg 204 een ten-
“houden worden van de
gewaden, die in het afge-
door de missienaaikring zijn
Op voorstel van Fleurop
door de internationale Fl
satie uitbreiding gege'
rachèques, dooo het i
florachèc
Hiermee
Overigens consumeert Denemarken
slechts een bescheiden portie van de
;~arlijkse toeristenkoek uit Nederland,
t gegevens van het CBS blijkt, dat
l procent van de Nederlanders
jaar met vakantie naar het
gingen, Scandinavië als reis-
i. Denemarken gaat daarbij
Nooit meer
F zelf mengei
knoeien met z
cement. F
Aankomsttijd niet zeker
Luchtpost werd op het Centraal Station
verzameld en van daar naar Schiphol
vervoerd. Wanneer men er voor zorgde
dat post vóór 12.30 uur bij een van de
daartoe aangewezen PTT kantoren was
aangeleverd, ging alles nog diezelfde dag
mee. Men wees het publiek er evenwel
op, dat ’omtrent aankomst niets met
zekerheid kon worden meegedeeld’.
Niet ten onrechte, zoals op die 5e juli
duidelijk werd. Vlieger Hinchliffe werd
het bepaald niet gemakkelijk gemaakt.
Reeds ter hoogte van Vlissingen werd
hij gedwongen de eerste verandering in
zijn vliegplan te maken, toen hij om een
fikse regenbui te ontlopen moest om
vliegen. Vanaf dat moment was het al
les boos weer en slecht zicht wat de
klok sloeg. Tussen vijftien en dertig
meter hoogte koerste hij langs de kust
lijn naar Nieuwpoort, vanwaar hij al
even laagvliegend het Kanaal overstak,
met geen ander navigatiehulpmiddel
compas.
i T£L 23542-25783-333S7
b.g.g. «i '.nacht*: tal. 332B6
MODERNE AUTO'S
ZEER VERZORGDE
UITVOERING
machine weer omlaag om de weg te
vragen. Ook deze manoeuvre zou de
arme Hinchliffe niet op Croydon bren
gen, maar nu was het benzinegebrek dat
hem de grond weer voortijdig deed op
zoeken. Om half acht die avond landde
hij op het noodlandingsterrein Pens-
hurst, viereneenhalf uur na het vertrek
van Schiphol. Einde van de zo feestelijk
begonnen eerste postvlucht.
eweg 204. De ingang is
le over de speelplaats.
zal helaas wegens omstan-
■EN doorgang kunden vin-
rijden van deze ten-
erdag 4 juli van 7
5 juli van 3 tot 10
Jeanny van Ier
van Zon; Cor
Smulders;
Breugel-v. d.
nie Janssen;
Houtepen;
Lies van Pelt; Diny Drolinga;-
Biggelaar; Helma v. d. Hout; José I
hart; Annelies Jansen; Toos Li
Conny J;
nie Lips;
Anita M»
Het blad bescl
gegevens afkon
onderzoekers,
en bussen die
nen, teweegbrengen,
dieper op de effecter
in, dan hier mogelijk
effecten zijn: verwijd
len, wegtrekken van
king van been-,
versnelde hartslag
Wie denkt dat
’moderne’ lawaai zal wennen ver
zich. Proeven hebben aangetoc
het lichaam tijdens de slaap pn
reageert als overdag. Wie dus
nacht in een rumoerige omgeving
toeft komt dus eigenlijk nooit tot i
Hierdoor zijn al tal
ontstaan. Er zijn
resultaten. De inde
vraag, of het lawaai niet
verminderd het weinig o
woord, dat dit kostenverhc
Welnu, de industriestad
werd tot voor enkele
door een plaag van laws
meester Helmut Hillman r
van deskundigen in, die, na
van een ’lawaai-kaart’, be*"'
ergste wijken ’stil’ te
directeuren die we:
lawaai van hun mach,
grond van de kosten, kwamen
roepelijk voor het gerecht. Hier
maakten de rechters gebruik van 1
wetsartikel: ’De volksgezondheid g
boven elke economische overwegi.
