t
te
Voor de KLM
de Nederlandse
en
luchtvaart was 1967 goed jaar.
I
et
MARTIN-HUYBREGTS
k-
Straks studeren
14.100 PERSONEN BIJ KLM IN DIENST
FANTASTISCHE AANBIEDINGEN
BOUMANS
S!
12,5 jaar
D!
75
33
Reitse Boys
bestonden
Nieuw tijdschrift:
_VAN
>dag 17 januari
detilburgsekoerier
Woensdag 17 januari
Taxichauffeurs
Huisvaders
in
BONT
Wasserij
KORVELSEWEG 160 - Bel 23890
jelangrijke
NLM
gaan, doen daar niets aan af.
ROUTENET
NERTZ HOEDEN
DIV. CRAVATTES
SPECIAALZAAK VOOR BONT EN REPARATIES
NOORDSTRAAT 65
TELEFOON 26794
opge-
VLOOT
HELIKOPTERS
Cabaret Concordia
IE
20°/o)
VERVOER
m2
m2
BALANSOPRUIMING
rfP!
i2.
i2.
<G!
ixe.
Relax
Relax
EN
/oor
ing
Piusplein 26
TILBURG
Busdiensten stoppen voor de deur.
Vertegen
woordigers
VOOR U ALLEN
per m2
per m2
15,75 per m2
plaats aan
november
zelfs drie
/an Schip-
dag) c
tot dri
novem-
i en
seide
DEKENS
170x210
19,50
Diverse kleuren
In het 1
1967 dr
BOUCLÉ TAPIJT
ƒ10,
ƒ12,
KARPETTEN
10-20-25 korting
modern en klassiek
SLAAPKAMERS
Zie onze 2e etage
EETKAMERS
en BERGMEUBELS
Zie etalage
en 2e etage
NYLON VILTTAPIJT
10,95 per m2
19,95 per m2
200 breed
VITRAGE VAL
met kant
70-100-135-170 cm hoog
met 25 korting
ALLE OVERGORDIJN-
STOFFEN
10 korting
uitgezonderd
AaBe stoffen
COCOS
ƒ9,95 (117 br.)
ƒ5,95 67 br.)
diverse kleuren
69,—
84,—
ƒ115,—
VELOURS KUSSENS
diverse kleuren
per stuk 4,50
per twee 8,
v.a. 75,-
v.a. 29,-
SPREIEN
2-persoons
vanaf 25,
SISAL BOUCLÉ
ƒ5,95 per m2
100 breed
RESTANTEN
SLAAPKAMERS
zie etalage
en 2e etage
NYLON VILTTAPIJT
7,95 per m2
k 190 breed
NYLONTEGELS
diverse kleuren
2,95 per tegel
LAMSJASSEN
ZWART JEMEN
CHEVRETTE grijs
CHIN. MORÉ
PERSIANER PATTE
NERTZKOP MANTEL
NERTZ BISAM
Relax
WENTELBEDDEN
met plank
98,1 -pers.
ƒ115,— 2-pers.
(lakschade)
150,-
250,-
250,-
275,-
325,-
750,-
750,-
jk
ïn. Ook het
uitgebreid,
htdienst op
BANKSTELLEN
Zie etalage
en 2e etage
met rond 10 Omdat ook de
tie met 10 steeg
graad met 56,4
derd (v.j. 56,6
Op de zuidelijke lijn werd per 1 i
ber de frequentie op maandagen
vrijdagen op drie vluchten in be
richtingen gebracht.
Ook bij
Maatschai
het vervoer
(proef)jaar, dat eir
vlie°
steeg van
i dit jaar.
teld werden dit
rligh Capacity J™
mkelijke bestelling
uitgebreid t
bestelde DC-9-30
rd gebracht,
aflevering'-
supersone Boeing 27G
van drie tot zes.
KLM, als eerste maat-
ouglas DC-8-
DC-8, thans
traal vliegtuig,
in Dongen
Het uitgestelde Cabaret van Concordia
onder de titel „Proficiat” gaat volgende
week zaterdag en zondag (27 en 28 ja
nuari) van start in de toneelzaal van La-
ros aan de St.-Jozefstraat. Reeds 15 jaar
staat Concordia met haar programma’s
op de planken en slaagde zij erin de be
zoekers een prettige avond te bieden.
