arm dit is HIIÏSlIHgBMB - II I SEN De eend viert haar 20ste verjaardag en huppelt dartel verder Sinds 1948 2,5 miljoen exemplaren I I I I I I I I I I Autobedrijf Ed. Lepelaars n.v. I I I I I NAJAARS- I I SERVICE I I I I I I I I I IG dellen. lSTOK AUTO ELLEN I I I L I I KOM KIJKEN NAAR ONZE A-l WAGENS! I I ISEN 39,85 45,00 I I 75 Inruilwagens K. v. d. Boom en Zn c.v. OCCASIONS: AUTORIJDERS P. SMULDERS „RENOVA” TE KOOP I 968 - pagina 12 DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 3 oktober 1968 - pagina 13 Springlevend Lang leven I de aanschaffings- van Autoverzekeringen korting voor beperkt rijden beneden nnn Lm (ONTIiOU. Door inruil verkregen ASSURANTIEKANTOOR J. STOK N.V. FABRIEKSSTRAAT 14 TILBURG TEL 33818 -o. off. HANOMAGDEALER: Autobedrijf M. Klessens Molenbochtstraat 19 TEL. 23030 Official General Motors Dealer - Opel - Oldsmobile Tilburg RINGBAAN WEST 210, TEL. 24951 -34164, TILBURG GEBRUIKTE WAGENS INRUfl EN FINANCIERING TEL. 32307 TAUNUS 12M 1965-1966 1965 1965 1965-1966 1965 CORSAIR 1963-1964 1966 1967 2 mogen 78Ó kg. f 14.875,- TELEFOON 24170 vagon. Laa an 400 kg. RINGBAAN OOST 134 TEL 25158 Burg. Jansenstraat 52 Tel. 70579 NATIONAAL OCCASION CENTRUMF c/ord Automobielbedrijf Ant. v. d. Schoot N.V. Betrouwbare gebruikte wagens met schriftelijke garantie! DOOR INRUIL VERKREGEN WIJ ENKELE UITSTEKENDE OCCASIONS 7 t/m 18 oktober a.s. (ook op zaterdag 12 okt. geopend) Verlichting Koplamp-afstelling Accu Ruitenwissers Ruitensproeiers Anti-vries-gehalte Banden Div. slangen en ventilateurriem VELDHOVENRING 69 TILBURG 1960- 1964 1965-1967- 1968 1964- 1965 - 1966 1964 SHOWROOM GEBRUIKTE AUTOMOBIELEN: Ringbaan W.«t 210, Tal. 24951 Geopend aagelijks van 9.00 tot 12.30 uur; van 1 3.45 tot 18.00 uur en van 19.00 uur tot 21.00 uur. Zaterdags van 10.00 tot 13.00 uur en van 14.00 tot 18.00 uur. 20.000 km per jaar ambtenarenkorting no-daim tot 40 schade-uitkering 1ste jaar 100 bij nieuwe wagen. Wij zullen dan GRATIS de volgende vitale delen controleren. auto’s die toen rondreden zagen wel wat Flintstone-achtig uit. mensen niet wat zij zagen. CITROEN 2 CV CITROEN AMI BREAK CITROEN ID CITROEN ID BREAK TAUNUS 12M TS TAUNUS 12M Coupé TAUNUS 17M nieuwe motor CORTINA 4-deurs FT 900 gesl. bestelwagen FIAT 124 Kom kijken naar speciale aanbiec 1965 1965 1968 1965 1966 1965 1964 1964 1965 1966 1965 1966 1963 - 1964 1965 1966 1966 1961 - 1963 1968 1967 1966 1966 1965 1967 tot 80 waarde. 1958 1966 1966 1964 1964 1966 1966 1966 Hoofddealer voor Tilburg en omgeving EIS HINDRIKS - NOORDHOEKRING 41 werd i herfst- 1965 1964 1962 1963 INRUILAUTO'S MET GARANTIE TAUNUS 12M COUPÉ PEUGEOT 404 DAF 44 DAF 32 DAF 32 V.rd.r divan* aula'» t*gen spacial* prijzen. Autobedrijf Over bromfietsen gesproken, DIE VESPA CIAO IS ZO! ZO strak en modem van lijn ZO zuiver, geen vet aan uw kleren van tandwielen en ketting ZO geruisloos ZO pittig ZO zuinig ZO voordelig Compleet met slot, gereedschap en pomp 435, Met voorvering 479, DIE VESPA CIAO IS ZO! BOVAG-GARANTIE VEILIGHEIDSINSPECTIE controle-rapport en IggÈoek Goirk.ztraat 25 Tilburg Tal. 32113 Showroom dagelijks geopend tot 21.00 uur ZATERDAG GEHELE DAG GEOPEND VAUXHALL VICTOR SIMCA 1000 BMW 700 L.S. DKW F12 ok zo’n fijne coat met ;n leuke sierstiksels? naf maat 86 iO 150 st. p. m. RENAULT DAUPHINE