I
KNEGTEL Automobielmij N.V.
J
I
I
I
I
l
I -
Het Zwitserse Verkeersimiseum te
gebied met wouden en natuurparken
ZOMERFANTASIE
Sumava in Tsjecho Slowakije is
Befaamde herbergen
in Oud-Heidelberg
I
l
I
I
I
Luzerneen levendig museum
IEDEREEN PRAAT OVER FORD TAUNUS
Sarto-W.V.O.
Grote
belangstelling bij
NEGFeyenoord
De omgeving
ST.-JOSEPH
van Frankfort
Voor de
vrouw
Fa.
■s
IG
J
I
J
- SA
hetgeen
kunst, I
maai
schoon
strekt
rs* rs
Vrijdag 25 augustus 1967
DE TILBURGSE KOERIER
Pagina 9
Pagina 8
Komen er nieuwe modellen
Hoe zien ze er uit
Wat gaan
kosten
Zijn er nu geen TAUNUS-produkten te koop
ze
KNEGTEL kan U op vele vragen een antwoord geven.
Daarom informeer nu naar FORD TAUNUS-produkten.
WASSERIJ
TUINSTR. 65
VERSCHILLENDE AFDELINGEN
Cent
Capucijnenslraat 152
Tel. 21394
komkonuner/tomatensla,
- griesmeelpudding met
NA SCHOOLTIJD
}fai
RECEPTEN VOOR 4 PERSONEN
ïn
WAS-
BUTAGAS-
CENTRIFUGES
Radio-
„Marijnen"
AUTOMATEN
KACHELS
KOELKASTEN
DROOGKAP
Fa.
Fa.
Fa.
Fa.
Fa.
Fa.
W. de Kuijer
[BEGRAFENISSEN
DAG EN NACHT
BEREIKBAAR
MARTIN HUYBREGTS
Bi
ies
FORD DEALER HEUVEL 35, TELEFOON 24100, TILBURG
Smidspad 70 - Tel. 32696
en Min. Mutsaersstraaf 5
Telefoon 31232
met 60,korting.
Diverse modellen.
Contant of In 3 tot 18 mnd.
ijne
nde
W. de Kuijer
Smidspad 70
Telefoon 32696
W. de Kuijer
Smidspad 70
Telefoon 32696
W. de Kuijer
Smidspad 70
Telefoon 32696
TILBURG'S OUDSTE KATH.
BEGRAFENISONDERNEMING
STDION YSIUS
IVh.ROOMS LEVEN
W. de Kuijer
Smidspad 70 en
Min. Mutsaersstraaf 5
Telefoon 31232
Blaupunkt - Nord Mende en
Telefunken
auto- en
draagbare
radio's
i ber^
van de
W. de Kuijer
Smidspad 70 en
Min. Mutsaersstraat 5
Telefoon 32696 en 31232
Bekend om zijn
KWALITEITSWERK
EN SNELLE SERVICE
rste com-
t sterke
Santa Barbara
Cocktail
3 kg 98,—
4 kg met veiligheidsdeksel
125,—
Contant of in 3 tot 18 mnd.
combinaties
pracht meubels met
200,korting
vanaf 298,
Contant of In 3 tot 18 mnd.
„INDESIT"
DE VOORDELIGSTE
VOLAUTOMATISCHE
WASMACHINE
„KALORIK"
HAAR-
met 20 korting
Fa.
W. de Kuijer
Min. Mutsaersstraat 5
(Theresia) Tel. 31232
oog
598,-
Aansluiten gratis
Fa.
zijn bezoekers
-van dg
1 taken
1 met alle
lerne elek-
>.i één
historic
reeds
an verzuime voor
Wiesbaden
bezoeken. I
t gebied
‘iken:
i Niet3"
compleet met fles en regelaar
nu 88,—
Flessengas zonder statiegeld.
