GRANDIOZE TAPIJT VERKOOP MAGNUN MONTA ROSA EUBISFA AANBIEDINGEN STUNT VERKOOP SCHOENEN 1,90 16,50 5,95 9,95 3,95 99 1,50 GROTE DOOS LUXE LANGE VINGERS NOG ENKELE DUIZENDEN 1,49 z Moderne idealisten zoeken nieuwe TIVOUSTRAAT 440 TILBURG NAAST CONSERVATORIUM inspiratie uit oude idealen Filmpost film en foto I o 969 - pagina 10 DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 19 juni 1969 - pagina 11 Wie geïnteresseerd is in concrete niet snigin Ze Alle kamerbreed NYLON TAPIJT tapijten worden Zelfklevende NYLON TEGELS HALVE PRIJS nu voor 40 x 40 100 cm breed - in 10 kleuren vakkundig gelegd. NU per stuk van ver- WIJ JZEN I Grote buil rickey chips Zak wafel chips 59 ct Grote buil paprika chips 79 ct van 75 nu 49 ct 89 ct 39 ct HERENSCHOENEN. Wij tarten de concur- JONGENSSCHOENEN, wat 'n stappers rentie. Alles moet weg, haal de mooiste diverse kleuren en modellen ijzersterk, alle maten eruit SCHOUWBURGRING 10 - TILBURG CASH CARRY SISAL TAPIJT 100 cm breed geen 3,25 maar Party bottle 1,6 Itr. volzoete wijn normaalprijs 4,75 2,59 nu 500 gr kippepoulet Vla-vulling van Jonker-fris ct Extra attractie DAMESPANTOFFELS, het mooiste van het mooiste. Uitzoeken, alle maten 10 vissticks Tulband cake met vruchten en poedersuiker als alle andere mensen, je werk als anderen. Of jven. t het eckx zegt ie Stichtir i „Hex sticht1* de opni< voete iedere mens met gesprekspartner.” Berne 22 (1969) irekend en men tot nieuwe Er is zoveel tegei vroeger. Neem bi zusters. Je kunt is er toch schien zelf zij doen i 33,5Cf voor Nu kunt u het op uw slofjes af Op een verharde weg met aan weerskanten bos, wandelt Oma (72) met Woutje (4). In de verte komt een jongen aan op de fiets. Als hij wat dichterbij is, ziet Wout ineens dat het zijn broertje Hans is. Hij trekt zijn handje los uit Oma’s hand en wil naar Hans. Ook fietsen. De auto die juist aankomt, heeft hij niet gezien. Hij holt zonder uit kijken naar de overkant. De wagen remt piepend en laat zware spo ren na op het wegdek. Het scheelde een haar, maar Wout is niet ge raakt. Hij mankeert niets, is alleen geweldig geschrokken. Oma zegt: „Nou, jij hebt een goede engelbewaarder, hoor.” De reactie van Hans: „Die man heeft ook goeie remmen.” Dit zijn wel twee heel verschillende reacties. We zullen hier niet nagaan wie er gelijk heeft, Oma of Hans. Waar schijnlijk hebben zij alle twee een beetje gelijk, zoals gewoonlijk. Waar het ons om te doen is, is dit: Een zelfde gebeurtenis wordt door twee verschillende mensen heel anders uitgelegd. Dat komt vaak voor. We merken het zo dikwijls op in de reacties van mensen op zo veel vernieuwingen van de laatste tijd. Wat de een toejuicht als goed, wordt door een ander veroordeeld als glad verkeerd. vragen staat vrij advies er bij het zó niet i gaan den- ta en Hans zijn van dit anders Daarom is het goed de dialoog op gang te houden tussen oud en jong, tussen kloosterlingen en anderen, zodat ieder een zijn reacties kan toetsen aan de reac ties van de ander, zijn gedachten aan die van andersdenkenden, en zó samen op weg te blijven. voor vee >uwde beeld van de kl ;n de kloosters zijn er ook reparaties Hoor*»’" 652 ’t Is wel opmerkelijk dat de nieuwe le venswijze, waarnaar vele religieuze or den en congregaties zoeken en die al op veel plaatsen als experiment verwezen lijkt wordt, heel veel lijkt op het boven beschreven idee dat Vincentius had voor zijn zusters. Ook opmerkelijk is het, dat er nu niet gezocht wordt naar het stich ten van nieuwe orden, maar naar ver nieuwing, radicale vernieuwing van be slaande orden. Prof. Schillebeeckx zegt hierover in een toespraak tot de Stichting Nederlandse Priesterreligieuzen „Het is makkelijker nieuwe orden te stichten dan oude te hervormen. Een Steeds groter aantal kloosterlingen willen zelf de nieuwe ters die vinden dat het zo moet blijx Hebben zij gelijk? Och, daar gaat niet om. In feite blijkt dat veel zusters 1 meer kunnen. Ze zijn anders ken. De reacties van Om; een duidelijke illustratie i denken. En dit heeft vanzelf tot gevolg anders leven. genwoordig anders is dan i bijvoorbeeld de klooster- it ze soms niet eens meer kennen aan de kleding. Ze zien er dan uit als ieder andere vrouw. Ze betrek ken met kleine groepen een gewoon huis of een flat. Ze leven dan meer tussen de mensen: spreken niet meer over een vaste dagorde maar regelen zich naar de gebruikelijke maatschappelijke normen. Ze blijven hun werk doen in verpleging, bejaardenzorg, onderwijs, gezinszorg, e.d. en gaan na de gedane dagtaak naar huis terug. Maar dat doen zoveel andere vrouwen en meisjes ook. Waarom blijven ze dan toch klooster lingen? Ze leven al Ze doen hetzelfde Kloosterlingen bevinden zich, met het evangelie, op die weg. Zij hebben geen pasklare en geprefabriceerde antwoor den; zij hebben alleen het evangelie als richtingwijzer