Ook dit jaar nu het derde lustrum
wordt gevierd zijn er kosten noch
moeite gespaard om iets origineels te
brengen. Het aantal medewerkenden, is
bijzonder groot. De voorverkoop van
kaarten is bij C. v. d. Nieuwenhuysen,
Wilhelminastraat 40 en J. Smans, St.-
Josephstraat 29.
Tenslotte werden door de KLM nieuwe
vlootbestellingen gedaan, waarmee met
inbegrip van reserveonderdelen een be
drag was gemoeid van rond 500 miljoen
gulden. Bij dit forse bedrag, dat groter
is dan in enig jaar tevoren, dient men
wel te bedenken dat - voorzover thans
valt te voorzien - de vlootbehoefte van
de KLM tot het boekjaar 1971/72 zal
zijn gedekt. Besteld werden dit jaar drie
Boeing 747 „High Capacity Jets”, ter
wijl de oorspronkelijke bestelling van 4
Super DC-8’en werd uitgebreid tot ze
ven en het aantal
vliegtuigen van 10 op 14 werd gebracht.
Het aantal gereserveerde afleverings-
posities voor de supersone Boeing 2707
werd verhoogd vs
In juli nam de K
schappij ter wereld, de Douj
63 in gebruik. Deze Super
het grootste commerciële sti
van dc
werd
vrachtlijnennet van de KLM werd
Madrid opgenomen.
Werden er vorig jaar
New York-lijn zgn.
gevoerd (twee D(
kort na elkaar), deze zomer ver
trokken er in de top van het zomer
seizoen op een aantal dagen
DC-8’en vrijwel gelijktijdig vc
hol.
dieper dan tot
„Na het eind-
geschiedde,
de problemen bij het studeren wor-
in. Zo wordt in het eerste
samenhang tussen studie-
ïroepskeuze uitvoerig be-
in de daarop volgende
iderlijk zal
op aan-
Verder
Relax
BEDSTELLEN
Binnenvering met
fraai doorstikt
bovenblad 80 x 190
ƒ59,—
2-pers. 95,
Relax
WOLLEN DEKENS
150x220
ƒ35,—
blokdessins
Voorts was 1967 voor de KLM het
jaar, waarin de maatschappij voor het
eerst in haar bijna 50-jarig bestaan,
meer dan 2 miljoen passagiers vervoer
de. Een opmerkelijke mijlpaal, vooral
wanneer men daarbij bedenkt, dat de
gemiddelde KLM-passagier een afstand
van ca. 2200 km aflegt, het dubbele
van de afstand die de gemiddelde „we-
reldpassagier” per vliegtuig reist.
per kalenderjaar (9 nummers) bij voor
uitbetaling, of 1,-per exemplaar.
Abonnementen moeten worden opge
geven aan de abonnementen-administra-
tie van de Staatsuitgeverij, Christoffel
Plantijnstraat 1’s-Gravenhage, telefoon
070-81.45.11.
Het abonnementsgeld moet bij vooruit
betaling worden gestort op postgiro
rekening nr. 42.53.00 t.n.v. Staatsuitge
verij te ’s-Gravenhage.
r op de Amsterdam-
dubbelvluchten in-
)C-8’en vertrekken
zomer
Om half zeven waren de Reitse Boys
verenigd aan de koffietafel en om acht
uur begon de feest- en dansavond met
een openingswoord van voorzitter A. van
Bokhoven. Ook de heer W. van Gils,
secretaris, voerde het woord en wees erop
dat voetballen alleen niet voldoende is,
maar dat de sportieve geest dient te over
heersen. De dansmuziek werd verzorgd
door The Sordino’s o.l.v. J. Hamers. De
grootvizier en zijn gevolg van carnavals
vereniging Palermo vereerde de jubi
lerende vereniging nog met een bezoek.
Uit het tussentijdse financiële bericht
van de KLM blijkt evenwel, dat in de
eerste zes maanden van het lopende
boekjaar (april t.m. september) de op
brengst in geld minder toenam dan de
omvang van het vervoer. Dit is vooral
een gevolg van de per 1 april ingevoer
de lagere tarieven op de zo belangrijke
Noordatlantische routes.
Het ITé-vervoer vanuit Nederland nam
met ongeveer 20 toe. Het aantal pas
sagiers, dat van deze goedkope alles-
inbegrepen vliegvakanties gebruik
maakte, steeg van 57.000 in 1966 tot
68.000 in
Afgelopen zaterdag vierde deze sport
club haar koperen bestaansfeest met een
zeer druk bezochte receptie, waarbij
velen uit de sportwereld hun gelukwen
sen kwamen aanbieden. Zo was er onder
andere DVO, Steven, Rimi, BVB en de
Boulevards Boys. De heer Van Hees,
bestuurslid van het Bedrijfs- en Zomer-
avondvoetbal sprak waarderende woor
den over de goede samenwerking. Rimi
bood een wedstrijdbal aan en natuurlijk
waren er ook de gebruikelijke bloemen.