W. de Kuijer
Smidspad 70
Telefoon 326^6
In een
jds bewust v
„ttentoonstel
-riënteren over
de Poste-
ief-
arghotels
i de voet
ter) bevindt
Rixi en
r het laatst de tangé erdoor mengen en
het mengsel op smaak afmaken.
s uit de
■loem toei
n de pan los-
maans-_
kerk te
uit de
Regelbaar van 20 tot 80
graden, met tafelstatief
jroemde r__
Meer en het
‘?h de
s-chalet aan en op de
Van hieruit kan men
langs
idelin-
s uit-
kunt --
070 meter), rov, die in d
n-chalet is Gothische stijl
985 meter, maans-renaiss:
n, in blokjes
ler in de pan
paprikapoe-
i desgewenst
en het ge-
15 minu-
s in minder dan
lakt verrukkelijk!
awerkelijk, maar is
r waard. Als toetje
met aalbes
ui a.vht in
van oudsl
van hun
woonten t
ne leven
In september 1966, slechts iets meer dan zeven jaar na de opening
op 1 juli 1959, kon het „Verkehrshaus der Schweiz” te Luzern reeds
de tweemiljoenste bezoeker welkom heten. Het Verkeersmuseum is
met rond 300.000 bezoekers per jaar niet alleen het meest bezochte gelegd,wat wen
museum van Zwitserland, maar boekt ook de hoogste bezoekers
aantallen van alle verkeersmusea in Europa. Als enig verkeers
museum ter wereld laat het in zijn exposities de ontwikkeling en
techniek te land, te water en in de lucht, alsmede die van het
communicatiewezen en het vreemdelingenverkeer zien.
In de afdeling RAILVERKEER wordt de bezoeker door origineel
rollend materieel het grote aandeel van de Zwitserse industrie in de
invoering van de elektrische tractie duidelijk gemaakt. Behalve de
eerste spoortrein van Zwitserland, die in 1847 van Zürich naar
Baden reed, en de lokomotief van
tandradbaan van Europa, vinden we er de eerste in Europa gebouw
de normaalspoor-lokomotief voor draaistroom. De beide eerste één-
fase-wisselstroom-lokomotieven ter wereld, die in 1904 de bruik
baarheid van deze stroomsoort voor de elektrische treintractie be
wezen, zijn wel de meest waardevolle objecten op dit gebied van
het Verkeersmuseum. Een andere mijlpaal in de ontwikkeling van
de elektrische traktie vormt de 110 ton zware lokomotief van de
Bern-Lötschberg-SimpIon-lijn, die in 1913 in gebruik werd genomen
en met haar vijf aandrijfassen niet alleen de eerste lokomotief was
met een frame uit één stuk, maar door haar capaciteit van 2500 pk
destijds ook de sterkste lokomotief ter wereld was. Een waardevolle
aanvulling van deze originele expositiestukken is de verzameling
van tegen de 80 lokomotieven en rijtuigen op schaal 1:10.
In de afdeling SCHEEPVAART neemt de
Rijnscheepvaart een belangrijke plaats in,
omdat via deze enige waterweg, die
Zwitserland met de zee verbindt, me—
dan de helft-- -
deren Zwitserla
zameling van buitengewoon fraai ver- beeld over Königs
vaardigde scheepsmodellen uit verschil- stein, het Lorsbac
lende tijden doet de romantiek uit de tijd naar Frankfort tei
voor 4 personen
1 liter melk
60g(4Mtl‘n»uil<er
IwVcahf^
rozijnen
Klop de melk met de eieren, de
suiker en de cacao schuimig,
eventueel met een elektrische
W. de Kuijer
Smidspad 70 en
Min. Mutsaersstraaf 5
Tel. 32696
Grote vierkante
LANGZAAM-
WASSER
met verwarming
van 448,voor
f 298,—
SNELWASSER met tijdklok
nu ƒ125,—
Contant of in 3 tot 18 mnd.
Fa.
W. de Kuijer
Smidspad 70
Telefoon 32696
jservaten het Zwarte Meer en het de ,reSe™S verklaard tot een aar
leer, waarboven zich de berg-
irheffen van Ostry (1280 meter),
Bergen (1315 meter), Polom
sr) en Polednik (1315 meter), selen 1
p 1214 meter hoogte) is het Middel
t toeristenoord. Men treft er
Diverse bekende merken
met zeer hoge korting.
