IERSEL van W fowl 7 en meer dan 300 leerlingen st PEUGEOT Bromfietsen PIET Brab. Conservatorium groeide uit tot instituut met 80 docenten lleclanché De advertentieverkoop beschouwd vanuit de huis-aan-huisbladen Deze herfst van Ciny REDE VOORZITTER N.H.H.P. Een lustrum vol aktiviteiten OR VOORDEEL van de Euromarkt Fa. 5% „Z8” organiseert weekend in Nemerlaer Een specifiek artikel voor adverteerders WERELDMISSIEDAG W. de KUYER R L? Tilburgse Antilliaanse Kring bestaat vijf jaar SBH ^eeuwigheid LV pagina 8* Donderdag 24 oktober 1968 - pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER TELEFOON 20922 ENSCHOTSESTRAAT 164 AANBEVELEND Gediplomeerd chocolatier Oud-directeuren Resultaten De kenmerken De funktie Zelfstandig wording Dans-vakopleiding Op Wat let u nu? Geef iets van uw salaris aan de kerken overzee. NU, VANDAAG NOG. DANK! i T»l. 32696 t u aan Insulindeplein 18 Korvelseweg 173 Grootste speciaalzaak in tricot bovenkleding voor TILBURG en omstreken. Telefoon 26476 Telefoon 21236 Hr. en Mevr. v. Geloven-Embrechts U zag er iets in? Maar u zat toen niet zo best meer in de kon tanten? kreeg u het wereldwijde hulpprogramma van de P.M.W. voorgelegd: een bijstandsprogramma voor de 800 jonge kerken overzee. SHOWROOM: Min. Mutsaarsstraat 5 (Tharasla) T.l.foon 31232 Ivol 10- 20 oktober, Smldspod 70 >N 71385 TILBUI feestelijk niet npn de I üih. tablet- m. >an- j deze vorm voor de Vereniging de luis-aan-Huisblad Pers”, i ten dienste te stellen huis-aan-huis- i verantwoorde ing te komen. wol leswol s als u n uit al conc igen van u.tgege\ in hun b aanne" irgen iu >lad e ?r een goed huis- redactionele in- ^odekuiz, ‘zbe eeuw •ste taken van het nieuwe be id uit het aantrekken van een dag- ii rn/»ntatie het huis de huis- ïid tot een be- _r naar schat- gulden aan i sociale status en positie zijn hem in eerste instantie bezig de sociale aansluiting ■erd, dan biedt TAK iige aan gezelligheid en e bingo-avonden wor- regelmatig worden digd om te komen i itilliaan.se lok domino is bij sp een gewilde Op talrijke manieren is de herfst bezongen. Van feuilles mortes tot september in the rain. De melodieën geven iets weer van de mistroostigheid, maar her- inneren toch ook aan de kleurenpracht, aan gerijpte vruchten, aan heimwee naar een warme zomer. Ciny is zomaar een meisje, een meisje in deze herfst. Fotograaf Nico de Beer ontdekte haar in de najaarszon en gaf haar een plaats in een warm decor vol F licht en kleur. „Ik vind het gewoon leuk”, zegt Ciny. Welk meisje wordt niet graag gefotografeerd? Na overdag als beroepsfotograaf werkzaam te zijn I geweest kent Nico de Beer maar één grote hobby: fotograferen. Na het drukke reportagewerk van iedere dag, is het voor hem een verkwikking te fotograferen zoals hij dat echt graag wil. „Bij een bruidsreportage bijvoorbeeld kom je daar nu eenmaal niet toe. Daar is het vastleggen van dat ene bepaalde moment MS noodzakelijk en dat moment is er maar één keer. Je ogen de kost geven, voort- jgg>- durend attent zijn op het juiste moment”, vindt Nico dé' Beer de belangrijkste IK eigenschappen voor een fotograaf. Sedert kort woont hij in Goirle in een rustige H| nieuwe wijk, waar het 's avonds om tien uur al doodstil is. Na een dag hard werken in de stad, is dat verkwikkend. Goirle is een fijne plaats om te wonen en er is veel meer te beleven, dan je zo op het eerste gezicht denkt. Ook voor een fotograaf