10 TOT 30% z NIEUW NOG SLECHTS 14 DAGEN UIT VOORRAAD LEVERBAAR BENEDEN ELKE CONCURRENTIE Vergelijkt onze prijzen in onze 4000 m2 MEUBELTOONZALEN Wandmeubels Bergmeubels Bankstel Eethoek 279, 198, 139, ees Fiets was in begintijd een revolutionair vervoermiddel 498, Cocktail fauteuils 39,95 KERSTMIS KAARSLICHT Stadsnieuws in het kort FROPEZ ZONDER B.T.W. BELASTING Een greep uit onze collectie populaire meubelaanbiedingen Is het voorspellen van aardbevingen mogelijk? Ingenieuze Britse Hover Caravan CREDIET SERVICE AANWEZIG oezieën KOESTRAAT 144 - TILBURG BOUMANS R.A.I. WERD 75 JAAR GELEDEN OPGERICHT Donderdag 19 december 1968 - pagina 25 DE TILBURGSE KOERIER 1968 - pagina 24 Veelbelovende onderzoekingen gaande Flinke sortering in alle maten bij, Drogisterij RIA VAN DIJK kkelij BOSSCHEWEG 514 - TELEFOON 22345 TEL. 20688 Tandems en fietsen XjTt y/a u ag25 dec. Anchorage Steeds meer fietsen emaakt. Fietsen blijven in MEUBELEN in diverse uitvoeringen MODERN TEAK (afro) vanaf NU vanaf vanaf vanaf vanaf Verder een keurcollectie bankstellen - huiskamers - slaapkamers - salonkasten - palissander wandmeubels - bijzetmeubels - clubs - kleinmeubelen etc. OOK VOOR UW WONINGTEXTIEL o.a.vloerbedekking, kamerbreed vanaf 69,- p.m., overgordijnen, vitrage etc. etc. BRENG EEN BEZOEK AAN ONZE UITGEBREIDE TOONZALEN EN U ZULT ZICH KUNNEN OVERTUIGEN, WELKE VOORDELEN WIJ U TE BIEDEN HEBBEN 100en guldens voordeel VRIJ ENTREE Tijdens koopavonden geopend is onze collectie overhemden Zeer concurrerend irg en omg. nnetje met rood en in it 44) ƒ75,— F. de ROY-FRANKEN Mooie dessins Frisse kleuren Prima boord en manchetten Uitstekende kwaliteit Korvelseweg 160 Koestraat 105 land De Zo lang de voorraad strekt gemiddeld 14.000 mensen de enorme stijging van de ^TMIS 19^1 9eopend I december I jTOO^uur 1 december 20-00 uur I dit jaar in de zondag ge- i uur. Alle jk welkom.' In de foyer van De Schalm in Berkel- Enschot wordt donderdagavond om acht uur een fototentoonstelling geopend door burgemeester drs. H. J. B. Aarts. Getoond zullen worden de de afgelopen zomer gehot strijd. Drs. H. J. A. Zaat vinciaal Opbouworgaan i kendmaking van de prijst leiding houden, die als titel „Omzien in Genegenheid”. Met uitzondering van eerste kerstdag zal de tentoonstelling dagelijks geopend zijn van tien tot twaalf, van twee tot vijf en van zeven tot negen uur. t donderdagave vtotentoonstelling neester drs. H. J. len worden de resultaten van louden fotowed- »at van het Pro- i zal na de be swinnaars een in meekreeg: De laatste ruilbeurs van Hasselt wordt aanstaande houden van half elf tot een verzamelaars zijn weer hartelijl feren. /as er op de R.A.I.- telling 1964 toen de geïntroduceerd; --filing o bruik /ouwfiets werd en wordt gesti- door de steeds toenemende ;rs- en parkeermoeilijkheden in de Automobilisten zetten hun een parkeerplaats en ver- li verder per vouwfiets. Ook itters, watertoeristen, bin ’s, klein-behuisden en flat- Gedurende de eerste helft van deze eeuw kwamen per jaar door aardbevingen om het leven. Gezien bevolking en de grotere steden, dienen wij thans rekening te houden met een dodencijfer dat omstreeks de 25.000 per jaar zal liggen. Niemand is helemaal veilig, want hoewel negentig procent van de aardbevingen in het randgebied van de Atlantische Oceaan voorkomen, zijn er ook actieve gebieden in Noord- Afrika en Zuid-Europa. Ook lopen steden als Tokio, Manilla eh Los Angeles voortdurend gevaar. Aardbevingen doen zich vqak op de meest onverwachte gebied ten zuiden van St.