Contant of in in 3 tot 18
maanden.
de LUCHT-
ivisorisch met
-indelingen-
t. be-
I TEL 23542-25783-33387
b.g.g. ennachts, fel. 33286
MODERNE AUTO'S
ZEER VERZORGDE
UITVOERING
De nieuwe Nijmeegse eredivisieclub
NEC speelt a.s. zondag tegen Feijenoord.
L De belangstelling voor deze ontmoeting
treek van Chodsko vormt een spe- overtreft alle verwachtingen. Vorige week
gedeelte van het Sumava-gebied. donderdagmorgen begon men met de ver-
evolkmg, de Gnods, hebben volgens koop en -s avon,ds waren de 28 plaat.
sen uitverkocht.
teletten, knappend gebakken stukjes
aardap- halen. Al roerende zoveel bic
gen tot het van de wand van
laat.
Het _T_.
schenkel
kook la
Het t~
De bie
den en
roeren,
en het c
I
Tuinstraat 65
)r. Ahausstr 2*
ipsschoon en
tj zonderheden
1 door
ee>. aaneen.
i van natuurparken en be-
lurreservaten.
*s tal van overblijf-
leeuwen: behalve de
Domazlice en
grillig gevormde
komen en goed glad roeren,
ruid wassen en kleinsnijden.
hardgebakken spek kleinsnij-
t het bonekruid door de saus
saus scheppen
Marktplatz, ligt de „Silberner Kirsch”,
waarvan de keuken door deskundigen zeer
wordt geroemd. Vlak daarnaast bevindt
zich de wereldvermaarde „Ritter”,
waar -- -
de Duitse
ter”, die door ae nugenoo
gebouwd en als enig woon
woesting van Heidelberg in 1693 heeft
overleefd, is niet slechts een alom bekend
hotel, maar geniet ook grote faam als
restaurant.
Wanneer men de „Ritter” verlaat kjjkt
men in de Haspelgasse, die als „de voch-
tigste straat” van Oud-Heidelberg be-
id staat, omdat tot voor kort niet min-
trgen in de achttien
at waren gelegen. En
verder, aan de Alte Brücke,
de „Goldene Hecht” met een
stenaarsvertrek, waarin een bord
meldt, dat Goethe in dit huis in 1792
„bijna” heeft overnacht het lukte hem
niet, want het gerenommeerde hotel was
irkocht. De dichter Jean Paul, doc-
i Zj causa van de Heidelberger
universiteit, heeft hier in 1817 wel een
onderdak gevonden. Hij heeft, schreef hjj
later, te Heidelberg de mooiste dagen
van zijn leven doorgebracht. Hij was ver- Tuinbonen
moedelijk niet de enige 2 k9 tumbi
Aan het einde van de Hauptstrasse
vindt men twee vermaarde studenten
lokalen, „Seppl” en de „Rote Ochse”,
waarin - het blijkt uit talloze foto’s - k‘end''staat”"Jmdat tot'
generaties van jonge mensen gezellige der dan el( herberg
uren hebben doorgebracht. Bacchus en huizen teiiende straat
Gambrinus waren hier de góden, aan weer wat verder, aa
welker altaren rijkelijk werd geofferd. vindt men de Golde]
Beweerd wordt, dat Amerikanen een reis kunstenaarsvertrek,
naar Europa niet als geslaagd beschou- meldt dat Goethe in
kaal, waar ook thans elke avo ndjongei.ni^’^7
zich ontspannen. Niet ver van hiei*hgt de tor honoris i
„Altdeutsche Weinstube”, waar de stem- universiteit,
ming niet minder opgewekt is en nauwe
lijks een paar schreden verder, op de
van de zeilschepen herleven. Bij deze af
deling hoort ook de buiten opgestelde
stoomboot „Rigi”, die in 1847 werd ge
bouwd en in zijn 105-jarige diensttijd
-dan 1% miljoen kilometer heeft af-
DB-, „.ireenkomt met ,een af
stand van 30-maal rond de aarde. Tegen
woordig doet de boot dienst als origineel
museumrestaurant.
