IK
MT TALAVEIRA - SHERRY
De ontwikkeling van de luchtvracht
Bijenmarkt te Renkum
bij de Sabena
Bent U ook een zakslaper?
top
„OKHUYSEN”
iorm
PROEFPRIJS
Agenda juli
GESLAAGD
DONA KNIKNIE
STOCKHOLM HEEFT ER
EEN ATTRACTIE BIJ
Autotocht Loonse
Drunense
en
Duinen en Udenhout
Coöp. schilder-
tekenwedstrijd
en
DEL
7
Goede resultaten
met automatische
koppeling
VIT
f 3,95
f 4,55
f 4,95
ST.-JÓSEPH
i
L
Voor KOUSEN
en SOKKEN
naar 't Vanouds
BEKEND ADRES
Prijzen niet te geloven
Even komen zien
A. MEIJERS
„NEERLANDIA
Jil
jit
Woensdag 12 juli 1967
Pagina 13
DE TILBURGSE KOERIER
Pagina 12
DRY
PALE DRY
Nu in 3 types
VERY DRY SUPERIOR
ARMHOEFSTRAAT 39
Bij afname van 12 flessen wijn, port en/of sherry 13e fles gratis
TEL 31013
19 tot 20 uur: Beiaardcon-
DE TOEKOMST
uur: Torenklimmen.
Jk
DE ONTWIKKELING
langer hoe
IK
/ice
Capucijnenstraat 152 Tel. 21394
Noordhoekring 79 - TILBURG - Telefoon 24556
19 tot 20 uur: Beiaardcpn-
HET BELANG VAN DE LUCHTVAART
idho-
(Den
even
land-
>AND
uitsluitend bij
COMPLETE WONINGINRICHTING
I 104
■GRAFENISSEN
DAG EN NACHT
BEREIKBAAR
hoogte van 85
-s voor
Wasserij
TILBURG’S OUDSTE KATH.
IEGRAFENIS-ONDERNEMING
aouwens
het ver-
wat toen
BEHANG - VERF AUTOLAK
DE MAN VAN 'T VAK
„Doe het zelf” met SIKKENS ORIGINELE AUTOLAK
Gratis vakkundig en eerlgk advies.
ALLEEN
TROUWLAAN 40 E
100 mtr. v. h. St.-Annaplein.
zal”
aan
andere
lagere
officieel TOP-FORM adviseur
Bekend om zijn
KWALITEITSWERK
EN SNELLE SERVI
sen, „x.
terhout;
uit Etten), J.
j), M. Klerx,
Dongen), A. S
d. Vorst (Rooser
argen
^WIJ GEVEN
Filialen: Broekhovenseweg 105
Van Alkemadestraat 34
x<xu tests
proefritten
kende zij
te vooruit
a Drunense dui-
sker eens
T'JINSTR. 65 TEL. 23542-25783-33387
b.f.«. m '<rwchti, tel. 33286
MODERNE AUTO'S
ZEER VERZORGDE
UITVOERING
Dat de transportmiddelen een overwegende rol spelen in een economische bedrijvig
heid is onbetwistbaar. Bovendien is men er stellig van overtuigd, dat de luchtvaart
voor de huidige handelsbetrekkingen van kapitaal belang is. De moderne techniek
heeft het ritme van de industriële produktie zodanig opgevoerd, dat de snelheid bij het
bevoorraden en bij het afzetten der produkten onontbeerlijk Is geworden. Bijgevolg is
het vliegtuig, dat aanvankelijk beschouwd werd als een luxe-vervoermiddel, een
ware noodzakelijkheid geworden voor de wereldeconomie.
De luchtvracht werd meer dan een halve eeuw geleden geboren, toen het „vliegtuig"
zich nog min of meer wiggelend voortbewoog, als ware het om zich op die wijze
te ontdoen van de laatste belemmering, die het weerhield, zich als een echt transport
middel te doen gelden. Aan de textiel viel de eer te beurt van de lading te leveren,
voor het allereerste vrachtvervoer per vliegtuig ter wereld. Op 7 november 1910 wer
den inderdaad te Dayton, in Ohio (USA) vijf rollen zijde in een toenmalige „vlieg
machine" geladen, om anderhalf uur later op Columbus te landen, d.i. ongeveer hon
derd kilometer verder. Geen enkele getuige van deze gebeurtenis want dit vervoer
betekende in die tijd een ware krachttoer zal toen gedacht hebben, dat vijftig jaar
later niet alleen textielwaren, maar tevens vee, bloemen, groenten, fruit, meubels, me
chanische onderdelen, elektrisch en elektronisch materiaal, tot zelfs auto's per vlieg
tuig zouden vervoerd worden. Weliswaar stond de luchtvaart in haar kinderschoenen,
en men had erkelijk een waarzegger moeten zijn om de buitengewone ontwikkeling
te kunnen voorspellen, die op gebied van vliegtuigtechniek zou geboekt worden; van
de houten toestellen met zeildoeken en spandraden tot de moderne viermotorige
straalvliegtuigen!
Stationsstraat 28: Mid-
sten met „Les Cruches”.
