IK MT TALAVEIRA - SHERRY De ontwikkeling van de luchtvracht Bijenmarkt te Renkum bij de Sabena Bent U ook een zakslaper? top „OKHUYSEN” iorm PROEFPRIJS Agenda juli GESLAAGD DONA KNIKNIE STOCKHOLM HEEFT ER EEN ATTRACTIE BIJ Autotocht Loonse Drunense en Duinen en Udenhout Coöp. schilder- tekenwedstrijd en DEL 7 Goede resultaten met automatische koppeling VIT f 3,95 f 4,55 f 4,95 ST.-JÓSEPH i L Voor KOUSEN en SOKKEN naar 't Vanouds BEKEND ADRES Prijzen niet te geloven Even komen zien A. MEIJERS „NEERLANDIA Jil jit Woensdag 12 juli 1967 Pagina 13 DE TILBURGSE KOERIER Pagina 12 DRY PALE DRY Nu in 3 types VERY DRY SUPERIOR ARMHOEFSTRAAT 39 Bij afname van 12 flessen wijn, port en/of sherry 13e fles gratis TEL 31013 19 tot 20 uur: Beiaardcon- DE TOEKOMST uur: Torenklimmen. Jk DE ONTWIKKELING langer hoe IK /ice Capucijnenstraat 152 Tel. 21394 Noordhoekring 79 - TILBURG - Telefoon 24556 19 tot 20 uur: Beiaardcpn- HET BELANG VAN DE LUCHTVAART idho- (Den even land- >AND uitsluitend bij COMPLETE WONINGINRICHTING I 104 ■GRAFENISSEN DAG EN NACHT BEREIKBAAR hoogte van 85 -s voor Wasserij TILBURG’S OUDSTE KATH. IEGRAFENIS-ONDERNEMING aouwens het ver- wat toen BEHANG - VERF AUTOLAK DE MAN VAN 'T VAK „Doe het zelf” met SIKKENS ORIGINELE AUTOLAK Gratis vakkundig en eerlgk advies. ALLEEN TROUWLAAN 40 E 100 mtr. v. h. St.-Annaplein. zal” aan andere lagere officieel TOP-FORM adviseur Bekend om zijn KWALITEITSWERK EN SNELLE SERVI sen, „x. terhout; uit Etten), J. j), M. Klerx, Dongen), A. S d. Vorst (Rooser argen ^WIJ GEVEN Filialen: Broekhovenseweg 105 Van Alkemadestraat 34 x<xu tests proefritten kende zij te vooruit a Drunense dui- sker eens T'JINSTR. 65 TEL. 23542-25783-33387 b.f.«. m '<rwchti, tel. 33286 MODERNE AUTO'S ZEER VERZORGDE UITVOERING Dat de transportmiddelen een overwegende rol spelen in een economische bedrijvig heid is onbetwistbaar. Bovendien is men er stellig van overtuigd, dat de luchtvaart voor de huidige handelsbetrekkingen van kapitaal belang is. De moderne techniek heeft het ritme van de industriële produktie zodanig opgevoerd, dat de snelheid bij het bevoorraden en bij het afzetten der produkten onontbeerlijk Is geworden. Bijgevolg is het vliegtuig, dat aanvankelijk beschouwd werd als een luxe-vervoermiddel, een ware noodzakelijkheid geworden voor de wereldeconomie. De luchtvracht werd meer dan een halve eeuw geleden geboren, toen het „vliegtuig" zich nog min of meer wiggelend voortbewoog, als ware het om zich op die wijze te ontdoen van de laatste belemmering, die het weerhield, zich als een echt transport middel te doen gelden. Aan de textiel viel de eer te beurt van de lading te leveren, voor het allereerste vrachtvervoer per vliegtuig ter wereld. Op 7 november 1910 wer den inderdaad te Dayton, in Ohio (USA) vijf rollen zijde in een toenmalige „vlieg machine" geladen, om anderhalf uur later op Columbus te landen, d.i. ongeveer hon derd kilometer verder. Geen enkele getuige van deze gebeurtenis want dit vervoer betekende in die tijd een ware krachttoer zal toen gedacht hebben, dat vijftig jaar later niet alleen textielwaren, maar tevens vee, bloemen, groenten, fruit, meubels, me chanische onderdelen, elektrisch en elektronisch materiaal, tot zelfs auto's per vlieg tuig zouden vervoerd worden. Weliswaar stond de luchtvaart in haar kinderschoenen, en men had erkelijk een waarzegger moeten zijn om de buitengewone ontwikkeling te kunnen voorspellen, die op gebied van vliegtuigtechniek zou geboekt worden; van de houten toestellen met zeildoeken en spandraden tot de moderne viermotorige straalvliegtuigen! Stationsstraat 28: Mid- sten met „Les Cruches”. Verstrekt door VVV Brabants Centrum ^HHc***********************^^ SLIJTERIJ WOENSDAG 19 Haaren Jeugdcircus „II Grigio". Hilvarenbeek Avondvierdaagse. Oirschot 14 tot 16 uur: Torenklimmen. Woudrichem Kermis. men dan de Udenhoutse en nen en men moet zeer zekei -“-reg inslaan om van dit VRIJDAG. 