;él DE;"-1" Hbi •■•“KOERIER
©00®®00
met voetschakeling en voetrem Model 1969
Tilburgse Carrosseriebouwer
introduceert„Buggy” in Benelux
■I >1
A
KREIDLER
DE GROTE KAMPIOEN
FA. A. SPIJKERS ZN.
GEEN RISICO! GRATIS PROEVEN!
Tilburg en Eindhoven volgen verschillende
methodes bij aanpak van verkeersprobleem
GROTE FABRIKANT
DOORBREEKT TABAKSPRIJZENH
ESBAAR
blad is
ECLAME
op zich.
WOESTIJNRAT ALS BOUWDOOS
Meer ruimte voor
Maas Kleding
van de wegraces
Wijkverpleegsters
helpen
vakantiegangers
Vakantiegangers, die in hun woonplaats
regelmatig hulp ontvangen van ’n kruis
vereniging, kunnen deze verpleeghulp -
in overleg met huisarts en wijkverpleeg
ster en in overeenstemming met plaatse
lijke regelingen - ook verkrijgen op het
vakantie-adres. Dit kan bijvoorbeeld het
geval zijn voor het geven van injecties.
De behandelende arts dient de vakan
tieganger dan een briefje met gegevens
mee te geven.
EÊ
A
uni 1969 - pagina 16
EFOON 20922
Donderdag 26 juni
13e jaargang no. 6
Woensdag 18 juni werd in het Zuidelijk Technisch Wegenbouw
^lastiek^ousenj
dbeiengebak
chtengebak
groomgebak
Een
Besterdplein 37
tel. 23306
oort erin thuis.
KLEINERE WIELEN
7,95
16 cent
Uitsluitend verkrijgbaar:
compleet
>R
Let op de stand met de ROOD-GELE VLAG
UNION JACK
UNION JACK
Dames- of herenrijwielen v.a. f 129,95 (een Batavus produkt)
Wij hebben een geschikte betalingsregeling
van f 3,50 per week
Sportrijwielen met 5 versnellingen v.a. f 185,
Fabrikant voert als eerste In Nederland de moderne witta
verkoop in voor tabaksprodukten:
25 HÉLE GOEIE AMERIKANEN voor
20 KING SIZE FILTER SIGARETTEN voor
50 GRAM VERDRAAID LEKKERE SHAG voor
PRIMA BOLKNAK SIGAREN van 26 voor.
terlenka
wash and wear
t kun-
ie file-
zal
die
waar men
taffen.
29,95
24,50
CANADIAN
STOCKS
DROGIST
<3
Q
<5
ZATERDAG van 2-5 uur op de
TILBURGSE MARKT (Piusplein) en van 8 - 13 uur op de
BOSSCHE MARKT
S KERSVERS VAN
JKENS
KERIJEN
dring 77 - Tel. 20435
t uw advertentie
LEO XIII straat 60 TILBURG TELEFOON 21767-31317
Vouwfietsen v.a. 96,50
200
ien.
lijke stads-
Ls een on-
tot stads-
RROTESTANTSE
BEGRAFENISONDERNEMING
tijdelijk
tel. 25525 b.g.g. 33370
mtische Dianiantkruising bij de
trd. Voor deze kruising
l woningen gesloopt moe-
PIUSPLEIN 6
HOEK EMMASTRAXI
b
b
b
r
b
b
b
b
b
Jul. v. Stolbergstraat 15
i (centrum) Tilburg.
Grote uitgebreide collectie JACKS
voor brommer of motor.
Van f29,75 tot f 167,50.
Keuze honderden stuks!
U zoekt een EE33?
hun va-
)ij ziekte
jkverpleegster
.jgen. Deze patiënten dienen eerst
5 ter plaatse te consulteren, die hen
>dig naar een wijkverpleegster van
ier kruisverenigingen kan verwij-
op weg naar Ameri-
i stadsautosnelwegen.
’t Laar, eerste stap
kaanse systeem van
lie Golfplaten
helder transp.
