1
I
f®±_es
ANDRIES VISSER
Auto-test
Ford Cortina 1200
pw
BEUTLERS
BABYHUIZEN
Houd Uw snelheid
in toom
Ploem-ploem
gaan de gitaren
zo
gretige afnemers
naar
Dokters-
weekenddienst
11 lil
Wij zijn groots gesorteerd in:
Kernthema-actie
J. M. v. d. Kerkhof
Milaan-San Remo
op teevee
Fa.
W. de Kuyer
p—
rRS
„Magisch oog”
regelt het
elektrisch licht
ZN.
VOORDEEL
van de
Euromarkt
Uitslag
Were Di-Toto
Pagina 14
Visdag 17 maart 1967
DE TILBURGSE KOERIER
Pagina 15
COMPOST
POTGROND
Dona Knilcnie
I
DUIZEND UITVOERINGEN
DE MOTOR
zaterdag
EINDOORDEEL
kilo-
Tel. 23580
Tel. 20505
zondag
Tel. 23662
Tel. 30431
DE VERSNELLINGSBAK
32867
Goirle.
Tel. 0 4247-213
DE ENIGE
SPECIAAL-
VERW ARMING EN VENTILATIE
NAAIMACHINE-
Willem II-straat
- Tilburg - Tel. 33880 (50 mtr. v. d. Heuvelstr.)
ZAKEN
DE WEGLIGGING
in Tilburg
e.o.
Sinds 1896
KUNNEN MEER
DE CARROSSERIE
mg«
DE VOORWIELOPHANGING
Stadsnieuws
heT
in het kort
DE SNELHEIDSAANPASSING
HET INTERIEUR
DE ACHTERWIELOPHANGING
98,—
ichtk<
DE REMMEN
J
Ledikantjes, commodes en
babykasten (ook Bretons)
Kinderwagens,
wandelwagens, boxen,
kinderstoelen etc.
ANDRIES VISSER C.V., N.S.-PLEIN 13 (bij het viaduct) TILBURG, Telefoon 23973
ALLE TUINZADEN. GROENTCZADEN. GRASZADEN EN GEREEDSCHAPPEN
W# DIENEN U GAARNE VAN ADVIES
Tel. 26462
Tel. 26632
r BEGRAFENISSEN
F ST.DIONYSIUS i
Fv/h ROOMS LEVEN j
MODERNE AUTO’S
ZEER VERZORGDE UITVOERING
TILBURG'S
BEGRAFEI
2 uur
*heden
auto
;mor-
van
ter is
sten,
-> de s
dan
rders
ndere
Smidspad 70 Tel. 32696
SHOWROOM:
Min. Mutsaersstr. 5 (Theresia)
Telefoon 31232
KOSTEN MINDER
WOIueu
rijn twe-
beve
i van ■voi
le hoofd-
s ruim
MO-I8_BS -
OUDSTE KATHOLIEKE
■NIS-ONDERNEMING
TUINSTR. 65 - TEL 23542 - 25783 - 33387
B G.G EN 'SNACHTS: TELEFOON 33286
ROUWKAMERS Centrum: Tuinstraat*65 - '1 Zand: Dr. Ahausstraat 2
De tentoonstelling van olieverven,
gouaches en tekeningen van Jacques Sie
gers in het gebouw van de Brabantse
Kunststichting, Spoorlaan 426, is verlengd
tot en met 1 april a.s.
ien geven
e met deze1
wij een
t Cortina
-1 wordt be-
j vertellen over
I jongeren we-
sonen i
voorstol
afstand
stand staat
r DAG EN NACHT 1
F BEREIKBAAR j
maar neemt niet dusdanige vormen aan,
dat een rembekrachtiger noodzakelijk zou
zijn.
Fadingsverschijnselen, hetgeen wil zeggen
dat de remmen bij veelvuldig of voortdu
rend gebruik snel minder effectief wor
den, komen niet voor. De handrem werkt
mechanisch op de achterwielen.
