E
N
en
KLM bouwt eigen civiele dienst-
M
RDE
estel
De toekomst
mens
Zijn kippenfarms met minder dan
Dolfijnenshow
Gevonden
Broekhoven-
'EN
oud-Mariniers
WONINGINRICHTING
Victor Boeren
PIPO BIJ ascot
Rijnlandse gerookte paling wordt
geïmporteerd
RIA VAN PUK
Dagelijks slechts drie
HMVV
Benoeming
te Antwerpen
voorwerpen
Er is gekozen!
Maar..... U kunt nog kiezen
J. M. v. d. Kerkhof
ZN.
2500 hennen niet lonend?
uur slapen?
van de
Baksgewijs voor
gebouw op nieuw Schiphol
'l»T
Visdag 17 februari 1967
Pagina 6
DE TILBURGSE KOERIER
Pagina 7.
DE ENIGE
SPECIAAL-
NAAIMACHINE-
ZAKEN
in Tilburg
e.o.
Sinds 1898
KUNNEN MEER
loonmaak
v.a. 127,-
are New-Orleans
Uitbreiding mogelijk
Vier
Mobilofoon contact
Personeel vertrouwd maken
looi
ter
ETERS
s, natui
f 17.-
jon 20397
compl.
vroi
de
levoort
ippen-
sn per I
lijking
3
Bosscheweg 514
Tel. 22345
618
BISSCHOP ZWIJSENSTR. 72
TEL 21666
BORLETTI
KLUKKLUK BIJ USCOt
CIRCUS-PIPOWAGEN Wascol
DIKKE DEUR BIJ dSCOt
Goed materiaal.
Haalt U bij Ria
speciaal
ZOOLS n.v.
RAAT 17
F BEGRAFENISSEN j
ST.DION YSIUS
'v/h ROOMS LEVEN j
MODERNE AUTO'S
ZEER VERZORGDE UITVOERING
I DAG EN N
BEREIKB,
5 OUDSTE KATHOLIEKE
.FENIS- ONDERNEMING
:icht 111
i is het met uw
ZUIGER
399
159,50
De t
gen,
en ai
DROGISTERIJ
i die
i tot
r J.
igs voor
u ekke
i zich c
iersareaa
al weger
zijn de
het huid"
ind van
>rgen. De
i ook in
plateaux
a onderdelen
naar een
koel- of dl
sldbuis. Bij- I
e vele auto- I
de kanalen I
imming voor I
ig van het I
motor, aan- I
he zenders I
ten van aan- I
NACHT
BAAR
en dat t.
per hen
drijve
Haag
leraar in de
iologie aan
mening
doceert
n-Du;i-
TUINSTR 65 - TEL 23542-25783 - 33387
BGG EN 'SNACHTS: TELEFOON 33286
ROUWKAMERS Centrum. Tuinstraat’65 - 'tZand: Dr. Ahausstraat 2
heel klaar te hebben IncL de keukenin-
stallaties en andere inrichtingen, zodat
men voor de definitieve ingebruikname
in april de mogelijkheid heeft het per
soneel met de nieuwe apparatuur en
productielijn vertrouwd te maken.
tfazv l^icL f
SCHOONMAAK
opbrengstprijs pels. Het ai
«e mate kan kregen bek
het r-
1 lanc
TILBURG'S
BEGRAFE
ITENHUIS
riekspartij
lerbreed
clé tapijt
cm breed
voor f 52,50
Naaykens
terdring 84
efoon 33761
rs te
bijzonder hoogk
nomiie en socio
Hogeschool.
De heer Kriell-
1916. Hij s
geschool 1
I laudepro:
nomische
In samenwerking door
:groep heeft architect lerba:
van de KLM Gebou-
5 per coml
len. kalJ
men bij de opzet
pel niet zonder
Tevens is geble-
-omvang per man of
-omvang per man of h>n
in aanzienlijke chl
jven met grotere Pr<¥
Met het „meest waarschijnlijke beeld
I van onze toekomstverwachtingen" ver
raste onlangs de bekende socioloog pro-
I fessor Dr. Alphons Silbermann zijn toe-
hoorders in de Evangelische Akademie
in Arnoldshain (Duitse Bondsrepubliek).
