E CT
'18
auto wel
Over de Theems
Is
Greenwich
uw
naar
vakantie toe
aan
nlm^)©§È
VIS VANGEN IS MOEILIJKER
DAN U DENKT
voor
W.de Kuyer
WIT
Geen lagere prijs
aardgas
Moeders maken de
£ilmen,
Fotograferen
Uw geld
volledig terug!
beste „kinderfilms”
Herinneringen
Beroemden
Beruchten
aan
en
goede pootvis
O.V.B. zorgt
voor
BOUMANS
JLIK
VOORDEEL
de
van
Euromarkt
F3639
Vele accu’s
worden slecht
onderhouden
alle
van
V.C. Red Stars
zoekt nieuw bloed
Vlotte nieuwe
Ontwikkeling der
verdiende lonen
21,6%
automobilisten
Fa.
Vught maakt
gebruik fietspad
ónmogelijk
ziet onvoldoende
treinverbmdmg
deze treir
Pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
Pagina 6
I Knip
de'
SCHOUWBURGRING 10 - TILBURG
?e,
in
Fijngoedwasserij
DE PLEK VAN HET SCHAVOT
levert Uw
Overhemden
de orde van
PROEFBEDRIJF BEESD
4 5
bes
met een
ha te ko
NCKER
HAVENGEBIED
SNOEKBAARS
DEN IX
1. ru
i de
RMAAN
IN WEERWIL VAN NIEUWE AARDGASVONDSTEN
KARPER
spade
lanc
ANDERE INHEEMSE CYPRINIDEN
Ogentests wezen uit
sens
ertentie
NIEUWE VISSOORTEN
lad 1
zroeger
:en film
SNOEK
Wat te filmen
9,75
5,—
2,50
Eton,
regelt
BEDRIJFSVOERING
105
Nü 'n camera kopen
af, keurig verpakt in
bandje en cellofaanzak.
KORVELSEWEG 160
Tel. 23890 TILBURG.
Ameri-
slechts
van 20
F 1036
Na
ken
niet ver
de Thee
eender
MODERNE AUTO'S
ZEER VERZORGDE UITVOERING
van
5500
tring
einig
voor
is
«men we bij de
bouwwerk is
oudheden van oorspronkeli
storiehet her- het oog vall
irelen. Vanuit de
.Traitor’s Gate” -
TILBURG’S OUDSTE KATHOLIEKE
BEGRAFENISONDERNEMING
en
,er-
jete-
uit-
icht wordt
risserij, tot 9e,edel
jen. Gedu-
aardgas
de hand
iistributie
niet de
i de
9 de
niet
i en goede
leinere
de
Bij
aan
jenomen,
jefte i
proefbedrijf,
OUSE
jaretten
pakje
leen voederii
nodig is, ma.
gelen in de
voortdurend i._ -
ken-bodems. Met
Smidspad 70 Tel. 32696
SHOWROOM:
Min. Mutsaers
Telefoc
eg 104
iion t.W. één
serij en Beroepsbin-
in het Rijksinstituut
k, alsmede twee ver-
i de O.V.B. Van
„ROOM:
rsstr. 5 (Theresia)
ion 31232
een j
T aandrang
ssluit om op een
liddag boek
s een
.1 de m.
riode va
met ell
Bid be-‘-
iuidelijking overeenkomst
nder nader prijs te hand
Uit een en f
ook in 1970
voor de verbruikei
worden gewijzigd.
in Beesd kunnen worden georga-
nog slechts enkele mi-
Greenwich Pier, waar
van de „Cutty Sark”
een droogdok, en het
’.oyal Naval College,
paleis, in
Het Centr
deelt r
de uui
werkne
tussen
worden m de
het bui- kindt
dusverre
t PUjs
^Ga^^aa^V^ De grotere reserves aan aardgas die
geleverd De hierbij blijkens de laatste onderzoekingen in Gro-
jsformule komt neer nin^n aanwezig blijken te zijn, waarbor-
cent per m3 aardgas »en °°k na het verstrijken van de 20.
jaige contractperiode, de voorziening in
de stijgende aardgasbehoefte van de ge-
- meenten nog gedurende langere tijd zal
kunnen worden gecontinueerd.
larbij
t 25°/o aan wild-
irige vissen, zullen
zeer opnieuw wor-
van sportvissers;
ch laat aanzien, in
ietocht per
OET de
ie staat ----
voor van paspoort, rijbewijs etc.
joede makkelijkt de opsporing bij
juder Een -
srkende of ee
ti een
Het selectieprogramma voor de pooïkar-
waarmede 10 jaar geleden werd be
gonnen vindt gestadig voortgang. Zoals
bekend had het kruisingsprogramma enige
1-’“*-n het stadium bereikt, waarin
met het KODAK cassette-systeem
NET ZO GEMAKKELIJK ALS KIJKEN
Als Uw ervaring ni
deze bewering, dai
de grootte zal weten te bereiken van een
zuivere edelkarper.
Intussen kon in 1966 weer een nieuwe
worden gedaan, waarbij een bas-
lard werd verkregen met wiiH.
loed. Deze thans éénjarigs
de komende jaren weer
-*—met behulp v~
i. naar het zich
Beesd plaatsvinden.
Radio-grammofooncombinatie in
stijlvol meubel. Ingebouwde vol
automatische 10-platenwisselaar.
3 storingsvrije ontvangstbereiken
met FM.
Een combinatie uit de 500 gulden-
klasse nu bij U thuis voor slechts
f 298,inclusief invoerrechten,
vrachtkosten enz.
