N KEES van DOORMALEN SPOORLAAN - 314 fil s II 59, FLORYN PANTALON 99 llo,- Wat is het effect van politie-actie bij verkeersveiligheid lOOOen costuums rechtstreeks van fabrikant naar klant! hamers van hooll voor Ondanks kostenstijgingen relatief goedkoop vervoermiddel 49,00 24,75 125,00 ZWEM BROEKEN Ss** MODEL moetü bij Uw slijter zijn! Geslaagden St.-Odulphus- lyceum Uitslag Koningsschieten „Moed en Strijd” dö.re mi 'a ■I „Vive Ie tour” Bananen als borrelhapjes 969 - pagina 2 DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 26 juni 1969 - pagina 3 v/h „Do vut ex" i vanaf vanaf (Barathea) Dames- en herenregenjassen a Zuiver scheerwol, Terlenka, Trevi ra cent voor 50-60-70 Tergal en Terlenka I auto minder nodig Foto Van Aarie 157.50 Totaal 182,50 75,- Totaal 135, BANAAN BUSONIE op BANAAN ESPLANADE TREVIRA Iwdenka SCHOUWBURGRING 10 - TILBURG 990-2049 I elegd. Bij aankoop van een kostuum een TILBURGSpooriaan 314 (hoek Heuvel) Tel. 33960 TURNHOUTKwakkelstraat 2 Tel. 44733 WAT KOST DE BROMFIETS PER KILOMETER? PARKEERRUIMTE AANWEZIG IN POORT Kindervakantie werk 1969 Soekmekaar vragen staat ad' 100,- 29,50 SPORTAFDELING I )OR Originele Sir Robert-kostuums (het allerduurste) gulden goedkoper Uw speciaalzaak mpost ^^voorflmen foto IB Je kosten moeter gedeeld dc neters, tene iden. Kruimel- dag). r de Efte- Onderhot Banden iderdag 10 juli: sportochtend ’s middags een filmvoorstel- Afschi. W.A.-verzel Rente-verlie Kleding rij erier. Om entje en fecklen- 15,van lassau, een vee fles- a enige Kolberts Pantalons (Navy model) Kelnerkostuums x en wij wensen u met de succes en eet smakelijk! zuiver scheerwol vrij dvies er bij Originele St.-George exclusieve Duitse kostuums Politie, auto en veilig verkeereen experiment er gezond zoekt sin gezin of we- onder no. 2095 de Groningse GYMNASIUM ALPHA: ban- h. Baeten, Tilburg; J. Birner, Tilburg; J. .uto s je Brouwer> Tilburg; J. Bruinsma, Til- ,ver- burg; w. - - 1111 men, Tilbi Eijkens, T Heumaker gte Moergeste d’e Schendel, bur~ wes, Zo gezien bedragen de vaste kosten voor een stadsbrommer van ca. 500,op jaarbasis lijving ekering ies lx xxiveten door het leinde de idde ban- n doorrijden blijken jonger te lager opleidingsniveau te heb- Het totaal van de variabele kosten wordt zodoende: 5000 Benzine-x 0,75 50 >ud en reparatie 40, 20,— 'n «Eindeloze» kollektie In Groningen heeft dus 54 pct. van de automobilisten, die op een gladde band reden, naar aanleiding van de politie- Deze vraag vormde het uitgangspunt van een onderzoek, dat door het Criminologisch Instituut van de Rijksuniversiteit te Groningen in samenwerking met het Verbond voor Veilig Verkeer is verricht. De conclusie van het onderzoek is, dat een politieactie zeer veel effect kan hebben, als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Belangrijke voorwaarden zijn bijvoorbeeld, dat het publiek op de hoogte moet zijn van de te houden actie en verder dat de politie intensief controle uitoefent op de verkeersdeelnemers. £utEl TOT GOEDKOOP MUZIEKGENOT nieuwlandstraat si 8 minuten van het station 2 minuten van de schouwburg Indien de Staten-Generaal accoord gaan met het voorstel om de benzine-accijns met ingang van 1 juli a.s. met ca. 4 centen te ver hogen, zullen ook de bijna twee miljoen bromfietsers meer voor hun dagelijks vervoer moeten gaan betalen. Al eerder dit jaar is het bromfietsen duurder geworden, o.m. door de verhoging van de benzineprijs tengevolge van de invoering van de B.T.W. (1 januari) en van het tarief van de verplichte W.A.