is Goirle hoogst aantrekkelijk. Oude dorpshoekjes naast moderne woonwijken met veel groen. Nico de Beer heeft het plan een fotoreportage samen te stellen over Goirle als woon- en werkgemeenschap. Dan zal blijken hoe hij Goirle ziet. NB Nu op deze foto’s is het Ciny. In de herfst. Zomaar een meisje uit Tilburg. Brommers van autoklasse «Bi Ongekend rijcomfort door drievoudige achtervering. DE BROMFIETSSPECIALIST Verend zadel Verende zadelpen Verende achterte lesco pen FINANCIERING MOGELIJK 1 geregeld leest, leer bedrijven van dezte OP 1 NOVEMBER A.S. OPENEN WU ONZE „Belgische Winkel” NIEÜWLANDSTRAAT 42 mmofooncombinatia in stijlv m.ub.1. Ing.bouwd. volautomatische 11 plat.nwiss.laar. 3 storingsvrij, ontvangst- b«r.lk.n mat FM. tan combinatie uit de 500 guldenldasse nu bij u thuis voor slechts 298,- inclusief invoerrechten, vrachtkosten, enz. tie n 99,50 tie geplaatst GIRO: 8725 Ln.v. P.M.W. - DEN HAAG, LAAN COPES VAN CATTENBURCH 127. aan de conservatorium- opgedragen. de genoemden zijn eigen k 'belangrijke betekenis usdut, de naam van mgr. Goossens mag niet onver- met het oog waarop de leiding van deze afdeling, die inmiddels volledig in de totaliteit van de muzikale vakopleidingen is opgegaan, as directie werd opgi Had elk van de speciale en ook voor het instituu prof. dr. Th. meld blijv en. In nauw overleg tussen bestuur en direc tie werd gestreefd naar een rijkserken- ning die, zij het in eerste instantie in voorlopige vorm, verkregen werd in juni 1956. Een en ander dwong tot een in grijpende reorganisatie van de bestaande en de toevoeging van nieuwe opleidingen. Voorts waren een aanpassing en verbete ring van de gehele onderwijs-accommo- datie noodzakelijk. Bij de stichting van de ’muziek-afdeling’ in 1918 werd de heer W. van Kalmthout benoemd tot directeur, welke functie hij tot aan zijn overlijden in 1943 vervulde. De directie van het instituut was vervol gens gedurende meer dan 10 jaar in handen van de heer Ph. Dusch. Hij ver vulde zijn taak op karakteristieke wijze tot en met het cursusjaar 1954-1955. Als hoofd van de kerkmuziek-afdeling fungeerden achtereenvolgens prof. dr. A. Smijers, dr. W. G. C. Kerssemakers, dr. P. de Bruyn en dr. N. de Goede. Het vertrek van laatstgenoemde viel min of meer samen met de realisering van de nieuwe rijksrichtlijnen in het jaar 1957, Tijdens de Reclame-Jaarbeurs te Utrecht heeft, ten gehore van naar schatting ruim 200 personen (die allen geïnteresseerd waren in de reclame en het voeren van de juiste wijze ervan) de heer Van der Giessen, Voorzitter van de Nederlandse Huis-aan-Huisblad Pers, een voordracht gehouden die wij hieronder afdrukken. Bij het lezen ervan zult U tot de overtuiging komen dat de heer Van der Giessen klare taal heeft gesproken vooral ten opzichte van de rivaliteit dagblad contra huis-aan-huis blad. Ook merkartikel-fabrikanten maakten in toenemende mate gebruik van deze nedia-groep. Het zijn hun detaillisten, lie in deze media adverteren en de abrikant kan, naast de nationale recla- tne, in bepaalde deelgebieden extra steun geven aan zijn verkoop. Vooral ictie-reclames bleken uistekend te pas sen in de sfeer van het huis-aan-huis- blad. Zoals u weet is het huis-aan-huisblad ontstaan uit de behoefte van de buurt- winkelier. Hij wilde zijn prospects in een wijde cirkel om zijn bedrijf graag met een reclameboodschap bereiken en had oorspronkelijk de keuze