E CT '18 auto wel Over de Theems Is Greenwich uw naar vakantie toe aan nlm^)©§È VIS VANGEN IS MOEILIJKER DAN U DENKT voor W.de Kuyer WIT Geen lagere prijs aardgas Moeders maken de £ilmen, Fotograferen Uw geld volledig terug! beste „kinderfilms” Herinneringen Beroemden Beruchten aan en goede pootvis O.V.B. zorgt voor BOUMANS JLIK VOORDEEL de van Euromarkt F3639 Vele accu’s worden slecht onderhouden alle van V.C. Red Stars zoekt nieuw bloed Vlotte nieuwe Ontwikkeling der verdiende lonen 21,6% automobilisten Fa. Vught maakt gebruik fietspad ónmogelijk ziet onvoldoende treinverbmdmg deze treir Pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER Pagina 6 I Knip de' SCHOUWBURGRING 10 - TILBURG ?e, in Fijngoedwasserij DE PLEK VAN HET SCHAVOT levert Uw Overhemden de orde van PROEFBEDRIJF BEESD 4 5 bes met een ha te ko NCKER HAVENGEBIED SNOEKBAARS DEN IX 1. ru i de RMAAN IN WEERWIL VAN NIEUWE AARDGASVONDSTEN KARPER spade lanc ANDERE INHEEMSE CYPRINIDEN Ogentests wezen uit sens ertentie NIEUWE VISSOORTEN lad 1 zroeger :en film SNOEK Wat te filmen 9,75 5,— 2,50 Eton, regelt BEDRIJFSVOERING 105 Nü 'n camera kopen af, keurig verpakt in bandje en cellofaanzak. KORVELSEWEG 160 Tel. 23890 TILBURG. Ameri- slechts van 20 F 1036 Na ken niet ver de Thee eender MODERNE AUTO'S ZEER VERZORGDE UITVOERING van 5500 tring einig voor is «men we bij de bouwwerk is oudheden van oorspronkeli storiehet her- het oog vall irelen. Vanuit de .Traitor’s Gate” - TILBURG’S OUDSTE KATHOLIEKE BEGRAFENISONDERNEMING en ,er- jete- uit- icht wordt risserij, tot 9e,edel jen. Gedu- aardgas de hand iistributie niet de i de 9 de niet i en goede leinere de Bij aan jenomen, jefte i proefbedrijf, OUSE jaretten pakje leen voederii nodig is, ma. gelen in de voortdurend i._ - ken-bodems. Met Smidspad 70 Tel. 32696 SHOWROOM: Min. Mutsaers Telefoc eg 104 iion t.W. één serij en Beroepsbin- in het Rijksinstituut k, alsmede twee ver- i de O.V.B. Van „ROOM: rsstr. 5 (Theresia) ion 31232 een j T aandrang ssluit om op een liddag boek s een .1 de m. riode va met ell Bid be-‘- iuidelijking overeenkomst nder nader prijs te hand Uit een en f ook in 1970 voor de verbruikei worden gewijzigd. in Beesd kunnen worden georga- nog slechts enkele mi- Greenwich Pier, waar van de „Cutty Sark” een droogdok, en het ’.oyal Naval College, paleis, in Het Centr deelt r de uui werkne tussen worden m de het bui- kindt dusverre t PUjs ^Ga^^aa^V^ De grotere reserves aan aardgas die geleverd De hierbij blijkens de laatste onderzoekingen in Gro- jsformule komt neer nin^n aanwezig blijken te zijn, waarbor- cent per m3 aardgas »en °°k na het verstrijken van de 20. jaige contractperiode, de voorziening in de stijgende aardgasbehoefte van de ge- - meenten nog gedurende langere tijd zal kunnen worden gecontinueerd. larbij t 25°/o aan wild- irige vissen, zullen zeer opnieuw wor- van sportvissers; ch laat aanzien, in ietocht per OET de ie staat ---- voor van paspoort, rijbewijs etc. joede makkelijkt de opsporing bij juder Een - srkende of ee ti een Het selectieprogramma voor de pooïkar- waarmede 10 jaar geleden werd be gonnen vindt gestadig voortgang. Zoals bekend had het kruisingsprogramma enige 1-’“*-n het stadium bereikt, waarin met het KODAK cassette-systeem NET ZO GEMAKKELIJK ALS KIJKEN Als Uw ervaring ni deze bewering, dai de grootte zal weten te bereiken van een zuivere edelkarper. Intussen kon in 1966 weer een nieuwe worden gedaan, waarbij een bas- lard werd verkregen met wiiH. loed. Deze thans éénjarigs de komende jaren weer -*—met behulp v~ i. naar het zich Beesd plaatsvinden. Radio-grammofooncombinatie in stijlvol meubel. Ingebouwde vol automatische 10-platenwisselaar. 3 storingsvrije ontvangstbereiken met FM. Een combinatie uit de 500 gulden- klasse nu bij U thuis voor slechts f 298,inclusief invoerrechten, vrachtkosten enz. King Size siga- :s 80 ct per pak- tuks. F 1035 Het onderwerp en niet de camera laten bewegen De batterij leclanché gaat een eeuwigheid mee natuurlijk uit. aan bagage- niet uit het -t-“™t van l verhoogd, -rienlijk af lichte stuk- s zwaardere vagen, issen. De gevaar ■"liter de Visdag 7 juli 1967 De standaardovereenkomst, waarin de leveringsvoorwaarden zijn vastgelegd, voorziet in de mogelijkheid, dat telkens na een periode van 5 jaar beide partijen wederom met elkaar overleggen of de mogelijkheid bestaat de prijs op een an. dere manier te regelen. De eerste periode eindigt 1970. Voor die tijd kan er, gezien de gesloten overeenkomst, geen wijziging in de aardgasprijs worden verwacht. Uit het antwoord van de minister blijkt