Dortmund is thans stil en er is geen golf
van faillissementen uit voortgei
Het veroorzaken van hinderlij
De Ambassadeur van Denemarken in Nederland, de heer Sigurd
Christensen, heeft maandagmiddag in Amsterdam het Deens Verkeers
bureau (Keizersgracht 518) officieel geopend. Het Deens Verkeers
bureau. de officiële vertegenwoordiging van Danmarks Turistrad in ons
land, was 33 jaar in Hilversum gevestigd en werd op 1 januari j.l.
overgeplaatst naar Amsterdam. Met uitzondering van Canada en Spanje
zijn nu alle (21) buitenlandse verkeersbureaus in Amsterdam gevestigd.
«drijf zal In aamen-
erlingenstelsel en
:orgd worden.
Tilburg (Industrle-
adere Inlichtingen,
ia in onze fabriek
i hiervoor een af
maken.
ichrijft aan de hand van
imstig van internationale
wat auto’s, vrachtwagens
door onze straten dreu-
Het blad gaat veel
sn van geluidshinder
is. Enkele van die
ring van de pupil-
kleur, samentrek-
:- en borstspieren,
De Eastman Kodak Company heeft in de VS nieuwe Instamatic-X
camera’s geïntroduceerd, speciaal ontworpen voor flitsblokjes die zon
der batterijen werken, Magicubes genaamd.
In 1963 introduceerde Kodak een geheel nieuw type camera, dat onder
de naam Instamatic wereldbekend is geworden. Deze camera’s waren
toen uitgerust met ingebouwde flitser voor de traditionele flitslampjes.
Reeds in 1965 zag een nieuwe Kodak Instamatic camera het licht, nu
uitgerust voor het nog steeds op batterijen werkende flitsblokje.
■«•«p Nederland is
v Fleurop organi-
even aan de Flo-
ues, dooo het instellen van een
lèque van 10 fleurins.
;de wordt gevolg gegeven aan een
bij het publiek levende wens om naast
de internationale cheque van 20
fleurins over een goedkopere cadeau
bon te kunnen beschikken. Nu is de
consument namelijk in staat om reeds
voor een laag bedrag een Floracheque
naar vrienden of kennissen op het vaste
land van Europa te zenden (Engeland
valt buiten deze Fleurop-regeling).
Deze bloemenchèques zijn de enige
cadeaubonnen ter wereld met inter
nationale geldigheid! De ontvanger kan
Florachèques in 20 Europes? landen bij
2000 bloemisten tegen bloemen of
planten ’verzilveren’. Met ingang van 1
juli a.s. is deze nieuwe 10 fleurins -
Florachèque, die het mogelijk maakt
om relaties in het verre buitenland met
een kleine, niet kostbare, attentie te
verrassen, bij de Fleurop-bloemist ver
krijgbaar.
De uitsluitend in Nederland
bloemenchèque ’Kijk in mijn
blijft met het minimumbedra
f. 5, gehandhaafd.
Deze missienaaikring bestaat al vanaf
het begin
gaat dit we
Al deze paramenten,-
ke gewaden ook wel plee
vinden en vonden hun
afgelopen jaren naar rimt
meer deftige parochiekerken
den van de Philippijnen, in vele g
den van het grote eilandenrijke dj
donesië heet en naar Brazilië.
De tentoonstelling geeft een indruk
wekkend overzicht van alles wat er
weer is klaargenomen door veel toewij
ding, deskundigheid en opoffering van
vele vrije uren. Dit alles is te bezichti
gen in de kleine aula van het missiehuis
op de Bredaseweg 204. De ingang is aan
de rechterzijde
De fancy-fair
digheden GEEN door*
den. De openingstijd^
toonstelling zijn zater
tot 10 uur en zondag 5
uur.
