I BARTELS Weg vrij? Dan pas voorbij! Voor de vrouw Geef MOEDER Adverteren doet verlopen! N.S. staan niet bezettingsgraad niet slecht genoteerd f 49,- Fa. H. DAMHUIS DROOGKAP S^^WEELDE i s o s i Met gerust hart kalfsvlees eten een Dokters weekenddienst □P record-niveau Nieuws voor filatelisten NIEUWE E.E.G. 14 MEI U hebt 't Korvel s Kanshuis J s 3 O C. VAN BELKOM ,E Bromfietshandel WANDELWAGEN maar voor het uitkiezen! WIJ GAAN DOOR MET ONZE GROTE INRUILACTIE bij LAURAN van GULIK weer op Geschenken voor moeder s ir !L 1 meï W67 Pagina lï DE TILBURGSE KOERIER Pagina 10 14 uri- 'i Zaterdag WAT ZIJN DE FEITEN? e gfeschenken. TE GAST OVER DE GRENZEN dspad TANDARTSEN deel i schalen etc.) DIERENARTSEN LS GOIRLE 2e Pinksterdag Een proefrit kost U NIETS! rOMAAT Uw DKW-d.«lw l.: CD cn Keuze uit honderd modellen Nu ook uit voorraad leverbaar de ten ca IARKT MET VOORVERING MOEDERDAG MOEDERDAG PHILIPS een MANDJE van OUD KOPER nu slechts DELFTSBLAUW RADIO T.V. TILBURG TELEFOON 31489 BESTERDRING 87 Italiaanse LIJSTSPIEGELS W.M.F. ZILVER LIMOGES 500 gr. Belegen kaas ei Voor AL ONZE KLANTEN Voor PICKNICK en VAKANTIE damesconf ectie MOEDERDAG MOEDERDAG 400 gram export partij 0.99 4 Pakjes margarine Korvelseweg 155, Tel. 32187 id o. o Jan van Huigevoort Groenstraat 250 Tilburg 500 gr. Septemberkaas 2.25 1.98 Dames- of Herenrijwiel, remnaaf ten in de DEZE WIJZE VAN GROEIBEVORDERING IS ECHTER BIJ DE WET VERBODEN! Ook GROTE KEUS in KINDERRIJWIELEN WEG VRIJ IDE SPIEGELS] VAN UW AUTO ZIJN ER NIET VOOR NIETS! damesmodes N.S.-PLEIN 41-43 KORVELSEWEG 245 EXCLUSIEVE BRUIDSJAPONNEN N.S.-PLEIN 43 TELEFOON 23416 INRUILKORTING 20,- Bij aankoop van Dames- of Herenrijwiel, knijprem compleet O 2 s s 2 s s 2 s s Zolang de voorraad strekt. O l g O S onaf 4,95 9,50 19,50 87,- 2 s s o Bosscheweg 271, Tel. 2b~ni Officieel „Service-Station 59,75 irdt, nu r belad Duizenden Kilometers ^finnaar i staat o\ wagenpar t dan Dr. Leeuwenberg, Kerkstraat 10, Goirle. Tel. 04247-213. variaties in d<= geen regelmaat iet systeem niet 1 maar af- ~teh aandie- Solex zo lekker om op te rijden, zo lekker gemakkelijk QOQ èn zo lekker voordelig, Od&W? lis van de Goudse Ver- happij N.V. is afgestemd wensen van de verzame- LAT 145-147 >N 21866 '7 ven wij !LS Dr. Tei. 23662 Dr. Bruinsma, Korvelseweg 1791, Tel. 30431 APOTHEKERS Afgeprijsd 159,— Inriiil 15,— richtingaai uitschakelt zijdelingse sing voltooi DUS HIER! I Van Gorp, Broekhovenseweg 27, Tel. 22302 I Mutsaers, Wilhelminapark 143, Tel. 25315 Veldhovenring 140 Tel. 24738 VN J? Gi -E Boete Spreekuv n weer voor Van irtioud". De Heijc Afgeprijsd 208,— Aftrek inruil 20,— f 188,— i.et ee,- £s boven 1965. 1 uur tot zondagochtend cificatie; de ver- „J.000 wordt een expert, lid ’ostzegelhande- j naar de 45°/o van het binnen terugkeren, mag men uit dit niet afleiden dat meer dan de B treinen te lang is. Het is een gemiddelde. Er zijn talrijke 1 voor aan te wijzen waarom de het niet met een paar rijtuigen kunnen doen. Wanneer wij landse net te percentage ni helft van de t statistisch gemi redenen treinen minder niemand verwonderen, dat de toe- sing van deze stoffen - gezien de moge- leden - een grote, en naar gebleken is, reerstaanbare verleiding vormt voor de zerm ester. DAN Lekker weer - WANDELWAGEN Zon - PARASOL Frisse wind - WANDELWAGENZAK Regen - PLASTIC HUIFJE Boodschappen - CHROOM