21 Tilburg Markt, 1 eert. Haaren Jeugdcircus „II Grigio". Hilvarenbeek Avondvierdaagse. Woudrichem Kennis. tren 3ren Kantoor-assistc iale Drenth, S. Hoo voor i de an de ter een fantastisch uitzicht op jrsin- se hoofdstad en op het omliggenc vel- en scherenlandschap. Een aan deze toren zal het duldelijl waarom Stockholm zo vaak het water” wordt genoemd. V. Appel (Geleen), Blomjous, M. Jansser- burg), D. Koppenaal, I... mond), B. Vermeulen-Wi waard), H. v. Spaendonc *-fente> y Drenth, S. Hooyen, M. Verhoeven, J leberg (Tilburg), A. Rooymans (Eindhc ven), F. Willems (Best), M. Swerissen (E_ Bosch). DONDERDAG. 20 Haaren Jeugdcircus „Tl Grigio Hilvarenbeek Avondvierdaagse. Woudrichem Kermis. juw en mjjnheer i zeer op hun ssteld. Zij van spin- nek, noch frisse mier op middag- het hoge i gestolen van een op een zij niet t kana ken met de men- srsclujn- de ver- „i, welke mo- opkomst van VRIJDAG 14 Tilburg Markt: Haaren Jeugdcircus „II Grigio". Woudrichem Kermis. ZATERDAG 22 Tilburg Kermis: 17.000 m2 kermisvreugde. Harmonie, Stationsstraat 28: Dan sen met „The Mixers". Markt: 15 tot 16 uur: Beiaardcon- cert. Stadsschouwburg, 20.15 uur: Her man Rinket's Variété. Haaren Jeugdcircus „II Grigio". Hilvarenbeek Avondvierdaagse. Oirschot 15 tot 18 uur: Torenklimmen. Woudrichem Kermis. de slaapzakken van aan de moderne eisen: dit cargo-net in 1965 bijna 37’/» van Sabe- na's totaal vrachtvervoer voor zijn reke ning nam. DINSDAG 18 Haaren Jeugdcircus „II Grigio”. Oisterwijk Kennis. Woudrichem Kennis. de GRATIS TOP-FORM catalogus ligt voor U klaar! ST.DIONYSIUS v/h ROOMS LEVEN MAANDAG 24 Tilburg Kermis; 17.000 m2 kermisvreugde. Harmonie, Stationsstraat 28: Dan sen met „Enclave Combo”. „De Postelse Hoef", Dr. Deelen- laan 10: Kermisbal. Stadsschouwburg, 20.15 uur: Her man Rinket's Variété. De gezamenlijke Europese Spoorwegen zijn van plan omstreeks 1975 op grote schaal de automatische koppeling te gae gebruiken. Daar zal een totale investerir van ongeveer dertien miljar gemoeid zijn. zijn ontv Op dit moment worden er proeven geno- pe jury men met een type automatische koppeling keuze vc dat onder alle omstandigheden dienst kan die in ve doen. Dit type is al uitvoerig getest in jen Word Zweden onder barre klimatologische con dities. mie, Stationsstraat 28: Mid- 4 feesten met „The Mixens”. IIl| 3 wordtm onderworpen. TijdeAs proefritten in Duitsland waarbij met snel heden van ongeveer 120 km per uur werd gereden, werden de gedragingen van de nieuwe automatische koppeling elektro nisch geregistreerd. De resultaten die tot dusverre met deze koppeling zijn geboekt, geven reden tot tevredenheid. ZATERDAG 15 Tilburg Harmon zomerfe Haaren Jeugdcircus „II Grigio". Oirschot 15 tot 18 uur: Torenklimmen. Oisterwijk Kermis. Woudrichem Kermis en scelterwedstrijden. ZONDAG 16 Tilburg Harmonie, zomerfeest Boxtel Wielerronde. Haaren Jeugdcircus „II Grigio". Hilvarenbeek Wandeltocht Oirschot 15 tot 18 uur: Torenklimmen. Oisterwijk Kermis. Openluchttheater, 15 uur: „Der Vo- gelhandler". MAANDAG 17 Haaren Jeugdcircus „II Grigio". Oisterwijk Kermis. Woudrichem Kermis. DINSDAG 25 Tilburg Kennis; 17.000 m2 kermisvreugde. Harmonie, Stationsstraat 28: Dan sen met „The Mixers". ZONDAG 30 Tilburg Stadsschouwburg, 20.15 uur: Hoofd stad Operette met „Zwei Herzen im Drei viertel takt". Harmonie, Stationsstraat 28: Dan sen met „The Chums". „De Postelse Hoef”, Dr: Deelen- laan 10: Kermisbal. Oisterwijk Openluchttheater, 15 uur: „Die Fle- dermaus”. Oirschot 15 tot 18 uur: Torenklimmen. Esch Kermis. toebehoren; de groep nt ar.de-heide-trekkers wc De Zweedse minister van verkeer Olof rant, Palme heeft kort geleden de officiële heeft opening verricht van Stockholms nieuw- die bi ste toeristische attractie de 155 meter ob „Stockholmse Toren”, die zal wor den gebruikt als radio-tv mast en als uitzichttoren. De bouw van de enorme tractie heeft ongeveer drie jaar