3,60 3,30
4,50 4,00
5,35 4,80
6,30 5,65
7,20 6,45
8,10 7,15
9,00 -
<F ZaterdE
St.-Petrus
legging
hoekstet
118 kg w
Paul Ver
Raaymaki
en Peter
wordt een c
van de hand
mede de tha
munten. De v
der op de pl"
altaar kc
De giganu
ringbaan
zullen ca.
ten wordei
Centrum gevestigd in Kasteel Maurick in Vught voor de derde maal
de Wegenbouwdag van de Grote Steden gehouden. Een van de
meest interessante aspecten die tijdens deze dag naar voren kwamen,
was het feit dat er een soort competitie is ontstaan tussen Tilburg en
Eindhoven, bij het oplossen van het verkeersvraagstuk. Tilburg
oriënteert zich namelijk zeer sterk op Amerika en Eindhoven richt
zich voornamelijk op Duitsland. Dit bleek zeer duidelijk uit de in
leidingen die werden gehouden door voor Eindhoven: drs. G. E. G.
v. d. Kruijs, wethouder voor Ruimtelijke Ordening en Verkeer en
ir. J. den Duik adj.-directeur Gemeentewerken en voor Tilburg: ir.
J. D. A. Strijers, directeur Publieke Werken en ir. W. A. Sanders-
van Well, hoofdingenieur van Publieke Werken.
UITGAVE J. DE BEER - LID VAN DE N.H.H.P.
REDACTIE EN ADMINISTRATIE: N.S.-PLEIN 14 - TILBURG
TELEFOON 04250 - 30783 - POSTGIRO 1126745 - OPLAGE 48.700
VERSCHIJNT IN GEHEEL TILBURG - GOIRLE - DONGEN - LOON OP ZAND - BERKEL - ENSCHOT EN MOERGESTEL
i drie kruisverenigingen in ons
n.l. het Oranje-Groene Kruis
Wit-Gele Kruis (r.-k.)
Lruis (algemeen). In elke
een of meerdere vestigin-
uisverenigingen.
mieter. Voor Tilburg zouden deze cijfers
in 1980 respectievelijk 200 en 4900 zijn,
zodat de motorisering dan nog beneden
het huidige niveau van San Francisco
blijft, waar het verkeer zich nog steeds
redelijk bewegen kan. Alarmerende be
richten, als zou het verkeer zichzelf in
de komende decennia verstikken, blij
ken dus nogal mee te vallen.
inenstelsel en de City-ring, die
e verbindingen tegelijk gereah. dit project w
Kunnen worden met de drastische i(lel^ (ril|,|Pn j
ing van het gebied binnen deze
>r in de komende
10.000 panden
Corduroy in spijkerbroe
ken en jacks. Alle U.S.A, mer
ken in voorraad. V.a. ƒ25,50.
Tiener- en twenpantalons in
Franse en Spaanse modellen.
V.a. f 29,95. Smalle tricot
disco shirts ƒ18,95
Garnaaltruitjes 16,75
Hippe zomer mini-jacks.
Spaans import ƒ47,50.
TILBURG EMMASTRAAT 8
Ringban,
waarschi
worden,
dat deze
seerd kun
sanerir
ringbanen, waarvoor in de komende der
tig jaar tenminste 10.000 panden voor
de sloop in aanmerking zuilen komen.
De MERCEDES
onder de Bromfietsen!
GROTERE PRESTATIES f
Een kijkje in de werkplaats, waar het
prototype van de eerste Nederlandse
Bl|ggy, „de Woestijnrat”, staat te wach
ten op zijn officiële introductie voor de
schrijvende, sprekende en filmende pers.
ZOMERJACKS
56
56
56
56
56
56
56
:lal« spijker, gratU
tic dakgoten
ifvoerbuizen
ll In elkaar gelijmd
i den Hout
hljfitr. 12 - tel. 25474
Toekomst aan
autosnelwegen
In de laatste drie jaar is de totale auto-
druk op Tilburg toegenomen met ruim
50%. Dit heeft het verkeerstechnisch
team van Publieke Werken ertoe ge
bracht het verkeer in Tilburg intens te
gaan bestuderen. Men heeft zich bij het
zoeken van oplossingen op de Verenig
de Staten gericht, omdat daar thans ver
schijnselen, veroorzaakt door de grote
verkeersdrukte, te zien zijn, die pas in
het jaar 2000 in Nederland verwacht
worden. In de toekomst zal, aldus ir.
