I I LEO NAAIJKENS I I KOOP IN DEN BESTERD BESTERDPLEIN PARKEERPLEIN I Nieuws uit Oostenrijk i i Schiphol als Europees distributie-en transportcentrum voor luchtvracht Het idyllische Frankenland I OPRUIMING OPRUIMING OPRUIMING pipo bij ascot IbaPiPlexl [taPisomi X J I agina 6 :erdag 12 januari 1967 DE TILBURGSE KOERIER J in Het nieuwe Schiphol. plaats plaats daan en het Eure Met knickerbocker buiten Neder- Textielbeurs LEDIKANT JES lO.OOOen rollen REMMERS- PHILIPS OPRUIMING ruimt op DE JAGER behang Nu ook op alle 44,75 ASTRALON HEERKENS H. Robben-de Rooy ELEKTRONICAHUIS Alles moet weg. BARTELS Babyspeciaalhuis BAKKERIJEN AD DE JONGH Besterdplein Voor Uw Jacquard Foto JANS VOOR Wevenit GAZELLEFIETS heeft enkele Licht Schoenen interessante W. v. LIESHOUT Rijwielhandel P. J. COOLS n.v. koopjes I A. van de PUT binnen 1 STOI1ENHIIS Zie etalage ESDEWE DE MOLEN U weet wel in BESTERDRING 161 yn. GASSTRAAT 17 SICO-COCOS, 100 cm breed v.a. 7,25 p. mtr. van 65, HET TAPIJTENHUIS Besterdring 84 Tel. 33761 DIKKE DEUR BIJ OSGOt KLUKKLUK BIJ OSGOt CIRCUS-PIPOWAGEN BIJ OSGOt VANDESANDE Lurex Kant Besterdring 27 Telefoon 20424 en Gebakken vis Trefpunt van de foto-amateur Besterdring 77 Telefoon 20435 in alle kleuren voorradig Dagelijks verkrijgbaar Verse vis AeBe-KEURDEKENS UIT DRALON in alle soorten tegen SPOTPRIJZEN Warm Zó gewassen Zó droog Het is de moeite waard. Speciaalzaak BEDDEN en STALEN MEUBELEN Besterdplein 2 Tel. 25705 U weet het toch BESTERDRING 38 WILD en GEVOGELTE van 89,50 voor 59,50 Besterdring 139 Th. v. Aquinostr. 43 POLYETHER MATRASSEN DIVANBED, poot-model Bij Kerckhoven Hoefakkerstraat Arendplein Westermarkt Voor een smakelijk ontbijt, een lekkere boterham, voor knappende broodjes, altijd vers, het succes van Besterdplein TeL 26584 Leo Naaijkens Besterdring 84 Telefoon 33761 Loopt tijdens de OPRUIMING ook eens bij PULLOVERS KORTING 27,50 27,90 I Op al onze niet verlaagde prijzen (uitgezonderd merkartikelen) 10 KORTING. »n voor =s op 4 terrein Elektrische dekens 1 en 2-pers. v.a. 84,- 10% korting op alle artikelen behalve merkart. Leo Naaykens Besterdplein 2 TeL 25705 I Speciaalzaak in verse haantjes. Besterdring 155 Tel. 34950 „RIANNE” Besterdring 61 Partij Kamerbreed TAPIJT 380 cm breed 22862 sRZEE Speciaalzaak in BEDDEN en STALEN MEUBELEN grandioze OPRUIMING BONNETERIEHUIS LIZETTE Besterdring 49 I Tijdelijke aanbieding 59 cm beeld TELEVISIE vol-automatiscb van 1280,- voor 999,— 1967 men. vele I 1961 1963 >-1966 - 1965 - 1965 - 1965 1965 1964 - 1963 1966 1963 1963 1965 1964 1964 1962 begii »n gen miw en areaal op- ntie t licht van de st ranse export i Grote sortering BIJOUX „MONIQUE" Besterdring 60 TeL 30580 'PEETERS' Molenstr. 142 f TeL 20397 -Tl Hier 1 sprong havens RADIO - TELEVISIE Besterdring 87 Tel. 31489 2-pers. 65, nu 19,95 !LEN jubel- Voor de heren Exclusieve AUTOJASJES St, ge- heeft faciliteiten dan op andere luohthavens kan deze goederenstroom in belangrijke mate beïnvloed worden. DEN BESTERD TEL. 24885 BINNENVERINGMATRASSEN 1-pers. 42,50 KEUKENSTOELEN, chroom, rood, marmer TERLENKA BEDSPREIEN 2-pers. renwald over ^«bung en Kro- rstein en Alten- oern, als prach- en 1 ien kennen. Het vake ♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦oeeeeeeee*. T -1— L I t de r nog tiedepot in- Europa. i de zeventiger- verkeersvlieg- londs- heeft en Thurin- is Franken nt het maar dus een rus dat hier iken p de tocht naar het Franke: fönigsberg, alsook over Cobt nach, leert men Lichtenstein stein, noordelijk van Ebe~ tig gelegen vakantieoorden sn- en goed ranaf 69 ct 2,50 wegvervoerbe- iropa thans ook chtstreeks