E N en KLM bouwt eigen civiele dienst- M RDE estel De toekomst mens Zijn kippenfarms met minder dan Dolfijnenshow Gevonden Broekhoven- 'EN oud-Mariniers WONINGINRICHTING Victor Boeren PIPO BIJ ascot Rijnlandse gerookte paling wordt geïmporteerd RIA VAN PUK Dagelijks slechts drie HMVV Benoeming te Antwerpen voorwerpen Er is gekozen! Maar..... U kunt nog kiezen J. M. v. d. Kerkhof ZN. 2500 hennen niet lonend? uur slapen? van de Baksgewijs voor gebouw op nieuw Schiphol 'l»T Visdag 17 februari 1967 Pagina 6 DE TILBURGSE KOERIER Pagina 7. DE ENIGE SPECIAAL- NAAIMACHINE- ZAKEN in Tilburg e.o. Sinds 1898 KUNNEN MEER loonmaak v.a. 127,- are New-Orleans Uitbreiding mogelijk Vier Mobilofoon contact Personeel vertrouwd maken looi ter ETERS s, natui f 17.- jon 20397 compl. vroi de levoort ippen- sn per I lijking 3 Bosscheweg 514 Tel. 22345 618 BISSCHOP ZWIJSENSTR. 72 TEL 21666 BORLETTI KLUKKLUK BIJ USCOt CIRCUS-PIPOWAGEN Wascol DIKKE DEUR BIJ dSCOt Goed materiaal. Haalt U bij Ria speciaal ZOOLS n.v. RAAT 17 F BEGRAFENISSEN j ST.DION YSIUS 'v/h ROOMS LEVEN j MODERNE AUTO'S ZEER VERZORGDE UITVOERING I DAG EN N BEREIKB, 5 OUDSTE KATHOLIEKE .FENIS- ONDERNEMING :icht 111 i is het met uw ZUIGER 399 159,50 De t gen, en ai DROGISTERIJ i die i tot r J. igs voor u ekke i zich c iersareaa al weger zijn de het huid" ind van >rgen. De i ook in plateaux a onderdelen naar een koel- of dl sldbuis. Bij- I e vele auto- I de kanalen I imming voor I ig van het I motor, aan- I he zenders I ten van aan- I NACHT BAAR en dat t. per hen drijve Haag leraar in de iologie aan mening doceert n-Du;i- TUINSTR 65 - TEL 23542-25783 - 33387 BGG EN 'SNACHTS: TELEFOON 33286 ROUWKAMERS Centrum. Tuinstraat’65 - 'tZand: Dr. Ahausstraat 2 heel klaar te hebben IncL de keukenin- stallaties en andere inrichtingen, zodat men voor de definitieve ingebruikname in april de mogelijkheid heeft het per soneel met de nieuwe apparatuur en productielijn vertrouwd te maken. tfazv l^icL f SCHOONMAAK opbrengstprijs pels. Het ai «e mate kan kregen bek het r- 1 lanc TILBURG'S BEGRAFE ITENHUIS riekspartij lerbreed clé tapijt cm breed voor f 52,50 Naaykens terdring 84 efoon 33761 rs te bijzonder hoogk nomiie en socio Hogeschool. De heer Kriell- 1916. Hij s geschool 1 I laudepro: nomische In samenwerking door :groep heeft architect lerba: van de KLM Gebou- 5 per coml len. kalJ men bij de opzet pel niet zonder Tevens is geble- -omvang per man of -omvang per man of h>n in aanzienlijke chl jven met grotere Pr<¥ Met het „meest waarschijnlijke beeld I van onze toekomstverwachtingen" ver raste onlangs de bekende socioloog pro- I fessor Dr. Alphons Silbermann zijn toe- hoorders in de Evangelische Akademie in Arnoldshain (Duitse Bondsrepubliek). Zijn meest verbazingwekkende toekomst visie: de mens zal binnen enkele tien tallen jaren aan twee a drie uur slaap voldoende hebben. Dat zou omge rekend op de gemiddelde levensverwach ting van de mens een tijdwinst van rond 25 jaar betekenen. Ueberhaupt zal iedereen binnen niet al te verre toe komst door de vooruitgang van de ge neeskunde een leeftijd van 100 jaar en meer kunnen bereiken. Ook zal de mens dan de kracht hebben tot zijn tachtigste levensjaar regelmatig werkzaamheden te verrichten. Tn de steeds groter wordende gemeente Tilburg heb- ben wij gemeend, ook onze gerenommeerde zaak wederom aan de eisen van deze moderne tijd te moeten