1 I f®±_es ANDRIES VISSER Auto-test Ford Cortina 1200 pw BEUTLERS BABYHUIZEN Houd Uw snelheid in toom Ploem-ploem gaan de gitaren zo gretige afnemers naar Dokters- weekenddienst 11 lil Wij zijn groots gesorteerd in: Kernthema-actie J. M. v. d. Kerkhof Milaan-San Remo op teevee Fa. W. de Kuyer p— rRS „Magisch oog” regelt het elektrisch licht ZN. VOORDEEL van de Euromarkt Uitslag Were Di-Toto Pagina 14 Visdag 17 maart 1967 DE TILBURGSE KOERIER Pagina 15 COMPOST POTGROND Dona Knilcnie I DUIZEND UITVOERINGEN DE MOTOR zaterdag EINDOORDEEL kilo- Tel. 23580 Tel. 20505 zondag Tel. 23662 Tel. 30431 DE VERSNELLINGSBAK 32867 Goirle. Tel. 0 4247-213 DE ENIGE SPECIAAL- VERW ARMING EN VENTILATIE NAAIMACHINE- Willem II-straat - Tilburg - Tel. 33880 (50 mtr. v. d. Heuvelstr.) ZAKEN DE WEGLIGGING in Tilburg e.o. Sinds 1896 KUNNEN MEER DE CARROSSERIE mg« DE VOORWIELOPHANGING Stadsnieuws heT in het kort DE SNELHEIDSAANPASSING HET INTERIEUR DE ACHTERWIELOPHANGING 98,— ichtk< DE REMMEN J Ledikantjes, commodes en babykasten (ook Bretons) Kinderwagens, wandelwagens, boxen, kinderstoelen etc. ANDRIES VISSER C.V., N.S.-PLEIN 13 (bij het viaduct) TILBURG, Telefoon 23973 ALLE TUINZADEN. GROENTCZADEN. GRASZADEN EN GEREEDSCHAPPEN W# DIENEN U GAARNE VAN ADVIES Tel. 26462 Tel. 26632 r BEGRAFENISSEN F ST.DIONYSIUS i Fv/h ROOMS LEVEN j MODERNE AUTO’S ZEER VERZORGDE UITVOERING TILBURG'S BEGRAFEI 2 uur *heden auto ;mor- van ter is sten, -> de s dan rders ndere Smidspad 70 Tel. 32696 SHOWROOM: Min. Mutsaersstr. 5 (Theresia) Telefoon 31232 KOSTEN MINDER WOIueu rijn twe- beve i van ■voi le hoofd- s ruim MO-I8_BS - OUDSTE KATHOLIEKE ■NIS-ONDERNEMING TUINSTR. 65 - TEL 23542 - 25783 - 33387 B G.G EN 'SNACHTS: TELEFOON 33286 ROUWKAMERS Centrum: Tuinstraat*65 - '1 Zand: Dr. Ahausstraat 2 De tentoonstelling van olieverven, gouaches en tekeningen van Jacques Sie gers in het gebouw van de Brabantse Kunststichting, Spoorlaan 426, is verlengd tot en met 1 april a.s. ien geven e met deze1 wij een t Cortina -1 wordt be- j vertellen over I jongeren we- sonen i voorstol afstand stand staat r DAG EN NACHT 1 F BEREIKBAAR j maar neemt niet dusdanige vormen aan, dat een rembekrachtiger noodzakelijk zou zijn. Fadingsverschijnselen, hetgeen wil zeggen dat de remmen bij veelvuldig of voortdu rend gebruik snel minder effectief wor den, komen niet voor. De handrem werkt mechanisch op de achterwielen. Hl F Sliomberj 150m Dankzij een eenvot paraat is het F" door velen onl in vervulling te in kantoren en woon constant eenzelfde licht krijgen. De vinding bestaat regelaar met een foto-elektrische apparaatje kan snel worden i op de plaats van een gewone laar, zonder dat daardoor een drading nodig is. De foto-cel hc m lange draad die door middel van een twee-pool stekker op de regelaar wordt aangesloten. De foto-elektrische cel kan op een raam worden vastgekleefd. Wan neer de kiezer van de regelaar wordt in geschakeld zorgt het 'magisch oog' ervoor dat het elektrische licht automatisch van 12% procent naar 'vol' wordt gedraaid, al naar gelang de intensiteit van het door het raam binnenvallende daglicht. Om het apparaat weer met de hand te kunnen be dienen is er een drukknop. Wanneer deze unnen is ingedrukt kan de regelaar met de hand sr u de worden bediend. Er zijn