JK? b" lAR VELE LANDEN IN DE WERELD ETEN NEDERLANDSE KAAS Historisch handwerk kaasmaken dateert Bouw thuis in Nederland al uit 8ste eeuw Kaas een nationaal produkt KLM en WKOIOMMH. Vouwfietsen worden in Nederland snel populair ons over EXPORT SOORTEN KAAS IN 1966 Het KS-patent-zeiloog de verkeersveiligheid verkoopt Electra’s uw eigen vliegtuigje In rea- 1975 Lezers schrijven kwestie Slipjachtpad Straks in iedere auto OVERHEMD een fiets i/L* - detilburgsekoer,er Donderdag 21 maart 1968 - pagina 11 rt 1968 - pagina 10 Vele soorten Internationale ïrlandse kaas, zal op X in al zijn verschei- Het* VERF ge- de De uitvinder De kleren maken de weg 1 start maakt de heer Mijne heren, >mobi hippel The Cats uit Volendam in „El Toro” gewicht van het totaal Landen 135,2 mln kg. 100 Totaal 1966 1965 Produktle van: 232.470 ton 218.668 ton Produktie van: 119.704 ton 101.636 ton voor alle doeleinden :bruikte men daar bijna uitsluitend TELEFOON 71385 Joseph") nagel en t kaas in de fabriek kaas op de boerderij kaas in de fabriek kaas op de boerderij ind xemburg 58,2 21,0 6,7 3,7 89,6 16,1 225.360 ton 7.110 ton is be- zeker in artikel en rali- OLAKKEN SEN EN GEBREIDE LECTIE t voorraad verbaar (PLASTIC ■JDVINYL MINIUM JEZIEÉN en HTSTRIPPEN TILATOREN vens plaatsen MK GLAS GUREERD GLAS S IN LOOD (TAFELS DERS - TRAPPEN ANGAFSTOMERS (STEN enz. Jtaal '*EEG s zove juwfie sar gaat I vouwfiet witte Korvelseweg 160, Tel. 23890 Tilburg en voor vel, ver- levens- Ó0V2 ikmaten sproken, i steeds het eerste gediktt door 43,1% 15,5% 5,0% 2,7% 66,3% 11,9% 21,8% i Nedi luid. Ir jssen Beh rijk, Italië, vegen, tot e— Kaas kan van diverse kanten benaderd worden. Wie zich wat verdiepen wil in de historie komt al heel snel op de boerderij terecht. Vroeger geb voor de bereiding van de diverse soorten (Goudse, Edammer) volle melk. Na het ontstaan van de fabrieksmatige bereiding volgde een ontroming. Omdat het ook op de kaasmarkt niet alles goud was wat er blonk kwam het tot instelling van de kaascontrolestations. In 1911 kwam de wet op de Rijkskaasmerken, in ’13 werd het eerste Rijkskaas- merk vastgesteld. Thans zijn er de volgende: voor boerenkaas een tonvormig met de aanduidingen Boerenkaas, volvet en Holland. Voor fabriekskaas: een cirkelvormig Rijkskaasmerk met de woorden „Holland en volvet”; een kleiner cirkelvormig voor volvette lunchkaasjes tot max. 1100 gram; een zeshoekig merk voor 40+ met de aanduidingen 40+ en Holland; een recht hoekig voor 20+ met de woorden 20+ en Holland en een afgerond rechthoekig voor vierkante volvette kaas met de aanduiding volvet en Holland; dit merk wordt o.m. ook gebruikt voor buitenlandse in ons land vervaardigde kazen; voor 60 lunchkaas is een afgerond rechthoekig merk met de woorden 60+ en Holland en tenslotte is er een afgerond rechthoekig model voor dezelfde kaas in grotere uitvoering met de bijbehorende aanduidingen. wone punt l vouwfiet worden die danig her öiet het eerste plaats nut aan 211.683 ton 6.985 ton traag in dit verband is i herkent met de Ne- i niet men in zuivel- Naar: W. Duitslan België/Luxe Frankrijk Italië EEG-landen tot Groot Brittanni Landen buiten ’’inde i inge- •den ver- minuten N --BINNEN-EN INOS GEDISTILLEERD VEG 381 TEL.2S191 ierk dat wordt vervaardigd eeft het juiste type van aan door zijn vorm, de plaats en datum zelfs de kaastobbe werd. Over kaas en kaasmaken zijn boeken te schrijven. Die zijn er dan ook over geschreven en geen wonder, want het kostelijke natuur- produkt, dat te velen nog altijd alleen maar als broodbeleg be