In het voorjaar van 1967 is men begonnen
met de uitbreiding van het Zwitserse
Verkeersmuseum. In de eerste etappe
wordt een planetarium gebouwd
overigens het eerste in Zwitserland dat
een onderdeel van de nieuwe afdeling
ruimtevaart zal vormen en tevens een
groot museumrestaurant.
In de tweede etappe worden tentoonstel
lingshallen voor de lucht- en ruimtevaart,
voor de scheepvaart en het vreemdelin-
uie ui ao4»/ van z^uricii naar
de Vitznau-Rigi-Bahn, de eerste genverkeer gebouwd
ze er de eerste in F.nrnna oehnnu- Na bezoek aan het op een buitenge,
woon fraai punt van Luzem gelegen Ver.
keersmuseum zal de Zwitserse, zowel als
de buitenlandse bezoeker zich terdege
bewust zijn van de bijzonder grote be
tekenis, die de verkeersmiddelen voor de
economische en culturele ontwikkeling
van Zwitserland hebben en van het feit,
dat ons dagelijks leven ten zeerste afhan
kelijk is van een goed functionerend ver-
keersapparaat.
Zomergroentesoep - lamskote
tuinbonen met kruidensaus, a
pelen - vruchtenvla.
Rest groentesoep - saucijsjes, bloem
kool, aardappelen - fruit.
Gehakt, sperziebonen, aardappelen -
yoghurt.
Rest gehakt, andijvie, aardappelpuree -
aardbeivariatie.
Runderlapjes, bietensla, aardappelen -
custardvla.
Visschotel,
aardappelen
aalbessen.
Veel-in-één-pan, rijst - fruit - koffie.
i de wereldvermaarde „Ritter”, weekmenu komt tijdens zonnige va-
Rn” kantiedagen uw keukenfantasie aanvul-
Duitse Renaissance geldt De „Rit- Aan u de taak om deze a
-
>stmz van HeMelbere In HM ha.tt ln "w ko^programma.
In de loop der jaren zijn talrijke befaam
de herbergen uit Heidelberg verdwenen
maar er zijn er nog heel wat overge
bleven, die een bijzondere stempel op de
vermaarde stad drukken. Dat is vooral
het geval in de wijk Oud-Heidelberg,
waar steeds weer het bewijs wordt ge
leverd, dat Heidelberg, zoals de dichter
von Scheffel eens schreef, „een stad van
vroljjke gezellen, rijk aan wijsheid en
wijn” Is gebleven.
20,- terug
voor Uw oude
stofzuiger
bij aankoop van een nieuwe.
Ook op gem. betaling.
Aardbei-variatie
150 g aardbeien, 2 eetlepels basterdsui
ker, 2 dl sinaasappelsap, 4 eetlepels
„kant-en-klaar” puddingpoeder, citroen
sap (slagroom).
De aardbeien wassen, de kroontjes eraf
halen en de vruchten halveren. De bas
terdsuiker er overheen strooien en even
laten intrekken. Het sinaasappelsap bin
den met 4 eetlepels puddingpoeder, dat
niet behoeft te koken. De „vla” met ei-
toe- troensap op smaak afmaken.
het De aardbeden door de vla scheppen en
in 4 porties verdelen. De coupes gameren
met stijfgeslagen slagroom.
Er zouden nog heel wat meer historische
herbergen te vermelden zijn. Wij moeten
ons echter tot nog enkele beperken:
„Perkeo” in de Bauamtsgasse, waar ge
wezen studenten gaarne hun reünies hou
den, en de „Schnitzelbank”, waar „Tante
Anna” jarenlang de leiding had die, toen
zij in 1966, 83 jaar oud, overleed, alge
meen werd betreurd.