MANDJE Voor dit alles zorgt Rasenberg, Bosscheweg 110, Enschot. Tel. 04251-648. Dierenkliniek "den Herd". Ca- pucijnenstraat 76a. Alléén na tel. afspraak. DKW-TS d«LUXl Door de forse prijsverlaging van f90,- is de Solex verreweg de voordeligste bromfiets Kg Ww Hij staat voor u klaarl Produktschap voor 1 met het oog op de verordening uitge- ling van oestrogene n uitdrukkelijk ver- 1 Blik Lunchmeat 0.85 Tot 10 uur 's morgens is Uw eigen huisarts beschikbaar. Van 10 uur tot zondagochtend 8 uur. Dr. van Oss, Oude Lind 32, Tel. 25949 Dr. Verwijlen, Hoflaan 3, Tel. 72104 vervoer is met Dr. v. d. Vaart, Tuinstraat 85, Tel. 23225 variaties in de Dr. Coenen, Ringbaan West 269, Tel. 70291 CONTROLE OP DE NALEVING VAN DEZE WET De controle op de naleving van deze wet was tot voor kort niet gemakkelijk. Thans I Nederlanders wat Tel. 21773 zondag en maandag n 17.30-18.00 uur. KOP EN SCHOTELS Een van de belanc het reizigersvervut pieken. Er zitten p bezetting, er is v. te bespeuren. NS van plaatsbespreker Wachten hoeve-' tien. Men moet rekening houde- men in een aan™ s het betekent ever moet worden ger^v ling van de trein den gebaseerd op d 45%, dan zou dat de helft Reeds in 1961 heeft het I Vèe en Vlees, speciaal i export van vlees, een i vaardigd dïe de toediieni stoffen aan slachtdieren uitc In de zogenaamde daluren al ongeveer 45% van het i Veelal benut NS deze rust een zogenaamd „klein ondernoua ue statistieken laten verder zien dat de be zettingsgraad in de Randstad hoger is van het land. In het percentage z Uw oude fiets heeft voor U een waarde van f 15,- f 20,- of f 30,- INRUILKORTING 15,- .B Europese landen -achter bij dit cijfer. i «-“voorbeeld komt niet >v a uu/o. Voor de internatio- die ons land als vertrekpunt r arriveren, liggen de cijfers iding werden genoemd ove- ►ger. Het is geen zeldzaam- ineer D-treinen of TEE-treinen ttingspercentage van 80 a 90"/» Er zijn nog a™ bezette treiner late treinen. I PHOENIX - GERMAAN KAPTEIN - JUNCKER B.S. Zonder aanbetaling v.a. 2,50 p.w. Bredaseweg 285. Na 8 uur na. 264 Tel. 73639 - n de treinen uit het noorden op weg zijn naar zich de Randstad. Deze treinen en zo zijn er 50. nog vele voorbeelden kunnen eenvou- ttdere factoren die er toe dig niet kleiner rijden, omdat het mate- raak met lege of half lege rieel weer terug moet. I versnellingen Afgeprjjsd 234,50 Aftrek inruil 30,— 204,50 NU EEN FIETS GULDENS GOEDKOPER vervan- ~nt de polis een r» de verzekerde' tning (door uit de verzameling INRUILKORTING 30,- Bij aankoop van Dames- of Herenrigwiel, kleur zwart, knijprem, 3 heeft het Rijksinstituut voor J~ zondheid een methode ontwikkeld voo betrouwbaar routineonderzoek van de ne van slachtdieren. Bovendien wordt er aan gewerkt de methode waarbij het mo gelijk is door microscopisch weefselonder- zoek van slachtdieren een hormoonbehan- deling aan te tonen, geschikt te maken voor het gebruik in de slachthuizen. Op het moment dat u dit leest, mag aan- nomen worden, dat controlemaatrege- ___j overal in ons land worden toegepast, voo Hierdoor wordt gewaarborgd, dat zowel in wil binnen- als buitenland de consument Ne- blijx derlandis kalfsvlees aangebo.._ dat vrij is van kunstmatige groeibevorde- rende stoffen. U kunt dus weer met een gerust hart kalfsvlees eten. De verkoop van bromfietsen in Nederland De voor de mest bestemde kalveren - voor heeft zich volledig hersteld van de tijde- het overgrote deel stierkalveren - wordt lijke inzinking van het vorig jaar, welke gedurende een viertal maanden opgefo^v een gevolg was van de per 1 januari 1966 met kunstmelk. Het is bekend, dat toe verhoogde omzetbelasting op bromfietsen, dieniing van bepaalde stoffen de groei van Blijkens de afleveringsstatistiëk van de kalveren kan versnellen en het slacbtge- R.A.I.