Hl
F Sliomberj
150m
Dankzij een eenvot
paraat is het F"
door velen onl
in vervulling te
in kantoren en woon
constant eenzelfde licht
krijgen. De vinding bestaat
regelaar met een foto-elektrische
apparaatje kan snel worden i
op de plaats van een gewone
laar, zonder dat daardoor een
drading nodig is. De foto-cel hc
m lange draad die door middel van een
twee-pool stekker op de regelaar wordt
aangesloten. De foto-elektrische cel kan
op een raam worden vastgekleefd. Wan
neer de kiezer van de regelaar wordt in
geschakeld zorgt het 'magisch oog' ervoor
dat het elektrische licht automatisch van
12% procent naar 'vol' wordt gedraaid,
al naar gelang de intensiteit van het door
het raam binnenvallende daglicht. Om het
apparaat weer met de hand te kunnen be
dienen is er een drukknop. Wanneer deze
unnen is ingedrukt kan de regelaar met de hand
sr u de worden bediend. Er zijn vier modellen in
ze vrij de handel, met belastingen van 250, 500,
dat u 1000 en 1500 watt.
Koestraat 133 Tel. 34325
Bemardusplein 17 Tel. 70798
LANGDURIGE GARANTIE
in twee-
portieren,
instap voor de achterbankpassagiers. Het weersomstai
uiterlijk is iets eenvoudiger geworden dan alsmede op
bij de vorige Cortina's, hetgeen zo weinig te lage snel
is dat het op het eerste oog totaal niet op- heeld veroo:
De voorwielophanging is volgens het be- valt. Een enkel chroomrandje minder o.a. Uitgangspun
kende Mc. Pherson-veersysteem uitge- de koplampranden en de uitstroomope- weggebruik»
voerd. Deze constructie wordt meer en ningen van het ventilatiesysteem ontsie- demens opb:
- - ren de auto in het geheel niet. De lichtop
brengst van de koplampen was uitstekend,
terwijl de asymmetrische lichtbundel bij
gedimd licht de bennkant ver voor de
auto uit goed verlichtte. Royale achterlam-
7“ die de Cortina van verre af herken- Vert
baar maken, geven voor alle functies als tie d
remlicht, rood achterlicht, knipperlicht en
reflector een duidelijke scherpte.
brachten de kruis-
strument naar Euro-
van de huidige gi-
middeleeuwen ge-
het instrument om
leren mee te begeleiden en
bleef het bekend onder de
Een gitaar heeft voor zijn bespeler talloze thana, het nationale rr
voordelen. De wereldberoemde auteur het klassieke Hellas.
Carl Sandburg noemt hem dan ook „de
draagbare metgezel, een kleine speelmak
ker, die nog minder weegt dan een pasge
boren baby". De aanschafkosten zijn laag
en zoals de bandleider Mitch Miller zegt:
„Je kunt in heel korte tijd herkenbare ge
luiden op het ding maken. Je studeert vijf
steen op een poG,<uu. u».
maar eens met een viool”.
Vier versnellingen vooruit en volledig ge
synchroniseerd. Het schakelen geschiedt
door middel van een handel op de vloer
die direct en licht werkt De achteruit is
bijzonder goed vergrendeld, zodat het vrij
wel onmogelijk is om per ongeluk in de
achteruit te schakelen. Het inschakelen
hiervan vraagt wel enige routine, omdat
het versnellingshandel omhooggetrokken
moet worden. De koppeling werkt licht en
komt soepel In aangrijping. Alle versnel
lingen liggen goed gespatieerd, zodat bij
sportief rijden een optimaal gebruik van
het motortoerental gemaakt kan worden.
De stand van het pookje is zodanig, dat de
bestuurder ook wanneer hij zijn stoel
in de achterste stand heeft staan deze
gemakkelijk kan hanteren.
Halfelliptische bladveren en lange teles
copische schokbrekers vormen hier de
veer- en dempingselementen. Deze blad
veren, aan iedere kant van de as één, zit
ten zowel aan de voor- als aan de achter
zijde vast aan de zelfdragende vloer. Men
kan hier dus niet van een onafhankelijke
achterwielophanging spreken. De achter
as heeft wel enige neiging tot dribbelen,
maar deze is niet dusdanig hinderlijk dat
het als een bezwaar gezien moet worden.
