1
f
0
I
I
I
s
I
J
1
i
i
I
I
Een kind
geboren
is ons
en ee
en
D
M
I
I
I
I
i
i
I
I
II
DE TILBURGSE KOERIER
R
s
i
I
i
1
I
1
I
I
i:
1! 1
!n.
de
•en
N!
■M
TJocli kfêêt ié
X
;sdle
téi
I
Pagina 12
i).
itr-
ZALIG KERSTFEEST
it.
WEEKBLAD VOOR GEHEEL TILBURG, GOIRLE, DONGEN, LOON OP ZAND en ENSCHOT
Oplage 43.400 ex. Redactie en Administratie; Jac. van Campenstraat 40-42 Tilburg - Telefoon 30783 Postgiro 1126745 Uitgever: J. de Beer 10e Jaargang - DONDERDAG 22 DECEMBER 1966 - No. 495
,50
,00
,50
,25
,50
,25
,00
,70
,70
,80
1,85
,75
,75
,98
volkomen eenzaamheid s
eenzaamheid die in dit did
land nauwel1
Niet eens woi
telijke
gebrek
tact.
„Ge wit wel, we ha’n -r mar èène
Daor hemme alles vur gedaon
Assie as kènd mar efkes schreuwde
Zén w’er ’s naachs vur opgestaan.
Toen we nog mee drie je waren
Belèfde we ’ne schóóne tèd
Mar sins z’ne vadder is gestörve
Raok ik ök m’ne jonge kwèt”
„Z’n haore hange op z’n schouwers
Tege alles hee’tie iets
Hij loopt in kaokelbonte klere
En rijdt op ’n witte fiets.
Hij is mee alles ontevreeje
Hèèl de wéreld is verkeerd
Ik denk dè’t aon z’n kammeraoi lee,
Die zén. van ’t sóórt dè protesteert”.
Dan staot ’ie daor, de gróóte lummel,
Mee z’n haande in z’ne zak
Hij wit gin blèf mir mee z’n ège
En dè gebeurt 'm nie gemak.
„Ik docht ons moeder zit allèènig
- zee’tie dan ’n bietje schouw -
Dörom zè’k naor huis gekome,
’k Gao naor de naachtmis toe. mee jou”
LECHIM
geen plaats. Nu waren er herders
in die streek, die in die nacht waak
ten en de wacht hielden over hun
kudde. En zie, plotseling stond er
een engel des Heren vóór hen, en
een goddelijke lichtglans omstraal
de hen; en zij werden zeer be
vreesd. Maar de engel zeide tot
hen: Vreest niet! want ziet, ik
breng u een zeer blijde tijding,
voor het gehele volk bestemd it
Heden is u in de stad van David
een Verlosser geboren: Christus
de Heer. En dit zij u ten teken: Gij
zult een kindje vinden, dat in doe
ken is gewikkeld en ligt in 'n krib
be. En plotseling voegde zich bij de
engel een hemelse legerschaar, ter
wijl zij God verheerlijkten en zon
gen: Glorie aan God in de hoge, en
vrede op aarde voor de mensen van
goede wil.
Dan heurt ze ’m aachter binnekome
Z’n fiets zet ie irst in de schuur,
Bezorgd denkt ze: „Zó’r iets nie goed zén?
Hij komt toch nóót vur twaalef uur?”
Ze gaot ’m tege tot d’n durstèl
„Mar jonge, wè zèdde toch vruug,
D’r is oe toch niks overkome?
Zèdde ziek of zèdde muug?”
