Icarus
Pegasus
te hulp
s
OPHEFFINGSUITVERKOOP meubelcollectie 1966
BALANSOPRUIMING
F. DE ROIJ-FRANKEN
„vliegt”
of paardenvervoer per vliegtuig
1
PRODUKTIELEIDER
10 tot 30% KORTING
Wachtlijst
telefoon voor
voor
het eerst sinds jaren dalende
SABENA
Dokters
Breda
Dokters
ALS U....
LE
N atuurhistorisch
Uniek restaurant
museum
in Brabantse
Biesbosch
De R.P.S. in 1966
Nieuwe water-
18
Ü8
12
pipo bij ascot
voetgangers-
domein
Mutaties College
Curatoren
sport in Londen
geïntroduceerd
Postduivenvereniging Blériot viert
haar zestigjarig bestaan
GEOPEND
CADET
zondagsdienst
zaterdagdienst
Spaaroverschot
bij R.P.S.
BOUMANS j
Vrfldag 6 janvrnl 1967
Pagina
DF TTLBURCSE KOERTER
ina 6
Verwachtingen 1967
in
Lokale kabels
vonden
Grotere huistelefooninstallaties
km k
miljc
toe-
T*‘lex, semafoon, mobilofoon
Dr. Ruys, St.-Annaplein 4,
Tel. 72076
Tel. 26244
Tel. 20483
12.00-12.30
Telefooncellen
125.000 telefoonaansluitingen
Franken, Bredaseweg 341,
de
de
op-
MD
Fijngoedwasserij
be-
ie
INTIEME VIERING
1,08
A
bankstellen, slaapkamers, eetkamers, salonkasten etc. etc.
Deze aanbiedingen gelden van 12 tot en met 31 januari 1967
o.a.
Komt U zich overtuigen bij
Koestraat 144
TILBURG
Telefoon 22975
KLUKKLUK BIJ dSGOt
DIKKE DEUR BIJ dMOt
CIRCUS-PIPOWAGEN IWdSGOt
r>rr>vincie
staan
dellin
ij de
sge-
van
1,18
1,88
eisen stelt aan de afwer
king van Uw fijne was (en
daar hebt U alle rechten
toe), talm dan niet langer
en bel
Oude Markt 3
(to. Jamln)
MODERNE AUTO'S
ZEER VERZORGDE UITVOERING
TILBURG’S OUDSTE KATHOLIEKE
BEGRAFENIS-ONDERNEMING
»n dubbele
1 hoog
'dan
lat Zij
Zij
Ige-
t 273.
itstr. 21,
964
965
965
964
965
965
'63
962
965
964
961
vedsti.,
weken rust
en zee reist.
1, dat een ren-
jen
een v
land
sluiti
genb-
foondistrii
De*
Utrecht)
t-rict 's-Herti
afgezwakt
jot aantal
e A-zone.
■'genbosch
eerst sii
’"■rgelijl
TANDARTSEN
Tandarts Droge Spoorlaan 20,
Spreekuurtijden zat. en zond.
en 17.30-18.00 uur.
24516
20646
reg
562
45
Tel. 20483
12.00-12.30
ateriaal ge-
heltend
het an-
tien van
een
zoor
gébracht
TUINSTR. 65 - TEL. 23542-25783 - 33387
B.G.G EN 'SNACHTS: TELEFOON 33286
ROUWKAMERS Centrum Tuinstraat’65 -'t Zand- Dr Ahausstraat 2
Vanaf maandag 9 januari ook
's avonds en zondags
met speciale
SNACKS en
SCHOUWBURGHAPJES
Belegde broodjes
Apart gebak
geopend en
coenrestaurant De
Men voert als
jland kalkoen als
inrichting is bij-
het
t een wis-
niet voor
men moet ook nog
et humeur van deze
--an het zuiverste
Mevr. Pijman, Ringbaan Noord 254,
Tel. 2
2, Tel. 2
l Bosschewec
Tel. 23662
Tel. 7234J
(avond,
is een
ten ruim
gesteld.
Dr. Wieggers, Kwaadeindstr. 2
Dr. v. Genderen-Storl, Nwe
ren wij
rifuges,
:11e be-
Iburgse
nrich-
Iring 3,
^7X29
itingen in het telefoondistrict 's-Herto- i
ibosch spant t.o.v. de overige tele- j
-■’"‘rieten in den lande nog steeds de
roon.
i^e telefoondichtheid per 100 woningen is aan altl
- randstad Holland (inclusief
- hier het grootst. In het dis- het ‘eke,n v
-Hertogenbosch bezitten de secto- 9aan5"; tarie
'hoven en Deume de grootste retefonie
De laagste dichtheid heeft het uebied lanos abonnement
de Maas, n.I. de sectoren
en Zaltbommel.