in „„g genomen. Vanuit het restaurant vanaf de verschillende balustrades aft men op een hoogte van 120 -130 me- een fantastisch uitzicht op de Zweed. hoofdstad en op het omliggende heu- oommunicatie-doeh en scherenlandschap. Een bezoek deren van de Zwee deze toren zal het duidelijk maken, evenwel van mening, dat men olm zo vaak „de stad op ook zou kunnen gebruiken als MAANDAG 31 Esch Kermis. Woudrichem Kermis. volgen tot het einde, waar zij in zuidelijke richting afbuigt. Ongeveer 100 iri rechts heeft men hotel Bos en Duin en vlak daar achter een prachtig vergezicht op th ings de route winne landschep in de richting van de Langstraat, bij de plaatselijke Dit is de moeite waard de auto even te »e Lind 57, Udenhout; laten staan en een stukje te lopen. Terug Iburg; Spoorlaan 440. naar einde landbouwweg en rijden in r Udenhout, ww 5012. Prachtige bos- en' weidegezichten aan weerszijden van de weg. In het centrum van Udenhout bij ww 2671 r-af r Berkel-Enschot, de nieuwe - -forensenplaats van Tilburg, dit eveneens ‘jzer (ww) van de b„ ww 2210 Via het centrum van En. n. Bij het verlaten schot kamt men weer op de rijksweg Til. bur9's-Hertogenbosch, van waaruit men de keus heeft terug te gaan naar Tilburg (3 km) of een andere route te kiezen. HET VRACHTNET De resultaten die inzake luchtvracht wor- den geboekt zijn meer dan bevredigend. Zij Nochtans blijven la tonen enerzijds aan. dat er een enorm vrachtpotentieel al de mogelijkheden <L- het goederenvervoer bi beter worden begrepen meer worden gebruikt. Daarom heeft de Sabena negen jaar gele den een luchtnet gesticht, dat uitsluitend voorbehouden is voor het vervoer -deren en dat, net zoals de passagi— casten, regelmatig wordt geëxploiteerd. Voortspruitend uit een onbeduidend vrachtnet dat reeds in 1946 bestond en dat nachtdiensten verzekerde naar Londen en Amsterdam, strekt het huidige cargo-net zich uit over 22.252 kilometer en bedient, t vertrek uit Brussel twaalf Westeuro- t3 steden, New York in de Verenigde Staten en Leopoldstad en Johannesburg in Afrika. De diensten worden onderhouden met acht vliegtuigen: een Cargo-Boeing 707-320, een viermotorige Cargo DC-7, een viermotorige Cargo DC-6 en vijf twee- tnotorige C-47. Het is wellicht interessant te noteren, dat f 13,45 (Van 13 juli tot 1 aug. a.s) 3 TEZAMEN til ,50 itaat en anderzijds dat breiding van de iuchtvracht in de hand t„ die het vliegtuig voor werken. Dit hebben de IATA-maatschap- r biedt, hoe langer hoe pijen best begrepen aangezien zij eenparig pen en hoe langer hoe hebben beslistr om va *af j belangrijke tariefverminderir x-- passen voor het vrachtvervoer „wcu u= Noordatlantische Oceaan, één der voor- van naamste sectoren van het wereldluchtver- jiers- keer. Bekijk de complete TOP-FORM collectie 1967 van alle kanten I Direct doen... stuur een kaartje of kom even langs: u krijgt de fraai geïllustreerde meubelcatalogus ge heel gratis. dat is g t acpmmodati. bijna allemaal tafels bij het 1 economie- etages. De „Stockholms Toren”, die is gelegen bij Kaknas in het natuurgebied van Djurgarden, bestaat uit een vierkante betonnen constructie, waarvan elke kant een breedte heeft van 10 meter. De juiste hoogte ervan is 139,2 meter en op de top bevindt zich een stalen mast, die de hoog te, gemeten vanaf het niveau van de in gang, op een totaal brengt van 155 meter. De toren Is in de rotsbodem verankerd door middel van 72 voorgespannen stalen balken, die zijn bevestigd in acht meter diepe geboorde gaten. aantal i voorlicht In deeelfde zaal zullen die bezoekers in een glazen kast de bijen van nabij aan het werk kunnen zien en deze zien uit- en hoogd door aanvliegen. Voorts zullen in deze zaal al- vullen. De s lerlei demonstraties te zien zijn, o.a. het vlechten van strokorven - een handwerk dat jammer genoeg weldra zal verdiwij nen - kantklossen, spinnen en weven, hm. draaien van potten en vazen, terwijl ook werken kunnen worden