Zijn meest verbazingwekkende toekomst
visie: de mens zal binnen enkele tien
tallen jaren aan twee a drie uur slaap
voldoende hebben. Dat zou omge
rekend op de gemiddelde levensverwach
ting van de mens een tijdwinst van
rond 25 jaar betekenen. Ueberhaupt zal
iedereen binnen niet al te verre toe
komst door de vooruitgang van de ge
neeskunde een leeftijd van 100 jaar en
meer kunnen bereiken. Ook zal de mens
dan de kracht hebben tot zijn tachtigste
levensjaar regelmatig werkzaamheden te
verrichten.
Tn de steeds groter wordende gemeente Tilburg heb-
ben wij gemeend, ook onze gerenommeerde zaak
wederom aan de eisen van deze moderne tijd te
moeten aanpassen.
Daar de laatste jaren onze klantenkring enorm is
uitgebreid hebben wij ook de verkoopruimte moeten
vergroten.
Door een inwendige verbouwing menen wij daarin
volledig geslaagd te zijn.
Gaarne willen wij dat op vrijdag 24 februari van 14.00
tot 17.00 uur tonen, waartoe wij U beleefd uitnodigen.
Zondag a.s. ontvangt K.S. Broekhoven op
'i:n terrein aan de Leyparkweg een mede-
aandidaat voor de bovenste plaats name
lijk H.M.V.V. uit Hoge Mierde. H.M.V.V.
bezet momenteel de derde plaats en bij 'n
overwinning op Broekhoven neemt H.M.
V.V. de leiding over.
Na de nederlaag van Broekhoven tegen
Hoogeloon zullen de spelers van Broek
hoven alles op alles moeten zetten en da
beide punten in Tilburg houden, willen ze
nog kampioenskansen hebben. De wed
strijd begint om half drie. Om twaalf uur
speelt Broekhoven 3 tegen Velocitas 3.
iv.iellaars is geboren te Bavel in
j studeerde aan de Katholieke Ho-
■1 te Tilburg, waar hij in 1965 cum
romoveérde tot doctor in de eco-
e wetenschappen.
Curatoren van de Katholieke Hogeschc
hebben aan het curatorium van de bijzon
dere leerstoel voor de sociale en econo
mische vraagstukken in de land- en tuin-
---j»nd, dr. F. W. J.
benoemen tot
agrarische eco-
de Katholieke
en hoger voedt
90 ct per hen -
op bedrijven met een
i medio t
lijkse leiding bij de
■“*-» van ir. G. J.
s het Ingenieurs- a
en Verhey N.V. kosher-keuken, pattisserie
constructies, het ken, slagerij, potten- en p
leers N.V. te Den me keuken, diepvrieskeuke
ohe installaties en -
Robert L. Cahn
York voor de
hoofdaannemer
H.
In het Antwerps Sportpaleis wordt van
16 februari tot en met 12 maart een cir
cusfestival gehouden, waaraan wordt
medegewerkt door een dolfijnenshow uit
Florida. Flippers in Antwerpen dus. Da
voorstellingen beginnen telkens om acht
uur, behalve op vrijdagavond, dan om
half negen. Matinees zijn er op woens
dag-, zaterdag- en zondagmiddag om 15
uur. Inlichtingen en plaatsreserveringen
telefonisch Antwerpen 352575 en 356684.
Een eenvoudige zaak
Aande platform-zij de van het nieu
we gebouw komen een tiental afsluitba
re openingen, waartegen de schaarwagens
den. Als de deuren worden geopend kan
het laden of lossen beginnen. In zijn laag
ste stand heeft de laadbak van de
schaarwagen altijd nog een aanzienlijke
0Ojt hoogte en daarom wordt de gehele
1 af- vloer van die produktiehal op 1.23 m bo-
Lijst van gevonden voorwerpen vanaf 6-2-
1967 t m 12-2-1967 en lijst van honden die
op diverse adressen zijn komen aanlopen.