bereik tiphol gebracht. s zijn de voorlon“’’ IUCKING CENTI Frankenwald met zijn dichte bossen en nau vele oorden, waarin r spanning kan vinden, stein, Ludwigstadt, Noi sen en Geroldsgrün. Wi verblijf zoekt, kan dit Lauenstein of in het dorp vinden. Tenslotte mag het worden vergeten, bekende badplaats en Bischofsgrün ta cantieoorden. n stijgen, de op de mmodatie i luchtvracht 1 de met een internationale igen gevoerde on- - 1964 door deze i gebruik genomen over- fer de weg aangevoerde j-goederen. Door op die lucht voor een zo iting van het itionale weg- ruimte van 4.000 m2 en zal door uitbrei ding tot het drievoudige kunnen Een 2e belangrijke aanwinst van cr, luchthaven aanwezige accommodate voor de behandeling van vormt de, als resultaat van 2-tal grote Nederlandse ir wegvervoersondememinge" - derhandelingen, in juli 13v« ondernemingen in r-*’-- slagloods voor over de weg of af te voeren douanegoe deze nieuwe faciliteit zijn er, haven zelf, de mogelijkheden doelmatig mogelijke aansluit’1 luchtvervoer op het internal transport en omgekeerd. Het aldus in combinatie opgezet overslag bedrijf, waarin inmiddels een dende expe ditiebedrijf is opgenomen, beschikt over 1.000 m2 opslagruimte, bestemd voor zowel douane- als voor vrije opslag, an nex bijbehorende kantoorruimte. Fichtelgebergte niet Het heeft behalve risen als Bad Berne ck tal van aantrekkelijke Wat heeft de luchthaven Schiphol ge- ~u wat doet hij, om zijn positie in «ct ^aropa van morgen te behouden en zo mogelijk te verbeteren! start a.s. donderdag met de OPRUIMING: Dames-, heren- kinderondergot Onderjurken Nylons 3 paar 1,00 Verder nog 1001 koopjes Ziet onze etalage. BESTERDPLEIN 4 a steile hellingen, auwe dalen heeft men rust en ont- zoals Sdhwarzen- ardalben, Steinwie- Vie een romantisch op de burcht van die naarn COUPONS nu met 50 tot 70 korting Steeds betere AUA-verbinding met Oos tenrijk. De Oostenrijkse luchtvaartmaatschappij Austrian Airlines heeft weer nieuwe, verbeterde ludhtverbindingen t velle-Jet-machines binnen Eur Oostenrijk. Er zijn de volgende si naar Wenen: twee maal Frankfurt, twee maal per chen, vijf maal per week en tezamen met week van Zurich van Genève. Snelle verbinding Wenen-Linz-Salzburg. Binnenkort komt er een nieuwe steden- sneltreinverbinding. Moderne motorwa gens van de Oostrenrijkse Spoorwegen rijden in ongeveer twee uur van Wenen naar Linz en in ongeveer anderhalf uur van Salzburg naar Linz. Deze trein vertrekt om 7.10 uit Salzburg en om 18.22 uit Wenen. Wereldkampioenschappen schaatsen 1967 De wereldkampioenschappen kunstrijden en dansen op het ijs, die van 27 fe bruari tot 5 maart 1967 in Wenen plaats vinden, worden op 27 februari op het terrein van de „Wiener Eislaufverein" geopend. De wedstrijden in verpE_L„ figuren voor dames en heren beginnen op 28 februari in de „Wiener Stadthalle” en worden op 1 en 2 maart voortgezet. Op 28 februari en 1 maart treden op i het terrein van de „Wiener Eislaufver- ein" de ijsdansers met de verplichte dan sen en de paren met de verplichte figu ren en de keuroefeningen in actie. De 1 keuroefeningen in ijsdansen op 2 maart, i ♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦a t Tiideliike aanbiedinn rde TATA op F septem- stische verlagingen van de tarieven voor luchtvraoht over de 1O°P‘' wa’ Noord-Atlantische route had reeds ten e” gevolge dat vereahilliende exporteurs be- Knon elKe Sloten een nieuwe reeks van goederen, lend, die anders per schip wenden vervoerd/nu nóch door de lucht te verschepen. Eeri derge lijke invloed ten gunste van luchtvracht hadden de met ingang van 1 januari 1966 van