I
I
LEO NAAIJKENS
I
I
KOOP IN DEN BESTERD
BESTERDPLEIN
PARKEERPLEIN
I
Nieuws uit Oostenrijk
i
i
Schiphol als Europees distributie-en
transportcentrum voor luchtvracht
Het idyllische Frankenland
I
OPRUIMING
OPRUIMING
OPRUIMING
pipo bij ascot
IbaPiPlexl
[taPisomi
X
J
I
agina 6
:erdag 12 januari 1967
DE TILBURGSE KOERIER
J
in
Het nieuwe Schiphol.
plaats
plaats
daan en
het Eure
Met knickerbocker
buiten Neder-
Textielbeurs
LEDIKANT JES
lO.OOOen rollen
REMMERS-
PHILIPS
OPRUIMING
ruimt op
DE JAGER
behang
Nu ook op alle
44,75
ASTRALON
HEERKENS
H. Robben-de Rooy
ELEKTRONICAHUIS
Alles moet weg.
BARTELS
Babyspeciaalhuis
BAKKERIJEN
AD DE JONGH
Besterdplein
Voor Uw
Jacquard
Foto JANS
VOOR
Wevenit
GAZELLEFIETS
heeft enkele
Licht
Schoenen
interessante
W. v. LIESHOUT
Rijwielhandel
P. J. COOLS n.v.
koopjes I
A. van de PUT
binnen 1
STOI1ENHIIS
Zie etalage
ESDEWE
DE MOLEN
U weet wel in
BESTERDRING 161
yn.
GASSTRAAT 17
SICO-COCOS, 100 cm breed v.a. 7,25 p. mtr.
van 65,
HET TAPIJTENHUIS
Besterdring 84
Tel. 33761
DIKKE DEUR BIJ OSGOt
KLUKKLUK BIJ OSGOt
CIRCUS-PIPOWAGEN BIJ OSGOt
VANDESANDE
Lurex
Kant
Besterdring 27
Telefoon 20424
en
Gebakken vis
Trefpunt van de
foto-amateur
Besterdring 77
Telefoon 20435
in alle kleuren
voorradig
Dagelijks verkrijgbaar
Verse vis
AeBe-KEURDEKENS
UIT DRALON
in alle soorten
tegen SPOTPRIJZEN
Warm
Zó gewassen
Zó droog
Het is de moeite
waard.
Speciaalzaak BEDDEN en STALEN MEUBELEN
Besterdplein 2 Tel. 25705
U weet het toch
BESTERDRING 38
WILD en
GEVOGELTE
van 89,50
voor 59,50
Besterdring 139
Th. v. Aquinostr. 43
POLYETHER MATRASSEN
DIVANBED, poot-model
Bij
Kerckhoven
Hoefakkerstraat
Arendplein
Westermarkt
Voor een
smakelijk ontbijt,
een lekkere boterham,
voor knappende
broodjes, altijd vers,
het succes van
Besterdplein
TeL 26584
Leo Naaijkens
Besterdring 84
Telefoon 33761
Loopt tijdens de
OPRUIMING
ook eens bij
PULLOVERS
KORTING
27,50
27,90
I
Op al onze niet verlaagde prijzen (uitgezonderd merkartikelen)
10 KORTING.
»n voor
=s op 4
terrein
Elektrische
dekens
1 en 2-pers.
v.a. 84,-
10% korting
op alle artikelen
behalve merkart.
Leo Naaykens
Besterdplein 2
TeL 25705
I
Speciaalzaak in
verse haantjes.
