JK?
b"
lAR
VELE LANDEN IN DE WERELD ETEN
NEDERLANDSE KAAS
Historisch handwerk kaasmaken dateert
Bouw thuis
in Nederland al uit 8ste
eeuw
Kaas een nationaal produkt
KLM
en
WKOIOMMH.
Vouwfietsen worden in
Nederland snel populair
ons over
EXPORT SOORTEN KAAS IN 1966
Het KS-patent-zeiloog
de verkeersveiligheid
verkoopt
Electra’s
uw eigen
vliegtuigje
In
rea-
1975
Lezers schrijven
kwestie Slipjachtpad
Straks in iedere auto
OVERHEMD
een fiets
i/L* -
detilburgsekoer,er
Donderdag 21 maart 1968 - pagina 11
rt 1968 - pagina 10
Vele soorten
Internationale
ïrlandse kaas, zal op
X in al zijn verschei-
Het*
VERF
ge-
de
De uitvinder
De kleren maken de
weg 1
start
maakt de heer
Mijne heren,
>mobi
hippel
The Cats uit Volendam
in „El Toro”
gewicht
van het totaal
Landen
135,2 mln kg.
100
Totaal
1966
1965
Produktle van:
232.470 ton
218.668 ton
Produktie van:
119.704 ton
101.636 ton
voor alle
doeleinden
:bruikte men daar
bijna uitsluitend
TELEFOON 71385
Joseph")
nagel
en t
kaas in de fabriek
kaas op de boerderij
kaas in de fabriek
kaas op de boerderij
ind
xemburg
58,2
21,0
6,7
3,7
89,6
16,1
225.360 ton
7.110 ton
is be-
zeker in
artikel
en
rali-
OLAKKEN
SEN
EN
GEBREIDE
LECTIE
t voorraad
verbaar
(PLASTIC
■JDVINYL
MINIUM
JEZIEÉN en
HTSTRIPPEN
TILATOREN
vens plaatsen
MK GLAS
GUREERD GLAS
S IN LOOD
(TAFELS
DERS - TRAPPEN
ANGAFSTOMERS
(STEN enz.
Jtaal
'*EEG
s zove
juwfie
sar gaat I
vouwfiet
witte
Korvelseweg 160, Tel. 23890
Tilburg
en voor
vel, ver-
levens-
Ó0V2
ikmaten
sproken, i
steeds het
eerste
gediktt
door
43,1%
15,5%
5,0%
2,7%
66,3%
11,9%
21,8%
i Nedi
luid. Ir
jssen Beh
rijk, Italië,
vegen,
tot e—
Kaas kan van diverse kanten benaderd worden. Wie zich wat verdiepen wil in de
historie komt al heel snel op de boerderij terecht. Vroeger geb
voor de bereiding van de diverse soorten (Goudse, Edammer)
volle melk. Na het ontstaan van de fabrieksmatige bereiding volgde een ontroming.
Omdat het ook op de kaasmarkt niet alles goud was wat er blonk kwam het tot
instelling van de kaascontrolestations.
In 1911 kwam de wet op de Rijkskaasmerken, in ’13 werd het eerste Rijkskaas-
merk vastgesteld. Thans zijn er de volgende: voor boerenkaas een tonvormig met
de aanduidingen Boerenkaas, volvet en Holland.
Voor fabriekskaas: een cirkelvormig Rijkskaasmerk met de woorden „Holland en
volvet”; een kleiner cirkelvormig voor volvette lunchkaasjes tot max. 1100 gram;
een zeshoekig merk voor 40+ met de aanduidingen 40+ en Holland; een recht
hoekig voor 20+ met de woorden 20+ en Holland en een afgerond rechthoekig
voor vierkante volvette kaas met de aanduiding volvet en Holland; dit merk wordt
o.m. ook gebruikt voor buitenlandse in ons land vervaardigde kazen; voor 60
lunchkaas is een afgerond rechthoekig merk met de woorden 60+ en Holland
en tenslotte is er een afgerond rechthoekig model voor dezelfde kaas in grotere
uitvoering met de bijbehorende aanduidingen.
wone
punt l
vouwfiet
worden die
danig her
öiet het
eerste plaats
nut
aan
211.683 ton
6.985 ton
traag in dit verband is
i herkent met de Ne-
i niet
men in
zuivel-
Naar:
W. Duitslan
België/Luxe
Frankrijk
Italië
EEG-landen tot
Groot Brittanni
Landen buiten
’’inde
i inge-
•den ver-
minuten
N --BINNEN-EN
INOS GEDISTILLEERD
VEG 381 TEL.2S191
ierk dat wordt vervaardigd
eeft het juiste type van
aan door zijn vorm,
de plaats en datum
zelfs de kaastobbe
werd.