Verstrekt door
VVV Brabants Centrum
^HHc***********************^^
SLIJTERIJ
WOENSDAG 19
Haaren
Jeugdcircus „II Grigio".
Hilvarenbeek
Avondvierdaagse.
Oirschot
14 tot 16 uur: Torenklimmen.
Woudrichem
Kermis.
men dan de Udenhoutse en
nen en men moet zeer zekei
-“-reg inslaan om van dit
VRIJDAG. 21
Tilburg
Markt, 1
eert.
Haaren
Jeugdcircus „II Grigio".
Hilvarenbeek
Avondvierdaagse.
Woudrichem
Kennis.
tren
3ren Kantoor-assistc
iale Drenth, S. Hoo
voor
i de
an de ter een fantastisch uitzicht op
jrsin- se hoofdstad en op het omliggenc
vel- en scherenlandschap. Een
aan deze toren zal het duldelijl
waarom Stockholm zo vaak
het water” wordt genoemd.
V. Appel (Geleen),
Blomjous, M. Jansser-
burg), D. Koppenaal, I...
mond), B. Vermeulen-Wi
waard), H. v. Spaendonc
*-fente> y
Drenth, S. Hooyen, M. Verhoeven, J
leberg (Tilburg), A. Rooymans (Eindhc
ven), F. Willems (Best), M. Swerissen (E_
Bosch).
DONDERDAG. 20
Haaren
Jeugdcircus „Tl Grigio
Hilvarenbeek
Avondvierdaagse.
Woudrichem
Kermis.
juw en mjjnheer
i zeer op hun
ssteld. Zij
van spin-
nek, noch
frisse mier op
middag-
het hoge
i gestolen
van een
op een
zij niet
t kana
ken met
de men-
srsclujn-
de ver-
„i, welke mo-
opkomst van
VRIJDAG 14
Tilburg
Markt:
Haaren
Jeugdcircus „II Grigio".
Woudrichem
Kermis.
ZATERDAG 22
Tilburg
Kermis: 17.000 m2 kermisvreugde.
Harmonie, Stationsstraat 28: Dan
sen met „The Mixers".
Markt: 15 tot 16 uur: Beiaardcon-
cert.
Stadsschouwburg, 20.15 uur: Her
man Rinket's Variété.
Haaren
Jeugdcircus „II Grigio".
Hilvarenbeek
Avondvierdaagse.
Oirschot
15 tot 18 uur: Torenklimmen.
Woudrichem
Kermis.
de slaapzakken van
aan de moderne eisen:
dit cargo-net in 1965 bijna 37’/» van Sabe-
na's totaal vrachtvervoer voor zijn reke
ning nam.
DINSDAG 18
Haaren
Jeugdcircus „II Grigio”.
Oisterwijk
Kennis.
Woudrichem
Kennis.
de GRATIS
TOP-FORM
catalogus
ligt voor U klaar!
ST.DIONYSIUS
v/h ROOMS LEVEN
MAANDAG 24
Tilburg
Kermis; 17.000 m2 kermisvreugde.
Harmonie, Stationsstraat 28: Dan
sen met „Enclave Combo”.
„De Postelse Hoef", Dr. Deelen-
laan 10: Kermisbal.
Stadsschouwburg, 20.15 uur: Her
man Rinket's Variété.
De gezamenlijke Europese Spoorwegen
zijn van plan omstreeks 1975 op grote
schaal de automatische koppeling te gae
gebruiken. Daar zal een totale investerir
van ongeveer dertien miljar
gemoeid zijn.
zijn ontv
Op dit moment worden er proeven geno- pe jury
men met een type automatische koppeling keuze vc
dat onder alle omstandigheden dienst kan die in ve
doen. Dit type is al uitvoerig getest in jen Word
Zweden onder barre klimatologische con
dities.
mie, Stationsstraat 28: Mid- 4
feesten met „The Mixens”. IIl|
3 wordtm onderworpen. TijdeAs
proefritten in Duitsland waarbij met snel
heden van ongeveer 120 km per uur werd
gereden, werden de gedragingen van de
nieuwe automatische koppeling elektro
nisch geregistreerd. De resultaten die tot
dusverre met deze koppeling zijn geboekt,
geven reden tot tevredenheid.
ZATERDAG 15
Tilburg
Harmon
zomerfe
Haaren
Jeugdcircus „II Grigio".
Oirschot
15 tot 18 uur: Torenklimmen.
Oisterwijk
Kermis.
Woudrichem
Kermis en scelterwedstrijden.
ZONDAG 16
Tilburg
Harmonie,
zomerfeest
Boxtel
Wielerronde.
Haaren
Jeugdcircus „II Grigio".
Hilvarenbeek
Wandeltocht
Oirschot
15 tot 18 uur: Torenklimmen.
Oisterwijk
Kermis.
Openluchttheater, 15 uur: „Der Vo-
gelhandler".
MAANDAG 17
Haaren
Jeugdcircus „II Grigio".
Oisterwijk
Kermis.
Woudrichem
Kermis.
DINSDAG 25
Tilburg
Kennis; 17.000 m2 kermisvreugde.
Harmonie, Stationsstraat 28: Dan
sen met „The Mixers".
