3
s
9
□GAERS
:N
moet u eens
als u een
NSU PRINZ kiest
gaan passen wat
u aan geld en auto
overhoudt
De Stadsschouwburg Tilburg
in de maand maart
TILBURG
FIRMA FR
75
Voor al
KOESTRAAT 91
uw
Telefoon 30869
Veel
toneel
voorstellingen
iJC
tt
HELM
r.
1
detilburgsekoer,er
Donderdag 29 februari 1968 - pagina 9
968 - pagina 8
lederen en rubber rijlaarzen, ruitercaps, plastrons, zwepen en sporen
v.a. 18,75
jodphurbroeken kindermaten
ponyzadels, schabrak, hoofdstellen, halsters, stijgbeugels, martin-
^UITERSPORTARTIKELEN iodPhurbroeken Helanca d.maten v.a. 39,50
galen, longeerteugels en zwepen, borstels, kammen, enz. enz.
Mattheus Passion
1
MHZ
aan
ZE WINKELS
een brok degelijke westduitse techniek waar
u jarenlang zorgeloos plezier aan beleeft
SCHOUWBURGRING '10'1 - TELEFOON 0.4250 - 21091
de allerlaagste autokosten post die u zich voor komfortabel
transport van 4 personen in een luxe auto kunt indenken
moet u eens gaan passen hoe deze auto u bevalt, dan
ontdekt u meteen wat u voor de prijs van f 4975,
tegenwaarde met een NSU terugkrijgt.
gemaakt voor het moderne snelverkeer, dus geen
achterblijver, maar een veilige snelle sprinter, altijd nog goed
voor een topsnelheid van 120 km/u
heeft een
haar vader
geten uoei, et
het stuk niet I
voor hem eer
ken te zijn.
van
ko-
in drie
t is de
richten op zondag 3
™ers op de schrijver
gezelschap van de
i
ook aan de
sprake as var
over veel
te b<
door
de pral
zijdige
lange epistels vol idea
januari hebben i
ig voor het eerst in
toen is
t dit
t” van Eugene
dijk in decem-
indse Comedie
De hoofdschotel van deze maand bestaat uit een serie voorstellin
gen van René Sleeswijks Ned. Revue „Proficiat”.
Daarnaast komen nog tal van andere belangwekkende voorstel
lingen op het menu voor, waaronder de landelijke première op 1
maart van „DAS KOM(M)ÖDCHEN”, uit Düsseldorf.
Op zondag 3 maart a.s. de eerste voorstelling in Nederland van
„In wankel evenwicht” door het gezelschap van de Kon. Ned.
Schouwburg uit Antwerpen.
Tweemaal deze maand staat er een balletuitvoering op het pro
gramma.
Ook het gezelschap van „Forum” komt nog een keer naar Tilburg
met „Die Blume von Hawaii”.
Het Studio-theater wordt een keer bespeeld door Toneelgroep Cen
trum met „Gered”, de voorstelling, waarover een hele krant is
volgeschreven en die zeker eenieder zal bezien, die een exemplaar
ervan heeft kunnen bemachtigen.
Ook Toneelgroep Studio zal onze kleine zaal gebruiken voor de
voorstelling „Amerika, Hoera”.
DE AUTO 1
VAN HET
JAAR
ogelaar elk
aar hebben
D maart valt
avmv» te bewonderen.
Voor de tweede maal deze maand een
voorstelling van Toneelgroep „Cen
trum” „Een dag uit de dood van ver
domde Lowietje” van de auteur Peter
Nichols. Dit stuk is in Engeland uitge-
-oepen als het beste toneelspel van het
jaar. Het stuk handelt over de verhou
ding tussen man en vrouw en die t.o.v.
hun spastisch kind. Het is een stuk.
menselijk leed behandelt, maar wa<um
orde komt, of er al dan niet
m leven, een criterium waar-
gediscussieerd zal blijven.
HET MERK
VAN HET
JAAR
ujn, zij net m
Operagezel-
I nogmaals de
Hawaii” van
gemoderniseerd
deal wordt door
een vrolijke
/oor-
s de
Albert Mol, Jan Staal, Alain Teister en
Jacques Firmin Vogelaar elk een vrou
wenfiguur voor haar hebben gecreëerd.
Op woensdag 20 maart valt deze top
actrice te bewc~J~
Op zaterdag 2 maart een herhaling
de voorstelling „Het paard van de
ning” door de Toneelgroep Ensemble.