Over kaas en kaasmaken zijn boeken te schrijven. Die zijn er dan
ook over geschreven en geen wonder, want het kostelijke natuur-
produkt, dat te velen nog altijd alleen maar als broodbeleg be
schouwen, blijkt zo veelzijdig en heeft zo veel aspecten, dat er stof
tot inspiratie te over is.
nylon dus-
larmant mo-
j dessin, in
w. Blind ge-
:iaal voor de
n, 42 t/m 54.
voor
tig mogen ver
is waarin ten-
e grondstof is
iderlands pro-
In 1951 heb-
België, Dene-
- Oostenrijk,
Zweden en
een Internatio-
mtie inzake het gebruik
"en van herkomst en
gen van kaassoorten,
inmiddels van kracht
j door de acht landen
Nederland deed dat
1ste halfjaar
1967
117.819 ton
1.885 ton
van smeltkaas is bepaald
uerlijk en karakter geen en-
nstige afwi"
leen srneltl
Iedere zaterdag
opvallend maar
druk bezocht
Hoefstr
uitgebr
hebben
actie. Het bestuur zor
voor een attractie
De Volendamse
die de laatste tijd
komen ondermeer door
visieoptreden, komt dan naar
Wie zaterdagavond van The
genieten kan daarvoor terecht
Toro in de Hoefstraat.
man maar een keurig
verzorgd
kg.
kg.
kg-
kg-
kg-
kg-
Tilburgse Koerier zich het lot van deze
bewoners heeft aangetrokken. Wij heb
ben spijt, dat wij niet op het idee zijn
gekomen de pers in de arm te nemen.
Misschien waren we dan niet gedwon
gen geweest te verhuizen en zodoende
een dure flat te betrekken.
Inmidels verblijven wij, hoogachtend,
De heer en mevrouw
DE BEER,
Franz Lisztstraat 78,
Tilburg.
i prijs ge-
im als De
De KLM - de enige Europese lucht
vaartmaatschappij, die deze Lockheed-
vliegtuigen gebruikt - heeft bijzonder
gunstige ervaringen opgedaan met de
Electra’s, die zowel bij passagiers als
vliegend personeel een goede reputatie
genieten.
igavond draait haast on
ar daardoor niet minder
„Club El Toro” in de
traat. De disc-jockeys die een
ireide discotheek ter beschikking
;n komen zaterdag a.s. niet in
irgt dan namelijk
van de eerste orde,
beatband ThéCats,
1 in het nieuws is ge-
radio- en tele-
Tilburg.
Cats wil
it bij El
kaas vermeld,
m Egyptenaren
en Romeinen
aaltijd. Ook bij'
id in, was kaas
die dan van
mln
mln
mln
mln
mln
mln
29,5 mln kg.
afspraken
Ten aanzien
dat ook uiter
kele ongunstige afwijking
tonen. Alleen smeltkaas
minste 75% Nederlandse
verwerkt mag als een
dukt worden aangedt
ben besprekingen tus
marken, Frankri,
Nederland, Noorwe
Zwitserland geleid t
nale Kaasconvenüe
van de aanduidinger
van de benamingen
Die Conventie is i>
geworden daar zij i
werd ondertekend,
op 23 april 1952.
De vouwfiets is in Nederland niet meer
te denken. Na een wat aarzelende
en het bekende kat-uit-de-boom-
kijken is de vouwfiets aanvaard als een
nuttig en bijzonder bruikbaar vervoer
middel. Op het ogenblik zijn naar schat
ting enkele honderdduizenden vouw
fietsen in Nederland in gebruik, een
aantal dat met de dag groter wordt. Ne
derland volgt hiermee het patroon van
vele Europese landen, waar vouwfietsen
een steeds groter aandeel van de fietsen-
markt gaan opeisen. Handel en industrie
stonden in het begin wantrouwend te
genover de opvouwbare fietsen. In het
verleden, vooral rond de eeuwwisseling,
waren verschillende proeven met dit
soort fietsen genomen, maar buiten het
gebruik bij het leger kwam de vouwfiets
nergens van de grond. Het wantrouwen
ten aanzien van de vouwfiets is nu ge
heel weggenomen. Het aantal fietsenfa-
brikanten dat ook vouwfietsen in de
handel brengt, wordt steeds groter en
geen fietsenhandelaar houdt de opvouw
bare fiets in een of meer modellen
buiten zijn etalage. De keuze is dan ook
bijzonder groot geworden. Naast de ge
wone opvouwbare of demontabele fiets
zijn nu ook opvouwbare tandems, kin-
dervouwfietsen en opvouwbare kleuter-
fietsen in de handel.