ZONDAG 30
Tilburg
Stadsschouwburg, 20.15 uur: Hoofd
stad Operette met „Zwei Herzen im
Drei viertel takt".
Harmonie, Stationsstraat 28: Dan
sen met „The Chums".
„De Postelse Hoef”, Dr: Deelen-
laan 10: Kermisbal.
Oisterwijk
Openluchttheater, 15 uur: „Die Fle-
dermaus”.
Oirschot
15 tot 18 uur: Torenklimmen.
Esch
Kermis.
toebehoren; de groep nt
ar.de-heide-trekkers wc
De Zweedse minister van verkeer Olof rant,
Palme heeft kort geleden de officiële heeft
opening verricht van Stockholms nieuw- die bi
ste toeristische attractie de 155 meter
ob „Stockholmse Toren”, die zal wor
den gebruikt als radio-tv mast en als
uitzichttoren. De bouw van de enorme
tractie heeft ongeveer drie jaar in
„„g genomen. Vanuit het restaurant
vanaf de verschillende balustrades
aft men op een hoogte van 120 -130 me-
een fantastisch uitzicht op de Zweed.
hoofdstad en op het omliggende heu- oommunicatie-doeh
en scherenlandschap. Een bezoek deren van de Zwee
deze toren zal het duidelijk maken, evenwel van mening, dat men
olm zo vaak „de stad op ook zou kunnen gebruiken als
MAANDAG 31
Esch
Kermis.
Woudrichem
Kermis.
volgen tot het einde, waar zij in zuidelijke
richting afbuigt. Ongeveer 100 iri rechts
heeft men hotel Bos en Duin en vlak daar
achter een prachtig vergezicht op th
ings de route winne landschep in de richting van de Langstraat,
bij de plaatselijke Dit is de moeite waard de auto even te
»e Lind 57, Udenhout; laten staan en een stukje te lopen. Terug
Iburg; Spoorlaan 440. naar einde landbouwweg en rijden in r
Udenhout, ww 5012. Prachtige bos- en'
weidegezichten aan weerszijden van de
weg. In het centrum van Udenhout bij ww
2671 r-af r Berkel-Enschot, de nieuwe
- -forensenplaats van Tilburg, dit eveneens
‘jzer (ww) van de b„ ww 2210 Via het centrum van En.
n. Bij het verlaten schot kamt men weer op de rijksweg Til.
bur9's-Hertogenbosch, van waaruit men
de keus heeft terug te gaan naar Tilburg
(3 km) of een andere route te kiezen.
HET VRACHTNET
De resultaten die inzake luchtvracht wor-
den geboekt zijn meer dan bevredigend. Zij Nochtans blijven la
tonen enerzijds aan. dat er een enorm
vrachtpotentieel
al de mogelijkheden <L-
het goederenvervoer bi
beter worden begrepen
meer worden gebruikt.
Daarom heeft de Sabena negen jaar gele
den een luchtnet gesticht, dat uitsluitend
voorbehouden is voor het vervoer
-deren en dat, net zoals de passagi—
casten, regelmatig wordt geëxploiteerd.
Voortspruitend uit een onbeduidend
vrachtnet dat reeds in 1946 bestond en dat
nachtdiensten verzekerde naar Londen en
Amsterdam, strekt het huidige cargo-net
zich uit over 22.252 kilometer en bedient,
t vertrek uit Brussel twaalf Westeuro-
t3 steden, New York in de Verenigde
Staten en Leopoldstad en Johannesburg in
Afrika. De diensten worden onderhouden
met acht vliegtuigen: een Cargo-Boeing
707-320, een viermotorige Cargo DC-7, een
viermotorige Cargo DC-6 en vijf twee-
tnotorige C-47.
Het is wellicht interessant te noteren, dat
f 13,45
(Van 13 juli tot 1 aug. a.s) 3 TEZAMEN til ,50
itaat en anderzijds dat breiding van de iuchtvracht in de hand t„
die het vliegtuig voor werken. Dit hebben de IATA-maatschap-
r biedt, hoe langer hoe pijen best begrepen aangezien zij eenparig
pen en hoe langer hoe hebben beslistr om va *af j
belangrijke tariefverminderir x--
passen voor het vrachtvervoer „wcu u=
Noordatlantische Oceaan, één der voor-
van naamste sectoren van het wereldluchtver-
jiers- keer.
Bekijk de complete TOP-FORM collectie
1967 van alle kanten I Direct doen... stuur
een kaartje of kom even langs: u krijgt de
fraai geïllustreerde meubelcatalogus ge
heel gratis.
dat is g
t acpmmodati.
bijna allemaal
tafels bij het
1 economie-
etages.
De „Stockholms Toren”, die is gelegen
bij Kaknas in het natuurgebied van
Djurgarden, bestaat uit een vierkante
betonnen constructie, waarvan elke kant
een breedte heeft van 10 meter. De juiste
hoogte ervan is 139,2 meter en op de top
bevindt zich een stalen mast, die de hoog
te, gemeten vanaf het niveau van de in
gang, op een totaal brengt van 155 meter.
