KEES
doormW-en
hooll
19.50
Ir
Hair’ op 7, 8 en 9 juli
Tilburgse Stadsschouwburg
hamers van
neerlandia
Dubbel feest voor meneer Quint
in
T SPORTAFDELING
Spooriaan 314 (hoek Heuvel) Tel. 33960
Medewerkster
Willem Vos nv
medewerkers
monteur
opruimers
Willem Vos nv
STADSNIEUWS
iende
In mei
méér gespaard
Hoe naar
’Hair’?
Tweede zomeravondconcert
met Gerard van Blerk, solist
„De Oepers”
organiseren
oriëntatierit
per fiets
DETILBURGSE KOERIER
uni 1970 - pagina 6
Donderdag 11 juni 1970 - pagina 7
Speciale Vaderdagaanbieding.
IG
36
in de allernieuwste
v.a.
stond met de grond gelijk gemaakt te wt
Heuvelstraat 50 (hoek Willem ll-straatl
iet
Bij Willem Vos is plaats voor een
5
:nde
voorde mechanische administratie.
ANTON KOENE
Tilbi
:n
:zin)
150.-
vóór de produktie-afdelingen.
voor mechanisch onderhoud.
Zonnebrillen
Oebele
en
Badtassen
Drogisterij
Ria van DIJK
Tlvollstraat 136 - Telefoon 22345
Iburg
De Wigwam
aamheden
van
i voor
Noad instuif bij
Postelse Hoeve
Rol zó uw buikje weg.
Rol zó uzelf fit met
de Rijks'
>pen maanc
Aanmelden bij de heer A. in 't Veld
op onderstaand adres
Wij breiden onze produktie uit
en zoeken:
j hem
tien
■enwoordi
Tilburg...
Leer is ’in’.
Demode is er vol van.
sneert voor
slist GERARI
jaar
;oed
Pasteltinten
CHEM. REINIGEN
Korvelseweg 174 Tel 04250-21697
opge
135
Het
van
over
tijder
het C
visior
sportdag
afsluiting
het thans
itegen-
59.
jfje naar
eelszaken
jank,
jrg of
heer
.032
it dan
jer
bent
Uw werk.
Enige administratieve kennis is
gewenst, maarakkuratesse en
oolettendheid staan voorop.
oorlog
natuurl
gegeven
auwburg
een goed
leidings-
wordt,
aire
ronduit
nen
gaan vallen welk
Inkele honderden
gents
Jan
cömi
reerde <i
’zeer goed’
In aansluit
in Spanje
nale Ding
Compc
Markei
-In Tilbt
sieren ove
Willem Vos nv, Goirkestraat 111,
Tilburg. Telefoon 04250-33530
Vakopleiding niet vereist,
wel oplettendheid en gevoel
voor kwaliteit.
getrapt; i
Berger’s b
groep; Sheila,
samenleeft; Wc
Mick Jagger; e.
Carmichael met
Dan zijn daar Jee
om-de-fabriek-netjes-te-houden.
Kunnen 65+-ers zijn, eventueel
voor halve dagen.
Welkom op 7, 8, en 9 juli in de Tilburgse Stadsschouwburg bij dat
fenomeen dat Hair heet! Een uitvoering door een internationaal arties
tengezelschap in een (gedeeltelijke) vertaling van Lennaert Nijgh. Mu
ziek door een orkest o.l.v. Thijs van Leer met Gerard Akkerman
(gitaar) e.a.
Door zijn acteur-auteurs beschreven als een ’non-book musical’ en door
allerlei minder langharige beschouwers als een heidens ritueel, een thea
trale ’be-in’, een demonstratie, een oproer, een happening en een
schandaal, is Hair geboren op stukjes pakpapier, lege enveloppen en
ander beschrijfbaar materiaal dat op een grote hoop werd gegooid door
twee acteurs: Gerome Ragni en James Rado.
