Nü Sterker Uitkomt!
Vandaag gemaakt voor
no en straks!
een auto,
die
Automobielbedrijf
HSJI41 Een Europese autotroef
Meer dan
zomaar een auto!
Vraag proefrit en demonstratie bij
Pagina 11
Oplage
I
Scha
van een
dat van-
Ik heb geluk besteld
Zeg maar ja teaen NSU
Beg
Zien en verder kijken
i
wagen die men steeds meer op de weg ziet,
de prijs van 1 4975,
Anders dan andere
FA. FR. BOGAERS
SCHOUWBURGRING 101
TILBURG
TELEFOON 04250-21091
k<
Voor een heerlijk
„autoleven”
Economisch tot in de
kofferruimte
Wie met de NSU-PRINZ 4 een paar tochtjes
heeft gemaakt, is direkt al met de bediening
vertrouwd en zal zich veilig voelen in deze
auto die gemakkelijk wendbaar is door direkte
besturing; door even gas te geven uit de
verkeerskluwen „sprint" en in de kleinste
gaatjes nog wel is te parkeren. Met een handig
vloerpookje schakelt U de motor in de ge
wenste versnelling. Met de PRINZ 4 bent U in
het verkeer even handig als de auto zelf is.
U moet eens van een „ouderwetse’’ auto in een
PRINZ stappen om te zien wat „veel zien” is.
Een hoge, brede gebogen voorruit, brede en
hoge portier- en zijruiten, een achterruit die
bijna gelijke afmetingen heeft als de voorruit
geven u al rijdend een volkomen vrij uitzicht
rondom u heen. Veel zien betekent ook goed
zien, en goed zien is veilig autorijden.
Door de rond-om-beglazing worden geen van
de inzittenden in uitzicht belemmerd door
dode hoeken, geen halswerveltoeren bij stop
lichten, maar steeds op uw gemak autorijden
in een royale, moderne auto waarvan u ook
nog de wetenschap heeft dat Uw portemonnaie
er niet door wordt verkracht. U kunt het op
Uw vingers natellen, dat alles voor NSU pleit
als U een goedkope gezinsauto zoekt: een
tweede auto voor Uw vrouw, zoon of dochter,
of een werkpaardje dat dagelijks voor U moet
verdienen, want hij is niet alleen mooi maar
sterk ook!
Autorijden is geen
kunst
in
de
iteuil
1000 L
neerg
slautoi
zelfs
orlog,
NSU-
4-cil
*t wat
o moet)
PRINZ
asbakje.
I Bjj o
I overt
I dan i
0
Dit is de representatieve NSU Prinz 4 een
In Nederland te koop voor
met een
gsproble-
of Italiï wonen, U ziet daAr net zoveel NSU
rijden en overal verbaast de vakpers zich over
het NSU-sueces. Overigens behoeft U zich daar
over niet zo te verwonderen, omdat het NSU-
succes door de NSU-rljders zelf wordt gemaakt;
rij vertellen gewoon verder hoe enthousiast (en
voordelig) ze met NSU autorijden. U wist het
(mfoachien) ook al en als U straks een NSU rijdt
ondervindt U het dagelijks. Dan weten wij in
U weer een nieuwe NSU-supporter, een hoog
geachte NSU-klant, die klant is in de ware zin
des woords. Waar hij ook met zijn NSU in
Europa mag zijn, overal is'„het merk van de
moderne tijd’’ vertegenwoordigd; overal staat
een goed getrainde service-organisatie klaar
en is een onderdelenvoorziening gewaarborgd,
dat alles tegen prijzen die erop zijn berekend,
dat een NSU-klant bent en blijft!
Bekoort
zult L
het vóór-
is berekend.