Opvallend is het en tegelijkertijd bemoe
digend, dat ondanks de financieel-“"1"''-
mische moeilijkheden van een aante
drijven, de belangstelling voor hui
fooninstallaties nog voortdurend
neemt.
De brutoproduktie werd hierbij voor een
belangrijk deel bepaald door vervanging
van kleinere door grotere automaten
t.b.v. uitbreiding van rrummeroapaciteit.
GOIRLE
Dr. Luger, v. Malsenstraat 15, Goirle.
Tel. 04247-453
APOTHEKERS
v. Nunen, Rgb. West
Heydlens, Molenbocht:
[BEGRAFENISSEN
F ST.DIONYSIUS
'v/h ROOMS LEVEN j
AZZ-aansIuitingen
De introductie van de zgn. AZZ
zaterdag, zondag) aansluitingen
succes geworden; in totaal werden
800 AZZ-aansluitingen in dienst g
DIERENARTSEN
Rasenberg, Bosscheweg 110. Bnschot,
Tel. 04251-648
J. M. Schuld, Bredaseweg 292, Tel. 22433
Dr. Pijman, Ringbaan Noord 254, Tel. 24516
Dr. Boelaans, Goirkestraat 185, Tel. 25346
Dr. v. Horssen, Pater v. d. ElsenpL 1
Tel. 23580
Tel. 20505
Ook gedurende de maand januari zal in
het Natuurhistorisch Museum aan de
Kloosterstraat op zaterdag en zondagmid
dag de film „Slochteren aan de lijn" van
Bert Haanstra worden vertoond.
Deze filmvoorstellingen vinden plaats in
het kader van de winter-expositie Aard
gas", die tot 1 februari in het museum
plaats vindt.
In navolging van verschillende andere Ne
derlandse steden bestaan ook in Breda
vergevorderde plannen om te komen tot
een binnenstad, die voorbehouden zal zijn
aan de voetganger.
In een speciaal daar
komst zijn deze
aanwezige zakei
daan.
In februari 1967 wordt reeds gestart met
de ombouw van de Karrestraat, een van
de belangrijkste winkelstraten van Breda.
Naar gehoopt wordt kan spoedig nadien
ook met de andere straten en pleinen een
aanvang worden gemaakt. Door de Dienst
van Openbare Werken is voor de Karre
straat een zeer attractief plan uitgewerkt.
Ti ofiola Hier'5Ü zal gebruik worden gemaakt van
Tel. 26244 extra grote tegels van een bijzonder en
kleurig materiaal.
gevraagd om de leiding op zich te nemen van fabriek
in Engeland voor de fabricage van chocolade-giet-
vormen. Moet volledig vertrouwd zijn met de produk-
tie van geperst gereedschap en verscheidene jaren
ervaring hebben op dit gebied. Voor accommodatie is
gezorgd. - Brieven om inlichtingen, met opgave van
verlangd salaris te richten aan BOX NO AML 2481
c/o The Milhado Organisation, 525/527 Fulham
Road, London S.W. 6, Engeland.
vormen niet
r het dier,
maar zij betekenen voor het vliegtuig een
nieuw comfortbrevet en voor de verant
woordelijke laders een nieuw bewijs van
hun nauwgezette bedrevenheid.
idag 15 januari wordt 's morgens
jen uur een H. Mis opgedragen in
-de Rooi Harten, waarna in
s een koffiemaaltijd aan de le-
langeboden. Tussen twaalf en
er een receptie. De feitelijke
i het feest vindt plaats op 18
Dit restaurant is opnieuw
heet vanaf heden „Kalkt
Brabantsche Biesbosch".
enig restaurant in Nederland kalkoen
specialiteit De nieuwe inrichting is 1
zonder goed. Men heeft thans door i
gehele restaurant heen plaatsruimte voor
450 personen, waarvoor ook bestek aan
wezig is.
Het restaurant ligt onder de gemeente'
Werkendam. Men volgt de weg naar
Utrecht vanuit Breda tot ongeveer 2 km
voor de brug bij Gorcum, slaat dan linksaf
naar Werkendam en heeft dan nog 13 km
te rijden naar de Kop van het Land, waar
dit restaurant li3t.