tussen de dagbladen en een eigen folder. Zijn be zwaar om in dagbladen te adverteren was over ’t algemeen dat hij te veel „waste” kocht, omdat zijn verkoop-ge- bied nu eenmaal veel kleiner was dan het „verzorgingsgebied” van de dagbla den. Folder-verspreiding gaf hem teveel arbeid voor ontwerp, tekst en bezor ging. Daarom werd het huis-aan-huis blad, dat een goede band met zijn lezers, vooral met zijn lezeressen wist te scheppen, voor hem een uitkomst en ging het huis-aan-huisblad allengs van wijdere betekenis worden. Het bereik van vrijwel 100% en de relatief lage advertentie-prijs trok ook grotere ad verteerders aan en toen uit marktonder zoeken bleek dat gemiddeld 90% van de Nederlandse huisvrouw het plaat selijk huis-aan-huisblad geregeld leest, gjngen steeds meer bedri. aandacht profiteren. In de loop der jaren was in de amateur- afdeling een bloeiende balletschool tot ontwikkeling gekomen. Allengs ontstond de behoefte aan kadervorming hetgeen leidde tot het besluit in september 1965 een afdeling dansvakopleiding in te stel len. Voorlopig werd de directeur van de muziekschool sinds september 1962 de heer G. Telkamp belast met de leiding van deze afdeling; hij werd daar bij terzijde gestaan door meyrouw Doro thy Vasseur als artistiek leidster. Onder leiding van dit team ontwikkelde zich deze nieuwe afdeling voorspoedig, ter wijl reeds in het eerste studiejaar een rijkserkenning werd verkregen. JRG, dinsdagavond - Met veel jk en uitbundig vertoon zal het it gepaard gaan, want daar ontbreken financiële middelen voor, maar be- i november viert de Tilburgse An- iaanse Kring haar eerste lustrum. Wie na die vijf jaar de balans opmaakt, kan slechts waardering hebben voor de acti viteiten van deze kring, die zich be ijvert om de groep Antillianen in Ne derland behulpzaam te zijn, waar dat maar mogelijk is. Op het ogenblik telt de kring ruim 40 leden, allemaal stu denten aan de hogeschool, de sport- academie en de leergangen. De kring is niet in de eerste plaats een gezellig- heidsvereniging, hoewel natuurlijk ook deze factor van belang is. Veel meer echter richten de werkzaamheden zich op het terrein van bemiddeling. De An tilliaanse student die zonder enige Ne derlandse ervaring de Tilburgse ge meenschap binnenstapt, wordt vanzelf sprekend geconfronteerd met talrijke vragen. Het vinden van een behoorlijke nieuwe directeur voor de vakopleiding; deze werd gevonden in de persoon van de heer W. Goedhart, die zich tevens be lastte met de leiding van een deel van de amateuropleidingen. De directeur van de voormalige Tilburgse muziekschool, de heer J. Vastersavendts, bleef onder de titel van adjunct-directeur belast met de leiding van de desbetreffende afdeling. Al* U toch al van plan was oen radio- combinatie aan te schaffen, maak dan gebruik van de mogelijkheden die de Euromarkt U biedt. Grijp Uw kans en Irak profijt van de lage prijzen In do Duitse Bondsrepubliek. Als specialisten in goede chocolade Bij deze gelegenheid'ontvangt iedere koper van min. 300 gram eigen fabrikaat bonbons EEN TABLET melkchocolade ter kennismaking met de kwa liteit, waarvan wij onze St.