vier modellen in ze vrij de handel, met belastingen van 250, 500, dat u 1000 en 1500 watt. Koestraat 133 Tel. 34325 Bemardusplein 17 Tel. 70798 LANGDURIGE GARANTIE in twee- portieren, instap voor de achterbankpassagiers. Het weersomstai uiterlijk is iets eenvoudiger geworden dan alsmede op bij de vorige Cortina's, hetgeen zo weinig te lage snel is dat het op het eerste oog totaal niet op- heeld veroo: De voorwielophanging is volgens het be- valt. Een enkel chroomrandje minder o.a. Uitgangspun kende Mc. Pherson-veersysteem uitge- de koplampranden en de uitstroomope- weggebruik» voerd. Deze constructie wordt meer en ningen van het ventilatiesysteem ontsie- demens opb: - - ren de auto in het geheel niet. De lichtop brengst van de koplampen was uitstekend, terwijl de asymmetrische lichtbundel bij gedimd licht de bennkant ver voor de auto uit goed verlichtte. Royale achterlam- 7“ die de Cortina van verre af herken- Vert baar maken, geven voor alle functies als tie d remlicht, rood achterlicht, knipperlicht en reflector een duidelijke scherpte. brachten de kruis- strument naar Euro- van de huidige gi- middeleeuwen ge- het instrument om leren mee te begeleiden en bleef het bekend onder de Een gitaar heeft voor zijn bespeler talloze thana, het nationale rr voordelen. De wereldberoemde auteur het klassieke Hellas. Carl Sandburg noemt hem dan ook „de draagbare metgezel, een kleine speelmak ker, die nog minder weegt dan een pasge boren baby". De aanschafkosten zijn laag en zoals de bandleider Mitch Miller zegt: „Je kunt in heel korte tijd herkenbare ge luiden op het ding maken. Je studeert vijf steen op een poG,<uu. u». maar eens met een viool”. Vier versnellingen vooruit en volledig ge synchroniseerd. Het schakelen geschiedt door middel van een handel op de vloer die direct en licht werkt De achteruit is bijzonder goed vergrendeld, zodat het vrij wel onmogelijk is om per ongeluk in de achteruit te schakelen. Het inschakelen hiervan vraagt wel enige routine, omdat het versnellingshandel omhooggetrokken moet worden. De koppeling werkt licht en komt soepel In aangrijping. Alle versnel lingen liggen goed gespatieerd, zodat bij sportief rijden een optimaal gebruik van het motortoerental gemaakt kan worden. De stand van het pookje is zodanig, dat de bestuurder ook wanneer hij zijn stoel in de achterste stand heeft staan deze gemakkelijk kan hanteren. Halfelliptische bladveren en lange teles copische schokbrekers vormen hier de veer- en dempingselementen. Deze blad veren, aan iedere kant van de as één, zit ten zowel aan de voor- als aan de achter zijde vast aan de zelfdragende vloer. Men kan hier dus niet van een onafhankelijke achterwielophanging spreken. De achter as heeft wel enige neiging tot dribbelen, maar deze is niet dusdanig hinderlijk dat het als een bezwaar gezien moet worden. De Belgisch-Vlaamse t.v. zal zaterdagmid dag 15 uur een rechtstreekse uitzending verzorgen van de Italiaanse klassieker Milaan-San Remo. Het wordt een reportage van de laatste De tentoonstelling ,Hoe houden wij Ne- 40 km en natuurlijk de finish. derland bewoonbaar?" in het Natuur-his- Het is best mogelijk dat de renners de - - - wind in de rug hebben wat natuurlijk kan betekenen dat de reportage een half uur eerder aanvangt. voerd. Deze