aanpassen. Daar de laatste jaren onze klantenkring enorm is uitgebreid hebben wij ook de verkoopruimte moeten vergroten. Door een inwendige verbouwing menen wij daarin volledig geslaagd te zijn. Gaarne willen wij dat op vrijdag 24 februari van 14.00 tot 17.00 uur tonen, waartoe wij U beleefd uitnodigen. Zondag a.s. ontvangt K.S. Broekhoven op 'i:n terrein aan de Leyparkweg een mede- aandidaat voor de bovenste plaats name lijk H.M.V.V. uit Hoge Mierde. H.M.V.V. bezet momenteel de derde plaats en bij 'n overwinning op Broekhoven neemt H.M. V.V. de leiding over. Na de nederlaag van Broekhoven tegen Hoogeloon zullen de spelers van Broek hoven alles op alles moeten zetten en da beide punten in Tilburg houden, willen ze nog kampioenskansen hebben. De wed strijd begint om half drie. Om twaalf uur speelt Broekhoven 3 tegen Velocitas 3. iv.iellaars is geboren te Bavel in j studeerde aan de Katholieke Ho- ■1 te Tilburg, waar hij in 1965 cum romoveérde tot doctor in de eco- e wetenschappen. Curatoren van de Katholieke Hogeschc hebben aan het curatorium van de bijzon dere leerstoel voor de sociale en econo mische vraagstukken in de land- en tuin- ---j»nd, dr. F. W. J. benoemen tot agrarische eco- de Katholieke en hoger voedt 90 ct per hen - op bedrijven met een i medio t lijkse leiding bij de ■“*-» van ir. G. J. s het Ingenieurs- a en Verhey N.V. kosher-keuken, pattisserie constructies, het ken, slagerij, potten- en p leers N.V. te Den me keuken, diepvrieskeuke ohe installaties en - Robert L. Cahn York voor de hoofdaannemer H. In het Antwerps Sportpaleis wordt van 16 februari tot en met 12 maart een cir cusfestival gehouden, waaraan wordt medegewerkt door een dolfijnenshow uit Florida. Flippers in Antwerpen dus. Da voorstellingen beginnen telkens om acht uur, behalve op vrijdagavond, dan om half negen. Matinees zijn er op woens dag-, zaterdag- en zondagmiddag om 15 uur. Inlichtingen en plaatsreserveringen telefonisch Antwerpen 352575 en 356684. Een eenvoudige zaak Aande platform-zij de van het nieu we gebouw komen een tiental afsluitba re openingen, waartegen de schaarwagens den. Als de deuren worden geopend kan het laden of lossen beginnen. In zijn laag ste stand heeft de laadbak van de schaarwagen altijd nog een aanzienlijke 0Ojt hoogte en daarom wordt de gehele 1 af- vloer van die produktiehal op 1.23 m bo- Lijst van gevonden voorwerpen vanaf 6-2- 1967 t m 12-2-1967 en lijst van honden die op diverse adressen zijn komen aanlopen. Een blauwe portemonnaie met inh.; gou den ring met steen; plastic buis (aansluit- stuk); nikkelen heren horloge; br. heren- portemonnaie met inh.; pr. br. lederen handschoenen; poncho, zwart-rode ruit; br. boekentas, inh. broek, trui en leesboek; bos met 9 sleutels; double heren horloge met bandje; kettinkje, waaraan twee sleu tels; gouden armband; ring met vier sleu tels en kinderfoto; fietssleutel Gazelle 52135; benzineaansteker; double dames horloge met zwart bandje; pr. zw. hand schoenen; sleutelring met sleutel en plaat je Pipo; ring met 6 sleutels; riem verm. militair; autokrick blauw-grijs; overjas, 2 pr. wanten, blauwe sjaal, groene man chester jas; br. herenportemonnaie met inh.; pr. br. wanten; etui met 5 sleutels; rechter dameshandschoen; br. heren por temonnaie met inh.; sleutel no. 4 en no. 13; muntbiljet van 2,50; br. portemonnaie zonder inh.; pk. inh. 2 witte slopen; etui met 5 sleutels en windjack; boekentas met boeken Luc Segerspk. 4 theedoeken; pr. dameshandschoenen; sleutelhanger met 9 sleutels; br. actetas met broodtrommeltje; zw. dames portemonnaie met inh.; draag bare radio; rechter handschoen, tussen de vingers stof.; bril met donker montuur; rij- wielmandje; herenhoed met initialen J. v. A.A.; weekendtas inh. verfbus; damesbril rood bruin montuur; etui met sleutels; zw. damesportemonnaie inh. sleutelhanger; ta bakszak met pijp; heren horloge double. AANGELOPEN HONDEN: 10-1-67 bruine hond; 11-1-67 zwart bruin hondje; 10-1-67 pekineesje; 11-1-67 pin- chertje; 13-1-67 Duitse herder; 13-1-67 fox terrier; 14-1-67 twee jonge hondjes; 16-1-67 poedeltje; 17-1-67 dwergpincher; 17-1-67 br. hondje golvend haar; 17-1-67 grijs hondje 19-1-67 boxer; 20-1-67 Schotse kol- lie; 20-1-67- boxer; 26-1-67 zwarte poedel; 28-1-67 klein langharig hondje; 5-2-67 jachthond (bruin); 6-2-67 kleine bruine hond; 7-2-67 Schotse kollie; 7-2-67 pincher- tje (zwart-bruin); 7-2-67 grote bruine hond; 8-2-67 Duitse herder; 11-2-67 hazewind; 12-2-67 Duitse herder; 12-2-67 kortharig bruine hond. KOSTEN MINDER De constructie van het keukencomplex bestaat uit een straalskelet met een af sluiting van geprefabriceerde betonpla ten als gevelelementen. Het gebouw rust op 355 betonpalen met een gemid delde lengte van 9 meter. Met de bouw werd in juni 1965 begon nen. In februari aj. hoopt men het ge ven het maaiveld gebouwd. Laden en los sen wordt daarom een eenvoudig® zaak, omdat de containerwagen met de ge standaardiseerde containers voor de vlieg tuigkeukens zonder meer in of uit de laadbak kan worden gereden. Vanzelf sprekend bevinden deze laadopeningen zich in dat gedeelte van het gebouw waar alle goederen per vluriht worden verzameld. Als een soort appendix komt er aan de produktiehal nog een vleugel van twee verdiepingen. Op de begane grond vindt de was- en kleedlokalen voor het en ar «.cükenpersoneel en een kantine, terwijl joen op de eerste verdieping de centrale be- nieuv heersafdeling wordt ondergebracht. x De vliegtuigproviandering voor t hele KLM netwerk wordt van meruit - bestuurd. Men heeft bij het ontwerp van tor ls. direct bij de produktle betroken, op één het gebouw emaar gestreefd alle ruimten, reet bij de produktie betrokken, op niveau te houden om zo snel en effi ciënt mogelijk te kunnen werken. De vrouw zal zich volgens de van de sociologie-professor (hij aan de universiteiten van Keulen-Duits- land en Lausanne-Zwitserland) met de rol van de man vereenzelvigen. Hoe zich dit nieuwe zelfbewustzijn van de vrouw op de opvoeding van de kinderen zal uit werken, is nog niet te voorspellen. Reeds voor de zeventiger jaren profeteert Silbermann: het onderwijs op de Duitse scholen zal vanwege de snelle toeneming van de bevolking en het gebrek aan leerkrachten overwegend met behulp van films en televisieuitzendingen wor den gegeven. itiebestemmtog, dan komsfpT^iZes" irond, die donderdag schijnlijke" onft acht uur) in de zaal deelt hij toch m« In het parochiehuis van pastoor G. J. Bots, bij velen wel bekend als aalmoezenier der mariniers, Heikant 42 te Tilburg, zal een onderafdeling voor Tilburg en omstreken van het Contact Oud-Mariniers worden opgericht. Al degenen, die prijs stellen op een hernieuwd contact met „ouwe ma ten", worden uitgenodigd de bijeenkomst bij te wonen. Ook de aanwezigheid van de dames wordt op prijs gesteld. Het oprich- tingscomité deelt mede, dat de bijeen komst begint om 20.00 uur, vrijdag 24 fe bruari. 56 Hofnar Bouquet 2e soort van 14,— voor 10,50 50 Rigoletto 2e soort van 17,voor 13, 50 Carlton 2e soort van 19,voor 14, van de fabriek, die uitsluitend tabak verwerkt, dus geen kunst-omblad. Naturel sigaren, 50 st. vanaf f 11, 2e sort. Senoritas Henri Wintermans, naturel 50 st. f 4, Agio Gouden Oogst, 2e sort, van 17,voor 14, Rekord 2e sort, van 2,80 voor 2,10 Kristal Bolknak, 100»/. tabak, 50 st. 7,50 25 La Paz, Traditie Naturel f 6,50 Corona Vorstenlanden-sigaren, 139 mm 13,50 SIGARENHANDEL PIET NOUWENS MOLENSTRAAT 72 TEL. 20237 Koestraat 133 Tel. 3432S Bernardusplein 17 Tel. 70798 LANGDURIGE GARANTIE De 26-jarige Siegfried Teichmann is een van de zeer weinige, zo niet de laatste palingroker aan de Rijn. En niet omdat dit oude vak in de Duitse Bondsrepubliek uit sterft, maar omdat Duitsland's grootste en verkeersrijkste rivier door de industriali- I satle zo vervuild ls, dat de weinige palin- gen die er nog leven, niet meer voldoen aan de eisen van de verfijnde smaak. Sieg fried Teichmann, die het vak palingroken in Nederland leerde, wil het familiebedrijf ondanks dat voortzetten. Daarom impor teert hij de verse vis, paling en forellen, uit Noorwegen, Denemarken en Nederland. Goudbruin gerookt gaan zij dan als begeer de delicatesse naar de Bondshoofdstad Bonn, naar Keulen, naar de steden van het Ruhrgebied en ook naar het zuiden van de Bondsrepubliek. style in Oisterwijk Op verzoek van veie leden en introducés» zijn de sessions van de Storyville Jazz band verplaatst van, het middaguur naar de avond. Bij Trappaf, Tërburchtweg 3 te Oisterwijk, wordt zondagavond een be langrijke gast verwacht. Het is de ex- trompettièt van Duke Ellington Nelson Williams, die op het ogenblik een tour nee maakt door West-Europa. Voor de jazzminnaar begint Storyville een -B worden. Men durft er nog „niet- commercieel" te zijn en het is zeker daar aan te danken, dat de club haar exclusivi teit weet te behouden. Een andere bè- langrijke gebeurtenis staat de liefhebbers ieuwe ge- te wachten op dinsdag 14 maart. Dan zal groei zon- Monty Sunshine die gast zijn van Story- ville. „Het is met de produktie van consump tie-eieren slechts mogelijk een redelijk beloning te halen, indlien men een kip- penstapel heeft die groter is dan 2.500 hennen per bedrijf”. Deze conclusie vindt men in het L.E.I.-verslag no. 177 dat de bedrijfseconomische aspecten behan delt van de legkippen in de naaste toe komst De documentatie voor de bere keningen in dit verslag zijn ontleend circa 125 bedrijven met kippensfapels varieerden van minstens 300 dieren ruim 10.000 dieren, aldus de heer Hoornweg van het L.E.I. onlanc de microfoon. Het is bekend, dat de t van eieren in belangrijke schommelen. Bezien wij echter het ver loop van de eierprijs over een langere periode waarbij de prijsschommelingen zo goed mogelijk zijn uitgeschakeld, dan blijkt, dat er na de jaren 1960-62 een kentering is opgetreden. Na deze jaren Is er namelijk geen prijsdaling meer te -J.. constateren maar treedt zelfs enig prijs- herstel op. Een prijsherstel dat door de °°or dalende eierproduktie in Nede.l. in de eerstkomende jaren welLu» voortzetten. De belangrijkste invloed die zich in de ze jaren aan de kostenzijde heeft doen Zelfs de betrekkingen tot de familie zul len niet meer met de sterke bindingen van de afgelopen decennia te vergelij ken zijn. De uitgaven voor vrije tijd en cultuur zullen met 50 procent stijgen. Rond 1985 zo meent professor Silbermann zal de mens het eerste derde deel van zijn leven aan de opvoeding wijden, het tweede derde deel aan de arbeid en het laatste derde deel zal hij gebruiken, om van de vruchten van zijn arbeid te ge nieten. ide keu- ir het glas en tenslotte itie-afdeling, dranken >rden ver- waar de en zidht bevinden een vierkante meter zal be- - -1 eveneens de afdelingen voor lectuurvoorziening en boordgoede- on- ren, zoals babysets, handdoeken e.d. vijf D® keukens zijn gesitueerd in het mld- J- •’"’gedeelte van de produiktielhal. Op een -r van 1.450 vierkante meter zullen met de modernste installaties vele ge varieerde wanne en koude schotels klaar gemaakt kunnen worden. Het derde gedeelte van de hal zal wor den ingeridht met een tweetal transport^ banden, waaraan de diverse plateaux zullen worden opgemaakt. De plateaux die gereed zijn, wonden opgeborgen in containers, die in een speciale koelruim te worden opgeslagen, totdat afvoer naar het vliegtuig plaats heeft. Ruime produktiehal ctie Het gebouw krijgt een produktiehal van be- 90 x 60 meter, waar het totale apparaat van de vliegtungproviandering wordt r_ dergebracht. De indeling van deze a.j. -- meter hoge hal wordt zodanig, dat de denge transportafstainden tot een minimum be- vloer n experts uit het eigen perkt blijven. Het interne transport van racht het nieuwe pro- goederen zal daarbij zoveel mogelijk r„ --J..r mi.ddel van gemechaniseerde rol- isiouien plaatsvinden. Het geheel zal bestaan uit vier afdelin- Boven deze koelruimte komen enkele kantoren, waarin de commandopost voor het ,,uur,tot,uur"-gebeuren in de produk tiehal zal worden ondergebracht. Deze post wordt uitgerust met de modernste verbindingsappanatuur, waardoor men zal beschikken over de allerlaatste gegevens, d<ie voor een juiste bevoorrading van belang zijn, zoals vertrektijden der vliegtuigen, aantallen passagiers etc. Van hieruit kan via een mobilofoonin- stallatie eveneens contact worden onder houden met de op het platform rijden de auto's van de Civiele Dienst, die de voorraden aan boord brengen. In dit gedeelte van de hal worden i alle uit binnenkomende vliegtuigen komstige goederen opgevangen, zoals containers met gebruikt glaswerk en ser viesgoed, afval, vuile textiellgoederen en restanten. Dit alles wordt voor het groot ste deel voor verdere verhandeling af gevoerd met transportbanden, die zich i vier meter boven de vloer bevinden om het zgn. „kruistransport" zonder hinder nissen te laten verlopen. Nieuw systeem voor Europa Aan speciale tafels worden de uit de containers gehaalde plateaux leegge maakt en het glaswerk, serviesgoed en bestek gesepareerd. Etensresten worden in een geul in deze tafels gedeponeerd, waarna het door snelstromend water wordt afgevoerd naar een verzamelpunt. Hier wonden eventueel medegekomen be- stekandeirdelen in een bak opgevangen. Het werkelijke afval wordt in een gro te molen verpulverd en verder afgevoerd naar vuilniscontainers. Dit systeem („So- mat”) is geheel nieuw voor Europa. De leeggemaakte containers worden na automatische reiniging doorgezonden naar de opslagruimte. De afgeruimde plateaux, serviesgoed, be- Filmavond brengt vakantiestemmi n g Hebt u nog geen definitieve keuze ipen maakt voor uw vakantiebeste-- a la- kan wellicht de filmavc i-a 23 februari (aanvang acht uur) in de zaal deelt hij toch met van de N.K. Harmonie, Stationsstraat, kerheid- het bezit wOTdt gehouden door KR.v.K. „St.-Chris- matie) én infbrma Het wordt een echte toeristische avond, waarop men alle gewenste informaties kan inwinnen. Kaarten voor deze „vakantie-avond” kan men a ƒ1,Verkrijgen bij Ruys en Co., reisagenten, tegenover het station en 's avonds aan de zaal. Er worden prachtige films vertoond over Wenen, Praag, Rome, Napels, Adriatische Rivièra en Lourdes. „St.-Christoffel" heeft in den lande reeds ding een faam verworven met de zogenaamde het n •'ombinatiereizen. De vakantiebestemming n met de toeringcar bereikt worden of met het vliegtuig. Vertrekt men met de touringcar, dan kan de terugreis per vlieg- de voor tuig worden afgelegd. Omgekeerde volg- zij de v orde van vervoer is eveneens mogelijk. v Ruys en Co. heeft ook een groot „pakket" jongerenreizen ter keuze, iets wat „St.- "hristoffel" uitgebreid in haar vakantie; programma voor 1967, het toeristische jaar, weet te brengen. dat hele pakket van diensten en dingen te boek staan en het is de Civiele Dienst van de KLM, die ervoor verantwoordelijk is, dat de boordverzorging zich tot in de puntjes aan de passagiers presenteert, Het is een heel bedrijf, deze dienst, met een kleine 300 werknemers, die in drie ploegen de gehele dag in de weer zijn om de vliegtuigen van de KLM en van nog 30 andere luchtvaartmaatschappijen die Schiphol aandoen, te voorzien van alles wat er in de lucht ten behoeve van de passagiers aanwezig dient te zijn. wenafdeling het nieuw» Civiele Dienstge bouw ontworpen. Met de bouw werd medio vorig jaar begonnen, De dagelijkse leiding bij de t voering is in handen ikaar, met als adviseurs bureau Dwars, Heederik e te Amersfoort voor de a rradviesbureau P. W. Deer in ook on- Haag voor de technisch-c april 1967 het Amerikaanse bureau and Associates in New keukeninstallaities. De van het gebouw te aannemersbedrijf C. Geerdink te Amsterdam. totale kosten van het project bedra- -i, inclusief de diverse installaties, koel- andere systemen, ongeveer negen mil- i gulden. Wanneer de KLM in haar .uwe Civiele Dienst-gebouw van start ware jaza «w. SJaa't< d® produkttecapaciteit ver bo- begrip te ven de huidige mogelijkheden uitgaan.- hi emit Met ®®n produce11®! die 30 pet gro- ,prn van ter is dan de tegenwoordige, met moder- installaties en snellere produktiemo- nmten gelijkheden zal men in het niei 1 bouw de voor 1975 verwachte gro^. np pffj_ der veel moeite kunnen opvangen. Boven dien zal het gebouw, modht daar t.z.t. behoefte aan bestaan aan de voorzijde ruim kunnen worden uitgebreid. Niet alle activiteiten van de Civiele Dienst zullen straks in de nieuwe be huizing plaats hebben: de wasserij, waar de textielgoederen worden gewassen, gaat niet verhuizen. De nu in gebruik zijnde installatie voldoet nog aan alle eisen en bovendien speelt snelheid bij dit werkonderdeel van de Civiele Dienst slechts een ondergeschikte rol. Voor de schone was is de afstand tussen oud en nieuw verkeersareaal geen bezwaar. Wanneer het nieuwe Civiele Dienst-ge- toestemming verleen» bouw gereed ls beschikt de KLM over ^eU“arsfcte„^eJ\^ia4agJt€. één der modernste keukens ter we- reld. imp- gelden is de stijging van de kradhtvoer- lijke prijs. Bij de huidige