N hns/i rsisburo )5 EN HG i *Een verrukkelijke babykamer 1,95 >,95 1,95 Geen lawaai voor inwoners van de Finse hoofdstad 1,95 ,95 kom eens praten over uw a.s. vakantie 25 i,50 i.50 *95 i,95 1,10 R Geselecteerde all-in-reizen JAN DE COCK dhüis RIANNE Besterdring 61 TILBURG Tel. 31795 'I T 72 .O.P. T 69 BIJ INTERSALES GAAT HET SPAANS TOE 3 WEKEN HOOGMODE VOOR LAAGPRIJZEN ER EWIJN NCRV stelt wijkopbouw van Stokhasselt ten voorbeeld babyspeciaalhuis RIANNE IRUM AFIJN IT i Inspraak - Financiering - Rechtspositie - en gehuwde wijkverpleegster z/h gl Woensdag 14 januari 1970 - pagina 7 i 1970 pagina 6 DETILBURGSE KOERIER MEEL NOODSCHOLEN de FINSE VORMGEVING Inspraak nodig Het valt niet te ontkennen: HELSINKI STEEDS BELANGRIJKER WIJ METEN 3 WEKEN LANG MET 2 MATEN v.a. enz. gezocht v.a. enz. v.a. enz. v.a. enz. v.a. enz. enz. v.a. enz. Brengt U de advertentie mee, hij is ƒ2,50 waard. sprijzen januari De nieuwe geluidloze’ luchthaven van Helsinki Gebrekkig subsidiestelsel Tel. 31795 midden op de westermarkt tel. 72258 parkeren bij de klink van de deur n mogelijk zou maken zonder de dage- iteiten te hoeven onderbreken of te 39,75 39,— t Groene Kruis igen deskundige >otste gel tevens een ’HOLLANDS WELVAREN’ NIEUW PROGRAMMA s in ten- luwde v de wijl helaas nog wel eens wordt 1 met een kat in de zak. al denkt de iet eerste aan. 24,— 29,— 98,— 89,— 98, 69,— 59,— 69,— 59,— 39,— 29,— 19,— 79,— 69,— 49,— 39,— 24,— 89,— 79,— 59,— 49,— liter In deze t te ontwi planr kruis van 1970 gebruike- ■rators (de .vt samen- >pers aan het dinsdagavond - Onder de ,1.».gaat de x visiepro- jn, waarin aan steed aan de in feite de I groten- slling van nauwelijks aanwezig. neergezet. Het n gebouwen r, de datum de Finse luchtvaartmaatschr nair zijn New Yor daan. bijvoor- j, die de 1 zoveel blijvc andere Jaarverslag landelijk Wit-Gele Kruis N.S.plein 45, Tilburg parkeren kunt u voor de zaak slechts 29,— 35,— 34,— 39,— i getrof- zal dan We hebben u heel wat te vertellen, b.v. over fameuze Arke-reizen. Daar hebben we alleen al 5 reis gidsen van voor u! Onrust over rechtspositie Er is de laatste jaren al veel verbeterd in de rechtspositie van het personeel bij de kruisverenigingen, maar nog altijd is er een achterstand. Meestal vormen de financiën het struikelblok. De lande- Spoorlaan 360, Tilburg, tel. 04250-32783 Jaap van sntieke ver- soals de liede- s naar Mexico De KLM teerde vakanties voorzien van een ciale aanbeveling, die gest op deskundige controle v aangeboden transport De inch kunnen maken c aanbeveling, zijn Maar ook Frar U kunt er op ophalen. Wat Zelfs als U nog niet 1 andere taal - spreekt iet lntersales-t 47 artsen te weinig Ook de werving van artsen voor het kruiswerk is moeilijk. Volgens het jaar verslag van het Wit-Gele Kruis ’mag men gerust stellen, dat de full time in het kruiswerk arbeidende artsen in het algemeen worden ondergehonoreerd in vergelijking tot hun collega’s.’ Volgens een onlangs gehouden enquête zijn er bij de drie kruisverenigingen 43 vacatures voor full time artsen en 4 voor part timers. Om het tekort aan verpleegsters op te vangen, bezint men zich bij de lande lijke kruisverenigingen momenteel op het inschakelen van gehuwde verpleeg sters als part timers in de wijkverple ging. De plaats voor vijftienhonderd waarvan de helft onder een speciale, koude maanden verwarmde, overkap ping een plaats kan vinden. BARRICADE: vrijdag 16 januari in Stadsschouwburg. tijd is het uitgesloten een beleid bikkelen, waaraan geen grondige ining ten grondslag ligt, meent