We hopen dat vele Tilburgers de moeite
zullen nemen om een bezoekje aan deze
tentoonstelling te brengen en daardoor
blijk te geven van hun waardering voor
het vele werk dat geheel belangeloos tot
stand is gebracht.
Berekeningen van de R.A.I. hebben uit
gewezen, dat deze maand de twee
miljoenste bromfiets in Nederland op
de weg zal komen. Dit cijfer is geba
seerd op parkgegevens van het C.B.S. en
van de eigen marktonderzoeken, die de
bromfietsafdeling van de R.A.I. heeft
laten houden. De laatste enquête gaf
een park van 1.825.000 bromfietsen in
juli 1968 aan. Op basis van de sindsdien
verkochte aantallen bromfietsen - en re
keninghoudend met versleten exempla
ren, die aan het park worden onttrok
ken - komt de R.A.I. tot de conclusie,
dat de twee miljoen deze maand zal
worden volgemaakt.
Na de introductie van de bromfiets in
1948 heeft het aantal bromfietsen in
gebruik een snelle toeneming te zien ge
geven.
De voornaamste parkcijfers zijn:
januari 1951: 100.000
augustus 1955: 500.000
november 1959: 1.000.000
mei 1965: 1.500.000
juni 197Q: 2.000.000
Kees de Beer, Huub Daemen, Wim van
Gorp, Louis Hijstek, Henk de Jong,
Johan de Laat, Frank de Leeuw, Frank
de Leeuw, Ad van Loon, Henk Marinus-
sen, Nico v.d. Schans, Bert Schuuring,
Toon Snoeren, Hans Verschuren, Jan
„elink, Harrie v.
'ijk, Frans v. Ge-
t, Frank Josephs,
Meel, Jos Mols,
Rik Adriaansen, Henny
:un, Jack Jussen, Kees
■LaerhovL
Spiegels, Harnv
Aarle, Peter Baes
sf de Haas, Frans
Lapien, Rinus Mols,
Föhn Peijen, Henk Pis
oessel, Bert v.d. Sandt
Tinus Aarts, T
Ansems, Kees
de Beer, Jan Beere
f, Sjack de Jong, 1
Peter Smeulders, Hum)
ala, Louis Verhoeven, Henk
is, Cor de Bree, r
Groeninge, Fr
~ius, Henk Ligt'
3ert Pankow, Ti
lan Wolfs.
In nauwe samenwerking met S
Electric Products Campany
Kodak gezocht naar een zo gre
lijke zekerheid bij het maken van
opnamen. Dit speurwerk heeft gel
tot een Instamatic-X camera met
geheel nieuw door Sylvania ontworpen
flitssysteem, waarbij batterijen over
bodig zijn. De wntroductie van deze
Kodak Instamatic-X camera’s voor de
Magicube (magisch flitsblokje) be
dan ook een nieuwe stap op het
van de vereenvoudigir
grafie.
Elk van de vier lampjes in deze Magicu
be wordt mechanisch geactiveerd door
een pen die uit de camera schiet op het
moment van d opname. Deze pen ont
spant in de Magicube een veer waardoor
de lamp ontbrandt. Dezelfde pen be
paalt of de lamp in opnamepositie ge
bruikt of niet gebruikt is. In het eerste
geval verschijnt er een rood waar-
schuwingssignaal in de zoeker.
Het grote voordeel van deze nieuwe
Kodak Instamatic-X camera’s is, dat zij
zijn uitgerust met het betrouwbaarste
flitssysteem dat tot nu toe werd ont
wikkeld, waardoor men verzekerd is
van een accurate synchronisatie van
1-en sluiter en van de optimale hoe-
rid licht op het moment van de
grootste sluiteropening.