De Belgisch-Vlaamse t.v. zal zaterdagmid
dag 15 uur een rechtstreekse uitzending
verzorgen van de Italiaanse klassieker
Milaan-San Remo.
Het wordt een reportage van de laatste
De tentoonstelling ,Hoe houden wij Ne- 40 km en natuurlijk de finish.
derland bewoonbaar?" in het Natuur-his- Het is best mogelijk dat de renners de
- - - wind in de rug hebben wat natuurlijk kan
betekenen dat de reportage een half uur
eerder aanvangt.
voerd. Deze constructie wordt mee.
meer toegepast en werd door Ford voor
het eerst gebruikt bij de vroegere Franse
Ford. Fusée, schroefveer en schokbreker
zijn in deze constructie tot één geheel sa
mengevoegd en zijn in feite lange, veren- aut01
de telescopen, die aan de onderzijde via Pen c
een draagann en een geleidestang aan de baa[.
zelfdragende carrosserie bevestigd zijn.
Aan de bovenzijde is de bevestiging even
eens aan het plaatwerk geschroefd. Om
de resonanties en trillingen tegen te gaan
heeft men rubber verwerkt bij de bevesti
gingen.
Als U toch al van plan was een
radio-combinatie aan te schaffen,
maak dan gebruik van de moge
lijkheden die de Euromarkt U
biedt. Grijp Uw kans en trek pro
fijt van de lage prijzen in de Duitse
Bondsrepubliek.
In de twaalfde eeuw 1
vaarders een snaarinst
pa, dat veel weg had
taar. Gedurende de i
bruikten troubadours 1
er hun liede— -
het ding maken. Je studeert vijf eeuwenlang bleef
erschillende akkoorden in en je naam „guitarra".
teen op een podium. Probeer dat In het begin van de
de beror J- ---
ook gita
op de
geweest
Rossini h
ven. Lud\
,een orke
twintigste
ziekinstrument een L.,
muzikale rol vervuld. Het begon
bij de eerste rock-and-roll-klanken
nog lang niet geëindigd. Kan men
Joan Baez, het Kingston Trio, f
Pete Seeger of Bob Dylan zc
indenken?
De gitaar is een vriendel:
vaak ook indringende s«
ige wereld. Dat Is vermc
van de grote steeds stijge
ling, waarmee de wereld
ment luistert.
BEHANG - VERF
(AUTO)LAK
DE MAN VAN T VAK
Wg geven U gratis een eerlijk
en vakkundig advies
Noordhoekring 79 - TILBURG
Telefoon 24556
Zaterdag 18 maart na 12
wegens familleomstandighi
GESLOTEN.
verkeersinzicht hun snelheid aanpassen
aan de steeds wisselende omstandigheden
en aan de situatie van het moment. Het is
duidelijk dat in de bebouwde kom de ver
keersdichtheid veel groter is dan daarbui
ten. Snelheidsaanpassing naar beneden is
hier dan ook in vele gevallen vereist.
Houdt u zich dan ook aan de opgegeven
snelheid.
de bebouwde kom
.a regelen naar de
en de normale gang van 1
Een door en door beproefde automobiel,
die in de bijna 5-jarige tijd dat dit model
geleverd wordt, bewezen heeft een zeer piatenalbi
aantrekkelijke aanbieding te zijn. Ver gebracht,
over de één miljoen exemplaren vonden a
hun weg naar de kopers. We geloven dan
ook, dat Ford verstandig gedaan heeft dit
type verder te produceren en de toekom
stige kopers te laten profiteren van de er
varing, die men in het recente verleden
heeft opgedaan. Ford die als reclame-slo
gan het publiek steeds voor ogen houdt,
dat Ford meer auto voor uw geld biedt,
zouden we tot slot van deze „Auto - Test"
willen adviseren voor de Cortina 1200 de of zes ve
slogan te gebruiken „Ford Cortina 1200 staat met
veel auto voor uw geld".