GORDINI RENAULT DAUPHINE RENAULT R8 RENAULT R10 RENAULT R16 GL - GLS B.M.W. 700 L.S. CITROËN AMI DAFFODIL SIMCA TOURIST GLS VW 1500 VW 1 200 - 1300 OPEL REKORD CARAVAN PLASTIC GOLFPLATEN in div. golven PLASTIC DAKGOTEN EN AFVOERBUIZEN met benodigde hulpstukken Houthandel C. VORSELAARS H.ikants.baan 26 STRAATNAAM IS GEWIJZIGD in Van Voll.nhov.nrtr, 156 TILBURG Tel. 04250 20866 Autofinancieringen nog com- deze on- msis gelegd Elke A-1 auto is door ons grondig en gereconditiom wordt schrifteli garandeerd. geïnspecteerd nditioneerd, en „innerlijk 9®’ kom je overal en ook w. Deze fraaie opname i een vochtig maar mooi h< in onze bedrijven aan de Ringbaan Oost 102a en Tobias Asserlaan/ hoek Statenlaan van: dan van de 2cv maar toen men hem uit rustte met een Ami-6 krachtbron met een inhoud var. 602 cc werden ds enthousiaster, hoewel men de kritiseren. Maar daar s4 kwaliteiten tegenover, <i doorslag geven bij hen mische aspecten meer ws vormgeving. Alleen de bijkomende werkzaamheden en eventuele leveranties van onderdelen wor den u in rekening gebracht. Kneqtvl c Ringbaan AFD. OCCASIONS FIAT 600D FIAT 1300 FIAT 1500C FIAT 1500C FIAT 124 FIAT 124 SIMCA 1300 TAUNUS 12M OPEL REKORD CHEVROLET CHEVELLE ar deze idingen: van Tilburg en Omstreken Wij kunnen u weer van dienst zijn. Zojuist ontvangen: GARAGE KOUWENBERG en VAN LEEST N.V. Peter Loosjesstraat 11 Telefoon 30022 Dealer DAF en Peugeot Het is van groot belang, dat uw auto voor het komende winter seizoen in goede conditie verkeert. Om deze reden nodigen wij AL ONZE KLANTEN uit om gebruik te maken van de van alles mee kon doen en die fortabel was bovendien. Met mogelijke opdracht, was de ba w w om de fantasie van Jan-en-alleman, waar voor de auto tenslotte bestemd was, de vrije loop te laten. Ter tafel Elke wagen is in onze werkplaats getest, gerepareerd en zonodig van nieuwe onderdelen voorzien, tevens olie ver verst, doorgesmeerd en heeft een> 10.000 km-beurt ge kregen. AUTO-KLOKJES Magnetisch Overal te bevestigen TOERENTELLERS tot 8000 T. ALLÉÉN BIJ: R.A.A. AA.-Automaterialen OUDE MARKT 10 (bij de kerk.van het Heike) TILBURG - TELEFOON 04250-33449 Ook zaterdags de gehele dag geopend. ïruchten? Hoe langer der waarheid j worden, hoe in reiken, i. Dat ver- daardoor t het pro- teeds dol- veronderstellingen u gaan uitzien en wat hij i, geloofde het publiek ---ling van een oogverblindende *raat - - heer q Hutten heeft de voormalige t alle specifieke eigenschap- slagerij in een sfeervolle frituurzaak 2cv aanwezig zijn. In het weten om te bouwen. De modernste ap paratuur is aangebracht voor een goede verwerking van de spijzen. Voor de wijk een aanwinst. Autobedrijf Goirkestroot 144a Telefoon 21820 Dealer DKW Auto-Union Deze auto’s worden verkocht met BOVAG-Garantie. Tilburgs Automobielbedrijf Spoordijk 72-74 - TeL 04250 - 22133 TILBURG De jongens en meisjes van nu weten niet anders. Voor hen zijn stads- en weg- beeld zonder eend ondenkbaar. Die eend hoort er bij. Hij waggelt, kwatert en rent met zijn broeders van ogelijker gestalte mee. Onvermoeibaar. Al twintig jaren achtereen. De mannen en vrouwen, die op 't ogenblik de tienerjaren achter de rug hebben, herinneren zich natuurlijk de tijd waarin de Eenden het verkeer nog niet op vrolijkten, of beter gezegd misschien, waarin men zich