OPRUIMING MODEHUIS DE LEEUW •p m Lange wandeling door schilderachtige stad Brugge voert toerist terug naar lang vervlogen tijden INSULINDEPLEIN 18 STAD VOL MIDDELEEUWSE SFEER ri» i’ll Pagina 9 Woenadag 12 juli 1967 DE TILBURGSE KOERIER Pagina 8 MANTELCOSTUUMS ZOMERJAPONNEN ASTRALON PAKJES MEISJESBLAZERS voor de helft MEISJESROKKEN alle maten NU koopje» reeds vanaf 69.75 NU 29,75 - 24,75 - 19,95 Restanten NU 69,75 - 59,75 kleuren NU 89,75 van de prijs. NU 9,95 7.50 De bakermat der stad Onze-Lieve-V rouwe Een „dode” die het best maakt dab Gruuthuse De eerste kathedraal De Grote Markt ‘iTva Bruggen en kaden langs iar de *de Kuierend door de straten ko: Brugge een droom... Het hart (Vervolg op pagina 19) HV ASTRALON JAPONNEN diverse 575. met de leidt eschiedenis die eerst trek voor trek laglijke ballade welke men avonds ^NU* De XJXe eeuw en de Industrie sullen ins9T i neum doe >ent de s andére idt ook uit 1 handelsdok, een der stenunigste i Brugge 1» gewordei KINDERPU 12 jaar, dlv« ’ULLOVERS badstof tot kleuren 1 uitzoeken 4,95 voort- ganisatie van gesteld dioor 1 pel en i' pierre, keuren 1 de stad nir If is de trant en amitieve luik van Pourbus, portretten, ornamenten, ter i aanvallen keizerrijk Brugge dat het verval se pr__ deH. de H. Ca. luik, dat 1479 schiep, me werken: Nicuwenhov voor Jan Flc In dit kanaal monc ter, een vroeger 1 dien oude ingien waren actieve voeren het Zwin i handel te Weldra sn tot i stad Van St.-Silvator voert de levendigste straat van Brugge naar het hart der stad. )d onaermeiu vormen. sbetrekkingen tijdvak in vol bedrijf rende t eken vermelden te Brugge in 958 En die zeearm droeg de naam van Zwli verbonden is welke, zoals U reeds ger meubel schuilt Toen de burcht bij de het Mtanewa- ->k, dat sedert- te hoekjes van het en. Ook op dat wa- nabijheid i Zuidzand- I Memling en anderen... Ntonewater, bij het juist Na 'tr gaat U langs de tegenoverliggende- Vrouwekerk om de brug over de Reie over te steken. Zodoende bereikt U het Gemeen- temuseum dat een lang en aandachtig be- schil zoek verdient omdat U hier een overvlioe- da B dig rijke verzameling doeken v Vlaamse schilderkunst aantreft. \..j wonderen eens te meer Memling met zijn beroemde triptiek „St.-Christoffel tussen St.-Maurus en St.-Gillds", vervolgens het hoofdwerk van Hugo van der Goes „De dood van de H. Maagd", een meesterwerk van Jan van Eyck, de ,,H. Maagd met het Kind Jezus" en het portret van de vrouw van de schilder, de twee kostbaarste stuk kien van het museum, vervolgens nog de werken van Jeroen Bosch, Rogier van der Weyden, Pourbus, Gerard David (de trip tiek „De Doop van Christus" en de twee panelen „Het Vonnis van Cambyses"). Om te eindigen: talrijke andere Brugse m< tors van de 17e tot de 20e eeuw. Het L meentelijk Museum van Brugge Is zonder overdrijving een museum dat wel tien mu sea waard is. Het museum, ondergebracht in het nieuwe kapittelgebouw bij de kerk, bevat merk waardige stukken: reliekhouders, bis schopsstaven, fresco's, talrijke schilderij en w.p. het vermaarde „De Marteldood van de H. Hippolytus" van Dirk Bouts en de „Mater Dolorosa" op gouden achtergrond van Jan van Eeckelen. Vervolgens ook de kostbare relikwieschrijnen van St.-Donaas I en van St.-Eligius, meubelen en geborduur- de gewaden, triptieken, een prachtig veel- en de tedere loofgordljnen van de door de wind van overzee gebogen bomen het oog streelt, die uithoek van Vlaanderen, wel eer overspoeld door de golven en thans groenend weilandDe tijdruimte «telt een periode van twee eeuwen voor, van 1300 tot 1500, gedurende welke op deze bevoorrechte plaats een stad werd ge- sticht, die luisterrijk en mystiek was, op- standïg de metten luidde, een vorst gevan gen nam en toch Ingetogen was zoals de klunst der primitieven, waaronder enkele der grootsten hier werden geboren. Dit I alles is niet veranderd zoals U dadelijk zult merken. Een bezoek aan Brugge legt men niet in tien minuten noch in een uur. U kunt er i zonder U ooit één ogenblik te vervelen een hele dag aan wijden van 's morgens tot 's avonds om dan langs de dromende kaden de sprookjesachtige klleuTbelichting van het oude monumentenschoon te be