MARYNEN
2,98
13,95
16,95
I.VAN
ADER*
HEIIDEN
WIJNIMPORT
>9 ct.
17,95
14,95
7,95
6,50
3,95
Vlaggetjesdag in Nederland
een eeuwenoude traditie
TECKLENBURG
1899
1969
s70z
D.V.O. ’49 viert 20-jarig bestaan
met veel voetbal en feest
rni ipniti ïör- -
DE TILBURGSE KOERIER
mei 1969 - pagina 10
Donderdag 29 mei 1969 - pagina 11
TUINSTR 65
Goirkestraat 1
Filialen door
Voor de Allereerste
Allerfijnste
literfles
GROENE HARING
Heuvel 20
Piusplein 24
literfles
DRAMBUIE
van 25 cent
naam
adres
woonplaats
telefoon
gezinsgrootte
NB.R-42
afd. Jubileumviering, P.O. Box 1001, D E N HAAG
BEGRAFENISSEN
vijfhonderd
feestgenoten
gevraagd
geheol
Nederland
Tilburg
Tol. 20772
handtekening
*doorhalen wat niet van toepassing is.
ze aanbiedingen
Iden t/m 11 juni.
U weet dat MARYNEN al jarenlang huishoudelijke apparaten op de Neder*
landse markt brengt.
MARYNEN viert dit jaar het 70-jarig bestaan en introduceert daarom naast
jubileumseries KOELKASTEN en WASAUTOMATEN nu ook een gloed*
nieuwe jubileumserie van maar liefst 10 DIEPVRIEZERS voor huishoudelijk
gebruik. Deze diepvriezers hebben een inhoud vanaf 150 liter, In prijzen
vanaf 498.-. (Nadere gegevens vindt u in de uitgebreide folder die bij uw
handelaar voor u klaar ligt of die MARYNEN op aanvraag toezendt).
MARYNEN is er zo van overtuigd dat zélf diepvriezen zoveel voordelen
biedt, dat MARYNEN dit in 500 gezinnen, gespreid over het gehele
land, wil aantonen.
MARYNEN roept daarom 500 feestgenoten op om aan het feest deel
te nemen.
Zij kunnen n.l. gedurende een periode van 6 maanden geheel vrij
blijvend het feest beleven van het bezitten van een eigen diepvriezer
voor eigen gebruik in eigen huis.
HATEAU NEUF
DU PAPE
HF 65 600 liter
Prijs 1.198.-
HF 88 825 liter
Prijs 1.798.-
HF 19 185 liter
Prijs 548.-
laatsen
om uit
HF 29L 285 liter
Prijs 728.-
HF 38 375 liter
Prijs 798.-
HF 23 225 liter
Prijs 628.-
HF 29 285 liter
Prijs 698.-
HF 45 420 liter
Prijs 898.-
HF 48 440 liter
Prijs 998.-
TILBURG'S OUDSTE KATH.
BEGRAFENISONDERNEMING
ST.DIONYSIUS
|y/h ROOMS LEVENI
/oerde
Jbe-
Import
Scotch Whisky
WHITE HORSE
WHITE LABEL
SHERRY
Red Crown
Voor de bowl
ABRIKOZEN
OP SAP
per blik
EMY MARTIN
V.S.O.P.
ranse Cognac
HENNESSY
MARTELL
BISQUIT
Echte Schiedamse
JONGE
JENEVER
KERSEN
BRANDEWIJN
pellation controlée
lUl-
:hap
uit-
RUM
grote fles
7,50
Wilt u tot de 500 feestgenoten van MARYNEN behoren, zendt dan neven
staande coupon, ingevuld en ondertekend, vóór 6 juni in aan:
N V. TECHNISCH BUREAU
DAG EN NACHT
BEREIKBAAR
j Centrum: Tuinstraat 65
(2322*3 f Zand: Dr. Ahausstr 2.
gratis set
geval 50% van de
j besloten heeft c
personen
leeftijd gezinshoofd jaar
beroep gezinshoofd
plaatsingsmogelijkheid* keuken/bijkeuken/kelder/garage/schuur/zolder
wenst in aanmerking te komen voor vrijblijvende plaatsing van een MARYNEN-
diepvriezer, zoals in deze advertentie omschreven.