-Louis verwoestten. Tot voor kort, zo meldt Het Beste plaatsen voor, zoals de aardschokken, die in de winter van 1811 een uitgestrekt in een belangwekkende reportage, ging men er van uit, dat aardbevingen niet te voorspellen waren. Momenteel heeft men hoop, dat binnen niet al te lange tijd aardbevingen net zo nauwkeurig kunnen worden voorspeld als orkanen. Aardbevingen ontstaan - eenvoudig gezegd - door spanningen in verschillende aardlagen. Doorgaans geven kleine trillingen reeds aan, dat een aardbeving op komst is. In de eerste jaren na de tweede wereld oorlog meenden velen dat de fiets uit de tijd raakte. De belangstelling voor de fiets nam zienderogen af, tot in het begin van de zestiger jaren de fiets een onverwachte comeback” beleefde. Op het ogenblik is de fiets als vervoermid del - in vele gevallen naast de auto als Het Tilburgs dameskoor St.-Caecilia geeft zondag 22 december samen met „l’Echo des Montagnes” een concert in de zaal Korvelplein 44. Solistische me dewerking wordt verleend door de bari ton Ton de Bont. Het koor staat onder leiding van Louis Sars, het harmonie- korps wordt gedirigeerd door Ohr. Kuy- ten- Bij Boerke Mutsaers wordt zondag om zeven uur de samenkomst gehouden van de Tilburgse KJM. Van daaruit wordt vertrokken naar een hutje op de hei, waar moderator Bijl een discussie zal leiden over Kerstmis. De laatste ruilbeurs 't wordt aans ruuen van half -izjjn In het jaar dat de A.N.W.B. vijfentachtig jaar bestaat, viert de Nederlandsche Vereeniging De Rijwiel- en Automobiel-Industrie haar vijfenzeventigjarig be staan. Het begon allemaal met de fiets, waarvan de W van wielrijders en de R van rijwielen in beide namen nog steeds getuigen. Allemaal op de fiets, dat was in het laatste kwart van de vorige eeuw de leus. Daarom werd in 1883 de Algemene Nederlandse Wielrijders Bond opgericht als overkoepelend orgaan van de vele, toen reeds bestaande fietsclubs. Daarom ook werd op 17 decem ber 1893 in Amsterdam de Nederlandse Vereniging De Rijwiel-Industrie op gericht door een twintigtal fietsenfabrikanten en fietsenhandelaren. Ruim een jaar later organiseerde de vereniging de „Eerste Jaarlijksche Tentoonstelling van Rijwielen en Toebehoren”. Op zondag 3 februari 1895 opende de A.N.W.B.-voorzitter Edo Bergsma deze tentoonstelling in het Amsterdamse Paleis voor Volksvlijt aan het Frederiksplein. Het publiek kon daar tot dinsdag 12 februari tientallen Engelse, Nederlandse, Amerikaanse, Franse en Duitse fietsen bekijken. Omdat het juist die dagen vinnig koud was, was de belang stelling maar gering. Zowel in als buiten de vereniging werd gezegd dat men op deze wijze maar niet moest doorgaan. Ook de tentoonstelling die in 1897 Men sloot met een kastekort van 277,De tweede R.I.-tentoonstelling die van 16 tot 26 maart 1899 werd gehouden trok meer belangstelling. Naast vele in de Militiezaak aan het Singel in A msterdam werd gehouden, was geen succes, honderden fietsen waren er toen ook drie automobielen te bekijken. Bij de daaropvolgende tentoonstelling, in 1900, telde men in het Paleis voor Volks vlijt 6500 bezoekers. Met de komst van de auto werd de R.I. steeds meer R.A.I. al bleven de fietsen veel aandacht houden. De ontwikkeling van de fiets was goed te zien op de periodiek gehouden R.A.I.-tentoonstellingen, waar fabri kanten en importeurs de nieuwste mo dellen uit binnen- en buitenland toon den. Hoewel het principe van de zoge naamde veiligheidsfiets grotendeels gehandhaafd bleef, werd de vormgeving steeds verbeterd en aangepast aan de eisen van de tijd. Allerlei snufjes zou- Halverwege het Smidspad houdt Wo ninginrichting Bertens een kerstshow die ook op tweede kerstdag geopend is. Er wordt een grote collectie meubelen gepresenteerd tegen aantrekkelijke prij zen. Japan is in 1965 met een internationaal onderzoekingsproces begonnen; het land is trouwens een van de meest door aardbevingen geteisterde gebieden. Het onderzoek was nauwelijks op gang of er deed zich op een afstand van 185 kilometer van Tokio