Die oude lokalen een van de vele toe
ristische attracties van Heidelberg
Niet minder interessant is de expositie
van het communicatieverkeer, die onder
de hoede staat van de Zwitserse PTT.
In het eerste deel wordt de ontwikke.
ling van het communicatiewezen door
de eeuwen heen getoond. Het eerste mor-
seapparaat, dat in 1852 in Zwitserland
kwam en de kleine televisiestudio
_an waarin elke bezoeker gelegenheid krijgt
ïvoe- als TVLster °P te treden doen ons de
technische ontwikkeling in een buiten
gewoon korte spanne tijds b.
Z A «Ma™» r»
rijen van de reisposbdienst tot brie
post en geldzaken.
stratenplan, vindt men hier talrflke
kastelen en ruïnes, zoals Kasperk, Rébi,
Helfenburk en de bijzonder goed gecon
serveerde laat-Gotische burcht Svihov is
een fraai voorbeeld van Romaanse
bouwkunst. Zeer de moeite waard zijn
ook het interieur van de kerk te Bavo-
de typisch Zuidboheemse
gl is gedecoreerd, de Ro-
s-renaissancistische details van de
Katovice, en de opmerkelijke,
bevolking zelf voortgekomen
architectuur. Daarvan verdienen speciale
vermelding de in alpinestijl gebouwde
hulzen te Volary en de koninklijke boer
derij Antigl aan de Vydra-rivier.
De streek----
ciaal g,
De bevolking, de Gnods, hebben volgens
de historische overlevering dé westelijke
grenzen van het Boheemse koninkrijk
bewaakt. Tot op de huidige dag hebben
zij hun oorspronkelijke nationale kleder
dracht in ere gehouden, terwijl ook de
dsher karakteristieke bouwstijl
i huizen en hun aloude volksge-
tegen de invloed van het moder-
i bestand zijn gebleken.
In de afdeling wegverkeer ervaart de
bezoeker het tegenwoordig ook in Zwit
serland niet meer bekende feit, dat voor
cura..- de Eerste Wereldoorlog ongeveer 40
wor- kleinere en grotere bedrijven bestonden,
slling die auto’s bouwden. In 1914 was een
over derde van alle in Zwitserland rijdende
auto’s van Zwitsers fabrikaat en auto
merken als „Turicum”, „Pic-Pic”, „Fi
scher” en „Martini” waren tot ver-
de Zwitserse grenzen bekend. Al
eens beroemde merken, die deels van
een opmerkelijke constructie waren, zijn
in hun originele staat in het Zwitserse
Verkeersmuseum te zien. Wanneer er te
genwoordig in Zwitserland nog slechts
vrachtwagens en autobussen worden ver
vaardigd, dan komt dit alleen omdat de
buitenlandse concurrentie na de eerste
wereldoorlog auto’s in grotere series en
daardoor goedkoper kon maken.
De tentoonstelling over
VAART, die voorlopig pnn
de scheepvaart en het vreemt
verkeer in één hal is onder
vat een historisch overzii
van het reeds duizenden
verlangen van de mens om
Dat ook Zwitserland zijn aandeel in
verovering van de lucht heeft gehs
toont de Blériot-ééndekker van
vaartpionier Oskar Bider, die
als eerste over
vloog. Buiten
Zwitserse straalvliegtuig,
conceptie en p
tuig, dat z’n
verzameling van meesterlijk
digde modellen van ln de Zwits**^»
keershichtvaart gebruikte rB
laat een interessante f
over de geweldige ontwikkeling van
verkeersmiddel in de loop van een hal
eeuw. In aansluiting op deze historisc
expositie is er een door de Swiss-
samengestelde expositie over het huid,
luchtverkeer.
Een van de beroemde Gotthard-post-
koetsen is aanwezig en oude posthoren-
signalen proberen iets van de reisrom?"
tiek uit de postkoetsen tijd te doen be
leven.
Wïe voor het eerste menu geen tuin- snij<
bonen meer kan krijgen geven wij de in k
raad capucijners of doperwtjes met de
pittige saus te combineren. De vruch
tenvla geeft aan dit menu een extra
feestelijk tintje!