-verzekering (1 maart jl.). Ondanks deze recente kostenstijgingen blijft de bromfiets een rela tief goedkoop vervoermiddel, zeker in verhouding tot de kosten van het openbaar vervoer en een eigen auto. Dit blijkt nog eens uit een berekening van de redactie van „Bromfiets”, waarbij de vraag onder ogen wordt gezien „Wat kost een bromfiets per kilometer?”. Wij volgen hier de becijferingen van dit vakblad op de voet. itiekbeurs te Til- zond. a.s. 28-29 X) uur in de bo- tfe Geloven. En- 5 to. het slacht- ent altijd zo’n 46 pct. van de ’ereageerd heeft. De vraag nu op of er verschillen be- tussen automobilisten die wel op v.e gereageerd hebben (de reactie- --lobilisten, die ondanks deze jladde banden blijven door rijden (de immunen). Om deze vraag te kunnen beantwoorden werden vraagge sprekken gehouden met reactieven en immunen. Daarnaast werd een gedeelte van de auto’s aan een teohno-keuring Jerworpen. Dit was mogelijk dank zij de medewerking van de A.N.W.B. actie hun band vernieuwd. Dat betekent dat toch nog altijd zo’n 46 pct. van <lu mensen niet ge dringt zich r staan tussen de actie gereag generaal pre- ven)enautomo deze vraag actie op hun gk -d in samen njden (<te unm Groningen en ent uitgevoerd, telijke observa- steekproef van va“ n samengesteld. onde litie overeenge- Z1J d€ itonsieve i worden itgebreid atste was ver- ierzoek be- Men gaat daarbij uit van een bromfiets in de populaire prijsklasse (450550 gld.), welk type een (theoretische) levens duur heeft van vier jaar en een restwaar de van 100 gulden. Aan afschrijving kost een dergelijke brommer zonder meer 100,per jaar. De premie van de verplichte verzekering bedraagt met in gang van maart jl. 29,50. Het rente verlies wordt berekend op 18,vol gens de standaardformule 0,06 X A R Gespreide betaling zonder aanbetaling mogelijk bij LAURAN v. GULIK BREDASEWEG 264 TEL. 26864 Uw oude fiets kan 25,- waard zijn RIJWIELEN v.a. o.a. Phoenix en Juncker De vaste en variabele worden opgeteld en aantal gereden kilome kilometerprijs te vine De uitkomst van deze eenvoudige becij fering is dan: 182,50 135,— 317,505000 6,35 cent per kilometer. Houden wij rekening met een verhoging van de benzine-accijns met 4 cent per ,:“r ingaande 1 juli a.s., dan wordt de ...lometerprijs ca. 6,5 cent. 1. en Koning, H. Siewert 533 pnt. in 70 pijlen. 2. en Prins K. Konings 513 pnt. in 70 pijlen. 3. R. v. Hasselt 402 pnt. in 60 pijlen. 4. J. Cleverens 397 pnt. in 60 pijlen. 5. A. v. Oevelen 395 pnt. in 60 pijlen. 6. P. Maes 370 pnt. in 60 pij len. 7. J. Wilborts 369 pnt. in 60 pijlen. 8. F. v. d. Hooff 358 pnt. in 60 pijlen. 9. A. de Kort 354 pnt. in 60 pijlen. 10. T. Maes 353 pnt. in 60 pijlen. 11. C. de Beer 227 pnt. in 40 pijlen. 12. J. v. d. Ven 219 pnt. in 40 pijlen. 13. W. Kools 197 pnt. in 40 pijlen. 14. A. v. Roessel 188 pnt. in 40 pijlen. 15. K. Konings jr. liter 181 pnt. in 40 pijlen. 16. J. Maas 180 kilon pnt. in 40 pijlen. 17. J. Lemmers 175 pnt. in 40 pijlen. 18. J. Lemmers 124 pnt. in 40 pijlen. 