-afdeling bromfietsfabrikanten en wicht verhogen. De stoffen, die deze groei- -importeurs, beweegt de afzet in het eer- bevorderende werking hebben, zijn oestro- gene stoffen of - populair gezegd - vrouwe lijke hormonen. Natuurlijke oestroge-* stoffen zijn oestron en oestradiol. Men kaai echter stoffen met soortgelijke werki ook langs synthetische weg bereiden. Iicl meest gebruikte synthetische groei be vor- van derende preparaat is het diathylstylboe- Het zal passir»’ lijkhe le Pinksterdag zariaüe Van zondag 8.00 uur tot maandag 8.00 uur. heeft mt dat Dr- P1Jman. Ringbaan Nrd. 254, Tel. 24516 lijke t; maar Dr> v' Laan, Gasthuisring 18, Tel. 21215 een c '"'Tel.123580 Tel. 20505 den De ongeveer fokt dte vorig iaa grenzen vier eigen streek te kit er zo lekker i gevend zijn t dat de voedite,. jene grote rol speelt. Wr kam kennen, past zich, king treft, aan r’ Het Die aar -de i de dan die in de rest ïder- Randstad beweegt iets boven de 50. Er zijn nog andt leiden dat er vaak met lege of half lege rijtuigen moet worden gereden. De om loop van het materieel bijvoorbeeld maakt het-ook noodzakelijk. Wat men daaronder verstaat, illustreert het volgende voor beeld. Het reizigersaanbod op vrijdag is zeer groot, vooral de treinen uit het wes ten naar het noorden zijn vol en lang. De ervaring heeft geleerd dat de mensen veel meer gespreid de terugreis aanvaar den. De drukte wordt dan verdeeld de zondag en maandag. He vooral op maandag nogal FIUSSTR en alleen mie linker voorwiel van vrachtauto's in het oog houden is een belangrijk punt voor, bestuurders van personenauto’s. Temeer, omdat zij er altijd op bedacht moeten zijn dat een voertuig dat wordt inge- naar links kan uitwijken. ,lcl inhalen van een auto die op de rech ter rijstrook met een hoge snelheid op een aanzienlijk langzame rijdende In loopt, kan een gevaarlijke situatie doen ontstaan. De bestuurder van dit laatste voertuig kan hierdoor in een bijzonder moeilijke situatie gebracht worden hij rijdt in een fuik waaruit hij zich slechts door een „noodremming" kan red den. elangrijkste is het feit dat srvoer een enorme vrijwel i, S kent het system,,. then, zij moet maa /eel reizigers zich ai st derhalve met die va. iden, hetgeen betekent uai - mtal gevallen goed zit; maar Dr. v. venzo dat er „te ruim" Dr' v' «reden. Als de samenstel- inen uitsluitend zou wor- >p die bezettingsgraad van tevens betekenen dat reizigers zou moeten j De hele treinenloop wordt overigens op 1 de voet gevolgd, van minuut tot minuut. I Op het NS-hoofdkantoor in Utrecht ko- i men alle gegevens samen aan de hand j waarvan op elk gewenst moment kan worden besloten extra maatregelen te ne men: een plotseling opkomende drukte op een bepaalde lijn kan worden opgevan- gen door treinen uit te breiden of zelfs extra treinen in te zetten, maar hef ver minderen van de treinomvang levert ge- zoals hier is geschetst meer moeilijk je-, heden op. Integendeel, de