naar de straat te takelen. Een
was niet mogelijk. Inmid-
te caravan een plaatsje ge-
een stukje recreatiegrond in
Acht maanden intensieve
met succes be-
Foto Van Aarle)
HET GEHELE
PROGRAMMA
OMVAT:
Daar liggen
n al die ijve-
le prijs) als dank voor de gevo
de diepvriezer te houden. U
te leggen
kon ver-
i mij 1
ïzicht alsof
ken, passe
waren st
WAAROP MARYNEN TRACTEERT:
6 maanden vrij gebruik van een diepvriezer van 150 liter, prijs 498.-.
volledig recht van teruggave tijdens of direct na deze periode.
instructie door een eigen diepvriesconsulente.
gratis installatie en gratis service.
250.- premie (in dit g
propaganda, nadat u I
taalt dus slechts 248 .-
Chemisch Reinigen
„Neerlandici"
Korv>l»waf 174 Tal. 11697
„Voor het betere werk"
Wij holen en bezorgen gratis
U beltwij komen
WIJ GEVEN
ZILVERZEGELS
Filialen Broekheventeweg 105
Van Alkemadestraat 34
In de nacht van vrijdag op zaterdag wordt de eerste nieuwe haring
verwacht. De feestelijk getooide vissersboten zullen dan hun nor
male aanblik weer krijgen, maar alom in het land zullen de haring-
karretjes met vlaggetjes getooid worden ten teken dat de Hollandse
nieuwe er weer is. Zaterdag zal hij overal verkrijgbaar zijn.
In het blad De Visserijwereld verscheen van de hand van de heer A.
G. Ligthart een artikel „Van vlaggen, fooien en haringloopsters”
ROSE
DE LA LOIRE
pellation controlée
1,65
UUUIUI1I afd. Jubileumviering, P.O. Box 1001, DEN HAAG, (posten vóór
6 juni ’69)
HF 16 150 liter prijs f 498.-
breed 68 cm. diep 62 cm. hoog 83 cm.
I TEL. 23542-25783-33387
b 9 9. on 's nachts: tof. 33286
MODERNE AUTO'S
ZEER VERZORGDE
UITVOERING
stelliger ik hem verzekerde dat ik op
de gehele vloot nergens zulke schone
kajuiten en gordijntjes had gezien, hoe
gunstiger de kansen waren dat de schip
per een vers koekje uit de trommel of
een hele cent uit dat langwerpige ge
breide beursje zou halen. Even een goe
de teelt gewenst en weer vlug naar
boven; naar andere schippers; er waren
- om aan 2 of 3 hele centen en wat
koekjes en brokken te komen - voor,
tussen en na de schooltijden nog zoveel
Acht maanden had de heer C. van Al-
phen, Piusstraat 96, nodig om in zijn
spaarzame vrije uurtjes te bouwen aan
deze fraaie caravan, vooraleer hij de
firma Wilborts kon bellen met het ver
zoek zijn werkstuk met de kraan over
het dak naar
andere weg
dels heeft d<
vonden op
Meerkerk,
vrijetijdsbe
kroond.
WAT MARYNEN VAN U VERWACHT:
dat u de diepvriezer gebruikt.
dat u er een plaats voor heeft in de keuken, bijkeuken, kelder, garage,
schuur of op zolder. Een randgeaard stopcontact moet aanwezig zijn.
dat u aan vrienden, buren, familie en kennissen vertelt wat een
MARYNEN diepvriezer is en hoeveel plezier en voordeel u er van heeft.
LIKEUREN
Cherry Brandy,
Triple Sec,
Apricot Brandy,
Persico, Anisette,
Parfait d'Amour,
Mandarin,
Crème de Menthe,
Gold Wasser,
Crème de Banane,
Crème de Cacao,
larasquin, Curasao,
Kümmel
6,50
visites bij goeie schippers af te
dat men de kostbare tijd niet k
kletsen. Alle schippers waren mij be
kend; zulke, met een gezicht alsof ze
de gehele dag azijn dronken, passeerde
ik met een grote boog; die waren steeds
onvermurwbaar, gaven alleen maar een
grauw of een snauw; waarschijnlijk
niet onverdiend, want wat nieuwsgierig
heid en opdringerigheid betreft onder
scheiden zich de toenmalige knapen in
niets van de huidige.
