DE BANAAN De Ami 6 maakt plaats voor Citroëns nieuwe telgAmi 8 Ölof wegraces op De Beekse Bergen Simca 1000 Alexander de Grote ontdekte 146,20 KLM verkoopt laatste propellertoestel alt op tocht naar India Prominente coureurs Donderdag 27 maart 1969 irt 1969 DE TILBURGSE KOERIER ►ge -Horloggr ar ÏDELIG EFOON 26864 Honderden soorten :hap II" Vaissier, Rector. )R dingen i 3 maanden. h.eXa’ Kleu renboetiek Tel. 24556 Antiek groen oranje - paaaanl igen. Utrecht, de man van 't vak Naordhoakring 79 ersatie in Ne- Lower Cert. r BEGRAFENISSEN F ST.DIONYSI'JS L 'v/h ROOMS LEVEN j MODERNE AUTOS ZEER VERZORGDE UITVOERING TILBURG'S OUDSTE KATHOLIEKE BEGRAFENISONDERNEMING 2-4, 7-9 uur. ussen) gratis. G HEWEG 458 TRAAT 26 ON 34232 ursussen nber) Behang - Verf - Lak DONA-KN1KNIE i nog ireurs I, dat larry, Jolly, Ten. L De school o en mavo, de klassen klassen 3, Telefoon 22509 ■n Jalouzieën 3 TUINSTR 65 - TEL 23542 -25783 -33387 B.G.G EN 'SNACHTS: TELEFOON 33286 ROUWKAMERS Centrum: Tuinstraat’65 - 'tZand: Dr. Ahausstraat 2 twevuv uitgegn uitdrogi weer it merk- uit ver- J DAG EN NACHT 1 BEREIKBAAR j voor een te grote koude en, minder dan 12 graden celcius wordt schadelijk geacht. De kou- detechniek, die wordt toegepast bij het systeem van de rijpingscellen, draagt er zorg voor, dat de temperatuur iq de cel len constant een temperatuur heeft van 12 graden celcius. Ook de bananenboten zijn uitgerust met dergelijke koelcellen. Mede door dit geweldige systeem be reikte de bananenwereldhandel in 1960 een omzet van 4 miljoen ton. Het front van de Ami 8 is totaal her zien. De reohterhoekige koplampen, de bumpers met rubber stootdoppen, de achterlichten in de spatschermen, alle details passen logisch in het nieuwe ont werp. Veel aandacht is zicht: de voorruit besteed aan het irit is groter en lager ge- ïesteld kan dus worden, dat hg van de vrucht grotende sn is aan de creatieve geest ontdekkingsreiziger, handelaar van scheepsbemanningen, die /aren ook in 1968 tklanten, onze part- - k.1 c Ondanks de formidabele ver koopsuccessen in Frankrijk heeft de Ami 6 altijd weerstanden on dervonden door ’t uitzonderlijke model met de sterk terugwijken de achterruit. Het model Break wordt daarom over het alge meen beter gewaardeerd. In de meer commercieel gerichte poli tiek die Citroen tegenwoordig volgt is het welhaast vanzelfspre kend dat aan dergelijke weer standen iets wordt gedaan en het resultaat is dan ook dat de Ami 6 Berline nu vervangen wordt door een mooiere wagen die Ami 8 genoemd is. Men aanvaardt het als vanzelfsprekend dat een kam bananen op de fruitschaal ligt. Niemand realiseert zich dat achter deze goud gele vrucht een lang verhaal schuil gaat. „Waar komt de edele ba naan vandaan en hoe oud is zij.” Dit zijn slechts twee van de vele vragen waarmee men zich bezighoudt. Er bestaat een theorie, dat deze edele vrucht stamt uit het Himalaya- gebergte. Andere vermoedens wijzen in de richting, als zou ze van uit haar Aziatische vaderland verhuisd zijn naar Afrika, vanwaar de vrucht via Guinea tenslotte terecht is gekomen op de Canarische eilanden, waar zij nog op grote schaal verbouwd wordt. "1,2,3,4,5,6,7,8, 9,10,11,12, 13,14,15,16,17, 18,19, 20,21,22,23,24 28 extra zuivere, pittige borrels uit een fles Jonge Floryn. Door extra lang en zorgvuldig distilleren krijgt de Jonge Floryn zijn milde smaak en wordt ook een pittige, zuivere mixer in long-drinks. i. Bij het ter konden n™ 7:hreven coureui» vorden verstrekt. Wel is bekend, prominente coureurs als Cooper, Ba rruthers, Nash, Stanton, Carr, Joity, hard, Petken, Burgess (allen uit Brittannip), Lunde (U.S.A.), Mol- .ieuw Zeeland) en Smith (Austra- belangstelling voor de Olof-wegraces ben. Voorts