De aardbei-variatie is in minder dan
geen tijd klaar en sma<
De visschotel is bev
de bewerking zeker
smaakt griesmeelpudding
sen naar meer!
Als besluit van de week is de veel-in- ten),
één-pan gekozen, omdat dit gerecht Op h
weinig tijd vraagt en u juist op de
vrije zaterdag meer tijd laat om er op
uit te trekken.
Frankfort aan de Main bezoekt
t niet slechts onder de indruk van
~ïn de stad zelf te bieden heeft aan
1st, tentoonstellingen en jaarbeurzen,
ar ook van het landschappelijk
i in haar naaste omgeving. Hier
- zich een gebied uit, waarin cul
tuur, natuur en gastvrijheid intens sa
menwerken.
Gemakkelijk te bereiken is Wiesbaden,
de hoofdstad van de deelstaat Hessen,
befaamd als internationale badplaats
met prachtige wandelwegen, parken,
voortreffelijke hotels en koffiehuizen, een
representatief Kurhaus, een zeer goede
schouwburg, een speelbank. Een vluch
tig bezoek is eigenlijk niet voldoende om
te genieten van al dat schoons, dat Wies
baden biedt. De door jicht en reuma ge
plaagde gasten van Wiesbaden, die uit
alle delen van de wereld stammen, heb-
ben grote waardering voor de genees-
over kundige kracht van de Wiesbadense
deze bronnen, die reeds door de Romeinen
werden geroemd. De weg van Frankfort
naar Wiesbaden loopt door de zuidelijke
Taunus, het dromerige stadje Oberursel
en de badplaats Homburg, door dichte
bossen en een aantrekkelijk middelge-
Men verzuime vooral niet, wanneer men
te Wiesbaden vertoeft, ook de Rheingau
te bezoeken. De bekende wijnoorden van
dit gebied zijn in weinige minuten te
bereiken: Rüdesheim met het nabijge
legen Niederwaldmonument, de Brömser-
berg en de ruïne van Slot Ehrenfels,
t vreemdelingen- Assmannshausen met zijn rode wijn, die
be2 aan Bourgo&ne herinnert, en zijn boeren-
ncht, die uitgaat herbergen, Eltville, de stad van de
i jaren bestaande rozen en van de „sekt”. Een andere weg
i om te vliegen. van Wiesbaden naar de Rheingau loopt
jn aandeel In de over de Hessische staatsbaden Schlan-
ht heeft gehad, genbad en Schwalbach door de kronke-
alf lende. wegen van het romantische Wis-
Ook in de automoblelbouw hebben Zwit
sers pionierswerk verricht. Een volgens
de patentbeschrrjving van de Walliser
Isaac de Rivaz uit het jaar 1804 gebouwd
model herinnert er aan, dat in Zwitser
land de eerste, met een verbrandings
motor aangedreven auto werd gecon.
strueerd.
Dat het VerkeersmuseumI
ook met de laatste scheppingen
verkeerstechniek wil doen kennlsmi
bewijst een demonstratiemodel
belangrijke delen van een mode
trische lomoüef.
A.s. zondag speelt Sarto haar eersti
petitiewedstrijd ea wel tegen het
W.V.O. uit Oosterhout.
Dit op het Sarto-terrein, aanvang half drie.
De opstelling ziet er als volgt uit:
J. Peyen (doel), J. de Rooy, W. Appels, J.
Donders, J. Jansen, J. Huutten, Fr. Hutten,
H. de Kok, G. v. Laarhoven, W. Dekkers,
Fr. de Leeuw.
