3 s 9 □GAERS :N moet u eens als u een NSU PRINZ kiest gaan passen wat u aan geld en auto overhoudt De Stadsschouwburg Tilburg in de maand maart TILBURG FIRMA FR 75 Voor al KOESTRAAT 91 uw Telefoon 30869 Veel toneel voorstellingen iJC tt HELM r. 1 detilburgsekoer,er Donderdag 29 februari 1968 - pagina 9 968 - pagina 8 lederen en rubber rijlaarzen, ruitercaps, plastrons, zwepen en sporen v.a. 18,75 jodphurbroeken kindermaten ponyzadels, schabrak, hoofdstellen, halsters, stijgbeugels, martin- ^UITERSPORTARTIKELEN iodPhurbroeken Helanca d.maten v.a. 39,50 galen, longeerteugels en zwepen, borstels, kammen, enz. enz. Mattheus Passion 1 MHZ aan ZE WINKELS een brok degelijke westduitse techniek waar u jarenlang zorgeloos plezier aan beleeft SCHOUWBURGRING '10'1 - TELEFOON 0.4250 - 21091 de allerlaagste autokosten post die u zich voor komfortabel transport van 4 personen in een luxe auto kunt indenken moet u eens gaan passen hoe deze auto u bevalt, dan ontdekt u meteen wat u voor de prijs van f 4975, tegenwaarde met een NSU terugkrijgt. gemaakt voor het moderne snelverkeer, dus geen achterblijver, maar een veilige snelle sprinter, altijd nog goed voor een topsnelheid van 120 km/u heeft een haar vader geten uoei, et het stuk niet I voor hem eer ken te zijn. van ko- in drie t is de richten op zondag 3 ™ers op de schrijver gezelschap van de i ook aan de sprake as var over veel te b< door de pral zijdige lange epistels vol idea januari hebben i ig voor het eerst in toen is t dit t” van Eugene dijk in decem- indse Comedie De hoofdschotel van deze maand bestaat uit een serie voorstellin gen van René Sleeswijks Ned. Revue „Proficiat”. Daarnaast komen nog tal van andere belangwekkende voorstel lingen op het menu voor, waaronder de landelijke première op 1 maart van „DAS KOM(M)ÖDCHEN”, uit Düsseldorf. Op zondag 3 maart a.s. de eerste voorstelling in Nederland van „In wankel evenwicht” door het gezelschap van de Kon. Ned. Schouwburg uit Antwerpen. Tweemaal deze maand staat er een balletuitvoering op het pro gramma. Ook het gezelschap van „Forum” komt nog een keer naar Tilburg met „Die Blume von Hawaii”. Het Studio-theater wordt een keer bespeeld door Toneelgroep Cen trum met „Gered”, de voorstelling, waarover een hele krant is volgeschreven en die zeker eenieder zal bezien, die een exemplaar ervan heeft kunnen bemachtigen. Ook Toneelgroep Studio zal onze kleine zaal gebruiken voor de voorstelling „Amerika, Hoera”. DE AUTO 1 VAN HET JAAR ogelaar elk aar hebben D maart valt avmv» te bewonderen. Voor de tweede maal deze maand een voorstelling van Toneelgroep „Cen trum” „Een dag uit de dood van ver domde Lowietje” van de auteur Peter Nichols. Dit stuk is in Engeland uitge- -oepen als het beste toneelspel van het jaar. Het stuk handelt over de verhou ding tussen man en vrouw en die t.o.v. hun spastisch kind. Het is een stuk. menselijk leed behandelt, maar wa<um orde komt, of er al dan niet m leven, een criterium waar- gediscussieerd zal blijven. HET MERK VAN HET JAAR ujn, zij net m Operagezel- I nogmaals de Hawaii” van gemoderniseerd deal wordt door een vrolijke /oor- s de Albert Mol, Jan Staal, Alain Teister en Jacques Firmin Vogelaar elk een vrou wenfiguur voor haar hebben gecreëerd. Op woensdag 20 maart valt deze top actrice te bewc~J~ Op zaterdag 2 maart een herhaling de voorstelling „Het paard van de ning” door de Toneelgroep Ensemble. De schrijver, Jan Canolle, is er in ge slaagd de in feite trieste geschiedenis van een mislukt huwelijk tussen Anna van Kleef en Hendrik VIII van Engeland, te verwerken tot een spitse, lichtvoetige ko- wij deze i Tilburg