KEES doormW-en hooll 19.50 Ir Hair’ op 7, 8 en 9 juli Tilburgse Stadsschouwburg hamers van neerlandia Dubbel feest voor meneer Quint in T SPORTAFDELING Spooriaan 314 (hoek Heuvel) Tel. 33960 Medewerkster Willem Vos nv medewerkers monteur opruimers Willem Vos nv STADSNIEUWS iende In mei méér gespaard Hoe naar ’Hair’? Tweede zomeravondconcert met Gerard van Blerk, solist „De Oepers” organiseren oriëntatierit per fiets DETILBURGSE KOERIER uni 1970 - pagina 6 Donderdag 11 juni 1970 - pagina 7 Speciale Vaderdagaanbieding. IG 36 in de allernieuwste v.a. stond met de grond gelijk gemaakt te wt Heuvelstraat 50 (hoek Willem ll-straatl iet Bij Willem Vos is plaats voor een 5 :nde voorde mechanische administratie. ANTON KOENE Tilbi :n :zin) 150.- vóór de produktie-afdelingen. voor mechanisch onderhoud. Zonnebrillen Oebele en Badtassen Drogisterij Ria van DIJK Tlvollstraat 136 - Telefoon 22345 Iburg De Wigwam aamheden van i voor Noad instuif bij Postelse Hoeve Rol zó uw buikje weg. Rol zó uzelf fit met de Rijks' >pen maanc Aanmelden bij de heer A. in 't Veld op onderstaand adres Wij breiden onze produktie uit en zoeken: j hem tien ■enwoordi Tilburg... Leer is ’in’. Demode is er vol van. sneert voor slist GERARI jaar ;oed Pasteltinten CHEM. REINIGEN Korvelseweg 174 Tel 04250-21697 opge 135 Het van over tijder het C visior sportdag afsluiting het thans itegen- 59. jfje naar eelszaken jank, jrg of heer .032 it dan jer bent Uw werk. Enige administratieve kennis is gewenst, maarakkuratesse en oolettendheid staan voorop. oorlog natuurl gegeven auwburg een goed leidings- wordt, aire ronduit nen gaan vallen welk Inkele honderden gents Jan cömi reerde <i ’zeer goed’ In aansluit in Spanje nale Ding Compc Markei -In Tilbt sieren ove Willem Vos nv, Goirkestraat 111, Tilburg. Telefoon 04250-33530 Vakopleiding niet vereist, wel oplettendheid en gevoel voor kwaliteit. getrapt; i Berger’s b groep; Sheila, samenleeft; Wc Mick Jagger; e. Carmichael met Dan zijn daar Jee om-de-fabriek-netjes-te-houden. Kunnen 65+-ers zijn, eventueel voor halve dagen. Welkom op 7, 8, en 9 juli in de Tilburgse Stadsschouwburg bij dat fenomeen dat Hair heet! Een uitvoering door een internationaal arties tengezelschap in een (gedeeltelijke) vertaling van Lennaert Nijgh. Mu ziek door een orkest o.l.v. Thijs van Leer met Gerard Akkerman (gitaar) e.a. Door zijn acteur-auteurs beschreven als een ’non-book musical’ en door allerlei minder langharige beschouwers als een heidens ritueel, een thea trale ’be-in’, een demonstratie, een oproer, een happening en een schandaal, is Hair geboren op stukjes pakpapier, lege enveloppen en ander beschrijfbaar materiaal dat op een grote hoop werd gegooid door twee acteurs: Gerome Ragni en James Rado. Toen - na bijna twee jaar, vier probeersels en een intensieve speurtocht naar een componist die leidde naar de kust van Staten Island, waar Galt MacDermot zich verborgen hield - ging Hair eindelijk in première in het eminente New York Shakespeare Festival Theatre. Omdat Hair weigerde na de geplande acht weken zijn laatste adem uit te blazen, verhuisde het met alles d’rop en d’ran naar het Ceetah theater: een omgebouwde danstent in een gebouw op Broadway dat op het punt morden. ’Al vóór de oorlog Waayenburg, die toe te’, vertelt mijnhc ’s zaterdagsavonds waarvoor hij de waarbij ik de tekste uitspri gedaar Ale> lijks make selectie aange jonge Nederlandse j lopen jaren trad hij Duitsland, Zwitserla land en verleende s king Nede waardiging en vooral met veel gees tdriftig gejuich. Eén van die mensen die helemaal in de ban van Hair geraakt waren was Clive Barnes van de New York Times die - nadat hij had gezegd dat het ’the frankest show in town’ was - verder schreef dat het de ’eerste Broadway musical was die de werkelijk heid van vandaag niet benaderde als de werkelijkheid van gisteren.’ Ook ge- Verwacht wordt dat de belang stelling voor Hair groot zal zijn. Zeer groot zelfs. De kassa van de stadsschouwburg gaat a.s. zater dag 13 juni wel om 11.00 uur open voor de kaartverkoop, maar al van 7.Q0 uur ’s morgens zullen er volgnummers worden uitge reikt om alles zo eerlijk mogelijk te laten verlopen. Op die volg nummers kan men dan zijn kaar ten krijgen, mits men ze zelf van af 11 .00 uur komt halen. Zo kan men naar ’Hair’. >«.u»»v...^uwburg te Tilburg zal -i 1970 om 20.15 uur <ABANTS ORKEST o.l.v. gast- ANTON KOENE met als solist GERARD VAN BLERK - piano een als ANTON KOENE begon zijn muziekstu dies op 8-jarige leeftijd. Na de vakoplei ding was hij achtereenvolgens werk zaam als violist in het Tilburgs Stedelijk Orkest, het Radio Philharmonisch Or kest te Batavia en als concertmeester van het Rotterdams Kamerorkest en het Nederlands Kamerorkest. hij 2de concertmeester Orkest en oprichter, te- WiIt u u schriftelijk of telefonisch wenden tot de heer G. Willemsen? Willem Vos nv, Goirkestraat ll 1 Tilburg. Telefoon 04250-33530 ze Wim isdien vor Quint een onaf- zel het onafschei- paar jaar in gevaar Rosemarie Lippes trouwen, en dat be- nog, dat ze niet meer cht zijn van de KRO. tar boompje gewis- int; ’Ik heb de afde- en van haar overge- mee als een ge- g kende ik Alex van t. .oen bij de radio werk- jnheer Quint; ’Hij had een programma platen uitzocht en trbij ik de teksten tussendoor mocht spreken. Dat hebben we zo samen aan totdat de oorlog voorbij was. ;x kreeg toen de opdracht om dage- s een programma voor de zieken te ken, en daarbij ben ik zijn assistent geworden. En zo is het allemaal begon nen. Maar in 1945 waren er nog maar name vrijdag 12 zal in Hotel- se Hoeve’ (Dr. te N.O.A.D.- iden. en dans hoog- zorgd door ians’. Alle jporters en verdere den met hun dames Bij de Rijkspostspaarbank is in de afge lopen maand twee miljoen gulden meer ingelegd dan opgenomen. Vorig jaar gaf de maand mei een spaar overschot te zien van 11 miljoen. In totaal werd in mei ingelegd 137 miljoen (in mei 1969: 146 miljoen) en genomen 135 miljoen (in mei 1969: miljoen). inleggerstegoed bedroeg uit. mei dit jaar 5642 miljoen gulden r 5330 miljoen op 31 mei 196S Iburg Noord gaat men discus ser de wereldproblematiek. De eerste bijeenkomst daarover wordt ge houden op maandagavond 15 juni om acht uur in de Bejaardensociëteit, Schans 123. Alle belangstellenden zijn j hartelijk welkom. In de Stadsschouwbui op dinsdag 23 juni b, HET BRABANTS O”’ GE RA™ YAM PLE! RAVEL-PROGRAMMA brengen tweede zomeravondconcert. Ravel - Rhapsodie Espagnole Ravel Concert voor piano en orkest G-Dur (solist GERARD VAN BLERK) PAUZE Moussorgsky bew. Ravel - Schilderijen tentoonstelling Ditzelfde concert wordt ook g op 22 juni 1970 in de Stadsschol te Eindhoven. Na verscheidene malen uitgebreid her schreven te zijn vervolgde Hair een zegetocht zoals nog niet in de geschie denis van de show-business was voorge komen. Broadway reageerde vol af schuw, verrassing, ontzetting, veront- De feestelijkheden rond het 60-jarig be staan van N.O.A.D. zijn voor een deel achter de rug. De nog plaats hebbende gebeurtenissen zijn de N.O.A.D.-instuif en de jeugdsportdag. Dit weekeinde, met juni (aanvang 8 uur) Restaurant ’De Postelse Deelenlaan, ’t Zand) de grote instuif-avond worden gehouc Deze avond, waar muziek tij zullen vieren, wordt verze het orkest ’The Caladonians N.O.A.D.