schouwen, blijkt zo veelzijdig en heeft zo veel aspecten, dat er stof tot inspiratie te over is. nylon dus- larmant mo- j dessin, in w. Blind ge- :iaal voor de n, 42 t/m 54. voor tig mogen ver is waarin ten- e grondstof is iderlands pro- In 1951 heb- België, Dene- - Oostenrijk, Zweden en een Internatio- mtie inzake het gebruik "en van herkomst en gen van kaassoorten, inmiddels van kracht j door de acht landen Nederland deed dat 1ste halfjaar 1967 117.819 ton 1.885 ton van smeltkaas is bepaald uerlijk en karakter geen en- nstige afwi" leen srneltl Iedere zaterdag opvallend maar druk bezocht Hoefstr uitgebr hebben actie. Het bestuur zor voor een attractie De Volendamse die de laatste tijd komen ondermeer door visieoptreden, komt dan naar Wie zaterdagavond van The genieten kan daarvoor terecht Toro in de Hoefstraat. man maar een keurig verzorgd kg. kg. kg- kg- kg- kg- Tilburgse Koerier zich het lot van deze bewoners heeft aangetrokken. Wij heb ben spijt, dat wij niet op het idee zijn gekomen de pers in de arm te nemen. Misschien waren we dan niet gedwon gen geweest te verhuizen en zodoende een dure flat te betrekken. Inmidels verblijven wij, hoogachtend, De heer en mevrouw DE BEER, Franz Lisztstraat 78, Tilburg. i prijs ge- im als De De KLM - de enige Europese lucht vaartmaatschappij, die deze Lockheed- vliegtuigen gebruikt - heeft bijzonder gunstige ervaringen opgedaan met de Electra’s, die zowel bij passagiers als vliegend personeel een goede reputatie genieten. igavond draait haast on ar daardoor niet minder „Club El Toro” in de traat. De disc-jockeys die een ireide discotheek ter beschikking ;n komen zaterdag a.s. niet in irgt dan namelijk van de eerste orde, beatband ThéCats, 1 in het nieuws is ge- radio- en tele- Tilburg. Cats wil it bij El kaas vermeld, m Egyptenaren en Romeinen aaltijd. Ook bij' id in, was kaas die dan van mln mln mln mln mln mln 29,5 mln kg. afspraken Ten aanzien dat ook uiter kele ongunstige afwijking tonen. Alleen smeltkaas minste 75% Nederlandse verwerkt mag als een dukt worden aangedt ben besprekingen tus marken, Frankri, Nederland, Noorwe Zwitserland geleid t nale Kaasconvenüe van de aanduidinger van de benamingen Die Conventie is i> geworden daar zij i werd ondertekend, op 23 april 1952. De vouwfiets is in Nederland niet meer te denken. Na een wat aarzelende en het bekende kat-uit-de-boom- kijken is de vouwfiets aanvaard als een nuttig en bijzonder bruikbaar vervoer middel. Op het ogenblik zijn naar schat ting enkele honderdduizenden vouw fietsen in Nederland in gebruik, een aantal dat met de dag groter wordt. Ne derland volgt hiermee het patroon van vele Europese landen, waar vouwfietsen een steeds groter aandeel van de fietsen- markt gaan opeisen. Handel en industrie stonden in het begin wantrouwend te genover de opvouwbare fietsen. In het verleden, vooral rond de eeuwwisseling, waren verschillende proeven met dit soort fietsen genomen, maar buiten het gebruik bij het leger kwam de vouwfiets nergens van de grond. Het wantrouwen ten aanzien van de vouwfiets is nu ge heel weggenomen. Het aantal fietsenfa- brikanten dat ook vouwfietsen in de handel brengt, wordt steeds groter en geen fietsenhandelaar houdt de opvouw bare fiets in een of meer modellen buiten zijn etalage. De keuze is dan ook bijzonder groot geworden. Naast de ge wone opvouwbare of demontabele fiets zijn nu ook opvouwbare tandems, kin- dervouwfietsen en opvouwbare kleuter- fietsen in de handel. fiets zou moeten lijken. Dat stand- is nu zo goed als losgelaten. De “;ts is