King Size siga-
:s 80 ct per pak-
tuks. F 1035
Het onderwerp en niet de camera
laten bewegen
De batterij
leclanché
gaat een eeuwigheid mee
natuurlijk uit.
aan bagage-
niet uit het
-t-“™t van
l verhoogd,
-rienlijk af
lichte stuk-
s zwaardere
vagen,
issen. De
gevaar
■"liter de
Visdag 7 juli 1967
De standaardovereenkomst, waarin de
leveringsvoorwaarden zijn vastgelegd,
voorziet in de mogelijkheid, dat telkens
na een periode van 5 jaar beide partijen
wederom met elkaar overleggen of de
mogelijkheid bestaat de prijs op een an.
dere manier te regelen. De eerste periode
eindigt 1970. Voor die tijd kan er, gezien
de gesloten overeenkomst, geen wijziging
in de aardgasprijs worden verwacht.
Uit het antwoord van de minister blijkt
echter, dat niet alleen de reeds gesloten
--st motief is om de aardgas-
„idhaven en niet te verlagen.
ander blijkt duidelijk, dat het
een vraag zal zijn of de prijs
srbruikers in gunstige zin zal
Jon Bridge berei-
idon”tot hier en
te oceaanst-
Links is dc
vroeger dagen
ir alom bekend
vervloekingen.
we het „Monu-
top. Deze zuil
te geven
l van Londen
top stelt de
Amerikaanse
lechts 80 ct per
20 stuks. Sig.
pa aan het Wil-
44. F 1037
Als U toch al van plan was een
radio-combinatie aan te schaffen,
maak dan gebruik van de moge
lijkheden die de Euromarkt U
biedt. Grijp Uw kans en trek pro
fijt van de lage prijzen in de Duitse
Bondsrepubliek.
automatische wasmachines vaak veel verwarmii
schnischer handelingen vereisen dan het dat^ het ai
nlmen.
Het vroeger zo ingewikkelde inleggen
van een film is nu teruggebracht tot het
simpele in de camera plaatsen van een
casette, een werkje dat binnen enkele
seconden met één hand kan worden ver
richt. Net zo eenvoudig dus als het dicht
slaan van een boek en het plaatsen daar--
van in een boekenkast.
In de bedrijfsvoering van de O.V.B.-kwe-
kerijen wordt de laatste jaren naar een
sterke rationalisatie gestreefd. Twee as- -
iming en pecten zijn de mechanisatie van de voe- ook nog te denken di
de bek- dering en de combinatie met eendencul- nische aangelegenhei
tuur in het kader van de bemesting.
:e vraag luidt in
nat opgroeiende en
‘s het filmen meer
ingen die nu tot een dage-
.iren behoren zullen namelijk
ien tijd zijn. Maar natuurlijk
/rouw des huizes niet de hele dag
lera achter haar kinderen
ze heeft ook wel v
iaarom kunnen we o_.
alles wat ’s avonds aan tafel
kleuren wordt verteld, in
zou moeten worden.
ring Binneni
»n voor het
anten op het
Lr worden
gen kan worden
een zeer slechte
wordt, we—
ikenswaard wort
iars die werd i
tieepjes van dez
leven. Over al d«
Van hier is het 1
nuten varen naar
vooral de masten
thans opgelegd in
indrukwekkende Royal Nava
-A-eyjk een koninklijk
Hen.
ivisserij, bij hengelaars beter bekend als de O.V.B.,
it kweken van pootvis. Betere en nieuwe soorten,
t programma, die de hengelaars meer sportief ge-
1 zelfs proeven genomen om na te gaan hoe de vis
den, omdat enkele honderdduizenden nieuwkomers
ite techniek en tactiek hebben. In vele wateren, waar
vaar steen en been geklaagd wordt door de hengelaars, zit
ird wordt bijvoorbeeld geklaagd, dat er op bepaalde vis
ie „„.d uitgezet te vangen is. Maar Ingewijde hengelprol
-deze visserij kennen, zouden op dit water onvergt
yvei deze activiteiten is bij de O.V.B. een verslag i
De Organisatie Verbeterir
heeft ambitieuze plannen
Er staan vele experiment)
noegen willen bieden. Er
het beste gevangt
in de hengelsport e
weinig gevangen r
volop vis. In Vall
vijvers geen snoekbaa
soren, die de fijne kn<
lijke visdagen bek -
gekomen.
jeruime tijd bestond bij de O.V.B.
aan een klein en geoutilleerd
rwaar langs experimentele
weg een oplossing kan worden gevonden
eren voor een aantal problemen, welke zich
h®t bij het viswaterbeheer’
“e richte pootvis voorziening v-.wxxxxroxx. x..
1965 bleek het mogelijk onder de ge
meente Beesd een aantal percelen weiland
“n totaaloppervlakte van bijna 25
ropen, die uit hoofde van het bo-
en de watervoorziening voor
s doel geschikt bleken. In 1966
1-nen met de aanleg van
die in het voor-
konden worden ge-
t. In 1967 zal nog een bedrijfsgebouw
worden opgericht, waarna nog ongeveer
de helft van het terrein resteert voor ver
dere bouw van proefvijvers in de komen
de jaren.
einddlichtheid te bereiken in
grootte van 2000 st. per m2.
