elmans
'Luxaflex' jaloezieën
besparen uw interieur veel zonneleed
Ill
KNEGTEL RINGBAAN
c
MDERS
dö re mi
Hé
MEERDERE
UITVOERINGEN
De kracht van DOREAAI is:
GOEDKOOP
LET OP ONZE SPECIALE ETALAGE
De Spaarzame Kant:
rlijk
Een hoge topsnelheid hóeft niet duur
te zijn. Kom maar eens
rijden in de nieuwe Ford Escort.
am 85
am 99
am 85
Ford kijkt met nieuwe
Escort ver in de toekomst
1968 - pagina 6
Donderdag 28 maart 1968 - pagina 7
detilburgsekoerier
de man van 't vak
Het interieur
De modellenreeks
E.E.G.
JMOBYLETTE!
TELEFOON 24775
Laag geluidsniveau
goedkoper BIJ: Grammofoonhandel
DE SLEUTEL TOT
GOEDKOOP MUZIEKGENOT
Tel. 33112
Heuvel 35 - Tel. 21660 Spoorlaan 175
lartjesreep
Erkend leverancier van:
rartjesreep
I
lartjesreep
el
Aluminium jaloezieën
TILBURG
ST.-ANNAPLEIN 16
TELEFOON 30617
j
60
Pasen)
Vakantieplannen
voor Oostenrijk
onderhoud vraagt. Zo'n
naar. U hebt wel de
omfortl Dat demonstreer
Prijs 280,alles inbegrepen, ook
excursies en dergelijke.
Voor inlichtingen schrijven onder nr. 9505
bur. van dit blad.
4«
4*
4*
4»
4*
4*
4*
4*
4*
4*
4*
4*
geperst. Dit j
,vt passen ve
BEHANG VERF (auto)LAK
DONA-KNIKNIE
DE 12 ANDERE KANTEN VAN
LUXAFLEX JALOEZ^M
Tilburgs reisgezelschap heeft nog enkele
plaatsen vrij voor een vakantiereis van
12 dagen naar Salzkammergut van 13-7
t/m ,24-7'68.
GT is ui
e van de 1
NIEUWLANDSTR. 51
2 min. van de schouwburg
5 min. van het station
Aluminium horren
(voor raam en deur}
van
3,5
AUTOMOBIELMAATSCHAPPIJ TH. KNEGTEL N V
Noordhoekring 79
geluiddem-
jinnenin de
door tijdens
en fabricage
besteden aan
iiitgerust met
1.3 liter mo-
Er zijn mensen die hun planten met kranten tegen de zon
beschermen en hun vloerbedekking en behang en plafond en
alles maar laten verschieten.
14*
4*
:-“trouw zijn de tno-
kant”, d.w.z. de boring
slag, hetgeen de levens-
komt.
als de 1.300 cc mo-
vijfmaal gelagerde
gepa-
j kregen
hboard veilighei
ire ventila- ken pe
ast kunnen
afgewerkte
Er zijn ook mensen die zowel het uitzicht als hun interieur
beminnen. Net als 'Luxaflex' jaloezieën. En kijk: de planten
krijgen koel, veilig licht. Net als de vloerbedekking, het
plafond, het behang en alles.
één van de 12 Andere Kan -
ten van 'Luxaflex' jaloe-
zieën.Wij zullen u er graag
alles over vertellen.
van de motor resulteert. Dit betekent
een hoger vermogen bij minder ben
zineverbruik.
De Ford traditiegetr
toren „overvierkant”,
is groter dan de s
duur ten goede kvu»
Het "interieur
leren
lemel-
rioer,
joard
len.
bekleding,
1-bekleding, rubber
pakjesplank ondc
I en aparte vergre--
De instrument
plaats gevonden in twee
klokken, die recht voor d„
zijn gemonteerd en gemakkel
te lezen. De volledige gesyr.v
de vierversnellingsbak
met een kort vloerp--'-
uitgevoerd in kuns*-
afwasbaar pla.t._
''-ermat op de
Ier het dash-
rendelbare, voor
aten hebben een
e grote ronde
de bestuurder
kelijk zijn af
ynchroniseer-
wordt bediend
rpookje.
Ford brengt thans ook op de Nederlandse
markt de nieuwe Ford Escort, de vervanger van
de Anglia, die op de Brusselse Automobiel Show
in januari al bijzonder veel belangstelling heeft
genolen. De verkoopcijfers in de landen waar de
Ford Escort sinds januari op de markt is liegen
er niet om en bewijzen dat Ford met deze grote
kleine wagen midden in de roos geschoten heeft.
De Escort is een opmerkelijk „stille”
wagen. Dit is niet bereikt door een om
vangrijke toepassing van
pende isolatiematerialen bii
wagen, maar hoofdzakelijk d<
alle stadia van ontwerpen e>.
intensieve aandacht te best
kwaliteit tot in de kleinste details. Men
hoort praktisch geen windgeruis in de
Escort dank zij de goede aërodyna
mische vormgeving en de progressieve
fabricagemethode van de carrosserieën.
Het gehele zijpaneel van de carrosserie
wordt uit één stuk geperst. Dit garan
deert o.a. een perfect passen van de
portieren.
Alle modellen uit de Escort serie zijn
Slechts 90 ct. betaalt II voor SINGLES.