constructie wordt mee. meer toegepast en werd door Ford voor het eerst gebruikt bij de vroegere Franse Ford. Fusée, schroefveer en schokbreker zijn in deze constructie tot één geheel sa mengevoegd en zijn in feite lange, veren- aut01 de telescopen, die aan de onderzijde via Pen c een draagann en een geleidestang aan de baa[. zelfdragende carrosserie bevestigd zijn. Aan de bovenzijde is de bevestiging even eens aan het plaatwerk geschroefd. Om de resonanties en trillingen tegen te gaan heeft men rubber verwerkt bij de bevesti gingen. Als U toch al van plan was een radio-combinatie aan te schaffen, maak dan gebruik van de moge lijkheden die de Euromarkt U biedt. Grijp Uw kans en trek pro fijt van de lage prijzen in de Duitse Bondsrepubliek. In de twaalfde eeuw 1 vaarders een snaarinst pa, dat veel weg had taar. Gedurende de i bruikten troubadours 1 er hun liede— - het ding maken. Je studeert vijf eeuwenlang bleef erschillende akkoorden in en je naam „guitarra". teen op een podium. Probeer dat In het begin van de de beror J- --- ook gita op de geweest Rossini h ven. Lud\ ,een orke twintigste ziekinstrument een L., muzikale rol vervuld. Het begon bij de eerste rock-and-roll-klanken nog lang niet geëindigd. Kan men Joan Baez, het Kingston Trio, f Pete Seeger of Bob Dylan zc indenken? De gitaar is een vriendel: vaak ook indringende s« ige wereld. Dat Is vermc van de grote steeds stijge ling, waarmee de wereld ment luistert. BEHANG - VERF (AUTO)LAK DE MAN VAN T VAK Wg geven U gratis een eerlijk en vakkundig advies Noordhoekring 79 - TILBURG Telefoon 24556 Zaterdag 18 maart na 12 wegens familleomstandighi GESLOTEN. verkeersinzicht hun snelheid aanpassen aan de steeds wisselende omstandigheden en aan de situatie van het moment. Het is duidelijk dat in de bebouwde kom de ver keersdichtheid veel groter is dan daarbui ten. Snelheidsaanpassing naar beneden is hier dan ook in vele gevallen vereist. Houdt u zich dan ook aan de opgegeven snelheid. de bebouwde kom .a regelen naar de en de normale gang van 1 Een door en door beproefde automobiel, die in de bijna 5-jarige tijd dat dit model geleverd wordt, bewezen heeft een zeer piatenalbi aantrekkelijke aanbieding te zijn. Ver gebracht, over de één miljoen exemplaren vonden a hun weg naar de kopers. We geloven dan ook, dat Ford verstandig gedaan heeft dit type verder te produceren en de toekom stige kopers te laten profiteren van de er varing, die men in het recente verleden heeft opgedaan. Ford die als reclame-slo gan het publiek steeds voor ogen houdt, dat Ford meer auto voor uw geld biedt, zouden we tot slot van deze „Auto - Test" willen adviseren voor de Cortina 1200 de of zes ve slogan te gebruiken „Ford Cortina 1200 staat met veel auto voor uw geld". >udig elektronisch ap- mogelijk om een wellicht nbewust gekoesterde wens *- doen gaan, namelijk om 1 'loonruimten overdag ‘itintensiteit te ver uit een licht- s cel. Het aangebracht lichtschake- _i speciale be- heeft een 3,66 Voor de veiligheid en de vlotte doorstro ming van het steeds drukker wordende verkeer is het noodzakelijk dat automo bilisten, afhankelijk van de omstandighe den, de snelheid van hun voertuig opvoe ren dan wel matigen. Enerzijds is het alle bestuurders verboden de normale gang van