kracht geworden verlagingen voor nog andere categorieën van’goederen. Geheel nieuw is onze collectie LEREN TASSEN stuk voor stuk exclusieve mo dellen. wald zijn de gasten zeer welkom te Zeil am Ebersberg, met het natuurreservaat Böhlgrund, Ober-, Neu- en Unter- Schleichach, alsook te Tretzendorf en Trossenfurt. De vraag dringt zich uiteraard op of het Schiphol bij de zich evaluerende politiek- kaai economische situatie in West-Europa, in staat zal zijn zich als één der belang rijkste luchtvracht-centra te handhaven of zelfs, juist profiterend van deze ont- ’teling, zich de kansen zal scheppen te positie nog verder te verbeteren, ‘wikkelingen binnen de Europese -schap vormen voor 1 landen een uit een zo groot moge- ■ie toename van het j van het neerhalen i grotere welvaart te verwachten is. loor, naast tnten- ig, een grotere con- van het gestegen volume een t mogelijk part deelachtig te wor- n concurrentie die, voor wat ropese luchthavens betreft, r erscherpt zal worden door de s, in het begin van in het supersone 1 Door deze beide combinaties van in to taal acht internationale drijven wordt geheel Eurc over de weg onder rech van de luchthaven Schiph* Deze beide combinaties zijn de voorloper van een groot z.g. TRUCKING CENTRE op de luchthaven, waarin in beginsel alle geïnteresseerde Nederlandse internatio nale wegvervoerders zullen kunnen parti ciperen en dat gerealiseerd zal worden zodra door de ingebruikneming van het nieuwe verkeersareaal in het bestaande areaal gebouwen vrij komen. In de eerste plaats is er een grootscheeps uitbreidingsplan ontworpen. Met de uit voering daarvan is enige jaren geleden begonnen en het hoofdbestanddeel nieuw verkeersareaal zal begin 1 operationeel in gebruik worden genomt Naast een nieuw stationsgebouw e~ andere gebouwen verrijst in dit o.a. een nieuw vrachtgebouw met een op slagcapaciteit van in eerste instantie 18.400 m2. Met de bouw hiervan is vlakte ^al er op berekend zijn de in 19. te verwachten 250 miljoen kg vracht te kunnen verwerken. Situering en opzet van het vrachtgebouw zijn zodanig, dat uit breiding ervar -- -,,a- is. Het door de KLM in gebruik te- grootste gedeelte van dit vrachtgebouw zal worden uitgerust met een geheel nieuw automatisch vrachtafhandelingis- systeem, dat Schiphol in dit opzicht zal maken tot de meest moderne en efficiënte luchthaven in Europa. De Luohthavendirectie heeft echter ge meend niet te moeten volstaan met mo dernisering van de luchthaven-outillage en heeft zich er daarom op bezonnen, op welke manieren speciaal het vrachtver voer extra zou kunnen worden gestimu leerd. In dit verband zijn enkele nieuwe faciliteiten ten behoeve van de opslag en de overslag van luchtvracht op Schiphol in het leven geroepen. In het bijzonder in Gelet op de belangrijke hol in het luchtvrachtvt neemt waai." 1. de luchthaven vervoerde vracht is en opslag en oversl a de luchthaven beschikt en nieuwe verkeersareaal in vergrote en nog meer gemoderniseerde vorm ter beschik king zal stellen, mag worden verwacht dat Schiphol óók van het toekomstige ver voersvolume een groot deel tot zich kan trekken en zich aldus tot een der belang rijkste distributie-centra van luchtvracht in het Europa van morgen zal kunnen ont wikkelen. - en ledige hangar mischer te d gruimte van Resumerend iw^imiWjare gemerkt: °P De mate waarin goederen van en naar een invoering door 9®- bepaalde luchthaven worden gedirigeerd ber 1965 van drast hangt, voorzover het eindpunten-vervoer betreft, vanzelfsprekend ten nauwste sa men met het aanbod en de vraag naar deze goederen in de gemeenschap, die bewerkingen