Icarus Pegasus te hulp s OPHEFFINGSUITVERKOOP meubelcollectie 1966 BALANSOPRUIMING F. DE ROIJ-FRANKEN „vliegt” of paardenvervoer per vliegtuig 1 PRODUKTIELEIDER 10 tot 30% KORTING Wachtlijst telefoon voor voor het eerst sinds jaren dalende SABENA Dokters Breda Dokters ALS U.... LE N atuurhistorisch Uniek restaurant museum in Brabantse Biesbosch De R.P.S. in 1966 Nieuwe water- 18 Ü8 12 pipo bij ascot voetgangers- domein Mutaties College Curatoren sport in Londen geïntroduceerd Postduivenvereniging Blériot viert haar zestigjarig bestaan GEOPEND CADET zondagsdienst zaterdagdienst Spaaroverschot bij R.P.S. BOUMANS j Vrfldag 6 janvrnl 1967 Pagina DF TTLBURCSE KOERTER ina 6 Verwachtingen 1967 in Lokale kabels vonden Grotere huistelefooninstallaties km k miljc toe- T*‘lex, semafoon, mobilofoon Dr. Ruys, St.-Annaplein 4, Tel. 72076 Tel. 26244 Tel. 20483 12.00-12.30 Telefooncellen 125.000 telefoonaansluitingen Franken, Bredaseweg 341, de de op- MD Fijngoedwasserij be- ie INTIEME VIERING 1,08 A bankstellen, slaapkamers, eetkamers, salonkasten etc. etc. Deze aanbiedingen gelden van 12 tot en met 31 januari 1967 o.a. Komt U zich overtuigen bij Koestraat 144 TILBURG Telefoon 22975 KLUKKLUK BIJ dSGOt DIKKE DEUR BIJ dMOt CIRCUS-PIPOWAGEN IWdSGOt r>rr>vincie staan dellin ij de sge- van 1,18 1,88 eisen stelt aan de afwer king van Uw fijne was (en daar hebt U alle rechten toe), talm dan niet langer en bel Oude Markt 3 (to. Jamln) MODERNE AUTO'S ZEER VERZORGDE UITVOERING TILBURG’S OUDSTE KATHOLIEKE BEGRAFENIS-ONDERNEMING »n dubbele 1 hoog 'dan lat Zij Zij Ige- t 273. itstr. 21, 964 965 965 964 965 965 '63 962 965 964 961 vedsti., weken rust en zee reist. 1, dat een ren- jen een v land sluiti genb- foondistrii De* Utrecht) t-rict 's-Herti afgezwakt jot aantal e A-zone. ■'genbosch eerst sii ’"■rgelijl TANDARTSEN Tandarts Droge Spoorlaan 20, Spreekuurtijden zat. en zond. en 17.30-18.00 uur. 24516 20646 reg 562 45 Tel. 20483 12.00-12.30 ateriaal ge- heltend het an- tien van een zoor gébracht TUINSTR. 65 - TEL. 23542-25783 - 33387 B.G.G EN 'SNACHTS: TELEFOON 33286 ROUWKAMERS Centrum Tuinstraat’65 -'t Zand- Dr Ahausstraat 2 Vanaf maandag 9 januari ook 's avonds en zondags met speciale SNACKS en SCHOUWBURGHAPJES Belegde broodjes Apart gebak geopend en coenrestaurant De Men voert als jland kalkoen als inrichting is bij- het t een wis- niet voor men moet ook nog et humeur van deze --an het zuiverste Mevr. Pijman, Ringbaan Noord 254, Tel. 2 2, Tel. 2 l Bosschewec Tel. 23662 Tel. 7234J (avond, is een ten ruim gesteld. Dr. Wieggers, Kwaadeindstr. 2 Dr. v. Genderen-Storl, Nwe ren wij rifuges, :11e be- Iburgse nrich- Iring 3, ^7X29 itingen in het telefoondistrict 's-Herto- i ibosch spant t.o.v. de overige tele- j -■’"‘rieten in den lande nog steeds de roon. i^e telefoondichtheid per 100 woningen is aan altl - randstad Holland (inclusief - hier het grootst. In het dis- het ‘eke,n v -Hertogenbosch bezitten de secto- 9aan5"; tarie 'hoven en Deume de grootste retefonie De laagste dichtheid heeft het uebied lanos abonnement de Maas, n.I. de sectoren en Zaltbommel. Opvallend is het en tegelijkertijd bemoe digend, dat ondanks de financieel-“"1"''- mische moeilijkheden van een aante drijven, de belangstelling voor hui fooninstallaties nog voortdurend neemt. De brutoproduktie werd hierbij voor een belangrijk deel bepaald door vervanging van kleinere door grotere automaten t.b.v. uitbreiding van rrummeroapaciteit. GOIRLE Dr. Luger, v. Malsenstraat 