t te Voor de KLM de Nederlandse en luchtvaart was 1967 goed jaar. I et MARTIN-HUYBREGTS k- Straks studeren 14.100 PERSONEN BIJ KLM IN DIENST FANTASTISCHE AANBIEDINGEN BOUMANS S! 12,5 jaar D! 75 33 Reitse Boys bestonden Nieuw tijdschrift: _VAN >dag 17 januari detilburgsekoerier Woensdag 17 januari Taxichauffeurs Huisvaders in BONT Wasserij KORVELSEWEG 160 - Bel 23890 jelangrijke NLM gaan, doen daar niets aan af. ROUTENET NERTZ HOEDEN DIV. CRAVATTES SPECIAALZAAK VOOR BONT EN REPARATIES NOORDSTRAAT 65 TELEFOON 26794 opge- VLOOT HELIKOPTERS Cabaret Concordia IE 20°/o) VERVOER m2 m2 BALANSOPRUIMING rfP! i2. i2. <G! ixe. Relax Relax EN /oor ing Piusplein 26 TILBURG Busdiensten stoppen voor de deur. Vertegen woordigers VOOR U ALLEN per m2 per m2 15,75 per m2 plaats aan november zelfs drie /an Schip- dag) c tot dri novem- i en seide DEKENS 170x210 19,50 Diverse kleuren In het 1 1967 dr BOUCLÉ TAPIJT ƒ10, ƒ12, KARPETTEN 10-20-25 korting modern en klassiek SLAAPKAMERS Zie onze 2e etage EETKAMERS en BERGMEUBELS Zie etalage en 2e etage NYLON VILTTAPIJT 10,95 per m2 19,95 per m2 200 breed VITRAGE VAL met kant 70-100-135-170 cm hoog met 25 korting ALLE OVERGORDIJN- STOFFEN 10 korting uitgezonderd AaBe stoffen COCOS ƒ9,95 (117 br.) ƒ5,95 67 br.) diverse kleuren 69,— 84,— ƒ115,— VELOURS KUSSENS diverse kleuren per stuk 4,50 per twee 8, v.a. 75,- v.a. 29,- SPREIEN 2-persoons vanaf 25, SISAL BOUCLÉ ƒ5,95 per m2 100 breed RESTANTEN SLAAPKAMERS zie etalage en 2e etage NYLON VILTTAPIJT 7,95 per m2 k 190 breed NYLONTEGELS diverse kleuren 2,95 per tegel LAMSJASSEN ZWART JEMEN CHEVRETTE grijs CHIN. MORÉ PERSIANER PATTE NERTZKOP MANTEL NERTZ BISAM Relax WENTELBEDDEN met plank 98,1 -pers. ƒ115,— 2-pers. (lakschade) 150,- 250,- 250,- 275,- 325,- 750,- 750,- jk ïn. Ook het uitgebreid, htdienst op BANKSTELLEN Zie etalage en 2e etage met rond 10 Omdat ook de tie met 10 steeg graad met 56,4 derd (v.j. 56,6 Op de zuidelijke lijn werd per 1 i ber de frequentie op maandagen vrijdagen op drie vluchten in be richtingen gebracht. Ook bij Maatschai het vervoer (proef)jaar, dat eir vlie° steeg van i dit jaar. teld werden dit rligh Capacity J™ mkelijke bestelling uitgebreid t bestelde DC-9-30 rd gebracht, aflevering'- supersone Boeing 27G van drie tot zes. KLM, als eerste maat- ouglas DC-8- DC-8, thans traal vliegtuig, in Dongen Het uitgestelde Cabaret van Concordia onder de titel „Proficiat” gaat volgende week zaterdag en zondag (27 en 28 ja nuari) van start in de toneelzaal van La- ros aan de St.-Jozefstraat. Reeds 15 jaar staat Concordia met haar programma’s op de planken en slaagde zij erin de be zoekers een prettige avond te bieden. Ook dit jaar nu het derde lustrum wordt gevierd zijn er kosten noch moeite gespaard om iets origineels te brengen. Het aantal medewerkenden, is bijzonder groot. De voorverkoop van kaarten is bij C. v. d. Nieuwenhuysen, Wilhelminastraat 40 en J. Smans, St.