„Rijd”, zeg ik tot mijn dochter, „als
mij wilt thuisbrengen, even langs
havens; vooral om deze tijd is er dan
zo’n gezellige drukte”. „Graag”, en
ook haar dochters, kinderen van een
rasechte. Scheveningse vader en dito
Vlaardingse moeder, zijn enthousiast.
Ik vertelde dat er nu zo veel te zien
was; matrozen klimmen hoog in het
want om de toppen der masten te
schilderen; andere staan op een vlot
langszijde het schip of zitten op een
buiten boord hangende stellage om de
huid van het schip op te knappen; het
houtwerk aan ramen en deuren van de
stuurkast, de masten en het overige
rondhout worden geschrapt en gever
nist. Als een jacht moet straks het
schip er uit zien, wanneer het voor de
eerste reis in zee gaat.
Daar zijn dan de havens! T
de schepen! Maar waar zijn
l.iRinan een aniKei „van viagg
waaraan wij het volgende ontlenen.
De .Buisjesdag van 1969 werd in de
nieuwsbladen reeds aangekondigd. Zulk
een bericht verscheen echter niet in het
j begin dezer eeuw. Zonder enig voor
schrift of overleg kwamen toen de
schepen in alle vissersplaatsen op bijna
hetzelfde tijdstip gereed om uit te varen.
Dit in die jaren telkens weerkerende
I verschijnsel is even onverklaarbaar als
de op de vaste tijden en overal terug
kerende kinderspelen. Weer zie ik voor
mij, mij vermeiende in de herinnering -
volgens Jean Paul het enige paradijs
j waaruit de mens niet verdreven kan
worden - de honderden zeil- en stoom-
loggers en de tientallen bommen, opge-
propt langs de kaden van de Oude en
I Nieuwe haven van mijn geboorteplaats.
Weer aanschouw ik het tafereel zoals
dat even na de eeuwwisseling voor
mijn ogen zich ontrolde.
Opvallend 'het in straten en langs de
kant promenerende grote aantal aan
hun bonte klederdracht kenbare zeelie
den van de Zuiderzee en Waddeneilan
den. Overal heerste in zeilmakerijen,
blokmakerijen, kuiperijen, touwslage-
rijen, op scheepswerven en boetschu-
ren een ongekende bedrijvigheid. Wa
gens rijden af en aan; met netten, lichte
en zware repen, met seizings en met in
witte, blauwe rode of groene kleuren
geschilderde breels en jonen. Tonnen
met zout, kolen, water en proviand rol
len aan boord. Alles ruikt naar terpe-
tijn, carboleum, pek en bruine teer,
naar nieuw hout, naar nog krakend
vers touwwerk; scherpe, frisse geuren.
Binnen het schip zijn schippers, stuur
lieden, bankwerkers en scheepstimmer
lieden reeds weken lang druk in de
weer geweest. Als dan bijna alles in
orde is en de week is aangebroken
waarin het schip zee zal kiezen, dan
werkt de gezagvoerder niet meer mee;
dan staat hij daar trots aan de wal en
slaat op enige meters afstand van zijn
schip alle werkzaamheden gade. Hij
draagt een lichtblauw, glanzend geste
ven en gestreken boezeroen met glazen
knoopjes, maar leren pantoffels. Wijd
beens, zo staat hij daar in al zijn res
pect afdwingende majesteit. In een uit
dagende houding alsof hij zeggen wil:
noem mij één schip dat mooier glanst,
dat er schoner uitziet dan het mijne!
Was zo’n schipper juist aan dek, dan
vroeg ik - natuurlijk niet zonder bedoe
ling - of ik het achterin eens mocht
zien. „Goed, maar, klompen uit!” Dan
daalde ik op kousevoeten het trapje af.