Besterdring 155
Tel. 34950
„RIANNE”
Besterdring 61
Partij Kamerbreed
TAPIJT
380 cm breed
22862
sRZEE
Speciaalzaak in
BEDDEN en
STALEN
MEUBELEN
grandioze
OPRUIMING
BONNETERIEHUIS
LIZETTE
Besterdring 49
I
Tijdelijke aanbieding
59 cm beeld
TELEVISIE
vol-automatiscb
van 1280,- voor
999,—
1967
men.
vele
I
1961
1963
>-1966
- 1965
- 1965
- 1965
1965
1964
- 1963
1966
1963
1963
1965
1964
1964
1962
begii
»n gen
miw en
areaal
op-
ntie
t licht van de st
ranse export i
Grote sortering
BIJOUX
„MONIQUE"
Besterdring 60
TeL 30580
'PEETERS'
Molenstr. 142 f
TeL 20397 -Tl
Hier 1
sprong
havens
RADIO - TELEVISIE
Besterdring 87
Tel. 31489
2-pers. 65,
nu 19,95
!LEN
jubel-
Voor de heren
Exclusieve
AUTOJASJES
St, ge-
heeft
faciliteiten dan op andere luohthavens kan
deze goederenstroom in belangrijke mate
beïnvloed worden.
DEN BESTERD
TEL. 24885
BINNENVERINGMATRASSEN 1-pers. 42,50
KEUKENSTOELEN, chroom, rood, marmer
TERLENKA BEDSPREIEN 2-pers.
renwald over
^«bung en Kro-
rstein en Alten-
oern, als prach- en 1
ien kennen. Het vake
♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦oeeeeeeee*.
T -1— L I
t de r
nog tiedepot
in- Europa.
i de zeventiger-
verkeersvlieg-
londs-
heeft
en Thurin-
is Franken
nt het maar
dus een rus
dat hier
iken
p de tocht naar het Franke:
fönigsberg, alsook over Cobt
nach, leert men Lichtenstein
stein, noordelijk van Ebe~
tig gelegen vakantieoorden
sn- en
goed
ranaf 69 ct
2,50
wegvervoerbe-
iropa thans ook
chtstreeks bereik
tiphol gebracht.
s zijn de voorlon“’’
IUCKING CENTI
Frankenwald met zijn
dichte bossen en nau
vele oorden, waarin r
spanning kan vinden,
stein, Ludwigstadt, Noi
sen en Geroldsgrün. Wi
verblijf zoekt, kan dit
Lauenstein of in het dorp
vinden.
Tenslotte mag het
worden vergeten,
bekende badplaats
en Bischofsgrün ta
cantieoorden.
n stijgen,
de op de
mmodatie
i luchtvracht
1 de met een
internationale
igen gevoerde on-
- 1964 door deze
i gebruik genomen over-
fer de weg aangevoerde
j-goederen. Door
op die lucht
voor een zo
iting van het
itionale weg-
ruimte van 4.000 m2 en zal door uitbrei
ding tot het drievoudige kunnen
Een 2e belangrijke aanwinst van cr,
luchthaven aanwezige accommodate
voor de behandeling van
vormt de, als resultaat van
2-tal grote Nederlandse ir
wegvervoersondememinge" -
derhandelingen, in juli 13v«
ondernemingen in r-*’--
slagloods voor over de weg
of af te voeren douanegoe
deze nieuwe faciliteit zijn er,
haven zelf, de mogelijkheden
doelmatig mogelijke aansluit’1
luchtvervoer op het internal
transport en omgekeerd.
Het aldus in combinatie opgezet overslag
bedrijf, waarin inmiddels een dende expe
ditiebedrijf is opgenomen, beschikt over
1.000 m2 opslagruimte, bestemd voor
zowel douane- als voor vrije opslag, an
nex bijbehorende kantoorruimte.
Fichtelgebergte niet
Het heeft behalve
risen als Bad Berne ck
tal van aantrekkelijke
Wat heeft de luchthaven Schiphol ge-
~u wat doet hij, om zijn positie in
«ct ^aropa van morgen te behouden
en zo mogelijk te verbeteren!
start a.s. donderdag
met de OPRUIMING:
Dames-, heren-
kinderondergot
Onderjurken
Nylons 3 paar 1,00
Verder nog 1001
koopjes
Ziet onze etalage.