De nieuwe Kodak Instamatic-X came
ra’s en de Magicube, die ontwikkeld
werd door Sylvania Electric Products
Company in nauwe samenwerking met
Sedert enkele maanden - om 1
zijn sedert het succesvolle opt:
Willemien in het camevalpi
van Sjakie Schram - beschikt1
(geboren in Tilburg en wonend in Hof
van Holland in Dongen) over een eigen
fanclub. De belangstelling daarvoor is
zeer groot. Op het ogenblik zijn er
reeds ongeveer 250 leden en er komen
er nog dagelijks bij. Het doel van de
fanclub is Willemien als zangeres zo;
goed mogelijk te propageren. Bij het!
uitbrengen van verschillende platen
heeft de club zijn diensten al ruim
schoots bewezen en als Willemien over
ongeveer vier weken haar nieuwe plaat
’Ik kan jou niet meer vergeten’ presen
teert zal de fanclub ervoor zorgen dat
daar zoveel mogelijk ruchtbaarheid aan
gegeven wordt. Gelijktijdig verschijnt
dan de lang verwachte eerste LP van
Willemien, vol met populaire liedjes die
bij het publiek wel zullen doen,
fanclubleden komen uit alle lager
van de bevolking. Er zijn ook veel jonge
beatenthousiasten bij, die Willemien zo
goed mogelijk steunen, want het een
kan best samengaan met het ander.
Aan het Technicum te Tilburg slaagden
de volgende kandidaten:
ADSPIRANT BOUWKUNDIG
ZICHTER-TEKENAAR: A. J. J.
Roessel, Nwe. Goirleseweg
4400; J. H. M. Backx, Dor]
Goirle 4447.
BOUWCALCULATOR: H. G. A.
Broeksteeg, G. v.d. Veenstraat 7, Oss
4201.
ADSPIRANT BOUWKUNDIG TEKE
NAAR: A. C. M. Kouwehberg, Kreiten-
molenstraat 110, Udenhout 4433; W. P.
Krol, Le Bourgetstraat 6, Tilburg 4408.
WATERBOUWKUNDIG OPZICHTER-
TEKENAAR: H. G. Planten, Verdiplein
58, Tilburg 4405.
WEGBOUWKUNDIGE: B. Sonke,
Benedictusstraat 23, Tilburg 4408.
HOGER LANDMEETKUNDIGE:
F. L. MC. M. Oomen, Prof. Grimbrere-
laan 169, Tilburg 4408.
ASSISTENT BEDRIJFSTECHN1CUS:
J. H. L. Mannaerts, Predikherenlaan 46,
Tilburg 4408.
WERKPLAATSTECHNIEK: A. H. C.
Huijbregts, Lange Wagenstraat 43, Gilze
4341.
HOGER ELEKTRONICUS
regeltechniek) (deel I):
Conijn, Boerhaavestraat 33,
4408.
TECHNISCH CHEMICUS (organische
chemie): R. J. de Brouwer, Perosistraat
187, Tilburg 4405.
CHEMISCH VAKMAN A: L. J. Ver-
schure, Strausslaan 9, Tilburg 4405; A.
M^lis, Corellistraat 3, Tilburg 4405.
10-jarig jubileum
’The Buffoons’
Vrijdagavond a.s. bestaat het muziek-
ensemble ’The Buffoons’ tien jaar, en
dit jubileum wordt met enige plechtig
heid gevierd met een 9-2 uur-avond-
show, waarbij het hele repertoire van
het gezelschap zal worden doorgeno
men. Ongetwijfeld zullen aanhangers
van het ensemble hun fans willen huldi
gen. Daarvoor bestaat dan dus gelegen- vrije of vrijge
heid vrijdagavond in het ’Praathuis’ bij dit werk,
Molenstraat 100, alwaar ’The Buffoons’
reeds vaker zijn opgetreden.
De zangeres krijgt nog drukke weken.