De beschikbare rri-
verschillende zal™
groepen voor ve™
den terecht kunne,,.
De nieuwe bovenze
plaatsen en een met
op de tweede etage
der aardig uitzicht
Merwede en aan dt
Biesbosch.
APOTHEKERS
Nunen, Rgb. West 273,
fdens, Molenbochtstr. 21,
Blériot is in de loop der jaren gebleken een
vereniging te zijn met een sterke binding
tussen de leden, die elkaar vonden bij J-
beoefening van hun sport. Schokkende
beurtenissen zijn er in de geschiedenis
Blériot niet te vinden, behalve dan wel
licht een gedwongen periode van non-ac-
tiviteit in de laatste jaren van de bezetting.
Na de bevrijding werd de vereniging met
groot enthousiasme heropgericht. Dat ge-
Dat de voordelen van een telexaansluiting
door het bedrijfsleven in toenemende ma
te worden onderkend, blijkt wel uit de
onstuimige groei van het aantal telex-
aansluitingen in het afgelopen jaar met
ruim 2O*/o.
De Semafoon blijkt eveneens in een drin
gende behoefte te voorzien; het aantal
abonnees is gestegen tot 163 en betreft
o.m. doktoren, belangrijke functionaris
sen in het bedrijfsleven, vertegenwoor
digers, transportbedrijven, storingsdien
sten van openbare lichamen en bestel
diensten
Het aantal mobilofoons op gesloten net- v. Ni
ten is nu ongeveer even groot als het Heyc
aantal semafoons.
De mobilofoon wordt vooral benut door
de wegenwacht, douane, taxibedrijven,
B.B. en G.G.D.
In 1966 werd bij de Rijkspistspaarbank
1410 mln. gld. ingélegd en 1277 mln. gld.
opgenomen. Het spaarversehil bedroeg
derhalve 133 mln. gld. ('65: 201 mln. gld.).
Tezamen met de bij geschreven rente ad.
151 mln. gld. steeg hierdoor het inleggers-
tegoed tot 4493 mln. gld.
In het verslagjaar bedroeg de gemiddelde
verblijftijd der spaargelden bij de Rijks-
postspaarbank 3,41 jaar.
Het totaal aantal spaarrekeningen
draagt thans 5,7 mln.
Belangrijke kabeluitbreidingen
plaats in Eindhoven-Woensel,
Centrum en Noord, 's-Hertogenbosch
Vught, Veldhoven, Best en Beek en Donk,
el-econo- k>e t^k-ijke wegreconstructies brachten
antal be- i vJn- de noodzakelijke kabelomleggingen
huistele- vee^ werk met zich mee. Het kabelnet
werd met circa 550 km kabel uifgebreid.
Hiermede was 5,4 miljoen gulden ge
moeid.
Wellicht om Pegasus te tarten reizen de
paarden tegenwoordig per vliegtuig,
ïn één jaar vervoerde de Sabena meer dan
130 vertegenwoordigers van de paarden-
aristocratie: volbloed ren- of fokdieren,
paarden voor het polospel, enz.
Dit grote aantal toont voldoende aan, dat
het hier niet gaat om afzonderlijke
beurtenissen" die een publicitai. i
hebben. Integendeel: de eigenaars van de
kostbaarste rassen doen hoe langer hoe
meer beroep op de diensten der lucht
vaartmaatschappijen. Al kan men natuur
lijk niet achterhalen of de paarden van het
vliegtuig houden", toch is men er thans
van overtuigd, dat het luchtvervoer de die
ren geeszins hindert.
Men heeft b.v. vastgesteld,
paard nauwelijks twee dagei
atlantische luchtreis aan -
deelnemen, terwijl het
nodig heeft, zo het over 1
Per vliegtuig gaat het
sneller, maar het is boven
der vermoeiend. Zo de geregelde
druk in de kajuit een bedarende invloed
uitoefent, dan is zulks niet waar voor die
zeelucht, waarvan men weet dat zij eerder
een stimulerende uitwerking heeft.
De Uiterst delicate ladings- en ontladings-
operaties, en de talrijke zorgen waarvan
de paarden tijdens de vlucht genieten,
worden toe vertrouwd aan vaklui, die ener
zijds bestaan uit ladingmeesters van de
Sabena en anderzijds uit „grooms” van ge
specialiseerde firma's.
