arm
dit is
HIIÏSlIHgBMB -
II
I
SEN
De eend viert haar 20ste verjaardag
en huppelt dartel verder
Sinds 1948 2,5 miljoen exemplaren
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
Autobedrijf Ed. Lepelaars n.v.
I
I
I
I
I
NAJAARS-
I
I
SERVICE
I
I
I
I
I
I
I
I
I
IG
dellen.
lSTOK
AUTO
ELLEN
I
I
I
L
I
I
KOM KIJKEN NAAR
ONZE A-l WAGENS!
I
I
ISEN
39,85
45,00
I
I
75
Inruilwagens
K. v. d. Boom en Zn c.v.
OCCASIONS:
AUTORIJDERS
P. SMULDERS
„RENOVA”
TE KOOP
I
968 - pagina 12
DE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 3 oktober 1968 - pagina 13
Springlevend
Lang leven
I
de aanschaffings-
van
Autoverzekeringen
korting voor beperkt rijden beneden
nnn Lm
(ONTIiOU.
Door inruil verkregen
ASSURANTIEKANTOOR J. STOK N.V.
FABRIEKSSTRAAT 14
TILBURG
TEL 33818
-o.
off. HANOMAGDEALER:
Autobedrijf M. Klessens
Molenbochtstraat 19
TEL. 23030
Official General Motors Dealer - Opel - Oldsmobile
Tilburg
RINGBAAN WEST 210, TEL. 24951 -34164, TILBURG
GEBRUIKTE WAGENS
INRUfl EN FINANCIERING
TEL. 32307
TAUNUS 12M
1965-1966
1965
1965
1965-1966
1965
CORSAIR
1963-1964
1966
1967
2
mogen 78Ó kg.
f 14.875,-
TELEFOON 24170
vagon. Laa
an 400 kg.
RINGBAAN OOST 134
TEL 25158
Burg. Jansenstraat 52
Tel. 70579
NATIONAAL OCCASION CENTRUMF
c/ord
Automobielbedrijf
Ant. v. d. Schoot N.V.
Betrouwbare gebruikte wagens
met schriftelijke garantie!
DOOR INRUIL VERKREGEN WIJ
ENKELE UITSTEKENDE OCCASIONS
7 t/m 18 oktober a.s.
(ook op zaterdag 12 okt. geopend)
Verlichting
Koplamp-afstelling
Accu
Ruitenwissers
Ruitensproeiers
Anti-vries-gehalte
Banden
Div. slangen en ventilateurriem
VELDHOVENRING 69
TILBURG
1960- 1964
1965-1967- 1968
1964- 1965 - 1966
1964
SHOWROOM GEBRUIKTE AUTOMOBIELEN: Ringbaan W.«t 210, Tal. 24951
Geopend aagelijks van 9.00 tot 12.30 uur; van 1 3.45 tot 18.00 uur en van 19.00 uur tot 21.00 uur.
Zaterdags van 10.00 tot 13.00 uur en van 14.00 tot 18.00 uur.
20.000 km per jaar
ambtenarenkorting
no-daim tot 40
schade-uitkering 1ste jaar 100 bij
nieuwe wagen.
Wij zullen dan GRATIS de volgende vitale
delen controleren.
auto’s die toen rondreden zagen
wel wat Flintstone-achtig uit.
mensen niet wat zij zagen.
CITROEN 2 CV
CITROEN AMI BREAK
CITROEN ID
CITROEN ID BREAK
TAUNUS 12M TS
TAUNUS 12M Coupé
TAUNUS 17M nieuwe motor
CORTINA 4-deurs
FT 900 gesl. bestelwagen
FIAT 124
Kom kijken naar
speciale aanbiec
1965
1965
1968
1965
1966
1965
1964
1964
1965
1966
1965
1966
1963 - 1964
1965
1966
1966
1961 - 1963
1968
1967
1966
1966
1965
1967
tot 80
waarde.
1958
1966
1966
1964
1964
1966
1966
1966
Hoofddealer voor Tilburg en omgeving
EIS HINDRIKS - NOORDHOEKRING 41
werd
i herfst-
1965
1964
1962
1963
INRUILAUTO'S MET GARANTIE
TAUNUS 12M COUPÉ
PEUGEOT 404
DAF 44
DAF 32
DAF 32
V.rd.r divan* aula'» t*gen spacial* prijzen.
Autobedrijf
Over bromfietsen gesproken,
DIE VESPA CIAO IS ZO!
