DRUK-TECHNIEK S[ NOORD-BRABANT offset-rotatie Onze krant vanaf vandaag In tnieuw... in j^WEEKBLAD VOOR HET HART VAN BRABANT Redaktie Personeel Drukkerij Helmond De nieuwe drukmethode Voordelen de reden, .1 REDACTIE EN ADMINISTRATIE JAC. VAN CAMPENSTRAAT 40-42 TILBURG TELEFOON 04250-30783 - POSTGIRO 1 126745 - OPLAGE 45.410 laakte t op aai uit 30 23 ct 20 ct 1 8 ct Naast het administratieve apparaat beschikt de Tilburgse Koerier oo over een redaktie. De heer De kantoren van De Tilburgse Koerier zijn gevestigd in de Jacob van Campenstraat 40 en 42. Niet in het centrum van Tilburg zult u zich afvragen. Sinds uitgever J. de Beer t procédé in de loop jaren langzaam maar winnen. Dat zal ook met De Koerier-nieuwe- stijl het geval zijn, die thans volgens een ander procédé gedrukt wordt dan voorheen. Tot nu toe werd onze krant op de traditionele manier gedrukt, dat wil zeggen van stype platen, gegoten van lood. ormaat, f alleen detilburgsekoer,er Lid van de N.H.H.P. 4^ qpgav» J. de Beer ^Acquisitie P. van Loon en A. van Doren Eindredactie Ant. C. op 't Hoog VERSPREIDINGSGEBIED Geheel Tilburg, Goirle, Dongen, Loon op Zand, Berkel en Enschot ADVERTENTIE-TARIEVEN Zonder contract 30 ct p. mm 1000 mm per iaar 25 ct 2500 mm 5000 mm 7500 mm 10000 mm 25000 mm 50000 mm 100000 mm I.M.-ADVERTENTIES 90 ct ntract mogeli|k) 2 x de prijs gezet en gedrukt bij Drukkerij Oost-Brabant in Eindhoven en bij ”De Maas- en Roerbode” in Roermond. Toen Drukkerij Helmond (waar tot voor kort ook het Helmonds Dagblad werd gedrukt) in 1961 een nieuwe rotatiepers aanschafte ging De Koerier van deze nieuwe apparatuur gebruik maken. Twee jaar geleden kreeg het 80 jaar oude bedrijf een nieuwe vestiging op het industrieterrein van Helmond. Het hypermoderne bedrijf, onder leiding van dr. H. van der Grinten, beschikt thans over de modernste en in- Nederland vrij unieke offset- In een ruim kantoor werken dagelijks vier personen aan het advertentie- en administratieve gedeelte van De Tilburgse Koerier. Zij hebben de modernste apparatuur tot hun beschikking. Mieke en Wilma, de twee administratieve assistenten, zijn voor de lezers en adverteerders geen onbekenden. Dit tweetal zorgt aan het loket of in de ontvangkamer voor een vlotte afwerking van de l orders. Zij zijn het ook die de klant f telefonisch te woord staan. De Koerier v zou échter niet alleen vanuit een kantoor kunnen opereren. Een direct Donderdag 4 januari 1968 11e jaargang no. 547 staan om de Koerier in 1 ilburg, cToirle, Dongen, Loon op Zand, Enschot en thans ook Berkel te bezorgen. Deze 36 bezorgers leggen gemiddeld .15 kilometer af om alle Koeriers in de brievenbussen te krijgen. Over het algemeen heeft iedere Tilburger echter in de vroege donderdagavond het weekblad De Tilburgse Koerier in de bus. Ook voor de redaktie, die over een eigen kantoorruimte beschikt, is dinsdagavond hoogtij. Dan wordt de laatste hand gelegd aan de artikelen, worden de foto’s en clichés verzameld en tracht men het allerlaatste en dus meest actuele nieuws te vergaren. Ook van de redaktionele pagina’s wordt een lay-out gemaakt, die als richtlijn dient voor de opmaak-afdeling van de zetterij. Door middel van een lay-out kail pi evic. 'Lcp-AJ worJeu ippw.J.