In ’’Straks studeren?” zal c
dusver in de brochure „1
examen? Studeren?”
op de prcbL
den ingegaar
nummer de
keuze en ber
licht, terwijl in de daarop
nummers elke studie afzonc
worden behandeld met de daarop
sluitende beroepsmogelijkheden.
zal in de latere nummers o.m. informa
tie worden verstrekt over de militaire
dienst, de studiekosten, de financiële
tegemoetkomingen, de fiscale aspecten,
de studentenvoorzieningen, het studen
tenleven, de voorlichtingsdagen der uni-
versiteiten en hogescholen en de voor-
lichtingscursussen van de Nederlandse
Studenten Raad.
Het tijdschrift kan met name voor de
schooldecaan een ruggesteun zijn bij de
begeleiding van de leerlingen op hun
weg naar een zo verantwoord mogelijke
keuze.
De abonnementsprijs van „Straks stude
ren?” bedraagt, indien collectief per
school aangevraagd, 4,50. In alle an
dere gevallen bedraagt de prijs 7,50
Voor de KLM en de Nederlandse luchtvaart in het algemeen is
1967 in vele opzichten een belangrijk jaar geweest. Het nieuwe
Schiphol, dat met de officiële opening door Hare Majesteit de
Koningin in mei in gebruik werd genomen, betekent een stuk
infra-structuur, waarmee Nederland voor een reeks van jaren een
nog altijd toenemende stroom van passagiers, post en vracht op
een moderne, efficiënte wijze tegemoet kan treden.
De KLM heeft hiermee de beschikking gekregen over een thuis
haven, die tal van nieuwe faciliteiten biedt,.zonder welke de lucht-
vaartmaatschappij zich moeilijk verder zou kunnen ontplooien. De
onvermijdelijke kinderziekten en schoonheidsfoutjes, waarmee de
opzet van zo’n gigantisch project nu eenmaal gepaard pleegt te
de Nederlandse Luchtvaart
ippij was de ontwikkeling van
oer bevredigend. In het eerste
ind augustus werd af
gesloten, vervoerde de NLM 57.270
passagiers op de lijndiensten. De bezet
tingsgraad op de noordelijke lijn (Am-
sterdam-Enschede-Groningen) bedroeg
in deze periode 53.2 en op de zuide
lijke lijn (Amsterdam-Eindhoven-Maas
tricht) 45.3 Voor bijna de helft van
het aantal passagiers betekende de bin
nenlandse vlucht een aanloop tot een in
ternationale vliegreis.
Nu de verliezen van de afgelopen jaren
van de balans zijn verdwenen kon voor
de eerste maal sedert 1960 weer een
(interim) dividend van 3 percent aan de
aandeelhouders worden uitgekeerd.
Het personeelsbestand onderging een
geringe uitbreiding; er waren aan het
einde van dit jaar ca. 14.100 personen
bij de KLM in dienst, tegen 13.950 aan
het eind van het vorig jaar.
lijnennet van de KLM werden in
drie nieuwe steden opgenomen,
t.w. de Spaanse vakantiebestemming
Malaga, Freetown - de hoofdstad van
Sierra Leone in W.-Afrika - en de Bel
gische Sinjorenstad Antwerper
aantal vrachtdiensten werd i
Een nieuwe wekelijkse vracht
een aantal steden in het Verre Oosten
werd geopend, terwijl ook de frequentie
ie Noordatlantische vrachtvluchten
opgevoerd. In het Europese
itlijnennet
Zojuist is een nieuw tijdschrift ver
schenen, genaamd „Straks studeren?”,
dat aan middelbare scholieren voorlich
ting verschaft over academische stu
dies.
Dit tijdschrift komt in de plaats van de
brochure „Na het eindexamen? Stu
deren?’’. Bij de samenstelling (onder
verantwoordelijkheid van de Landelij
ke Commissie voor Academische Stu
dievoorlichting) is men er van uitge
gaan dat de academische studievoor
lichting te beschouwen is als een pro
ces, waarbij informatie dient gegeven
te worden, zich uitstrekkende van het
algemene beeld tot het meer bijzondere.