De schrijver, Jan Canolle, is er in ge
slaagd de in feite trieste geschiedenis van
een mislukt huwelijk tussen Anna van
Kleef en Hendrik VIII van Engeland, te
verwerken tot een spitse, lichtvoetige ko-
wij deze
i Tilburg
duidelijk naar voren
weer eens een goede
Igroep „En-
Kon. Ned. Schouwburg uit Antwerpen gevend stuk,
brengt het stuk „In wankel evenwicht” )ei'8d zon<?er
uit, dat bepaalde trekken heeft overge- op haar eigen
nomen van „Virginia Woolf”. Duidelijk welvaart.
is ook dezelfde schrijver te herkennen. deze mens**"
De sfeer, die de schrijver oproept is die oe jjanook
van een soort onbehagen, dat veroor-
zaakt wordt doordat de personen, die
welopgevoede, beschaafde mensen i"
haat en verdriet opkroppen en zorgvul
dig verborgen houden.
>uilh noemde „Wachten op Ge
bedachten” van Pascal, ge-
door de Fratellini’s.
.tste toneelvoorstelling in maart is
Aal ion” door de toneelgroep „En-
loezie tussen de zusters tot uitbarsting.
De oude man komt ten tonele en speelt
de rol zoals zijn jongste dochter hem al
tijd heeft gezien. Onrust in huis. De
echtgenoot van de jongste dochter wil
dat het evenwicht in het gezin niet ver
stoord wordt en grijpt in. Wat doet het
er toe, of de plichten een illusie hebben
als basis, zolang ze de mens een levens
doel geven en het gezin bijeen houden.
Toneelgroep „Centrum” heeft het stuk
„Gered” op het repertoire genomen, dat
in Engeland heel wat opschudding heeft
veroorzaakt en dat talloze malen niet
gespeeld mocht worden. Het is een ver
haal van Edward Bond, en speelt in de
Londense achterbuurten; een aanstoot-
waarin de proletarische
- idealen en zonder uitzicht
eigen wijze, deel heeft aan de
Doelloos zwerven en leven
isen, zonder spelregels, maar
ook moeten ze leven.
12 maart staat dit te gebeuren in het
ujc Studio-theater.
ij Eveneens in het Studio-theater in de
gvul- ser'e „Eigentijds Toneel” komt op vrij
dag 15 maart toneelgroep „Studio” met
een heerlijk stukje modern toneel van de
bovenste plank. In „Amerika Hoera”
neemt de auteur Jean Claude van Itallie,
de Amerikaanse samenleving onder het
mes. Zijn manier van schrijven is nogal
onbarmhartig. Op satirische wijze geeft
hij telkens een andere visie op het Ame
rikanisme, dat hem danig dwarszit.
Eveneens opmerkelijk bij deze voorstel
ling is de inbreng van de technici, die
met geluids- en lichteffecten en projec
tie een groot aandeel hebben in de to
tale presentatie.
ANK VAN DER MOER heeft een
solo-toneelprogramma samengesteld on
der de titel „Vrouwen”, geschreven door
vijf Nederlandse auteurs. In een „ver-
intwoording” van het programma zegt zij
de kern van onze toneel-
chuil gaat in het feit, dat
nale toneelschrijfkunst
hebben. Daarom besloot zij haar kans te
wagen met een werk van hedendaagse
Nederlandse schrijvers.
Het resultaat is, dat Andreas Burnier,
Op zaterdag 23 maart is het de beurt aan
Toneelgroep Theater die in het stuk
„Oneindige liefde”, de schrijver André
Roussin aan het woord laat. De auteur
zet in een kuuroord twee, elkaar onbe
kende echtparen tegenover elkaar. De
bekende vierhoekssituatie wordt even
wel gebombardeerd door een middel
eeuws troubadouresk gegeven: de „verre
geliefde”. Het gewone verleiden is bene
den peil. Die behoefte gaat niet zover, de
man wenst de vrouw alleen uit de verte
te beminnen, als puur ideaal, onbesmet
door enige zweem van alledaagsheid. In
aktijk komt dit neer op een een-
correspondentie, bestaande uit
pistels vol ideale romantiek, ima
ginaire gesprekken, uitstapjes en verhe
ven gevoelens.
„De honger en de dorst”
Ionesco, zou oorspronkeli
ber j.l. door de Nederian
worden uitgebracht.