>udig elektronisch ap-
mogelijk om een wellicht
nbewust gekoesterde wens
*- doen gaan, namelijk om
1 'loonruimten overdag
‘itintensiteit te ver
uit een licht-
s cel. Het
aangebracht
lichtschake-
_i speciale be-
heeft een 3,66
Voor de veiligheid en de vlotte doorstro
ming van het steeds drukker wordende
verkeer is het noodzakelijk dat automo
bilisten, afhankelijk van de omstandighe
den, de snelheid van hun voertuig opvoe
ren dan wel matigen. Enerzijds is het alle
bestuurders verboden de normale gang
van andere voertuigen te belemmeren
door zonder noodzaak uitzonderlijk lang-
zaam te rijden.
itact/ And€rziJds gelden vaak snelheidsbeper-
;>eerd kingen naar boven.
Het zonder noodzaak langzaam rijden leidt Blijf
tot o.m. filevorming en gevaarlijke inhaal- in toi
manoeuvres, die beide fatale botsingen
tot gevolg kunnen hebben.
Veilig rijden is daarom beslist niet hetzelf
de als langzaam rijden.
U mag bijvoorbeeld slechts dén een ander
"oertuig inhalen als o.m. uw voertuig een
snelheid kan bereiken, die zoveel groter
is dan die van het in te halen voertuig, dat
de duur van de manoeuvre gering blijft.
boven dus!
._a --uren inhaalmanoeuvres te
lang en wordt de linkerrijstrook veel te
lang geblokkeerd.
Veilige rijders zijn zij, die met het nodige
De dagen dat we de Cortina ter beschik
king hadden, gaven ons veelvuldig de ge
legenheid de verwarming aan de praktijk
te toetsen. Alle nachten heeft de
buiten gestaan en waren de ruiten 's i
gens van een behoorlijke laag ijs voor
Nadat de motor, die overigens snel aan
sloeg, een aantal minuten warm gedraaid
was, werd de verwarming voluit aangezet
en blies de krachtige ventilator een enor
me hoeveelheid warme lucht in het inte
rieur. De voorruit werd na enkele minu
ten ijsvrij en zelfs de zijruiten en het ach
terraam waren na enige tijd vrij van ijs.
Het gehele verwarmings- en ventilatiesys
teem werkt voortreffelijk. Aan beide uit
einden van het dashboard zitten draaibare
roosters, die zowel wanne als koude lucht
kunnen laten doorstromen, al naar gelang
men het systeem regelt. De aangevoerde
lucht om te ventileren of te verwannen
wordt na circulatie in het interieur door
twee sleuven naast de achterruit afge-
De ventilator, die twee snelheden
verhoogt de werking aanzienlijk. De
n behoeven dus nooit geopend te
worden om een aangename temperatuur
of ventilering te verkrijgen.
begin van de achttiende eeuw heeft
--roemde Stradivarius behalve violen 1Nieywlanostra
MS;
t en Haydn, Schubert, Weber en
hebben er muziek voor geschre-
dwig van Beethoven noemde het
>rkest in miniatuur". Thans, in onze
i^-te eeuw, heeft de gitaar als mu-
istrument een bijzonder belangrijke
■ale rol vervuld. Het begon in 1955
en is
-1 zich
üngston Trio, the Terriers,
Bob Dylan zonder gitaar
delijke zachte, maar 1
kerkstraat 10,
stem in een lawaai-
loedelijk de reden
'gende belangstel-
xd naar dit instru-
Een steeds meer voorkomende combinatie
van schijfremmen voor en trommelremmen
achter, heeft Ford ook op dit goedkoopste
Cortina-model toegepast. Een rembekrach-
tiger is niet aangebracht, omdat de bereik
bare vertraging zodanig is, dat deze niet
gemist wordt. De remmen grijpen soepel
aan en de pedaaldruk is bij lichte remmen
laag, bij bruusk of voluit remmen vanuit
hoge snelheid loopt de pedaaldruk wel op,
--- Er gaat vrijwel geen dag voorbij of er is
5ben, vegen een groot gedeelte van het op onze vaderlandse radio of televisie wel
toppervlak schoon. De handrem is tus- de een of andere beatgroep te horen
j geplaatst en zien. Hun .wapen” Is de gitaar en t
men. Ons in- eigenlijk wonderlijk, dat lf
plaatsing algemeen de namen van i
3oard aan. uit het hoofd kan opnoemen, z
er aan de gitaar veel aandacht
steed. Er valt echter veel te-
dit instrument, dat zoveel o
twee reldberoemd heeft gemaakt.