nog niet vrolijk maakte over die Eend van Citroen. Dat was dan vóór oktober 1948, zijn geboorte maand, het tijdstip waarop het - laten we eerlijk zijn, want hij werd toen alom als zodanig gezien - misbaksel van Citroen de verkeersdeelnemers nog niet verbijsterde. Toen al! Want licht is men geneigd te denken, dat hij twintig jaar geleden nog zo’n gek figuur niet sloeg, niet zó uit de toon viel, want de andere ter, vergeleken met de wagens van nu, toch ook Maar, zoals gezegd, reeds in 1948 wisten de ‘t een Ami-6 krachtbron met ran 602 cc werden de cliënten de lijn bleef staan technisch^ die dikwijls de n die de econo- ecten meer waarderen dan de door inruil verkregen auto’s B.M.W. 2000 B.M.W. 2000 B.M.W. 2000 FIAT 1500 COMFORT FORD CORSAIR FORD TAUNUS 15 M Met een eend overal door, gemaakt in ee decor. Hoe gaat dat met ger het duurt voordat het uur slaat, hoe onwerkelijker zij hoger de verwachtingen gaar Wel. De oorlog kwam ertussen, traagde de ontwikkeling en duurde het twaalf jaar voordat dukt ter tafel kwam. Na alle ste zinniger wordende van hoe hij er zou zou gaan kosten, nog slechts aan een afspiegeling zwaan per ongeluk op een eende-ei was gaan zitten, waarna het door deze ma noeuvre tot leven gebrachte eendekuiken liefderijk door haar werd geadopteerd en met de grootste zorg behandeld. In associatie daarmee merkte de journalist op, dat de historie zich had herhaald en de zwaan wederom een eend had uitge broed. Deze betiteling is de 2cv in Neder land nooit kwijt geraakt, maar vreemd genoeg, verder dan onze landsgrens heeft de naam het nooit gebracht. Zo begon de 2cv met zijn toenmalige 2 1 r boxer-motor van 375 cm3, zijn >ij 3500 toeren en gespeend van elke van luxe zijn loopbaan ook in ons x ongewijzigde staat, althans Jaar lAPftuzi Moor eigen, zeer persoonlijke en in toets heeft, waardoor de eige- ien ongeacl Het begon allemaal op de autotentoon stelling te Parijs, van oudsher De Salon genoemd en wel bij de presentatie van de 2cv, waarvoor de toenmalige President van Frankrijk, Vincent Auriol, zijn druk ke werkzaamheden op het Elysée even had laten liggen. Met tal van andere auto riteiten, een zee van genodigden en vrij wel de hele internationale vakpers, zou hij de plechtigheid bijwonen, de onthul ling van de wagen die Frankrijk, Europa, ja misschien wel de hele wereld op wielen zou zetten. Dat dacht men tenminste want zo gingen de geruchten, die onge breideld en in vrijwel niet aflatende stroom, sinds jaren de ronde deden. Sinds jaren! Want twaalf jaar tevoren, in 1936, verstrekte de Citroën-directie aan de researchafdeling de opdracht tot het ont werpen van een „minimum-auto”, die heel goedkoop moest zijn, waar je toch Zo heeft de 2cv dan 20 jaren achter de rug, twintig jaar van hard werken, van zwoegen, vrijwel overal ter wereld. Maar daar was hij voor geboren en het gaat teeds goed af. Twintig laar! „i, voor een auto een hele leeftijd. Maar aan zijn AOW is de Eend d ie' nog lang niet toe‘ Oaverdroten gaat hij chtwatde voort. Het .aatste j aar hand in hand met de Dyane, die wat coquetter is en daar door meer van haar leven geniet dan die r van een Eend in zijn prille jeugd. Blij ook zal de Dyane wel zijn om in het familie-album van Citroen te zijn opgenomen, want de praktijk heeft uit- ir en 8ewezen dat degenen