L De Tilburgse Koerier en ers Onderzoekingen bewijzen waarde kracht van de huis-aan-huis-blad-p voordeelaanbieding G II Véél advertenties; veel lezers De plaat is er... Exploitanten St.-Tropez beginnen dancing in fabriekspand G :N - 2 NA 5 JAAR WEG BIJ ZAAL VAN BROEKHOVEN T. ,5CT Een NIPO-onderzoek bewees het iliteit ZEMEN VILEDA H. de Zeeuw zie onze IET ;tuk ituk Fa. A. SPIJKERS ZOON elders in dit blad Pagina 10 Koe elk REDACTIE EN ADMINISTRATIE JAC. VAN CAMPENSTRAAT 40-42 - TILBURG - TELEFOON 30783 Oplage 44.500 exempl. POSTGIRO 1 126745 - UITGEVER! DE BEER - 11e JAARGANG VRIJDAG 1 SEPT. 1967 - No. 229 Band 895,—— RDER. Informatie Zaterdag 16 september gaat Tilburgs nieuwste dancing open. De 2,08 2,10 Geheimzinnig 2,05 en Groot J. van Loon-Otten J. van Loon-Otten I 20922 Perzische tapijten niet duur we/ heerlijk e J lid g ge- EN Tilburg dere van St.-T' van 2,95 voor 1,95 van 4,95 voor 2,95 van 3,95 voor 2,95 van 6,95 voor 4,95 Nieuwslraat Telefoon 24754 1,70 iDAG 6 jaar geleden heeft opgezet, nu ook i voortzetten. 96 92 98 98 93 93 102 85 86 93 PROTESTANTSE BEGRAFENISONDERNEMING lijdelijk: tel. 25525 b.g.g. 33370 Over baar, naai f Het d over grote Door Weegschaal v.a. 19,75 L PIUSPLEIN 6 X. cmmastraat WEEKBLAD VOOR GEHEEL TILBURG, GOIRLE, DONGEN, LOON OP ZAND en ENSCHOT - lid van de Nederlandse huis aan huisblad pers 22867 Jopjes en zater- ook het redac- c^e bladen een “ublieksvoor. massacom- 50.000 47.600 80.050 195.500 51.700 264.000 41.150 52.900 155.000 937.900 Kleine Hamadan-kleedjes UITZOEKEN 35 48.000 44.000 79.000 192.000 48.000 245.000 42.000 45.000 134.000 877.000 62.500 49.600 85.000 232.000 59.750 283.000 43.400 54.800 175.000 1.045.050 Wij kochten voor U rechtstreeks uit Perzië een exclusieve partij SALONTAPIJTEN HUISKAMERKLEDEN ge het oplaag 1-7-65 ^OROGIS^^ LEONvahBERGEH nig gegev in het N> wC, M.| MCI unueizocK ais in a^ de reportage met behoorlijke trek- Cont cijfers uit de bus. En daar zijn aauislteurs we blij mee. Blij voor onze le zers, onze adverteerders en ook voor ons. Voor huiskamer: Herriz - Kaskay - Afghan - Mir - Kasjan - Bakhtiaren, in div. moten v.a. 8 Streeknieuws De voorpagina van de Bdese Post van 10 -blad, het plaatselijk geven, telt op pagina tekst) rote foto: Ede Voorts be- kantie postagentschap, -r-3_3ten in Bennekom, Gou den medaille voor sergeant-majoor Le BI, 'n overlijden In zowel 's nachts als U eerst ons, wij ne gen, betreffende van U over R.-K. BEGRAFENISONDERNEMING DENISSEN Tel. 25525 b-g-g. 33370 LET OP HET JUISTE ADRES WIIHELMINAPARK 127 tot >rden aanj lage, en i urgse zaken worden Ia icht en de stad komt vol Bhes. De zaken worden zijn we niet. Dat denken wei eren. In de beginjaren zgn we l-_,e er een iedereen Leden ken- Ondanks alle prijsverhogingen zolang de voorraad strekt EEN EERSTE KLAS RIJWIEL geheel compleet in verschillende kleuren n BATAVUS PRODUCT DAT ZEGT GENOEG!! Voor de prijs vanaf 139,95 of f 3,50 per week. Geen aanbetaling. 00K BIJ DIT RIJWIEL ONDERHOUDSBOEKJE MET GRATIS BEURTEN Leo Xlll-straat 60 - Telefoon 21767, b.g.g. 31317 Theo van Broeklr- elkaar houden. woon opnieuw. Ik zal ervoor zorgen, dat het hier druk èn gezellig blijft.” (foto Studio Van Dusseldorp) Arnhemse Koerier De Brug (Nijmegen) Groninger Gezinsbode De Havenloods De Leidsche Post De Posthoorn Tilburgse Koerier Het Weekblad (A’dam) Het Zuiden Totaal lelijk als i in de in- s zaal is geïn- vordt gedeelte- Gouden Regen, wordt verder be- draait dan een nieuwe soos, die op mijn naam komt te staan” ver trouwt ons Theo van Broekhoven toe. Hij was de eerste zaaleigenaar die in de jaren ’60 met het instituut soos ging werken. De slag dat hij het voortaan zonder de wekelijkse dansavonden zou moeten stellen kwam bij hem dan ook hard aan. herbergt dan een nieuwe industrie: Dancing St.