Een blauwe portemonnaie met inh.; gou
den ring met steen; plastic buis (aansluit-
stuk); nikkelen heren horloge; br. heren-
portemonnaie met inh.; pr. br. lederen
handschoenen; poncho, zwart-rode ruit; br.
boekentas, inh. broek, trui en leesboek;
bos met 9 sleutels; double heren horloge
met bandje; kettinkje, waaraan twee sleu
tels; gouden armband; ring met vier sleu
tels en kinderfoto; fietssleutel Gazelle
52135; benzineaansteker; double dames
horloge met zwart bandje; pr. zw. hand
schoenen; sleutelring met sleutel en plaat
je Pipo; ring met 6 sleutels; riem verm.
militair; autokrick blauw-grijs; overjas,
2 pr. wanten, blauwe sjaal, groene man
chester jas; br. herenportemonnaie met
inh.; pr. br. wanten; etui met 5 sleutels;
rechter dameshandschoen; br. heren por
temonnaie met inh.; sleutel no. 4 en no. 13;
muntbiljet van 2,50; br. portemonnaie
zonder inh.; pk. inh. 2 witte slopen; etui
met 5 sleutels en windjack; boekentas met
boeken Luc Segerspk. 4 theedoeken; pr.
dameshandschoenen; sleutelhanger met 9
sleutels; br. actetas met broodtrommeltje;
zw. dames portemonnaie met inh.; draag
bare radio; rechter handschoen, tussen de
vingers stof.; bril met donker montuur; rij-
wielmandje; herenhoed met initialen J. v.
A.A.; weekendtas inh. verfbus; damesbril
rood bruin montuur; etui met sleutels; zw.
damesportemonnaie inh. sleutelhanger; ta
bakszak met pijp; heren horloge double.
AANGELOPEN HONDEN:
10-1-67 bruine hond; 11-1-67 zwart bruin
hondje; 10-1-67 pekineesje; 11-1-67 pin-
chertje; 13-1-67 Duitse herder; 13-1-67 fox
terrier; 14-1-67 twee jonge hondjes; 16-1-67
poedeltje; 17-1-67 dwergpincher; 17-1-67
br. hondje golvend haar; 17-1-67 grijs
hondje 19-1-67 boxer; 20-1-67 Schotse kol-
lie; 20-1-67- boxer; 26-1-67 zwarte poedel;
28-1-67 klein langharig hondje; 5-2-67
jachthond (bruin); 6-2-67 kleine bruine
hond; 7-2-67 Schotse kollie; 7-2-67 pincher-
tje (zwart-bruin); 7-2-67 grote bruine hond;
8-2-67 Duitse herder; 11-2-67 hazewind;
12-2-67 Duitse herder; 12-2-67 kortharig
bruine hond.
KOSTEN MINDER
De constructie van het keukencomplex
bestaat uit een straalskelet met een af
sluiting van geprefabriceerde betonpla
ten als gevelelementen. Het gebouw
rust op 355 betonpalen met een gemid
delde lengte van 9 meter.
Met de bouw werd in juni 1965 begon
nen. In februari aj. hoopt men het ge
ven het maaiveld gebouwd. Laden en los
sen wordt daarom een eenvoudig® zaak,
omdat de containerwagen met de ge
standaardiseerde containers voor de vlieg
tuigkeukens zonder meer in of uit de
laadbak kan worden gereden. Vanzelf
sprekend bevinden deze laadopeningen
zich in dat gedeelte van het gebouw
waar alle goederen per vluriht worden
verzameld.
Als een soort appendix komt er aan de
produktiehal nog een vleugel van twee
verdiepingen. Op de begane grond vindt
de was- en kleedlokalen voor het en ar
«.cükenpersoneel en een kantine, terwijl joen
op de eerste verdieping de centrale be- nieuv
heersafdeling wordt ondergebracht. x
De vliegtuigproviandering voor t
hele KLM netwerk wordt van meruit -
bestuurd. Men heeft bij het ontwerp van tor ls.
direct bij de produktle betroken, op één
het gebouw emaar gestreefd alle ruimten,
reet bij de produktie betrokken, op
niveau te houden om zo snel en effi
ciënt mogelijk te kunnen werken.
De vrouw zal zich volgens de
van de sociologie-professor (hij
aan de universiteiten van Keulen-Duits-
land en Lausanne-Zwitserland) met de
rol van de man vereenzelvigen. Hoe zich
dit nieuwe zelfbewustzijn van de vrouw
op de opvoeding van de kinderen zal uit
werken, is nog niet te voorspellen.
