meer rente van uw geld 4» 5'/» 6'/» F .van Lanschot SPARIDANS-LOOS bij van Lanschot in Berkel Enschot 4 50 J^amerbreed tapijt DE VRACHTWAGEN IN HET VERKEER De theaters deze week van overig en CRETONNE IS is een Enorme voor EK BEDIENDE MAGAZIJNBEDIENDE YTE belang stelling Verbetering van samenspel tussen vrachtautochauffeur en overig verkeer De drafsport in Europa miljoenenzaak Anatevka dringend gewenst Woensdag 22 mei 1968 - pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER 1963 - pagina 8 BEGO DESSAUX K.V.T. BERGOSS SILVESTER MEELSTRAAT 31-33-35 136 kleuren VENETA ARIE VEEN TELEFOON 21513 EUROPA MEUBEL OVERGORDIJNSTOFFEN KLEUREN: D. zwijsensiraai w - muur y J van :htwa Regenkleding streed® 24.751 dra- Automobielmij. Th. Knegtel N.V. SPOORLAAN 175 - TILBURG 12,50 10,95 1,95 voor onze servicestations op c 7,95 5,95 C.A.O.-lonen. 2,50 Prestatietoeslag 5,95 en reisvergoeding. 1,38 Sollicitaties: dagelijks tot 19.00 uur aan bovengenoemd 0,59 Bankiers’s-Hertogenbosch - Eindhoven - Tilburg - Vught adres. Tel. 04250-24100. >on 21791 UNION JACK Chemisch Reinigen „Neerlandia RICHELIEU HEUGAFELT HEUGAFLOOR Servicestation Fr. Bogaers «burgring 101 en oefstroat 216 >g 105 •raat 34 komt ten in orde. ichtautochauffeurs houden veelal ing onvoldoende afstand, waar- Spaarboekjes Gehele tegoed praktisch direct beschikbaar. Ook voor kleine bedragen. Termijnboskjes Gedeelte direct beschikbaar. Voor de rest 6 maanden opzegging. saris 1 kent ciding i af. actieve de ZOU uv hebben, al vele Zij Rocco krijgen door dit incident op het at zelfs 1 (Hen- 't ge- zich po; tingen wende Berkel-Enschot. foldt voor baas I van zijl uit anj geeft betere oordelig gelegd /■akkundig gelegd oor trappen - hallen prijsopgave ^^^^Volle fabrieksgarantie IKgWoorraacI alle fabrieksmerken WWoorraad iedere prijsklasse Knegtel Ringbaan oorkonten dat op juni, er zijn, bij is R AL UW tiflg - Aankoop Reparatie op trisch gebied EGERMAN 31 - Tel. 22509 om vier lit voor r acteurs Je hitte, rent ie rond. daarom mat Hij zei: het soort IN BLOEME>ESSIN GROEN' CEEL 1 20 cm br. se drafs sucesvc Six M is ook Geersen spannen de tweede f ons lat de derde plaats Spaaragentschap Berkel-Enschot Torenhoekstraat 15, Tel.(04251)392 - Post giro1521265 t.n.v. Spaaragentschap F. van Lanschot. Geopend: elke werkdag van 9- 13uur,bovendien vrijdags van 18-20.30uur. automaten ikele gezinnen n wij gelukkig ren met een ILTON - LUTOMAAT voor 895, CAST 140 liter 200,— inruilpremie GRATIS EEERMAN J1 - Tel. 22509 vroegen waa -Marokn.^ te maker |aar Israël omj ■itgtoofde bedragen ons land de zesde Beleggingsboekjes Gedeelte direct beschikbaar. Voor de rest 12 maanden opzegging. regelmatig te waardoor zij ren voor de vrachtauto- een gevaarlijke situatie ont- de personenauto plotseling ichtauto tevoorschijn komt en en de vrachtautochauf- hetzelfde moment naar links om een voorligger voorbij te /eren zijn igens niet e drijfvet Flyte te 1 dacht n het strakke, :n frame en van achtige remmen - gecombineerd de speelse lijn - <t de Flyte tot ideale lichte imer. Kom eens hem kennis en. U veert er^^ bij- P- mtr. hoor je Aldrich roepen: minuten pauze!” Hij veegt zijn 1 weer af en haalt diep adem. Dat je daar in Ouarzazate, die z oase, ook niet doen, want stof dringt bij ponden in je longen. Aldrich is een betrekkelijk kleine, ste vig gebouwde man uit staal ge bouwd, denk je. Hij staat om vier uur ’s morgens op en gaat nooit voor mid dernacht