„caarls optiek" brillen kontaktlenzen 1 i FILMS DEZE WEEK Vijf grote kleinkunstsuccessen terug in goedkope L.P.’s VOORDEEL van de Euromarkt i ■II IEL Fa. W. de KUYER I l „Neerlandici" Verbond voor Veilig Verkeer wil meer aandacht voor wetenschappelijk onderzoek verkeersgedrag Zingende Jean „Toots” Thielemans behoort tot ’s werelds populairste musici Toen Jean Thielemans op 29 april 1922 in Brussel ter wereld kwam (op de 23ste verjaardag van Duke Ellingtonhad de jazz muziek in de V.S. een eerste hoogtepunt bereikt. King Oliver uit New Orleans was naar Chicago gegaan en zou Louis Armstrong in juli van dat jaar naar The Royal Garden Café in Chicago laten komen voor de definitieve samenstelling van de Creole Jazz Band. Frankie Laine weer terug SHAFFY - PEPIJN - PIEN - ADÈLE - LEEN IN REMMEN 369 - pagina 12 DETILBURGSE KOERIER Donderdag 21 augustus 1969 - pagina 13 SCHOUWBURGRING 142 - TILBURG t.o. Autorama TEL. 20196 wij 1 ft' Men heeft galante ridders KnGJ&tjGJ e Ringbaan AT 94 TEL 233551 I. 25158 AMBASSADE SING Finians Rainbow leer Oedipus willen ELEKTRONISCHE ORGELS GEM vanaf 1095 SOLINA vanaf 1495 VISCOUNT vanaf 1495 PHILICORDA jaratuur RI-HA EMINENT vanaf 2300 HAMMOND Smldtpad 70 vanaf 5990 Tal. 32696 >0-34215 DAAROM: HOUDT RECHTS DAT IS VÉÉL VEILIGER vanaf 1495 vanaf 1995 Betrouwbare gebruikte wagens met schriftelijke garantie Louis de Funes als schatgraver CAMERA 23.00 23.00 23.00 *8,— igelijk. »n «kundig advies KOM KIJKEN NAAR ONZE A-l WAGENS! K K E R IJ 'ELFABRIEK (TENS Zn EANUSS1 1ENDIX ’H FLIPS tONDO 1966-1968 1966 eren ioor IR ZIJN RIDDERS EN RIDDERS! uit mis maar ongeh van de rij- le wijze van «amen en ver- irvoertuigen. a KIEZEN... of DIT!!! Idersbedri|f LEMMERS snsestraat 103 31274 U KUNT DIT... ■LLgvR. ming >uurt ian. Maar igenaardig ti kon: de :omponist. randerin; »s artikel van MIDI In Midi draait deze week een sex-füm, getiteld: Inga Ja ik wil. AFD. OCCASIONS HEUVEL 35 TEL 21673 7,95 >pi|ken gratis dakgoten >erbuizen «aar geli|md en Hout r. 12 - tal. 25474 1966 1965-'66-’67 1968 1966 1967 1968 Record 1700 cc 2-deurs 1967 Record 1900 cc 2-deurs 1967 met rood gestolen I Knox ir J dat op u groeien. (Revilac - Htstor) 9 imaak- ?olfplaten helder transp. 3,60 3,30 4,50 4,00 5,35 4,80 6,30 5,65 7,20 6,45 8,10 7,15 9,00 - Irukt verder i :nis van voorli Tot de wensen van het Verbond beho ren: integrale verkeersopvoeding op at en eindigt de ngeving, waaruit Jedipus zich af- NOORDERLICHT Prolongeert „Zou jij altijd maagd blijven”. Een komische sexfilm. Chemisch Reinigen Korvelseweg 174 Tel. 21697 „Voor het betere werk" Wij halen en bezorgen gratis U beltwij komen WIJ GEVEN l ZILVERZEGELS Filialen Breekhevenreweg 105 Van Alkemadestraat 34 jrammofooneombinatle in stijlvol Ingebouwde volautomatische 10- sselaar. 3 storingsvrije ontvangst- EERSTE TILBURGSE BEGRAFENISONDERNEMING Fa. H. DIELEMANS ZN. Jan Aartestraat 104 Tel. 22893 Gelegenheid tot opbaren in onze Rouwkamer: Jan Aartestraat 102. Desgewenst verlenen wij bemiddeling tot een verzekering bij de Alg. Ned. Begrafenis Verz. Mij. te Enschede. U bent géén,. Pyltjesridder"alsU niet meer richting aangeeft dan noodzake. lijk is, waarbii U tijdig op het verkeer achter U Iet.Vergeet bij het veranderen van richting óók het voorsorteren niet! Radlo-gr meubel, platenwiss bereiken met FM. Een combinatie uit de 500 guldenklasse nu bij u thuis voor slechts f 348,-1 inclusief invoerrechten, vrachtkosten, enz. In het vorige jaar vielen in het Nederlandse wegverkeer 2890 doden en werden 62087 mensen licht of ernstig gewond. Vergeleken