meeste blijven aanmerkelijk acl West-Duitsland bijve verder dan 30 a 35’/o. nale treinen hebben of hier a die in de inleid' rigens wat hoge heid wam een bezett hebben. Een automobilist die gaat inhalen stelt zichzelf en. in niet mindére mate zijn medeweggebruikers aan grote risico's bloot. De inhaalmanoeuvre omvat een complex van handelingen, die allemaal op foutieve wijze kunnen worden uitge voerd. Uit de ongevallenregistratie van Rijks- en Gemeentepolitie over 1966 is gebleken, dat alle inhaalfouten samen genomen 11,8% van 2.862 ongelukke™ «n de autosnelwegen hebben veroorzaakt. (Uit Zwitserse en Duitse statistieken blijkt dit type ongeval 12% te bedragen op een totaal van 375.979 ongelukken). Wordt on derscheiden naar de soort fout, dan blijkt in 5,7% van de ongevallen de oorzaak te zijn dat naar links wordt uitgeweken om te gaan inhalen op het moment dat de inhaler zelf wordt ingehaald. De gevaar lijke situaties die hierdoor ontstaan, kun nen zonder meer voorkomen worden wan ten op neer men een juist gebruik maakt van rzaakt. de op en in de auto aanwezige spiegels. Eerste zorg is daarbij dat deze goed ge steld zijn en wel zodanig dat binnen- en buitenspiegel elkaar aanvullen. In de buitenspiegel moet tevens te zien zijn of er zich verkeer naast de auto bevindt. Aan de hand van de „spiegelbeelden" kan de automobilist zich ervan overtui gen of hij zonder gevaar of hinder voor andere weggebruikers kan gaan inhalen. Is de weg voor, opzij en achter vrij, dan móet sinds 1 januari de bestuurder een teken met zijn richtingaanwijzer geven. r de Volksge- Is de zijdelingse verplaatsing voltooid ikkeld voor 'n dus is men naast de in te halen auto ge komen dan dient de richtingaanwijzer uitgeschakeld te worden, ook al blijft men links rijden voor het inhalen van meerdere auto's. Bij het weer naar rechts gaan geldt de verplichting van richting aangeven niet. Overigens mag het rich ting aangeven op zich nooit als garantie voor veilig inhalen worden beschouwd. Het snelheidsverschil tussen inhalen en -oorligger moet op zijn minst 20 km zijn, - ..11 de lengte van de inhaalweg redelijk onsument Ne- blijven. jonden krijgt, Een bestuurder die ingehaald wordt, moet jn staat z-jn alles wa(. achter hem ge beurt dus inhaalmanoeuvres waar te nemen. Dat geldt ook voor beladen vrachtwagens, waarvan de berijders vol ledig zijn aangewezen op het uitzicht in de buitenspiegels. Om méér uitzicht te iders, verkrijgen op het links achter hen ge- °®ze legen weggedeelte, willen vrachtwagen- dat eei chauffeurs die een brede lading hebben, haald, toch nogal eens even naar links sturen. Het Het inhalen Wat men dus nooit moet doen is: plotse ling uit een file breken. Bovendien is het ook voor het invoegen van inhalende auto's van belang om voldoende afstand te houden op de autosnelweg. Daardoor is het ook mogelijk plotseling af te rem men of te stoppen zonder het gevaar van slippen, kettingbotsingen, etc. Een vuist regel voor afstand houden is: de mini-' ®®n. mum veilige afstand in meters is gelijk i.erde aag de van de sneiheid. Bij 80 km eling dUS minstens 40 m vrijhouden. Bij druk vakantie- en weekendverkeer eerde verliezen autosnelwegen hun eigenlijke door karakter en Iepen deze zich niet meer voor snel rijden. De verstandige automo bilist zal zijn snelheid en de afstand tot de voorligger dan aanpassen