N
hns/i
rsisburo
)5
EN
HG
i
*Een verrukkelijke babykamer
1,95
>,95
1,95
Geen lawaai voor inwoners
van de Finse hoofdstad
1,95
,95
kom
eens praten
over uw a.s. vakantie
25
i,50
i.50
*95
i,95
1,10
R
Geselecteerde
all-in-reizen
JAN DE COCK
dhüis RIANNE
Besterdring 61 TILBURG Tel. 31795
'I T
72
.O.P.
T 69
BIJ INTERSALES GAAT
HET SPAANS TOE
3 WEKEN HOOGMODE
VOOR LAAGPRIJZEN
ER
EWIJN
NCRV stelt wijkopbouw van
Stokhasselt ten voorbeeld
babyspeciaalhuis RIANNE
IRUM
AFIJN
IT
i
Inspraak - Financiering - Rechtspositie -
en gehuwde wijkverpleegster
z/h gl
Woensdag 14 januari 1970 - pagina 7
i 1970 pagina 6
DETILBURGSE KOERIER
MEEL
NOODSCHOLEN
de
FINSE VORMGEVING
Inspraak nodig
Het valt niet te ontkennen:
HELSINKI STEEDS BELANGRIJKER
WIJ METEN 3 WEKEN LANG MET 2 MATEN
v.a.
enz.
gezocht
v.a.
enz.
v.a.
enz.
v.a.
enz.
v.a.
enz.
enz.
v.a.
enz.
Brengt U de advertentie mee, hij is ƒ2,50 waard.
sprijzen
januari
De nieuwe geluidloze’ luchthaven van Helsinki
Gebrekkig
subsidiestelsel
Tel. 31795
midden op de westermarkt tel. 72258
parkeren bij de klink van de deur
n mogelijk zou maken zonder de dage-
iteiten te hoeven onderbreken of te
39,75
39,—
t Groene Kruis
igen deskundige
>otste gel
tevens een
’HOLLANDS WELVAREN’
NIEUW PROGRAMMA
s in
ten-
luwde v
de wijl
helaas nog wel eens wordt
1 met een kat in de zak.
al denkt de
iet eerste aan.
24,—
29,—
98,—
89,— 98,
69,—
59,—
69,—
59,—
39,—
29,—
19,—
79,—
69,—
49,—
39,—
24,—
89,—
79,—
59,—
49,—
liter
In deze t
te ontwi
planr
kruis
van 1970
gebruike-
■rators (de
.vt samen-
>pers aan het
dinsdagavond - Onder de
,1.».gaat de
x visiepro-
jn, waarin aan
steed aan de
in feite de
I groten-
slling van
nauwelijks aanwezig.
neergezet. Het
n gebouwen
r, de datum
de Finse luchtvaartmaatschr
nair zijn
New Yor
daan.
bijvoor-
j, die de
1 zoveel
blijvc
andere
Jaarverslag landelijk Wit-Gele Kruis
N.S.plein 45, Tilburg
parkeren kunt u voor de zaak
slechts
29,— 35,—
34,— 39,—
i getrof-
zal dan
We hebben u heel wat te
vertellen, b.v. over
fameuze Arke-reizen. Daar
hebben we alleen al 5 reis
gidsen van voor u!
Onrust over rechtspositie
Er is de laatste jaren al veel verbeterd in
de rechtspositie van het personeel bij de
kruisverenigingen, maar nog altijd is er
een achterstand. Meestal vormen de
financiën het struikelblok. De lande-
Spoorlaan 360, Tilburg, tel. 04250-32783
Jaap van
sntieke ver-
soals de liede-
s naar Mexico
De KLM
teerde
vakanties voorzien van een
ciale aanbeveling, die gest
op deskundige controle v
aangeboden
transport
De inch
kunnen maken c
aanbeveling, zijn
Maar ook Frar
U kunt er op
ophalen. Wat
Zelfs als U nog niet 1
andere taal - spreekt
iet lntersales-t
47 artsen te weinig
Ook de werving van artsen voor het
kruiswerk is moeilijk. Volgens het jaar
verslag van het Wit-Gele Kruis ’mag
men gerust stellen, dat de full time in
het kruiswerk arbeidende artsen in het
algemeen worden ondergehonoreerd in
vergelijking tot hun collega’s.’