-leden, supp sympathisanten worde daar verwacht. Op zaterdag 13 juni, dus de dag daarop, worden de jubileumfeestelijkheden be sloten met een jeugdsportdag. Op de terreinen aan de Eginhardstraat zullen de jeugdleden elkaar bekampen in be- hendigheidsspelletjes, oefeningen en tests. Voor degenen onder de junioren, die zich de sterksten tonen bij de af te leggen vaardigheidsproeven, zijn mooie prijzen beschikbaar gesteldDezejeugd- zal zonder twijfel een leuke zijn van de festiviteiten van 60-jarige N.O.A.D. De karnavalsvereniging ’DE OEPERS’ organiseert op zondag 14 juni een oriëntatierit per fiets, waaraan door ie dereen (ook niet leden) kan worden deelgenomen. De rit door het prachtige Brabantse Na tuurschoon en is zelfs zonder prijzen de moeite waard om gereden te worden. De start vindt plaats om 13.00 uur bij Café Restaurant Populair, Kard. van Enckevoirtstraat 15, Tilburg. Op dit adres kan men zich ook opgeven voor deze rit, tot een half uur voor vertrek. Inschrijfgeld f. 2,50 per persoon. een paar mensen bij d reen moest eigenlijk daar dat ik ook nog ter geweest ben. In Alex van Waayenburg geleerd.’ In die jaren net na de ooi zat ook Rosemarie Lippes, die toen jeugdprogramma’s maakte, bij de KRO. Z<j vond het echter prettig ook een mannenstem in haar programma’s te hebben, en daarom vroeg ze Wim Quint om mee te doen. Sindsdien vormden Roos Lippes en Wim r scheidelijk duo. Hoewe delijke al na een scheen te komen, ging toen nameljjk 1 tekende in die tijd n vast in dienst mocht ’Toen hebben we mai seld’, lacht Wim Quim ling Jeugduitzendingei nomen en Roos deed alleen nog losse medewerkster. Zjj stelde deelte van de programma’s mee samen en presenteerde elke uitzending mee.’ Vanaf die tijd volgde er een lange reeks van programma’s die Rosemarie Lippes en Wim Quint enorm bekend maakten I rker. I ■4/TK_ de radio, dus iede- )K alles doen. Van- omroeper en repor- elk geval heb ik van het vak geweldig >rlog - Voor de uitvoering op zondag van de kinderoperette Fabloen de Ezelin is nog j een beperkt aantal kaarten beschikbaar. Deze kunnen aanstaande zaterdag wor- den gehaald aan het adres Korte Tuin- straat 7, in de zaal van St. Eloy tussen half elf en twaalf uur. Willem Andriessen na drie jaar het eind diploma piano werd toegekend met on derscheiding. Dit stelde hem in de gelegenheid verder te studeren voor het solistendiploma, dat hij twee jaar later aflegde. Dit exa men behaalde hij met de onderschei ding ’Prix d’excellence’. De concertgebouw-vrienden gaven Van Blerk ’de vriendenkrans’. De jaren 1949-1950 bracht- hij door te Parijs, waar hij zijn pianostudie voltooide bij de vermaarde pedagoog Yves Nat. In 1951 werd hij door een jury, welke op initiatief van het Nederlandse Im presariaat was samengesteld, bij een gewezen als een van de beste pianisten. De afge- ij herhaaldelijk op in land, België en Enge- solistische medewer king aan concerten van verschillende Nederlandse orkesten. Verder speelde hij met alle radio- orkesten o.a. onder leiding van Jean Foumet. In 1955 maakte hij met de violist Ricar do Odnopossof een tournee door Indo nesië en Malakka. Gerard van Blerk treedt regelmatig op met Het Brabants Orkest. GERARD VAN BLERK werd op 14 mei 1924 te Tilburg gebo ren. Reeds als kind gaf hij daar concer ten en was leerling van Kees Heerkens. Na zijn eindexamen gymnasium ging hij naar het Amsterdamse Conservatorium, waar hem als leerling van de directeur bruikte hij woorden als ’verfrissend’, ’nieuw’, ’meesterlijk’, ’prachtig’, ’lief lijk’, ’subtiel’ en ’pure pret’. Het anti-verhaal van Hair vertelt alles over George Berger, een woelig lang harig figuur dat van de high-school is Claude Hooper Bukowsky, beste vriend en leider van de die met Claude en Berger Voof, die een tik heeft van