DE BANAAN
De Ami 6 maakt plaats voor
Citroëns nieuwe telgAmi 8
Ölof wegraces op
De Beekse Bergen
Simca 1000
Alexander de Grote ontdekte
146,20
KLM verkoopt
laatste
propellertoestel
alt
op tocht naar India
Prominente coureurs
Donderdag 27 maart 1969
irt 1969
DE TILBURGSE KOERIER
►ge
-Horloggr
ar
ÏDELIG
EFOON 26864
Honderden soorten
:hap
II"
Vaissier, Rector.
)R
dingen
i 3 maanden.
h.eXa’
Kleu renboetiek
Tel. 24556
Antiek groen oranje - paaaanl
igen. Utrecht,
de man van 't vak
Naordhoakring 79
ersatie in Ne-
Lower Cert.
r BEGRAFENISSEN
F ST.DIONYSI'JS L
'v/h ROOMS LEVEN j
MODERNE AUTOS
ZEER VERZORGDE UITVOERING
TILBURG'S OUDSTE KATHOLIEKE
BEGRAFENISONDERNEMING
2-4, 7-9 uur.
ussen) gratis.
G
HEWEG 458
TRAAT 26
ON 34232
ursussen
nber)
Behang - Verf - Lak
DONA-KN1KNIE
i nog
ireurs
I, dat
larry,
Jolly,
Ten.
L De school
o en mavo,
de klassen
klassen 3,
Telefoon 22509
■n Jalouzieën
3
TUINSTR 65 - TEL 23542 -25783 -33387
B.G.G EN 'SNACHTS: TELEFOON 33286
ROUWKAMERS Centrum: Tuinstraat’65 - 'tZand: Dr. Ahausstraat 2
twevuv
uitgegn
uitdrogi
weer
it merk-
uit ver-
J DAG EN NACHT 1
BEREIKBAAR j
voor een te grote koude
en, minder dan 12 graden
celcius wordt schadelijk geacht. De kou-
detechniek, die wordt toegepast bij het
systeem van de rijpingscellen, draagt er
zorg voor, dat de temperatuur iq de cel
len constant een temperatuur heeft van
12 graden celcius. Ook de bananenboten
zijn uitgerust met dergelijke koelcellen.
Mede door dit geweldige systeem be
reikte de bananenwereldhandel in 1960
een omzet van 4 miljoen ton.
Het front van de Ami 8 is totaal her
zien. De reohterhoekige koplampen, de
bumpers met rubber stootdoppen, de
achterlichten in de spatschermen, alle
details passen logisch in het nieuwe ont
werp.
Veel aandacht is
zicht: de voorruit
besteed aan het irit
is groter en lager ge-
ïesteld kan dus worden, dat
hg van de vrucht grotende
sn is aan de creatieve geest
ontdekkingsreiziger, handelaar
van scheepsbemanningen, die
/aren ook in 1968
tklanten, onze part-
- k.1 c
Ondanks de formidabele ver
koopsuccessen in Frankrijk heeft
de Ami 6 altijd weerstanden on
dervonden door ’t uitzonderlijke
model met de sterk terugwijken
de achterruit. Het model Break
wordt daarom over het alge
meen beter gewaardeerd. In de
meer commercieel gerichte poli
tiek die Citroen tegenwoordig
volgt is het welhaast vanzelfspre
kend dat aan dergelijke weer
standen iets wordt gedaan en het
resultaat is dan ook dat de Ami
6 Berline nu vervangen wordt
door een mooiere wagen die Ami
8 genoemd is.
Men aanvaardt het als vanzelfsprekend dat een kam bananen op
de fruitschaal ligt. Niemand realiseert zich dat achter deze goud
gele vrucht een lang verhaal schuil gaat. „Waar komt de edele ba
naan vandaan en hoe oud is zij.” Dit zijn slechts twee van de vele
vragen waarmee men zich bezighoudt.
Er bestaat een theorie, dat deze edele vrucht stamt uit het Himalaya-
gebergte. Andere vermoedens wijzen in de richting, als zou ze van
uit haar Aziatische vaderland verhuisd zijn naar Afrika, vanwaar
de vrucht via Guinea tenslotte terecht is gekomen op de Canarische
eilanden, waar zij nog op grote schaal verbouwd wordt.
"1,2,3,4,5,6,7,8,
9,10,11,12,
13,14,15,16,17, 18,19,
20,21,22,23,24
28 extra zuivere,
pittige borrels
uit een fles
Jonge Floryn.