- Nicolaasfiguren, letters, ten, bonbons etc. maken Ook Blonde Mientjes. De gerichtheid van de dagbladuitgevers is een andere dan die van de overige uitgevers; maar over de hoofden van mijn geachte panel-leden heen zou ik tot slot van mijn betoog een beroep willen doen op het Bestuur van de Ne derlandse Dagblad Pers eens te onder zoeken op welke basis het gesprek met de N.H.H.P. geopend zou kunnen wor den en na te gaan of op zijn minst niet gestart zou kunnen worden met een ge zamenlijk tarievenboek, waarin de huis- aan-huisbladen zijn ondergebracht, het zij lid van de Nederlandse Dagbladpers, Nederlandse Nieuwsbladpers of Neder landse Huis-aan-Huisblad Pers. Ontkenning van de zich sterk ontwikke lende huis-aan-huisbladpers komt mij onjuist en onwenselijk voor. Niet alleen gezien vanuit de realiteit van de ont wikkeling, maar ook in het belang van de adverteerder, de media-man, kortom in het belang van de Nederlandse reclame-wereld. Teneinde deze functie goed uit te oefe nen diende het huis-aan-huisblad over goede medewerkers op het verkoop- vlak te beschikken. Immers, de acquisi teurs dienen zowel de plaatselijke mid denstand van advies te dienen voor tekst en lay-out als op niveau te kunnen spreken met de mediamensen en A.E.’s van de reclamebureaus (75% van de advertentie-omzet van een blad komt binnen via de advertentie-bureaus en t,eigen verzorgers”). Ook moet hij „ge sprekspartner” kunnen zijn voor de lan delijke adverteerder, die voor zijn ver kooppunten en filiaal-bedrijven van het inedium huis-aan-huisblad gebruik maakt. De opleidingen van het conservatorium van de Katholieke Leergangen richtten zich voornamelijk op het behalen van staatsdiploma’s; eigen examens genoten ■geen rijkserkenning, hetgeen van invloed was op het leerlingenaanbod. Sinds 1938 werd naar een rijkserkenning gestreefd, welk streven in ongeveer 1951 aanmerkelijk krachtiger werd middels een plan om tot een nieuwe opzet van het muzikaal vakonderwijs in Tilburg te komen. Na intensief overleg kwam een speciaal ter realisering van deze opzet in het leven geroepen commissie, waarin afgevaardigden van de Katholieke Leer gangen en van de Tilburgse Muziek school met enige buitenstaanders zitting hadden, tot de conclusie dat in de ont stane situatie een onderbrenging van de muziekafdeling van de Katholieke Leer gangen in een afzonderlijke stichting alsmede een fusie met de reeds genoem de Tilburgse muziekschool het onderwijs ongetwijfeld ten goede zou komen en van belang zou zijn voor de verkrijging van de rijkserkenning van de vakoplei dingen. Een der eerst stuur 'bestond kamer, zijn vragen die h houden. Is echter <1 eenmaal gerealiseerd ook nog het nodi; ontspanning. De den druk bezocht en deskundigen uitgenodigd i spreken over typisch Ant gelegenheden. Ooi Antilliaanse groef van ontspanning. Ter gelegenheid van de viering van het eerste lustrum wordt in de aula van de Hogeschool een expositie ingericht met fragmenten uit het Antilliaanse leven. Op 6, 7 en 8 november wordt in Hel- voirt bovendien een congres georgani seerd, waarop een aantal onderwerpen aan de orde zullen komen, die voor dit eiland hoogst actueel zijn. De eerste dag wordt gesproken over staatkundige ontwikkeling, de tweede over economi sche onderwerpen en op de derde dag tenslotte het sociale en culturele leven. Voor de onderwerpen zijn deskundige inleiders aangetrokken, onder wie Prof. Kobben en mr. Van Heldringen. Onge veer een honderdtal in Nederland ver blijvende studenten worden op het con gres verwacht. Op 2 en 3 november wordt in Tilburg een cultureel weekend georganiseerd en ook daarvoor is de belangstelling zeer groot. Ter bestrij ding van de grote financiële offers die in verband met de lustrumviering ge- bracht moeten worden, is door TAK een glazenactie begonnen, die dezer da gen doorgaat. Wie enigszins deze Antil liaanse Kring wil steunen, krijgt daar voor een bijzonder fraai uitgevoerd glas terug. reclame-gelden per jaar worden be steed. En.contradictio in terminis: zeer veel dagbladondernemingen hebben in tussen ervoor gezorgd deze concurrent op plaatselijk niveau in eigen huis te halen. Naar schatting 30% van de huis- aan-huisbladen wordt uitgegeven door dagbladen, die echter in hun beleid een „defensieve” houding aannemen; im mers deze directies zorgen in de eerste plaats voor hun dagblad en pas in de tweede plaats - en met de bedoeling hun dagblad te beschermen - voor hun huis- aan-huisblad. Daarom is het v „Nederlandse Huis- die erop uit is zich van de gebruikers van huis bladen zo moeilijk tot een ordening en sapienwerkir Komen wij nu aan de laatste vraag: metwie treden de huis-aan-huisbladen het meest in concurrentie? Na al het voorafgaande is het u dui delijk: met de dagbladen. Voor de toe komst dient ook gerekend te worden met de regionale radio en televisie. In het verleden is gebleken dat de blad-acquisiteurs in hun argument vooral probeerden twijfel te zaaien aanzien van de waarde van aan-huisblad. Desondanks is aan-huisbladpers uitgegroeid langrijke mediagroep, waar o- ting méér dan 35.000.000 gul Een kwalitatieve en kwantitatieve groei onderstreept de juistheid van de gereali seerde wijzigingen. De posities, die de afgestudeerden ook buiten de provincie op belangrijke posten wisten te verove ren, vormen het bewijs van de kwaliteit van de opleiding. De heer Goedhart wist op belangrijke posten gerenommeerde docenten aan te trekken, onder andere de leden van het Dekany-kwartet. De integratie van het Brabants Conservato rium in het muziekleven van de provin cie werd bevorderd door het optreden naar buiten, waarvan vele uitvoeringen getuigen, de vorming van kader voor de amateuristische muziekbeoefening werd als een belangrijke opdracht beschouwd. In 1918 werd als vierde afdeling van de Katholieke Leergangen een „muziek conservatorium” gesticht, bestaande uit een hogere muziekschool gesplitst in een profane en een kerkmuziek-afdeling en een muziekschool. In de Leergangengebouwen werden twee kamers speciaal ingericht voor het muziek onderwijs. In 1930 werd een eigen gebouw, dat speciaal voor het muziek onderwijs werd gesticht en dat momenteel nog steeds in gebruik is, betrokken. Het gebouw was een schepping van architect H. Bonsel, directeur van de toen malige Academie voor Beeldende en Bouwende Kunsten, een andere afdeling van de Katholieke Leergangen. In 1933 werd een voor die tijd zeer modern orgel geplaatst. Tot de jaren 1957-1958 bood dit pand een voldoende huisvesting; de uitgroei van het instituut in de laatste jaren echter noodzaakte tot het in gebruik nemen van min of meer provisorisch ingerichte leskamers op de zolderverdieping en nadien nog tot het in gebruik nemen van twaalf lokalen in de tegenover liggende gebouwen van de Katholieke Leergangen. De directie en de administratie werden ondergebracht in een naastgelegen villa ten einde heLeigen gebouw optimaal te kunnen gebruiken voor de opleidingen. «4^7 verbeteren. ingen in de techniek ien voor de adverten- rl.t ontgaan zijn reeds een»twintigtal huis-aan-huis