WASMACHINECENTRALE Gerard Brands verwierf alleenvertegenwoordiging van bekende Japanse cosmetica In 1969 gingen 17.000 mensen met de N.S. op reis voor korte vakantietrip Vrijdag (voorlopig) het laatste ’Schaep’ Bartels Radio en TV opent schitterende zaak op Besterdring 2 brillen Astralon - Trevira - Diolen - Jurken - Pakjes - Vesten - Pullovers - Blazers - Rokken VOOR MOEDERDAG Reizen maakt hongerig MINDER KRUYSSEN-DONDERS 1 I I I I I I I F.L. Derkzen KEN H. ROBBEN-DE ROOIJ MEER HU WAST! MAAR U ZIET HET NIET EN U HOORT HET NIET! (Bauknecht ■mkT' ’Vast en zeker’ handig boekje Zojuist is voor de tweede maal een boekje verschenen - als uitgave van het Voorlichtingscentrum Sociale Verzeke ring en het Ministerie van Sociale Zaken en Volksgezongheid - waarin een aantal actuele teksten is verzameld op het terrein van de sociale verzekering. Willem II naar Heemstede L Vrijdag 8 mei 1970 - pagina 7 DETILBURGSE KOERIER nei 1970 - pagina 6 isie de voor EFOON 2421S 4OOL JUBILEUMJAAR VOOR ACHTDAAGSE VAKANTIEREIZEN gevraagd en andere i deze af- ISt wastiewelofwastienietP Ruime keuze en zéér lage prijzen in Alleen bij de speciaalzaak in breigoed BWA 105.3k. 200 Voor VAKKUNDIG advies In „De Koerier" heeft onbetwist de geld komt uw advertentie TILBURG TELEFOON 20275 ROSMOLENPLEIN 4-5 J Voor U vader, zoon of dochter 'n stille wenk Geef ook dit jaar moeder 'n blijvend geschenk grootste oplage en wat zegt u van de afdruk? Wij bezoeken de markten Tilburg, Goirle, Oisterwijk, Kaatsheuvel zeer 7" speelt ijk worden ersoneels- tevoren ook het de hand gewerkt door s voorzieningen. werd de m onder de Korvelseweg 65 - Tel. 24020 - Tilburg BRABANTIA TRAPPEN STRIJKTAFELS idukten vol- e eisen. Het GERO CASSETTES PANNEN TIEK t is van ”t Schaej 8 mei c Besterdring 49 en 47 - Tilburg - Tel. 32470 GRATIS KINDERMUNTZEGELS KOP EN SCHOTELS vanaf 0,95 TUIN MEUBELEN TAFELS PARASOLS vanaf 39,95 LUXE RIETWERK HOUTEN ARTIKELEN PLAY BOYS vanaf 3,95 GEBAK- STELLEN vanaf 13,50 KRISTALLEN SERVIEZEN vanaf 87,50 GLAS vanaf 40,— THEE- BEURZEN vanaf 11,“ huizen voor rkomende fdgebouw. gesteld op I tot 3.90 Roestvrij stalen PEDAAL EMMERS vanaf 16,95 Zouden er ’in de meer gesc geval is - ïsprekingen werd be- r. Handelmij. Gerard Brands, Tilburg, het exclusieve ver- s opa risico ger opzichten tot een grote stad )k als handelscentrum uit te Geweldig, die twee nieuwe volauto- nieuws. Want alle Bauknecht wasauto- matische wasmachines van Bauknechtl maten draaien vrijwel geruisloos. Ze wassen onzichtbaar en onhoorbaar. En over de degelijkheid en de betrouw- Onzlchtbaar I Door de extra deur vóór baarheid ven deze machines hoeven we de glazen vuldeur. Dat maakt zo’n al helemaal niet meer te praten. Er staat machine dlrektveel mooier, strakker immers Bauknecht opl en moderner. Dat maakt zo’n machine Kom even langs, dan vertellen wij u er ook direkt veel veiliger voor kinderen. meervan. En zo goedkoop kocht u nog Onhoorbearl Maar dat Is eigenlijk niets nooit een Bauknecht wasautomaat. S WEET WAT VROUWEN WENSEN toegenomen, in i betere financiële dat zich de laatste jaren in alle ontwikkelt, begint zich ooi Ook op 7-12 mei is van zeer goe< liggen, die Aan huis en in cantines worden demon straties gegeven, waarbij gratis huid- advies wordt verstrekt. Er wordt bijzon der de nadruk gelegd op het geven van goede adviezen. Het is deze maand vooral een program ma met zwier dat The Blue Note zijn gasten presenteert. Drie Tsjechische meisjes, die zich de Sali-Sisters noemen, en die de laatste jaren dansend in de Scandinavische landen doorbrachten, zijn voor de eerste maal in Nederland. jk een bloembollenrit De adressen waar de worden verstrekt zijn ipportersvereni- om half elf