10 TOT 30%
z
NIEUW
NOG SLECHTS 14 DAGEN
UIT VOORRAAD LEVERBAAR
BENEDEN ELKE CONCURRENTIE
Vergelijkt onze prijzen in onze 4000 m2 MEUBELTOONZALEN
Wandmeubels
Bergmeubels
Bankstel
Eethoek
279,
198,
139,
ees
Fiets was in begintijd een
revolutionair vervoermiddel
498,
Cocktail
fauteuils
39,95
KERSTMIS
KAARSLICHT
Stadsnieuws in het kort
FROPEZ
ZONDER
B.T.W.
BELASTING
Een greep uit onze collectie populaire meubelaanbiedingen
Is het voorspellen van
aardbevingen mogelijk?
Ingenieuze
Britse
Hover Caravan
CREDIET SERVICE
AANWEZIG
oezieën
KOESTRAAT 144 - TILBURG
BOUMANS
R.A.I. WERD 75 JAAR GELEDEN OPGERICHT
Donderdag 19 december 1968 - pagina 25
DE TILBURGSE KOERIER
1968 - pagina 24
Veelbelovende onderzoekingen gaande
Flinke sortering in alle maten
bij,
Drogisterij
RIA VAN DIJK
kkelij
BOSSCHEWEG 514 - TELEFOON 22345
TEL. 20688
Tandems en fietsen
XjTt y/a u
ag25 dec.
Anchorage
Steeds meer fietsen
emaakt.
Fietsen blijven in
MEUBELEN
in diverse uitvoeringen
MODERN
TEAK (afro)
vanaf
NU vanaf
vanaf
vanaf
vanaf
Verder een keurcollectie bankstellen - huiskamers - slaapkamers - salonkasten - palissander wandmeubels - bijzetmeubels - clubs -
kleinmeubelen etc.
OOK VOOR UW WONINGTEXTIEL
o.a.vloerbedekking, kamerbreed vanaf 69,- p.m., overgordijnen, vitrage etc. etc.
BRENG EEN BEZOEK AAN ONZE UITGEBREIDE TOONZALEN EN U ZULT ZICH KUNNEN OVERTUIGEN, WELKE VOORDELEN WIJ U TE BIEDEN HEBBEN
100en guldens voordeel
VRIJ ENTREE
Tijdens koopavonden geopend
is onze collectie
overhemden
Zeer concurrerend
irg en omg.
nnetje met
rood en in
it 44)
ƒ75,—
F. de ROY-FRANKEN
Mooie dessins
Frisse kleuren
Prima boord en manchetten
Uitstekende kwaliteit
Korvelseweg 160
Koestraat 105
land
De
Zo lang de voorraad strekt
gemiddeld 14.000 mensen
de enorme stijging van de
^TMIS 19^1
9eopend I
december I
jTOO^uur 1
december
20-00 uur I
dit jaar in de
zondag ge-
i uur. Alle
jk welkom.'
In de foyer van De Schalm in Berkel-
Enschot wordt donderdagavond om acht
uur een fototentoonstelling geopend
door burgemeester drs. H. J. B. Aarts.
Getoond zullen worden de
de afgelopen zomer gehot
strijd. Drs. H. J. A. Zaat
vinciaal Opbouworgaan i
kendmaking van de prijst
leiding houden, die als titel
„Omzien in Genegenheid”.
Met uitzondering van eerste kerstdag zal
de tentoonstelling dagelijks geopend zijn
van tien tot twaalf, van twee tot vijf en
van zeven tot negen uur.
t donderdagave
vtotentoonstelling
neester drs. H. J.
len worden de resultaten van
louden fotowed-
»at van het Pro-
i zal na de be
swinnaars een in
meekreeg:
De laatste ruilbeurs van
Hasselt wordt aanstaande
houden van half elf tot een
verzamelaars zijn weer hartelijl
feren.
/as er op de R.A.I.-
telling 1964 toen de
geïntroduceerd;
--filing
o bruik
/ouwfiets werd en wordt gesti-
door de steeds toenemende
;rs- en parkeermoeilijkheden in de
Automobilisten zetten hun
een parkeerplaats en ver-
li verder per vouwfiets. Ook
itters, watertoeristen, bin
’s, klein-behuisden en flat-
Gedurende de eerste helft van deze eeuw kwamen
per jaar door aardbevingen om het leven. Gezien
bevolking en de grotere steden, dienen wij thans rekening te houden met een
dodencijfer dat omstreeks de 25.000 per jaar zal liggen. Niemand is helemaal
veilig, want hoewel negentig procent van de aardbevingen in het randgebied
van de Atlantische Oceaan voorkomen, zijn er ook actieve gebieden in Noord-
Afrika en Zuid-Europa. Ook lopen steden als Tokio, Manilla eh Los Angeles
voortdurend gevaar. Aardbevingen doen zich vqak op de meest onverwachte
gebied ten zuiden van St.-Louis verwoestten. Tot voor kort, zo meldt Het Beste
plaatsen voor, zoals de aardschokken, die in de winter van 1811 een uitgestrekt
in een belangwekkende reportage, ging men er van uit, dat aardbevingen niet
te voorspellen waren. Momenteel heeft men hoop, dat binnen niet al te lange
tijd aardbevingen net zo nauwkeurig kunnen worden voorspeld als orkanen.
