795 SPOTPRIJZEN NOUD VAN LOON Een toekomstblik en een blik achteromeen levensmiddelenbedrijf in het jaar tweeduizend top form 50, 4.68 STORK-FAN LITERFLES DE HAAR ELECTRO-CENTRUM A. J. BAETEN Znn. 75 :ld: UITVERKOOP KOM KIJKEN NAAR ONZE A-1 WAGENS! GRANDIOZE BALANS-OPRUIMING 2.48 1.58 ail uil KEUKENS 3INR ,/T WINKELTJE" 4,50 F. CANDIDO 39,- 88,- CENTRALE VERWARMING Bonneteriehuis „LIZETTE 25,- ED. VAN DE PAS „TEGRO H. DE ZEEUW RICKEN OPTIEK GOEDKOPE PRIJZEN lanuari - pagina 8 detilburgsekoer,er Woensdag 17 januari - pagina 9 van 20, en v. Alkemadestraat 17 (Zijstraat Hoefstraat) moderne supermarkt Van handel in koloniale naar waren Mensen gaan luxer eten Broekhoven-Audacia Grootbedrijf kwam opzetten Enorme keus in HELMEN, REGENKLEDING, HANDSCHOENEN en WANTEN I MOOI V J. van der HEYDEN wijnimport en Goirkestraat 1, Tilburg, Telefoon 20772 GOED t skai, Ter kennismaking ECHTE SCHIEDAMSE JONGE JENEVER extra zacht ik GUN UZELF DE WEELDE VAN ALTIJD-FRISSE-LUCHT met de DINSDAG: WOENSDAG: geldig tot en met 24 januari WOENSDAGMIDDAG GESLOTEN EVERJACHTSTRAAT 39 - TEL 71385 - (Bij de nieuwe St .-Joseph} BALANSOPRUIMING n bij 'n keur van VERLICHTINGSARTIKELEN aan sterk verlaagde prijzen. voor TEL. 26098 HASSELTSTRAAT 263 d KETE .(kleedje HERENR1NGEN 45, RINGBAAN OOST 134 TELEFOON 24170 TILBURG TEL. 34215 HET HUIS MET DE GROOTSTE EN GOEDKOOPSTE SORTERING Noordstraal 65 DONDERDAG a.s. 9.00 uur beginnen wij met een Gestroomlijnd boodschappen doen alle jassen en autocoats moeten weg vanwege de opruiming nao vur negen en vèftig gulden, zeg! m wordt door een te over dertig jaar 100 gr GEK. HAM 100 gr SAUSSIES 1965 1965 1964 1963 1964 1966 1966 1962 1964 1963 1966 Kom kijken r speciale aan! 500 gr HAMLAPPEN 150 gr TONGEWORST 500 gr GEHAKT 20,— 10,— 7,50 17,50 in de 8,50 22,50 15,— 5,— 35, 25, 'oeringen Ier 3,68 0,98 2,08 Moderne inbouwkeukens reeds vanaf 457,- Compleet met roestvrijstalen aanrecht. TEXTIEL - BREIGOEDEREN ds vanaf ser. Ii rijke srs. RINGBAAN NOORD 5 - TILBURG - TEL. 04250-26479-70399 der rokje liet v.a. GEBRUIKTE WAGENS RIJWIELEN BROMFIETSEN MOTOREN Jacques Oppenheimstr. 19 - Tilburg - Tel. 71267 nang uit- prachtig 0 cm br. jkket NU saome zen ze toen naor huis gegaon en willum ging vur de spiegel staon hij zee fien ge het gelêk mijn pak lekt op unne beddetêk voor de toe- i mag worden voortzetten. and of vallen. I mini- toene- 500 gr BAKLAPPEN SOEPPAKKET 250 gr soepvlees 1 00 gr gehakt knook en lever nog irsen 2000 zal latise- 1 haar eisen inklare produkten zullen i winkelbeeld overheer ^rouw van het jaar 7 ïrkweek en automr ;mak zal t zal ze ei bent toch ook niet tevreden met alleen een mooie BRIL naar deze ibiedingen: fien jaanse en dun dikke willum gingen saomen regelmaotig naor de film mar van ut zitte op de irste rij wier zun broek zo glad as zij 1 zijn ge- <t en eeti- nonteren. ast ALLES op het gebied van zowel OLIE als GAS NIEUWSTRAAT 172 (hoek Trouwlaan) Tel. 24754-31553 FELS, o.a. CENTRO THERM, RADIATOREN o.a. VEHA, RC MOEDERHAARDfN voor c.v. REGELAPPARATUUR zoals thermostaten, radiat In onze SHOWROOM kunt U al installc Betrouwbare gebruikte wagens met schriftelijke garantie H. ROBBEN-DE ROOY Bes terd ring 49 - TILBURG - Telefoon 32470 „Fainco-Slagers" reclame VRIJDAG en ZATERDAG CORTINA 1500 2-deurs