De toren Is in de rotsbodem verankerd
door middel van 72 voorgespannen stalen
balken, die zijn bevestigd in acht meter
diepe geboorde gaten.
aantal i
voorlicht
In deeelfde zaal zullen die bezoekers in een
glazen kast de bijen van nabij aan het
werk kunnen zien en deze zien uit- en hoogd door
aanvliegen. Voorts zullen in deze zaal al- vullen. De s
lerlei demonstraties te zien zijn, o.a. het
vlechten van strokorven - een handwerk
dat jammer genoeg weldra zal verdiwij
nen - kantklossen, spinnen en weven, hm.
draaien van potten en vazen, terwijl ook
werken kunnen worden bewonderd en
de gerede produkten van deze oude hand
werken kunnen worden aangekocht.
De Natuurwaaht afdeling Renkum,
een deel van de zaal omtoveren tot
prachtig stukje natuur waar iets zeer
zonders te zien zal zijn. Ook zal het leven
'_ij3n meerdere keren per dag in zwart
wit en kleurenfilms worden vertoond.
Toegang tot de markt is gratis, evenals
de toegang tot de filmzaal voor de bezoe-
kefs van de tentoonstelling. De toegangs-
tter- prijs tot de tentoonstelling bedraagt f 0,50
ziek voor volwassenen en 0,35 voor kinderen
tot 14 jaar.
De tentoonstelling zal geopend zijn op za
terdag 22 juli van 10.00 tot 12.30 uur en
van 13.30 tot 21.00 uur en op maandag 24
juli van 9.00 tot, 12.30 uur en van 13.30
tot 21.00 uur.
Mevrouw
B. zijn
komfort ges
houden niet
nen in hun r
n friss
V.XXX.X. Een
slaapje in 1
■”-as kan hun
„orden, en i
eitje bakken
primus willen
horen. Mevrouw
meneer B. zijn voor
weekendje kamperen
volmaakt ongeschikt.
sch^M.' v7d. TasÏA. ..Geen groter gemak
1 uit Tilburg), I. van eigen dak” zeggen
om, M. Leenheers, M. Z1J-
Het echtpaar
hoort tot een
slinkende mine
-. Ook in hün
(Moergestel), staan ieder jaa
a»h.berg, J. Ku- lieden hun
iez (Roosendaal), Kvain Gunsteren met tent ei
ineke, Y. Holthiuijsen, A. Ouwerling de-bossen-n
l. Pas, L. v. d. Reijt, G. Zuilekom groter, onve
- mdat het de m
waar en l
en eten, en x
ongemak
ste jaren
peerders ze
Wisten wij
denken dat
natuurvoi
;ch), A. Fokike-
(Vlijmen), M.
>n Hensbergien
(Gemonde), I.
Tgeste"
Beginnend op een hoogte van 85 meter öeg
bevinden zich vier balkons voor radio- eer
antennes, diagonaal geplaatst in verhou-
ding tot de toren. Tussen 118,9 en 129,4
meter liggen drie achtpuntige terrassen
voor bezoekers. De wijze waarop het
basisgebouw en de platforms zijn ge
plaatst in verhouding tot de eigenlijke
toren geeft leven en schoonheid aan het
geheel, doordat een voortdurend spel van
licht en schaduw ontstaat. Dit geldt ook
voor de „gouden” warmte-isolerende
vensters van de uitzlcht-platforms, die
hoewel zeer duidelijk doorzichtig vanaf
de buitenkant glinsteren als goud of ko
per. De oppervlakte .van de toren zelf is
beton-grijs, maar het geheel is verdeeld
in secties van verschillende hoogten, die weg en slaan aan
elk een aparte wijze van behandeling 1-af r Moergestel,
hebben ondergaan. Bovendien zijn er op Oisterwijk en pass
de toren hiér en daar reliëfs aangebracht
van teletechnische symbolen. In de en
treehal wordt de bezoeker geconfron
teerd met een belangrijk en uniek kunst,
werk. Het is een reliëf, dat zich uitstrekt
over twee wanden en dat in koper, nikkel
en emaille is vervaardigd door de beeld
houwer Walter Bengtsson. Het symboli
seert de communicatie tussen de men
sen onderling. Twee liften, geconstrueerd
door ASEA en voorzien van vele techni
sche nieuwtjes, vervoeren de bezoekers
bij 12 personen tegelijk binnen 30 secon
den naar het met glazen ramen omgeven
terras. Naar verluidt behoren deze liften
met hun snelheid van 5 meter per secon
de tot de snelste van Europa. Lang=
trappen kan de bezoeker vervolge...,
doorlopen naar het open terras boven of
naar het restaurant beneden. Dit restau-
ZONDAG 23
Tilburg
Kermis; 17.000 m2 kermisvreugde.
Harmonie, Stationsstraat 28: Dan
sen met „The Gogo's".
„De Postelse Hoef”, Dr. Deelen-
laan 10: Kermisbal.
Stadsschouwburg, 20.15 uur: Her
man Rinket’s Variété.
Haaren
Jeugdcircus „II Grigio".
Oirschot
15 tot 18 uur: Torenklimmen.
Oisterwijk
Openluchttheater, 15 uur: „Der Vo-
gelhandler”.
d. Reijt, G. Zuilekom
1), R. Janssen (Budel), D.