andere voertuigen te belemmeren door zonder noodzaak uitzonderlijk lang- zaam te rijden. itact/ And€rziJds gelden vaak snelheidsbeper- ;>eerd kingen naar boven. Het zonder noodzaak langzaam rijden leidt Blijf tot o.m. filevorming en gevaarlijke inhaal- in toi manoeuvres, die beide fatale botsingen tot gevolg kunnen hebben. Veilig rijden is daarom beslist niet hetzelf de als langzaam rijden. U mag bijvoorbeeld slechts dén een ander "oertuig inhalen als o.m. uw voertuig een snelheid kan bereiken, die zoveel groter is dan die van het in te halen voertuig, dat de duur van de manoeuvre gering blijft. boven dus! ._a --uren inhaalmanoeuvres te lang en wordt de linkerrijstrook veel te lang geblokkeerd. Veilige rijders zijn zij, die met het nodige De dagen dat we de Cortina ter beschik king hadden, gaven ons veelvuldig de ge legenheid de verwarming aan de praktijk te toetsen. Alle nachten heeft de buiten gestaan en waren de ruiten 's i gens van een behoorlijke laag ijs voor Nadat de motor, die overigens snel aan sloeg, een aantal minuten warm gedraaid was, werd de verwarming voluit aangezet en blies de krachtige ventilator een enor me hoeveelheid warme lucht in het inte rieur. De voorruit werd na enkele minu ten ijsvrij en zelfs de zijruiten en het ach terraam waren na enige tijd vrij van ijs. Het gehele verwarmings- en ventilatiesys teem werkt voortreffelijk. Aan beide uit einden van het dashboard zitten draaibare roosters, die zowel wanne als koude lucht kunnen laten doorstromen, al naar gelang men het systeem regelt. De aangevoerde lucht om te ventileren of te verwannen wordt na circulatie in het interieur door twee sleuven naast de achterruit afge- De ventilator, die twee snelheden verhoogt de werking aanzienlijk. De n behoeven dus nooit geopend te worden om een aangename temperatuur of ventilering te verkrijgen. begin van de achttiende eeuw heeft --roemde Stradivarius behalve violen 1Nieywlanostra MS; t en Haydn, Schubert, Weber en hebben er muziek voor geschre- dwig van Beethoven noemde het >rkest in miniatuur". Thans, in onze i^-te eeuw, heeft de gitaar als mu- istrument een bijzonder belangrijke ■ale rol vervuld. Het begon in 1955 en is -1 zich üngston Trio, the Terriers, Bob Dylan zonder gitaar delijke zachte, maar 1 kerkstraat 10, stem in een lawaai- loedelijk de reden 'gende belangstel- xd naar dit instru- Een steeds meer voorkomende combinatie van schijfremmen voor en trommelremmen achter, heeft Ford ook op dit goedkoopste Cortina-model toegepast. Een rembekrach- tiger is niet aangebracht, omdat de bereik bare vertraging zodanig is, dat deze niet gemist wordt. De remmen grijpen soepel aan en de pedaaldruk is bij lichte remmen laag, bij bruusk of voluit remmen vanuit hoge snelheid loopt de pedaaldruk wel op, --- Er gaat vrijwel geen dag voorbij of er is 5ben, vegen een groot gedeelte van het op onze vaderlandse radio of televisie wel toppervlak schoon. De handrem is tus- de een of andere beatgroep te horen j geplaatst en zien. Hun .wapen” Is de gitaar en t men. Ons in- eigenlijk wonderlijk, dat lf plaatsing algemeen de namen van i 3oard aan. uit het hoofd kan opnoemen, z er aan de gitaar veel aandacht steed. Er valt echter veel te- dit instrument, dat zoveel o twee reldberoemd heeft gemaakt. zesti- In 