Reeds voor de zeventiger jaren profeteert
Silbermann: het onderwijs op de Duitse
scholen zal vanwege de snelle toeneming
van de bevolking en het gebrek aan
leerkrachten overwegend met behulp
van films en televisieuitzendingen wor
den gegeven.
itiebestemmtog, dan komsfpT^iZes"
irond, die donderdag schijnlijke" onft
acht uur) in de zaal deelt hij toch m«
In het parochiehuis van pastoor G. J. Bots,
bij velen wel bekend als aalmoezenier der
mariniers, Heikant 42 te Tilburg, zal een
onderafdeling voor Tilburg en omstreken
van het Contact Oud-Mariniers worden
opgericht. Al degenen, die prijs stellen
op een hernieuwd contact met „ouwe ma
ten", worden uitgenodigd de bijeenkomst
bij te wonen. Ook de aanwezigheid van de
dames wordt op prijs gesteld. Het oprich-
tingscomité deelt mede, dat de bijeen
komst begint om 20.00 uur, vrijdag 24 fe
bruari.
56 Hofnar Bouquet 2e soort van 14,— voor 10,50
50 Rigoletto 2e soort van 17,voor 13,
50 Carlton 2e soort van 19,voor 14,
van de fabriek, die uitsluitend tabak verwerkt, dus geen
kunst-omblad.
Naturel sigaren, 50 st. vanaf f 11,
2e sort. Senoritas Henri Wintermans, naturel 50 st. f 4,
Agio Gouden Oogst, 2e sort, van 17,voor 14,
Rekord 2e sort, van 2,80 voor 2,10
Kristal Bolknak, 100»/. tabak, 50 st. 7,50
25 La Paz, Traditie Naturel f 6,50
Corona Vorstenlanden-sigaren, 139 mm 13,50
SIGARENHANDEL PIET NOUWENS
MOLENSTRAAT 72 TEL. 20237
Koestraat 133 Tel. 3432S
Bernardusplein 17 Tel. 70798
LANGDURIGE GARANTIE
De 26-jarige Siegfried Teichmann is een
van de zeer weinige, zo niet de laatste
palingroker aan de Rijn. En niet omdat dit
oude vak in de Duitse Bondsrepubliek uit
sterft, maar omdat Duitsland's grootste en
verkeersrijkste rivier door de industriali-
I satle zo vervuild ls, dat de weinige palin-
gen die er nog leven, niet meer voldoen
aan de eisen van de verfijnde smaak. Sieg
fried Teichmann, die het vak palingroken
in Nederland leerde, wil het familiebedrijf
ondanks dat voortzetten. Daarom impor
teert hij de verse vis, paling en forellen,
uit Noorwegen, Denemarken en Nederland.
Goudbruin gerookt gaan zij dan als begeer
de delicatesse naar de Bondshoofdstad
Bonn, naar Keulen, naar de steden van het
Ruhrgebied en ook naar het zuiden van de
Bondsrepubliek.
style in Oisterwijk
Op verzoek van veie leden en introducés»
zijn de sessions van de Storyville Jazz
band verplaatst van, het middaguur naar
de avond. Bij Trappaf, Tërburchtweg 3 te
Oisterwijk, wordt zondagavond een be
langrijke gast verwacht. Het is de ex-
trompettièt van Duke Ellington Nelson
Williams, die op het ogenblik een tour
nee maakt door West-Europa. Voor de
jazzminnaar begint Storyville een
-B worden. Men durft er nog „niet-
commercieel" te zijn en het is zeker daar
aan te danken, dat de club haar exclusivi
teit weet te behouden. Een andere bè-
langrijke gebeurtenis staat de liefhebbers
ieuwe ge- te wachten op dinsdag 14 maart. Dan zal
groei zon- Monty Sunshine die gast zijn van Story-
ville.
„Het is met de produktie van consump
tie-eieren slechts mogelijk een redelijk
beloning te halen, indlien men een kip-
penstapel heeft die groter is dan 2.500
hennen per bedrijf”. Deze conclusie vindt
men in het L.E.I.-verslag no. 177 dat
de bedrijfseconomische aspecten behan
delt van de legkippen in de naaste toe
komst De documentatie voor de bere
keningen in dit verslag zijn ontleend
circa 125 bedrijven met kippensfapels
varieerden van minstens 300 dieren
ruim 10.000 dieren, aldus de heer
Hoornweg van het L.E.I. onlanc
de microfoon.