Zij is uitgenodigd voor een optreden -
samen met andere artiesten - in de
Rotterdamse Doelen en in Den Haag
treedt zij binnenkort op in het Concert
gebouw. De foto die de fanclub heeft
uitgegeven gaat grif van de hand en de
leden hebben het plan Willemien bij
haar reizen in zo groot mogelijke’ ge
tale te vergezellen.
i van deze eeuw en nog steeds
zerk onverminderd door.
«aramenten, zoals men dergelij-
:egt te noemen, hij bij
weg in al die waardo
iboekerkjes en
in de lan-
gebie-
lat In-
letekent
stap op het gebied
ging van de foto
zaak waar geregeld voorlichtingsbijeen
komsten zullen worden gehouden. Het
ligt in de-bedoeling deze ruimte te zijn
er tijd ook te bestemmen als Deens
cultureel centrum. Iedereen kan daar
dan terecht om boeken en tijdschriften
over Denemarken te lezen, informaties
in te winnen e.d. En dat allemaal gratis,
want het Deens Verkeersbureau werkt
op niet-ommerciële basis.
Weg kwijt-even vragen
De krijtrotsen van Engeland gingen ge
deeltelijk schuil in de mist, zodat
Hinchliffe geen andere mogelijkheid
bleef dan laag langszij te vliegen, totdat
*-" ’’ij Folkestone een opening vond
waai door hij veilig Engeland kon bin
nenkomen. Maar ook daar bleef pech
hem achtervolgen. In Lymphne seinde
men hem met de lamp, dat hij in ver
band met het slechte weer beter kon
landen - maar daar wilde de piloot niets
van horen: de post moest door.
Laaghangende bewolking en
ten het hem onmogelijk om de spoor
lijn naar Croydon te blijven volgen en
het gevolg bleef dan ook niet uit: hij
verdwaalde. De DH-9 werd op een ei
land neergezet en twee behulpza
boeren vertelden toen wel even hoe
verder moest vliegen. Aanwijzingen, i
blijkbaar niet al te duidelijk w»*'
want na verloop van tiff2-
Een zak met 300 brieven, bij elkaar zo’n 6 1/2 kg, was op
de eerste post, die de Nederlandse PTT door de lucht liet vervoeren.
Een belangrijk feit, dat een aantal postale hoogwaardigheidsbekleders
naar Schiphol bracht om aanwezig te zijn hij het vertrek van de De
Havilland DH-9 G-EAPU, waarmee deze bijzondere zending naar Lon
den zou worden gevlogen. Het was de Brit W. G. R. Hinchliffe - één
van de zestien vliegers die toen voor de nog geen jaar oude KLM
werkten - die om drie uur in de middag de machine van de grasmat
trok. De uitwuivers waren de heren J. A. van der Velde, hoofdinspec
teur der Posterijen, F. P. du Rieu, inspecteur der Posterijen, J. W.
Groeneijk, adjunct-inspecteur Spoorweg Postkantoor Utrecht, A. P. de
Vey Mesdagh, directeur Postkantoor no. 1 te Amsterdam. C. Schreu
der, directeur Postkantoor Amsterdam, terwijl namens de KLM o.m.
aanwezig waren Jonkheer I. L. van den Berch van Heemstede, lid van
de Raad van Bestuur en A. Plesman, administrateur.
NICKY
is een enorm succes! Honderden dames dragen
reeds een Nicky pruikje en waarom?
Nicky is van echt haar.
Nicky kan gewatergolfd worden in ieder
gewenst model.
Nicky is er in meer dan 20 verschillende
kleuren, ook gemêleerd.
Nicky kleuren zijn natuurlijke tinten.
Nicky kost maar 79 gulden.
Bezoekt u vrijblijvend onze haarwerk-
boetiek. Alle modellen en kleuren uit
voorraad leverbaar.
Tot ziens bij
Met de overplaatsing van het Deens
Verkeersbureau naar Amsterdam valt
samen een toenemende belangstelling
van Nederlandse vakantiegangers voor
het Deense eilandenrijk.