- plaats van een pagina men een bepaald artikel wil hebben en welke verhalen en foto’s op dezelfde pagina moeten. De in Tilburg ”pers-klaar” gem< advertentie- en tekstkopij wordt Drukkerij Helmond verder uitgewerkt. Dit hypermoderne bedrijf waar ruim 200 personeelsleden werken, verzorgt sinds september 1961 de Tilburgse Koerier. Daarvóór werd ons blad Op voorpagina (hierop is geen contract mn Op binnenpagina KOERIERTJES 1 tot en met 10 woorden 150 ct Elk woord meer ]5ct Extra voor brieven ond. no50 ct Het is dus geen rechtstreekse druk zoals v^n loden letters op het papier, doch een indirecte druk, van plaat op dopk en dan pas op het papier? Vandaar de naam: offsefr overzet- druk. Voor wat krantendruk betreft wordt dit procédé nog maar zeer spaaraaam toegepast. Dit is ook wel te begrijpen als men bedenkt, dat de investeringen van een zo ujtgebreide* offset-rotatie-apparatuur zeer aanzienlijke bedragen vereisen. De Tilburgse Koerier is dan ook een van de zeer weinige blader in Nederland, die volgens werkwijze worden vervaardigd. Vooi wat de zuidelijke provincies betreft is de Tilburgse Koerier zelfs het enige blad. Natuurlijk zijn er zowel na- als voordelen aan het offsetprocédé verbonden. Een nadeel is dat het gereedmaken langs fotografische en chemische weg van de aluminiumplaat bij de stand van de huidige techniek iets langer duurt en iets kostbaarder is dan het aanmaken van loden stypen voor de gewone rotatiepersofschoon op dit punt eigenlijk dagelijks vooruitgang wordt geboekt. De voordelen zijn echter groter dan de nadelen; dat is dan ook de dat voor het drukken van week- en zelfs dagbladen dit procédé der komende zeker veld zal Bij het nieuwe offset-procédé is dè werkwijze geheel anders: door middel van een chemisch procédé worden de pagina’s in hun geheel overgebracht op een dunne aluminiumplaat; deze dunne plaat wordt opgespannen op een drukcylinder van de pers; deze •ukcylinder brengt de afdruk over een tweede cylinder, die bekleed met rubber; en van deze rubberdoek wordt de druk tenslotte overgebracht op het papier. rotatiepers, over 8 zetmachines, boekdi-ukpersei*., 6 veiler.-uffséïr een eigen ontwerpstudie, etc. Ht bedrijf kent een eigen uitgeverij. Ongeveer 25 personeelsleden werken onder leiding van de heer Hendriks aan De Tilburgse Koerier. Op dinsdag en woensdag wordt de gehele kopij gezet en de pagina’s opgemaakt. Donderdagsmorgens worden de pagina’s drukklaar gemaakt, waarna in 3 uur tijd de 45.000 Koeriers van de pers afrollen. Het Vervoerscentrum Koebergen zorgt ervoor, dat de duizenden Koeriers (totale gewicht gemiddeld 4/s ton! snel naar Tilburg worden gebracht waar 36 bezorgers gereed nu bijna elf jaar geleden de eerste uitgave van een eigen advertentie blad voor Tilburg en omgeving het licht deed zien, is gebleken dat men de weg naar de Jacob van Campenstraat weet te vinden. Het hart van de Koerier zoals het blad in de volksmond doorgaans genoemd wordt ligt in de Jacob van Campenstraat, waar dagelijks de voorbereidingen getroffen worden om het volgende nummer op tijd in uw brievenbus te krijgen. Dat gaat nu allemaal wat gemakkelijker dan 11 jaar geleden toen een advertentieblad voor het Hart van Brabant nieuw was en er talloze moeilijkheden overwonnen moesten worden. De evolutie in de krantenwereld was niet te stuiten. Overal in het land verschenen er naast de dagbladen ook advertentiebladen, geheel op c adverteerder en plaatselijke lez afgestemd. contact met de klant is onmisbaar en daarvoor zorgen twee