Volgens een onlangs gehouden enquête
zijn er bij de drie kruisverenigingen 43
vacatures voor full time artsen en 4
voor part timers.
Om het tekort aan verpleegsters op te
vangen, bezint men zich bij de lande
lijke kruisverenigingen momenteel op
het inschakelen van gehuwde verpleeg
sters als part timers in de wijkverple
ging.
De
plaats voor vijftienhonderd
waarvan de helft onder een speciale,
koude maanden verwarmde, overkap
ping een plaats kan vinden.
BARRICADE: vrijdag 16 januari in
Stadsschouwburg.
tijd is het uitgesloten een beleid
bikkelen, waaraan geen grondige
ining ten grondslag ligt, meent de
»auisvereniging. Al krijgt deze nood
zakelijke planning de laatste jaren wel
wat meer aandacht, er gebeurt toch nog
onvoldoende op dit gebied. ’De vraag
rijst, of er niet een planbureau voor
gezondheidszorg moet worden opge-
KOSTUUMS
WINTERJASSEN
COLBERTS
REGENJASSEN
PANTALONS
DIVERSE JONGENSKOSTUUMS
DIVERE JONGENSREGENJASSEN v.a.
DIVERSE JONGENSCOLBERTS
en nog veel meer koopjes
schrijft Bert
trokken in 1966
i de nieuwbouw-
ten westen van
bijna drie
in, die een
e land zou
in Queen-Anne-stijl
uitgevoerd in wit laqué J
met gouden biezen
gaat een aantal geselec-
alles-inbegrepen vlieg-
cen Spe_
stoeld is
van het
pakket van lucht
en land-arrangement,
lusive tours, die aanspraak
op een dergelijke
n in de reisbureau-
r aan een
uitlaatgassen te vermijden. In het ge- soort keurmerk in de vorm van
bouw is een restaurant met plaats voor een label, dat de naam KLM
driehonderd mensen. Er is een parkeer- draagt.
,?Yt0’.s’ Deze onderscheiding wil overigens
■•-rkan- niet zegëen dat tours met KLM
label luxueuzer of zelfs beter
zouden zijn dan andere inclusieve
vliegreizen; de KLM wil er slechts
mee aangeven, dat de kwaliteit
van deze Ité’s gecontroleerd is en
ook inderdaad overeenkomt met
wat men er op grond van reissom
en verstrekte inlichtingen van kan
verwachten.
The proof of the pudding is the eating. Neem voor
tien gulden een proefles. Dat tientje ontvangt U
terug, want U wordt zó enthousiast, dat U direkt
begint. Tenslotte moet het dit jaar in Uw vakantie
Spaans toegaan, nietwaar? Of Engels, of Zweeds
of FransOh, la, lal
Hoe groot de luchthaven van Helsinki
ook mag worden, men zal er aan een
van de belangrijkste aspecten van de
huidige maatschappij - de geluidshinder
- aandacht blijven besteden op een
wijze, die andere landen tot voorbeeld
mag strekken. Dat betekent vooraf
kritisch en niet uitsluitend commercieel
denken.
Voor de inwoners van de buitenwijken
van Helsinki, die op maar zeventien
kilometer van het centrum verwijderd
de gladde vogels zonder lawaai kunnen
zien opstijgen, is de nieuwe luchthaven
een 'geluidloze’ luchthaven die bij hen
gepaste trots en geen irritatie opwekt.
rans, Engels, Italiaans, Zweeds, Duits.
de internationale toer Uw talenkennis
it geen toeris,
tot tien kunt tellen - in een
t U meteen ’’over de grens”
op het Intersales-talenpraktikum.
In drie maanden is Uw spreekvaardigheid zo groot,
dat een buitenlander U verstaat, ook al beperkt Uw
kennis van vreemde talen zich nu nog tot: "Oh, la,
la, l’amour - I'm so sorry - caballero - non capito -
Fröken - schade.”
vrij logische zaak, omdat zij de
IIcLióki werd op 7
waarop de Finse
voor Luchtvaart vijftig jaar bes
lelijke festiviteiten, waaronder een lucht-
iow, geopend.
Deze tours, die met ingang 1
van start gaan, worden op de
lijke wijze door de tour-operat
reisorganisaties die het pakket
stellen) en hun wederverkoj
reizende publiek aangeboden.