echter, dat niet alleen de reeds gesloten --st motief is om de aardgas- „idhaven en niet te verlagen. ander blijkt duidelijk, dat het een vraag zal zijn of de prijs srbruikers in gunstige zin zal Jon Bridge berei- idon”tot hier en te oceaanst- Links is dc vroeger dagen ir alom bekend vervloekingen. we het „Monu- top. Deze zuil te geven l van Londen top stelt de Amerikaanse lechts 80 ct per 20 stuks. Sig. pa aan het Wil- 44. F 1037 Als U toch al van plan was een radio-combinatie aan te schaffen, maak dan gebruik van de moge lijkheden die de Euromarkt U biedt. Grijp Uw kans en trek pro fijt van de lage prijzen in de Duitse Bondsrepubliek. automatische wasmachines vaak veel verwarmii schnischer handelingen vereisen dan het dat^ het ai nlmen. Het vroeger zo ingewikkelde inleggen van een film is nu teruggebracht tot het simpele in de camera plaatsen van een casette, een werkje dat binnen enkele seconden met één hand kan worden ver richt. Net zo eenvoudig dus als het dicht slaan van een boek en het plaatsen daar-- van in een boekenkast. In de bedrijfsvoering van de O.V.B.-kwe- kerijen wordt de laatste jaren naar een sterke rationalisatie gestreefd. Twee as- - iming en pecten zijn de mechanisatie van de voe- ook nog te denken di de bek- dering en de combinatie met eendencul- nische aangelegenhei tuur in het kader van de bemesting. :e vraag luidt in nat opgroeiende en ‘s het filmen meer ingen die nu tot een dage- .iren behoren zullen namelijk ien tijd zijn. Maar natuurlijk /rouw des huizes niet de hele dag lera achter haar kinderen ze heeft ook wel v iaarom kunnen we o_. alles wat ’s avonds aan tafel kleuren wordt verteld, in zou moeten worden. ring Binneni »n voor het anten op het Lr worden gen kan worden een zeer slechte wordt, we— ikenswaard wort iars die werd i tieepjes van dez leven. Over al d« Van hier is het 1 nuten varen naar vooral de masten thans opgelegd in indrukwekkende Royal Nava -A-eyjk een koninklijk Hen. ivisserij, bij hengelaars beter bekend als de O.V.B., it kweken van pootvis. Betere en nieuwe soorten, t programma, die de hengelaars meer sportief ge- 1 zelfs proeven genomen om na te gaan hoe de vis den, omdat enkele honderdduizenden nieuwkomers ite techniek en tactiek hebben. In vele wateren, waar vaar steen en been geklaagd wordt door de hengelaars, zit ird wordt bijvoorbeeld geklaagd, dat er op bepaalde vis ie „„.d uitgezet te vangen is. Maar Ingewijde hengelprol -deze visserij kennen, zouden op dit water onvergt yvei deze activiteiten is bij de O.V.B. een verslag i De Organisatie Verbeterir heeft ambitieuze plannen Er staan vele experiment) noegen willen bieden. Er het beste gevangt in de hengelsport e weinig gevangen r volop vis. In Vall vijvers geen snoekbaa soren, die de fijne kn< lijke visdagen bek - gekomen. jeruime tijd bestond bij de O.V.B. aan een klein en geoutilleerd rwaar langs experimentele weg een oplossing kan worden gevonden eren voor een aantal problemen, welke zich h®t bij het viswaterbeheer’ “e richte pootvis voorziening v-.wxxxxroxx. x.. 1965 bleek het mogelijk onder de ge meente Beesd een aantal percelen weiland “n totaaloppervlakte van bijna 25 ropen, die uit hoofde van het bo- en de watervoorziening voor s doel geschikt bleken. In 1966 1-nen met de aanleg van die in het voor- konden worden ge- t. In 1967 zal nog een bedrijfsgebouw worden opgericht, waarna nog ongeveer de helft van het terrein resteert voor ver dere bouw van proefvijvers in de komen de jaren. einddlichtheid te bereiken in grootte van 2000 st. per m2. De O.V.B. beschikt thans over een pro- duktiecapaciteit van circa 1% miljoen - pootsnoekjes van 4 5 cm per voorjaar, te dit twe 3Met behulp van de beschikbare kweek- De combii >lemen, welke zich technieken kan deze capaciteit nog aan- r en de daarop ge- zienlijk worden opgevoerd. Alvorens Bning voordoen. In daartoe over te gaan zal echter eerst in Beesd een onderzoek worden ingesteld naar de kwalitatieve aspecten van dit produkt, hetgeen enkele jaren in beslag zal nemen. Intussen worden op de vis- kwekerijen de mogelijkheden verkend van de produktie van z.g.n. zomersnoek, een produkt, dat in juli-augustus beschik baar komt en een lengte van 15 20 cm heeft. inen is een i bekwame met een de 165 km per uur iedere zakenman de zullen even eens voor de vakantieganger en de privé- reiziger een besparing van hun tijd be tekenen. deze bs wa< kleine kinderen doen is dan waard. Dingen die i lijks gebeuren behoren eens verleden tijd zjjn. kan de vr- met de cam« aanlopen, doen en ds zeggen, dat in geuren en feite gefilmd In de