TOPMARKT-KOOPJES
hooll
10.95
De Skisport - het witte
goud van de bergen
s-
5
29,75
ff
Rij-impressies van
de NSU 1200-C
23,50 21,50 22,50
hamers van
De organisatie van
een feestelijke maaltijd
HEUVELSTRAAT 75
VOOR
TAFELLAKEN
BADDOEK/W ASHANDJE
MOEDERDAG
NAAR DE BLANKE TOP DER ALPEN
IT 751
VOOR DE VROUW
X
LET OP:
ISPORTAFDELINGI
Inhalen bij Zebra’s verboden
QUINZAINE DE FRANCE
Notenshop
Tuinparasols
I
KEUKENDOEK 1.75
THEEDOEKEN 2.75
R”
MW
Gerard van Blerk solist
of gebak.
v. Blarcum Wijnhal
WIJNEN
LIKEUREN
Tel. 34920
bij Het Brabants Orkest
DE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 8 mei 1969 - pagina 9
69 - pagina 8
met 4 servetten
grote maat, vanaf
extra grote superdroger
Frisse dessins
De carrosserie
HET BEGON MET DE KLEINE PRINZ
ig uitge
verd lanj
De motor
Eindoordeel
Het interieur
w
De wegligging
v.a.
men.
(hoek WHtam Mtrwt)
Heuvelstraat 50-52 -
HftMirg
NOG ENKELE DAGEN:
De grote Franse 14 daagse met uitgelezen
FRANSE DELICATESSEN
tegen sterk gereduceerde prijzen
80
Jul. v. Stolbergstraat 9-6-7
Zoem
Een belangwekkend
vonnis
In de Franse Alpen ligt het plaatsje Courchevel. Twintig jaar geleden was
het niet meer dan een nederzetting bestaande uit wat huizen en twee gedeel
telijk af gebouwde hotels met een bezetting van zo’n twintig gasten. Erg rustig
dus. Nu kent deze stad zevenenzestig hotels en brengen tussen december en
mei honderdduizend mensen er hun wintersportvakantie door. Dat Courchevel
als toeristenoord in waarde danig is gestegen, wijzjen de grondprijzen uit.
Voor de oorlog kostte een vierkante meter grond vier cent. Nu moet men
voor dezelfde oppervlakte veertig gulden neertellen. Het wintersporttoerisme
is zijn schat aan „wit goud” aan het opgraven. Ook andere landen zijn door
de „witte goudkoorts” gegrepen, en daaraan wijdt Het Beste een uitgebreide
reportage.
Ruime keuze in
Igie
:he r—
verse)..
zerder speel
chterin
ege-
voor bijns
ihanaino ir
Badstof
Extra mooie
DELICATESSEN
Tel. 25992
FRANSE NOTEN
Tel. 20121
izoen
t aan
sn bij
brui k
o^ijerzijt
rechts di
lebben, k
1 zouden worden.”
ïnswaardige verkeerswenken voor
>bilisten en voor fietsers bij harde
NYLON SLAAPZAK unl
met acryl-vulling die in de
uitrusting van iedere
kampeerder
thuis hoort
rooy, Piet Hein Rhapsodie.
Serenade Eine kleine Nacht-
Ook zullen de banden van wezenlijke
invloed z(jn, daarom is de voorkeur ge
geven aan radiaalbanden.
sturing is een verlengstuk van de fijne
wegligging. Licht, zuiver en direct zijn
de juiste woorden voor iets dat niet beter
te wensen is.
Zijwindgevoeligheid blijft altijd in ze
kere mate aanwezig, maar is door de di
recte besturing gemakkelijk op te van
gen.
N.B Zelfgesneden kaas wel even af
dekken.
De naam NSU wordt steeds veelvuldiger en met veel ontzag door
autorijdend Nederland uitgesproken. Heeft men jarenlang voor de
buitenwereld rustig aan gedaan, door voortbordurend op het Prinz-
recept, aantrekkelijke automobielen te bouwen, achter de schermen
werd enorm veel werk verzet om een automobiel met revolutionaire
technische hoedanigheden te voltooien.