wonderen. En U komt hier beslist nog I terug want wie het ontroerend schone Brugge éénmaal zag, vergeet het nimmer. Te voet langs plein en straat, in een bootje op de reien, zó dient Brugge te worden bekeken, kalm en rustig, zoals haar ritme n voortdurend deze en de haast religieuze sfeer van de stad en de oorlog brengt dit vragen. Want todden er één stad in --België bestaat waar het werkelijk zonde Is al het schone per wagen te bezichtigen is het wel Brugge. Men geniet alleen hon derd procent van Brugge, wanneer men het wandelend, kuierend bezoekt. Daarom stippelen wij voor U deze wandeling uit. Wij veronderstellen dat U uit het station) komt. De automobilisten komen trouwens langs dezelfde weg te Brugge aan. Boven de mooie tuinen die U verwelkomen, ont vouwt zich voor Uw blik het panorama van Brugge met de toren. Waar nu al dat mooie groen het oog streelt, strekten zich enige tijd geleden nog op de balast de spoorbunels uit van het vroegere sta tion, in nagebootste gotische stijl, dat op het emplacement van de oude Vrijdag markt verrees, waar wij ons nu bevinden. Na het zuiden van de stad te hebben be zocht, gaan wij thans kennis maken met het noordelijk en oostelijk gedeelte. Door de Vlamingstraat komen wij in de buurt van de stadsschouwburg, waar zich ten 8 van de bloei van Brugge het zaken- trum bevond. Via de Kraanplaats, de St.-Jansplaats en de St.-Janstraat bereiken wij de St.-Walburgakerk, in 1619 gebouwd 1 door de Jezuïeten, die hier een vermaard college bezaten waarvan de gebouwen thans in beslag zijn genomen door het A- theneum en de Rijks Middelbare school. In het schip van de kerk: een prachtig drieluik van Pieter Claessens, de Oude en een mooie gebeeldhouwde communiebank uit de 17e eeuw. Aan de Verwersdijk, dicht in de buurt: het Museum voor Moderne Kunst met schilderijen uit de 18e en 19e eeuw. Een brug over de Reie leidt ons naar de St.-’An- land slijt een teruggetrokken de XVIIIe eeuw Is de vermaar- idustrie welke voorheen de van de stad uitmaakte, ten prooi verval. Reders rusten dam een schepen uit met het doel de te doen bloeien. Doch nieuwe oortdurend de Tot in zijn kleinste hoekjes biedt het mid- 1 déleeuwse-Brugge ons de heerlijkste wan delingen. Volg de St.-Katelijnestraat om te genieten van het verrassend mooi uit zicht op de St.-Katelijnepoort en de tuinen van de oude vestingen, afgebakend door een romantisch kanaal met zwanen en kar pers dat, zoals de vestinglanen, de gehele stad omringt. de de r---met ie hoekjes, het perspectief van 1 bruggen, haar hangende tijde bomen die naar het stille £entr neigen en al die oude odshuis „De Pelicaen" ming moet worden opgeheven. Eerst in het begin van de XXste eeuw zal zijn plan eindelijk worden uitgevoerd en met wel slagen bekroond Intussen hoopt Brugge dat de redding van Keizer Karei zal ko men. Maar hoe kan de toestand nog wor den verholpen als de vreemde kooplieden Antwerpen tot thuishaven hebben verko zen en de Antwerpse tonnenmaat reeds honderdmaal deze van haar vroegere ri vale overtreft. De ene slag op de andere treft de onge lukkige stad: de economische ineenstor ting gaat gepaard met de furie der beel denstormers die de kerken plunderen, de santen en relikwieën ontwijden, de klok ken smelten en de geestelijken doden. Brugge slaapt de dodenslaap. Het Zwin dat, sedert lang onbevaarbaar, geen reden van bestaan meer heeft, wordt officieel gesloten. Het ommek bestaan. In c de lakenlnc rijkdom i aan het vijftigtal visvangst moeilijkheden komen plannen verhinderen t de genadeslag toe. Twee Franse a een in 1794 en een onder het l brengen nieuwe slagen toe aan Br tevergeefs tracht op te staan uit h en de schijndood. Langs.de Paardebrug en de Korte Hoog straat naderen wij het hart der stad: de Burg. Op dit plein verrijzen verschillende wonderen van Brugge. Voor alles vermelden wij het Stadhuis dat, voltooid in 1420, het oudste profaan go tisch monument van België is. Het is niet groot maar zijn gevel valt door zijn sier lijke achthoekige spitse torentjes en door Deze Bruggeling pere Meden. Zij - de Noordzee om handel te drijven naburige havens. Weldra trokken vreemde kooplieden tot zich door