Toen - na bijna twee jaar, vier probeersels en een intensieve speurtocht
naar een componist die leidde naar de kust van Staten Island, waar
Galt MacDermot zich verborgen hield - ging Hair eindelijk in première
in het eminente New York Shakespeare Festival Theatre. Omdat Hair
weigerde na de geplande acht weken zijn laatste adem uit te blazen,
verhuisde het met alles d’rop en d’ran naar het Ceetah theater: een
omgebouwde danstent in een gebouw op Broadway dat op het punt
morden.
’Al vóór de oorlog
Waayenburg, die toe
te’, vertelt mijnhc
’s zaterdagsavonds
waarvoor hij de
waarbij ik de tekste
uitspri
gedaar
Ale>
lijks
make
selectie aange
jonge Nederlandse j
lopen jaren trad hij
Duitsland, Zwitserla
land en verleende s
king
Nede
waardiging en vooral met veel gees
tdriftig gejuich. Eén van die mensen die
helemaal in de ban van Hair geraakt
waren was Clive Barnes van de New
York Times die - nadat hij had gezegd
dat het ’the frankest show in town’ was
- verder schreef dat het de ’eerste
Broadway musical was die de werkelijk
heid van vandaag niet benaderde als de
werkelijkheid van gisteren.’ Ook ge-
Verwacht wordt dat de belang
stelling voor Hair groot zal zijn.
Zeer groot zelfs. De kassa van de
stadsschouwburg gaat a.s. zater
dag 13 juni wel om 11.00 uur
open voor de kaartverkoop, maar
al van 7.Q0 uur ’s morgens zullen
er volgnummers worden uitge
reikt om alles zo eerlijk mogelijk
te laten verlopen. Op die volg
nummers kan men dan zijn kaar
ten krijgen, mits men ze zelf van
af 11 .00 uur komt halen.
Zo kan men naar ’Hair’.
>«.u»»v...^uwburg te Tilburg zal
-i 1970 om 20.15 uur
<ABANTS ORKEST o.l.v. gast-
ANTON KOENE met als solist
GERARD VAN BLERK - piano een
als
ANTON KOENE begon zijn muziekstu
dies op 8-jarige leeftijd. Na de vakoplei
ding was hij achtereenvolgens werk
zaam als violist in het Tilburgs Stedelijk
Orkest, het Radio Philharmonisch Or
kest te Batavia en als concertmeester
van het Rotterdams Kamerorkest en
het Nederlands Kamerorkest.
hij 2de concertmeester
Orkest en oprichter, te-
WiIt u u schriftelijk of telefonisch
wenden tot de heer G. Willemsen?
Willem Vos nv, Goirkestraat ll 1
Tilburg. Telefoon 04250-33530
ze Wim
isdien vor
Quint een onaf-
zel het onafschei-
paar jaar in gevaar
Rosemarie Lippes
trouwen, en dat be-
nog, dat ze niet meer
cht zijn van de KRO.
tar boompje gewis-
int; ’Ik heb de afde-
en van haar overge-
mee als
een ge-
g kende ik Alex van
t. .oen bij de radio werk-
jnheer Quint; ’Hij had
een programma
platen uitzocht en
trbij ik de teksten tussendoor mocht
spreken. Dat hebben we zo samen
aan totdat de oorlog voorbij was.
;x kreeg toen de opdracht om dage-
s een programma voor de zieken te
ken, en daarbij ben ik zijn assistent
geworden. En zo is het allemaal begon
nen. Maar in 1945 waren er nog maar
name vrijdag 12
zal in Hotel-
se Hoeve’ (Dr.
te N.O.A.D.-
iden.
en dans hoog-
zorgd door
ians’. Alle
jporters en verdere
den met hun dames
Bij de Rijkspostspaarbank is in de afge
lopen maand twee miljoen gulden meer
ingelegd dan opgenomen.
