MARYNEN 2,98 13,95 16,95 I.VAN ADER* HEIIDEN WIJNIMPORT >9 ct. 17,95 14,95 7,95 6,50 3,95 Vlaggetjesdag in Nederland een eeuwenoude traditie TECKLENBURG 1899 1969 s70z D.V.O. ’49 viert 20-jarig bestaan met veel voetbal en feest rni ipniti ïör- - DE TILBURGSE KOERIER mei 1969 - pagina 10 Donderdag 29 mei 1969 - pagina 11 TUINSTR 65 Goirkestraat 1 Filialen door Voor de Allereerste Allerfijnste literfles GROENE HARING Heuvel 20 Piusplein 24 literfles DRAMBUIE van 25 cent naam adres woonplaats telefoon gezinsgrootte NB.R-42 afd. Jubileumviering, P.O. Box 1001, D E N HAAG BEGRAFENISSEN vijfhonderd feestgenoten gevraagd geheol Nederland Tilburg Tol. 20772 handtekening *doorhalen wat niet van toepassing is. ze aanbiedingen Iden t/m 11 juni. U weet dat MARYNEN al jarenlang huishoudelijke apparaten op de Neder* landse markt brengt. MARYNEN viert dit jaar het 70-jarig bestaan en introduceert daarom naast jubileumseries KOELKASTEN en WASAUTOMATEN nu ook een gloed* nieuwe jubileumserie van maar liefst 10 DIEPVRIEZERS voor huishoudelijk gebruik. Deze diepvriezers hebben een inhoud vanaf 150 liter, In prijzen vanaf 498.-. (Nadere gegevens vindt u in de uitgebreide folder die bij uw handelaar voor u klaar ligt of die MARYNEN op aanvraag toezendt). MARYNEN is er zo van overtuigd dat zélf diepvriezen zoveel voordelen biedt, dat MARYNEN dit in 500 gezinnen, gespreid over het gehele land, wil aantonen. MARYNEN roept daarom 500 feestgenoten op om aan het feest deel te nemen. Zij kunnen n.l. gedurende een periode van 6 maanden geheel vrij blijvend het feest beleven van het bezitten van een eigen diepvriezer voor eigen gebruik in eigen huis. HATEAU NEUF DU PAPE HF 65 600 liter Prijs 1.198.- HF 88 825 liter Prijs 1.798.- HF 19 185 liter Prijs 548.- laatsen om uit HF 29L 285 liter Prijs 728.- HF 38 375 liter Prijs 798.- HF 23 225 liter Prijs 628.- HF 29 285 liter Prijs 698.- HF 45 420 liter Prijs 898.- HF 48 440 liter Prijs 998.- TILBURG'S OUDSTE KATH. BEGRAFENISONDERNEMING ST.DIONYSIUS |y/h ROOMS LEVENI /oerde Jbe- Import Scotch Whisky WHITE HORSE WHITE LABEL SHERRY Red Crown Voor de bowl ABRIKOZEN OP SAP per blik EMY MARTIN V.S.O.P. ranse Cognac HENNESSY MARTELL BISQUIT Echte Schiedamse JONGE JENEVER KERSEN BRANDEWIJN pellation controlée lUl- :hap uit- RUM grote fles 7,50 Wilt u tot de 500 feestgenoten van MARYNEN behoren, zendt dan neven staande coupon, ingevuld en ondertekend, vóór 6 juni in aan: N V. TECHNISCH BUREAU DAG EN NACHT BEREIKBAAR j Centrum: Tuinstraat 65 (2322*3 f Zand: Dr. Ahausstr 2. gratis set geval 50% van de j besloten heeft c personen leeftijd gezinshoofd jaar beroep gezinshoofd plaatsingsmogelijkheid* keuken/bijkeuken/kelder/garage/schuur/zolder wenst in aanmerking te komen voor vrijblijvende plaatsing van een MARYNEN- diepvriezer, zoals in deze advertentie omschreven. naar de straat te takelen. Een was niet mogelijk. Inmid- te caravan een plaatsje ge- een stukje recreatiegrond in Acht maanden intensieve met succes be- Foto Van Aarle) HET GEHELE PROGRAMMA OMVAT: Daar liggen n al die ijve- le prijs) als dank voor de gevo de diepvriezer te houden. U te leggen kon ver- i mij 1 ïzicht alsof ken, passe waren st WAAROP MARYNEN TRACTEERT: 6 maanden vrij gebruik van een diepvriezer van 150 liter, prijs 498.