een apart soort fiets ge in de vormgeving als zo- jrkenbaar is. Aanvankelijk werd t in de handel brengen in de gedacht aan het gebruiks- voor de automobilist die zijn auto de rand van de steden zou kunnen laten staan om zich verder door de stad op de fiets te kunnen verplaatsen. De automobilist is een belangrijke afnemer van de vouwfiets gebleven en deze fiets heeft voor hem de status van het tweede vervoermiddel gekregen. Maar niet al leen automobilisten hebben de vouwfiets ontdekt. In toenemende mate vindt men gebruikers onder caravanbezitters (dus ook automobilisten), watersportbeoefe- naars, schippers en vooral ook flatbewo ners en kleinbehuisden die een vervoer middel prefereren dat zij gemakkelijk kunnen opbergen en een trap kunnen opdragen. Daarnaast vindt de vouwfiets kopers bij een grote kring van mensen die een moderne fiets willen bezitten, ook al zullen zij die fiets niet regelmatig meenemen in de auto. De verkoop van vouwfietsen is op het ogenblik sterk geconcentreerd in de grote en middelgrote steden waar de kopers over het algemeen ook meer mo debewust zijn dan op het platteland. De vouwfiets met kleine wielen vindt tot nu toe de meeste aftrek. In het algemeen kan men stellen dat de vouwfiets de kinderziekten heeft over wonnen. Steeds worden verbeteringen aangebracht, berustend op praktijkerva ringen met dit vervoermiddel. De prij zen zijn lager geworden en de keuze is groter. Automobilisten die een vouwfiets kopen doen er goed aan na te gaan of de fiets ruim in de kofferruimte van hun auto past, want de maten zijn nogal ver schillend; niet iedere vouwfiets past in iedere auto, maar er is zoveel keus dat voor iedere auto een vouwfiets kan wor den gevonden. Daar gaat het naar toe: in iedere auto een vouwfiets. Inmiddels zijn reeds vijf DC-9-30’s aan de vloot toegevoegd, terwijl de volgende vijf van het type „Rapid Change”, dat zowel in passagiers- als in vrachtuitvoe- ring dienst kan doen, in de komende maanden verwacht worden. In decem ber van dit jaar zullen nog drie DC-9- 30’s worden afgeleverd. De veertiende zal in maart 1969 op Schiphol arriveren. De eerste Electra II, de PH-LLK „Pal las”, heeft inmiddels de KLM reeds ver laten. De gezagvoerders R. Parfitt en J. Vooren vertrokken op vrijdag 8 maart j.l. van Schiphol om met een nachtstop te Montreal naar Ontario International Airport in Californië te vliegen. Daar wordt de „Pallas” door de Lockheed-fa- brieken omgebouwd tot vrachtvliegtuig; een toekomst die ook voor de andere door Universal gekochte Electra’s is weggelegd. i in die tijd waren ?este kaas kon Velabrum, de de voormalige bewoners van nummer 14, waar zoals uw >rige week schreef, de schim- ïlijk van de muur is te ver- konden wij vorig jaar Aparte kaaskeuken De Romeinen hadden in hun woning naast de eigenlijke kookkeuken ook een het vuistje”, waarbij lezers soms met spanning wachten wiens naam nu weer genoemd zal worden. Kaas is populair, ontegenzeggelijk, al zou in een land dat door onvriende lijke buitenlanders toegedicht wordt een bevolking van „kaaskoppen” te be zitten de consumptie nog wel hoger kunnen liggen. Die kaas, die Neder' -J - - de komende ROKA i denheid present zijn. afzonderlijke kaaskeuken, die ceasele genoemd werd en bovendien waren er in de grotere huizen nog speciale ruim ten waar de kaas rijpen kon. In de grotere steden kon men de zelf- bereide kaas naar inrichtingen brengen waar ze gerookt kon worden. Zowel bij de Romeinen als bij de Grieken werd het kaasmaken beperkt tot bepaalde maanden van het jaar, de