slapen. Als alle a bewusteloos liggen van de hij nog als een razende Wij vroegen hem: „Waarom maakt u Sodom en Gomorra?” Hij zei: „Te genwoordig maak je óf het soort films dat het publiek wil, óf je maakt hele maal geen films. Het publiek wil een Bijbels epos dus maak ik er een. Natuurlijk doe ik wel m’n best, te zorgen dat het in z’n soort ter góéd wordt.” Een 3 uurs film. vraagt voor direct Als U spaart bij F. van Lanschot bent U er zeker van, dat U de hoogst mogelijke spaarrente maakt. Daarvoor kunt U nu ook terecht bij het Spaaragentschap van F. van Lanschot in Berkel- Enschot. U hebt er de keuze uit vier mogelijkheden, die ieder voor zich een aantrekkelijke rente op brengen, afhankelijk van de groot te van de in te leggen bedragen en de termijn waarvoor U deze kunt uitzetten. Geld storten kunt U aan de kas van ons Spaar agentschap Berkel-Enschot, maar ook door overschrijving via Uw bank- of postrekening of via een istkantoor. Voor nadere inlich- ’"1 kunt U zich rechtstreeks .Jen tot ons Spaaragentschap kel-Enschot. Daar ligt ook de ier „Méér rente van Uw geld” >r U klaar. KorVelseweg 174 - Tel. 21697 „Voor het betere werk" Wij halen en bezorgen gratis U beltwij komen WIJ GEVEN ZILVERZEGELS J Filialen Broekhovenseweg Van Alkemodestra omvang van c n Europa op ;n toetsen volbloedsf 1st te Tot Werkkleding Tienerkleding Jul. v. Stolbergstr. 15 (centrum) TILBURG TEL. 04250 31664 Mei het doel het onderlinge samenspel te verbeteren tussen de vrachtauto chauffeur en het overige verkeer, or ganiseert het Verbond voor Veilig Ver keer gedurende de maand april, mei en juni een landelijke verkeersveiligheids- actie. De noodzaak om het spannings veld tussen deze twee verkeerscategorie- en te verminderen en irritatiepunten, die tot ernstige ongevallen leiden, uit de weg te ruimen blijkt ondermeer uit de volgende feiten: Eervolle plaatsen neemt de Nederland- afsport in op de lijst der meest /olie vaderpaarden met Double op de vijfde plaats. Opmerkelijk dat bij de trainers Willem H. met een aantal van 148 inge- winnaars in de landentabel op plaats staat en Jan Wagenaar and met 127 overwinningen brengt. Bankboekjes Belangrijk deel direct beschikbaar. Voorde rest 1 maand opzegging. CHICAGO Onderwereld van New York De detectives Dan Madigan (Richard Widmark) en Rocco Bonaro (Harry Guardino) doen op een ochtend een inval in een goedkoop hotelletje in New York om de beruchte gangster Barney Benesh te arresteren. Zij treffen hem in bed met een meisje en als beide detectives even teveel aandacht aan het vroüwelijk schoon besteden, weet Benesh zich meester te maken van hun revolvers en te ont snappen. Dan en R- grote last met hun meerderen c bureau van Wijk 23. Het gaat zo ver, dat Commissaris Russell ry Fonda) ervan in kennis wordt steld. Onder zijn leiding spelen spannende avonturen af. VERKOPER of leerling- VERKOPER Leeftijd ±16-20 jaar. Mulo-diploma of enige jaren Mulo-opleiding strekt tot aan beveling. AANMELDEN: mondeling op bo venstaand adres. Het einde van het succesvolle theater seizoen van de Tilburgse Stadsschouw burg komt in zicht en daarmee ook de tweede serie voorstellingen van de mu sical „Anatevka”. Op zaterdag, 25 mei a.s. wordt de eerste voorstelling van deze tweede Tilburgse serie gegeven. Van schouwburgdirecteur, Leo N. de Brabander vernamen wij dat reeds meer dan 6000 plaatsen verkocht zijn. Er resteren derhalve nog rond 4000 plaatsen, zodat zeker