Vorig jaar gaf de maand mei een spaar
overschot te zien van 11 miljoen.
In totaal werd in mei ingelegd 137
miljoen (in mei 1969: 146 miljoen) en
genomen 135 miljoen (in mei 1969:
miljoen).
inleggerstegoed bedroeg uit. mei
dit jaar 5642 miljoen gulden
r 5330 miljoen op 31 mei 196S
Iburg Noord gaat men discus
ser de wereldproblematiek. De
eerste bijeenkomst daarover wordt ge
houden op maandagavond 15 juni om
acht uur in de Bejaardensociëteit,
Schans 123. Alle belangstellenden zijn
j hartelijk welkom.
In de Stadsschouwbui
op dinsdag 23 juni b,
HET BRABANTS O”’
GE RA™ YAM PLE!
RAVEL-PROGRAMMA brengen
tweede zomeravondconcert.
Ravel - Rhapsodie Espagnole
Ravel Concert voor piano en orkest
G-Dur (solist GERARD VAN BLERK)
PAUZE
Moussorgsky bew. Ravel - Schilderijen
tentoonstelling
Ditzelfde concert wordt ook g
op 22 juni 1970 in de Stadsschol
te Eindhoven.
Na verscheidene malen uitgebreid her
schreven te zijn vervolgde Hair een
zegetocht zoals nog niet in de geschie
denis van de show-business was voorge
komen. Broadway reageerde vol af
schuw, verrassing, ontzetting, veront-
De feestelijkheden rond het 60-jarig be
staan van N.O.A.D. zijn voor een deel
achter de rug. De nog plaats hebbende
gebeurtenissen zijn de N.O.A.D.-instuif
en de jeugdsportdag.
Dit weekeinde, met
juni (aanvang 8 uur)
Restaurant ’De Postelse
Deelenlaan, ’t Zand) de grote
instuif-avond worden gehouc
Deze avond, waar muziek
tij zullen vieren, wordt verze
het orkest ’The Caladonians
N.O.A.D.-leden, supp
sympathisanten worde
daar verwacht.
Op zaterdag 13 juni, dus de dag daarop,
worden de jubileumfeestelijkheden be
sloten met een jeugdsportdag. Op de
terreinen aan de Eginhardstraat zullen
de jeugdleden elkaar bekampen in be-
hendigheidsspelletjes, oefeningen en
tests. Voor degenen onder de junioren,
die zich de sterksten tonen bij de af te
leggen vaardigheidsproeven, zijn mooie
prijzen beschikbaar gesteldDezejeugd-
zal zonder twijfel een leuke
zijn van de festiviteiten van
60-jarige N.O.A.D.
De karnavalsvereniging ’DE OEPERS’
organiseert op zondag 14 juni een
oriëntatierit per fiets, waaraan door ie
dereen (ook niet leden) kan worden
deelgenomen.
De rit door het prachtige Brabantse Na
tuurschoon en is zelfs zonder prijzen de
moeite waard om gereden te worden.
De start vindt plaats om 13.00 uur bij
Café Restaurant Populair, Kard. van
Enckevoirtstraat 15, Tilburg.
Op dit adres kan men zich ook opgeven
voor deze rit, tot een half uur voor
vertrek.
Inschrijfgeld f. 2,50 per persoon.
een paar mensen bij d
reen moest eigenlijk
daar dat ik ook nog
ter geweest ben. In
Alex van Waayenburg
geleerd.’ In die jaren net na de ooi
zat ook Rosemarie Lippes, die toen
jeugdprogramma’s maakte, bij de KRO.
Z<j vond het echter prettig ook een
mannenstem in haar programma’s te
hebben, en daarom vroeg ze Wim Quint
om mee te doen. Sindsdien vormden
Roos Lippes en Wim r
scheidelijk duo. Hoewe
delijke al na een
scheen te komen,
ging toen nameljjk 1
tekende in die tijd n
vast in dienst mocht
’Toen hebben we mai
seld’, lacht Wim Quim
ling Jeugduitzendingei
nomen en Roos deed alleen nog
losse medewerkster. Zjj stelde
deelte van de programma’s mee samen
en presenteerde elke uitzending mee.’