onder- door de2e luchthaven wordt bedk geen invoerrechten Nóch de luchtvaartmaatschappijen nóui uiteindelijk de luchthavenexploitant kunnen hier veel invloed op uitoefenen, behalve dan na tuurlijk dat zij er voor moeten zorgen dat zij aan deze vraag en dit aanbod voor wat betreft luchtverbindingen en outillage ruimschoots voldoen. Ondanks de stormachtige groei van 1 vervoer van vracht door de lucht na 2e wereldoorlog, bevindt deze tak s vervoer zich nog in de beginfase van i ontwikkeling. Reeds thans ligt de tijd i achter ons dat men geloofde dat, econo- ^aar aun Q misch gezien, uitsluitend hoogwaardige of weini<1 arote snel aan bederf onderhevige goederen tj voor vervoer door de lucht in aanmerking yj^^ien En konden komen. Voor de komende jaren mag stellig worden verwacht dat fabri- ----------- - kanten van voor export bestemde goede- >te mate toe bijdragen ren zich in toenlemende mate bewust zul- Schiphol als lucht- len worden van het complex van voor delen, dat het vervoer door de lucht voor hun gehele export-operatie kan opleve ren. Anders echter staat het met goederen, die naar de luchthaven worden aangevoerd, aldaar voor kortere of langere tijd wor den opgeslagen om vervolgens door de lucht of over de weg naar hun definitieve bestemming te worden verzonden. Dan biedt een gericht samengaan van de hier bij betrokken organisaties de mogelijk heid om een belangrijk deel van dit ver voer over de eigen luchthaven te leiden. Door een wijdvertakt hichtlijnennet, door tarieven, door toepassing van mo re en snelle afhandelingsmethoden en r betere en ruimere op- en overslag- utiecentrum nog dyna- riwikkelen. :t volgende worden op- De Luchthaven en andere hierbij betrok ken partijen hebben tijdig de tekenen verstaan en de mogelijkheden onderkend van een nieuwe op gang zijnde ontwikke ling in het luchtvrachtvervoer. Een bundeling van krachten, door lucht- bevrachtings- en wegvervoersondeme- mingen zal er in grote het potentieel van S~ vracht- en distribute doen ontr kan het de keuroefeningen in schoonrijden heren op 3 maart en voor dames maart vinden eveneens op het van de „Wiener Eislaufverein” plaats. Op ditzelfde terrein worden de wereldkam pioenschappen op 5 maart gesloten met een grote schaatsdemonstratie. Louis Gaillard Vervolgens vestigde zich begin van dit jaar in enige ruimten behorende tot het voormalig Turma Areaal een nieuwe en speciaal met het oog op het aansluitend lucht- en wegtransport opgerichte onder neming onder de naam N.V. Road Air Transport Centre Schiphol, waarin wordt deelgenomen door 5 grote internationale wegvervoerders. Ook deze combinatie beschikt op Schip hol over 1.000 m2 bedrijfsruimte, waar van 100 m2 in publiek douane-entrepot voor het verrichten van distributiewerk- zaamheden ten behoeve van buitenlandse opdrachtgevers. Aangezien de oprichters van Road Aar de gezamenlijke mogelijkheden van hun be drijven en hun dochterondernemingen ter beschikking stellen van de nieuwe N.V., staat er achter Road Air vervoermaterieel met een totale capaciteit van ruim 3000 ton. In de omgeving van Hassfurt, in het dal van de Main en in het Steigerwald zijn idyllische vakantie-oorden te vin den, zoals Zeil en Sand, Eltmann en Ebelsbach, een oud lucht-Kurort. Sand geldt in de hele Bondsrepubliek als een paradijs voor hengelaars. In het Steiger- op de fiets Bij de klassieke fietsmode heeft de knic kerbocker lange tijd een heel grote rol gespeeld. De oude modellen zijn weer uit. de mottenballenkist gehaald en komen, aangepast aan de nieuwste eisen, weer in trek. Voor de heren op de fiets een praktisch- onderdeel van