verwacht wordt, dat niet aan de vraag kan worden vol daan. Ook bij deze serie voorstellingen is de stelregel toegepast, dat 10% van de plaatsen (verdeeld over alle rangen) ge reserveerd blijft voor de vrije verkoop, teneinde elke Tilburger een kans te geven deze unieke musical te zien. Teneinde de juiste omvang van de ge hele paardesport in Europa op haar juiste waarde te kunnen toetsen zouden pogingen om ook de volbloedsport in dergelijke statistieken vast te leggen meer dan wenselijk zijn. Tot welke as tronomische bedragen men dan komt laat zich tot nu toe nog maar raden. HARMONIE V akant ieperikelen met Funes-te gevolgen Uw lachspieren raken anderhalf uur niet ontspannen in de nieuwe film van Louis de Funes. Papa Bosquier is de directeur van een welvarende jongenskostschool ergens in Frankrijk. De vakantie nadert en hij wil dat zijn zoon Philippe deze nuttig besteedt. Daarom komt hij met de Schotse whiskyfabrikant MacFarrell een ruil overeen: Philippe zal bij MacFar rell gaan logeren om Engels te lerer Shirley, de dochter van MacFarrell, haar vakantie bij het echtpaar Bosquier Italië, doorbrengen om haar Franse kennis Oostenrijk, te verbeteren. De plannen van Papa vallen niet in de aan Pr,JZ€ smaak bij Philippe, want hij had met aan f°kp vrienden al afgesproken dat zij in de hetgeen i vakantie zouden gaan varen. Dus be- *s da.^;.. praat Philippe zijn vriend Michennot om zijn plaats in te nemen en als „Phi lippe Bosquier” bij MacFarrell te gaan logeren. Kort daarop vertrekt de pseudo-Philippe inderdaad naar Schot land. Kort nadat Philippe clandestien De statistiek, die de Unon Continentale pour les Trotteurs iedr jaar uitbrengt over de stand van zakei in de Europese 1 hij drafsport, wordt steec vollediger en xuttig indrukwekkender dooreen nog steeds groeiende stroom van cijfers, die in alle opzichten de enome vooruitgang van de drafsport in di werelddeel re- ;n en gistreren. In de tien inden - België, II, zal Denemarken, West-Ditsland, Frank- Nederlaii, Noorwegen, Zweden ei Zwitserland - werd over 1967 in total 130 miljoen aan prijzen en twaalf miljoen gulden aan fokpremies besclikbaar gesteld, ruim zeventiei miljoen meer Jan in de hieraan vorafgaande ja ren. Deze resultaten werden bereikt op 4.714 wedstrijdd^en met ruim 35.000 draverijen, warin vers deelnamen. Op de lijst van de ui’; per land bekleedt or Van de Union Continentale pour les Trotteurs een goed stuk werk, dat ech ter nog meer aan waarde zou winnen als Frankrijk en Italië wat scheutiger met de gegevens zouden zijn en de ta bellen van de meest winnende paarden, trainers en rijders werden uitgebreid tot de tien best geplaatsten van ieder land. door het invoegen van inhalende auto mobilisten in gevaar wordt gebracht. Omgekeerd worden vrachtauto’s gesne den door inhalende automobilisten, die zich onvoldoende realiseren dat het bruusk remmen problemen kan opleve ren voor de vrachtautochauffeur in ver band met de lading. 3. Automobilisten trachten bij het in voegen op de autosnelwegen herhaal delijk vóór een op de snelweg rijdende vrachtauto te komen. 