Hoe meer ik dat achterin prees, hoe
aantallen, die echter evenveel vangen
als die 700 schepen van voorheen. En
al vertellende begonnen weer de zwerf
tochten door werkplaatsen, over terrei
nen, langs havens, ontdekkings- en
strooptochten (scheepskaak) qp de log
gers. Welk een aanblik op Buisjesdag,
wanneer de gehele Vlaardingse, een
deel van de Scheveningse vloot en
wat Katwijkse schepen lagen klaar te
maken. De stoomloggers verlieten, on
der oorverdovend geloei van stoomflui
ten en sirenes, op eigen kracht de ha
vens, maar de zeilloggers en de bom
men werden een voor een door de
kleine havensleepboten „Bagatel”,
„Wesp” of „Vlieg” uit de haven ge
trokken en op stroom gebracht, waar ze
vastgemaakt werden aan grote sterke
zeeslepers, o.a. de „Wodan”, die niet
door een scheepsschroef maar nog door
grote raderen aan stuur- en bakboord
werd voortbewogen. Als deze dan een
20 of 25 loggers achter zich had, zette
deze sleep van wel een kilometer lengte
zich langzaam in beweging, richting
Hoek van Holland en nog een paar mijl
buitengaats; daar werden de loggers en
bommen, die inmiddels de zeilen had
den gehesen, aan zichzelf en aan de
zeil- en stuurmanskunst van de schip
per overgelaten.
Op zaterdag 31-5-’69 en zondag l-6-’69
gaat de voetbalvereniging D.V.O. ’49
haar 20-jarig bestaansfeest vieren. Zij
werd opgericht op 28 mei 1949 in de
parochie Noordhoek. Het oprichtings-
idee 'kwam tot stand, doordat men inder
tijd in de zomer na schooltijd steeds
voetbalde op het „fratersveld” tegenover
de H. Hartsohool in de Élzenstraat. Van
het oprichtingselftal maakten de volgen
de personen deel uit, zittende van 1. naar
r.: J. Horsten, W. v. d. Berg, J. Pijpers,
M. Kruijzen en H. Snelders. Staande: A.
v. d. Zilver, W. Pijpens, F. van Laar
hoven, A. Kruijzen, G. v. d. Linden en
A. de Chêne. Verder maakten er deel
van uit: B. van de Zilver en A. v. Hest.
Als leiders fungeerden de heer J. Kruij
zen en J. v. d. Linden. Van al deze per
sonen zijn nog 2 leden van het begin af
aan de vereniging vertoonden nl. A. en
B. van de Zilver. De heer J. v. d. Linden
is overleden in maart 1963, aan wie
D.V.O. ’49 zeer veel te danken heeft.
Nadat men op diverse toernooien in Til
burg en Vught verschillende malen als
triomfator uit de strijd was gekomen,
werd de vereniging groter en werden 3
elftallen geformeerd waarmede werd ge
speeld op het oude terrein bij de
P.N.E.M. (Loonseweg) en Marijke-ter-
rein (Delmerweg). In 1957 sloot men
zich aan bij de Bond voor Bedrijfsvoet
bal waar het kampioenschap der Zomer-
elftallen op een haar na werd gemist,
door het verlies tegen Electron (21)
in de beslissingswedstrijd. In 1958 ging
het beter en werd na het behalen van het
afdelingskampioenschap, het Tilburgse
Kampioenschap ook het Kampioen
schap van Nrd.-Brabant van Zomerelf-
tallen binnengehaald. De eerste wed
strijd in de normale competitie werd ver
loren van D.V.O. ’49 2 met 6-1. Ook in
1959 speelde men kampioen, Tilburgs
kampioen via een zege op S.V.H. met
51 en wederom kampioen van Nrd.-
Brabant. Tevens werd in dit jaar het 2e
lustrum gevierd. In 1960 werd dit nog
eens herhaald via 43 op Reitse Boys
en werd tevens voor de 3e keer het kam
pioenschap van Nrd.-Brabant behaald.
rige mensen in, op en langs het schip?
Waar die schitterende kleuren, die ver
kwikkende geuren en die bedrijvigheid?