Strijers, het Ringbaanstelsel, waaraan
een belangrijke verdeel- en verkeers
functie is toebedeeld, naar Amerikaans
voorbeeld, als stadsautosnelwegen wor
den uitgevoerd. Dat wil zeggen dat deze
stadsautosnelwegen geheel worden voor
zien van ongelijkvloerse kruisingen. Bin
nenkort zal daarmee bij de uitvoering
van 2 belangrijke kruispunten al reke
ning worden gehouden. Qok worden op
het moment de verbindingen tussen dit
Er is goed nieuws voor de autoliefheb
bers, die eens iets anders dan anders
willen. De „BUGGY”, het snelle, op
zienbarende, gekke, handige autootje,
met zijn duizend en een mogelijkheden,
dat in de Verenigde Staten een ware
buggy-rage heeft ontketend. De jonge
Tilburgse carrosseriebouwer Henk Schol
len vond de tijd rijp om deze „anti-auto”
in de Benelux te introduceren. Hij
richtte daartoe het „Buggy Autodyna.
misch Centrum” op, waar men zich een
Buggy aan kan schaffen.
TILBURG, dinsdagavond Dezer da
gen kon Maas Kleding, Korvelseweg 56
zijn geheel vernieuwde zaak heropenen.
De verkoopruimte werd met 100% ver
groot en bedraagt nu 200 m!. Van de
gelegenheid is gebruik gemaakt om twee
aparte afdelingen te maken. Binnenko
mend treft men aan de linkerkant de
afdeling herenmodes, waar een zeer uit
gebreid assortiment costuums, colberts
etc. aanwezig is. Maas Kleding be
weegt zich voornamelijk in de midden
klasse. „Opmerkelijk is”, aldus de heer
Maas „dat het publiek wel degelijk
belangstelling heeft voor kwaliteit.
Goedkope costuums hebben we na
tuurlijk ook wel, maar toch komt het
betere costuum van de stijlgroepen er
echt weer in.”
Maas Kleding had de kans beslag te
leggen op het naastliggende pand en
„het huis van je buurman kun je maar
één kfeer kopen.” Onder architectuurvan
de heer De Graaf werd met voortva
rendheid een bouwplan ontworpen en
dit is op zeer snelle wijze gerealiseerd.
Door een doelmatige indeling van de
bedrijfsruimte is Maas Kleding - die dit
jaar zijn tweede lustrum viert - nog
beter in staat een goede service te
geven. Bovendien werd het assortiment
belangrijk uitgebreid.
We wensen Maas Kleding met deze
mooie uitbreiding goede zaken.
Omwenteling
I960 is het revolutiejaar voor de Buggy.
Werden vroeger allerlei automobielen
gebruikt om omgebouwd te worden tot
Buggy, in 1960 verscheen in de duinen
bij Los Angeles een Buggy op basis van
volkswagenonderdelen. Dankzij de on
afhankelijke wielophanging, de zeer
vaste wegligging en het lage gewicht ver
drong dit type Buggy alle andere van
de markt. Ontwerper Meyers uit Los
Wanneer iemand, die met vakantie is,
ziek wordt en een arts raadpleegt, kan,
indien nodig, op vertoon van de lid
maatschapskaart van een kruisvereni
ging, ook de hulp van een wijkver
pleegster worden verkregen.
Bui.enlandere, die in ons land h
kantie doorbrengen kunnen bij
eveneens hulp van ’n wijk"-
verkrijgen. Deze pat»'
’n arts ter plaatse te
zo nodig naar een wi
een dei
zen.
Er zijn
land, n.l. het
<prot.-chr.), het
en het Groene Kr
gemeente zijn e*-r
gen van de krui»,
Bij 'n overlijden in Uw familie,
zowel 's nachts als overdag, belt
U eerst ons. wij nemen al de zon
gen, betreffende de begrafenis
van U over
R.-K. BEGRAFENISONDERNEMING
DENISSEN
Tel. 25525 b.g.g. 33370
LET OP HET JUISTE ADRES
WILHELMINAPARK 127
Wagenpark groeit hard
De prognoses over de groei van het Ne
derlandse wagenpark wezen een aantal
jaren geleden heel voorzichtig 1970-’71
aan als de periode waarin de twee-
miljoenste auto op de weg zou verschij
nen. Tegen alle verwachtingen in ge
beurde dit reeds in 1968. Nu wordt in
1971 zelfs het derde miljoen op de
Nederlandse wegen verwacht. Als een
sneeuwbal zal deze ontwikkeling zich zo
danig voortzetten, dat in 1980 al zes
miljoen personenauto’s verwacht
nen worden. Wie de drukte en de
vorming op hoogtijdagen meemaakt
zich afvragen hoe. in de toekomst
verkeersstroom opgevangen zal worden.