jaren van haar bestaan heeft Vol leybalclub Red Stars van zich doen spre ken door de vele goede prestaties. In 1957 promoveerde zij naar de 2de klasse in 1958 naar de 1ste klasse en in 1959, 1960 en 1961 werd het kampioenschap behaald. Op het ogenblik echter heeft de club een ernstig tekort aan leden en het is hard nodig dat vooral jongeren de gelederen komen A/ersterken. Thans bedraagt het le denaantal nog slechts twaalf, maar er zijn jaren geweest dat met vijf teams aan de competitie werd deelgenomen. Het be stuur heeft een schrijven laten y*'-"" naar een aantal scholen (verschilicuuc werden eerder getraind door leden van Red Stars) maar tot nu toe ziet het er niet naar uit dat er veel belangstelling is. Toch zou het erg jammer zjjn als deze club aan bloedarmoede ten onder zou gaan. Vanaf vrijdagavond 18 augustus zijn er weer wekelijkse trainingsavonden in de sportzaal van Huize Nazareth. Geïnteres- -- seerden zijn daar welkom om eens kennis De snelheid van deze trein te maken met deze sport. Nadere inlich- Milde aan het teamwerk van tangen kan men eveneens krijgen bij de Britse ingenieurs. Zij rjjden heer A. Mols, Goirkestraat 78A, de heer snelheid van over de 165 kn P Mutsaers, Henri HudsonStraat 8, tel. en betekenen voor iedere zak 31791 en de heren v. d. Pas, Timorstraat ideale manier van vervoer en z 2, tel. 31012 en v. d. Ven, Jan Truyen- eens voor de vakantieganger ei laan 6. In het district Tilburg nemen 26 teams aan de competitie deel. it was dat 1167 één of beide ogen jUi waarnemen Bgverkeer te kunne ,,Oog en Bril” ens, voor verder r in aanmerking ~ndig laten bestu- doen uitwt !cht zal t.z.1 Velen hebben gehoopt, dat de prjjs van het aardgas lager zou kunnen worden, doordat is komen vast te staan, dat de werkeljjke aardgasreserves bij Slochte- ren zeer aanmerkelijk groter bljjken te zijn dan bij eerdere officiële ramingen werd aangenomen zonder met het oog op de moge- voor de vlieghengei-visserij worden de kweekmogelijkheden nagegaan van vissoorten als ruisvoom, winde en ddels tot op de Vjs,jcwe|terjj m Oostelijk Flevoland >iV t ln+ Selukte het in 1966 broed van de ruis- **fiwi™^f voorn te winnen, waarvan thans enige tienduizenden stuks voor verdere experi- ■onwAnf- menten worden opgekweekt. Het onder zoek naar de mogelijkheden van winde en meun zal in de komende jaren op het proefbedrijf in Beesd worden voortgezet. Een van de fraaiste toeristische fietspaden van Nederland, het vijf kilome1"- traject door de bossen aan cL Man te Vught is verdwenen achter zware rasterwerken. Het pad dat een onmisbare schakel vormt in het net van toerist fietspaden door Midden jaar geleden grotendeels met rijk en gemeente is aangele beding dat de pade. zijn en minstens twii publiek zouden blijver zonder overleg met c~ uitgebreide gemeente getrokken. „Een flag-u het recreatieve en toeristische patroon dat we gezamenlijk in tien jaar tijd hebben opgebouwd. Zelfs als het een louter ge meentelijk pad was, zou ik het een heel raar en dom besluit vinden.” Aldus de WV-directie Brabants Centrum, b' zet in Vught de klok kennelijk weer terug. De minister van Economische Zaken heeft deze hoop de bodem ingeslagen. Er zal geen verlaging van de aardgasprijs verwacht mogen worden op bovenge noemde gronden. Ter verdv1'**’1-” heeft de bewindsman een en anc toegelicht. Na langdurige onderhandelingen is overeenkomst bereikt, waarbg de is vastgesteld van het aardgas, dat de N.V. Nederlandse Gasunie a meenten zal worden f-- overeengekomen prijs op een prijs van 5% c van 7980 kcal. vuxm ligt het knelpunt. De I une van gas voor ruimte- heleinden is reeds zodanig, Jgas sterk kan concurreren met bijvoorbeeld kolen en olie. Men heeft hier niet met een geïsoleerde markt te maken, zodat een verlaging van de gas- prijs dadeljjk zijn invloed zou d^en gelden op de afzet van bijvoorbeeld kolen en olie, als energiebronnen voor ruimteverwar- mingsdoeleinden. Daarbij komt, dat indien een zodanige verlaging alleen zijn grond zou vinden in de vergroting van de aardgasreserves, de redelijkheid zou meebrengen, dat ook voor de andere verbruikssectoren een prijsverlaging zou worden doorgevoerd. Dit zou een doorbreking inhouden van het tot dusverre voor het aardgas gevoerde i prijsbeleid. Dit beleid is er namelijk op I gericht door het handhaven van een ze- I ker evenwicht tussen de prijsniveaus van - de verschillende energiedragers (gas, ko- laar kinderen len, olie, electriciteit) een verstoring van wat anders te de energiemarkt te voorkomen. als vuistregel Voorts wil de minister er op wijzen, dat I ...j x-x-, aan