- Josephstraat 29. Tenslotte werden door de KLM nieuwe vlootbestellingen gedaan, waarmee met inbegrip van reserveonderdelen een be drag was gemoeid van rond 500 miljoen gulden. Bij dit forse bedrag, dat groter is dan in enig jaar tevoren, dient men wel te bedenken dat - voorzover thans valt te voorzien - de vlootbehoefte van de KLM tot het boekjaar 1971/72 zal zijn gedekt. Besteld werden dit jaar drie Boeing 747 „High Capacity Jets”, ter wijl de oorspronkelijke bestelling van 4 Super DC-8’en werd uitgebreid tot ze ven en het aantal vliegtuigen van 10 op 14 werd gebracht. Het aantal gereserveerde afleverings- posities voor de supersone Boeing 2707 werd verhoogd vs In juli nam de K schappij ter wereld, de Douj 63 in gebruik. Deze Super het grootste commerciële sti van dc werd vrachtlijnennet van de KLM werd Madrid opgenomen. Werden er vorig jaar New York-lijn zgn. gevoerd (twee D( kort na elkaar), deze zomer ver trokken er in de top van het zomer seizoen op een aantal dagen DC-8’en vrijwel gelijktijdig vc hol. dieper dan tot „Na het eind- geschiedde, de problemen bij het studeren wor- in. Zo wordt in het eerste samenhang tussen studie- ïroepskeuze uitvoerig be- in de daarop volgende iderlijk zal op aan- Verder Relax BEDSTELLEN Binnenvering met fraai doorstikt bovenblad 80 x 190 ƒ59,— 2-pers. 95, Relax WOLLEN DEKENS 150x220 ƒ35,— blokdessins Voorts was 1967 voor de KLM het jaar, waarin de maatschappij voor het eerst in haar bijna 50-jarig bestaan, meer dan 2 miljoen passagiers vervoer de. Een opmerkelijke mijlpaal, vooral wanneer men daarbij bedenkt, dat de gemiddelde KLM-passagier een afstand van ca. 2200 km aflegt, het dubbele van de afstand die de gemiddelde „we- reldpassagier” per vliegtuig reist. per kalenderjaar (9 nummers) bij voor uitbetaling, of 1,-per exemplaar. Abonnementen moeten worden opge geven aan de abonnementen-administra- tie van de Staatsuitgeverij, Christoffel Plantijnstraat 1’s-Gravenhage, telefoon 070-81.45.11. Het abonnementsgeld moet bij vooruit betaling worden gestort op postgiro rekening nr. 42.53.00 t.n.v. Staatsuitge verij te ’s-Gravenhage. r op de Amsterdam- dubbelvluchten in- )C-8’en vertrekken zomer Om half zeven waren de Reitse Boys verenigd aan de koffietafel en om acht uur begon de feest- en dansavond met een openingswoord van voorzitter A. van Bokhoven. Ook de heer W. van Gils, secretaris, voerde het woord en wees erop dat voetballen alleen niet voldoende is, maar dat de sportieve geest dient te over heersen. De dansmuziek werd verzorgd door The Sordino’s o.l.v. J. Hamers. De grootvizier en zijn gevolg van carnavals vereniging Palermo vereerde de jubi lerende vereniging nog met een bezoek. Uit het tussentijdse financiële bericht van de KLM blijkt evenwel, dat in de eerste zes maanden van het lopende boekjaar (april t.m. september) de op brengst in geld minder toenam dan de omvang van het vervoer. Dit is vooral een gevolg van de per 1 april ingevoer de lagere tarieven op de zo belangrijke Noordatlantische routes. Het ITé-vervoer vanuit Nederland nam met ongeveer 20 toe. Het aantal pas sagiers, dat van deze goedkope alles- inbegrepen vliegvakanties gebruik maakte, steeg van 57.000 in 1966 tot 68.000 in Afgelopen zaterdag vierde deze sport club haar koperen bestaansfeest met een zeer druk bezochte receptie, waarbij velen uit de sportwereld hun gelukwen sen kwamen aanbieden. Zo was er onder andere DVO, Steven, Rimi, BVB en de Boulevards Boys. De heer Van Hees, bestuurslid van het Bedrijfs- en Zomer- avondvoetbal sprak waarderende woor den over de goede samenwerking. Rimi bood een wedstrijdbal aan en natuurlijk waren er ook de gebruikelijke bloemen. In ’’Straks studeren?” zal c dusver in de brochure „1 examen? Studeren?” op de prcbL den ingegaar nummer de keuze en ber licht, terwijl in de daarop nummers elke studie afzonc worden behandeld met de daarop sluitende beroepsmogelijkheden. zal