en Hud, een soort Stokely gevoel voor humor, sanie, zwanger en ver liefd op Claude, Crissy en Dionne, Paul, Steve, Suzannah en de rest van de ’pro- love, pro-drugs, pro-sex and anti- establishment’ groep, die er gewoon zijn, toeristen bang maken, protesteren, een oorlog of twee herscheppen, hasjiesj roken, hun kleren uittrekken, zingen op straat, de liefde bedrijven en zichzelf en hün publiek amuseren. In 1958 werd bij het Gelders vens leider van het Gelders Kameror kest. In 1961 volgde zijn benoeming tot tweede 1ste concertmeester van Het Brabants Orkest, met welk orkest hij regelmatig solistisch optreedt. In 1962 nam hij deel.aan de Internatio nale Dirigentencursus van de Neder landse Radio Unie o.l.v. Franco Fer rara, en met de aldaar opgedane ervarin gen begon hij een volledige conservato- riumstudie aan het Brabants Conserva torium met als hoofdleraar Jan Out. Op 2 juli 1966 deed hij zijn eindexamen aan genoemde instelling met medewer king van Het Brabants Orkest. De exa mencommissie, bestaande uit de diri- »enten Hein Jordans, Paul Hupperts, Out, Louis Toebosch en de rijksge- imitteerde dr. Walther Boer hono- dit optreden met het predikaat oed’. «uiting hierop nam Anton Koene ~e deel aan de 1ste Intematio- Jirigentencursus te Santiago de jostela en te Madrid o.l.v. Igor cevitch, bij welke laatste hij mo menteel zijn studies voortzet, hierdoor in staat gesteld door het Ministerie van Cultuur en Recreatie. Zijn activiteiten in Spanje resulteerden in een optreden *“Jens twee openbare concerten met «c, Orquesta Nacional de la Radiotele vision Espanola, en het ontvangen van een diploma met eervolle vermelding, benevens een prijs, beschikbaar gesteld voor de beste cursisten door het Spaan se Ministerie van Voorlichting. Zaterdagmiddag om 2 over 4 zal eindelijk de beslissing g- schoolkoor uit Nederland in 1970 het allerbeste is. Enl kinderen zullen dan het keeltje nog eens schrap zetten, om via radio en televisie menig toontje de huiskamers binnen te slingeren. Begeleid door een muziekensemple onder leiding van Joop Stokkermans, en voor een knappe jury die zal gaan uitmaken welke school de zilveren stemvork voor een jaar mee naar huis mag nemen, en bovendien naar België mag om daar voor de radio op te treden. Het zal er dus zaterdag weer gaan spannen en vooral de jury krijgt het niet gemakkelijk, want voor het eerst zitten er geen 6 maar 10 koren in de finale. Het is namelijk een beetje feest bij de KRO, omdat het Kinderzangfestival dit jaar precies 10 jaar bestaat. Het was meneer Quint die in 1960 op het geweldige idee Awam, elk jaar een groot zangfestival te organiseren. En omdat het dit jaar ook precies 25 jaar geleden is dat meneer Quint bij de radio kwam, is het voor hem wel een dubbel feest! Op de tijd dat we een afspraak hadden gemaakt voor een babbeltje, is meneer Quint (58 en vader van 4 meisjes en 1 jongen) nog druk bezig met allerlei voorbereidingen voor het zangfestival. Tk had nooit durven denken dat het nog eens tot zoiets groots zou uitgroei en’ verbaast hij zich: ’Dit jaar is er weer een record aantal inschrijvingen. Maar liefst 600 klassen, dat wil zeggen meer dan 25.000 kinderen. Van sommige scholen hebben zelfs twee of meer ko ren ingeschreven.’ Vanaf november van het vorig jaar zijn bijna elke dag drie ploegen alle deel nemende scholen afgereisd, om daar op names voor de voorronde te maken. De jury heeft al die bandjes beluisterd en koos hieruit 100 koren die aan de kwartfinale mochten meedoen. Op 12 mei volgde dan een spanninge halve fi nale waaraan nog maar 20 koren deel nemen, waarvan er onvermijdelijk 10 moesten afvallen. De tien die toen overbleven treden nu zaterdag in het strijdperk. Al met al dus een heleboel werk, waaraan meneer Quint dan ook zijn handen vol heeft. Toch heeft hij er beslist geen spijt van dat hij tien jaar geleden met het idee voor een Kinderzangfestival voor de dag gekomen is. Tk vond dat de liedjes die destijds op de scholen gezongen werden allemaal zo verouderd waren. Er zat eigenlijk niets moderns tussen’, zegt hij niet al te vleiend. En hij kon er nog over meepraten ook, want voordat hij bij de radio kwam is meneer Quint nog 14 jaar onderwijzer geweest. Tot 1970 is meneer Quint ook hoofd van de jeugdprogramma’s op de tele visie geweest. Hij heeft zelfs het plan voor ’Oebele’ bedacht; Tn de vakanties zie je altijd overal ’Jongenssteden’ en ’Meisjessteden’ verschijnen en daarom dacht ik: waarom zou zoiets niet op de televisie kunnen. Een lekker rommelig stadje waar van alles kan gebeuren. Ik kon echter niemand vinden die dat aan durfde. Totdat ik Bram van Erkel sprak, die toen ’Oebele’ ontworpen heeft, wat een geweldig succes gewor den is.’ De twee hoofdrolspelers uit ’Oebele’, Aagje en Koen, zullen zaterdag dat an dere grote succes van Wim Quint gaan presenteren: Het Kinderzangfestival. Ondertussen heeft meneer Quint zijn jeugdprogramma’s aan jongere collega’s overgedaan. Maar Wim Quint blijft nog steeds dè grote man achter de scher men, die bij zijn 25-jarig jubileum in augustus a.s. vast een heleboel felicita ties in ontvangst zal mogen nemen. Ei genlijk moesten wij hem in Tilburg ook nog maar eens inhalen op een sjees. Er zijn alleen tegenwoordig zo weinig kip penhokken in T 10 jaar Kinderzangfestival en 25 jaar bij de radio in Nederland, ’s Zondagsmiddags kwam het Radio-prentenboek en verder waren er nog programma’s als de Blokhut en de Wigwam. Vooral de Wigwam werd een geweldig succes. ’We hebben er maar liefst 1280 uitzendingen van ge had’, vertelt méneer Quint. ’Het pro gramma was helemaal in Indianenstijl, waarbij wij ons voor Opperhoofd en zijn Swuaw speelden. We werden in die tijd trouwens ook veel uitgenodigd om in het land op te treden. Zo hebben we bijvoorbeeld in Tilburg eens een fancy- fair geopend in ons Indianenkostuum. Daar was toen nog een wedstrijd aan vastgekoppeld, dat alle jongens en meisjes die een Indianentooi ophadden gratis binnen mochten. Nou, er wat toen in heel Tilburg geen kippenhok meer veilig, want overal moeste de veren vandaan gehaald worden. Ik zie ons nog door de Tilburgse straten rijden op een studentensjees, met een enorme stoet kinderen achter ons aan. Geweldig leuk was dat.’ Dergelijke reacties waren voor meneer Quint altijd het bewijs dat er naar een programma geluisterd werd, hoewel ook de briefjes die hij kreeg daar niet om logen. Vooral met de hoorspelen was het regelmatig prijs. ’Als iemand een bepaald deel gemist had, kreeg ik prompt de vraag wat er allemaal ge beurd was’, zegt meneer Quint; ’En bij het Radio-prentenboek was het vaak helemaal erg. Dat zonden wij uit tussen 2 uur en half 3, en dan gebeurde het wel eens, dat op de andere zender net een voetbalwedstrijd begon. Massa’s brieven leverde dat op. Vooral van vaders die schreven dat het ongeveer g in huis was en dat de kinderen irlijk tóch altijd wonnen! Gebruikmakend van bijna elk element uit de hedendaagse popmuziek heeft componist Galt MacDermot terugge grepen op de sound en het ritme van muziekstromingen uit New Orleans, Nashville, Liverpool, Memphis en New Delhi. En de muziek is de polsslag van nil, het swingt, is vol rock en blijft je bij. Het is één van de meest inventieve en adembenemende show-successen uit de hedendaagse theatergeschiedenis.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1970 | | pagina 7