Het ligt in de bedoeling om het label
reisprogramma, dat wereldwijd wordt
uitgevoerd, voortdurend maar niet
temin selectief uit te breiden, waarbij
uitsluitend gewerkt zal worden met
tour-operators die een uitstekende
reputatie genieten.
Want ook dezp tours zjjn en blijven het
produkt van de tour-operators, die het
pakket samenstellen en voor de kwali
teit van het gebodene verantwoordelijk
zijn. Het KLM keurmerk is dan ook
geen garantiebewijs van de luchtvaart
maatschappij, maar een duidelijke aan
wijzing, dat men op grond van eigen
waarneming ook volledig achter het
land-arrangement van deze speciale Ité’s
durft te staan.
Bij de KLM ziet men deze aanbeveling
en wat er achter staat als een belang
rijke service voor de vakantieganger die,
als gevolg van i
het toerisme, he
geconfronteerd
>rogramma maakte
gebruik van authei
jvolutiepoëzie, zo
e hij tijdens zijn reis
:nde in ondergrondse studenten
en de felle schimpliedjes, die
alles blijven bestaan onder de
van landen als Spanje en
and.
lijke kruisverenigingen streven t
beeld naar een pensioenregeling,
regeling voor overheidspersoneel
mogelijk benadert.
Tot nog toe is dit niet mogelijk geble
ken. Voor verplegend personeel van
ziekenhuizen is een verbeterde regeling
in het vooruitzicht gesteld en bij invoe
ring daarvan zouden de kruisverenigin
gen in een ongunstige positie komen te
verkeren.
De landelijke kruisverenigingen hebben
zich daarom half december met een
telegram tot de vaste Kamercommissie
Volksgezondheid van de Tweede Kamer
gericht, waarin zij aandacht vragen voor
dit njjpend probleem.
Op de peilers van contributie en de
huidige subsidieverlening is geen goede
zorgverlening te bouwen, meent het
Wit-Gele Kruis. Het subsidiestelsel is
gebrekkig en vormt een onvoldoende
basis voor een goede uitoefening van
het werk; bovendien verschaft het geen
zekerheid van financiering bij de plan
ning. De vraag rijst, of er niet naar
andere financieringswijzen
moet worden.
Het zojüist verschenen verslag over de jaren 1967-1968 van de
Nationale Federatie Het Wit-Gele Kruis te Utrecht geeft een
gedetailleerd overzicht van de vele problemen, waarmede de
thuisgezondheidszorg te maken heeft.
Het verslag geeft ook veel cijfers en bij lezing ervan krijgt men een heel
ander beeld van de kruisvereniging, dan de meeste leden hebben: het is
een groot bedrijf met een miljoenen omzet!
Het ledental bedroeg per 1 januari 1968 901.393 gezinnen, een stijging
ten opzichte van 1967 met 3,12 procent.
Het Wit-Gele Kruis samen met het (katholieke) Limburgse Groene
Kruis telt 4.731 werknemers, vooral kraamverzorgsters en wijkver
pleegsters, maar ook leidinggevende verpleegsters, artsen, sociologen,
psychologen en tal van andere deskundigen. Alleen al bij de 629
plaatselijke verenigingen ging een bedrag om van fl 38.752.081,-,
waarvan iets minder dan de helft bijeen werd gebracht door de leden.
De rest kwam uit subsidies en allerlei fondsenwervende activiteiten. De
81 kraamcentra van het Wit-Gele Kruis en Limburgse
boden aan ca. 51.000 moeders gedurende 503.890 dag
kraamzorg.
gebr
zijn
en t
voor werden ontworpen
radio en televisie. Het ge
miljoen Finse Marken g_.
van nieuwe wegen en pa
ongeveer dezelfde som.
Vanwege de nieuwe Finnairverbinding
tussen Helsinki, Kopenhagen, Amster
dam en New York zal het aantal
binnenkomende en vertrekkende pas
sagiers zonder twijfel toenemen, waar
door men genoodzaakt zal zijn het
nieuwe stationsgebouw uit te breiden.
Hiervoor zijn al voorzieningen
fen. De beschikbare ruimte 2
tweemaal zo groot zjjn.