deze prijsproblematiek O0k interna tionale aspecten zijn verbonden. We hoe ven hierbij slechts te denken aan de Ne derlandse gasleveringen aan het buiten land. Het geheel overwegende is de bewinds man van mening, dat de vergroting van de aardgasreserves geen aanleiding geeft wijzigingen te brengen in de prijzen en dat dit derhalve evenmin het geval is met betrekking tot de Gasunie en de ge meenten overeengekomen prijsregeling. De prijs van het aardgas wordt dus niet vastgesteld aan de hand van voorraaxl, produktie en distributiekosten, doch me de in verhouding met de prijs van andere energiedragers, om een verstoring van de markt te voorkomen. Londen is één van de meest fascinerende steden ter wereld en dat wellicht het meest gezien vanaf de Theems. Het uit stapje per boot naar Greenwich, stroom. afwaarts over een gedeelte van de rivier lingsgate vismarkt. In dat steeds druk wordt bevaren door waren de visdragers daat vrachtschepen, is boeiend van begin tot einde. Ondanks de veranderingen, die het verstrijken van de eeuwen en de verwoes tingen van de afgelopen oorlog hebben veroorzaakt, treft men voortdurend her inneringen aan de geschiedenis. Bfl het vertrek van Westminster Bridge (de bekendste startplaats voor boottoch ten) zien we Big Ben boven de Parle mentsgebouwen verrijzen. Aan onze rech terkant (zuidelijke oever) staat de in drukwekkende County Hall, zetel van de London County Council, het zenuwcen trum van de Londense gemeenschap. Links de torentjes van New Scotland Yard, het hoofdkwartier van de Afdeling Misdaad-opsporing van de politie, de af deling die door Edgar Wallace en een groot aantal andere schrijvers zo bekend is geworden in detectiveverhalen. - Terwijl we de Charing Cross spoorbrug bru| achter ons laten zien wé onmiddelljjk op den de zuidelijke oever de Royal Festival schs. Hall-schouwburg en concertzaal ge- pen en slui bouwd in 1951 ter gelegenheid van het M beslag. ..Festival of Britain”. Iets verderop verrijst het machtige gebouw van de Shell, één van de eerste wolkenkrabbers van Londen. Aan de overkant verheft zich „Cleopatra’s Naald”, J- -- 23 m. hoge granieten mononei, uxc „»x- licht meer dan 3500 jaar oud is. De zuil werd begin vorige eeuw door de Khedive van Egypte aan Engeland geschonken, maar pas in 1878 het land binnenge bracht. Achter „Cleopatra’s Needle” verheft zich het Shell-Mex House en iets verder de achterzijde van het Savoy Hotel, dat steeds velen uit de Gemene- bestlanden en uit de toneelwereld onder zijn gasten telt. Als we onder de sierlijke Waterloo Bridge doorvaren, zien we aan de linker oever vier schepen. Het eerste is Scott’s „Discovery”, thana opleidingsschip voor de admiraliteit; vervolgens de „Welling^ ton”, vroeger van de Royal New Zeeland Navy en nu eigendom van de „Ho nourable Company of Master Marines”. De andere twee zijn de „Chrysan themum” en de „President”, beide van de Royal Naval Reserve. Achter schepen is Somerset House, waar vele Engelandbezoekers hun familiegeschie denis trachten uit te pluizen. systeem wordt niet gevoederd, ter- Zuiden w>j* tijdens de teelt ook geen bijzondere id”, be- hygiënische -- -I'“ zijn bereikbar c te j®s van 4 a 5 cm, bedraagt 2 per xxxx.. b) De planktonvoedervijvers, waarin <3e dichtheid zodanig is gekozen, dat wel moet worden gevoederd met levend zoö plankton, doch geen extra hygiënische maatregelen nodig zijn. Hierbij kan een einddlichtheid worden bereikt tussen 30 en 60 st. per m2. c) Het bekkensysteem, waarbij de snoek jes in betonnen bekkens worden ge kweekt in zodanige dichtheid, dat niet al leen voedering met levend zoöplankton nodig is, maar ook hygiënische maatre gelen in de vorm van doorstromir- voortdurend schoonhouden van ^o.- 3t dit systeem valt een De getoonde voederinstallatie bestaat uit een aanhanger met een blower, waarmede het voeder op de voederplaatsen kan wor den geblazen. Om dit systeem te kunnen toepassen, moest in de afgelopen jaren eerst worden nagegaan hoe ver het aan tal voederplaatsen per vijver kon worden gereduceerd. Inplaats van de gebruike lijke vorm van één voederplaats per l._ bleek het onder bepaalde voorwaarden mogelijk dit aantal terug te brengen tot 3 voederplaatsen per 10 ha, zonder dat de efficiency van de voedering terugliep. De thans, ontwikkelde installatie heeft een capaciteit van 4 ton en k*“ - dergang over de vijvers met één man x„ twee uur tijds volbrengen. Voorheen kost- *- t vee man gedurende twee dagen, neer xzc combinatie van visteelt en eendencul- ken tuur moet nog geheel als experimenteel worden aangemerkt. De experii