De O.V.B. beschikt thans over een pro-
duktiecapaciteit van circa 1% miljoen -
pootsnoekjes van 4 5 cm per voorjaar, te dit twe
3Met behulp van de beschikbare kweek- De combii
>lemen, welke zich technieken kan deze capaciteit nog aan-
r en de daarop ge- zienlijk worden opgevoerd. Alvorens
Bning voordoen. In daartoe over te gaan zal echter eerst in
Beesd een onderzoek worden ingesteld
naar de kwalitatieve aspecten van dit
produkt, hetgeen enkele jaren in beslag
zal nemen. Intussen worden op de vis-
kwekerijen de mogelijkheden verkend
van de produktie van z.g.n. zomersnoek,
een produkt, dat in juli-augustus beschik
baar komt en een lengte van 15 20 cm
heeft.
inen is een
i bekwame
met een
de 165 km per uur
iedere zakenman de
zullen even
eens voor de vakantieganger en de privé-
reiziger een besparing van hun tijd be
tekenen.
deze
bs wa<
kleine kinderen doen is
dan waard. Dingen die i
lijks gebeuren behoren
eens verleden tijd zjjn.
kan de vr-
met de cam«
aanlopen,
doen en ds
zeggen, dat
in geuren en
feite gefilmd
In de jaren van haar bestaan heeft Vol
leybalclub Red Stars van zich doen spre
ken door de vele goede prestaties. In 1957
promoveerde zij naar de 2de klasse in
1958 naar de 1ste klasse en in 1959, 1960
en 1961 werd het kampioenschap behaald.
Op het ogenblik echter heeft de club een
ernstig tekort aan leden en het is hard
nodig dat vooral jongeren de gelederen
komen A/ersterken. Thans bedraagt het le
denaantal nog slechts twaalf, maar er zijn
jaren geweest dat met vijf teams aan de
competitie werd deelgenomen. Het be
stuur heeft een schrijven laten y*'-""
naar een aantal scholen (verschilicuuc
werden eerder getraind door leden van
Red Stars) maar tot nu toe ziet het er niet
naar uit dat er veel belangstelling is. Toch
zou het erg jammer zjjn als deze club
aan bloedarmoede ten onder zou gaan.
Vanaf vrijdagavond 18 augustus zijn er
weer wekelijkse trainingsavonden in de
sportzaal van Huize Nazareth. Geïnteres- --
seerden zijn daar welkom om eens kennis De snelheid van deze trein
te maken met deze sport. Nadere inlich- Milde aan het teamwerk van
tangen kan men eveneens krijgen bij de Britse ingenieurs. Zij rjjden
heer A. Mols, Goirkestraat 78A, de heer snelheid van over de 165 kn
P Mutsaers, Henri HudsonStraat 8, tel. en betekenen voor iedere zak
31791 en de heren v. d. Pas, Timorstraat ideale manier van vervoer en z
2, tel. 31012 en v. d. Ven, Jan Truyen- eens voor de vakantieganger ei
laan 6. In het district Tilburg nemen 26
teams aan de competitie deel.
it was dat 1167
één of beide ogen
jUi waarnemen
Bgverkeer te kunne
,,Oog en Bril”
ens, voor verder
r in aanmerking
~ndig laten bestu-
doen uitwt
!cht zal t.z.1
Velen hebben gehoopt, dat de prjjs van
het aardgas lager zou kunnen worden,
doordat is komen vast te staan, dat de
werkeljjke aardgasreserves bij Slochte-
ren zeer aanmerkelijk groter bljjken te
zijn dan bij eerdere officiële ramingen
werd aangenomen
zonder met het oog op de moge-
voor de vlieghengei-visserij
worden de kweekmogelijkheden nagegaan
van vissoorten als ruisvoom, winde en
ddels tot op de Vjs,jcwe|terjj m Oostelijk Flevoland
>iV t ln+ Selukte het in 1966 broed van de ruis-
**fiwi™^f voorn te winnen, waarvan thans enige
tienduizenden stuks voor verdere experi-
■onwAnf- menten worden opgekweekt. Het onder
zoek naar de mogelijkheden van winde en
meun zal in de komende jaren op het
proefbedrijf in Beesd worden voortgezet.
Een van de fraaiste toeristische fietspaden
van Nederland, het vijf kilome1"-
traject door de bossen aan cL
Man te Vught is verdwenen achter zware
rasterwerken. Het pad dat een onmisbare
schakel vormt in het net van toerist
fietspaden door Midden
jaar geleden grotendeels met
rijk en gemeente is aangele
beding dat de pade.
zijn en minstens twii
publiek zouden blijver
zonder overleg met c~
uitgebreide gemeente
getrokken. „Een flag-u
het recreatieve en toeristische patroon dat
we gezamenlijk in tien jaar tijd hebben
opgebouwd. Zelfs als het een louter ge
meentelijk pad was, zou ik het een heel
raar en dom besluit vinden.” Aldus de
WV-directie Brabants Centrum, b'
zet in Vught de klok kennelijk weer
terug.
De minister van Economische Zaken
heeft deze hoop de bodem ingeslagen. Er
zal geen verlaging van de aardgasprijs
verwacht mogen worden op bovenge
noemde gronden. Ter verdv1'**’1-”
heeft de bewindsman een en anc
toegelicht.
Na langdurige onderhandelingen is
overeenkomst bereikt, waarbg de
is vastgesteld van het aardgas, dat
de N.V. Nederlandse Gasunie a
meenten zal worden f--
overeengekomen prijs
op een prijs van 5% c
van 7980 kcal.
vuxm ligt het knelpunt. De I
une van gas voor ruimte-
heleinden is reeds zodanig,
Jgas sterk kan concurreren
met bijvoorbeeld kolen en olie. Men heeft
hier niet met een geïsoleerde markt te
maken, zodat een verlaging van de gas-
prijs dadeljjk zijn invloed zou d^en gelden
op de afzet van bijvoorbeeld kolen en olie,
als energiebronnen voor ruimteverwar-
mingsdoeleinden.