Door extra lang en zorgvuldig
distilleren krijgt de Jonge Floryn
zijn milde smaak en wordt ook
een pittige, zuivere mixer
in long-drinks.
i. Bij het ter
konden n™
7:hreven coureui»
vorden verstrekt. Wel is bekend,
prominente coureurs als Cooper, Ba
rruthers, Nash, Stanton, Carr, Joity,
hard, Petken, Burgess (allen uit
Brittannip), Lunde (U.S.A.), Mol-
.ieuw Zeeland) en Smith (Austra-
belangstelling voor de Olof-wegraces
ben. Voorts ligt het in de lijn der
/achtingen dat de coureurs Beste-
jrtje en Janssen, die vorig jaar een
stig ongeluk op het Hilvarenbeekse
uit kregen, weer aan de start zullen
-u”-ien. Zij hebben intussen de trai-
'"—inLsatie van de races is in handen
e sa-
Dat de banaan reeds van hoge ouder
dom is blijkt uit overleveringen waarin
wordt verhaald dat de beroemde Mace
donische Keizer-veldheer Alexander de
Grote op een van zijn tochten naar In-
dië 327 v. Chr. de banaan ont
waarde.
De vraag rijst natuurlijk, of de naam en
het begrip „banaan” 2000 jaar geleden
reeds duidelijke begrippen waren, dat er
aan zo’n verhaal enige waarde gehecht
kan worden. De naam is naar alle waar
schijnlijkheid ontleend aan het Portu
gese „banan”, hetgeen in het Nederlands
„vinger” betekent.
MARTIN HUTBRf6TS
M„meuzrBorn^«
van dit produkt bijzonder geïnteres
seerd.
Rijpt niet in tropen
Het transport van bananen, dat plaats
vindt over zee en over land, is zeer moei
lijk, omdat de banaan erg temperatuur-
gevoelig is. Zij rijpt niet in de tropen,
doch alleen in een speciaal geconstrueer.
de koelcel.
Zon, dus licht en warmte, alsmede een
bepaalde vochtigheidsgraad van de lucht
zijn klimatologische omstandigheden,
die zij niet nodig heeft om te rijpen. Ze
bereikt haar optimale rijpheid in haar
schil waar een hoeveelheid sap aanwezig
is.
Ook moet zij
behoed worder
Zoals bekend worden de Europese
vrachtdiensten thans uitgevoerd met de
DC-9 (Rapid Change), waarvan de KLM
er vijf in dienst heeft en die overdag als
passagiersvliegtuig worden ingezet.
menwerking met M.C. Vitesse uit Uden.
In de geschiedenis van de K.N.M.V.
is het uniek, dat studenten races van een
dergelijk kaliber organiseren. De stich
ting „Olof-wegraces” is een van de drie
organisaties in Nederland, die interna
tionale motorraces houden (naast Assen
en Tubbergen).
De stichting „Olof-wegraces” heeft als
belangrijke doelstelling in haar program,
ma opgenomen om met deze races een
brug naar de toekomst te leggen. Deze
doelstelling krijgt vooral cachet met het
oog op het internationale racecircuit met
een bezoekerscapaciteit van 150.000 toe
schouwers dat voor 1971 in recreatie
oord De Beekse Bergen is gepland.
De internationale Olof-wegraces begin
nen zondag 27 april om 13.30 uur. Za
terdag 26 april is er gelegenheid om van
9 uur tot 17.30 uur de trainingen op het
circuit bij te wonen.
Wat de waarheid van deze verhalen ook
moge zijn, met aan zekerheid grenzende
waarschijnlijkheid kan worden aange
nomen, dat de banaan reeds in pre
historische tijden bestond en verbreid
werd. Dit blijkt wel uit het aantal be
staande soorten bananen - ongeveer
honderd - dat over alle tropische gebie
den in de gehele wereld verspreid is.
Deze bijzonderheden zijn des te opmer
kelijker, daar bananen d.m.v. zaadgoed,
dat gemakkelijk te transporteren is, niet
geteeld kunnen worden. Dit kan slechts
door het overbrengen van de wortelstok.
Gesteld kan dus worden, dat de verbrei
ding van de vrucht grotendeels te dan
ken is aan de creatieve geest van menig
en leden
zich des-
De nieuwe Ami 8 zal in Nederland in
drie uitvoeringen worden geleverd: een
model Luxe met simili-leer bekleding,
een model Confort met een stofbekle-
ding en een zeer luxueuze Club met skai-
bekleding, speciale tapijten, verstelbare
rugleuning, enz. De prijzen van deze
drie uitvoeringen zijn resp. 5890,
5950,— en 6390,—.