-Tropez. Deze bij de tieners als Soos bekend staande onderneming heeft het 5-jarig ver blijf in Zaal Van Broekhoven aan het Smidspad afgesloten. „We kregen betere voorwaarden aangeboden. Daarbij komt nog dat het artistiek gezien veel leuker was” vertelt ons de zakelijk leider van Reclame-campagne Zaterdag 16 september gaat St.-Tropez, in een nieuw jasje gestoken, weer draaien. De nieuwe dancing biedt plaats aan 600 personen. Het terugsturen van 150 meisjes en jongens, wat tot heden praktisch iedere zondagavond moest ge beuren, zal dus wel tot het verleden be. horen. Sjoerd Haye van der Werf gaat volgende week met een reclame-cam pagne starten. Er worden heel bijzon- Juitnodigingen verstuurd, etalages enkele Tilburgse zaken worden a Ia jzon- St.-Tropez ingericht en de stad komt vol cing. te hangen met affiche. zordt dus grondig aangepakt. De meeste blade dat redactionele interesseren, du de leze vertent men: huis om 1 hun hun de vooi over „G„. straat 4”, Meent is e bij de ou: mondstrijt Het Algemeen Handelsbloei van zaterdag 19 augustus j.l. bevatte een interessante reportage over de adverten tiebladen, zoals die zich in Nederland na de oorlog heb ben ontwikkeld. Na lange tijd in de publiciteitswereld niet serieus genomen te zijn, komt nu gaandeweg een ver diende erkenning. Dat is ze ker ook te danken aan de be wijzen die het NIPO verza melde met het mediabereik- onderzoek 1965/66, waar van het rapport in maart van dit jaar verscheen. Dit onderzoek werd verricht in opdracht van de Neder landse Huis-aan-huis-blad Pers. De resultaten daarvan drukken we hierbij nog eens af, alsmede het artikel uit het Algemeen Handelsblad. Voor de mogelijkheid tot plaatsing danken we de redactie graag. Geen leden Een soos z" ->■ - veel jonger- zo gestart maar later hebben we dancing van gemaakt, waar -- - a- -i tegen betaling terecht kan. St.-Tropez, Sjoerd Have van der Werf. Voor Theo van Broekhoven, nen we dus helemaal met.” pvnlnitnnt van He oelUVnnmioe «al kJ Dat St.-Tropez floreert is duidf men weet dat voor ruim één ton richting van de vroegere zaal inrichting wordt argebracht naar de C“ straat. De installatie langrijk uitgebreid. tot in Rotterdam toe (Het Zuiden) gratis advertentiebladen uitgeeft. I (hoek Trouwlaon) 54 - 31553 - Tilburg Over het vijf-jarig verblijf in Zaal Van Broekhoven zegt Sjoerd van der Werf: „Het is ons allemaal wat tegengevallen. We wilden uitbreiden en dat ging niet. We hebben de heer Van Broekhoven de mo- De nieuwe dancing in zaal Van Broek hoven krijgt een originele stereo-instal latie. Ook zal de zaal, waar zondags zo’n 400 meisjes en jongens op de aller nieuwste platen dansten, aantrekkelijk worden ingericht. Ter assistentie trekt de imste heer Van Broekhoven enkele jongelui aan wel_ die hem zondagsavonds komen helpen. Wie de nieuwe dlsc.jockey wordt is nog dere 6611 ^eheim- Zondag 10 september gaat sche de heer Van Broekhoven bewijzen dat wat Deventer Post, de Twent en De Brug (Nij megen), enz. Bijzonder goed ingevoerd op de huis-aan-huisbladmarkt is het Apel- doornse Wegeners Krantenconcern, dat met alleen op de Veluwe (Bdese Post, Rijn Post, Kijffs Advertentieblad), maar Ter illustratie van het laatste moge het volgende overzicht dienen: - oplaag 1-1-67 exploitant van de gelijknamige zaal aan het Smidspad, kwam het vertrek van St.