Daarbij komt, dat indien een zodanige
verlaging alleen zijn grond zou vinden in
de vergroting van de aardgasreserves,
de redelijkheid zou meebrengen, dat ook
voor de andere verbruikssectoren een
prijsverlaging zou worden doorgevoerd.
Dit zou een doorbreking inhouden van het
tot dusverre voor het aardgas gevoerde i
prijsbeleid. Dit beleid is er namelijk op I
gericht door het handhaven van een ze- I
ker evenwicht tussen de prijsniveaus van
- de verschillende energiedragers (gas, ko-
laar kinderen len, olie, electriciteit) een verstoring van
wat anders te de energiemarkt te voorkomen.
als vuistregel Voorts wil de minister er op wijzen, dat I
...j x-x-, aan deze prijsproblematiek O0k interna
tionale aspecten zijn verbonden. We hoe
ven hierbij slechts te denken aan de Ne
derlandse gasleveringen aan het buiten
land.
Het geheel overwegende is de bewinds
man van mening, dat de vergroting van
de aardgasreserves geen aanleiding
geeft wijzigingen te brengen in de prijzen
en dat dit derhalve evenmin het geval is
met betrekking tot de Gasunie en de ge
meenten overeengekomen prijsregeling.
De prijs van het aardgas wordt dus niet
vastgesteld aan de hand van voorraaxl,
produktie en distributiekosten, doch me
de in verhouding met de prijs van andere
energiedragers, om een verstoring van
de markt te voorkomen.
Londen is één van de meest fascinerende
steden ter wereld en dat wellicht het
meest gezien vanaf de Theems. Het uit
stapje per boot naar Greenwich, stroom.
afwaarts over een gedeelte van de rivier lingsgate vismarkt. In
dat steeds druk wordt bevaren door waren de visdragers daat
vrachtschepen, is boeiend van begin tot
einde. Ondanks de veranderingen, die het
verstrijken van de eeuwen en de verwoes
tingen van de afgelopen oorlog hebben
veroorzaakt, treft men voortdurend her
inneringen aan de geschiedenis.
Bfl het vertrek van Westminster Bridge
(de bekendste startplaats voor boottoch
ten) zien we Big Ben boven de Parle
mentsgebouwen verrijzen. Aan onze rech
terkant (zuidelijke oever) staat de in
drukwekkende County Hall, zetel van de
London County Council, het zenuwcen
trum van de Londense gemeenschap.
Links de torentjes van New Scotland
Yard, het hoofdkwartier van de Afdeling
Misdaad-opsporing van de politie, de af
deling die door Edgar Wallace en een
groot aantal andere schrijvers zo bekend
is geworden in detectiveverhalen. -
Terwijl we de Charing Cross spoorbrug bru|
achter ons laten zien wé onmiddelljjk op den
de zuidelijke oever de Royal Festival schs.
Hall-schouwburg en concertzaal ge- pen en slui
bouwd in 1951 ter gelegenheid van het M beslag.
..Festival of Britain”. Iets verderop
verrijst het machtige gebouw van de
Shell, één van de eerste wolkenkrabbers
van Londen. Aan de overkant verheft
zich „Cleopatra’s Naald”, J- --
23 m. hoge granieten mononei, uxc „»x-
licht meer dan 3500 jaar oud is. De zuil
werd begin vorige eeuw door de Khedive
van Egypte aan Engeland geschonken,
maar pas in 1878 het land binnenge
bracht. Achter „Cleopatra’s Needle”
verheft zich het Shell-Mex House en iets
verder de achterzijde van het Savoy
Hotel, dat steeds velen uit de Gemene-
bestlanden en uit de toneelwereld onder
zijn gasten telt.
Als we onder de sierlijke Waterloo
Bridge doorvaren, zien we aan de linker
oever vier schepen. Het eerste is Scott’s
„Discovery”, thana opleidingsschip voor
de admiraliteit; vervolgens de „Welling^
ton”, vroeger van de Royal New Zeeland
Navy en nu eigendom van de „Ho
nourable Company of Master Marines”.
De andere twee zijn de „Chrysan
themum” en de „President”, beide van
de Royal Naval Reserve. Achter
schepen is Somerset House, waar vele
Engelandbezoekers hun familiegeschie
denis trachten uit te pluizen.
systeem wordt niet gevoederd, ter-
Zuiden w>j* tijdens de teelt ook geen bijzondere
id”, be- hygiënische -- -I'“
zijn bereikbar
c te j®s van 4 a 5 cm, bedraagt 2 per xxxx..
b) De planktonvoedervijvers, waarin <3e
dichtheid zodanig is gekozen, dat wel
moet worden gevoederd met levend zoö
plankton, doch geen extra hygiënische
maatregelen nodig zijn. Hierbij kan een
einddlichtheid worden bereikt tussen 30 en
60 st. per m2.
c) Het bekkensysteem, waarbij de snoek
jes in betonnen bekkens worden ge
kweekt in zodanige dichtheid, dat niet al
leen voedering met levend zoöplankton
nodig is, maar ook hygiënische maatre
gelen in de vorm van doorstromir-
voortdurend schoonhouden van ^o.-
3t dit systeem valt een
De getoonde voederinstallatie bestaat uit
een aanhanger met een blower, waarmede
het voeder op de voederplaatsen kan wor
den geblazen. Om dit systeem te kunnen
toepassen, moest in de afgelopen jaren
eerst worden nagegaan hoe ver het aan
tal voederplaatsen per vijver kon worden
gereduceerd. Inplaats van de gebruike
lijke vorm van één voederplaats per l._
bleek het onder bepaalde voorwaarden
mogelijk dit aantal terug te brengen tot
3 voederplaatsen per 10 ha, zonder dat
de efficiency van de voedering terugliep.