beurzen en markten in hun stad tot stand te bren gen. In 865 verlaat Boudewijn de eerste burcht om juist daarnaast, met de stenen van de reeds vervallen gebouwen, een nieuwe „burcht" te stichten, op dezelfde plaats die met het huidige plein de „Burg” overeenkomt. Vanaf die tijd onderhield Brugge voorname handedst vermits het een eigen Munt bezat. Naar oude kromieke: werd de eerste jaarbeurs te georganiseerd. Niet» zal voortaan de opgang der stad dar kunnen beletten, noch de invasies der ka^ Noormannen, noch de eerste voortekenen van de langzame doch onverbiddeli verzanding van het Oude Zwin. Het i de Xle eeuw dat de Brugse handel de grondslag legt voor zijn toekomstige macht. In de Xlle eeuw onderhoudt J* »tad belangrijke economische betrek! gen met Duitsland, Engeland, Frankrijk met de kuststeden van de Baltische zee. Brugge wordt meer en meer de grote me tropool voor het handelsverkeer tussen Nowgorod en het Oosten. De schepen mo gen het definitief onbevaarbaar geworden Oude Zwin verlaten, werken in uitvoering ware: trachten tussen 1175 en 1200 zelfs het thans vujd ook bedreigde Zwin te redden, de vloot van van Philips-August, die twaalfhonderd schepen telt, vindt in 1213 niettemin een veilige en ruime schuilplaats in de b"‘ welke enig >rdzee i hten tussen bedreigde Philips-August schepen telt, vindt veilige en ruime schuilplaa welke enige eeuwen voor <j Noordzee wend uitgegraven. Doch niet alleen de aangehaalde droegen het hunne bij tot de ontwikkelt van Brugge. Toen het er op aankwam dt •trijd tegen de verzanding van het Zwir aan te binden, werd de Reie ingedijkt er een dam gelegd bij haar uitmonding ic het Zwin. Op diezelfde plaats ontstond Damme, dat een tijd lang de gedroomde voorhaven van Brugge werd en heden ten dage nog Slechts een stadje is dat van een luisterrijk verleden droomt. Het is op de kaden van Damme dat het fluweel uit Italië, de Oosterse tapijten, het Slavisch bont, de PoOlse metalen, de Rijnwijnen, de vruchten uit Spanje of Egypte, de spece rijen uit Arabic ontscheept worden. Van Damme, waar de schepen het anker laten vallen, varen de barken onophoudelijk heen en weer naar Brugge om de schatten van hun ladingen in het hart der stad, aan de voet van het Belfort te brengen. Dat Belfort is het zinnebeeld van de meentelijke vrijheden waa recht zo Her is. Nu mogen wij uno voorstellen dat Brugge alleen de welvaart nastreeft, ook de kunst van de.belangen gemeenschap wondt er gediend. De politie ke vrijheid gaat gepaard met het econo misch liberalisme. De Graaf v.an Vlaande ren en zijn sterk uitgebreide administratie werken samen met de hooplieden, die ver enigd zijn in machtige gilden. Het achterland van Brugge is met de stad verbonden door kanalen: de uitrusting voor het lossen en laden in de haven wordt voortdurend geperfectioneerd; aan de or- -a de periodieke markten, in- Margareta van Kanstantino- uitgebreid door Gwijde van Dam- liggen verrassend nauwgezette ten grondslag. Terzelfder tijd tooit j zich niet, alleen met patriciërswo ningen, kerken, kapellen, kloosters, armen en ziekenhuizen, doch ook met banken en handelskantoren. De Germaanse Hanze en geste de Hanze van Londen - deze laatste door door de Bruggelingen gesticht - zijn te Brugge vertegenwoordigd. Tweeëntwintig steden zijn aangesloten bij die grote handelsver- enigingen en Brugge wordt hun aller sta pelplaats. Zeventien r: sent en twintig consuls j- - gevestigd. De invoer van Engelse wol, op geslagen te Brugge, maakt de rijkdom uit van de Vlaamse industriëlen. In de XHIe eeuw telt de stad honderdvijftigduizend in woners en tweeënvijftiggilden of ambach ten. Meer er t het belartingaar cent van gi Deze weergalo: overvloed heeft de historische i economisch is Brugge t noord en zuid, doch ook op artistiek gebied. De Genuese aanse galjoenen, de Spaanse o DAMESPULLOVERS z. col alle kleuren en maten NU 6,95 de achtenveertig nissen waarin zich de standbeelden van de graven en gravinnen van Vlaanderen bevinden, bijzonder op. Ook het interieur verdient te worden be zichtigd. U zult er het plafond met de zol derbalken van de voorhal bewonderen, de houten gewelven van de Schepenzaal, de