De ladingmeesters of „loadmasters" vor
men een weinig talrijke elite, die - zoals
dit trouwens bij de andere vervoermidde
len gebeurt belast wordt met de meest
ingewikkelde problemen bij het, laden en
lossen der vliegtuigen. Van hun mooiste
verwezenlijkingen vernoemen wij het
transport van r’ -*■--
even delicaat als omvangrijk zijn; een
van de uitrusting van het hospitaal-vlieg-
tuig dat in 1964 gekwetsten uit Stanley-
stad vervoerde; auto-prototypes waarvan
het model nog geheim was en onderzeese
kabels.
Met het vervoer van paarden werd aan de
Op 23 november 1966 werd de 125.000ste
telefoonaansluiting in dienst gesteld. De
sprong van 50.000 aansluitingen naar
125.000 vergde, gemeten in de tijd, per 24,
25.000 aansluitingen respectievelijk 52, Dr.
36 en 27 maanden, hetgeen wijst op een
aanmerkelijke versnelling van het groei
tempo
De procentuele groei van het aantal aan-
Bij de Rijkspostspaarbank is in decen
ƒ1. 28,3 mln. gld. meer ingelegd dan
genomen. In december '65 was er
spaaroverschot van 16,6 mln. gld.
Er werd in de afgelopen maand ingelegd
130,2 mln. gld. (dec. '65: 133,4 nta. gld.) en
opgenomen 101,9 mln. gld. (d«c. '65; 116,8
mln. gld.).
In totaal werd in het vierde kwartaal van
1966 ingelegd 337 mln. gld. (65; 341 mlri.
gld.) en opgenomen 316 mln. Jld. ('65: 325
mln. gld.).
In de laatste drie maanden var 1966 is bij
de RPS dius een spaaroverschot geboekt
van 21 mln. gld. tegen 16 mln. gld. in de 1
overeenkomstige periode van 1965.
TANDARTSEN
Tandarts Dröge Spoorlaan 20,
2 Spreekuurtijden zat. en zond,
s en 17.30-18.00 uur.
achtige Het adntal telefooncellen werd met 19
zij zich uitgebreid en bedraagt thans 143. Ver
wacht wordt dat dit aantal in 1967 zal
worden uitgebreid tot 170.
beurde in café Oostelbos van Gooi in de
Capucijnenstraat, waar de heer C. Berg
mans tot voorzitter werd gekozen. Hij
heeft voor Blériot erg veel gedaan en werd
rerd een verent- tot ere-voorzitter en ere-lid benoemd. On-
ras in de eerste getwijfeld zal hij op de dag dat het 60-ja-
sn het is daarom rtg bestaan wordt gevierd niet worden ver-
-geten.
Op zon e
om negc
de kapel van
clubhuis
i wordt ar
twee uur is i
viering van
februari.
Dé kwaliteits-wasserij. 2
Korvelseweg 160 Tel. 23890 2
J DAG EN NACHT
BEREIKBAAR
De verwachtingen voor het komende Jaar
-»=•=— althans wat de vraag naar teie-
luitingen betreft geheel
van de op 1 januari 1967
iriefsverhogingen.
grijkste tariefsverhogingen van
>nie zijn: verhoging van het
iet gebied langs abonnementsgeld in alle klassen met 3
Waalwiik Oss Per maand; verhoging van het entree-
waaiwijK, uss 9tijging van de liokale ge_
sprekskosten van 5 cent tot 7 cent. Wij-
zigingen van de impulsperioden voor de
zones A. B en C, i.v.m. de stijging van de
impulsprijs; aanpassing van de tarieven
vonden voor telefoonapparatuur.
Tilburg De verhoging van de impulsprijs bete-
jenbosch- kent een belangrijke stap in de richting
r'van het reeds in 1965 aangekondigde stre
ven naar een twee tarievenstelsel t.w.
één buurttarief en één interlokaal tarief.
In de tarieven voor het interlokale ver
keer zullen i.v.m. de te wijzigen impuls
perioden belangrijke onderlinge verschui
vingen optreden.
Het tarief in de A-zone zal daller
12%®/»; het tarief in de B-zone stijgt 1
75®/o, terwijl in de C-zone het tarief
middeld 5®/» zal toenemen.
Het effect van de sterke tariefsstijging in
de B-zone wordt aanmerkelijk afgezwakt
door de overgang van een groot aantal
sectoren in de B-zone naar de A-zone.
(In het telefoondistrict 's-Hertogenbosch
30 van B naar A en 6 van C naar A).