de »auisvereniging. Al krijgt deze nood zakelijke planning de laatste jaren wel wat meer aandacht, er gebeurt toch nog onvoldoende op dit gebied. ’De vraag rijst, of er niet een planbureau voor gezondheidszorg moet worden opge- KOSTUUMS WINTERJASSEN COLBERTS REGENJASSEN PANTALONS DIVERSE JONGENSKOSTUUMS DIVERE JONGENSREGENJASSEN v.a. DIVERSE JONGENSCOLBERTS en nog veel meer koopjes schrijft Bert trokken in 1966 i de nieuwbouw- ten westen van bijna drie in, die een e land zou in Queen-Anne-stijl uitgevoerd in wit laqué J met gouden biezen gaat een aantal geselec- alles-inbegrepen vlieg- cen Spe_ stoeld is van het pakket van lucht en land-arrangement, lusive tours, die aanspraak op een dergelijke n in de reisbureau- r aan een uitlaatgassen te vermijden. In het ge- soort keurmerk in de vorm van bouw is een restaurant met plaats voor een label, dat de naam KLM driehonderd mensen. Er is een parkeer- draagt. ,?Yt0’.s’ Deze onderscheiding wil overigens ■•-rkan- niet zegëen dat tours met KLM label luxueuzer of zelfs beter zouden zijn dan andere inclusieve vliegreizen; de KLM wil er slechts mee aangeven, dat de kwaliteit van deze Ité’s gecontroleerd is en ook inderdaad overeenkomt met wat men er op grond van reissom en verstrekte inlichtingen van kan verwachten. The proof of the pudding is the eating. Neem voor tien gulden een proefles. Dat tientje ontvangt U terug, want U wordt zó enthousiast, dat U direkt begint. Tenslotte moet het dit jaar in Uw vakantie Spaans toegaan, nietwaar? Of Engels, of Zweeds of FransOh, la, lal Hoe groot de luchthaven van Helsinki ook mag worden, men zal er aan een van de belangrijkste aspecten van de huidige maatschappij - de geluidshinder - aandacht blijven besteden op een wijze, die andere landen tot voorbeeld mag strekken. Dat betekent vooraf kritisch en niet uitsluitend commercieel denken. Voor de inwoners van de buitenwijken van Helsinki, die op maar zeventien kilometer van het centrum verwijderd de gladde vogels zonder lawaai kunnen zien opstijgen, is de nieuwe luchthaven een 'geluidloze’ luchthaven die bij hen gepaste trots en geen irritatie opwekt. rans, Engels, Italiaans, Zweeds, Duits. de internationale toer Uw talenkennis it geen toeris, tot tien kunt tellen - in een t U meteen ’’over de grens” op het Intersales-talenpraktikum. In drie maanden is Uw spreekvaardigheid zo groot, dat een buitenlander U verstaat, ook al beperkt Uw kennis van vreemde talen zich nu nog tot: "Oh, la, la, l’amour - I'm so sorry - caballero - non capito - Fröken - schade.” vrij logische zaak, omdat zij de IIcLióki werd op 7 waarop de Finse voor Luchtvaart vijftig jaar bes lelijke festiviteiten, waaronder een lucht- iow, geopend. Deze tours, die met ingang 1 van start gaan, worden op de lijke wijze door de tour-operat reisorganisaties die het pakket stellen) en hun wederverkoj reizende publiek aangeboden. Het ligt in de bedoeling om het label reisprogramma, dat wereldwijd wordt uitgevoerd, voortdurend maar niet temin selectief uit te breiden, waarbij uitsluitend gewerkt zal worden met tour-operators die een uitstekende reputatie genieten. Want ook dezp tours zjjn en blijven het produkt van de tour-operators, die het pakket samenstellen en voor de kwali teit van het gebodene verantwoordelijk zijn. Het KLM keurmerk is dan ook geen garantiebewijs van de luchtvaart maatschappij, maar een duidelijke aan wijzing, dat men op grond van eigen waarneming ook volledig achter het land-arrangement van deze speciale Ité’s durft te staan. Bij de