bij Pas vereniging doet dit elf vanaf het Lieve functionele rol gaan vervullen. Het een gevel geworden die de moeite v het bekijken alleszins waard is. De etalage springt er als het ware uit naar voren en geeft meteen een inzicht in het zeer grote assortiment artikelen dat Bartels Radio en TV voert. Deze naam is immers wat aan de ’kleine’ kant gekozen, w: bevat véél zelf niet ze branche is. groc afsp en j Zij brengen een aantal zwierige dansen en zij weten de bezoekers te boeien met hun gratie. Een opvallende gaste is de Engelse Annette Harlow. Zij treedt in The Blue Note op als zangeres en zij doet dat bepaald niet onverdienstelijk. Amsterdams meest druk bezoch te gebouw is het Centraal Station. Dagelijks komen er tus sen de 85 en 100.000 reizigers. Dat vergt uiteraard de nodige voorzieningen, die gericht zijn op het versterken van de inwendige mens. Dat kan behalve in het periferie’ van ons land schikte hotels zijn dan thans het - en dan bij voorkeur op plaat- spijs en drank aan de reiziger ge bracht: 19.950 koppen koffie, 3.000 flesjes limonade en 4.200 bier, 18.200 kroketten, 4.200 nassiballen, 1.680 salades, 3.000 amandelbroodjes, 6.900 saucijze- broodjes, 2.900 gevulde koeken en 9 a 10.000 belegde broodjes. Deze maal wordt dat verzorgd door de Frangaise Helène Carona, die haar num mers voortreffelijk weet te presenteren. De muziek wordt verzorgd door een uitstekend trio, dat bestaat uit een Fin en twee Italianen. Vorige maand waren zij nog in Oslo; in mei zijn zij te gast bij The Blue Note. Lukas, die al eerder door saneringsplan nen uit zijn woning werd verdreven, heeft er ook volop mee te maken. Hij weet, zoals gewoonlijk, weer overal van. Aantallen van 17.000 deelnemers bete kenen - in geld uitgedrukt - omzetten in de miljoenen. Voor de hotellerie is hier mee thans jaarlijks een verrekening van ca. 2 miljoen gulden gemoeid. Naar autocarbedrijven gaat - voor de betaling van de vele busexcursies - jaarlijks ca. f. 300.000,-. Ook restaurants ’onder weg’, bootondernemingen, bezochte evenementen en andere objecten profi teren mee van deze reizen. De 8-daagse NS-reizen strekken zich nu jaarlijks uit over een periode van ruim vier maanden en vinden in die periode elke week plaats, zonder enige onder breking. Vooral de hotellerie heeft zo wel deze lange periode als de zekerheid van een bezetting gedurende vier maan den gewaardeerd. Het kostenbeeld van deze hotels is er zeer gunstig door beïnvloed: inkoop, personeelbestand voor maaltijden en onderhoud van kamers, beschikbare vrije tijd tijdens de dagen van excursies, alles kan men van plannen en regelen. Dankzij feit, dat de aantallen boekingen geruime tijd van tevoreh bekend waren en een steeds gelijkmatiger bezettings- beeld over die vier maanden te zien gaven. Bij deze reizen is het namelijk gelukt te komen tot een spreiding van vakanties over de totale vier maanden. Juni, juli en augustus verschillen in deelnemertal thans weinig meer van el kaar. Zij heeft een sfeervolle stem. Bekend heid heeft zij in Engeland vooral ge kregen als drumster in een damesorkest, maar zij is haar carrière begonnen in de beat. Ook in ons land is zij geen onbe kende. In verschillende steden in het westen trad zij op, maar deze maand is zij voor het eerst in Tilburg, waar zij in de maand mei optreedt. Ook het strip pen ontbreekt niet op het programma. Ook de wetenschap bij de hoteliers dat NS werkt op de continuïteit, en hen niet plotseling uit het programma zal laten, is van grote betekenis gebleken. Daardoor zijn velen er toe over gegaan hun hotels geleidelijk te moderniseren. En hierop heeft de NS dan weer inge haakt met de organisatie - naar dezelfde bestemmingen - van de minitrips in de periode september tot mei. aldus de heer J. Bartels, ’maar vooral voor nieuwe relaties is het goed te weten, dat wij onze handen na de leve ring niet van hen terugtrekken. Wij blijven garant voor de artikelen die wij geleverd hebben.’ In de uitgave vindt men een bundeling van een aantal teksten van de radiouit- zendingen die voorlichtingscentrum en ministerie sinds 1967 elke vier weken verzorgen. Begrijpelijkerwijs kan prak tisch iedereen hiermee zijn voordeel doen. Het boekje, dat er keurig uitziet en tot op vandaag bij is, kan men bestellen bij het V.S.V., Rhijnspoorplein 1, Amster dam. Deprjjsisf. 1,75. Het jaar 1970 is het tiende waarin de NS 8-daagse geheel verzorgde reizen in Nederland organiseren. In het eerste jaar stond er slechts één reis op het programma, naar Friesland. Dat juist deze bestemming het begin vormde van een steeds verder uitdijend reisprogramma vond zijn oorzaak in een verzoek van de KLM, die in Friesland een goed en exclusief object zag voor buitenlanders. Helaas lieten die -buitenlanders verstek gaan - die waren toen kennelijk nog niet zo ver - maar het aanbod van dezelfde reis op de binnenlandse ’markt’ ontmoette wel enige vraag: in totaal 160 deelnemers, in een periode van twee maanden. Volgens de verhalen kozen velen deze reis met de bedoeling - zoals een hotelhouder het formuleerde - om ’de graven van de voorouders te bezoeken’. Toch meende de NS mogelijkheden in deze opzet te zien. Daarbij kwam dat het risico gering was: de deelnemers reisden naar hun vakantiebestemming met de treinen van de gewone dienst, verkoop vond plaats in ’eigen beheer’ - op de stations en inlichtingenbureaus - en ook de propaganda vond voorname lijk plaats op stations en in treinen, dus op ’eigen terrein’. Vervoer, verkoop en propaganda dus alles in één hand. In de jaren nadien is duidelijk gebleken dat deze drie punten - met de wetenschap van een goede spreiding van de ver koop- en propagandaplaatsen over het gehele land - de basis hebben gevormd voor het succes van deze reizen. De buurtbewoners zijn niet van plan zich zomaar, zonder meer, gewonnen te geven. Maar wie uit deze sombere voor uitzichten zomaar concludeert dat ”t Schaep met de 5 pooten’, geen vervolg zal gaan krijgen is wel een heel erge zwartkijker. Het programma van deze reizen omvat thans 11 objecten. Daarvan zijn er zes in Nederland gelegen en vijf in België en Duitsland tezamen. Over 1969 bedroeg het aantal deelnemers ruim 17.000 en de verwachting is, dat de stjjgende lijn zich zal voortzetten. Om verschillende redenen: allereerst omdat de belangstel ling voor dit type reizen ’dicht bij huis’ duidelijk toeneemt. Voor velen is het een ontdekking te ervaren hoe weinig men zijn eigen land en he nabjje kent, en ook hoeveel nieuws en interessants daar te beleven valt. Bovendien is voor velen zo’n 8-daagse reis een soort twee de vakantie en vaak zelfs een derde vakantie. restaurant ook gebeuren in de grote en kleine wachtkamers, de cafetaria-snelbuffet op het per ron, bij de buffetten op het twee de en vierde perron en via auto maten op de perrons 3 en 5. Alles bij elkaar worden hier elke week gigantische hoeveelheden Steeds meer ontwikkelt de Bersterdring zich tot een winkelcentrum met een groot aantal nieuwe, moderne en zeer goed gesorteerde middenstandszaken. Vrijdagmiddag vond de opening plaats van Bartels Radio en TV, gevestigd Besterdring 87. Nog maar een vijftal jaren geleden begon de heer J. Bartels zijn zaak in een klein pand, maar toen zich verleden jaar de mogelijkheid voordeed het naastgelegen pand erbij te kopen, maakte hij onmiddelijk van de gelegenheid gebruik. In het najaar van 1969 werden beide panden gesloopt