18. J. Lemmens 124 in 40 pijlen. 20. P. de Beer 50 pnt. in 40 pijlen. Maandag 30 juni: handenarbeid- zaalsport-speeltuin. Dinsdag 1 juli: opdrachtenspel in de wijk en zwemmen. Woensdag 2 juli: gehele dag naar Beekse Bergen. Donderdag 3 juli: fancy fair. Vrijdag 4 juli: modeshow en songfestival. Maandag 7 juli: zwemmen en speeltuin. Dinsdag 8 juli: naar ’t Kruimel tje (bosspelen en sportdag)._ Woensdag 9 juli: naar ling. Done en ’s ling. Vrijdag 11 juli: zaaiversieren- voorbereidingen, ’s middags groot slotbal met uitnodiging voor de ouders. Inlichtingen tel. 31628. H.B.S.-A W. v. d. Aa, Tilburg; A. Aarts, Gilze; G. van Aert, Breda; W. Baeten, Tilburg; L. Bertens, Tilburg; I. Bischoff, Oisterwijk; F. van de Camp, Tilburg; H. van Dae- len, Tilburg; M. Doornen, Tilburg; F. Eibers, Hilvarenbeek; P. Gijselhart, Til burg; P. van Haaren, Tilburg; P. Ha mers, Tilburg; L. van Hest, Oisterwijk; J. Hoes, Tilburg; G. Hoofs, Tilburg; M. □tfÈEEQfflBMaoaQ £4“* w. Kroonenburg, Tilburg; H. Lampe, Til- r~ir~Yrnr*^~^rli V r4ir~ir~i burg; M. van Lisdonk, Rijen; J. Loonen, UUlJUOLJUUOOJZJUUU Oisterwijk; Chr. v. d. Noort, Tilburg; A. Nouws, Oisterwijk; A. van Opheusden, Tilburg; J. van Opstal, Loon op Zand; A. van der Put, Tilburg; H. Remmers, Tilburg; C. de Rooij, Tilburg; P. Ter meer, Tilburg; P. Veltman, Tilburg; R. Versleden, Tilburg; C. Vosters, Tilburg; J. Wagemans, Gilze; Th. Wagener, Til burg; A. Wouters, Tilburg. Kermis in Berkel Enschot. Een heerlijk feest met veel plezier en attracties. Na tuurlijk ook een zweefmolen, die vooral bij de jongere garde erg in trek was. Deze zweef juffrouw ontvangt, nu veilig en wel op aarde is geland, wat tracties van de Tilburgse Koerier. C te beginnen is er het bekende tier*’* verder een haantje van de firma Te»., burg, een waardebon van lf Maison Appie uit Baarle Nas: watergolf van Maison José en twei sen wijn van de Wienerbar. Het w_ wat zij moet doen is, om in het bezit te komen van al deze verrassingen: zich melden op ons kantoor. Wij verwachten haar. De jongedame uit ons vorige cirkeltje was mej. Helma Stoopen, Bosscheweg 71 te Tilburg. 2 (hierbij is A de aanschaffingswaarde en R de residu- of restwaarde). Op grond van een onderzoek heeft de „Bromfiets”-redactie berekend, dat aan speciale bromfietskleding jaarlijks 35,wordt uitgegeven. Een rijpe banaan in 8 a 10 schuine partjes snijden. In 1 plakje Ardenner ham een partje vouwen. Deze door ei wit en paneermeel halen, stevig aan drukken en in heet frituurvet gedurende 3 a 4 minuten bakken. Uit het interview bleek ondermeer het volgende: Automobilisten, die op glad den blijven doorrijden blijken j< ben. Zij kopen oudere auto’s en rijden daar langer in rond. Hun auto’s zijn vrijwel zonder uit zondering tweedehands gekocht; ze zijn als ze verkocht zouden worden, nog maar weinig waard. Zij hebben hun voor hun werk. Zij raadplegen minder vakbladen en volgen ook minder de regels van het in structieboekje (als ze dat al hebben!). Zij gaan niet meteen tot repareren over als iets niet 100 pet. in orde is. Zij kopen vaker iets op een sloperij en zouden er ook geen bezwaar in zien een tweedehands hand te kopen inplaats van een nieuwe. .