monumentale schoorsteen en de muur schilderingen die de hoofdfeiten uit de geschiedenis van Brugge en van het graaf schap Vlaanderen voorstellen. De H. Bloedkapel grenst aan het Stadhui». Zij heeft het palladium der stad onder haar hoede: een zeer kostbare relikwie, enkele druppelen bloed van Christus, die Diederik van de Elzas, Graaf van Vlaan deren in 1149 van de Patriarch van Jeruza lem ontving. Een prachtig in goud en zilver gedreven relikwieschrijn, versperd met kostbare edelgesteenten en emailwerk be vat de relikwie. Het schrijn werd in 1617 vervaardigd door de vermaarde Brugse edelsmid Jan Crabbe en bevindt zich in de bovenkapel van de Basiliek van het H. Bloed welke uit de 14e en 15e eeuw da teert. Het is in dit schrijn dat ieder jaar, de eerste maandag na 2 mei, de relikwie in de schitterende en wereldbekende H. Bloedprocessie door de stad wordt gedra gen. De onderkapel of Sint-Baseliskapel i oudste. Zij is Romaans van bouwtrar dateert uit de Xlle eeuw. Haar prim, kapitelen zijn bijzonder interessant. de nieuwe vlucht van i dienen te worden af gewacht vooraleer het oude ontwerp van LanCeloot Blondeel weer op stapel wondt gezet. Begonnen to 1896, wenden de reus achtige werken in 1907 voltooid. Een ka naal dat 70 m breed, 8 m diep en 10 kilo meter lang is, verblindt sedertdien de stad met haar haven van Zeebrugge, welke bestaat uit een aanleghaven, een binnen haven en een vissershaven. De constructie van de aanleghaven was een ophefmaken de gebeurtenis: zij strekt zich namelijk uit over een kalme wateroppervlakte van 100 ha. gevormd door een ongeveer 2,5 km lange en 50 m brede in zee zwenkende havendam. Een druk handelsverkeer be gunstigt Zeebrugge waarover thans ook al» petroleumhaven en ale aanleghaven voor eventuele supertransatlantische sche pen op rondrets van Amerika naar Europa, wordt gewag gemaakt. Het aanleggen van Zeebrugge heeft de uitbreiding van de In dustrie in de gehele streek van het Brugse in de hand gewerkt, terwijl de ontwikke ling van de verbindingswegen de stroom bezoeken», die in de oude Vlaamse hoofd- n zij na stad nimmer ontbraken, nog heeft doen van de aangroeien. De toerist stelle zich dus niet Een voor door een ingedommelde en trie_ stad te moeten wandelen. Brugge gelijkt in de verste verte niet op een „dode stad" zoals de ziekelijke verbeelding van een romantisch dichter haar op het einde van de vorige eeuw afschilderdeHet zou bovendien nog moeten bewezen wonden of zij ooit die naam wel verdiend heeft. En met Venetië, waarbij Brugge to al te goedkope en lyrische ontboezemingen ook wel eens vergeleken wordt, heeft de stad alleen haar reien en de grootheid van baar handel gemeen. Verder gaat echter de ver gelijking niet op tussen beide fiere steden, hemelsbreed verschillend in opzicht van bouwkunst, typisch monumentenschoon, meesterwerken van kunst en overkoepe lende lucht. Belde steden zijn op zichzelf Ig. De grootheid en de charme van Brug- a schuilen volkomen in het verband van figging en tijdruimte. De ligging is dlie uithoek van Vlaanderen bij de zee, waar men reeds de zoute lucht gewaar wordt Op twee stappen van een sierlijke brug welke in de 18e eeuw over de Reie werd gebouwd, bevindt zich de Dij ver met haar oude huizen. Van hier uit heeft men een enig gezicht op de toren van de O.L. Vrou wekerk, die wij zoeven hebben bezocht. In de schaduw van deze toren verrijst een ander wonder van Brugge: het Bourgon disch paleis der Heren van Gruuthuse, dat Lodewijk van Brugge, Heer van Gruuthuse van 1420 tot 1470 deed bouwen. Dit mt van architectuur waarvan gevels zich weerspiegelen iter dat onder het g""»1 .rents verder vloeit, is onderdak aan een rijkgevuld stede- museum voor oudheidkunde en kunst ambachten, waar wij merkwaardige ver zamelingen kantwerk, oude meubelen, por selein en een oudheidkundige en voorhis torische afdeling bewonderen. De meest waardevolle schat onder de vierhonderd tentoongestelde Vlaamse kantwerken is ongetwijfeld een tabemakelkleed dat aan Karei heeft toebehoord. rijk maal buurt van Brugge, waarin wij «432 reeds zovele kunstschatten bewonderden, deze wandelen wij van de ene verrassing naar c - de andere. Rechts van Gruuthuse betreden b-.g, ander museum, gewijd aan het J- --BMngwjjni Hier vangt de klassieke wandeling Da toren in de onmlddeliijke wijst ons de weg. Wij volgen de straat waar het bezichtigen van mooie huizen, zoals het huls De uit 1541 op nr. 41, de moeite loont. Brugge bezit twee kathedralen. De eerste met ia st.