Denken aan
worden van he
auto’s van gister
Een NSU-PRIN1
alleen méér, maar
Koeriert
1,25,
Voor ad
onder n
berekend
gegeven
incassok
bracht,
uiterlijk
uur woi
voor op
controle,
Bij de PRINZ 4 moet U met kleine cijfers
rekenen als het gaat om benzineverbruik,
kosten van onderhoud of wegenbelasting. Gaat
het om de prestaties in de ruimste zin
des woords dan is de PRINZ 4 een econo
mische „krachtpatser”. Vier volwassen per
sonen lange-afstands-reiscomfort bieden, een
partij bagage meenemen waar u misschien maar
één keer per jaar aan denkt als Alles mee
moet voor de grote vakantiereis en dan nog
spelend 100 km/u (kruissnelheid) rijden en
veilig accelereren, want de PRINZ 4-motor is
een „sprinter" die van opschieten houd zodat
u op de weg niet tot de „langzamen” behoort
Bewijzen! zeggen we bij NSU de laagste
klasse wegenbelasting (ƒ79,20 p.j.) en met
6 litertjes benzine 100 kilometer verder komen
Kunt U nog voordeliger autorijden?
Het geh«
berekeni
werd doi
zal echte
gulden
mogelijk
de prijs-
stelde be
volkiing
nieuwe 1
Er zijn ii
verkocht
zodat in
omgeruil
werden
kocht. De
sen met
achtig zij
kast een
doch do<
kookplat
plaatsen
heden.
„U ziet wy zgn zéér enthousiast over de PRINZ 1000. Het is een wagen die een
sportief rijder handenvol plevier laat beleven véilig plezier en niet duur plezier.
Het is evenwel óók een wagen, waar een op degelijkheid en comfort gesteld man
alles in vinden kan wat hfj zoekt; de tweede versnelling mag dan tot 72 reiken
en de drie tot 110 (gemakkeltfk), maar men kan evengoed in vier met veertig
rondtokkelen. Wij menen dat bjj deze PRINZ 1000 van een exceptioneel goede
propositie gesproken kan worden. En wij ménen wat wij zeggen: een exceptie.
Jazeker dat ménen we".
Een bijl
de NSU
derlijke) kr
zéér ruil
ziet U een royale koffer-
aar veel en nog meer koffers in
of wilt U nóg meer? Kijk dan nog
jaar terug, of z~'
laatste wereldoorlo
meer mee. De NSL
e In de achtersteven
i enorme ervaring met de bouw van luchtgekoelde
weten te behalen, getuige de prestaties op de
van dit roemruchte merk. Dit is van essen
mate van betrouwbaarheid en renommee
i doorslaggevende betekenis zjjn, want de
een motor ontwierpen, zouden C
de automotor van nu op het verkeer van
In Tilbur
pen, 35.
Daarbij
tóngen
omgebou
welk be<
kocht zoi
keurig
een bedi
dient te i
half jaar
dat er
Rijen bes
toestelle:
gulden l
standaan
tóng op 2
BB BB B BB L-l Overal in het moderne Europa is de NSU-PRINZ-4 een bekende
I B S verschijning op de weg en zo ziet U weer dat de moeizame weg
”aar een Europese eenheid vanzelf gaat als het de Europeanen
B® aanspreekt (en dat doet een NSU) of zij nu in België, Denemarken,
terateven; ac
combinatie
uitrusting e
PRINZ 1000
wensen I
auto”. Dat kan
zeker gezegd worden van de NSU 1000 L.
De pittige NSU 1000 L is in zijn klasse
een duidelijke uitspringer. Zijn pijlsnelle
acceleratie en grote wendbaarheid geven
de NSU 1000 L een veilig”
NSU-karakter.
„Je i
vergelijkende
„zit” in ande
s£!!
U soms tot de lang-benige
ervaren dat de beenruimte,
als achtercompartiment ook
„opgevouwen ritten” of „moe
het autorijden” is denken aan
IZ van vandaag biedt U niet
is anders dan andere!