- wegen van run
Oskar Bider, die in 1913 pertal naar Lorch.
estaatPdeeN'P‘>0 Ch't** A*/te W'e rosse.Feldberg met zfln prach-
•aalvliegtuig. Dit was, wat Taunus niet. De^ Feidberg2 d^rich1 ver
prestatie betrof, een vlieg- boven de uitgestrekte Taunus verheft,
tyd ver vooruit was. Een ïs van Frankfort uit gemakkelijk te be-
van meesterlijk vervaar, reiken. Zeer aan te bevelen is een tocht
ttserse ver- naar Königstein en Oberreifenberg en, als
vliegtuigen de tijd het toelaat, naar andere oorden
vergelijking toe van de Taunus als Altweilnau, Schmitten,
vikkeling van dit Rod en Amoldshain, die verborgen lig-
”5 L7™ ba've gen hi de bossen van het dal van de
*-*-*-risehe Weil. Op de terugreis naar Frankfort
'ssair kan men dan de op zijn oude grondves.
idige ten weer opgerichte Saalburg, een oud
Romeins kasteel met een bekend histo
risch museum, bezoeken.
Bezienswaardig is tenslotte ook de Ret-
tershof, een tnodel-boerenbedrijf, waar
--gasten zich kunnen verpozen. Per auto
de zee verbindt, meer is dit bedrfjf over Oberursel en Bad
alle geïmporteerde goe. Homburg vlug te bereiken en men kan
td binnenkomt. Een ver. dan langs aantrekkelijke wegen, bnvoor-
niitengewoon fraai ver- beeld over Königstein, Fischbach, Epp-
acher Dal en Hofheim
t terugkeren.
Het Koningswoud begint nabij Vseruby
Pass. Temidden van het fantastisch
mooie natuurschoon van deze streek
liggen de vakantie-centra Zelezné Ruda,
Hojsova Strdz, SpicAk en Pancir, het
Zwarte Meer en het Duivelsmeer. Deze
beide meren hebben hun ontstaan aan
gletschervormlng te danken. Men vindt
hier ook gemakkelijk begaanbare en
fraaie toeristenpaden langs de toppen iensl°tte
van de Pancir-, Mustek, en Prenet- Sumava
bergen. bezaaid
In Zelezné. Ruda vindt men gelegenheid
tot overnachting in drie hotels - Sumava,
Slévia en Javor. Het stadje ligt in een
dal. Mijnbouw en glasblazerij zijn er de
voornaamste en traditionele industrieën.
Hojsova Stréz, een bergdorp aan beide
zijden van het dal van de rivier Uhlava over
gelegen, kan de toeristen logeergeïegen- kolke
heid bieden in twee berghotels: Na Stréri
en Na Vyhlidve. Aan de voet van de
Spic&k (1199 meter) bevindt zich het
•recreatie-centrum Rixi en op dezelfde
hoogte (1000 meter) staat het Hrnc'~
hotel, aan
gen t„o L
gaande bei
tuurres
Duivelsmee’
toppen veiu<
de Zwarte 1
(1293 meter
Pancir (op
populairste
Na twintig jaar stilte staat het gebied een bergbekli:
van Sumava op het punt, zijn vanouds top een uitkijl
bekende toeristische reputatie te her- --
krjjgen. Hieronder vindt u een beschrij
ving van deze streek met tal van bijzon
derheden over het landschapsschoon on
speciale bezienswaardigheden.
Het is de laatste jaren opvallend dat meer
en meer toeristen, skiërs en in het alge
meen natuurliefhebbers op zoek zijn naar
rustige gebieden waar het natuurschoon
ongerept bewaard is geblev-— -,ss,-~
streken biedt Tsjec1— -
mate: er z**~
waar men zelfs nog vooi
sen en geheimzinnige berg--
Eén van deze gebieden Sumava strekt
zich uit langs de zuidwestelijke grenzen
van Bohemen. Deze streek is het oudste
gedeelte van het Tsjechische bergmas-
slef, bestaat uit drie hoofddelen en is,
geologisch gezien samengesteld uit gneis
en graniet.
sciaalzaak voor
en Reparal
I 65 Telefoon 267
kookt
nken.
c laten k_
bonekruit
tlokjes
met het bonekruid
De bonen door de s
gerecht opdioen.