KLM ziet men deze aanbeveling en wat er achter staat als een belang rijke service voor de vakantieganger die, als gevolg van i het toerisme, he geconfronteerd >rogramma maakte gebruik van authei jvolutiepoëzie, zo e hij tijdens zijn reis :nde in ondergrondse studenten en de felle schimpliedjes, die alles blijven bestaan onder de van landen als Spanje en and. lijke kruisverenigingen streven t beeld naar een pensioenregeling, regeling voor overheidspersoneel mogelijk benadert. Tot nog toe is dit niet mogelijk geble ken. Voor verplegend personeel van ziekenhuizen is een verbeterde regeling in het vooruitzicht gesteld en bij invoe ring daarvan zouden de kruisverenigin gen in een ongunstige positie komen te verkeren. De landelijke kruisverenigingen hebben zich daarom half december met een telegram tot de vaste Kamercommissie Volksgezondheid van de Tweede Kamer gericht, waarin zij aandacht vragen voor dit njjpend probleem. Op de peilers van contributie en de huidige subsidieverlening is geen goede zorgverlening te bouwen, meent het Wit-Gele Kruis. Het subsidiestelsel is gebrekkig en vormt een onvoldoende basis voor een goede uitoefening van het werk; bovendien verschaft het geen zekerheid van financiering bij de plan ning. De vraag rijst, of er niet naar andere financieringswijzen moet worden. Het zojüist verschenen verslag over de jaren 1967-1968 van de Nationale Federatie Het Wit-Gele Kruis te Utrecht geeft een gedetailleerd overzicht van de vele problemen, waarmede de thuisgezondheidszorg te maken heeft. Het verslag geeft ook veel cijfers en bij lezing ervan krijgt men een heel ander beeld van de kruisvereniging, dan de meeste leden hebben: het is een groot bedrijf met een miljoenen omzet! Het ledental bedroeg per 1 januari 1968 901.393 gezinnen, een stijging ten opzichte van 1967 met 3,12 procent. Het Wit-Gele Kruis samen met het (katholieke) Limburgse Groene Kruis telt 4.731 werknemers, vooral kraamverzorgsters en wijkver pleegsters, maar ook leidinggevende verpleegsters, artsen, sociologen, psychologen en tal van andere deskundigen. Alleen al bij de 629 plaatselijke verenigingen ging een bedrag om van fl 38.752.081,-, waarvan iets minder dan de helft bijeen werd gebracht door de leden. De rest kwam uit subsidies en allerlei fondsenwervende activiteiten. De 81 kraamcentra van het Wit-Gele Kruis en Limburgse boden aan ca. 51.000 moeders gedurende 503.890 dag kraamzorg. gebr zijn en t voor werden ontworpen radio en televisie. Het ge miljoen Finse Marken g_. van nieuwe wegen en pa ongeveer dezelfde som. Vanwege de nieuwe Finnairverbinding tussen Helsinki, Kopenhagen, Amster dam en New York zal het aantal binnenkomende en vertrekkende pas sagiers zonder twijfel toenemen, waar door men genoodzaakt zal zijn het nieuwe stationsgebouw uit te breiden. Hiervoor zijn al voorzieningen fen. De beschikbare ruimte 2 tweemaal zo groot zjjn. In 1952 bouwde men overigens al een nieuwe luchthaven in verband met de Olympische Spelen die daar toen werden gehouden. Men was echter zo verstandig om eerst twee groots op gezette start- en landingsbanen te con strueren en zich niet te verliezen in de bouw van monumentale bouwwerken op korte termijn, ten einde alleen een representatieve indruk bij de duizenden buitenlanders achter te laten. De Fin nen zijn bedachtzame mensen, die er weinig voor voelen om snel een bouw werk neer te zetten voordat alle as pecten van het project terdege zijn bekeken. Wie in 1952 en de jaren die daarop volgden op het vliegveld van de Finse