I KNEGTEL Automobielmij N.V. J I I I I l I - Het Zwitserse Verkeersimiseum te gebied met wouden en natuurparken ZOMERFANTASIE Sumava in Tsjecho Slowakije is Befaamde herbergen in Oud-Heidelberg I l I I I Luzerneen levendig museum IEDEREEN PRAAT OVER FORD TAUNUS Sarto-W.V.O. Grote belangstelling bij NEGFeyenoord De omgeving ST.-JOSEPH van Frankfort Voor de vrouw Fa. ■s IG J I J - SA hetgeen kunst, I maai schoon strekt rs* rs Vrijdag 25 augustus 1967 DE TILBURGSE KOERIER Pagina 9 Pagina 8 Komen er nieuwe modellen Hoe zien ze er uit Wat gaan kosten Zijn er nu geen TAUNUS-produkten te koop ze KNEGTEL kan U op vele vragen een antwoord geven. Daarom informeer nu naar FORD TAUNUS-produkten. WASSERIJ TUINSTR. 65 VERSCHILLENDE AFDELINGEN Cent Capucijnenslraat 152 Tel. 21394 komkonuner/tomatensla, - griesmeelpudding met NA SCHOOLTIJD }fai RECEPTEN VOOR 4 PERSONEN ïn WAS- BUTAGAS- CENTRIFUGES Radio- „Marijnen" AUTOMATEN KACHELS KOELKASTEN DROOGKAP Fa. Fa. Fa. Fa. Fa. Fa. W. de Kuijer [BEGRAFENISSEN DAG EN NACHT BEREIKBAAR MARTIN HUYBREGTS Bi ies FORD DEALER HEUVEL 35, TELEFOON 24100, TILBURG Smidspad 70 - Tel. 32696 en Min. Mutsaersstraaf 5 Telefoon 31232 met 60,korting. Diverse modellen. Contant of In 3 tot 18 mnd. ijne nde W. de Kuijer Smidspad 70 Telefoon 32696 W. de Kuijer Smidspad 70 Telefoon 32696 W. de Kuijer Smidspad 70 Telefoon 32696 TILBURG'S OUDSTE KATH. BEGRAFENISONDERNEMING STDION YSIUS IVh.ROOMS LEVEN W. de Kuijer Smidspad 70 en Min. Mutsaersstraaf 5 Telefoon 31232 Blaupunkt - Nord Mende en Telefunken auto- en draagbare radio's i ber^ van de W. de Kuijer Smidspad 70 en Min. Mutsaersstraat 5 Telefoon 32696 en 31232 Bekend om zijn KWALITEITSWERK EN SNELLE SERVICE rste com- t sterke Santa Barbara Cocktail 3 kg 98,— 4 kg met veiligheidsdeksel 125,— Contant of in 3 tot 18 mnd. combinaties pracht meubels met 200,korting vanaf 298, Contant of In 3 tot 18 mnd. „INDESIT" DE VOORDELIGSTE VOLAUTOMATISCHE WASMACHINE „KALORIK" HAAR- met 20 korting Fa. W. de Kuijer Min. Mutsaersstraat 5 (Theresia) Tel. 31232 oog 598,- Aansluiten gratis Fa. zijn bezoekers -van dg 1 taken 1 met alle lerne elek- >.i één historic reeds an verzuime voor Wiesbaden bezoeken. I t gebied ‘iken: i Niet3" compleet met fles en regelaar nu 88,— Flessengas zonder statiegeld. W. de Kuijer Smidspad 70 Telefoon 326^6 In een jds bewust v „ttentoonstel -riënteren over de Poste- ief- arghotels i de voet ter) bevindt Rixi en r het laatst de tangé erdoor mengen en het mengsel op smaak afmaken. s uit de ■loem toei n de pan los- maans-_ kerk te uit de Regelbaar van 20 tot 80 graden, met tafelstatief jroemde r__ Meer en het ‘?h de s-chalet aan en op de Van hieruit kan men langs idelin- s uit- kunt -- 070 meter), rov, die in d n-chalet is Gothische stijl 985 meter, maans-renaiss: n, in blokjes ler in de pan paprikapoe- i desgewenst en het ge- 15 minu- s in minder dan lakt verrukkelijk! awerkelijk, maar is r waard. Als toetje met aalbes ui a.vht in van oudsl van hun woonten t ne leven In september 1966, slechts iets meer dan zeven jaar na de opening op 1 juli 1959, kon het „Verkehrshaus der Schweiz” te Luzern reeds de tweemiljoenste bezoeker welkom heten. Het Verkeersmuseum is met rond 300.000 bezoekers per jaar niet alleen het meest bezochte gelegd,wat wen museum van Zwitserland, maar boekt ook de hoogste bezoekers aantallen van alle verkeersmusea in Europa. Als enig verkeers museum ter wereld laat het in zijn exposities de ontwikkeling en techniek te land, te water en in de lucht, alsmede die van het communicatiewezen