fiets zou moeten lijken. Dat stand-
is nu zo goed als losgelaten. De
“;ts is een apart soort fiets ge
in de vormgeving als zo-
jrkenbaar is. Aanvankelijk werd
t in de handel brengen in de
gedacht aan het gebruiks-
voor de automobilist die zijn auto
de rand van de steden zou kunnen
laten staan om zich verder door de stad
op de fiets te kunnen verplaatsen. De
automobilist is een belangrijke afnemer
van de vouwfiets gebleven en deze fiets
heeft voor hem de status van het tweede
vervoermiddel gekregen. Maar niet al
leen automobilisten hebben de vouwfiets
ontdekt. In toenemende mate vindt men
gebruikers onder caravanbezitters (dus
ook automobilisten), watersportbeoefe-
naars, schippers en vooral ook flatbewo
ners en kleinbehuisden die een vervoer
middel prefereren dat zij gemakkelijk
kunnen opbergen en een trap kunnen
opdragen. Daarnaast vindt de vouwfiets
kopers bij een grote kring van mensen
die een moderne fiets willen bezitten,
ook al zullen zij die fiets niet regelmatig
meenemen in de auto.
De verkoop van vouwfietsen is op het
ogenblik sterk geconcentreerd in de
grote en middelgrote steden waar de
kopers over het algemeen ook meer mo
debewust zijn dan op het platteland. De
vouwfiets met kleine wielen vindt tot nu
toe de meeste aftrek.
In het algemeen kan men stellen dat de
vouwfiets de kinderziekten heeft over
wonnen. Steeds worden verbeteringen
aangebracht, berustend op praktijkerva
ringen met dit vervoermiddel. De prij
zen zijn lager geworden en de keuze is
groter. Automobilisten die een vouwfiets
kopen doen er goed aan na te gaan of de
fiets ruim in de kofferruimte van hun
auto past, want de maten zijn nogal ver
schillend; niet iedere vouwfiets past in
iedere auto, maar er is zoveel keus dat
voor iedere auto een vouwfiets kan wor
den gevonden. Daar gaat het naar toe:
in iedere auto een vouwfiets.
Inmiddels zijn reeds vijf DC-9-30’s aan
de vloot toegevoegd, terwijl de volgende
vijf van het type „Rapid Change”, dat
zowel in passagiers- als in vrachtuitvoe-
ring dienst kan doen, in de komende
maanden verwacht worden. In decem
ber van dit jaar zullen nog drie DC-9-
30’s worden afgeleverd. De veertiende
zal in maart 1969 op Schiphol arriveren.
De eerste Electra II, de PH-LLK „Pal
las”, heeft inmiddels de KLM reeds ver
laten. De gezagvoerders R. Parfitt en J.
Vooren vertrokken op vrijdag 8 maart
j.l. van Schiphol om met een nachtstop
te Montreal naar Ontario International
Airport in Californië te vliegen. Daar
wordt de „Pallas” door de Lockheed-fa-
brieken omgebouwd tot vrachtvliegtuig;
een toekomst die ook voor de andere
door Universal gekochte Electra’s is
weggelegd.
i in die tijd waren
?este kaas kon
Velabrum, de
de voormalige bewoners van
nummer 14, waar zoals uw
>rige week schreef, de schim-
ïlijk van de muur is te ver-
konden wij vorig jaar
Aparte kaaskeuken
De Romeinen hadden in hun woning
naast de eigenlijke kookkeuken ook een
het vuistje”, waarbij lezers soms met
spanning wachten wiens naam nu weer
genoemd zal worden.
Kaas is populair, ontegenzeggelijk, al
zou in een land dat door onvriende
lijke buitenlanders toegedicht wordt
een bevolking van „kaaskoppen” te be
zitten de consumptie nog wel hoger
kunnen liggen.