hoofdstad neerstreek vroeg zich vertwijfeld af of de piloot het toestel niet bij vergissing tussen enige nood schoten had neergezet. Het waren slechts enige houten gebouwen die tot 15 mei van dit jaar, de datum waarop l„whtvi«.tr..4at;chappij Fin- 1 intercontinentale vluchten op >rk begon, dienst hebben ge- uitbreidingen lijkse aktivitf storen. Men is hierin volledig geslaagd. Terwijl men in andere landen zich doorgaans na het gereedkomen van nieuwe of verbeterde luchthavens over klachten inzake de 'geluidshinder buigt, deed men dit in Finland voordat men er ook maar een paal in de grond dreef. Een voor Finnen v 'j vrijheid van het individu terecht zeer hot De nieuwe luchthaven van Helsinki wet september j.L, tevens de dag waarop de Vereniging voor Luchtvaart vijftig jaar bestond, met de gebruikt vaartshi thuisgezondheidszorg (officieel ’maatschappelijke gezondheidszorg’ geheten) is een belangrijk onderdeel van de totale gezondheidszorg en een van haar taken - de preventieve gezond heidszorg - zal in de toekomst nog voortdurend in belangrijkheid toe nemen. Het jaarverslag van het Wit-Gele Kruis gaat ook in op nieuwe werkvor men, zoals het regionaliseren van de organisatie. Rond 75 procent van het Nederlandse volk is lid van een kruis vereniging. Het werk van de kruisvereni ging zal zich daarom optimaal moeten kunnen ontplooien. Zeventien kilometer ten noorden van Helsinki en omgeven door zachtglooiende heuvels met dichte bossen ligt de nieuwe luchthaven van Helsinki. Een ’geluidloze’ luchthaven voor de inwoners van de Finse hoofdstad, want het opstijgen en landen vindt vrijwel steeds plaats boven een zeer dun bevolkt gebied. In 1960 werden de plannen tot de bouw van de nieuwe luchthaven ontwikkeld. Een jaar later toog een commissie aan het werk om tot de voorberei dingen van de bouw te komen. De drie belangrijkste punten die bij de bouw voorop stonden waren het voorkomen van geluidshinder boven de woonge bieden, het scheppen van een efficiënte werkge legenheid voor het luchtvaartbedrijf en een zo danige constructie van gebouwen die latere In 1968 deden 947.000 reizigers de luchthaven van Helsinki aan. Er werden 39.000 vliegbewegingen geregistreerd. De nieuwe luchthaven zal anderhalf miljoen passagiers per jaar kunnen verwerken. In 1970 zal men een aantal aviobruggen installeren, terwijl met de bouw van een nieuw vrachtstation zal worden begonnen. Het nieuwe stationsgebouw heeft uit gebreide faciliteiten voor de pers. Er 1 speciale studieruimten voor radio- teievisiemensen. De interieurs hier in door de Finse gebouw heeft 34 gekost; de aanleg >arkeerplaatsen In de verenigingsvorm van de kruis organisaties waarin de medewerkenden bestuursleden en werknemers (werk neemsters) zijn, is aan de bestuursleden het laatste woord. De functionarissen zijn echter de deskundigen in de thuis gezondheidszorg en de voortdurende bijscholing welke zij ontvangen, maakt hen steeds deskundiger. Het is niet meer dan logisch, dat deze deskundig heid op goede democratische wijze via inspraak meeweegt bij het nemen van beleidsbeslissingen Bij het Wit-Gele Kruis wordt gestudeerd op de vormgeving voor een georgani seerde inspraak van de werknemers. Niet omdat het actueel is om over inspraak te praten, maar omdat een juiste inspraak garanties kan scheppen voor een deskundig beleid. Wat het Wit-Gele Kruis in eigen organi satie nastreeft, wenst zij ook naar buiten en vooral met betrekking tot de overheid. In het jaarverslag wordt ge klaagd, dat de overheid op het stuk van volksgezondheidspolitiek een ajdig de prioriteiten vaststelt; inspraak van de particuliere organisaties, die gezondheidszorg in ons land deels uitvoeren, is bij de vaststel de rijksbegroting Het Wit-Gele Kruis acht deze situatie ’hoogst onbevredigend’! De kruisorganisatie vindt dat ’de eis van medezeggenschap in het functioneren van de overheidsdienst gerechtvaardigd lijkt.’ ’Dit verlangen krijgt een extra accent door het feit, dat het overheidsapparaat bureaucratiserende tendensen in zich dreegt’ zegt het verslag. Het Wit-Gele Kruis klaagt over de traagheid in af doening van stukken door de overheid, onevenredig grote controle, complexer wordende beslissingsprocedures, etc. Het verantwoordelijke architecten bureau Ström had de supervisie over ongeveer driehonderd men, die continu aan dit project hebben gewerkt. Geluk kig voor de inwoners van Helsinki, zette niemand een potlood op papier al vorens men de plannen van alle kanten had bekeken en er ruim honderd andere buitenlandse luchthavens van onder tot boven waren bekeken.. Het nieuwe stationsgebouw is niet alleen het grootste gebouw dat Finland bezit, het is tevens een goed voorbeeld van doordachte architectuur en de wereldberoemde Finse vormgeving. Men heeft soms van bijzondere materia len gebruik gemaakt. Zo bestaat de vloer uit blokken gedroogd berkehout, waarvan de cellen met plastic zijn gevuld. Vijfenzestig televisieschermen en vierhonderd luidsprekers geven de passagiers een stortvloed van infor matie. Het architectenbureau dat de uitvoering van het nieuwe stations gebouw onder zijn hoede kreeg, be paalde ook voor een groot deel het interieur. Er heerst in de diverse afde lingen van de aankomst- en vertrek hallen een harmonie, die deze lucht haven eerder tot een rustige vertrek- of aankomstplaats maken, in plaats van een neurotische heksenketel, die voor internationale vliegvelden helaas maar al te vaak het symbool is geworden. De frisse lucht komt van een plaats, die ongeveer driehonderd meter van het hoofdgebouw is verwijderd. De verse lucht wordt twintig meter boven het startbaanniveau opgezogen, ’.'2*""®’. teneinde het opzuigen van bijvoorbeeld brochures herkenbaar issen te vermijden. In het ge- een restaurant met plaats voor Tilburg dinsdagavond - O titel ’Hollands Welvaren’ g™ NCRV een vijftal televL.^ gramma’s verzorgen. dacht wordt besteed aan geestelijke volksgezondheid in Nederland. De eerste twee pro gramma’s gaan over het kind, dat in onze moderne samenleving steeds meer het kind van de re kening dreigt te worden. Aldus de inleiding in de NCRV-gids van deze week. Bert Schwitters gaat nader op dat thema in: kinderen mogen steeds minder. Zij mogen niet meer op de nette gazons als die er al zijn! tussen onze hoge flats spelen. Ze mogen niet meer binnen spelen, omdat de kinderkamer te klein is en de woonkamer te rommelig wordt. Zij mogen niet op de galerij spelen, omdat één keer uitglijden een hersenschudding kan betekenen. Zij mogen niet op het balkon spelen omdat het te winderig is en te gehorig voor de buren. Zij mogen niet op het veel te kleine speelplaatsje spelen, om dat zij dan een drukke verkeers weg moeten oversteken. En als ze dan toch het speelplaatsje hebben bereikt, kan één verkeerd ’zwaantje’ alweer een hersen schudding betekenen, omdat er van die fijne harde tegels liggen. De intra-murale gezondheidszorg (klinische gezondheidszorg) ontvangt het merendeel van zijn middelen uit sociale verzekeringsgelden. De kruis vereniging zou zich voor het kruiswerk een