„er, Tilburg; J. Bruinsma, Til- Bruinsma, Tilburg; L. Doh- Iburg; C. van Doorn, Tilburg; J. Tilburg; R. Groot, Tilburg; A. cers, Tilburg; H. Ketelaars, stel; W. Priems, Tilburg; G. van "■vxxuel, Tilburg; H. Stockmann, Til- irg; B. Taminiau, Tilburg; A. Theeu- ..es, Gilze; M. Venders, Oisterwijk; F. de van <jen Wildenberg, Tilburg. GYMNASIUM BETA: A. van Amelsvoord, Tilburg; A. van .Sli Braak. Tilburg; C van Deunen. Tilburg; R. van Gerwen, Tilburg; P. van Gestel, Tilburg; P. van Ham, Tilburg; J. Heer- kens, Tilburg; J. Hengeveld, Tilburg; J. Hoffmans, Tilburg; J. Huffmeijer, Til burg; A. de Jongh, Tilburg; J. Klerx, Rijen; A. Kolen, Tilburg; R. Lafebre, Tilburg; F. Galle, Tilburg; R. ter Meu- len, Tilburg; H. Mreijen, Tilburg; A. Paulissen, Tilburg; J. Rijken, Oisterwijk; J. Rijnen, Tilburg; P. Taminiau, Tilburg; A. van Thillo, Tilburg; A. van Schijndel, Tilburg; R. van der Vaart, Tilburg; W. Wagemakers, Tilburg. >eb(, dal de aulo’s op KRO-t.v. g een positieve se in de documentaire „Vive le Tour”, die de KRO-televisie op maandag 30 juni uitzendt, geeft de maker van de film, Louis Malle, een impressie van de ker misachtige sfeer rond de Tour de France. De film werd opgenomen tij dens de Tour de France 1962 en pro beert een antwoord te geven op vragen als: „Wat zijn coureurs eigenlijk voor mensen”, „Hoe zijn de reacties van het publiek”, „Welke technieken gebruikt men” enz. Om een antwoord op deze vragen te krijgen, heeft Louis Malle de Tour van „binnenuit” gevolgd en heeft hij met een maximum aan visuele en auditieve elementen getracht de Tour te laten zien en daarna te beoordelen. H.B.S.-B: P. Bertens, Tilburg; H. Bloemen, Til burg; C. de Brouwer, Alphen; P. Cools, Tilburg; C. Coppens, Hilvarenbeek; P. Derks, Tilburg; F. Donders, Tilburg; P. neisjesjurk, bruin van Erens, Tilburg; A. van Hoek, Gilze; M. dra rok; papieren zak Holland, Tilburg; A. van Hoof, Tilburg; damesparaplu; bruine B- de Jongh, Tilburg; F. Kienhuis, Ois terwijk; B. Koehof, Tilburg; C. Kolen, Tilburg; P. de Lange, Rijen; M. Leijs, Tilburg; K. Luijben, Tilburg; C. Murk, Tilburg; A. Neerhoff, Tilburg; J. Neve, Tilburg; F. Ooms, Tilburg; C. Paulus- sen, Tilburg; H. Reijnen, Tilburg; P. Schuurkes, Son; G. Simons, Tilburg; C. Smulders, Tilburg; A. Snik, Goirle; J. Spaninks, Tilburg; A. Swinkels, Tilburg; J. Teurlings, Tilburg; R. Vekemans, Goirle; P. Verhelst, Tilburg; H. Verheij, Tilburg; J. van de Vrande, Tilburg; P. van der Wel, Tilburg; Q. Zebregts, Gilze; P. van Zon, Tilburg. Dit bedrag moet zo nodig nog worden verhoogd met de kosten voor stalling. De variabele kosten voor een bromfiets zijn afhankelijk van het aantal kilo meters, dat per jaar wordt gereden en de wijze van rijden (rijrtijl). Een bromfiets legt per jaar gemiddeld 5000 km af, waarbij de bandenslijtage komt op ca. 20,Wij onderscheiden de variabele kosten in de uitgaven voor benzine, voor reparatie c.q. voor onder houd en banden. Het gemiddeld ben zineverbruik wordt gesteld op één liter per 50 km en de prijs van de brandstof (benzine en olie) op 75 ct. per liter. Voor onderhoud en reparatie moet men rekenen op een jaarlijkse uitgave van 40,—. Partjes banaan in bierbeslag (200 gram 'bloem met een flesje bier) onderdompe len en in heet frituurvet bakken. Hierbij eveneens Sauce Espagnole serveren. Deze wordt nu af gemaakt met pikante tomatenketchup f/s