-Salvator, de oudste bakstenen kerk vem Bel9iè- Haar grondvesten zouden tot de opklimmen. Zoal» wij haar thans kennen dateert de herbouwde kerk uit de 10e en 14e eeuw. Zij is dus de oudste van de Brugse kerken. Men bewondere er de glasramen, de schilderijen, de wandtapij ten, de overblijfselen van primitief-gepo lychromeerde graven en vooral het oksaal in Wit en zwart marmer met de deur to gedreven koper, bekroond door het wit beeld van de Schepper, een uit één blok gehouwen werk van Quellinus, de Jonge. Deze kathedraal is een ware schatkamer: laatmiddeleeuwse koperen grafplaten, het koorgestoelte uit de 15e eeuw waar de rid ders van het Gulden Vlies plaats namen, wandtapijten, talrijke schilderijen van Dirk Bouts, Hugo van der Goes, Pourbus, van Oost, enz.U zult er ook in de koorom- gang mooi gebeeldhouwde afsluitingen, retabel» en praalgraven ontdekken. De oude geschiedenis van Brugge doet ons denken aan een van die laden kasten met een springslot; U opent de bovenste lade en van de weeromstuit worden U de geheimen van de andere geopenbaard. De eerste lade verklaart U etymologisch de naam van Brugge, de stad die rond de 12e eeuw de voornaamste van Vlaanderen zou worden en een van de voornaamste van het Avondland. Het schone Brugge, dat beter dan welke stad ook zijn middeleeuws karakter heeft bewaard, was in de IVe eeuw van onze jaartelling slechts een burcht, opgericht bij een brug. Vandaar de naam Brugge. En hiermede is het geheim van de eerste lade ontsluierd. Deze etymologische verklaring van Brugge belicht nog nader de geschiedenis van de ontwikkeling der stad. Immers, deze brug werd gebouwd over een kleine rivier, genaamd de Reie. Wij openen nu de tweede lade om te vernemen dat deze Reie de oudste burcht verbond met een zeearm die tegen over de Zeeuwse eilanden In de Noordzee uitmondde. in, waaraan ook een hele geschiedenis ‘raden heeft, in de derde lade van ons a brug werd gebouwd, overspoelde de Noordzee onze kust en groef er een diepe baai uit, het Zwin. De aldus ge vormde baal splitste zich in twee zeearmen - het Oude Zwin en het Zwin tout court - die beide diep in het land drongen om precies ter hoogte van de plaats waar Brugge ontstond weer samen te vloeien. Onze laden bevatten dus: een diepe baai, geheel en al geschikt om schepen een veilige schuilplaats te biCden, twee zeearmen en, aan de samenvloeiing van die twee waterwegen: een stad welke, hoe kon het anders, tot een haven moest uitgroeien. Dit alles ligt ten grondslag aan de hele ges een sprookje gelijkt en vervolgens een klaa de kinderen voorzingt j Hoe stemmig is de zadelvonnige St.-Boni- faciusbrug bij Gruuthuse en de Reie met 't Sint-Jansihospitaal te hebben verlaten aan haar oevers de kleine riante huisjes t U lang» de tegenoverliggende O.L. in het water, de Dijver, die mooie wande- -■------met sohaduwrijke linden langs het water, de Rozenhoedkaai vanwaar de meubelen"" -:?hilderach tigs te aanblik van het Stadhuis pj Maaqd ivervloe- de H. Bloedkapel en het Belfort ons oog 13e van de boeit. In het voorbijgaan valt ons ook op: Wij be- het Hulls der Korendragers uit 1675. _-j_ verder: de Huidevettersplaats met het Huidevettershuis (1664) en de oude schandpaal. Een kleine straat leidt ons naar de buurt van het park, een mooie Engelse tuin, waar achterin de Magdalena- kerk in gotische stijl verrijst. U ontdekt er tevens het St.-Magdalenagodshuis, het klooster van de Damen van St.-Trudo en dit van de Damen van St.-Andreas. Doch keren wij terug op onze stappen aan de oever van de Reie om onze wandeling vanaf de Huidevettersplaats voort te zet ten langs de Steenhouwersdijk waar vooral rees- een huis uit 1570 en de achtergevel van Ge- het Vrije (15e eeuw) met zijn torentjes, puntgevels en kruisramen ons tot bewon dering stemmen. Volg verder dan Groene Rei, ontelbare malen door kunstschilders op het doek gebracht 1 haar geliefkoosde - van haar oude t tuinen met hun bvu*c, water van de Reie r~ huizen, w.o. het Gods het merkwaardigste is ie®?’ De aaniblik van de weelderige gebouwen 1 j dlie mede de stadskern van Brugge vor- e men, heeft U verrast. En nu heeft U er gewen van va|n Volg de korte Breidelstraat die als het ware de aorta van dat levende hart is: de Markt met haar Lakenhalle, beheerst door het mooi ste belfort van België dat men van ver in de rondte, ja zelfs van de Noordzeekust ontdekt. Als U de 402 treden wil bestijgen van het fiere Belfort dat zich als zinne beeld van de oude stad ten hemel ver heft, zult U trouwens ook de Noordzee zien die weleer Brugge zo fabelachtig -aakte. Tweehonderd jaar, van 1282 __2, werd gewrocht aan de bouw van zingende toren welke op een hoogte 80 m een der mooiste en voornaamste aarden van België draagt, bestaande uit negenenveertig klokken welke samen zes entwintig ton wegen. De uitgestrekte vierhoek van de Hallen is iets ouder dan het Belfort; hun bouw werd in 1248 aangevangen. Zij verlenen onderdak aan 'n belangwekkend Museum voor Folklore en him gevel van drieën veertig meter aan de Markt vormt met de toren de decoratieve achtergrond van het vermaarde H. Bloedspel dat om de vijf jaar in het seizoen wordt opgevoerd door de tweeduizendvijfhonderd acteurs, koor zangers en musici op tekst van R. H. Jozef Boon en muziek van Arthus Meulennans. Midden op de Markt verrijst het stand beeld van Breydel en de Coninck, de hei den van de Brugse Metten en van de slag der Guldensporen in 1302. De Markt zelf toont onis nog enkele schilderaohtige oude huizen en achter de Hallen, aan de Oude Brug, bezichtigen wij vele oude puntge vels en de godshuizen waarvan het muse um doeken bezit van de twee schilders van Oost, Teniers enz aardewerk, koper, ibelen, beeldhouwwerk en vooral een ito beschilderd ivoor uit de Doch een kortere «traat leidt eveneens merkwaardige kerk. - door deze straat, de Heilige Geeststraat, valt ons het Bisschoppelijk Paleis op, on- dergebracht to het voormalig» Hui» van v Pithem. En ziehier O.L. Vrouwe met haar vermaard is 122 m hoge toren, geheel ta baksteen, ge- ene bouwd van 1210 tot 1549. Aan de voet van hat sashuis de toren bemerkt men het uit 1465 dateren- de „Paradijs-portaal”, een meesterwerk Vanzelfsprekend is O.L. Vrouwe, zoals ten andere alle oude gebouwen uit Brugge een museum op zichzelf. De kunstvoorwer pen zijn er als het ware opgestapeld: een prachtig gebeeldhouwde eiken predikstoel de „Aanbidding der Wijzen" het meester werk van G. Zegers, „De H. Maagd en het Kind”, dat Michel Angel» in marmer beeldhouwde voor de Vlaamse kooplieden, een fresco genoemd „St-Louiis, koning van Frankrijk" uit 1340, en vooral de tribune to houtsnijwerk van de Heren van Gruut huse (1471) welke hun palei» met de O.L. Vrouwekerk verbond. In deze kerk bevin den zich ook de ta koper gedreven praal graven van de reus der geschiedenis: Ka rei de Stoute en van zijn dochter Maria van Bourgondië, de jonge vrouw van Maximlllaan van Oostenrijk, overleden ten gevolge van een val van haar paard. Met de sierlijke gevel van de kapel in Italiaanse renaissance vormt de oude Grif fie (16e eeuw) met haar verguld beeld houwwerk als het ware één geheel. Haar gevel die eveneens ta Italiaanse Renais sance is opgetrokken verleent toegang tot een overdekte doorgang naar de Blinde Ezelstraat. Hier bewonderen wij op de verdieping boven het gewelf een mooie tribune versierd met bronzen standbeel den. Op de gelijkvloerse verdieping van de Griffie van het Vrije mag U niet nalaten het gebeeldhouwde houten portaal her komstig uit de oude Schepenkapel, te be kijken. Op deze Brug, zo rijk aan architectuur, die nen wij nog het Paleis van Justitie in ogenschouw te nemen. Het was voorheen ’aleds van het Brugse Vrije. Wanneer het juist opgetrokken werd is moeilijk te achterhalen. De bouw werd in 1520 begon nen volgens de plannen van Jan van de Poele en uit dit tijd blijft nog over de heer lijke gevel die op het water uitgeeft en de oude Schepenzaal, waar vroeger de magistraat van het Brugse Vrije zitting hield. De gevel zelf werd in 1722 her bouwd. Men moet het interieur bezoeken om de prachtige zwartmarmeren Schouw (16e eeuw) met het eiken beeldhouwwerk en de fraaie wandtapijten die de zaal ver sieren, te bewonderen. Vooraleer wij de Burg verlaten bekijken wij nog even de Proosdij (1662) waarin thans de administratie van het Provinciaal Bestuur is ondergeibracht. Waar nu de bo men ruisen, verrees vroeger de St.