Maandag
tor (39)
reusachti
uitgevoe:
aardgas
jaar van
wat klei
zoals de
weken v<
de beurt
schuivini
voor Till
zigingen
zoals de
Wanneer
adressen
ven, was
den vlot
zoek aar
97*/« bez<
een keu;
fornuis,
te winne
inruil, b
van de E
oker.
dwars geplaatste 4
1000 cc-NSU-motor
nokkenas, half-bolvor
zeer royale
krukas, hare
cilinderbor
«tja
eft w
vermeldt op de HJst v<*»
let op een zekere mat
echter niet alléén van
jaar geleden
de reden, dat i
Dezer d
rochiehv
marktstr
N-V.ÏÏ.
s
nieuwe
gading a
S
spreken,
langrijk,
bedrijf,
in 1950
straat,
nadian
Stores e
jaren e
maar th
nen op
De zeer
te deze
Graag v
jzonder overzichtelijk dashboard siert
T 1000 L. Géén uitstekende (hin-
knoppen. Het handschoenenkastje
ruim en gemakkelijk toegankelijk,
ér veel gemak heeft u bij het in- en uit
stappen van het aan de rechterzijde
bevestigde handvat.
plezier of voor Uw
at het er om dat de
gaat. Kijk eens naar het
tuimelschakelaars a
Vet s*
iet stuurwi
e typen, dan
eenruimte, zowel in
dAArop
Het Is vrjjwei algemeen bekend dat NSU door i
motoren een seer hoge graad van perfektie heef
wereldkampioenschappen enzovoort,
Heel belang als U bi; de beoordeling
van het merk Uwer keuze; het mag echw< .u
bekwaamste motorkonstrukteurs die 10 of 20
daag de dag heel anders doen, eenvoudig om
heden moet zfln berekend.
1-:jken door de hoge, brede
naast U kijken
achterruit en zijwaarts
iiueken; zo kijkt U uit
veilig in het stadsverkeer,
opgesloten, zo is autorijd
Autorijden doet U voor Uw i
werk; in beide gevallen gaat
bediening „vanzelf’ gaat. Ki
strakke dashboard, tuimelschakelaars voor ver
lichting, in één knop ruitesproeier en -wisser;
ring voor hoornsignaal op het stuurwiel,
daaronder in één-greep met het stuurwiel twee
handles voor richtingaanwijzing en knipper-
lichtsignaal, een grote duidelijke tellerklok,
links daarvan de tijd (die U altijd weten
rechts riet U steeds hoe zuinig Uw
rijdt, dashboardkastje, handgreep.
rijden maar, weg zijn, plezier hebben!
4 cilinder luchtgekoelde
heeft een bovenliggende
armige verbrandingskamers,
s kleppen, een vijfmaal gelagerde
rdverchroomde tuimelaars, geharde
arlngen en een geheel gesynchroni
seerde 4-versnellingsbak; NSU weet dat dit
soort motorkonstrukties duur is, peperduur in
fabrikage, daarom vindt U de PRINZ 1000
misschien ook niet goedkoop, maar als U
beseft welke waarde U ook onder de motor
kap krijgt, lijkt het maar zo; zult U ervaren
dat U toch goedkoop uit bent met een NSU
omdat NSU U de hoogste kwaliteit geeft, omdat
NSU een zo gerenommeerd merk is, dat het
zich niet wil en kan veroorloven klanten te
werven die met minder dan het beste genoegen
nemen, daarom rijn NSU-rijders ook allemaal
tevreden en enthousiaste NSU-klanten.
zit zo lekker in de kussens’’ kunt U
gelijkende zin eerst opmerken, als U
iere auto’s kent. Een betere
is te maken met Uw beste faut
rit U in de PRINZ 1000 L en zó rust
het autorijden!
Eindeloos ver weg kijke
gebogen voorruit, vlak
grote zijruiten en achtc:
zien zonder dooie hoek'
NSU en zo rijdt U
voelt U zich niet
pas echt uit zijn!
Kijkt U verder, dan
ruimte waar veel
kunnen,
verder
Kijkt U vooral goed, dan wordt Uw nieuwe
auto beslist een NSU.
Bedenkt U eens hoe het autorijden de laatste
jaren is veranderd, hoeveel verkeerslichten zijn
er alleen al bijgekomen? Dat betekent voor
de automobilist van vandaag evenzoveel maal
meer optrekken en stoppen dan vroeger; het
vraagt om een betere acceleratie. Deze „sprint-
capaciteit” die de 4-cilinder NSU-motor heeft
als geen ander, waakt ook over Uw veiligheid
op de weg, want wat het betekent als U snel
uit de verkeerskluwen kunt komen, ervaart U
pas als U een NSU rijdt, dan beleeft U telkens
het ontzaglijke voordeel (en plezier) in het
bezit te rijn van een auto met een krachtige
motor, die afgestemd is op de noodzakelijke
prestaties van vandaag.