Mevrouw G. Noordewier-Everts, die het
Deens Verkeersbureau leidt, verwacht
dit jaar een stijging van het toerisme
naar Denemarken van 25 tot 40 pet.
Dat betekent dat rond 150.000 tot
175.000 Nederlanders Denemarken zul
len bezoeken. In 1964 waren het er
75.000. In 1966 gingen voor het eerst
meer dan 100.000 Nederlanders naar
Denemarken,
sns consumeert
een bescheiden
ersel; Carina Janssen; Lia
jrrie van laarhoven; Els
Jet Hopmans; Mia v.d.
i. Aa; Jeanny Mommers; An-
Francien van Gestel; Agnes
Anselma Meys-Houtepen;
Diny Drolinga; Trudy v.d.
Ima v. d. Hout; José Gijsel-
Linders;
Janssen; Louise Diependaal; An-
ps; Els van Kempen; Guus Heefer;
Moonen; Wolma van Schilt; Mary
Janssen; Martha van Kollenburg-Middel-
beers; Hanny Lommers-Udenhout; Nel-
leke Looymeyer; Toos Smits-Middel-
beers; Jean Willems-Westelbeers;
Jacqueline v.d. Wouw; José de Leeuw;
Joke Janssen; Henriette v. Amelsfoort;
Riky van Baast; Marian Franken; Meg-
gie van Ierland; Wilma Smits; Coby Pul
lens; Ans Engel; Anita Danklof; Ans
van Boxtel; Wilma van Doorn; Toos Ha
mers; Marian Klijssen; Doortje van Riel-
Diessen; Diny van Esch; Jeanny v. d.
Hout; Ria van Gestel-Diessen; Thea
Groenen-Hilvarenbeek; Toos Hendriks-
Esbeek; Jeanet Kant; Carolien Kikke;
Ans Maas-Dongen; Francis
Dongen; Andrea van Roessel;
van Trier-Hilvarenbeek; Corrie
José v. d. Zande.
Een illuster gezelschap, dat overigens
alle reden had om na vertrek van het
vliegtuig elkaar tevreden toe te drinken,
want door deze nieuwe samenwerking
tussen KLM en PTT konden de posterij
en het publiek een belangrijke nieuwe
service bieden: sneller postverkeer.
Wie gebruik wenste te maken van deze
nieuwe service - die zich in 1920 alleen
beperkte tot het verkeer tussen Neder
land—Engeland en Nederland—
Duitsland - moest zijn poststukken
voorzien van een strookje, met de aan
wijzing ’KLM per luchtpost’. Boven de
normale frankering moest nog eens vijf
tien cent aan extra zegels worden bijge
plakt voor iedere twintig gram. Voor
zichtigheidshalve luidden de voorschrif
ten echter, dat *brieven en doosjes met
aangegeven waarde niet per luchtschip
kunnen worden vervoerd.’
jaarLj
Uit gegeve:
slechts 3,1
die vorig j
buitenland
doel kozen,
voorop.
’Vooral de rustzoekers en dan met na
me de kampeerders tonen veel belang
stelling voor Denemarken’, aldus het
Deens Verkeersbureau. Als trekpleisters
gelden dit jaar vooral boederijen, onbe
woonde eilanden en de omgeving van
visrijke wateren. Voorts zijn er streken
op Jutland en Funen waar de voor ver
huur beschikbare zomerhuisjes en
bungalows een Nederlandse bezettings
graad van meer dan 70 pet. noteren.
Boerderijvakanties zijn dit jaar in Dene
marken bijzonder ’in’. De Engelsen
spannen de kroon, gevolgd door de
Duitsers en Nederlanders. Voor weinig
geld kunnen families op een boerderii
logeren, met de boerenfamilies samei
eten en leven. De kinderen mogen het
kleinvee verzorgen en de boer op >et
land helpen.