die daarin voor-- komen een lang leven is beschoren. Zoals •nde- de 11 en de 15 en nu weer - twintig is hij '7Ppr immers - de 2cv, baarbij de DS met 13 jaar nog maar een broekje is. Rolls - zij het een flauwe - te krijg voor de bekende appel-ei-combinatie. Vergissing Ook aan de geest i moet een dergelijke bij getrokken, want zaam opzij getrokken werd waardoor auto verscheen, als men Iwan Engel van Goedheid kon r- *-“ deze auto - of wat er voor gaan - kon vereenzelvigen met een »<u> uï. meest gelukkige creaties uit de eerste helft van de lopende eeuw. Hij maakte er dan ook maar wat van. „Net als de fabriek”, meesmuilde het publiek. En de pers was vrijwel unaniem in zijn beoordeling: „Hier was een grote ver gissing begaan en de fabriek deed maar het beste om het vehikel zo gauw moge lijk uit de produktie te nemen”. Eigenbouw In ons land vond de introduktie plaats ter gelegenheid van de RAI-tentoonstel- ling, die in februari 1949 gehouden werd. Zelden zijn er toen rond een auto zoveel glossen verkocht. Zelden werd er zó ge lachen. Maar tenslotte lachte de Eend het laatst. Hij wou best weten dat hij lelijk was. Lelijk? Lelijk Eendje? Hoe kwam hij eigenlijk aan die naam? Dat is gauw verteld. Indertijd voerde Citroen een zwaan in zijn blazoen. Een trotse zwaan. Een mooie zwaan. Een der bij de presentatie aanwezige journalisten kwam toen ineens op het verhaal waarin een Datsun automobielen uit Japan, na Amerika het grootste automobiel producerende land ter wereld. 4 Datsun automobielen van Japan's grootste auto- jgl mobielexporteur, de Nissan Company Ltd. die in JH dit jaar maar liefst 1.000.000 auto's produceert jg|| en naar meer dan 90 landen over de gehele wereld exporteert met een eigen transportvloot. Datsun automobielen mogen zich ook in k, Nederland in een steeds groeiende popular» eit HM verheugen. Ford Mercury Ford Transit/ruiten V.W. Bestel V.W. Bestel/ruiten Hanomag pick-up, 35.000 km V.W. pick-up Austin Bestel diesel Volvo 122 S Bespreek tijdig met de receptie uw komst! U voorkomt daardoor onnodig wachten en teleurstelling. van Vincent Auriol gedachte zijn voor- i toen het doek lang- cylinder ca werd waardoor de 9 3 begreep hij, dat evenmin vorm Vol de Verschrikkelijke een ]and. Een s' noemen, hij stellen. War door moest jn vrijwel onj iet een van de wat zijn karak jaren uithouden? Dat auto een e:-- nemende toets neen, naar ervan gaat houdt UiteriijlTzijn^/ln de loop van die 20 "?eer jaren natuurlijk wijzigingen aangebracht. Het karakter bleef echter even open en f '1 oprecht als het bij de geboorte was. Er kwam een grotere motor in die de 2cv tenslotte 18 pk bij 5000 toeren gaf en mede hierdoor bleef hij springleve Want ziet, verleden jaar wist de Eer man het, niettegenstaande zijn wel zeer hoge leeftijd, nog tot nakomelingschap te brengen. 1966 1965 1965 1965 1967 1967 1964 1965 1964 1966 GARAGE DENISSEN Hij kreeg een dochter die Dyane werd gedoopt. Evenmin een cc~ schoonheid, maar zij heeft de aard van Vader omdat --1 pen van de 2cv aanwezig zijn. begin werd de Dyane niet uitbundig ge accepteerd. Men was teleurgesteld omdat verwerking va de motor slechts weinig krachtiger was ongetwijfeld e iture Hutten heef in een m te bouv is a' Datsun

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1968 | | pagina 13