Dit betreft speciaal het model RO-80, hoewel niet het onderwerp
van deze test, maar om in het kort te memoreren met welk een
enthousiasme en voortvarendheid er bij NSU gewerkt wordt. In
racekringen, en nu komen we weer op de langer bestaande typen,
wordt vaak beweerd, dat motorrenners, wanneer zij deze sport vaar
wel zeggen, en overgaan tot automobielracerij, bijzonder goede
coureurs blijken te zijn. Voorbeelden hiervan bevestigen deze stel
ling. NSU, die wereldvermaardheid kreeg met het construeren en
fabriceren van motorrijwielen, waarvan speciaal de motoren in
genieuze constructiedetails hadden, heeft deze principes ook toe
gepast op de motoren in haar automobielen en wel op de 2-cilinder
Prinz. Hiermede was één van de grootste problemen, het con
strueren van een bedrijfszekere en behoorlijk veel vermogen leveren
de motor opgelost.
Vele andere fabrieken zijn hierop gesneuveld. Volledig konden de
ingenieurs en stylisten zich wijden aan de opbouw van een aan
trekkelijke en prettig rijdende automobiel. Het begon vele jaren
geleden met de Prinzen 2, 3 en 4. De Prinz 4, de voorloper van de
1000 en 1200 en de daarmee verwant zijnde sportievere uitvoe
ringen, is nog steeds een veel gevraagde automobiel. De 1000 en de
1200 serie hebben een krachtige greep op het autorijdend publiek,
dat automobielen koopt in de prijsklasse rond de zesduizend gulden.
Het onderwerp van deze „autotest” is de 1200 C, die bij de lancering
als NSU-110 het daglicht zag.
HANDIGE CAMPINGSTOEL CAMPINGBED
in een fris voor lekker
dessin met lui zonnen,
schuimplastic vulling. Ook als logeerbed
te gebruiken.
Welk merk band aan te bevelen is, is
moeilijk exact te zeggen. De testwagen
was uitgerust met een Franse radiaal-
met achterin band van bet gerenommeerde merk Klé-
bijzonder goed, De ge- ber-Colombes. Een vorige test NSU was
ek loopt van licht on- destijds voorzien van Vredestein banden,
naar neutraal hetgeen bij die ook een zeer prettige indruk achter-
iU niet zo moeilijk realiseerbaar was. lieten. Veel genot wat levensduur en
van de achterin geplaatste eveneens rij-eigenschappen betreft heb-
aan het motorblok beves- ben we persoonlijk allang met Continen-
ibak inclusief differen tal radiaals, waarbij we de stelling han-
'na 100 pet. op de ach- teren> dat banden gefabriceerd in een
in tegenstelling tot alle fabriek die in hetzelfde land is gevestigd
- ah de automobielfabriek, in de ontwik-
kelingstijd op elkaar afgestemd kunnen
geraken. De ophanging zowel aan de
voor- als aan de achterzijde is onafhan
kelijk.
Driehoekdraagarmen met schroefveren
en telescopische schokbrekers verzorgen
de vering en de demping van de veerbe-
wegingen. Aan de achterzijde zijn deze
draagarmen onder een zorgvuldig geko
zen hoek bevestigd, hetgeen zeker mede
van invloed is op het weggedrag. De be-
Dit stelde hem in de gelegenheid verder
te studeren voor het solistendiploma, dat
hij twee jaar later aflegde. Dit examen
behaalde hij met de onderscheiding
„Prix d’excellence”.
De concertgebouw-vrienden gaven Van
Blerk „de vriendenkrans”. De jaren
1949-1950 bracht hij door te Parijs, waar
hij zijn pianostudie voltooide bij de ver
maarde paedagoog Yves Nat.
In 1951 werd hij door een jury, welke
op initiatief van het Nederlandse Im
presariaat was samengesteld, bij een se
lectie aangewezen als een van de beste
jonge Nederlandse pianisten. De afgelo
pen jaren trad hij herhaaldelijk op in
Duitsland. Zwitserland, België en Enge
land en verleende solistische medewer
king aan concerten van verschillende
Nederlandse orkesten. Verder speelde hij
met alle radio-orkesten o.a. onder lei
ding van Jean Foumet.