R. Verdick (Dongen), K.
(Breda), E. v. d. Linden
Schell eikens (Berlicum),
~=iht), H. Zadeks (Vugihit),
Blondeel (Aardenburg).
icois, A. v. d. Heu-
irs (Leende), A. Nie-
3n), j. Freij-
In 1965 vervoerden de Sabena-vliegtuigen
die in heel de wereld 63 steden aanvlie-
gen, dagelijks een hoeveelheid goederen, ste to
die overeenstemt met het laadvermogen hoge
van 13 grote vrachtwagens, zijnde circa den g
73.000 kg. Uii&lv
Het luchtvrachtvervoer, dat in tien jaar constn
meer dan verdubbelde, vertegenwoordigde beslag
in 1965 voor de Sabena 26°/» van haar en v
vervoerde ton/km. Voor genoemd boek- heef
jaar bedroegen de vrachtinkomsten var J~
maatschappij 14°/o der totale vervoer^...
komsten. In de loop van hetzelfde jaar wer
den op de luchthaven Brussel-Nationaal
24.913 ton goederen in of uit de Sabena-
vliegtuigen geladen.
Chemisch Reinigen
Korvelseweg 174 - Tel. 21697
„Voor het betere werk”
Wij halen en
bezorgen gratis
U belt wij komen
ZILVERZEGELS J
De „Stockholms Toren” heeft
ongeiveer 30 miljoen kronen gek
spronkeltfk was het de bedoeling, dat
de toren alleen en uitsluitend gebruikt zou
worden door de Zweedse PTT voor tele-
-municatie-doeleinden. De vroede va-
ucxcu van de Zweedse hoofdstad war
-rel van mening, dat men de tor
zou kunnen gebruiken als specia
attractie voor de Stockholmers en vo
de vele buitenlandse bezoekers van
stad.
Het luchtvrachtvervoer, dat een snellere
ontwikkeling kende dan het vervoer van
passagiers of post, biedt beslist nog zeer
grote uitbreidingsmogelijkheden.
De gespecialiseerde Sabena-diensten zijn
tot de conclusie gekomen, dat de totale
vracht-inkomsten in 1970, rekening hou
dend met een jaarlijkse verkeersstijging
van 15’/», ongeveer viermaal die van 1964
zullen bedragen.
Deze ontwikkeling vergt uiteraa
demisering van ‘de vloot vracl
gen, Daarom worden de tweemotorige ma-
chines van het type Douglas C-47, die 2”
thans het goederenvervoer op de meeste
Europese lijnen van het cargo-net verzeke-
ren, nu reeds vervangen door grotere
vrachttoestellen. Deze machines zorg
voor een snellere uitbating, tegen een
melijk lage kostprijs per kilometer,
verdere tariefverminderingen moet me
lijk maken, zonder echter de normale i
Labiliteit in het gedrang te brengen.
Verder zullen ook nog inspanningen moe
ten gedaan worden op het gebied van de
verkoop inzake luchtvracht, alsmede wat
betreft de informatie van de expediteurs,
die in 't algemeen conservatief tewerk
°n bijgevolg hun gewoonten slechts
ze zijn vederlicht, zij kunnen tegen aller- S
lel stootjes, ze geven een gezonde warmte, 5
en wat reinigen betreft zijn ze niet lastig. J
Kamperen is heus een pretje geworden.
Afgezien van de spinnen en de mieren Y
zou het echt wel iets zijn voor meneer
en mevrouw B. Misschien sluiten zij zich i
straks tóch aan bij de gelederen der zak- s
slapers en scheerlijntrekkers. Het zou 1
ons niet verwonderen. J
De tocht voert over verharde wegen en is
geheel bebakend met ANWE-wiegwijzers.
Voor beschrijving van dorpen en beziens- een zijweg inslaan om van dit aparte land-
waardigheden, landgoederen e.d. wordt schap te genieten. Landbouwweg blijven
verwezen naar het documentaire vouwblad volgen tot het einde, waar zij in zuidelijke
„Uw wegwijzer voor Midden-Brabant" uit-
gegeven door de Streek VVV Brabants
Centrum.
Voor wandelingen lar
men informaties in x
VVV’s: Oisterwijk; De Lind 57, Udenhout;
hotel Bos en Duin, Tilburg; Spoorlaan 440.
Afkortingen: kilometers: km; wegwijzer:
ww; paddestoel: ps; linksaf: 1-af; rechtsaf: weid
r-af; richting: r;-sprong:-spr. weg.
Vertrekpunt VW-Tilburg, Spoorlaan 440. forer
Hier volge men de.wegwijzer (ww) van de bii
ANWB richting Eindhoven. Bij het verlaten s‘Jho
van de stad r Eindhoven passeren we
Wilhelminakanaal en volgen een gedeelte
van de nieuwe Meierijbaan. Bij de ww r
Moergestel verlaten we de grote verkeers
weg en slaan aan het eind van de oprit
ww 5110. We rijden r
Oisterwijk en passeren aan onze rechter
hand de gerestaureerde Standaardmolen.