en daarvoor in de plaats is thans een zaak gekomen, die opvalt door de zeer fraaie architectonische vormgeving. Een grote rol daarbij heeft zeker gespeeld de heer Th. Bartels, architect te Tilburg en broer van de heer J. Bartels. Deze heeft er zeker niet naar gestreefd op de meest goedkope wijze een pandje weg te zetten. Op verantwoorde wijze heeft de architect gebruik weten te maken van traditionele en moderne materialen en hij heeft deze weten samen te brengen tot een prachtig ge heel. In de voorgevel konden op deze wijze marmer en aluminium een zeer In ”t Schaep met de 5 pooten’ keert de rust voorlopig terug. De aflevering van ep met de 5 pooten’, die vrijdag door de KRO-televisie wordt uitgezonden is voorlopig de laatste. Donkere wolken pakken zich in de aflevering samen boven de buurt. De saneringsplannen van de gemeente Amsterdam blijken vaste vormen te gaan aannemen. Ook ”t Schaep met de 5 pooten’ en de wassalon schijnen daar bij betrokken te raken. Dan speelt, vooral bij ouderen, vaak een rol dat zij zich niet aangetrokkén voe len, zoals de jongeren, tot de warme tot erg warme gebieden rond de Middel landse Zee. Zij geven de voorkeur aan een vakantie in het eigen klimaat. Dik wijls ook om gezondheidsredenen. ’Ik moet de dokter een beetje binnen be reik houden’, stelde een zeer bejaarde, zeer reislustige deelnemer eens. kooprecht voor geheel Nederland te geven. De verkoop geschiedt door Ménard Cosmetics Nederlands N.V., één van de N.V.’s van de heer Brands. Het is voor Tilburg, met zijn sterk uitgebreid karakter als centrum voor Noord-Brabant, zeer interessant, dat er de importeur gevestigd is van deze cosmetica, die kwalitatief zeer goed zijn en in een prijsklasse liggen, die voor iedereen te betalen is. Van alle produkten, die gebracht wor den, is de exacte samenstelling bekend. Alle artikelen zijn op wetenschappelijk verantwoorde wijze samengesteld en de samenstellingen werden door de Waren wet onderzocht. Zoals misschien be kend is er op 28 november 1968 een Cosmetica-Besluit in de Staatscourant gepubliceerd ter bescherming van de consument. Alle Ménard prod doen aan de hierin gestelde verkoop-programma omvat de volledige huidverzorging en make-up. Met de verkoop werd in oktober gestart en er zijn reeds vele tevreden klanten. Ofschoon Willem II nu niets meer kan gebeuren en slechts zal worden gespeeld om de eer en de premies voor de spelers, willen wij de heren vlak voor de reis naar Heemstede, waar RCH staat te popelen om wat winstpunten te be machtigen, toch op het hart drukken nog even vol te houden. Het is voor de kleine kern van eerste elftallers tot op heden een zwaar seizoen geweest, zodat zeker niet zonder hunkering wordt uit gezien naar het einde. Waar is waar; met de beperkte middelen, waarover de tricoloren uit hun spelersreservoir kon den en moesten putten is uitstekend werk verzet. Dit mogen we nu reeds vaststellen. De supporters gaan mee westwaarts en zullen er mogelijl aan vastknopen. 1 inlichtingen etc. i nu wel bekend. De Suj ging vertrekt zondag Buiten en de Reisve om kwart over Vrouweplein 10. Het tweede elftal blijft in eigen omge ving en krijgt zaterdagmiddag Vole- wijckers-B op bezoek. Aanvang nog steeds half drie. De ervaring van tien jaar met deze reizen heeft de NS ook wel geleerd, dat reizen niet - zoals vaak wordt veronder steld - een kwestie is van leeftijd. Het is veeleer een zaak van mentaliteit. En juist bij vele ouderen, weinig gewend aan reizen door financiële oorzaken, is de afgelopen jaren de reislust enorm Tilburg, met allure breiden. In mei 1969 heeft de heer Brands, als enige Tilburg, deelgenomen aan een Textielmissie naar Japan en Hong Kong, die georganiseerd