en het vreemdelingenverkeer zien. In de afdeling RAILVERKEER wordt de bezoeker door origineel rollend materieel het grote aandeel van de Zwitserse industrie in de invoering van de elektrische tractie duidelijk gemaakt. Behalve de eerste spoortrein van Zwitserland, die in 1847 van Zürich naar Baden reed, en de lokomotief van tandradbaan van Europa, vinden we er de eerste in Europa gebouw de normaalspoor-lokomotief voor draaistroom. De beide eerste één- fase-wisselstroom-lokomotieven ter wereld, die in 1904 de bruik baarheid van deze stroomsoort voor de elektrische treintractie be wezen, zijn wel de meest waardevolle objecten op dit gebied van het Verkeersmuseum. Een andere mijlpaal in de ontwikkeling van de elektrische traktie vormt de 110 ton zware lokomotief van de Bern-Lötschberg-SimpIon-lijn, die in 1913 in gebruik werd genomen en met haar vijf aandrijfassen niet alleen de eerste lokomotief was met een frame uit één stuk, maar door haar capaciteit van 2500 pk destijds ook de sterkste lokomotief ter wereld was. Een waardevolle aanvulling van deze originele expositiestukken is de verzameling van tegen de 80 lokomotieven en rijtuigen op schaal 1:10. In de afdeling SCHEEPVAART neemt de Rijnscheepvaart een belangrijke plaats in, omdat via deze enige waterweg, die Zwitserland met de zee verbindt, me— dan de helft-- - deren Zwitserla zameling van buitengewoon fraai ver- beeld over Königs vaardigde scheepsmodellen uit verschil- stein, het Lorsbac lende tijden doet de romantiek uit de tijd naar Frankfort tei voor 4 personen 1 liter melk 60g(4Mtl‘n»uil<er IwVcahf^ rozijnen Klop de melk met de eieren, de suiker en de cacao schuimig, eventueel met een elektrische W. de Kuijer Smidspad 70 en Min. Mutsaersstraaf 5 Tel. 32696 Grote vierkante LANGZAAM- WASSER met verwarming van 448,voor f 298,— SNELWASSER met tijdklok nu ƒ125,— Contant of in 3 tot 18 mnd. Fa. W. de Kuijer Smidspad 70 Telefoon 32696 jservaten het Zwarte Meer en het de ,reSe™S verklaard tot een aar leer, waarboven zich de berg- irheffen van Ostry (1280 meter), Bergen (1315 meter), Polom sr) en Polednik (1315 meter), selen 1 p 1214 meter hoogte) is het Middel t toeristenoord. Men treft er Diverse bekende merken met zeer hoge korting. Contant of in in 3 tot 18 maanden. de LUCHT- ivisorisch met -indelingen- t. be- I TEL 23542-25783-33387 b.g.g. ennachts, fel. 33286 MODERNE AUTO'S ZEER VERZORGDE UITVOERING De nieuwe Nijmeegse eredivisieclub NEC speelt a.s. zondag tegen Feijenoord. L De belangstelling voor deze ontmoeting treek van Chodsko vormt een spe- overtreft alle verwachtingen. Vorige week gedeelte van het Sumava-gebied. donderdagmorgen begon men met de ver- evolkmg, de Gnods, hebben volgens koop en -s avon,ds waren de 28 plaat. sen uitverkocht. teletten, knappend gebakken stukjes aardap- halen. Al roerende zoveel bic gen tot het van de wand van laat. Het _T_. schenkel kook la Het t~ De bie den en roeren, en het c I Tuinstraat 65 )r. Ahausstr 2* ipsschoon en tj zonderheden 1 door ee>. aaneen. i van natuurparken en be- lurreservaten. *s tal van overblijf- leeuwen: behalve de Domazlice en grillig gevormde komen en goed glad roeren, ruid wassen en kleinsnijden. hardgebakken spek kleinsnij- t het bonekruid door de saus saus scheppen Marktplatz, ligt de „Silberner Kirsch”, waarvan de keuken door deskundigen zeer wordt geroemd. Vlak daarnaast bevindt zich de wereldvermaarde „Ritter”, waar -- - de Duitse ter”, die door ae nugenoo gebouwd en als enig woon woesting van Heidelberg in 1693 heeft overleefd, is niet slechts