ZO strak en modem van lijn
ZO zuiver, geen vet aan uw kleren
van tandwielen en ketting
ZO geruisloos ZO pittig ZO zuinig ZO voordelig
Compleet met slot, gereedschap en pomp 435,
Met voorvering 479,
DIE VESPA CIAO IS ZO!
BOVAG-GARANTIE
VEILIGHEIDSINSPECTIE
controle-rapport en IggÈoek
Goirk.ztraat 25 Tilburg Tal. 32113
Showroom dagelijks geopend tot 21.00 uur
ZATERDAG GEHELE DAG GEOPEND
VAUXHALL VICTOR
SIMCA 1000
BMW 700 L.S.
DKW F12
ok zo’n fijne coat met
;n leuke sierstiksels?
naf maat 86
iO 150 st. p. m.
RENAULT DAUPHINE GORDINI
RENAULT DAUPHINE
RENAULT R8
RENAULT R10
RENAULT R16 GL - GLS
B.M.W. 700 L.S.
CITROËN AMI
DAFFODIL
SIMCA TOURIST GLS
VW 1500
VW 1 200 - 1300
OPEL REKORD CARAVAN
PLASTIC GOLFPLATEN
in div. golven
PLASTIC DAKGOTEN
EN AFVOERBUIZEN
met benodigde
hulpstukken
Houthandel
C. VORSELAARS
H.ikants.baan 26
STRAATNAAM IS GEWIJZIGD
in
Van Voll.nhov.nrtr, 156
TILBURG
Tel. 04250 20866
Autofinancieringen
nog com-
deze on-
msis gelegd
Elke A-1 auto is door ons
grondig
en gereconditiom
wordt schrifteli
garandeerd.
geïnspecteerd
nditioneerd, en
„innerlijk 9®’
kom je overal en ook
w. Deze fraaie opname
i een vochtig maar mooi h<
in onze bedrijven aan de Ringbaan
Oost 102a en Tobias Asserlaan/
hoek Statenlaan van:
dan van de 2cv maar toen men hem uit
rustte met een Ami-6 krachtbron met een
inhoud var. 602 cc werden ds
enthousiaster, hoewel men de
kritiseren. Maar daar s4
kwaliteiten tegenover, <i
doorslag geven bij hen
mische aspecten meer ws
vormgeving.
Alleen de bijkomende werkzaamheden en
eventuele leveranties van onderdelen wor
den u in rekening gebracht.
Kneqtvl c Ringbaan
AFD. OCCASIONS
FIAT 600D
FIAT 1300
FIAT 1500C
FIAT 1500C
FIAT 124
FIAT 124
SIMCA 1300
TAUNUS 12M
OPEL REKORD
CHEVROLET CHEVELLE
ar deze
idingen:
van Tilburg en Omstreken
Wij kunnen u weer van dienst zijn.
Zojuist ontvangen:
GARAGE
KOUWENBERG en VAN LEEST N.V.
Peter Loosjesstraat 11 Telefoon 30022
Dealer DAF en Peugeot
Het is van groot belang, dat uw
auto voor het komende winter
seizoen in goede conditie verkeert.
Om deze reden nodigen wij AL
ONZE KLANTEN uit om gebruik te
maken van de
van alles mee kon doen en die
fortabel was bovendien. Met
mogelijke opdracht, was de ba w w
om de fantasie van Jan-en-alleman, waar
voor de auto tenslotte bestemd was, de
vrije loop te laten.
Ter tafel
Elke wagen is in onze werkplaats getest, gerepareerd en
zonodig van nieuwe onderdelen voorzien, tevens olie ver
verst, doorgesmeerd en heeft een> 10.000 km-beurt ge
kregen.
AUTO-KLOKJES
Magnetisch
Overal te bevestigen
TOERENTELLERS
tot 8000 T.
ALLÉÉN BIJ:
R.A.A. AA.-Automaterialen
OUDE MARKT 10
(bij de kerk.van het Heike)
TILBURG - TELEFOON 04250-33449
Ook zaterdags de gehele dag geopend.
ïruchten? Hoe langer
der waarheid
j worden, hoe
in reiken,
i. Dat ver-
daardoor
t het pro-
teeds dol-
veronderstellingen
u gaan uitzien en wat hij
i, geloofde het publiek
---ling van een
oogverblindende *raat
- - heer q Hutten heeft de voormalige
t alle specifieke eigenschap- slagerij in een sfeervolle frituurzaak
2cv aanwezig zijn. In het weten om te bouwen. De modernste ap
paratuur is aangebracht voor een goede
verwerking van de spijzen. Voor de wijk
een aanwinst.