Een doodse boel, men ziet bijna nie
mand. Wel schepen, maar hoe zien ze
er uit! Roestig, verveloos, met deuken
in huid en langs verschansing. Men
zou eer geloven dat sommige klaar lig
gen voor de sloop dan voor een eerste
haringreis! Te beweren dat de schepen
worden verwaarloosd gaat misschien te
ver, maar aan de buitenkant zien ze er
nogal haveloos uit en het interieur op
brug en in machinekamer zal wel een
even troosteloze aanblik bieden. De
eigenaars zien dat ook wel; maar zij
zitten in deze moeilijke tijden peinzend
achter de vensters van hun kantoor te
bladeren in de boeken; in de rechter
kolom de besommingen, links de uitga
ven aan brandstoffen, vistuig, proviand,
gages, onderhoud enz. enz. Nu gingen
in gunstige tijden de bij het bedrijf be
trokkenen zich nimmer te buiten aan
hooggespannen verwachtingen; even
min waren ongunstige omstandigheden
in staat hen te doen wanhopen. En wat
de staat der schepen betreft: ik dacht
even aan die nota voor het plaatsen al
leen van één nieuw lampje in mijn ra
diotoestel; autokosten - bij een afstand
v.v. van hoogstens Vz km - materiaal,
BTW, totaal ƒ20,25; zag onlangs een
offerte ten belope van 4000 alleen
voor het schilderen van het buitenwerk
van een niet eens zo’n grote woning;
vergeleek een en ander en begreep dat
de opbrengst van één goede reis nauwe
lijks de kosten van een grote onder
houdsbeurt van zo’n schip zou dekken.
Op de wat ondeugende vraag van mijn
dochter of ze mij nog meer van de ha
vens, van de schepen en van die boeien
de bedrijvigheid moest laten zien, ant
woordde ik maar niet. Pijnlijk vond ik
dat ik de kinderen had moeten teleur
stellen.
Thuis gekomen begonnen ze te babbe
len en te vragen waarom het nu niet
zo mooi was en of het vroeger dan w<
zo mooi was. Moeilijk was het al di
vragen te beantwoorden en vergelijkir
gen te maken, maar ik probeerde. Toe
in alle vissersplaatsen tezamen 700 log
gers en bommen, met ongeveer 10.000
opvarenden; nu nog maar ‘/s van die
V.l.n.r. staande: A. v. d. Zilver, W.
Clemens, F. van Laarhoven, F. Kruijzen,
G. v. d. Linden, A. de Chêne. Zittend:
J. Horsten, W. v. d. Berg, J. Clemens,
R. Kruijzen, H. Snelders.
De beker hieraan verbonden kwam nu
definitief in hun bezit en zij is hiermede
tevens de enige Tilburgse vereniging,
die dit resultaat heeft bereikt. Het kruit
was toen wel verschoten, want in 1961
moest men met een bescheiden 7e plaats
op de ranglijst genoegen nemen. In 1962
en ’63 kwam men echter terug en werd
wederom buiten het afdelinigskampioen-
schap het Tilburgse kampioenschap be
haald. Ook in 1961 mocht men op luis
terrijke wijze het 12%-jarig bestaans
feest vieren waarop velen werden gehul
digd voor hun jarenlange lidmaatschap
die praktisch allen nu nog deel uit
maken van de „oude kern” van D.V.O.
’49. Na deze „7 vette jaren” volgden
echter „7 magere jaren”, want tot op
heden heeft men steeds in de top mee
gedraaid maar een bekroning d.m.v.
kampioenschap zat er nog niet in. De
geest is echter goed en wanneer de inzet
beter wordt, zullen de magere jaren zo
voorbij zijn. Men beschikt over goede
voetballers, die het moeten kunnen. Het
zou een prachtig cadeau zijn voor de ju
bilerende vereniging.
Het programma is als volgt:
Op zaterdag 31 mei speelt men op het
B.V.B.-terrein om 18.15 uur tegen een
comibinatie-elftal van de E.V.V. Eind
hoven. ’s Avonds is er om 9 uur een bal-
avond in het clubhuis café de Noord
hoek m.m.v. de Mental Bats. Zondag 1
juni om half 12 is er in de parochiekerk
van de Noordhoek een H. Mis voor de
overleden leden J. v. d. Linden, H.
Evers, M. Boeser, waarna men aanzit
aan een Brabantse koffietafel inïiet club
huis. ’s Middags maakt men een uit
stapje naar de Bowling in Breda en het
feest wordt besloten met een feestavond
m.m.v. „Hij en van het Zelfde” op zon
dagavond.