In 1955 maakte hij met de violist Ri
cardo Odnopossof een tournée door In
donesië en Malakka.
Gérard van Blerk treedt regelmatig op
met Het Brabants Orkest.
bergen afglijden. Op de top van de
Schilthom, in Zwitserland heeft men
een restaurant gebouwd. Vanaf een
hoogte van bijna drieduizend meter
heeft men dankzij een ronddraaiende
verdieping een magnifiek uitzicht op de
Jungfrau en de Eiger.
wtji j In het juridisch maandblad betreffende
Duizenden Nederlanders het wegverkeer „Verkeersrecht” kwam
onlangs een belangwekkend vonnis voor
betreffende een fietser die door ’n wind
stoot naar links de weg op werd geduwd.
De rechtbank te Zwolle behandelde dit
geval en besliste, dat het enigermate naar
links gestuwd worden voor een fietser
overmacht oplevert. In het vonnis treft
men de volgende overwegingen aan.
„Dat toch het van algemene bekendheid
is, dat bij harde wind windstoten kunnen
optreden en dat deze op wielrijders, ze
ker op jeugdige wielrijders het effect
kunnen hebben, dat zij zijwaarts worden
gedreven; dat in dergelijke omstandighe
den - de wind kwam in deze van rechts -
de inhalende automobilist ruim naar
links moet uitwijken en ruime afstand
tussen zijn auto en de ingehaalde wiel
rijders moet bewaren; dat anderzijds de
wielrijders zoveel mogelijk rechts dienen
te houden om speling te hebben, indien
Zij naar links gestuwd znnrien wrvrrten
Behartenswaardige verl
automobilisten
wind.
De NSU 1200 heeft een sublieme mo
tor. Het gemak en de soepelheid waar
mede deze krachtbron zijn werk verricht
is zonder enige kritiek. Rustig optrek
ken, heel fel accelereren, ver doortrek
ken in alle versnellingen of langzaam
rijden in een hogere overbrenging, le
vert geen enkel probleem. De construc
tie is er dan ook op berekend. Boven
liggende nokkenas, vijfmaal gelagerde
krukas, gunstig gevormde verbrandings
ruimte en een voortreffelijke carbura
teur, die dit alles van benzine en lucht
moet voorzien om deze uiteenlopende
karakteristieken waar te maken. De mo
tor is luchtgekoeld en krijgt de koeling
van een ruim bemeten ventilator, die
rechtstreeks op de krukas gemonteerd
is. Om nog even in technische termen
verder te gaan - het geleverde koppel is
over een zo groot toerenbereik gunstig,
dat alles wat de bestuurder met gaspe
daal en versnellingsbak doet, zonder
protest uitgevoerd wordt. Het benzine
verbruik schommelde de gehele testperi
ode tussen de 8 en 8,5 liter per 100 km.
Zeker geen slecht resultaat. Hierbij dient
wel vermeld te worden, dat op de grote
weg (Autobanen en andere snel berijd
bare wegen) gemiddeld ruim 120 km
per uur aangehouden werd. De 1200
wil nog veel sneller lopen, maar dan
zal het verbruik evenredig stijgen. Bij
een rustiger rijstijl met snelheden van
tegen de 100 km is het zeer wel moge
lijk om ruim 13 a 14 km per liter ben
zine ver te komen. Beide benzinesoor-
ten, normaal en super worden zonder
protest geaccepteerd.
In Duitsland wordt wettelijk vastgesteld
of een auto, 4, 5 of 6 personen mag ver
voeren: Deze NSU 1200 heeft afmetin
gen, die het als een 5-persoons automo
biel bestempelen. Op de achterbank kun
nen inderdaad 3 personen een plaats
vinden. Het is dan niet overdadig ruim
meer, maar het gaat. De aparte voor-
stoeltjes geven een prettige zit en ver
moeien ook op lange ritten niet noemens-
waardig. De zijdelingse steun zowel op
zitvlak als in de rug is goed. De verstel-
mogelijkheid in voor- en achterwaartse
richting is zodanig, dat vrijwel iedere
bestuurder de gewenste stand kan kie
zen. De rugleuning is in enkele standen
verstelbaar. Het stuurwiel staat wat
rechtop, meer dan veelal gebruikelijk.