bewonderd en de gerede produkten van deze oude hand werken kunnen worden aangekocht. De Natuurwaaht afdeling Renkum, een deel van de zaal omtoveren tot prachtig stukje natuur waar iets zeer zonders te zien zal zijn. Ook zal het leven '_ij3n meerdere keren per dag in zwart wit en kleurenfilms worden vertoond. Toegang tot de markt is gratis, evenals de toegang tot de filmzaal voor de bezoe- kefs van de tentoonstelling. De toegangs- tter- prijs tot de tentoonstelling bedraagt f 0,50 ziek voor volwassenen en 0,35 voor kinderen tot 14 jaar. De tentoonstelling zal geopend zijn op za terdag 22 juli van 10.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 21.00 uur en op maandag 24 juli van 9.00 tot, 12.30 uur en van 13.30 tot 21.00 uur. Mevrouw B. zijn komfort ges houden niet nen in hun r n friss V.XXX.X. Een slaapje in 1 ■”-as kan hun „orden, en i eitje bakken primus willen horen. Mevrouw meneer B. zijn voor weekendje kamperen volmaakt ongeschikt. sch^M.' v7d. TasÏA. ..Geen groter gemak 1 uit Tilburg), I. van eigen dak” zeggen om, M. Leenheers, M. Z1J- Het echtpaar hoort tot een slinkende mine -. Ook in hün (Moergestel), staan ieder jaa a»h.berg, J. Ku- lieden hun iez (Roosendaal), Kvain Gunsteren met tent ei ineke, Y. Holthiuijsen, A. Ouwerling de-bossen-n l. Pas, L. v. d. Reijt, G. Zuilekom groter, onve - mdat het de m waar en l en eten, en x ongemak ste jaren peerders ze Wisten wij denken dat natuurvoi ;ch), A. Fokike- (Vlijmen), M. >n Hensbergien (Gemonde), I. Tgeste" Beginnend op een hoogte van 85 meter öeg bevinden zich vier balkons voor radio- eer antennes, diagonaal geplaatst in verhou- ding tot de toren. Tussen 118,9 en 129,4 meter liggen drie achtpuntige terrassen voor bezoekers. De wijze waarop het basisgebouw en de platforms zijn ge plaatst in verhouding tot de eigenlijke toren geeft leven en schoonheid aan het geheel, doordat een voortdurend spel van licht en schaduw ontstaat. Dit geldt ook voor de „gouden” warmte-isolerende vensters van de uitzlcht-platforms, die hoewel zeer duidelijk doorzichtig vanaf de buitenkant glinsteren als goud of ko per. De oppervlakte .van de toren zelf is beton-grijs, maar het geheel is verdeeld in secties van verschillende hoogten, die weg en slaan aan elk een aparte wijze van behandeling 1-af r Moergestel, hebben ondergaan. Bovendien zijn er op Oisterwijk en pass de toren hiér en daar reliëfs aangebracht van teletechnische symbolen. In de en treehal wordt de bezoeker geconfron teerd met een belangrijk en uniek kunst, werk. Het is een reliëf, dat zich uitstrekt over twee wanden en dat in koper, nikkel en emaille is vervaardigd door de beeld houwer Walter Bengtsson. Het symboli seert de communicatie tussen de men sen onderling. Twee liften, geconstrueerd door ASEA en voorzien van vele techni sche nieuwtjes, vervoeren de bezoekers bij 12 personen tegelijk binnen 30 secon den naar het met glazen ramen omgeven terras. Naar verluidt behoren deze liften met hun snelheid van 5 meter per secon de tot de snelste van Europa. Lang= trappen kan de bezoeker vervolge..., doorlopen naar het open terras boven of naar het restaurant beneden. Dit restau- ZONDAG 23 Tilburg Kermis; 17.000 m2 kermisvreugde. Harmonie, Stationsstraat 28: Dan sen met „The Gogo's". „De Postelse Hoef”, Dr. Deelen- laan 10: Kermisbal. Stadsschouwburg, 20.15 uur: Her man Rinket’s Variété. Haaren Jeugdcircus „II Grigio". Oirschot 15 tot 18 uur: Torenklimmen. Oisterwijk Openluchttheater, 15 uur: „Der Vo- gelhandler”. d. Reijt, G. Zuilekom 1), R. Janssen (Budel), D. R. Verdick (Dongen), K. (Breda), E. v. d. Linden Schell eikens (Berlicum), ~=iht), H. Zadeks (Vugihit), Blondeel (Aardenburg). icois, A. v. d. Heu- irs (Leende), A. Nie- 3n), j. Freij- In 1965 vervoerden de Sabena-vliegtuigen die in heel de wereld 63 steden aanvlie- gen, dagelijks een hoeveelheid goederen, ste to die overeenstemt met het laadvermogen hoge van 13 