Vanaf die tijd volgde er een lange reeks
van programma’s die Rosemarie Lippes
en Wim Quint enorm bekend maakten
I
rker. I
■4/TK_
de radio, dus iede-
)K alles doen. Van-
omroeper en repor-
elk geval heb ik van
het vak geweldig
>rlog
- Voor de uitvoering op zondag van de
kinderoperette Fabloen de Ezelin is nog
j een beperkt aantal kaarten beschikbaar.
Deze kunnen aanstaande zaterdag wor-
den gehaald aan het adres Korte Tuin-
straat 7, in de zaal van St. Eloy tussen
half elf en twaalf uur.
Willem Andriessen na drie jaar het eind
diploma piano werd toegekend met on
derscheiding.
Dit stelde hem in de gelegenheid verder
te studeren voor het solistendiploma,
dat hij twee jaar later aflegde. Dit exa
men behaalde hij met de onderschei
ding ’Prix d’excellence’.
De concertgebouw-vrienden gaven Van
Blerk ’de vriendenkrans’. De jaren
1949-1950 bracht- hij door te Parijs,
waar hij zijn pianostudie voltooide bij
de vermaarde pedagoog Yves Nat.
In 1951 werd hij door een jury, welke
op initiatief van het Nederlandse Im
presariaat was samengesteld, bij een
gewezen als een van de beste
pianisten. De afge-
ij herhaaldelijk op in
land, België en Enge-
solistische medewer
king aan concerten van verschillende
Nederlandse orkesten.
Verder speelde hij met alle radio-
orkesten o.a. onder leiding van Jean
Foumet.
In 1955 maakte hij met de violist Ricar
do Odnopossof een tournee door Indo
nesië en Malakka. Gerard van Blerk
treedt regelmatig op met Het Brabants
Orkest.
GERARD VAN BLERK
werd op 14 mei 1924 te Tilburg gebo
ren. Reeds als kind gaf hij daar concer
ten en was leerling van Kees Heerkens.
Na zijn eindexamen gymnasium ging hij
naar het Amsterdamse Conservatorium,
waar hem als leerling van de directeur
bruikte hij woorden als ’verfrissend’,
’nieuw’, ’meesterlijk’, ’prachtig’, ’lief
lijk’, ’subtiel’ en ’pure pret’.
Het anti-verhaal van Hair vertelt alles
over George Berger, een woelig lang
harig figuur dat van de high-school is
Claude Hooper Bukowsky,
beste vriend en leider van de
die met Claude en Berger
Voof, die een tik heeft van
en Hud, een soort Stokely
gevoel voor humor,
sanie, zwanger en ver
liefd op Claude, Crissy en Dionne, Paul,
Steve, Suzannah en de rest van de ’pro-
love, pro-drugs, pro-sex and anti-
establishment’ groep, die er gewoon
zijn, toeristen bang maken, protesteren,
een oorlog of twee herscheppen,
hasjiesj roken, hun kleren uittrekken,
zingen op straat, de liefde bedrijven en
zichzelf en hün publiek amuseren.
In 1958 werd
bij het Gelders
vens leider van het Gelders Kameror
kest. In 1961 volgde zijn benoeming tot
tweede 1ste concertmeester van Het
Brabants Orkest, met welk orkest hij
regelmatig solistisch optreedt.