zesti- In 1958 was Don Wilson in Seattle bijvoor-
ivei- beeld van beroep opperman. Hij had een
gitaar, de goedkoopste, die er te krijgen
was. Zijn ploegbaas op de bouw. Bob
Bogle, had er ook een. Samen studeerden
zij elke avond en binnen een jaar speel
den zij op schoolfeestjes. Dat is nu precies
25.000.000 dollar geleden. Het dut L
middels tot een kwartet uitgegroeid en
heet nu The Ventures. Achttien miljoen
platenalbums zijn er van hen door teer
agers gekocht. Intussen echter hebben z
ook een gitarenfabriek opgericht, die vo
rig jaar een omzet haalde van rond de an
derhalf miljoen dollar. Verder hebben zij,
aldus Het Beste uit Readers' Digest, 375.000
platenalbums voor zelfstudie op de markt
i dient u uw snel
omstandigheden
het verkeer.
moet uw voertuig tot stilstand kunne
ngen binnen de afstand waarover
kunt overzien en waarover deze
De wetgever verwacht van u, u
larbij rekening houdt met verschillende
.-4 y zoals een beperk^ van het
door bef wegverloop
--atmosferische toe
stand (mist, regen, nevel), het tijdstip
(duisternis, tegenzon), of een beperkt uit-
zicht (bevroren of besneeuwde ruit).
2) de minder goede gesteldheid van het
'?k door de toestand of de
kinderhoofc
wegdek (ijzel,
Ieder najaar beginnen vele automobiel
fabrieken hun nieuwe modellen aan te
kondigen. Op de tentoonstellingen, die in
de daarop volgende maanden gehouden
worden, kan men de nieuwe modellen en
de technische nieuwigheden bewonderen.
Bij ons in Nederland, waar de kijk- en
kooplustige automobielliefhebbers slechts
eens in de twee jaar een automobiel ten
toonstelling van internationale allure kun
nen bezoeken, worden de nieuwe typen
jaarlijks in de showrooms van de plaatse
lijke dealers aan het publiek voorgesteld.
Vele op deze branche georiënteerde tijd
schriften en kranten besteden veel aan
dacht aan dit belangrijke nieuws.
Zo heeft Ford reeds in het najaar van 1966
alle nieuwe typen Taunus en Cortina ge- De schokbreker
presenteerd. Modellen, die verfraaiingen van het telescop
van het uiterlijk, verfijningen van het in- veel bij tot deze
terieur en van technische details verkre- J-
gen en die de faam, die uitging van de
diverse typen, weer voor een aantal jaren
verder kunnen uitdragen. Bij de Cortina
heeft men naast de nieuwe uitvoeringen
het 1200-model in een iet -J'
uitvoering gehandhaafd. Luiere ucmu.9
werden wat vereenvoudigd zonder af
breuk aan kwaliteit en prestaties te doen.
Men heeft bij Ford deze stap bewust ge- ties voldoe
daan. Om aanmerkelijk meer potentiële de auto in
autokopers een aantrekkelijke door en
,neo7^e Er lijn gitaren verkrijgbaar in meer dan
twee hoofdtypen, de akoestische en de
z. Verder zijn er tal van
- atreft de grootte, kleur,
houtsoort, het model van de kop, de
klankkast, de breedte van de toets, het
aantal en de stemming van de snaren en
tenslotte het aantal „fretten" (toonrichels).
De prijzen variëren van vijfenzeventig tot
vierduizend gulden. Bovendien kan men
talloze accessoires aanschaffen, zoals
echo- en vibratokasten. De bovenstaande
regels zouden doen vermoeden, dat de gi
taar een typisch twintigste-eeuws instru-
i precies ment i®- ^en groot misverstand, want de
io is in- 9itaar' °f heter gezegd het getokkelde
■oeid en snaarinstrument, is een van de oudste mu-
)en ziekinstrumenten en ontstond vermoede-
lijk in het oosten. Er bestaat zelfs een Het-
zó titisch bas-rehëf uit 1.000 v. Chr., waarop
vo; een speeltuig te zien is, dat in grote trek
ken met de gitaar overeenkomt.