De thans, ontwikkelde installatie heeft
een capaciteit van 4 ton en k*“ -
dergang over de vijvers met één man x„
twee uur tijds volbrengen. Voorheen kost-
*- t vee man gedurende twee dagen, neer
xzc combinatie van visteelt en eendencul- ken
tuur moet nog geheel als experimenteel
worden aangemerkt. De experii
worden uitgevoerd met een combmo.
van eendenkwekers uit Harderwijk. I
.den worden met kunstvoedens gevoerd
verblijven 5 weken op de vijvers,
waarna ze voor de slacht worden afge
voerd. Doelstelling van deze experimen
ten is na te gaan of een gecombineerde
cultuur kan worden ontwikkeld.
xxuxxxxvu wvxuwx geCOTxvxxiuvcxXX.
Bij het huishoudelijk gebruik van aard
gas zijn twee vormen te onderscheiden.
Ten eerste het traditionele verbruik, zo
als voor koken en heetwaterbereiding
ten tweede het verbruik voor ruimtevr
warming.
Bij de tweede vorm
prijzen bij afnam
-
aardg-
Van onze roofvissen blijkt de snoekbaars
een, in zijn jeugdstadia, zeer gevoelige
en kwetsbare vissoort te zijn. De produk-
xdriif wrwrton «on tie van pootsnoekbaars eist dan ook zeer
„“leden werd begonnen, is nog in gang,
larbij gesteld kan worden dat de win
ning van op kunstnesten afgezette, be
vruchte eieren geen grote moeilijkheden
meer heeft. Het is vooral de daarop
volgende ontwikkeling, welke ons voor
een aantal problemen stelt, die in de ko
mende jaren om verdere oplossing vra
gen.
De n
1TOTEND tent-
ireed, blauw
ije 3,95. Wind.
vanaf 2,25 per
'aaykens, Noord-
De meeste „kinderfilms” die worden ge- aui
maakt, ontstaan doordat een jonge tec
vader, al dan niet onder aandrang van filr
s huizes, besi
of z
TUINSTR 65 - TEL. 23542 - 25783 - 33387 I
B G.G EN 'SNACHTS: TELEFOON 33286 I
ROUWKAMERS Centrum. Tuinstraar65 'tZand: Pr, Ahausstraat 2
tfaal Bureau voor de Statistiek
mede dat de gemiddelde verdien-
urlonen van volwassen mannelijke
lemers (arbeiders en employés)
i oktober 1966 en april 1967 geste
gen zijn met rond 4%«/0. Voor de hand
arbeiders afzonderlijk bedroeg de stij
ging circa 4»/0. Dit loononderzoek heeft
betrekking op werknemers in nijver
heid, handel, vervoer- en bank- en ver
zekeringsbedrijf.
De stijging der verdiende lonen tussen
oktober 1966 en april 1967 is aanzienlijk
geringer dan die over dezelfde periode
in voorgaande jaren. Tussen oktober ’64
en april 1965 liepen de verdiende lonen
x 7®/o op; tussen oktober 1965 en april
»den van overwintering van
je snoekbaars op de kweke-
van het kweken van twee-
ige snoekbaars warden thans ver-
Als we de Surrey Docks achter ons ge-
laten hebben varen we langs dé Royal
stomers Victualling Yards, waar koningin Eliza,
de Bil- beth I Sir Francis Drake tot ridder sloeg
en waar enkele van de schepen die de
Armada versloegen zijn gebouwd. Ook
werden hier de schepen van kapitein
Cook, de „Discovery” en de Resolution”
uitgerust.
Op dezelfde oever ontwaren we dan tus- schrijven de
sen de bomen de gebouwen van de Middle schip dat^oo
Temple, de traditionele zetel van de
leden van de balie; daarachter verheffen
zich de kantoren van enkele grote dag
bladen (niet alle zijn gevestigd in Fleet
Street). Als we Blackfriars Bridge nade
ren valt het oog direct op het massieve,
in een cirkelboog gebouwde Unilever
House, hoofdkwartier van vele Unilever-
ondernemingen, w.o. Lever Brothers,
groot geworden door zeephandel en de
produktie van grondstoffen van zeep op
hun plantages in west- en midden-Afrika
Dan zijn we qp de grens van het Lon
dense havengebied. Tussen de kleurloze
gebouwen op de noordelijke oever staat
een opvallend modem bouwwerk, n.l, het
Mermaid theater. Geopend in 1958 was
het sinds 300 jaar het eerste theater bin
nen de „City” van Londen. Op de achter
grond domineert de koepel van St.-Paul’s
kathedraal, voor de oorlog nog het
hoogste gebouw van Londen.
Varen we onder nog twee bruggen door,
dan zien we rechts. Bankside, een opeen
hoping van saaie gebouwen; dit was in
Shakespeare’s dagen een levendige buurt,
centrum van toneel en vermaak. En hier
stond het toenmalige vermaarde „Globe
Theatre” van de onsterfelijke dichter.
Verderop prijkt de spits van Southwark
Cathedral, de kerk die, evenals de pa
rochiekerk van St.-Mary Overy, vele
herinneringen oproept aan toneelschrij
vers uit de Elizabethaanse tijd; som
migen van hen liggen er begraven.
■ierzoek naar de
xstgenoemde per-
dat de accu in
automobilist (of
slecht onderhou-
alijk kon worden vast
veel accu’s een tekort
water vertoonden. Op-
-it. dat accu’s, gemon-
M.elen met een katalo-
minder dan 6000,—
jmeen veel beter onder-
dan de batterijen in duur-
dient men het kentekenbewijs niet te
vergeten, ook de groene kaart mag niet
ontbreken. Noteer in uw agenda de in
houd van uw portefeuille, ook nummer»
--rijbewijs etc Djt verge-
„..t de opsporing bij vermissing.
reis, en kredietbrief van de ANWB
„x een Carnet d’Assistance van de KNAC. i
kan veel kosten besparen als de wagen
onverhoopt toch de geest geeft en gere-
patrieerd moet worden of misschien
i onderdelen nagezonden moeten worden.