Aardbevingen ontstaan - eenvoudig gezegd - door spanningen in verschillende
aardlagen. Doorgaans geven kleine trillingen reeds aan, dat een aardbeving op
komst is.
In de eerste jaren na de tweede wereld
oorlog meenden velen dat de fiets uit
de tijd raakte. De belangstelling voor
de fiets nam zienderogen af, tot in het
begin van de zestiger jaren de fiets een
onverwachte comeback” beleefde. Op
het ogenblik is de fiets als vervoermid
del - in vele gevallen naast de auto als
Het Tilburgs dameskoor St.-Caecilia
geeft zondag 22 december samen met
„l’Echo des Montagnes” een concert in
de zaal Korvelplein 44. Solistische me
dewerking wordt verleend door de bari
ton Ton de Bont. Het koor staat onder
leiding van Louis Sars, het harmonie-
korps wordt gedirigeerd door Ohr. Kuy-
ten-
Bij Boerke Mutsaers wordt zondag
om zeven uur de samenkomst gehouden
van de Tilburgse KJM. Van daaruit
wordt vertrokken naar een hutje op de
hei, waar moderator Bijl een discussie
zal leiden over Kerstmis.
De laatste ruilbeurs
't wordt aans
ruuen van half
-izjjn
In het jaar dat de A.N.W.B. vijfentachtig jaar bestaat, viert de Nederlandsche
Vereeniging De Rijwiel- en Automobiel-Industrie haar vijfenzeventigjarig be
staan. Het begon allemaal met de fiets, waarvan de W van wielrijders en de
R van rijwielen in beide namen nog steeds getuigen. Allemaal op de fiets, dat
was in het laatste kwart van de vorige eeuw de leus. Daarom werd in 1883 de
Algemene Nederlandse Wielrijders Bond opgericht als overkoepelend orgaan
van de vele, toen reeds bestaande fietsclubs. Daarom ook werd op 17 decem
ber 1893 in Amsterdam de Nederlandse Vereniging De Rijwiel-Industrie op
gericht door een twintigtal fietsenfabrikanten en fietsenhandelaren. Ruim een
jaar later organiseerde de vereniging de „Eerste Jaarlijksche Tentoonstelling
van Rijwielen en Toebehoren”. Op zondag 3 februari 1895 opende de
A.N.W.B.-voorzitter Edo Bergsma deze tentoonstelling in het Amsterdamse
Paleis voor Volksvlijt aan het Frederiksplein. Het publiek kon daar tot dinsdag
12 februari tientallen Engelse, Nederlandse, Amerikaanse, Franse en Duitse
fietsen bekijken. Omdat het juist die dagen vinnig koud was, was de belang
stelling maar gering. Zowel in als buiten de vereniging werd gezegd dat men
op deze wijze maar niet moest doorgaan. Ook de tentoonstelling die in 1897
Men sloot met een kastekort van 277,De tweede R.I.-tentoonstelling die
van 16 tot 26 maart 1899 werd gehouden trok meer belangstelling. Naast vele
in de Militiezaak aan het Singel in A msterdam werd gehouden, was geen succes,
honderden fietsen waren er toen ook drie automobielen te bekijken. Bij de
daaropvolgende tentoonstelling, in 1900, telde men in het Paleis voor Volks
vlijt 6500 bezoekers. Met de komst van de auto werd de R.I. steeds meer R.A.I.
al bleven de fietsen veel aandacht houden.
De ontwikkeling van de fiets was goed
te zien op de periodiek gehouden
R.A.I.-tentoonstellingen, waar fabri
kanten en importeurs de nieuwste mo
dellen uit binnen- en buitenland toon
den. Hoewel het principe van de zoge
naamde veiligheidsfiets grotendeels
gehandhaafd bleef, werd de vormgeving
steeds verbeterd en aangepast aan de
eisen van de tijd. Allerlei snufjes zou-
Halverwege het Smidspad houdt Wo
ninginrichting Bertens een kerstshow
die ook op tweede kerstdag geopend is.