1958 was Don Wilson in Seattle bijvoor- ivei- beeld van beroep opperman. Hij had een gitaar, de goedkoopste, die er te krijgen was. Zijn ploegbaas op de bouw. Bob Bogle, had er ook een. Samen studeerden zij elke avond en binnen een jaar speel den zij op schoolfeestjes. Dat is nu precies 25.000.000 dollar geleden. Het dut L middels tot een kwartet uitgegroeid en heet nu The Ventures. Achttien miljoen platenalbums zijn er van hen door teer agers gekocht. Intussen echter hebben z ook een gitarenfabriek opgericht, die vo rig jaar een omzet haalde van rond de an derhalf miljoen dollar. Verder hebben zij, aldus Het Beste uit Readers' Digest, 375.000 platenalbums voor zelfstudie op de markt i dient u uw snel omstandigheden het verkeer. moet uw voertuig tot stilstand kunne ngen binnen de afstand waarover kunt overzien en waarover deze De wetgever verwacht van u, u larbij rekening houdt met verschillende .-4 y zoals een beperk^ van het door bef wegverloop --atmosferische toe stand (mist, regen, nevel), het tijdstip (duisternis, tegenzon), of een beperkt uit- zicht (bevroren of besneeuwde ruit). 2) de minder goede gesteldheid van het '?k door de toestand of de kinderhoofc wegdek (ijzel, Ieder najaar beginnen vele automobiel fabrieken hun nieuwe modellen aan te kondigen. Op de tentoonstellingen, die in de daarop volgende maanden gehouden worden, kan men de nieuwe modellen en de technische nieuwigheden bewonderen. Bij ons in Nederland, waar de kijk- en kooplustige automobielliefhebbers slechts eens in de twee jaar een automobiel ten toonstelling van internationale allure kun nen bezoeken, worden de nieuwe typen jaarlijks in de showrooms van de plaatse lijke dealers aan het publiek voorgesteld. Vele op deze branche georiënteerde tijd schriften en kranten besteden veel aan dacht aan dit belangrijke nieuws. Zo heeft Ford reeds in het najaar van 1966 alle nieuwe typen Taunus en Cortina ge- De schokbreker presenteerd. Modellen, die verfraaiingen van het telescop van het uiterlijk, verfijningen van het in- veel bij tot deze terieur en van technische details verkre- J- gen en die de faam, die uitging van de diverse typen, weer voor een aantal jaren verder kunnen uitdragen. Bij de Cortina heeft men naast de nieuwe uitvoeringen het 1200-model in een iet -J' uitvoering gehandhaafd. Luiere ucmu.9 werden wat vereenvoudigd zonder af breuk aan kwaliteit en prestaties te doen. Men heeft bij Ford deze stap bewust ge- ties voldoe daan. Om aanmerkelijk meer potentiële de auto in autokopers een aantrekkelijke door en ,neo7^e Er lijn gitaren verkrijgbaar in meer dan twee hoofdtypen, de akoestische en de z. Verder zijn er tal van - atreft de grootte, kleur, houtsoort, het model van de kop, de klankkast, de breedte van de toets, het aantal en de stemming van de snaren en tenslotte het aantal „fretten" (toonrichels). De prijzen variëren van vijfenzeventig tot vierduizend gulden. Bovendien kan men talloze accessoires aanschaffen, zoals echo- en vibratokasten. De bovenstaande regels zouden doen vermoeden, dat de gi taar een typisch twintigste-eeuws instru- i precies ment i®- ^en groot misverstand, want de io is in- 9itaar' °f heter gezegd het getokkelde ■oeid en snaarinstrument, is een van de oudste mu- )en ziekinstrumenten en