in de latere nummers o.m. informa tie worden verstrekt over de militaire dienst, de studiekosten, de financiële tegemoetkomingen, de fiscale aspecten, de studentenvoorzieningen, het studen tenleven, de voorlichtingsdagen der uni- versiteiten en hogescholen en de voor- lichtingscursussen van de Nederlandse Studenten Raad. Het tijdschrift kan met name voor de schooldecaan een ruggesteun zijn bij de begeleiding van de leerlingen op hun weg naar een zo verantwoord mogelijke keuze. De abonnementsprijs van „Straks stude ren?” bedraagt, indien collectief per school aangevraagd, 4,50. In alle an dere gevallen bedraagt de prijs 7,50 Voor de KLM en de Nederlandse luchtvaart in het algemeen is 1967 in vele opzichten een belangrijk jaar geweest. Het nieuwe Schiphol, dat met de officiële opening door Hare Majesteit de Koningin in mei in gebruik werd genomen, betekent een stuk infra-structuur, waarmee Nederland voor een reeks van jaren een nog altijd toenemende stroom van passagiers, post en vracht op een moderne, efficiënte wijze tegemoet kan treden. De KLM heeft hiermee de beschikking gekregen over een thuis haven, die tal van nieuwe faciliteiten biedt,.zonder welke de lucht- vaartmaatschappij zich moeilijk verder zou kunnen ontplooien. De onvermijdelijke kinderziekten en schoonheidsfoutjes, waarmee de opzet van zo’n gigantisch project nu eenmaal gepaard pleegt te de Nederlandse Luchtvaart ippij was de ontwikkeling van oer bevredigend. In het eerste ind augustus werd af gesloten, vervoerde de NLM 57.270 passagiers op de lijndiensten. De bezet tingsgraad op de noordelijke lijn (Am- sterdam-Enschede-Groningen) bedroeg in deze periode 53.2 en op de zuide lijke lijn (Amsterdam-Eindhoven-Maas tricht) 45.3 Voor bijna de helft van het aantal passagiers betekende de bin nenlandse vlucht een aanloop tot een in ternationale vliegreis. Nu de verliezen van de afgelopen jaren van de balans zijn verdwenen kon voor de eerste maal sedert 1960 weer een (interim) dividend van 3 percent aan de aandeelhouders worden uitgekeerd. Het personeelsbestand onderging een geringe uitbreiding; er waren aan het einde van dit jaar ca. 14.100 personen bij de KLM in dienst, tegen 13.950 aan het eind van het vorig jaar. lijnennet van de KLM werden in drie nieuwe steden opgenomen, t.w. de Spaanse vakantiebestemming Malaga, Freetown - de hoofdstad van Sierra Leone in W.-Afrika - en de Bel gische Sinjorenstad Antwerper aantal vrachtdiensten werd i Een nieuwe wekelijkse vracht een aantal steden in het Verre Oosten werd geopend, terwijl ook de frequentie ie Noordatlantische vrachtvluchten opgevoerd. In het Europese itlijnennet Zojuist is een nieuw tijdschrift ver schenen, genaamd „Straks studeren?”, dat aan middelbare scholieren voorlich ting verschaft over academische stu dies. Dit tijdschrift komt in de plaats van de brochure „Na het eindexamen? Stu deren?’’. Bij de samenstelling (onder verantwoordelijkheid van de Landelij ke Commissie voor Academische Stu dievoorlichting) is men er van uitge gaan dat de academische studievoor lichting te beschouwen is als een pro ces, waarbij informatie dient gegeven te worden, zich uitstrekkende van het algemene beeld tot het meer bijzondere. Relax POLYETHER MATRASSEN 2 zijden doorstikt 80 x 190 90 x 190 120 x190 130 x 190 biedt in de KLM-uitvoering maximaal 227 passagiers. In kwam de tweede machine van dit type ter beschikking. Beide