In die tijd werd er een besluit uit
gevaardigd van Keizer Augustus,
om een volkstelling te houden over
de gehele wereld. Deze eerste
volkstelling had plaats onder Cyri-
nus, landvoogd van Syrië. Allen
gingen op reis om zich aan te ge
ven, ieder naar zijn eigen stad. Zo
vertrok ook Josef - omdat hij uit
het huis en geslacht van David was,
- vanuit Galilea, uit de stad Naza
reth, naar Judea, naar de stad van
David, Betlehem geheten, om zich
aan te geven met Maria, zijn maag
delijke echtgenote, die in gezegen
de staat verkeerde. Terwijl zij nu
daar waren, brak de tijd aan, dat
zij moeder zou worden. En zij
bracht haar eerstgeboren Zoon ter
wereld, wikkelde Hem in doeken,
en legde Hem neer in een kribbe-,
want in de herberg was er voor hen
Wéér is het Kerstmis. We wensen u
een zalig en vrolijk kerstfeest. Het zal
mooier zijn dan u denkt, als u ook eens
iets positiefs wilde doen voor een een
zame medemens.
ecember en Kerstmis zijn bij de
bewoners van het avondland
uitgegroeid tot synoniemen
van huiselijkheid en gezellig
heid. In de meeste Nederland
se gezinnen houdt men de beste tra
dities van familie-intimiteit nog steeds
in ere en dat is in deze tijd van zoveel
onzekerheden een gelukkig verschijn
sel. In ons nog steeds welvarend land
betekent Kerstmis ook goed eten en
drinken en alles hebben wat de sfeer
kan. verhogen. Kerstbomen en kran
sen, hulst en rood lint, het beste ser
vies en heerlijke wijn Ook dapr is
niets tegen. Integendeel we kunnen er
ons slechts om verheugen.
Toch is het goed ons in deze feestelijke
dagen weer eens opnieuw bewust te
worden van de Waarheid van het
Kerstfeest. Betekende de komst van
Christus op aarde niet een totale om
wenteling? Niet alleen in religie, óók
in beschaving en wereldbeschouwing.
Telkens opnieuw hebben wij 't Kerst
kind nodig ons dat te realiseren. Zijn
slijten. Een
cht bevolkte
ïlijks denkbaar zou zijn,
ordt hier bedoeld de gees-
eenzaamheid, maar vooral het
aan alledaags menselijk con-
ledereen heeft wel eens behoefte
aan een gesprek, een goed woord of
wat vriendelijkheid. De overheid kan
vele maatregelen in het sociale vlak
nemen; dit contact echter moet van
de mensen zelf uitgaan. Niemand kan
het opleggen of verplichten. Het zal
wellicht niet altijd gemakkelijk zijn,
maar als er een eerste begin is zal hel
blotter gaan. Er behoef rriêCs' opdrin
gerigs in te zitten en ook zal er geen
bemoeizucht uit blijken. Het is een
christelijke plicht, die al te veel ver
waarloosd wordt.
Himmol allèènig zit ’t vrouwke
Bij d’r kribke van pepier
En vraogt zachjes aon ’t Kiendje:
„Wörom is ie naauw nie hier?”
Mar jè, om bij heur thuis te blève
Vuult ie z’n ège vort te groot,
Mee dikke traone in d’r óóge
Klaogt ze zuutjes d’re nóód.
dood was iets gruwelijks, waaraan we
in de behaaglijkheid van onze huiska
mer maar liever niet denken. De krib
be spreekt ons méér aan, omdat we er
ons wat gezelliger bij kunnen voelen.
Is dit eigenlijk niet een vorm van
goïsme, die niet zo christelijk is? Moe
ten we niet voortdurend attent zijn
op ontwikkelingen, gebeurtenissen en
situaties om ons heen, waar we van
een werkelijke kerstgeest blijk zouden
kunnen geven?
We willen even bulten beschouwing
laten wat er vér van ons gebeurt,
waarop wij naar t|et schijnt geen ip
vloed 'kunnen uitoefenen,maar dat
ons wél ontstelt. Vietnam, rassenon
lusten, vervolgingen etc. Ook in onze
naaste omgeving gebeuren dingen
waarbij wij wél onze goede invloed
kunnen aanwenden. Op één veel voor
komende situatie willen we bij deze
gelegenheid speciaal attenderen. Het
komt zo vaak voor - lees er de kranten
maar op na - dat mensen, zieke, oude
of gebrekkige mensen, hun dagen in