-. volledig recht van teruggave tijdens of direct na deze periode. instructie door een eigen diepvriesconsulente. gratis installatie en gratis service. 250.- premie (in dit g propaganda, nadat u I taalt dus slechts 248 .- Chemisch Reinigen „Neerlandici" Korv>l»waf 174 Tal. 11697 „Voor het betere werk" Wij holen en bezorgen gratis U beltwij komen WIJ GEVEN ZILVERZEGELS Filialen Broekheventeweg 105 Van Alkemadestraat 34 In de nacht van vrijdag op zaterdag wordt de eerste nieuwe haring verwacht. De feestelijk getooide vissersboten zullen dan hun nor male aanblik weer krijgen, maar alom in het land zullen de haring- karretjes met vlaggetjes getooid worden ten teken dat de Hollandse nieuwe er weer is. Zaterdag zal hij overal verkrijgbaar zijn. In het blad De Visserijwereld verscheen van de hand van de heer A. G. Ligthart een artikel „Van vlaggen, fooien en haringloopsters” ROSE DE LA LOIRE pellation controlée 1,65 UUUIUI1I afd. Jubileumviering, P.O. Box 1001, DEN HAAG, (posten vóór 6 juni ’69) HF 16 150 liter prijs f 498.- breed 68 cm. diep 62 cm. hoog 83 cm. I TEL. 23542-25783-33387 b 9 9. on 's nachts: tof. 33286 MODERNE AUTO'S ZEER VERZORGDE UITVOERING stelliger ik hem verzekerde dat ik op de gehele vloot nergens zulke schone kajuiten en gordijntjes had gezien, hoe gunstiger de kansen waren dat de schip per een vers koekje uit de trommel of een hele cent uit dat langwerpige ge breide beursje zou halen. Even een goe de teelt gewenst en weer vlug naar boven; naar andere schippers; er waren - om aan 2 of 3 hele centen en wat koekjes en brokken te komen - voor, tussen en na de schooltijden nog zoveel Acht maanden had de heer C. van Al- phen, Piusstraat 96, nodig om in zijn spaarzame vrije uurtjes te bouwen aan deze fraaie caravan, vooraleer hij de firma Wilborts kon bellen met het ver zoek zijn werkstuk met de kraan over het dak naar andere weg dels heeft d< vonden op Meerkerk, vrijetijdsbe kroond. WAT MARYNEN VAN U VERWACHT: dat u de diepvriezer gebruikt. dat u er een plaats voor heeft in de keuken, bijkeuken, kelder, garage, schuur of op zolder. Een randgeaard stopcontact moet aanwezig zijn. dat u aan vrienden, buren, familie en kennissen vertelt wat een MARYNEN diepvriezer is en hoeveel plezier en voordeel u er van heeft. LIKEUREN Cherry Brandy, Triple Sec, Apricot Brandy, Persico, Anisette, Parfait d'Amour, Mandarin, Crème de Menthe, Gold Wasser, Crème de Banane, Crème de Cacao, larasquin, Curasao, Kümmel 6,50 visites bij goeie schippers af te dat men de kostbare tijd niet k kletsen. Alle schippers waren mij be kend; zulke, met een gezicht alsof ze de gehele dag azijn dronken, passeerde ik met een grote boog; die waren steeds onvermurwbaar, gaven alleen maar een grauw of een snauw; waarschijnlijk niet onverdiend, want wat nieuwsgierig heid en opdringerigheid betreft onder scheiden zich de toenmalige knapen in niets van de huidige. „Rijd”, zeg ik tot mijn dochter, „als mij wilt thuisbrengen, even langs havens; vooral om deze tijd is er dan zo’n gezellige drukte”. „Graag”, en ook haar dochters, kinderen van een rasechte. Scheveningse vader en dito Vlaardingse moeder, zijn enthousiast. Ik vertelde dat er nu zo veel te zien was; matrozen klimmen hoog in het want om de toppen der masten te schilderen; andere staan op een vlot langszijde het schip of zitten