worden uitgevoerd met een combmo. van eendenkwekers uit Harderwijk. I .den worden met kunstvoedens gevoerd verblijven 5 weken op de vijvers, waarna ze voor de slacht worden afge voerd. Doelstelling van deze experimen ten is na te gaan of een gecombineerde cultuur kan worden ontwikkeld. xxuxxxxvu wvxuwx geCOTxvxxiuvcxXX. Bij het huishoudelijk gebruik van aard gas zijn twee vormen te onderscheiden. Ten eerste het traditionele verbruik, zo als voor koken en heetwaterbereiding ten tweede het verbruik voor ruimtevr warming. Bij de tweede vorm prijzen bij afnam - aardg- Van onze roofvissen blijkt de snoekbaars een, in zijn jeugdstadia, zeer gevoelige en kwetsbare vissoort te zijn. De produk- xdriif wrwrton «on tie van pootsnoekbaars eist dan ook zeer „“leden werd begonnen, is nog in gang, larbij gesteld kan worden dat de win ning van op kunstnesten afgezette, be vruchte eieren geen grote moeilijkheden meer heeft. Het is vooral de daarop volgende ontwikkeling, welke ons voor een aantal problemen stelt, die in de ko mende jaren om verdere oplossing vra gen. De n 1TOTEND tent- ireed, blauw ije 3,95. Wind. vanaf 2,25 per 'aaykens, Noord- De meeste „kinderfilms” die worden ge- aui maakt, ontstaan doordat een jonge tec vader, al dan niet onder aandrang van filr s huizes, besi of z TUINSTR 65 - TEL. 23542 - 25783 - 33387 I B G.G EN 'SNACHTS: TELEFOON 33286 I ROUWKAMERS Centrum. Tuinstraar65 'tZand: Pr, Ahausstraat 2 tfaal Bureau voor de Statistiek mede dat de gemiddelde verdien- urlonen van volwassen mannelijke lemers (arbeiders en employés) i oktober 1966 en april 1967 geste gen zijn met rond 4%«/0. Voor de hand arbeiders afzonderlijk bedroeg de stij ging circa 4»/0. Dit loononderzoek heeft betrekking op werknemers in nijver heid, handel, vervoer- en bank- en ver zekeringsbedrijf. De stijging der verdiende lonen tussen oktober 1966 en april 1967 is aanzienlijk geringer dan die over dezelfde periode in voorgaande jaren. Tussen oktober ’64 en april 1965 liepen de verdiende lonen x 7®/o op; tussen oktober 1965 en april »den van overwintering van je snoekbaars op de kweke- van het kweken van twee- ige snoekbaars warden thans ver- Als we de Surrey Docks achter ons ge- laten hebben varen we langs dé Royal stomers Victualling Yards, waar koningin Eliza, de Bil- beth I Sir Francis Drake tot ridder sloeg en waar enkele van de schepen die de Armada versloegen zijn gebouwd. Ook werden hier de schepen van kapitein Cook, de „Discovery” en de Resolution” uitgerust. Op dezelfde oever ontwaren we dan tus- schrijven de sen de bomen de gebouwen van de Middle schip dat^oo Temple, de traditionele zetel van de leden van de balie; daarachter verheffen zich de kantoren van enkele grote dag bladen (niet alle zijn gevestigd in Fleet Street). Als we Blackfriars Bridge nade ren valt het oog direct op het massieve, in een cirkelboog gebouwde Unilever House, hoofdkwartier van vele Unilever- ondernemingen, w.o. Lever Brothers, groot geworden door zeephandel en de produktie van grondstoffen van zeep op hun plantages in west- en midden-Afrika Dan zijn we qp de grens van het Lon dense havengebied. Tussen de kleurloze gebouwen op de noordelijke oever staat een opvallend modem bouwwerk, n.l, het Mermaid theater. Geopend in 1958 was het sinds 300 jaar het eerste theater bin nen de „City” van Londen. Op de achter grond domineert de koepel van St.-Paul’s kathedraal, voor de oorlog nog het hoogste gebouw van Londen. Varen we onder nog twee bruggen door, dan zien we rechts. Bankside, een opeen hoping van saaie gebouwen; dit was in Shakespeare’s dagen een levendige buurt, centrum van toneel en vermaak. En hier stond het toenmalige vermaarde „Globe Theatre” van de onsterfelijke dichter. Verderop prijkt de spits van Southwark Cathedral, de kerk die, evenals de pa rochiekerk van St.-Mary Overy, vele herinneringen oproept aan toneelschrij vers uit de Elizabethaanse tijd; som migen van hen liggen er begraven. ■ierzoek naar de xstgenoemde per- dat de accu in automobilist (of slecht onderhou- alijk kon worden vast veel accu’s een tekort water vertoonden. Op- -it. dat accu’s, gemon- M.elen met een katalo- minder dan 6000,— jmeen veel beter onder- dan de batterijen in duur- dient men het kentekenbewijs niet te vergeten, ook de groene kaart mag niet ontbreken. Noteer in uw agenda de in houd van uw portefeuille, ook nummer» --rijbewijs etc Djt verge- „..t de opsporing bij vermissing. reis, en kredietbrief van de ANWB „x een Carnet d’Assistance van de KNAC. i kan veel kosten besparen als de wagen onverhoopt toch de geest geeft en