Het bezwaar dat aan te voeren zou zijn,
kan achterwege worden gelaten, omdat
de besturing gemakkelijk en licht gaat.
Het dashboard omvat een rechthoekig
instrumentarium, waarin snelheids
meter, kilometerteller, benzinemeter en
klokje zijn ondergebracht. Verder een
aantal verklikkerlichtjes voor laad-
stroom, groot licht en oliedruk. Naast
de armleuningen voor de achterbank-
passagiers zitten twee opbergruimtes,
waarin gemakkelijk wat kleine attribu
ten geborgen kunnen worden. Vooral in
de breedte is de interieurruimte, gezien
de buitenmaten van de carrosserie op
merkelijk. Dit komt vanwege de styling
van de zijpanelen, die op de juiste hoog
te een welving hebben. Vlak achter de
achterbank bevindt zich nog een door ’n
deksel aan het oog onttrokken ruimte
voor tassen en dergelijke.
Het uiterlijk van de Prinz-4 heeft model
gestaan voor de latere uitvoeringen, die
in logische opeenvolging uitgebracht
werden. De 1000 serie werd langer ge
maakt, waardoor het interieur ruimer
werd. De 1200 groeide nog eens 20 cm
in de lengte, waarvan de kofferruimte
en de benen van de voorin zittenden pro
fiteerden. Het voorfront, naar onze
smaak jammer genoeg het minst aan
trekkelijke deel van de auto, doet te mas
saal aan; een groot, niet sierlijk gevormd
stuk chroom moet het hier doen. De
rechthoekige koplampen, die een goede
lichtopbrengst hebben, ontsieren even
eens. Het front van de 1000-serie, met
de meer ovaal gevormde koplampen en
de eenvoudige karakteristieke NSU sier-
strip, doet veel harmonieuzer aan. Sma
ken verschillen en daaruit vloeien derge
lijke sterk contrasterende details voort.
De kofferruimte is voor een auto met
achterin geplaatste motor opmerkelijk
ruim. Behoorlijk veel bagage kan er keu
rig in opgeborgen worden. De sluiting
van de benzinetank zit in het rechter-
voorspatbord. De dop wordt tegen on
gewenst gebruik van binnen uit vergren
deld.
brengen daar
s de eerste be-
t bij. Kitzbühel
Je wintersport-
datum, en het
eerste plaats te
klpen is be
lief in 1893
telein -
paar
1 nge
de
leze eerste
.».e nieuwe
ij met deze
jaren teweeg
Een ander punt is, dat inhaalmanoeuvres
bij zebra’s nogal eens worden uitgelokt
door sommige automobilisten.
Bedoeld worden de automobilisten, die
ten opzichte van voetgangers, die zich
nog op het trottoir bevinden, stoppen.
De kans is n.l. groot, dat achterrijdende
bestuurders op deze stopmanoeuvre niet
voorbereid zijn en daardoor niet tijdig
tot stilstand komen of genoodzaakt wor
den langs de stoppende auto te rijden.
Goede staat van onderhoud en zicht
baarheid van de zebra’s zijn uiteraard
een eerste vereiste om de spelregels in
acht te kunnen nemen.
Het Verbond doet daarom een dringend
beroep op de gemeentebesturen om aan
het onderhoud en de zichtbaarheid van
de zebrapaden de nodige aandacht te be
steden.
Het Zwitserse St. Moritz had vlak voor
de oorlog maar één sleeplift, thans zijn
het er drieëndertig. Daarnaast heeft
men twee stoeltjesliften, zes cabinelif-
ten en drie bergspoortjes. In het plaatsje
Kufstein, Oostenrijk, maakte een plaat
selijke timmerwinkel, naast het gewone
werk, een paar honderd ski’s per jaar.