grote vrachtwagens, zijnde circa den g 73.000 kg. Uii&lv Het luchtvrachtvervoer, dat in tien jaar constn meer dan verdubbelde, vertegenwoordigde beslag in 1965 voor de Sabena 26°/» van haar en v vervoerde ton/km. Voor genoemd boek- heef jaar bedroegen de vrachtinkomsten var J~ maatschappij 14°/o der totale vervoer^... komsten. In de loop van hetzelfde jaar wer den op de luchthaven Brussel-Nationaal 24.913 ton goederen in of uit de Sabena- vliegtuigen geladen. Chemisch Reinigen Korvelseweg 174 - Tel. 21697 „Voor het betere werk” Wij halen en bezorgen gratis U belt wij komen ZILVERZEGELS J De „Stockholms Toren” heeft ongeiveer 30 miljoen kronen gek spronkeltfk was het de bedoeling, dat de toren alleen en uitsluitend gebruikt zou worden door de Zweedse PTT voor tele- -municatie-doeleinden. De vroede va- ucxcu van de Zweedse hoofdstad war -rel van mening, dat men de tor zou kunnen gebruiken als specia attractie voor de Stockholmers en vo de vele buitenlandse bezoekers van stad. Het luchtvrachtvervoer, dat een snellere ontwikkeling kende dan het vervoer van passagiers of post, biedt beslist nog zeer grote uitbreidingsmogelijkheden. De gespecialiseerde Sabena-diensten zijn tot de conclusie gekomen, dat de totale vracht-inkomsten in 1970, rekening hou dend met een jaarlijkse verkeersstijging van 15’/», ongeveer viermaal die van 1964 zullen bedragen. Deze ontwikkeling vergt uiteraa demisering van ‘de vloot vracl gen, Daarom worden de tweemotorige ma- chines van het type Douglas C-47, die 2” thans het goederenvervoer op de meeste Europese lijnen van het cargo-net verzeke- ren, nu reeds vervangen door grotere vrachttoestellen. Deze machines zorg voor een snellere uitbating, tegen een melijk lage kostprijs per kilometer, verdere tariefverminderingen moet me lijk maken, zonder echter de normale i Labiliteit in het gedrang te brengen. Verder zullen ook nog inspanningen moe ten gedaan worden op het gebied van de verkoop inzake luchtvracht, alsmede wat betreft de informatie van de expediteurs, die in 't algemeen conservatief tewerk °n bijgevolg hun gewoonten slechts ze zijn vederlicht, zij kunnen tegen aller- S lel stootjes, ze geven een gezonde warmte, 5 en wat reinigen betreft zijn ze niet lastig. J Kamperen is heus een pretje geworden. Afgezien van de spinnen en de mieren Y zou het echt wel iets zijn voor meneer en mevrouw B. Misschien sluiten zij zich i straks tóch aan bij de gelederen der zak- s slapers en scheerlijntrekkers. Het zou 1 ons niet verwonderen. J De tocht voert over verharde wegen en is geheel bebakend met ANWE-wiegwijzers. Voor beschrijving van dorpen en beziens- een zijweg inslaan om van dit aparte land- waardigheden, landgoederen e.d. wordt schap te genieten. Landbouwweg blijven verwezen naar het documentaire vouwblad volgen tot het einde, waar zij in zuidelijke „Uw wegwijzer voor Midden-Brabant" uit- gegeven door de Streek VVV Brabants Centrum. Voor wandelingen lar men informaties in x VVV’s: Oisterwijk; De Lind 57, Udenhout; hotel Bos en Duin, Tilburg; Spoorlaan 440. Afkortingen: kilometers: km; wegwijzer: ww; paddestoel: ps; linksaf: 1-af; rechtsaf: weid r-af; richting: r;-sprong:-spr. weg. Vertrekpunt VW-Tilburg, Spoorlaan 440. forer Hier volge men de.wegwijzer (ww) van de bii ANWB richting Eindhoven. Bij het verlaten s‘Jho van de stad r Eindhoven passeren we Wilhelminakanaal en volgen een gedeelte van de nieuwe Meierijbaan. Bij de ww r Moergestel verlaten we de grote verkeers weg en slaan aan het eind van de oprit ww 5110. We rijden r Oisterwijk en passeren aan onze rechter hand de gerestaureerde Standaardmolen. Bij de eerste 3 spr r aanhouden en dan bij de 3e landweg links r Groot Speyck. De weg gaat over in de mooie boslaan, de van Tienhovenlaan, met aan weerszijden van de weg de verschillende prachtige bosven nen. Bij café rest. Groot Speyck r-af bordje centrum volgen. Bij volgende 4 spr recht door de Heisteeg