In 1952 bouwde men overigens al een
nieuwe luchthaven in verband met de
Olympische Spelen die daar toen
werden gehouden. Men was echter zo
verstandig om eerst twee groots op
gezette start- en landingsbanen te con
strueren en zich niet te verliezen in de
bouw van monumentale bouwwerken
op korte termijn, ten einde alleen een
representatieve indruk bij de duizenden
buitenlanders achter te laten. De Fin
nen zijn bedachtzame mensen, die er
weinig voor voelen om snel een bouw
werk neer te zetten voordat alle as
pecten van het project terdege zijn
bekeken. Wie in 1952 en de jaren die
daarop volgden op het vliegveld van de
Finse hoofdstad neerstreek vroeg zich
vertwijfeld af of de piloot het toestel
niet bij vergissing tussen enige nood
schoten had neergezet. Het waren
slechts enige houten gebouwen die tot
15 mei van dit jaar, de datum waarop
l„whtvi«.tr..4at;chappij Fin-
1 intercontinentale vluchten op
>rk begon, dienst hebben ge-
uitbreidingen
lijkse aktivitf
storen.
Men is hierin volledig geslaagd. Terwijl men in
andere landen zich doorgaans na het gereedkomen
van nieuwe of verbeterde luchthavens over klachten
inzake de 'geluidshinder buigt, deed men dit in
Finland voordat men er ook maar een paal in de
grond dreef.
Een voor Finnen v 'j
vrijheid van het individu terecht zeer hot
De nieuwe luchthaven van Helsinki wet
september j.L, tevens de dag waarop de
Vereniging voor Luchtvaart vijftig jaar bestond, met
de gebruikt
vaartshi
thuisgezondheidszorg (officieel
’maatschappelijke gezondheidszorg’
geheten) is een belangrijk onderdeel van
de totale gezondheidszorg en een van
haar taken - de preventieve gezond
heidszorg - zal in de toekomst nog
voortdurend in belangrijkheid toe
nemen. Het jaarverslag van het Wit-Gele
Kruis gaat ook in op nieuwe werkvor
men, zoals het regionaliseren van de
organisatie. Rond 75 procent van het
Nederlandse volk is lid van een kruis
vereniging. Het werk van de kruisvereni
ging zal zich daarom optimaal moeten
kunnen ontplooien.
Zeventien kilometer ten noorden van Helsinki en
omgeven door zachtglooiende heuvels met dichte
bossen ligt de nieuwe luchthaven van Helsinki. Een
’geluidloze’ luchthaven voor de inwoners van de
Finse hoofdstad, want het opstijgen en landen vindt
vrijwel steeds plaats boven een zeer dun bevolkt
gebied.
In 1960 werden de plannen tot de bouw van de
nieuwe luchthaven ontwikkeld. Een jaar later toog
een commissie aan het werk om tot de voorberei
dingen van de bouw te komen. De drie belangrijkste
punten die bij de bouw voorop stonden waren het
voorkomen van geluidshinder boven de woonge
bieden, het scheppen van een efficiënte werkge
legenheid voor het luchtvaartbedrijf en een zo
danige constructie van gebouwen die latere
In 1968 deden 947.000 reizigers de
luchthaven van Helsinki aan. Er werden
39.000 vliegbewegingen geregistreerd.
De nieuwe luchthaven zal anderhalf
miljoen passagiers per jaar kunnen
verwerken. In 1970 zal men een aantal
aviobruggen installeren, terwijl met de
bouw van een nieuw vrachtstation zal
worden begonnen.
Het nieuwe stationsgebouw heeft uit
gebreide faciliteiten voor de pers. Er
1 speciale studieruimten voor radio-
teievisiemensen. De interieurs hier
in door de Finse
gebouw heeft 34
gekost; de aanleg
>arkeerplaatsen
In de verenigingsvorm van de kruis
organisaties waarin de medewerkenden
bestuursleden en werknemers (werk
neemsters) zijn, is aan de bestuursleden
het laatste woord. De functionarissen
zijn echter de deskundigen in de thuis
gezondheidszorg en de voortdurende
bijscholing welke zij ontvangen, maakt
hen steeds deskundiger. Het is niet
meer dan logisch, dat deze deskundig
heid op goede democratische wijze via
inspraak meeweegt bij het nemen van
beleidsbeslissingen
Bij het Wit-Gele Kruis wordt gestudeerd
op de vormgeving voor een georgani
seerde inspraak van de werknemers.