Bij de eerste 3 spr r aanhouden en dan bij
de 3e landweg links r Groot Speyck. De
weg gaat over in de mooie boslaan, de van
Tienhovenlaan, met aan weerszijden van
de weg de verschillende prachtige bosven
nen. Bij café rest. Groot Speyck r-af bordje
centrum volgen. Bij volgende 4 spr recht
door de Heisteeg in. Aan het eind van de
Heisteeg 1-af r centrum. Vanuit het cen
trum van Oisterwijk, De Lind, kiest men de i
richting 's-Hertogenbosch. Over de Spoor- I
laan bij ww 2621 rechtdoor de Heusdense-
baan volgen. Zeer mooie, maar erg boch
tige landweg. Bij kruispunt gevaarlijke
rijksweg Tilburg's-Hertogenbosch recht
van Europa. Langs oversteken. Steeds rechtdoor via ps 1793
bezoeker vervolgens en 1796 naar café rest. De Rustende Jager.
(ps 1797) Hier gaan we 1-af langs de bos
rand over de landbouwweg. Rechts houde I
De CO-OP organiseert in de vakantie
maanden een groots opgezette schilder- en
tekenwedstrijd, waaraan iedereen die niet
voor zijn beroep tekent of schildert kan
deelnemen. Het onderwerp is zo ruim mg-
gelijk gekozen: „Ons Nederland, uw Ne
derland". Bij de beoordeling door de des
kundige jury wordt niet in de eerste plaats
gelet op technische vaardigheid. Het gaat
vooral ook om de visie op het gegeven
onderwerp en om de manier, waarop die in
beeld is gebracht.
Aan de wedstrijd zijn 175 aantrekkelijke
prijzen verbonden, waaronder een geheel
verzorgde 14-daagse vliegreis naar Ameri
ka en Canada, een geheel verzorgde 14-
x„,„ xx-j. 3.«xx. daagse vliegreis naar Griekenland, een
koppeling te gaan schildercursus, en geheel verzorgde 8-
totale investering daagse vliegreizen naar Parijs en Wenen,
liljard gulden mee Uiterlijk op 2 oktober 1967 dienen de in
zendingen (foto's daarvan) door de jury te
zijn ontvangen.
pr nrnpypn npnn. maakt ujt de inzendingen een
pe automatische koppeling keuze voor een aantal tentoonstellingen,
omstandigheden dienst kan dje jn verschillende provinciesteden zul-
is al uitvoerig getest in len WOrden gehouden tussen 8 en 20 no-
barre klimatologische con- Vember a.s. Op deze exposities worden
aitles- per provincie 15 prijswinnaars aangewe-
De koppeling zal na in West-Duitsland te zen. In Rotterdam zal daarna (vermoede-
zijn beproefd ook nog in Italië en Frankrijk lijk begin december) een landelijke exposi-
aan tests worden onderworpen. Tijdens tie worden ingericht. De tien landelijke
prijswinnaars worden bij de opening van
deze tentoonstelling bekend gemaakt.
Wedstrijdformulieren zijn verkrijgbaar bij
CO-OP-winkels, bij tientallen VVV-kanto-
ren en bij het secretariaat van de CO-OP
schilder- en tekenwedstrijd, p/a „CO-OP
Nederland", Postbus 6008, Rotterdam.
Op zaterdag 22 en maandag 24 juli a.s. zal
Renkum weer in het teken van de bij staan
en zall het centrum van het dorp gonzen
van de duizenden bijen die tijdelijk hun r
kast of korf verplaatst zagen op het markt- zonders
terrein van het café Van den Born, Kerk- der bij er
straat te Renkum, waar op die data de 7e
Nationale Bijenmarkt annex tentoonstel
ling zullen worden gehouden. i
De rondgang van de plaatselijke muziek- I
korpsen door het dorp naar het marktt—
rein om 9.15 uur zal met hun marsmuziek
de dorpelingen in de goede stemming bren
gen. Vermeldenswaard is nog, dat de be
kende Heelsumse Boerenkapel het feest
op zaterdag 22 juli muzikaal zal opluiste
ren. Om 9.30 uur zal de Bijenmarkt en de
tentoonstelling weer door de voorzitter
der landelijke Bijenverenigingen, de heer
Mr. L. R. J. ridder van Rappard, met een
van zijn gekruide speeches wonden geo-
Op grond van de voor de bijen gunstige
weersgesteldheid der laatste maanden
aalJ’ meent het bestuur een flinke aa"'"'"’ ',s>ln
bijenvolken te mogen verwar
T11' grote attractie - vooral voor de kinderen -
t.w. gratis uitdeling van beschuiten met
honing, staat ook weer op het programma,
terwijl zij die honing mee naar huis willen
nemen volop terecht kunnen bij de dames
de honings tand op het terrein.
i i Born zal men
1 muLsuuu, nonnen bezichtigen, no-
het beoefenen der bijenteelt, terwijl
imkers het publiek uitvoerig
iten omtrent het gebruik hier-
Nieuwe, gemakkelijk te
leggen, plastic stenen
Vn'1 In Groot-Brittannië zijn kortgeleden revo-
f tutionaire bouwstenen van kunststof ont
wikkeld die ongeschoolde werkkrachten
eenvoudig; in elkaar sluiten. Een arbeider
kan 1000 van deze stenen per uur verwer
ken. Een jong echtpaar kan in ongeveer 10
dagen zijn eigen huis bouwen met de holle,
stijve stenen, die een hoop van het voor
bereidende werk in de bouw elimineren.