Deze timmerwinkel is een skifabriek
geworden. Jaarlijks produceert men er
160.000 van kunststof gemaakte ski’s.
Het vorige seizoen bespraken winter-
sportliefhebbers 700.000 bedden. De
skischool van het Oostenrijkse Kitz
bühel boekte een recordaantal leerlin
gen van 80.000. Vorige winter trokken
gemiddeld 30.000 mensen uit Innsbruck
elk weekeinde (één derde van de be
volking) naar de omringende bergen om
de lange latten onder te binden. Dit
seizoen zullen naar schatting tien mil
joen Europeanen in ongeveer vijfhon
derd wintersportplaatsen in de Alpen de
Menige huisvrouw kan zich slechts met
moeite de kunst eigenmaken om gasten
voor een etentje te ontvangen, alsof ze
een volmaakte kokkin in de keuken had
staan. Er is een goede organisatie nodig
om vol zelfvertrouwen een dergelijk ge
beuren tegemoet te treden.
De volgende punten zijn daarbij van
groot belang:
- Probeer geen nieuwigheden op een
dag dat het er op aankomt, maar geef
gerechten waarmee u vertrouwd bent.
- Zorg dat het grootste gedeelte van de
gerechten van tevoren klaargemaakt kan
worden. Vlees dat op het laatste ogen
blik, dus tijdens de maaltijd, gebakken
moet worden is niet aan te bevelen.
- Pas de maaltijd aan het beschikbare
servies, het bestek en de kookapparatuur
aan.
- Is
kend
ties c
voor.
- Zet in
schalen al
hetzelfde
voren gehal
schijfjes cit
voor eventr
voren afgev
Bij het opstellen van het menu kunt u
het beste uitgaan van het hoofdgerecht,
waarbij u dan passende voor- en nage
rechten kiest. Heel belangrijk zijn hier
bij kleur, stevigheid en smaak van de
diverse gerechten. Een menu waarbij de
zelfde kleur en smaak zich in alle gangen
herhaalt heeft een saai effect.
In het huisgezin kan een feestelijke
maaltijd bestaan uit 3 a 4 gangen, te we
ten: (voorgerecht) - soep - hoofdgerecht
- nagerecht.
In de meeste gevallen is het wenselijk
dat het voorgerecht en/of soep licht zijn,
zodat uw gasten nog voldoende eetlust
behouden voor de hoofdschotel. Als de
huisvrouw alles zelf moet doen is een
koud voorgerecht, dat van tevoren
klaargemaakt kan worden, het meest ge
schikt. Koude groente-, vruchten-, vlees-
en vissalades of combinaties daarvan
lenen zich hier uitstekend voor.
Vervolgens kan het beste een bouillon
of een lichtgebonden soep opgediend
worden. Deze bouillon of soep kunt u
een dag van tevoren maken, zodat hij op
de dag zelf alleen nog opgewarmd be
hoeft te worden. Is hiervoor geen tijd
dan kan soep uit een pakje of blikje
dienst doen. Een garnituur als fijngesne
den groente, peterselie e.d. kan het beste
op het laatste moment aan de soep toe
gevoegd worden.
Voor de hoofdschotel neemt u het liefst
groot vlees, bijv, rollade, kalfsfrican
deau, runder- of kalfstong of gevogelte,
dat goed gaar mag zijn en dat opge
warmd kan worden in de saus of jus.
Hierbij kunnen groenten uit blik of diep
vries of een salade gegeven worden.
Bij gevogelte wordt dikwijls compote
veelal uit blik) geserveerd.
In plaats van aardappelen of aardappel
puree kunt u chips, rijst of deegwaren
(bijv, macaroni, spaghetti) geven. De in
de handel zijnde instantrijst levert geen
kookproblemen. Chips zijn smakelijker
als ze even in de oven opgewarmd zijn.
Het menu wordt besloten met een licht
nagerecht, bijv, een koele vla of pud-
Tot slot wordt een kopje koffie ge
schonken.