Deze maatregel, waarvoor het reeds eer
der aangekondigde plan tot vorming van
z.g. buurtgebieden grotendeels wordt ge
realiseerd, komt t.a.v. het thans geldende
tarief neer op een verlaging van ruim
55«/o.
In 1967 wacht een
ma voor het kabelr
richtingen.
met 15.200
De belt-^-.,-
breidingen in
waard en Tilb
arvoor belegde bijeen-
a plannen voor een 400-tal
eenheden uit de doeken ge-
lamp moet bedienen. De dieren worden
dan zenuwachtig, waardoor de ontsche-
pingsoperatie aanzienlijk wordt vertraagd.
Ten einde te voorkomen dat het dier
dens de vlucht onrustig wordt, heeft
de gewoonte aangenomen, alleen licht
voeder te verstrekken. Haver is bijvoor
beeld volledig Uitgesloten. Nochtans vormt
het eten, net zoals voor ons trouwens, één
der voornaamste afleidingen tijdens de
luchtreis. Daarom is er voor elk paard on
geveer een halve m3 hooi aan boord.
Mocht een dier ooit zenuwachtig of wild
worden, dan is het nodige materiaal voor- Deze liuchtreizen voor paarden vo
handen om tijdig in te grijpen, doch de Sa- alleen een „bevordering" voor
bena heeft er - al vervoerde zij reeds heel maar zij betekenen voor het vlie
veel paarden - nog nooit gebruik van moe- -
ten maken. Dergelijke incidenten zijn ech
ter niet volledig uitgestoten, aangezien
zij reeds bij andere maatschappijen werden
ge- genoteerd. Daarom heeft de Sabena zich
i el- toch een speciale uitrusting aangeschaft,
die reeds beproefd werd in verschillende
dierentuinen, waaronder die van Ant
werpen. Het systeem werd trouwens al
lang aangewend om dieren te kalmeren die
men levend wil vangen (witte neushoorns,
giraffen, jonge walvissen, enz.), of om
zeer gevaarlijke wilde dieren te verzorgen.
In een personeelsbijeenkomst bij gelegen
heid van de jaarwisseling deelde ir. W.
Engelenburg, directeur van het telefoon
district 's-Hertogenbosch, o.m mede, dat
de wachtlijst voor telefoonaansluitingen,
die thans 10.400 bedraagt (v.j. 12020) voor
het eerst sinds jaren dalende is.
De zorgelijke ontwikkeling van de Neder- trict s-Her
landse economie in het atgelopen jaar, als- ren Eindhc
mede de In oktober j.l. aangekondigde dichtheid,
tariefsverhogingen hebben de groei van T'* -
de nettovraag sterk geremd.
Voor het eerst sinds 1957 (jaar van de be
stedingsbeperking) is opnieuw een aan
zienlijke breuk in de groeicurve van de
vraag opgetreden.
Aan de heren dr. C. N. M. Kortmann en
mr dr. B. J. M. van Spaendonck is met in
gang van 1 januari 1967 ontslag verleend
als curator van de Katholieke Hogeschool.
De heer Kortmann heeft gemeend zich als
curator te moeten terugtrekken om bij
het streven naar een spoedige uitbreiding
van de universitaire voorzieningen in de
provincie Noord-Brabant geheel vrij te
staan van iedere binding met enigerlei in
stelling van wetenschapjrelijk onderwijs.
De heer Kortmann is sinds 1962 curator;
tot 1964 was hij voorzitter van het college
van curatoren.
Het ontslag van de heer Van Spaendonck
geschiedt overeenkomstig een bepaling
in de statuten, dat het bereiken van de
70-jarige leeftijd tot aftreden noopt. De
heer Van Spaendonck is eveneens sinds
1962 curator; van 1927 tot 1962 was hij se
cretaris van het college van curatoren.
1 omvangrijk program-
Inet en de centrale in-
De telefooncentrales zullen
nummers worden uitgebreid,
langrijkste projecten zijn de uit-
-in 's-Hertogenbosch, Valkens-
cu Tilburg.
De geschiedenis van Blériot - een van de
oudste duivensportverenigingen in Tilburg
- begon deze maand zestig jaar geleden op
de Bredaseweg, waar in café De Haas (het
voermanshuis) besloten we-J --
ging op te richten. Het wa.
dagen van de luchtvaart en het is daarom
geen wonder dat de nieuwe vereniging de
naam kreeg van Blériot, een van de meest
populaire luchtvaartpioniers uit die da
gen.