Het is bekend, dat de t
van eieren in belangrijke
schommelen. Bezien wij echter het ver
loop van de eierprijs over een langere
periode waarbij de prijsschommelingen
zo goed mogelijk zijn uitgeschakeld, dan
blijkt, dat er na de jaren 1960-62 een
kentering is opgetreden. Na deze jaren
Is er namelijk geen prijsdaling meer te -J..
constateren maar treedt zelfs enig prijs-
herstel op. Een prijsherstel dat door de °°or
dalende eierproduktie in Nede.l.
in de eerstkomende jaren welLu»
voortzetten.
De belangrijkste invloed die zich in de
ze jaren aan de kostenzijde heeft doen
Zelfs de betrekkingen tot de familie zul
len niet meer met de sterke bindingen
van de afgelopen decennia te vergelij
ken zijn. De uitgaven voor vrije tijd en
cultuur zullen met 50 procent stijgen. Rond
1985 zo meent professor Silbermann
zal de mens het eerste derde deel van
zijn leven aan de opvoeding wijden, het
tweede derde deel aan de arbeid en het
laatste derde deel zal hij gebruiken, om
van de vruchten van zijn arbeid te ge
nieten.
ide keu-
ir het
glas
en tenslotte
itie-afdeling,
dranken
>rden ver-
waar de
en zidht bevinden een
vierkante meter zal be-
- -1 eveneens de afdelingen
voor lectuurvoorziening en boordgoede-
on- ren, zoals babysets, handdoeken e.d.
vijf D® keukens zijn gesitueerd in het mld-
J- •’"’gedeelte van de produiktielhal. Op een
-r van 1.450 vierkante meter zullen
met de modernste installaties vele ge
varieerde wanne en koude schotels klaar
gemaakt kunnen worden.
Het derde gedeelte van de hal zal wor
den ingeridht met een tweetal transport^
banden, waaraan de diverse plateaux
zullen worden opgemaakt. De plateaux
die gereed zijn, wonden opgeborgen in
containers, die in een speciale koelruim
te worden opgeslagen, totdat afvoer naar
het vliegtuig plaats heeft.
Ruime produktiehal
ctie Het gebouw krijgt een produktiehal van
be- 90 x 60 meter, waar het totale apparaat
van de vliegtungproviandering wordt r_
dergebracht. De indeling van deze a.j. --
meter hoge hal wordt zodanig, dat de denge
transportafstainden tot een minimum be- vloer
n experts uit het eigen perkt blijven. Het interne transport van
racht het nieuwe pro- goederen zal daarbij zoveel mogelijk
r„ --J..r mi.ddel van gemechaniseerde rol-
isiouien plaatsvinden.
Het geheel zal bestaan uit vier afdelin-
Boven deze koelruimte komen enkele
kantoren, waarin de commandopost voor
het ,,uur,tot,uur"-gebeuren in de produk
tiehal zal worden ondergebracht. Deze
post wordt uitgerust met de modernste
verbindingsappanatuur, waardoor men zal
beschikken over de allerlaatste gegevens,
d<ie voor een juiste bevoorrading van
belang zijn, zoals vertrektijden der
vliegtuigen, aantallen passagiers etc.
Van hieruit kan via een mobilofoonin-
stallatie eveneens contact worden onder
houden met de op het platform rijden
de auto's van de Civiele Dienst, die de
voorraden aan boord brengen.
In dit gedeelte van de hal worden i
alle uit binnenkomende vliegtuigen
komstige goederen opgevangen, zoals
containers met gebruikt glaswerk en ser
viesgoed, afval, vuile textiellgoederen en
restanten. Dit alles wordt voor het groot
ste deel voor verdere verhandeling af
gevoerd met transportbanden, die zich i
vier meter boven de vloer bevinden om
het zgn. „kruistransport" zonder hinder
nissen te laten verlopen.
Nieuw systeem voor Europa
Aan speciale tafels worden de uit de
containers gehaalde plateaux leegge
maakt en het glaswerk, serviesgoed en
bestek gesepareerd. Etensresten worden
in een geul in deze tafels gedeponeerd,
waarna het door snelstromend water
wordt afgevoerd naar een verzamelpunt.