Op woensdag 27 maart zullen o.a. Han
Bentz van den Berg, Elisabeth Andersen
en André van den Heuvel dit stuk in
episoden op de planken zetten. Het
geschiedenis van het zoeken van een ver
geten doel, een vreugde, die de held van
kan vinden. Dit zoeken zal
ïn eindeloze dooltocht blij-
medie. Begin
voorstelling v<
gezien en
gekomen, dat dit weer eens
voorstelling van de Toneelg
semble” is.
Onze zuiderburen
maart de schijnwerper
Edward Albee. Het g
Het Nieuw Rotterdams Toneel komt op
dinsdag 5 maart voor het eerst met het
stuk „Interview” van Marie Sophie Na-
thusins naar de Tilburgse tempel der
muzen.
Leo Vroom, nu negentig jaar en wat
kinds, heeft in het leven van zijn twee
dochters eén allesoverheersende rol ge
speeld.
De oudste dochter heeft een periode
meegemaakt waarin haar vader in con
flict kwam met de moraal en de wet.
Voor haar is hij een fascinerende bijna
duivelse persoonlijkheid. Ze meent, dat
zij hem alleen goed kent. Haar veel jon- der de titel „Vrot
gere zuster, romantisch van aard, ziet vijf Nederlandse
haar vader als edel, verheven mens. intwoording” van het prog
In dit milieu komt een nuchtere jonge ondermeer, dat de kern vt
journalist de oude man interviewen. De problematiek schuil gaat
jongste dochter kan dat bij zijn huidige we geen nationale ton
toestand niet dulden. Barbara biedt aan
voor haar vader te spelen. Er hangt een
vreemde spanning. Tijdens het interview
komen lang verzwegen ergernis en ia-
In de laatste weken voor Pasen wordt
in vele plaatsen van ons land het passie
verhaal muzikaal vertolkt. De Stichting
Matthaus Passion Tilburg verzorgt dit
maal op donderdag 28 maart dit gran
dioze werk.
Vier koren en een jongenskoor, bene
vens de solisten Ank Reinders, sopraan;
Marjan Klep, alt; Jan van Doom, tenor;
Frans van Grinsven, tenor; Bernhard
Kruyssen, bariton; Jan Heyen, bas en
Laurens va nder Werf, bariton; muzika
le medewerking wordt verkregen van
het Utrechts Studenten Bach Orkest.
Het geheel staat onder leiding van Jan
Jansen. Ongetwijfeld zal dit een muzi
kaal grootse manifestatie worden.
Operette
De laatste voorstelling van de maand is
eveneens een muzikaal festijn, zij het in
een ander, lichter genre.
schap „Forum” presenteert
operette „Die Bluhme von 1
Paul Abraham. Danig g“"
en verwant aan de music<u
het Overijsselse gezelschap
en vol actuele grappen gemaakte vo
stelling opgevoerd, welke alleszins
moeite waard is. 3
vullen, wordt geregisseerd door Karl
Guttmann en op 30 maart andermaal op
de planken gezet.
Ballet
Het Nederlands Danstheater zal op don
derdag 21 maart, bijgestaan door het
Ned. Balletorkest o.l.v. Leo Driehuis een
optreden verzorgen, waarin voor Til
burg twee premières zijn opgenomen.
De choreograaf Glen Tetley heeft op
muziek van Luciano Berio het ballet
Circlus gemaakt en zijn wapenbroeder
Peter Darrell heeft het ballet „Jeux” op
muziek van Claude Debussy gecreëerd.
roemde stuk van Samuel Beckett Maanen opgenomen. Dit laatste ts op
„Wachten op Godot” op vrijdag 29 muziek van Daniël Lesur.
maart. Vladimir en Estragon zijn have-
ik.dat lozen, buiten onze tijd en maatschappij
/aarin geplaatst, ze zijn alleen, maar: ze zijn
samen. Hun tijd brengen zij door met zin
loze verhalen en spelletjes, die alleen
maar dienen om de tijd te doden, tot het
moment waarop Godot zal komen.
Heel ons leven wachten wij ergens op
Godot belichaamt dat. De wijze waarop
dit stuk echter gepresenteerd wordt,
leidt ertoe dat velen zich hiermee tranen
lachen.
Jean Anot
dot” de
speeld doe
De laats‘“
„Pygmalk
semble”.
Dit vrolijke en door de musical overbe
kend geworden verhaal gaat over de
spreekleraar Prof. Higgins, die wedt een
volksmeisje in een echte dame te kun
nen veranderen. Deze komedie, waarin
Sigrid Koetse, Roger Coorens en Johan
Kaart op waardige wijze hun rollen ver-