Die kaas, die Neder' -J - -
de komende ROKA i
denheid present zijn.
afzonderlijke kaaskeuken, die ceasele
genoemd werd en bovendien waren er
in de grotere huizen nog speciale ruim
ten waar de kaas rijpen kon.
In de grotere steden kon men de zelf-
bereide kaas naar inrichtingen brengen
waar ze gerookt kon worden. Zowel bij
de Romeinen als bij de Grieken werd
het kaasmaken beperkt tot bepaalde
maanden van het jaar, de maanden van
de Vergiliën tot juni hield men voor de
gunstige tijd.
In het begin van
de kaasbereiding
reeds op zeer hc u r
nodige kunstvaardig!»
zaken bedreven,
De kaassoorten
te tellen. De be
Rome op het
markt, kopen.
In die tijd maakte men ook diverse
kaasgerechten.
Ook de Germanen verstonden de kunst
van het kaasmaken. Hiervan getuigen
de oude van zeefgaten voorziene bak
ken van aardewerk uit het bronzen tijd
perk. In de eerste plaats waren dit zure-
melkse kazen die justa heetten. De Ger
manen kenden ook de kunst van de
bereiding van hardere lebkazen.
In de tijd van de volksverhuizing be
dreef men in Zwitserland de kunst van
de kaasmakerij evenzeer.
Wat ons eigen land aangaat, in de 8e
eeuw moet Friesland een grote vee
stapel gehad hebben, zodat dit land veel
boter leverde. Ook de Goudse en
Edammer kaas waren reeds in een grijs
verleden beroemd. Haarlem kreeg in
1266 en Leiden in 1303 een zuivel-
markt. In die tijd werden boter en kaas
reeds naar de Zuidelijke Nederlanden
„uitgevoerd”. In de 14e en 15e eeuw
was er al export naar de Baltische
staten.
Grote toekomst export
In de 16e eeuw werd de export uitge
breid naar Frankrijk, Spanje en Por
tugal.
De Ne
Belangrijk voor export
Kaas is niet alleen - bijgaand cijfer-
staatje onderstreept dat wel heel over
tuigend - een produkt dat op onze tafels
zijn bestemming vindt. Kaas is een ge
wichtig export-artikel. Daarom wordt
kaas met alle zorgen omgeven. In dit
verband is het wel interessant na te
gaan welke de kwaliteitseisen zijn, die
gesteld worden aan voor de uitvoer be
stemde kaas. Ten aanzien van natuur-
kaas geldt: ze mag niet onverzorgd van
uiterlijk zijn, niet ernstig misvormd
zijn, geen afwijkende reuk of smaak
hebben; de korst mag geen ernstige ge
breken of scheuren vertonen, geen
wankleur hebben en niet met voor de
gezondheid schadelijke stoffen zijn be
handeld. Het zuivel mag niet uitge
sproken los, knijperig of fijngatig zijn,
niet „kort” zijn behalve dan bij
Cheshire, geen witte rand hebben, niet
bont zijn geen wankleur hebben, geen
vuil of zichtbaar vreemde bestanddelen
bevatten.
Volgens een Griekse sage zou Aristeus,
een zoon van Apollo en Cyrene, de uit
vinder van kaas zijn, al is het mogelijk
dat hij die kunst van de nymfen afkeek.
Zo hoog stond kaas in aanzien dat men
de uitvinder als godheid eerde en hem
Jupiter als bijnaam gaf.
Wie voor het eerst kaas maakte is
moeilijk na te gaan; verondersteld
wordt wel dat Finse nomaden die kunst
ontwikkelden en dat de Scandinaviërs
het van hen leerden. In oud Noorse
geschriften wordt vaak over skyr ge
sproken. in het IJslands is dat nog
„ct woord voor zure melk. De
kaas was een soort kwark of in-
te melk. Later leerde men de melk
leb te laten stremmen. Daar
voor werden planten gebruikt zoals
takken van vijgebomen. De Ilias be
richt daarover in de episode toen Peon,
de geneesheer van de góden, op bevel
van Zeus de wonden van Ares genas:
„Snel als de witte melk door de vijge-
tak gaat stremmen, vloeibaar eerst
maar dan langzaam onder het roeren
snel dik wordt, aldus sloot zich onmid
dellijk de wond van de tierende Ares.”
uit het vuistje
Kaas speelde dus de jaren door een
uitermate belangrijke rol, vandaag is
kaas niet meer uit het levensmiddelen
pakket weg te denken.