-Do- naaskathedraal, een der rijkste kerkelijke gebouwen van Brugge waarin Karei de Goede, Graaf van Vlaanderen in 1127 werd vermoord en welke door de Jacohijnen werdverwoest. Deze plaats is de baker mat van de stad. werken J’de Brugge's ondergang “in enig. en Veertig jaar later kwam de zoon van de ge j ta hertog van Bourgondië, Karei de Stoute, liggii J op zijn beurt zijn bruid, Margareta van York, ta Vlaanderen opwachten. Doch ditmaal is het niet te Damme dat de toe komstige gemalin ontscheept, doch te Sluis ta Holland. De huwelijksfeesten worden nog met meer pracht eh praal gevierd dan deze in 1429: ze duren een hele maand! Maar achter de vreugdefeesten en het weeldevertoon rijst het onrustbarend spook van het verval. Indien Margareta's schip niet ta de voorhaven van Brugge kan aanleggen is het omdat het Zwin meer en meer verzandt. Damme wordt verdron gen door het meer noordelijk gelegen Sluis. Doch ook met deze voorhaven zijn >eeld van de ge- de verbindingen vanaf 1410 belemmerd, larop Brugge te- De sluipende kwaal welke Brugge drie jen wij ons niet eeuwen lang bedreigt, richt de machtige, rijke stad tenslotte langzaam doch zeker ten gronde. Brugge wordt neergeveld temeer daar ’n machtige rivale haar Intussen naar de kroon steekt: Antwerpen is op weg om haar opvolgster te worden. Ten einde hun industrie tegen de concurrentie te bescher men verbieden de Bruggelingen de invoer van het Engelse laken. De Engelse koop lieden aarzelen niet zich naar Antwerpen te begeven dat hen met open armen ont vangt en hun voordelen verleent die wel dra ook de Italianen en de Duitsers wor den toegekend. Aartshertog Maximlllaan van Oostenrijk Is met Antwerpen ingeno men en verheft haar tot zijn uitverkoren stad. Tot ergernis van de Bruggelingen verleent hij haar privilegiën. De Brugge lingen verstouten zich de aartshertog kort en goed gevangen te nemenIn vrijheid gesteld weet Maximiliaan zich te wreken „„^r de vreemdelingen aan te zetten Brug- rugge ge te verlaten en Antwerpen voorrechten teden toe te kennen. Brugge ziet dan het gevaar in. Zij geeft haar twist op en tracht het Zwin terug toegankelijk te maken voor de naties zijn aldaar pre- scheepvaart. Sedert 1475 is Damme echter gis zijn er metterwoon geheel aangeslibd. Niets helpt. Het rade- --loze stadsbestuur wendt zich tot de kunst schilder Lanceloot Blondeel die, zoals vele figuren uit het renaissancetijd vak, een hartstochtelijk beoefenaar van de weten schap is. Hem wordt opgedragen een ka naal naar de kust, b.v. naar Helst, te ont- dan vijftigduizend arbeiders vinden werpen dat in verbinding zal staan met werk, vooral in de lakenindustrie. In I een haven welke men kant en klaar zal t begin van de XlVe eeuw bedraagt de j maken. Als Brugge maar gered wordt! -aanslag van Brugge vijftien pro- Blondeel weet dat alle hoop op hem geheel Vlaanderen. vestigd is en zet zich geestdriftig as -loze macht, deze hoorn van werk. Onverdroten offert hij zijn 1 ft een niet minder schitteren- rust en zit hij gebogen over z“- achtergrond. Niet alleen keningen en berekeningen. Tens.„..c het kruispunt tussen hij de Brugse gemeentevaderen een grot ook op politiek en scheeps plan aan: Brugge kan gered wc e en Veneti- I den van de verzanding! Doch de werken of Portugese 1 zijn dermate omvangrijk dat de onderne- drijven de statige blanke zwanen en weent het loof der treurwilgen. De mooi ste aanblik van deze dichterlijke omge ving heeft men van op de oude brug uit 1740 waaronder het Minnewater naar de vestinggracht vloeit. Een oude toren, ta 1398 door J. van Oudenaarde gebouwd, bewaakt de toegang tot het Minnewater. Graag zouden wij hier dromend verwijlen zoals zovele schilders, dichter» en veriief- ona naar een den dedielli de boopden vail dit C Minnewater waarin een bekoorlijk sashuis uit de 16e eeuw zich weerspiegelt, ware het niet dat een ander poëtisch hoekje van Brugge, dat niet minder bekoorlijk en rermaard is, ons lokt. s kant van het J bevindt zich gaardplaats met de zadelvormige Begijn- brug (1570 en 1692) die naar de grote poort uit 1776 voert. Door deze poort betreden wij het St.