een alom bekend hotel, maar geniet ook grote faam als restaurant. Wanneer men de „Ritter” verlaat kjjkt men in de Haspelgasse, die als „de voch- tigste straat” van Oud-Heidelberg be- id staat, omdat tot voor kort niet min- trgen in de achttien at waren gelegen. En verder, aan de Alte Brücke, de „Goldene Hecht” met een stenaarsvertrek, waarin een bord meldt, dat Goethe in dit huis in 1792 „bijna” heeft overnacht het lukte hem niet, want het gerenommeerde hotel was irkocht. De dichter Jean Paul, doc- i Zj causa van de Heidelberger universiteit, heeft hier in 1817 wel een onderdak gevonden. Hij heeft, schreef hjj later, te Heidelberg de mooiste dagen van zijn leven doorgebracht. Hij was ver- Tuinbonen moedelijk niet de enige 2 k9 tumbi Aan het einde van de Hauptstrasse vindt men twee vermaarde studenten lokalen, „Seppl” en de „Rote Ochse”, waarin - het blijkt uit talloze foto’s - k‘end''staat”"Jmdat tot' generaties van jonge mensen gezellige der dan el( herberg uren hebben doorgebracht. Bacchus en huizen teiiende straat Gambrinus waren hier de góden, aan weer wat verder, aa welker altaren rijkelijk werd geofferd. vindt men de Golde] Beweerd wordt, dat Amerikanen een reis kunstenaarsvertrek, naar Europa niet als geslaagd beschou- meldt dat Goethe in kaal, waar ook thans elke avo ndjongei.ni^’^7 zich ontspannen. Niet ver van hiei*hgt de tor honoris i „Altdeutsche Weinstube”, waar de stem- universiteit, ming niet minder opgewekt is en nauwe lijks een paar schreden verder, op de van de zeilschepen herleven. Bij deze af deling hoort ook de buiten opgestelde stoomboot „Rigi”, die in 1847 werd ge bouwd en in zijn 105-jarige diensttijd -dan 1% miljoen kilometer heeft af- DB-, „.ireenkomt met ,een af stand van 30-maal rond de aarde. Tegen woordig doet de boot dienst als origineel museumrestaurant. In het voorjaar van 1967 is men begonnen met de uitbreiding van het Zwitserse Verkeersmuseum. In de eerste etappe wordt een planetarium gebouwd overigens het eerste in Zwitserland dat een onderdeel van de nieuwe afdeling ruimtevaart zal vormen en tevens een groot museumrestaurant. In de tweede etappe worden tentoonstel lingshallen voor de lucht- en ruimtevaart, voor de scheepvaart en het vreemdelin- uie ui ao4»/ van z^uricii naar de Vitznau-Rigi-Bahn, de eerste genverkeer gebouwd ze er de eerste in F.nrnna oehnnu- Na bezoek aan het op een buitenge, woon fraai punt van Luzem gelegen Ver. keersmuseum zal de Zwitserse, zowel als de buitenlandse bezoeker zich terdege bewust zijn van de bijzonder grote be tekenis, die de verkeersmiddelen voor de economische en culturele ontwikkeling van Zwitserland hebben en van het feit, dat ons dagelijks leven ten zeerste afhan kelijk is van een goed functionerend ver- keersapparaat. Zomergroentesoep - lamskote tuinbonen met kruidensaus, a pelen - vruchtenvla. Rest groentesoep - saucijsjes, bloem kool, aardappelen - fruit. Gehakt, sperziebonen, aardappelen - yoghurt. Rest gehakt, andijvie, aardappelpuree - aardbeivariatie. Runderlapjes, bietensla, aardappelen - custardvla. Visschotel, aardappelen aalbessen. Veel-in-één-pan, rijst - fruit - koffie. i de wereldvermaarde „Ritter”, weekmenu komt tijdens zonnige va- Rn” kantiedagen uw keukenfantasie aanvul- Duitse Renaissance geldt De „Rit- Aan u de taak om deze a - >stmz van HeMelbere In HM ha.tt ln "w ko^programma. In de loop der jaren zijn talrijke befaam de herbergen uit Heidelberg verdwenen maar er zijn er nog heel wat overge bleven, die een bijzondere stempel op de vermaarde stad drukken. Dat is vooral het geval in de wijk Oud-Heidelberg, waar steeds weer het bewijs wordt ge leverd, dat Heidelberg, zoals de dichter von Scheffel eens schreef, „een stad van vroljjke gezellen, rijk aan wijsheid en wijn” Is gebleven. 