Verder zijn er prototypen van de gitaar
gevonden in Egypte, welke dateren uit de
vierde tot achtste eeuw voor onze jaar
telling. De naam „gitaar" is afkomstig uit
het Grieks, afgeleid van het woord ki-
i>o+ muziekinstrument uit
Het Verbond voor Veilig Verkeer organi
seert ieder kwartaal in samenwerking met
de politie acties, welke een grotere ver
keersveiligheid beogen. Het kernthema
gedurende het eerste kwartaal van 1967
heeft tot onderwerp: AANPASSING van
SNELHEID.
De actie die gevoerd wordt onder het mot
to „HOUD UW SNELHEID IN TOOM" is
vooral gericht op weggebruikers, die door Buiten d
onvoldoende inzicht en rij-ervaring hun heid te
iren, snelheid niet tijdig kunnen aanpassen aan en d>
m de plotselinge gevaarssituaties als slechte TT
Het weersomstandigheden, gladde wegen, etc.
dan alsmede op hen, die door hun te hoge of Dr
sinig Ja9e snelheid een gevaarlijk verkeers-
t Op. beeld veroorzaken op de weg. \s'
r o.a. Uitgangspunt van deze actie is, dat iedere factoren If zöals~ëën 'hï
ze basis vindt u terugin het nieuwe Re- talSt' reae“- nö'
glement Verkeersregels en Verkeerste
kens. Dit alleen waarborgt echter geen m
vrij en veilig verkeer, reden waarom het weödek door de toe
rara v
geen bij lange ritten minder prettig is.
Wordt de stoel iets naar voren geschoven,
dan helt deze een weinig achterover en
wordt de zit comfortabeler, De stand van
de pedalen, vooral het gas- en rempedaal
is goed gekozen. Bij sportief rijden kan de
bekende stand „voetzool bij rempedaal en
hak op gaspedaal" uitstekend toegepast
worden. De ruitewissers, die één snelheid
hebben, vegen een groot gedeelte
mitoppc. wvuw.M w ..WHW.W.
sen de beide voorstoeltjes g“.’
laat zich gemakkelijk bedienen.
ziens treft men veel te veel de
van de handrem onder het dashbc
Mochten de remmen via het voetpedaal
eens weigeren, dan kan met de handrem
r tussen de zittingen nog onheil worden
1 t voorkomen. Boven de voorruit zi'
zonnekleppen aangebracht. In 1
gingspunten voor het aanbrengen i
ligheidsriemen is ook voorzien. De h
ruimte zowel voor- als achterin is
trekkracht te beschikken. In ferrujmte, die regelmatig van vorm is, laat
een omvangrijke bagage toe. Het reserve
wiel is rechtop tegen het linker-achter-
spatbord geplaatst.
regen).
3) de steeds toenemende drukte.
In verband hiermede eist de wetgever
ook van u dat u psychisch en fysiek in
staat bent uw snelheid steeds aan de eisen
van het moment aan te passen.
De radio, televisie en pers hebben
nuari en februari reeds aandacht b^lCT=vl
aan het onderwerp „SNELHEID’". zor
In het tydvak 6-18 maart a.s. wordt door seu
de politie in het gehele land verscherpte de
controle gehouden op de naleving van
de gestelde regels.
Ook in onze stad oefenen verschillende
extra-politiepatrouilies in genoemde pe
riode intensief controle uit.
”’“f derhalve attent en houd uw snelheid
toom.
Tot 10.00 uur 's morgens is uw eigen huis
arts beschikbaar.
Van 10.00 uur tot zondagmorgen 8.00 uur:
Dr. Pijman, Ringbaan-Noord 254. Tel. 24516
Dr. Boelaars, Goirkestraat 185. Tel. 25346
Dr. Van Horssen,
P. v. d. Elsenplein 1.
Dr. Ruys, St.-Aimaplein 4.