maanden van de Vergiliën tot juni hield men voor de gunstige tijd. In het begin van de kaasbereiding reeds op zeer hc u r nodige kunstvaardig!» zaken bedreven, De kaassoorten te tellen. De be Rome op het markt, kopen. In die tijd maakte men ook diverse kaasgerechten. Ook de Germanen verstonden de kunst van het kaasmaken. Hiervan getuigen de oude van zeefgaten voorziene bak ken van aardewerk uit het bronzen tijd perk. In de eerste plaats waren dit zure- melkse kazen die justa heetten. De Ger manen kenden ook de kunst van de bereiding van hardere lebkazen. In de tijd van de volksverhuizing be dreef men in Zwitserland de kunst van de kaasmakerij evenzeer. Wat ons eigen land aangaat, in de 8e eeuw moet Friesland een grote vee stapel gehad hebben, zodat dit land veel boter leverde. Ook de Goudse en Edammer kaas waren reeds in een grijs verleden beroemd. Haarlem kreeg in 1266 en Leiden in 1303 een zuivel- markt. In die tijd werden boter en kaas reeds naar de Zuidelijke Nederlanden „uitgevoerd”. In de 14e en 15e eeuw was er al export naar de Baltische staten. Grote toekomst export In de 16e eeuw werd de export uitge breid naar Frankrijk, Spanje en Por tugal. De Ne Belangrijk voor export Kaas is niet alleen - bijgaand cijfer- staatje onderstreept dat wel heel over tuigend - een produkt dat op onze tafels zijn bestemming vindt. Kaas is een ge wichtig export-artikel. Daarom wordt kaas met alle zorgen omgeven. In dit verband is het wel interessant na te gaan welke de kwaliteitseisen zijn, die gesteld worden aan voor de uitvoer be stemde kaas. Ten aanzien van natuur- kaas geldt: ze mag niet onverzorgd van uiterlijk zijn, niet ernstig misvormd zijn, geen afwijkende reuk of smaak hebben; de korst mag geen ernstige ge breken of scheuren vertonen, geen wankleur hebben en niet met voor de gezondheid schadelijke stoffen zijn be handeld. Het zuivel mag niet uitge sproken los, knijperig of fijngatig zijn, niet „kort” zijn behalve dan bij Cheshire, geen witte rand hebben, niet bont zijn geen wankleur hebben, geen vuil of zichtbaar vreemde bestanddelen bevatten. Volgens een Griekse sage zou Aristeus, een zoon van Apollo en Cyrene, de uit vinder van kaas zijn, al is het mogelijk dat hij die kunst van de nymfen afkeek. Zo hoog stond kaas in aanzien dat men de uitvinder als godheid eerde en hem Jupiter als bijnaam gaf. Wie voor het eerst kaas maakte is moeilijk na te gaan; verondersteld wordt wel dat Finse nomaden die kunst ontwikkelden en dat de Scandinaviërs het van hen leerden. In oud Noorse geschriften wordt vaak over skyr ge sproken. in het IJslands is dat nog „ct woord voor zure melk. De kaas was een soort kwark of in- te melk. Later leerde men de melk leb te laten stremmen. Daar voor werden planten gebruikt zoals takken van vijgebomen. De Ilias be richt daarover in de episode toen Peon, de geneesheer van de góden, op bevel van Zeus de wonden van Ares genas: „Snel als de witte melk door de vijge- tak gaat stremmen, vloeibaar eerst maar dan langzaam onder het roeren snel dik wordt, aldus sloot zich onmid dellijk de wond van de tierende Ares.” uit het vuistje Kaas speelde dus de jaren door een uitermate belangrijke rol, vandaag is kaas niet meer uit het levensmiddelen pakket weg te denken. Supermarkten, ZB’s, bedieningszaken, heel de levensmiddelenbranche in de meest ruime zin kan niet zonder kaas. Regelmatig worden allerlei acties on dernomen om de consumptie van kaas te stimuleren. Er is een Week van de Kostelijke Kazen, er zijn de door heel Nederland met animo gelezen adver tenties, „He wil je een stuk kaas uit De KLM heeft met de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Universal Air lines Ine. te Ypsilanti, Michigan, een contract afgesloten voor de verkoop van haar uit elf vliegtuigen bestaande Elec tra II vloot. De machines zulten in de komende twaalf maanden successieve lijk worden overgedragen, zodat begin 1969 de KLM-vloot voor passagiersver voer uitsluitend uit straalvliegtuigen zal bestaan. De Electra’s zullen dan zo’n tien jaar in KLM-kleuren hebben gevlo- Tot deze massale verkoop kan de KLM overgaan dankzij de aanschaf van 14 DC-9-30’s, die tezamen met de eerder in dienst genomen zes DC-9-10 straal vliegtuigen het Europese lijnennet gaan bedienen. Een interessante vr wellicht: waaraan deriandse kaas? Voor een tweeledig doel: de garantie van het vetgehalte in de droge stof en vaststelling van de plaats van herkomst kwam het in 1920 tot het bekende smerk. kaasmer': van caseine, get de betreffende kaas kleur en opschrift, i van produktie en waarin hij bereid wt En wat die bereiding betreft, de kaas wordt in ons land voor meer dan 95% fabrieksmatig bereid en nog maar tien miljoen kilo per jaar op de boerderij. Kaas, een edel produkt uit een naam geslacht, dat van de Zuivc dient blijvende aandacht in de I middelenbranche. Naar aanleiding van de diverse artike len in de Tilburgse Koerier over de „natte” flats aan het slipjachtpad in Tilburg willen wij hierop graag geren. Wij zijn het pand redactie vorig" mei makkelij.. wijderen. Dat ook, als het een paar dagen niet ge regend had. Het bestuur van „Ontwikkeling” heeft gezegd, dat er sinds 1960 geen schrifte lijke klachten meer zijn binnenge komen. Wij zouden echter graag wil len weten of deze woningbouwvereni ging de postzegels vergoedt die wij gebruikt hebben om dit bestuur op deze kwestie te attenderen; alsmede de ben zine voor de diverse keren dat wij er persoonlijk zijn geweest. Er zijn uit deze flats veel mensen ge trokken vanwege de nattigheid. Men sen die hierdoor op hoge kosten zijn gejaagd. Wij zijn hierdoor genoodzaakt geweest te verhuizen. Ook hebben we nu de hoge uitgave nieuwe meubels te kopen (deze waren anderhalf jaar oud) die vanwege de nattigheid uit elkaar vielen. Wij vinden het schandalig dat „Ont wikkeling” nu beweerdt dat het aan de ventilatie ligt. Daar had men dan 8 jaar geleden ook wel op kunnen komen. Veel bewoners waren dan veel kosten bespaard gebleven. Wij hebben het bijzonder op steld, dat een openbaar mediur Nederlanders waren in die tijd im mers de vrachtvaarders van Europa en brachten de zuivelprodukten van eigen bodem naar vele havensteden, waar door de reputatie van de Goudse en Edammer kaas en ook wel de Leidse en Friese kaas snel over het buitenland verbreid raakte. Zoals op zovele gebieden waren de kloosters ook de gangmakers voor de kaasbereiding. In tegenstelling met de meer zuidelijke landen van Europa waren het in Frankrijk, Engeland, de Nederlanden en Noordduitsland echter meer de boerinnen, die de kaasmakerij beheersten en in handen hadden. Be roemde kaassoorten als Camembert en Tilsiter zijn aan vrouwen te danken. Reeds in 1825 werden in de omgeving van Kleef inheemse „Goudse” kazen op de markt verkocht. In diezelfde tijd was ook reeds onze Limburgse kaas bekend. De Weverij Kaars Sijpesteijn N.V. te Krommenie is sedert eeuwen al betrok ken geweest bij leveringen van mate riaal voor het vervoer van goederen over de hele wereld. Al was in de 16e eeuw het vervoer en transport een heel andere, t.w. door zeilschepen, Weverij Kaars Sijpesteijn leverde toen al het zeildoek voor de zeilen, die de schepen over de wereldzeeën brachten en de lading afdekten. Het oude hand weefgetouw in het Zuiderzee-museum te Enkhuizen, is een stille getuige van de verbondenheid tussen de vracht vaarders van Europa en de Weverij Kaars Sijpesteijn. Ook nu wordt er nog steeds zeildoek in verschillende kwaliteiten geweven voor de scheepvaart en de transportonder nemingen. De weefsels van vroeger - vlas en hennep - hebben plaats moeten maken voor modern materiaal - katoen en nylon - en de Weverij Kaars Sijpe steijn brengt nu een kwaliteit katoen- nylondoek op de markt onder de naam FORTILEX. Deze kwaliteit doek heeft opvallend goede eigenschappen, welke al spoedig ontdekt werden door de grote transportondernemingen en vele vrachtwagens zijn inmiddels reeds voor zien van een zogenaamde Fortilex- autokap. Deze autokap heeft vele voor delen, t.w. gemakkelijk aan te brengen en te verwijderen bij het laden en los sen; licht van gewicht, hetgeen o.m. be tekent, dat méér goederen vervoerd kunnen worden; zeer sterk, duurzaam en waterdicht. Er is echter één nadelige factor en wel de beweging van het doek bij verschil lende temperaturen en weersomstan digheden. Hierdoor ondervindt de chauffeur bij het krimpen van het doek moeilijkheden, omdat de autokap niet meer volgens de T.I.R.-bepalingen door de douane kan worden gesloten. In het andere geval, dus bij een te ruim doek, ligt de autokap niet strak op de wagen en onder het rijden ontstaat een ballon, die het zien in de achteruitkijkspiegel belemmert, zo niet onmogelijk maakt. Het aantal voorzieningen in de confec tie om de beweging van het doek op te vangen is groot. Het zijn echter alle vrij kostbare en niet geheel afdoende maat regelen, die veel onderhoud en vervan ging eisen, b.v. doordat de rubberrin- gen vrij snel verteren en het doek spoe dig scheurt. Door toepassing van een nieuw zeiloog van de N.V. Weverij Kaars Sijpesteijn, dat voldoet aan de eisen van het T.I.R.- reglement, kan men de rek en de krimp, die in het weefsel bij verandering van de weersomstandigheden ontstaat, op vangen, zodat de autokap onder alle omstandigheden strak-passend op de vrachtwagen blijft zitten. De waarde van dit zeil-oog is groot: de chauffeur kan zijn autokap steeds aan passen en „passend” maken door de verschillende openingen in het nieuwe zeiloog. Een ultra-licht een-persoons vliegtuig, klein genoeg om achter een auto te wor den gesleept en zo stevig dat het een cer tificaat van luchtwaardigheid heeft dat het hele scala van luchtacrobatiek bevat, wordt in Groot-Brittannië gebouwd. Het is in de eerste plaats bedoeld voor de piloot die voor zijn plezier vliegt. Het vliegtuig, de Mk III Nipper kost onge veer evenveel als een auto in de midden klasse en kan van de kleinste vliegvelden opstijgen bij een snelheid van 88 km per uur, 193 meter per minuut stijgen en heeft een kruissnelheid van 152 km per uur bij een benzineverbruik van 14 liter per uur. Eenvoud en gemakkelijke han teerbaarheid maken het geschikt voor minder ervaren piloten die vlieguren moeten maken, maar het is ook geschikt voor acrobatiek, afstandsvluchten en wedstrijden. Het gewicht is 204 kilo gram; met piloot en brandstof 330 kilo. De vleugelwijdte is 6 meter, maar wan neer het vliegtuig wordt gesleept of weg geborgen kan de vleugel worden losge maakt waardoor de breedte wordt terug gebracht tot 2.25 m. De motor ontwik kelt 45 rem pk bij 3300 omwentelingen per minuut. Het normale vliegbereik is 320 kilometer met een reserve voor tig minuten vliegen. Indien tanks i uiteinden van de vleugels worden bouwd kan het vliegbereik worden groot tot 720 kilometer met 30 run reserve. an onze jaartelling stond ing in het oude Rome toog peil en werd met de "gheid en kennis van In het internationale transport neemt ons land een bijzondere en belangrijke plaats in. Dit is onlangs nog gebleken toen de plannen bekend werden van de Duitse minister voor het verkeer. Onze „vervoerders” worden terecht de vrachtvaarders van Europa genoemd. Zonder meer hebben de mannen van deze ondernemingen, die de „schepen van de weg” met feilloze zekerheid over de wegen in Europa sturen, recht op het beste materiaal. 1ste halfjaar 1966 99.308 ton 2.328 ton Bij alle kaasmerken is onder het woord Holland aangebracht het nummer, de stationletter en de serieletters, aan de hand waarvan kan worden nagegaan door welk bedrijf en wanneer de desbe treffende kaas werd geproduceerd. Deze merken geven niet alleen aan het minimum vetgehalte van de droge stof, maar ook een garantie, dat de kaas be reid werd uit goede Nederlandse koe melk. Allerlei voorschriften bieden de consument tal van verdere garanties en zijn tevens een bescherming van de goede roep, waarin de Nederlandse kaas zich mag verheugen. Kaassoorten die mogen worden bereid zijn boerenkaas en fabriekskaas die bei de tot de sector Natuurkaas gerekend worden. Onder de boerenkaas vallen, volvette Goudse, volvette lunchtasjes, boeren Leidse en Limburgse of Her- vese. Wat de fabriekskaas betreft, bereid mogen worden 60+ roomkaas, 50 Cheddar, volvette Gouds, volvette vier kant, volvette lunch in lunchkaasmodel, volvette Meshanger, volvette Cheddar en Cheshire cylindrisch of rechthoekig, volvette schimmel, volvette St.-Paulin, 40+ Edammer, 40+ Leidse, 40+ gel Fries, 20+ Leidse, 20+ Friese tenslotte dieetkaas. Wat de Nederlandse kaassoorten be treft zijn vermeld Gouda, Edam, Leid se kaas en Friese kaas. De benamingen van deze soorten zijn beschermd met dien verstande dat de aangesloten lan den zich verplichten hun kaassoorten, welke de desbetreffende karakteristieke kenmerken dragen, niet onder de naam Gouda, Edam enz., zonder meer in de handel te brengen, welk recht alleen aan Nederland toek omt, maar als Gou da Francais, Svensk Gouda enz. Dit zijn enkele hedendaagse ontwikke lingen. Maar wie kaas wil leren kennen moet terug naar de geschiedenis. Een goede bron hierbij is het werk van Ul rich Neuhaus „Melk de witte levens bron”. Daaruit is af te leiden dat de oudste mededelingen omtrent kaasbe reiding aan de Sumeriërs te danken zijn. Ook in de bijbel wordt k Assyriërs, Babyloniërs en kenden kaas, Grieken aten kaas bij iedere mat de Scyten, diep Ruslanc dagelijks voedsel, al werd paardemelk gemaakt! De verkeersveiligheid van de reuzen van de weg is hiermede aanmerkelijk vergroot, want de autokap zal onder het rijden geen ballonvorm meer aannemen, zodat het zien in de spiegel van het achteropkomende verkeer steeds moge lijk is. Het nieuwe KS-patent-zeiloog schermd door octrooien en zal 2 de transportwereld een gevraagd worden. De combinatie van zeiloog doeksoort is een waarborg voor lew; teit, gemak én veiligheid! Ander soort Opmerkelijk is dat de eerste Nederland se vouwfiets die in 1964 op de markt werd gebracht zich nauwelijks onder scheidde van een gewone fiets; zelfde maat wielen, zelfde model en zwart van kleur. Men ging er toen van uit dat de vouwfiets zoveel mogelijk op een ge-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1968 | | pagina 11