bladen, met een gezamenlijke oplage van een half miljoen op offset-druk is overgeschakeld. Hierdoor ontstaan nieuwe mogelijkheden voor de wijkad- verteerder die gemakkelijk van afbeel dingen in zijn advertentie gebruik kan maken, terwijl voor de grotere adver teerder een belangrijke kwaliteitswinst te boeken valt op de weergave van zijn advertenties. Hoe dikwijls is een adverteerder, die middels zijn A.E. in prachtige kunst- afdrukken van zijn advertentiecam pagne heeft kennis genomen, niet teleurgesteld over de weergave in zijn krant. De nieuwe offset-technieken waarborgen hem betere en constante drukkwaliteit, waardoor produkt-identi- ficatie optreedt en waarin hem op de duur mogelijkheden geboden worden op krantenpapier een kwaliteit te bena deren die kan concurreren met diep druk. Het weekend 26/27 oktober a.s. orga niseert de Stichting „Z 8” in samenwer king met het Servicebureau K.J.M. te Eindhoven een feestelijk weekend voor jongeren in en rondom het onlangs ge restaureerde kasteel „Nemerlaer” te Haaren. Na de Brabantse koffiemaaltijd treden zaterdagsavonds Marianne Delgorge, Robert Smit en Dick Poons op. Zon dags zal met Jan Plezieren een bezoek gebracht worden aan de gemeente Esch, alwaar de deelnemers hun dorst kunnen lessen aan de bierpomp. Meer dere inlichtingen over dit weekend wor den gaarne verstrekt door de Stichting „Z 8”, Postbus 479 te Eindhoven. Tel. (O4O)-39553. Het doet mij genoegen als eerste tot u te mogen spreken over een tak van advertentie-verkoop, waaraan men wellicht niet het eerste denkt als men over reclame spreekt. Bij reclame denken wij onwille keurig aan dagbladen, televisie en tijdschriften, maar na de oorlog heeft de huis-aan-huis-bladpers zich zo stormachtig ontwikkeld, dat deze van duidelijke betekenis is geworden in het gevecht om de „reclame-gulden”. Praktisch elk Nederlands huisgezin ontvangt thans op donderdag (onze nationale koopdagen zijn vrijdag en zaterdag) een advertentie-blad. Vele gezinnen krijgen er zelfs twee, zodat de totale oplage van de 216 huis-aan-huisbladen in Neder land 4% miljoen is, ongeveer één miljoen meer dan van de ge zamenlijke dagbladen. Wat is nu de functie van het huis-aan-huisblad? Wat zijn de ken merkende eigenschappen? En met welke media treedt dit blad het meest in concurrentie? Vooraf zij nadrukkelijk gezegd dat ik spreek over die groep huis-aan-huisbladen, die representatief is voor de organisatie en die voor u van belang is. Uit hetgeen gezegd is onder „functie” mogen wij concluderen dat „actuele advertentie-boodschappen” de belang rijkste kenmerken van het huis-aan- huisblad vormen. Een ander kenmerk voor aan-huisblad vormt de rc houd. Al zal op grond van het karakter van het blad het aantal advertentie-pagina’6 domineren, toch zal een goed geleid huis-aan-huisblad een belangrijk deel van de ondememingspremie benutten om het eigen produkt te verbeteren. Het zal door regionale- en streekinformatie het „communicatie-gat” opvullen, dat is ontstaan doordat de dagbladen meestal om economische redenen de laatste jaren het editie-stelsel achterwege heb ben gelaten, waardoor een inbreuk is gemaakt op de plaatselijke bericht geving. Ook kwalitatief zoeken de huis-aan- huisbladen zich te verbeten Nieuwe ontwikkelingen in hebben hun gevolgen voor tie-verkoop. Het zal u niet dat r

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1968 | | pagina 9