het fietskostuum, waarbij bij voorkeur een hooggesloten colbert-.' jasje wordt gedragen en kniekousen met lufverein” lage, stevige schoenen. verplichte Mevrouw moet voor de knickerbocker wel haar figuur mee hebben; voor slanke jonge vrouwen is de knickerbocker die net over de knie reikt erg aardig. Als stof doet flanel het bijzonder goed, ook wel ribfluweel. Er worden lange kousfen bij gedragen waarbij men met kleuren en motieven sterk kan variëren. Franken is rijk aan natuurschoon, aan architectonische kostbaarheden en aan historische herinneringen. Het vreemde lingenverkeer heeft er zich de laatste jaren weliswaar goed ontwikkeld, maar men vindt er wellicht toch nog meer rustige vakantieoorden dan elders in h? het Duitse reisgebied. Franken is door naH de politieke omstandigheden wat in de schaduw van de grote verkeersstromin- a 08 gen geraakt. De grens tussen de Bc van republiek en de Oostduitse zone ZIjn de bezoekers uit Saksen 9en uitgeschakeld. Voorts maar dun bevolkt en bezit -B industrie. Wie d jieooitd zoekt, kan vu>u^ia. overigens behoort Fran! tot de goedkoopste reisgewesten t Duitsland. De westelijke grens van Franken ligt geenszins ver van de van noord naar zuid lopende verkeerswegen. Wie in de dorpen tussen Bischofsheim en Fladun gen vertoeft, zal op zijn wandeltochten nauwelijks door autogeraas of benzine lucht worden gehinderd. Zelfs de Hoch- röhnstrasse, die naar de Dreilanderecke loopt, waar het Frankische, het Hessi- he). Thuringge dee[ van de oKaar treffen, lokt slechts wei nig automobilisten. De Grabfeldgau en voornamelijk het dis trict Königshofen, waarvan de belang rijkste verkeerswegen vroeger naar Thu- ringen liepen, is een stiefkind van de zonegrens. Königshofen geniet reeds lang faam als badplaats. Een aangename re wandelweg dan de Rennweg, die door xr<hii m m h wie in dit gebergte wil vertoeven, zoekt Z doorgaans len onderkomen te Hofheim, grootste meer van Franken. uw poelier lag een kans om Schiphol een voor- _ng te geven op de andere lucht havens op het continent. Met grote mede werking van de douane-autoriteiten werd een bestaande hangar verbouwd en in april 1964 als publiek entrepot in gebruik gesteld. De oppervlakte hiervan 1200 m2) bleek reeds in 1965 ontoereikend. In verband hiermede wenden tevens als Publiek Douane Entrepot bestemd een loods (no. 69) en een voorma'-^- 1- (IA), beide met een opslagrui 600 m2, waardoor de beschikbare tijd geleden begonnen. De opper- entrepot-capaciteit op de luchthaven s zal er op berekend zijn de in 1975 2200 m2 netto vloeroppervlakte werd g~ --- bracht. Zoals bekend, kunnen goederen in een publiek entrepot voor onbepaalde tijd 'an op ruime schaal mogelijk worden opgeslagen en gedurende de op- de KLM in gebruik te nemen slagperiode diverse bewerkingen onder- -- gaan, terwijl hierop g zijn verschuldigd mit. weer naar een bestemming land worden afgezonden. Het voorlopig resultaat van het streven van de luchthaven, om de hier in beschou wing zijnde goederenstroom zoveel mo gelijk via Schiphol te leiden, is zeer be moedigend. Sinds de opening van het entrepot hebben 26 Amerikaanse onder nemingen hierin hun distributiecentrum en veelal hun verkoopcentrum gevestigd van prodükten voor de Europese Markt en het Nabije Oosten. De verwachting is ge wettigd, dat deze gunstige ontwikkeling zich zal voortzetten, reden waarom reeds thans de bouw van een publiek entrepot van grote capaciteit in het nieuwe gebou wenareaal van de luchthaven wordt voor- bereid. De opslagcapaciteit hiervan zal lage 5.000 m2 bedragen (tegenover derne 2.200 m2 thans) met annex een kantoor- door