I I 24J5 DE DYANE IS EEN EEND MET EEN MOOI JASJE I het gezin Vetgebruik kan worden verminderd GRATIS!! GRATIS!! GRATIS!! GRATIS!! in 108 1 TILBURG N.S.-PLEIN 43 KLEDINGMAGAZIJN STAD TILBURG 'Z; Eigenschappen van een eend HET KOMPAS VOOR DE VROUW: Pyjama-zak In De Leren Zool zan stroom de verkoop, les te zien. iervinden Ikom. GRATIS SPORTHEMD bij aankoop van HERENKOSTUUM PRIJZEN: fl. 59, 69,- 79,- 89,- 98 Dokters weekenddienst lelemaal in. maken aan staat. Ria van Dijk I i HOBBYSHOP HET KOMPAS PR:JS M 10% korting dl Ti i 1968 - pagina 12 Woensdag 22 mei 1968 - pagina 13 DE TILBURGSE KOERIER (zuiver scheerwollen - terlenka - trevira) Tel. 21215 IDDY Tel. 23242 Tel. 20474 Tel. 20724 Tel. 25346 Tel. 20483 HEUVELSTR. 120 - TILBURG Tel. 23313 Tel. 72165 d'--‘ >urg, tot zondagochtend 8.00 Tel. 32867 tel. (04257) 337 Meursstraat 53 Tel. 70186 Tel. 23662 De motor Tel. 20212 29 mei HEEFT WEER IETS NIEUWS VOOR U BEHANG VERF (auto)LAK DONA-KNIKNIE [GOOI GEEN EXTRA WINST WEG, MAAR WORDT LID VAN ONZE HOBBYCLUB de man van 't vak Tel. 24556 GEBRUIK WAT MINDER VET KLEURIGE aardappel- etc. etc. 3,95 slechts bij DROGISTERIJ Produkt de vet aandeel vet aandeel consumptiemelk yoghurt, tapten- e.d. ruim 4 dl 12 gram 9 gram ongeveer 20 gram kaas 5 gram 4 gram ongeveer 95 gram 17 gram igen 6 gram OP ZONDAG 26 MEI TE RIJEN boter en margarine 33 gram ongeveer 65 gram 52 gram ongeveer 40 gram spijs- en slachtvenen 1 eetlepel 12 gram 72 eetlepel 6 gram spijsoliën (chips, frites, slasausen) 3 gram ruim eetlepel 8 gram Vi eetlepel 4 gram 9 gram Totaal Totaal 65 gram vet 115 gram vet MARTIN HUYBREGTS Telefoon 26794 Noord straat 65 als Mary Poppins Walt Disney-figuren The Flintstones Een origineel en leuk geschenk n FLEURIGE - vlees en vies en een Bosscheweg 514 TILBURG Telefoon 22345 en van id zijn beter. lik ook INLICHTINGEN BIJ: Piusstraat 96 Telefoon 23436 Reeds 35 jaar toonaangevend sjaat, naamd forta trillii rieur gewi ■deel 1 van de gehot ongeveer 20 gram ge varieerd vv, 40+, 20+ kaas met dash- geen tende, Dyane rijdt daarna gaat >/i I melk 11 I karneme taptemelk, -yc GOIRLE Dr. Luger, v. Malsenstraat 15 Goirle Tel. 04247-453 Speciaalzaak voor Bont en Reparaties (geen spek) seswaren 6 gram (i/2 boterhambelegging) telk of yoghurt ■en. Veel jen, het n jntallen te weinif gema t de 01 Aardappe puree kar Dezelfde hoeveelheden maar dan zoals voedingsdeskundigen het graag gezien hadden. Groente: in garine per lekkerst. van 12.00 - 12.30 uur en van 17.30 - 18.00 uur rlijke car- ;t evenals ?en volkomen isch alledaags dan 80 Istrijd voor alle nlaat- 1 Vlees: magere vleessoorten (mager rund-, kalfs-, paarde- vlees, lever, nier en tong) en niet te vergeten de magere vis (wijting, schelvis, schol, kabeljauw) kunnen in vele gevallen het duurdere mager vlees vervangen. Als u een stukje doorregen vlees neemt, houd er rekening mee dat u voor het bakken of braden met nig vet kunt volstaan. kon wor- onder alle )rgt er mogelijke handrem geeft in rtraging. NYLON SLAAPZAK uni met acryl-vulling die in de uitrusting van iedere kampeerder thuis hoort. TILBURG - HEUVELSTRAAT 50 (Hoek Willem ll-slraat) DIERENARTSEN Rasenberg. Bosscheweg 11 Enschot Tel. Dierenkliniek „T Capucijnenstrs alleen na tel. aardappelen, zoals noten en jer 10 gram vet. TANDARTSEN Droge, Spoorlaan 20 Spreekuurtijden: zat. en zond. ongeveer 12 gram (1 boterhambelegging) ongeveer 95 gram mager rund-, varkens- en kalfsvlees (of magere vis) ZATERDAG 25 MEI Tot 10 uur ’s morgens is uw eigen huis arts beschikbaar. Van 10 uur 1 Dr. Bruisten, Burg. v. i.L Dr. v. Genderen-Stort, Nwe. Bosscheweg 24 Dr. Janssen. Hoefstraat 258 groente is maar een theelepel boter of mar- persoon voldoende. De groente is dan het Vraogygrotis odvies.