Supermarkten, ZB’s, bedieningszaken,
heel de levensmiddelenbranche in de
meest ruime zin kan niet zonder kaas.
Regelmatig worden allerlei acties on
dernomen om de consumptie van kaas
te stimuleren. Er is een Week van de
Kostelijke Kazen, er zijn de door heel
Nederland met animo gelezen adver
tenties, „He wil je een stuk kaas uit
De KLM heeft met de Amerikaanse
luchtvaartmaatschappij Universal Air
lines Ine. te Ypsilanti, Michigan, een
contract afgesloten voor de verkoop van
haar uit elf vliegtuigen bestaande Elec
tra II vloot. De machines zulten in de
komende twaalf maanden successieve
lijk worden overgedragen, zodat begin
1969 de KLM-vloot voor passagiersver
voer uitsluitend uit straalvliegtuigen zal
bestaan. De Electra’s zullen dan zo’n
tien jaar in KLM-kleuren hebben gevlo-
Tot deze massale verkoop kan de KLM
overgaan dankzij de aanschaf van 14
DC-9-30’s, die tezamen met de eerder
in dienst genomen zes DC-9-10 straal
vliegtuigen het Europese lijnennet gaan
bedienen.
Een interessante vr
wellicht: waaraan
deriandse kaas?
Voor een tweeledig doel: de garantie
van het vetgehalte in de droge stof en
vaststelling van de plaats van herkomst
kwam het in 1920 tot het bekende
smerk.
kaasmer':
van caseine, get
de betreffende kaas
kleur en opschrift, i
van produktie en
waarin hij bereid wt
En wat die bereiding betreft, de kaas
wordt in ons land voor meer dan 95%
fabrieksmatig bereid en nog maar tien
miljoen kilo per jaar op de boerderij.
Kaas, een edel produkt uit een
naam geslacht, dat van de Zuivc
dient blijvende aandacht in de I
middelenbranche.
Naar aanleiding van de diverse artike
len in de Tilburgse Koerier over de
„natte” flats aan het slipjachtpad in
Tilburg willen wij hierop graag
geren.
Wij zijn
het pand
redactie vorig"
mei makkelij..
wijderen. Dat
ook, als het een paar dagen niet ge
regend had.
Het bestuur van „Ontwikkeling” heeft
gezegd, dat er sinds 1960 geen schrifte
lijke klachten meer zijn binnenge
komen. Wij zouden echter graag wil
len weten of deze woningbouwvereni
ging de postzegels vergoedt die wij
gebruikt hebben om dit bestuur op deze
kwestie te attenderen; alsmede de ben
zine voor de diverse keren dat wij er
persoonlijk zijn geweest.
Er zijn uit deze flats veel mensen ge
trokken vanwege de nattigheid. Men
sen die hierdoor op hoge kosten zijn
gejaagd.
Wij zijn hierdoor genoodzaakt geweest
te verhuizen. Ook hebben we nu de
hoge uitgave nieuwe meubels te kopen
(deze waren anderhalf jaar oud) die
vanwege de nattigheid uit elkaar vielen.
Wij vinden het schandalig dat „Ont
wikkeling” nu beweerdt dat het aan de
ventilatie ligt. Daar had men dan 8
jaar geleden ook wel op kunnen komen.
Veel bewoners waren dan veel kosten
bespaard gebleven.
Wij hebben het bijzonder op
steld, dat een openbaar mediur
Nederlanders waren in die tijd im
mers de vrachtvaarders van Europa en
brachten de zuivelprodukten van eigen
bodem naar vele havensteden, waar
door de reputatie van de Goudse en
Edammer kaas en ook wel de Leidse
en Friese kaas snel over het buitenland
verbreid raakte.
Zoals op zovele gebieden waren de
kloosters ook de gangmakers voor de
kaasbereiding. In tegenstelling met de
meer zuidelijke landen van Europa
waren het in Frankrijk, Engeland, de
Nederlanden en Noordduitsland echter
meer de boerinnen, die de kaasmakerij
beheersten en in handen hadden. Be
roemde kaassoorten als Camembert en
Tilsiter zijn aan vrouwen te danken.
Reeds in 1825 werden in de omgeving
van Kleef inheemse „Goudse” kazen
op de markt verkocht. In diezelfde tijd
was ook reeds onze Limburgse kaas
bekend.