CORTINA 1200 CORTINA 1200 TAUNUS 12 M TAUNUS 12 M FORD CORSAIR TAUNUS 17 M 2-deurs OPEL RECORD OPEL RECORD ANGLIA RENAULT R-8 AFD. OCCASIONS van 65,voor DAMESRINGEN van 55,— voor DAMES- en HERENHORLOGES van 95,voor en vanaf Op diverse artikelen grote korting. GOUD - ZILVER HORLOGERIE Nieuwstraat 7 - Telefoon 34467 de vestij ven, act dat laatste wc traties beïnvl Wat nu de v komst t dat de Een aanta. net er boven Op het platte winkels blijve mende motc geïsoleerde bewerkstelli A, DUIKER EMMEF en NOXA RÖNTGEN en PLATOVAL v. o.a. NOBEL en FABER en ACCESSOIRES aren, radiatorenkranen enz. alles bewonderen en ziet U een complete illatie in werking Voor eenieder geven wij gaarne deskundig advies TECHNISCHE GROOTHANDEL ENSCHOTSESTRAAT 272 (hoek Goudenregenstroat) fien zee as ge bij dun broer gin pak gaot kópe bief ik mee jou zo niet langer lópe we denkte naa wel onderhaand ik loop mee jou vur schaand TOP-FORM meubelen zijn uitsluitend verkrijgbaar bij PIUSPLEIN 26-33 TELEFOON 33080 SPORTTRUIEN van 29,95 voor VESTEN 9,— en KINDERSPORTTRUITJES nu TWINSETS ’even. En die blijft toch wel het voorafgegaan vergelijking met de dertiger jaren. De levensmiddelenbranche is stellig even veelzeggend als die van dertig jaar terug. In 1937, vlak voor het uitbreken van Wereldoorlog II, treden kenmerkende verschillen aan de dag. De levensmiddelenwinkel van toen had een heel ander gezicht dan die van vandaag. Alleen al het uiterlijk, veelal waren levensmidde lenzaken toen kleine, wat sombere bedrijfjes, weinig efficiënt, moeilijk te be spelen”, in de tijd na de crisis vechtend voor het bestaan. Die strijdlust bleef behouden. Maar veel veranderde. Goed, er waren toen ook al „moderne” zaken, maar de strakke efficiency van ’67 misten ze wel. Krullen en bladgoud domineerden bij betere zaken. Het aantal vestigingen was ook veel groter. Tijdensde uitverkoop 10% korting Koperen marmieten - Akkers - Vijzels - Spiegels - Bellen Blaasbalgen en Melkkannen in alle maten Tinnen borden - Fruitschalen - Kandelaars en Kannen in diverse maten - Blaasbalgen AANBIEDING CHROOM MANDJE met drager voor Rijwielen .7,50 voor E.E.G8,95 MARTIN HUYBREGTS Speciaalzaak voor Bont en Reparaties Telefoon 26794 Elke A-1 auto is door ons grondig geïnspecteerd en gereconditioneerd, en wordt schriftelijk ge garandeerd. en de zich spreidende welvaart een verschijnsel dat voor de komende dertig jaar óók zal doorzetten zou misschien tot de veronderstelling kunnen leiden dat er voor de levensmiddelenbranche als zodanig ook „gouden bergen” in het verschiet zijn. De grotere inkomens die een zich uitbreidende groep van de bevol king zullen kunnen opsouperen zouden, wordt wel eens verondersteld, de levens middelenbranche een grotere omzet kun- nen garanderen. U eist toch ook een GOEDE BRIL Raadpleeg dan de vakman LEVERANCIER ALLE ZIEKENFONDSEN NOORDSTRAAT 28-30 - TILBURG - TEL. 24215 Waar het levensmiddelenbedrijf in het jaar 2000 volledig rekening mee zal heb ben te houden is met de toenemende op mars van het non stop shopping. Nog meer winkelcentra, nog meer winkels onder één dak, nog meer gestroomlijnd boodschappen doen, dat zijn de vooruit zichten. Het assortiment zal nog meer verbreed moeten zijn. En daarmee is de blik op de toekomst gericht. Kleine winkeltjes zullen over