sterk toenemende Ameri- r - - - naar Europa van o.a. hoog waardige kantoormachines en technische apparatuur voor het moderne, meer en meer geautomatiseerde fabricage-proces, is het idee ontstaan op de luchthaven een publiek entrepot in het leven te roepen, zoals in de zeehavens reeds lang bestaat. De hieraan ten grondslag liggende ge dachte was, dat het voor Amerikaanse ondernemingen, die op grote schaal naar diverse landen in Europa exporteren, uit eindelijk onvoordelig moet zijn om in ieder land, waarheen wordt geëxporteerd, grote voorraden aan te houden van waar uit de diverse klanten worden bediend. Het is voor dengelijke ondernemingen uiteraard aanzienlijk eenvoudiger én goedkoper, om hun goederen naar één plaats in Europa te verzenden en deze plaats te gebruiken alls centraal distribu- voor al hun afleveringen in Op de 17e mei 1920 nam de burgerluchtvaart in Nederland een aanvang door de opening van een KLM-dienst op Londen. In een voor burgervervoer ge schikt gemaakte militaire verkenner werden op deze historische dag 2 passa giers vervoerd, wat post en een boordevolle rieten mand met luchtvracht Ln een periode van ruim 45 jaar heeft het omgebouwde militaire verkennings- vliegtuigje plaats gemaakt voor een straalverkeersvliegtuig met een start- gewicht van 147 ton en de rieten mand van enkele kilo's is vervangen door een kolossale laadruimte met een maximum laadvermogen van 38 ton. De voor de oorlog in het stationsgebouw Ingeruimde vrachtruimte is na de oorlog door een vrachtstationsgebouw vervangen. Een ontwikkeling die haar weerspiegeling vindt in de luchthaven-statistie- ken: ln 1920 werd 22.000 kg vracht via Schiphol vervoerd, in 1938 - het laatste normale vooroorlogse jaar was dit volume reeds gestegen tot 2.500.000 kg, ln 1948 tot 6 303.000 kg, in 1958 31.000.000 kg, terwijl het af gelopen jaar 1965 een totaal aan vla Schiphol vervoerde luchtvracht te zien gaf van rond 92.000.000 kg (34% meer dan in 1964). Thans wordt in één maand evenveel vracht vervoerd als in de laatste 4 vooroorlogse jaren tezamen. Sinds jaren neemt Schiphol in de rij van de grote continentale luchthavens de 3e plaats in, na Parijs en Frankfort. Het dankt deze plaats aan zijn gunstige verkeers-geograflsche ligging; aan het grote aantal directe luchtdiensten dat vanuit Schiphol met de wereld wordt onderhouden (lil steden ln 70 lan den) en aan de hoge frequentie waarmede vele van deze luchtdiensten wor den bevlogen; aan het uitstekende wegennet dat Schiphol met het omrin gende buitenland verbindt; aan de grote activiteit die Schiphols belang rijkste klant, de KLM, op het punt van luchtvrachtvervoer steeds aan de dag heeft gelegd; aan de concentratie, op de luchthaven, van 35 vakbekwame, internationaal georiënteerde luchtvrachtexpediteurs; aan de spectaculaire ontwikkeling van de industrialisatie van ons land; aan lage havengelden en afhandelingstarieven en last but not least, aan een soepel douane-regime met betrekking tot de behandeling van transitogoederen. tvaartma met Cara- iropa naar vluchten per dag van dag van. Mün- per week van Düsseldorf rt de SAS tien maal per jh en dirie maal per week ch aL scht-cer rofiterer de kansen -der i ien de Euroj wikke om deze De ontwikk€....3 Economische Gemeensche de daarbij betrokken daging om te trachten t Ujke rol te spelen in de vervoer, die als gevolg i van tariefmuren en de binnen de gemeenschap Een uitdaging en daardc sievere samenwerkint currentie om zo groot i den; een Westeuro extra ver troductie, jaren, var, tuig.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1967 | | pagina 7