met 1967 geeft het dodencijfer een stijging te zien van 1%. In zijn zojuist verschenen jaarverslag noemt het Verbond voor Vei lig Verkeer het verheugend dat deze stijging aanzienlijk beneden bet jaargemiddelde van 6,5% over de afgelopen vijf jaar is ge bleven. Ook het aantal doden, berekend naar het aantal motorvoer tuigen, geeft een iets gewijzigd beeld te zien: bedroeg dit in 1967 10 op 7436 motorvoertuigen, in 1968 was de verhouding 10 op 8300 motorvoertuigen. melodie- k „jazz” hadden Een kolderprogramma van 2 uur. De Engelse komieken Eric Sykes („Those magnificent men in their flying machines”, „The Liquidator”, „Shala- ko”) en Tommy Cooper brengen humor van de bovenste plank in een vijftig mi nuten durende kluchtfilm. Zij spelen hier in als twee timmerlieden en het gaat alleen om een plank, een gewone houten plank, de laatste plank die in de vloer van een huis gelegd moet worden. En als die plank eindelijk ligt, hebt u al vijf tig minuten zitten gieren van het lachen. Verder een tweede film in hetzelfde pro gramma. en men heeft ook „Pijltjesridders’’ die te pas en te onpas richting aangeven hetgeen tot gevaarlijke verwarring in het verteer kan leiden. Elke A-1 auto is door ons grondig geïnspec teerd en gereconditio- neerd, en wordt schrifte lijk gegarandeerd. Kom kijken naar deze speciale aanbiedingen: is een mens vol tegenstrijdig- lieruit komen de moeilijkheden se tragedie bereikt de mens lad van ellende en rijst daar- itogordel niet langs welke racht kan t gezuiverd weer op. De gruwelijkste isdaden worden hem toegeschreven, tenslotte beklagen wij hem in zijn luk. En uit zijn vernietiging vindt de wedergeboorte plaats. CHICAGO HARMONIE Prolongeert voor de zevende maal „Het wonder van de liefde II”. „de liefdes partner”. °°K Te| 26794 Noorijstraat 65 De musical met 3 Top-sterren: Fred Astaire, Petula Clare, Tommy Steele. Een drie uur durende verrukkelijke, vrolijke vlotte, film over een Ierse heer 1 ondergoed, die een pot goud heeft om deze vlak bij Ford in de grond te stoppen. Hij hoopt >p deze manier zijn, fortuin zal sn be- x>it een tines ALLE scholen, verbetering opleiding, verandering in d< het afleggen van het rijext plichte keuring van moton Het Verbond benadrukt verder in zijn jaarverslag de betekenis van voorlichting aan het publiek over locale - soms tijde lijke - gevaarsituaties en noemt daarbij als voorbeeld de onlangs op Rijksweg 13 gevoerde actie. „Dimlicht, géén stads licht”. Andere activiteiten, die krachtens een verzoek aan de Minister van Verkeer en Waterstaat op het programma staan, zijn: uitwerking van een voorstel voor het stichten van een beroepsschool voor verkeersdeskundigen, voorbereiding van een televisieverkeerscursus en bestu dering van maatregelen ter bescherming van kleuters in het verkeer. :n op leum bij de ng zal herdenken i gelegenheid ’s avonds t tot 9 uur in het paroohie- Heike, Oude Dijk 2A. Be- Ltiivnden kunnen daar met hun fe- ties terecht. orgelspeciaalzaak met eigen technische dienst Muziekhuis 99 ROSSMEISL” Juliana van Stolbergstraat 7 Tel. 20986 volgd. Zo volgde na de daling van 3,6% in 1963 een stijging van 18,3% in het jaar 1964. In het jaarverslag wordt met voldoening geconstateerd dat in het beleid van de Minister van Verkeer en Waterstaat bij de bestrijding van de verkeersonveilig heid, èn de mens, èn de weg, èn het voertuig een gelijkwaardige plaats zijn toegekend. Het Verbond merkt hierbij op dat daar om meer dan tot nu toe het geval is, aandacht zou moeten worden besteed aan wetenschappelijk onderzoek