BESTERDPLEIN 4
a steile hellingen,
auwe dalen heeft
men rust en ont-
zoals Sdhwarzen-
ardalben, Steinwie-
Vie een romantisch
op de burcht
van die naarn
COUPONS
nu met 50 tot 70 korting
Steeds betere AUA-verbinding met Oos
tenrijk.
De Oostenrijkse luchtvaartmaatschappij
Austrian Airlines heeft weer nieuwe,
verbeterde ludhtverbindingen t
velle-Jet-machines binnen Eur
Oostenrijk. Er zijn de volgende si
naar Wenen: twee maal
Frankfurt, twee maal per
chen, vijf maal per week
en tezamen met
week van Zurich
van Genève.
Snelle verbinding Wenen-Linz-Salzburg.
Binnenkort komt er een nieuwe steden-
sneltreinverbinding. Moderne motorwa
gens van de Oostrenrijkse Spoorwegen
rijden in ongeveer twee uur van Wenen
naar Linz en in ongeveer anderhalf
uur van Salzburg naar Linz. Deze trein
vertrekt om 7.10 uit Salzburg en om 18.22
uit Wenen.
Wereldkampioenschappen schaatsen 1967
De wereldkampioenschappen kunstrijden
en dansen op het ijs, die van 27 fe
bruari tot 5 maart 1967 in Wenen plaats
vinden, worden op 27 februari op het
terrein van de „Wiener Eislaufverein"
geopend. De wedstrijden in verpE_L„
figuren voor dames en heren beginnen op
28 februari in de „Wiener Stadthalle” en
worden op 1 en 2 maart voortgezet.
Op 28 februari en 1 maart treden op i
het terrein van de „Wiener Eislaufver-
ein" de ijsdansers met de verplichte dan
sen en de paren met de verplichte figu
ren en de keuroefeningen in actie. De 1
keuroefeningen in ijsdansen op 2 maart, i
♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦a
t Tiideliike aanbiedinn
rde TATA op F septem-
stische verlagingen van
de tarieven voor luchtvraoht over de 1O°P‘' wa’
Noord-Atlantische route had reeds ten e”
gevolge dat vereahilliende exporteurs be- Knon elKe
Sloten een nieuwe reeks van goederen,
lend, die anders per schip wenden vervoerd/nu
nóch door de lucht te verschepen. Eeri derge
lijke invloed ten gunste van luchtvracht
hadden de met ingang van 1 januari 1966
van kracht geworden verlagingen voor
nog andere categorieën van’goederen.
Geheel nieuw
is onze collectie
LEREN TASSEN
stuk voor stuk
exclusieve mo
dellen.
wald zijn de gasten zeer welkom te Zeil
am Ebersberg, met het natuurreservaat
Böhlgrund, Ober-, Neu- en Unter-
Schleichach, alsook te Tretzendorf en
Trossenfurt.
De vraag dringt zich uiteraard op of het
Schiphol bij de zich evaluerende politiek- kaai
economische situatie in West-Europa, in
staat zal zijn zich als één der belang
rijkste luchtvracht-centra te handhaven
of zelfs, juist profiterend van deze ont-
’teling, zich de kansen zal scheppen
te positie nog verder te verbeteren,
‘wikkelingen binnen de Europese
-schap vormen voor
1 landen een uit
een zo groot moge-
■ie toename van het
j van het neerhalen
i grotere welvaart
te verwachten is.
loor, naast tnten-
ig, een grotere con-
van het gestegen volume een
t mogelijk part deelachtig te wor-
n concurrentie die, voor wat
ropese luchthavens betreft, r
erscherpt zal worden door de
s, in het begin van
in het supersone 1
Door deze beide combinaties van in to
taal acht internationale
drijven wordt geheel Eurc
over de weg onder rech
van de luchthaven Schiph*
Deze beide combinaties zijn de voorloper
van een groot z.g. TRUCKING CENTRE
op de luchthaven, waarin in beginsel alle
geïnteresseerde Nederlandse internatio
nale wegvervoerders zullen kunnen parti
ciperen en dat gerealiseerd zal worden
zodra door de ingebruikneming van het
nieuwe verkeersareaal in het bestaande
areaal gebouwen vrij komen.