Hier wonden eventueel medegekomen be-
stekandeirdelen in een bak opgevangen.
Het werkelijke afval wordt in een gro
te molen verpulverd en verder afgevoerd
naar vuilniscontainers. Dit systeem („So-
mat”) is geheel nieuw voor Europa.
De leeggemaakte containers worden na
automatische reiniging doorgezonden
naar de opslagruimte.
De afgeruimde plateaux, serviesgoed, be-
Filmavond brengt
vakantiestemmi n g
Hebt u nog geen definitieve keuze
ipen maakt voor uw vakantiebeste--
a la- kan wellicht de filmavc i-a
23 februari (aanvang acht uur) in de zaal deelt hij toch met
van de N.K. Harmonie, Stationsstraat, kerheid- het bezit
wOTdt gehouden door KR.v.K. „St.-Chris- matie) én infbrma
Het wordt een echte toeristische avond,
waarop men alle gewenste informaties kan
inwinnen.
Kaarten voor deze „vakantie-avond” kan
men a ƒ1,Verkrijgen bij Ruys en Co.,
reisagenten, tegenover het station en
's avonds aan de zaal.
Er worden prachtige films vertoond over
Wenen, Praag, Rome, Napels, Adriatische
Rivièra en Lourdes.
„St.-Christoffel" heeft in den lande reeds ding
een faam verworven met de zogenaamde het n
•'ombinatiereizen. De vakantiebestemming
n met de toeringcar bereikt worden of
met het vliegtuig. Vertrekt men met de
touringcar, dan kan de terugreis per vlieg- de voor
tuig worden afgelegd. Omgekeerde volg- zij de v
orde van vervoer is eveneens mogelijk. v
Ruys en Co. heeft ook een groot „pakket"
jongerenreizen ter keuze, iets wat „St.-
"hristoffel" uitgebreid in haar vakantie;
programma voor 1967, het toeristische
jaar, weet te brengen.
dat hele pakket van diensten en dingen te boek
staan en het is de Civiele Dienst van de KLM, die
ervoor verantwoordelijk is, dat de boordverzorging
zich tot in de puntjes aan de passagiers presenteert,
Het is een heel bedrijf, deze dienst, met een kleine
300 werknemers, die in drie ploegen de gehele dag
in de weer zijn om de vliegtuigen van de KLM en
van nog 30 andere luchtvaartmaatschappijen die
Schiphol aandoen, te voorzien van alles wat er in
de lucht ten behoeve van de passagiers aanwezig
dient te zijn.
wenafdeling het nieuw» Civiele Dienstge
bouw ontworpen.
Met de bouw werd medio vorig jaar
begonnen, De dagelijkse leiding bij de
t voering is in handen
ikaar, met als adviseurs
bureau Dwars, Heederik e
te Amersfoort voor de a
rradviesbureau P. W. Deer
in ook on- Haag voor de technisch-c
april 1967 het Amerikaanse bureau
and Associates in New
keukeninstallaities. De
van het gebouw te aannemersbedrijf
C. Geerdink te Amsterdam.
totale kosten van het project bedra-
-i, inclusief de diverse installaties, koel-
andere systemen, ongeveer negen mil-
i gulden. Wanneer de KLM in haar
.uwe Civiele Dienst-gebouw van start ware jaza
«w. SJaa't< d® produkttecapaciteit ver bo- begrip te
ven de huidige mogelijkheden uitgaan.-
hi emit Met ®®n produce11®! die 30 pet gro-
,prn van ter is dan de tegenwoordige, met moder-
installaties en snellere produktiemo-
nmten gelijkheden zal men in het niei
1 bouw de voor 1975 verwachte gro^.
np pffj_ der veel moeite kunnen opvangen. Boven
dien zal het gebouw, modht daar t.z.t.
behoefte aan bestaan aan de voorzijde
ruim kunnen worden uitgebreid.
Niet alle activiteiten van de Civiele
Dienst zullen straks in de nieuwe be
huizing plaats hebben: de wasserij, waar
de textielgoederen worden gewassen,
gaat niet verhuizen. De nu in gebruik
zijnde installatie voldoet nog aan alle
eisen en bovendien speelt snelheid bij
dit werkonderdeel van de Civiele Dienst
slechts een ondergeschikte rol. Voor de
schone was is de afstand tussen oud en
nieuw verkeersareaal geen bezwaar.