krachtvoerprijzen zijn de voederkosten becijferd op bijna 10,5 ct per ei. Bij een opbrengstprijs voor de producent van ruim 12,5 ct per ei blijkt dat alleen op bedrijven met meer dan 2.500 kippen deze opbrengstprijs hoog genoeg is om de kostprijs te dekken. Evenals in de andere sectoren van het landbouwbedrijf is ook in de legkippen sector de spreiding in de resultater bedrijf vrij groot. Er is een vergeli;a gemaakt tussen het behaalde arbeidsin komen per hen op bedrijven met grote op bedrijven met kleine kippensta- ’s. Het arbeidsinkomen is dan de ver- egen beloning voor de arbeid. Het ar beidsinkomen wordt berekend door de totale geldopbrengsten te verminderen met de kosten zonder de arbeid hierin op te nemen. Zo blijkt, dat in de afgelopen vier jaren het arbeidsinkomen per hen op be- jven met minder dan 1.000 kipp Jat door de ooor ver,schillende oorzaken zoals een Ierland zich 9’ere °Phrengstprijs en hoger voederver- -.meh. jyk P» grote kippenstapel. i Globaal is te verwachten dat bij een ar beidsinkomen van 3 per hen op grote bedrijven en op de bedrijven met kleine 1 eenheden een arbeidsinkomen van onge veer ƒ2 per hen is te behalen. Neemt men in aanmerking dat de benodigde ar beidstijd per hen juist op de bedrijven met kleine eenheden hoger is, dan volgt hieruit dat het inkomen per uur bij kleine eenheden verder daalt. Bij de geschetste prijsverhouding kan dan het inkomen uiteenlopen van 1,35 per uur op be drijven met ca 600 hennen tot f 4,75 per uur op bedrijven met ca 5.000 hennen. Een belangrijk verschil dus in de belt ning per uur, waaraan men bij de opzt van een pluimveestapel niet zonde meer voorbij kan gaan. Tevens is gebit ken, dat de produktie-omvang per man ken, dat de produktie-c de arbeidsproduktiviteit mate toeneemt op bedriji eenheden. In het L.E.I.-verslag is ook aandacht be steed aan de prijsschommelingen die met de regelmaat van de klok optreden, zo wel binnen het tijdsbestek van één jaar als ook in de loop van een aantal jaren. Het laat zich thans aahzien dat 1967 bijvoorbeeld een prijsverloop geeft, dat gunstig is voor de bedrijven die in I het voorjaar de ééndagskuikens kopen. Dergelijke bedrijven kunnen dan name- j lijk profiteren van het te verwachten gunstige prijsverloop in het najaar van l 1967 en het voorjaar van 1968. nuciinann bij zijn toe- voorzichtig van „waar- rikkelingen spreekt, zo andere geleerden de ze- zijn - it van beschaving (for- kan< made) en informatie zal voor de socia le existentie in de toekomst van meer levensbelang zijn dan het bezit van ma- 1 terieel eigendom 1 De economische groei zal in Duitsland, 1 zoals waarschijnlijk ook in de naburige Westeuropese landen, in zijn totaliteit 1 aanhouden. Dienovereenkomstig zal dit volgens Silbermann de arbeidstijd in de tachtiger jaren de 30 uur per week niet overschrijden. Een ontlasting voor de huisvrouwen zal het zijn, dat de voe- Hing in de toekomst niet meer zo in „ei middelpunt van het gezinsleven staat als vandaag. Een keer boodschappen doen per week zal voldoende zijn. Ook de uitgaven voor de voeding zullen volgens J- -orspelling van de socioloog dank vervaardiging van gecomprimeer de voor een deel samengeperste levensmiddelen geringer zijn. Als de geleerde met zijn profetiëen gelijk I zou hebben, zal de levenswijze van de mens meer en meer tot anonimiteit en I vereenzaming van het individu leiden. De KLM