15, Goirle. Tel. 04247-453 APOTHEKERS v. Nunen, Rgb. West Heydlens, Molenbocht: [BEGRAFENISSEN F ST.DIONYSIUS 'v/h ROOMS LEVEN j AZZ-aansIuitingen De introductie van de zgn. AZZ zaterdag, zondag) aansluitingen succes geworden; in totaal werden 800 AZZ-aansluitingen in dienst g DIERENARTSEN Rasenberg, Bosscheweg 110. Bnschot, Tel. 04251-648 J. M. Schuld, Bredaseweg 292, Tel. 22433 Dr. Pijman, Ringbaan Noord 254, Tel. 24516 Dr. Boelaans, Goirkestraat 185, Tel. 25346 Dr. v. Horssen, Pater v. d. ElsenpL 1 Tel. 23580 Tel. 20505 Ook gedurende de maand januari zal in het Natuurhistorisch Museum aan de Kloosterstraat op zaterdag en zondagmid dag de film „Slochteren aan de lijn" van Bert Haanstra worden vertoond. Deze filmvoorstellingen vinden plaats in het kader van de winter-expositie Aard gas", die tot 1 februari in het museum plaats vindt. In navolging van verschillende andere Ne derlandse steden bestaan ook in Breda vergevorderde plannen om te komen tot een binnenstad, die voorbehouden zal zijn aan de voetganger. In een speciaal daar komst zijn deze aanwezige zakei daan. In februari 1967 wordt reeds gestart met de ombouw van de Karrestraat, een van de belangrijkste winkelstraten van Breda. Naar gehoopt wordt kan spoedig nadien ook met de andere straten en pleinen een aanvang worden gemaakt. Door de Dienst van Openbare Werken is voor de Karre straat een zeer attractief plan uitgewerkt. Ti ofiola Hier'5Ü zal gebruik worden gemaakt van Tel. 26244 extra grote tegels van een bijzonder en kleurig materiaal. gevraagd om de leiding op zich te nemen van fabriek in Engeland voor de fabricage van chocolade-giet- vormen. Moet volledig vertrouwd zijn met de produk- tie van geperst gereedschap en verscheidene jaren ervaring hebben op dit gebied. Voor accommodatie is gezorgd. - Brieven om inlichtingen, met opgave van verlangd salaris te richten aan BOX NO AML 2481 c/o The Milhado Organisation, 525/527 Fulham Road, London S.W. 6, Engeland. vormen niet r het dier, maar zij betekenen voor het vliegtuig een nieuw comfortbrevet en voor de verant woordelijke laders een nieuw bewijs van hun nauwgezette bedrevenheid. idag 15 januari wordt 's morgens jen uur een H. Mis opgedragen in -de Rooi Harten, waarna in s een koffiemaaltijd aan de le- langeboden. Tussen twaalf en er een receptie. De feitelijke i het feest vindt plaats op 18 Dit restaurant is opnieuw heet vanaf heden „Kalkt Brabantsche Biesbosch". enig restaurant in Nederland kalkoen specialiteit De nieuwe inrichting is 1 zonder goed. Men heeft thans door i gehele restaurant heen plaatsruimte voor 450 personen, waarvoor ook bestek aan wezig is. Het restaurant ligt onder de gemeente' Werkendam. Men volgt de weg naar Utrecht vanuit Breda tot ongeveer 2 km voor de brug bij Gorcum, slaat dan linksaf naar Werkendam en heeft dan nog 13 km te rijden naar de Kop van het Land, waar dit restaurant li3t. De beschikbare rri- verschillende zal™ groepen voor ve™ den terecht kunne,,. De nieuwe bovenze plaatsen en een met op de tweede etage der aardig uitzicht Merwede en aan dt Biesbosch. APOTHEKERS Nunen, Rgb. West 273, fdens, Molenbochtstr. 