Niet omdat het actueel is om over
inspraak te praten, maar omdat een
juiste inspraak garanties kan scheppen
voor een deskundig beleid.
Wat het Wit-Gele Kruis in eigen organi
satie nastreeft, wenst zij ook naar
buiten en vooral met betrekking tot de
overheid. In het jaarverslag wordt ge
klaagd, dat de overheid op het stuk van
volksgezondheidspolitiek een ajdig de
prioriteiten vaststelt; inspraak van de
particuliere organisaties, die
gezondheidszorg in ons land
deels uitvoeren, is bij de vaststel
de rijksbegroting
Het Wit-Gele Kruis acht deze situatie
’hoogst onbevredigend’!
De kruisorganisatie vindt dat ’de eis van
medezeggenschap in het functioneren
van de overheidsdienst gerechtvaardigd
lijkt.’
’Dit verlangen krijgt een extra accent
door het feit, dat het overheidsapparaat
bureaucratiserende tendensen in zich
dreegt’ zegt het verslag. Het Wit-Gele
Kruis klaagt over de traagheid in af
doening van stukken door de overheid,
onevenredig grote controle, complexer
wordende beslissingsprocedures, etc.
Het verantwoordelijke architecten
bureau Ström had de supervisie over
ongeveer driehonderd men, die continu
aan dit project hebben gewerkt. Geluk
kig voor de inwoners van Helsinki, zette
niemand een potlood op papier al
vorens men de plannen van alle kanten
had bekeken en er ruim honderd andere
buitenlandse luchthavens van onder tot
boven waren bekeken..
Het nieuwe stationsgebouw is niet
alleen het grootste gebouw dat Finland
bezit, het is tevens een goed voorbeeld
van doordachte architectuur en de
wereldberoemde Finse vormgeving.
Men heeft soms van bijzondere materia
len gebruik gemaakt. Zo bestaat de
vloer uit blokken gedroogd berkehout,
waarvan de cellen met plastic zijn
gevuld. Vijfenzestig televisieschermen
en vierhonderd luidsprekers geven de
passagiers een stortvloed van infor
matie. Het architectenbureau dat de
uitvoering van het nieuwe stations
gebouw onder zijn hoede kreeg, be
paalde ook voor een groot deel het
interieur. Er heerst in de diverse afde
lingen van de aankomst- en vertrek
hallen een harmonie, die deze lucht
haven eerder tot een rustige vertrek- of
aankomstplaats maken, in plaats van
een neurotische heksenketel, die voor
internationale vliegvelden helaas maar
al te vaak het symbool is geworden. De
frisse lucht komt van een plaats, die
ongeveer driehonderd meter van het
hoofdgebouw is verwijderd.
De verse lucht wordt twintig meter
boven het startbaanniveau opgezogen, ’.'2*""®’.
teneinde het opzuigen van bijvoorbeeld brochures herkenbaar
issen te vermijden. In het ge-
een restaurant met plaats voor
Tilburg dinsdagavond - O
titel ’Hollands Welvaren’ g™
NCRV een vijftal televL.^
gramma’s verzorgen.
dacht wordt besteed aan
geestelijke volksgezondheid in
Nederland. De eerste twee pro
gramma’s gaan over het kind, dat
in onze moderne samenleving
steeds meer het kind van de re
kening dreigt te worden. Aldus de
inleiding in de NCRV-gids van
deze week.
Bert Schwitters gaat nader op dat
thema in: kinderen mogen steeds
minder. Zij mogen niet meer op
de nette gazons als die er al zijn!
tussen onze hoge flats spelen. Ze
mogen niet meer binnen spelen,
omdat de kinderkamer te klein is
en de woonkamer te rommelig
wordt. Zij mogen niet op de
galerij spelen, omdat één keer
uitglijden een hersenschudding
kan betekenen. Zij mogen niet op
het balkon spelen omdat het te
winderig is en te gehorig voor de
buren. Zij mogen niet op het veel
te kleine speelplaatsje spelen, om
dat zij dan een drukke verkeers
weg moeten oversteken. En als ze
dan toch het speelplaatsje hebben
bereikt, kan één verkeerd
’zwaantje’ alweer een hersen
schudding betekenen, omdat er
van die fijne harde tegels liggen.