dertig jaar merendeels afgevallen zijn, maar er zullen wel mini-boutiques zijn als b.v. notenbars en andere min of meer luxe koopgelegenheden in de levensmid delenbranche. Die floreren in een win kelcentrum uitstekend. Zo zijn er nog veel meer speciaalzaken, voor wie een goede toekomst is weg gelegd. Waarmee maar gezegd wil zijn dat het gezicht van de levensmiddelenbranche ook in haar details zal veranderen. De „nieuwe tijd” Onze goedkope prijzen hebben wij voor deze gelegenheid nog eens EXTRA verlaagd. Als u nu koopt, spaart u geld als nooit tevoren. Bekijk onderstaande prijzen en u zult versteld staan. WOLLEN PAKJES TERLENKA PAKJES TERLENKA JURKEN, lange mouw TERLENKA JURKEN zonder mouw ASTRALON JURKEN, nog enkele stuks ASTRALON JURKEN met col ASTRALON PAKJES, 2-delig ASTRALON PAKJES, 3-delig ASTRALON JURKEN, bijzonder mooi DAMESVESTEN in terlenka en leacril DAMESPULLOVERS in terlenka en leacril HERENVESTEN in wol HERENPULLOVERS HERENPOLOHEMDEN, wol HERENPOLOHEMDEN, terlenka en astralon HERENPOLOHEMDEN, astralon motte SPORTTRUIEN, de mooiste dus kèkt irst bij BROER DE LAOT vur ge op 'n aander gaot lijn twee stopt vur de deur oerlesestraot 20 van 79,50 voor 59,50 van 69,50 voor 39,50 van 42,50 voor 39,75 nu 37,50 van 49,75 voor 44,75 van 47,50 voor 42,50 van 92,50 voor 79,50 van 92,50 voor 87,50 van 49,75 voor 39,75 vanaf 12,95 vanaf 16,95 van 24,95 voor 22,50 van 22,50 voor 19,75 van 22,50 voor 19,75 van 29,75 voor 22,50 nu 32,50 van 29,75 voor 22,50 igingen van de grootwinkelbedrij- :hter blijven de coöperaties, maar vordt met name door concen- ïnvloed. u de verwachtingen betreft: aangenomen mag i terugloop zich zal voor =>ntal bedrijven dat aan de rand '•'“n zweeft zal moeten afval1" r tteland zal een aantal blijven bestaan, maar de t motorisering, de openlegging van s gebieden en de urbanisatie ligen toch ook een sanering. Zondag a.s. ontvangt K. S. Broekhoven op zijn terrein aan de Leyparkweg Auda cia uit Moergestel. Na vier weken stil gelegen te hebben, zal Broekhoven deze wedstrijd moeten winnen. Bij verlies raakt Broekhoven zijn kans op de boven ste plaatsen kwijt. Broekhoven zal dus zondag a.s. moeten winnen. De wed strijd begint om half drie. En de pank._ meer in het want de huisvi andere ondanks korte wei eval zal rjng haast hebben. Het gem volledig moeten dienen, dat en anders elders gaan. Een volgend toekomstbeeld: discount houses. Amerika heeft ze al, midden in woestenijen, waar autowegen samenko men. Nederland heeft weinig woestenijen al lijkt ons wegennet daar wel eens Maar een dergelijke ontwikkeling is in het geheel niet in de lijn der verwachting. Wie zich op het standpunt stelt dat gro tere inkomens meer omzet voor de le vensmiddelensector inhouden maakt een denkfout. Want de man die van 20.000 gulden per jaar, 40.000 of zelfs 100.000 per jaar gaat verdienen, zal toch niet meer kunnen verorberen. Hij zal met zijn gezin luxer gaan eten, meer verfijnde levensmiddelen en lekkernijen aanschaf fen, wat meer drankjes wellicht, maar de grote som van zijn inkomen gaat toch naar beter en luxer wonen, leven, rijden en vakantiehouden! Die stijgende inko mens zullen slechts zeer ten dele aan de branche ten goede komen en vaak nog in de randgebieden, meer in de genot- en minder in de levensmiddelensector. Ook