21, Blériot is in de loop der jaren gebleken een vereniging te zijn met een sterke binding tussen de leden, die elkaar vonden bij J- beoefening van hun sport. Schokkende beurtenissen zijn er in de geschiedenis Blériot niet te vinden, behalve dan wel licht een gedwongen periode van non-ac- tiviteit in de laatste jaren van de bezetting. Na de bevrijding werd de vereniging met groot enthousiasme heropgericht. Dat ge- Dat de voordelen van een telexaansluiting door het bedrijfsleven in toenemende ma te worden onderkend, blijkt wel uit de onstuimige groei van het aantal telex- aansluitingen in het afgelopen jaar met ruim 2O*/o. De Semafoon blijkt eveneens in een drin gende behoefte te voorzien; het aantal abonnees is gestegen tot 163 en betreft o.m. doktoren, belangrijke functionaris sen in het bedrijfsleven, vertegenwoor digers, transportbedrijven, storingsdien sten van openbare lichamen en bestel diensten Het aantal mobilofoons op gesloten net- v. Ni ten is nu ongeveer even groot als het Heyc aantal semafoons. De mobilofoon wordt vooral benut door de wegenwacht, douane, taxibedrijven, B.B. en G.G.D. In 1966 werd bij de Rijkspistspaarbank 1410 mln. gld. ingélegd en 1277 mln. gld. opgenomen. Het spaarversehil bedroeg derhalve 133 mln. gld. ('65: 201 mln. gld.). Tezamen met de bij geschreven rente ad. 151 mln. gld. steeg hierdoor het inleggers- tegoed tot 4493 mln. gld. In het verslagjaar bedroeg de gemiddelde verblijftijd der spaargelden bij de Rijks- postspaarbank 3,41 jaar. Het totaal aantal spaarrekeningen draagt thans 5,7 mln. Belangrijke kabeluitbreidingen plaats in Eindhoven-Woensel, Centrum en Noord, 's-Hertogenbosch Vught, Veldhoven, Best en Beek en Donk, el-econo- k>e t^k-ijke wegreconstructies brachten antal be- i vJn- de noodzakelijke kabelomleggingen huistele- vee^ werk met zich mee. Het kabelnet werd met circa 550 km kabel uifgebreid. Hiermede was 5,4 miljoen gulden ge moeid. Wellicht om Pegasus te tarten reizen de paarden tegenwoordig per vliegtuig, ïn één jaar vervoerde de Sabena meer dan 130 vertegenwoordigers van de paarden- aristocratie: volbloed ren- of fokdieren, paarden voor het polospel, enz. Dit grote aantal toont voldoende aan, dat het hier niet gaat om afzonderlijke beurtenissen" die een publicitai. i hebben. Integendeel: de eigenaars van de kostbaarste rassen doen hoe langer hoe meer beroep op de diensten der lucht vaartmaatschappijen. Al kan men natuur lijk niet achterhalen of de paarden van het vliegtuig houden", toch is men er thans van overtuigd, dat het luchtvervoer de die ren geeszins hindert. Men heeft b.v. vastgesteld, paard nauwelijks twee dagei atlantische luchtreis aan - deelnemen, terwijl het nodig heeft, zo het over 1 Per vliegtuig gaat het sneller, maar het is boven der vermoeiend. Zo de geregelde druk in de kajuit een bedarende invloed uitoefent, dan is zulks niet waar voor die zeelucht, waarvan men weet dat zij eerder een stimulerende uitwerking heeft. De Uiterst delicate ladings- en ontladings- operaties, en de talrijke zorgen waarvan de paarden tijdens de vlucht genieten, worden toe vertrouwd aan vaklui, die ener zijds bestaan uit ladingmeesters van de Sabena en anderzijds uit „grooms” van ge specialiseerde firma's. De ladingmeesters of „loadmasters" vor men een weinig talrijke elite, die - zoals dit trouwens bij de andere vervoermidde len gebeurt belast wordt met de meest ingewikkelde problemen bij het, laden en lossen der vliegtuigen. Van hun mooiste verwezenlijkingen vernoemen wij het transport van r’ -*■-- even delicaat als omvangrijk zijn; een van de uitrusting van het hospitaal-vlieg- tuig dat in 1964 gekwetsten uit Stanley- stad vervoerde; auto-prototypes waarvan het model nog geheim was en onderzeese kabels. Met het vervoer van paarden werd aan de Op 23 november 1966 werd de 125.000ste telefoonaansluiting in dienst gesteld. De sprong van 50.000 aansluitingen naar 125.000 vergde, gemeten in de tijd, per 24, 25.000 aansluitingen respectievelijk 52, Dr. 36 en 27 maanden, hetgeen wijst op een aanmerkelijke versnelling van het groei tempo De procentuele groei van het aantal aan- Bij de Rijkspostspaarbank is in decen ƒ1. 