De „stenen" zijn licht, sluiten in elkaar
en muren die hiervan zijn opgetrokken
behoeven geen verdere behandeling of de
coratie. Omdat ze hol zijn kunnen ze elek
trische leidingen e.d. bevatten. Bovendien
bieden ze een hoge mate van geluids- en
warmte-isolaitie, die nog kan worden ver-
-r ze met ander materiaal op te
vuxrou. xxe stenen, die in drie maten wor
den vervaardigd, met een, twee of drie
cellen, kunnen worden doorgezaagd, vast- i
iwij- getimmerd of vastgeschroefd, geschilderd
het of uit elkaar worden genomen. In combi
natie met doorzichtige materialen zijn ze
ook geschikt voor kassen en voor afschei- J
dingen.
Aan het Instituut Scheevers te Tilburg
ichtvh?^SÏ' Secretaresse.^ A* B^jMs’ci Biehlen e’vm
lotorige ma- ?°^n' J' E>®in9a’ Eskens, M v Gooi,
Hamers, A. van Hamond, I. Harkema,
Leene, J. Nuijten, E. Prince, A. Raaij-
makers, C. Swaigemakers, A. Sweebe,
Olere van Diessen, M. Smulders, (allen uit ln-
>rgen burg). M. Wijne (Sas van Gent), G. Neelen
,n ta. (Roermond), L. Polspoel (Koewacht), M.
wat Rentmeester ('s-Heerenhoek), M. Sonne-
mans (Baarle-Nassau), P. Wehmeijer (En- telT3W11.
schot), I. Zwartelé (St.-Jansteen), M. Ab- van de honingstand op het ti
bink, J. Backx, M. Bax, E. Elzendoom, M. In de zaal van Van den
Allard, H. Ouwerling, M. Penn, J. Schel- allerlei materiaal kunnen bes
lekens, M. Tuithof, G. Verhuist, G. Vin- dj.g bij 1
centen, Th. Wesseling, M. van Westen- aal[
brugge, L. Buuron, M. Cruijsbergs, E. Da-
ver, A. de Graauiw, M. Sluis, H. Walraven, van
(allen uit Breda). E. v. d. Avoird, N. Goos-
J u J. J a.jx.xax.xx. sens, M. Jansen, M. Hendriks, H. Klant,
zijn meer dan bevredigend. Zij Nochtans blijven lage tarieven het meest (aMen uit Oosterhout). J. Dirkx en M. Vrind
zijds aan, dat er een enorm doeltreffend middel om de toekomstige uit- (beiden uit Etten), J. van Grinsven (Wa-
tieel bestaat en anderzijds dat breiding van de luchtvracht in de hand te geniberg), M. Klerx, J. Schuurkens (bei-
nkhedpn die» het viientinn vnnr -- den uit Dongen), A. Stroop, A. Plevier, M.
v. d. Vorst (Roosendaal). M. Theunisse
j„..__.x xx.™ (Bergen op Zoom), L. Wennekers, K.
ingen toe te Frankfort (Heerlen), M. Glaser (Ulvenhout)
oer boven de C. Huijsmans (Zevenbergen) J. Koevoets
(Rijen), S. Bax (Boxtel), T. Eijsbouts (So-
meren), M. van Gent, L. van Gurp, D.
v. d. Lee, L. van Mosselveld, A. Sikkens,
A. v. d. Velden, M. Vos, M. L. Wiesman
(allen uit Waalwijk), G. Paymans (Oister-
I wijk), M. van Oudlheusden en Th. Rom-
bouts (eveneens uit Waalwijk), I. Schrij
vers, J. Buij, D. Cooijmans, C. Donker
sloot, M. van Duin, M. Leemans, M. de
Leeuw, L. Leijs, N. Liesker, Marja Tielens,
Margriet Tielens, M. Valkenaars, J. van
Rijsingen (allen uit Eindhoven).
M. Huizinga (Valkenswaard)M. Jansen
(Helmond), I. Janssens, M. Willems (Roer-
mond), M. van Lierop (Asten), M. Thuring van een
(Valkenswaard), L. Weerts (Weert), K. tafel. I
Madlenier (Sittard), R. v. d. Loo (Oirschot).
A. Bernards, L. Bauman, E-. van Gaaien, gras
E. Heijne, C. Houtman, G. van Miert, K. won
van Rijen, J. Strang, T. Verstraeten, J. van
Dongen (Loon op Zand); M. van Dongen,
A. v. d. Leur, I. Gouverneur (Vught), F.
Hagnauer (Kaatsheuvel), M. Treffers
(Sprang-Cappélle), M. v. d. Ven (Vlijmen).