gere- patrieerd moet worden of misschien i onderdelen nagezonden moeten worden. Ook een ziek geworden bestuurder kan het gezin voor problemen plaatsen als er i niemand verder in staat is de auto te besturen. Beide documenten bieden af doende hulp, zelfs als men door omstan digheden zonder geld komt te zitten. Werk er aan mee dat de vakantie een feest BLIJFT! En bedenk: wie goed per- voorbereid op vakantie gaat, komt vei- il bfj lig thuis! wascombinatie e. Bosscheweg ttr. F 033 De gedurende de maand juni door de Stichting „Oog en Bril” in het Motel Bunnik gehouden drive-in ogentests heb- verk ben uitgewezen, dat 21,6°/o van alle au tomobilisten een onvoldoend gezichtsver mogen heeft. In totaal lieten 5491 auto, mobilisten hun ogen testen op: diepte- zicht, zijdelings gezichtsveld, gezichts- scherpte en kleuronderscheidingsver- mogen. Het resultaat was dat 1167 personen (21,®»/o) met één of beide ogen niet vol doende konden waarnemen om veilig aan het wegverkeer te kunnen deelnemen zien za* De Stichting „Oog en Bril” zal de ver- P61-’ °°K kregen gegevens, voor verder gebruik nlseera door daarvoor in aanmerking komende instanties, grondig laten, bestuderen en tot in details doen uitwerken. Dit uit voerige overzicht zal t.z.t. ook aan alle voorlichtingsmedia worden verstrekt. een Filmen is iets heel anders dan fotogra- Im. feren. De meeste mensen realiseren zich dat en redeneren terecht dat filmen er is om beweging weer te geven. Hoewel wij dat standpunt delen laten we er graag een kleine waarschuwing bij horen. Niet de camera, maar het onderwerp moet bewegen. Houd de camera bjj het filmen zo stil mogelijk. Het resultaat zal urven zijn dat elke film een genoegen is om half- naar te kfjken. 1 DAG EN NACHT BEREIKBAAR Voor een geslaagde vakantietwuu auto, vooral naar het buitenland e het bijzonder bij bergtochten, MOF’ auto TECHNISCH in een goede verkeren. In het bijzonder geldt dit □e toestand van de banden, een goed stuurinrichting, een voetrem zonde gebreken, maar ook een goed werl handrem; schokbrekers die in goede staat verkeren en bij waterge- koelde motoren soepele waterslangen. Aanwijzingen dat er iets met de remmen niet in orde is kan men o.m. afleiden aan de noodzaak om regelmatig rem. vloeistof te moeten bijvullen, het te diep moeten doortrappen van het rempedaal, het scheeftrekken van de auto bij rem. men, of het te ver moeten uit- of aan trekken van de handrem. Ook al is de auto in een goede staat, men kan niet ongestraft onbeperkt p»1-- sonen en goederen meenemen. Vooral bf, de kleinere auto’s treedt een beperking op door da maximale belasting van de banden. Bij sommige auto’s mag slechts 350 kg aan personen en lading worden meegenomen, inclusief bestuurder. Gaat men uit van vier personen A 75 kg (dikwijls komt men daaraan tekort) dan kan nog slechts 50 kg bagage worden meegenomen. Ook de draagveren kunnen beperkt worden belast.Als deze veren door langdurig gebruik al enigermate zijn doorgezakt of door overbelading doorzakken, kan een overmatige slijtage aan banden en wiellagers het gevolg zijn. De koplampen zijn dan dikwijls meteen verblindend geworden, terwijl bij gebruike- een groot aantal auto’s de rijkwaliteiten its per ha dusdanig teruglopen, dat met recht van x-een gevaar op de weg kan worden ge sproken. Een dakimperiaal kan komst bieden bij gebrek ruimte. Men dient echter- kan één voe- oog te verliezen dat het zwaartepunt et één man in de auto aanmerkelijk wordt verho< waardoor de stabiliteit aanzienlijk imt. Breng daarom alleen 1’-’-* i aan op het imperiaal, de stukken liefst op de vloer van de wa rimenten zo mogelijk precies tussen de as mbinatie rij stabiliteit komt eveneens in De als men een te groot gewicht achter de ,erd achteras, dus in een grote autokoffer erSi aanbrengt. Vooral in de bochten zal de auto zich dan moeilijk laten besturen, hetgeen weer tot ongevallen aanleiding kan geven. Auto-onderdelen zijn niet overal ver krijgbaar en we denken dan in het bij zonder aan een stroomverdelerkap, con tactpunten, bougies, een ventilatorriem, zekeringen, lampjes, maar ook een re. serve binnenband. Vooral bij een reis naar de Oosteuropese landen kan een binnenband uitkomst bie den, ook als men tubeless-banden heeft, want men is in die landen vrijwel niet -r— - in staat eeii tubeless-band te repareren, met 7»/o op; tussen oktober 1965 Naast het paspoort of de toeristenkaart 1966 bedroeg de stijging 6%’/o. De vorig jaar uit Hongarije geïmporteer de graskarpers zijn op onze viskweke- rijen redelijk gegroeid. Ze hebben in het tweede jaar van hun leven een gemiddeld us m' gewicht van ongeveer 300 gr. bereikt, met Se^X^jn^echter nog hoog ge- 7AI mt laar weest' nl’ on9eveer 6()<,/l,’ hetgeen behalve de vrouw des UCB1U1L ulu cnnrtvissers aan het transPort- met name wordt toege- zonnige zaterdag, of zondagmiddag b zien zal dan de^ jaarlijkse dag voor de De 350 waarover de O.V.B. thans beschikt, worden alle doorge kweekt, zodat ze het uitgangsmaterias voor toekomstige voortplantingen kunnen vormen. Gedurende J’ ‘-“I“ -- J- vegetatie in de vijver- tend worden gevolgd. Om na te gaan of in de klimatologische situatie van ons land van pasgeboren broed kan worJ~- uitgegaan, wordt getracht dit in h tenland te kopen, hetgeen tot dl nog niet is gelukt. Ook op de geïmporteerde meervallen werden in het eerste jaar nogal stuksver- --- oliezen geleden, als gevolg van overeen- >che maatregelen nodig zijn. De komstige oorzaken als bij de graskarper, ire einddichtheid, d.w.z. in snoek- De O.V.B. beschikt thans over een 4 a 5 cm, bedraagt 2 per m2, van ruim 100 tweezomerige meer.x.™ van ruim 100 gr. gewicht, alsmede over een kleine groep éénjarige meervallen. Verwacht mag worden, dat in 1968 of uiterlijk in 1969 een begin kan worden gemaakt met hengelproeven, zowel op graskarper als op meerval. Als de Tower Bridge achter ons ligt zien de ongeveer we links en rechts kranen en bokken; de loliet, die wel- rivier is nu een drukke waterweg, be- - - varen door een aanhoudende stroom zwaargeladen schuiten. Langs de kaden liggen schepen uit vreemde landen, vele zgn „stamgasten”, waarover onze boot- gids spreekt als over oude vrienden. We varen nu langs de wijken Wapping en i Limehouse op de zuidelijke oever, die vaak tot achtergrond dienen van de mis-, daad in detèctiveverhalen. In werkelijk heid zijn ze lang zo slecht niet als in de boeken wordt afgeschilderd. We pas. Reeds ge seren Wapping Old Stairs, waar de be- de behoe ruchte rechter Jeffreys werd gegrepen - toen hfj, vermomd als matroos, naar Hol. land trachtte te ontkomen. Dan nader»" we Middleton Wharf, de plek van schavot, waar menige zeerover, o.a. de beruchte kapitein Kidd, werd opge hangen. Na een scherpe bocht in de rivier komen r de we in een gebied bekend als Limehouse na KOpen vele Reach, met de uitgebreide Surrey Com- ^£7 mercial Docks aan de zuidkant en, iets verder stroomafwaarts, de Millwall schrijven de afmetingen van het grootste „chip dat ooit zo ver de rivier is opge komen, de „Great Eastern”, die hier werd gebouwd. Het schip had een lengte van ongeveer 230 m. en mat 19.000 ton. Het was bestemd voor de route naar Australië, maar werd uiteindelijk ingezet op de Atlantische route en werd o.a. ge bruikt bij het leggen van de transatlan tische kabels in de jaren 1865-1873. Met de bouw van dit bedi aantal, geheel nieuwe mc„ opend om het werk, dat vfcx.xx ter verbetering van de binnenvi-Jr verdere ontwikkeling te brengen. Ges rende de eerste tien jaren van het besté van de O.V.B. heeft de klemtoon gelegen bij het creëren van de middelen om poot vis te produceren. Toen deze middelen er waren, kon meer en meer de nadruk wor den gelegd op de kwalitatieve aspecten van de pootvis, d.w.z. op de vraag, aan „oliiVx,_x welke eisen de pootvis moet voldoen om Y® ™°9eu]Knec (a) in het viswater een zo groot mogelijk de resultaat af te werpen en (b) zo veel mo- ”1’ gelijk tegemoet te komen aan de wensen, die bij de sportvissers leven. Aan de hand van de op dit punt te verzamelen kennis kan dan in een volgende phase van de ontwikkeling de vraag aan de orde wor- den gesteld of een verdere opvoering van et de pootvisproduktie nodig is, en zo ja op P®*; welke wijze deze moet worden gereali- jaren geleden het stadium bereikt, waarin Chter Zhare o a' °P het gebied van de vangb^arheid in^Jr^i échter m bMven s aangelegd - onder ]er voortgang zal kunnen vinden. den openbaar zouden In verbarld kan nog worden opgemerkt, w twintig jaar voor het d de kennis waaraan behoefte bestaat, *aP iven opengesteld - is dus niet aUeen visteeitkundige aspecten ‘aa™ stand, de wisselwerking tussen vis en sportvisser, en derg. Gezien het alge- i meen karakter van deze kennis besloot Men ket besJuur va" de V;B’ destijds (1961) In het bijz( weer dan ook voor het te vestl9en proefbedrijf U1kheden te streven naar een nauwe samenwerking _.L_j j. met de diensten van de Directie van de Visserijen van het Ministerie van Land bouw en Visserij. Deze is inmiddels stand gekomen in een door de O.V gestelde /werkgroep, welke is bek de programmering van het proef Hierin hebben zitting twee vertegenwc digers van de Directie Visserijen, t.w. i van de afd. Sportvisserij en Beroer»} nenvisserij en één van het Rijksinom. voor Visserij onderzoek, alsmede tw- tegenwoordigers van üe w.V.o. O.V.B.-zijde is hieraan nog een secretaris legevoegd. ..'-■t programma voor 1967 is nog sterk verkennend van aard. Er wordt met een vrij groot aantal vissoorten gewerkt, waarbij snoek een belangrijke plaats in neemt. Ook staan enige oriënterende perimenten op het programma voor mesten van aal. Wegens het ontbreken van de nodige accommodatie zal dit jaar waarschijnlijk nog niet met sportvisst worden gwerkt. Hopelijk gaan maken, vader op zo’n moment al „evoelens te wapen roept, dat de film die hij heeft Inzien toch bijzonder i buurman lijkt, zodat lts in zeer enkele ge- resultaten bereikt wor- Het antwoord op i - is veelal dat de heer feite „alles”. Alles oldoende inzicht heeft kleine kinderen doe f van het spel van zijn te voren in grote lijnen illen hoe hup spel zal lopen en waar hjj voor het maken van originele film op moet letten. t dat bèticft verkeren moeders in een ---isitle, zij hebben de ge- dag, onder het wer- oeiende kinderen gade alleen daarom al in van veel irdigen dan Voor de produktie van pootsnoek be schikt de O.V.B. thans over drie kweek- technieken, t.w.: a) Het innundatiesysteem, waarbij de jonge snoek opgroeit in met het natuur lijk paaimilieu overeenkomende vijvers, 1'1* getypeerd door een grasmat en een gerin- uitgaan „Wij brengen het Noorden en het hillende dichter bij het hart van Engelanc weren de Britse Spoorwegen en zij z gerechtigd een dergelijke uitspraak doen. Nieuwe met grote snelheid uit gevoerde elektrische treinen verbin den nu Londen, Manchester, Wolver hampton en Stoke on Trent, en comple teren hiermede het bestaande Londense Midland elektrificatieproject. van _w„ Hoewel zo’n zijn creatieve ge )z9e; blijkt toch vaak riaal gemaakt bij nader i veel op die van zijn In feite maar slecht e die tijd zal hun invloed op de vallen originele in de vijver uiteraard nauwlet- den. De oorzaak hiervan is des huizes niet volde ie ontwikkeling «„■deren om van te te kunnen voorspel!-., verlopen en waar hij v pen originele film op i Wat dat betreft ver'- veel gunstiger posi legenheid om elke d~ n groep ken door, hun opgroe. irvallen te slaan en zouden alleen staat zijn om kinderfilms grotere originaliteit te vervaar de heer des huizes dat kan. Toch is het zo dat er in feite maar wei nig moeders zjjn die de durf hebben filmcamera in handen te nemen. mers, zo redeneren de meeste moeders, filmen is toch veel te technisch voor vrouwen. Gelukkig is dit een argument dat sinds de komst van de moderne filmcamera’s al zjjn kracht verloren heeft en geen enkele vrouw behoeft dan “ok nog te denken dat filmen een tech- aangelegenheid is. We dur— zelfs te zeggen dat de bediening van t niet klopt met 4<an krijgt U EKJES 25 ser- Keukenbaddoe- 3 prijs 2,75 per stuks voor 3,90. 150 x 90 van R. Naaykens, ng 19. 'BEGRAFENISSEN FST.DIONYSIUS Fv/h ROOMS LEVEN Tijdens de drive-in tests in Bunnik wer den door het technisch personeel Acifit in de maand juni bijna 5 accu’s gecontroleerd. Bij deze keut werd vastgesteld dat er maar wei uitgesproken slechte batterijen kwamen, namelijk slechts 221, dus nog geen 5»/«. Daartegenover stonden iets meer dan 30°/» goede en 65«/0 middel matige accu’s. Bij een nauwkeurig onde gebreken van dit laatst centage bleek duidelijk het algemeen door de zfln garage) bijzonder den wordt. Duidelijk gesteld dat zeer aan gedistilleerd vallend was het feit, dat acc teerd in automobielen met guswaarde van over het algem houden waren da dere wagens. ■older u< 1 veel t ie battei de historische Londc we de „Pool of Lond ■’■srder kunnen grote xx.eems opstomen. I -*■- vlsn co „e visdrager o „„o. door hun kemachtige Daar boven uit ontwaren ment” met zijn vergulde werd opgericht om de plek aan waar in 1666 de Grote Brand is uitgebroken; de vergulde t vlammen voor. Verder stroomafwaarts kome Tower van Londen. Dit b„ waarschijnlijk van alle c"^ Londen het rijkst aan historie; bergt o.a. de kroonjuwelen. Vr boot kunnen we de „Traitor’s vrace waarnemen, waar ontelbare beroemde en beruchte personen w.o. spionnen en verraders uit de eerste en tweede wereldoorlog doorheen zjjn gegaan. Even voorbij de Tower bereiken we de ietwat grillig gedecoreerde Tower Bridge. De twee middendelen van de j brug, die elk 1100 ton wegen, kunnen wor- opgehaald voor de doorgang vah schepen; de hele handeling van het ope- -„lujteb neemt slechts drie minuten |rancis

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1967 | | pagina 7