20,- terug voor Uw oude stofzuiger bij aankoop van een nieuwe. Ook op gem. betaling. Aardbei-variatie 150 g aardbeien, 2 eetlepels basterdsui ker, 2 dl sinaasappelsap, 4 eetlepels „kant-en-klaar” puddingpoeder, citroen sap (slagroom). De aardbeien wassen, de kroontjes eraf halen en de vruchten halveren. De bas terdsuiker er overheen strooien en even laten intrekken. Het sinaasappelsap bin den met 4 eetlepels puddingpoeder, dat niet behoeft te koken. De „vla” met ei- toe- troensap op smaak afmaken. het De aardbeden door de vla scheppen en in 4 porties verdelen. De coupes gameren met stijfgeslagen slagroom. Er zouden nog heel wat meer historische herbergen te vermelden zijn. Wij moeten ons echter tot nog enkele beperken: „Perkeo” in de Bauamtsgasse, waar ge wezen studenten gaarne hun reünies hou den, en de „Schnitzelbank”, waar „Tante Anna” jarenlang de leiding had die, toen zij in 1966, 83 jaar oud, overleed, alge meen werd betreurd. Die oude lokalen een van de vele toe ristische attracties van Heidelberg Niet minder interessant is de expositie van het communicatieverkeer, die onder de hoede staat van de Zwitserse PTT. In het eerste deel wordt de ontwikke. ling van het communicatiewezen door de eeuwen heen getoond. Het eerste mor- seapparaat, dat in 1852 in Zwitserland kwam en de kleine televisiestudio _an waarin elke bezoeker gelegenheid krijgt ïvoe- als TVLster °P te treden doen ons de technische ontwikkeling in een buiten gewoon korte spanne tijds b. Z A «Ma™» r» rijen van de reisposbdienst tot brie post en geldzaken. stratenplan, vindt men hier talrflke kastelen en ruïnes, zoals Kasperk, Rébi, Helfenburk en de bijzonder goed gecon serveerde laat-Gotische burcht Svihov is een fraai voorbeeld van Romaanse bouwkunst. Zeer de moeite waard zijn ook het interieur van de kerk te Bavo- de typisch Zuidboheemse gl is gedecoreerd, de Ro- s-renaissancistische details van de Katovice, en de opmerkelijke, bevolking zelf voortgekomen architectuur. Daarvan verdienen speciale vermelding de in alpinestijl gebouwde hulzen te Volary en de koninklijke boer derij Antigl aan de Vydra-rivier. De streek---- ciaal g, De bevolking, de Gnods, hebben volgens de historische overlevering dé westelijke grenzen van het Boheemse koninkrijk bewaakt. Tot op de huidige dag hebben zij hun oorspronkelijke nationale kleder dracht in ere gehouden, terwijl ook de dsher karakteristieke bouwstijl i huizen en hun aloude volksge- tegen de invloed van het moder- i bestand zijn gebleken. In de afdeling wegverkeer ervaart de bezoeker het tegenwoordig ook in Zwit serland niet meer bekende feit, dat voor cura..- de Eerste Wereldoorlog ongeveer 40 wor- kleinere en grotere bedrijven bestonden, slling die auto’s bouwden. In 1914 was een over derde van alle in Zwitserland rijdende auto’s van Zwitsers fabrikaat en auto merken als „Turicum”, „Pic-Pic”, „Fi scher” en „Martini” waren tot ver- de Zwitserse grenzen bekend. Al eens beroemde merken, die deels van een opmerkelijke constructie waren, zijn in hun originele staat in het Zwitserse Verkeersmuseum te zien. Wanneer er te genwoordig in Zwitserland nog slechts vrachtwagens en autobussen worden ver vaardigd, dan komt dit alleen omdat de buitenlandse concurrentie na de eerste wereldoorlog auto’s in grotere series en daardoor goedkoper kon maken. De tentoonstelling