in. Aan het eind van de Heisteeg 1-af r centrum. Vanuit het cen trum van Oisterwijk, De Lind, kiest men de i richting 's-Hertogenbosch. Over de Spoor- I laan bij ww 2621 rechtdoor de Heusdense- baan volgen. Zeer mooie, maar erg boch tige landweg. Bij kruispunt gevaarlijke rijksweg Tilburg's-Hertogenbosch recht van Europa. Langs oversteken. Steeds rechtdoor via ps 1793 bezoeker vervolgens en 1796 naar café rest. De Rustende Jager. (ps 1797) Hier gaan we 1-af langs de bos rand over de landbouwweg. Rechts houde I De CO-OP organiseert in de vakantie maanden een groots opgezette schilder- en tekenwedstrijd, waaraan iedereen die niet voor zijn beroep tekent of schildert kan deelnemen. Het onderwerp is zo ruim mg- gelijk gekozen: „Ons Nederland, uw Ne derland". Bij de beoordeling door de des kundige jury wordt niet in de eerste plaats gelet op technische vaardigheid. Het gaat vooral ook om de visie op het gegeven onderwerp en om de manier, waarop die in beeld is gebracht. Aan de wedstrijd zijn 175 aantrekkelijke prijzen verbonden, waaronder een geheel verzorgde 14-daagse vliegreis naar Ameri ka en Canada, een geheel verzorgde 14- x„,„ xx-j. 3.«xx. daagse vliegreis naar Griekenland, een koppeling te gaan schildercursus, en geheel verzorgde 8- totale investering daagse vliegreizen naar Parijs en Wenen, liljard gulden mee Uiterlijk op 2 oktober 1967 dienen de in zendingen (foto's daarvan) door de jury te zijn ontvangen. pr nrnpypn npnn. maakt ujt de inzendingen een pe automatische koppeling keuze voor een aantal tentoonstellingen, omstandigheden dienst kan dje jn verschillende provinciesteden zul- is al uitvoerig getest in len WOrden gehouden tussen 8 en 20 no- barre klimatologische con- Vember a.s. Op deze exposities worden aitles- per provincie 15 prijswinnaars aangewe- De koppeling zal na in West-Duitsland te zen. In Rotterdam zal daarna (vermoede- zijn beproefd ook nog in Italië en Frankrijk lijk begin december) een landelijke exposi- aan tests worden onderworpen. Tijdens tie worden ingericht. De tien landelijke prijswinnaars worden bij de opening van deze tentoonstelling bekend gemaakt. Wedstrijdformulieren zijn verkrijgbaar bij CO-OP-winkels, bij tientallen VVV-kanto- ren en bij het secretariaat van de CO-OP schilder- en tekenwedstrijd, p/a „CO-OP Nederland", Postbus 6008, Rotterdam. Op zaterdag 22 en maandag 24 juli a.s. zal Renkum weer in het teken van de bij staan en zall het centrum van het dorp gonzen van de duizenden bijen die tijdelijk hun r kast of korf verplaatst zagen op het markt- zonders terrein van het café Van den Born, Kerk- der bij er straat te Renkum, waar op die data de 7e Nationale Bijenmarkt annex tentoonstel ling zullen worden gehouden. i De rondgang van de plaatselijke muziek- I korpsen door het dorp naar het marktt— rein om 9.15 uur zal met hun marsmuziek de dorpelingen in de goede stemming bren gen. Vermeldenswaard is nog, dat de be kende Heelsumse Boerenkapel het feest op zaterdag 22 juli muzikaal zal opluiste ren. Om 9.30 uur zal de Bijenmarkt en de tentoonstelling weer door de voorzitter der landelijke Bijenverenigingen, de heer Mr. L. R. J. ridder van Rappard, met een van zijn gekruide speeches wonden geo- Op grond van de voor de bijen gunstige weersgesteldheid der laatste maanden aalJ’ meent het bestuur een flinke aa"'"'"’ ',s>ln bijenvolken te mogen verwar T11' grote attractie - vooral voor de kinderen - t.w. gratis uitdeling van beschuiten met honing, staat ook weer op het programma, terwijl zij die honing mee naar huis willen nemen volop terecht kunnen bij de dames de honings tand op het terrein. i i Born zal men 1 muLsuuu, nonnen bezichtigen, no- het beoefenen der bijenteelt, terwijl imkers het publiek uitvoerig iten omtrent het gebruik hier- Nieuwe, gemakkelijk te leggen, plastic stenen Vn'1 In Groot-Brittannië zijn kortgeleden revo- f tutionaire bouwstenen van kunststof ont wikkeld die