4. Vrachtautochauffeurs zijn bij het achteruitrijden in steden en dorpen vaak onvoldoende attent op het gevaar van spelende kinderen achter hun wa gen; fietsers en bromfietsers komen bij naar rechts afbuigende vrachtwagen combinaties in het stadsverkeer regel matig in een levensgevaarlijke fuik te- - Volgens cijfers van het CBS waren in 1966 377.979 personenauto’s en 79.615 vrachtwagens bij aanrijdingen betrok ken. Op een wagenpark van ongeveer 250.000 vrachtauto's betekent dit dat jaarlijks één op de drie vrachtwagens ’n aanrijding heeft; voor personenauto’s waarvan er plm. 1% miljoen op de weg zijn bedraagt dit cijfer één op 4,6. (Bij vergelijking van deze cijfers dient men wel te bedenken dat vrachtauto’s gemiddeld 90.000 km per jaar afleggen en personenauto’s 18.000 km.) In 1966 werden, eveneens blijkens cij fers van het CBS, 440 automobilisten en 48 vrachtautobestuurders bij aanrijdin gen gedood. Het aantal ernstig gewon- CAMERA Red een huwelijk en verknoei je leven David Sloane (Dean Matin) hoort van de vrouw van zijn vriend Harry Hun ter dat Harry er een 'riendin op na houdt. Als hij poolshoogte neemt in Harry’s winkelbedrijf, 'estigen rodde laars zijn aandacht oj Carol Corman (Stèlla Stevens), die opverdachte wijze promotie heeft gemaajt. Keurige Carol heeft loOr een toeval Hunter aangetrdfen op de flat rijn liefje Muriel i Anne Jackson); ngst dat Carol hen zal verraden. Hunter (Eli Wdlach) haar een jre baan. Dat het met de zgn. „goklust” der Nederlanders nogal losloopt blijkt uit de totalisator-omzetten, waarvan die van Frankrijk - een miljardenzaak -• en Italië jammer genoeg ontbreken. Zweden haalde over 1967 een totali- satoromzet van ruim 371 miljoen gul den, Duitsland 115 miljoen, Noorwe gen 45 miljoen en Nederland 42’/, miljoen. Ook op het gebied van de fokkerij staat Frankrijk met 6200 fok- merries en een jaarlijkse veulengeboor- te van 3800 stuks ver aan de top, evenals met het aantal goedgekeurde hengsten dat maar liefst 418 bedraagt. Zweden, Italië en Duitsland volgen hier achter. bouwd, die geen appèl doet op meer hoffelijkheid en welwillendheid, maar gericht is op veilig gedrag in concrete gevaren-, voor het merendeel inhaal- In het activiteitenprogramma zal naast de vier eerder genoemde actie-punten ook aandacht worden besteed aan fou tieve belading van vrachtauto’s, aan opwaaiende dekzeilen, aan slechte ban den en verlichting, voorts aan de ge volgen van oververmoeidheid, een aspect dat als ongevallenveroorzaker in het gehele verkeer een onvoldoende bekende maar belangrijke plaats in neemt. De actie „De vrachtwagen in het verkeer” zal worden onderteund door vier televisiespots, die dankzij de medewerking van de NTS zestien maal op de beeldbuis zullen komen. In het KRO-televisieprogramma „Spitsuur” zullen jeugdige fietsers en bromfietsers worden voorgelicht over de gevaren van afbuigend verkeer in de steden. Even eens in een KRO-televisieprogramma op 22 mei zullen kinderen worden ge wezen op het gevaar van spelen achter vrachtauto’s. Bejaarde verkeersdeelne mers worden met de problemen van het vrachtwagenverkeer geconfronteerd in het nieuwe maandelijkse televisiepro gramma van de VARA „Een dagje ouder”. Tienduizend affiches, twintig duizend raambiljetten en tienduizend transfers met het motto „Inhalen? Laat je tijdig zien” zijn over het gehele land verspreid, terwijl een informatieve wandkrant in een oplage van tweedui zend exemplaren een plaatsje zal krij gen in chauffeurswachtkamers en be- drijfscantines. Een bijzondere propagandistische ac tiviteit belooft een voorlichtingscara- vaan te worden, die gedurende drie maanden enige honderden chauffeurs en wegrestaurants zal bezoeken. Op de parkeerplaatsen zal een buitenexpositie worden gestationeerd, die de actie op humoristische