In de eerste plaats is er een grootscheeps
uitbreidingsplan ontworpen. Met de uit
voering daarvan is enige jaren geleden
begonnen en het hoofdbestanddeel
nieuw verkeersareaal zal begin 1
operationeel in gebruik worden genomt
Naast een nieuw stationsgebouw e~
andere gebouwen verrijst in dit
o.a. een nieuw vrachtgebouw met een op
slagcapaciteit van in eerste instantie
18.400 m2. Met de bouw hiervan is
vlakte ^al er op berekend zijn de in 19.
te verwachten 250 miljoen kg vracht te
kunnen verwerken. Situering en opzet van
het vrachtgebouw zijn zodanig, dat uit
breiding ervar -- -,,a-
is. Het door de KLM in gebruik te-
grootste gedeelte van dit vrachtgebouw
zal worden uitgerust met een geheel
nieuw automatisch vrachtafhandelingis-
systeem, dat Schiphol in dit opzicht zal
maken tot de meest moderne en efficiënte
luchthaven in Europa.
De Luohthavendirectie heeft echter ge
meend niet te moeten volstaan met mo
dernisering van de luchthaven-outillage
en heeft zich er daarom op bezonnen, op
welke manieren speciaal het vrachtver
voer extra zou kunnen worden gestimu
leerd. In dit verband zijn enkele nieuwe
faciliteiten ten behoeve van de opslag en
de overslag van luchtvracht op Schiphol
in het leven geroepen. In het bijzonder in
Gelet op de belangrijke
hol in het luchtvrachtvt
neemt waai." 1.
de luchthaven vervoerde
vracht is en
opslag en oversl a
de luchthaven beschikt en
nieuwe verkeersareaal in vergrote en nog
meer gemoderniseerde vorm ter beschik
king zal stellen, mag worden verwacht
dat Schiphol óók van het toekomstige ver
voersvolume een groot deel tot zich kan
trekken en zich aldus tot een der belang
rijkste distributie-centra van luchtvracht
in het Europa van morgen zal kunnen ont
wikkelen.
- en
ledige hangar mischer te d
gruimte van Resumerend
iw^imiWjare gemerkt:
°P De mate waarin goederen van en naar een invoering door
9®- bepaalde luchthaven worden gedirigeerd ber 1965 van drast
hangt, voorzover het eindpunten-vervoer
betreft, vanzelfsprekend ten nauwste sa
men met het aanbod en de vraag naar
deze goederen in de gemeenschap, die
bewerkingen onder- door de2e luchthaven wordt bedk
geen invoerrechten Nóch de luchtvaartmaatschappijen nóui
uiteindelijk de luchthavenexploitant kunnen hier veel
invloed op uitoefenen, behalve dan na
tuurlijk dat zij er voor moeten zorgen dat
zij aan deze vraag en dit aanbod voor wat
betreft luchtverbindingen en outillage
ruimschoots voldoen.
Ondanks de stormachtige groei van 1
vervoer van vracht door de lucht na
2e wereldoorlog, bevindt deze tak s
vervoer zich nog in de beginfase van i
ontwikkeling. Reeds thans ligt de tijd i
achter ons dat men geloofde dat, econo- ^aar aun Q
misch gezien, uitsluitend hoogwaardige of weini<1 arote
snel aan bederf onderhevige goederen tj
voor vervoer door de lucht in aanmerking yj^^ien En
konden komen. Voor de komende jaren
mag stellig worden verwacht dat fabri-
----------- - kanten van voor export bestemde goede-
>te mate toe bijdragen ren zich in toenlemende mate bewust zul-
Schiphol als lucht- len worden van het complex van voor
delen, dat het vervoer door de lucht voor
hun gehele export-operatie kan opleve
ren.