-Tropez als een volslagen verrassing. „Niet getreurd,- want 10 september kan iedereen weer in mijn dancing terecht. Er ^Tovergebrac In de Goudenregenstraat zijn de voor bereidingen voor het nieuwe St. Tropez in een vergevorderd stadium. Deze sloep (nog niet te water gelaten) zal straks dienen als bar. (foto Studio Van Dusseldorp) Coerlertjes tot 10 woorden 1,50, uik woord meer 0,15. Voor advertenties met brieven onder nummer wordt 50 cent berekend. Voor telefonisch op gegeven Koeriertjes wordt 50 ct. incassokosten In rekening ge bracht. Advertenties kunnen triterlijk tot dinsdagavond 10 uur worden aangenomen. Vrij voor oplage, en verspreidings- controle. Naast de grote advertentiecampagnes oudft clame van plaatselijke middenstanders - --een groot bestanddeel uit van de adver- De Tilburgse Koerier komt zo- SelïïïSEXt?™, wel bij het onderzoek als in ttn beirekkenjk i„5 tarier bereis ik met j een advertentie alle gezinnen in de om- itra-argument van advertent aquisiteurs voor andere media: maar r dagblad, weekblad, damesblad krijgen mensen in de bus, omdat ze het willen hebben, dait schept een grotere band en daarmee een grotere garantie, dat uw ad vertentie echt gelezen wordt. Contra-con- tra-argument van de huis-aan-huisblad- directies: de lezersrapporten van het jrfandse NIPO- jachtige Het NIPO betrok bij zijn Mediabereiikon- isch elk derzoek van 1965-’66 zestien huis-aan- don- huisbladen. Gemiddeld bleek 93 procent van de Nederlandse huisvrouwen het plaatselijk gratis advertentieblad gere geld te lezen. Bij De Havenloods (Rotter- oplage bedraagt (41.150), een lezersper- m^aT P.a centage van 102. In driekwart van de ge- ^"Pe^d met een grotr kinderek hm huis^aan-huisblad zodat m ^nder pensiongasten in Benm zo’n 85 procent van de bereikte gezinnen -- - twee of meer personen het blad elke week minstens even dooikijken. Waarom lezen al die mensen zulk onge vraagd drukwerk? Dat heeft het NIPO hun ook gevraagd, althans: Wat zijn vol- U de prettige dingen van het gratis r-^iftse post? (respec tievelijk Groot-Vlaardingen, Het Nieuwe Stadsblad, de drie bladen van de Rand- stadeditiesgroep). Veruit de meeste huis vrouwen antwoordden: de advertenties, met plaatselijk nieuws als goede tweede. r Grote meerderheden (ongeveer tweeder- huis te halen, de van alle respondenten) zeiden meer ----- --- -- o uit, Het Pa- nut te hebben van advertenties in het M/miabereikonderz lad, het Teu- huis-aan-huisblad dan die in de dagbla- De huis-aan-huisblaidpers vervult in dat opzicht zeker een functie: directe, nuttige informatie over wat er in stad en streek te koop is, wat goedkoper wordt aange boden, waar men op moet letten bij het winkelen. De reclame in de dagbladen geeft meer een commerciële achtergrond informatie, de advertenties in de huis-aan- huisbladen wijzen op koc^j-* dagvoordeeltjes. Vervult oo». tionele gedeelte van deze t functie in het geheel van de put lichting door de Nederlandse i municatle? De hoeveelheid redactionele tekst en de kwaliteit ervan loopt sterk uiteen onder de verschillende leden van het huis-aan- huisbladwezen. Sommige bladen hebben helemaal geen redactionele tekst. Deze vervult dan ook een secundaire functie, de tekst is verpakking, versiering van het hoofdbestanddeel: de