een „zwerm” klei ne aardbevingen voor. De bewoners In Londen is dezer dagen een vreemd experimenteel Brits voertuig gede monstreerd, de eerste zwevende kam peerwagen ter wereld. De „Hover- sprite”, zoals het voertuig heet, wordt beproefd om na te gaan welke de mo gelijkheden zijn voor luchtkussen- voortdrijving binnen het verband van de hedendaagse kampeerwagen-ont- werpen. Met dit soort kampeerwagen wordt het Britse toeristen in de toe komt mogelijk non-stop over zee en over land naar het Vasteland van Europa te reizen. De Hoversprite kan een snelheid halen van 56 kilometer per uur. De kampeerwagen zelf is een verbouwde standaard kampeerwagen van 4.20 meter met woonruimte, vier slaapplaatsen, keuken, dinette, hang kast en toilet. Aan de achterkant van de Hoversprite zijn twee motoren met een cylinderinhoud van 600 cc. aan gebracht. De hoofdmotor, die voor het hefvermogen zorgt, heeft een plaats gekregen onder de eettafel. De motor voor de voortbeweging en de roeren zijn op het dak gemonteerd. (B.I.S.) tweede vervoermiddel - niet meer te denken. Jaarlijks worden in ons circa 600.000 fietsen verkocht. In taal zijn er acht miljoen fietsen op weg, een aantal dat gestaag groeit. moderne mens met een toenemend ge brek aan beweging heeft de fiets nodig voor gezonde en doelmatige ontspan ning. De geschiedenis van 75 jaar R.A.I. in Nederland laat - mede door de periodieke fietsententoonstellingen van deze vereniging - zien hoe de fiets Nederland geschiedenis maakte, hoe fiets bleef, functie kreeg en behield. Zaterdagmorgen om half elf komt het bekende Tilburgse duo De Tobo’s in het radioprogramma van Jacq van Kollen burg. De opname kwam woensdagavond tot stand in de Postelse Hoeve. De pro- duktie was in handen van René Frijters uit Tilburg. De fiets veroverde dan ook snel terrein. In 1869 - reeds lang voor A.N.W.B. en R.(A.)I. dus - werd door Henricus Bur gers in Deventer de „Eerste Neder landsche Rijwielenfabriek” opgericht. Hij had succes met deze onderneming. In het verslag van de Kamer van Koop handel en Fabrieken in Deventer over 1873 staat te lezen dat Burgers in dat jaar niet minder dan 122 velocipedes afleverde. Velen volgden zijn voor beeld. Door de technische ontwikkeling werd de fiets bovendien steeds meer ge meengoed. De ouderwetse vélocipède met het grote voorwiel en een minus cuul achterwiel moest plaats maken voor de veiligheidsfiets die in Engeland werd ontwikkeld, waarbij vooral James Starley en zijn neef John Kern Starley belangrijk werk deden. Bij het nieuwe type fiets werden wielen van gelijke grootte gebruikt, terwijl de berijder niet meer boven het hoge voorwiel balan ceerde, maar een veiliger en beter in evenwicht zijnde zitplaats kreeg. Ket ting en pedalen zorgden voor kracht- overbrenging. Luchtband van Dunlop Revolutionair was de uitvinding van de luchtband, die na verschillende pogin gen tenslotte door de Ierse veearts John Boyd Dunlop op grote schaal werd ge produceerd. Hoewel de fietsers aan vankelijk de luchtband wat wantrou wend bekeken, bleken al spoedig de on betwistbare voordelen. Het rijden werd hierdoor voor velen aantrekkelijker en lichter. De combinatie van lage fiets en luchtband zorgde voor toenemend succes. De opmars van de fiets bleek niet meer te stuiten, ook al werd door velen de fiets dan nog als een gevaar op de weg beschouwd. De particulier kon zich nu een eigen vervoermiddel aanschaffen dat zeer goedkoop was, ook in het onderhoud. Er ontstond een tot die tijd ongekende mogelijkheid voor recreatie. Het nieuwe vervoermid del bood bovendien ongelimiteerde mo gelijkheden aan het kleine transport. De fietsjongen met boodschappenmand deed zijn intrede, waarmee de fiets in snel tempo democratiseerde. Op Goede Vrijdag 1964 verwoestte een hevige