Het inhalen bij zebra’s begint de laatste
tijd hand over hand toe te nemen en
daarmee het gevaar voor ernstige onge
lukken. Zo werden door dergelijke in
haalmanoeuvres en ook door het niet tij
dig stoppen in één jaar tijd 22 mensen
gedood. Het zijn met name de bromfiet
sers, die zich regelmatig aan overtreding
van deze verbodsbepaling schuldig ma
ken. Gezien de preventieve taak van het
Verbond voor Veilig Verkeer zal in de
komende twee maanden een actie wor
den gevoerd om het „rijdende” publiek
nog eens duidelijk op dit verbod en op de
gevaren die bij overtreding kunnen ont
staan, te wijzen. Gebleken is, dat zeer
velen niet op de hoogte zijn van deze
de smaak van uw gasten u onbe-
1 zet hun dan geen aparte combina-
of te scherp gekruide gerechten
i de keuken de te gebruiken uc*.-
al zoveel mogelijk klaar en doe
>e met garneringen als van te
“hakte peterselie en uitgetande
-itroen. Ook de ingrediënten
'“"tuele sausjes kunnen van te-
- gewogen en afgemeten worden.
Gérard van Blerk werd op 14 mei 1924
te Tilburg geboren. Reeds als kind gaf
11 hij daar concerten en was leerling van
Kees Heerkens. Na zijn eindexamen
gymnasium ging hij naar het Amster-
damse Conservatorium, waar hem als
leerling van de directeur Willem An-
driessen na drie jaar het einddiploma
piano werd toegekend met onderschei
ding.
Op donderdag 15 mei 1969 om 20.15
uur geeft Het Brabants Orkest onder lei
ding van Hein Jordans een concert on
der auspiciën van Stichting Festival voor
de Werkende Jeugd in de Stadsschouw-
ien, burg te Tilburg.
Op Het programma is als volgt samenge-
1. Handel, 3 delen uit Watermusic.
2. Beethoven, Pianoconcert no. 4 solist:
Gerard van Blerk piano.
PAUZE
3. Van Anrooj
4. Mozart, Sv.
musik.
5. Gershwin, Suite Porgy and Bess.
De organisatie houdt dus een goede
menukeuze in, waarin zoveel mogelijk
gerechten voorkomen die van tevoren
geheel of gedeeltelijk klaargemaakt kun
nen worden. Soep kunt u een dag van
tevoren koken en het vlees brade-,
waarna beide koel weggezet worden. Op
de dag zelf hoeft u deze gerechten alleen
nog maar op te warmen.
Een koude voorschotel kunt u de mor
gen vóór het etentje bereiden; zelfs sa
lade hoeft u niet op het laatste moment
te wassen, want gewassen kropsla blijft
in een plastic zak en koel bewaard 24
uur lang vers en stevig.
De geschilde aardappelen zet u vast on
der water weg en ook blik- of diepvries
groenten kunt u van tevoren in de p’n
doen, zodat u ze op het laatste ogent
alleen nog maar op het vuur behoeft te
zetten.
Het nagerecht kan kant-en-klaar j
kocht of van tevoren bereid zijn. Kt
en fruit kunt u vast op schalen leggen.
Het Verbond adviseert in zijn voorlich-1
ting dan ook om bij nadering van een
voetgangersoversteekplaats tijdig snel
heid te minderen; dit mede als waar
schuwing voor het achteropkomende:
verkeer.
in geschenkverpakking 2.45
Sportieve Nederlanders laten zich even
min onbetuigd, waar het gaat om een
verkwikkende vakantie in de sneeuw.
De Nederlandse Ski Vereniging ver
wacht dat dit seizoen 130.000 landge
noten de besneeuwde helling zullen be
stijgen. De meesten nemen een 14-
daagse, geheel verzorgde reis, die om
streeks vierhonderdvijftig gulden kost.
Hun favoriete vakantielanden zijn
Zwitserland en Oostenrijk. Het meren
deel reist per trein naar het vakantie-
doel.
De helft van de skiërs zijn beginners.
Vandaar dat er een grote behoefte be
staat aan skileraren. In het hoogseiz
zijn zesduizend skileraren constant
het werk. Teneinde hun leerlinge!
elkaar te houden maken velen geb
van walkie-talkies.