Ook een ziek geworden bestuurder kan
het gezin voor problemen plaatsen als er
i niemand verder in staat is de auto te
besturen. Beide documenten bieden af
doende hulp, zelfs als men door omstan
digheden zonder geld komt te zitten.
Werk er aan mee dat de vakantie een
feest BLIJFT! En bedenk: wie goed
per- voorbereid op vakantie gaat, komt vei-
il bfj lig thuis!
wascombinatie
e. Bosscheweg
ttr. F 033
De gedurende de maand juni door de
Stichting „Oog en Bril” in het Motel
Bunnik gehouden drive-in ogentests heb- verk
ben uitgewezen, dat 21,6°/o van alle au
tomobilisten een onvoldoend gezichtsver
mogen heeft. In totaal lieten 5491 auto,
mobilisten hun ogen testen op: diepte-
zicht, zijdelings gezichtsveld, gezichts-
scherpte en kleuronderscheidingsver-
mogen.
Het resultaat was dat 1167 personen
(21,®»/o) met één of beide ogen niet vol
doende konden waarnemen om veilig
aan het wegverkeer te kunnen deelnemen zien za*
De Stichting „Oog en Bril” zal de ver- P61-’ °°K
kregen gegevens, voor verder gebruik nlseera
door daarvoor in aanmerking komende
instanties, grondig laten, bestuderen en
tot in details doen uitwerken. Dit uit
voerige overzicht zal t.z.t. ook aan alle
voorlichtingsmedia worden verstrekt.
een Filmen is iets heel anders dan fotogra-
Im. feren. De meeste mensen realiseren zich
dat en redeneren terecht dat filmen er is
om beweging weer te geven. Hoewel wij
dat standpunt delen laten we er graag een
kleine waarschuwing bij horen.
Niet de camera, maar het onderwerp
moet bewegen. Houd de camera bjj het
filmen zo stil mogelijk. Het resultaat zal
urven zijn dat elke film een genoegen is om
half- naar te kfjken.
1 DAG EN NACHT
BEREIKBAAR
Voor een geslaagde vakantietwuu
auto, vooral naar het buitenland e
het bijzonder bij bergtochten, MOF’
auto TECHNISCH in een goede
verkeren. In het bijzonder geldt dit
□e toestand van de banden, een goed
stuurinrichting, een voetrem zonde
gebreken, maar ook een goed werl
handrem; schokbrekers die in
goede staat verkeren en bij waterge-
koelde motoren soepele waterslangen.
Aanwijzingen dat er iets met de remmen
niet in orde is kan men o.m. afleiden
aan de noodzaak om regelmatig rem.
vloeistof te moeten bijvullen, het te diep
moeten doortrappen van het rempedaal,
het scheeftrekken van de auto bij rem.
men, of het te ver moeten uit- of aan
trekken van de handrem.
Ook al is de auto in een goede staat,
men kan niet ongestraft onbeperkt p»1--
sonen en goederen meenemen. Vooral bf,
de kleinere auto’s treedt een beperking
op door da maximale belasting van de
banden. Bij sommige auto’s mag slechts
350 kg aan personen en lading worden
meegenomen, inclusief bestuurder.
Gaat men uit van vier personen A 75 kg
(dikwijls komt men daaraan tekort) dan
kan nog slechts 50 kg bagage worden
meegenomen. Ook de draagveren kunnen
beperkt worden belast.Als deze veren
door langdurig gebruik al enigermate
zijn doorgezakt of door overbelading
doorzakken, kan een overmatige slijtage
aan banden en wiellagers het gevolg
zijn. De koplampen zijn dan dikwijls
meteen verblindend geworden, terwijl bij
gebruike- een groot aantal auto’s de rijkwaliteiten
its per ha dusdanig teruglopen, dat met recht van
x-een gevaar op de weg kan worden ge
sproken.
Een dakimperiaal kan
komst bieden bij gebrek
ruimte. Men dient echter-
kan één voe- oog te verliezen dat het zwaartepunt
et één man in de auto aanmerkelijk wordt verho<
waardoor de stabiliteit aanzienlijk
imt. Breng daarom alleen 1’-’-*
i aan op het imperiaal, de
stukken liefst op de vloer van de wa
rimenten zo mogelijk precies tussen de as
mbinatie rij stabiliteit komt eveneens in
De als men een te groot gewicht achter de
,erd achteras, dus in een grote autokoffer
erSi aanbrengt. Vooral in de bochten zal de
auto zich dan moeilijk laten besturen,
hetgeen weer tot ongevallen aanleiding
kan geven.
Auto-onderdelen zijn niet overal ver
krijgbaar en we denken dan in het bij
zonder aan een stroomverdelerkap, con
tactpunten, bougies, een ventilatorriem,
zekeringen, lampjes, maar ook een re.
serve binnenband.
Vooral bij een reis naar de Oosteuropese
landen kan een binnenband uitkomst bie
den, ook als men tubeless-banden heeft,
want men is in die landen vrijwel niet -r— -
in staat eeii tubeless-band te repareren, met 7»/o op; tussen oktober 1965
Naast het paspoort of de toeristenkaart 1966 bedroeg de stijging 6%’/o.