op een buiten boord hangende stellage om de huid van het schip op te knappen; het houtwerk aan ramen en deuren van de stuurkast, de masten en het overige rondhout worden geschrapt en gever nist. Als een jacht moet straks het schip er uit zien, wanneer het voor de eerste reis in zee gaat. Daar zijn dan de havens! T de schepen! Maar waar zijn l.iRinan een aniKei „van viagg waaraan wij het volgende ontlenen. De .Buisjesdag van 1969 werd in de nieuwsbladen reeds aangekondigd. Zulk een bericht verscheen echter niet in het j begin dezer eeuw. Zonder enig voor schrift of overleg kwamen toen de schepen in alle vissersplaatsen op bijna hetzelfde tijdstip gereed om uit te varen. Dit in die jaren telkens weerkerende I verschijnsel is even onverklaarbaar als de op de vaste tijden en overal terug kerende kinderspelen. Weer zie ik voor mij, mij vermeiende in de herinnering - volgens Jean Paul het enige paradijs j waaruit de mens niet verdreven kan worden - de honderden zeil- en stoom- loggers en de tientallen bommen, opge- propt langs de kaden van de Oude en I Nieuwe haven van mijn geboorteplaats. Weer aanschouw ik het tafereel zoals dat even na de eeuwwisseling voor mijn ogen zich ontrolde. Opvallend 'het in straten en langs de kant promenerende grote aantal aan hun bonte klederdracht kenbare zeelie den van de Zuiderzee en Waddeneilan den. Overal heerste in zeilmakerijen, blokmakerijen, kuiperijen, touwslage- rijen, op scheepswerven en boetschu- ren een ongekende bedrijvigheid. Wa gens rijden af en aan; met netten, lichte en zware repen, met seizings en met in witte, blauwe rode of groene kleuren geschilderde breels en jonen. Tonnen met zout, kolen, water en proviand rol len aan boord. Alles ruikt naar terpe- tijn, carboleum, pek en bruine teer, naar nieuw hout, naar nog krakend vers touwwerk; scherpe, frisse geuren. Binnen het schip zijn schippers, stuur lieden, bankwerkers en scheepstimmer lieden reeds weken lang druk in de weer geweest. Als dan bijna alles in orde is en de week is aangebroken waarin het schip zee zal kiezen, dan werkt de gezagvoerder niet meer mee; dan staat hij daar trots aan de wal en slaat op enige meters afstand van zijn schip alle werkzaamheden gade. Hij draagt een lichtblauw, glanzend geste ven en gestreken boezeroen met glazen knoopjes, maar leren pantoffels. Wijd beens, zo staat hij daar in al zijn res pect afdwingende majesteit. In een uit dagende houding alsof hij zeggen wil: noem mij één schip dat mooier glanst, dat er schoner uitziet dan het mijne! Was zo’n schipper juist aan dek, dan vroeg ik - natuurlijk niet zonder bedoe ling - of ik het achterin eens mocht zien. „Goed, maar, klompen uit!” Dan daalde ik op kousevoeten het trapje af. Hoe meer ik dat achterin prees, hoe aantallen, die echter evenveel vangen als die 700 schepen van voorheen. En al vertellende begonnen weer de zwerf tochten door werkplaatsen, over terrei nen, langs havens, ontdekkings- en strooptochten (scheepskaak) qp de log gers. Welk een aanblik op Buisjesdag, wanneer de gehele Vlaardingse, een deel van de Scheveningse vloot en wat Katwijkse schepen lagen klaar te maken. De stoomloggers verlieten, on der oorverdovend geloei van stoomflui ten en sirenes, op eigen kracht de ha vens, maar de zeilloggers en de bom men werden een voor een