Anders echter staat het met goederen, die
naar de luchthaven worden aangevoerd,
aldaar voor kortere of langere tijd wor
den opgeslagen om vervolgens door de
lucht of over de weg naar hun definitieve
bestemming te worden verzonden. Dan
biedt een gericht samengaan van de hier
bij betrokken organisaties de mogelijk
heid om een belangrijk deel van dit ver
voer over de eigen luchthaven te leiden.
Door een wijdvertakt hichtlijnennet, door
tarieven, door toepassing van mo
re en snelle afhandelingsmethoden en
r betere en ruimere op- en overslag-
utiecentrum nog dyna-
riwikkelen.
:t volgende worden op-
De Luchthaven en andere hierbij betrok
ken partijen hebben tijdig de tekenen
verstaan en de mogelijkheden onderkend
van een nieuwe op gang zijnde ontwikke
ling in het luchtvrachtvervoer.
Een bundeling van krachten, door lucht-
bevrachtings- en wegvervoersondeme-
mingen zal er in grote
het potentieel van S~
vracht- en distribute
doen ontr
kan het
de keuroefeningen in schoonrijden
heren op 3 maart en voor dames
maart vinden eveneens op het
van de „Wiener Eislaufverein” plaats. Op
ditzelfde terrein worden de wereldkam
pioenschappen op 5 maart gesloten met
een grote schaatsdemonstratie.
Louis Gaillard
Vervolgens vestigde zich begin van dit
jaar in enige ruimten behorende tot het
voormalig Turma Areaal een nieuwe en
speciaal met het oog op het aansluitend
lucht- en wegtransport opgerichte onder
neming onder de naam N.V. Road Air
Transport Centre Schiphol, waarin wordt
deelgenomen door 5 grote internationale
wegvervoerders.
Ook deze combinatie beschikt op Schip
hol over 1.000 m2 bedrijfsruimte, waar
van 100 m2 in publiek douane-entrepot
voor het verrichten van distributiewerk-
zaamheden ten behoeve van buitenlandse
opdrachtgevers.
Aangezien de oprichters van Road Aar de
gezamenlijke mogelijkheden van hun be
drijven en hun dochterondernemingen ter
beschikking stellen van de nieuwe N.V.,
staat er achter Road Air vervoermaterieel
met een totale capaciteit van ruim 3000
ton.
In de omgeving van Hassfurt, in het
dal van de Main en in het Steigerwald
zijn idyllische vakantie-oorden te vin
den, zoals Zeil en Sand, Eltmann en
Ebelsbach, een oud lucht-Kurort. Sand
geldt in de hele Bondsrepubliek als een
paradijs voor hengelaars. In het Steiger-
op de fiets
Bij de klassieke fietsmode heeft de knic
kerbocker lange tijd een heel grote rol
gespeeld. De oude modellen zijn weer uit.
de mottenballenkist gehaald en komen,
aangepast aan de nieuwste eisen, weer
in trek.
Voor de heren op de fiets een praktisch-
onderdeel van het fietskostuum, waarbij
bij voorkeur een hooggesloten colbert-.'
jasje wordt gedragen en kniekousen met
lufverein” lage, stevige schoenen.
verplichte Mevrouw moet voor de knickerbocker
wel haar figuur mee hebben; voor slanke
jonge vrouwen is de knickerbocker die
net over de knie reikt erg aardig. Als
stof doet flanel het bijzonder goed, ook
wel ribfluweel. Er worden lange kousfen
bij gedragen waarbij men met kleuren en
motieven sterk kan variëren.