passagier, die hoog in de wolken zijn krant neerlegt om aan de maaltijd te beginnen, beseft nauwelijks, dat er een enorme organisatie achter de schermen bezig is geweest om hem die krant, die maaltijd en dat drankje te bezorgen. En hetzelfde geldt voor de handdoeken in het toilet, de snoepjes bij start en landing, hei speelgoed voor de jeugdige passagier, kortom, voor alles wat een reis door de lucht zo aangenaam en comfortabel mogelijk maakt. Boordverzorging is de nuchtere naam, waaronder Modern gebouw voor vliegtuigproviandering Als gevolg van de sterke groei van het uit\ luchtvervoer zijn de werkzaamheden Pik: van da Civiele Dienst aanzienlijk toege- nomen. Het thans in gebruik zijnde ge bouw, aan de rand van Schiphols plat form, biedt op dit moment dan ook on voldoende ruimte. Als vanaf ap.„ de gehele operatie rond vertrekkende en binnenkomende vliegtuigen zich gaat af spelen in het nieuwe verkeersareaal van Schiphol, zal het, alleen al wegens de grote afstand onmogelijk zijn de vlieg- tuigproviandering vanuit het huidige te kleine bedrijfspand van de KLM Civiele Dienst te verzorgen. De direct1- van de KLM heeft dan ook in 1964 t_ sloten op het nieuwe Schiphol een modern gebouw te laten plaatsen, van waaruit de vliegtuigproviandering kan worden verzorgd. Een werkgroep van bedrijf kreeg opdra..., ject voor te bereiden, met deze werkgr^^^ Alex van Nes v stek en glaswerk gaan naar de spoelin- riebting waar alles wordt schoonge maakt in een elf meter lange spoelma- chine. Daarna wordt het schone goed eveneens naar de opslagruimte afgevoerd. Voor het interne transport binnen het nieuwe Civiele Dienst gebouw wordt gebruik gemaakt van speciale wagen tjes, waarop grote verzamelplateaux (55 x 72 cm) kunnen worden gepliaaitst. Zo kan men deze plateaux, waarop de klaar gemaakte onderdelen voor de diverse schotels naar een volgende afdeling of een der koel- of diepvriescellen vervoe ren. Eveneens zal men gebruik maken van containerwagens waarop 20 contai- tegelijk kunnen worden vervoerd. - van deze containerwagens passen men in één „schaarwagen''. Dit is een vracht- keuk auto waarvan de overdekte laadbak door middel van een sdhaarlift hydraulisch gebracht kan worden op die verschil lende laadniveaus der diverse vliegtuig types, (variërend van 1.80 tot 4.20 m). Op aanwijzing van de „commandopost” vervoeren deze schaarwagens alle goe deren van het Civiele Dienst gebouw naar de vliegtuigen, die op het platform geparkeerd staan. Een aantal van deze schaarwagens ls thans reeds in gebruik. ^„ierwijs op de Duit: _iwege de snelle toenemir Iking en het gebrek iten overwege-i rt h* „s en televisieuitzendingen jeven. fessor Silbermar ""•«es voor >ntwikk« gen: de magazijnen, waar ontvangen goe deren opgeslagen worden, die vandaar uit gedistribueerd worden naar de pro duktie- en assemblage-afdeUng; de keu kens, waar de eigenlijke produktie plaats heeft en waarin ondergebracht zijn "ar-keuken, pattisserie, groentekeu- r - pannewas, me keuken, diepvrieskeuken, koude <^u- ken en koffiekeuken; de ruimte v->or reinigen en opslaan van servies- en g wenk, plateaux en containers de assemblage- en expedit waar alle goederen, maaltijden, e.d. voor één bepaalde vludht wor zameld. In het tweede gedeelte, diverse magazijnen zidht 1 ruimte, die 2.160 slaan komen urvo< baby:

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1967 | | pagina 7