Asslstent-Secretaresse. S. Mohamed Joe-
noes, M. van Oorschot, M. v. d. Tas, A. >>Ge
Kaersenhout (aUen
Brussel, G. Kieboom, Lx. x.Ox
Mulders, (allen uit Den Bosch)
ma (Vught), I. Corman
Dragtsma (Helvoirt), F. van 1
(Drunen), T. van Houtum (G
Spijkers (Waalwijk), F. Mees f'
M. Gabriels, I. v. d. Heiligen,
baszewicz (Roosendaal), H. vr-
M. Henint
G. v. d. Pas,
(allen uit Breda),
Peters (Venlo), F
aal plaats kunnen krijgeii (K?TnC1J,t.)'
st raam. De keukens en de (Breda), R.B....
ie-raimten liggen op de Receptionis e A. Franc.
vel (Veghel), I. Lauwers (Leende),
mans, M. v. d. Velden (Eindhoven), J. Freij- "at“urY°F
in totaal ters (Bergen op Zoom), M. Mathiji, Plh. beeft. dat
.eling, dat V- Appel (Meenj^L ^HWaalre),_M. binhthpd r
11, M. Kortenbach f.
’Vindsant (Valkens-
ick (Tilburg).
B. be-
steeds
iderheid.
straat
x. jaar méér
eden hun autootje of flets te beladen
iet tent en toebehoren; de groep naar-
issen-naar-de-heide-trekkers wordt
verbiddelijk. Wil dit zeggen,
ie mensen niet meer interesseert
hoe zij in hun vrije tgd slapen
n dat het „buiten zijn” hun ieder
doet vergeten? De in de laat-
ti gegroeide hausse van kam-
zou ons dit haast doen geloven.
niet beter, dan zouden wij
de luie stoel voor de moderne
irser niets meer te betekenen
it de frigidaire hem koud laat,
weten beter-
si Als voor de bonkige strozak het soepele
i (Til- luchtbed niet in de plaats was gekomen,
(Hel- hadden wÜ immers velen met geen stok
xlde camping op gekregen; en wanneer de
handige vouwstoelen met schuimplastic
zittingen niet uitgevonden waren, wat
s. Y. de Brouwer, M. zouden de kampwachters het rustig
i^M^Verhoeven^J. V9I- hebben.
r. Neen, de intensivering van het
peerbestaan heeft niets te make
een plotselinge verwildering van d
selijke beschaving. Het is een ver
sel, dat nauw gepaard gaat aan c
gemakkelijking van het leven,
gelijk is geworden door de op
de plastics en de synthetica.
Maak een Willekeurige camping-koffer
open, en probeer er maar eens een ijzeren
bord of een ijzeren kroes in te vinden.
U zult vergeefs zoeken, want zelfs de
schalen, die van kristal lijken, zijn van
plastic. En bekijk dan die vrolijke place
mats eens. Waar is het traditionele, linnen
kampeerlaken? Deze kleurige borden
onderleggers zijn ervoor in de plaats
aar- gekomen; ze zijn gemaakt van dralon,
het en dus gemakkelijk wasbaar en kleur
echt.
Ook de dekens en
dralon voldoen
De Sabena werd gesticht in 1923 door offi
cieren uit de militaire luchtvaart van 1914-
1918, die erin geslaagd waren enkele on
dernemende zakenlui te overtuigen. Van
in het begin hechtte zij heel w<t belang aan
het vrachtvervoer. Haar bedrijvigheid had
gedurende de eerste maanden trouwens
bijna uitsluitend betrekking op
voer van post en postpakketten,
de normale vracht uitmaakte.
De jonge maatschappij kende f
scheiden debuut: 33 perse
350.000 fr. ontvangsten in de lo
eerste boekjaar, 1.789 passagie
„vracht".
Tot in 1940 kende zij slechts een langzame
en moeilijke vooruitgang omdat 't vlie.
gend materieel niet aangepast was aan het zich 1
lange-afstands-verkeer, wat uiteraard het met
eigenlijke domein van de luchtvaart is. In pese
1938 had de maatschappij een personeels
sterkte van 500 leden en haar toestellen
hadden toen 38.000 passagiers vervoerd,
alsmede 150 ton post, postpakketten en
goederen. De totale ontvangsten bedroe
gen 42.000.000 frank.
Net zoals bij de andere wereldmaatschap-
pijen werd bij de Sabena in 1946 een spec
taculaire sprong verwezenlijkt, nl. met het
invoeren van eerste viermotorige vlieg
tuigen. Van jaar tot jaar nam de vooruit
gang zienderogen toe om een hoogtepunt
te bereiken bij het opdagen van de straal-
toestellen.
Terwijl de Belgische luchtvaartmaatschap
pij in 1946 941.660 ton/km goederen trans
porteerde, zijnde 200% van het verkeer ge
boekt in het laatste normale exploitatiejaar
vóór de oorlog, zag zij dit cijfer in 1965 op
lopen tot 59.400.000 wat 55 maal meer is
dan in 1946.
Dit laatste cijfer komt beter tot zijn recht
wanneer men weet, dat het een transport
betekent van haast 27.000 ton goederen
naar de meest verscheiden hoeken van de
wereld; dit is genoeg om 1.780 spoorwa
gons te laden of een konvooi van 18 km.
Ie een zeer be- -
soneelsleden, goede
loop van haar diensi
iers en 16 ton