ontstond vermoede- lijk in het oosten. Er bestaat zelfs een Het- zó titisch bas-rehëf uit 1.000 v. Chr., waarop vo; een speeltuig te zien is, dat in grote trek ken met de gitaar overeenkomt. Verder zijn er prototypen van de gitaar gevonden in Egypte, welke dateren uit de vierde tot achtste eeuw voor onze jaar telling. De naam „gitaar" is afkomstig uit het Grieks, afgeleid van het woord ki- i>o+ muziekinstrument uit Het Verbond voor Veilig Verkeer organi seert ieder kwartaal in samenwerking met de politie acties, welke een grotere ver keersveiligheid beogen. Het kernthema gedurende het eerste kwartaal van 1967 heeft tot onderwerp: AANPASSING van SNELHEID. De actie die gevoerd wordt onder het mot to „HOUD UW SNELHEID IN TOOM" is vooral gericht op weggebruikers, die door Buiten d onvoldoende inzicht en rij-ervaring hun heid te iren, snelheid niet tijdig kunnen aanpassen aan en d> m de plotselinge gevaarssituaties als slechte TT Het weersomstandigheden, gladde wegen, etc. dan alsmede op hen, die door hun te hoge of Dr sinig Ja9e snelheid een gevaarlijk verkeers- t Op. beeld veroorzaken op de weg. \s' r o.a. Uitgangspunt van deze actie is, dat iedere factoren If zöals~ëën 'hï ze basis vindt u terugin het nieuwe Re- talSt' reae“- nö' glement Verkeersregels en Verkeerste kens. Dit alleen waarborgt echter geen m vrij en veilig verkeer, reden waarom het weödek door de toe rara v geen bij lange ritten minder prettig is. Wordt de stoel iets naar voren geschoven, dan helt deze een weinig achterover en wordt de zit comfortabeler, De stand van de pedalen, vooral het gas- en rempedaal is goed gekozen. Bij sportief rijden kan de bekende stand „voetzool bij rempedaal en hak op gaspedaal" uitstekend toegepast worden. De ruitewissers, die één snelheid hebben, vegen een groot gedeelte mitoppc. wvuw.M w ..WHW.W. sen de beide voorstoeltjes g“.’ laat zich gemakkelijk bedienen. ziens treft men veel te veel de van de handrem onder het dashbc Mochten de remmen via het voetpedaal eens weigeren, dan kan met de handrem r tussen de zittingen nog onheil worden 1 t voorkomen. Boven de voorruit zi' zonnekleppen aangebracht. In 1 gingspunten voor het aanbrengen i ligheidsriemen is ook voorzien. De h ruimte zowel voor- als achterin is trekkracht te beschikken. In ferrujmte, die regelmatig van vorm is, laat een omvangrijke bagage toe. Het reserve wiel is rechtop tegen het linker-achter- spatbord geplaatst. regen). 3) de steeds toenemende drukte. In verband hiermede eist de wetgever ook van u dat u psychisch en fysiek in staat bent uw snelheid steeds aan de eisen van het moment aan te passen. De radio, televisie en pers hebben nuari en februari reeds aandacht b^lCT=vl aan het onderwerp „SNELHEID’". zor In het tydvak 6-18 maart a.s. wordt door seu de politie in het gehele land verscherpte de controle gehouden op de naleving van de gestelde regels. Ook in onze stad oefenen verschillende extra-politiepatrouilies in genoemde pe riode intensief controle uit. ”’“f derhalve attent en houd uw snelheid toom. Tot 10.00 uur 's morgens is uw eigen huis arts beschikbaar. Van 10.00 uur tot zondagmorgen 8.00 uur: Dr. Pijman, Ringbaan-Noord 254. Tel. 24516 Dr. Boelaars, Goirkestraat 185. Tel. 25346 Dr. Van Horssen, P. v. d. Elsenplein 1. Dr. Ruys, St.