aardbeving de stad Anchorage in Alaska. Kort daarop benoemde de presidentiële commissie van advies in zake natuurwetenschappelijke vraag stukken, veertien vooraanstaande geo logen. Deze commissie stond onder voorzitterschap van professor Frank Press van de Technische Hoge school i Massachussetts. Lun ervaringen kwamen vrijwel over een met- die van de Japanners. Het bedrag, dat voor het onderzoek moest worden uitgetrokken bedroeg 493.0ÖÖ.000,te verdelen over een periode van tien jaar. Deze som ver zinkt in het niet bij de schade, die een flinke aardbeving kan aanrichten. Men heeft inmiddels proeven genomen, waaruit men kan afleiden, dat, indien er rich tussen de diverse steenlagen water bevindt, het gesteente genoeg uiteen wordt gedreven om beweging mogelijk te maken, waardoor opge hoopte energie in de vorm van trillin gen naar buiten kan treden. Deze tril lingen worden door de seismografen als een aardbeving geregistreerd. Zou dëZe theorie juist zijn, dan zou men door water uit de bodem te pom pen de aarde vrijmaken van opgehoop te energie en aardbevingen onschadelijk In de loop van de dertiger jaren vail deze eeuw werd de tandem - de fiets voor twee personen - populair. Een model dat het vooral voor toeristische fietsbeoefening goed deed. Hoezeer de tandem „in” was, blijkt wel uit de be kend geworden foto van de toenmalige prinses Juliana die zich met haar ver loofde prins Bernhard, fietsend op een tandem door de tuin van het paleis Het Loo, liet fotografe Groot nieuws wa tweewielertentoonste vouwfiets (weer) werd o de trekpleister van de tentoonstel' ook nog op die van 1966. Het gebt van de vouwfiets werd en wordt ge muleerd door de steeds toenen iv verkeet steden, wagen op plaatsen zich caravanbezitfi nenschippers, bewoners bleken de opvouwbare fiets naar waarde te schatten. 1968 werd het jaar van de mini-fiets. Dat bleek duide lijk op de R.A.I.-tentoonstelling van dat jaar, waar vele modellen van dit type fiets, met kleine wielen en gemak kelijk'verstelbare zadel- en stuurhoogte werden getoond. De komst van de mini- fiets - wel en niet opvouwbaar - heeft het gezicht van de fiets de laatste tijd sterk veranderd. konden wel zeshonderd kleine bevingen per dag voelen. De seismografen gaven aan, dat er zich duizenden trillingen per etmaal voordeden. De onderzoe kers begonnen voorzichtig gestelde waarschuwingen uit te zenden via het Japanse Meteorologische Instituut. De plaatseltjke autoriteiten namen na deze waarschuwingen, die soms een maand voordat een beving zich voordeed, wer den verspreid, voorzorgsmaatregelen. kunnen maken door deze a.h.w. in kleine „doses” te splitsen. Deze er varingen zullen volgens Het Beste on getwijfeld bijdragen, om steeds nauw keuriger aardbevingen te kunnen voor spellen, waardoor duizenden mensen tijdig geëvacueerd kunnen worden. Misschien zal het zelfs in de toekomst mogelijk blijken, aardbevingen geheel te voorkomen en dat is uiteindelijk het doel dat geologen over de hele wereld zich gesteld hebben. den de fiets aantrekkelijker maken. Zo kreeg de fiets een steeds beterworden- de verlichting, de fietsbel aan een koordje werd vervangen door een ge makkelijker te bedienen bel, vast aan het stuur bevestigd; er kwamen bagage dragers, kettingkasten, jasbeschermers, stuurspiegeltjes enz. Niet alle acces soires bleken het even goed te doen. Zo trok het zonnescherm voor de fiets wel de nodige aandacht, maar de toe passing bleef uiterst schaars. v- In zaal v. d. Brekel op het Korvel plein wordt vrijdagavond een rikcon- cours gehouden, waarvan de baten ten goede komen aan het uniformfonds van De Jantjes. Hoofdprijs is een vet konijn. Aanvang acht uur. door de ïnfab iet de es voor

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1968 | | pagina 25