over VAART, die voorlopig pnn de scheepvaart en het vreemt verkeer in één hal is onder vat een historisch overzii van het reeds duizenden verlangen van de mens om Dat ook Zwitserland zijn aandeel in verovering van de lucht heeft gehs toont de Blériot-ééndekker van vaartpionier Oskar Bider, die als eerste over vloog. Buiten Zwitserse straalvliegtuig, conceptie en p tuig, dat z’n verzameling van meesterlijk digde modellen van ln de Zwits**^» keershichtvaart gebruikte rB laat een interessante f over de geweldige ontwikkeling van verkeersmiddel in de loop van een hal eeuw. In aansluiting op deze historisc expositie is er een door de Swiss- samengestelde expositie over het huid, luchtverkeer. Een van de beroemde Gotthard-post- koetsen is aanwezig en oude posthoren- signalen proberen iets van de reisrom?" tiek uit de postkoetsen tijd te doen be leven. Wïe voor het eerste menu geen tuin- snij< bonen meer kan krijgen geven wij de in k raad capucijners of doperwtjes met de pittige saus te combineren. De vruch tenvla geeft aan dit menu een extra feestelijk tintje! De aardbei-variatie is in minder dan geen tijd klaar en sma< De visschotel is bev de bewerking zeker smaakt griesmeelpudding sen naar meer! Als besluit van de week is de veel-in- ten), één-pan gekozen, omdat dit gerecht Op h weinig tijd vraagt en u juist op de vrije zaterdag meer tijd laat om er op uit te trekken. Frankfort aan de Main bezoekt t niet slechts onder de indruk van ~ïn de stad zelf te bieden heeft aan 1st, tentoonstellingen en jaarbeurzen, ar ook van het landschappelijk i in haar naaste omgeving. Hier - zich een gebied uit, waarin cul tuur, natuur en gastvrijheid intens sa menwerken. Gemakkelijk te bereiken is Wiesbaden, de hoofdstad van de deelstaat Hessen, befaamd als internationale badplaats met prachtige wandelwegen, parken, voortreffelijke hotels en koffiehuizen, een representatief Kurhaus, een zeer goede schouwburg, een speelbank. Een vluch tig bezoek is eigenlijk niet voldoende om te genieten van al dat schoons, dat Wies baden biedt. De door jicht en reuma ge plaagde gasten van Wiesbaden, die uit alle delen van de wereld stammen, heb- ben grote waardering voor de genees- over kundige kracht van de Wiesbadense deze bronnen, die reeds door de Romeinen werden geroemd. De weg van Frankfort naar Wiesbaden loopt door de zuidelijke Taunus, het dromerige stadje Oberursel en de badplaats Homburg, door dichte bossen en een aantrekkelijk middelge- Men verzuime vooral niet, wanneer men te Wiesbaden vertoeft, ook de Rheingau te bezoeken. De bekende wijnoorden van dit gebied zijn in weinige minuten te bereiken: Rüdesheim met het nabijge legen Niederwaldmonument, de Brömser- berg en de ruïne van Slot Ehrenfels, t vreemdelingen- Assmannshausen met zijn rode wijn, die be2 aan Bourgo&ne herinnert, en zijn boeren- ncht, die uitgaat herbergen, Eltville, de stad van de i jaren bestaande rozen en van de „sekt”. Een andere weg i om te vliegen. van Wiesbaden naar de Rheingau loopt jn aandeel In de over de Hessische staatsbaden Schlan- ht heeft gehad, genbad en Schwalbach door de kronke- alf lende. wegen van het romantische Wis- Ook in de automoblelbouw hebben Zwit sers pionierswerk verricht. Een volgens de patentbeschrrjving van de Walliser Isaac de Rivaz uit het jaar 1804 gebouwd model herinnert er aan, dat in Zwitser land de eerste, met een verbrandings motor aangedreven auto werd gecon. strueerd. Dat het VerkeersmuseumI ook met de laatste scheppingen verkeerstechniek wil doen kennlsmi bewijst een demonstratiemodel