medefinanciering uit de sociale verzekering kunnen voorstellen, op een aantal voorwaarden, o.a. dat er geen scheiding wordt gemaakt tussen zieken fondsverzekerden en niet-ziekenfonds- verzekerden. Verder in het artikel Schwitters: In Tilburg 1 de eerste bewoners in wijk Stokhasselt (Wijk ten wesi de Stokhasseltlaan red.) Na t" jaar is er nu een wijk ontstaan, schoolvoorbeeld oor het hete la kunnen zjjn. Er zijn jeugdverenigingen, er is een omgebouwde boerderij waarin en waarbij kleuters en lagere school jeugd kunnen speten en sporten. Men is bezig met de aanleg van ’trapveldjes’, kleine speelplaatsen en zandbakken naast de flats. Er zijn 34 verenigingen.... Vooral in Tilburg heeft men gemerkt dat ook de overheid een stoot in de goede richting nodig heeft. Toen men daar in de gaten kreeg dat er in de nieuwe wijk iets goeds gebeurde heeft men direct alle medewerking verleend. In het eerste programma van Hollands Welvaren komt een interview voor met Ad Mels, voorzitter van de Stichting Wijkraad De Stokhasselt. Voorts zijn er filmopnamen gemaakt in De IJpelaar van diverse jeugdactiviteiten, zoals jeugdgymnastiek, judo en de hobby club. Jaap van de Merwe staat bekend als de cabaretier die enige tijd geleden opzien baarde met de uitspraak: ’Cabaret is geen beschaafd amusement. Als het niet gaat van auw-auw terwjjl de stukken eraf vliegen is het meer iets in de geest van het strijkje met de Liebestraum.’ Ook in dit nieuwe programma maakt Jaap van de Merwe deze stelling vol ledig waar. Wie liever een avond vrij blijvend amusement heeft of zoiets ver wacht kan beter thuisblijven, want Van de Merwe is pas tevreden als het publiek na afloop van de voorstelling het theater kokend van woede verlaat om met de rode vlag voorop het dichtstbijzijnde overheidsgebouw in brand te gaan steken. ’Barricade’ is een revolutionair pro gramma, niet zozeer in de dramatur gische betekenis van dat woord, maar puur in de letterlijke; er wordt keet geschopt, en hoe! Dat er daarnaast en desondanks veel te lachen valt, spreekt vanzelf, voornamelijk uit te lachen. Dit maal is het niet zozeer de gezellige Nederlandse politieke huiskamer die het mikpunt is, als wel alle mogelijke de regel veel minder gezellige buite landse toestanden. Voor dit pi de Merwe g zets- en reve ren die opteker or de vakantieganger aie k ri ondank bCVOlkHlg Griekenlar Intersales-talenpraktikum brengt het buitenland bij U op schoot. De ongelovigste Thomas is er nu wel van overtuigd, dat er geen betere en vlottere methode bestaat. Moet U zakelijk of wilt U louter voor Uw vakantie- genoegens spoedig een taal spreken, begin dan ook meteen met de beste methode. 'richt en - indien dit niet haalbaar zou zijn - of niet ten minste de kruisvereni gingen voor hun sector een planbureau zouden moeten opzetten.’ Maar het maken van plannen alleen is niet voldoende, wordt in het jaarverslag gesteld, er zullen ook mogelijkheden geschapen moeten worden de plannen uit te voeren. Volgens het jaarverslag van het Wit-Gele Kruis wordt de samenwerking tussen de drie landelijke kruisverenigingen (Groene Kruis, Oranje-Groene Kruis en Wit-Gele Kruis) steeds intensiever. Toch blijkt nog regelmatig, dat de dieper liggende verschillen in aanpak en ziens wijze niet zijn overbrugd. Dat heeft met confessionele verschillen niet in de eerste plaats te maken, buitenwereld daar altijd ht geen grondige ligt, meent de jgt d de laatste it, er gebei dit gebiec een plat' moet w

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1970 | | pagina 7