en instructieve wijze in beeld brengt, terwijl vier charmante Verbondsambassadrices, luisterend naar de naam „Spiegeloog” - om het gebruik van ogen en spiegel in het verkeer te benadrukken - aan de gasten van de wegrestaurants een spiegeltje zullen uit reiken en een informatieve brochure waaraan een prijsvraag is verbonden. De actie „De vrachtwageh in het ver keer”, is tot stand gekomen door een nauwe samenwerking tussen Verbond, Centrale Politie Verkeerscommissie en Openbaar Ministerie zomede de EVO, de KNVTO, NOB Wegtransport en Ne derlandse Bond van Vervoerspersoneel als vervoersorganisaties'. zijn vrienden is gaan varen, arri veert Shirley bij de Bosquiers, terwijl Papa Bosquier kort dqarop ontdekt wat „Stop! Tien zjjn zoon |qem heeft geleverd. Beducht |t zijn hoofd voor zjjn gOe<je naam als directeur van m. Dat moet een inrichting voor onderwijs, durft zogenaamde papa Bosquier MacFarrell niets te be nt dat rode rjchten. Hij laat Michennot waar hij is en besluit zijn zoon te gaan zoeken om hem zijn welverdiende straf te doen on dergaan. Dit stort hem in ’n onvoorzie ne reeks opwindende en lachwekkende avonturen en een aantal even onvoor- half ziene gevolgen, waardoor hij met Phi lippe in Schotland terecht komt, Phi lippe besluit Shirley te ontvoeren om met haar te trouwen Jn Gretna Green en Papa Bosquier gezamenlijk met MacFarrell een wilde achtervolging moet inzetten om dit onzalige voor nemen van de beide minderjarigen te verijdelen. Hoewel aller gemoederen ervoor ten zeerste bewogen Zijr.en er dus de soort tenminste nodige incidenten ontstaan, irs film. slotte echter toch nog. ales it Toegang a.l. plaats, pal achter Noorwegen. Lijstaan voerder is Frankrijk met een totaal van 46.000.000,voor Italië en Zwe den, dat echter met een aantal van 6.848 rennen ruim 800 courses meer gaf dan Frankrijk. Ook in de statistiek der fokpremies staat Frankrijk met 4' miljoen gulden aan de top. Ons land staat hierin op de vijfde plaats. De hoogste gemiddelde winsom per paard wordt geboekt in Italië met ruim f 10.000,- gevoled door Frankrijk met f 7.000,Duitsland 4.400,Zwe den f 4.010,-, en ons land met f 3.360,-. Statistisch materiaal met ongevallende terminanten ontbreekt in Nederland vrijwel geheel. Om deze reden zijn de actiepunten van de campagne „De vrachtwagen in het verkeer” gedeeltelijk gebaseerd op Duitse en Zwitserse on derzoek gegevens, die voor de Neder landse situatie zijn getoetst aan de prak tijkervaringen van het vrachtwagen- en particuliere verkeer. Afgelopen maan den werden daartoe een aantal groeps interviews gehouden in een wegrestau rant in Den Bosch en Heerenveen. Verwerking van op de band vastgeleg de gegevens leverde vier concrete actie- onderwerpen op, die door middel van verschillende voorlichtingsactiviteiten onder de aandacht van het publiek zul len worden gebracht. 1. Automobilisten kruipen dicht achter vrachtauto’s ongezien blijvt chauffeur; staat als achter de vra< om in te halei feur op uitwijkt gaan. 2. Vrac onderlir De laatste twee voorstellingen worden gegeven op Tweede Pinksterdag, maan dag, 3 juni. Er is dan een matinee en een avondvoorstelling. Teneinde teleurstellingen te voor! wordt hierbij aangetekend, d' Eerste Pinksterdag, zondag 2 ju alleen een avondvoorstelling zal Als deze serie in Tilburg voorbij is, zullen rond 30.000 personen in de Stadsschouwburg „Anatevka” hebben gezien. Tilburg komt daardoor, wat het aantal bezoekers