28,3 mln. gld. meer ingelegd dan genomen. In december '65 was er spaaroverschot van 16,6 mln. gld. Er werd in de afgelopen maand ingelegd 130,2 mln. gld. (dec. '65: 133,4 nta. gld.) en opgenomen 101,9 mln. gld. (d«c. '65; 116,8 mln. gld.). In totaal werd in het vierde kwartaal van 1966 ingelegd 337 mln. gld. (65; 341 mlri. gld.) en opgenomen 316 mln. Jld. ('65: 325 mln. gld.). In de laatste drie maanden var 1966 is bij de RPS dius een spaaroverschot geboekt van 21 mln. gld. tegen 16 mln. gld. in de 1 overeenkomstige periode van 1965. TANDARTSEN Tandarts Dröge Spoorlaan 20, 2 Spreekuurtijden zat. en zond, s en 17.30-18.00 uur. achtige Het adntal telefooncellen werd met 19 zij zich uitgebreid en bedraagt thans 143. Ver wacht wordt dat dit aantal in 1967 zal worden uitgebreid tot 170. beurde in café Oostelbos van Gooi in de Capucijnenstraat, waar de heer C. Berg mans tot voorzitter werd gekozen. Hij heeft voor Blériot erg veel gedaan en werd rerd een verent- tot ere-voorzitter en ere-lid benoemd. On- ras in de eerste getwijfeld zal hij op de dag dat het 60-ja- sn het is daarom rtg bestaan wordt gevierd niet worden ver- -geten. Op zon e om negc de kapel van clubhuis i wordt ar twee uur is i viering van februari. Dé kwaliteits-wasserij. 2 Korvelseweg 160 Tel. 23890 2 J DAG EN NACHT BEREIKBAAR De verwachtingen voor het komende Jaar -»=•=— althans wat de vraag naar teie- luitingen betreft geheel van de op 1 januari 1967 iriefsverhogingen. grijkste tariefsverhogingen van >nie zijn: verhoging van het iet gebied langs abonnementsgeld in alle klassen met 3 Waalwiik Oss Per maand; verhoging van het entree- waaiwijK, uss 9tijging van de liokale ge_ sprekskosten van 5 cent tot 7 cent. Wij- zigingen van de impulsperioden voor de zones A. B en C, i.v.m. de stijging van de impulsprijs; aanpassing van de tarieven vonden voor telefoonapparatuur. Tilburg De verhoging van de impulsprijs bete- jenbosch- kent een belangrijke stap in de richting r'van het reeds in 1965 aangekondigde stre ven naar een twee tarievenstelsel t.w. één buurttarief en één interlokaal tarief. In de tarieven voor het interlokale ver keer zullen i.v.m. de te wijzigen impuls perioden belangrijke onderlinge verschui vingen optreden. Het tarief in de A-zone zal daller 12%®/»; het tarief in de B-zone stijgt 1 75®/o, terwijl in de C-zone het tarief middeld 5®/» zal toenemen. Het effect van de sterke tariefsstijging in de B-zone wordt aanmerkelijk afgezwakt door de overgang van een groot aantal sectoren in de B-zone naar de A-zone. (In het telefoondistrict 's-Hertogenbosch 30 van B naar A en 6 van C naar A). Deze maatregel, waarvoor het reeds eer der aangekondigde plan tot vorming van z.g. buurtgebieden grotendeels wordt ge realiseerd, komt t.a.v. het thans geldende tarief neer op een verlaging van ruim 55«/o. In 1967 wacht een ma voor het kabelr richtingen. met 15.200 De belt-^-.,- breidingen in waard en Tilb arvoor belegde bijeen- a plannen voor een 400-tal eenheden uit de doeken ge- lamp moet bedienen. De dieren worden dan zenuwachtig, waardoor de ontsche- pingsoperatie aanzienlijk wordt vertraagd. Ten einde te voorkomen dat het dier dens