Van zondag 8.00 tot maandag 8.00 uur:
Dr. Van Oss, Oude Lind 32. Tel. 25949
Dr. Wieggers, Kwaadeindstr. 2. Tel. 20646
Dr. v. Genderen-Stort,
Nieuwe Bosschew eg 24.
Dr. Bruinsma, Korvelseweg 17a.
TANDARTSEN
Tandarts Nahon,
Nieuwlandstraat 35. Tel. 24562
i zaterdag en zondag:
en van 17.30-18.00 uur.
APOTHEKERS
Joosten. Nieuwlandstraat 19.
Kersemakers, Wilh.-park 28.
DIERENARTSEN
Rasenberg, Bosscheweg 110,
Ensdhot. Tel. 0 4245-648
Dierenkliniek „Den Herd”,
Capucjjnenstraat 769. Tel. 32867
(Alleen na telefonische afspraak).
GOIRLE
Radio-grammofooncombinatie in
stijlvol meubel. Ingebouwde vol
automatische 10-platenwisselaar.
3 storingsvrije ontvangstbereiken
met FM.
Een combinatie uit de 500 gulden-
klasse nu bij U thuis voor slechts
f 298,— inclusief invoerrechten,
vrachtkosten enz.
St.-Jansbijeenkomst
Vrijdagavond 17 maart a.s. komen leid
sters en leiders van de welpen en verken
ners van het district Tilburg in Wijkcen
trum SOEKMEKAAR voor de laatste ge
zamenlijke St.-Jans-bijeenkomst bijeen.
Niemand minder dan de bekende radio-
medewerker Leo Nelissen zal de avond,
welke een geanimeerd karakter heeft, ver
zorgen.
n men dagelijks (ook op
i uur terecht in het mu- De Pnjzen van de 2e week van de WERE
i de Kloosterstraat (achter DI-TOTO zijn gevallen op de formulieren
-,4. no. 4501 en 4728, waarop het bedrag van
f 688,50 voorkwam. Deze twee prijswin
naars t.w. Mej. I. M. C. v. d. Zande, Oister-
wijksebaan 118, Tilburg en de heer P. M. A.
Adema, Korte Voorenstraat 7, Goirle, ont
vangen dus elk f 68,85.
Deelname-formulieren voor alle Tilburgers
zijn steeds te verkrijgen op het TOTO-
adres: PIUSPLEIN 23.
De overbekende en beproefde 4-ciliinder-
lijnmotor, die in rally's z'n betrouwbaar
heid bewezen heeft, meet een cilinderin
houd van 1200 cc. De trekkracht van deze
auto, vooral ook in heuvelachtig terrein
en bezet met twee personen, was zeer bt
hoorlijk. In de lagere toerentallen bij snt
heden van 35 a 40 km/uur kan men
vanuit de derde versnelling accelereren.
In de 4e versnelling kon vanaf ongeveer
45 km/u. zonder protest van de motor op
getrokken worden. Bij inhalen bleek de
derde versnel--
een goede trek&4axjiAi w mcsuu&acu. ju
heuvelachtig terrein met vele opeenvol
gende bochten en stijgingen, werd, wan
neer een veelvuldig gebruik gemaakt
werd van de versnellingen, een pittige
trekkracht bereikt. Het benzineverbruik,
dat gedurende de ruim 1600 gereden kilo
meters veelvuldig werd gecontroleerd,
gaf een uitermate gunstig beeld. Een Auto-
bahntraject waar constant gereden werd
met een snelheid, die in de buurt lag van
de 110 km per uur, gaf een verbruik te
zien van 13,7 km per liter benzine. Bij het
opvoeren van de snelheid tot ongeveer
125 km werd het verbruik aanmerkelijk
hoger en schommelde om de 11,3 km per
liter. Stadsritten en de hiervoor aange
haalde bergtrajecten namen ca. 10,9 km
per liter. Over het gehele traject werd su-
perbenzine getankt, terwijl de motor be
slist niet gespaard werd om de maximale
trekkracht te bereiken.
door beproefde, ruime automobiel te kun
nen leveren, heeft Ford deze Cortina 1200
in haar produktieprogramma aangehou
den. Deze Cortina wordt aangeboden voor
slechts 5.995,—.