In 1962 nam hij deel.aan de Internatio
nale Dirigentencursus van de Neder
landse Radio Unie o.l.v. Franco Fer
rara, en met de aldaar opgedane ervarin
gen begon hij een volledige conservato-
riumstudie aan het Brabants Conserva
torium met als hoofdleraar Jan Out. Op
2 juli 1966 deed hij zijn eindexamen
aan genoemde instelling met medewer
king van Het Brabants Orkest. De exa
mencommissie, bestaande uit de diri-
»enten Hein Jordans, Paul Hupperts,
Out, Louis Toebosch en de rijksge-
imitteerde dr. Walther Boer hono-
dit optreden met het predikaat
oed’.
«uiting hierop nam Anton Koene
~e deel aan de 1ste Intematio-
Jirigentencursus te Santiago de
jostela en te Madrid o.l.v. Igor
cevitch, bij welke laatste hij mo
menteel zijn studies voortzet, hierdoor
in staat gesteld door het Ministerie van
Cultuur en Recreatie. Zijn activiteiten
in Spanje resulteerden in een optreden
*“Jens twee openbare concerten met
«c, Orquesta Nacional de la Radiotele
vision Espanola, en het ontvangen van
een diploma met eervolle vermelding,
benevens een prijs, beschikbaar gesteld
voor de beste cursisten door het Spaan
se Ministerie van Voorlichting.
Zaterdagmiddag om 2 over 4 zal eindelijk de beslissing g-
schoolkoor uit Nederland in 1970 het allerbeste is. Enl
kinderen zullen dan het keeltje nog eens schrap zetten, om via radio en
televisie menig toontje de huiskamers binnen te slingeren. Begeleid
door een muziekensemple onder leiding van Joop Stokkermans, en
voor een knappe jury die zal gaan uitmaken welke school de zilveren
stemvork voor een jaar mee naar huis mag nemen, en bovendien naar
België mag om daar voor de radio op te treden. Het zal er dus zaterdag
weer gaan spannen en vooral de jury krijgt het niet gemakkelijk, want
voor het eerst zitten er geen 6 maar 10 koren in de finale. Het is
namelijk een beetje feest bij de KRO, omdat het Kinderzangfestival dit
jaar precies 10 jaar bestaat.
Het was meneer Quint die in 1960 op het geweldige idee Awam, elk
jaar een groot zangfestival te organiseren. En omdat het dit jaar ook
precies 25 jaar geleden is dat meneer Quint bij de radio kwam, is het
voor hem wel een dubbel feest!
Op de tijd dat we een afspraak hadden
gemaakt voor een babbeltje, is meneer
Quint (58 en vader van 4 meisjes en 1
jongen) nog druk bezig met allerlei
voorbereidingen voor het zangfestival.
Tk had nooit durven denken dat het
nog eens tot zoiets groots zou uitgroei
en’ verbaast hij zich: ’Dit jaar is er weer
een record aantal inschrijvingen. Maar
liefst 600 klassen, dat wil zeggen meer
dan 25.000 kinderen. Van sommige
scholen hebben zelfs twee of meer ko
ren ingeschreven.’
Vanaf november van het vorig jaar zijn
bijna elke dag drie ploegen alle deel
nemende scholen afgereisd, om daar op
names voor de voorronde te maken. De
jury heeft al die bandjes beluisterd en
koos hieruit 100 koren die aan de
kwartfinale mochten meedoen. Op 12
mei volgde dan een spanninge halve fi
nale waaraan nog maar 20 koren deel
nemen, waarvan er onvermijdelijk 10
moesten afvallen.
De tien die toen overbleven treden nu
zaterdag in het strijdperk. Al met al dus
een heleboel werk, waaraan meneer
Quint dan ook zijn handen vol heeft.
Toch heeft hij er beslist geen spijt van
dat hij tien jaar geleden met het idee
voor een Kinderzangfestival voor de dag
gekomen is. Tk vond dat de liedjes die
destijds op de scholen gezongen werden
allemaal zo verouderd waren. Er zat
eigenlijk niets moderns tussen’, zegt hij
niet al te vleiend. En hij kon er nog
over meepraten ook, want voordat hij
bij de radio kwam is meneer Quint nog
14 jaar onderwijzer geweest.