de vlucht onrustig wordt, heeft de gewoonte aangenomen, alleen licht voeder te verstrekken. Haver is bijvoor beeld volledig Uitgesloten. Nochtans vormt het eten, net zoals voor ons trouwens, één der voornaamste afleidingen tijdens de luchtreis. Daarom is er voor elk paard on geveer een halve m3 hooi aan boord. Mocht een dier ooit zenuwachtig of wild worden, dan is het nodige materiaal voor- Deze liuchtreizen voor paarden vo handen om tijdig in te grijpen, doch de Sa- alleen een „bevordering" voor bena heeft er - al vervoerde zij reeds heel maar zij betekenen voor het vlie veel paarden - nog nooit gebruik van moe- - ten maken. Dergelijke incidenten zijn ech ter niet volledig uitgestoten, aangezien zij reeds bij andere maatschappijen werden ge- genoteerd. Daarom heeft de Sabena zich i el- toch een speciale uitrusting aangeschaft, die reeds beproefd werd in verschillende dierentuinen, waaronder die van Ant werpen. Het systeem werd trouwens al lang aangewend om dieren te kalmeren die men levend wil vangen (witte neushoorns, giraffen, jonge walvissen, enz.), of om zeer gevaarlijke wilde dieren te verzorgen. In een personeelsbijeenkomst bij gelegen heid van de jaarwisseling deelde ir. W. Engelenburg, directeur van het telefoon district 's-Hertogenbosch, o.m mede, dat de wachtlijst voor telefoonaansluitingen, die thans 10.400 bedraagt (v.j. 12020) voor het eerst sinds jaren dalende is. De zorgelijke ontwikkeling van de Neder- trict s-Her landse economie in het atgelopen jaar, als- ren Eindhc mede de In oktober j.l. aangekondigde dichtheid, tariefsverhogingen hebben de groei van T'* - de nettovraag sterk geremd. Voor het eerst sinds 1957 (jaar van de be stedingsbeperking) is opnieuw een aan zienlijke breuk in de groeicurve van de vraag opgetreden. Aan de heren dr. C. N. M. Kortmann en mr dr. B. J. M. van Spaendonck is met in gang van 1 januari 1967 ontslag verleend als curator van de Katholieke Hogeschool. De heer Kortmann heeft gemeend zich als curator te moeten terugtrekken om bij het streven naar een spoedige uitbreiding van de universitaire voorzieningen in de provincie Noord-Brabant geheel vrij te staan van iedere binding met enigerlei in stelling van wetenschapjrelijk onderwijs. De heer Kortmann is sinds 1962 curator; tot 1964 was hij voorzitter van het college van curatoren. Het ontslag van de heer Van Spaendonck geschiedt overeenkomstig een bepaling in de statuten, dat het bereiken van de 70-jarige leeftijd tot aftreden noopt. De heer Van Spaendonck is eveneens sinds 1962 curator; van 1927 tot 1962 was hij se cretaris van het college van curatoren. 1 omvangrijk program- Inet en de centrale in- De telefooncentrales zullen nummers worden uitgebreid, langrijkste projecten zijn de uit- -in 's-Hertogenbosch, Valkens- cu Tilburg. De geschiedenis van Blériot - een van de oudste duivensportverenigingen in Tilburg - begon deze maand zestig jaar geleden op de Bredaseweg, waar in café De Haas (het voermanshuis) besloten we-J -- ging op te richten. Het wa. dagen van de luchtvaart en het is daarom geen wonder dat de nieuwe vereniging de naam kreeg van Blériot, een van de meest populaire luchtvaartpioniers uit die da gen. Het bestuur van de jubilerende vereniging het is op het ogenblik samengesteld als volgt: den M. Raaymakers, voorzitter; C. Rijnen, se- cretaris; Fr. van Boxtel, penningmeester en P. Pulskens, commissaris. Het ziet er uit als een revdlver, maar in werkelijkheid is het een spuittoestedletje, aagd. waarmee