en het aantal voorstel lingen betreft, direkt achter de drie grote steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag op de vierde plaats. En dat is toch wel iets om trots op te zijn! den bedroeg respectievelijk 5.516 en 750. - Uit een in 1967 door het Verbond ingesteld onderzoek kon worden opge maakt dat de beroepschauffeur zich als een beter rijder beschouwt dan de door snee Nederlandse automobilist; hij ho noreert zijn eigen verkeersgedrag met het cijfer 7,8 dat van de particuliere automobilist met 5,8. - Door een in maart van dit jaar ge houden steekproef kwam aan het licht, dat 13 van de 100 ondervraagde auto mobilisten het niet noodzakelijk vinden tijdig naar de linkerweghelft te gaan al vorens een vrachtauto in te halen op een provinciale weg met tegenliggers. Ten aanzien van het spanningsveld tussen het vrachtwagen- en particuliere verkeer is uit de groepsinterviews in de wegrestaurants gebleken dat irritaties ten opzichte van het langazam ver keer veelal niet ontstaan door onwil, maar door onvoldoende verkeersinzicht en onbekendheid met de problemen van de vrachtautochauffeurs. Een ty perend voorbeeld is hiervan dat de be kende aanduiding „veevervoer” door weinigen wordt herkend als een waar schuwing aan het achteropkomend ver keer dat het vervoer van levende dieren het plotseling remmen bemoeilijkt. Aan/ de andere kant is duidelijk naar voren gekomen, dat de vrachtwagenchauffeur zich er meer bewust van moet zijn, dat zijn voertuig een obstakel betekent in het verkeer en dat hij alles in het werk moet stellen om hinder en ongemak voor andere weggebruikers tot een mi nimum te beperken. Het Verbond voor Veilig Verkeer neemt ten aanzien van genoemde pro blemen het standpunt in dat zowel het vrachtwagenverkeer als het snelverkeer recht heeft op een plaats op de weg. Om tot een beter samenspel tussen automobilisten en vrachtautochauffeurs te komen is een voorlichtingsactie opge- NOORDERLICHT Miljoenen dollarsen toch nog een hel Als u naar de oase Ouarzazate wilt, (wat we niet geloven), dan kunt u met uw auto uit Casablanca vertrekken en er heen rijden (wat we niet adviseren). De rit duurt twaalf dagen, en meestal daalt de temperatuur niet beneden de honderd graden in de schaduw. Wij zijn er dus heen gevlogen. Ouarzazate ligt pal ten zuiden van het Atlas-gebergte in Marokko, in een vlakte met de schone naam Ait-Ben- Haddou. In die woestijn van rode klei was een enorm kampement, waarin alle medewerkers aan de filmproduktie „Sodom en Gomorra” waren onderge bracht. De hitte en het stof waren er voor mens noch dier te verdragen. Na elke opname konden wij Anouk Aimee door het stof zien rennen naar een gro te parasol, die in de grond gestoken was. Robert Aldrich, de regisseur droogde voortdurend zijn hoofd af met een zakdoek van het formaat van een half beddelaken. Stewart Granger, die Lot speelt, leek ziek van de hitte. Hij droeg een dikke wollen tuniek, die zijn blote armen aan de bijtende zon bloot stelde. Wij vroegen waarom zij nu speciaal hier naar Marokko waren gekomen om hun film te maken en ik hoorde dat zij eerst naar Israël hadden willen gaan, of naar de omgeving waar Sodom en Gomorra dan zouden hebben moeten gelegen, in Bijbelse tijden maar dat zou de produktiekosten verdubbeld Ook zonder dat kost de film miljoenen dollars. rij zijn aan het opnemen, en dan -JA LIS

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1968 | | pagina 9