De Weverij Kaars Sijpesteijn N.V. te
Krommenie is sedert eeuwen al betrok
ken geweest bij leveringen van mate
riaal voor het vervoer van goederen
over de hele wereld. Al was in de 16e
eeuw het vervoer en transport een
heel andere, t.w. door zeilschepen,
Weverij Kaars Sijpesteijn leverde toen
al het zeildoek voor de zeilen, die de
schepen over de wereldzeeën brachten
en de lading afdekten. Het oude hand
weefgetouw in het Zuiderzee-museum
te Enkhuizen, is een stille getuige van
de verbondenheid tussen de vracht
vaarders van Europa en de Weverij
Kaars Sijpesteijn.
Ook nu wordt er nog steeds zeildoek in
verschillende kwaliteiten geweven voor
de scheepvaart en de transportonder
nemingen. De weefsels van vroeger -
vlas en hennep - hebben plaats moeten
maken voor modern materiaal - katoen
en nylon - en de Weverij Kaars Sijpe
steijn brengt nu een kwaliteit katoen-
nylondoek op de markt onder de naam
FORTILEX. Deze kwaliteit doek heeft
opvallend goede eigenschappen, welke
al spoedig ontdekt werden door de
grote transportondernemingen en vele
vrachtwagens zijn inmiddels reeds voor
zien van een zogenaamde Fortilex-
autokap. Deze autokap heeft vele voor
delen, t.w. gemakkelijk aan te brengen
en te verwijderen bij het laden en los
sen; licht van gewicht, hetgeen o.m. be
tekent, dat méér goederen vervoerd
kunnen worden; zeer sterk, duurzaam
en waterdicht.
Er is echter één nadelige factor en wel
de beweging van het doek bij verschil
lende temperaturen en weersomstan
digheden. Hierdoor ondervindt de
chauffeur bij het krimpen van het doek
moeilijkheden, omdat de autokap niet
meer volgens de T.I.R.-bepalingen door
de douane kan worden gesloten. In het
andere geval, dus bij een te ruim doek,
ligt de autokap niet strak op de wagen
en onder het rijden ontstaat een ballon,
die het zien in de achteruitkijkspiegel
belemmert, zo niet onmogelijk maakt.
Het aantal voorzieningen in de confec
tie om de beweging van het doek op te
vangen is groot. Het zijn echter alle vrij
kostbare en niet geheel afdoende maat
regelen, die veel onderhoud en vervan
ging eisen, b.v. doordat de rubberrin-
gen vrij snel verteren en het doek spoe
dig scheurt.
Door toepassing van een nieuw zeiloog
van de N.V. Weverij Kaars Sijpesteijn,
dat voldoet aan de eisen van het T.I.R.-
reglement, kan men de rek en de krimp,
die in het weefsel bij verandering van
de weersomstandigheden ontstaat, op
vangen, zodat de autokap onder alle
omstandigheden strak-passend op de
vrachtwagen blijft zitten.
De waarde van dit zeil-oog is groot: de
chauffeur kan zijn autokap steeds aan
passen en „passend” maken door de
verschillende openingen in het nieuwe
zeiloog.
Een ultra-licht een-persoons vliegtuig,
klein genoeg om achter een auto te wor
den gesleept en zo stevig dat het een cer
tificaat van luchtwaardigheid heeft dat
het hele scala van luchtacrobatiek bevat,
wordt in Groot-Brittannië gebouwd. Het
is in de eerste plaats bedoeld voor de
piloot die voor zijn plezier vliegt. Het
vliegtuig, de Mk III Nipper kost onge
veer evenveel als een auto in de midden
klasse en kan van de kleinste vliegvelden
opstijgen bij een snelheid van 88 km per
uur, 193 meter per minuut stijgen en
heeft een kruissnelheid van 152 km per
uur bij een benzineverbruik van 14 liter
per uur. Eenvoud en gemakkelijke han
teerbaarheid maken het geschikt voor
minder ervaren piloten die vlieguren
moeten maken, maar het is ook geschikt
voor acrobatiek, afstandsvluchten en
wedstrijden. Het gewicht is 204 kilo
gram; met piloot en brandstof 330 kilo.