ongeschoolde werkkrachten eenvoudig; in elkaar sluiten. Een arbeider kan 1000 van deze stenen per uur verwer ken. Een jong echtpaar kan in ongeveer 10 dagen zijn eigen huis bouwen met de holle, stijve stenen, die een hoop van het voor bereidende werk in de bouw elimineren. De „stenen" zijn licht, sluiten in elkaar en muren die hiervan zijn opgetrokken behoeven geen verdere behandeling of de coratie. Omdat ze hol zijn kunnen ze elek trische leidingen e.d. bevatten. Bovendien bieden ze een hoge mate van geluids- en warmte-isolaitie, die nog kan worden ver- -r ze met ander materiaal op te vuxrou. xxe stenen, die in drie maten wor den vervaardigd, met een, twee of drie cellen, kunnen worden doorgezaagd, vast- i iwij- getimmerd of vastgeschroefd, geschilderd het of uit elkaar worden genomen. In combi natie met doorzichtige materialen zijn ze ook geschikt voor kassen en voor afschei- J dingen. Aan het Instituut Scheevers te Tilburg ichtvh?^SÏ' Secretaresse.^ A* B^jMs’ci Biehlen e’vm lotorige ma- ?°^n' J' E>®in9a’ Eskens, M v Gooi, Hamers, A. van Hamond, I. Harkema, Leene, J. Nuijten, E. Prince, A. Raaij- makers, C. Swaigemakers, A. Sweebe, Olere van Diessen, M. Smulders, (allen uit ln- >rgen burg). M. Wijne (Sas van Gent), G. Neelen ,n ta. (Roermond), L. Polspoel (Koewacht), M. wat Rentmeester ('s-Heerenhoek), M. Sonne- mans (Baarle-Nassau), P. Wehmeijer (En- telT3W11. schot), I. Zwartelé (St.-Jansteen), M. Ab- van de honingstand op het ti bink, J. Backx, M. Bax, E. Elzendoom, M. In de zaal van Van den Allard, H. Ouwerling, M. Penn, J. Schel- allerlei materiaal kunnen bes lekens, M. Tuithof, G. Verhuist, G. Vin- dj.g bij 1 centen, Th. Wesseling, M. van Westen- aal[ brugge, L. Buuron, M. Cruijsbergs, E. Da- ver, A. de Graauiw, M. Sluis, H. Walraven, van (allen uit Breda). E. v. d. Avoird, N. Goos- J u J. J a.jx.xax.xx. sens, M. Jansen, M. Hendriks, H. Klant, zijn meer dan bevredigend. Zij Nochtans blijven lage tarieven het meest (aMen uit Oosterhout). J. Dirkx en M. Vrind zijds aan, dat er een enorm doeltreffend middel om de toekomstige uit- (beiden uit Etten), J. van Grinsven (Wa- tieel bestaat en anderzijds dat breiding van de luchtvracht in de hand te geniberg), M. Klerx, J. Schuurkens (bei- nkhedpn die» het viientinn vnnr -- den uit Dongen), A. Stroop, A. Plevier, M. v. d. Vorst (Roosendaal). M. Theunisse j„..__.x xx.™ (Bergen op Zoom), L. Wennekers, K. ingen toe te Frankfort (Heerlen), M. Glaser (Ulvenhout) oer boven de C. Huijsmans (Zevenbergen) J. Koevoets (Rijen), S. Bax (Boxtel), T. Eijsbouts (So- meren), M. van Gent, L. van Gurp, D. v. d. Lee, L. van Mosselveld, A. Sikkens, A. v. d. Velden, M. Vos, M. L. Wiesman (allen uit Waalwijk), G. Paymans (Oister- I wijk), M. van Oudlheusden en Th. Rom- bouts (eveneens uit Waalwijk), I. Schrij vers, J. Buij, D. Cooijmans, C. Donker sloot, M. van Duin, M. Leemans, M. de Leeuw, L. Leijs, N. Liesker, Marja Tielens, Margriet Tielens, M. Valkenaars, J. van Rijsingen (allen uit Eindhoven). M. Huizinga (Valkenswaard)M. Jansen (Helmond), I. Janssens, M. Willems (Roer- mond), M. van Lierop (Asten), M. Thuring van een (Valkenswaard), L. Weerts (Weert), K. tafel. I Madlenier (Sittard), R. v. d. Loo (Oirschot). A. Bernards, L. Bauman, E-. van Gaaien, gras E. Heijne, C. Houtman, G. van Miert, K. won van Rijen, J. Strang, T. Verstraeten, J. van Dongen (Loon op Zand); M. van Dongen, A. v. d. Leur, I. Gouverneur (Vught), F. Hagnauer (Kaatsheuvel), M. Treffers (Sprang-Cappélle), M. v. d. Ven (Vlijmen). Asslstent-Secretaresse. S. Mohamed Joe- noes, M. van Oorschot, M. v. d. Tas, A. >>Ge Kaersenhout (aUen Brussel, G. Kieboom, Lx. x.Ox Mulders, (allen uit Den Bosch) ma (Vught), I. Corman Dragtsma (Helvoirt), F. van 1 (Drunen), T. van Houtum (G Spijkers (Waalwijk), F. Mees f' M. Gabriels, I. v. d. Heiligen, baszewicz (Roosendaal), H. vr- M. Henint G. v. d. Pas, (allen uit Breda), Peters (Venlo), F aal