De gastvrije Deense boeren beschouwen
deze vorm van toerisme als een welko
me inkomstenbron, omdat zij (nog)
niet profiteren van de EEG-
landbouwafspraken.
Het Deens Verkeersbureau is onderge
bracht in een uit 1670 daterend grach
tenhuis, dat eens ’De Katoenbaal’ heet
te en voor het laatst werd verbouwd in
het begin van deze eeuw.
Het nieuwe interieur is uiteraard van
Deens fabrikaat (uitgevoerd op advie
zen van het Amsterdamse architecten
bureau Benno Premsela Jan Vonk).
In het achtergedeelte van het Deens
Verkeersbureau bevindt zich een film-
jussen, Kees
oven, Wil Snij-
irrie Swinkels,
esjou, Piet
is Huiskes,
Nico van
istorius, Jan
>nde, Rinus
Toon Adams,
;s Bazelmans,
rens, Jo
Michel v.d.
iphry
di, neme Ber-
Peter v. Cleef,
Frans Hobbelen,
tvoet, Nando v.
'inus v.d. San-
Ook dit jaar
huis aan de
toonstelling geh<
vele kerkelijke ge
lopen jaar
gemaakt.
Deze kring bestaat uit een groep van
een tiental dames, die elke week een
avond bijeenkomen en dan vlijtig en
deskundig bezig zijn met het hanteren
van naald en draad. Het blijft echter
niet beperkt tot deze ene avond in de
week. Ook thuis wordt er nog ontzag
lijk veel tijd aan besteed en bij sommi
gen gaat er geen dag voorbij, of het
werk wordt weer ter hand genomen.
Daarnaast wordt deze kring geholpen
door een dertigtal dames die thuis in
gemaakte uren hen helpen
of het nu borduren is of
een ander soort werk.
De pech, die Hinchliffe tijdens de eerste
officiële luchtportreis vijftig geleden zo
hardnekkig achtervolgd had, verhinder
de echter niet dat de luchtpost letterlijk
een steeds grotere vlucht nam. Eind
1920 had de KLM 3000 kg post ver
voerd over een gemiddelde afstand van
333 km; negentien jaar later gaf het
verslag over 1939 een totaal van
728.000 kg vervoerd over gemiddeld
2.400 km hetgeen neerkomt op 1,7 mln
tonkilometers. In het boekjaar
;1969/’7O was het KLM postvervoer
iruim 74 miljoen tonkilometers.
Gedurende de halve eeuw, die sedert de‘
vlucht van de DH-9 G-EAPU is verstre
ken, is het vervoer van post door de
lucht uitgegroeid tot een even onmis
baar als vanzelfsprekend facet van de
moderne communicatie. PTT noch
KLM hebben ooit spijt gehad, dat zij
elkaar op die 5e juli 1920 de hand
hebben gereikt. Zoals het postverkeer
gebaat was met snelle verzending, zo
ondervond de KLM grote steun van de
posterijen, zonder wie vóór de oorlog
belangrijke routes, als bijvoorbeeld die
Verre Oosten, nooit tot volle
gekomen.
n mist maak-
>m de spot
ti volgen
liet uit: 1
een
zame
uwe hij
-en, die
e duidelijk waren,
tijd moest de KLM
en. Aam
rijding
an kle
buik- er
ig e.di
de mens wel aan het
srgist
>ond, dat
irecies zo
s dag en
ving ver-
rust.
1 van moordpartijen
ook hoopgevende
lustrie geeft op de
kan worden
originele ant-
hogend werkt,
id Dortmund
jaren geteisterd
/aai. Loco-burge-
riep de hulp
a het tekenen
begonnen om de
maken. Fabrieks-
weigerden om het
riiines te dempen op
onher-
ïrbij
het
gaat
ging.
geen
gekomen,
dijke ge-
URG
3196