naar de gedragingen van de mens in het verkeer alsmede de motieven en achtergronden. Het moge - aldus het jaarverslag - bij voorbeeld van groot belang zijn veel tijd en geld te spenderen aan het zoeken naar het construeren van een autogordel, die de hoogst mogelijke veiligheid biedt, het is naar de mening van het Verbond van niet minder belang wetenschappelijk vast te stellen, wat de oorzaak is van het feit, dat zovelen de aut gebruiken en na te gaan weg hierin verbetering gebri worden. Een van het dragen bromfietsers zal worden door een one analyse van de teg“" de weerstanden u van het onderzoek heden openen, d opheffen van dt ander voorbeeld: het propager het dragen van valhelmen dc □fietsers zal voorafgegaan moeten ien door een onderzoek naar en een egen het dragen bestaan- en indien de resultaten daartoe mogelijk- door het zo veel mogelijk leze weerstanden. Blijkens het verslag telt het Verbond thans 568 plaatselijke afdelingen met 170.000 leden. In de verenigings structuur worden middels een nieuw ont werp statuten zodanige wijzigingen voor bereid, dat het werk van vrijwilligers en gesalarieerde krachten bij de bestrijding van de verkeersonveiligheid doelmatiger op elkaar zal aansluiten. Met hetzelfde doel zijn thans acht districtsconsulenten in dienst, die tot taak hebben landelijke activiteiten middels de afdelingen recht streeks onder de aandacht van het pu bliek te brengen en daarmee de betrok kenheid van elke Nederlander bij de verkeersonveiligheid te vergroten. Het tragische verhaal van Oedipus is ’n waarschuwing, gericht tot de mensen van alle tijden, maar in het bijzonder tot de hedendaagse mens. Het beeld van de held uit de oudheid, die zichzelf van het gezichtsvermogen berooft, nadat hij veel gezien en beleefd heeft en tenslotte ko- ning is geworden, blijft nog heden ten dagen een der levendigste en schokkend ste beelden van het menselijk denken en gedrag. De verschillende aspei daagse leven, de feiter mens omgevenver van die van de we Maar de essentie sen blijft dezelfde sing mens. Om deze redenen begint film in een moderne omg het tragisch lot van Oe speelt. Oedipus i heden. Hi voort. In deze de diepste graat Ondanks deze ontwikkeling meent het Verbond te moeten waarschuwen tegen het te snel trekken van conclusies. Van een feitelijke vermindering van de ab solute cijfers is - aldus het jaarverslag - geen sprake. Bovendien hebben bijvoor beeld de jaren 1958 en 1963 veel sterke re dalingen van het dodenaantal te zien gegeven (resp. 5,6 en 3,6%), die later door aanzienlijke stijgingen werden ge- Met de her-uitgave van Leen Jonge- waard’s eerste LP wordt weer eens de aandacht gevestigd op deze artiest die zich mede dank zij zijn creaties in de TV-serie Ja Zuster Nee Zuster in een grote populariteit mag verheugen. Uit zijn succesvolle loopbaan in het Neder landse cabaret noemen wij verder nog zijn aandeel in het Lurelei-cabaret en z’n rol in de musical „Heerlijk duurt het langst”. Met zijn LP „Leen-Al-leen” be wijst Leen dat hij behalve over acteer talent ook in ruime mate over vocale kwaliteiten beschikt. Een hoogtepunt in het Nederlandse ca baret was de „jonge golf’ die na 1960 aangenaam kwam aanrollen (al werden sommige mensen er erg nat van Vooraan stonden toen Ramses Shaffy, die geniale sfeerschepper, satirici - manticus, ach „Shaffy Ohantant van de grond gekc fer. De LP die ervan gemaakt werd (Liesbeth List, Loesje Hamel, Polo de Haas aan de piano, Joop Admiraal met twee verzen van Hans Lodeizen) luidde welhaast een nieuw t’,_r kunst” in. Was Shaffy