Er wordt een grote collectie meubelen
gepresenteerd tegen aantrekkelijke prij
zen.
Japan is in 1965 met een internationaal
onderzoekingsproces begonnen; het
land is trouwens een van de meest door
aardbevingen geteisterde gebieden. Het
onderzoek was nauwelijks op gang of
er deed zich op een afstand van 185
kilometer van Tokio een „zwerm” klei
ne aardbevingen voor. De bewoners
In Londen is dezer dagen een vreemd
experimenteel Brits voertuig gede
monstreerd, de eerste zwevende kam
peerwagen ter wereld. De „Hover-
sprite”, zoals het voertuig heet, wordt
beproefd om na te gaan welke de mo
gelijkheden zijn voor luchtkussen-
voortdrijving binnen het verband van
de hedendaagse kampeerwagen-ont-
werpen. Met dit soort kampeerwagen
wordt het Britse toeristen in de toe
komt mogelijk non-stop over zee en
over land naar het Vasteland van
Europa te reizen. De Hoversprite kan
een snelheid halen van 56 kilometer
per uur. De kampeerwagen zelf is een
verbouwde standaard kampeerwagen
van 4.20 meter met woonruimte, vier
slaapplaatsen, keuken, dinette, hang
kast en toilet. Aan de achterkant van
de Hoversprite zijn twee motoren met
een cylinderinhoud van 600 cc. aan
gebracht. De hoofdmotor, die voor het
hefvermogen zorgt, heeft een plaats
gekregen onder de eettafel. De motor
voor de voortbeweging en de roeren
zijn op het dak gemonteerd. (B.I.S.)
tweede vervoermiddel - niet meer
te denken. Jaarlijks worden in ons
circa 600.000 fietsen verkocht. In
taal zijn er acht miljoen fietsen op
weg, een aantal dat gestaag groeit.
moderne mens met een toenemend ge
brek aan beweging heeft de fiets nodig
voor gezonde en doelmatige ontspan
ning. De geschiedenis van 75 jaar
R.A.I. in Nederland laat - mede door
de periodieke fietsententoonstellingen
van deze vereniging - zien hoe de fiets
Nederland geschiedenis maakte, hoe
fiets bleef, functie kreeg en behield.
Zaterdagmorgen om half elf komt het
bekende Tilburgse duo De Tobo’s in het
radioprogramma van Jacq van Kollen
burg. De opname kwam woensdagavond
tot stand in de Postelse Hoeve. De pro-
duktie was in handen van René Frijters
uit Tilburg.
De fiets veroverde dan ook snel terrein.
In 1869 - reeds lang voor A.N.W.B. en
R.(A.)I. dus - werd door Henricus Bur
gers in Deventer de „Eerste Neder
landsche Rijwielenfabriek” opgericht.
Hij had succes met deze onderneming.
In het verslag van de Kamer van Koop
handel en Fabrieken in Deventer over
1873 staat te lezen dat Burgers in dat
jaar niet minder dan 122 velocipedes
afleverde. Velen volgden zijn voor
beeld. Door de technische ontwikkeling
werd de fiets bovendien steeds meer ge
meengoed. De ouderwetse vélocipède
met het grote voorwiel en een minus
cuul achterwiel moest plaats maken
voor de veiligheidsfiets die in Engeland
werd ontwikkeld, waarbij vooral James
Starley en zijn neef John Kern Starley
belangrijk werk deden. Bij het nieuwe
type fiets werden wielen van gelijke
grootte gebruikt, terwijl de berijder niet
meer boven het hoge voorwiel balan
ceerde, maar een veiliger en beter in
evenwicht zijnde zitplaats kreeg. Ket
ting en pedalen zorgden voor kracht-
overbrenging.
Luchtband van Dunlop
Revolutionair was de uitvinding van de
luchtband, die na verschillende pogin
gen tenslotte door de Ierse veearts John
Boyd Dunlop op grote schaal werd ge
produceerd. Hoewel de fietsers aan
vankelijk de luchtband wat wantrou
wend bekeken, bleken al spoedig de on
betwistbare voordelen. Het rijden werd
hierdoor voor velen aantrekkelijker en
lichter. De combinatie van lage fiets
en luchtband zorgde voor toenemend
succes. De opmars van de fiets bleek
niet meer te stuiten, ook al werd door
velen de fiets dan nog als een gevaar
op de weg beschouwd. De particulier
kon zich nu een eigen vervoermiddel
aanschaffen dat zeer goedkoop was,
ook in het onderhoud. Er ontstond een
tot die tijd ongekende mogelijkheid
voor recreatie. Het nieuwe vervoermid
del bood bovendien ongelimiteerde mo
gelijkheden aan het kleine transport.