door de kleine havensleepboten „Bagatel”, „Wesp” of „Vlieg” uit de haven ge trokken en op stroom gebracht, waar ze vastgemaakt werden aan grote sterke zeeslepers, o.a. de „Wodan”, die niet door een scheepsschroef maar nog door grote raderen aan stuur- en bakboord werd voortbewogen. Als deze dan een 20 of 25 loggers achter zich had, zette deze sleep van wel een kilometer lengte zich langzaam in beweging, richting Hoek van Holland en nog een paar mijl buitengaats; daar werden de loggers en bommen, die inmiddels de zeilen had den gehesen, aan zichzelf en aan de zeil- en stuurmanskunst van de schip per overgelaten. Op zaterdag 31-5-’69 en zondag l-6-’69 gaat de voetbalvereniging D.V.O. ’49 haar 20-jarig bestaansfeest vieren. Zij werd opgericht op 28 mei 1949 in de parochie Noordhoek. Het oprichtings- idee 'kwam tot stand, doordat men inder tijd in de zomer na schooltijd steeds voetbalde op het „fratersveld” tegenover de H. Hartsohool in de Élzenstraat. Van het oprichtingselftal maakten de volgen de personen deel uit, zittende van 1. naar r.: J. Horsten, W. v. d. Berg, J. Pijpers, M. Kruijzen en H. Snelders. Staande: A. v. d. Zilver, W. Pijpens, F. van Laar hoven, A. Kruijzen, G. v. d. Linden en A. de Chêne. Verder maakten er deel van uit: B. van de Zilver en A. v. Hest. Als leiders fungeerden de heer J. Kruij zen en J. v. d. Linden. Van al deze per sonen zijn nog 2 leden van het begin af aan de vereniging vertoonden nl. A. en B. van de Zilver. De heer J. v. d. Linden is overleden in maart 1963, aan wie D.V.O. ’49 zeer veel te danken heeft. Nadat men op diverse toernooien in Til burg en Vught verschillende malen als triomfator uit de strijd was gekomen, werd de vereniging groter en werden 3 elftallen geformeerd waarmede werd ge speeld op het oude terrein bij de P.N.E.M. (Loonseweg) en Marijke-ter- rein (Delmerweg). In 1957 sloot men zich aan bij de Bond voor Bedrijfsvoet bal waar het kampioenschap der Zomer- elftallen op een haar na werd gemist, door het verlies tegen Electron (21) in de beslissingswedstrijd. In 1958 ging het beter en werd na het behalen van het afdelingskampioenschap, het Tilburgse Kampioenschap ook het Kampioen schap van Nrd.-Brabant van Zomerelf- tallen binnengehaald. De eerste wed strijd in de normale competitie werd ver loren van D.V.O. ’49 2 met 6-1. Ook in 1959 speelde men kampioen, Tilburgs kampioen via een zege op S.V.H. met 51 en wederom kampioen van Nrd.- Brabant. Tevens werd in dit jaar het 2e lustrum gevierd. In 1960 werd dit nog eens herhaald via 43 op Reitse Boys en werd tevens voor de 3e keer het kam pioenschap van Nrd.-Brabant behaald. rige mensen in, op en langs het schip? Waar die schitterende kleuren, die ver kwikkende geuren en die bedrijvigheid? Een doodse boel, men ziet bijna nie mand. Wel schepen, maar hoe zien ze er uit! Roestig, verveloos, met deuken in huid en langs verschansing. Men zou eer geloven dat sommige klaar lig gen voor de sloop dan voor een eerste haringreis! Te beweren dat de schepen worden verwaarloosd gaat misschien te ver, maar aan de buitenkant zien ze er nogal haveloos uit en het interieur op brug en in machinekamer zal wel een even troosteloze aanblik bieden. De eigenaars zien dat ook wel; maar zij zitten in deze moeilijke tijden peinzend achter de vensters van hun