meer internationaal georiën teerd, naast hem waren jonge cabaret groepen actief die zich meer op de be- volkingsmentaliteit van hun locaties richtten: het vlijmscherpe „Lurelei” in Amsterdam met zijn sterk politiek enga gement, en het relativerender en aristo cratische „Pepijn” in Den Haag. Van „Pepijn” komt de door Wim lbo gepro duceerde eerste LP terug (Paul van Vliet, Liselore Gerritsen, Ferd Hugas, combo Rob Kreeveld), waarvan we alleen maar „Den Haag met je lege paleizen” hoeven te zeggen, dan weet u de rest wel. U All U toch al van plan wat aan radio- combinatie aan te schaffen, maak dan gebruik van de mogelijkheden die de Euromarkt U biedt. Grijp Uw kant en trek profijt van de lage prljian In de Ford Cortina 1200 cc 2-deurs 1965-’66-’67 Ford Cortina 1500 cc 4-deurs 1966 Ford Corsair 2-deurs Ford 12M 1200 cc 2-deurs Ford 12M Combi 2-deurs Nieuw model Ford 17M 2-deurs Ford 20M T.S. 4-deurs Renault R10 4-deurs Citroen Ami break 4-deurs Citroen Ami 6 4-deurs Opel Opel Omdat Nederland zo innig van „cabaret” houdt, kon Phonogram zoveel cabaret in haar platen doen. Dat heeft Nederland dan eens ’n keer helemaal aan zichzelf te danken! De combinatie plaatopname- cabaret is voortreffelijk gebleken. Dat begon voor de oorlog al bij Louis Davids die het grote belang van klank-registratie begreep (zouden we die grote kleine man nu nog zo goed kennen en waar deren als er geen plaat had bestaan?), na de oorlog heeft het zich tot grotere differentiatie via de langspeelplaat ontwikkeld. Het moge de Nederlandse platenproducenten tot grote eer strekken, dat ze altijd hardnekkig achter de oudere en jongere generaties cabaretiers hebben aangedraafd, zonder dat iemand hen enige garantie kon ge ven of dat in de toekomst wel „lonend” zou zijn. Goed, iedereen heeft een zucht van verlichting geslaakt. Het was lonend. Lonend voor de artiesten, die zich naar de publieke erkenning gevochten hebben en in de plaatopname van hun prestaties de nodige steun vonden. Lonend ook voor het publiek. Want cabaret is onverganke lijk: de spiegelbeelden van toen zijn haarscherp vastgehouden. tepunt in het Nederlandse ca- weet óók genoeg bij het lezen van de de „jonge golf’ die na 1960 LP-titel „Van Eduard Jacobs tot Guus ingenaam kwam aanrollen (al werden Vleugel”, de unieke collectie Nederland- se cabaretliedjes die de god’lijke Jaspe- rina de Jong („Pien” voor haar intimici) feerschepper, satiricus, ro- drie jaar geleden opnam. Ook deze ab- h kom, u ként hem. Zijn soluut onmisbare LP terug in een goed- ‘int”, met zoveel moeite kopere prijsklasse! komen, was een voltref- Geheel op eigen mooie benen kwam j^ikt werd Adèle Bloemendaal solistisch vakwerk imel, Polo de weggeven, na een carrière bij de beste Admiraal met toneel, en cabaretgroepen. Van TV-kant ans Lodeizen) luidde gesteund door de VPRO (Rob Touber) tijdperk in de „klein- kwam ze goed van de koude Hollandse grond met een bepaald on-Nederlands temperament en soms heel wrange hu mor. Haar eerste LP „Aaah-dèle” is er zoeen, die men telkens weer opzet. Tenslotte Leen Jongewaard, oude toneeL compaan van Adèle in Amsterdam, ver rassend jeugdig gebleven in bijna twin tig lang niet gemakkelijke artistieke ja ren. Ook na zijn loopbaan kon een so listische tour-de chant niet uitblijven: „Leen-al-Ieen”. Op het gebied van de onder controle van het Verbond staande periodieke Veilig heidsinspecties vermeldt het Verbond een verdubbeling van de inspecties in 1968 (1967: 72269, 1968: 160.000) en een uitbreiding van het aantal inspec- tiestations tot 1300. In