men op afstand een kaïlme- r tij- rende injectie kan toedienen. Men "■»- men brui kt het om buitengewoon zenuwar dieren tot rust te brengen alvorens z.j zonden kwetsen. Zo de Sabena-laders voldaan zijn over C doeltreffende voorzorgsmaatregel, Ooai zijn zij het nog meer over het feit dat zij er nog nooit beroep op moesten doen. Zij stellen trouwens alles in het werk om het zo te houden. Dezt - Men dit Breda tot I bij Gorcum, sl idam en heeft de Kop van ligt. ruimtes zijn verdeeld over talen, zodat ook kleinere vergaderingen en maaltij- nen. salen, een met 120 zit- et 80 zitplaatsen, liggen j 13 en geven een bijzon- aan een kant over de ie andere kant over de ladingmeesters van de Sabena een taak opgelegd, die hun talent alle eer aandioet. Omwille van het gewicht der dieren, hun afmetingen, en vooral omwille van hun uiterste gevoeligheid, kan men de paar den niet om het even hoe vervoeren. Net zoals sommige passagiers kunnen zij erlijke „ge- b.v. niet achterwaarts reizen. Bovendien dr karakter blijven zij recht staan, waardoor zij meer -blootgesteld zijn aan eventuele schokken. Men heeft dus demonteerbare „stallen" moeten ontwerpen, die op bepaalde plaat sen van kussens werden voorzien. In de voorwand werd een opening uitgesneden waarlangs het paard zijn kop naar buiten steekt om aldus een voederbak te berei ken. Ook de boorden van deze opening werden vanzelfsprekend met kussens be- m na 'n trans- legd. i wedstrijd kan Het meest gebruikte model is eer - ,,stal”, waarvan de middelwand noeg is om te beletten dat de dieren kaar zouden zien. niet alleen veel 2.e« dubbele „stallen" en één enkele ma rendien ook min- ken het mogelijk tot dertien paarden in ^geregelde Juchtj viermotorige Douglas DC-7C te laden. Dit heeft trouwens plaatsgehad ter gele genheid van de Olympische Spelen te To.kio. Voor het laden en tossen worden twee verschillende types van materiaal ge bruikt: het ene bestaat uit een hellend vlak met hoge zijwanden, terwijl dere een soort .Jaadstal" is, voorzi speciale inkepingen, zodat hij door hijstoestel zonder veel moeite tot i de deur van de vrachtruim kan worden. Paarden zijn luchtreizigers met pelturig karakter. Het volstaat i hun comfort te zorgen, men moet rekening houden met het h”- „veeleisende” dieren van um ngen vernoemen wij het ras i elektronische machines, die iemand die de taak van de „toadmaster" als omvangrijk zijn; een deel met komt vergemakkelijken is de be langstellende fotograaf, die bij een nach telijke aankomst de paarden komt foto graferen en zich uiteraard van een flits- Onlangs maakte Groot-Brittannië kennis met een nieuwe watersport in het hartje van Londen toen een twee-persoons draag vleugelboot in de schaduw van Big Ben op de Theems zijn werelddebuut maakte. De boot werd bestuurd door de ontwerper Peter Nott. De nieuwe boot, de Hi-Foil genaamd, is een Britse uitvinding, die de barrières van de scheepsbouw heeft door broken door de kleinste en goedkoopste draagvleugelboot ter wereld te maken. De met glasvezel versterkte romp van kunst hars is nog geen 2.70 meter lang, wordt aangedreven door een buitenboordmotor en een soort fietsstuur. Bij een snelheid van 24 kilometer per uur verheft het vaar tuig zich uit het water en houdt zich den in evenwicht door middel van twee vleu gels, voor en achter, als de wielen van een motorfiets. De boot kan een snelheid van 48 kilometer per uur en meer halen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1967 | | pagina 7