De automotor van 5 of 10
nog ontworpen voor de 1
kan vandaag de dag niet i
automotor is van nu. De
Voor heel veel jaren rijdt U in een auto waarin
U persoonlijkheid vindt, waarin U ruimte vindt
voor alles wat U op Uw levenspad tegenkomt,
waar U dol-gelukkig mee zal zijn en blijven,
omdat Uw mooie, moderne NSU-PRINZ 1000 L
veel geeft, U trouw blijft en weinig geld vraagt.
Met NSU gaat U jarenlang gelukkig leven en
U bent overal waar U zijn wilt op de meest
comfortabele manier met een auto waartegen
anderen „U” zeggen! Zeg maar „JA’’ tegen
NSU; U zult er geen spijt van hebben!
Voor een thuis, waar het modern wonen is,
waar het prettig leven is, waar U zich altijd
op Uw gemak voelt. Warm of koud, U kiest
Uw huistemperatuur en maakt het U naar de
zin in NSU die het U naar de zin maakt. In
een „autoleven’’ kan veel gebeuren, maar er
is maar weinig wat Uw NSU niet mee-beleeft
omdat een NSU geen confectie-auto is,
een auto-op.-maat voor het ritme en het
van nu.
Voor 4 of zelfs 5 personen heeft U n
NSU-PRINZ 1000 L geen „huisvestings.
men”; en bij neergeklapte achterbank beschikt
U over bestelautoruimte.
Handig en verstandig
Natuurlijk meende de schrijver van „Auto
visie” No. 15 - 1965 dat. Geen wonder, hier
is iets bijzonders gepresteerd, van koplamp
tot achterlicht een stuk briljante auto-erchitek-
tuur in de één-liter-klasee. Geen verouderd
model waarvan het ene jaar de ruiten groter
worden en het andere jaar een nieuwe bumper
de auto nog voor „antiek” moet behoeden; met
NSU koopt U een werkelijk moderne auto die
aan autovreugde zowel in rij technisch opzicht,
als in meer comfortabele zin alles geeft wat de
verwende automobilist vandaag mag wensen;
anders gezegd: wie een NSU-PRINZ 1000 L
rijdt weet pas wat ’n verwende automobilist is.
Wie in de Westduitse auto’s de superioriteit
weet in techniek en afwerking en dAArom
alleen al besluit een Westduitse auto te kopen,
heeft met NSU dubbele zekerheid dat het
kapitaaltje dat een auto altijd toch nog vraagt
op de meest safe manier wordt belegd in een
auto die de koper niet alleen de meeste tegen
waarde biedt, maar het autorijden aan twee
kanten plezierig maakt, omdat de dagelijkse
autokosten beperkt blijven tot de brandstof die
hij verhoudings-gewijs in zeer bescheiden mate
vraagt en U „andere” autokosten doet ver
geten, óók als het over een periode van enkele
jaren gaat. Wie het zich kan veroorloven méér
dan een „doorsnee-auto” te kopen, zit in de
PRINZ 1000 L jarenlang goed en goedkoop.
Een gemakkelijk grijpbaar, licht-schakelend
„pookje” waar U mee door de versnellingen
„speelt”: ruime portiervakken aan weerszijden
van de achter
bank, handig
voor wat kleine
spulletjes; grote
ovale koplampen
met breedstraal-
effect en asym-
risch dim-
t; voor- en
ter doorlopen
de bumpers met
rubber stootkus
sens en een op
veiligheid be
dachte signaal-
verlichting door
twee maal drie
gescheiden reflec
toren op de ach-
ïchterlicht, stoplicht en clignoteur in
met achteruitrijlamp. Als het om
en afwerking gaat, is er met een
00 L veel te genieten en weinig te
loor
alles
.Vrijdag 2 september 1966
DE TïtBURGSE KOERIER
NSU
r...^