duidelijk naar voren weer eens een goede Igroep „En- Kon. Ned. Schouwburg uit Antwerpen gevend stuk, brengt het stuk „In wankel evenwicht” )ei'8d zon<?er uit, dat bepaalde trekken heeft overge- op haar eigen nomen van „Virginia Woolf”. Duidelijk welvaart. is ook dezelfde schrijver te herkennen. deze mens**" De sfeer, die de schrijver oproept is die oe jjanook van een soort onbehagen, dat veroor- zaakt wordt doordat de personen, die welopgevoede, beschaafde mensen i" haat en verdriet opkroppen en zorgvul dig verborgen houden. >uilh noemde „Wachten op Ge bedachten” van Pascal, ge- door de Fratellini’s. .tste toneelvoorstelling in maart is Aal ion” door de toneelgroep „En- loezie tussen de zusters tot uitbarsting. De oude man komt ten tonele en speelt de rol zoals zijn jongste dochter hem al tijd heeft gezien. Onrust in huis. De echtgenoot van de jongste dochter wil dat het evenwicht in het gezin niet ver stoord wordt en grijpt in. Wat doet het er toe, of de plichten een illusie hebben als basis, zolang ze de mens een levens doel geven en het gezin bijeen houden. Toneelgroep „Centrum” heeft het stuk „Gered” op het repertoire genomen, dat in Engeland heel wat opschudding heeft veroorzaakt en dat talloze malen niet gespeeld mocht worden. Het is een ver haal van Edward Bond, en speelt in de Londense achterbuurten; een aanstoot- waarin de proletarische - idealen en zonder uitzicht eigen wijze, deel heeft aan de Doelloos zwerven en leven isen, zonder spelregels, maar ook moeten ze leven. 12 maart staat dit te gebeuren in het ujc Studio-theater. ij Eveneens in het Studio-theater in de gvul- ser'e „Eigentijds Toneel” komt op vrij dag 15 maart toneelgroep „Studio” met een heerlijk stukje modern toneel van de bovenste plank. In „Amerika Hoera” neemt de auteur Jean Claude van Itallie, de Amerikaanse samenleving onder het mes. Zijn manier van schrijven is nogal onbarmhartig. Op satirische wijze geeft hij telkens een andere visie op het Ame rikanisme, dat hem danig dwarszit. Eveneens opmerkelijk bij deze voorstel ling is de inbreng van de technici, die met geluids- en lichteffecten en projec tie een groot aandeel hebben in de to tale presentatie. ANK VAN DER MOER heeft een solo-toneelprogramma samengesteld on der de titel „Vrouwen”, geschreven door vijf Nederlandse auteurs. In een „ver- intwoording” van het programma zegt zij de kern van onze toneel- chuil gaat in het feit, dat nale toneelschrijfkunst hebben. Daarom besloot zij haar kans te wagen met een werk van hedendaagse Nederlandse schrijvers. Het resultaat is, dat Andreas Burnier, Op zaterdag 23 maart is het de beurt aan Toneelgroep Theater die in het stuk „Oneindige liefde”, de schrijver André Roussin aan het woord laat. De auteur zet in een kuuroord twee, elkaar onbe kende echtparen tegenover elkaar. De bekende vierhoekssituatie wordt even wel gebombardeerd door een middel eeuws troubadouresk gegeven: de „verre geliefde”. Het gewone verleiden is bene den peil. Die behoefte gaat niet zover, de man wenst de vrouw alleen uit de verte te beminnen, als puur ideaal, onbesmet door enige zweem van alledaagsheid. In aktijk komt dit neer op een een- correspondentie, bestaande uit pistels vol ideale romantiek, ima ginaire gesprekken, uitstapjes en verhe ven gevoelens. „De honger en de dorst” Ionesco, zou oorspronkeli ber j.l. door de Nederian worden uitgebracht. Op woensdag 27 maart zullen o.a. Han Bentz van den Berg, Elisabeth Andersen en André van den Heuvel dit stuk in episoden op de planken zetten. Het geschiedenis van het zoeken van een ver geten doel, een vreugde, die de held van kan