vele opzichten werd die datum de start van een intensief jazz leven in Amerika, dat geleidelijk over de hele wereld werd uitge breid, in het begin hoofdzakelijk naar Engeland en Frankrijk. Een levendig verkeer ontstond tussen Amerika en Europa van jazz-muzikan- ten, krachtig gesteund door de platen industrie en het impresariobedrijf. Veel Amerikaanse musici, de rasvooroordelen beu, zochten een tweede thuis in Europa, waarbij Frankryk de voorkeur had. Aan de andere kant kregen jonge Europese musici, gegrepen door de „message” van de jazz en geboeid door het veel leven diger en kleurrijker muziekleven in Amerika, zin om hun artistieke fortuin daar te gaan beproeven. Zodra dat na het beëindigen van de Tweede Wereld oorlog mogelijk werd (waarbij het „image” nog met sprongen was toege nomen) zijn tal van begaafde Europese jazz-musici voorgoed naar Amerika ge gaan. Ook Jean „Toots” Thielemans is gegaan en hij heeft het in Amerika „ge maakt”. Dat hij de muziek in wilde, stond vrij spoedig in zijn leven vast - dat kwam door Django Reinhardt. Vóór die ingrijpende ontmoeting stu deerde Jean in België wiskunde. De oor- Dat raakte al g= log kwam in mei 1940 en de familie kend. Toots wer Thielemans werd door oorlogshandelin- militaire clubs waat gen gedwongen tijdelijk naar Frankrijk se militairen te evacueren. Bij terugkeer, in 1941, zelf, waar T kwam Jean Thielemans in contact met een oriënterer de toen 31-jarige Frans-Belgische zigeu- de gevolgen ner, die naast violist Stéphane Grappel- schappelijk ly de grote man was van de in 1934 opgerichte „Hot Club de France”. e„„., Gitarist Django Reinhardt, die de jazz op> met een unieke stijl heeft verrijkt, had tourr al plaatopnamen achter de rug met grote zat Amerikaanse jazzmusici. Thielemans, het tot in zijn merg geëmotioneerd door wat Reinhardt op een gitaar presteerde, kocht een gitaar. Daarvóór had hij al aardig met een mondorgel overweg gekund. „Toots”, zoals de geestige, door en door muzikale Belg bij zijn vrienden (waar onder trompettist-arrangeur Bert Paio_, heette, ontwikkelde een t"1 gitaarstijl. Deze zat wat swing improvisatie betreft dicht teger Basie-gitarist Freddi - de geheimzinnige-s< van Django, van de virtuo Toots’ spel had daarbij eer facet waar niemand omh kwaliteit van de „evergreen Inderdaad, daar is hij weer, de Ameri kaanse pop-singer die als „Mr. Rhythm” in de veertiger en vijftiger jaren een do zijn formidabele plaatsuccessen ■haalde. Elvis Presley heeft er nooit geheim van gemaakt, dat Frankie LaL invloed op het rook-zingen van groot be- 9 lang is geweest. H Dat is volkomen juist: in zijn eerste Hol- lywoodse jaren heeft Frankie Laine een N sterke schakel gevormd van het nogal B zoetelijke, sentimentele bariton-gezang H uit de dertiger jaren naar een veel pit- u tiger en swingender stijl. De oorzaak N daarvan was Louis Armstrong. Q Tenslotte is de in Chicago geboren (30 H mei 1913) Italo-Amerikaan Frankie 0 Laine altijd een verwoede „jazz-man” H geweest met persoonlijke vrienden als Q Benny Goodman en Red Nichols. De H „drive” en de fraseringen van Arm- strongs trompetspel brachten Frankie Laine ertoe, deze „hof’-intonatie in de H gewone gangbare songs van zijn tijd H aan te brengen. Als club- en radiozan- N ger (dat begon in 1937, toen hij voor Perry Como inviel) had dat aardig suc ces en daar moest, dat zat er dik in, een plaat uitrollen. De grap was, dat de door Mercury gedachte „A”-kant van die opname helemaal niets deed.maar wél de „B”->kant. Dat was „AU of Me”, gretig door disc-jockeys gedraaid en in