Wanneer het nieuwe Civiele Dienst-ge- toestemming verleen»
bouw gereed ls beschikt de KLM over ^eU“arsfcte„^eJ\^ia4agJt€.
één der modernste keukens ter we-
reld.
imp- gelden is de stijging van de kradhtvoer-
lijke prijs. Bij de huidige krachtvoerprijzen
zijn de voederkosten becijferd op bijna
10,5 ct per ei. Bij een opbrengstprijs
voor de producent van ruim 12,5 ct per
ei blijkt dat alleen op bedrijven met meer
dan 2.500 kippen deze opbrengstprijs hoog
genoeg is om de kostprijs te dekken.
Evenals in de andere sectoren van het
landbouwbedrijf is ook in de legkippen
sector de spreiding in de resultater
bedrijf vrij groot. Er is een vergeli;a
gemaakt tussen het behaalde arbeidsin
komen per hen op bedrijven met grote
op bedrijven met kleine kippensta-
’s. Het arbeidsinkomen is dan de ver-
egen beloning voor de arbeid. Het ar
beidsinkomen wordt berekend door de
totale geldopbrengsten te verminderen
met de kosten zonder de arbeid hierin
op te nemen.
Zo blijkt, dat in de afgelopen vier jaren
het arbeidsinkomen per hen op be-
jven met minder dan 1.000 kipp
Jat door de ooor ver,schillende oorzaken zoals een
Ierland zich 9’ere °Phrengstprijs en hoger voederver-
-.meh. jyk P»
grote kippenstapel.
i Globaal is te verwachten dat bij een ar
beidsinkomen van 3 per hen op grote
bedrijven en op de bedrijven met kleine
1 eenheden een arbeidsinkomen van onge
veer ƒ2 per hen is te behalen. Neemt
men in aanmerking dat de benodigde ar
beidstijd per hen juist op de bedrijven
met kleine eenheden hoger is, dan volgt
hieruit dat het inkomen per uur bij kleine
eenheden verder daalt. Bij de geschetste
prijsverhouding kan dan het inkomen
uiteenlopen van 1,35 per uur op be
drijven met ca 600 hennen tot f 4,75 per
uur op bedrijven met ca 5.000 hennen.
Een belangrijk verschil dus in de belt
ning per uur, waaraan men bij de opzt
van een pluimveestapel niet zonde
meer voorbij kan gaan. Tevens is gebit
ken, dat de produktie-omvang per man
ken, dat de produktie-c
de arbeidsproduktiviteit
mate toeneemt op bedriji
eenheden.
In het L.E.I.-verslag is ook aandacht be
steed aan de prijsschommelingen die met
de regelmaat van de klok optreden, zo
wel binnen het tijdsbestek van één jaar
als ook in de loop van een aantal
jaren. Het laat zich thans aahzien dat
1967 bijvoorbeeld een prijsverloop geeft,
dat gunstig is voor de bedrijven die in I
het voorjaar de ééndagskuikens kopen.
Dergelijke bedrijven kunnen dan name- j
lijk profiteren van het te verwachten
gunstige prijsverloop in het najaar van l
1967 en het voorjaar van 1968.
nuciinann bij zijn toe-
voorzichtig van „waar-
rikkelingen spreekt, zo
andere geleerden de ze- zijn
- it van beschaving (for- kan<
made) en informatie zal voor de socia
le existentie in de toekomst van meer
levensbelang zijn dan het bezit van ma-
1 terieel eigendom 1
De economische groei zal in Duitsland,
1 zoals waarschijnlijk ook in de naburige
Westeuropese landen, in zijn totaliteit
1 aanhouden. Dienovereenkomstig zal
dit volgens Silbermann de arbeidstijd
in de tachtiger jaren de 30 uur per week
niet overschrijden. Een ontlasting voor
de huisvrouwen zal het zijn, dat de voe-
Hing in de toekomst niet meer zo in
„ei middelpunt van het gezinsleven staat
als vandaag. Een keer boodschappen doen
per week zal voldoende zijn. Ook de
uitgaven voor de voeding zullen volgens
J- -orspelling van de socioloog dank
vervaardiging van gecomprimeer
de voor een deel samengeperste
levensmiddelen geringer zijn.