werd door de verenigde vakbladen ’Texpress’ en ’Textilia’ De N.V. Handelmij. Gerard Brands doet reeds vele jaren zaken met het Verre Oosten. De eerste keer, dat de heer Brands Japan en Hong-Kong voor marktverkenning bezocht was in 1963. De laatste 6 jajjr is de ontwikkeling in Japan enorm geweest en speciaal de stad Osaka, waafdit jaar de Wereldtentoonstelling wordt gehouden, heeft zich geweldig uitgebreid. Voornamelijk om andere importen te zoeken, dan de reeds bestaande, werd voor de laatste reis van de heer Brands een nauwgezet onderzoek verricht. Hieruit resulteerde, dat buiten de normale handel, die zich meest op geheel of gedeeltelijke textielprodukten richtte, ook andere artikelen werden aangetrokken zoals b.v. Werkhandschoenen, die aan het industrie- en havengebied in Amsterdam en Rotterdam geleverd worden. Bij het bezoek van de Textielmissie werd door de heer Brands de lijn van MisSie maar gedeeltelijk gevolgd. Een geheel nieuwe branche werd Nagoya bezocht n.l. Cosmetica van firma Ménard Cosmetics Co-Ltd. Met deze fabriek waren februari 1969 al contacten gelegd. Een proefzending was reeds gestuurd en door deskundige schoonheidsspecialistes getest. In Nagoya kreeg de heer Brands persoon lijk een inzicht in de gang van zaken. Ook opdit gebied gaat Japan zijn woordje meespreken. Na Shiseido, de grootste fabriek van cosmetica in Japan, gaat ook de firma Ménard Cosmetics Ltd. zich over de wereld uitbreiden. Er werden besprekingen ge voerd met de exportmanager. Het bleek, dat men reeds expoteerde naar Zweden en Zwitserland en men was zeer geïnteresseerd in export naar Nederland. Na uitgebreide bes loten aan de N.V. Nog onlangs is de service-afdeling van de tv’s uitgebreid met kostbare meetap paratuur, zodat een storing snel opge spoord kan worden. Tijdens de receptie werd de familie Bartels bijna bedolven onder de bloem stukken. Het aardige daarbij was, dat vele bloemen afkomstig waren van de klanten, die met de andere zakenrela ties blijk gaven van vreugde met de opening van deze schitterende zaak. De winkeliersvereniging zond eveneens ge lukwensen en noemde het pand Tiet mooiste van de Besterdring’. Namens de Koerier wensen wij Bartels Radio en TV goede zaken. sen die niet reeds een zeker bezoek trekken in de zomermaanden - dan zou er zeker plaats zijn voor een groter aantal van deze NS-reizen. Overheids steun op een andere wijze dan thans aan hotels geboden wordt is dan echter wel noodzakelijk. Het mag de overheid toch wel iets zeggen dat van alle hotels waarmee NS in het kader van deze reizen werkt, er in al die jaren niet één gesloten is. want het leveringsprogramma meer. De heer Bartels kan seggen wat zijn belangrijkste Natuurlijk, er is een enorm oot assortiment radio’s en tv’s en ook speelapparatuur is er in vele soorten i prijzen. Verlichtingsartikelen komen in deze nieuwe zaak, die een oppervlak te heeft van ongeveer 2500 m2, goed tot hun recht. Exclusiviteit sj daarbjj een grote rol, maar kwaliteit staat bovenaan in het vaandel geschre ven. De collectie wasautomaten, koelkasten, sneldrogers en kleinere elektrische huis houdelijke apparaten is navenant. Er is keus in overvloed en de koper kan daarbij rekenen op deskundig advies. Niet alleen dat echter, want ook na de koop blijft de relatie - als het goed is - bestaan. Daarom beschikt men bij de firma Bartels over een goed geoutilleerd service-apparaat dat in staat is vrijwel iedere storing op effectieve wijze op te heffen. ’Onze klanten weten dat wel’, de a.s. Voorjaarsbeurs die van i wordt gehouden, zal een stand met cosmetica en make-up artikelen worden ingericht. B|| i

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1970 | | pagina 7