-. -^ Noordhoekring 79 Uit een kleine berekening blijkt (volgens de statistiek), dat er in de huishouding bijna twee pakjes margarine of boter per persoon per week gebruikt worden. Gebak en koekjes nemen hiervan een flinke portie voor hun rekening. Het is zeer gewenst om deze hoeveelheid te rug te brengen tot één pakje. Hiernaast wordt immers nog olie gebruikt voor patates frites, chips, mayonaise en allerhande slasausen en spijsvetten voor het braden van vlees e.d. De laatste gegevens die we hebben over het gebruik per persoon per dag zijn van 1966. Zonder veel af te doen aan de smaak en aantrekkelijkheid van de voeding, is het mogelijk een dergelijke voeding te gebruiken die heel wat minder vet bevat. Onderstaand schema geeft aan hoe we met aanhouding van de ge bruikte hoeveelheden melk, kaas, vlees en vleeswaren gemiddeld 50 gram vet per persoon per dag kunnen „bezuinigen”. K INDERKLEDING TOT 10 JAAR HARTVEROVEREND IN 3/ De remmen Dyat lijft naast de iktie, maar prijs aange- ine wil men de wen- ”:*roën-aanhangers, vervullen, z’n eigen uiteraard niet maar die de ech- t in z’n ban houdt, niet-conventionele n, die veelal op- inisch interessante jaren vooruit zijn- iben een bepaalde zich gestaag uit- met het merk tevigt. wij een andere auto gaan berijden moe ten we ons instellen op de specifieke karaktertrekken van die automobiel. Dat is niet moeilijk, wel afwisselend. De door ons geteste Dyane en vroeger ook de 2 cv. verenigen zoveel aantrek kelijkheden in zich, dat het iedere keer weer een genoegen is erin te rijden, on danks het gemis aan felle acceleratie en een hoge topsnelheid. Dit wordt ruimschoots vergoed door de vele an dere voortreffelijke eigenschappen. APOTHEKERS Boerhave Apotheek, Bosscheweg 464 Peterse Dings, Westermarkt 7 Kevenaar, Tilburgseweg 116a, Goirle Tel. 04247- 390 dek het rijgedrag zo goed als niet be- invloedt. Óp autosnelwegen, klinkerbe- strating, een ongelijk wegdek of zelfs wanneer men de normale weg verlaat en het zanderige of modderige pad in voelen de inzittènden hoege- niet dat hun zit minder com- tabel wordt doqr stoten of storende lingen, die de vering aan het inte- ir doorgeeft. Hoe kunnen wij ons vetgebruik verminderen? Dit kan op verschillende manieren. Het betekent in ieder geval niet dat we nu helemaal geen boter of margarine gaan gebruiken. Dat wil zeggen geen jus, geen boter of margarine op het brood en de groente zo uit het water. Tenslotte is er een zekere hoeveelheid van deze vetten nodig om de maaltijden smakelijk te maken en om be- nu paalde vitamines, die er in voorkomen, te kunnen op- 0 nemen. Er zijn wel andere manieren om aan een lager a vetrantsoen te komen. Melk: een gedeelte van de dagelijkse portie melk kan in de vorm van karnemelk, taptemelk of taptemelkyoghurt genomen worden. Kaas: De eisen die „de automobilist” aan een automobiel stelt, zijn over het alge meen zeer uiteenlopend. De karakters van degenen die ze berijden eveneens. Iemand die een Dyane of 2 cv. koopt is zich terdege bewust van het hoe en waarom van de keus. Iedere keer dat jelen: bij gebakken aardappelen en an de jus heel goed worden gemist. In ons land wordt veel vet gebruikt. Uit gezondheids- overweging kan men zeggen: ontstellend veel. Deskun- digen nemen aan dat het toenemen van o.a. hart- en a vaatziekten en suikerziekte te wijten is aan overvoeding. Het vetgehalte van het dagelijks voedselpakket (alles in- begrepen) bedroeg de laatste jaren gemiddeld 137 gram a vet per persoon. De eiwitrijke voedingsmiddelen, zoals melk en melkpro- dukten, kaas, vlees, pluimvee, ei, vis en peulvruchten a leverden ongeveer 45 gram vet. De zichtbare vetten, zo- als margarine, boter, spijsoliën en -vetten, spek en room droegen ongeveer 80 gram vet bij. De koolhydraatrijke produkten zoals brood, - rijst, bindmiddelen en enkele diversen cacao leverden samen nog eens ongevee het als vanzelf en de goede synchroni satie maakt het schakelen tot een ge noegen. Veel geschakeld moet er wel worden, het motortje dat met vrij hoge toerentallen draait, protesteert wan neer er te weinig van de versnellingen gebruik gemaakt wordt. In tegenstel ling met de oudere uitvoeringen van de 2 cv. kan nu vanaf de vrijloop op de vierde versnelling geschakeld worden; voorheen diende men via de derde ver snelling de vierde te bereiken. Met te rugschakelen was dit ook het geval. De eerste versnelling is niet gesynchroni seerd, zodat deze pas bij stapvoets rij den zonder lawaai in te schakelen is. tijdens vakanties - wanneer men ge bruik maakt van luchtbedden - com fortabel slapen. melk, karnemelk, yoghurt, taptemelk f Hobbyisten OPGELET, ER LIGT WINST VOOR U KLAAR Als u lid wordt van onze hobbyclub, krijgt u bij ons gedurende een opgereedschappen, ijzerwaren, (div.) fiets- en bromfietsonderde len, verfwaren en behang, elektromateriaal, land- en tuinbouwartikelen, tuinmeubelen en campingartikelen en hardboard, zachtboard, triplex, spaanplaat etc. etc. 110, 'el. 04251 - 648 ..Den Herd”, raat 76a afspraak. Motoren die bewezen hebben zonder noemenswaardige reparaties vele tien duizenden kilometers mee te kunnen gaan, moet men niet snel gaan veran deren. In de loop der twintig jaar zijn alleen kleinere wijzigingen aangebracht die hét vermogen deden stijgen, waar door de rijcapaciteiten aanmerkelijk verbeterden. De Dyane heeft een ver mogen van 21 pk., dat is 3 pk. meer dan de laatste 2 cv. uitvoering. Men heeft dit bereikt door het toerental iets op te voeren, dé kleppen te ver groten en de nokkenas te wijzigen. De krukas werd verzwaard om het hogere toerental te kunnen opvangen en om niet de levensduur te beïnvloeden. Op het moment dat we deze test schreven werd de Dyane leverbaar met de Ami-motor, hetgeen voor veie auto mobilisten bijzonder interessant nieuws is. De-eil. mhoitd van-deze motor be draagt 600 cc. met een vermoger 28 pk. Acceleratie en topsnelheid bij deze uitvoering aanmerkelijk I hetgeen impliceert dat het verbrui! hoger is komen te liggen. Ruim 1 10 km kan gemakkelijk als kruissnelheid aan gehouden worden. De Azam bezitters (dit was een 2 cv. met Ami motor) be hoeven nu niet bij aanschaf van een Dyane genoegen te nemen met de klei nere motor. De Azam die destijds al leen bestemd was voor de Benelux- markt is na het verschijnen van de Dyane uit produktie genomen. Daar entegen zal de Dyane met grotere mo- tor in de gehele wereld leverbaar zijn. De inleiding bij het punt „motor" is ook op deze zwaardere krachtbron van toepassing. Deze draait al vanaf 1961 in de Ami en lang voor die tijd in proefwagens zodat problemen, moch ten die zich voorgedaan hebben, al lang tot het verleden behoren. De carrosserie De verwarming en ventilatie In het jaargetijde, wanneer ’s morgens en ook overdag de ruiten bevroren kun nen zijn, is een goede verwarming heel belangrijk. Bij automobielen met lucht- gekoelde motoren is dit altijd een vrij zwak punt geweest. Langzamerhand verbeterde dit meer en meer. Een krachtige meerbladige ventilator met een groot nuttig oppervlak, die snel ronddraait is de belangrijkste stuwings- bron voor het verwarmen van het in terieur. Was dit bij de 2 cv. jammer genoeg niet één van de sterkste punten, de Dyane is wat dat betreft belangrijk vooruit gegaan. Het principe is gelijk aan de 2 cv., echter de metalen venti lator die op de krukas gemonteerd zit is vervangen door een van kunststof met meer schoepen en een groter op pervlak. Bij een redelijk toerental is de luchtstroom nu van een dusdanige kracht, dat wanneer de motor z’n be- drijfstemperatuur heeft, de voorruit snel ontdooit en het interieur behaag lijk wordt. Ook de rijsnelheid oefent inog enige invloed uit. Wanneer op de weg een snelheid van 70 a 80 km aan gehouden wordt, neemt de kracht van de luchtstroom toe en versterkt de cir culatie in de passagiersruimte. De in zittenden zullen geen reden meer tot klagen hebben over de getroffen voor zieningen, ook al omdat de portieren en ramen beter sluiten. Eindoordeel Bij Citroen automobielen zijn de rem men nooit 'n probleem geweest. Welk type men ook bezit, de remmen be horen tot de beste die toegepast wor den. Bij de Dyane zijn het rondom trommelremmen, die deze auto tot stil stand moeten brengen. De remmen zijn ruim bemeten, hebben dus een groot remoppervlak én voldoen uitstekend. Aan de voorzijde zijn de remmen aan het aandrijvinjggedeelta^Jietdiffcren- tieélnuis) bevestigd'. De rernïïracfït wordt via de aandrijfassen op de voor wielen overgebracht. D'eze constructie, die naast Citroën door meerdere mer ken toegepast wordt, vermindert het onafgeveerde gewicht van de wielen en heeft als voordeel dat de constructie bij de draaipunten van de yoorwielophan- ging eenvoudiger gehouden den. De remvertraging blijft omstandigheden zeer goed en zor voor dat de auto in de kortst tijd tof stilstand komt. De werkt op de voorwielen en ge noodgevallen een zeer goede vertia De versnellingen Het afwijkende schakelpatroon, een handle die midden uit het board steekt, geeft bij het gebruik enkel probleem. Voor ’n onbeker die voor het eerst met de is het even wennen, maar Gemiddelde hoeveelheden per persoon per dag zoals op het moment gebruikt wordt started o.m.: Rik van Looy, Peter Post, Leo Duyndqm, Wagtmans, Steevens, De Roo, Zoontjes, Junkerman, Kurtde, Boons (kampioen van België), Cooremon (win naar *67) enz. enz., alsmede ploegdeel- aorne van Willem H-Gazelle, Caballero, smith’s, Batavus-Continental, Mann-Grun- Jig, Falcon (Eng.). Totaal meer vertrekkers. Vooraf een wedst- nieuwelingen en amateurs met on ielijke en streekfavorieten. gerust met homokinetische kruiskoppe lingen, waarvan er aan beide kanten van het differentieel twee zijn aange bracht; één direct bij het wiel en één aan de remtrommel. Deze maken het sturen dus ook het rijden veel aange namer. Bochten en wegoneffenhcden worden beslist niet meer doorgegeven aan het interieur. De op de Dyane toe gepaste kruiskoppelingen zijn hofcge- naamd niet aan slijtage onderhevig, omdat deze geheel in rubberhoezen verpakt zijn zodat vuil en vocht niét binnen kunnen dringen. Hetgeen in bovenstaande regels ge schreven werd heeft betrekking op de 2 cv. Aangezien het hier een test met de Dyane betreft, die ook al deze eigen schappen bezit, maar daarnaast nog enkele andere details heeft, die deze automobiel „op zich” nog aantrekke lijker maken, beperken we ons zoveel mogelijk om uitsluitend de Dyane ver der te belichten. De 2 cv. blijft nieuwe Dyane in produktie wordt voor een lagere pr.,.. boden. Met de Dyar - sen van fervente Citroen-, die een luxere eend willen. Ieder Citroën-type heeft aparte vormgeving, die een ieder aanspreekt, te Citroën-enthousiast De fabrieken die 1 automobielen bouwen, vallen door hun techn constructies en vele j de carrosserieën hebt interessenkring, die breidt en die de binding door de jaren heen verste De wegligging Bij veel punten zal men automatisch de „eend”-constructie principes tegen komen, omdat de meeste technische details afgeleid zijn van de 2 cv. De Dyane is zonder twijfel één der weinige automobielen, zoals trouwens alle Ci- troënprodukten, waarbij het type weg- Dit jaar, in de maand oktober, is het twintig jaar geleden dat de Citroën Fabrieken ten tijde van de Parijse Auto-salon met de 2 cv. uitkwamen. André Citroën, de grondlegger van deze beroemde automobielfabriek en schepper van vele geniale ontwerpen, heeft 1 dit unieke ontwerp niet van nabij kunnen meemaken. Het is zeer wel mogelijk dat zijn ideeën in de vroegere jaren al de grondslag gelegd hebben voor een licht, comfortabel en zuinig automobieltje, 1 dat naast deze aantrekkelijke eigenschappen ook een lange levens duur moest hebben. Dit laatste, maar vooral ook de andere punten zijn voor veel automobilisten van essentieel belang om te kunnen autorijden. Het onderhoud, het verbruik, de wegenbelasting en de verzekering zijn steeds weerkerende financiële lasten, die men zo laag mogelijk wil houden. Daarnaast wil men comfortabel rijden, liefst een automobiel bezitten met vier portieren, een open dak en vele andere het autorijden aangenaam makende attributen in „zijn” auto aantreffen, in feite dan een schaap met 5 poten. Al deze opsommingen werden door de Citroen constructeurs on derkend en in deze modellen verwerkt. Het moet voor deze fabriek een buitengewoon voorrecht zijn dat men over zulke deskundige en vooruitstrevende ontwerpers beschikt die automobielontwerpen creëren, die zowel mechanisch als qua uiterlijk meer dan twintig jaar meegaan en dan nog geenszins verouderd zijn. Brood: margarine en boter op kamertemperatuur ge bracht, smeren heel dun