reclameboodschap pen. Als deze geen verpakking blijken no dig te hebben, des te beter, dan kost dat ook alweer geeq papier voor teksten, die wel geld kosten, maar niet rechtstreeks opbrengen. Ook de Zeeuwse eilanden, waar de adverteerders de consumenten slechts ten koste van veel geld en moeite kunnen bereiken, hebben de advertentie bladen Zeeuws-Vlaams Advertentieblad, Groot Walcheren, De Bevelander, geen van alle tekst Sinds de oorlog heeft het Nederlandse huis-aan-huisbladwezen een stormac.. ontwikkeling doodgemaakt. Praktisch Nederlands huisgezin krijgt thans op don derdag (vrijdag en zaterdag zijn onze na tionale koopdagen) geheel ongevraagd en gratis een blad in de bus, dat Traverse, Ruiten Drie, De Vonk, Echo, De Faam heet of één van de ruim tweehonderd an dere namen der gratis advertentiebladen draagt. Vele gezinnen krijgen er zelfs twee: de totale oplage van de 216 huis- centa aan-huisbladen is viereneenhalf miljoen, zmnf ongeveer een miljoen meer dan de totale 9^^ oplage der gezamenlijke dagbladen. v---»- Een huis-aan-huisblad heeft geen abon nees, de advertentie-opbrengsten alleen moeten het geld in het laatje brengen en dat doen ze momenteel ten bedrage van naar schatting 25 miljoen gulden voor alle huis-aan-huisbladen samen. Een geduchte concurrentie dus voor de dagbladpers, die gens U de prettige ding de nationale reclamepot naar boven (de advertentieblad de Delf grote landelijke advertenties) ziet afge- tievelijk Groot-Vlaardin roomd door de televisie en naar beneden J (de plaatselijke middenstanders en wijk- filialen) door de huis-aan-huisbladpers. Een aantal dagbladondernemingen heeft er tijdig voor gezorgd deze concurrent op plaatselijk niveau in eigen huis te halen. De Telegraaf geeft De Echo rooi het Wierings Weekblad, het lings-concem Traverse (Helmond) Groot Eindhoven, het Kluwer-concem Voor talon: Hamadan - Bardjaluw - Tebritz - Kirman, enz. maten 205 x 135 v.a. 295, Is dit Parijs? Het is dichterbij. Tilburg se jongeren op een gewone zondag avond in de zaal van Van Broekhoven aan het Smidspad. Zittend Lieke Gél- derblom, de „voordanseres", van St. Tropez, omringd door vele andere schonen. Waar zijn zij straks??? (foto Studio Van Dusseldorp) ien gaan er echter van uit, iele artikelen, die de mensen -de band tussen het blad reis versterken en daarmee de l_ itiewaarde verhogen. En wat de jensen interesseert, waarvoor ze ook het uis-aan-huisblad opslaan, is wat er vlak m hen heen gebeurt, in hun eigen stad, eigen wijk en als het kan zelfs in eigen straat. Daarom een bericht op □orpagina van de Tilburgse Koerier „Gouden Feest in de Kard. Vaughan- waaruit ik citeer: „De heer v. d. >s er nog steeds trots op te behoren oudsten van onze vroegere Roer- Ijders, terwijl zijn voorliefde blijft uitgaan naar de paardesport en het ver zorgen van onze grote viervoeters. Mevr, v. d. Meent organiseert op haar 75ste nog steeds kinderfeestjes in de actieve Hout straat wij kvereniging. Wij wensen de jes vanaf deze plaats een nog lang en jkkig leven". Dat willen de mensen in de Houtstraat- wijk lezen, zoals de supporters van de Oostvoomse Voetbal Vereniging ge smuld zullen hebben van hat artikel in het Botlek-nummer van 20 juli 1967 over „Gouden OW, club met spirit”, waarin: Maar laat ik geen namen noemen. Ik wil mijn niemaiKi vergeten, of is het zó, dat ik het niet mag laten, tóch namen te noemen? Deze dan: Wijlen schoenmaker Schipper, de heer Stans, die thans ons oudste erelid