Autobedrijf
Goirkestroot 144a Telefoon 21820
Dealer DKW Auto-Union
Deze auto’s worden verkocht
met BOVAG-Garantie.
Tilburgs Automobielbedrijf
Spoordijk 72-74 - TeL 04250 - 22133
TILBURG
De jongens en meisjes van nu weten niet anders. Voor hen zijn stads- en weg-
beeld zonder eend ondenkbaar. Die eend hoort er bij. Hij waggelt, kwatert en
rent met zijn broeders van ogelijker gestalte mee. Onvermoeibaar. Al twintig
jaren achtereen.
De mannen en vrouwen, die op 't ogenblik de tienerjaren achter de rug hebben,
herinneren zich natuurlijk de tijd waarin de Eenden het verkeer nog niet op
vrolijkten, of beter gezegd misschien, waarin men zich nog niet vrolijk maakte
over die Eend van Citroen. Dat was dan vóór oktober 1948, zijn geboorte
maand, het tijdstip waarop het - laten we eerlijk zijn, want hij werd toen alom
als zodanig gezien - misbaksel van Citroen de verkeersdeelnemers nog niet
verbijsterde. Toen al! Want licht is men geneigd te denken, dat hij twintig jaar
geleden nog zo’n gek figuur niet sloeg, niet zó uit de toon viel, want de andere
ter, vergeleken met de wagens van nu, toch ook
Maar, zoals gezegd, reeds in 1948 wisten de
‘t een Ami-6 krachtbron met
ran 602 cc werden de cliënten
de lijn bleef
staan technisch^
die dikwijls de
n die de econo-
ecten meer waarderen dan de
door inruil verkregen auto’s
B.M.W. 2000
B.M.W. 2000
B.M.W. 2000
FIAT 1500 COMFORT
FORD CORSAIR
FORD TAUNUS 15 M
Met een eend
overal door,
gemaakt in ee
decor.
Hoe gaat dat met ger
het duurt voordat het uur
slaat, hoe onwerkelijker zij
hoger de verwachtingen gaar
Wel. De oorlog kwam ertussen,
traagde de ontwikkeling en
duurde het twaalf jaar voordat
dukt ter tafel kwam. Na alle ste
zinniger wordende
van hoe hij er zou
zou gaan kosten,
nog slechts aan een afspiegeling
zwaan per ongeluk op een eende-ei was
gaan zitten, waarna het door deze ma
noeuvre tot leven gebrachte eendekuiken
liefderijk door haar werd geadopteerd
en met de grootste zorg behandeld. In
associatie daarmee merkte de journalist
op, dat de historie zich had herhaald en
de zwaan wederom een eend had uitge
broed. Deze betiteling is de 2cv in Neder
land nooit kwijt geraakt, maar vreemd
genoeg, verder dan onze landsgrens heeft
de naam het nooit gebracht.
Zo begon de 2cv met zijn toenmalige 2
1 r boxer-motor van 375 cm3, zijn
>ij 3500 toeren en gespeend van elke
van luxe zijn loopbaan ook in ons x
ongewijzigde staat, althans Jaar
lAPftuzi Moor
eigen, zeer persoonlijke en in
toets heeft, waardoor de eige-
ien ongeacl
Het begon allemaal op de autotentoon
stelling te Parijs, van oudsher De Salon
genoemd en wel bij de presentatie van de
2cv, waarvoor de toenmalige President
van Frankrijk, Vincent Auriol, zijn druk
ke werkzaamheden op het Elysée even
had laten liggen. Met tal van andere auto
riteiten, een zee van genodigden en vrij
wel de hele internationale vakpers, zou
hij de plechtigheid bijwonen, de onthul
ling van de wagen die Frankrijk, Europa,
ja misschien wel de hele wereld op wielen
zou zetten. Dat dacht men tenminste
want zo gingen de geruchten, die onge
breideld en in vrijwel niet aflatende
stroom, sinds jaren de ronde deden. Sinds
jaren! Want twaalf jaar tevoren, in 1936,
verstrekte de Citroën-directie aan de
researchafdeling de opdracht tot het ont
werpen van een „minimum-auto”, die
heel goedkoop moest zijn, waar je toch
Zo heeft de 2cv dan 20 jaren achter de
rug, twintig jaar van hard werken, van
zwoegen, vrijwel overal ter wereld. Maar
daar was hij voor geboren en het gaat
teeds goed af. Twintig laar!