Alleen al in Zwitserland werden ge
durende het vorige seizoen 1,6 miljoen
lessen van een halve dag gegeven. De
grootste skischool is die van Kitzbühel.
verbodsbepaling, die geldt voor ALLE
bestuurders - dus ook voor fietsers en
bromfietsers - en die luidt: „Links en
rechts inhalen is verboden, wanneer het
in te halen voertuig stilstaat voor een
voetgangersoversteekplaats, of deze
langzaam nadert”.
Als een voetganger, die op een zebra
pad wil gaan oversteken ziet, dat een
bestuurder zijn snelheid vermindert om
voor hem te gaan stoppen, MOET hij er
n.l. op kunnen rekenen, dat een andere
bestuurder hem niet alsnog in gevaar zal
brengen door het eerste voertuig in te
halen.
Deze is zeker voor een auto
geplaatste motor
hele karakteristiek loopt
onderstuurd,
NSU niet zo moeilijk realiseerbaar was.
Het gewicht van de achterin geplaatste
motor en de aan het motorblok beves
tigde versnellingsbak inclusief differen
deel rust voor bijna 100 pet. op de ach-
terwielophanging in tegenstelling tot alle
andere achterin geplaatste motoren.
NSU is het enige merk dat de motor
overdwars opgehangen heeft Motoren
op deze wijze voorin geplaatst heeft al
veel navolging gehad, omdat het een
succesvol recept is gebleken. Dat men
het in navolging van NSU nog nooit
gedaan heeft is gezien de gunstige re
sultaten onbegrijpelijk. Om een auto met
achterin geplaatste motor in meerdere
of mindere mate onderstuurd te maken,
zo dat de besturing zich in feite tegen
het nemen van een bocht laat verzetten,
is tegenwoordig niet zo moeilijk meer.
Technische ingrepen in de wielophan
ging kunnen dit uitvoerbaar maken.
Maar een geforceerd onderstuurd ge
maakte automobiel heeft dan weer als
groot nadeel dat bij het snel nemen van
een bocht, dus een snelle sportieve rij
stijl, de auto zonder waarschuwing op
eens kan gaan uitbreken van achteren,
hetgeen bijzonder riskant kan zijn. Deze
NSU en gelukkig ook andere merken
voorspellen wanneer het te snel gaat en
waarschuwen dus de berijder, zodat met
een kleine stuurcorrectie het goede weg-
patroon te volgen blijft Qua wegligging
is dit wel bijzonder fjjn en veilig. De
gewichtsverdeling is ook door plaatsing
van het reservewiel voorin en de laag
liggende benzinetank vlak bij de voor-
wielophanging in gunstige zin beïn
vloed.
In de diverse prijsklassen is veel te koop.
Men kan rustig stellen voor „elck wat
wils”. De keus wordt dan vanzelf moei
lijken Het ene merk heeft dit voor, het
andere weer wat anders. Een prettige
gewaarwording is als er veel attractieve
facetten in één type vertegenwoordigd
zijn. Een bijzonder goede wegligging,
felle acceleratie, zuinig benzineverbruik,
robuust, volledig voor hun taak bereken
de remmen: het zijn een aantal positieve
punten die de 1200 C gewild maken.
Wanneer een geïntereseerde ook het
uiterlijk aantrekkelijk vindt, dan is de
weg vrij om de keus op dit NSU product
te laten vallen.
Tweehonderd leraren t
leergierige wintersporters u
ginselen van de skisport t:
is overigens een van de
plaatsen van wat oudere ds
kan de eer opeisen, de
zijn waar het skiën in de Al,
gonnen. Volgens Het Beste liet i
een jonge, Oostenrijkse kaste
Franz Reisch - uit Noorwegen een
ski’s komen. Met behulp van een lanj
bamboestok duwde hij zichzelf van
besneeuwde hellingen af. Deze e
skiër kon moeilijk weten welke r’
tak van sport en toerisme hij met
simpele aanschaf in latere jarer.
zou brengen.