De intra-murale gezondheidszorg
(klinische gezondheidszorg) ontvangt
het merendeel van zijn middelen uit
sociale verzekeringsgelden. De kruis
vereniging zou zich voor het kruiswerk
een medefinanciering uit de sociale
verzekering kunnen voorstellen, op een
aantal voorwaarden, o.a. dat er geen
scheiding wordt gemaakt tussen zieken
fondsverzekerden en niet-ziekenfonds-
verzekerden.
Verder in het artikel
Schwitters: In Tilburg 1
de eerste bewoners in
wijk Stokhasselt (Wijk ten wesi
de Stokhasseltlaan red.) Na t"
jaar is er nu een wijk ontstaan,
schoolvoorbeeld oor het hete la
kunnen zjjn. Er zijn jeugdverenigingen,
er is een omgebouwde boerderij waarin
en waarbij kleuters en lagere school
jeugd kunnen speten en sporten. Men is
bezig met de aanleg van ’trapveldjes’,
kleine speelplaatsen en zandbakken
naast de flats. Er zijn 34 verenigingen....
Vooral in Tilburg heeft men gemerkt
dat ook de overheid een stoot in de
goede richting nodig heeft. Toen men
daar in de gaten kreeg dat er in de
nieuwe wijk iets goeds gebeurde heeft
men direct alle medewerking verleend.
In het eerste programma van Hollands
Welvaren komt een interview voor met
Ad Mels, voorzitter van de Stichting
Wijkraad De Stokhasselt. Voorts zijn er
filmopnamen gemaakt in De IJpelaar
van diverse jeugdactiviteiten, zoals
jeugdgymnastiek, judo en de hobby
club.
Jaap van de Merwe staat bekend als de
cabaretier die enige tijd geleden opzien
baarde met de uitspraak: ’Cabaret is
geen beschaafd amusement. Als het niet
gaat van auw-auw terwjjl de stukken
eraf vliegen is het meer iets in de geest
van het strijkje met de Liebestraum.’
Ook in dit nieuwe programma maakt
Jaap van de Merwe deze stelling vol
ledig waar. Wie liever een avond vrij
blijvend amusement heeft of zoiets ver
wacht kan beter thuisblijven, want Van
de Merwe is pas tevreden als het
publiek na afloop van de voorstelling
het theater kokend van woede verlaat
om met de rode vlag voorop het
dichtstbijzijnde overheidsgebouw in
brand te gaan steken.
’Barricade’ is een revolutionair pro
gramma, niet zozeer in de dramatur
gische betekenis van dat woord, maar
puur in de letterlijke; er wordt keet
geschopt, en hoe! Dat er daarnaast en
desondanks veel te lachen valt, spreekt
vanzelf, voornamelijk uit te lachen. Dit
maal is het niet zozeer de gezellige
Nederlandse politieke huiskamer die
het mikpunt is, als wel alle mogelijke
de regel veel minder gezellige buite
landse toestanden.
Voor dit pi
de Merwe g
zets- en reve
ren die
opteker
or de vakantieganger aie k ri
ondank
bCVOlkHlg
Griekenlar
Intersales-talenpraktikum brengt het buitenland bij
U op schoot. De ongelovigste Thomas is er nu wel
van overtuigd, dat er geen betere en vlottere
methode bestaat.
Moet U zakelijk of wilt U louter voor Uw vakantie-
genoegens spoedig een taal spreken, begin dan
ook meteen met de beste methode.
'richt en - indien dit niet haalbaar zou
zijn - of niet ten minste de kruisvereni
gingen voor hun sector een planbureau
zouden moeten opzetten.’
Maar het maken van plannen alleen is
niet voldoende, wordt in het jaarverslag
gesteld, er zullen ook mogelijkheden
geschapen moeten worden de plannen
uit te voeren.
Volgens het jaarverslag van het Wit-Gele
Kruis wordt de samenwerking tussen de
drie landelijke kruisverenigingen
(Groene Kruis, Oranje-Groene Kruis en
Wit-Gele Kruis) steeds intensiever. Toch
blijkt nog regelmatig, dat de dieper
liggende verschillen in aanpak en ziens
wijze niet zijn overbrugd. Dat heeft met
confessionele verschillen niet in de
eerste plaats te maken,
buitenwereld daar altijd ht
geen grondige
ligt, meent de
jgt d
de laatste
it, er gebei
dit gebiec
een plat'
moet w