De KLM heeft nu ook haar vier DC-7F
vrachtvliegtuigen verkocht. De nieuwe
eigenaar, de Ierse chartermaatschappij
Aer Turas Teoranta - Irish Independent
Airlines te Dublin, ontving maandag 10
februari de eerste machine, de PH-DSE
„Ierse Zee”, terwijl de laatste, de PH-
DSG „Adriatische Zee” op 28 maart
naar Dublin wordt overgevlogen.
Met deze verkoop, waarmee ook alle re
serveonderdelen gemoeid zijn, zet de
KLM thans definitief een streep onder
het propeller-tijdperk, dat voor haar
passagiers door het vertrek van de laat
ste Lockheed Electra reeds eerder werd
afgesloten.
De DC-7F is de tot vrachtvliegtuig om
gebouwde versie van de DC-7C, waar
van de KLM er in totaal 15 in bezit heeft
gehad. In 1957 werden de eerste 10 van
deze vliegtuigen aan de vloot toegevoegd
hetgeen in vergelijking met de toen in ge
bruik zijnde Constellations en DC-6B’s
een belangrijke verbetering betekende
voor wat betreft capaciteit en vliegtijd.
In de beginjaren ’60 werden vier van
deze machines omgebouwd tot vracht
vliegtuig ten behoeve van de vracht
diensten op de V.S. en Canada. Na de in
gebruikneming van de DC-8F werden
deze propellervliegtuigen hoofdzakelijk
nog gebruikt op het Europese vrachtnet
van de KLM en voor incidentele vracht-
charters.
plaatst dan voorheen, de zijruiten (3) en
achterruit samen geven een onbelem
merd zicht rondom zonder dode hóeken.
Ook het interieur is volledig vernieuwd.
Het stuurwiel staat 10 graden meer ver
ticaal dan vroeger en in het instrumen
tenpaneel zijn alle veiligheidsmaatrege
len genomen om letsel te voorkomen bij
een aanrijding of krachtig remmen. Een
stuurslot behoort nu tot de standaard
uitrusting. Dit stuurslot is gecombineerd
mét het contactslot en de startschake-
laar. De uitwendige ruimte is vergroot.
De breedte over de voorstoelen is 125
cm, de beenruimte achter is 5 cm groter
geworden. De deurpanelen bevatten een
armsteun en een ruimte voor kleine ba
gage. De verwarming en verseluchttoe-
voer zijn verbeterd en gemakkelijk te
Meden verwoest) en in de tempeltuinen
van Boroboedor op Java, die in 8 na
Chr. door Boeddhisten werden aange
legd. Hier vonden archeologen
groeven die opvallend veel geli
vertoonden met gestileerde banane
Het viaggeschip van BMW is de onlangs
gepresenteerde BMW 2800 CS, die een
vermogen levert van 170 PK. Een snel
heid van meer dan 200 lon/u zit er
moeiteloos in en de verbluffende accele
ratie (van 0 tot 100 km in 9,3 sec.)
maakt deze wagen tot een wonder in het
verkeer.
Deze luxueuze wagen geeft bestuurder
en passagiers een verbluffend comfort.
De prijs? Voor 29.904,- kan men eige
naar worden. De schatkist incasseert van
dit bedrag 3204,- aan BTW.
1970.
«luren verkrijg-
Tilburg.
zaterdagmorgen
von Berlage, een veel bereisde Frans
man uit het toenmaals zeeer rijke Por
tugal, enige bananewortels van de Ca
narische eilanden mee naar San Domin
go. De Dominicaanse Republiek op het
eiland Haïti was dus eigenlijk het eerste
land van alle zeven hoofdverbouwings-
landen Columbia, Costa Rica, Ecuador,
Guatemala, Honduras en Panama.
Het tweede gedeelte van de wereldge
schiedenis betreft de invoer en opslag
van bananen in landen die liggen in de
gematigde zone, zoals Amerika en Euro
pa. Deze gebieden zijn voor de teelt vol
komen ongeschikt, maar voor de invoer
regelen. De deuren hebben nieuwe vei-
ligfheidshandgrepen. De achterruimte
heeft een defroster via luchtspleten in de
„hoedenplank” achter de achterbank.
Het kofferdeksel is balancerend beves
tigd en kan met één hand worden be
diend.
Onder de technische verbeteringen treft
men een andere stuuroverbrenging die
een lichter werkend stuur oplevert en
andere transmissieverhoudingen die de
souplesse en het acceleratievermogen
ten goede komen.
De topsnelheid is 123 km/u., het ben
zineverbruik 6,5 liter per 100 km bij een
gemiddelde snelheid van 80 km/u. De
actie radius is vergroot door een benzine
reservoir van 32 liter (vroeger 25 liter).