ervaren advertentie-acquisiteurs, de heren P. van Loon en A. van Doren. Deze advertentie-vertegenwoordigers bezoeken wekelijks alle middenstanders van Tilburg en omstreken en niet zonder succes, want steeds opnieuw tonen de vele advertentiepagina’s, dat de middenstander wel degelijk de grote waarde van een advertentie in De Tilburgse Koerier inziet. Vooral op maandag en dinsdag is het hoogspanning op De Koerier. Dinsdagavond is namelijk het tijdstip dat de opnametermijn voor advertenties voor het in die week verschijnende nummer sluit. Dat betekent dat iedere dinsdagavond tot diep in de nacht wordt gewerkt om zo de grootst mogelijke aandacht aan de opdrachten te kunnen geven. Elke advertentie-opdracht wordt zorgvuldig gelay-out (uitgetekend) en OiA-iCi -.s- J avonds wordt ook het totaal aantal millimeters uitgerekend, dat bepalend is voor de grootte van de krant. Alle advertentie-opdrachten worden, na gecontroleerd te zijn en van de nodige bemerkingen voorzien door middel van een treinbrief naar Helmond gezonden, waar de personeelsleden van de nv Drukkerij Helmond er zich over ontfermen. Lieten wij, nu bijna 11 jaar geleden, „de Koerier" met enige schroom voor de eerste maal bij U binnenvallen, gedrukt op~het kleine weekend-forr thans doen wij dit met trots. Niet al omdat ons blad zo’n razendsnelle ontwikkeling doormaakte, maar ook omdat, door het nieuwe drukprocédé „de Koerier" tot de zeer weinige in Nederland behoort die op een offset-rotatiepers gedrukt worden. Voor bijna alle Krantendrukkers is het een veelbegeerd drukproces omdat de offset- rotatiedruk onomstotelijk dè druktechniek voor de kranten-toekomst gaat worden. Eenieder die met de krant te maken heeft mag eisen dat zijn artikel, foto of advertentie volledig tot zijn recht komt en alles goed en leesbaar af gedrukt wordt. Dat „de Koerier" zo gedrukt wordt dankt zij aan de voortvarendheid van drukkerij Helmond op wiens persen dit werk tot stand komt. Zij zijn het die de verouderde hoogdruk-rotatie vervangen hebben voor 't allernieuwste: offset-rota Elders kunt V meer lezen over deze druktechniek. Tevens wens ik al onze lezers en adverteerders van harte een in al opzichten Voorspoedig 1968 en roep een welkom toe aan de bewoners van Berkel waar voortaan „de Koerier" ook huis-aan-huis verspreid wordt. TILBURG De Tilburgse Koerier, die over enkele maanden elf jaar in uw brievenbus komt, is in een nieuw jasje gestoken. Het is een kostbaar maatkostuum geworden, dat zijn voordelen voor de lezer en adverteerder snel zal waar maken. Als eerste weekblad in Noord-Brabant verschijnt ”De Koerier” vanaf vandaag in offset-rotatie, een voor publiciteitsmedia nieuw en uitermate kostbaar drukprocédé. De voordelen die hier tegenover staan rechtvaardigen een dergelijke investering echter volkomen. Uitgever, redaktie en acquisitie van de Tilburgse Koerier prijzen zich gelukkig dat zij als eersten in het Zuiden hun blad in deze nieuwe techniek kunnen brengen. Voordat de ruim 45.000 exemplaren van deze nieuwe offset- rotatiepers van nv Drukkerij Helmond lopen en in de 45.000 brievenbussen in Tilburg en omgeving vallen, komt er heel wat kijken. Aan de totstandkoming van uw blad dat een NIPO-onderzoek wees dit uit door ruim 250.000 personen wordt ingezien, werkt een grote staf personeel. In deze eerste Koerier-in-nieuwe-vorm willen wij u hier graag