als inspirerende bron om weg in geloof, hoop en liefde telkens mieuw te verkennen en soms schoor- lvlvaaTOU la vouvlclc ,Uend, verder te gaan. Op die weg is 5.. zijn vragen, gezel en verschijnselen, in reeds op gang (Ad. Vermeulen OSA, zijnde vernieuwingen, kortom in >69) 1,10). nieuwe visies en nieuwe feiten betreffende religieus leven, kan zich vrijblijvend richten tot het Oriëntatiecentrum voor Kerke lijke Roeping, Stationsstraat 11 Tilburg. Al spoedig bleek deze figuur niet moge lijk te zijn. Men vroeg zich af: zijn het nu kloosterzusters of niet? Als ze het zijn, dan moeten ze ook als klooster lingen leven. Dan moeten ze zich ook houden aan de bepalingen van slot, koor gebed, s.ilzwijgen, enz. Het nieuwe wat Vincentius gewild had, paste blijkbaar nog niet in het denken van die tijd. Zo ontstond een levens wijze voor deze zusters die stand heeft gehouden 'tot voor kórte tijd. In de 19e eeuw ontstonden verschillende congre gaties van dit model. Zij werden veelal in het leven geroepen door pastoors of bisschoppen die begaan waren met de nood van de mensen. Het doel dat deze zustercongregaties zich stelden was mees:al tweeledig: zelfheiliging en dienst aan de naaste. Hun leven was ook opgesplitst in twee sectoren: bidden en werken. Ze waren actieve congregaties maar hun dagorde was ingesteld naar het patroon van de beschouwende orden. Zij werkten op aarde, maar leefden voor de hemel. Ve len menen dat di: onveranderlijk zo moet blijven. Het was voor veel mensen het vertrouwde beeld van de kloosterzuster. Binnen de kloosters zijn er ook veel zus- kloosterinstituten worden - die de tijd nodig heeft - in de plaats van anderen een nieuw kloosterinstituut te laten stich ten”. De we; 1 ken, blij! lijkste we een dag ais Roepingenzondag kan de moeite waard zijn zich hier nog ens op te bezinnen. Ik ben ervan over- ligd, dat er veel mensen zijn, ook jonge ■one»», die werkelijk vanuit een chris- evangelische inspiratie proberen waarlijk mens te zijn voor anderen. Het is voor iedereen belangrijk te zoeken naar een eigentijdse gestaltegeving van dit ideaal. Aan weerskanten zullen voor oordelen opgeruimd moeten worden. Daarvoor is nodig een frisse houding, die open staat voor het nieuwe en voor we derzijds begrip. Zó, samen spreken samen denkend, kunnen we kornet samen werken en leven voor een tu, wereld op een nieuwe wijze. door het evangelie van Jezus Christus; die zich dan ook samen wilden buigen over dit evangelie en samen zich zouden bezinnen en bidden. Hij wilde voor hen geen slotmuren, geen privé-kapel, geen koorgebed en geen bijzondere kleding. Zij konden wonen in een huurhuis. Hij - zei: Gij hebt als kloosters de ziekenhui1-' zen, als kloostergangen de straten der stad of de zalen der hospitalen, als kapel de parochiekerk. Dit was eigenlijk iets heel nieuws. Er waren in die tijd veel vrouwelijke kloos terlingen. Maar die bleven binnenshuis. En dit huis was niet toegankelijk voor anderen. Bezoekers zagen al gauw een deur mét een plaatje waarop stond SLOT. Dat betekende zoveel als VER BODEN TOEGANG. Deze zusters, nonnen, leefden, baden en werkten in stilte. Ze deden dit gezamenlijk, voor God. Ze geloofden dat zij daarmee ook de naasten dienden. Vincentius nu wilde niet zulke slotnon- nen, maar een vereniging van meisjes en vrouwen, die zich wilden inzetten voor de noden van de mensen rondom hen en die zich daartoe lieten inspireren /eg die de kloosterlingen van nu zoe- blijkt inderdaad niet de gemakke lijkste weg te zijn. Het leven wordt in de kloosters wel gewoner, maar dit wordt niet nagestreefd omdat het gemakke lijker zou zijn, maar eenvoudig omdat men ziet dat het zó niet langer gaat. Als het getij verloopt, moet men de bakens °P verzetten. Waar die bakens moeten ko- het men te staan, is nog niet met zekerheid eens te zeggen. Wel is het zeer waarschijn- ijk dat er altijd religieus geïnspireerde me."sen’ mensen zullen zijn. Het zal goed zijn als te,V*e, e zulke mensen elkaar weten te vinden en waar nauwe contacten onderhouden. Maar ook voor hen zal blijven gelden dat zij „vragend mens zijn.Het is een weg die afgelegd moet worden. 1 verschil? Of willen zij mis- If geen verschil meer? Willen wat Vincentius indertijd be oogde, toen hij zijn zusters bijeenbracht met het doel overal hulp te bieden waar dit nodig was? Waarvoor zich anders niemand inzette? Of op plaatsen waar anderen niet graag naar toe gaan? Vin centius zag die nood om zich heen en probeerde die te lenigen. Vooral in hos pitalen, bij de galeislaven, in de wees huizen waar men de vondelingen onder bracht. In het geven van onderwijs in de scholen op het platteland. Hij kon dit niet allemaal persoonlijk doen en zocht daarom zusters als helpsters. 'Kft Uw speciaalzaak ’gen

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1969 | | pagina 11