Het bestuur van de jubilerende vereniging het
is op het ogenblik samengesteld als volgt: den
M. Raaymakers, voorzitter; C. Rijnen, se-
cretaris; Fr. van Boxtel, penningmeester
en P. Pulskens, commissaris.
Het ziet er uit als een revdlver, maar in
werkelijkheid is het een spuittoestedletje,
aagd. waarmee men op afstand een kaïlme-
r tij- rende injectie kan toedienen. Men "■»-
men brui kt het om buitengewoon zenuwar
dieren tot rust te brengen alvorens z.j
zonden kwetsen.
Zo de Sabena-laders voldaan zijn over C
doeltreffende voorzorgsmaatregel, Ooai
zijn zij het nog meer over het feit dat zij
er nog nooit beroep op moesten doen. Zij
stellen trouwens alles in het werk om het
zo te houden.
Dezt -
Men
dit Breda tot
I bij Gorcum, sl
idam en heeft
de Kop van
ligt.
ruimtes zijn verdeeld over
talen, zodat ook kleinere
vergaderingen en maaltij-
nen.
salen, een met 120 zit-
et 80 zitplaatsen, liggen j
13 en geven een bijzon-
aan een kant over de
ie andere kant over de
ladingmeesters van de Sabena een taak
opgelegd, die hun talent alle eer aandioet.
Omwille van het gewicht der dieren, hun
afmetingen, en vooral omwille van hun
uiterste gevoeligheid, kan men de paar
den niet om het even hoe vervoeren.
Net zoals sommige passagiers kunnen zij
erlijke „ge- b.v. niet achterwaarts reizen. Bovendien
dr karakter blijven zij recht staan, waardoor zij meer
-blootgesteld zijn aan eventuele schokken.
Men heeft dus demonteerbare „stallen"
moeten ontwerpen, die op bepaalde plaat
sen van kussens werden voorzien. In de
voorwand werd een opening uitgesneden
waarlangs het paard zijn kop naar buiten
steekt om aldus een voederbak te berei
ken. Ook de boorden van deze opening
werden vanzelfsprekend met kussens be-
m na 'n trans- legd.
i wedstrijd kan Het meest gebruikte model is eer
- ,,stal”, waarvan de middelwand
noeg is om te beletten dat de dieren
kaar zouden zien.
niet alleen veel 2.e« dubbele „stallen" en één enkele ma
rendien ook min- ken het mogelijk tot dertien paarden in
^geregelde Juchtj viermotorige Douglas DC-7C te laden.
Dit heeft trouwens plaatsgehad ter gele
genheid van de Olympische Spelen te
To.kio.
Voor het laden en tossen worden twee
verschillende types van materiaal ge
bruikt: het ene bestaat uit een hellend
vlak met hoge zijwanden, terwijl
dere een soort .Jaadstal" is, voorzi
speciale inkepingen, zodat hij door
hijstoestel zonder veel moeite tot i
de deur van de vrachtruim kan
worden.
Paarden zijn luchtreizigers met
pelturig karakter. Het volstaat i
hun comfort te zorgen, men moet
rekening houden met het h”-
„veeleisende” dieren van um
ngen vernoemen wij het ras
i elektronische machines, die iemand die de taak van de „toadmaster"
als omvangrijk zijn; een deel met komt vergemakkelijken is de be
langstellende fotograaf, die bij een nach
telijke aankomst de paarden komt foto
graferen en zich uiteraard van een flits-
Onlangs maakte Groot-Brittannië kennis
met een nieuwe watersport in het hartje
van Londen toen een twee-persoons draag
vleugelboot in de schaduw van Big Ben
op de Theems zijn werelddebuut maakte.
De boot werd bestuurd door de ontwerper
Peter Nott. De nieuwe boot, de Hi-Foil
genaamd, is een Britse uitvinding, die de
barrières van de scheepsbouw heeft door
broken door de kleinste en goedkoopste
draagvleugelboot ter wereld te maken. De
met glasvezel versterkte romp van kunst
hars is nog geen 2.70 meter lang, wordt
aangedreven door een buitenboordmotor
en een soort fietsstuur. Bij een snelheid
van 24 kilometer per uur verheft het vaar
tuig zich uit het water en houdt zich den
in evenwicht door middel van twee vleu
gels, voor en achter, als de wielen van
een motorfiets. De boot kan een snelheid
van 48 kilometer per uur en meer halen.