Tot 1970 is meneer Quint ook hoofd
van de jeugdprogramma’s op de tele
visie geweest. Hij heeft zelfs het plan
voor ’Oebele’ bedacht; Tn de vakanties
zie je altijd overal ’Jongenssteden’ en
’Meisjessteden’ verschijnen en daarom
dacht ik: waarom zou zoiets niet op de
televisie kunnen. Een lekker rommelig
stadje waar van alles kan gebeuren. Ik
kon echter niemand vinden die dat aan
durfde. Totdat ik Bram van Erkel
sprak, die toen ’Oebele’ ontworpen
heeft, wat een geweldig succes gewor
den is.’
De twee hoofdrolspelers uit ’Oebele’,
Aagje en Koen, zullen zaterdag dat an
dere grote succes van Wim Quint gaan
presenteren: Het Kinderzangfestival.
Ondertussen heeft meneer Quint zijn
jeugdprogramma’s aan jongere collega’s
overgedaan. Maar Wim Quint blijft nog
steeds dè grote man achter de scher
men, die bij zijn 25-jarig jubileum in
augustus a.s. vast een heleboel felicita
ties in ontvangst zal mogen nemen. Ei
genlijk moesten wij hem in Tilburg ook
nog maar eens inhalen op een sjees. Er
zijn alleen tegenwoordig zo weinig kip
penhokken in T
10 jaar Kinderzangfestival en 25 jaar bij de radio
in Nederland, ’s Zondagsmiddags kwam
het Radio-prentenboek en verder waren
er nog programma’s als de Blokhut en
de Wigwam. Vooral de Wigwam werd
een geweldig succes. ’We hebben er
maar liefst 1280 uitzendingen van ge
had’, vertelt méneer Quint. ’Het pro
gramma was helemaal in Indianenstijl,
waarbij wij ons voor Opperhoofd en
zijn Swuaw speelden. We werden in die
tijd trouwens ook veel uitgenodigd om
in het land op te treden. Zo hebben we
bijvoorbeeld in Tilburg eens een fancy-
fair geopend in ons Indianenkostuum.
Daar was toen nog een wedstrijd aan
vastgekoppeld, dat alle jongens en
meisjes die een Indianentooi ophadden
gratis binnen mochten. Nou, er wat
toen in heel Tilburg geen kippenhok
meer veilig, want overal moeste de
veren vandaan gehaald worden. Ik zie
ons nog door de Tilburgse straten rijden
op een studentensjees, met een enorme
stoet kinderen achter ons aan. Geweldig
leuk was dat.’
Dergelijke reacties waren voor meneer
Quint altijd het bewijs dat er naar een
programma geluisterd werd, hoewel
ook de briefjes die hij kreeg daar niet
om logen. Vooral met de hoorspelen
was het regelmatig prijs. ’Als iemand
een bepaald deel gemist had, kreeg ik
prompt de vraag wat er allemaal ge
beurd was’, zegt meneer Quint; ’En bij
het Radio-prentenboek was het vaak
helemaal erg. Dat zonden wij uit tussen
2 uur en half 3, en dan gebeurde het
wel eens, dat op de andere zender net
een voetbalwedstrijd begon. Massa’s
brieven leverde dat op. Vooral van
vaders die schreven dat het ongeveer
g in huis was en dat de kinderen
irlijk tóch altijd wonnen!
Gebruikmakend van bijna elk element
uit de hedendaagse popmuziek heeft
componist Galt MacDermot terugge
grepen op de sound en het ritme van
muziekstromingen uit New Orleans,
Nashville, Liverpool, Memphis en New
Delhi. En de muziek is de polsslag van
nil, het swingt, is vol rock en blijft je
bij. Het is één van de meest inventieve
en adembenemende show-successen uit
de hedendaagse theatergeschiedenis.