De vorig jaar uit Hongarije geïmporteer
de graskarpers zijn op onze viskweke-
rijen redelijk gegroeid. Ze hebben in het
tweede jaar van hun leven een gemiddeld
us m' gewicht van ongeveer 300 gr. bereikt, met
Se^X^jn^echter nog hoog ge-
7AI mt laar weest' nl’ on9eveer 6()<,/l,’ hetgeen behalve de vrouw des UCB1U1L ulu
cnnrtvissers aan het transPort- met name wordt toege- zonnige zaterdag, of zondagmiddag b
zien zal dan de^ jaarlijkse dag voor de De 350 waarover de O.V.B.
thans beschikt, worden alle doorge
kweekt, zodat ze het uitgangsmaterias
voor toekomstige voortplantingen kunnen
vormen.
Gedurende J’ ‘-“I“ -- J-
vegetatie in de vijver-
tend worden gevolgd. Om na te gaan of
in de klimatologische situatie van ons
land van pasgeboren broed kan worJ~-
uitgegaan, wordt getracht dit in h
tenland te kopen, hetgeen tot dl
nog niet is gelukt.
Ook op de geïmporteerde meervallen
werden in het eerste jaar nogal stuksver-
--- oliezen geleden, als gevolg van overeen-
>che maatregelen nodig zijn. De komstige oorzaken als bij de graskarper,
ire einddichtheid, d.w.z. in snoek- De O.V.B. beschikt thans over een
4 a 5 cm, bedraagt 2 per m2, van ruim 100 tweezomerige meer.x.™
van ruim 100 gr. gewicht, alsmede over
een kleine groep éénjarige meervallen.
Verwacht mag worden, dat in 1968 of
uiterlijk in 1969 een begin kan worden
gemaakt met hengelproeven, zowel op
graskarper als op meerval.
Als de Tower Bridge achter ons ligt zien
de ongeveer we links en rechts kranen en bokken; de
loliet, die wel- rivier is nu een drukke waterweg, be-
- - varen door een aanhoudende stroom
zwaargeladen schuiten. Langs de kaden
liggen schepen uit vreemde landen, vele
zgn „stamgasten”, waarover onze boot-
gids spreekt als over oude vrienden.
We varen nu langs de wijken Wapping en
i Limehouse op de zuidelijke oever, die
vaak tot achtergrond dienen van de mis-,
daad in detèctiveverhalen. In werkelijk
heid zijn ze lang zo slecht niet als in de
boeken wordt afgeschilderd. We pas. Reeds ge
seren Wapping Old Stairs, waar de be- de behoe
ruchte rechter Jeffreys werd gegrepen -
toen hfj, vermomd als matroos, naar Hol.
land trachtte te ontkomen. Dan nader»"
we Middleton Wharf, de plek van
schavot, waar menige zeerover, o.a. de
beruchte kapitein Kidd, werd opge
hangen.
Na een scherpe bocht in de rivier komen
r de we in een gebied bekend als Limehouse na KOpen
vele Reach, met de uitgebreide Surrey Com- ^£7
mercial Docks aan de zuidkant en, iets
verder stroomafwaarts, de Millwall
schrijven de afmetingen van het grootste
„chip dat ooit zo ver de rivier is opge
komen, de „Great Eastern”, die hier
werd gebouwd. Het schip had een lengte
van ongeveer 230 m. en mat 19.000 ton.
Het was bestemd voor de route naar
Australië, maar werd uiteindelijk ingezet
op de Atlantische route en werd o.a. ge
bruikt bij het leggen van de transatlan
tische kabels in de jaren 1865-1873.
Met de bouw van dit bedi
aantal, geheel nieuwe mc„
opend om het werk, dat vfcx.xx
ter verbetering van de binnenvi-Jr
verdere ontwikkeling te brengen. Ges
rende de eerste tien jaren van het besté
van de O.V.B. heeft de klemtoon gelegen
bij het creëren van de middelen om poot
vis te produceren. Toen deze middelen er
waren, kon meer en meer de nadruk wor
den gelegd op de kwalitatieve aspecten
van de pootvis, d.w.z. op de vraag, aan „oliiVx,_x
welke eisen de pootvis moet voldoen om Y® ™°9eu]Knec
(a) in het viswater een zo groot mogelijk de
resultaat af te werpen en (b) zo veel mo- ”1’
gelijk tegemoet te komen aan de wensen,
die bij de sportvissers leven. Aan de hand
van de op dit punt te verzamelen kennis
kan dan in een volgende phase van de
ontwikkeling de vraag aan de orde wor-
den gesteld of een verdere opvoering van et
de pootvisproduktie nodig is, en zo ja op P®*;
welke wijze deze moet worden gereali-
jaren geleden het stadium bereikt, waarin
Chter Zhare o a' °P het gebied van de vangb^arheid in^Jr^i échter m bMven
s aangelegd - onder ]er voortgang zal kunnen vinden.
den openbaar zouden In verbarld kan nog worden opgemerkt, w
twintig jaar voor het d de kennis waaraan behoefte bestaat, *aP
iven opengesteld - is dus niet aUeen visteeitkundige aspecten ‘aa™
stand, de wisselwerking tussen vis en
sportvisser, en derg. Gezien het alge-
i meen karakter van deze kennis besloot
Men ket besJuur va" de V;B’ destijds (1961) In het bijz(
weer dan ook voor het te vestl9en proefbedrijf U1kheden
te streven naar een nauwe samenwerking _.L_j j.
met de diensten van de Directie van de
Visserijen van het Ministerie van Land
bouw en Visserij. Deze is inmiddels
stand gekomen in een door de O.V
gestelde /werkgroep, welke is bek
de programmering van het proef
Hierin hebben zitting twee vertegenwc
digers van de Directie Visserijen, t.w. i
van de afd. Sportvisserij en Beroer»}
nenvisserij en één van het Rijksinom.
voor Visserij onderzoek, alsmede tw-
tegenwoordigers van üe w.V.o.