vinden. Dit zoeken zal ïn eindeloze dooltocht blij- medie. Begin voorstelling v< gezien en gekomen, dat dit weer eens voorstelling van de Toneelg semble” is. Onze zuiderburen maart de schijnwerper Edward Albee. Het g Het Nieuw Rotterdams Toneel komt op dinsdag 5 maart voor het eerst met het stuk „Interview” van Marie Sophie Na- thusins naar de Tilburgse tempel der muzen. Leo Vroom, nu negentig jaar en wat kinds, heeft in het leven van zijn twee dochters eén allesoverheersende rol ge speeld. De oudste dochter heeft een periode meegemaakt waarin haar vader in con flict kwam met de moraal en de wet. Voor haar is hij een fascinerende bijna duivelse persoonlijkheid. Ze meent, dat zij hem alleen goed kent. Haar veel jon- der de titel „Vrot gere zuster, romantisch van aard, ziet vijf Nederlandse haar vader als edel, verheven mens. intwoording” van het prog In dit milieu komt een nuchtere jonge ondermeer, dat de kern vt journalist de oude man interviewen. De problematiek schuil gaat jongste dochter kan dat bij zijn huidige we geen nationale ton toestand niet dulden. Barbara biedt aan voor haar vader te spelen. Er hangt een vreemde spanning. Tijdens het interview komen lang verzwegen ergernis en ia- In de laatste weken voor Pasen wordt in vele plaatsen van ons land het passie verhaal muzikaal vertolkt. De Stichting Matthaus Passion Tilburg verzorgt dit maal op donderdag 28 maart dit gran dioze werk. Vier koren en een jongenskoor, bene vens de solisten Ank Reinders, sopraan; Marjan Klep, alt; Jan van Doom, tenor; Frans van Grinsven, tenor; Bernhard Kruyssen, bariton; Jan Heyen, bas en Laurens va nder Werf, bariton; muzika le medewerking wordt verkregen van het Utrechts Studenten Bach Orkest. Het geheel staat onder leiding van Jan Jansen. Ongetwijfeld zal dit een muzi kaal grootse manifestatie worden. Operette De laatste voorstelling van de maand is eveneens een muzikaal festijn, zij het in een ander, lichter genre. schap „Forum” presenteert operette „Die Bluhme von 1 Paul Abraham. Danig g“" en verwant aan de music<u het Overijsselse gezelschap en vol actuele grappen gemaakte vo stelling opgevoerd, welke alleszins moeite waard is. 3 vullen, wordt geregisseerd door Karl Guttmann en op 30 maart andermaal op de planken gezet. Ballet Het Nederlands Danstheater zal op don derdag 21 maart, bijgestaan door het Ned. Balletorkest o.l.v. Leo Driehuis een optreden verzorgen, waarin voor Til burg twee premières zijn opgenomen. De choreograaf Glen Tetley heeft op muziek van Luciano Berio het ballet Circlus gemaakt en zijn wapenbroeder Peter Darrell heeft het ballet „Jeux” op muziek van Claude Debussy gecreëerd. roemde stuk van Samuel Beckett Maanen opgenomen. Dit laatste ts op „Wachten op Godot” op vrijdag 29 muziek van Daniël Lesur. maart. Vladimir en Estragon zijn have- ik.dat lozen, buiten onze tijd en maatschappij /aarin geplaatst, ze zijn alleen, maar: ze zijn samen. Hun tijd brengen zij door met zin loze verhalen en spelletjes, die alleen maar dienen om de tijd te doden, tot het moment waarop Godot zal komen. Heel ons leven wachten wij ergens op Godot belichaamt dat. De wijze waarop dit stuk echter gepresenteerd wordt, leidt ertoe dat velen zich hiermee tranen lachen. Jean Anot dot” de speeld doe De laats‘“ „Pygmalk semble”. Dit vrolijke en door de musical overbe kend geworden verhaal gaat over de spreekleraar Prof. Higgins, die wedt een volksmeisje in een echte dame te kun nen veranderen. Deze komedie, waarin Sigrid Koetse, Roger Coorens en Johan Kaart op waardige wijze hun rollen ver-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1968 | | pagina 9