iets over vertellen. Ant. C. op ’t Hoog is met de leiding van de redaktie belast. In de nieuwsgaring wordt hij door een tweetal Brabantse journalisten bijgestaan, terwijl er regelmatig nog ’’losse” medewerkers bijdragen aan de Koerier leveren. Een van de bekendste medewerkers is ongetwijfeld Lechim die iedere week zijn bekende gedichtjes levert. De redaktie tracht iedere week een aantal interessante plaatselijke verhalen te leveren. De redaktionele pagina’s worden ingevuld met het algemeen nieuws it het stadsgewest. De 250.000 lezers die iedere donderdagavond in de Koerier snuffelen, willen weten wat er zich in de stad en directe omgeving afspeelt. Het algemene binnen- en buitenlands nieuws en de kleine dagelijkse voorvalletjes in Tilburg kan men in de dagbladen lezen. Het achtergrondnieuws van tal van gebeurtenissen en zeker ook van datgene wat het daglicht moeilijk kan verdragen, wordt in De Koerier belicht. Wat de voordelen betreft: een eerste en zéér groot voordeel is, dat ook op gewoon krantenpapier zeer behoorlijke afdrukken van allerlei foto’s en illustraties, tot de allerfijnste toe, gemaakt kunnen worden. Indien de lezer de foto’s in dit blad eens - nauwkeurig wil bekijken, zal hem blijken, dat de kwaliteit van de afdruk aanzienlijk beter is dan hij normaliter in een dagblad kan vinden. Deze kwaliteitswinst is van groot belang zowel voor de redaktie als voor de adverteerder; deze laatsteommers hecht er grote waarde aan d^it zijn produkten zo fraai mogelijk worden afgebeeld, met behoud van zoveel mogelijk details. Een tweede, eveneens zeer groot voordeel, valt de adverteerder in de schoot. Bij de normale techniek dient hij immers, zodra hij in zijn advertenties tekeningen of foto’s wil gaan gebruiken, eerst clichés te laten vervaardigen, die op de eerste plaats niet bijster goedkoop zijn en op de tweede plaats dikwijls slechts éénmalig worden gebruikt. Bij de offsettechniek heeft men echter geen clichés nodig; zijn er clichés voorradig, best, dan kunnen deze gebruikt worden, ofschoon de drukkerij nog liever een goede afdruk heeft dan het cliché zelf. Maar zijn er dus foto’s of tekeningen voorradig, dan worden er géén clichés gemaakt, doch kan men volstaan met een fotografische opname, die altijd nog heel wat goedkoper is dan een cliché. Men kan nu gerust stellen dat de behoefte aan een dergelijke uitgave groot is. De advertentiepagina’s worden gespeld. Dat grote landelijke concerns adverteren bewijst dat ook deze zaken van de doeltreffendheid van een advertentieblad zijn doordrongen. Dat was elf jaar geleden niet het geval. De geboorte vat) het eerste nummer op 8 maart 1957 ging dan ook met heel wat pijn gepaard. Maar de kinderziekten werden uitstekend doorstaan en de Koerier is tot een gezond, volwassen en alom geaccepteerd publiciteitsmedium gegroeid. Die groei is ook aantoonbaar. Van een oplage van 28.000 exemplaren in 1957 naar de 45.440 exemplaren per 1 januari 1968. Om een dergelijke groei te kunnen bewerkstelligen moet men modern en efficiënt kunnen werken en over goed geschoolde vakkrachten beschikken. Uitgever J. de Beer, die na een gedegen typografische scholing tot de uitgave van een voor Tilburg geheel nieuw blad besloot, is er in al die jaren in geslaagd zijn bedrijf op moderne leest te schoeien. I—I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1968 | | pagina 1