De vleugelwijdte is 6 meter, maar wan
neer het vliegtuig wordt gesleept of weg
geborgen kan de vleugel worden losge
maakt waardoor de breedte wordt terug
gebracht tot 2.25 m. De motor ontwik
kelt 45 rem pk bij 3300 omwentelingen
per minuut. Het normale vliegbereik is
320 kilometer met een reserve voor
tig minuten vliegen. Indien tanks i
uiteinden van de vleugels worden
bouwd kan het vliegbereik worden
groot tot 720 kilometer met 30 run
reserve.
an onze jaartelling stond
ing in het oude Rome
toog peil en werd met de
"gheid en kennis van
In het internationale transport neemt
ons land een bijzondere en belangrijke
plaats in. Dit is onlangs nog gebleken
toen de plannen bekend werden van de
Duitse minister voor het verkeer.
Onze „vervoerders” worden terecht de
vrachtvaarders van Europa genoemd.
Zonder meer hebben de mannen van
deze ondernemingen, die de „schepen
van de weg” met feilloze zekerheid
over de wegen in Europa sturen, recht
op het beste materiaal.
1ste halfjaar
1966
99.308 ton
2.328 ton
Bij alle kaasmerken is onder het woord
Holland aangebracht het nummer, de
stationletter en de serieletters, aan de
hand waarvan kan worden nagegaan
door welk bedrijf en wanneer de desbe
treffende kaas werd geproduceerd.
Deze merken geven niet alleen aan het
minimum vetgehalte van de droge stof,
maar ook een garantie, dat de kaas be
reid werd uit goede Nederlandse koe
melk. Allerlei voorschriften bieden de
consument tal van verdere garanties en
zijn tevens een bescherming van de
goede roep, waarin de Nederlandse
kaas zich mag verheugen.
Kaassoorten die mogen worden bereid
zijn boerenkaas en fabriekskaas die bei
de tot de sector Natuurkaas gerekend
worden. Onder de boerenkaas vallen,
volvette Goudse, volvette lunchtasjes,
boeren Leidse en Limburgse of Her-
vese.
Wat de fabriekskaas betreft, bereid
mogen worden 60+ roomkaas, 50
Cheddar, volvette Gouds, volvette vier
kant, volvette lunch in lunchkaasmodel,
volvette Meshanger, volvette Cheddar
en Cheshire cylindrisch of rechthoekig,
volvette schimmel, volvette St.-Paulin,
40+ Edammer, 40+ Leidse, 40+
gel Fries, 20+ Leidse, 20+ Friese
tenslotte dieetkaas.
Wat de Nederlandse kaassoorten be
treft zijn vermeld Gouda, Edam, Leid
se kaas en Friese kaas. De benamingen
van deze soorten zijn beschermd met
dien verstande dat de aangesloten lan
den zich verplichten hun kaassoorten,
welke de desbetreffende karakteristieke
kenmerken dragen, niet onder de naam
Gouda, Edam enz., zonder meer in de
handel te brengen, welk recht alleen
aan Nederland toek omt, maar als Gou
da Francais, Svensk Gouda enz.
Dit zijn enkele hedendaagse ontwikke
lingen. Maar wie kaas wil leren kennen
moet terug naar de geschiedenis. Een
goede bron hierbij is het werk van Ul
rich Neuhaus „Melk de witte levens
bron”. Daaruit is af te leiden dat de
oudste mededelingen omtrent kaasbe
reiding aan de Sumeriërs te danken
zijn.
Ook in de bijbel wordt k
Assyriërs, Babyloniërs en
kenden kaas, Grieken
aten kaas bij iedere mat
de Scyten, diep Ruslanc
dagelijks voedsel, al werd
paardemelk gemaakt!
De verkeersveiligheid van de reuzen
van de weg is hiermede aanmerkelijk
vergroot, want de autokap zal onder het
rijden geen ballonvorm meer aannemen,
zodat het zien in de spiegel van het
achteropkomende verkeer steeds moge
lijk is.
Het nieuwe KS-patent-zeiloog
schermd door octrooien en zal 2
de transportwereld een gevraagd
worden. De combinatie van zeiloog
doeksoort is een waarborg voor lew;
teit, gemak én veiligheid!
Ander soort
Opmerkelijk is dat de eerste Nederland
se vouwfiets die in 1964 op de markt
werd gebracht zich nauwelijks onder
scheidde van een gewone fiets; zelfde
maat wielen, zelfde model en zwart van
kleur. Men ging er toen van uit dat de
vouwfiets zoveel mogelijk op een ge-