Wat Tilburg betreft wordt verwacht dat,
mede gelet op de toename van de 'bevol
king tot 170.000 inwoners, 70.000 per
sonenauto’s aan het verkeer zullen deel
nemen tegen momenteel 21.000 stuks.
Ook de groei van het autopark in het
stadsgewest zal dienovereenkomstig zijn
en wel tot 140.000 stuks.
Tilburg oriënteert zich zoals gesteld op
de Verenigde Staten en enkele vergelij
kende cijfers zijn in dit opzicht wel leer
zaam. De stad San Francisco, die van
de Noordamerikaanse steden, wat be
treft de structuur het meeste met een
Europese stad overeenkomt, heeft een
autodichtheid van 3160 personenauto’s
per vierkante kilometer, bij een inwoner.
didhtheid van 6377 per vierkante kilo-
Amerikaanse vinding
De Buggy is een Amerikaanse vinding,
die oorspronkelijk ten doel had een auto
te construeren voor tijdverdrijf aan het
strand of in de duinen. Van een lichte,
overal doorheentrekkende auto ontwik
kelde het zich tot een typisch sport-
wagentje met uitstekende cross-mwe-
lijkheden. Alhoewel met betrekking tot
de carrosserie bijna alles geoorloofd was
waren er toch duidelijke kenmerken in
ontwikkeling waar te nemen. Zo hebben
alle buggy’s grote banden, een grote
wendbaarheid en een laag totaalgewicht.
In de vijftiger jaren werd het berijden
van een buggy een echte rage en de
Buggy-clubs schoten als paddestoelen
uit de grond. Al gauw werden er over
het hele Amerikaanse continent wed
strijden met buggy’s georganiseerd, die
snelheid aan behendigheid paarden.
Vooral het slalom-rijden is bij de Ameri
kaanse bezitters van zo’n wagentje erg
in trek.
het totale werk is en er nauwelijks of
geen afbraak van eerder gemaakte delen
nodig is om een volgende fase uit te
voeren en in gebruik te nemen. Zeer be
langrijk in deze opzet is ook dat het ver
keer geen hinder ondervindt van de
werkzaamheden, door tijdrovende en
kostbare wegverleggingen. Voor de aan
sluiting van een uit de Noordeli
uitbreiding komende autoweg i
gelijkvloerse kruising met de i
autosnelweg uit te bouwen Ringbaan
Noord ontworpen. Voor deze oplossing
is de zogenaamde „Diamant” gekozen.
De hoog gelegen invalsweg van 35 meter
breed gaat over de ringbaan heen en
vormt een zwevend plein van 73 x 110
meter. Vanaf dit plein lopen 2 wegen
naar de Ringbaan toe en komen er 2
afgangen op. De verkeersafwikkeling
op dit zwevende plein zal door middel
Tan verkeerslichten geschieden. Ter
voorkoming van kostbare aankopen van
bebouwde grond is de hele autoweg
vanaf het Wilhelminakanaal tot aan de
ringbaan op een hooggelegen betonnen
viaduct gepland, dat een lengte heeft
van 287 meter.
Voor het openbaar vervoer bestaat de
mogelijkheid, zodra de behoefte daar
toe bestaat, een afzonderlijke rijbaan
tussen te bouwen, die desgewenst op het
derde niveau kruisingsvrij het aansluit-
>asseren. De totale kosten van
dit project worden geraamd op 16 mil
joen gulden. Bovendien moeten er voor
de bouw van de diamant nog ongeveer
200 eengezinswoningen worden afge
broken. Ongetwijfeld zullen de Tilbur-
gers met vertrouwen de uitslag van de
competitie tussen Eindhoven en hun
stad tegemoet kunnen zien. Immers Til
burg staat bekend om de voortvarend
heid waarmee het spectaculaire plannen
weet te realiseren. Niet voor niets heeft
r'f6 Tilburg in „bouwkringen” de bijnaam
11 P „het Rotterdam van het Zuiden”.
V.W.-chassis gemonteerd kon worden.
En dat bleek de oplossing.
Ook in Benelux
Het succes bracht anderen op ideeën en
er verschenen steeds meer buggy-„mer-
ken”, die alle gebaseerd zijn op het prin
cipe van het ingekorte V.W.-chassis,
voorzien van een polyester carrosserie.
Dit principe geldt ook voor de buggy,
die het Buggy Autodynamisch Centrum
in de Benelux introduceert onder de
naam „woestijnrat”. Het B.A.C. ver
vaardigt buggy’s, die geheel compleet of
voor de vergevorderde „sleutelaar” als
bouwpakket geleverd kunnen worden.
Als men besluit tot de aanschaf van een
bouwpakket dient men de beschikking
te hebben over een V.W.-chassis, dat
niet ouder dan van 1962 is. Het B.A.C.
is door de Rijksdienst Wegverkeer in
Den Haag gemachtigd het chassis 27
centimeter in te korten, waarna als ga
rantie dat dit deskundig is geschied een
certificaat wordt afgegeven. De „woes
tijnrat” is geen tweezitter zoals op het
eerste oog lijkt, maar een volwaardige
vierpersoonsauto, die geheel aan het
Nederlandse klimaat kan worden aange
past door middel van de bijgeleverde
linnenkap en zij-ruiten. Nu nog afwach
ten of de verwachtingen die de heer
Schollen van de Buggy-rage in Neder
land heeft waar gaan worden.
Enige reële oplossing
Alhoewel het wegtype van de stadsauto
snelwegen vanwege.de hoge uitvoerings
kosten, door velen van onze huic’
stadsplanners nauwelijks als ’n mogelijke
oplossing wordt aanvaard, is men er bij
Publieke Werken van overtuigd, dat dit
type, door zijn kruisingsvrije ligging de
enige aanvaardbare vorm voor de toe
komst is. Bij de aanwezigheid van rijks-
autosnelwegen om of nabij een stadsge
bied, dient dit stadsautosnelwegstelsel
zo veel als mogelijk rechtstreeks met
deze wegen te worden verbonden. In Til
burg is deze conceptie thans in een ver
gevorderd stadium en is de aanleg van
de nieuwe rijksweg Breda-Tilburg-Eind-
hoven, de aanleiding om met de bouw
van de eerste fase van een superstads-
wegennet te beginnen. Deze eerste fase
zal bestaan uit de aanleg van het onge
lijkvloerse kruispunt het Laar. Als mo
tivering voor de aanleg van dit Weste
lijke aansluitpunt in het Laar dient in de
allereerste plaats, dat er op die plaats
voldoende ruimte aanwezig is om zon
der dat de daar aanwezige vrij nieuwe
bebouwing gesloopt behoeft te worden
de diverse hoogteverschillen te kunnen
overwinnen. Verder zijn de ervaringen
met de huidige Oost-West verbinding
via de Ringbaan Zuid uit oogpunt van
verkeersveiligheid dermate zorgwek
kend, dat bij een verder voortschrijden
de motorisering alleen een volkomen
kruisingsvrije aansluiting aanvaardbaar
geacht mag worden.
Kruispunt „Het Laar”
en „De Diamant”
in Noord
Omdat in de toekomst op de ringbanen
nog vele kostbare voorzieningen nood
zakelijk zullen blijken, is het raadzaam
op de belangrijkste punten nu reeds een
aanvang te maken. De totale bouwkos
ten van het knooppunt ’t Laar zullen
naar schatting 12 miljoen gulden be
dragen. Gezien de beschikbare middelen
van de gemeente en de eisen, die het
verkeer stelt, is een fasering van het plan
opgezet in 3 onderdelen. Dit is zo ge
daan, dat elke fase een onderdeel van
lagavond vindt in de nieuwe
j en Pauluskerk de hoeksteen-
en kruisplanting plaats. De
teen die een gewicht heeft van
wordt ingemetseld door Peter
v erschuuren (22), Peter Paul
nakers (19), Peter Paul Coene (9)
.r Paul Adriaansen (9). Tevens
i oorkonde ingemetseld die
- d is van Louis Ansems, als-
ciians geldende Nederland se
‘e vier Peter Pauls zullen ver-
plaats waar straks het hoog-
comt een houten kruis planten.
Angeles, die nu geldt als „de hogepries
ter van de moderne Buggy”, kwam kort
daarop met een kunststof carrosserie, die
het totaalgewicht nog eens met tiental
len kilo’s omlaagbracht.
Allengs ontwikkelde de buggy zich in
de richting van de helemaal open Ita
liaanse strandwagens. Aanvankelijk
waren de eerste aldus ontworpen wagens
nog een geheel van carrosserie en chas
sis, waarin een V.W.-motor gemonteerd
werd. Omdat dit te kostbaar was ging
Meyers ertoe over een carrosserie te ont
werpen, die simpelweg op een ingekort
1969
I