-Aimaplein 4. Van zondag 8.00 tot maandag 8.00 uur: Dr. Van Oss, Oude Lind 32. Tel. 25949 Dr. Wieggers, Kwaadeindstr. 2. Tel. 20646 Dr. v. Genderen-Stort, Nieuwe Bosschew eg 24. Dr. Bruinsma, Korvelseweg 17a. TANDARTSEN Tandarts Nahon, Nieuwlandstraat 35. Tel. 24562 i zaterdag en zondag: en van 17.30-18.00 uur. APOTHEKERS Joosten. Nieuwlandstraat 19. Kersemakers, Wilh.-park 28. DIERENARTSEN Rasenberg, Bosscheweg 110, Ensdhot. Tel. 0 4245-648 Dierenkliniek „Den Herd”, Capucjjnenstraat 769. Tel. 32867 (Alleen na telefonische afspraak). GOIRLE Radio-grammofooncombinatie in stijlvol meubel. Ingebouwde vol automatische 10-platenwisselaar. 3 storingsvrije ontvangstbereiken met FM. Een combinatie uit de 500 gulden- klasse nu bij U thuis voor slechts f 298,— inclusief invoerrechten, vrachtkosten enz. St.-Jansbijeenkomst Vrijdagavond 17 maart a.s. komen leid sters en leiders van de welpen en verken ners van het district Tilburg in Wijkcen trum SOEKMEKAAR voor de laatste ge zamenlijke St.-Jans-bijeenkomst bijeen. Niemand minder dan de bekende radio- medewerker Leo Nelissen zal de avond, welke een geanimeerd karakter heeft, ver zorgen. n men dagelijks (ook op i uur terecht in het mu- De Pnjzen van de 2e week van de WERE i de Kloosterstraat (achter DI-TOTO zijn gevallen op de formulieren -,4. no. 4501 en 4728, waarop het bedrag van f 688,50 voorkwam. Deze twee prijswin naars t.w. Mej. I. M. C. v. d. Zande, Oister- wijksebaan 118, Tilburg en de heer P. M. A. Adema, Korte Voorenstraat 7, Goirle, ont vangen dus elk f 68,85. Deelname-formulieren voor alle Tilburgers zijn steeds te verkrijgen op het TOTO- adres: PIUSPLEIN 23. De overbekende en beproefde 4-ciliinder- lijnmotor, die in rally's z'n betrouwbaar heid bewezen heeft, meet een cilinderin houd van 1200 cc. De trekkracht van deze auto, vooral ook in heuvelachtig terrein en bezet met twee personen, was zeer bt hoorlijk. In de lagere toerentallen bij snt heden van 35 a 40 km/uur kan men vanuit de derde versnelling accelereren. In de 4e versnelling kon vanaf ongeveer 45 km/u. zonder protest van de motor op getrokken worden. Bij inhalen bleek de derde versnel-- een goede trek&4axjiAi w mcsuu&acu. ju heuvelachtig terrein met vele opeenvol gende bochten en stijgingen, werd, wan neer een veelvuldig gebruik gemaakt werd van de versnellingen, een pittige trekkracht bereikt. Het benzineverbruik, dat gedurende de ruim 1600 gereden kilo meters veelvuldig werd gecontroleerd, gaf een uitermate gunstig beeld. Een Auto- bahntraject waar constant gereden werd met een snelheid, die in de buurt lag van de 110 km per uur, gaf een verbruik te zien van 13,7 km per liter benzine. Bij het opvoeren van de snelheid tot ongeveer 125 km werd het verbruik aanmerkelijk hoger en schommelde om de 11,3 km per liter. Stadsritten en de hiervoor aange haalde bergtrajecten namen ca. 10,9 km per liter. Over het gehele traject werd su- perbenzine getankt, terwijl de motor be slist niet gespaard werd om de maximale trekkracht te bereiken. door beproefde, ruime automobiel te kun nen leveren, heeft Ford deze Cortina 1200 in haar produktieprogramma aangehou den. Deze Cortina wordt aangeboden voor slechts 5.995,—. In de volgende kolomme overzicht van de test die 1200 uitgevoerd werd. In de loop der