Relax
POLYETHER
MATRASSEN
2 zijden doorstikt
80 x 190
90 x 190
120 x190
130 x 190
biedt in de KLM-uitvoering
maximaal 227 passagiers. In
kwam de tweede machine van dit type
ter beschikking. Beide vliegtuigen doen
inmiddels regelmatig dienst op de Am
sterdam-New York lijn. In november
resp. december arriveerden ook de eer
ste twee verlengde DC-9-’s.
De huidige KLM-vloot omvat thans
42 vliegtuigen:
2 Super DC-8’en,
17 (gewone) DC-8’en, waarvan 4 DC-
8F „Jet Traders”,
2 DC-9-3O’s (de verlengde versie van
de oorspronkelijke DC-9),
6 DC-9-1 O’s,
11 Lockheed Electra U’s,
4 DC-7F vrachtvliegtuigen.
De totale orderlijst ziet er als volgt uit:
12 DC-9-30 vliegtuigen, die zullen wor
den afgeleverd in 1968/69, 5 Super
DC-8’en, die eveneens in die periode
aan de vloot zullen worden toegevoegd
en 3 Boeings 747, waarvan de eerste in
het voorjaar van 1971 wordt verwacht.
In november werd één DC-8-30 (de
PH-DCD „Nikolaus Otto”), die gedu
rende de zomermaanden reeds inciden
teel aan Martin Air was verhuurd, defi
nitief aan deze chartermaatschappij
overgedragen.
Bovendien is men tot de conclusie ge
komen dat dit voorlichtingsproces dient
te starten voordat de leerlingen de
eindexamenklas hebben bereikt. Het
ligt in de bedoeling het tijdschrift per
kalenderjaar te laten verschijnen in ne
gen afleveringen (vier voor de zomer
vakantie en vijf daarna) bestemd voor
die leerlingen, die in januari van het
kalenderjaar in de voorlaatste klas van
een lyceum, gymnasium of h.b.s. zit
ten.
Nu de uitvoeringsbepalingen van de
zgn. „Natte Mijnwet” van kracht zijn
geworden, zullen naar mag worden
verwacht, binnen afzienbare tijd ex-
ploratievergunningen worden uitgege
ven. Op basis hiervan kon de directie
van de KLM besluiten om voor de al
in 1965 opgerichte dochteronderne
ming, „KLM Noordzee Helikopters
N.V.”, een tweetal helikopters te bestel
len. Het zijn een twee-motorige Sikorsky
S-61N, voor 26 passagiers, en een één-
motorige S-62 met 11 zitplaatsen.
Het hoofddoel van deze KLM-dochter
is het op contractbasis uitvoeren van
helikopterdiensten naar en van boor
eilanden zodra met de exploratie van
het Noordzee-gebied zal worden be
gonnen.
Tijdens dc schaarse uren, dat dc twee
Fokker F-27 vliegtuigen niet voor lijn-
vluchten nodig waren of wegens onder
houd in de hangar moesten verblijven,
werden vele chartervluchten gemaakt.
Deze charters bestonden, behalve uit
het vervoer van sportteams naar en
van uitwedstrijden, hoofdzakelijk uit
een groot aantal rondvluchten boven de
streek waaruit de passagiers afkomstig
waren. Enkele duizenden landgenoten
ondergingen hiermee hun luchtdoop.
Per 1 april werden de twee dagelijkse
retourvluchten (van maandag t.m. vrij-
op de noordelijke lijn opgevoerd
rie diensten per dag.
De groei van het vervoer was bevredi
gend, zij het dat juist aan het begin van
het vakantieseizoen er een remmende
invloed uitging van internationale poli
tieke spanningen. Het vervoer op lijn
diensten, met een raming voor de maan
den november en december, nam toe
produk-
bleef de beladings-
nagenoeg onveran-
Wegens moderniseringswerkzaamheden
op het vliegveld Beek in Zuid-Limburg
werd de vluchtuitvoering m.i.v. 1 no
vember tijdelijk beperkt tot Eindhoven,
met aansluitend grondvervoer van en
naar Maastricht. Als eind januari a.s.
het vliegveld Beek „in het nieuw zal
zijn gestoken” en o.a. over een moder
ne naderingsapparatuur beschikt, zal de
NLM ook op deze bestemming dezelfde
hoge graad van dienstregelmaat kunnen
bereiken als op de andere Nederlandse
vliegvelden reeds het geval is.