in het jaar 2000 nog zegels Voor de levensmiddelenbranche zal i toekomst diepvries nog belangrijker den, stellig! LEACRIL TRUI, lange mouw ASTRALON VESTEN ROKKEN, o.a. zuiver scheerwol Bij aankoop rok TRUITJE korte mouw voor jaar schr. garantie. Wordt eventueel door ons in de ruit geplaatst! leert dat, ook daar blijven zegels de grote mode. Een doorslaggevende grensverva ging zal doorzetten, misschien dat er in het jaar 2000 niet eens meer sprake zal kunnen zijn van een levensmiddelen branche in de huidige zin van het woord. Maar levensmiddelen zullen ook dan aan de man en vooral aan de huisvrouw gebracht moeten worden. Dat zal dan met dezelfde vakbekwaam heid geschieden als dat nu het geval is. Niet ondenkbaar is het dat de zgn. drug stores, zoals Amerika die kent, in de volgende eeuw populair geworden zijn bij ons. smêrgens is ievvruug opgestaon en mee lijn twee naor dun broer gegaon hullie fien die laacht na héél tevreje ze gaon wir naor de film mee zun tweee 2000 zeker op zal aankomen is de kwali teit. De consument zal nog meer kwali teitsbewust worden. Is dat alles, dat pein zen over de levensmiddelenbranche van over 30 jaar dagdromen op de ROKA? Geen sprake 'van. Wie naar de levens middelenbranche van nu kijkt zal vooruit moeten zien. Heel deze expositie is op de toekomst gericht en. die toekomst is allang begonnen. Wie, dwalend over de Roka ’68, straks geconfronteerd wordt met de grote verscheidenheid van de levensmiddelenbranche van vandaag zal onge twijfeld niet aan de behoefte kunnen ontkomen de blik vooruit en achterom te werpen. Want is er een branche, die zo dynamisch is, die zulke ingrijpende wijzigingen te zien geeft als juist die sector, welke op de Roka volledig in beeld gebracht wordt? De vraag waar de levensmiddelenbranche vandaag staat wordt nog interessanter als de lijn naar het verleden getrokken wordt en naar de toekomst. Met andere woorden, iedere Roka-bezoeker zal zich toch, hoe dan ook, de vraag stellen: hoe zal een Roka anno 2000 er uit zien. Nu heeft het turen in het „koffiedik”, ook voor de levensmiddelenbranche weinig zin. Maar een zekere prognose is wel te ge""" meest binnen het kader van de realiteit als die Prijs compl. met snoer CO en stekker Ö7,OU Hierbij nog gratis KINDERMUNTZEGELS. Komt en overtuigt u van onze Een belangrijk facet: het ontstaan van shopping centers. Natuurlijk warer voor de oorlog ook stadskernen met kelstraden. Maar de speciaal planmatig opgezette winkelcentra ademden een h andere sfeer. In de centra van de en belangrijke dorpen kwamen die ping center Een volgend voornaam aspect: de kosten. Na de oorlog liep de kostenpost bijzon der sterk op. De optrekking van de lonen, ;n er de omvangrijke post sociale lasten en win- überhaupt de kosten van bedrijfsvoering ïiatig maakten een steeds groter omzet om iheel lonend te kunnen werken dringende e steden noodzaak. ie shop- Was het een jaar of twintig geleden voor een levensmiddelenbedrijf nog lonend een jaaromzet van 75.000 tot 100.000 gulden te noteren, thans zijn bedragen van een kwart miljoen tot drie ton ge bruikelijk. Geen wonder dat het aantal levensmiddelenbedrijven moest terug lopen. In 1958 waren er volgens het Cen traal Registratie Kantoor 102.000 in Ne derland, in 1967 nog maar 84.000. Het