Veel-in-één-pan
250 g doorregen varkensvlees, 50 75
g boter of margarine, 250 g uien, 200 g
tangé, 1 komkommer, 2 paprika's, 2 eet-
lepels zoete soyasaus, kerrie,, paprika-
rlling te poeder, laurier, foelie, zout (peper),
laties in De tangé in ruim water wassen en de
jramma. bovendrijvende doppen verwijderen. De
uien en paprika's schoonmaken en klein-
jjden. De komkommer dun schillen en
iu kleine stukjes snijden. Het vlees zou
ten. De boter of margarine bruin laten
worden en het vlees bruin bakken. Uien
en paprika’s toevoegen en even rneebak-
Het vlees uit de pan nemen,
snijden en met de komkonune
terugdoen. Soyasaus, kerrie,
der, laurier, foelie, zout en
peper door het mengsel roeren
heel zachtjes laten stoven
j met kruidensaus
z, kg tuinbonen, 100 g in kleine blokjes
gesneden rookspek, bloem, 1/4 1 water,
zout, bonekruid.
De tuinbonen doppen, wassen en opzetten
met zoveel kokend water, dat ze net on
derstaan. De groente Vlug aan de kook
brengen en in 10 a 20 minuten gaar ko
ken. Halverwege de kooktijd zout 1
voegen. De tuinbonen afgieten, maar
kooknat bewaren voor de saus.
Het gesneden rookspek uitbakken en de
van s
land 1
i buit
ipsmc
de n
dimmers-
een uitkijktoren. 1
zowel ’s zomers als ’s winters 1*
makkelijk begaanbare wegen wande
gen maken, b.v. naar Mustek (1235
ter). Daar bevindt rich de hoogste
kijktoren van het Sumavagebied. U k
ook wandelen naar Prenet (1070
waar eveneens een toeristen-
gebouwd, op een hoogte van 985 meter.
Het Koningswoud is gelegen in het in.
-„.„.even. Dergelijke teressantste en meest karakteristieke
edt Tsjechoslowaktfe in ruime gedeelte van het Sumava-gebied, n.l. in
rijn uitgestrekte bergterreinen Pléne (Het vlakke land). Deze bossen
zelfs nog voorwereldlijke bos- bevinden zich grotendeels op een hoogte
-•‘uiige bergmeren aantreft, van 1000 tot 1100 meter boven de zee
gebieden Sumava strekt spiegel, doch sommige gedeelten berei-
j-u ken hoogte van 1300 meter zuid.
oostelijke richting sluit het Pléne-gebied
aan bij twee bergruggen namelijk het
grensgebied met Tristolicnik (1312 me
ter) en Vitkuv Kérnen (1032 meter), en
de naar het binnenland uitlopende berg
keten met Boubin (1362 meter) en het
daar gelegen onaangetast gebleven oer
woud, alsmede de Zelnavské-bergen
(Knfzeci Stolec - 1235 meter). Tussen
deze twee bergketens bevindt zich de
zeer oude vallei van de bovenloop van
de Vltava-riviér, waar men een opmer
kelijke veensoort aantreft, die als
Mrtvy Luh bekend staat.
Tenslotte kan men hier ook de berg
1 beklimmen. De hellingen zijn
met onherbergzame valleien,
waar doorheen felstromende bergrivier
tjes zich een weg banen. In het bijzonder
de rivier de Vydra en haar dal zijn een
geliefd oord voor duizenden natuurlief
hebbers. De watermassa’s van deze
woeste bergrivier storten rich via tal
van watervallen en stroomversnellingen
—zr de rotsachtige bodem, waarin het
..„1 kende water de reusachtige rolstenen
hun grillige vormen heeft gegeven. Het
meest romantische gedeelte van de
Vydra-rivier is gelegen in de nabijheid
- - - van het chalet Turner.
?te (1000 meter) staat het Hmcir.
:1, aan de voet van de tegenovergele- ?p S1-0”*1 van het landschaj
berg Pancir. In westelflke richting de kenmerke-
regering vC
gesloten reeks
schermde natui
Sumava bezit voorts
'-n uit de Middelee
™„deleeuwse stadjes
Prachatice met hun
TILBURG