is, wijlen Jaap Romers, Leen van Marton, L. Nobel, A. Nieuwerihuyse. Vooral wil ik noemen onze huidige ere-voorzitter, de heer W. Blaas, die 35 jaar bestuurslid is geweest, waarvan lange tijd voorzitter”. Volgen nog 65 namen, „op straffe er toch weer enkele te vergeten". Op de openingsavond komt een groep dansers van de Belgische PM-club naar Tilburg om de nieuwste dansen te intro duceren. Dan is er natuurlijk ook Marcel van de Vliet om de plaatjes aan elkaar te praten. Als het publiek dan nog de weg naar de Gouden Regenstraal weet te vinden kan Tilburgs nieuwste dans- industrie een welkome aanwinst beteke nen in de rij van dancings en soosen. svens beschik- Nu ga ik alleen verder. De laatste drie «JAMO (Natio- Jaar was er trouwens geen sprake meer van een soos. Het waren „openbare” dansavonden waarop iedereen boven de 18 jaar toegang had. Daarmee begin ik zondag 10 september.” Service Vndere middelen om lezers aan het gra- us-advertentieblad te binden: het ver schaffen van veel service-nieuws (agenda van evenementen, predikbeurtenlij st, bioscoopagenda, gevonden voorwerpen, liken zondagsdiensten, apothekers en artsen), lard- het organiseren van goedkope reisjes (vliegtochtje met Ruiten Drie uit Almelo) Vervolg op pag. 3 huisvrouwen De heer Van Broekhoven is niet de man hij 6 die bij de pakken neer gaat zitten. „De kan jongens van St.-Tropez konden elders rhoyen wil zijn leden bij betere voorwaarden krijgen. Als het bij „We beginnen hier ge- niet bevalt is het hun goed recht om ik te gaan prettig vina ik het niet. We hebben altijd leuk gedraaid. Vooral in de beginjaren heb ik heel wat werk voor St- Tropez verzet. Het was toen de eerste soos. Iedereen stond er wat sceptisch tegenover, maar met veel praten is alles gelukt. Dat het altijd goed gegaan is be wijzen de zes jaren wel dat St.-Tropez mijn zaak als „home” had. Rond Dancing St.-Tropez hangt nog een geheimzinnig waas. Sjoerd Haye van der Werf, woordvoerder van het drie manschap dat St.-Tropez runt, is bjjz der Ingenomen met zijn nieuwe danci „Het wordt crimineel. De fabriek wordt omgebouwd tot een dancing zoals die in de Belgische kustplaatsen Knokke en Blankenberge te vinden zijn. In Neder land is het wellicht te vergelijken met „Club-67” in Amsterdam. Nu we baas in eigen huis zijn kunnen we, als daar be langstelling voor is, ook iedere avond „draaien”. gelijkheid geboden ons wat meer arm. slag te geven. Dan waren we gebleven. Overigens hebben we altijd prettig ge werkt. Maar als we meer kunnen ver dienen doen we dat natuurlijk. De naam St-Tropez is beschermd, dus we konden ««xxvxug wpvu. overal onder onze e. in Tilburg zo voormalige fabriek van Van Geloven m de Gouden Regenstraat vert rouwde naam terecht. De eerder aangekondigde plaat van de familie v. d. Besselaar is verschenen. Don derdagmiddag vond ten huize van de fa milie aan de Sinopelstraat de eerste aan bieding plaats in tegenwoordigheid van niet alleen de familie, maar van allen die hen bij de eerste plaat behulpzaam zijn geweest. Dat zijn frater Hungero, de tekst dichter, de zingende Zusters uit Venray en vele anderen. Het eerste lustrum van deze Tilburgse ringende familie werd daar mede op waardige wijze gevierd. In de middag werd aan burgemeester Becht de eerste plaat aangeboden. i Uw familie, overdag, belt temen al de zor- de begrafenis Doux, Automobilist sliep in (rijdende) auto, Jeugdige diefjes betrapt (in de He- ma), Kettingrokers (diefstal van vlees