ligt het in de lijn der /achtingen dat de coureurs Beste- jrtje en Janssen, die vorig jaar een stig ongeluk op het Hilvarenbeekse uit kregen, weer aan de start zullen -u”-ien. Zij hebben intussen de trai- '"—inLsatie van de races is in handen e sa- Dat de banaan reeds van hoge ouder dom is blijkt uit overleveringen waarin wordt verhaald dat de beroemde Mace donische Keizer-veldheer Alexander de Grote op een van zijn tochten naar In- dië 327 v. Chr. de banaan ont waarde. De vraag rijst natuurlijk, of de naam en het begrip „banaan” 2000 jaar geleden reeds duidelijke begrippen waren, dat er aan zo’n verhaal enige waarde gehecht kan worden. De naam is naar alle waar schijnlijkheid ontleend aan het Portu gese „banan”, hetgeen in het Nederlands „vinger” betekent. MARTIN HUTBRf6TS M„meuzrBorn^« van dit produkt bijzonder geïnteres seerd. Rijpt niet in tropen Het transport van bananen, dat plaats vindt over zee en over land, is zeer moei lijk, omdat de banaan erg temperatuur- gevoelig is. Zij rijpt niet in de tropen, doch alleen in een speciaal geconstrueer. de koelcel. Zon, dus licht en warmte, alsmede een bepaalde vochtigheidsgraad van de lucht zijn klimatologische omstandigheden, die zij niet nodig heeft om te rijpen. Ze bereikt haar optimale rijpheid in haar schil waar een hoeveelheid sap aanwezig is. Ook moet zij behoed worder Zoals bekend worden de Europese vrachtdiensten thans uitgevoerd met de DC-9 (Rapid Change), waarvan de KLM er vijf in dienst heeft en die overdag als passagiersvliegtuig worden ingezet. menwerking met M.C. Vitesse uit Uden. In de geschiedenis van de K.N.M.V. is het uniek, dat studenten races van een dergelijk kaliber organiseren. De stich ting „Olof-wegraces” is een van de drie organisaties in Nederland, die interna tionale motorraces houden (naast Assen en Tubbergen). De stichting „Olof-wegraces” heeft als belangrijke doelstelling in haar program, ma opgenomen om met deze races een brug naar de toekomst te leggen. Deze doelstelling krijgt vooral cachet met het oog op het internationale racecircuit met een bezoekerscapaciteit van 150.000 toe schouwers dat voor 1971 in recreatie oord De Beekse Bergen is gepland. De internationale Olof-wegraces begin nen zondag 27 april om 13.30 uur. Za terdag 26 april is er gelegenheid om van 9 uur tot 17.30 uur de trainingen op het circuit bij te wonen. Wat de waarheid van deze verhalen ook moge zijn, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan worden aange nomen, dat de banaan reeds in pre historische tijden bestond en verbreid werd. Dit blijkt wel uit het aantal be staande soorten bananen - ongeveer honderd - dat over alle tropische gebie den in de gehele wereld verspreid is. Deze bijzonderheden zijn des te opmer kelijker, daar bananen d.m.v. zaadgoed, dat gemakkelijk te transporteren is, niet geteeld kunnen worden. Dit kan slechts door het overbrengen van de wortelstok. Gesteld kan dus worden, dat de verbrei ding van de vrucht grotendeels te dan ken is aan de creatieve geest van menig en leden zich des- De nieuwe Ami 8 zal in Nederland in drie uitvoeringen worden geleverd: een model Luxe met simili-leer bekleding, een model Confort met een stofbekle- ding en een zeer luxueuze Club met skai- bekleding, speciale tapijten, verstelbare rugleuning, enz. De prijzen van deze drie uitvoeringen zijn resp. 5890, 5950,— en 6390,—. De KLM heeft nu ook haar vier DC-7F vrachtvliegtuigen verkocht. De nieuwe eigenaar, de Ierse chartermaatschappij Aer Turas Teoranta - Irish Independent Airlines te Dublin, ontving maandag 10 februari de eerste machine, de PH-DSE „Ierse Zee”, terwijl de laatste, de PH- DSG „Adriatische Zee” op 28 maart naar Dublin wordt