een mum van tijd een grote Amerikaanse 'hit. Die stem van Frankie Laine had iets: beat. Niet in de latere betekenis van rak- ketak op de rand van de snare-drum, maar in de jazzy betekenis van de soUde swing uit de „zwarte” rhythm and blues. Ja, „AH of Me” was al een soort rocker. Nu had Frankie Laine nóg een mooie pijl op zijn boog: de brede ballad, niet snikkerig, maar modem en heel gela den. Zoals Laine „THAT LUCKY OLD SUN” zong was héél wat anders dan voorheen, en wie er de latere Ray Char- les-versie naast legt, hoort duidelijk dat ook de grote Charles een buiging naar Laine heeft gemaakt. Bovendien was Frankie Laine goed thuis in het „Westem”-repertoire: men herin nerde zich „Mule Train” en vooral zijn titel song van de populaire TV-serie Rawhide. Uit Amerika komt nu een nieuwe LP van oude Frankie Laine-successen, maar in een splinternieuw arrangement ge stoken, arrangementen waarachter we Harry Geiler vinden, een man uit de grote Quincy Jones-school. Swingende beat, de betere ballads, door een zanger die nog niets van zijn oude „impact” ver loren heeft. (Mercury MFY 134 630). oecten van ’t heden ben en dingen die de ïrschillen natuurlijk wereld uit Oedipus’ tijd, van deze gebeurtenis en is vaak van toepas op de aard van de tegenwoordige Hij goochelde, op zijn wonderlijk non- chalant-humoristische manier, en voor de dag, die duidelijk waren maar bovendien iets waardoor mensen aan het meefluiten sloegen. Wie, verleid door de gouden bergen van de muziekcommercie, daarin geen maat weet te houden (in dubbele betekenis van het woord), kan snel tot draaiorgeldeunen afdalen, maar zo niet Toots Thielemans. Hoe moeilijk dat be grip ook te definiëren is. de muziek van Thielemans bleek smaakvol, stijlvol. Dat raakte al gauw in brede kring be kend. Toots werd populair, eerst in de militaire clubs waar hij voor Amerikaan- speelde, later in Amerika Toots Thielemans in 1947 rend bezoek bracht. Een van 1 daarvan was een vriend- contact met Benny Good man. Goodman nam de Belgische gitarist-harmonikablazer in ziin sextet waarmee in 1950 een Europese irnee werd gemaakt. Een jaar later Thielemans definitief in Amerika bij befaamde George Shearing Quintet uit de mid-vijftiger jaren. De formering van een eigen Thielemans Combo in Amerika liet daarna niet lang op zich wachten. De fluitende, gitaar-spelende, mondorgelblazende (een amusante vorm van „blue blowing”) en ook zingende 'aar- jean Toots Thielemans was een op zich- lige) Zelf staande muziekproduktie geworden, heel aparte op 20 februari 1969 leidde Bert Paige, zing en solo- zeif ujt België afkomstig en oude vriend :_oen Count van Toots Thielemans, een „sfeer- lie Green aan, tegen orkest” in de Hilversumse Phonogram- ....ige-sonore loonvorming studio, speciaal ter ere van de op wereld- en soms ook in de buurt tournee zijnde Belgische Amerikaan. De tuoze Charlie Christian. Maar gekozen melodieën, die een speciale ïn eigenaardig Thielemans behandeling kregen, ver- iheen kon: de leenden de unieke opnamen een bijzon- en”-componist. der cachet. De Heer W. J. v. Hest, die zoals wij in onze vorige editie vermeldden op 22 au gustus zijn 40-jarig jubileum bij de Til- burgse Waterleiding zal herdenken reci pieert voor deze j van half adht huis van het langstellendei licitati legenh iur in persoor iman en ïringen brachten „hot”-intonat >are songs van t *'s club- en ra 1937, toen 1 had dat i r moest, dat zat er Hen. De grap was, „A”-kar liets Dat -jocke moedige ridders.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1969 | | pagina 13