uit, zonder dat men het brood Het chassis van de Dyane bestaat uit een doosvormige ligger, met aan de ene kant (voorzijde) een ruimte waarin de motor en de aandrijvingsorganen zijn ondergebracht en aan de andere kant (achterzijde) een uitsparing waarin de benzinetank en het reservewiel opge borgen zijn. Waar het doosvormige lichaam de beplating heeft als fundatie voor dp stevigheid van het chassis, zijn de voor- en achterwielophanging inclu sief de veer-elementen geplaatst. Mede door de voorwielaandrijving is de weg ligging buitengewoon goed. De carros serie helt in snel genomen bochten be hoorlijk over; voor een toeschouwer is dat veel spectaculairder dan voor de inzittenden. De wielen zullen, hoe ex treem snel een bocht ook genomerf wordt, nooit het contact met het weg dek verliezen. De volmaakte wijze van wielophanging en de grote afstand die de wielarmen in- en uitverend kunnen maken, zorgen èrvoor dat de wielen altijd het contact met het straatopper- vlak behouden. Ook is dit mede te dan ken aan de unieke manier waarop de veerelementen geplaatst zijn. Evenals de 2 cv. heeft de Dyane 2 horizontaal aangebrachte telescopische schok- brekers. die ’t deinen bij sterk remmen of het rijden over oneffen wegdekken snel en 'afdoend dempen. De besturing werkt zeer direct en de wijze van over brenging geeft de bestuurder een goed contact met de weg. De Dyane is uit- De vormgeving, die de uiterl rosserielijnen beheerst, wijkt bij de andere Citroën-typer af van hetgeen als stilistisc beschouwd wordt. Degeen, die verantwoordelijk was voor het woord „lelijke eend” en die de Ci troën type aanduiding 2 cv. in de volks mond snel deed vergeten, kan moeilijk de Dyane omdopen in een mooie eend. De functionaliteit van een model staat bij Citroën als dwingende eis voorop. Vele punten die bij de 2cv. kritiek kon-'x den opleveren omdat ze misschien iets 9 te eenvoudig uitgevoerd waren, zijn bij de Dyane aanmerkelijk verbeterd. De a portieren zijn robuuster uitgevoerd en sluiten beter. De achterklep scharniert W nu boven aan de daklijn, waardoor de toegankelijkheid minstens 80 pct. a groter is geworden. Het roldak kan r w voor een gedeelte van binnen uit g- opend worden. De zittingen zijn onder 9 het rijden verstelbaar. De pedalen zijn A hangend uitgevoerd, waardoor er geen buitenlucht meer in het interieur kan komen. Het dashboard doet smaakvol- Kaas: afwisseling in het gebruik van volvette, 40 r ler aan. hetgeen mede ook te danken magere korstloze of 201- Leidse kaas draagt ook is aan een prettiger aandoend stuur- steentje bij. wiel. Beide zijn in zwarte kleur uitge- voerd waardoor hinderlijke reflecties 9 vermeden worden. Het reservewiel zit A keurig onder de motorkap opgeborgen, waardoor de kofferruimte meer moge- J lijkheden biedt. 9 Beide zitbanken zijn gemakkelijk uit- neembaar, hetgeenvoor pick-nicks buiten de auto de mogelijkheid biedt J comfortabel te zitten. Op de vlakke vloer die ontstaat kan men eventueel A Dr. v. d. Laan, Gasthuisring 18 ZONDAG 26 MEI Van zondag 8.00 uur tot maandagoch tend 8.00 uur: Dr. Gerbranda, Bredaseweg 253 Dr. Ebeling, St.-Josephstraat 12 Dr. v. Putten, Koestraat 142 Dr. Boelaars, Goirkestraat 185

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1968 | | pagina 11