liter saus plus liter ketchup */s flesje). De garage ziet liever, dat zij hun re kening contant betalen. Zij moeten meer wegenbelasting be talen (zij rijden dus in grotere en zwaar dere auto’s) en ze betalen die belasting meer per kwartaal dan per jaar. Het onderzoek wijst uit, dat wij hier te doen hebben met wat genoemd zou kun nen worden marginale automobilisten, dat zijn mensen, die zich eigenlijk niet goed een auto kunnen veroorloven. De enige zorg, die deze automobilisten ken nen is: hoe houd ik met zo min mogelijk kosten mijn auto rijdende. De resultaten van de technokeuring ge ven een weinig bemoedigend beeld te zien. De auto’s van de automobilisten, die geen gevolg hebben gegeven aan de politie-actie zijn over de hele linie slech ter dan de auto’s van de andere automo bilisten. Dat geldt ook voor de punten, die van belang zijn om veilig aan het ver keer te kunnen deelnemen: de remmen, de stuurinrichting, de verlichting en de |Heuvel»tr.5O (HoAk Wlliemn«tr.)| reparatie meer uitgevoerd, omdat de kosten van de reparaties de waarde van de auto verre zouden overtreffen! Deze auto’s waren rijp voor - dient te worden bedac die gekeurd zijn, nog een r lectie vormden van de in het onderzoek betrokken auto’s. De weggebleven auto’s zijn van nog slechtere kwaliteit. In een slothoofdstuk Maatregelen gaan de auteurs in op de manieren, waarop geprobeerd moet worden de automobi list ertoe te bewegen de kwaliteit van zijn banden op peil te houden. De voorlich ting moet duidelijker zijn, alleen al, om dat veel automobilisten niet weten wat een gladde band is en hoe gevaarlijk die kan zijn. Deze voorlichting mag nooit een beroep doen op reeds aanwezig-ver- onderstelde kennis bij de automobilisten. De voorlichting mag niet te „intellectua listisch” zijn. Op grond van hun onder zoek doen de schrijvers ook suggesties voor effectieve politie-controles op het gebied van de verkeersveiligheid: de po litie moet de acties aankondigen, zodat niemand het gevoel krijgt erin gelopen te zijn; er moet ook tijdens het weekend gecontroleerd worden en op avonden; de acties moeten duidelijk zichtbaar plaatsvinden. Voorgesteld wordt te komen tot verkeers-inspectie-teams (V.I.T) bestaande uit één of twee opge leide politie-functionarissen en ’n aantal „burgers”. De taak van deze V.I.T.’s zou zich moeten beperken tot het regelmatig aan houden en inspecteren van aan het verkeer deelnemende motor rijtuigen. Andere maatregelen, die worden voorgesteld, als uitvloeisel van ’t verrichte onderzoek zijn het in voeren van een veiligheidscerti- ficaat, dat moet worden overge legd bij de verkoop van een auto en het elimineren uit het verkeer van auto’s boven een bepaalde leeftijd. Zuiver scheerwol, 1 KA Terlenka, Trevi ra p 50-60-70 gulden goedkoper Young-man originele Franse stijl Een hele banaan over de lengte door snijden, het hartje met een appelboor verwijderen. Een rolletje maken van ge kookte ham en Parmesaanse kaas. Dit in het hart van de banaan leggen. De twee helften op elkaar leggen en aan drukken. Hiervan schuine partjes snij den en garneren met eiwit en paneer meel. Ongeveer 3 a 4 min. bakken in frituurvet. Het geheel moet opgediend worden met Sauce Espagnole*. Deze saus wordt afgemaakt met 2 eetlepels honing op een liter saus. Naar smaak afbinden. De opzet van het experiment Doel van het onderzoek was na te gaan of er van een door de politie aangekon- digde banden-controle een ge veritief effect uitgaat. Om te kunnen beantwoorden werd werking met de politie te Groi Leeuwarden een experimer Allereerst werd via nachte: ties, in beide steden een s* auio’s met gladde banden Daarna werd met de politie overeenge komen dat in Groningen een intensieve controle op gladde banden zou v— gehouden. Deze actie werd uit; in de krant aangekondigd. Dit laat_. mogelijk omdat ook drie plaaiselijk schijnende kranten in het onderzoek trokken werden. In Leeuwarden werd geen politie-actie gevoerd. Wanneer nu van de politie-actie enig effect uitgaat, dan moet men vinden, dalt steekproef van auto’s met gladde t den, na afloop van de actie meer aut telt waarvan de banden inmiddels vOT- nieuwd zijn, dan de steekproef Leeuwarden. In Leeuwarden is immers geen politie-actie gehouden. Is dit ook zo? Om een antwoord op deze vraag 4“ kunnen geven werden alle auto’s, d vóór de actie begon een gladde band hadden, na afloop van de actie opnieuw opgespoord. Nagegaan werd hoe nu d* toestand van de banden was. Hierbij bleek dat in Groningen, waar de actie gehouden werd, 54 pct. van de auto mobilisten hun gladde band door een nieuwe vervangen hadden. In Leeuwar den was dit slechts 27 j vervingen 2 maal zoveel mensen dus hun slechte band! Van een bandencon trole gaat dus een zeer groot indirect effect uit. in de week van 15 tot 22 juni 1969 Inlichtingen: Hoofdbureau van Politie, Noordhoekring te Tilburg. Bankbiljet van 5,damesbril in etui; herenbril met bruin montuur; kinderbril, kleur blauw-grijs van montuur; Siamese kat; parkiet, grijs met geel; fazant; 2 witte dekzeilen; papieren zak met enkele stukken badstof; transistor radio, met naam van K. v. d. Mortel erop; blik koekjes; zakmes uit Lourdes; 12 sticks deodorant in een doos; nieuwe combinatietang; herenhorloge chroom; dameshorloge, merk Porta; kentekenbe wijs 89-81 FA; me---* --- kleur; blauwe trevii met kleding; beige damesparap._, herenportemonnee; zwarte damesporte- monnee; bruine kinderportemonnee; wit plastic portemonneetje aan een kettinkje; kinderschoentje, wit, maat 19, merk Ju no (1.); 3 kinderringen, doublé; gouden trouwring met datum 24-6-1964, Wim erin gegraveerd; pop, bruin met krullend haar; paar tennisschoenen, maat 37; be schilderde kinderring; witte tas, van wit gaas; aktentas, kleur rood; houten klap stoeltje; diverse sleutels en sleutelbossen. HONDEN: bruin-witte bastaard kees hond, reu; lichtbruin jong hondje; grijs wit gevlekte dwergpoedel. De heer J. H. M. Wiercx te Eindhoven, die bekend staat als een culinair specia list in ons land, gaf de Chiquita Recep ten. en Voorlichtingsdienst, de recepten van drie exclusieve borrelhapjes. Wan neer u van plan bent een avondje te geven, garanderen wij u, dat deze hapjes 'beslist tot de gezellige sfeer zullen bij dragen. Zo op het eerste gezicht doen de hapjes veel denken aan goudgele bit terballen. Ze zijn echter bereid met ba naan die aan het geheel een zo aparte smaak geeft. De heer Wiercx bereiding veel si BANAAN JAMBON hy- rste aar ver- met o.a.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1969 | | pagina 3