jareh is het dashboard en kele keren van vormgeving veranderd. Zo als het nu is, is het smaakvol en overzich telijk uitgevoerd. Twee ronde instrumen ten: de linker bevat de snelheidsmeter, de kilometerteller en een controlelampje voor de laadstroom en de rechter de ben zine- en temperatuurmeter benevens con- trolelampjes voor oliedruk en groot licht. De bedieningsschakelaars voor licht, 1 tewisser, choke, ruitesproeier en cont startschakelaar zitten keurig gegroepeerd rond de instrumenten. Onder het stuur zit een handel waarmede de knipperlichten, de claxon, het grootlichtsignaal en het grootlicht bediend worden. Een vrij ruim opbergkastje en een asbak completeren het dashboard. Hieronder zit het uitge breide bedieningspaneel voor de verwar ming en ventilatie. De stand van het stuur- voerl wiel is zodanig gekozen, dat, wanneer het snel! yoorstoeltje in de verste stand geplaatst ic ix is, de bestuurder met vrij gestrekte armen de duur van de manoeuvre geri kan sturen. (Dit heeft betrekking op per- Aanpassing van snelheid naar bc met een lengte van ca. 1,80 m.) De Nog te vaak duren inhaalmano» toeltjes kunnen over een vrij grote - d versteld worden. In de achterste de rugleuning het steilst, het- Zeer goede wegliggi'ng, weinig gevoelig voor zijwind, waardoor een goede stabili teit bereikt wordt. Wegoneffenheden als overgang van beton- op klinkerbestrating en slechte weggedeelten werden goed door de vering opgevangen en verwerkt. De schokbrekers, zowel voor als achter .copische type, droegen zeer deze goede wegligging. Over de voorsdhokbrekers, die één geheel vor men met de voorwielophanging, komen we direct nog terug. De besturing is vrij di rect en werkt plezierig licht, zonder dat ode bestuurder het gevoel krijgt het con- iets eenvoudiger tact met de weg te verliezen. De Cortina Enkele details laat zich gemakkelijk een bocht insturen en volgt goed de koers, die men aangeeft. lWBe 51c Bij hoge snelheid zijn kleine stuurcorrec- voerd. D voldoende om bij eventuele zijwind heeft, vei w .n het goede spoor te houden. De zijruiten carrosserie helt in bochten weinig over. worden Bij extreem snel genomen bochten wil de of ventil» achterkant wel iets wegschuiven, maar de ze kan door een kleine stuurcorrectie on middellijk opgevangen worden. Onze test- DE CARROSSERIE wagen was uitgerust met Vredestein V 83 banden. Deze band droeg zeker bij tot de De Cortina 1200 is uitsluitend in goede wegligging, al wil het niet zeggen, deurs uitvoering leverbaar. De por dat andere merken banden minder goede die wijd opengaan, vergemakkelijk eigenschappen bezitten. instap voor de achterbankpassagier lotoiesï^f torisch Museum is thans voor iedereen te I sneeuw bezichti9en- Aanvankelijk hadden alleen schoolklassen, na afspraak, toegang. De expositie behandelt het vraagstuk van de ruimtelijke ordening in ons land. Ze is daarom zo interessant omdat men tegelijk kan kennis nemen van de nieuwbouw in de gemeente Tilburg en van de in uitvoe ring zijnde saneringsplannen voor de Til- m in ja- burgse binnenstad. besteed Tot 25 maart kan i-J- zondag) van 2-6 seumgebouw aan de Kloosterstr de schouwburg). Op geregelde tijden wor den er toepasselijke films vertoond. Stl

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1967 | | pagina 15