Als de geleerde met zijn profetiëen gelijk I
zou hebben, zal de levenswijze van de
mens meer en meer tot anonimiteit en
I vereenzaming van het individu leiden.
De KLM passagier, die hoog in de wolken zijn krant
neerlegt om aan de maaltijd te beginnen, beseft
nauwelijks, dat er een enorme organisatie achter de
schermen bezig is geweest om hem die krant, die
maaltijd en dat drankje te bezorgen. En hetzelfde
geldt voor de handdoeken in het toilet, de snoepjes
bij start en landing, hei speelgoed voor de jeugdige
passagier, kortom, voor alles wat een reis door de
lucht zo aangenaam en comfortabel mogelijk
maakt.
Boordverzorging is de nuchtere naam, waaronder
Modern gebouw
voor vliegtuigproviandering
Als gevolg van de sterke groei van het uit\
luchtvervoer zijn de werkzaamheden Pik:
van da Civiele Dienst aanzienlijk toege-
nomen. Het thans in gebruik zijnde ge
bouw, aan de rand van Schiphols plat
form, biedt op dit moment dan ook on
voldoende ruimte. Als vanaf ap.„
de gehele operatie rond vertrekkende en
binnenkomende vliegtuigen zich gaat af
spelen in het nieuwe verkeersareaal van
Schiphol, zal het, alleen al wegens de
grote afstand onmogelijk zijn de vlieg-
tuigproviandering vanuit het huidige
te kleine bedrijfspand van de KLM
Civiele Dienst te verzorgen. De direct1-
van de KLM heeft dan ook in 1964 t_
sloten op het nieuwe Schiphol een
modern gebouw te laten plaatsen, van
waaruit de vliegtuigproviandering kan
worden verzorgd.
Een werkgroep van
bedrijf kreeg opdra...,
ject voor te bereiden,
met deze werkgr^^^
Alex van Nes v
stek en glaswerk gaan naar de spoelin-
riebting waar alles wordt schoonge
maakt in een elf meter lange spoelma-
chine. Daarna wordt het schone goed
eveneens naar de opslagruimte afgevoerd.
Voor het interne transport binnen het
nieuwe Civiele Dienst gebouw wordt
gebruik gemaakt van speciale wagen
tjes, waarop grote verzamelplateaux (55
x 72 cm) kunnen worden gepliaaitst. Zo
kan men deze plateaux, waarop de klaar
gemaakte onderdelen voor de diverse
schotels naar een volgende afdeling of
een der koel- of diepvriescellen vervoe
ren. Eveneens zal men gebruik maken
van containerwagens waarop 20 contai-
tegelijk kunnen worden vervoerd.
- van deze containerwagens passen men
in één „schaarwagen''. Dit is een vracht- keuk
auto waarvan de overdekte laadbak door
middel van een sdhaarlift hydraulisch
gebracht kan worden op die verschil
lende laadniveaus der diverse vliegtuig
types, (variërend van 1.80 tot 4.20 m).
Op aanwijzing van de „commandopost”
vervoeren deze schaarwagens alle goe
deren van het Civiele Dienst gebouw
naar de vliegtuigen, die op het platform
geparkeerd staan. Een aantal van deze
schaarwagens ls thans reeds in gebruik.
^„ierwijs op de Duit:
_iwege de snelle toenemir
Iking en het gebrek
iten overwege-i rt h*
„s en televisieuitzendingen
jeven.
fessor Silbermar
""•«es voor
>ntwikk«
gen: de magazijnen, waar ontvangen goe
deren opgeslagen worden, die vandaar
uit gedistribueerd worden naar de pro
duktie- en assemblage-afdeUng; de keu
kens, waar de eigenlijke produktie plaats
heeft en waarin ondergebracht zijn
"ar-keuken, pattisserie, groentekeu-
r - pannewas,
me keuken, diepvrieskeuken, koude <^u-
ken en koffiekeuken; de ruimte v->or
reinigen en opslaan van servies- en g
wenk, plateaux en containers
de assemblage- en expedit
waar alle goederen, maaltijden,
e.d. voor één bepaalde vludht wor
zameld. In het tweede gedeelte,
diverse magazijnen zidht 1
ruimte, die 2.160
slaan komen
urvo<
baby: