I
I
24J5
DE DYANE IS EEN EEND
MET EEN MOOI JASJE
I
het gezin
Vetgebruik
kan worden verminderd
GRATIS!!
GRATIS!!
GRATIS!!
GRATIS!!
in
108
1
TILBURG
N.S.-PLEIN 43
KLEDINGMAGAZIJN
STAD TILBURG
'Z;
Eigenschappen van een eend
HET KOMPAS
VOOR DE VROUW:
Pyjama-zak
In De Leren Zool
zan stroom
de verkoop,
les te zien.
iervinden
Ikom.
GRATIS SPORTHEMD bij aankoop van HERENKOSTUUM
PRIJZEN: fl. 59, 69,- 79,- 89,- 98
Dokters
weekenddienst
lelemaal in.
maken aan
staat.
Ria van Dijk
I
i
HOBBYSHOP HET KOMPAS
PR:JS
M 10% korting
dl Ti
i 1968 - pagina 12
Woensdag 22 mei 1968 - pagina 13
DE TILBURGSE KOERIER
(zuiver scheerwollen - terlenka - trevira)
Tel. 21215
IDDY
Tel. 23242
Tel. 20474
Tel. 20724
Tel. 25346
Tel. 20483
HEUVELSTR. 120 - TILBURG
Tel. 23313
Tel. 72165
d'--‘
>urg,
tot zondagochtend 8.00
Tel. 32867
tel. (04257) 337
Meursstraat 53 Tel. 70186
Tel. 23662
De motor
Tel. 20212
29 mei
HEEFT WEER IETS NIEUWS VOOR U
BEHANG VERF (auto)LAK
DONA-KNIKNIE
[GOOI GEEN EXTRA WINST WEG, MAAR WORDT LID VAN ONZE HOBBYCLUB
de man van 't vak
Tel. 24556
GEBRUIK WAT MINDER VET
KLEURIGE
aardappel-
etc. etc.
3,95
slechts
bij
DROGISTERIJ
Produkt
de
vet aandeel
vet aandeel
consumptiemelk
yoghurt, tapten-
e.d. ruim 4 dl
12 gram
9 gram
ongeveer 20 gram
kaas
5 gram
4 gram
ongeveer 95 gram
17 gram
igen
6 gram
OP ZONDAG 26 MEI TE RIJEN
boter en margarine
33 gram
ongeveer 65 gram
52 gram
ongeveer 40 gram
spijs- en slachtvenen
1 eetlepel
12 gram
72 eetlepel
6 gram
spijsoliën (chips,
frites, slasausen)
3 gram
ruim eetlepel
8 gram
Vi eetlepel
4 gram
9 gram
Totaal
Totaal
65 gram vet
115 gram vet
MARTIN HUYBREGTS
Telefoon 26794
Noord straat 65
als
Mary Poppins
Walt Disney-figuren
The Flintstones
Een origineel
en leuk geschenk
n FLEURIGE -
vlees
en vies
en
een
Bosscheweg 514
TILBURG
Telefoon 22345
en van
id zijn
beter.
lik ook
INLICHTINGEN BIJ:
Piusstraat 96 Telefoon 23436
Reeds 35 jaar toonaangevend
sjaat,
naamd
forta
trillii
rieur
gewi
■deel
1 van de
gehot
ongeveer 20 gram ge
varieerd vv, 40+, 20+
kaas
met
dash-
geen
tende,
Dyane rijdt
daarna gaat
>/i I melk
11 I karneme
taptemelk, -yc
GOIRLE
Dr. Luger, v. Malsenstraat 15
Goirle Tel. 04247-453
Speciaalzaak voor
Bont en Reparaties
(geen spek)
seswaren
6 gram
(i/2 boterhambelegging)
telk of
yoghurt
■en. Veel
jen, het n
jntallen
te weinif
gema
t de 01
Aardappe
puree kar
Dezelfde hoeveelheden maar dan zoals
voedingsdeskundigen het graag gezien
hadden.
Groente: in
garine per
lekkerst.
van 12.00 - 12.30 uur
en van 17.30 - 18.00 uur
rlijke car-
;t evenals
?en volkomen
isch alledaags
dan 80
Istrijd voor
alle nlaat-
1
Vlees: magere vleessoorten (mager rund-, kalfs-, paarde-
vlees, lever, nier en tong) en niet te vergeten de magere
vis (wijting, schelvis, schol, kabeljauw) kunnen in vele
gevallen het duurdere mager vlees vervangen.
Als u een stukje doorregen vlees neemt, houd er
rekening mee dat u voor het bakken of braden met
nig vet kunt volstaan.
kon wor-
onder alle
)rgt er
mogelijke
handrem
geeft in
rtraging.
NYLON SLAAPZAK uni
met acryl-vulling die in de
uitrusting van iedere
kampeerder
thuis hoort.
TILBURG - HEUVELSTRAAT 50
(Hoek Willem ll-slraat)
DIERENARTSEN
Rasenberg. Bosscheweg 11
Enschot Tel.
Dierenkliniek „T
Capucijnenstrs
alleen na tel.
aardappelen,
zoals noten en
jer 10 gram vet.
TANDARTSEN
Droge, Spoorlaan 20
Spreekuurtijden:
zat. en zond.
ongeveer 12 gram
(1 boterhambelegging)
ongeveer 95 gram
mager rund-, varkens-
en kalfsvlees (of
magere vis)
ZATERDAG 25 MEI
Tot 10 uur ’s morgens is uw eigen huis
arts beschikbaar.
Van 10 uur 1
Dr. Bruisten,
Burg. v. i.L
Dr. v. Genderen-Stort,
Nwe. Bosscheweg 24
Dr. Janssen.
Hoefstraat 258
groente is maar een theelepel boter of mar-
persoon voldoende. De groente is dan het
Vraogygrotis odvies.-. -^
Noordhoekring 79
Uit een kleine berekening blijkt (volgens de statistiek),
dat er in de huishouding bijna twee pakjes margarine
of boter per persoon per week gebruikt worden. Gebak
en koekjes nemen hiervan een flinke portie voor hun
rekening. Het is zeer gewenst om deze hoeveelheid te
rug te brengen tot één pakje. Hiernaast wordt immers
nog olie gebruikt voor patates frites, chips, mayonaise
en allerhande slasausen en spijsvetten voor het braden
van vlees e.d. De laatste gegevens die we hebben over
het gebruik per persoon per dag zijn van 1966. Zonder
veel af te doen aan de smaak en aantrekkelijkheid van
de voeding, is het mogelijk een dergelijke voeding te
gebruiken die heel wat minder vet bevat. Onderstaand
schema geeft aan hoe we met aanhouding van de ge
bruikte hoeveelheden melk, kaas, vlees en vleeswaren
gemiddeld 50 gram vet per persoon per dag kunnen
„bezuinigen”.
K INDERKLEDING
TOT 10 JAAR
HARTVEROVEREND
IN 3/
De remmen
Dyat
lijft naast de
iktie, maar
prijs aange-
ine wil men de wen-
”:*roën-aanhangers,
vervullen,
z’n eigen
uiteraard niet
maar die de ech-
t in z’n ban houdt,
niet-conventionele
n, die veelal op-
inisch interessante
jaren vooruit zijn-
iben een bepaalde
zich gestaag uit-
met het merk
tevigt.
wij een andere auto gaan berijden moe
ten we ons instellen op de specifieke
karaktertrekken van die automobiel.
Dat is niet moeilijk, wel afwisselend.
De door ons geteste Dyane en vroeger
ook de 2 cv. verenigen zoveel aantrek
kelijkheden in zich, dat het iedere keer
weer een genoegen is erin te rijden, on
danks het gemis aan felle acceleratie
en een hoge topsnelheid. Dit wordt
ruimschoots vergoed door de vele an
dere voortreffelijke eigenschappen.
APOTHEKERS
Boerhave Apotheek,
Bosscheweg 464
Peterse Dings,
Westermarkt 7
Kevenaar,
Tilburgseweg 116a,
Goirle Tel. 04247- 390
dek het rijgedrag zo goed als niet be-
invloedt. Óp autosnelwegen, klinkerbe-
strating, een ongelijk wegdek of zelfs
wanneer men de normale weg verlaat
en het zanderige of modderige pad in
voelen de inzittènden hoege-
niet dat hun zit minder com-
tabel wordt doqr stoten of storende
lingen, die de vering aan het inte-
ir doorgeeft.
Hoe kunnen wij ons vetgebruik verminderen?
Dit kan op verschillende manieren. Het betekent in ieder
geval niet dat we nu helemaal geen boter of margarine
gaan gebruiken. Dat wil zeggen geen jus, geen boter of
margarine op het brood en de groente zo uit het water.
Tenslotte is er een zekere hoeveelheid van deze vetten
nodig om de maaltijden smakelijk te maken en om be-
nu paalde vitamines, die er in voorkomen, te kunnen op-
0 nemen. Er zijn wel andere manieren om aan een lager
a vetrantsoen te komen.
Melk: een gedeelte van de dagelijkse portie melk kan in
de vorm van karnemelk, taptemelk of taptemelkyoghurt
genomen worden.
Kaas:
De eisen die „de automobilist” aan een
automobiel stelt, zijn over het alge
meen zeer uiteenlopend. De karakters
van degenen die ze berijden eveneens.
Iemand die een Dyane of 2 cv. koopt
is zich terdege bewust van het hoe en
waarom van de keus. Iedere keer dat
jelen: bij gebakken aardappelen en
an de jus heel goed worden gemist.
In ons land wordt veel vet gebruikt. Uit gezondheids-
overweging kan men zeggen: ontstellend veel. Deskun-
digen nemen aan dat het toenemen van o.a. hart- en
a vaatziekten en suikerziekte te wijten is aan overvoeding.
Het vetgehalte van het dagelijks voedselpakket (alles in-
begrepen) bedroeg de laatste jaren gemiddeld 137 gram
a vet per persoon.
De eiwitrijke voedingsmiddelen, zoals melk en melkpro-
dukten, kaas, vlees, pluimvee, ei, vis en peulvruchten
a leverden ongeveer 45 gram vet. De zichtbare vetten, zo-
als margarine, boter, spijsoliën en -vetten, spek en
room droegen ongeveer 80 gram vet bij.
De koolhydraatrijke produkten zoals brood, -
rijst, bindmiddelen en enkele diversen
cacao leverden samen nog eens ongevee
het als vanzelf en de goede synchroni
satie maakt het schakelen tot een ge
noegen. Veel geschakeld moet er wel
worden, het motortje dat met vrij hoge
toerentallen draait, protesteert wan
neer er te weinig van de versnellingen
gebruik gemaakt wordt. In tegenstel
ling met de oudere uitvoeringen van de
2 cv. kan nu vanaf de vrijloop op de
vierde versnelling geschakeld worden;
voorheen diende men via de derde ver
snelling de vierde te bereiken. Met te
rugschakelen was dit ook het geval. De
eerste versnelling is niet gesynchroni
seerd, zodat deze pas bij stapvoets rij
den zonder lawaai in te schakelen is.
tijdens vakanties - wanneer men ge
bruik maakt van luchtbedden - com
fortabel slapen.
melk, karnemelk,
yoghurt, taptemelk
f Hobbyisten OPGELET, ER LIGT WINST VOOR U KLAAR
Als u lid wordt van onze hobbyclub, krijgt u bij ons gedurende een
opgereedschappen, ijzerwaren, (div.) fiets- en bromfietsonderde
len, verfwaren en behang, elektromateriaal, land- en tuinbouwartikelen,
tuinmeubelen en campingartikelen en hardboard, zachtboard, triplex,
spaanplaat etc. etc.
110,
'el. 04251 - 648
..Den Herd”,
raat 76a
afspraak.
Motoren die bewezen hebben zonder
noemenswaardige reparaties vele tien
duizenden kilometers mee te kunnen
gaan, moet men niet snel gaan veran
deren. In de loop der twintig jaar zijn
alleen kleinere wijzigingen aangebracht
die hét vermogen deden stijgen, waar
door de rijcapaciteiten aanmerkelijk
verbeterden. De Dyane heeft een ver
mogen van 21 pk., dat is 3 pk. meer
dan de laatste 2 cv. uitvoering. Men
heeft dit bereikt door het toerental
iets op te voeren, dé kleppen te ver
groten en de nokkenas te wijzigen. De
krukas werd verzwaard om het hogere
toerental te kunnen opvangen en om
niet de levensduur te beïnvloeden.
Op het moment dat we deze test
schreven werd de Dyane leverbaar met
de Ami-motor, hetgeen voor veie auto
mobilisten bijzonder interessant nieuws
is. De-eil. mhoitd van-deze motor be
draagt 600 cc. met een vermoger
28 pk. Acceleratie en topsnelheid
bij deze uitvoering aanmerkelijk I
hetgeen impliceert dat het verbrui!
hoger is komen te liggen. Ruim 1 10 km
kan gemakkelijk als kruissnelheid aan
gehouden worden. De Azam bezitters
(dit was een 2 cv. met Ami motor) be
hoeven nu niet bij aanschaf van een
Dyane genoegen te nemen met de klei
nere motor. De Azam die destijds al
leen bestemd was voor de Benelux-
markt is na het verschijnen van de
Dyane uit produktie genomen. Daar
entegen zal de Dyane met grotere mo-
tor in de gehele wereld leverbaar zijn.
De inleiding bij het punt „motor" is
ook op deze zwaardere krachtbron van
toepassing. Deze draait al vanaf 1961
in de Ami en lang voor die tijd in
proefwagens zodat problemen, moch
ten die zich voorgedaan hebben, al
lang tot het verleden behoren.
De carrosserie
De verwarming en ventilatie
In het jaargetijde, wanneer ’s morgens
en ook overdag de ruiten bevroren kun
nen zijn, is een goede verwarming heel
belangrijk. Bij automobielen met lucht-
gekoelde motoren is dit altijd een vrij
zwak punt geweest. Langzamerhand
verbeterde dit meer en meer. Een
krachtige meerbladige ventilator met
een groot nuttig oppervlak, die snel
ronddraait is de belangrijkste stuwings-
bron voor het verwarmen van het in
terieur. Was dit bij de 2 cv. jammer
genoeg niet één van de sterkste punten,
de Dyane is wat dat betreft belangrijk
vooruit gegaan. Het principe is gelijk
aan de 2 cv., echter de metalen venti
lator die op de krukas gemonteerd zit
is vervangen door een van kunststof
met meer schoepen en een groter op
pervlak. Bij een redelijk toerental is de
luchtstroom nu van een dusdanige
kracht, dat wanneer de motor z’n be-
drijfstemperatuur heeft, de voorruit
snel ontdooit en het interieur behaag
lijk wordt. Ook de rijsnelheid oefent
inog enige invloed uit. Wanneer op de
weg een snelheid van 70 a 80 km aan
gehouden wordt, neemt de kracht van
de luchtstroom toe en versterkt de cir
culatie in de passagiersruimte. De in
zittenden zullen geen reden meer tot
klagen hebben over de getroffen voor
zieningen, ook al omdat de portieren
en ramen beter sluiten.
Eindoordeel
Bij Citroen automobielen zijn de rem
men nooit 'n probleem geweest. Welk
type men ook bezit, de remmen be
horen tot de beste die toegepast wor
den. Bij de Dyane zijn het rondom
trommelremmen, die deze auto tot stil
stand moeten brengen. De remmen zijn
ruim bemeten, hebben dus een groot
remoppervlak én voldoen uitstekend.
Aan de voorzijde zijn de remmen aan
het aandrijvinjggedeelta^Jietdiffcren-
tieélnuis) bevestigd'. De rernïïracfït
wordt via de aandrijfassen op de voor
wielen overgebracht. D'eze constructie,
die naast Citroën door meerdere mer
ken toegepast wordt, vermindert het
onafgeveerde gewicht van de wielen en
heeft als voordeel dat de constructie bij
de draaipunten van de yoorwielophan-
ging eenvoudiger gehouden
den. De remvertraging blijft
omstandigheden zeer goed en zor
voor dat de auto in de kortst
tijd tof stilstand komt. De
werkt op de voorwielen en ge
noodgevallen een zeer goede vertia
De versnellingen
Het afwijkende schakelpatroon,
een handle die midden uit het
board steekt, geeft bij het gebruik
enkel probleem. Voor ’n onbeker
die voor het eerst met de
is het even wennen, maar
Gemiddelde hoeveelheden per persoon per
dag zoals op het moment gebruikt wordt
started o.m.: Rik van Looy, Peter Post,
Leo Duyndqm, Wagtmans, Steevens, De
Roo, Zoontjes, Junkerman, Kurtde, Boons
(kampioen van België), Cooremon (win
naar *67) enz. enz., alsmede ploegdeel-
aorne van Willem H-Gazelle, Caballero,
smith’s, Batavus-Continental, Mann-Grun-
Jig, Falcon (Eng.). Totaal meer
vertrekkers. Vooraf een wedst-
nieuwelingen en amateurs met on
ielijke en streekfavorieten.
gerust met homokinetische kruiskoppe
lingen, waarvan er aan beide kanten
van het differentieel twee zijn aange
bracht; één direct bij het wiel en één
aan de remtrommel. Deze maken het
sturen dus ook het rijden veel aange
namer. Bochten en wegoneffenhcden
worden beslist niet meer doorgegeven
aan het interieur. De op de Dyane toe
gepaste kruiskoppelingen zijn hofcge-
naamd niet aan slijtage onderhevig,
omdat deze geheel in rubberhoezen
verpakt zijn zodat vuil en vocht niét
binnen kunnen dringen.
Hetgeen in bovenstaande regels ge
schreven werd heeft betrekking op de
2 cv. Aangezien het hier een test met
de Dyane betreft, die ook al deze eigen
schappen bezit, maar daarnaast nog
enkele andere details heeft, die deze
automobiel „op zich” nog aantrekke
lijker maken, beperken we ons zoveel
mogelijk om uitsluitend de Dyane ver
der te belichten. De 2 cv. blijft
nieuwe Dyane in produktie
wordt voor een lagere pr.,..
boden. Met de Dyar -
sen van fervente Citroen-,
die een luxere eend willen.
Ieder Citroën-type heeft
aparte vormgeving, die
een ieder aanspreekt,
te Citroën-enthousiast
De fabrieken die 1
automobielen bouwen,
vallen door hun techn
constructies en vele j
de carrosserieën hebt
interessenkring, die
breidt en die de binding
door de jaren heen verste
De wegligging
Bij veel punten zal men automatisch
de „eend”-constructie principes tegen
komen, omdat de meeste technische
details afgeleid zijn van de 2 cv. De
Dyane is zonder twijfel één der weinige
automobielen, zoals trouwens alle Ci-
troënprodukten, waarbij het type weg-
Dit jaar, in de maand oktober, is het twintig jaar geleden dat de
Citroën Fabrieken ten tijde van de Parijse Auto-salon met de 2 cv.
uitkwamen. André Citroën, de grondlegger van deze beroemde
automobielfabriek en schepper van vele geniale ontwerpen, heeft 1
dit unieke ontwerp niet van nabij kunnen meemaken. Het is zeer
wel mogelijk dat zijn ideeën in de vroegere jaren al de grondslag
gelegd hebben voor een licht, comfortabel en zuinig automobieltje, 1
dat naast deze aantrekkelijke eigenschappen ook een lange levens
duur moest hebben. Dit laatste, maar vooral ook de andere punten
zijn voor veel automobilisten van essentieel belang om te kunnen
autorijden. Het onderhoud, het verbruik, de wegenbelasting en de
verzekering zijn steeds weerkerende financiële lasten, die men zo
laag mogelijk wil houden. Daarnaast wil men comfortabel rijden,
liefst een automobiel bezitten met vier portieren, een open dak en
vele andere het autorijden aangenaam makende attributen in „zijn”
auto aantreffen, in feite dan een schaap met 5 poten.
Al deze opsommingen werden door de Citroen constructeurs on
derkend en in deze modellen verwerkt. Het moet voor deze fabriek
een buitengewoon voorrecht zijn dat men over zulke deskundige en
vooruitstrevende ontwerpers beschikt die automobielontwerpen
creëren, die zowel mechanisch als qua uiterlijk meer dan twintig
jaar meegaan en dan nog geenszins verouderd zijn.