O.V.B.-zijde is hieraan nog een secretaris
legevoegd.
..'-■t programma voor 1967 is nog sterk
verkennend van aard. Er wordt met een
vrij groot aantal vissoorten gewerkt,
waarbij snoek een belangrijke plaats in
neemt. Ook staan enige oriënterende
perimenten op het programma voor
mesten van aal. Wegens het ontbreken
van de nodige accommodatie zal dit jaar
waarschijnlijk nog niet met sportvisst
worden gwerkt. Hopelijk
gaan maken,
vader op zo’n moment al
„evoelens te wapen roept,
dat de film die hij heeft
Inzien toch bijzonder
i buurman lijkt, zodat
lts in zeer enkele ge-
resultaten bereikt wor-
Het antwoord op i
- is veelal dat de heer feite „alles”. Alles
oldoende inzicht heeft kleine kinderen doe
f van het spel van zijn
te voren in grote lijnen
illen hoe hup spel zal
lopen en waar hjj voor het maken van
originele film op moet letten.
t dat bèticft verkeren moeders in een
---isitle, zij hebben de ge-
dag, onder het wer-
oeiende kinderen gade
alleen daarom al in
van veel
irdigen dan
Voor de produktie van pootsnoek be
schikt de O.V.B. thans over drie kweek-
technieken, t.w.:
a) Het innundatiesysteem, waarbij de
jonge snoek opgroeit in met het natuur
lijk paaimilieu overeenkomende vijvers,
1'1* getypeerd door een grasmat en een gerin-
uitgaan „Wij brengen het Noorden en het
hillende dichter bij het hart van Engelanc
weren de Britse Spoorwegen en zij z
gerechtigd een dergelijke uitspraak
doen. Nieuwe met grote snelheid uit
gevoerde elektrische treinen verbin
den nu Londen, Manchester, Wolver
hampton en Stoke on Trent, en comple
teren hiermede het bestaande Londense
Midland elektrificatieproject.
van _w„
Hoewel zo’n
zijn creatieve ge
)z9e; blijkt toch vaak
riaal gemaakt bij nader i
veel op die van zijn
In feite maar slecht
e die tijd zal hun invloed op de vallen originele
in de vijver uiteraard nauwlet- den.
De oorzaak hiervan is
des huizes niet volde
ie ontwikkeling
«„■deren om van te
te kunnen voorspel!-.,
verlopen en waar hij v
pen originele film op i
Wat dat betreft ver'-
veel gunstiger posi
legenheid om elke d~
n groep ken door, hun opgroe.
irvallen te slaan en zouden alleen
staat zijn om kinderfilms
grotere originaliteit te vervaar
de heer des huizes dat kan.
Toch is het zo dat er in feite maar wei
nig moeders zjjn die de durf hebben
filmcamera in handen te nemen.
mers, zo redeneren de meeste moeders,
filmen is toch veel te technisch voor
vrouwen. Gelukkig is dit een argument
dat sinds de komst van de moderne
filmcamera’s al zjjn kracht verloren
heeft en geen enkele vrouw behoeft dan
“ok nog te denken dat filmen een tech-
aangelegenheid is. We dur—
zelfs te zeggen dat de bediening van t
niet klopt met
4<an krijgt U
EKJES 25 ser-
Keukenbaddoe-
3 prijs 2,75 per
stuks voor 3,90.
150 x 90 van
R. Naaykens,
ng 19.
'BEGRAFENISSEN
FST.DIONYSIUS
Fv/h ROOMS LEVEN
Tijdens de drive-in tests in Bunnik wer
den door het technisch personeel
Acifit in de maand juni bijna 5
accu’s gecontroleerd. Bij deze keut
werd vastgesteld dat er maar wei
uitgesproken slechte batterijen
kwamen, namelijk slechts 221, dus nog
geen 5»/«. Daartegenover stonden iets
meer dan 30°/» goede en 65«/0 middel
matige accu’s.
Bij een nauwkeurig onde
gebreken van dit laatst
centage bleek duidelijk
het algemeen door de
zfln garage) bijzonder
den wordt. Duidelijk
gesteld dat zeer
aan gedistilleerd
vallend was het feit, dat acc
teerd in automobielen met
guswaarde van
over het algem
houden waren da
dere wagens.
■older u<
1 veel t
ie battei
de historische Londc
we de „Pool of Lond
■’■srder kunnen grote
xx.eems opstomen. I
-*■- vlsn
co „e visdrager o „„o.
door hun kemachtige
Daar boven uit ontwaren
ment” met zijn vergulde
werd opgericht om de plek aan
waar in 1666 de Grote Brand
is uitgebroken; de vergulde t
vlammen voor.
Verder stroomafwaarts kome
Tower van Londen. Dit b„
waarschijnlijk van alle c"^
Londen het rijkst aan historie;
bergt o.a. de kroonjuwelen. Vr
boot kunnen we de „Traitor’s vrace
waarnemen, waar ontelbare beroemde
en beruchte personen w.o. spionnen en
verraders uit de eerste en tweede
wereldoorlog doorheen zjjn gegaan.
Even voorbij de Tower bereiken we de
ietwat grillig gedecoreerde Tower
Bridge. De twee middendelen van de j
brug, die elk 1100 ton wegen, kunnen wor-
opgehaald voor de doorgang vah
schepen; de hele handeling van het ope-
-„lujteb neemt slechts drie minuten
|rancis