Om het overhellen in bochten tegen te
gaan is een torsiestaaf stabilisator ge
monteerd op de vooras. In combinatie
met de nieuwe uitvoering van stuurme
chanisme en stuurkolom wordt daarme
de het niveau van de rijkwaliteiten nog
verhoogd. Het rijcomfort was reeds ver
zekerd door het speciale veersysteem en
ook de voorbeeldige wegvastheid is on
veranderd gebleven.
tijds veel moeite getroostten om
waardige dingen mee te brengen i
re landen naar hun vaderland.
De grootste verdienste ligt echter in de
banaan zelf.
Ten eerste door haar verrukkelijke
smaak en grote voedingswaarde, en ten
tweede door de grote kiemkracht van de
"graven wortel, die zelfs langdurige
iroging kan weerstaan en daarna
;r nieuw leven voortbrengt, wanneer
ze in een geschikte bodem wordt ge
plaatst, die aan de eisen van vochtigheid
en warmte voldoet.
Een van de meest interessante vragen
uit de gehele wereld omvattende geschie
denis van de banaan, is hoe zij in de
hedendaagse hoofdverbouwingslanden
van bananen verzeild is geraakt.
Aan het begin van de zestiende eeuw,
slechts 24 jaar na de ontdekking van
Amerika door Columbus, nam Thomas
Geloofwaardiger klinkt de hypothese,
dat deze uitgesproken tropische vrucht
uit het warme, zuidelijke gedeelte van
Azië - voornamelijk Borneo - stamt.
Deze bewering kan men staven op een
recent verricht archeologisch onderzoek.
Ook is het mogeleijk, dat de vrucht om
streeks 650 v. Chr. door Arabieren naar
Egypte gebracht is. Interessant in dit
kader zijn twee opgravingen die werden
verricht in Ninive, een stad die onder
Koning Sanherib omstreeks 700 v. Chr.
tot grote bloei kwam (deze toenmalige
wereldstad werd in 612 v. Chr. door de
De stichting „Olof-wegraces” organiseert zondag 27 april a.s.
grote internationale motorraces op het circuit van recreatieoord
De Beekse Bergen te Hilvarenbeek bij Tilburg. Deze races worden
gehouden onder auspiciën van de K.N.M.V. en tellen mee voor de
Nederlandse kampioenschappen. De races vinden plaats in de 50,
125, 250, 350 en 500 cc. klassen.
Vorig jaar werden de Ofof-wegraces
voor de eerste keer georganiseerd. Er
was toen een geweldige belangstelling
voor de wedstrijden: 20.000 toeschou
wers en grote interesse van de publici
teitsmedia.
Menigeen zal zich van die races het ener
verende duel tussen de Engelsen Cooper
en Barry herinneren, waarbij Cooper
zijn landgenoot in de halveliterklasse met
slechts 0,1 seconde verschil versloeg.
De Olof-wegraces zijn bij het interna
tionale rennersveld enorm aangeslagen.
Coureurs uit Australië, Nieuw Zeeland,
Italië, België, Frankrijk, Duitsland, Zwit
serland, Oostenrijk, U.S.A., Denemar
ken én Engeland hebben al contact ge
zocht met het secretariaat van de races.
De K.N.M.V. is reeds aangevangen met
het controleren der renners.
perse gaan van dit bericht 1
geen namen van ingescb-
worden verstrekt. Wel
pron
Cart
Blancht
Groot B
loy (Nie
lië)
hebben
verwaai
breur’j'
ernstig
circuit
verschijne
De organisatie van de races is in han
van Tilburgse studenten in hechte
Net als in 1967 wa
Simca’s beste export!
ners in de E.E.G.
Op de eerste plaats komt West-Duits-
land met ongeveer 45.000 eenheden, ge
volgd door Italië met 33.000, Neder
land is de derde importeur met 22.000
wagens en België-Luxemburg komt op
de vierde plaats met 19.500 stuks.
In totaal hebben de E.E.G.-landen -
zónder Frankrijk - 72% van de totale
export van Simca voor hun rekening
genomen.
Na de landen van de Europese Ge
meenschap komen achtereenvolgens:
Zwitserland (8.400), Engeland (3.500),
Portugal (2.500) en Oostenrijk (2.150).
In 1968 was het meest geëxporteerde
Simca-model de Simca 1000 met bijna
66.000 auto’s, gevolgd door de Simca
1100 (47.800 eenheden), de Simca 1301
(29.800 eenheden) en de Simca 1501
(22.400 eenheden).