Brood: margarine en boter op kamertemperatuur ge
bracht, smeren heel dun uit, zonder dat men het brood
Het chassis van de Dyane bestaat uit
een doosvormige ligger, met aan de ene
kant (voorzijde) een ruimte waarin de
motor en de aandrijvingsorganen zijn
ondergebracht en aan de andere kant
(achterzijde) een uitsparing waarin de
benzinetank en het reservewiel opge
borgen zijn. Waar het doosvormige
lichaam de beplating heeft als fundatie
voor dp stevigheid van het chassis, zijn
de voor- en achterwielophanging inclu
sief de veer-elementen geplaatst. Mede
door de voorwielaandrijving is de weg
ligging buitengewoon goed. De carros
serie helt in snel genomen bochten be
hoorlijk over; voor een toeschouwer is
dat veel spectaculairder dan voor de
inzittenden. De wielen zullen, hoe ex
treem snel een bocht ook genomerf
wordt, nooit het contact met het weg
dek verliezen. De volmaakte wijze van
wielophanging en de grote afstand die
de wielarmen in- en uitverend kunnen
maken, zorgen èrvoor dat de wielen
altijd het contact met het straatopper-
vlak behouden. Ook is dit mede te dan
ken aan de unieke manier waarop de
veerelementen geplaatst zijn. Evenals
de 2 cv. heeft de Dyane 2 horizontaal
aangebrachte telescopische schok-
brekers. die ’t deinen bij sterk remmen
of het rijden over oneffen wegdekken
snel en 'afdoend dempen. De besturing
werkt zeer direct en de wijze van over
brenging geeft de bestuurder een goed
contact met de weg. De Dyane is uit-
De vormgeving, die de uiterl
rosserielijnen beheerst, wijkt
bij de andere Citroën-typer
af van hetgeen als stilistisc
beschouwd wordt.
Degeen, die verantwoordelijk was voor
het woord „lelijke eend” en die de Ci
troën type aanduiding 2 cv. in de volks
mond snel deed vergeten, kan moeilijk
de Dyane omdopen in een mooie eend.
De functionaliteit van een model staat
bij Citroën als dwingende eis voorop.
Vele punten die bij de 2cv. kritiek kon-'x
den opleveren omdat ze misschien iets 9
te eenvoudig uitgevoerd waren, zijn bij
de Dyane aanmerkelijk verbeterd. De a
portieren zijn robuuster uitgevoerd en
sluiten beter. De achterklep scharniert W
nu boven aan de daklijn, waardoor de
toegankelijkheid minstens 80 pct. a
groter is geworden. Het roldak kan r w
voor een gedeelte van binnen uit g-
opend worden. De zittingen zijn onder 9
het rijden verstelbaar. De pedalen zijn A
hangend uitgevoerd, waardoor er geen
buitenlucht meer in het interieur kan
komen. Het dashboard doet smaakvol- Kaas: afwisseling in het gebruik van volvette, 40 r
ler aan. hetgeen mede ook te danken magere korstloze of 201- Leidse kaas draagt ook
is aan een prettiger aandoend stuur- steentje bij.
wiel. Beide zijn in zwarte kleur uitge-
voerd waardoor hinderlijke reflecties 9
vermeden worden. Het reservewiel zit A
keurig onder de motorkap opgeborgen,
waardoor de kofferruimte meer moge- J
lijkheden biedt. 9
Beide zitbanken zijn gemakkelijk uit-
neembaar, hetgeenvoor pick-nicks
buiten de auto de mogelijkheid biedt J
comfortabel te zitten. Op de vlakke
vloer die ontstaat kan men eventueel A
Dr. v. d. Laan,
Gasthuisring 18
ZONDAG 26 MEI
Van zondag 8.00 uur tot maandagoch
tend 8.00 uur:
Dr. Gerbranda,
Bredaseweg 253
Dr. Ebeling,
St.-Josephstraat 12
Dr. v. Putten,
Koestraat 142
Dr. Boelaars,
Goirkestraat 185