„i, voor een auto een hele
leeftijd. Maar aan zijn AOW is de Eend
d ie' nog lang niet toe‘ Oaverdroten gaat hij
chtwatde voort. Het .aatste j aar hand in hand met
de Dyane, die wat coquetter is en daar
door meer van haar leven geniet dan die
r van een Eend in zijn prille
jeugd. Blij ook zal de Dyane wel zijn om
in het familie-album van Citroen te zijn
opgenomen, want de praktijk heeft uit-
ir en 8ewezen dat degenen die daarin voor--
komen een lang leven is beschoren. Zoals
•nde- de 11 en de 15 en nu weer - twintig is hij
'7Ppr immers - de 2cv, baarbij de DS met 13
jaar nog maar een broekje is.
Rolls - zij het een flauwe - te krijg voor de
bekende appel-ei-combinatie.
Vergissing
Ook aan de geest i
moet een dergelijke
bij getrokken, want
zaam opzij getrokken werd waardoor
auto verscheen,
als men Iwan
Engel van Goedheid kon r- *-“
deze auto - of wat er voor
gaan - kon vereenzelvigen met een »<u> uï.
meest gelukkige creaties uit de eerste
helft van de lopende eeuw. Hij maakte
er dan ook maar wat van. „Net als de
fabriek”, meesmuilde het publiek.
En de pers was vrijwel unaniem in zijn
beoordeling: „Hier was een grote ver
gissing begaan en de fabriek deed maar
het beste om het vehikel zo gauw moge
lijk uit de produktie te nemen”.
Eigenbouw
In ons land vond de introduktie plaats
ter gelegenheid van de RAI-tentoonstel-
ling, die in februari 1949 gehouden werd.
Zelden zijn er toen rond een auto zoveel
glossen verkocht. Zelden werd er zó ge
lachen. Maar tenslotte lachte de Eend
het laatst. Hij wou best weten dat hij
lelijk was. Lelijk? Lelijk Eendje? Hoe
kwam hij eigenlijk aan die naam? Dat is
gauw verteld. Indertijd voerde Citroen
een zwaan in zijn blazoen. Een trotse
zwaan. Een mooie zwaan. Een der bij de
presentatie aanwezige journalisten kwam
toen ineens op het verhaal waarin een
Datsun automobielen uit Japan, na Amerika het
grootste automobiel producerende land ter wereld. 4
Datsun automobielen van Japan's grootste auto- jgl
mobielexporteur, de Nissan Company Ltd. die in JH
dit jaar maar liefst 1.000.000 auto's produceert jg||
en naar meer dan 90 landen over de gehele
wereld exporteert met een eigen transportvloot.
Datsun automobielen mogen zich ook in k,
Nederland in een steeds groeiende popular» eit HM
verheugen.
Ford Mercury
Ford Transit/ruiten
V.W. Bestel
V.W. Bestel/ruiten
Hanomag pick-up, 35.000 km
V.W. pick-up
Austin Bestel diesel
Volvo 122 S
Bespreek tijdig met de receptie uw komst!
U voorkomt daardoor onnodig wachten en
teleurstelling.
van Vincent Auriol
gedachte zijn voor-
i toen het doek lang- cylinder
ca werd waardoor de 9 3
begreep hij, dat evenmin vorm Vol
de Verschrikkelijke een ]and. Een s'
noemen, hij stellen. War
door moest jn vrijwel onj
iet een van de wat zijn karak
jaren uithouden? Dat
auto een e:--
nemende toets neen,
naar ervan gaat houdt
UiteriijlTzijn^/ln de loop van die 20 "?eer
jaren natuurlijk wijzigingen aangebracht.
Het karakter bleef echter even open en f '1
oprecht als het bij de geboorte was. Er
kwam een grotere motor in die de 2cv
tenslotte 18 pk bij 5000 toeren gaf en
mede hierdoor bleef hij springleve
Want ziet, verleden jaar wist de Eer
man het, niettegenstaande zijn wel zeer
hoge leeftijd, nog tot nakomelingschap
te brengen.
1966
1965
1965
1965
1967
1967
1964
1965
1964
1966
GARAGE DENISSEN
Hij kreeg een dochter die Dyane werd
gedoopt. Evenmin een cc~
schoonheid, maar zij heeft de aard van
Vader omdat --1
pen van de 2cv aanwezig zijn.
begin werd de Dyane niet uitbundig ge
accepteerd. Men was teleurgesteld omdat verwerking va
de motor slechts weinig krachtiger was ongetwijfeld e
iture
Hutten heef
in een
m te bouv
is a'
Datsun