Voor 5,90 prachtige 30 cm L.P.'S,
in alle genres en stereo uitgevoerd.
De nieuwe Escort serie bestaat uit de
Escort Standaard, de Escort Deluxe en
de Escort GT. De Escort Standaard is
nitgerust met een 1.100 cc viercilinder
„Bowl-in-Piston Crossflow” motor, die
een vermogen heeft van 53 pk (SAE)
bij 5.500 omw./min.
De Escort Deluxe heeft dezelfde mo
tor, maar kan ook worden geleverd met
een viercilinder 1.300 cc 63 pk (SAE)
motor.
De Ford Escort
een speciale versie
tor. Dank zij een hogere compressie,
grotere kleppen, een speciale nokkenas,
een Weber Carburateur met dubbele
venturi en een viervoudig uitlaatspruit
stuk heeft men het vermogen van deze
motor op weten te voeren tot 73 pk,
waardoor de Escort GT goed is voor
een topsnelheid van rond 150 km/uur.
Vraagt gratis en eerlijk advies
Tel. 24556
:1 bereikt. Vanaf
wordt geflankeerd
vloeit de lijn van
s gebogen voorruit
Dank zij de „hop-up”
lijn over het achterwiel kon
grote bagageruimte wor-
De zijruiten zijn ge-
amstijlen zeer smal ge-
oog vallend is ook de
Voor de zeventiger jaren
De constructeurs en vormgevers van
de Escort carrosserie kregen een dub
bele opgave te vervullen. Zij moesten
een carrosseriestijl ontwikkelen, die het
mogelijk zou maken de Escort in prin
cipe tot in de zeventiger jaren onver
anderd te laten. Bovendien moesten zij
ten opzichte van de voorganger van de
Escort een belangrijke ruimtewinst, zo
wel voor inzittenden als voor de ba
gage, zien te boeken zonder de buiten
afmetingen van de wagen veel groter
te maken.
Zij hebben hun doel
de ranke grille, die wc
door de koplampen,
de carrosserie via de
achterwaarts.
van de taillelij:
een bijzonder
den geschapen. I
bogen en de raams
houden. In het
grote achterruit.
De GT is voorzien van een „close-
ratio” versnellingsbak, bekrachtigde
schijfremmen op de voorwielen en een
gescheiden remsysteem; er zijn stijvere
vering en 41/» J wielen met radiaalban-
den toegepast.
in standaarduitvoering uitgerust met
Aerflow, het unieke door Ford
tendeerde verwarmings- en venti
systeem. Aan de bovenzijde van
met schuimrubber beklede dasht
bevinden zich twee verstelbar
tieroosters, die tevens diens
doen als defrosters. De a_„
lucht wordt via een breed rooster onder
de achterruit afgevoerd. Het systeem
werkt zo effectief, dat de lucht in de
Escort elke 32 seconden geheel wordt
ververst.
De stuurinrichting is van het tandheu-
geltype met een overbrengingsverhou-
ding van 16,5 1. De stuuruitslag
uiterst links naar uiterst rechts is
omwenteling vati het stuurwiel.
De voorwielen zijn onafhankelijk op
gehangen met toepassing van het
McPherson systeem. Achter zijn half-
elliptische langsveren met dubbelwer-
kende hydraulische telescoop schok
dempers toegepast. De wielen zijn uit
gerust met 5.50 x 12 banden. De GT
uitvoering heeft standaard 155 x 12 ra
diaal banden.
De veiligheid
Ook de ontwerpers van het interieui
de opdracht voor alles aan de
gheid van de inzittenden te den
ken. De voorstoelen zijn uitgerust mei
veiligheidsvergrendeling, de portieren
hebben „botsingveilige” sloten en hel
dashboard heeft een veiligheidsstoot-
rand. De bedieningsorganen van dé ver
warming zijn van buigzaam plastic en
de bevestiging van de achteruitkijkspie
gel geeft mee onder druk. De zonne-
kleppen zijn bekleed met schuimrub
ber, de pakjesplank onder het dash
board kan onder geen omstandigheden
unst- verwondingen veroorzaken en natuur-
lastic lijk zijn alle schakelaars van het piano-
toets-type.
Zowel de 1.100 cc
toren hebben een
krukas.
De verbrandingsruimte is in de zuiger-
kop uitgespaard en de motoren zijn van
het Ford „Crossflow” type, d.w.z. dat
de in- en uitlaatkleppen aan weerszij
den van de cilinderkop zijn geplaatst,
hetgeen in een gunstiger „ademhaling”
In vergelijking met de Anglia, waarvan er meer
dan 1,25 miljoen zijn verkocht, biedt de nieuwe
Escort:
10 cm méér schouderruimte vóór en ruim
15 cm meer achter;
een ruim 10 cm langere wielbasis, 7,6 cm
grotere spoorbreedte vóór en 10,6 cm grote- hemt
re spoorbreedte achter;
29% meer motorvermogen; stoei<
een nieuwe serie „Bowl-in-Piston Cross- Plaa,:
flow” motoren met vijfmaal gelagerde kruk
as;
tandheugel type stuurinrichting en een klei
nere draaicirkel (8,8 meter);
bekrachtigde schijfremmen vóór met ge
scheiden remsysteem bij de GT uitvoering;
Aeroflow ventilatie- en verwarmingssysteem.
zij
jevinj
igemethode
ïhele zijpane