overgevlogen. Met deze verkoop, waarmee ook alle re serveonderdelen gemoeid zijn, zet de KLM thans definitief een streep onder het propeller-tijdperk, dat voor haar passagiers door het vertrek van de laat ste Lockheed Electra reeds eerder werd afgesloten. De DC-7F is de tot vrachtvliegtuig om gebouwde versie van de DC-7C, waar van de KLM er in totaal 15 in bezit heeft gehad. In 1957 werden de eerste 10 van deze vliegtuigen aan de vloot toegevoegd hetgeen in vergelijking met de toen in ge bruik zijnde Constellations en DC-6B’s een belangrijke verbetering betekende voor wat betreft capaciteit en vliegtijd. In de beginjaren ’60 werden vier van deze machines omgebouwd tot vracht vliegtuig ten behoeve van de vracht diensten op de V.S. en Canada. Na de in gebruikneming van de DC-8F werden deze propellervliegtuigen hoofdzakelijk nog gebruikt op het Europese vrachtnet van de KLM en voor incidentele vracht- charters. plaatst dan voorheen, de zijruiten (3) en achterruit samen geven een onbelem merd zicht rondom zonder dode hóeken. Ook het interieur is volledig vernieuwd. Het stuurwiel staat 10 graden meer ver ticaal dan vroeger en in het instrumen tenpaneel zijn alle veiligheidsmaatrege len genomen om letsel te voorkomen bij een aanrijding of krachtig remmen. Een stuurslot behoort nu tot de standaard uitrusting. Dit stuurslot is gecombineerd mét het contactslot en de startschake- laar. De uitwendige ruimte is vergroot. De breedte over de voorstoelen is 125 cm, de beenruimte achter is 5 cm groter geworden. De deurpanelen bevatten een armsteun en een ruimte voor kleine ba gage. De verwarming en verseluchttoe- voer zijn verbeterd en gemakkelijk te Meden verwoest) en in de tempeltuinen van Boroboedor op Java, die in 8 na Chr. door Boeddhisten werden aange legd. Hier vonden archeologen groeven die opvallend veel geli vertoonden met gestileerde banane Het viaggeschip van BMW is de onlangs gepresenteerde BMW 2800 CS, die een vermogen levert van 170 PK. Een snel heid van meer dan 200 lon/u zit er moeiteloos in en de verbluffende accele ratie (van 0 tot 100 km in 9,3 sec.) maakt deze wagen tot een wonder in het verkeer. Deze luxueuze wagen geeft bestuurder en passagiers een verbluffend comfort. De prijs? Voor 29.904,- kan men eige naar worden. De schatkist incasseert van dit bedrag 3204,- aan BTW. 1970. «luren verkrijg- Tilburg. zaterdagmorgen von Berlage, een veel bereisde Frans man uit het toenmaals zeeer rijke Por tugal, enige bananewortels van de Ca narische eilanden mee naar San Domin go. De Dominicaanse Republiek op het eiland Haïti was dus eigenlijk het eerste land van alle zeven hoofdverbouwings- landen Columbia, Costa Rica, Ecuador, Guatemala, Honduras en Panama. Het tweede gedeelte van de wereldge schiedenis betreft de invoer en opslag van bananen in landen die liggen in de gematigde zone, zoals Amerika en Euro pa. Deze gebieden zijn voor de teelt vol komen ongeschikt, maar voor de invoer regelen. De deuren hebben nieuwe vei- ligfheidshandgrepen. De achterruimte heeft een defroster via luchtspleten in de „hoedenplank” achter de achterbank. Het kofferdeksel is balancerend beves tigd en kan met één hand worden be diend. Onder de technische verbeteringen treft men een andere stuuroverbrenging die een lichter werkend stuur oplevert en andere transmissieverhoudingen die de souplesse en het acceleratievermogen ten goede komen. De topsnelheid is 123 km/u., het ben zineverbruik 6,5 liter per 100 km bij een gemiddelde snelheid van 80 km/u. De actie radius is vergroot door een benzine reservoir van 32 liter (vroeger 25 liter). Om het overhellen in bochten tegen te gaan is een torsiestaaf stabilisator ge monteerd op de vooras. In combinatie