uit An kampwinkel) en een cursiefje Edenaardig- tis- heden. Bovendien een groot artikel over de vervuiling, die ons natuurschoon be dreigt. De meeste huistaan-hursbladen bereik in dit plaatselijke genre een aanvaard baar peil. Botlek bijvoorbeeld (oplage: 30.700) geeft behoorlijke informatie over alles wat zich in dit gebied afspeelt, over de industrievestigingen, de bestuurlijke problemen, het sociale leven. De Gronin ger Gezinsbode (80.950) houdt een dis cussie gaande over de instelling van een koopavond te Groningen. De manier, waarop verschillende huis-aan-huisbladen ingaan op ook de kleinste lokale proble men en de mate, waarin deze bladen ge lezen worden, doen vermoeden, dat ze een belangrijke rol kunnen spelen in de plaat selijke democratie. Overigens doen ze dait niet uit idealisme, maar als middel tot lezersbinding. Een middel, dat werkt, want in de weinige plaatsen, waar gratis advertentiebluaden met elkaar hebben te concurreren, delven de bladen, die geen lokaal nieuws opne men het onderspit. Dat (fit middel werkt kan er op wijzen, dat dagbladen in veel l en gevallen hun plaatselijke voorlichtings- ad- taak hebben opgevat op een wijze, die bij velen niet aanslaat. het medium huis-aan-huis-bladen waren tot dusverre weini Wel werden van enkele huisbladen in de grootste steden h Media Onderzoek) 1961/62 gegevens opgenomen. daarop volgende onderzoek (NIPO 1963/64) bevatte echter geen gegevens meer r huis-aan-huis-bladen, met uitzondering van de speciale bladen verspreid via winkeliersorganisaties. het toedoen van de Nederlandse Huis-aan-Hui®blad Pers rijn in het NIPO 3rzoek 1965/66 de huis-aan-huisbladen weer opgenomen, voorzover rantal geregeld lezende gezinnen van 41.500 hadden. ju .6 in het nieuwe NIPO-rapport opgenomen huis-aan-huisbladen zijn er 9 1 van de Nederlandse Huis-aan-Huisblad Pers. Het NIPO heeft ons toestemming f geven een aantal uitkomsten betreffende deze negen bladen in brochurevorm o» te nemen ten behoeve van de mediaselectie door bureaus en adverteerders. De in deze brochure opgenomen gegevens hebben betrekking op de voornaams criteria die bij de mediaplanning van belang kunnen zijn, zoals gezinsgrootte, r stand, beroep, opleiding, duurzame gebruiks- en consumptie-artikelen. Wanneer men de cijfers voor de huis-aan-huisbladen vergelijkt met die van ander media, dan blijkt duidelijk hoezeer bij het huis-aan-huisblad naast de geografisch selectiviteit ook de mogelijkheid tot kwalitatieve selectie aanwezig is. Op vele punten kunnen de huis-aan-huisbladen zich meten met andere publieks- media, te meer wanneer men het hoge percentage geregeld lezende huisvrouwen in aanmerking neemt. gepercenteerd op de oplage per 1 juli 1965, dus bij de aanvang van het onderzoek. Nu was het voor plaatselijke adverteerders en voor adverteerders met speciale aan biedingen (premiums, kortingen, etc.) al duidelijk hoe belangrijk de functie van het huis-aan-huisblad kan zijn. Ook banken, verzekeringsmaatschappijen, grootwin kelbedrijven kennen de waarde van dit medium in het algemeen al. Maar ook veel adverteerders van landelijke merkartikelen schakelen de huis-aan-huisbladen steeds vaker in. Dit zal stellig nog toenemen, vooral nu u®t het NIPO-onderzoek blijkt hoe gunstig deze bladen vaak liggen met betrekking tot het geregeld lezen door huis vrouwen en de diverse welstandscriteria. Amsterdam, maart 1967.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1967 | | pagina 1