plaats kunnen krijgeii (K?TnC1J,t.)' st raam. De keukens en de (Breda), R.B.... ie-raimten liggen op de Receptionis e A. Franc. vel (Veghel), I. Lauwers (Leende), mans, M. v. d. Velden (Eindhoven), J. Freij- "at“urY°F in totaal ters (Bergen op Zoom), M. Mathiji, Plh. beeft. dat .eling, dat V- Appel (Meenj^L ^HWaalre),_M. binhthpd r 11, M. Kortenbach f. ’Vindsant (Valkens- ick (Tilburg). B. be- steeds iderheid. straat x. jaar méér eden hun autootje of flets te beladen iet tent en toebehoren; de groep naar- issen-naar-de-heide-trekkers wordt verbiddelijk. Wil dit zeggen, ie mensen niet meer interesseert hoe zij in hun vrije tgd slapen n dat het „buiten zijn” hun ieder doet vergeten? De in de laat- ti gegroeide hausse van kam- zou ons dit haast doen geloven. niet beter, dan zouden wij de luie stoel voor de moderne irser niets meer te betekenen it de frigidaire hem koud laat, weten beter- si Als voor de bonkige strozak het soepele i (Til- luchtbed niet in de plaats was gekomen, (Hel- hadden wÜ immers velen met geen stok xlde camping op gekregen; en wanneer de handige vouwstoelen met schuimplastic zittingen niet uitgevonden waren, wat s. Y. de Brouwer, M. zouden de kampwachters het rustig i^M^Verhoeven^J. V9I- hebben. r. Neen, de intensivering van het peerbestaan heeft niets te make een plotselinge verwildering van d selijke beschaving. Het is een ver sel, dat nauw gepaard gaat aan c gemakkelijking van het leven, gelijk is geworden door de op de plastics en de synthetica. Maak een Willekeurige camping-koffer open, en probeer er maar eens een ijzeren bord of een ijzeren kroes in te vinden. U zult vergeefs zoeken, want zelfs de schalen, die van kristal lijken, zijn van plastic. En bekijk dan die vrolijke place mats eens. Waar is het traditionele, linnen kampeerlaken? Deze kleurige borden onderleggers zijn ervoor in de plaats aar- gekomen; ze zijn gemaakt van dralon, het en dus gemakkelijk wasbaar en kleur echt. Ook de dekens en dralon voldoen De Sabena werd gesticht in 1923 door offi cieren uit de militaire luchtvaart van 1914- 1918, die erin geslaagd waren enkele on dernemende zakenlui te overtuigen. Van in het begin hechtte zij heel w<t belang aan het vrachtvervoer. Haar bedrijvigheid had gedurende de eerste maanden trouwens bijna uitsluitend betrekking op voer van post en postpakketten, de normale vracht uitmaakte. De jonge maatschappij kende f scheiden debuut: 33 perse 350.000 fr. ontvangsten in de lo eerste boekjaar, 1.789 passagie „vracht". Tot in 1940 kende zij slechts een langzame en moeilijke vooruitgang omdat 't vlie. gend materieel niet aangepast was aan het zich 1 lange-afstands-verkeer, wat uiteraard het met eigenlijke domein van de luchtvaart is. In pese 1938 had de maatschappij een personeels sterkte van 500 leden en haar toestellen hadden toen 38.000 passagiers vervoerd, alsmede 150 ton post, postpakketten en goederen. De totale ontvangsten bedroe gen 42.000.000 frank. Net zoals bij de andere wereldmaatschap- pijen werd bij de Sabena in 1946 een spec taculaire sprong verwezenlijkt, nl. met het invoeren van eerste viermotorige vlieg tuigen. Van jaar tot jaar nam de vooruit gang zienderogen toe om een hoogtepunt te bereiken bij het opdagen van de straal- toestellen. Terwijl de Belgische luchtvaartmaatschap pij in 1946 941.660 ton/km goederen trans porteerde, zijnde 200% van het verkeer ge boekt in het laatste normale exploitatiejaar vóór de oorlog, zag zij dit cijfer in 1965 op lopen tot 59.400.000 wat 55 maal meer is dan in 1946. Dit laatste cijfer komt beter tot zijn recht wanneer men weet, dat het een transport betekent van haast 27.000 ton goederen naar de meest verscheiden hoeken van de wereld; dit is genoeg om 1.780 spoorwa gons te laden of een konvooi van 18 km. Ie een zeer be- - soneelsleden, goede loop van haar diensi iers en 16 ton

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1967 | | pagina 13