Franken is rijk aan natuurschoon, aan
architectonische kostbaarheden en aan
historische herinneringen. Het vreemde
lingenverkeer heeft er zich de laatste
jaren weliswaar goed ontwikkeld, maar
men vindt er wellicht toch nog meer
rustige vakantieoorden dan elders in h?
het Duitse reisgebied. Franken is door naH
de politieke omstandigheden wat in de
schaduw van de grote verkeersstromin-
a 08 gen geraakt. De grens tussen de Bc
van republiek en de Oostduitse zone
ZIjn de bezoekers uit Saksen
9en uitgeschakeld. Voorts
maar dun bevolkt en bezit
-B industrie. Wie d
jieooitd zoekt, kan
vu>u^ia. overigens behoort Fran!
tot de goedkoopste reisgewesten t
Duitsland.
De westelijke grens van Franken ligt
geenszins ver van de van noord naar
zuid lopende verkeerswegen. Wie in de
dorpen tussen Bischofsheim en Fladun
gen vertoeft, zal op zijn wandeltochten
nauwelijks door autogeraas of benzine
lucht worden gehinderd. Zelfs de Hoch-
röhnstrasse, die naar de Dreilanderecke
loopt, waar het Frankische, het Hessi-
he). Thuringge dee[ van de
oKaar treffen, lokt slechts wei
nig automobilisten.
De Grabfeldgau en voornamelijk het dis
trict Königshofen, waarvan de belang
rijkste verkeerswegen vroeger naar Thu-
ringen liepen, is een stiefkind van de
zonegrens. Königshofen geniet reeds
lang faam als badplaats. Een aangename
re wandelweg dan de Rennweg, die door
xr<hii m m h wie in dit gebergte wil vertoeven, zoekt
Z doorgaans len onderkomen te Hofheim,
grootste meer van Franken.
uw poelier
lag een kans om Schiphol een voor-
_ng te geven op de andere lucht
havens op het continent. Met grote mede
werking van de douane-autoriteiten werd
een bestaande hangar verbouwd en in
april 1964 als publiek entrepot in gebruik
gesteld. De oppervlakte hiervan
1200 m2) bleek reeds in 1965 ontoereikend.
In verband hiermede wenden tevens als
Publiek Douane Entrepot bestemd een
loods (no. 69) en een voorma'-^- 1-
(IA), beide met een opslagrui
600 m2, waardoor de beschikbare
tijd geleden begonnen. De opper- entrepot-capaciteit op de luchthaven
s zal er op berekend zijn de in 1975 2200 m2 netto vloeroppervlakte werd g~
--- bracht.
Zoals bekend, kunnen goederen in een
publiek entrepot voor onbepaalde tijd
'an op ruime schaal mogelijk worden opgeslagen en gedurende de op-
de KLM in gebruik te nemen slagperiode diverse bewerkingen onder-
-- gaan, terwijl hierop g
zijn verschuldigd mit.
weer naar een bestemming
land worden afgezonden.
Het voorlopig resultaat van het streven
van de luchthaven, om de hier in beschou
wing zijnde goederenstroom zoveel mo
gelijk via Schiphol te leiden, is zeer be
moedigend. Sinds de opening van het
entrepot hebben 26 Amerikaanse onder
nemingen hierin hun distributiecentrum
en veelal hun verkoopcentrum gevestigd
van prodükten voor de Europese Markt en
het Nabije Oosten. De verwachting is ge
wettigd, dat deze gunstige ontwikkeling
zich zal voortzetten, reden waarom reeds
thans de bouw van een publiek entrepot
van grote capaciteit in het nieuwe gebou
wenareaal van de luchthaven wordt voor-
bereid. De opslagcapaciteit hiervan zal lage
5.000 m2 bedragen (tegenover derne
2.200 m2 thans) met annex een kantoor- door
sterk toenemende Ameri-
r - - - naar Europa van o.a. hoog
waardige kantoormachines en technische
apparatuur voor het moderne, meer en
meer geautomatiseerde fabricage-proces,
is het idee ontstaan op de luchthaven een
publiek entrepot in het leven te roepen,
zoals in de zeehavens reeds lang bestaat.