belangrijke delen van een mode trische lomoüef. A.s. zondag speelt Sarto haar eersti petitiewedstrijd ea wel tegen het W.V.O. uit Oosterhout. Dit op het Sarto-terrein, aanvang half drie. De opstelling ziet er als volgt uit: J. Peyen (doel), J. de Rooy, W. Appels, J. Donders, J. Jansen, J. Huutten, Fr. Hutten, H. de Kok, G. v. Laarhoven, W. Dekkers, Fr. de Leeuw. - wegen van run Oskar Bider, die in 1913 pertal naar Lorch. estaatPdeeN'P‘>0 Ch't** A*/te W'e rosse.Feldberg met zfln prach- •aalvliegtuig. Dit was, wat Taunus niet. De^ Feidberg2 d^rich1 ver prestatie betrof, een vlieg- boven de uitgestrekte Taunus verheft, tyd ver vooruit was. Een ïs van Frankfort uit gemakkelijk te be- van meesterlijk vervaar, reiken. Zeer aan te bevelen is een tocht ttserse ver- naar Königstein en Oberreifenberg en, als vliegtuigen de tijd het toelaat, naar andere oorden vergelijking toe van de Taunus als Altweilnau, Schmitten, vikkeling van dit Rod en Amoldshain, die verborgen lig- ”5 L7™ ba've gen hi de bossen van het dal van de *-*-*-risehe Weil. Op de terugreis naar Frankfort 'ssair kan men dan de op zijn oude grondves. idige ten weer opgerichte Saalburg, een oud Romeins kasteel met een bekend histo risch museum, bezoeken. Bezienswaardig is tenslotte ook de Ret- tershof, een tnodel-boerenbedrijf, waar --gasten zich kunnen verpozen. Per auto de zee verbindt, meer is dit bedrfjf over Oberursel en Bad alle geïmporteerde goe. Homburg vlug te bereiken en men kan td binnenkomt. Een ver. dan langs aantrekkelijke wegen, bnvoor- niitengewoon fraai ver- beeld over Königstein, Fischbach, Epp- acher Dal en Hofheim t terugkeren. Het Koningswoud begint nabij Vseruby Pass. Temidden van het fantastisch mooie natuurschoon van deze streek liggen de vakantie-centra Zelezné Ruda, Hojsova Strdz, SpicAk en Pancir, het Zwarte Meer en het Duivelsmeer. Deze beide meren hebben hun ontstaan aan gletschervormlng te danken. Men vindt hier ook gemakkelijk begaanbare en fraaie toeristenpaden langs de toppen iensl°tte van de Pancir-, Mustek, en Prenet- Sumava bergen. bezaaid In Zelezné. Ruda vindt men gelegenheid tot overnachting in drie hotels - Sumava, Slévia en Javor. Het stadje ligt in een dal. Mijnbouw en glasblazerij zijn er de voornaamste en traditionele industrieën. Hojsova Stréz, een bergdorp aan beide zijden van het dal van de rivier Uhlava over gelegen, kan de toeristen logeergeïegen- kolke heid bieden in twee berghotels: Na Stréri en Na Vyhlidve. Aan de voet van de Spic&k (1199 meter) bevindt zich het •recreatie-centrum Rixi en op dezelfde hoogte (1000 meter) staat het Hrnc'~ hotel, aan gen t„o L gaande bei tuurres Duivelsmee’ toppen veiu< de Zwarte 1 (1293 meter Pancir (op populairste Na twintig jaar stilte staat het gebied een bergbekli: van Sumava op het punt, zijn vanouds top een uitkijl bekende toeristische reputatie te her- -- krjjgen. Hieronder vindt u een beschrij ving van deze streek met tal van bijzon derheden over het landschapsschoon on speciale bezienswaardigheden. Het is de laatste jaren opvallend dat meer en meer toeristen, skiërs en in het alge meen natuurliefhebbers op zoek zijn naar rustige gebieden waar het natuurschoon ongerept bewaard is geblev-— -,ss,-~ streken biedt Tsjec1— - mate: er z**~ waar men zelfs nog vooi sen en geheimzinnige berg-- Eén van deze gebieden Sumava strekt zich uit langs de zuidwestelijke grenzen van Bohemen. Deze streek is het oudste gedeelte van het Tsjechische bergmas- slef, bestaat uit drie hoofddelen en is, geologisch gezien samengesteld uit gneis en