met de nieuwe uitvoering van stuurme chanisme en stuurkolom wordt daarme de het niveau van de rijkwaliteiten nog verhoogd. Het rijcomfort was reeds ver zekerd door het speciale veersysteem en ook de voorbeeldige wegvastheid is on veranderd gebleven. tijds veel moeite getroostten om waardige dingen mee te brengen i re landen naar hun vaderland. De grootste verdienste ligt echter in de banaan zelf. Ten eerste door haar verrukkelijke smaak en grote voedingswaarde, en ten tweede door de grote kiemkracht van de "graven wortel, die zelfs langdurige iroging kan weerstaan en daarna ;r nieuw leven voortbrengt, wanneer ze in een geschikte bodem wordt ge plaatst, die aan de eisen van vochtigheid en warmte voldoet. Een van de meest interessante vragen uit de gehele wereld omvattende geschie denis van de banaan, is hoe zij in de hedendaagse hoofdverbouwingslanden van bananen verzeild is geraakt. Aan het begin van de zestiende eeuw, slechts 24 jaar na de ontdekking van Amerika door Columbus, nam Thomas Geloofwaardiger klinkt de hypothese, dat deze uitgesproken tropische vrucht uit het warme, zuidelijke gedeelte van Azië - voornamelijk Borneo - stamt. Deze bewering kan men staven op een recent verricht archeologisch onderzoek. Ook is het mogeleijk, dat de vrucht om streeks 650 v. Chr. door Arabieren naar Egypte gebracht is. Interessant in dit kader zijn twee opgravingen die werden verricht in Ninive, een stad die onder Koning Sanherib omstreeks 700 v. Chr. tot grote bloei kwam (deze toenmalige wereldstad werd in 612 v. Chr. door de De stichting „Olof-wegraces” organiseert zondag 27 april a.s. grote internationale motorraces op het circuit van recreatieoord De Beekse Bergen te Hilvarenbeek bij Tilburg. Deze races worden gehouden onder auspiciën van de K.N.M.V. en tellen mee voor de Nederlandse kampioenschappen. De races vinden plaats in de 50, 125, 250, 350 en 500 cc. klassen. Vorig jaar werden de Ofof-wegraces voor de eerste keer georganiseerd. Er was toen een geweldige belangstelling voor de wedstrijden: 20.000 toeschou wers en grote interesse van de publici teitsmedia. Menigeen zal zich van die races het ener verende duel tussen de Engelsen Cooper en Barry herinneren, waarbij Cooper zijn landgenoot in de halveliterklasse met slechts 0,1 seconde verschil versloeg. De Olof-wegraces zijn bij het interna tionale rennersveld enorm aangeslagen. Coureurs uit Australië, Nieuw Zeeland, Italië, België, Frankrijk, Duitsland, Zwit serland, Oostenrijk, U.S.A., Denemar ken én Engeland hebben al contact ge zocht met het secretariaat van de races. De K.N.M.V. is reeds aangevangen met het controleren der renners. perse gaan van dit bericht 1 geen namen van ingescb- worden verstrekt. Wel pron Cart Blancht Groot B loy (Nie lië) hebben verwaai breur’j' ernstig circuit verschijne De organisatie van de races is in han van Tilburgse studenten in hechte Net als in 1967 wa Simca’s beste export! ners in de E.E.G. Op de eerste plaats komt West-Duits- land met ongeveer 45.000 eenheden, ge volgd door Italië met 33.000, Neder land is de derde importeur met 22.000 wagens en België-Luxemburg komt op de vierde plaats met 19.500 stuks. In totaal hebben de E.E.G.-landen - zónder Frankrijk - 72% van de totale export van Simca voor hun rekening genomen. Na de landen van de Europese Ge meenschap komen achtereenvolgens: Zwitserland (8.400), Engeland (3.500), Portugal (2.500) en Oostenrijk (2.150). In 1968 was het meest geëxporteerde Simca-model de Simca 1000 met bijna 66.000 auto’s, gevolgd door de Simca 1100 (47.800 eenheden), de Simca 1301 (29.800 eenheden) en de Simca 1501 (22.400 eenheden).

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1969 | | pagina 21