betreft hier vestigingsplaatsen inclusief ambachtelijke vestigingen voor de levens- en genotmiddelenbranche. Sterk stijgen De bezetting, de voedselschaarste en, voor het westen, de barre laatste winter betekende een point of no return voor de branche. Na de oorlog zetten de grote veranderingen in. In de loop der jaren verdween een belangrijk aantal der klei ne bedrijven, dat niet levensvatbaar bleek. Het grootbedrijf kwam sterk op zetten, met name het grootwinkelbedrijf en de filiaalbedrijven. Albert Heijn, De ycu uw uaallIlcc lu Gruyter en Simon de Wit de warenhui- ontvi van de zijde zen met hun kapitale panden gingen een del zo^d kritiek als dominerende rol spelen. In de vijftiger laatste woord is over S markten. Het midden- en kleinbedrijf bleef teruglopen, thans is het percentage Aantal I iep Sterk terug belangrijk geringer t.o.v. het marktaan deel van nog maar enkele jaren terug. Steeds meer huisvrouwen zullen diepvrie zers aanschaffen, de vraag naar artikelen in die sector zal derhalve toenemen. Zullen er zegels zijn in het jaar 2000 is een vraag die menige ROKA-bezoeker zich ook zou kunnen stellen. Het ant woord kan zonder veel gevaar gegeven worden: ze zullen niet verdwenen zijn. Misschien dat de systemen veranderd zijn maar de zegel, hoe ook van „aard” is zo populair geworden dat ze niet meer weg te denken is, De situatie in Amerika op maar ook aan onze belangrijke verkeersaders zouden inventieve onder nemers winkelcentra en speciaal levens middelenbedrijven kunnen vestigen. Wat de shopping centers van overmorgen zelf betreft, die zullen veel meer sociale en culturele instellingen moeten worden. Het „harde” boodschappen doen zal doorkruist worden door het gezellig samen winkelen. Family shopping, man en vrouw, eventueel met kinderen samen per auto naar het shopping center is een heel reëel toekomstbeeld, die toekomst is trouwens allang begonnen. Een verhaal apart daarbij is de omstreden kwestie van de vijfdaagse werkweek voor de winkelsector. Zouden de winkels wer kelijk algemeen op zaterdag dicht zijn, dan zal de vrijdagmiddag en -avond hèt gezelligheidspunt van de week zijn, waar op echtparen uitgaan en inkopen doen combineren. In de winkelcentra waar dat zal plaats hebben zal dan ook een restau rant, een bioscoop, een recreatiezaal of een sociaal trefpunt moeten zijn. En de levensmiddelenbranche moest aan die uitdaging gehoor geven. Het assortiment moest verbreed en ver diept. De non-foods deden hun intrede; in de bedieningszaken, heel voorzichtig, in de ZB’s wat ruimer en in de SM’s, op grote schaal. Een belangrijke factor bij dit alles was de Vestigingswet 1937 die onder meer de brancheafscheiding regelde. De Vesti gingswet Bedrijven 1954 opende de deur voor een grotere vrijheid. De perspectie ven die daarmee in het vizier kwamen jde van de detailhan- s instemming. Het r de brancheverva- Misschien ook dat nog een heel c vorm gevonden wordt. In ieder geva. de factor gezelligheid een veel ruimere plaats innemen. Maar die ontwikkeling is al gestart toen de donkere kruideniers winkel van vroeger de plaats ging ruimen voor de moderne verlichte, overzichte lijke en efficiënte levensmiddelenwinkel van vandaag. En waar het in het. jaar

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1968 | | pagina 9