graniet. sciaalzaak voor en Reparal I 65 Telefoon 267 kookt nken. c laten k_ bonekruit tlokjes met het bonekruid De bonen door de s gerecht opdioen. Veel-in-één-pan 250 g doorregen varkensvlees, 50 75 g boter of margarine, 250 g uien, 200 g tangé, 1 komkommer, 2 paprika's, 2 eet- lepels zoete soyasaus, kerrie,, paprika- rlling te poeder, laurier, foelie, zout (peper), laties in De tangé in ruim water wassen en de jramma. bovendrijvende doppen verwijderen. De uien en paprika's schoonmaken en klein- jjden. De komkommer dun schillen en iu kleine stukjes snijden. Het vlees zou ten. De boter of margarine bruin laten worden en het vlees bruin bakken. Uien en paprika’s toevoegen en even rneebak- Het vlees uit de pan nemen, snijden en met de komkonune terugdoen. Soyasaus, kerrie, der, laurier, foelie, zout en peper door het mengsel roeren heel zachtjes laten stoven j met kruidensaus z, kg tuinbonen, 100 g in kleine blokjes gesneden rookspek, bloem, 1/4 1 water, zout, bonekruid. De tuinbonen doppen, wassen en opzetten met zoveel kokend water, dat ze net on derstaan. De groente Vlug aan de kook brengen en in 10 a 20 minuten gaar ko ken. Halverwege de kooktijd zout 1 voegen. De tuinbonen afgieten, maar kooknat bewaren voor de saus. Het gesneden rookspek uitbakken en de van s land 1 i buit ipsmc de n dimmers- een uitkijktoren. 1 zowel ’s zomers als ’s winters 1* makkelijk begaanbare wegen wande gen maken, b.v. naar Mustek (1235 ter). Daar bevindt rich de hoogste kijktoren van het Sumavagebied. U k ook wandelen naar Prenet (1070 waar eveneens een toeristen- gebouwd, op een hoogte van 985 meter. Het Koningswoud is gelegen in het in. -„.„.even. Dergelijke teressantste en meest karakteristieke edt Tsjechoslowaktfe in ruime gedeelte van het Sumava-gebied, n.l. in rijn uitgestrekte bergterreinen Pléne (Het vlakke land). Deze bossen zelfs nog voorwereldlijke bos- bevinden zich grotendeels op een hoogte -•‘uiige bergmeren aantreft, van 1000 tot 1100 meter boven de zee gebieden Sumava strekt spiegel, doch sommige gedeelten berei- j-u ken hoogte van 1300 meter zuid. oostelijke richting sluit het Pléne-gebied aan bij twee bergruggen namelijk het grensgebied met Tristolicnik (1312 me ter) en Vitkuv Kérnen (1032 meter), en de naar het binnenland uitlopende berg keten met Boubin (1362 meter) en het daar gelegen onaangetast gebleven oer woud, alsmede de Zelnavské-bergen (Knfzeci Stolec - 1235 meter). Tussen deze twee bergketens bevindt zich de zeer oude vallei van de bovenloop van de Vltava-riviér, waar men een opmer kelijke veensoort aantreft, die als Mrtvy Luh bekend staat. Tenslotte kan men hier ook de berg 1 beklimmen. De hellingen zijn met onherbergzame valleien, waar doorheen felstromende bergrivier tjes zich een weg banen. In het bijzonder de rivier de Vydra en haar dal zijn een geliefd oord voor duizenden natuurlief hebbers. De watermassa’s van deze woeste bergrivier storten rich via tal van watervallen en stroomversnellingen —zr de rotsachtige bodem, waarin het ..„1 kende water de reusachtige rolstenen hun grillige vormen heeft gegeven. Het meest romantische gedeelte van de Vydra-rivier is gelegen in de nabijheid - - - van het chalet Turner. ?te (1000 meter) staat het Hmcir. :1, aan de voet van de tegenovergele- ?p S1-0”*1 van het landschaj berg Pancir. In westelflke richting de kenmerke- regering vC gesloten reeks schermde natui Sumava bezit voorts '-n uit de Middelee ™„deleeuwse stadjes Prachatice met hun TILBURG

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1967 | | pagina 9