-Elisaberthbegijnhof. Dit beslo ten „Prinselijk Begijnhof", zoals het heden ten dage nog genoemd wordt, werd ta 1225 gesticht door Johanna van Konstantinopel gravin van Vlaanderen. Het bestaat uit 'n beloken hof vol van groen, omringd door kleine begijnhuisjes. Met bezichtig» er vooral de woning van de Grootjuffrouw en de kerk welke in haar huidige staat uit 1605 dateert. Vijf eeuwen roem banken - de uiterste toevlucht van de en dap- machtige hertogen van Bourgondië - af naar brachten ‘naar de stad van het noorden 1 met de j aHeen ape producten welke men zich maar k,an voorstellen, doch tevens die on schatbare waarden van ideeën, kunstzin en intellectueel leven. Indien Memling zijn „Laatste Oordeel" schildert is het op bestelling van Tomasso Portinari. En Wie is die Tomasso? Tomasso w»s niemand anders dan de directeur van vra bank der Medici'» te BruggeAldus 1 de XHIe en XlVe eeuw het mooiste van Brugge'» geschiedenis. Gedu- tweehonderd jaar heeft Brugge prachtig geleefd, haar wetten stellend waar en wanneer het haar beMefde. Toen de ko- ning van Frankrijk, wiens juk zij afschud- Jj, naar het noorden kwam om haar te kastijden, zijn haar arbeiders naar Groe- :enen mnga afgezakt om daar te voet en met alijke bun geduchte goedendags de bloem der 1» ta Franse ridderschap op de kouter te ver slaan. Vierduizend gulden sporen, getui- isitlge gend van hun overwinning, hebben ~4‘ W de de slag in triomf aan de gewelven kkta- kathedraal te Kortrijk opgehangen.«=u jk en eeuw later, in 1429, werden naar aanlei ding van het initialen van de bruid van de hertog van Bourgondië, Isabella van Por tugal, die door Jan van Eyck werd gekon terfeit, door Brugge gedurende acht dagen feesten op touw gezet die zo luisterrijk iren dat het gehele westen ervan ver- i was. En de Franse koningin, Johanna van Navarra, kon bij het aanschouwen van de rijk getooide Brugse schonen haar - afgunst zo moeilijk bedwingen dat zij nlj- lats in de baal, u,itriep: „Ik dacht hier alleen koningin de tijd door de te zjjni maar ik zie er honderden om mij heen" Tegenover de kerk verrijzen de indruk- terwerk var wekkende gebouwen van Sint-Janshospd- prachtige ge1 taal. Opgericht in de 12de eeuw, bleef van donkere wat dit hospitaal naast de Ingang nog het ttai- het hlli< Ar) paan van het oorspronkelijk portaal be- thans waard. Aan het verblijf van Han» Mem- muselun Itag alhier herinnert op schitterende wijze ambachten de oude kapittelzaal van het hospitaal, die in een merkwaardig Memling-Museum werd herschapen. Hier werden zijn mees terwerken bijeengebracht. Onder de ver- maardste scheppingen van de grote Vlaam- >rimitief bevinden zich het „Schrijn van Ureula”, het „Mystiek Huwelijk van ^êt^Kar Catharina", een groot retabel-veel- Door dez<J x~t de Brugse meester van 1475 tot rocd, zova. Bovendien nog twee voorna- 1 het tweeluik van Martin van Qe nnQer, Keonls van love en de triptiek geschilderd een museum, gewij x loreta». U mag ook brakst met werk vain de Engalsa vergeten het hospitaal zelf te bezoeken. van B e oarsprong. Het klooster, de apotheek, de oude zalen en de kapel spreken boekdelen over de sfeer van ingetogenheid waarin die be- wonderenswaardiiga doeken werden ont- de dt kathe_ oudste zuc opklimmen. 1 nnen dateert de he 1 en 14e eeuw. Zij Brugse kerken. M de schild 1, de overblijfselen van 1 lychromeerde graven en vooral r de kust, t lat in vert ■n welke men kant e Ms Brugge maar gi weet dat alle hoop op hem ge- istigd is en zet zich geestdriftig aan het srk. Onverdroten offert hij zijn nacht rust en zit hij gebogen over zijn werkte keningen en berekeningen. Tenslotte biedt hij de Brugse gemeentevaderen een groot scheeps plan aan: Brugge kan gered wor den van de verzanding! Doch zijn dermate o w ►I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1967 | | pagina 9