kantoor te bladeren in de boeken; in de rechter kolom de besommingen, links de uitga ven aan brandstoffen, vistuig, proviand, gages, onderhoud enz. enz. Nu gingen in gunstige tijden de bij het bedrijf be trokkenen zich nimmer te buiten aan hooggespannen verwachtingen; even min waren ongunstige omstandigheden in staat hen te doen wanhopen. En wat de staat der schepen betreft: ik dacht even aan die nota voor het plaatsen al leen van één nieuw lampje in mijn ra diotoestel; autokosten - bij een afstand v.v. van hoogstens Vz km - materiaal, BTW, totaal ƒ20,25; zag onlangs een offerte ten belope van 4000 alleen voor het schilderen van het buitenwerk van een niet eens zo’n grote woning; vergeleek een en ander en begreep dat de opbrengst van één goede reis nauwe lijks de kosten van een grote onder houdsbeurt van zo’n schip zou dekken. Op de wat ondeugende vraag van mijn dochter of ze mij nog meer van de ha vens, van de schepen en van die boeien de bedrijvigheid moest laten zien, ant woordde ik maar niet. Pijnlijk vond ik dat ik de kinderen had moeten teleur stellen. Thuis gekomen begonnen ze te babbe len en te vragen waarom het nu niet zo mooi was en of het vroeger dan w< zo mooi was. Moeilijk was het al di vragen te beantwoorden en vergelijkir gen te maken, maar ik probeerde. Toe in alle vissersplaatsen tezamen 700 log gers en bommen, met ongeveer 10.000 opvarenden; nu nog maar ‘/s van die V.l.n.r. staande: A. v. d. Zilver, W. Clemens, F. van Laarhoven, F. Kruijzen, G. v. d. Linden, A. de Chêne. Zittend: J. Horsten, W. v. d. Berg, J. Clemens, R. Kruijzen, H. Snelders. De beker hieraan verbonden kwam nu definitief in hun bezit en zij is hiermede tevens de enige Tilburgse vereniging, die dit resultaat heeft bereikt. Het kruit was toen wel verschoten, want in 1961 moest men met een bescheiden 7e plaats op de ranglijst genoegen nemen. In 1962 en ’63 kwam men echter terug en werd wederom buiten het afdelinigskampioen- schap het Tilburgse kampioenschap be haald. Ook in 1961 mocht men op luis terrijke wijze het 12%-jarig bestaans feest vieren waarop velen werden gehul digd voor hun jarenlange lidmaatschap die praktisch allen nu nog deel uit maken van de „oude kern” van D.V.O. ’49. Na deze „7 vette jaren” volgden echter „7 magere jaren”, want tot op heden heeft men steeds in de top mee gedraaid maar een bekroning d.m.v. kampioenschap zat er nog niet in. De geest is echter goed en wanneer de inzet beter wordt, zullen de magere jaren zo voorbij zijn. Men beschikt over goede voetballers, die het moeten kunnen. Het zou een prachtig cadeau zijn voor de ju bilerende vereniging. Het programma is als volgt: Op zaterdag 31 mei speelt men op het B.V.B.-terrein om 18.15 uur tegen een comibinatie-elftal van de E.V.V. Eind hoven. ’s Avonds is er om 9 uur een bal- avond in het clubhuis café de Noord hoek m.m.v. de Mental Bats. Zondag 1 juni om half 12 is er in de parochiekerk van de Noordhoek een H. Mis voor de overleden leden J. v. d. Linden, H. Evers, M. Boeser, waarna men aanzit aan een Brabantse koffietafel inïiet club huis. ’s Middags maakt men een uit stapje naar de Bowling in Breda en het feest wordt besloten met een feestavond m.m.v. „Hij en van het Zelfde” op zon dagavond.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1969 | | pagina 11