De fietsjongen met boodschappenmand
deed zijn intrede, waarmee de fiets in
snel tempo democratiseerde.
Op Goede Vrijdag 1964 verwoestte een
hevige aardbeving de stad Anchorage
in Alaska. Kort daarop benoemde de
presidentiële commissie van advies in
zake natuurwetenschappelijke vraag
stukken, veertien vooraanstaande geo
logen. Deze commissie stond onder
voorzitterschap van professor Frank
Press van de Technische Hoge school
i Massachussetts.
Lun ervaringen kwamen vrijwel over
een met- die van de Japanners. Het
bedrag, dat voor het onderzoek
moest worden uitgetrokken bedroeg
493.0ÖÖ.000,te verdelen over een
periode van tien jaar. Deze som ver
zinkt in het niet bij de schade, die een
flinke aardbeving kan aanrichten.
Men heeft inmiddels proeven genomen,
waaruit men kan afleiden, dat, indien
er rich tussen de diverse steenlagen
water bevindt, het gesteente genoeg
uiteen wordt gedreven om beweging
mogelijk te maken, waardoor opge
hoopte energie in de vorm van trillin
gen naar buiten kan treden. Deze tril
lingen worden door de seismografen als
een aardbeving geregistreerd.
Zou dëZe theorie juist zijn, dan zou
men door water uit de bodem te pom
pen de aarde vrijmaken van opgehoop
te energie en aardbevingen onschadelijk
In de loop van de dertiger jaren vail
deze eeuw werd de tandem - de fiets
voor twee personen - populair. Een
model dat het vooral voor toeristische
fietsbeoefening goed deed. Hoezeer de
tandem „in” was, blijkt wel uit de be
kend geworden foto van de toenmalige
prinses Juliana die zich met haar ver
loofde prins Bernhard, fietsend op een
tandem door de tuin van het paleis Het
Loo, liet fotografe
Groot nieuws wa
tweewielertentoonste
vouwfiets (weer) werd o
de trekpleister van de tentoonstel'
ook nog op die van 1966. Het gebt
van de vouwfiets werd en wordt ge
muleerd door de steeds toenen iv
verkeet
steden,
wagen op
plaatsen zich
caravanbezitfi
nenschippers,
bewoners bleken de opvouwbare fiets
naar waarde te schatten. 1968 werd het
jaar van de mini-fiets. Dat bleek duide
lijk op de R.A.I.-tentoonstelling van
dat jaar, waar vele modellen van dit
type fiets, met kleine wielen en gemak
kelijk'verstelbare zadel- en stuurhoogte
werden getoond. De komst van de mini-
fiets - wel en niet opvouwbaar - heeft
het gezicht van de fiets de laatste tijd
sterk veranderd.
konden wel zeshonderd kleine bevingen
per dag voelen. De seismografen gaven
aan, dat er zich duizenden trillingen
per etmaal voordeden. De onderzoe
kers begonnen voorzichtig gestelde
waarschuwingen uit te zenden via het
Japanse Meteorologische Instituut. De
plaatseltjke autoriteiten namen na deze
waarschuwingen, die soms een maand
voordat een beving zich voordeed, wer
den verspreid, voorzorgsmaatregelen.
kunnen maken door deze a.h.w. in
kleine „doses” te splitsen. Deze er
varingen zullen volgens Het Beste on
getwijfeld bijdragen, om steeds nauw
keuriger aardbevingen te kunnen voor
spellen, waardoor duizenden mensen
tijdig geëvacueerd kunnen worden.
Misschien zal het zelfs in de toekomst
mogelijk blijken, aardbevingen geheel
te voorkomen en dat is uiteindelijk het
doel dat geologen over de hele wereld
zich gesteld hebben.
den de fiets aantrekkelijker maken. Zo
kreeg de fiets een steeds beterworden-
de verlichting, de fietsbel aan een
koordje werd vervangen door een ge
makkelijker te bedienen bel, vast aan
het stuur bevestigd; er kwamen bagage
dragers, kettingkasten, jasbeschermers,
stuurspiegeltjes enz. Niet alle acces
soires bleken het even goed te doen.
Zo trok het zonnescherm voor de fiets
wel de nodige aandacht, maar de toe
passing bleef uiterst schaars.
v- In zaal v. d. Brekel op het Korvel
plein wordt vrijdagavond een rikcon-
cours gehouden, waarvan de baten ten
goede komen aan het uniformfonds van
De Jantjes. Hoofdprijs is een vet konijn.
Aanvang acht uur.
door
de
ïnfab
iet de
es voor