vliegtuigen doen inmiddels regelmatig dienst op de Am sterdam-New York lijn. In november resp. december arriveerden ook de eer ste twee verlengde DC-9-’s. De huidige KLM-vloot omvat thans 42 vliegtuigen: 2 Super DC-8’en, 17 (gewone) DC-8’en, waarvan 4 DC- 8F „Jet Traders”, 2 DC-9-3O’s (de verlengde versie van de oorspronkelijke DC-9), 6 DC-9-1 O’s, 11 Lockheed Electra U’s, 4 DC-7F vrachtvliegtuigen. De totale orderlijst ziet er als volgt uit: 12 DC-9-30 vliegtuigen, die zullen wor den afgeleverd in 1968/69, 5 Super DC-8’en, die eveneens in die periode aan de vloot zullen worden toegevoegd en 3 Boeings 747, waarvan de eerste in het voorjaar van 1971 wordt verwacht. In november werd één DC-8-30 (de PH-DCD „Nikolaus Otto”), die gedu rende de zomermaanden reeds inciden teel aan Martin Air was verhuurd, defi nitief aan deze chartermaatschappij overgedragen. Bovendien is men tot de conclusie ge komen dat dit voorlichtingsproces dient te starten voordat de leerlingen de eindexamenklas hebben bereikt. Het ligt in de bedoeling het tijdschrift per kalenderjaar te laten verschijnen in ne gen afleveringen (vier voor de zomer vakantie en vijf daarna) bestemd voor die leerlingen, die in januari van het kalenderjaar in de voorlaatste klas van een lyceum, gymnasium of h.b.s. zit ten. Nu de uitvoeringsbepalingen van de zgn. „Natte Mijnwet” van kracht zijn geworden, zullen naar mag worden verwacht, binnen afzienbare tijd ex- ploratievergunningen worden uitgege ven. Op basis hiervan kon de directie van de KLM besluiten om voor de al in 1965 opgerichte dochteronderne ming, „KLM Noordzee Helikopters N.V.”, een tweetal helikopters te bestel len. Het zijn een twee-motorige Sikorsky S-61N, voor 26 passagiers, en een één- motorige S-62 met 11 zitplaatsen. Het hoofddoel van deze KLM-dochter is het op contractbasis uitvoeren van helikopterdiensten naar en van boor eilanden zodra met de exploratie van het Noordzee-gebied zal worden be gonnen. Tijdens dc schaarse uren, dat dc twee Fokker F-27 vliegtuigen niet voor lijn- vluchten nodig waren of wegens onder houd in de hangar moesten verblijven, werden vele chartervluchten gemaakt. Deze charters bestonden, behalve uit het vervoer van sportteams naar en van uitwedstrijden, hoofdzakelijk uit een groot aantal rondvluchten boven de streek waaruit de passagiers afkomstig waren. Enkele duizenden landgenoten ondergingen hiermee hun luchtdoop. Per 1 april werden de twee dagelijkse retourvluchten (van maandag t.m. vrij- op de noordelijke lijn opgevoerd rie diensten per dag. De groei van het vervoer was bevredi gend, zij het dat juist aan het begin van het vakantieseizoen er een remmende invloed uitging van internationale poli tieke spanningen. Het vervoer op lijn diensten, met een raming voor de maan den november en december, nam toe produk- bleef de beladings- nagenoeg onveran- Wegens moderniseringswerkzaamheden op het vliegveld Beek in Zuid-Limburg werd de vluchtuitvoering m.i.v. 1 no vember tijdelijk beperkt tot Eindhoven, met aansluitend grondvervoer van en naar Maastricht. Als eind januari a.s. het vliegveld Beek „in het nieuw zal zijn gestoken” en o.a. over een moder ne naderingsapparatuur beschikt, zal de NLM ook op deze bestemming dezelfde hoge graad van dienstregelmaat kunnen bereiken als op de andere Nederlandse vliegvelden reeds het geval is.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1968 | | pagina 15