In de volgende kolomme
overzicht van de test die
1200 uitgevoerd werd.
In de loop der jareh is het dashboard en
kele keren van vormgeving veranderd. Zo
als het nu is, is het smaakvol en overzich
telijk uitgevoerd. Twee ronde instrumen
ten: de linker bevat de snelheidsmeter, de
kilometerteller en een controlelampje
voor de laadstroom en de rechter de ben
zine- en temperatuurmeter benevens con-
trolelampjes voor oliedruk en groot licht.
De bedieningsschakelaars voor licht, 1
tewisser, choke, ruitesproeier en cont
startschakelaar zitten keurig gegroepeerd
rond de instrumenten. Onder het stuur zit
een handel waarmede de knipperlichten,
de claxon, het grootlichtsignaal en het
grootlicht bediend worden. Een vrij ruim
opbergkastje en een asbak completeren
het dashboard. Hieronder zit het uitge
breide bedieningspaneel voor de verwar
ming en ventilatie. De stand van het stuur- voerl
wiel is zodanig gekozen, dat, wanneer het snel!
yoorstoeltje in de verste stand geplaatst ic ix
is, de bestuurder met vrij gestrekte armen de duur van de manoeuvre geri
kan sturen. (Dit heeft betrekking op per- Aanpassing van snelheid naar bc
met een lengte van ca. 1,80 m.) De Nog te vaak duren inhaalmano»
toeltjes kunnen over een vrij grote -
d versteld worden. In de achterste
de rugleuning het steilst, het-
Zeer goede wegliggi'ng, weinig gevoelig
voor zijwind, waardoor een goede stabili
teit bereikt wordt. Wegoneffenheden als
overgang van beton- op klinkerbestrating
en slechte weggedeelten werden goed
door de vering opgevangen en verwerkt.
De schokbrekers, zowel voor als achter
.copische type, droegen zeer
deze goede wegligging. Over
de voorsdhokbrekers, die één geheel vor
men met de voorwielophanging, komen we
direct nog terug. De besturing is vrij di
rect en werkt plezierig licht, zonder dat
ode bestuurder het gevoel krijgt het con-
iets eenvoudiger tact met de weg te verliezen. De Cortina
Enkele details laat zich gemakkelijk een bocht insturen
en volgt goed de koers, die men aangeeft. lWBe 51c
Bij hoge snelheid zijn kleine stuurcorrec- voerd. D
voldoende om bij eventuele zijwind heeft, vei
w .n het goede spoor te houden. De zijruiten
carrosserie helt in bochten weinig over. worden
Bij extreem snel genomen bochten wil de of ventil»
achterkant wel iets wegschuiven, maar de
ze kan door een kleine stuurcorrectie on
middellijk opgevangen worden. Onze test- DE CARROSSERIE
wagen was uitgerust met Vredestein V 83
banden. Deze band droeg zeker bij tot de De Cortina 1200 is uitsluitend in
goede wegligging, al wil het niet zeggen, deurs uitvoering leverbaar. De por
dat andere merken banden minder goede die wijd opengaan, vergemakkelijk
eigenschappen bezitten. instap voor de achterbankpassagier
lotoiesï^f torisch Museum is thans voor iedereen te
I sneeuw bezichti9en- Aanvankelijk hadden alleen
schoolklassen, na afspraak, toegang.
De expositie behandelt het vraagstuk van
de ruimtelijke ordening in ons land. Ze is
daarom zo interessant omdat men tegelijk
kan kennis nemen van de nieuwbouw in
de gemeente Tilburg en van de in uitvoe
ring zijnde saneringsplannen voor de Til-
m in ja- burgse binnenstad.
besteed Tot 25 maart kan i-J-
zondag) van 2-6
seumgebouw aan de Kloosterstr
de schouwburg). Op geregelde tijden wor
den er toepasselijke films vertoond.
Stl