aan de ver hoogde verkeersintensiteit. Domweg inr halen is in zo'n situatie onverantwoord. Onbekendheid bij verkeerspleinen en -rotondes maakt dat vele vakantiegangers pas op het laatste moment naar links uit wijken om voor te sorteren. Met een der gelijke situatie dient voortdurend reke ning te worden gehouden. wegingen een grote rol. Zij maken het vroege woon-werkverkeer en de late terugkeer van familie- en amusementsbe- zoek mogelijk. Een werkelijk hartveroverende kollektie wacht op U. Jurkjes, zó sportief, luchtig, kleurig en speels. Eén ding staat nü al vast: U moet er vlug bij zijn. Anders is dat énige jurkje nét weg. OOK U SLAAGT EERDER EN BETER BIJ: Nederlanders, itie over c aljen zo 1 it land of die al zal het feit, dat men j niet altijd doorslag- keus, een feit is toch ir in de vakantie, een i volk wil leren het eten be rijm gastheren. i groot d _ten. iere trekker i meegenomen "i tot het «- .gene wat Juur is Horssen, Pater v. d. Elsei Dr. Ruys, St. Annaplein 4, JSSTRAAT 101 - Tel. 32596 iiüdden in de Willem II-str. (tx>. Bioscoop) LET OP ONZE JUISTE ADRESSEN. In de afgelopen maanden is het duidelijk geworden diat ook in Nederland een aan tal boeren bij het mesten van kalveren gebruik maakt van hormoonpreparaten of synthetische vervangingsmiddelen daar van. Zowel nationaal als internationaal heeft het bekend worden van deze feiten grote gevolgen gehad. Italië heeft tijdelijk de import van kalfsvlees stopgezet uit vrees voor een mogelijke schadelijke invloed op gene de volksgezondheid, veroorzaakt door in len i het vlees achtergebleven resten van deze preparaten. Ook in eigen land is de angst voor residuen vrij algemeen: een groot aantal Nederlanders kiest veiligheidshalve andere Vleessoorten. Als eerste verzekeringsmaatschappij in ons land zal de „Goudse" zeer binnenkort aan particulieren-de mogelijkheid bieden om hun vaak zeer kostbare postzegelver- zameling op een speciale Filatelisten-polis te verzekeren. Deze filatelisten-Poli zekering Maatsche™ op de bijzondere laars. Verzekerd wordt op basis van de gingswaarde. Bovendien kent de p extra dekking van 10% op d som om de waardetoenemii breiding, inflatie e.d.) van dc op te vangen. Voor de vaststellii som kan worden de filatelist zelf in gevallen dat c zaméling hoger tevens een ver"-'- van de Ned. laren, verlangd. Tijdens de internationale postzegel ten toonstelling „Amphilex 67die van 11-21 mei a.s. in de R.A.I. te Amsterdam wordt gehouden, zal deze unieke verzekering worden geïntroduceerd. R.A.I.-afdeling -importeurs, beweegt de afzet ste kwartaal van dit jaar zich zelfs het niveau van het record-jaar 196 In de periode januari t/m maart van dit jaar zijn 65.337 bromfietsen aan de bin nenlandse groot- en kleinhandel afgele- 273 Tel. 72076 verd. Dit is een toeneming van ruim 21, Tel. 26244 20.000 stuks ten opzichte van de eerste drie maanden van 1966, toen onder in vloed van de belastingverhoging slechts 44.881 bromfietsen werden afgezet. Een betere illustratie van de opleving ?nJ*e van de bromfietshandel geeft dan ook de kalvc vergelijking met het eerste kwartaal van het topjaar 1965, toen 57.400 brommers hun weg naar de afnemers vonden. Dit is bijna 8000 stuks minder dan in het eerste kwartaal van dit jaar. Met de zojuist bekend geworden afzet- cijfers, heeft de bromfietshandel het voor- jaarsrecord van 1961 (63.951 stuks) gebro ken. Van maandag 8.00 tot dinsdagmorgen 8 u. Mevr. Pijman, Ringb. Nrd. 254, Tel. 24516 De persinformatiedienst van de R.A.I.- Dr. Wieggers, Kwaadeindstr. 2, Tel. 20646 bromfietsafdelingen ziet deze groeiende Dr van Genderen-Stort, Nnw. Bosscheweg belangstelling voor de bromfiets als een T--,. 00^2 logische reactie op de toenemende ver- 431 keersintensiteit en het onvoldoende func tioneren van het openbaar vervoer. Dit verklaart' ook het belangrijke marktaan deel van de bromfietsen in de prijsklasse onder 450 gulden. (45% van de totale ver koop). De gemiddelde bezettingsgraad van treinen die op de lijnen van het Nedt. landse spoorwegnet rijden, bedraagt 45%; voor de eerste klasse geldt een per centage van 25, voor de tweede 60%. Wanneer in elke trein elke zitplaats van begin tot eindpunt bezet zou zijn, zou men kunnen spreken van een bezettings graad van 100%. NS slaat met haar 45"/» internationaal helemaal geen slecht 11- len, Heuvel 2, eekuurtijd. zat. en zJ 4 2.00-12.30 uur en ir.av 'HEKERS i Nunen, Ringbaan-W. 2 jdens, Molenbochtstr. 21 Bij het witte klooster GEEN WINKEL andere voorbeelden van slecht en, namelijk de vroege en Hier spelen sociale over- r drie miljoen aar hun vakantie _Brden, hadden a, redenen om juist dat lezen. En al zal het “T eet, lang voor de k roediing, zeker i Wie lanid en past zich, ook wat 1 de gewoonten van zi inpassing kan vaak een e vakantievreugd uitmake aarom raden wij ook iedere trekker met tent of caravan aan de meegenomen le vensmiddelen te beperken tot het uiterst noodzakelijke en tot datgene wat in het vakantieland schaars en duur is. Vrijwel iedere toerist in de dop kan vóór zijn vakantie al kennismaken met de voe ding die hem te wachten staat. Want ook in eigen land kan men volop genieten van de culinaire troeven van vele landen bin nen en buiten Europa. Geen grotere Nederlandse plaats of men vindt er Spaanse, Griekse, Italiaanse, Chi nese en Indische eethuisjes en restaurants. En door de goede communicatie- en ver voersmogelijkheden zijn onze groentewin- b' dt-kei® en grote levensmiddelenzaken ruim In 1965 trad de antibiotica-wet in werking ™°™en van buitenlandse voedingsmid- bedriVf no<hu^ieb^nde Va" hU" berO6P landse kaassoorten en kruiderijen en niet bedrijf nodig hebben. vergeten de specerijen, bij de rijst. tafel worden gebruikt, raken meer en meer ingeburgerd. Tegenover andere uitheemse voedingsmiddelen zoals slakken, kikker- biUetjes en kangoeroevlees, staan we als I Nederlanders wat huiverig. NS is verder aan bepaalde eenheden i bonden! er wordt bijvoorbeeld met twe drie-, vier- en zelfs met vijfwagenstellen gereden. Deze vaste eenheden te hal veren of op een andere manier te ver kleinen is eenvoudig onmogelijk. Op de doorgaande verbindingen komt het ook vaak voor dat men te groot rijdt, de trei- ian verdeeld over nen zouden hier weliswaar wat minder Het gevolg is dat lang kunnen zijn, maar dat zou dan tevens jal eens half lege betekenen dat de lange-afstandsreizigers zouden moeten overstappen. Het is hier dus een kwestie van het bieden van ser vice die de grootte van een trein he ling van de verzekc volstaan met een d opgestelde specific’ de waarde van dc ng hoger is dan f 50.000 w; een verklaring van e I-ïod. Ver. van Pc Sn

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1967 | | pagina 11