De hieraan ten grondslag liggende ge
dachte was, dat het voor Amerikaanse
ondernemingen, die op grote schaal naar
diverse landen in Europa exporteren, uit
eindelijk onvoordelig moet zijn om in
ieder land, waarheen wordt geëxporteerd,
grote voorraden aan te houden van waar
uit de diverse klanten worden bediend.
Het is voor dengelijke ondernemingen
uiteraard aanzienlijk eenvoudiger én
goedkoper, om hun goederen naar één
plaats in Europa te verzenden en deze
plaats te gebruiken alls centraal distribu-
voor al hun afleveringen in
Op de 17e mei 1920 nam de burgerluchtvaart in Nederland een aanvang door
de opening van een KLM-dienst op Londen. In een voor burgervervoer ge
schikt gemaakte militaire verkenner werden op deze historische dag 2 passa
giers vervoerd, wat post en een boordevolle rieten mand met luchtvracht
Ln een periode van ruim 45 jaar heeft het omgebouwde militaire verkennings-
vliegtuigje plaats gemaakt voor een straalverkeersvliegtuig met een start-
gewicht van 147 ton en de rieten mand van enkele kilo's is vervangen door
een kolossale laadruimte met een maximum laadvermogen van 38 ton.
De voor de oorlog in het stationsgebouw Ingeruimde vrachtruimte is na de
oorlog door een vrachtstationsgebouw vervangen.
Een ontwikkeling die haar weerspiegeling vindt in de luchthaven-statistie-
ken: ln 1920 werd 22.000 kg vracht via Schiphol vervoerd, in 1938 - het
laatste normale vooroorlogse jaar was dit volume reeds gestegen tot
2.500.000 kg, ln 1948 tot 6 303.000 kg, in 1958 31.000.000 kg, terwijl het af
gelopen jaar 1965 een totaal aan vla Schiphol vervoerde luchtvracht te zien
gaf van rond 92.000.000 kg (34% meer dan in 1964). Thans wordt in één maand
evenveel vracht vervoerd als in de laatste 4 vooroorlogse jaren tezamen.
Sinds jaren neemt Schiphol in de rij van de grote continentale luchthavens
de 3e plaats in, na Parijs en Frankfort. Het dankt deze plaats aan zijn gunstige
verkeers-geograflsche ligging; aan het grote aantal directe luchtdiensten
dat vanuit Schiphol met de wereld wordt onderhouden (lil steden ln 70 lan
den) en aan de hoge frequentie waarmede vele van deze luchtdiensten wor
den bevlogen; aan het uitstekende wegennet dat Schiphol met het omrin
gende buitenland verbindt; aan de grote activiteit die Schiphols belang
rijkste klant, de KLM, op het punt van luchtvrachtvervoer steeds aan de dag
heeft gelegd; aan de concentratie, op de luchthaven, van 35 vakbekwame,
internationaal georiënteerde luchtvrachtexpediteurs; aan de spectaculaire
ontwikkeling van de industrialisatie van ons land; aan lage havengelden en
afhandelingstarieven en last but not least, aan een soepel douane-regime met
betrekking tot de behandeling van transitogoederen.
tvaartma
met Cara-
iropa naar
vluchten
per dag van
dag van. Mün-
per week van Düsseldorf
rt de SAS tien maal per
jh en dirie maal per week
ch aL
scht-cer
rofiterer
de kansen
-der i
ien de Euroj
wikke
om deze
De ontwikk€....3
Economische Gemeensche
de daarbij betrokken
daging om te trachten t
Ujke rol te spelen in de
vervoer, die als gevolg i
van tariefmuren en de
binnen de gemeenschap
Een uitdaging en daardc
sievere samenwerkint
currentie om
zo groot i
den; een
Westeuro
extra ver
troductie,
jaren, var,
tuig.